Nog geen scherpere normen voor fluoruitstoot Hoechst HalitranA+D Middenstand blijft gekant tegen concentratie van grootwinkelbedrijven Geere Haven Vlissingen: resultaat minder 4 TWEEDE VOORZITTER VAN NVV INDUSTRIEBOND IN MIDDELBURG LAAKT HOUDING EIGEN LEDEN VLISSINGEN-SHEERNESS, ENKELE REIS VOOR f 24,- Zeevaart via sluizen van Ter neuzen nam in 1974 toe PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 15 JANUARI 1975 MINISTER VORRINK ANTWOORDT KAMERLEDEN: (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Minister Vorrink van volksgezondheid en milieuhy giëne vindt dat het optreden van fluorose bij runderen in het Sloe- gebied niet zonder meer aanleiding geeft om scherpere normen te stellen voor de fluoruitstoot van Hoechst. De minister meent, dat eerst moet worden vastgesteld welke fluorverbindingen ter plaat se in het bijzonder fluorose veroorzaken en van welke bronnen deze voornamelijk afkomstig zijn. „Eerst daarna kan worden be zien in hoeverre het noodzakelijk is de voorwaarden met betrek king tot de uitworp van de verschillende bronnen in dit gebied te verhogen". PAS BESLISSEN NA ONDERZOEK OORZAAK VEE-FLUOROSE EN VASTSTELLING „Overigens i.s hel; in goede banen leiden van dit geheel en Het eventueel nemen van verdere maatregelen een aangelegenheid, clie thans hel. provinci aal bestuur van Zeeland in eerste instantie aangaat, aangezien de bedrij ven Hoechst en Pechiney thans onder de werking van de wet inzake de luchtverontreiniging vallen", aldus de bewindsvrouwe in een schriftelijk ant woord op vragen van de PPR-Tweede- Kamerleden Waltmans en Jansen. De minister zet uitvoerig uiteen, dat bij de beoordeling van de situatie in het Sloegebied verschillende aspecten In beschouwing moeten worden geno men. Zij merkt daarbij op. dat toen de vergunningsaanvraag voor de eer ste fosforoven van Hoechst in de zomer van 1966 moest worden beoor deeld, nog niet geheel kon worden overzien of en in hoeverre bij het gevolgde procédé, onvermijdelijk in de lucht gebrachte fluorverbinding aanleiding zouden kunnen geven tot ongewenste effecten zoals het optre den van fluorose bij dieren, die in de nabijheid van het bedrijf graas den. Beoordeling van situatie De commissie, die in het kader van het in juli 1966 gesloten convenant tussen rijk. provincie en de gemeente Vlissingen advies uitbracht, over de vergunning, meende dat het onwaar schijnlijk was dat die effecten zouden optreden. Op grond daarvan gaf de gemeente Vlissingen de vergunningen, eerst voor de eerste en later voor de tweede en derde fosforoven. De minister: „Gewezen moet wor den op de omstandigheid dat geen schatting kon worden gemaakt van de verhouding tussen het uitgestoten (gasvormige) fluorwaterstofzuur en in de omgeving verspreide (vaste) fluorzouten, met name ealciumfluori- de. Ook de kwantitatieve bepaling van de fluorverbindingen naast, elkaar in de lucht stuitte en stuit nog op moeilijkheden. Opgemerkt kan wor den dat de op het gras neergeslagen vaste fluorverbindingen, zeker wan neer deze door weinig regen niet worden weggespoeld, eerder aanlei ding tot fluorose bij het vee zullen kunnen geven dan het gasvormige flu orwaterstofzuur". De minister zet uiteen dat de com missie die in het kader van het con venant moest adviseren over de ver gunning voor Pechiney, zich voor de zelfde problematiek geplaatst zag als bij Hoechst. Ook de procesgang bij Pechiney zou afgifte van fluorverbin dingen aan de buitenlucht met zich brengen, zij het dat sprake zou zijn van hel, naast hel. gasvormige fluor waterstofzuur. in de lucht vernevelen van natriumfluoride inplaats van cal- NEDERLANDS STUDENTEN ORKEST GEEFT VRIJDAG CONCERT IN MIDDELBURG MIDDELBURG Het Nederlands Studenten Orkest geeft vrijdag aan het eind van de eerste week van haar tournee door Nederland een concert in de Concert- en Gehoorzaal te Mid delburg. Het orkest komt. vrijdag te gen de middag in de hoofdstad aan en krijgt dan eerst een lunch aangeboden door de Kon. Mij. De Schelde te Vlissingen. Hierna houden de leden van het NSO een generale repetitie in de Concertzaal. Om 20.00 uur begint, het concert. Het NSO speelt werken van Beethoven. Tchaikovsky, het vierde hoornconcert van Mozart en een in opdracht van het ministerie van erm geschreven werk van Ton de Kruyf en Jean-Paul Franssens. Het is de mini-opera 'Het. Meubel', een stuk muziektheater, dat is gebaseerd op de gelijknamige een akter van Tardieu. De bariton Wil lem Laakman verleent solistische me dewerking. Het orkest speelt onder leiding van dirigent Maarten Smit. Na het concert is er met het college van b. en w.. het organisatiecomité Mid delburg van het NSO en de gastgezin nen van hetorkest, een gezellig sa menzijn in de Concertzaal. Na het concert in Middelburg houdt het NSO een repetitieweekend in jeugdherberg 'De Scheldestroom' te Vlissingen. Za terdag wordt er niet gerepeteerd, maar is er voor de leden een fiets tocht naar Zoutelande. Zaterdag avond is er een cabaret-kamermuziek avond van het. NSO. Maandagmorgen vertrekt het orkest naar Rotterdam. Installatie dokter W. Griep Maria Terweel GOES Op 29 januari wordt, de nieuwe geneesheerdirecteur van ver- zorgingsterhuis Sint Maarten in de Groe en het verpleegtehuis Maria Ter weel in Goes, de heer W. Griep geïn stalleerd. Dat gebeurt tijdens een bij eenkomst in de recreatiezaal van de beide tehuizen, Voor die installatie komt de voorzitter van de Stichting Katholieke Verpleegtehuizen Midden- Zeeland de heer A. C. J. A. Nollen naar Goes. Dokte Griep is de opvolger van dok-, ter A. F. R. van Opdorp, die met ingang van 1 januari 1975 een functie aanvaardde in het Noordbranbantse I ciumfluoride. De commissie betrok in de beschouwingen dat hef, door de plaatselijk heersende meteorologische omstandigheden, niet. steeds mogelijk zou zijn te bepalen of fluorschade zou worden veroorzaakt, dooi- Hoechst dan wel door Peohiney. Fonds De twee bedrijven moesten daarom oen fonds instellen, waaruit de schade integraal zou moeten worden vergoed, nadat een arbitragecommissie daaro ver u-as gehoord. Verder werd ge- stelcl. dat Pechiney alleen in bedrijf mocht worden gesteld indien de be stemming van nr dc activiteiten bin nen ren nader te beschouwen zone rond de beide bedrijven zo zou wor den aangepast dat geen schade zou worden veroorzaakt. Die zone zou worden vastgesteld op grond van me tingen en op grond van waarnemingen bi,i bet vee. Dat onderzoek vindt nu regelmatig plaats en in voorkomende gevallen worden vergoedingen verstrekt. Het totaalbedrag aan vergoedingen is vol gens de minister tot nu loe beperk l. en het zal verder verminderen nu sedert augustus van het vorig jaar geen vee meer wordt geweid in de zogenaamde A-zone, die het dichtst rond de bedrijven ligt. en die bestemd is voor verdere industrievestigin gen. Volgens mededelingen van de direc teur van de gezondheidsdienst voor dieren in Zeeland hebben zich fluoro- severschijnselen voorgedaan in een eldpsvormïg gebied met een lengte-as van circa 5 kilometer in noordooste lijke richting en een maximale breed te van circa 3 kilometer vanaf de uitstootpunten. Dit gebied is kleiner Wegens geringe opkomst MIDDELBURG Tweede voorzitter II. W. Wlllein.se van de Industriebond NVV heeft zich dinsdagavond kritisch uitgelaten over de houding van de, eigen leden. Hi.i deed dit naar aanlei ding van de zeer geringe belangstel ling voor de algemene ledenvergade ring. Van dn meer dan 900 leden die de Industriebond in Middelburg lelt waren e.r buiten het bestuur nog geen tien in het 'Wapen van Middel burg' aanwezig. Over de hoofden van de aanwezigen heen zei de waarnemend voorzitter tot de 'afwezige massa": ..Toon belangstelling niet enkel door uw con tributie Ie betelen, maar bezoek ook de vergaderingen en toon u daadwer kelijk lid." Volgens de heer Willemse is het nu zo dat de leden, 'veelal teren op de resultaten die onze oudere leden Hebben afgedwongen van de heersende klasse.' Volgens waarnemend voorzitter Wil lemse moet dat anders: „Ik meen dal. wij door de vergaderingen te bezoe ken paraat blijven," In de huidige situatie zag hij daar redenen te meer voor: „Wij gaan ook in Nederland weer voelen wat werkloosheid is. Hier vallen ontslagen, daar arbeidstijdver korting en wij moesten al terugslaan met slaking." stelde hij vast. In dat opzicht bepaalde hij zich tot de staking bij het Bergen op Zoomse' vervoersbedrijf Meeus. Voorzitter Willemse hield de aanwezi gen voor dat toevallig zeven Lezing Zeeuwsch Genootschap in het Rijksarchief MIDDELBURG De lezing van mr. Caspar van Heel. donderdagavond voor het Koninklijk Zeeuwsch Genoot schap der Wetenschappen, wordt niet. gehouden in het gebouw Abdij 11 maar in het rijksarchief eveneens in het Abdijcomplex, ingang Siht-Pieters- straat. De lokaliteit is gewijzigd in verband met de installatie van dr, Boertien als commissaris der koningin op vrijdag, De heer Van Heel zal spreken over 'Het notariaat in Zeeland in de middel eeuwen'. De bijeenkomst begint om acht, uur. nen van de staking van vorig jaar bij dit, bedrijf het eerst, waren ontslagen. „Heel toevallig maar wel om over na te denken," merkte hij op. ,,A1 met al blijkt het noodzakelijk dal wij als bondsleden eendrachtig staan tegenover de ingesluimerde maar niet ingeslapen grote kapitalistische bedrij ven, die toch weer zullen proberen alles wat, bereikt is. bij stukjes en beetjes terug te nemen." besloot waarnemend voorzitter Willemse. Na zijn openingswoord werd de ver gadering geheel besteed aan de voor bereiding van het landelijk congres dat, de Industriebond begin juni in Rotterdam belegt. Bij de behandeling van de voor wijziging vatbare statu ten werd onder meer aangedrongen op een mogelijkheid dat ook school verlaters, die werk zoeken, maar niet. aan de slag kunnen, lid van de hond kunnen worden. KERKELIJKE MUTATIES «nederlandse hervormde ker:: Beroepen te Utrecht tot predikant voor bijzondere werkzaamheden (bij de Vrijzinnig Hervormden): dr- k. M. Witteveen Ie Sneek; beroepen te Gou derak: P A. Vlok kandidaat te Wage- ningeiberoepen te Laren(NH): A. Ie Coq. te De Bilt; beroepen te Nijbroek: drs. A Jonkers, eervol ontheven eme ritus-predikant. wonende te Ede. Bedankt voor Uithuizermeeden: toe zegging, B. Albada te Strijen. gereformeerde kerken Beroepen: te Sprang en Vrijhoeve- Capelle P- Hekstra. te Twijzel; beroe pen te Rijnsburg: dr. B. van Oeveren te Haren en A. J. Damsma te Erica; beroepen te Herwijnen: I. van Til te V een woudsterwa-1 Aangenomen naar Schiedam: J. Nieuwsma te Drachten. gereformeerde gemeenten Beroepen te Tricht-Geldermalsen: J- van Vliet te Aagtekerke. Bedankt voor 's-Gra.venpolder en voor Zeist: J. van Haa.ren te Amers foort. gereformeerde gemeenten in nederland Bedankt voor Gouda: M, van Beek te Ophe-isden. dan liet areaal van de industrieterrei nen in zone A. maar het omval ten dele er buitenliggende terreinen. De minister laat weten, dat nog niet bekend is of en in welke mate fluore- missies een rol zullen spelen bij de uitbreiding van Hoechst. omdat hel. vooroverleg over de plannen nog gaande is. Over (Ie open baarheid van de meet gegevens deelt dc minister mee. dat die gegevens al op ruime schaal ver spreid worden onder dc gemeenten en via persberichten van het provinciaal bestuur van Zeeland, die in dc PZC worden gepubliceerd. Die gegevens gaan niet over de rechtstreekse uit worp van fluorverbindingen. Die uit worp wordt tot nu toe incidenteel gecontroleerd. Een systematische con trole op de uitstoot is in een verge vorderd stadium van voorberei ding. BROMFIETSTER GEWOND BIJ AANRIJDING MET AUTO TE SCHOONDIJKE SCHOON DUKE De hrom fietste r .1. S, J. uit Breskcns is dinsdagmiddag omstreeks twee uur licht gewond hi.i een botsing met een auto te Schoon- dijkc Het, ongeluk ontstond bij de Ccbeco- vestiging te Schoondijke. De Belgische automobilist J. E. uit Knokkc wilde rechtsaf het Cebeco-terrcin opdraaien, toen de bromfietster over hel. fietspad naderde. Doordat mejuffrouw J. een valhelm droeg viel de verwonding mee. De art-s J. van der Maas uit. Breskcns verleende eerste hulp. Dc bromfiets werd aanzienlijk bescha digd, Jan van Hillo niet naar Goes GOES Tijdens de culturele och tend, donderdagochtend in de Ooster- kerk in Goes, zal in tegenstelling tot het bericht in de krant van dinsdag, Jan van Hillo niet aanwezig zijn als commentator bij de vertoning van de film over het zilveren regeringsjubi leum van koningin Juliana. Ten on rechte was vermeld dat hij de bijeen komst zou bijwonen. VLISSINGEN De vraeht-pa-ssa- giersdlenst tussen Vlissingen en Sheerness in Engeland zal niet aanstaande maandag beginnen, maar zaterdag van Vlissingen uit al een eerste vaart maken. Hot tarief per volwassen passagier voor een enkele reis is door de exploiterende 'Olau Line' bepaald op li -1 (vier pond Dat is bij de huidige koers van het pond ongeveer 24 Dc over tocht voor een kleine personenau to komt op enkele reis 7 (ongeveer f 12). Dat de vracht-passagiersdienst die de plaats inneemt van de huidige wachtdienst een paar dagen eerder begint dan aanvan kelijk de bedoeling was, houdt.: mede verband met een receptie aan boord van de 'Olau West', die vrijdagmiddag wordt gehouden. De NV Haven van Vlissingen heeft als agent voor de Olau Line Limited voor dit gebeuren een aantal instellingen en personen uitgenodigd. Zoals gemeld zal de 'Olau West' elke dag 's morgens om negen uur uit de Vlissingse binnenhaven vertrekken. De overtocht duurt zeven uur, men is dus om 15 uur (16 uur Engelse tijd) in Sheer- ness. Uit Sheerness wordt om 22 uur Engelse tijd (21 uur) naar Vlissingen vertrokken. De bedoe ling is. dat in april een tweede schip, de 'Olau East' op de dienst wordt ingezet, die op de schaduw- uren vaart, dus om negen uur 's avonds vertrekt, uit Vlissingen. Uit Sheerness vertrekt elk uur een trein naar Londen. De 'Olau West' biedt plaats aan 32 vrachtwagencombinaties (o- vereenkomend met. 2-50 persone nauto's) en BOD passagiers. Het schip biedt accommodatie voor 80 passagiers, voor 157 is er plaats in hutten. Aan boord zijn twee restaurants en een filmzaal. De tarieven zijn als volgt, vastge steld per enkele reis: volwassen passagiers £4 (ongeveer ƒ24) op het moment: kinderen tot 4 jaar gratis, van 4-14 jaar 2: bed A- dek £3; bed B-dek £2.50: rust- st.oel £1; groepen van minimaal 30 personen 100; auto's tot 3.81 meter 7; tot 5.49 meter 12; auto's plus caravan tot 12 meter 30; motoren en scooter 1.50; fietsen 1. NV HAVEN VLISSINGEN WIL NIEUWBOUW BIJ STADHUIS VLISSINGEN De NV Haven van Vlissingen wil op een terrein tegeno ver het Stadhuisplein in Vlissingen een nieuw kantoor bouwen. De plan nen zijn nog niet geconcretiseerd, maar de NV Haven van Vlissingen heeft de gemeente een terrein van ongeveer 1200 vierkante meter in op tie gevraagd. Van de kant van dr gemeente is op dat verzoek nog niet gereageerd. De opfcieaanvrag© is ongeveer een maand geleden gedaan, vertelde direc teur C. Oreel desgevraagd. De aanlei ding is het nijpende ruimtegebrek, waarmee men nu kampt, in het kan toor aan de Buitenhaven. Daar is intussen al een noodgebouw neergezet om voor het werk een beetje meer armslag te krijgen. Het bouwplan aldus directeur Oreel is nog in de maak. „Maar we willen wel met de meest mogelijke spoed beginnen nieuwbouw. We barsten hier van alle kanten uit het kantoor. Het nieuwe gebouw willen we bouwen op nog wat groei", zo zei hij. Zeeuwse Molen komt bijeen in 'Prins' Goes GOES Vrijdag 17 januari vergadert de vereniging 'De Zeeuwse Molen'. Dat gebeurt in de Prins van Oranje in Goes. De vergadering, waarop de recente, ont wikkelingen met betrekking tot het Zeeuwse molenbestand worden bespro ken, begint om kwart over acht,. De bijeenkomst is openbaar. WERKVERSLAG MIDDELBURGSE ONDERNEMERS CENTRALE 1974 MEER PROMENADES: TE BRUUSKE INGREEP MIDDELBURG De Middelburgse Centrale van Ondernemers in het mid den- en kleinbedrijf (MCO) blijft van mening, dat de voorgestelde concen tratie vaiii grootwinkelbedrijven in liet Geeregebied (C A. Hema, Alhcrl Heyn en Vroom Dreesmann) voi de middenstand van de Zeeuw: hoofdstad groteproblemen zal me brengen. In een dinsdag uitgebracht werkverslag over 1974 van de MCO staat hierover: '„De voorgestelde con centratie van alle trekkers bij elkaar betekent o.i. een te zware belasting voor liet gehele winkelgebied. Dat een schoksgewijze vergroting van liet win kelvloeroppervlak met circa veertig procent desastreuze gevolgen kan heb ben dient een ieder die. de instandhou ding van het binnenstads winkelpolcn- tieel ter harte gaat, zich goed te realiseren. De MCO heeft met argu menten naar voren gebracht dat dc aantrekkelijkheid en de leefbaarheid van Middelburg vereist dat. nieuwe vestigingen van grote dctaijhandclsbc- drijven gespreid dienen te worden. Hierdoor zal naar wij hopen ook het probleem van dc overbewinkeling zich geleidelijker kunnen oplossen," In het werkverslag wordt voorts het. standpunt gememoreerd, dat, de vesti ging van V D in het Geeregebied 'onder geen beding' acceptabel is. In dien het anders uitpakt, aldus het werkverslag, dan wil de MCO opnieuw beraadslagen 'op welke wijze aan de bezwaren vorm kan worden gegeven'. Komt men aan dit bezwaar wel tege moet. zo vervolgt het werkverslag,1 dan blijven over C A, Hema en Albert Heyn. „En hoewel men ver schillend over deze laatste kan oorde len, staat vast dat zij tezamen mei het reeds aanwezige Trefcenter over een budget en mogelijkheden beschik ken die vele malen groter is dan welke bundeling van speoiaalzaken in welke optimale omstandigheden ook. Dit alles versterkt, doordat bijna aan elkaar grenst aan één van de meest unieke winkel pleintjes van Nederland. Deze frappante beoordeling is van de man van C A". Autovrij Over de invoering v gangersgebieden in Middelburg wordt opgemerkt, dat het opdelen van liet zogenaamde altractiegebied door af snijding va,n de verkeersstroom 'door bet creëren van twee voetgangersge bieden en het onderling bereikbaar maken van de grootste parkeerruim ten in onze binnenstad o.i. een te bruuske ingreep ineens is." Conclusie van de MCO is: „De gevol gen van dergelijke maatregelen ineens zijn niet te overzien vooral voor de uitlopers van het bestaande winkelge bied. Daarbij komt dan ook nog de vermindering van de hoeveelheid par keerruimte in het bestaande winkelge bied tegenover de toename van goed kopere parkeerruimte rond en in het nieuwe Geeregebied met zijn betere bereikbaarheid. Onze mondelinge en schriftelijke kritiek op deze nota is ons met name door de burgemeester als voorzitter der commissie niet in dank afgenomen. Zonder wezenlijk op onze argumenten in te gaan werden als reactie de rollen omgedraaid en werd de MCO verzocht, gezien onze kritiek, dan maar met een ander plan te komen. Niet alleen ongewoon maar oA. ook een onzakelijk verzoek." Het bezwaar van de MCO tegen de parkeernota is voorts, dat alle nor men die landelijk gelden zo leest men in het werkverslag ('randstad normen') zijn, die niet aan de schaal van Middelburg zijn aangepast: „Dit betreft vooral de loopafstanden van het winkelend publiek. Wat dergelijke normen en de daaruit voortvloeiende' berekeningen tot gevolg kunnen heb ben ka,n men gaan zien in Dauwendae- Ie. Het ergerlijke is dal; men als plaatselijke bestuurders hierop geen vat heeft. Ze worden namelijk alge meen aanvaard bij planologen, archi tecten, ontwikkelingsmaatschappijen en andere diensten die werken aan de toekomst." Doorbraak Plein 40 In het werkverslag wordt verder memoreerd, dat de winkeliersvereni ging Langeviele en omgeving besloten heeft in te gaan op de plannen van het college van b. en w. dit gel autovrij te maken. Het werkverslag onthult hierover dat een nieuw twistpunt js ontstaan: „De ondernemers aan die kant van de stad willen de gedachte doorbraak Plein 40 - Markt onder geen beding verwe lijkt zien. Wij hebben daarbij liet gevoel dat men dit punt als voorwaar de zal gaan hanteren bij de besprekin gen over de omzetting der straat in voetgangers-domein. Er ontstaat dus een allesbehalve plezierige situatie. Want tegenover liet onaanvaardbaar van de ondernemers aan die kant staat dc eis van wat wij gemakshalve de Lange Delft en omgeving noemen dan inclien de Geere doorgaat deze doorbraak er beslist dient te komen." Slol van pagina 1 Cijfers De gedetailleerde cijfers van de NV Haven van Vlissingen over 1974 zien er als volgt uit: zeeschepen ladend-' lossend 658 met 1.367.706 brt. (1973: 506 met 1.442.635 ton); bunkeren 51 met 37.8]7 ton; (69 met 39.539 brt); voor reparatie deden 53 schepen de haven aan met een tonnage van 45.997 brt (49 met 40.369 brt); het aantal bijleggers bedroeg 837 met 253.200 brt (767 met 22-2.946 brt); containersche pen aan de terminal: 22 met een brt van 569.294 (23 met 596.592 brt); ladende en lossende schepen a.a.n de terminal: 69 met 476.872 brt (64 met 313.696 brt). Totaal: 1690 schepen (1478) met 2.750.900 brt. (1478 sche pen met 2.655.700 brt). Het stuwa- doorsbedrijf verwerkte aan lading: in totaal ruim 748.000 ton t.egen bijna 596.000 in 1973. De cijfers: massagoe deren 76.445 bon (108.469 ton); buikla ding: 70.539 ton (79.027 ton); stuk goed 306.245 ton (273.727 ton); olie ruim 73.000 ton, in 1973 geen aanvoer; containers 9715 stuks met 116.580 ton (8790 stuks met 107.3'8 ton); roll- on/roll-off naar Engeland en terug: 7022 trucks met 105.3'0 ton (in 1973 27.200 ton). tADVERTENTIEj in dit land hebben we het écht allemaal nodig... natuurlijke vitaminen haal nude voordelige gezinsverpakking «blijf ïit, de helewiister door! TER,NEUZEN De zeevaart door de sluizen van Terneuzen is vorig jaar toegenomen ten opzichte van 1973. Da binnenvaart liep iets terug. Dit blijkt uit het jaaroverzicht van de Terneu- zense rijkshavendienst. Via de West sluis passeerden vorig jaar 10,380 zee. schepen met een gezamenlijke brt van 30.643.34-2. In 1973 waren het er 9818 met een brt van 28.392.306. Van zee of Schelde kwamen 5187 schepen met een brt van in totaal 15.321-656, naar zee of Schelde gingen 5193 schepen met een brt van 15.321.686. Het aantal binnenschepen dat, West en Oostsluis passeerde bedroeg 77.522 met een tonnage van 47.092.271- De Westsluis verwerkte in '74 6732 bin nenschepen van in totaal 3.302.253 tea Van zee of Schelde kwamen 3521 schepen met, een tonnage van 1.911.322. naar zee of Schelde gingen er 3211 met een tonnage van 1-390.93L In 1973 verwerkte de sluis in totaal .63.99 binnenschepen met een tonnage van 3.354.120. Via de Oostsluis passeerden vorig jaar 70.790 binnenschepen met een gezamenlijke tonnage van 79.790. van zee of Schelde kwamen 35.326 sche pen met een tonnage van in totaal 21-637.643, naar zee of Schelde gingen 35 464 schepen van in totaal 22.097.115 ton. In 1973 verwerkte deze sluis 72.039 binnenschepen van in totaal 43 738.151 ton- GROTE VAART ABEL TASMAN 13 210 ozo Eastlondon nr Sydney, ACHILLES 13 115 notn Curacao nr Kingston. ACMAEA 15 te Stanlow verw. ALGRAB 14 te Botterdam ALKES 13 140 zw Tcnerlffe nr Rotterdam ALKMAAR 14 te Port of Spain. AMERSFOORT 13 te Malta, AMSTELHOF 14 te Odessa AMSTEL- LAAN 13 te Bandar Shahpour AMSTEL PARK 13 100 nnw Las Palmes nr Boulogno, AMSTELVBLD 13 440 O St. Helena nr Odessa ANTILLA CAPE 14 Ie Rastuurn, aARES 1113 80 z Azoren nr St. Maarten.. AVEDRECHT 13 265 wnw Bermud nr Am- ba a BARENDREC-HT 13 t.a. Porto Torres, BEGONIA 14 tö Mlüml vijrw BILDERDTJK 13 125 z Sable ell. nr Bremerhaven BUS- SUM 13 410 ozo New Foundland nr Nannta- li. CAPILUNA 13 450 ono Dar es Salaam nr Rlo de Janeiro, CAPISTERLA 13 100 w Str. Ormoesz nr Sriracha CERES 14 260 nw Kp. Flnlsterrê nr Rotterdam CHEVRON EIND HOVEN 13 260 ozo Colombo nr Perz. Golf. CHEVRON FREEPORT 13 310 zzw Ascension nr Freeport. CHEVRON KENTUCKY 13 1350 zzo St. Helena nr Freeport CHEVRON MA- DRID 13 105 zzo Socotra nr Kharg oil., CHEVRON NAGASAKI 13 40 uw Dakar nr Prz. Golf, CHOLUTECA 14 te Cristobal verw. CINÜLIA 13 180 w Kp. St. Vincent nr Las Pabus, CORAL OBHLIA 13 340 lilt O Vltorla nr R daeo Janeiro DALLIA 13 vn Bonny nr Tranmere, DIOGENES 13 vn Arica nr Valparaiso DOCKLIFT-2 13 117 wnw Monrovia nr Bahrein. DOELWIJK 13 70 zo Kaapstad nr Lake Charles DOR- DRECHT 13 t.a. Gladstone. ESSO BONAIRE 13 520 o St. Helena nr Perz. Golf ESSO DEN HAAG 13 300 w Dampier nr Bantry, ESSO EUROPOORT 13 CO o Medan nr Rastanura. GAASTERDIJK 13 75 w Oues- sant nr Bermuda GANYMEDES 13 50 zw Kp. Flnlsterre nr Cristobal. GIESSENKERK 14 35 zw Aden nr DJcddah HERCULES 14 te Port au Prince verw., HERMES 14 te Amsterdam ITTERSUM 14 te Lallberlad verw.. KARAKORUM 13 te Bremen KHA- SIELT.A 13 900 ozo Bermuda nr Curacao LEERSUM 14 te Khorranisha.br verw.. LEI. DERKERK 13 120 o Lorenco Marques nr Antwerpen LOIRELLOYD 13 180 nw Gala pagos ell. nr Papeete, LOVELLTA 13 1.30 no Santo Domingo nr Curacao, MAASBREE 13 vn Kherg ell. nr Europa MAOHAN 13 t.n. Tema MADISON LLOYD 13 50 u Dubai nr Rotterdam. MAINLLOYD 13 160 wnw Freet own nr Rotterdam, META 13 50 nnw Kp. Flnlsterre nr Rotterdam NEDER EBRO 13 vn Honsto nr-Kaapstad NEDER ELBE 13 vn Cristobal nt Vera Cruz. NEDER EMS 14 rede Bahrein. ND ER WAAL 14 275 wnw Kp Flnlsterre Dr VlssUngel NEDER WE SER 13 vn Dubai nr Bahrein NEDLLOYD KATWIJK 13 rede Port Elisabeth. NEDL LOYD KIMBEBLEY 14 te Mombasa, NEDL LOYD KYOTO 14 te Port Elisabeth ONOBA 15 te St. James verw. PATRO 15 te Dubal verw FBRICLËS 13 te Puerto Oabezas, RUDOLPH PETERSEN 13 50 nw Nouadh- bou nr Rlot.terda.m RIJNBORG 14 te Gefle SALLAND 13 vn Durban nr Lorenco Mar ques. STRAAT AGULHAS 12 vn Singapore nr Manilla. STRAAT FLORIDA 13 t.a. Dur- ban STRAAT HOLLAND 12 t.a. redeBeJra STRAAT HONSHU 13 1000 ozo Santos nr Santos STRAAT MAGELHAEN 14 lo Abid jan, STRAAT TALBOT 14 te Gothenburg, STRAT VAN DIEMEN 13 100 zo Mauritius nr Shanghai STREEFKERK 13 175 zw Las Pslmas nr Kaapstad TANAMO 13 100 zw Los Angeles nr Mant», TRIDENT ROTTER DAM 13 140 wzw Kp. Flnlsterre nr Elgua- mache. ULYSSES 14 vn Amsterdam nr Hamburg-W-Indie VIANA 14 te Petit Cou. ronne. WALCHEREN 13 300 Neow Found- land nr Tilbury WIELDRECHT 12 vn Port Elisabeth nr Porsgrunn. WILLEMSKERK 14 vn Barcelona nr Amsterdam WISSEKERK 13 450 zw Abidjan nr Singapore. ZONNE- KER.K 13 450 o St. Helona nr Port Elisa beth ZWIJNDRECHT 13 600 zo Kp. Race nr AROA 14 150 zzo Muscat, nr Mena al Ahmadl, ATLANTIC CROWN 14 900 ono Kp. Race nr Le Havre, BATJAN 14 250 zw Walvlsbsy nr Dubai CALAMARES 13 1000 w Kp. Flnlsterre nr Hamburg CHEVRON LEIDEN 13 380 wzw Adelaide nr Bandar Mashshar, CHEVRON MADRID 14 U0 zo Kurla Murla nr Kharg ell.. CHEVRON NE DERLAND 14 200 z Mogadiscio nr Kharg ell. EEMLAND 13 vn Bremen nr Amster dam, ESSO SABA pass 14 Muscat nr Rot terdam, GAASTERDLIK 14 250 nw Kp. Fl- nialerre nr Bermuda GOOILAND 14 120 w Lissabon nr Angra dos Bels GRAVELAND 14 225 zw Kp. Verdische ell. nr Amsterdam, KALYDON 14 100 zzw Maslra nr Durban. KENNEMERLAND 1.4 50 zo Wight nr Am sterdam LELYKERK 14 I8B zzw Kp. Flnls terre nr Rotterdam. MARINULA 14 500 ono Dor es Salaam nr Mena al Ahmadl, MART. SA 14 60 zo Socotra nr Landsend MUSI LLOYD 13 vn Tauranga nr Manzanlllo NEDER RHONE 14 500 zzo Colombo nr Penang, NEDLLOYD KEMBLA 12 te New Westminster. PBILINE 15 te Rotterdam verw. SAFOCEAN AMSTERDAM 14 600 lie Durban nr Durban SAFOCEAN AUCKLAND 15 te Adelaide verw., SCHELDE LLOYD 13 te Genua. SCIIERPENDRECHT 14 vn Bas- noli nr Gibraltar SPAARNEKERK 14 230 nw Kaapstad nr Hamburg STRAAT AGUL HAS 13 te Manilla, STRAAT FUTAMI 15 te Kobe verw.. WAALEKERK 14 vn Kobe nr Nagoya ZWIJNDRECHT 14 390 wnw Flora (AZ) nr Terneuzen. KLEINE VAART AURORA 13 vv Amsterdam n Goolev BARKEN 13 Ouesso.nl: n Bremen, DIANA-V v Rotterdam n Limerick DOLFIJN 13 v Rotterdam n zee. ELIZABETH HROERTC is to Rotterdam FES 13 to no Goeree a Londen. FLEVOMEER 13 80 zw Ouessant n Engeland FRANS-W 14 65 ono Iblza n Salerno, GABRIELLA 13 500 o Bermuda n Foz GEESTDUIN 13 te Rotterdam. GEEST- STROOM 13 v Rotterdam n Ipswlck GRU- NO 14 te Rotterdam HEREFORD EXPRESS 13 dw Fecamp n Breskend, HOOP 13 Bacsii- rel n Duinkerken. JACQUELINE BROERH 13 v Rotterdam n Bilbao JEAN-E 13 v Amsterdam n Rotterdam JERSEY EX PRESS 13 dw Schelde n Einden, KLAREN- BEEK 13 110 nu o Vllan n Gdynola, LAURA 13 60 n Kp St. Vincent n Alexandria LEONARD BOHMER. 14 60 ZZW Kp.' Spartel Casablanca, LOUISE SMITS 1.4 80 zw Marseille n Casablanca., MARE IRATUM 13 te Rotterdam MARE SILBNTUM 14 te Rotterdam MEGREZ 13 60 nw Casablanc» n Nantes. MERES 13 35 no Oporto n Leixoes. NEELTJE BROERE 13 v Rotterdam n Billmgham NEUTRON 13 v Rotterdam n Portsmouth NIEUWLAND 14 v Rotterdam n Lelih, NOBLESSE 14 te Rotterdam, NO MADISCH 13 te Rotterdam NORSTAR 13 Roterdam n Hull PER GO p Spurn n IJmulden PRIMAS 13 v Rotterdam n Le Leque. PRINSES MARGRIET 13 v Amstor- dam n St.. Pelerporl, PROCYON 14 15 ozo Smithknolle a Aberdeen RISA PAULA 13 130 z Kp. Verd. el!, n Porto Rico ROER DOMP 13 te Amsterdam. SCHIEHAVEN 13 50 z Flnlsterre n Duinkerken, SEINEHAVEN 13 v Rotterdam n Las Falmas SHIPMAIR-t 14 dw NorthfoTeland n I-Iumber SHIP- MAIR.-5 14 10 zw Ouessant. n Hamburg. SURVEYOR 13 f.e Rotterdam, TARAS 13 te Rotterdam THEANO 14 te Rotterdam éTRIAS TRADER 13 v Roterdam n Lon den. VANGUARD v Rotterdam n Londen. VEDETTE 13 v Amsterdam n Rotterdam VENUS 13 Amsterdam n Tananger VESTA 13 t« Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1975 | | pagina 4