Zeeuws Museum heeft tien jaar nodig om op goed peil te komen Anton van Prooijen presenteert 'klankvertaling' van toneelstuk directeur p. k. van daalen wijst aantijging van een •gebrekkig museaal beleid' resoluut van de hand Expositie van Rik Jager in 'Uilenspiegel' Sas geopend VERDIEND APPLAUS VOOR HET AMSTERDAMS PH1LHARM0NISCH, KEES RAKELS EN P1-HS1EN CHEN AANTAL BEZOEKERS ZEEUWS MUSEUM STIJGT ZEER SNEL Shaffy en List: perfecte show, bloedeloze avond ZATERDAG 5 APRIL 1975 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT JIDIGE FUNCTIE VAN BELANGRIJK MIDDELBURG De Zeeuwse Cultu rele Raad heeft als ingekomen stuk In behandeling genomen een brief van de heer Laurens van der Pol te Mis- ilngen, waarin deze naar aanleiding van de conceptnota voor het museumbe Md in Zeeland van die Raad kritiek uit op wat hij noemt 'het gebrekldg museale beleid' van het Zeeuws Mu seum. De Raad heeft de brief ter be handeling aan een speciale commissie gegeven. Directeur dr. P. K. van Daa len van het Zeeuws Museum noemt de brief van de heer Van der Pol 'weinig niveau', en stelt dat het op een verantwoord peil brengen van het Zeeuws Museum een zaak van enkele dentallen jaren is. Hoewel de heer Van der Pol in zijn schrijven ook waardering toont voor het beleid van de directeur „de door hem georganiseerde tentoonstellingen waren van goed gehalte" vindt hij dat er zich grote tekortkomingen voor doen, zodra het gezicht van het recrea tieve element 'voor de regenachtige uurtjes' wordt afgewend en gericht wordt op het educatieve element. Kri tiek uit de heer Van der Pol onder meer op de afdeling archeologie, waarvan hij vindt dat bijvoorbeeld de verklaringen en toelichtingen o.a. bij ce Nehalennia-votiefstenen te summier! rijn. Hij constateert dat van de hoe-, veelheid munten die in het Zeeuws Mu-> seum aanwezig zijn geen enkel exem-| plaar is tentoongesteld, en noemt dei munten 'het stiefkind van het mu-l i seum', evenals de paleontologinche af- deling, waar hij een slechte verlichting constateert en 'zelfs een toelichting bij de overigens verdienstelijk opgestelde mammoet ontbreekt'. doenlijke poppen 'horkerige lijzen' zonder grime of make-up. Hij vindt voorts dat het gebruikszil- ver „waarvan een 40-ta.l dankbaar in bruikleen aanvaarde stukken" op gebrekkige wijze worden tentoonge steld, en uit ook kritiek op „het be langrijkste element van de in het Zeeuws Museum aanwezige ceramiek", de van het rijk permanent in bruik leen ontvangen collectie Bal, waar over de voorlichting in het jaarver slag van 1963 te kort zou schieten en welk 'onvoorstelbaar rijk erfgoed'j slechts een 'armzalig deeltje' van het' geheel vormt. In de brief wordt ook] kritiek geuit op het volgens de heerl Van der Pol bestaande feit dat de Zeeuwse kunstenaars bewust een kans wordt onthouden iets van hun werk te laten zien 'dankzij' de leegtefilosofie' van de directeur. De heer Van der Pol vindt dat er van het Zeeuws Museum 'geen uitstralen de werking' uitgaat, en vindt dat daar in verandering kan komen door in schakeling van 'enthousiaste deskun digen'. Die kunnen worden gerekruteerd uit groepen als onder meer de Numisma tische Kring Zeeland, de werkgroep Paleontologie van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Weten schappen, de Vrienden van de Neder landse Ceramiek, de Archeologische Werkgroep, afdeling Zeeland, gebruiks- zilverdeskundigen en beeldende kunste naars uit deze provincie. Gekke stelling 'Lijzen' De lieer Van der Pol vindt dat de Zeeuwse kostuums zijn gedrapeerd rond het Ujf van een stelletje onaan-. SAS VAN GENT Directeur Hans Schrijen van de Limburgse Culturele Raad heeft vrijdagavond de nieuwe expositie in galerie 'Uilenspiegel' te Sas van Gent ingeluid. Ditmaal stelt Rik Jager uit Almelo schilderijen tentoon. De expositie duurt tot 30 april. 'Uilenspiegel' is dagelijks geopend van 9 tot 12 en van 13,30 tot 18 uur, op vrijdag tot 21 uur en bovendien op zondagmiddag van 14 tot 18 uur. Woensdagmiddag is de galerie gesloten. Museum-directeur dr. Van Daalen schudt het hoofd over deze brief: „Ikj vind het jammer dat het museumbe leid in een brief van dergelijk niveau wordt behandeld. Het gaat hier om be leidszaken. Het zou toch correcter ge weest zijn, als die brief ook aan mij was toegezonden, en dat is niet ge beurd. Er heeft mij nooit directe kri tiek bereikt. De heer Van der Pol heb ik enige jaren geleden slechts enkele malen ontmoet", aldus de heer Van Daalen. Hij noemt de bewering, als zou er van het museum geen 'uitstra lende werking* uitgaan een 'gekke, stel ling': „In 1961 telden we 1460 bezoekers peri jaar. Tot 1971 hebben we met een per-j soneelsbezetting van vier mensen ge-: werkt. Het bezoek steeg toen tot j 13.000. Na de verhuizing van het rau- seum kregen we de beschikking oven vijf mensen, plus enkele losse krach ten in het zomerseizoen. Het bezoe kersaantal is inmiddels gestegen tot 32.000. Begrijpt u nu. waarom of ik die opmerking over het ontbreken van 'uitstralende werking' een 'gekke stel ling' vind?" Bordjes Dilettanterig VAN DAALEN een prioriteit, al was het alleen maar om daarmee een zekere bescherming' tegen diefstal te hebben. Vroeger schonk iemand een waardevolle vaas. Als schenker en ontvanger dood wa ren, wist niemand meer. waar dat stuk vandaan kwam... De hele verzameling moet gefotografeerd worden, behalve: de collectie Bal, die al fotografischI vastligt. Wat de muntenverzameling betreft zijn we bezig met in kaart brengen en fotograferen. Prioriteit, heeft ook de verdere afwerking en in-] richting van het gebouw. Zoals ik al j zei: We hebben nog tien jaar nodig.j En daarbij komen dan nog allerlei ac-j tiviteilen. onder meer het opvangen,- van veel bezoekers in de zomermaan-: den", aldus de directeur. „Wat wij nodig hebben zijn gekwalifi ceerde krachten, geen liefhebbers, al bedoelen die bet goed. Dat is het; punt! Het is een grotere toer om met. het aantal beschikbare mensen en de stormen bezoekers de zaak in de hand te houden, dan weer uit de hand tej laten lopen. En dat zou zeker' gebeuren als we gingen werken de heeri Hij vervolgt: .Je kunt natuurlijk een discussie gaan voeren over het aantal bordjes, dat bij de Nehalennia-votief- stenen moet staan, maar daar kun je lang over praten. Moet er bij iedere steen een bordje met 'Nehalennia' op?" Over de 'lijzige poppen' waarop Zeeuwse kostuums worden tentoonge steld. zezt museumdirecteur Van Daalen: .Ja. voor die starre presen tatie is nu juist gekozen. Zij vormen doelbewust een contrast met het na turalistische plateau van de tentoon gestelde winkel en de hoerenkamer, om die nog meer te laten uitkomen. Ook valt daardoor meer het accent op de kostuums zelf". Dr. Van Daalen vervolgt: „Uit de ceramiekcollecrie Bal is bewust een keuze gedaan. Bin nenkort kunnen we weer wat schui ven in de presentatie daarvan, dank zij een nieuw legaat". Ook uit het gebruikszilver is doelbe-j wust een keuze gemaakt: „In overleg; met de binnenhuisarchitect is destijds: bewust gekozen voor het principe 'weinig dingen goed uitstallen'. Ik ben blij dat het museumbestuur destijds in zee is gegaan met een bekwaam binnenhuisarchitect als de heer Kho Liang Ie. Zijn principes zijn typisch tweede helft 20ste eeuw. De conceptie van de heer Van der Pol is uit de 19e eeuw". Een museum moet zich niet gaan in stellen op de gemiddelde Nederlander, vindt dr. Van Daalen. „Als we dat continu zouden gaan doen.' dan werk je op het niveau van een1 kind van 13 jaar. Dat noem ik geen; beleid. Ik realiseer mij wel. dat tijdens; de zomermaanden duizenden mensen; naar onze films komen kijken. En te-: gelijkertijd bezoeken ze onze tapijten- j zaal, en zien daar dan dingen, die ze, nog nooit eerder hebben gezien". Dej museumdirecteur wijst ook nog opj het museum als tentoonstellingsruim te: „De huidige functie van het mu seum is daarbij benaderd". „Nu is er Joop Dam met 'recente ar-i cheologie'. In mei komt een omstreden] figuur als Panamarenko uit Antwer- pen. Maar in de maanden juni. juli,; en augustus komen we met dingen voor een groter publiek, onder meen met "Middelburg na de beschieting' inj het kader van het monumentenjaar". Museum-directeur Van Daalen besluit: j „Waar het om draait is tijd. (want we; zijn nog lang niet klaar), en... gekwa-l lifïceerde krachten!" ZEEUWS MUSEUM KOCHT WERKEN VAN ZEEUWSE KUNSTENAARS .MIDDELBURG Hel Zeeuws Museum heeft in 1974 onder meer aankopen van werken van de volgende Zeeuwse kunstenaars gedaan: Jan van Leeuwen. Peter de Jong, Andries Minderhout, Le onard Maas. Jan Haas en Antoine Mes. De aangekochte werkstuk ken behoren alle tot de collectie die, ook in 1974. In de Middel burgse Vleeshal werd geëxpo seerd. Verder werden zeven tekeningen van Cees Bantzinger aangekocht. Deze hebben betrekking op de droogmakingswerken in Walche ren en werden eerder in het museum tentoongesteld. Het Zeeuws Museum kocht voorts van Jacques van Rossum een tekening van een Zuidbeve- landse vrouw. Aan het museum werden onder meer geschonken een object van Axel van de Kraan en een kleur- houtsnede van Jan Heyse en voorts een groot aantal voorwer pen op het gebied van kostuum en sieraad. wiens suite uit 'Hary Jiinos' werd uit gevoerd. Deze Hary Janos is een figuur uit de Hongaarse sprookjeswereld, een vlo: verteller, die wel met een korrel- t'e zou: genomen moet worden. Over I op: IERSE KUNSTENAARS EXPOSEREN IN 'ETC' BERGEN OP ZOOM BERGEN OP ZOOM Van vrijdag 11 april tot en met donderdag 24 april is in 'ETC' te Bergen op Zoom1 een expositie ingericht van aquarellen, tekeningen en pastels door Vivian Boldan en Willem Minjon. Momenteel wonen en werken zii sa men in het Ierse Limerick. Vivian] Boldan Is daar in 1951 geboren en zij j studeerde in haar woonplaats aan de School of Arts. Vanaf 1972 verbleef! zij enige tijd m Nederland om lessen aan de Haagse Kunstacademie te vol-, gen, waarna zij onder meer werkte in| Australië, de Verenigde Staten, Zuid-i Amerika en Japan. Willem Minjon. geboren in 1952 tej Gilze-Rijen, tekende van jongsaf. Tot. 1970 woonde hij in Bergen op Zoom.' maar vertrok daarna naar Ierland om in Limerick aan de School of Arts te studeren. Gedurende deze periode was: hij een van de oprichters van de: "Limerick Artist Group' en ook ce "Abbey Studio School'. Daar worden vooral zomercursussen in tekenen, schilderen en grafiek aangevuld met andere kunstvormen, zoals mu ziek en ballet gegeven. Willem Minjon had eerder exposities; in Limerick (samen met. Vivian Bol-! dan) en te York en Dublin. v&n Zo-lKi KOétfcr. tXRsnx Kra Btóel». Gisteravond concerteerde in de Sint' Jacobskcrk te Vlissingen het Am-1 sterdam* Phüharmonlsch Orkest onder, directie van Kees Bakels. Aan dit con cert werkte solistisch mede de pianiste Pi-Hslen Chen uit Taiwan. Mijn eerste kennismaking met Kees Bakels, die de door ziekte afwezige vaste dirigent Anton Kersjes verving, dateert uit het Concertgebouw in Am sterdam. waar hij enige jaren geleden in een met bravoure en charme gediri- geerd concert zijn examen orkestdirec- j tie aflegde Dit concert, van een in Zeeland te spo radlsch gegeven soort, werd begonnenI met de ouverture "Fits' van Stamslaw! Moniuszko. Deze Poolse componist uitj de vorige eeuw was behalve organist dirigent van de opera te Warschau. Hij wordt beschouwd als de belangrijkste operacomponist uit de vorige eeuw. Het stuk was meer een 'inspeelstuk'. maar toch een compositie waar het orkest de handen meer dan vol aan had. De violisten vooral, want die wa- ren constant in een soort 'perpetuum I mobile' bezig in een vaak presto-achl tig tempo. Zo gezegd een gezellig openingsstuk, zonder dat men er nu verder lang over wakker behoeft te liggen. Kees Bake.-- i leidde het geheel op een rustige, doch waakzame wijze En waakzaamheid] was hier wel geboden, want de ogen] schijnlijk gemakkelijk in het gehoor liggende klanken bleken niet altijd; dito te vertolken. Van Chopins twee planoconcerten speelde ae pianiste Pl-Hsien Chen gisteravond het. eerste, in e-klein. De nog jonge pianiste, bescheiden en haast verlegen opkomend, bleek alras van ander kaliber toen zij haar eerste ak koorden uit de vleugel toverde. Weg was alle schroom en op een waa- f zeer muzikale wijze vlocht zij zich door deze drie celen van Chopins pianocor.-l eert heen. In het eerste deel (Allegro' maestoso) komt -- een lange in leiding ^as laat 'aan bod', maar in, die periode laat zij het pub!"-'- dan ook genieten van echt Chopinspel. virtuoos en duidelijk in de moeilijke passages.] Een paar kleine 'versprekingen' moch ten geen afbreuk doen aan dit optreden van een jeugdig talent. Ook in de 'Romance' muntte zij uit in I een spel dat eenvoud op een zodanige] wijze bracht, dat datzelfde woordje] eenvoud een goucen betekenis kreeg. Het slotgedeelte bevatte een "Rondo'] dat met spint werd gespeeld: onnodig re zeggen dat Pi-Hsien Chen uitbundig werd beloond met applaus (en bloe ment. De kleine pianiste was kennelijk' niet op de hoogte met de Beethoven- stoel waar zij op zat en waar zij bij het verzetten er van haar vingers klem de. Gelukkig bleek alles nog goed af te lopen. Het gedeelte na de pauze was gere serveerd voor Zoltan Kodaly, „Wanneer iemand een verhaal vertelt of een verklaring aflest en één der toe hoorders moet daarop niezen, betekent dit volgens het Hongaars'- bijgeloof dat het verhaal op waarheid berust." Deze Suite begint met zo'n genies sis gevolg van een reactie- op Hary's be wering, dat hij Napoleon eens heeft bedwongenHet Amsterdams Philhar- monlsch Orkest (op praktisch volie sterkte) bracht deze Suite op een speel se wijze. Men had zich goed ingeleefd in de steeds wisselende tempi en dito ritmepatronen. De vele ritenuto's wer den door de zich uitstekend in de par tituur verdiept hebbende dirigent K«-»:s Bakels met doorzichtigheid aangegeven en het orkest richtte zich uitstekend op de intenties van hun dirigent. In het tweede gedeelte van deze Suite 'Klokgelui tc Wenen' genaamd, heet het volgens de bescnrljving dat Hary Janos naar het klokkenspel in het Ko ninklijk paleis te Wenen luistert en kijkt naar de zich steeds draaiende kleine soldaatjes bij het uurwerk. Ko daly heeft deze programmatische mu ziek uitstekend uitgewerkt en ondanks dat het programma geen uitvoerige verklaring van deze onderdelen beva'- te kon men zich toch van de moesm delen een voorstelling vormen. De 'Strijd en nederlaag van Napoleon waar het gaat om de vrouw van Na poleon. was een hevig gevecht, naast schermutselingen tussen 'koper en slagwerk'. Hei 'Intermezzo' is een le vendige kleurrijke Hongaarse dans. <he niets mei al deze voorafgaande hande lingen heeft te maken. Ondertussen was het wel een prachtig stuk muziek, waarbij Kodaly op muzikaal schilder achtige wijze het. Hongaanse leven pen seelde. Hel sluitstuk van deze Suite bestond uit de 'Intocht van de keizer en zijn hofstoet'. Het werd een mar kante. enigszins ironisch gespoelde mars. die uitmondt In een uitbundig festiin. Kees Bakels en de zijnen mochten oen warm slotapplaus van de talrijke be zoekers in ontvangst nemen en dat was voor deze jonge en kundige diri gent een juiste beloning. A.L. De heer Van Daalen noemt de, opvat tingen, die verder uit de brief van de heer Van der Pol spreken „van een 19e-eeuwse teneur, dilettanterig, en be staande uit halveof hele onwaarhe den". „Toen men vóór 1961 via de Museum-; stichting met vrijwilligers werkte, is' de zaak juist uit de hand gelopen. In eerste instantie hebben we tien Jaar nodig gehad om orde op zaken te stel len. We zijn nog steeds bezig, en we zullen zeker nog tien jaar nodig heb ben om alles zodanig te inventariseren, dat degenen, die na ons komen er mee kunnen werken. Dat inventariseren is ffaisDesimg in Abdij en inrichting 'gangmakers' Afwerking van de inrichtingen krijgt nu alle voorrang MIDDELBURG Dr. P. K. van 1 len, directeur van het Zeeuws Museum ie Middelburg, toont zich in zijn zo juist verschenen jaarverslag over 1974 uitermate verheugd over de steeds groeiende belangstelling voor het mu seum, ..Ongetwijfeld was het slechte weer één der redenen voor de soms enorm drukke toeloop. Toch was het niet alleen het weer'. De filmvoorstelling over Walcheren onder water, dertig jaar geleden, bleek een grote attractie te zijn. Soms waren er drie middag voorstellingen nodig teneinde alle be langstellenden tevreden te stellen. De tienduizendste bezoeker kwam bin nen op 5 juli. de twintigduizendste op 1 augustus en de dertigduizendste op 24 oktober, terwijl het jaar afsloot met 31930 bezoekers, alweer een record in de geschiedenis van het museum. In de twee en een half jaar sinds de opening van het museum in de nieuwe behuizing bedroeg op 31 december het totale bezoekercijfer 79.303. Het totale bezoekcijfer vanaf het jaar van de op richting van de Zeeuwse Museumstich ting (1961) tot 1 augustus 1971 toen het museum in de Wagenaars (raat. sloot in verhand met de ophanden zijnde verhuizing bedroeg 74.881. Het is opvallend en verheugend tevens, dat in 21/ï jaar er bijna 4500 bezoekers méér kwamen dan gedurende lO'/j jaar in de Wagenaarstraat. Niet alleen de huisvesting aan het Ab- (iijplein, maar ook de inrichting, zo blijkt uit de reacties, zijn de oorzaak van deze toeloop. Nog altijd blijft het een probleem het museum optimaal te laten functioneren. Het kost ons nu, na 10 jaar al moeite in herinnering te roepen met welke andere ideeën we destijds de functie van het museum hebben' 'ingevuld'. De opmerking van de filosoof Bertrand Russell 'Een der feilen van de moderne opvoeding is. dat zij al te zeer een opleiding is tot het verwerven van kennis en bekwaam heden en te weinig tot verruiming van de geest' blijft actueel. Nog steeds staat de overdracht van kennis te veel! de ontwikkeling van het gevoelsleven in de weg. Het zal een lange weg zijn dit, verwachtingspatroon bij 'het pu bliek', dat te veel gefixeerd is op kij ken en te weinig op 'ondergaan' te doorbreken", aldus directeur Van Daa len. Tentoonstellingen De expositie van de tekeningen van architect J. J. P. Oud eindigde op 8 februari: de tekeningenexpositie van C. A. B. Bantzinger over het. droog maken van Walcheren in 1943 werd gehouden van 1 juni tot. 31 augustus. Alain Teister's Zevenluik met bed en bezoekers was te zien van 7 november tot 7 december, terwijl de inzendingen voor de keurcollect-ie 'Grafiek in Zee land' getoond werden van 16 december tot 3 januari 1975; tegelijkertijd werd jok een pas verworven verzameling menukaarten uitgestald uit de periode 1853 tot 1920. In februari was er gedu rende twee weken keramiek te zien (uit de hemdenreeks) van Jan van Leeuwen. Twee experimenten hadden de bedoeling bewustmakende proces sen op gang te brengen: in de maand april werden de mensen uitgenodigd antwoord te geven op de vraag: "Waar in voel ik mij kunstenaar?'. Een klein aantal inzendingen kwam hierop bin nen variërend van aquarellen en uit voerige brieven tot en met geteerd hout en touw; deze zijn in de stoute ruimte geëxposeerd. Gedurende de maand oktober liet Paul Bonger zijn foto's zien van "lege museumzalen' in de overigens lege stoute ruimte. Deze opzettelijk onduidelijke presentatie was aanleiding tot discussie o.a. met leerlingen van de Streekschool Zeeland (school voor beroepsbegeleidend on derwijs) over het thema 'leegte'. „Als poging tot een educatieve tentoon stelling werd een aantal mansportret ten getoond om de ontwikkeling van de haardracht van 1500 tot heden te de monstreren in samenhang met het or nament uit dezelfde tijd. Ook werd in het verslagjaar een begin gemaakt met het organiseren van de tentoonstelling van werk van de Belgische kunstenaar Panamarenko", aldus dr. Van Daalen. De tentoonstelling van Panamarenko zal zoals bekend dit jaar mei worden gehouden. De heer Van Daalen benadrukt in zijn verslag verder het belang van een snel le afwerking van de inrichting van de museumgebouwen aan het Abdijplein. „Het behoeft geen betoog dat deze in richting prioriteit krijgt boven alle an dere, niet hoogst noodzakelijke uitga ven." Dr. Van Daalen meldt verder in zijn "erslag het overlijden van de binnen huis-architect Kho Liang Ie, die met, zijn inrichting van het complex in be langrijke mate aan de belangstelling voor en presentatie van het museum' heeft bijgedragen. PREMIÈRE EXPERIMENTEEL MUZIEKSTUK ZONDAG IN ZUIDLANDTBEATER TERNEUZEN UITVOERING VAN (N)UMBER (N)INE IN COMBINATIE MET 'GROTE VERVELING' TERNEUZEN Donker vibre rende en golvende geluiden, afge wisseld met plotselinge hoge toonreeksen, vullen het lege leslo kaal van de Temeuzense muziek school. In het aangrenzende ver trek, het elektronische geluidsla boratorium. zit directeur Antoo van Prooijen achter een indruk wekkend instrumentarium en beluistert vandaar dit achter grondfragment, zonder begin en zonder eind, uit zijn nieuwste experimentele compositie '(N)umber (N)ine'. Zijn gehoor registreert een Vuiltje' op de met elektronische muziek geprepa reerde hand. „Hoor, er zit een tik in van het schakelen. Die moet ik er nog wel even uithalen." Morgen zondag 6 april moet de band vlekkeloos kunnen weergeven, want dan gaat in het Zuidlandtheater van Terneuzen de uitvoering van dit actuele mu ziekstuk in première. Om half negen 's avonds begint het pro gramma. dat eerst het toneelstuk "De Grote Verveling' van de Ter- neuzense atheneumleerlingen Jos de Mul en Paul van de Velde brengt en vervolgens de experi mentele compositie van Anton van Prooijen, geïnspireerd op het voorafgaande. Componist Anton van Prooijen heeft in nauwelijkn twee maan den '(N)umber (N)ine' uitge dacht en getoonzet. „Eigenlijk was de tijd van voorbereiding veel te kort. Maar het verzoek van Jos en Paul om een composi tie op hun toneelstuk te maken sprak me aan. Ik heb mijn stuk getalmat,ig gecomponeerd, met behulp van zo'n klein en hand zaam computer-rekenmachientje." Drie elementen Het muziekstuk is gebaseerd op drie elementen: inhoudelijkheid, klank en citaten. „De compositie geldt zo'n beetje als muzikaal alternatief voor "De Grote Verve ling', zegt Anton van Prooijen. Het zou ook een vertaling in klank van het toneelstuk ge noemd kunnen worden. In elk geval sluit de compositie aan, omdat ze op De Grote Verveling5 is geïnspireerd. „De produkties vormen een twee-eenheid maaT de muziek kan even goed los van het toneel worden uitgevoerd. I-Iet is uiteindelijk mijn persoon lijke, muzikale interpretatie van de gegevens," legt Anton van Prooijen uit. De titel '(N)umber (N)ine' heeft hij min of meer bewust gekozen, omdat het iets van de inhoude lijkheid zegt. ..Het gaat over nummers en dat vond ik een interessant gegeven. In mijn hoofd speelde alsmaar de gedachte dat '(N)umber (N)i- ne' de alliteratie NN heeft. NN betekent anoniem, onbekend, on persoonlijk. Ik dacht, aan de nummers die we zijn in verband met de maatschappij, in compu ters. Nummers roepen een vrij blijvende en onpersoonlijke sfeer op. Er gaat een naar genre van beperking vanuit, die een onvrede bij de mensen t-weegbrengt. Die zelfde onvrede heb ik ook in het stuk van Jos en Paul beluisterd." Citaten Citaten uit het rode hoekje Mao en van Che Guevara v het tweede basiselement in Van Prooijen's compositie. Van Mao is een passage over kunst en politiek genomen. Van Che Gue vara worden een citaat over in tellectuelen en kunstenaars en het lied van de nieuwe mens' gebruikt. „De citaten zijn natuur- lijk uit hun verband gerukt maar daardoor passen ze juist," zegt. Anton van Prooijen bij voorbaat. Op de band is een uitspraak van Michel Angelo vastgelegd, die eerst gecoupeerd en later in zijn totaliteit wordt geciteerd: „Ik huiver bij de gedachte aan de idioten die mijn manier zullen navolgen," luidt Angelo's gezegde. ,Dat slaat in dit geval in de eerste plaats op mijn eigen werk." merkt Anton van Prooijen op. waarmee hij maar wil aange ven dat zijn compositie een expe riment van de eerste orde is. Meditatie Halverwege de muziekuitvoering is er een minuut absolute stilte in de compositie ingelast. .Deze rust heeft twee functies, een me ditatieve en een muzikale. Die minuut geeft het publiek tijd voor een meditatie, waarin het op zich in kan laten werken wat er tot dan toe gebeurd is. Daar naast kan het zich bezinnen over datgene wat nog gaat volgen." Voor de aanvang van de uitvoe ring krijgt iedereen een stuk pa pier, waarop de 'partij voor het publiek' staat aangegeven. Op dat papier is ook een gekaderde, blanco ruimte gelaten, waarboven Rohrschach-achtige tekens zijn gedrukt. „Op dat wit mag men schriftspelletjen tekenen. Dat is tegen de eventuele, grote verve ling tijdens de hele uitvoering, Die tekens erboven moeten als het ware signalen geven, die het associatief denken stimuleren." verduidelijkt Anton van Prooijen. Van Prooijen verklaart waarom zijn compositie tot 'actuele mu ziek' behoort en wat het typische kenmerk ervan is. ,Je hebt klas siek, jazz en pop. Na Schönberg en Debussy heb je de stroming van de moderne muziek gekregen en die wordt ook wel actuele muziek genoemd. Muziek van vandaag de dag dus. Het zijn composities waarin de kenmer ken van het toeval een grote rol spelen. Er bestaat binnen het compositorische kader ruimte tot improvisatie. Natuurlijk geeft ae partituur we! voorschriften. Bij voorbeeld welke slaginwtrumen- ten er gebruikt moeten worden. Eigenlijk kun je het best spreken van een geleide improvisatie, waarin de toevalsfactor, het alea- torische element zoals men in de muziek zegt, de weergave, de sfeer en de uitvoering van een stuk bepalen." In Van Prooijen's compositie hebben de uitvoerenden een rui me marge tot interpretatie van de 'genummerde' muziektaken s gekregen. „Maar ze moeten na tuurlijk wel de melodische lijn volgen. De hele compositie is gro tendeels zó opgebouwd dat er naast voldoende duidelijk om schreven delen niet mag worden afgeweken van de aangegeven toonzetting. Het geheel moet een doorzichtig klankstuk blijven, an ders wordt het een ongenietbare kakafonie," aldus Anton van Prooijen. Uitvoerenden De uitvoerenden rijn Sybille Jans zen (zangstem: geen belcanto naar een natuurstem). Sierk Janszen (slagwerk), Henk Koke (spreekstem: "live" en op band), Clement van den Bulck (electro nical en Anton van Prooijen (pia no). In het muziekstuk wordt ook volgens partituur gebruik ge maakt van de geprepareerde ge luidsband. „Die kan telkens op een willekeurige plek gestart worden maar moet wel volgens partituur gestopt worden, Met de hand kan ae band voor een aan gepaste klankverhouding in de niet voorziene improvisatie wor den bijgestuurd. Met filters kun nen hoge en lage tonen worden geregeld", lich Anton van Prooij en toe. Hij verwacht een grote toeloop, vooral van jongeren, naar deze experimentele proauk- tie van J'uit. ZUIDLANDTHEATER. TERNEUZEN 'Shaffy -L Uv: rre- Burnses Shaffy «o Lresbetó I-te. Enff «ei taiay rsn k» Star ches. Dimitr! Frenkef Frenfc. Mi-rW:» besre;e:óir«: de Shdffy's. otsjtimi* tót Karei Pr.ns forse-: en vleugel). Dlcifc Vluier (slagweric iJtoy Hermirnrer fgKuar) »n Als Lewalat» 'gitaar' Liedjes van o.a. Hans van Hwtinrt. Cees Nooreboom. .tan: ses Shaffy. Rob Cïir.spijn. Jeccues Brei er Ernst ren Alrena Ik geloof dat artiesten met niets zo voorzichtig moeten omspringen ais met succes. Wie op de schouders van een Juichend publiek de Olympus wordt opgedragen beseft, daar aangekomen, vaak net iets te laat dat hij. artistiek gezien, het graf is in geprezen. Hij kan geen kant meer op en moet. als hij tenminste waarde hecht aan het com fort van volle zalen en een stevig be legde boterham, tot het einde van zijn j dagen (dat komt altijd sneller dan iedereen hoopt) doen wat de klant van hem eist. Ik ben een beetje bang, dat het met Ramses Shaffy en Liesbeth List toch werkelijk geen' geringe talenten nu voorgoed die richting is opgegaan. In het Temeuzense Zuidlandtheater bouwden ze vrijdagavond aan hun ei gen mausoleum en ik kreeg, jammer genoeg, niet de indruk dat ze daar erg over inzaten. Laat lk vooropstellen dat hun show. 'Shaffy List', waarmee ze tien jaar samenwerking vieren, niet helemaal niks is. Hij zit technisch gezien, per fect. in elkaar: Ramses Shaff7 en Lies beth List weten wat ze met hun stem kunnen en moeten doen. ze slagen er in om een podium te bespelen en ze slepen in hun kielzog traditiegetrouw een voortreffelijk stel medewerkers mee. Hun muzikale bagage is van erkende zwaargewichten als Brei. Nooteboom. Shaffy. Van Ahena en Van Hemer*. Dimitri Frenkel Frank (die ook regis seerde! zorgde voor 6 grappige sket ches. De hele avond door staat er een uitstekend viermans-ensemble te mu siceren en de jongens van het licht sloven zich uit in de meest feeërieke tinten. En t-och ontkom ik niet aan de indruk, dat er op zo'n avond op een verfijnde manier artistiek bedrog wordt ge pleegd. Het wil er 'oij mij niet. in. dat tien jaar Shaffy en List uiteindelijk niet meer oplevert dan een handvol ouwe wijsjes ('Amsterdam', "Kinderen een kwartje'. 'Zing. bid, lach er. be wonder'. "Wij zullen doorgaan' en de onvermijdelijke "Pastorale') van popu laire platen. Perfect gebracht welis waar. maar ook bloedeloos en voor spelbaar. omdat ze op zo'n griezelig commerciële manier passen In wat de fans al jaren geleden van Liesbeth en Ramses hebben gemaakt. En zo kreeg deze avond voor mij iets van een benefietwedstrijd voor twee verstikte talenten toegejuicht en gelauwerd die in 1975 uitkwamen bij waar ze tien jaar eerder begonnen B.L. REGIONALE OMROEP IN SECTIE CULTURELE RAAD MIDDELBURG De sectie informa tie van de Zeeuwse Culturele Raad zal in een vergadering van woensdagmid dag 9 april aanstaande zich buigen over de vraag of de sectie zich dient te beraden over de visie die minister Van Doom in rijn medianota heeft neergelegd over ce regionale omroe pen. De sectie zal zich mede beraden of er initiatieven genomen dienen te wor den of da: er reactie zal moeten volgen 'in aansluiting op of tegenge steld met de nota van de Zeeuwse Culturele Raad indertijd'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 9