PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT BEPERKINGEN KLM BETEKENEN ZWARE SLAG VOOR ECONOMIE Middengebied van de Goese Polder wordt nog dit jaar 'ingevuld' De Gaay Fortman wil gesprek met Suriname voortzetten Frankrijk levert Egypte Mirages vandaag 1 de krant, Israëls minister Yariv treedt af de krant van zeeland üw 218e jaargang no. 25 Donderdag 30 januari 1975 DEN HAAG Na afloop van de '.uchtvaartonderhandelingen tus sen Nederland en de VS. die zon der resultaat zijn geëindigd, gaven woensdagmiddag minister Wester- 'erp rechtsen de Amerikaanse onderhandelaar Waldmann flinks) zen persconferentie, ONDERHANDELINGEN MET VS ZONDER RESULTAAT VASTGELOPEN OP DEFENSIEKWESTIE PARAMARIBO (ANP) Minister De Gaay Fortman heeft het initiatief genomen om de vastgelopen Surinaams-Nederlandse besprekingen in Paramaribo weer op gang te brengen. Dit heeft een Suri naamse regeringswoordvoerder woensdagmiddag De Nederlandse minister heeft contact opgenomen met de Surinaamse dele gatieleider, vice-premier Van Gende- ren. Zij hebben afgesproken met elk aar de mogelijkheden van voortzetting van de afgebroken bilaterale bespre kingen te bekijken. Het overleg tussen de Nederlandse en MEDEWERKING AAN BOUW METRO EN KERNCENTRALE (Van onze correspondent) PARIJS De Egyptische president Sadat heeft na het tweedaag se overleg met zijn Franse collega Giscard d'Estaing op een pers conferentie meegedeeld, dat Frankrijk Egypte militair materieel, waaronder de Mirage-jager, zal gaan leveren. Sadat wilde niet zeggen om hoeveel Mirages het gaat, maar volgens diplo matieke kringen in Parijs zal Frank rijk Egypte 50 toestellen leveren. Frankrijk zou er bovendien mee in stemmen dat de Egyptenaren de 30 Mirages krijgen, die in 1973 door Saoedi-Arabië zijn aangekocht. Sadat deelde mee, dat er geen moei lijkheden zijn over de financiering, van de .toestellen, waarvan de levering nog jaren op zich zal laten wachten. Het geld waarmee "de Egyptenaren hun Franse aankopen denken te beta len, is dan ook door de olieproduce rende Arabische landen ter beschik king gesteld. Frankrijk schijnt echter met aan alle militaire behoeften van Sadat, waarmee een bedrag van 10 miljard francs gemoeid zou zijn, te willen voldoen. Het Egyptische ver langlijstje moet ook helikopters, tanks en radarmaterieel hebben ver meld. Volgens president Sadat zijn er voor het eerst in 26 jaar goede voor uitzichten voor vrede in het Midden- Oosten. Hij zei het eens te zijn met de Amerikaanse minister van buiten landse zaken Henry Kissinger, dat de Egypüsch-Israëlische geschillen rond de Sinai-woestijn opgelost kunnen worden. „Er is nu een keerpunt in de ge schiedenis van het Arahisch-Israëli- Nieuws uit Zeeland op de pagina's 2,4,5,6,7 en 9. Binnen- en buitenlands nieuws op de pagina's 1, 3 en 11. Sport op pagina 13. Radio en televsie op pagina 15. Financieel nieuws op pagina 17. sche conflict. Voor het eerst in jaar tijd is het nu mogelijk, dat wij vrede in het gebied, kunnen hebben. Vrede kan echter niet slechts door een partij worden bereikt. Israël moet van haar kant bereid zijn tot dezelfde benadering", aldus Sadat. Hij eiste van Israël, dat zij de westelijke Jordaanoever en de Gazastrook aan de Palestijnen geeft, zodat zij daar een nationaal tehuis kunnen stich ten. Het gezamenlijke slotcommuniqué dat door Sadat en Giscard is uitgege ven, spreekt de hoop uit dat Frank rijk in de naaste toekomst een actie vere rol in het Midden-Oosten zal kunnen spelen. Op zijn persconferen- (Zie slot pagina 3 kolom 5) Surinaamse regeringsdelegaties werd dinsdag voor onbepaalde tijd afgebro ken, omdat de Nederlandse bewindslie den geen definitieve toezegging wilden doen voor de financiering van een Su rinaams leger. Suriname wil dat Ne derland, ook na de onafhankelijkheid, zijn krijgsmacht een aantal jaren finan ciert. Hoewel volgens Surinaamse delegatie leden de defensie op verzoek van Ne derland op de agenda is gezet, wil de Nederlandse delegatie geen beslissing nemen omdat het overleg daarover bin nen het kabinet nog niet is afgerond. Als basis voor het overleg moet het rapport van de gemengde Surinaams- Nederlandse. defensiecommissie die nen. Volgens delegatiekringen heeft de zaak een aantal internationale aspecten waardoor Nederland zich niet zomaar kan vastleggen. „Het vastlopen van de bilaterale be sprekingen tussen Suriname en Neder land zal van geen enkele invloed zijn op de datum waarop wij onafhankelijk worden", verklaarde in Paramaribo de Surinaamse vice-premier Van Gende- ren. „Als Nederland niet reageert op wat hier is gebeurd, dan zijn er nog wel andere mogelijkheden", zo meen de hij. Nederland zal voorts alle medewer king verlenen voor wat betreft de as sociatie van Suriname met de Europe se Economische Gemeenschap na de soevermiteitsoverdracht, aldus vice- premier Van Genderen. Ook voor wat betreft een oplossing van de grenskwesties van Suriname met zijn huurlanden Guyana en Frans- Guyana heeft de Nederlandse delega tie bepaalde medewerking toegezegd. (Van onze verkeersredacteur) DEN HAAG De Verenigde Staten zouden de Nederlandse eco nomie een flinke slag hebben toegebracht als minister Westerterp de Amerikaanse eisen had aanvaard: halvering van de capaciteit van de KLM op de routes naar New York, Chicago en (via Canada) naar Houston. De bewindsman heeft woensdag, op een persconferentie waaraan ook de Ame rikaanse gespreksleider Waldmann deelnam, aangegëver» tot welke gevol- gen de Amerikaanse eisen zouden heb ben geleid. De KLM zou circa 100 mil joen gulden aan inkomsten verliezen ofwel een netto-exploitatieverlies van 35 a 40 miljoen gulden lijden. Er zou den 600 tot 1500 KLM'ers ontslagen moeten worden en in aanverwante be drijven zouden circa 200 mensen op straat komen. De luchthaven Schiphol zou voorts 3 miljoen gulden aan inkomsten mis sen, en er zouden 35.000 tot 50.000 minder Amerikaanse toeristen naar Nederland komen, wat een verlies betekent van 10 tot 13 miljoen gul den. Voor Nederland was dit even on aanvaardbaar ais bij de vorige bespre kingen. Tegenover de Amerikaanse eis van halvering van de capaciteit was Nederland bereid tot een verminde- Lief voor vóór- en tegenstanders KROONPRINSES WORDT 37 °rinses Beatrix zal morgen haar 37ste verjaardag vieren. Ter gele- oenheid daarvan maakte hof foto graaf Max Koot deze foto. nng i I procent. Wat hiervan de gevolgen zouden zijn, kon minister Westerterp overigens niet aangeven. „Ik heb daar wel mijn ideeën maar tot- een reëel tegenvoorstel is het niet gekomen omdat duidelijk was dat de Amerikanen bleven vasthouden aan hun 50 procent reductie" Kikvors „Ik voelde me als een kikvors voor de ooievaar", aldus Westerterp, „ge confronteerd met de vraag of ik ge kookt of gebraden gegeten wilde wor den. En toen ik tegenwierp dat ik helemaal niet gegeten wilde worden, luidde het antwoord: dat staat niet op de agenda". Het fundamentele ver schilpunt is de interpretatie van arti kel 10 van de luchtvaartovereenkomst, waarin staat dat het verkeer tussen beide landen zich zo moet ontwikke len dat beide maatschappijen eerlijke en gelijke kansen hebben. Nederland stelt zich hier op het standpunt dat artikel 10 de KLM derhalve geen enkele beperking oplegt om passagiers aan te trekken, omdat PanAm ten minste dezelfde kansen heeft. Maar voor PamAm menen de Amerikanen dat de KLM misbruik maakt van het artikel, nu het aandeel van de KLM vele malen groter is geworden dan dat van PanAm, en PanAm bovendien in grote nood ver keert. ..Dat betekent dat de KLM al zeker vijf jaar in overtreding is',' aldus onder-minister Waldmann desge vraagd. Maar op de vraag waarom de Amerikanen dan niet naar het interna tionale gerechtshof waren gestapt, gaf hij geen antwoord. Volgens Waldmann was de Amerikaanse regering tot dit bilaterale overleg met Europese lan den genoodzaakt toen het de verzoe ken van PanAm en TWA om geldelij ke steun, niet wilde honoreren, „en dus genoodzaakt was de oplossing elders te zoeken". Schadelijk Overigens meende Waldmann niet dat de Amerikanen bezig waren met protectionistische maatregelen, en evenmin zou hij veel waarde hechten aan Westerterps waarschuwing dat zulke maatregelen zich als een olie vlek zullen uitspreiden ook in het nadeel van de VS. Dat Nederland wei eens tegenmaatregelen zou kunnen ne men men denkt aan de opvolging van de Starfighter was voor Wald mann een aspect dat voor het begin van deze derde ronde niet in de overwegingen .was betrokken. Maar (Zie slot pagina 3 kolom 4) NIET EENS MET BEMIDDELING KISSINGER (Van onze correspondent) JERUZALEM De Israëlische minister van voorlichting, Aharon Yariv, heeft woensdagochtend bekendgemaakt, dat hij premier Yitzhak Rabin zijn ontslag heeft aangeboden. Aan het ontslag van Yariv liggen zowel persoonlijke motieven als meningsverschillen binnen de regering van Rabin ten grondslag. Het is ook niet toevallig dat Yariv juist een week voor de komst van Kissinger naar het Midden-Oosten, opstapt. Yariv heeft even als minister van defensie Peres zijn twijfels uitgesproken over de wenselijkheid van Amerikaanse bemiddeling. Op een persconfe rentie in Jeruzalem liet hij doorschemeren dat hij voor de onder handelingen via Kissinger geen verdere politieke verantwoording wil dragen. Het is een publiek geheim dat be halve de zakelijke meningsverschillen met minister-president Rabin, ook de persoonlijke verhouding niet best was. In de tijd van Golda Meir en Mosje Day an was Yariv als chef van de militaire inlichtingendienst een van de invloedrijkste mensen in Israël. In de regering-Rabin is hj gedegradeerd tot een tweederangs minister, die bij be langrijke politieke beslissingen net wordt geraadpleegd. Het heeft frustre rend op hem gewerkt dat hij altijd achteraf van belangrijke beslissingen op de hoogte werd gesteld. Rabin schijnt het Yariv nog steeds kwalijk te nemen, dat hij hem niet heeft verdedigd toen oud-generaal Weizmann Rabin niet bekwaam achtte voor het premierschap. Generaal Weizmann produceerde vlak voordat Rabin in juni van het vorig jaar premier werd, een document, waaruit bleek dat Rabin in de crisisdagen van mei 1967 voor het uitbreken van de zesdaagse oorlog, mentaal ingestort was. Rabin was toen opperbevelheb ber. Yariv: „Ik ben de eerste geweest die in een interview heeft gezegd dat, ondanks die mentale instorting, Rabin wel degelijk in staat is een goede premier te zijn". Hoe het ook zij, Yariv stond van het begin af buitenspel, en hij heeft (Zie slot pagina 3 kolom 1 WINKELCENTRUM, SCHOLEN, SPORT, RECREATIE, NIEUWE WONINGEN VEEL BELANGSTELLING VOOR VESTIGINGEN GOES Het gemeentebestuur van Goes wil nog dit jaar beginnen met de realisering van een winkelcentrum in de Goese Polder, Het winkelcen trum komt in het 'middengebied' van deze nieuwbouwwijk. Dat centrum wordt helemaal toegespitst op de be hoeften van de bewoners van de Goe se Polder. Er wordt gedacht .aan een supermarkt, groentewinkel, slagerij, bakker, drogisterij, banken en kanto ren. Volgens wethouder L. H. de Leeuw van ruimtelijke ordening bestaat er bij het zakenleven veel interesse om een vestiging in de Goese Polder te openen. „We hebhen aanmeldingen ge noeg." De bewoners van de Goese Polder moeten het tot nu toe stellen 'met één noodwinkeltje. Voor de mees te boodschappen moeten zij naar de binnenstad. Voor veel huisvrouwen le vert dat soms aanzienlijke problemen op, omdat er geen busverbinding Daarnaast is er in het 'middengebied' ruimte gereserveerd voor onderwijs voorzieningen en een sport- en recrea tieaccommodatie. B en w denken aan de bouw van achttien lokalen voor het basisonderwijs en zeven tot acht lokaler. voor het ldeuteronderwijs. Bo vendien moet er ruimte worden ge schapen voor één gymlokaal en één sportzaal. Zoals gemeld heeft het gemeentebe stuur van Goes onder andere het provinciaal opbouworgaan de stich ting Zeeland in de arm genomen, om bij de inrichting van het 'middenge bied' zoveel mogelijk tegemoet te kun nen komen aan de w.ensen van de Afgerond Het plan Goese Polder i is nagenoeg afgerond. Als er in de eerste helft van 197C nog zo'n tachtig verkoopwonin- gen zijn gebouwd, is het plan klaar. Dan staan er in de Goese Polder I in totaal ongeveer zevenhonderd wonin gen. Er is herhaaldelijk kritiek geuit op de saaie opzet van deze wijk. Wethouder De Leeuw vindt dat niet helemaal ten onrechte. Wel meent hij, dat het ge meentebestuur van Goes niet al te veel verwijten gemaakt kunnen wor den. De oorspronkelijke opzet van het plan was namelijk veel ruimer van opzet. Door een niet sluitende exploi tatie moest het herzien worden. Aan vankelijk leverde het vrij veel proble men op. om de duurdere woningen (330 gulden per maand) in de Goese Polder I bewoond te krijgen. Er ston den veel van die woningen leeg. Op liet ogenblik zijn de meeste van die woningen verhuurd. Volgens wethou der De Leeuw komt dat. doordat er de laatste tijd duidelijk meer behoefte is ontstaan aan woningen in de mid denklasse. Wethouder De Leeuw is er rotsvast van overtuigd, dat de Goese Polder II (rond 1980 moeten daar zeventienhon derd woningen staan) heel wat aan trekkelijker wordt, door een meer gevarieerde woningbouw. Bij de eer ste plannen ging het gemeentebestuur van Goes ervan uit de Goese Polder II binnen de vier jaar vol te bouwen met woningwet- en goedkope premie- woningen. Daar is het gemeentebe stuur van afgestapt. I" van het plan wordt uitgesmeerd een aanzienlijk langere periode, w willen deze wijk zo leuk mogelijk maken, door er verschillende woning typen in alle prijsklassen te bouwen. Daarnaast zal er erg veel aandacht worden geschonken aan groenvoorzie ningen. De andere woningbouwactiviteiten in Goes: in het plan Valckeslot I wordt in de tweede helft van 1975 een complex van 63 premiewoningen op geleverd: met de ontwikkeling van het plan Noordhoek (ruimte voor 700 wo ningen) wordt een bescheiden gemaakt; in Kloetinge is men met het plan Noordeinde; het mingsplan Kattendijke moet- bijge steld worden; datzelfde geldt voor 's- Heer-Arendskerke; in Wilhelminadorp et de bouw van (Zie slot pagina 4 kolom 3) ten en h tw« i gemaak an de fjantlijn rekening die met een ba- v—lig saldo van ruim zeven mil jard gulden -sluit. Dat zou derhalve pleiten voor de aanleg van een nieuw nationaal vliegveld a Ia Schiphol. Toch zijn er naar het oordeel van het bureau aanzienlijke risico's: vooral de onze kerheid over de toekomstige ontwikke ling van het luchtverkeer kan de so- ciaal-economische rentabiliteit van het project in gevaar brengen. Deze onze kerheid is sinds de energiecrisis nog weer veel groter geworden: niemand v/eet precies hoe de luchtvaart zich in de toekomst zal ontwikkelen. De on derhandelingen deze week tussen Ne derland en de Verenigde Staten zijn wat dat betreft een teken aan de wand: ze duiden allerminst op een toeneming van het luchtverkeer. Bi) een derge lijke onzekerheid lijkt zelfs de vraag gewettigd of het nog wel zin heeft om door te gaan met plannen voor een tweede nationale luchthaven. Is het maar niet beter te stoppen met een dergelijk gigantisch project als men toch niet wee', of het uiteindelijk ren dabel en noodzakelijk zal wezen? Het planbureau betoogt dat wél tot aanleg moet worden besloten en zeker is een beslissing nodig over de vestigingsplaats. Twee .'actoren heb ben het planbureau tot deze opvatting gebracht. In de eerste plaats dient- op langere termijn met een toeneming van het luchtverkeer rekening te wor den gehouden, in de tweede plaats en dat acht het bureau nog het voor naamste behoort er zekerheid te komen over de plaats waar ooit eens in Nederland een tweede luchthaven moet worden aangelegd. Als die zeker heid er namelijk niet komt is dat voor de kandidaat-plaatsen bijzonder verve lend: allerlei ontwikkelingen moeten er worden uitgesteld om een eventuele aanleg van de lucht- haven altijd nog mogelijk te doen zijn. Zouden op de bewuste plaatsen wél andersoortige ontwikkelingen worden toegestaan dan is dat uit een nationaal oogpunt weer ongunstig: er kan dan nooit meer in Nederland een optimale keus worden gemaakt voor de vestiging van de tweede luchthaven. In feite zegt het planbureau: 'Regering, neem thans een besluit over aanleg en plaats, maar temporiseer zo nodig de uitvoering'. Daardoor blijft het mogelijk in te spe len op nadere ontwikkelingen in het luchtverkeer. Wel zou tijdens deze tem porisering moeten worden verder ge gaan met het voorbereidende werk. Het is een nogal halfslachtig advies, geen vlees, geen vis. Van een In stelling als het planbureau echter kan vermoedelijk op dit ogenblik wei nig anders worden verwacht. Hoe dan ook moet het nog uitgaan van een ontwikkeling in de luchtvaart, die in de toekomst een nationale luchthaven noodzakelijk maakt, ook al bestaat daarover geen zekerheid. Er zijn even wel te weinig zekerheden op grond waarvan het kan bepleiten dat een tweede luchthaven er helemaal niet meer behoeft te komen. Overigens zul len heel wat Nederlanders die zeker heden wel aanwezig achten. Zij vinden steun voor deze opvatting in allerlei rapporten zoals die van de club van Rome over het. opraken van de energie en menen alleen daarom al dat van een tweede nationale luchthaven kan worden afgèzien. Het centraal planbureau mengt zich niet in dit debat, maar houdt alle mogelijkheden open: het adviseert een principebesluit over plaats en aanleg en betoogt dat men daarna altijd nog kan zien. In de verte doet dit advies denken aan de paragraaf over de kerncentrales in da energienota. De regering wees daarin de bouw van de centrales niet af, maar somde enkele voorwaarden op waar aan eerst moet worden voldaan voor dat met de bouw mag worden begon nen. Ook ten aanzien van de Ooster- schelde-afsluiting was sprake van een dergelijke verschuiving naar de toe komst van de uiteindelijke besluitvor ming. Blijkbaar gaat het hier om een nieu we wellicht onvermijdelijke methodiek voor het regeringsbe leid in moeilijke zaken. Voor "net kabi net heeft deze vorm van besluitvor ming twee voordelen. In technisch op zicht kan men allerlei nieuwe ontwik kelingen mee laten spelen in de uit eindelijke beslissing, in politiek-psy- chologische zin kan men zowel vóór- als tegénstanders van een project te vreden stellen. Ook te dien aanzien leverde de energienota een fraai voor beeld: minister Lubbers liet weten dat er kerncentrales zeker worden ge bouwd, tenzij enzovoort, premier Den Uyl daarentegen verzekerde tegenstan der Mansholt dat de beslissing nog lang niet vast stond. Idem dito bij de Oosterschelde: de aanhangers van de motie-Schakel betoogden dat de be slissing van het hoe van de afsluiting in feite was uitgesteld, de minister daarentegen verklaarde dat het besluit vast stond tenzij aan bepaalde voor waarden niet zou kunnen worden vol daan. Zo kreeg en krijgt iedereen zijn zin. Van belang is uiteraard welk besluit uiteindelijk zal worden genomen als uitstel niet langer meer moge lijk is. Voor de tweede nationale lucht haven is daartoe een tactiek gekozen die iets weg heeft van het beleid rond de Oosterscheldeeerst advies aan de onvermijdelijke rijksplanologische commissie, daarna komt er een be- (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 1