30 jaar bevrijding VIERENDERTIG MIDDELBARE SCHOLIEREN ZAGEN OOST- EN WEST- DUITSLAND ]g PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATHDAO 1 Dertig jaar bevrijding: wat betekent dot voor de gene ratie Nederlanders die tien jaar later werd geboren en nu in de bootste klassen van de middelbare scholen zit Op de televisie zien ze da gelijks beelden van het oor logsgeweld in tal van delen van de wereld: wat hebben de 'ouderen eigenlijk met de bevriidinö in 1945 gedaan? Hoe kon het nationaal-socia- lisme ooit ontstaan en hoe groot is de kans dat zich ooit nog weer zoiets zal voordoen? Om te proberen op dergelijke vragen een ontmoord te vin den. nodigde Je Gemeen schappelijke Pers Dienst waar ooh dit dagblad in dee7npemt )3^ zeventieniarige middelbare scholieren uit heel Nederland uif om een reis te maken door de beide Duits- landen. De drie leerlingen uit Zeeland die deze tocht meemaakten, schriiven vandaag in deze krant over h"n ervaringen. Toni/ van der Meden, die ook meereisde, beschrijft op deze naviva ziin ervaringen met deze groen ion op Nederlan ders in Oost en Wesf. Foto links boven- het bronzen beeld van een Sovjet soldaat die treurt over zijn gevallen kameraden. Foto rechts boven: de DDR gids Franz: ..Die mulr staat er vanwege wat. moeilijkheden met het sta tiegeld van bierflesjes Foto links odder: de scholieren staan te luisteren naar de explicatie van de gids in Buchenioald in een kelder waar de gevangenen aan haken aan de muur werden opgehangen. muur, „ook hier mag u alles fotografe ren". De muur was al herleid tot wat gelazer rond statiegeld. Even later werd onze fotograaf door een Vopo aangehouden omdat hij een onnozel brandje had gekiekt. Toen werd rondleider Franz kwaad: .Ze den ken dat het hele socialisme in elkaar dondert als iemand een foto van een brandje maakt". Met wat voor Oostduitsers kwamen óe scholieren nog meer in contact? Bijvoorbeeld de rondleider van het voormalige concentratiekamp Buchen- wald. Volgens de aankondiging had hij er zelf nog gevangen gezeten, De man maakte indruk, want hoewel hij ver moedelijk ettelijke malen per dag het zelfde relaas moet afdraaien, lulde het hem toch te praten op een wat aarze lende toon alsof het gemoed hem ter plekke weer volschoot en hij alles weer opnieuw voor zijn ogen zag gebeuren. Met hem deed zich een communicatie probleem voor waar we in de DDR vaker mee te maken kregen: in zijn visie was het nazisme nu een Westduit- se aangelegenheid: de DDR heeft zich afdoende gewassen. De Buchenwaldfol- der zegt letterlijk: „Het bloedspoor leidt naar Bonn". Staande bij de nauwlettend betegelde snijtafel, waaraan nazi-artsen hun werk deden, hield de rondleider een emotio neel betoog waaruit bleek dat een Bu- chenwald nog steeds mogelijk is. zolang het imperialisme niet is bedwongen. Nederlandse scholieren die zich toch ook nog wel een paar niet-imperialisti- sclie concentratiekampen herinnerden, begonnen wat ongemakkelijk te schuife len. Het sneeuwde in Buchenwald, het was er kaal, guur en koud, en toen de rondleider één minuut stilte inlaste, hoorde ik zelfs niet, de lijster zingen die in Nederland op de vierde mei altijd tussenbeide komt. De afstand tussen Oost en West is vele malen groter dan die ene dagreis die je vanuit Nederland moet maken om in de DDR te komen. Je merkte het aan tal van situaties: in het Buchen- waldbioscoopje zaten we samen met een groep Russen. Een Nederlands meisje naast me begon te giechelen bij het idee dat ze zelf nog nooit een echte Rus had gezien- Heel correct werd die afstand tij dens een discussie met Oostduitse mid delbare scholieren. Rond een tafeltje zaten jongens en meisjes van dezelfde leeftijd, met ongeveer hetzelfde uiter lijk (de Oostduitsers waren iets langha- riger). met ongeveer dezelfde interes ses. maar een uur lang praatten ze eigenlijk volslagen langs elkaar heen: het toernooi van de misverstandenDe rellen in de Amsterdamse Nieuwmarkt waren in de DDR overgekomen als: een Nederlander die een beter huis wil hebben, belandt in de gevangenis. Het enige dat ik tijdens het verblijf in de DDR over Nederland heb gelezen, was vraag 64 horizontaal in de kruiswoord puzzel in het soldatenblad: kaasstad in Holland van vier letters (dus niet Alk maar. maar Edam). dictatuur En wat wisten de Nederlandse scho lieren van de DDR? Dat je er bepaalde boeken niet mocht lezen. De Oostduitse jongen lachte: hij mocht alles lezen. Ja, een SoWzjenitsin was verboden, maar dat is een volksvijand, en je bent zelf van bedenkelijk allooi als je die smerig heid überhaupt in je hbis wilt hebben. „Maar jullie leven toch in een dicta tuur", zei een Nederlands meisje ver bouwereerd. „Nee", zei de vriendelijke Oostduitse makker. Jullie leven in Ne derland in de dictatuur van het burger dom. Een rijke minderheid beheerst de meerderheid. Mochten wij in de DDR een dictatuur hebben, dan is dat in ieder geval een dictatuur van een meer derheid, het volk, over een minder heid". Er vielen stiltes, er moest voortdu rend geschakeld worden. „Maar ben jij ooit in West-Berlijn geweest?" probeer de een Nederlands meisje nog eens. Nee. zei de Oostduitse jongen, maar hij hoefde er ook niet zo nodig heen. want hij keek wel eens naar de Westduitse televisie: .He mensen daar worden ge manipuleerd door de weelde". Toen kwam de Oostduitser sterk te rug: „Zijn jullie in Nederland dan zo gelukkig" vroeg hij met twee grote, eerlijke ogen. Dat wist het Nederlandse team nou zo een, twee, drie ook weer niet. Het sleutelwoord „persoonlijke vrijheid" viel, en daarmee was de kiel gelegd voor een gedurige spraakverwar ring. De grote scheiding kwam tot een climax tijdens de vertoning van een DDR-speelfilm in een bioscoop in Oost- Berlijn. De filmer was geïnspireerd door het volgende probleem: in de laatste dagen van de Tweede Wereld oorlog vergeten zowel het Russische als het Amerikaanse leger een bepaalde stad in Duitsland te bezetten. De bewo ners zien zich nu plotseling voor de vraag gesteld wie hun gezag is, wie hun burgemeester. Het trauma van de Oostduitsers: op een goeie dag is er geen gezag meer, geen staat waar je je waarde aan kunt ontlenen. De hele film die daar omheen was gevlochten, spreekt je als Neder lander nauwelijks aan. Voor de Neder landse scholieren viel er op de een of andere manier ook maar weinig te genieten. Maar de officiële Oostduitse reisleider naast me zat zich bij voort during te bedoen. Regelmatig porde hij me in mijn zij in een poging me in zijn vrolijkheid mee te slepen: zelden voel ie je zo onthand. tegenstrijdigheden Maar al met al voelde een aantal Nederlandse zeventienjarigen zich zo langzamerhand in een doosje vol ge voelsmatige tegenstrijdigheden zitten. Waardering hebben voor de manier waarop ze in de DDR hun door de leeggehaalde land v*»1 ren te runnen, maar het 's tré straat toch maar bar ongeze^Qt In de boekhandel Lenin en üjin maiten, maar ook wel elke d-i;"c. die saaie kranten moeten «b studenten zich verbroedert-, v machinestiksters in een kt, „We voeden onze jeugd oo v. yfJ tische persoonlijkheden". srA raar. „Lukt dat altijd", hocctej. jongen mompelen. Toen re j pi nog even met een groepje co liepen, zat een aanial jona sche persoonlijkheden eli&r met pakken volle melk. Nxr_ heit hardop toe, maar het wa fa J verademing na dagen ideologie, Een paar Nederlandse jongea het gelukt met tegenstanders DDR-systeem aan de praat te fo_ ze werden er door de andere lï'. ren uitvoerig over uitgehoord !en fout van alle propag kennelijk nog steeds, loos een klein, op tegenstandertje in he: inionriu^a moffelen. Eén gesloten front mn ders en sympathisanten: da: nevjj bij de welwillendste Nederland* lier argwaan op, En dan ineens, bij de great weer herleid tot een sr ijzeren hek. „Daar lokt de rjz' roept een jongen op een oltcSt n riteiten-toon door de bus. losi i lacherig. „Wie Neerlands Mac" e Het blijft gokken hoeveel errs; u toch stiekem achter rit. Stempels, douanecontrole, ri-r p hasj. Het meisje dat ns i~i bijblijven als .Connie-mer-ce-élea'fa moet nodig weer eren weg. M t wel in „Het Vrije Westea'bcdè bus er voor een paar uur m op, i> groep scholieren reageert op Iw u nieren. Eerst wordt er spana k orkestje gevormd, waant: he r.c. mentarium bestaat uit <re±jï-s variërende hoeveelheden Soesje* erin. zakkammetjes en s vert een aanzwellend en 4: re. -- mend ritme op. dat Zeeïwinw om hun vruchtbaarheid d le ixx* regentijd te bezingen. Op een gegeven nres ewr de „sessie" en worde wc miH bus allerlei passante Dan pas blijkt, hoe weikfeti'sn over „het Oosten" weiaisEttï erg bitter zijn", verondetó 'i ..Dat zoiets vandaag c=g ui "t kan komen", zegt een onÈtr. minder 'spanned Op zich is het voor scholieren in Wesi-Duitslur, - „spannend", omdat de maslsoïP. veel gemeen heeft met de era 1 om frappeert het des te ros: W* zo ongeveer dezelfde cotecfe stct heden tegenkomen als in de LOT zo moeizame woordkeus sis beide Duitslanden geat.^ u s staten vrij identiek. Zo-rel rz k oudere Oost- als Wesiduësrsi J binnen vijf minuten ore: «1® Wereldoorlog. In de DD3 fascisme nauwelijks ter spros O omdat het daar een westers o genheid heet. In WewDuksaia een onaangenaam ondenverp. ro bloeddruk van de gesprekspunt opjaagt. Typerend voor dit alles nas sprek in Bonn met een aanla. w se parlementariërs, rets -sat t Nederlandse middeltere s»z maal niet zo snel jonge critici uit de eigenlijk alleen maar even het nou zit met al die ex-nss»" in de Bondsrepubliek f&'f' veel kans ze in de toekomst w ben. De socialistische afgevMraP Kratz sloeg op hoi. Zijn oma toog kwam er op neer daior landse pedagogen hun eens wat objectiever m(>ts ten, dat de DDR kennelijk afdoende bad men zicli in Nederlandjw* maakte over dit soort zak»- f ga, dr. Alfred Emmerllch. handiger. Om te te?1®®. uitvoerig de open Nederland ring. om vervolgens mening ook een paar dui»^ te scoren. De Nederlanden™^ verbaasd en fel. .Arcudo Vlissingse jongen die de nw niet kapot te krijgen was. rood. omdat zijn 'TLiRi verontwaardiging net me den. „„„.-ttrf „Wat wil jij women?? sor Ben Sijes van w voor Oorlogsdocument#» ..j Keulen aan een Lmourpu" dat wist ze nog met m er was een aantal nwW i, gende vraag: „Hou- W v® je moeder?" Het jneisje verbaasder. Prof. S'jest.ui tionaal-socialisme kon e - gen: Ik word .dit rf ook zeggen: u< beo cj Maar toen moest rp";*! voor het belang van O? die IaaUtf groep van 34 Neder^ lucht, „dirbrrs licht het vrije Nesten Oostduitser vlucht, rJi- Iiier is men veel vn/r, heerst de terreur Ze waren toevallige caft-~-~- militair, illustreerde vrijheid toch °ok w ^pr»- lpeperkinlcjes kent- RO - derlandse Jongens. «>e krukken ritmisch waren, daaniiee op ik het verbied". nog niet -J, li< ustreorde n« e icli ook ér (Van onze speciale verslaggever Tony van der Meuten) In keurige rijen van drie staat een Oostduits lagere-schoolklasje aangetreden voor het beeld van een Sowjetsoldaat, die treurt over zijn gevallen kameraden. De in duurzaam brons gegoten strijder zal bij de dienstkeuring op weinig problemen zijn gestuit: wils krachtige kop, goed gebouwd lijf, zijn gespierde rechterhand laat het geweer geen moment los. „Waarom", vraagt de juffrouw (in mantelpak) aan haar schoolklasje, „waarom heeft de Sowjetvriend zijn geweer nog stevig vast terwijl hij zijn vrienden her denkt?". Een meisje van een jaar of tien, Astrid, doet een stapje naar voren en ant woordt even monotoon als Nederlandse schoolkinderen die hun huiswerk net wat té goed hebben gedaan: „Omdat hij nog steeds over ons waakt". Een eindje verderop staan 34 Nederlandse middelbare scholieren, allemaal zo rond de zeventien. Allemaal minimaal tien jaar na de bevrijding geboren, niet vervuld van herinneringen aan voedselbon nen, Canadese sigaretten en de eerste stap van koningin Wilhelmina op bevrijd Nederlands grondgebied, zelfs te laat geboren om nog de geheime schuilplaats van hun vader in ongehavende staat te kun nen bewonderen. Die bevrijding is voor hen geworden tot de vraag: wat hebben jullie, ouderen, er eigenlijk mee gedaan? Het wérd erg stil in de bus toen ze in Helmstedt via slagbomen, wachttorens, prik keldraad en hekken-onder-hoogspanning Oost-Duitsland binnenreden. Er zouden de komende dagen vaker van die stiltes vallen: tijdens een dis cussie met Oostduitse scholieren, waar bij bleek hoe je, bepakt en bezakt met misverstanden, volslagen langs elkaar heenpraat omdat de een in Zaandam en de ander in de DDR is geboren. Of neem het debat met een aantal West duitse parlementsleden 111 Bonn. waai1- bi,i een opgewonden afgevaardigde uit gleed over zijn eigen woorden, alleen omdat de Nederlandse scholieren over het neo-nazïsme begonnen. De groep van 34 was door de Ge meenschappelijke Pers Dienst (waar ook dit dagblad in deelneemt) uit alle delen van Nederland bij elkaar gehaald en in een bus gezet om zich ter ere van dertig jaar bevrijding in beide Duitslan den bezig be houden met deze twee vragen: ,Hoe ontstond het nationaal- socialisme" en „Is een dergelijke ont wikkeling tegenwoordig ook nog moge lijk?". Geen simpel reisdoel dus. Komen middelbare scholieren daar uit? Want voor de krant moesten ze een verslag van hun ervaringen maken. Nu hadden de deelnemende scholen niet hun onno zelste pupillen afgevaardigd. Verder wa ren ze vooraf door prof. Ben Sijes van het Rijks Instituut voor Oorlogsdocu mentatie en de Amsterdamse geschiede nisleraar Douwe dfe Boer tot aan de huig vol achtergrondinformatie gegoten. Maar toch is het verleidelijk om, wan neer je voor het eerst in de DDR bent, je in eerste instantie vast te grijpen aan primaire ervaringen als: strenge Volkspolizei, weinig auto's, eenvoudige grauwe wikkels rond verfbussen. Terwijl de eerste reactie in West-Duïtsland is: een simpele verbazing over de protseri ge vitrine die ze van een zo hoopvol begonnen stad als Keulen hebben ge maakt. twijfels Vee] middelbare scholieren hebben kennelijk wat twijfels over al die luxe: in het op zich saaie Oost-Berlijn von den ze het helemaal niet zo onprettig dat ze nu eens een paar dagen niet werden nagezeten door De Grote Verge ter en de wereld van Peter Stuyvesant. Nog maar nauwelijks van de reis beko men, ging de groep zic'n met een haast onvoorstelbare energie volzuigen met informatie. Er ontwikkelde zich een vrij amusante papiergeilheid: overal waar we kwamen, in scholen, in Bu chenwald, later in het Westduitse parle ment, werd in gesloten formatie een aanval geopend op alle aanwezige boek jes, foldertjes en vooral: stencils. De tocht door Oost en West duurde een week, en al die tijd is er ook continu gepraat: als het niet over het reisdoel gin?, de nazi's of het neo- fascisme, dan was er nog een aanzien lijke voorraad actualiteiten voorhan den: dienstweigeren, Kalkar, sex, ou ders. Als je deze groep middelbare scholieren zou afzetten op een volsla gen verlaten eiland, en je zou zede zekerheid geven dat ze er ook nooit meer af konden, dan zouden ze toch nog jarenlang discussiëren over de NA VO en de vervanging van de Starfigh- ter. Waren ze in beide Duitslanden vrese lijk blij met dit dynamische gezel schap? Voor de Westduitsers was het in wezen aantrekkelijk dat de groep jonge Nederlanders eerst de DDR had bezocht. Nu kon een aantal parlementa riërs in Bonn van de zo bruikbare veronderstelling uitgaan dat de kriti sche scholieren door de Oostduitse pro paganda stevig te pakken waren geno men. Je vraagt je af wat ze ervan hadden moeten maken als de groep rechtstreeks uit Nederland naar Bonn was afgereisd. De DDR had kennelijk ook liever een stel handzame toeristen uit de bus zien komen, die tijdig „oh" zeggen bij het passeren van een hoog gfebouw en ver der niet moeilijk doen. De afdeling jeugdreizen van het Staaisre-isbureau was er ondanks een duidelijke briefwis seling toch maar van uitgegaan dat de Nederlandse groep in de ddr kwam bestuderen hoe het volk zich voorbe reidde op de viering van het afwerpen van het fascistische juk. Op de wel erg grote Ailexanderallee werden inderdaad tribunes gebouwd waar weinig op af viel te dingen. Toch wilden de Neder landers liever praten met Oostduitse leeftijdgenoten. probleem Het werd een heel probleem. Door het Staatsreisbureau was een lid van de officiële jeugdorganisatie Freie Deut sche Jugend uitverkoren om de DDR te presenteren, De jongen was royaal in de twintig. Hij had zes jaar in Moskou gezeten, waar ze hem behoorlijk ideolo gie-vast hadden gemaakt. Uren heb ik met hem zitten praten, maar hoeveel twijfels je ook over ons eigen Neder landse systeem te berde bracht, hij begon, als zijn eigen onzekerheid in zicht kwam. getrouw Lenin te citeren. Deze „Oostduitse EO'er" zag er knap moe uit toen we hem na drie dagen bij de grens weer inleverden. Hij was door allerlei leden van de groep behoorlijk onder vuur genomen. Op zich vonden ze hem best aardig, op zich vonden ze het, ook best zielig dat hij zo weinig speelruimte had (on derweg moest hij op gezette tijden belten, hij zei niet met wie), op' zich vonden ze het ook knap dat de DDR zichzelf zonder Amerikaans of Russisch kapitaal weer helemaal aan het opbou wen was. Maar daarnaast wilden de Nederlandse scholieren wel even weten waarom die muur en dat prikkeldraad er nog steeds stond, waarom zoveel mensen gevlucht waren, en waarom de Vopo's vluchtelingen hadden doodge schoten. De jonge Oostduitser groef dan opgeruimd verder aan zijn eigen valkuil, door zinnen te formuleren als: ,Er zijn nou eenmaal mensen die je in de gaten moet houden", en „Als niijn eigen kind mij zou bedriegen, zou ik hem het huis uitgooien". Dat moet je vooral tegen een Nederlandse 17-jarige zeggen, want die reageert dan meteen met: „Heb je zelf al kinderen?". Op een avond zei de Oostduitse reis leider plotseling: „Vertrouwen is goed, controleren is beter". In die paar dagen DDR kwamen de Nederlandse scholieren natuurlijk maar een beperkt aantal Oostduitsers tegen, maar daar waren toch een paar type rende persoonlijkheden bij. De zo onge veer verplichte rondrit door Oost-Ber lijn werd bijvoorbeeld verzorgd door Franz, een goedlachse veertiger. Omdat ze in de DDR doorkregen dat je die groep Nederlanders toch wel, een beetje serieus moest nemen, was 'Franz le raar economie en sooiologie) onver wacht in onze bus geplaatst. Met alle andere rondleiders waar ook ter wereld had hij één misverstand gemeen: ze denken allemaal dat je exact- wilt we ten hoeveel bedden een bepaald hotel heeft. politieke reclame Franz bleek een handige man: met een blijmoedige humor, die je kunt vergelijken met het grappenpatroon van de Mounties, verwerkte hij een enorme hoeveelheid politieke reclame in zijn verhaal. Boeiend was zijn ver klaring van de muur. Die was er geko men omdat het volgende probleem zich voordeed: iemand koopt in Oost-Berlijn een flesje bier (statiegeld 30 pfennig), drinkt het leeg. levert het flesje in West-Berlijn in, wisselt de zo ontvangen 30 Westduitse pfennig in tegen 120 Oostduitse (dat is het koersverschil), met die één mark 20 stapt hij weer naar Oost-Berlijn, koopt er twee pilsjes voor, levert de twee flesjes in West- Berlijn weer in, und so weiter. Franz: „Aan het. eind van de avond was hij én dronken, én had hij dik geld over". Op zich kiene Hollandse jongens zaten toch een tijdje te dubben wat ze nou precies met die simplificatie aan moes ten. Heel wat overzichtelijker werd de situatie weer toen Franz trots een nieu we buitenwijk toonde, die er uitzag als een soort Bijlmer, en waar de Neder landse scholieren tot him deernis zagen hoe er zojuist hele fraaie bomen waren gesneuveld. Maar ten slotte waren de jonge Ne derlanders met een aantal duidelijke vragen op zak in de bus gestapt. Toen iemand al wandelend aan rondleider Franz vroeg of hij een fascistische ontwikkeling als in de jaren '30 op nieuw in het verschiet zag. begon hij spontaan over... de ontvoering van CDU-leider Lorenz in West-Berlijn. Hij moest lachen om twee aspecten: het feit dat zoiets überhaupt mogelijk was, en het feit. dat men er zo'n drukte over maakte. ,Han vormen ze daar zo'n crisisstaf. Maar bij ons zouden die ontvoerders binnen het uur gepakt zijn; ze zouden hier niet onder het volk kunnen verdwijnen". Dat was het moment dat zelfs de fanatiekste Nederlandse scholier af haakte, en Franz ging verder met zijn rondleiding. We arriveerden bij de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 18