Vaste oeververbinding Westerschelde: berekeningen aan eerste lustrum toe Schepen wellicht aan de wal als gevolg quotering „Pechiney zet zélf werkgelegenheid van 900 man op spel" Federatie Zeeland DS' 70 poogt breuk in partij te lijmen I Veiling van Stavenisse gaat definitief 'dicht' 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 8 APRIL |J p| VANDAAG BEGINNEN HOORZITTINGEN i morgen houdt de Ruad de waterstaat in 7!meuren en Kloostersan- do (S april), en in Krulningen en Goes (9 april) hoorzittingen over het tracé voor do bouw van do vaste oeververbinding Westorsoholdo, Op verzoek van de PZC redactie achreef drs. M. C. Verburg, ctt- rootour van het ETI-Zeolmid en voorzitter van de Stichting Vaste Oeververbinding, bijgaande beschouwing. VERBÜRQ MIDDELBURG Het project vaste oe ververbinding Westerschelde heeft oneerbiedig gezegd al heel wat kabinetten versleten. Voorstanders van een dergelijke verbinding hebben nauwelijks of niet kunnen profiteren van bepaalde politieke kleurencombi naties. Het project heeft bovendien in uiteenlopende conjunctuursituaties verkeerd, m3ar ook dat heeft tot voor kort geen profijt opgeleverd. Een derde aspect is dat de fundamen ten waarop de rendementsberekenin gen zijn gebouwd doordat re beslissing steeds weer werd uitgesteld voortdurend moesten worden her zien: lagere bevolkingsprognoses, lage re verkeersramingen stijgende rente en prijzen. Vandaar dat we met de berekeningen aan het eerste lustrum toe zijn. Intussen is het met de vrijbuiterij op dit gebied voorbii. Een interdeparte mentale commissie beleidsanalyse is reeds enige jaren bezig de grondsla gen te leggen voor uniforme rékenme thodes voor grote projecten, zodat ze financieel-economisch vergelijkbaar worden; zo bijvoorbeeld ten aanzien van de Schiphollijn en de nieuwe voorhaven bij IJmuiden. De regering heeft onlangs de uitspraak gedaan dat zij die rekenmethodes bij alle calcula ties toegepast wil zien. Bij de uitwer king van de drie bovengenoemde the ma's blijkt hoe moeilijk het grote project het heeft gehad. De uitdaging heeft geleid tot een van de beste kosten-batenanalyses die er zijn. delen ten overstaan van een zeer groot aantal behoeften een keuze voorschrijft. Hoe gek het moge klin ken, een omvangrijke werkloosheid telt voor deze keuze niet zwaar. Elke regering zegt namelijk, bepaal eerst of het project, hoog op het voorrangs- lijstje staattde prioriteiten) en trek dan pas de werkgelegenheidswinst af. Anders gezegd, als je dit laatste doet, dah moei; je het voo ralle projecten doen en dan ben je nog net zo ver. Op het voorrangslijstje zijn de van belang zijnde factoren ingevuld; Men ziet hoe ze in de loop der jaren zijn gewijzigd. De kosten van het project, zeer betrouwbaar geraamd, liepen op van 520 min tot 770 min. Het inwonertal van Zeeland, zoals het voor het jaar tweeduizend is voor speld is 'tarugge]open, van 550.000 tot. 410-000. Ook is aangenomen dat het autobezit veel minder zal groeien dan aanvankelijk werd gedacht, dat wil zeggen geen 420 auto's per 1000 inwo ners, maar 367, zoals door het C.B.S, wordt aangenomen. Uiteindelijk resul teert dit in een autoverkeersstijging niet van bijna 3 procent per jaar na 1980, maar een van nog geen één procent. Ingecalculeerd is onder meer de openstelling van de E-10 tussen Antwerpen en Breda en de aanwezig heid van een tunnel bij Doel. ten noorden van Antwerpen en wel in het jaar 2000. Dit laatste geldt als zeer twijfelachtig en het is bovendien zo dat deze tunnel meer voor het ver keer tussen de linker- en rechteroe ver van de Schelde dan voor het grote doorgaande verkeer zal dienen. Prognose Prioriteit De rendementsberekeningen zijn nodig omdat de economie dat is tenslotte dus altijd weer de schaarste aan'mid- In totaal komt de prognose voor op 3.3 min auto's in 1980 en 4,1 min in het jaar 2000 via de vaste verbin ding. De prognose van ongeveer vijf jaar geleden kwam uit op achtereen volgens 4,4 min in 1980 en 6,3 min in 2000- Voor het veer Vlissingcn-Bres- kens ligt de voorspelling voor 1980 op 700.000 auto's oude prognose: 900.000) en voor het jaar 2000 op 900.000 (oude prognose: 1,4 min). Het zal duidelijk zijn dat de gevolgen van deze conservatieve berekeningen voor het rendement van dit project nadelig zijn. Het mes snijdt zelfs aan twee kanten, want ook de prognoses voor de verdiensten zijn lager. Dit betekent dat het toekomsige inzet- ■schema voor nieuwe boten bescheide ner moet zijn, hetgeen weer leidt tot lagere rijksbijdragen aan de verbinding. Deze berusten immers voornamelijk op het omzetten van deze bijdragen aan bijdragen aan de vaste oeververbinding- Toch lopen de lijnen van de kosten van de veerdiensten en die van de vaste verbinding naar elkaar toe. Eerst liggen de tunnelkosten hoger, later die van de veren. Dit kon>t omdat de veerdiensten zeer arbeidsin tensief zijn en aldus sterker oplopen dan de kapitaalkosten van een brug- tunnel. Eigenlijk berust de berekening' op dezelfde principes als die voor de vervanging van een huurhuis door een koophuis. Eerst komt een koophuis duurder uit, maar over een lage perio de genomen slaat de bak uit. Er zijn steeds twee berekeningen ge- Werkgroep: vijf jaar 'opstellen en bijstellen' Ongeveer vijf jaar is de financieel- economisch werkgroep van de Stichting Vaste Oeververbinding Westerschelde bezig geweest met het opstellen en bijstellen van de rendementsberekeningen voor dit grootse project- Van de werk groep, die onder voorzitterschap staat van gedeputeerde A. J. Ka- land, maken deel uit: rijkswater staat en provinciale waterstaat, het ETI voor Zeeland en de aan nemerscombinatie. JAARVERSLAG ZEVIBEL: BEDRIJFSRESULTATEN 1974 WAREN REDELIJK VLISSINGEN „De vraag is of uit economische noodzaak niet veel sche pen aan de wal zullen komen te liggen, en ook of sociaal gezien het bemannen der vloot geen moei lijkheden zal opleveren", aldus het Jaarverslag 1974 van de Vereniging tot bevordering der Zeeuwse Visserij- belangen Zevibel naar aanleiding van de Internationale visquotering. Het be sluit hiertoe was aldus het jaarverslag van Zevibel, oorzaak van veel deïnig in visserij-kringen, „omdat men hierin een groot gevaar ziet, nu en in de toekomst." Gememoreerd wordt dat de Neder landse tongvangst dit. jaar 9200 ton mag bedragen (in 1973: 16.400 ton) en dat de scholvangst beperkt moet blij ven tot 47-000 (in 1973: 60.100 ton. Het bestuur van Zevibel stelt in het jaarverlag, dat door de quotering het rendement van ele ondernemingen „waarin dure investeringen zijn gedaan, waarop nog grote lasten van aflossing en rente drukken" ernstig zal worden aangetast. Wat de bedrijfsresultaten van het afge lopen jaar betreft stelt het ZevToel- bestuur. dat. deze in het algemeen tot tevredenheid stemmen, 'uitzonderin gen daargelaten'. Het Zevibel-bestuur heeft er blijkens het jaarverslag alle vertrouwen in. dat, binnen de daarvoor gestelde termijn, een oplossing zal worden gevonden voor de Ooster- schelde. niet tegen'. Vorig jaar winter was de aanvoer goed en de prijzen stabiel: „Daarna verminderde de aanvoer maar ook de prijs, totdat in juli tot. september aanvoer en prijzen weer beter werden." In december was de aanvoer ten gevolge van de vele storm gering, de prijzen waren toen goed: „Vergeleken met 1973 zijn de totaalbesommingen lager." Ook in de garnalenseotor is er, aldus het Zevi bel-jaarverslag, door de sterk gestegen exploitatielasten g:een mogelijkheid meer nog enig kapitaal te reserveren: „De prijzen vangen de gestegen lasten niet op en ook de miniumprijs is te laag." In dit verband wordt gesteld, dat nog steeds wordt gewacht op een goede pelmachine, die een stabilise rende invloed op de prijzen zou kun nen hebben en waardoor de afzet zou stijgen. Voorts wijst het. Zevibel-be stuur op de buitenlandse concurrentie, die scherp in de gaten dient te worden gehouden; excessen als de aanvoer van Duitse garnalen in Bres- kens werken marktverstorend en niet ten onrechte is hiertegen fel verzet gerezen-" Mosselen Garnalen De bedrijfsresultaten van de garnalen visserij vielen 'gemiddeld genomen Het Zevibel-bestuur noemt de mossel- aanvoer in het seizoen 1974-1975 goed: „De 1 miljoen mosseltonnen (van 100 kg) zijn al gepasseerd. Hiervan zijn tot en met 15 maart 166.000 ton door het mosselfonds opgenomen." In ver band met de teruglopende uitvoer naar Frankrijk wijst het Zevibel-be stuur op een mogelijke wijziging van het consumptiepartroon in dat land en beveelt handel en kwekerij aan dit onderwerp in studie te nemen. De zaadvisserij in mei en juni 1974. is, aldus - het jaarverslag, goed verlopen. maakt, een bedrijfseconomische een nat .ionaal-economische. De bedrijfs economische berekening gaat uit van de onderneming die de brug-tunnel exploiteert en brengt alle baten en lasten In rekening. Daarbij wordt- re kening gehouden met toekomstige loon- en prijsstijgingen volgens ver schillende waarschijnlijke vartianten, met tolstij gingen overeenkomstig de kosten van levensonderhoud en met en zonder een zekere werkgelegen- lieidsbijdrage- In de meeste gevallen is de leeningsdienst dan afgelost in 20 k 30 jaar. wat ruimschoots binnen de levensduur van het project ligt. Na aflossing van de leningen gaai- da brugtunnel om niet over aan het rijk, waarna dan geen omvangrijke rijks bijdragen meer nodig zijn. Het nationaal-eeonomische rendement stelt tegenover de kosten als baten voorts het voordeel voor het wegver keer, de tolopbrengst van het. nieuwe verkeer en de werkloosheidsbesparin gen en voert als kosten voorts op de afvloei ingskosten van het personeel van de veren en de extra rijkosten voor omrijden. Volgens de principes van de commissie beleidsanalyse moet deze berekening in constante prijzen worden opgezet, zodat er niet geprofi teerd wordt van de inflatie. De reden hiervoor is dat tegenover het inflatie- voordeel van de één het nadeel van de ander staat, de ander die het slachtoffer is van de geldontwaarding Nationaal gezien werkt dit dus neu traal. Een dergelijke analyse is slechts een 'verzinsel', zij is fictief. Maar zij maakt het wel mogelijk door toepas sing op andere grote projecten een zekere voorrang, prioriteit te bepalen- Het resultaat is voor de vaste verbin ding zeer gunstig. De verhouding tus sen kosten en baten loopt tussen de 1-3 a 1,7. Daarnaast zijn er nog v delen die niet in geld zijn uit te drukken, zoals de opheffing van een psychologisch aangevoeld isolement, de betere contacten op maatschappe lijk en cultureel gebied, het dag nacht mogelijke verkeer, de ruimere en meer gevarieerde arbeidsmarkt, het, betere vestigingsklimaat, de grote re bedrijfszekerheid, een doelmatiger voorraadspolitiek, de betere bereik baarheid van de recreatiegebieden, de gunstiger mogelijkheden van toeleve ring aan België, de geringere kans op scheepvaartongelukken op de Wester schelde enz. De hier beschreven kwalitatieve v delen komen naar voren in de reac ties van de beide Kamers van Koop handel in Zeeland, van het Overlegor gaan van de vakbeweging en de Zeeuwse Raad van de Arbeidsmarkt, van liet b. en w.-overleg in Zeeuwsch- Vlaanderen en van de gemeente Goes. Ook de kring van Werkgevers in de Kanaalzone heeft zich enkele keren in deze zin uitgelaten. De Kamer van Koophandel in Rotterdam hecht grote waarde aan de verbinding door Zee land met West-België. De Kamer van Koophandel in West-Brabant voordelen in het oostelijk gekozen tracé en voor de werkloosheidsbestrij ding. De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg acht de noord-zuidverbindingen in het algemeen verwaarloosd. Van de Stich ting Vaste Oeververbinding Wester schelde maken vele organisaties deel uit, die dit project dus ook ondersteu nen: ANWB, organisaties van beroeps- wegtransport en eigen vervoer, het Vlaams Economisch Verbond, de Ge westelijke Raad van het landbouw schap en de Maatschappij voor Nij verheid en Handel. OPEN BRIEF VMZ AAN CNV-BESTUURDER PINXTEREN: 'VOORSTELLING VAN ZAKEN PINXTEREN LEIDT TOT HETZEVORMING' VLISSINGEN Door het overtreden van de bepalingen uit de Hinderwet brengt Pechiney zelf de werkgelegen heid van 900 werknemers in het Sloe- gebied in gevaar. Het is dan ook een drogreden te stellen dat de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland het in gevaar brengen van 900 arbeidsplaatsen op haar geweten zou hebben- Uw voor stelling van zaken leidt tot hetzevor ming. Dit heeft het bestuur van de VMZ gesteld in een open brief aan de districtsbestuurder van het CNV C. Pinxteren, die in een open brief, gepubliceerd in de PZC van 5 april, aan de VMZ had gesteld dat de vereniging door een brief aan minis ter Vorrink van volksgezondheid en milieuhygiëne de werkgelegenheid bij Pechiney in gevaar had gebracht. In de brief aan de heer Pinxteren merkt de VMZ verder op nooit voor stander te zijn geweest van de komst van een grote aluminiumfabriek in Zeeland en het haar plicht te achten te signaleren, wanneer de Hinderwet bepalingen worden overtreden, waar tegen dan de maatregelen dienen te worden getroffen die de wet daarvoor aangeeft. Indien een industrievestiging die wet overtreedt loopt ze het niet geringe risico van een gehele of ge deeltelijke bedrijfssluiting en brengt, zoals in het onderhavige geval, daar mee dan zelf die 900 arbeidsplaatsen in gevaar", aldus de VMZ in de open brief. Uit de opstelling van het Pinxteren vloeit volgens de VMZ voort, dat geen enkele industrievestiging op milieuhy giënisch gebied strenge maatregelen heeft te duchten uit vrees dat daar door de werkgelegenheid in het ge vaar zou kunnen komen. Dit betekent in feite dat de bepalingen in de ver leende vergunningen, evenals in de van toepassing zijnde wetten, slechts 'papieren voorwaarden' zullen blijken te zijn zonder enige betekenis. Dit brengt Nederland terug naaar een in- dustrialisatieklimaat, waarin letterlijk alles is toegestaan, zoals dat goed voordat de Hinderwet van 2 juni 1875 in werking trad", zo wordt gesteld. Zoals gemeld heeft de VMZ minister Vorrink geschreven dat de wettelijk voorgeschreven bepalingen, die door de overheid aan Pechiney Nederland NV worden opgelegd in de verleende Hinderwetvergunning van 31 maart, door deze aluminiumfabriek ook moe ten worden nageleefd. Wanneer Pechiney zelf bekend maakt, aldus de VMZ, via haar aanvraag voor een nieuwe vergunning dat de uitworp van stofvormige fluoriden bij de bestaande produktiecapaciteit 60 kg/uur bedraagt in plaats van de maxi maal toegestane 15 kg/uur dan is het duidelijk dat de wet wordt overtre den. Op het niet naleven van de Hinderwet staan strafbepalingen, waaronder het geheel of gedeeltelijk sluiten van het, bedrijf", aldus de VMZ in de open brief aan de heer Pinxteren. Aan J. C. C. Sonius te Vlissingen wil ik uitdrukkelijk bevestigen dat de bes te informatie betreffende joden in de bijbel zijn vastgelegd; wij kunnen deze waarheden onmogelijk verande ren. Tevens wil ik ook schrijven dat wij trots kunnen zijn, gelijk gesteld te zijn met de joden. Wij kunnen op deze wijze één zijn, ook dit is van uit de bijbel duidelijk bevestigd. Mijn bezwaar tegen uw vorm '/an actie is alleen, dat u de schuld va.n de ellende van de joden trachtte over te hevelen naar de Russen, daarna kreeg het Vatieaan een veeg uit de pan, en nu hebt u een hele opsom ming van feiten over de fouten van de Arabieren en noem maar op. Ik heb ons er evengoed naast gezet; onze politiek van uit de christelijke naties is hoofdzakelijk olie en geen vrij Israël Vandaar kan men ook de ge beurtenissen van Vietnam als voor beeld nemen en noem maar Mijn voorbeeld was, dat Jezus ons leerde: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen op haar. Tot die soort geeft Jezus de weg gewezen, zi Hij ook eens Thomlas zijn wonden liet zien en betasten doch geen enkele soort uitschakelde voor hun behoud, door middel op zijn vijanden te wijzen. Ds. W. L. Dekker probeerde troebel water te scheppen doordat ik het soort Joden durfde te schrijven, welke door Jezus werden rechtgezet en wel ke thans op dezelfde voet proberen verder te gaan, misleid door onze zogenaamde naastenliefde welke wordt betracht door het land te behou den met een overmacht van Ameri kaanse wapens en steun- Doch om met hetzelfde geld joden aan een eerlijk stuk grond te helpen waarbij de Palestijnen niet worden belaagd, daar wordt geen actie voor ged: Ik meende dat mej. Jansen op deze wijze wel trachtte vrede te scheppen. Tevens was de aanval welke op mej. Jansen werd gericht, zo fout, dat vandaar uit mijn mening is voorgeko men. Ik probeerde die duidelijk te maken door een bepaalde groep joden als soort uit te duiden, omdat er op dat gebied, zoals teven^ in de gehele christen wereld, enorm veel soorten zijn, die alleen een nieuw Jeruzalem willen zoals ik reeds schreef A. Blankenburgh, Nieuwdorp. Planologisch Enkele aspecten verdienen nog een extra vermelding. De oeververbinding ondersteunt het regionale beleid, zoals dat. onlangs is uitgezet in de nota inzake de werk gelegenheid. Daar bij worden in be paalde kernen, waaronder Terneuzen en Goes financiële faciliteiten voor vestigingen en uitbreidingen toege zegd. Vergeleken met Waloheren heeft Zuid-Beveland minder problemen met de bevolkingsdichtheid. Het demogra fisch evenwicht tussen deze twee stre ken ontbreekt. Op lange termijn streeft het provinciaal bestuur naar een evenwichtsverplaatsing in oostelij ke richting. Doordat de vaste oever verbinding in het oosten van Zeeland komt te liggen wordt dit proces be vorderd. Een tracé dat meer centraal zou liggen, dus ter hoogte van Terneu zen is waterstaatkundig zeer riskant, economisch waarschijnlijk onhaalbaar en tijdrekenkundig zeer ongunstig (grote vertraging). Bovendien zou er in centraal Zuid-Beveland veel schade aan het landschap worden toege bracht. Het argument van de Stich ting Zeeuws coördinatieorgaan voor natuur-, landschap- en milieubescher ming, dat van het tracé Kruiningen- Perkpolder een uitnodigendt werking uitgaat om door de open centrale ruimte van het Deltagebied een aan sluiting naar Tholen aan te leggen is niet steekhoudend. De com- partimenteringsdammen in de Ooster- schelde zullen immers beoordeeld worden op hun verdiensten voor de veiligheid en de visserijcultures en op het kostenaspect. De vakbeweging heeft er op gewe zen dat een vaste verbinding de ar beidsmarkt van Zeeuwsch-Vlaanderen verbreedt. Zonder deze verbreding verwacht zij een omvangrijke uitgaan de migratiestroom. Voorts biedt het Toject de mogelijkheid de aanpas sing naar beneden van de werkgele genheid in de bouwvakken geleidelijk te doen verlopen. De Oosterschelde- werken kunnen hierbij juist aanslui ten. Van het totale verkeer is bijna een achtste internationaal georiënteerd de helft in tra-Zeeuws en ruim een derde (overig) intra Nederlands. In de loop der tijd zal het inernationaal verkeer relatief iets toenemen vergeleken bij het in tra-Zeeuwse verkeer. In de toe komst geeft de brug-tunnel een korte verbinding ongeveer 185 kilometer naar de Kanaaltunnel. De bouw hiervan is wel uitgesteld, maar het Europese Parlement heeft de initiatie ven overgenomen. Een vaste verbinding bij Terneu zen sou ongeveer één driekwart maal zoveel kosten en een derde meer verkeer verwerken. Er is nauwelijks zicht op rendement van dit tracé. O Het Europese Parlement hecht in het algemeen groot belang aan vaste verbindingen. Het vindt die een ver steviging van de Europese gemeen schap: grensgebieden worden geïnte greerd en het Europese vervoersnet wordt uitgebreid. 'j Overgangseiland -oi-Üf Conclusies Als de twee grote voordelen van deze verbinding worden aangemerkt: De veelzijdige ontsluitingswaarde, waardoor zuidwest Nederland zowel Intern als extern in sterke mate wordt geïntegreerd en een in dubbel opzicht bestaand grensgebied wordt omgevormd tot een verbindingsgebied tussen streken met grote siciaal-eco- nomische activiteit. Zowel het vesti gingsklimaat als de arbeidsmarkt en de sociaal-culturele processen zullen daardoor beter tot hun recht komen. Financieel- en nationaal-economisch wordt de vaste verbinding in we zen bekostigd door de transforma tie van de rijksbijdragen aan de veer diensten in bijdragen aan de brug- tunnelconstructie en door omzetting van de veergelden in tolgelden. Na on geveer dertig jaar zijn de investerin gen dan afgeschreven, terwijl bij voort zetting van de arbeidsintensieve veer diensten de kosten voortdurend zullen oplopen. Motie roept op tot hernieuwd gesprek over conflict MIDDELBURG De federatie Zee-| land van DS'70 wil alsnog proberen de in deze partij ontstane breuk te lijmen. Tijdens een vergadering zater dag in Middelburg werd een motie aangenomen, waarin het uittreden Tan vier kamerleden op gronden die in houdelijk niets met het politieke par tijprogramma van DS'70 te maken ADVERTENTIE wordt betreurd en waarin wordt n gesteld dat een commissie van p diensten alsnog via oud-i'racllelelè Berger in overleg met deze liane den treedt om te trachten een sprek te organiseren, waaraan m deelgenomen door het oorsprotteUj- hoofdbestuur en de oude fractie In, Tweede Kamer. In de motie spreekt de Zeeura deratie verder de wens uit dst veregadering tot 'n hernieuwde te ling van constructieve krachten: dom het politieke partijprogna Voor wie 't nog niet weet, Philips batterijen 'EVENTUEEL NIEUWE KAMERFRACTIE EN EEN NIEUWE FRACTIEVOORZITTER zal leiden, indien noodzakelijk een nieuwe Tweede-Kamerfractie t der leiding van een nieuwe inj voorzitter uitgaande van de gedï I dat de recente gebeurtenissen de; tij dwingen terug te keren tö oorspronkelijke uitgangssteQinga] 't einde de partij bij de volgende- j kiezingen beter te kunnen present! De - vergadering, die zaterdag i gehouden, werd bijgewoond dooii i Tweede Kamerlid K. Keuning d hoofdbestuursleden R. Nijhof s. Koningh. De Zeewse DS'70-ers sta uitvoerig stil bij de recente gete nissen, die zoals werd gesteld i hoofdbestuur, partijraad en leden: waren voorzien. De federatie re dit niet logisch, gezien het feit dï de leiding van de partij geen me I verschillen waren over het part." 1 tieke programma. Hoogstens oS den er verschillen op welke wij» partij zich naar buiten moest p j teren. GEBOUWENCOMPLEX IS AL VERKOCHT REGELING VOOR HET PERSONEEL IS IN DE MAAK STAVENISSE De veiling aan de- Provinciale weg in Stavenisse wordt met ingang van 30 april gesloten. Dat besluit werd genomen op een buiten gewone ledenvergadering van de vei. lingvereniging. De overgrote meerder heid van de leden (de veilingvereni ging telt in totaal achtentachtig le den) vond het onverantwoord om nog langer door te gaan. De omzet wordt steeds kleiner, terwijl de exploitatie kosten blijven stijgen. Het veilingcom plex is al verkocht aan het Koninklij ke zaaizaadbedrijf "Royale Sluijs' in Enkhuizen voor een bedrag van 235.000 gnyldea Bij de veiling werken tien mensen: twee vaste krachten en acht losse medewerkers. Voor hen wordt, aan een regeling gedokterd. Volgens be drijfsleider L. Dorst gaat het al een jaar of vijf niet zo best met de veiling. Toch zijn er geen grote verlie zen geleden. „We konden nog net zo'n beetje quitte draaien," aldus bedrijfs leider Dorst. De veiling in Stavenisse en omgeving kunnen na 30 april on der meer uitwijken naar de veilingen in Sint-Maartensdijk en Sint-Annaland. Een woordvoerder van "Royale Sluijs' uit Enkhuizen verklaarde maandag middag desgevraagd, dat het de be doeling is om in het veilingcomplex een zaadgewasdrogerij te vestigen. Het bedrijf hoopt er begin juli te kunnen beginnen. Erg arbeidsintensief is het nieuwe 'bedrijf in Stavenisse niet. Tijdens de droogtijd (in de n; mer en het najaar) kunnen er vier man in de drogerij werken. Foto: Het veilingcomplex aan de Pro vinciale weg in Stavenisse. De veiling gaat met ingang van 30 april dicht. Concert 'Jonge Stemmen' met Onda-jeugdbrassbanJ MIDDELBURG Het gezamffl concert van het jeugdkoor 'W Stemmen' en het jeugdorkest va: brassband 'Onda' te Middelburg zaterdag 12 april gegeven. De ring in de LTS Klarenbeek begitf' half acht. ADVERTENTIE Heel veel mensen weten het al, Philips batterijen gaanh

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 4