TOMMY, GEPERFECTIONEERD EN OOK WEL WELLETJES toptien 23 it iï 5 i 1 HARM WIERSMA KLASSE APART O e e e 0 0 0 0 9 ;;v ff ff VISMA '75 hengelen/h. van schelven jaTÉWAG 19 APRIL 1975 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT pete Townsend zal bij het maken van 'Tommy' waarschijnlijk nooit gedacht hebben, dat hij bezig was aan een project waarmee hij velen zichzelf incluis een vrijwel onoverzichtelijke weel de zou gaan bezorgen. Over de vraag of de geestelijke vader van het aanklagende 'My generation' dat ook precies gewild zou heb ben, is urenlang in groepsverband te filosoferen. Feit is, dat Poly- dor'onlangs heeft bemiddeld bij het op de markt brengen van maar liefst de dèrde versie van 'Tommy'; het uitgangspunt voor de film van Ken Russell. Een ontwikkeling, die haar gelijke in de eigenlijke muziek nog niet kent, zeg maar. In het kader van deze rubriek lijkt het veretandig om de verfilming van Tommy's allerminst kinderachtige belevenissen buiten beschouwing te laten. Om te volstaan met een paar notities over The original sound track recording.' Muziek van de le den van The Who met uitzondering van Roger Daltrey en van de oude bluesneger Sonny Boy Williamson, uitgevoerd door lieden als Eric Clap ton, John Entwistle, Elton John. inn-Margret, Roger Daltrey, Keith Moon, Jack Nicholson, Oliver Reed, Pete Townsend. Tina Turner. Ron Wood, Nicky Hopkins, Caleb Quaye, Fuzzv Samuels, Kenny Johnes, Dee Murray, Davey Johnstone, Mick Ralphs, Mylon Le Fevre, Jess Roden en Paul Gurvitx. Het ligt voor de hand om een vergelijking te maken met de twee vorige versies- De eerste, uit 1968 van The Who zelf, is nog steeds uitstekend. De tweede; uit 1972 met The London Symphony Orchestra en Chamber Choir is wat protserig, een beetje onecht, maar verder perfect en de derde is zowat even rockerig als de eerste, maar met de orkestra le invloeden en iets van de plompe arrangementen van de tweede. Met een hoop theatraal koorwerk, musi- cal-achtige tendenzen en uitstekend rommelend slagwerk, dat gek ge noeg niet eens uitsluitend van Keith Moon afkomstig is. De filmmuziek gaat het verst. Is het laatst gemaakt en is daardoor het modernst, en het meest geperfectio neerd. Deze opmerkingen zijn eigen lijk meteen al te maken als men van de drie uitvoeringen de 'Ouver ture' of de 'Prologue' met elkaar vergelijkt. I)e filmmuziek biedt ech ter nauwelijks verrassingen, alleen misschien dat Eric Clapton in 'Eye sight to the blind' (prima) en 'Sally Simpson (idem) meer soleert als in zijn Cream-dagen dan in zijn Ocean Boulevard-dagen. En dat de Elton John en Hookfoot oudgedien de Caleb Quaye ('Go to the mirror,' 'We're njt gonna take it.' '1951 ./What about the boy') voor de goede ver staander aantoont een zeer onder schat gitarist te zijn in wat we hier het strakke Robbie Robertson-genre willen noemen. Tot slot wat de teksten betreft- Meer dan voor de eerste twee uit voeringen is men voor de derde gedwongen geweest wat meer lijn in liet verhaal over het donkere en stille leven van de hoofdrolspeler te brengen. Sommige teksten zijn aan zienlijk gerevideerd en/of aangepast op details. De reden daarvan zal duidelijk zijn: van flarden tekst met fikse onduidelijkheden kan zelfs de heer Russell geen samenhangende film maken. Ook de teksten zijn dus geperfectioneerd. De platen zijn het beluisteren en zelfs liet in huls halen waard. Maar toch is het nu wel wélletjes geweest met Tommy.' Deze dubbelelpee (Po- Ivdor 2625 028) en de film leken al in 1968 onvermijdelijk, maar zodra de glimlachende industrie de geboor te van de Tommy-ijsrevue' aankon digt. haken wij beleefd af om in het vervolg uitsluitend nog met de mor bide klanken van Nico en dergelijke weg te lopen TWEE GITARISTEN De liefhebbers van op vertoon ge richte elektrische gitaarmuziek wil len we even opmerkzaam maken op twee uitstekende elpees. De eerst is "Rescue me' van Roy Buchanan (Po- lydor 2391 152). die ons met zijn rommelige vorige elpee That's what I'm here for' een beetje in de steek scheen te hebben gelaten- Zowel zijn eerste als zijn tweede waren voort- treffelijk maar nummer drie week helaas teveel af van de opgeroepen verwachtingen. Met "Rescue me' is de telecaster virtuoos bij uitstek echter weer terug. Inventieve solo's over de hele hals. flageoletten bij de vleet en een zeer gecontroleerd ge bruik van de elektronische mogelijk heden. Buchanan fluit, zingt en praat als vanouds op zijn instru ment. Keurige afrondingen in blues en sterk daaraan verwante schema's op de Fender telecaster, een jam merhout met schitterende strakke klanken, dat buiten de country-rock eigenlijk nog maar sporadisch als soloinstrumenf, in zwang is. Een woord van dank ook aan de attente bassist. Kenny Tibbetts en drummer Bill Stewart. Van harte aanbevolen. De tweede plaat is 'Sinner and saint' van Rory Gallagher (Karusell- Gold serie 2499 102) die onder hand is uit te tekenen met de grote broer van Bucha nan's telecaster: de Fender strato- caster. Een model, dat de nodige ontberingen heeft moeten doorstaan, want Gallagher is geen onbekende met het ruige dramwerk- De stuk ken van 'Sinner and saint' zijn af komstig van zijn vroegere piaten "Rory Gallagher' en Deuce.' Derhalve weinig recent. Toch aardig om aan te schaffen als genoemde platen nog niet op de plank staan. In tegenstel ling tot Buchanan weet Gallagher ook prima van wanten als het op zingen aankomt. Melodieus, fraai af geraffeld en altijd alert. Klaar om meteen stevige elektrische accenten aan te geven. Zoals we dat graag horen. fUiteUJk wrlkcm ».IJ O- l» it Clnnrtt it brrirliLn oirr like G'ildrn Earring uli TVn llut. 1 *«lr cartro In klrliw lel- l«l)~ r*inlljc Amrri- p 100 I dr ïdnilr tljdwhrifl 'Cwhbot' I» dr •ln*lr 'O nolr' om l«- begin nen op 97 blnnencrkomrn nm rrn «f*k Iklrr leuker* op 90 Ir kunnen «pringrn 000 Zo al» mru ,Jrl. wc In-hljen lirt nu ook >1 ovrr dr hllpitradr («9 lirt u| dr rarnr Karrfnic-kiaM- tlr Earrinx-rl|>rr 'Switch' (I'o- Iwlor SU* DIK) hier ook al rnlgr lijd "11 I' 0 00 Vrolijke inrn uit rrn m;u hl aan cwrclc 000 'Switch' la lint niet on- Mirdlt. al hebben wij loch not rrn Iwlje mor lie 000 I)r hetoekera van dr mrrat recen te Kurrlnt-concrrten in on« land waren hel wel met elkaar ren*: ren hoop energie en rrn hoop la wijl 00 0 I f i-i F,rif. Iliad 'New mimical rMir.»-' In Am«frrdiim wliri-rf ovrr liet F.arrlric-ooneeri In-I volgende: 'SomoUiInt I» lacktnt 000 En: 'If \nn Ootil I cor* to Gulden KaiTlnt i robalilv tl-ad th.it in mei 000 ISru 1 Mlddlrlull. 'Ji. xvrmr Ja<i. Bru did i left I Pete Townsend. •■rier all' En: "Pir faull lira In a lack of variable ma terial and their mfUken In- latrncr In playing to bloody loud' Dan wrlen wr hrt 000 r off kendhrld verplichte ko> de lief- de posities van vorig» 1 2| PAIjOMA BLANCH George Baker ael. 2 I) HET MAL YO Johnny - Orchotlra Kodrlgues 2 4) I DO I DO I DO 7) FOX ON THE RUN 5 6) MAKE ME SMILE Cockney Rebel 6 (15) FOXIE FOXTROT Panletaaaiers 7 3) REACH OUT. I'LL BE THERE Gloria Gavnor 8 (16) KEETJE TIPPEL Zon tere* ronder naam - (11) YOU TALK TOO MUCH Spooky - Soe 10 (23) IXÏYE IS ALL Roger Gloiex -- guest* Abba Sieve Hurler Nico Haak in het Zeeuws kampioenschap verfoor Wout van Wijnen van Adrie den Hamer op een manier die hem nog lang bij zal blijven. Na een zeer sterk gespeelde partij overschreed hij in een glad gewonnen stelling de toege stane bedenktijd. Hij maakte In razende tijdnood de fout door nog va r/anten te willen doorrekenen. Hij speelde op mat en dat werd zijn on dergang. In zo'n situatie moet je niet meer rekenen, maar zetten doen. Van Wijnen is een speler, die met grote gelatenheid en sportiviteit de ergste tegenslagen weet te incasseren. Het is trouwens niet de eerste keer, dat hij in een gewonnen stelling door zijn vlag ging. Onlangs in een wed strijd op de Goese club overkwam hem tegen Westerweele hetzelfde. Over het spelen met een klok zou een heleboel te zeggen zijn. Hoe moet je je tijd indelen? Is het verstandig om heel lang over een zet na te den ken? Je tijd slecht indelen betekent in feite net zo'n groot risico nemen als wanneer je een riskant stukoffer brengt. „Een eervolle nederlaag", hoorde ik een medelijdende toeschouwer mompelen! In dezelfde ronde deed zich aan een ander bord nog een dergelijk geval voor. Het slachtoffer was Henk van de Graaf uit Vlissingen. Wit: A. den Hamer, zwart: W. van Wijnen, 1. e4 c5 2. Pf3 d6 3. d4 cd4: 4. Pd4: Pf6 5. Pc3 afi 6. Lc4 e6 7. 0-0 Dc7 8, L'o3 Le7 9. Le3 b5 10. f3 Ld7 11. Del 0-0 12. Dg3 Kh8 13. a3 Pc6 14. Pce2 Pa5 15. Pc3 Pc4 16. Lc4: Dc4: 17.Tac 1 a5 18. Pce2 e5 19. b3 Dc8 20. Pf5 Lf5: 21. ef5: Df5: 22. f4 D?4 23. Del Pd5 24. Ld2 Ld8 25. K3 Lb6f 26. Khl e4 27. Tg3 De6 23. c4 bc4: 29. Tc4: f5 30. Lel Tc8 31. Lb2 PI6 32. Tc8: Tc8: 33. Th3 Pg4 34. g3 Pf2+ 35. Kg2 e3 36. Th4 De4f 37. Kfl Pd3 38. Dbl Df3f 39. KglDe2: 40.DflDb2: 41. g4. En in deze volkomen platgewalste stelling kon wit een puntje op zijn lijst bijschrijven doordat zijn te genstander door zijn vlag ging. 4 ïf 1 1 1 x W k:' 1 2f 4 m sf' 2 1 at «i 4> Zijn partij tegen Cees de Wolf verliep aanvankelijk helemaal niet zo best voor hem. De Wolf speel de een zeer bekeken positioneel spelletje en kreeg een geweldige stelling. Van de Graaf verdedigde zich echter buitengewoon hard nekkig en slaagde er in zich volko men los te werken, hoewel hem dit een aanzienlijk deel van zijn bedenktijd kostte. Op een gege ven ogenblik was de volgende stelling ontstaan: De spanning was op dit moment om te snijden. Zelf was ik in een fel gevecht gewikkeld met Cor Provoost. Onwillekeurig ging mijn blik naar het hord van mijn con current: En hoewel ik aan zet was, kon ik me niet van de stel ling losmaken. Ik zag namelijk de winnende zet voor Van de Graaf: 1. Dd5! Helaas voor hem en voor mij, maar gélukkig voor De Wolf, speelde hij: 1 c7?, waarna zwart als volgt de partij uitmaakte 1. Pc3ü 2. Dd2 Dblf 3. Del Dd3f 4. Kgl Pe2f 5. Khl De4f en mat op de volgende zet. Na afloop kwam natuurlijk de be wuste diagramstelling op het bord. Er werden enige i en we waren het er over eens, dat zwart volkomen verloren stond. Er dreigt namelijk 2. Dd7f. Een paardoffer op g3 levert niets op. Toch bestaat er voor zwart een zeer geraffineerde verdediging, die weliswaar de partij niet redt, maar waarmee wit, die zoals ge zegd in tijdnood was, nog zeer veel moeite zou hebben gehad. Zwart moet 1. Df3 spelen. De stelling zit dan vol verraderlijke valstrikken. Zo gaat 2. c7 niet we gens damewinst (Dhlf en Pc3?). Het beste antwoord voor wit is 2. Dd7f Kgfl en nu niet 3. c7??. want daarop gaat wit nog de boot in (3. Dhlf 4. Ke2 Pc3f 5. Kd2 Ddlf enz.), maar 3. Dd8f Kg7 4. c7! en wit wint. Bijvoorbeeld 4. Dhlf 5. Ke2 Pc3f 6. Kd3! (niet 6. Kd2 Pblf!) en er zit voor zwart geen eeuwig schaak in. Het beste wat hij kan bereiken is, dat hij pion c7 wint in ruil voor zijn paard, maar dan blijft wit een stuk voor. Men kan er vrede mee hebben, dat men een zet als 1. Dd5! over het hoofd ziet en zeker als men in tijdnood is. Zeer triest voor Van de Graaf was ook nog, dat hij zelfs na de foutieve partijvoort zetting toch nog remise had kun nen maken. :7? volgde dus 2. Pc3ü En er warempel nog een fan- remisevariant in: 2. Lh6fü Neemt zwart nu de loper, dan volgt 3. Dd2fl! en wit wint het paard en behoudt pion c7. Op 2. Lh'öff! kari vérder volgen: a. 2. Kh8? 3. Dd2 Dblf 4. Del Dd3f 5. Kgl Pe2f 6. De2:! De2: 7. c8Df Kh7 8. Del Df3 9. Kfl Dhlf 10. Ke2 Dh2: 11. Lf8! enz. b. 2. Kh7 3. Df7f Kh6: 4. Df8f Kg5? (Kh7 is'remise en Kh5?? leidt tot mat!) 5. f4fü en wit wint, want op 5. ef4: volgt 6. Dc5! en op 5. Kg4 beslist 6. c8DÜ Een onmogelijke stelling natuur lijk om in tijdnood te spelen. Men kan de witspeler niet kwalijk ne men, dat. hij de draad kwijtraak te. Van de Graaf toonde zich een zeer goede verliezer door De Wolf met. zijn overwinning te compli menteren en te stellen, dat de bes te uiteindelijk toch gewonnen had. Het Zeeuws kampioenschap van dit jaar blinkt niet alleen uit door de geweldige spanning, de uitste kende organisatie en de grote vechtlust van de spelers, maar ook door een zeer sportieve sfeer. Dat is in het verleden wel eens anders geweest. Het kan haast- niet an ders, of dit kampioenschap moet leiden tot verhoging van het spel peil. De Zeeuwse Schaakbond en met name de uitnemende wed strijdleider, Geen: van Oorschot, de drijvende kracht achter dit kampioenschap, verdienen een dikke pluim. Oplossing partijstelling vorige ru briek. Wit: Kd4 Ta6 c3 g2. Zwart: Kh4 Lc4 pionnen a5 b5 h5. 1. Tg6! (1. Ta5: Kg3) a4 2. Ke3 a3 3. Kf4 a2 4. Tg3 Le6 5. Th3f! Lh3: 6. g3 mat! Calvo-Hamarm 1974 1 w m m - M Y>" ;V>. Wit: Kh4 Lh2 pion a7- Zwart Kf3 La8 pionnen g2 en h3. Zwart a3n zet. De partij werd zon der verder spelen remise gegeven. Een ernstige blunder van zwart, want hij had kunnen winnen. dammen/l. anderson Met een straatlengte voorsprong op het peloton en duizend gulden rijker is Harm Wlersma met de nationale titel reeds op zak over de eindstreep gegaan. Hij bleek een klasse apart. De jongste deel nemer de 19-jarige Rob Clerc, wereldjeugdkampioen '73 deed va" de overigen nog het beste. .'Iet vier punten achterstand be lette hij de tweede plaats. Boven dien bleef hij als enige deelnemer wigeslagen, maar won hij slechts wee partijen. Dan volgt een groep ran niet minder dan zes spelers met elk twaalf punten uit elf par- rijen.Behalve Wiersma en tferc plaatsten zich via liet SB systeem nog rechtstreeks voor de male 1976 Varkevisser (winst op mersma!) en De Ruiter. Wit: Harm Wiersma Zwart: Frans Hermelink L 7 19'23 2 33'28 17-21 3 28x19 i4*23 4 38-33 21-26 5 35-30 20-25 48'33 10-14 7 33-29 13-19 8 30-24 19x30 9 35x24 14-20 10 42-38 11-17 lo lfj7'21 12 39'33 843 13 44'39 4-10 15 44-40 10-14 16 Alft3 A 17 35'30 741 18 38'28 5-10 19 39-33 10-14 20 45-40 11-17 21 37-31 26x37 22 42x31 21-26 23 41-37 17-21 24 48-42 12-17 25 27-22 18x27 26 31x11 16x7 27 29x18 20x29 28 33x24 13x33 29 24x11 6x17 30 9 S3 9 9 3 m 3 3 <3 Wiersma Stand na 24.12-17 Wat Wiersma hier presteert is niet gering. Reeds na 24 zetten heeft hij de sterke problemist-danuner Hermelink in een verloren positie gespeeld. De partij-variant 25 27-22 is slechts één van de manie ren waarop wit zijn slag kan slaan, m.a.w. een andere voort zetting dan 2412-17 zou voor zwart evenmin uitkomst hebben geboden. Wit: Frank Drost (21) Langweer Zwart: Anten Schotanus (32) Heerenveen I 32-28 17-21 2 33-29 21-26 3 39-33 19-23 4 28x19 14x23 5 44-39 11-17 6 50-44 6-11 7 35-30 17-22 8 30-24 11-17 9 33-28 23x32 10 37x28 22x33 II 39x28 26x37 12 41x32 17-21 13 46-41 20-25 14 41-37 12-17 15 43-39 8-12 16 37-31 10-14 17 42-37 3-8 18 47-42 7-11 19 31-27 21-26 20 49-43 1-7 21 39-33 14-20 22 44-39 18-22 23 27x18 13x22 24 37-31 26x37 25 42x31 9-13 26 31-27 22x31 27 26x37 13-18 28 48-42 4-10 29 42-37 17-21 30 28-23 21-26 31 33-28 18-22 32 28x6 25-30 33 34x14 18x28 34 32x23 7-11 35 6x17 12x41 36 40-35 26-31 37 23-18 .31-36 38 35-30 41-46 39 18-13 8x19 40 24x13 46-37. Zwart wint. 9 j 9 'n 'm e 9 n 3 -3 k/i 43 9 Q 3 7 9 m 7 Stand Drost a 31 33-28 Wit op zoek naar de beste po. sitionele voortzetting, welke naar onze mening 24-19 zou zijn ge weest, vergaloppeert zich en biedt zwart door foutief 33-28 te spelen de kans op een winnende door braak, welke kans de KNDB- secretaris uiteraard niet onbenut heeft gelaten. Wit: Jan de Ruiter - Deventer Zwart: Frans Hermelink Nijmegen I 32-28 18-22 2 37-32 12-18 3 41-37 7-12 4 46-41 1-7 5 31-26 19-23 6 28x19 14x23 7 32-28 23x32 8 37x28 16-21 9 41-37 21-27 10 28-23 18x29 II 34x23 10-14 12 39-34 5-10 13 44-39 20-24 14 50-44 15-20 1-5 34-29 13-18 16 40-34 9-13 17 37-31 3-9 18 44-40 11-16 19 42-37 7-11 20 49-44 22-28 21 23x21 16x27 22 31x22 17x28 23 33x22 24x31 24 36x27 18-23 25 43-38 12-17 26 38-33 17x28 27 33x22 8-32 28 48-43 12-17 29 43-38 17x28 30 38-33 13-19 31 33x22 23-29 32 34x23 19x17 33 27-21 17-22 34 21-17 22-28 35 17-12 11-16 36 40-34 14-19 37 44-40 20-25 38 35-30 28-32 39 47-42 9-14 40 40-35 14-20 41 42-38 32x43 42 39x48 20-24 43 48-43 20-14 44 43-38 24-29 45 34x23 25x34 46 23-18 14-20 47 38-33 20-24 48 26-21 16x27 49 12-7 2x11 50 18-12 11-17 51 12x32 9 m 9 9 9 p 9 9 9 9 9 9 9 9 3' i 9 9 9 P j' 9 "1 G G 4-9. w.o. 50 - zw. 2. 35. Stand na 20 49-44 Tenzij van een drukfout sprake is moeten we aannemen, dat de wit* De Ruiter speler slechts vijftig minuten be denktijd heeft gebruikt In de diagramstand voert zwart een combinatie uit, die op zichzelf geen directe winst oplevert. Maar het aardige van deze manoeuvre is wel, dat deze combinatie de inlei ding vormt tot het na nog een zevental zetten veroveren van een schijf. Wanneer de spellen van de partners niet goed aansluiten is het zaak zo snel mogelijk uit de bieding ze staopen' en op een zo laag mogelijk niveau te blijven hangen". Dat is in het algemeen echter een bijzonder moeilijke opdracht, vaak' blijven de spelers hun eigen kleuren maar door bieden en eindigt de opvoering in een torenhoog contract dat meestal nog gedoubleerd, een smak down gaat. Ook in het. Kaasstadtoemooi in Alkmaar kwam weer zo'n" verdrietige affaire voor: Zuid gever, allen kwetsbaar. 4 A V B 8 6 V V 42 B 9 7 5 2 9 7 4 3 2 6 2 H y H 10 7 5 V B 10 7 V 6 4 3 w o 6 5 4-AH10 Meestal opende Zuid met 1 harten. Noord ''hoppen, waarna Zuid hetzij 2 harten hetzij 2 ruiten 'oooci. Na 2 harten is er alle reden voor Noord om het hoofd in de schoot, te leggen en te passen; na 2 rui ren wordt he* moeilijker en zou Noord nog het beste 2 scbonpen kunnen proberen. Er is één bod waartoe ae Noordspeler zich echter in geen geval mag laten verleiden en dat is 3 klaveren. Eea nieuwe kleur op 3-hoogte is een krachttonend bod waai* voor de Noordhand zeker niet m aanmerking kom:. Maaj in de praktijk gebeurde dat toch heel wat keren, en de scorekaar; vermeldde dan. ook heel wat manches in schoppen, harten of SA. Meer dan eer.s werd zo'n torenhoog eindcontraci nog door Oost-Y. v - van doublet voorzien en vrijwel steeds kregen de uit de gelopen Noord-Zuid ondernemingen een verdrietig slo:. Aan één tafel verliep de bepaald niet vlekkeloze bieding? Zuid: 1 hart. 2 rui, 3 har. 4 sch; Noord: 1 sch. 2 kis. 3 sch, pas. Oost bracht de moed op om dat eindkontak; te douol» ren. Troef is natuurlijk de opgelesce start maar Oost speelde klaveren heer voor en speelde, toer: hij ae blind© zag. nog geen troef maar harten na. Ir. de "oiinae werd het aas gelegd en een harten werd met schoppen 6 getroefd, een klavertje werd op tafel getroefd, es; en heer van ruiten geïncasseerd en een kleine ruiten met schop; pen 8 getroefd, door klaveren" te spelen werd ook schoppen 10 nog apart gemaakt: Noord had zich al met één down verzoend, toen schoppen heer bij West sec naar beneden kwam. zodat tien slagen een feit werden. Bij troefstart loopt het voor Noord-Zuid aanzienlijk minder plezierig af: De leider krijg: dan geen kans om 'zijn klaveren op tafel te troeven, want Oost speelt, als hij met klaveren aan slag komt. natuurlijk weer troef. Vijf slagen in schoppen, één in harten en twee in ruiten beperken de oogst tot acht slagen en Noord-Zuid moeten hun optimistische biederij bekopen met -500.... n 19 april, start de sportvisscrijtentoonstelling Visma'75. mïf tentoonstelling vindt plaats in het Ahoy Complex tegenover an n°'Sr? Zuidplein, Rotterdam-zuid, en duurt tot en met 27 »pn(n is in deze Periode iedere dag gelegenheid om de tentoonstelling te bezoeken van 10.30-17.00 uur en van 19.00-22.30 uur. ata if z°ndasen is dit van 10.30 tot 17.00 uur. Een groot aantal sèi?ril io~-S prcsenteren op de Visma de nieuwste snufjes voor het üTliiJ) r- 01> 'le' gclj'ed van hengelsportmateriaal en bijbehorende e.n' ken aantal stands met name die van de overheid en Vonr fygen zijn '"uier op voorlichting ingericht, keuz* m t,COmf0rlabele trek van 'stek '1 aar stek' kan de sportvisser attrapt;^60 "it verschillende tentoongestelde sportvisboten. Bij de deoarfpm6 .voorlichtingsstands behoort ongetwijfeld die van het v^i landbouw en visserij. Een sloot natuurgetrouw land, hierbij dient nog te worden opgemerkt, dat het departement niet aarzelt de 'grootste' onder de soorten te laten rondzwemmen. Men heeft aangekondigd de snoeken van een meter en mogelijk groter speciaal voor Visma'75 beschikbaar te houden. Levende vissen op vele plaatsen op Visma'75. De gehele entreehal van het complex wordt in stijl van de z.g. 'poldersloot' nagebouwd, met brug en flora. De rivierpolitie komt ook weer op Visma'75 en wel met een stand, waarin de nieuwe vergunningen voor 1975 kunnen worden verkregen: tevens wordt voorlichtingen gegeven over de vergunning in het algemeen en het juist gebruik daarvan. In de afgelopen jaren bleek deze vorm van voorlichting een dankbare en gewaardeerde service. Op Visma '75 kunnen de niet-georganiseerde hengelaars (ruw geschat altijd nog zo'n 700.000) horen, welke voordelen het geeft aangesloten te zijn hij een hengelsportvereniging. Het verkrijgen van de 'grote vergunning'. De op de le januari zo succesvol gestarte NWS laat u indirect hierover informeren. Veel informatie over de sportvisserij in het buitenland bv. in Ierland en Oostenrijk verkrijgt men door tztsT-idnrpsentatïe uit crprinemrlp larxlpn Diverse bedrijven exposeren artikelen die te maken hebben met comfort en veiligheid voor de sportvisser. De bezoeker zal verder nog een casting-baan aantreffen. Het z.g. 'droogwerpen' of 'casten' wordt in Nederland meer en rneer populair. Mede door het feit, dat Vlsma-tentoonstellingen in de jaren hieraan ruim aandacht hebben besteed. Zo ook op Visma'75. De bekende firma Albatros uit Rijshout stelt voor het werpen op de Visma-castingbaan een lawine aan prijzen beschikbaar tot een waarde van ƒ25.000,natuurlijk hengelsportartikelen. Iedere bezoeker krijgt op grote 'Castingbaan' een gratis deelnemerskaart. Per dag worden drie wedstrijden gehouden van 1 uur per wedstrijd. Iedere deelnemer gooit op een aangegeven doel en vergaart zo punten en verkrijgt daardoor een z.g. 'werpdiploma' plus een prijs. Zo zullen er uurwinnaars bekend worden, te weten 3 per dag, die direct al met een grote prijs gaan- strijken. De na negen dagen ontstane 27 winnaars zullen in een finale, op zondag 27 april aanstaande met elkaar om de grote Albatros-Visma'75 prijzen gaan werpen. Reizen, alsmede de gouden Daiwa-molen behoren tot de hoofdprijzen. Op deze 'altijd prijs' castingbaan zullen ongetwijfeld zeer vele hengelaars verschijnen. TV =sr»ortrisser die het nog niet vergund een haai aan zijn stalen lijn te hebben, kan op Visma '75 trachten er een uit de betonnen vloer van het complex te trekken. Uit Schotland staat op Visma'75 een z.g. 'simulator', een volledig werkende machine, die de vangst van een 150 ponds haai duidelijk nabootst, aan de sportvisser, cüe in de boot gaat. De sportvisser die op deze tentoonstelling eens even ui: v.:". blazen vanwege de vermoeienissen, kan dit doen in.de"filmzaal. In een op geluidsfilm gebouwde filmzaal kan de bezoeker, de nieuwe films over de sportvisserij bekijken. De filmzaal kent een z.g. doorlopend systeem (Cineac) en is voor 1.te bezoeken. Men mag dan zo lang men wenst gedurende het gehele programma (9 films, waaron der vele nieuwe) blijven zitten. De films, die alleen en uitsluitend de vangsten laten zien van vele vissoorten in zoet er. zou: water over de gehele wereld, geven de bezoeker een impressie van eb vele mogelijkheden van zijn hobby. De filmzaal is te vinden in de z.g. Maashal van het Ahoycomplex een volledige presentatie geget en vaa 'de vis in het aquarium'. Tenslotte wordt nog opgemerkt dat men op deze tentoonstelling ntet alleen kan kijken, maar ook kar. konen-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 23