Vaste oeververbinding Westerschelde:
berekeningen aan eerste lustrum toe
Schepen wellicht
aan de wal als
gevolg quotering
„Pechiney zet zélf
werkgelegenheid van
900 man op spel"
Federatie Zeeland
DS' 70 poogt breuk
in partij te lijmen
I
Veiling van Stavenisse
gaat definitief 'dicht'
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 8 APRIL |J p|
VANDAAG BEGINNEN
HOORZITTINGEN
i morgen houdt de Ruad
de waterstaat in 7!meuren en Kloostersan-
do (S april), en in Krulningen en Goes
(9 april) hoorzittingen over het tracé
voor do bouw van do vaste oeververbinding
Westorsoholdo, Op verzoek van de PZC
redactie achreef drs. M. C. Verburg, ctt-
rootour van het ETI-Zeolmid en voorzitter
van de Stichting Vaste Oeververbinding,
bijgaande beschouwing.
VERBÜRQ
MIDDELBURG Het project vaste oe
ververbinding Westerschelde heeft
oneerbiedig gezegd al heel wat
kabinetten versleten. Voorstanders
van een dergelijke verbinding hebben
nauwelijks of niet kunnen profiteren
van bepaalde politieke kleurencombi
naties. Het project heeft bovendien
in uiteenlopende conjunctuursituaties
verkeerd, m3ar ook dat heeft tot voor
kort geen profijt opgeleverd.
Een derde aspect is dat de fundamen
ten waarop de rendementsberekenin
gen zijn gebouwd doordat re
beslissing steeds weer werd uitgesteld
voortdurend moesten worden her
zien: lagere bevolkingsprognoses, lage
re verkeersramingen stijgende rente
en prijzen. Vandaar dat we met de
berekeningen aan het eerste lustrum
toe zijn.
Intussen is het met de vrijbuiterij op
dit gebied voorbii. Een interdeparte
mentale commissie beleidsanalyse is
reeds enige jaren bezig de grondsla
gen te leggen voor uniforme rékenme
thodes voor grote projecten, zodat ze
financieel-economisch vergelijkbaar
worden; zo bijvoorbeeld ten aanzien
van de Schiphollijn en de nieuwe
voorhaven bij IJmuiden. De regering
heeft onlangs de uitspraak gedaan dat
zij die rekenmethodes bij alle calcula
ties toegepast wil zien. Bij de uitwer
king van de drie bovengenoemde the
ma's blijkt hoe moeilijk het grote
project het heeft gehad. De uitdaging
heeft geleid tot een van de beste
kosten-batenanalyses die er zijn.
delen ten overstaan van een zeer
groot aantal behoeften een keuze
voorschrijft. Hoe gek het moge klin
ken, een omvangrijke werkloosheid
telt voor deze keuze niet zwaar. Elke
regering zegt namelijk, bepaal eerst
of het project, hoog op het voorrangs-
lijstje staattde prioriteiten) en trek
dan pas de werkgelegenheidswinst af.
Anders gezegd, als je dit laatste doet,
dah moei; je het voo ralle projecten
doen en dan ben je nog net zo ver.
Op het voorrangslijstje zijn de van
belang zijnde factoren ingevuld; Men
ziet hoe ze in de loop der jaren zijn
gewijzigd. De kosten van het project,
zeer betrouwbaar geraamd, liepen op
van 520 min tot 770 min. Het
inwonertal van Zeeland, zoals het
voor het jaar tweeduizend is voor
speld is 'tarugge]open, van 550.000 tot.
410-000. Ook is aangenomen dat het
autobezit veel minder zal groeien dan
aanvankelijk werd gedacht, dat wil
zeggen geen 420 auto's per 1000 inwo
ners, maar 367, zoals door het C.B.S,
wordt aangenomen. Uiteindelijk resul
teert dit in een autoverkeersstijging
niet van bijna 3 procent per jaar na
1980, maar een van nog geen één
procent. Ingecalculeerd is onder meer
de openstelling van de E-10 tussen
Antwerpen en Breda en de aanwezig
heid van een tunnel bij Doel. ten
noorden van Antwerpen en wel in het
jaar 2000. Dit laatste geldt als zeer
twijfelachtig en het is bovendien zo
dat deze tunnel meer voor het ver
keer tussen de linker- en rechteroe
ver van de Schelde dan voor het
grote doorgaande verkeer zal dienen.
Prognose
Prioriteit
De rendementsberekeningen zijn nodig
omdat de economie dat is tenslotte
dus altijd weer de schaarste aan'mid-
In totaal komt de prognose voor
op 3.3 min auto's in 1980 en 4,1 min
in het jaar 2000 via de vaste verbin
ding. De prognose van ongeveer vijf
jaar geleden kwam uit op achtereen
volgens 4,4 min in 1980 en 6,3 min in
2000- Voor het veer Vlissingcn-Bres-
kens ligt de voorspelling voor 1980 op
700.000 auto's oude prognose:
900.000) en voor het jaar 2000 op
900.000 (oude prognose: 1,4 min).
Het zal duidelijk zijn dat de gevolgen
van deze conservatieve berekeningen
voor het rendement van dit project
nadelig zijn. Het mes snijdt zelfs aan
twee kanten, want ook de prognoses
voor de verdiensten zijn lager. Dit
betekent dat het toekomsige inzet-
■schema voor nieuwe boten bescheide
ner moet zijn, hetgeen weer leidt tot
lagere rijksbijdragen aan de
verbinding. Deze berusten immers
voornamelijk op het omzetten van
deze bijdragen aan bijdragen aan de
vaste oeververbinding-
Toch lopen de lijnen van de kosten
van de veerdiensten en die van de
vaste verbinding naar elkaar toe.
Eerst liggen de tunnelkosten hoger,
later die van de veren. Dit kon>t
omdat de veerdiensten zeer arbeidsin
tensief zijn en aldus sterker oplopen
dan de kapitaalkosten van een brug-
tunnel. Eigenlijk berust de berekening'
op dezelfde principes als die voor de
vervanging van een huurhuis door een
koophuis. Eerst komt een koophuis
duurder uit, maar over een lage perio
de genomen slaat de bak
uit.
Er zijn steeds twee berekeningen ge-
Werkgroep: vijf
jaar 'opstellen
en bijstellen'
Ongeveer vijf jaar is de financieel-
economisch werkgroep van de
Stichting Vaste Oeververbinding
Westerschelde bezig geweest met
het opstellen en bijstellen van de
rendementsberekeningen voor dit
grootse project- Van de werk
groep, die onder voorzitterschap
staat van gedeputeerde A. J. Ka-
land, maken deel uit: rijkswater
staat en provinciale waterstaat,
het ETI voor Zeeland en de aan
nemerscombinatie.
JAARVERSLAG ZEVIBEL:
BEDRIJFSRESULTATEN
1974 WAREN REDELIJK
VLISSINGEN „De vraag is of uit
economische noodzaak niet veel sche
pen aan de wal zullen komen te
liggen, en ook of sociaal gezien
het bemannen der vloot geen moei
lijkheden zal opleveren", aldus het
Jaarverslag 1974 van de Vereniging
tot bevordering der Zeeuwse Visserij-
belangen Zevibel naar aanleiding van
de Internationale visquotering. Het be
sluit hiertoe was aldus het jaarverslag
van Zevibel, oorzaak van veel deïnig
in visserij-kringen, „omdat men hierin
een groot gevaar ziet, nu en in de
toekomst."
Gememoreerd wordt dat de Neder
landse tongvangst dit. jaar 9200 ton
mag bedragen (in 1973: 16.400 ton) en
dat de scholvangst beperkt moet blij
ven tot 47-000 (in 1973: 60.100 ton.
Het bestuur van Zevibel stelt in het
jaarverlag, dat door de quotering het
rendement van ele ondernemingen
„waarin dure investeringen zijn gedaan,
waarop nog grote lasten van aflossing
en rente drukken" ernstig zal
worden aangetast.
Wat de bedrijfsresultaten van het afge
lopen jaar betreft stelt het ZevToel-
bestuur. dat. deze in het algemeen tot
tevredenheid stemmen, 'uitzonderin
gen daargelaten'. Het Zevibel-bestuur
heeft er blijkens het jaarverslag alle
vertrouwen in. dat, binnen de daarvoor
gestelde termijn, een oplossing zal
worden gevonden voor de Ooster-
schelde.
niet tegen'. Vorig jaar winter was de
aanvoer goed en de prijzen stabiel:
„Daarna verminderde de aanvoer
maar ook de prijs, totdat in juli tot.
september aanvoer en prijzen weer
beter werden." In december was de
aanvoer ten gevolge van de vele
storm gering, de prijzen waren toen
goed: „Vergeleken met 1973 zijn de
totaalbesommingen lager." Ook in de
garnalenseotor is er, aldus het Zevi
bel-jaarverslag, door de sterk gestegen
exploitatielasten g:een mogelijkheid
meer nog enig kapitaal te reserveren:
„De prijzen vangen de gestegen lasten
niet op en ook de miniumprijs is te
laag." In dit verband wordt gesteld,
dat nog steeds wordt gewacht op een
goede pelmachine, die een stabilise
rende invloed op de prijzen zou kun
nen hebben en waardoor de afzet zou
stijgen. Voorts wijst het. Zevibel-be
stuur op de buitenlandse concurrentie,
die scherp in de gaten dient te
worden gehouden; excessen als de
aanvoer van Duitse garnalen in Bres-
kens werken marktverstorend en niet
ten onrechte is hiertegen fel verzet
gerezen-"
Mosselen
Garnalen
De bedrijfsresultaten van de garnalen
visserij vielen 'gemiddeld genomen
Het Zevibel-bestuur noemt de mossel-
aanvoer in het seizoen 1974-1975 goed:
„De 1 miljoen mosseltonnen (van 100
kg) zijn al gepasseerd. Hiervan zijn
tot en met 15 maart 166.000 ton door
het mosselfonds opgenomen." In ver
band met de teruglopende uitvoer
naar Frankrijk wijst het Zevibel-be
stuur op een mogelijke wijziging van
het consumptiepartroon in dat land
en beveelt handel en kwekerij aan dit
onderwerp in studie te nemen. De
zaadvisserij in mei en juni 1974. is,
aldus - het jaarverslag, goed verlopen.
maakt, een bedrijfseconomische
een nat .ionaal-economische. De bedrijfs
economische berekening gaat uit van
de onderneming die de brug-tunnel
exploiteert en brengt alle baten en
lasten In rekening. Daarbij wordt- re
kening gehouden met toekomstige
loon- en prijsstijgingen volgens ver
schillende waarschijnlijke vartianten,
met tolstij gingen overeenkomstig de
kosten van levensonderhoud en met
en zonder een zekere werkgelegen-
lieidsbijdrage- In de meeste gevallen
is de leeningsdienst dan afgelost in
20 k 30 jaar. wat ruimschoots binnen
de levensduur van het project ligt.
Na aflossing van de leningen gaai- da
brugtunnel om niet over aan het rijk,
waarna dan geen omvangrijke rijks
bijdragen meer nodig zijn.
Het nationaal-eeonomische rendement
stelt tegenover de kosten als baten
voorts het voordeel voor het wegver
keer, de tolopbrengst van het. nieuwe
verkeer en de werkloosheidsbesparin
gen en voert als kosten voorts op de
afvloei ingskosten van het personeel
van de veren en de extra rijkosten
voor omrijden. Volgens de principes
van de commissie beleidsanalyse moet
deze berekening in constante prijzen
worden opgezet, zodat er niet geprofi
teerd wordt van de inflatie. De reden
hiervoor is dat tegenover het inflatie-
voordeel van de één het nadeel van
de ander staat, de ander die het
slachtoffer is van de geldontwaarding
Nationaal gezien werkt dit dus neu
traal. Een dergelijke analyse is slechts
een 'verzinsel', zij is fictief. Maar zij
maakt het wel mogelijk door toepas
sing op andere grote projecten een
zekere voorrang, prioriteit te bepalen-
Het resultaat is voor de vaste verbin
ding zeer gunstig. De verhouding tus
sen kosten en baten loopt tussen de
1-3 a 1,7. Daarnaast zijn er nog v
delen die niet in geld zijn uit te
drukken, zoals de opheffing van een
psychologisch aangevoeld isolement,
de betere contacten op maatschappe
lijk en cultureel gebied, het dag
nacht mogelijke verkeer, de ruimere
en meer gevarieerde arbeidsmarkt,
het, betere vestigingsklimaat, de grote
re bedrijfszekerheid, een doelmatiger
voorraadspolitiek, de betere bereik
baarheid van de recreatiegebieden, de
gunstiger mogelijkheden van toeleve
ring aan België, de geringere kans op
scheepvaartongelukken op de Wester
schelde enz.
De hier beschreven kwalitatieve v
delen komen naar voren in de reac
ties van de beide Kamers van Koop
handel in Zeeland, van het Overlegor
gaan van de vakbeweging en de
Zeeuwse Raad van de Arbeidsmarkt,
van liet b. en w.-overleg in Zeeuwsch-
Vlaanderen en van de gemeente Goes.
Ook de kring van Werkgevers in de
Kanaalzone heeft zich enkele keren in
deze zin uitgelaten. De Kamer van
Koophandel in Rotterdam hecht grote
waarde aan de verbinding door Zee
land met West-België. De Kamer van
Koophandel in West-Brabant
voordelen in het oostelijk gekozen
tracé en voor de werkloosheidsbestrij
ding. De Nederlandse Kamer van
Koophandel voor België en Luxemburg
acht de noord-zuidverbindingen in het
algemeen verwaarloosd. Van de Stich
ting Vaste Oeververbinding Wester
schelde maken vele organisaties deel
uit, die dit project dus ook ondersteu
nen: ANWB, organisaties van beroeps-
wegtransport en eigen vervoer, het
Vlaams Economisch Verbond, de Ge
westelijke Raad van het landbouw
schap en de Maatschappij voor Nij
verheid en Handel.
OPEN BRIEF VMZ AAN
CNV-BESTUURDER PINXTEREN:
'VOORSTELLING VAN
ZAKEN PINXTEREN
LEIDT TOT
HETZEVORMING'
VLISSINGEN Door het overtreden
van de bepalingen uit de Hinderwet
brengt Pechiney zelf de werkgelegen
heid van 900 werknemers in het Sloe-
gebied in gevaar. Het is dan ook een
drogreden te stellen dat de Vereniging
Milieuhygiëne Zeeland het in gevaar
brengen van 900 arbeidsplaatsen op
haar geweten zou hebben- Uw voor
stelling van zaken leidt tot hetzevor
ming. Dit heeft het bestuur van de
VMZ gesteld in een open brief aan de
districtsbestuurder van het CNV C.
Pinxteren, die in een open brief,
gepubliceerd in de PZC van 5 april,
aan de VMZ had gesteld dat de
vereniging door een brief aan minis
ter Vorrink van volksgezondheid en
milieuhygiëne de werkgelegenheid bij
Pechiney in gevaar had gebracht.
In de brief aan de heer Pinxteren
merkt de VMZ verder op nooit voor
stander te zijn geweest van de komst
van een grote aluminiumfabriek in
Zeeland en het haar plicht te achten
te signaleren, wanneer de Hinderwet
bepalingen worden overtreden, waar
tegen dan de maatregelen dienen te
worden getroffen die de wet daarvoor
aangeeft. Indien een industrievestiging
die wet overtreedt loopt ze het niet
geringe risico van een gehele of ge
deeltelijke bedrijfssluiting en brengt,
zoals in het onderhavige geval, daar
mee dan zelf die 900 arbeidsplaatsen
in gevaar", aldus de VMZ in de open
brief.
Uit de opstelling van het Pinxteren
vloeit volgens de VMZ voort, dat geen
enkele industrievestiging op milieuhy
giënisch gebied strenge maatregelen
heeft te duchten uit vrees dat daar
door de werkgelegenheid in het ge
vaar zou kunnen komen. Dit betekent
in feite dat de bepalingen in de ver
leende vergunningen, evenals in de
van toepassing zijnde wetten, slechts
'papieren voorwaarden' zullen blijken
te zijn zonder enige betekenis. Dit
brengt Nederland terug naaar een in-
dustrialisatieklimaat, waarin letterlijk
alles is toegestaan, zoals dat goed
voordat de Hinderwet van 2 juni 1875
in werking trad", zo wordt gesteld.
Zoals gemeld heeft de VMZ minister
Vorrink geschreven dat de wettelijk
voorgeschreven bepalingen, die door
de overheid aan Pechiney Nederland
NV worden opgelegd in de verleende
Hinderwetvergunning van 31 maart,
door deze aluminiumfabriek ook moe
ten worden nageleefd.
Wanneer Pechiney zelf bekend maakt,
aldus de VMZ, via haar aanvraag
voor een nieuwe vergunning dat de
uitworp van stofvormige fluoriden bij
de bestaande produktiecapaciteit 60
kg/uur bedraagt in plaats van de maxi
maal toegestane 15 kg/uur dan is het
duidelijk dat de wet wordt overtre
den. Op het niet naleven van de
Hinderwet staan strafbepalingen,
waaronder het geheel of gedeeltelijk
sluiten van het, bedrijf", aldus de VMZ
in de open brief aan de heer Pinxteren.
Aan J. C. C. Sonius te Vlissingen wil
ik uitdrukkelijk bevestigen dat de bes
te informatie betreffende joden in de
bijbel zijn vastgelegd; wij kunnen
deze waarheden onmogelijk verande
ren. Tevens wil ik ook schrijven dat
wij trots kunnen zijn, gelijk gesteld te
zijn met de joden. Wij kunnen op
deze wijze één zijn, ook dit is van uit
de bijbel duidelijk bevestigd.
Mijn bezwaar tegen uw vorm '/an
actie is alleen, dat u de schuld va.n
de ellende van de joden trachtte
over te hevelen naar de Russen, daarna
kreeg het Vatieaan een veeg uit de
pan, en nu hebt u een hele opsom
ming van feiten over de fouten van
de Arabieren en noem maar op. Ik
heb ons er evengoed naast gezet; onze
politiek van uit de christelijke naties
is hoofdzakelijk olie en geen vrij
Israël Vandaar kan men ook de ge
beurtenissen van Vietnam als voor
beeld nemen en noem maar
Mijn voorbeeld was, dat Jezus ons
leerde: wie zonder zonde is, werpe de
eerste steen op haar. Tot die soort
geeft Jezus de weg gewezen, zi
Hij ook eens Thomlas zijn wonden liet
zien en betasten doch geen enkele soort
uitschakelde voor hun behoud, door
middel op zijn vijanden te wijzen.
Ds. W. L. Dekker probeerde troebel
water te scheppen doordat ik het
soort Joden durfde te schrijven, welke
door Jezus werden rechtgezet en wel
ke thans op dezelfde voet proberen
verder te gaan, misleid door onze
zogenaamde naastenliefde welke
wordt betracht door het land te behou
den met een overmacht van Ameri
kaanse wapens en steun- Doch om
met hetzelfde geld joden aan een
eerlijk stuk grond te helpen waarbij
de Palestijnen niet worden belaagd,
daar wordt geen actie voor ged:
Ik meende dat mej. Jansen op deze
wijze wel trachtte vrede te scheppen.
Tevens was de aanval welke op mej.
Jansen werd gericht, zo fout, dat
vandaar uit mijn mening is voorgeko
men. Ik probeerde die duidelijk te
maken door een bepaalde groep joden
als soort uit te duiden, omdat er op
dat gebied, zoals teven^ in de gehele
christen wereld, enorm veel soorten
zijn, die alleen een nieuw Jeruzalem
willen zoals ik reeds schreef
A. Blankenburgh, Nieuwdorp.
Planologisch
Enkele aspecten verdienen nog een
extra vermelding.
De oeververbinding ondersteunt
het regionale beleid, zoals dat. onlangs
is uitgezet in de nota inzake de werk
gelegenheid. Daar bij worden in be
paalde kernen, waaronder Terneuzen
en Goes financiële faciliteiten voor
vestigingen en uitbreidingen toege
zegd.
Vergeleken met Waloheren heeft
Zuid-Beveland minder problemen met
de bevolkingsdichtheid. Het demogra
fisch evenwicht tussen deze twee stre
ken ontbreekt. Op lange termijn
streeft het provinciaal bestuur naar
een evenwichtsverplaatsing in oostelij
ke richting. Doordat de vaste oever
verbinding in het oosten van Zeeland
komt te liggen wordt dit proces be
vorderd. Een tracé dat meer centraal
zou liggen, dus ter hoogte van Terneu
zen is waterstaatkundig zeer riskant,
economisch waarschijnlijk onhaalbaar
en tijdrekenkundig zeer ongunstig
(grote vertraging). Bovendien zou er
in centraal Zuid-Beveland veel schade
aan het landschap worden toege
bracht. Het argument van de Stich
ting Zeeuws coördinatieorgaan voor
natuur-, landschap- en milieubescher
ming, dat van het tracé Kruiningen-
Perkpolder een uitnodigendt werking
uitgaat om door de open centrale
ruimte van het Deltagebied een aan
sluiting naar Tholen aan te
leggen is niet steekhoudend. De com-
partimenteringsdammen in de Ooster-
schelde zullen immers beoordeeld
worden op hun verdiensten voor de
veiligheid en de visserijcultures en op
het kostenaspect.
De vakbeweging heeft er op gewe
zen dat een vaste verbinding de ar
beidsmarkt van Zeeuwsch-Vlaanderen
verbreedt. Zonder deze verbreding
verwacht zij een omvangrijke uitgaan
de migratiestroom. Voorts biedt het
Toject de mogelijkheid de aanpas
sing naar beneden van de werkgele
genheid in de bouwvakken geleidelijk
te doen verlopen. De Oosterschelde-
werken kunnen hierbij juist aanslui
ten.
Van het totale verkeer is bijna een
achtste internationaal georiënteerd de
helft in tra-Zeeuws en ruim een derde
(overig) intra Nederlands. In de loop
der tijd zal het inernationaal verkeer
relatief iets toenemen vergeleken bij
het in tra-Zeeuwse verkeer. In de toe
komst geeft de brug-tunnel een korte
verbinding ongeveer 185 kilometer
naar de Kanaaltunnel. De bouw
hiervan is wel uitgesteld, maar het
Europese Parlement heeft de initiatie
ven overgenomen.
Een vaste verbinding bij Terneu
zen sou ongeveer één driekwart maal
zoveel kosten en een derde meer
verkeer verwerken. Er is nauwelijks
zicht op rendement van dit tracé.
O Het Europese Parlement hecht in
het algemeen groot belang aan vaste
verbindingen. Het vindt die een ver
steviging van de Europese gemeen
schap: grensgebieden worden geïnte
greerd en het Europese vervoersnet
wordt uitgebreid.
'j Overgangseiland
-oi-Üf
Conclusies
Als de twee grote voordelen van deze
verbinding worden aangemerkt:
De veelzijdige ontsluitingswaarde,
waardoor zuidwest Nederland zowel
Intern als extern in sterke mate
wordt geïntegreerd en een in dubbel
opzicht bestaand grensgebied wordt
omgevormd tot een verbindingsgebied
tussen streken met grote siciaal-eco-
nomische activiteit. Zowel het vesti
gingsklimaat als de arbeidsmarkt en
de sociaal-culturele processen zullen
daardoor beter tot hun recht komen.
Financieel- en nationaal-economisch
wordt de vaste verbinding in we
zen bekostigd door de transforma
tie van de rijksbijdragen aan de veer
diensten in bijdragen aan de brug-
tunnelconstructie en door omzetting
van de veergelden in tolgelden. Na on
geveer dertig jaar zijn de investerin
gen dan afgeschreven, terwijl bij voort
zetting van de arbeidsintensieve veer
diensten de kosten voortdurend zullen
oplopen.
Motie roept op tot hernieuwd gesprek over conflict
MIDDELBURG De federatie Zee-|
land van DS'70 wil alsnog proberen
de in deze partij ontstane breuk te
lijmen. Tijdens een vergadering zater
dag in Middelburg werd een motie
aangenomen, waarin het uittreden Tan
vier kamerleden op gronden die in
houdelijk niets met het politieke par
tijprogramma van DS'70 te maken
ADVERTENTIE
wordt betreurd en waarin wordt n
gesteld dat een commissie van p
diensten alsnog via oud-i'racllelelè
Berger in overleg met deze liane
den treedt om te trachten een
sprek te organiseren, waaraan m
deelgenomen door het oorsprotteUj-
hoofdbestuur en de oude fractie In,
Tweede Kamer.
In de motie spreekt de Zeeura
deratie verder de wens uit dst
veregadering tot 'n hernieuwde te
ling van constructieve krachten:
dom het politieke partijprogna
Voor wie 't nog niet weet,
Philips batterijen
'EVENTUEEL NIEUWE
KAMERFRACTIE EN
EEN NIEUWE
FRACTIEVOORZITTER
zal leiden, indien noodzakelijk
een nieuwe Tweede-Kamerfractie t
der leiding van een nieuwe inj
voorzitter uitgaande van de gedï I
dat de recente gebeurtenissen de;
tij dwingen terug te keren tö
oorspronkelijke uitgangssteQinga] 't
einde de partij bij de volgende- j
kiezingen beter te kunnen present!
De - vergadering, die zaterdag i
gehouden, werd bijgewoond dooii i
Tweede Kamerlid K. Keuning d
hoofdbestuursleden R. Nijhof s.
Koningh. De Zeewse DS'70-ers sta
uitvoerig stil bij de recente gete
nissen, die zoals werd gesteld i
hoofdbestuur, partijraad en leden:
waren voorzien. De federatie re
dit niet logisch, gezien het feit dï
de leiding van de partij geen me I
verschillen waren over het part." 1
tieke programma. Hoogstens oS
den er verschillen op welke wij»
partij zich naar buiten moest p j
teren.
GEBOUWENCOMPLEX IS AL VERKOCHT
REGELING VOOR
HET PERSONEEL
IS IN DE MAAK
STAVENISSE De veiling aan de-
Provinciale weg in Stavenisse wordt
met ingang van 30 april gesloten. Dat
besluit werd genomen op een buiten
gewone ledenvergadering van de vei.
lingvereniging. De overgrote meerder
heid van de leden (de veilingvereni
ging telt in totaal achtentachtig le
den) vond het onverantwoord om nog
langer door te gaan. De omzet wordt
steeds kleiner, terwijl de exploitatie
kosten blijven stijgen. Het veilingcom
plex is al verkocht aan het Koninklij
ke zaaizaadbedrijf "Royale Sluijs' in
Enkhuizen voor een bedrag van
235.000 gnyldea
Bij de veiling werken tien mensen:
twee vaste krachten en acht losse
medewerkers. Voor hen wordt, aan
een regeling gedokterd. Volgens be
drijfsleider L. Dorst gaat het al een
jaar of vijf niet zo best met de
veiling. Toch zijn er geen grote verlie
zen geleden. „We konden nog net zo'n
beetje quitte draaien," aldus bedrijfs
leider Dorst. De veiling in Stavenisse
en omgeving kunnen na 30 april on
der meer uitwijken naar de veilingen
in Sint-Maartensdijk en Sint-Annaland.
Een woordvoerder van "Royale Sluijs'
uit Enkhuizen verklaarde maandag
middag desgevraagd, dat het de be
doeling is om in het veilingcomplex
een zaadgewasdrogerij te vestigen.
Het bedrijf hoopt er begin juli te
kunnen beginnen. Erg arbeidsintensief
is het nieuwe 'bedrijf in Stavenisse
niet. Tijdens de droogtijd (in de n;
mer en het najaar) kunnen er vier
man in de drogerij werken.
Foto: Het veilingcomplex aan de Pro
vinciale weg in Stavenisse. De veiling
gaat met ingang van 30 april dicht.
Concert 'Jonge Stemmen'
met Onda-jeugdbrassbanJ
MIDDELBURG Het gezamffl
concert van het jeugdkoor 'W
Stemmen' en het jeugdorkest va:
brassband 'Onda' te Middelburg
zaterdag 12 april gegeven. De
ring in de LTS Klarenbeek begitf'
half acht.
ADVERTENTIE
Heel veel mensen
weten het al,
Philips batterijen
gaanh