TOMMY,
GEPERFECTIONEERD
EN OOK WEL
WELLETJES
toptien
23
it
iï
5
i
1
HARM WIERSMA KLASSE APART
O
e
e
e
0
0
0
0
9
;;v
ff ff
VISMA '75 hengelen/h. van schelven
jaTÉWAG
19 APRIL 1975
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
pete Townsend zal bij het maken van 'Tommy' waarschijnlijk
nooit gedacht hebben, dat hij bezig was aan een project waarmee
hij velen zichzelf incluis een vrijwel onoverzichtelijke weel
de zou gaan bezorgen. Over de vraag of de geestelijke vader van
het aanklagende 'My generation' dat ook precies gewild zou heb
ben, is urenlang in groepsverband te filosoferen. Feit is, dat Poly-
dor'onlangs heeft bemiddeld bij het op de markt brengen van
maar liefst de dèrde versie van 'Tommy'; het uitgangspunt voor
de film van Ken Russell. Een ontwikkeling, die haar gelijke in de
eigenlijke muziek nog niet kent, zeg maar.
In het kader van deze rubriek lijkt
het veretandig om de verfilming van
Tommy's allerminst kinderachtige
belevenissen buiten beschouwing te
laten. Om te volstaan met een paar
notities over The original sound
track recording.' Muziek van de le
den van The Who met uitzondering
van Roger Daltrey en van de oude
bluesneger Sonny Boy Williamson,
uitgevoerd door lieden als Eric Clap
ton, John Entwistle, Elton John.
inn-Margret, Roger Daltrey, Keith
Moon, Jack Nicholson, Oliver Reed,
Pete Townsend. Tina Turner. Ron
Wood, Nicky Hopkins, Caleb Quaye,
Fuzzv Samuels, Kenny Johnes, Dee
Murray, Davey Johnstone, Mick
Ralphs, Mylon Le Fevre, Jess Roden
en Paul Gurvitx.
Het ligt voor de hand om een
vergelijking te maken met de twee
vorige versies- De eerste, uit 1968
van The Who zelf, is nog steeds
uitstekend. De tweede; uit 1972 met
The London Symphony Orchestra en
Chamber Choir is wat protserig, een
beetje onecht, maar verder perfect
en de derde is zowat even rockerig
als de eerste, maar met de orkestra
le invloeden en iets van de plompe
arrangementen van de tweede. Met
een hoop theatraal koorwerk, musi-
cal-achtige tendenzen en uitstekend
rommelend slagwerk, dat gek ge
noeg niet eens uitsluitend van Keith
Moon afkomstig is.
De filmmuziek gaat het verst. Is het
laatst gemaakt en is daardoor het
modernst, en het meest geperfectio
neerd. Deze opmerkingen zijn eigen
lijk meteen al te maken als men
van de drie uitvoeringen de 'Ouver
ture' of de 'Prologue' met elkaar
vergelijkt. I)e filmmuziek biedt ech
ter nauwelijks verrassingen, alleen
misschien dat Eric Clapton in 'Eye
sight to the blind' (prima) en 'Sally
Simpson (idem) meer soleert als
in zijn Cream-dagen dan in zijn
Ocean Boulevard-dagen. En dat de
Elton John en Hookfoot oudgedien
de Caleb Quaye ('Go to the mirror,'
'We're njt gonna take it.' '1951 ./What
about the boy') voor de goede ver
staander aantoont een zeer onder
schat gitarist te zijn in wat we hier
het strakke Robbie Robertson-genre
willen noemen.
Tot slot wat de teksten betreft-
Meer dan voor de eerste twee uit
voeringen is men voor de derde
gedwongen geweest wat meer lijn in
liet verhaal over het donkere en
stille leven van de hoofdrolspeler te
brengen. Sommige teksten zijn aan
zienlijk gerevideerd en/of aangepast
op details. De reden daarvan zal
duidelijk zijn: van flarden tekst met
fikse onduidelijkheden kan zelfs de
heer Russell geen samenhangende
film maken. Ook de teksten zijn dus
geperfectioneerd.
De platen zijn het beluisteren en
zelfs liet in huls halen waard. Maar
toch is het nu wel wélletjes geweest
met Tommy.' Deze dubbelelpee (Po-
Ivdor 2625 028) en de film leken al
in 1968 onvermijdelijk, maar zodra
de glimlachende industrie de geboor
te van de Tommy-ijsrevue' aankon
digt. haken wij beleefd af om in het
vervolg uitsluitend nog met de mor
bide klanken van Nico en dergelijke
weg te lopen
TWEE GITARISTEN
De liefhebbers van op vertoon ge
richte elektrische gitaarmuziek wil
len we even opmerkzaam maken op
twee uitstekende elpees. De eerst is
"Rescue me' van Roy Buchanan (Po-
lydor 2391 152). die ons met zijn
rommelige vorige elpee That's what
I'm here for' een beetje in de steek
scheen te hebben gelaten- Zowel zijn
eerste als zijn tweede waren voort-
treffelijk maar nummer drie week
helaas teveel af van de opgeroepen
verwachtingen. Met "Rescue me' is
de telecaster virtuoos bij uitstek
echter weer terug. Inventieve solo's
over de hele hals. flageoletten bij de
vleet en een zeer gecontroleerd ge
bruik van de elektronische mogelijk
heden. Buchanan fluit, zingt en
praat als vanouds op zijn instru
ment. Keurige afrondingen in blues
en sterk daaraan verwante schema's
op de Fender telecaster, een jam
merhout met schitterende strakke
klanken, dat buiten de country-rock
eigenlijk nog maar sporadisch als
soloinstrumenf, in zwang is. Een
woord van dank ook aan de attente
bassist. Kenny Tibbetts en drummer
Bill Stewart. Van harte aanbevolen.
De tweede plaat is 'Sinner and
saint' van Rory Gallagher (Karusell-
Gold serie 2499 102) die onder
hand is uit te tekenen met
de grote broer van Bucha
nan's telecaster: de Fender strato-
caster. Een model, dat de nodige
ontberingen heeft moeten doorstaan,
want Gallagher is geen onbekende
met het ruige dramwerk- De stuk
ken van 'Sinner and saint' zijn af
komstig van zijn vroegere piaten
"Rory Gallagher' en Deuce.' Derhalve
weinig recent. Toch aardig om aan
te schaffen als genoemde platen nog
niet op de plank staan. In tegenstel
ling tot Buchanan weet Gallagher
ook prima van wanten als het op
zingen aankomt. Melodieus, fraai af
geraffeld en altijd alert. Klaar om
meteen stevige elektrische accenten
aan te geven. Zoals we dat graag
horen.
fUiteUJk wrlkcm ».IJ O-
l» it
Clnnrtt it brrirliLn oirr like
G'ildrn Earring uli TVn llut.
1 *«lr cartro In klrliw lel-
l«l)~ r*inlljc Amrri-
p 100
I
dr ïdnilr
tljdwhrifl 'Cwhbot' I» dr
•ln*lr 'O nolr' om l«- begin
nen op 97 blnnencrkomrn nm
rrn «f*k Iklrr leuker* op 90
Ir kunnen «pringrn 000 Zo
al» mru ,Jrl. wc In-hljen lirt nu
ook >1 ovrr dr hllpitradr («9
lirt u| dr rarnr Karrfnic-kiaM-
tlr Earrinx-rl|>rr 'Switch' (I'o-
Iwlor SU* DIK) hier ook al
rnlgr lijd "11 I' 0 00 Vrolijke
inrn uit rrn m;u hl aan cwrclc
000 'Switch' la lint niet on-
Mirdlt. al hebben wij loch not
rrn Iwlje mor lie 000 I)r
hetoekera van dr mrrat recen
te Kurrlnt-concrrten in on«
land waren hel wel met elkaar
ren*: ren hoop energie en rrn
hoop la wijl 00 0 I f i-i F,rif.
Iliad 'New mimical rMir.»-'
In Am«frrdiim wliri-rf
ovrr liet F.arrlric-ooneeri In-I
volgende: 'SomoUiInt I» lacktnt
000 En: 'If \nn Ootil I
cor* to Gulden KaiTlnt i
robalilv tl-ad th.it
in mei 000 ISru
1 Mlddlrlull. 'Ji.
xvrmr Ja<i. Bru
did
i left I
Pete Townsend.
•■rier all' En: "Pir faull
lira In a lack of variable ma
terial and their mfUken In-
latrncr In playing to bloody
loud' Dan wrlen wr hrt
000
r off kendhrld
verplichte ko>
de lief-
de posities van vorig»
1 2| PAIjOMA BLANCH George Baker ael.
2 I) HET MAL YO Johnny - Orchotlra
Kodrlgues
2 4) I DO I DO I DO
7) FOX ON THE RUN
5 6) MAKE ME SMILE
Cockney Rebel
6 (15) FOXIE FOXTROT
Panletaaaiers
7 3) REACH OUT. I'LL BE THERE Gloria
Gavnor
8 (16) KEETJE TIPPEL Zon tere* ronder naam
- (11) YOU TALK TOO MUCH Spooky - Soe
10 (23) IXÏYE IS ALL Roger Gloiex -- guest*
Abba
Sieve Hurler
Nico Haak
in het Zeeuws kampioenschap verfoor Wout van Wijnen van Adrie den
Hamer op een manier die hem nog lang bij zal blijven. Na een zeer sterk
gespeelde partij overschreed hij in een glad gewonnen stelling de toege
stane bedenktijd. Hij maakte In razende tijdnood de fout door nog va
r/anten te willen doorrekenen. Hij speelde op mat en dat werd zijn on
dergang. In zo'n situatie moet je niet meer rekenen, maar zetten doen.
Van Wijnen is een speler, die met grote gelatenheid en sportiviteit de
ergste tegenslagen weet te incasseren. Het is trouwens niet de eerste keer,
dat hij in een gewonnen stelling door zijn vlag ging. Onlangs in een wed
strijd op de Goese club overkwam hem tegen Westerweele hetzelfde.
Over het spelen met een klok zou een heleboel te zeggen zijn. Hoe moet
je je tijd indelen? Is het verstandig om heel lang over een zet na te den
ken? Je tijd slecht indelen betekent in feite net zo'n groot risico nemen
als wanneer je een riskant stukoffer brengt.
„Een eervolle nederlaag", hoorde
ik een medelijdende toeschouwer
mompelen!
In dezelfde ronde deed zich aan
een ander bord nog een dergelijk
geval voor. Het slachtoffer was
Henk van de Graaf uit Vlissingen.
Wit: A. den Hamer, zwart: W. van
Wijnen,
1. e4 c5 2. Pf3 d6 3. d4 cd4: 4. Pd4:
Pf6 5. Pc3 afi 6. Lc4 e6 7. 0-0 Dc7
8, L'o3 Le7 9. Le3 b5 10. f3 Ld7 11.
Del 0-0 12. Dg3 Kh8 13. a3 Pc6 14.
Pce2 Pa5 15. Pc3 Pc4 16. Lc4: Dc4:
17.Tac 1 a5 18. Pce2 e5 19. b3 Dc8
20. Pf5 Lf5: 21. ef5: Df5: 22. f4
D?4 23. Del Pd5 24. Ld2 Ld8 25.
K3 Lb6f 26. Khl e4 27. Tg3 De6
23. c4 bc4: 29. Tc4: f5 30. Lel Tc8
31. Lb2 PI6 32. Tc8: Tc8: 33. Th3
Pg4 34. g3 Pf2+ 35. Kg2 e3 36. Th4
De4f 37. Kfl Pd3 38. Dbl Df3f 39.
KglDe2: 40.DflDb2: 41. g4.
En in deze volkomen platgewalste
stelling kon wit een puntje op zijn
lijst bijschrijven doordat zijn te
genstander door zijn vlag ging.
4
ïf
1
1
1
x
W
k:'
1
2f
4
m
sf'
2
1
at
«i
4>
Zijn partij tegen Cees de Wolf
verliep aanvankelijk helemaal niet
zo best voor hem. De Wolf speel
de een zeer bekeken positioneel
spelletje en kreeg een geweldige
stelling. Van de Graaf verdedigde
zich echter buitengewoon hard
nekkig en slaagde er in zich volko
men los te werken, hoewel hem
dit een aanzienlijk deel van zijn
bedenktijd kostte. Op een gege
ven ogenblik was de volgende
stelling ontstaan:
De spanning was op dit moment
om te snijden. Zelf was ik in een
fel gevecht gewikkeld met Cor
Provoost. Onwillekeurig ging mijn
blik naar het hord van mijn con
current: En hoewel ik aan zet
was, kon ik me niet van de stel
ling losmaken. Ik zag namelijk de
winnende zet voor Van de Graaf:
1. Dd5! Helaas voor hem en voor
mij, maar gélukkig voor De Wolf,
speelde hij: 1 c7?, waarna zwart
als volgt de partij uitmaakte 1.
Pc3ü 2. Dd2 Dblf 3. Del Dd3f 4.
Kgl Pe2f 5. Khl De4f en mat op
de volgende zet.
Na afloop kwam natuurlijk de be
wuste diagramstelling op het bord.
Er werden enige i
en we waren het er over eens, dat
zwart volkomen verloren stond.
Er dreigt namelijk 2. Dd7f. Een
paardoffer op g3 levert niets op.
Toch bestaat er voor zwart een
zeer geraffineerde verdediging, die
weliswaar de partij niet redt,
maar waarmee wit, die zoals ge
zegd in tijdnood was, nog zeer
veel moeite zou hebben gehad.
Zwart moet 1. Df3 spelen. De
stelling zit dan vol verraderlijke
valstrikken. Zo gaat 2. c7 niet we
gens damewinst (Dhlf en Pc3?).
Het beste antwoord voor wit is
2. Dd7f Kgfl en nu niet 3. c7??.
want daarop gaat wit nog de boot
in (3. Dhlf 4. Ke2 Pc3f 5. Kd2
Ddlf enz.), maar 3. Dd8f Kg7 4.
c7! en wit wint. Bijvoorbeeld 4.
Dhlf 5. Ke2 Pc3f 6. Kd3! (niet 6.
Kd2 Pblf!) en er zit voor zwart
geen eeuwig schaak in. Het beste
wat hij kan bereiken is, dat hij
pion c7 wint in ruil voor zijn
paard, maar dan blijft wit een
stuk voor.
Men kan er vrede mee hebben, dat
men een zet als 1. Dd5! over het
hoofd ziet en zeker als men in
tijdnood is. Zeer triest voor Van
de Graaf was ook nog, dat hij
zelfs na de foutieve partijvoort
zetting toch nog remise had kun
nen maken.
:7? volgde dus 2. Pc3ü En
er warempel nog een fan-
remisevariant in: 2.
Lh6fü Neemt zwart nu de loper,
dan volgt 3. Dd2fl! en wit wint
het paard en behoudt pion c7.
Op 2. Lh'öff! kari vérder volgen:
a. 2. Kh8? 3. Dd2 Dblf 4. Del
Dd3f 5. Kgl Pe2f 6. De2:! De2:
7. c8Df Kh7 8. Del Df3 9. Kfl
Dhlf 10. Ke2 Dh2: 11. Lf8! enz.
b. 2. Kh7 3. Df7f Kh6: 4. Df8f
Kg5? (Kh7 is'remise en Kh5??
leidt tot mat!) 5. f4fü en wit
wint, want op 5. ef4: volgt
6. Dc5! en op 5. Kg4 beslist
6. c8DÜ
Een onmogelijke stelling natuur
lijk om in tijdnood te spelen. Men
kan de witspeler niet kwalijk ne
men, dat. hij de draad kwijtraak
te. Van de Graaf toonde zich een
zeer goede verliezer door De Wolf
met. zijn overwinning te compli
menteren en te stellen, dat de bes
te uiteindelijk toch gewonnen had.
Het Zeeuws kampioenschap van
dit jaar blinkt niet alleen uit door
de geweldige spanning, de uitste
kende organisatie en de grote
vechtlust van de spelers, maar ook
door een zeer sportieve sfeer. Dat
is in het verleden wel eens anders
geweest. Het kan haast- niet an
ders, of dit kampioenschap moet
leiden tot verhoging van het spel
peil. De Zeeuwse Schaakbond en
met name de uitnemende wed
strijdleider, Geen: van Oorschot,
de drijvende kracht achter dit
kampioenschap, verdienen een
dikke pluim.
Oplossing partijstelling vorige ru
briek.
Wit: Kd4 Ta6 c3 g2. Zwart: Kh4
Lc4 pionnen a5 b5 h5.
1. Tg6! (1. Ta5: Kg3) a4 2. Ke3 a3
3. Kf4 a2 4. Tg3 Le6 5. Th3f! Lh3:
6. g3 mat!
Calvo-Hamarm 1974
1
w
m
m
-
M
Y>"
;V>.
Wit: Kh4 Lh2 pion a7-
Zwart Kf3 La8 pionnen g2 en h3.
Zwart a3n zet. De partij werd zon
der verder spelen remise gegeven.
Een ernstige blunder van zwart,
want hij had kunnen winnen.
dammen/l. anderson
Met een straatlengte voorsprong
op het peloton en duizend gulden
rijker is Harm Wlersma met de
nationale titel reeds op zak over
de eindstreep gegaan. Hij bleek
een klasse apart. De jongste deel
nemer de 19-jarige Rob Clerc,
wereldjeugdkampioen '73 deed
va" de overigen nog het beste.
.'Iet vier punten achterstand be
lette hij de tweede plaats. Boven
dien bleef hij als enige deelnemer
wigeslagen, maar won hij slechts
wee partijen. Dan volgt een groep
ran niet minder dan zes spelers
met elk twaalf punten uit elf par-
rijen.Behalve Wiersma en
tferc plaatsten zich via liet SB
systeem nog rechtstreeks voor de
male 1976 Varkevisser (winst op
mersma!) en De Ruiter.
Wit: Harm Wiersma
Zwart: Frans Hermelink
L 7 19'23 2 33'28 17-21 3 28x19
i4*23 4 38-33 21-26 5 35-30 20-25
48'33 10-14 7 33-29 13-19 8 30-24
19x30 9 35x24 14-20 10 42-38 11-17
lo lfj7'21 12 39'33 843 13 44'39
4-10 15 44-40 10-14 16
Alft3 A 17 35'30 741 18 38'28
5-10 19 39-33 10-14 20 45-40 11-17
21 37-31 26x37 22 42x31 21-26 23
41-37 17-21 24 48-42 12-17 25 27-22
18x27 26 31x11 16x7 27 29x18 20x29
28 33x24 13x33 29 24x11 6x17 30
9
S3
9
9
3
m
3
3
<3
Wiersma
Stand na 24.12-17
Wat Wiersma hier presteert is niet
gering. Reeds na 24 zetten heeft
hij de sterke problemist-danuner
Hermelink in een verloren positie
gespeeld. De partij-variant 25
27-22 is slechts één van de manie
ren waarop wit zijn slag kan
slaan, m.a.w. een andere voort
zetting dan 2412-17 zou voor
zwart evenmin uitkomst hebben
geboden.
Wit: Frank Drost (21) Langweer
Zwart: Anten Schotanus (32)
Heerenveen
I 32-28 17-21 2 33-29 21-26 3 39-33
19-23 4 28x19 14x23 5 44-39 11-17
6 50-44 6-11 7 35-30 17-22 8 30-24
11-17 9 33-28 23x32 10 37x28 22x33
II 39x28 26x37 12 41x32 17-21 13
46-41 20-25 14 41-37 12-17 15 43-39
8-12 16 37-31 10-14 17 42-37 3-8 18
47-42 7-11 19 31-27 21-26 20 49-43
1-7 21 39-33 14-20 22 44-39 18-22
23 27x18 13x22 24 37-31 26x37 25
42x31 9-13 26 31-27 22x31 27 26x37
13-18 28 48-42 4-10 29 42-37 17-21 30
28-23 21-26 31 33-28 18-22 32 28x6
25-30 33 34x14 18x28 34 32x23 7-11
35 6x17 12x41 36 40-35 26-31 37
23-18 .31-36 38 35-30 41-46 39 18-13
8x19 40 24x13 46-37.
Zwart wint.
9
j 9
'n 'm
e 9 n
3 -3
k/i 43
9 Q 3
7
9
m
7
Stand
Drost
a 31 33-28
Wit op zoek naar de beste po.
sitionele voortzetting, welke naar
onze mening 24-19 zou zijn ge
weest, vergaloppeert zich en biedt
zwart door foutief 33-28 te spelen
de kans op een winnende door
braak, welke kans de KNDB-
secretaris uiteraard niet onbenut
heeft gelaten.
Wit: Jan de Ruiter - Deventer
Zwart: Frans Hermelink
Nijmegen
I 32-28 18-22 2 37-32 12-18 3 41-37
7-12 4 46-41 1-7 5 31-26 19-23 6
28x19 14x23 7 32-28 23x32 8 37x28
16-21 9 41-37 21-27 10 28-23 18x29
II 34x23 10-14 12 39-34 5-10 13 44-39
20-24 14 50-44 15-20 1-5 34-29 13-18
16 40-34 9-13 17 37-31 3-9 18 44-40
11-16 19 42-37 7-11 20 49-44 22-28
21 23x21 16x27 22 31x22 17x28 23
33x22 24x31 24 36x27 18-23 25 43-38
12-17 26 38-33 17x28 27 33x22 8-32
28 48-43 12-17 29 43-38 17x28 30
38-33 13-19 31 33x22 23-29 32 34x23
19x17 33 27-21 17-22 34 21-17 22-28
35 17-12 11-16 36 40-34 14-19 37
44-40 20-25 38 35-30 28-32 39 47-42
9-14 40 40-35 14-20 41 42-38 32x43
42 39x48 20-24 43 48-43 20-14 44
43-38 24-29 45 34x23 25x34 46 23-18
14-20 47 38-33 20-24 48 26-21 16x27
49 12-7 2x11 50 18-12 11-17 51 12x32
9 m
9
9
9 p 9
9 9 9
9
9
9 9
3'
i
9
9 9
P
j' 9
"1
G
G
4-9.
w.o. 50 - zw. 2. 35.
Stand na 20 49-44
Tenzij van een drukfout sprake is
moeten we aannemen, dat de wit*
De Ruiter
speler slechts vijftig minuten be
denktijd heeft gebruikt In
de diagramstand voert zwart een
combinatie uit, die op zichzelf
geen directe winst oplevert. Maar
het aardige van deze manoeuvre is
wel, dat deze combinatie de inlei
ding vormt tot het na nog een
zevental zetten veroveren van
een schijf.
Wanneer de spellen van de partners niet goed aansluiten
is het zaak zo snel mogelijk uit de bieding ze staopen' en
op een zo laag mogelijk niveau te blijven hangen". Dat is
in het algemeen echter een bijzonder moeilijke opdracht,
vaak' blijven de spelers hun eigen kleuren maar door
bieden en eindigt de opvoering in een torenhoog contract
dat meestal nog gedoubleerd, een smak down gaat. Ook
in het. Kaasstadtoemooi in Alkmaar kwam weer zo'n"
verdrietige affaire voor:
Zuid gever, allen kwetsbaar.
4 A V B 8 6
V V
42
B 9 7 5 2
9 7 4 3 2
6 2
H
y H 10 7 5
V B 10 7
V 6 4 3
w o
6 5
4-AH10
Meestal opende Zuid met 1 harten. Noord ''hoppen,
waarna Zuid hetzij 2 harten hetzij 2 ruiten 'oooci. Na 2
harten is er alle reden voor Noord om het hoofd in
de schoot, te leggen en te passen; na 2 rui ren wordt he*
moeilijker en zou Noord nog het beste 2 scbonpen
kunnen proberen.
Er is één bod waartoe ae Noordspeler zich echter in geen
geval mag laten verleiden en dat is 3 klaveren. Eea
nieuwe kleur op 3-hoogte is een krachttonend bod waai*
voor de Noordhand zeker niet m aanmerking kom:. Maaj
in de praktijk gebeurde dat toch heel wat keren, en de
scorekaar; vermeldde dan. ook heel wat manches in
schoppen, harten of SA. Meer dan eer.s werd zo'n
torenhoog eindcontraci nog door Oost-Y. v - van
doublet voorzien en vrijwel steeds kregen de uit de
gelopen Noord-Zuid ondernemingen een verdrietig slo:.
Aan één tafel verliep de bepaald niet vlekkeloze bieding?
Zuid: 1 hart. 2 rui, 3 har. 4 sch; Noord: 1 sch. 2 kis. 3
sch, pas.
Oost bracht de moed op om dat eindkontak; te douol»
ren. Troef is natuurlijk de opgelesce start maar Oost
speelde klaveren heer voor en speelde, toer: hij ae blind©
zag. nog geen troef maar harten na. Ir. de "oiinae werd
het aas gelegd en een harten werd met schoppen 6
getroefd, een klavertje werd op tafel getroefd, es; en heer
van ruiten geïncasseerd en een kleine ruiten met schop;
pen 8 getroefd, door klaveren" te spelen werd ook
schoppen 10 nog apart gemaakt: Noord had zich al met
één down verzoend, toen schoppen heer bij West sec
naar beneden kwam. zodat tien slagen een feit werden.
Bij troefstart loopt het voor Noord-Zuid aanzienlijk
minder plezierig af: De leider krijg: dan geen kans om
'zijn klaveren op tafel te troeven, want Oost speelt, als hij
met klaveren aan slag komt. natuurlijk weer troef. Vijf
slagen in schoppen, één in harten en twee in ruiten
beperken de oogst tot acht slagen en Noord-Zuid moeten
hun optimistische biederij bekopen met -500....
n 19 april, start de sportvisscrijtentoonstelling Visma'75.
mïf tentoonstelling vindt plaats in het Ahoy Complex tegenover
an n°'Sr? Zuidplein, Rotterdam-zuid, en duurt tot en met 27
»pn(n is in deze Periode iedere dag gelegenheid om de
tentoonstelling te bezoeken van 10.30-17.00 uur en van 19.00-22.30 uur.
ata if z°ndasen is dit van 10.30 tot 17.00 uur. Een groot aantal
sèi?ril io~-S prcsenteren op de Visma de nieuwste snufjes voor het
üTliiJ) r- 01> 'le' gclj'ed van hengelsportmateriaal en bijbehorende
e.n' ken aantal stands met name die van de overheid en
Vonr fygen zijn '"uier op voorlichting ingericht,
keuz* m t,COmf0rlabele trek van 'stek '1 aar stek' kan de sportvisser
attrapt;^60 "it verschillende tentoongestelde sportvisboten. Bij de
deoarfpm6 .voorlichtingsstands behoort ongetwijfeld die van het
v^i landbouw en visserij. Een sloot natuurgetrouw
land, hierbij dient nog te worden opgemerkt, dat het departement
niet aarzelt de 'grootste' onder de soorten te laten rondzwemmen.
Men heeft aangekondigd de snoeken van een meter en mogelijk
groter speciaal voor Visma'75 beschikbaar te houden.
Levende vissen op vele plaatsen op Visma'75. De gehele entreehal
van het complex wordt in stijl van de z.g. 'poldersloot' nagebouwd,
met brug en flora. De rivierpolitie komt ook weer op Visma'75 en
wel met een stand, waarin de nieuwe vergunningen voor 1975
kunnen worden verkregen: tevens wordt voorlichtingen gegeven over
de vergunning in het algemeen en het juist gebruik daarvan. In de
afgelopen jaren bleek deze vorm van voorlichting een dankbare en
gewaardeerde service.
Op Visma '75 kunnen de niet-georganiseerde hengelaars (ruw geschat
altijd nog zo'n 700.000) horen, welke voordelen het geeft aangesloten
te zijn hij een hengelsportvereniging. Het verkrijgen van de 'grote
vergunning'. De op de le januari zo succesvol gestarte NWS laat
u indirect hierover informeren. Veel informatie over de sportvisserij
in het buitenland bv. in Ierland en Oostenrijk verkrijgt men door
tztsT-idnrpsentatïe uit crprinemrlp larxlpn
Diverse bedrijven exposeren artikelen die te maken hebben met
comfort en veiligheid voor de sportvisser. De bezoeker zal verder
nog een casting-baan aantreffen. Het z.g. 'droogwerpen' of 'casten'
wordt in Nederland meer en rneer populair. Mede door het feit, dat
Vlsma-tentoonstellingen in de jaren hieraan ruim aandacht hebben
besteed. Zo ook op Visma'75. De bekende firma Albatros uit
Rijshout stelt voor het werpen op de Visma-castingbaan een lawine
aan prijzen beschikbaar tot een waarde van ƒ25.000,natuurlijk
hengelsportartikelen. Iedere bezoeker krijgt op grote 'Castingbaan'
een gratis deelnemerskaart. Per dag worden drie wedstrijden
gehouden van 1 uur per wedstrijd. Iedere deelnemer gooit op een
aangegeven doel en vergaart zo punten en verkrijgt daardoor een
z.g. 'werpdiploma' plus een prijs. Zo zullen er uurwinnaars bekend
worden, te weten 3 per dag, die direct al met een grote prijs gaan-
strijken. De na negen dagen ontstane 27 winnaars zullen in een
finale, op zondag 27 april aanstaande met elkaar om de grote
Albatros-Visma'75 prijzen gaan werpen. Reizen, alsmede de gouden
Daiwa-molen behoren tot de hoofdprijzen. Op deze 'altijd prijs'
castingbaan zullen ongetwijfeld zeer vele hengelaars verschijnen.
TV =sr»ortrisser die het nog niet vergund een haai aan zijn stalen
lijn te hebben, kan op Visma '75 trachten er een uit de betonnen
vloer van het complex te trekken. Uit Schotland staat op Visma'75
een z.g. 'simulator', een volledig werkende machine, die de vangst
van een 150 ponds haai duidelijk nabootst, aan de sportvisser, cüe in
de boot gaat.
De sportvisser die op deze tentoonstelling eens even ui: v.:". blazen
vanwege de vermoeienissen, kan dit doen in.de"filmzaal. In een op
geluidsfilm gebouwde filmzaal kan de bezoeker, de nieuwe films
over de sportvisserij bekijken. De filmzaal kent een z.g. doorlopend
systeem (Cineac) en is voor 1.te bezoeken. Men mag dan zo
lang men wenst gedurende het gehele programma (9 films, waaron
der vele nieuwe) blijven zitten. De films, die alleen en uitsluitend de
vangsten laten zien van vele vissoorten in zoet er. zou: water over
de gehele wereld, geven de bezoeker een impressie van eb vele
mogelijkheden van zijn hobby. De filmzaal is te vinden in de z.g.
Maashal van het Ahoycomplex een volledige presentatie geget en vaa
'de vis in het aquarium'. Tenslotte wordt nog opgemerkt dat men op
deze tentoonstelling ntet alleen kan kijken, maar ook kar. konen-