Nog geen scherpere normen
voor fluoruitstoot Hoechst
HalitranA+D
Middenstand blijft gekant
tegen concentratie van
grootwinkelbedrijven Geere
Haven Vlissingen:
resultaat minder
4
TWEEDE VOORZITTER VAN NVV
INDUSTRIEBOND IN MIDDELBURG
LAAKT HOUDING EIGEN LEDEN
VLISSINGEN-SHEERNESS,
ENKELE REIS VOOR f 24,-
Zeevaart via
sluizen van
Ter neuzen nam
in 1974 toe
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 15 JANUARI 1975
MINISTER VORRINK ANTWOORDT KAMERLEDEN:
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Minister Vorrink van volksgezondheid en milieuhy
giëne vindt dat het optreden van fluorose bij runderen in het Sloe-
gebied niet zonder meer aanleiding geeft om scherpere normen te
stellen voor de fluoruitstoot van Hoechst. De minister meent, dat
eerst moet worden vastgesteld welke fluorverbindingen ter plaat
se in het bijzonder fluorose veroorzaken en van welke bronnen
deze voornamelijk afkomstig zijn. „Eerst daarna kan worden be
zien in hoeverre het noodzakelijk is de voorwaarden met betrek
king tot de uitworp van de verschillende bronnen in dit gebied te
verhogen".
PAS BESLISSEN NA
ONDERZOEK OORZAAK
VEE-FLUOROSE EN
VASTSTELLING
„Overigens i.s hel; in goede banen
leiden van dit geheel en Het eventueel
nemen van verdere maatregelen een
aangelegenheid, clie thans hel. provinci
aal bestuur van Zeeland in eerste
instantie aangaat, aangezien de bedrij
ven Hoechst en Pechiney thans onder
de werking van de wet inzake de
luchtverontreiniging vallen", aldus de
bewindsvrouwe in een schriftelijk ant
woord op vragen van de PPR-Tweede-
Kamerleden Waltmans en Jansen.
De minister zet uitvoerig uiteen, dat
bij de beoordeling van de situatie in
het Sloegebied verschillende aspecten
In beschouwing moeten worden geno
men. Zij merkt daarbij op. dat toen
de vergunningsaanvraag voor de eer
ste fosforoven van Hoechst in de
zomer van 1966 moest worden beoor
deeld, nog niet geheel kon worden
overzien of en in hoeverre bij het
gevolgde procédé, onvermijdelijk in
de lucht gebrachte fluorverbinding
aanleiding zouden kunnen geven tot
ongewenste effecten zoals het optre
den van fluorose bij dieren, die in de
nabijheid van het bedrijf graas
den.
Beoordeling van situatie
De commissie, die in het kader van
het in juli 1966 gesloten convenant
tussen rijk. provincie en de gemeente
Vlissingen advies uitbracht, over de
vergunning, meende dat het onwaar
schijnlijk was dat die effecten zouden
optreden. Op grond daarvan gaf de
gemeente Vlissingen de vergunningen,
eerst voor de eerste en later voor de
tweede en derde fosforoven.
De minister: „Gewezen moet wor
den op de omstandigheid dat geen
schatting kon worden gemaakt van de
verhouding tussen het uitgestoten
(gasvormige) fluorwaterstofzuur en
in de omgeving verspreide (vaste)
fluorzouten, met name ealciumfluori-
de. Ook de kwantitatieve bepaling van
de fluorverbindingen naast, elkaar in
de lucht stuitte en stuit nog op
moeilijkheden. Opgemerkt kan wor
den dat de op het gras neergeslagen
vaste fluorverbindingen, zeker wan
neer deze door weinig regen niet
worden weggespoeld, eerder aanlei
ding tot fluorose bij het vee zullen
kunnen geven dan het gasvormige flu
orwaterstofzuur".
De minister zet uiteen dat de com
missie die in het kader van het con
venant moest adviseren over de ver
gunning voor Pechiney, zich voor de
zelfde problematiek geplaatst zag als
bij Hoechst. Ook de procesgang bij
Pechiney zou afgifte van fluorverbin
dingen aan de buitenlucht met zich
brengen, zij het dat sprake zou zijn
van hel, naast hel. gasvormige fluor
waterstofzuur. in de lucht vernevelen
van natriumfluoride inplaats van cal-
NEDERLANDS STUDENTEN
ORKEST GEEFT VRIJDAG
CONCERT IN MIDDELBURG
MIDDELBURG Het Nederlands
Studenten Orkest geeft vrijdag aan
het eind van de eerste week van haar
tournee door Nederland een concert
in de Concert- en Gehoorzaal te Mid
delburg. Het orkest komt. vrijdag te
gen de middag in de hoofdstad aan en
krijgt dan eerst een lunch aangeboden
door de Kon. Mij. De Schelde te
Vlissingen. Hierna houden de leden
van het NSO een generale repetitie in
de Concertzaal.
Om 20.00 uur begint, het concert. Het
NSO speelt werken van Beethoven.
Tchaikovsky, het vierde hoornconcert
van Mozart en een in opdracht van
het ministerie van erm geschreven
werk van Ton de Kruyf en Jean-Paul
Franssens. Het is de mini-opera 'Het.
Meubel', een stuk muziektheater, dat
is gebaseerd op de gelijknamige een
akter van Tardieu. De bariton Wil
lem Laakman verleent solistische me
dewerking. Het orkest speelt onder
leiding van dirigent Maarten Smit. Na
het concert is er met het college van
b. en w.. het organisatiecomité Mid
delburg van het NSO en de gastgezin
nen van hetorkest, een gezellig sa
menzijn in de Concertzaal. Na het
concert in Middelburg houdt het NSO
een repetitieweekend in jeugdherberg
'De Scheldestroom' te Vlissingen. Za
terdag wordt er niet gerepeteerd,
maar is er voor de leden een fiets
tocht naar Zoutelande. Zaterdag
avond is er een cabaret-kamermuziek
avond van het. NSO. Maandagmorgen
vertrekt het orkest naar Rotterdam.
Installatie
dokter W. Griep
Maria Terweel
GOES Op 29 januari wordt, de
nieuwe geneesheerdirecteur van ver-
zorgingsterhuis Sint Maarten in de
Groe en het verpleegtehuis Maria Ter
weel in Goes, de heer W. Griep geïn
stalleerd. Dat gebeurt tijdens een bij
eenkomst in de recreatiezaal van de
beide tehuizen, Voor die installatie
komt de voorzitter van de Stichting
Katholieke Verpleegtehuizen Midden-
Zeeland de heer A. C. J. A. Nollen
naar Goes.
Dokte Griep is de opvolger van dok-,
ter A. F. R. van Opdorp, die met
ingang van 1 januari 1975 een functie
aanvaardde in het Noordbranbantse I
ciumfluoride. De commissie betrok in
de beschouwingen dat hef, door de
plaatselijk heersende meteorologische
omstandigheden, niet. steeds mogelijk
zou zijn te bepalen of fluorschade zou
worden veroorzaakt, dooi- Hoechst
dan wel door Peohiney.
Fonds
De twee bedrijven moesten daarom
oen fonds instellen, waaruit de schade
integraal zou moeten worden vergoed,
nadat een arbitragecommissie daaro
ver u-as gehoord. Verder werd ge-
stelcl. dat Pechiney alleen in bedrijf
mocht worden gesteld indien de be
stemming van nr dc activiteiten bin
nen ren nader te beschouwen zone
rond de beide bedrijven zo zou wor
den aangepast dat geen schade zou
worden veroorzaakt. Die zone zou
worden vastgesteld op grond van me
tingen en op grond van waarnemingen
bi,i bet vee.
Dat onderzoek vindt nu regelmatig
plaats en in voorkomende gevallen
worden vergoedingen verstrekt. Het
totaalbedrag aan vergoedingen is vol
gens de minister tot nu loe beperk l.
en het zal verder verminderen nu
sedert augustus van het vorig jaar
geen vee meer wordt geweid in de
zogenaamde A-zone, die het dichtst
rond de bedrijven ligt. en die bestemd
is voor verdere industrievestigin
gen.
Volgens mededelingen van de direc
teur van de gezondheidsdienst voor
dieren in Zeeland hebben zich fluoro-
severschijnselen voorgedaan in een
eldpsvormïg gebied met een lengte-as
van circa 5 kilometer in noordooste
lijke richting en een maximale breed
te van circa 3 kilometer vanaf de
uitstootpunten. Dit gebied is kleiner
Wegens geringe opkomst
MIDDELBURG Tweede voorzitter
II. W. Wlllein.se van de Industriebond
NVV heeft zich dinsdagavond kritisch
uitgelaten over de houding van de,
eigen leden. Hi.i deed dit naar aanlei
ding van de zeer geringe belangstel
ling voor de algemene ledenvergade
ring. Van dn meer dan 900 leden die
de Industriebond in Middelburg lelt
waren e.r buiten het bestuur nog
geen tien in het 'Wapen van Middel
burg' aanwezig.
Over de hoofden van de aanwezigen
heen zei de waarnemend voorzitter
tot de 'afwezige massa": ..Toon
belangstelling niet enkel door uw con
tributie Ie betelen, maar bezoek ook
de vergaderingen en toon u daadwer
kelijk lid." Volgens de heer Willemse
is het nu zo dat de leden, 'veelal teren
op de resultaten die onze oudere
leden Hebben afgedwongen van de
heersende klasse.'
Volgens waarnemend voorzitter Wil
lemse moet dat anders: „Ik meen dal.
wij door de vergaderingen te bezoe
ken paraat blijven," In de huidige
situatie zag hij daar redenen te meer
voor: „Wij gaan ook in Nederland
weer voelen wat werkloosheid is. Hier
vallen ontslagen, daar arbeidstijdver
korting en wij moesten al terugslaan
met slaking." stelde hij vast.
In dat opzicht bepaalde hij zich tot
de staking bij het Bergen op Zoomse'
vervoersbedrijf Meeus.
Voorzitter Willemse hield de aanwezi
gen voor dat toevallig zeven
Lezing Zeeuwsch
Genootschap in
het Rijksarchief
MIDDELBURG De lezing van mr.
Caspar van Heel. donderdagavond
voor het Koninklijk Zeeuwsch Genoot
schap der Wetenschappen, wordt niet.
gehouden in het gebouw Abdij 11
maar in het rijksarchief eveneens in
het Abdijcomplex, ingang Siht-Pieters-
straat.
De lokaliteit is gewijzigd in verband
met de installatie van dr, Boertien als
commissaris der koningin op vrijdag,
De heer Van Heel zal spreken over
'Het notariaat in Zeeland in de middel
eeuwen'. De bijeenkomst begint om
acht, uur.
nen van de staking van vorig jaar bij
dit, bedrijf het eerst, waren ontslagen.
„Heel toevallig maar wel om over na
te denken," merkte hij op.
,,A1 met al blijkt het noodzakelijk dal
wij als bondsleden eendrachtig staan
tegenover de ingesluimerde maar niet
ingeslapen grote kapitalistische bedrij
ven, die toch weer zullen proberen
alles wat, bereikt is. bij stukjes en
beetjes terug te nemen." besloot
waarnemend voorzitter Willemse.
Na zijn openingswoord werd de ver
gadering geheel besteed aan de voor
bereiding van het landelijk congres
dat, de Industriebond begin juni in
Rotterdam belegt. Bij de behandeling
van de voor wijziging vatbare statu
ten werd onder meer aangedrongen
op een mogelijkheid dat ook school
verlaters, die werk zoeken, maar niet.
aan de slag kunnen, lid van de hond
kunnen worden.
KERKELIJKE MUTATIES
«nederlandse hervormde
ker::
Beroepen te Utrecht tot predikant
voor bijzondere werkzaamheden (bij
de Vrijzinnig Hervormden): dr- k. M.
Witteveen Ie Sneek; beroepen te Gou
derak: P A. Vlok kandidaat te Wage-
ningeiberoepen te Laren(NH): A. Ie
Coq. te De Bilt; beroepen te Nijbroek:
drs. A Jonkers, eervol ontheven eme
ritus-predikant. wonende te Ede.
Bedankt voor Uithuizermeeden: toe
zegging, B. Albada te Strijen.
gereformeerde kerken
Beroepen: te Sprang en Vrijhoeve-
Capelle P- Hekstra. te Twijzel; beroe
pen te Rijnsburg: dr. B. van Oeveren
te Haren en A. J. Damsma te Erica;
beroepen te Herwijnen: I. van Til te
V een woudsterwa-1
Aangenomen naar Schiedam: J.
Nieuwsma te Drachten.
gereformeerde gemeenten
Beroepen te Tricht-Geldermalsen: J-
van Vliet te Aagtekerke.
Bedankt voor 's-Gra.venpolder en
voor Zeist: J. van Haa.ren te Amers
foort.
gereformeerde gemeenten
in nederland
Bedankt voor Gouda: M, van Beek
te Ophe-isden.
dan liet areaal van de industrieterrei
nen in zone A. maar het omval ten
dele er buitenliggende terreinen. De
minister laat weten, dat nog niet
bekend is of en in welke mate fluore-
missies een rol zullen spelen bij de
uitbreiding van Hoechst. omdat hel.
vooroverleg over de plannen nog
gaande is.
Over (Ie open baarheid van de meet
gegevens deelt dc minister mee. dat
die gegevens al op ruime schaal ver
spreid worden onder dc gemeenten en
via persberichten van het provinciaal
bestuur van Zeeland, die in dc PZC
worden gepubliceerd. Die gegevens
gaan niet over de rechtstreekse uit
worp van fluorverbindingen. Die uit
worp wordt tot nu toe incidenteel
gecontroleerd. Een systematische con
trole op de uitstoot is in een verge
vorderd stadium van voorberei
ding.
BROMFIETSTER GEWOND
BIJ AANRIJDING MET
AUTO TE SCHOONDIJKE
SCHOON DUKE De hrom fietste r .1.
S, J. uit Breskcns is dinsdagmiddag
omstreeks twee uur licht gewond hi.i
een botsing met een auto te Schoon-
dijkc
Het, ongeluk ontstond bij de Ccbeco-
vestiging te Schoondijke. De Belgische
automobilist J. E. uit Knokkc wilde
rechtsaf het Cebeco-terrcin opdraaien,
toen de bromfietster over hel. fietspad
naderde. Doordat mejuffrouw J. een
valhelm droeg viel de verwonding
mee. De art-s J. van der Maas uit.
Breskcns verleende eerste hulp. Dc
bromfiets werd aanzienlijk bescha
digd,
Jan van Hillo
niet naar Goes
GOES Tijdens de culturele och
tend, donderdagochtend in de Ooster-
kerk in Goes, zal in tegenstelling tot
het bericht in de krant van dinsdag,
Jan van Hillo niet aanwezig zijn als
commentator bij de vertoning van de
film over het zilveren regeringsjubi
leum van koningin Juliana. Ten on
rechte was vermeld dat hij de bijeen
komst zou bijwonen.
VLISSINGEN De vraeht-pa-ssa-
giersdlenst tussen Vlissingen en
Sheerness in Engeland zal niet
aanstaande maandag beginnen,
maar zaterdag van Vlissingen uit
al een eerste vaart maken. Hot
tarief per volwassen passagier
voor een enkele reis is door de
exploiterende 'Olau Line' bepaald
op li -1 (vier pond
Dat is bij de huidige koers van
het pond ongeveer 24 Dc over
tocht voor een kleine personenau
to komt op enkele reis 7
(ongeveer f 12).
Dat de vracht-passagiersdienst
die de plaats inneemt van de
huidige wachtdienst een paar
dagen eerder begint dan aanvan
kelijk de bedoeling was, houdt.:
mede verband met een receptie
aan boord van de 'Olau West', die
vrijdagmiddag wordt gehouden.
De NV Haven van Vlissingen
heeft als agent voor de Olau Line
Limited voor dit gebeuren een
aantal instellingen en personen
uitgenodigd.
Zoals gemeld zal de 'Olau West'
elke dag 's morgens om negen
uur uit de Vlissingse binnenhaven
vertrekken. De overtocht duurt
zeven uur, men is dus om 15 uur
(16 uur Engelse tijd) in Sheer-
ness. Uit Sheerness wordt om 22
uur Engelse tijd (21 uur) naar
Vlissingen vertrokken. De bedoe
ling is. dat in april een tweede
schip, de 'Olau East' op de dienst
wordt ingezet, die op de schaduw-
uren vaart, dus om negen uur
's avonds vertrekt, uit Vlissingen.
Uit Sheerness vertrekt elk uur
een trein naar Londen.
De 'Olau West' biedt plaats aan
32 vrachtwagencombinaties (o-
vereenkomend met. 2-50 persone
nauto's) en BOD passagiers. Het
schip biedt accommodatie voor
80 passagiers, voor 157 is er
plaats in hutten. Aan boord zijn
twee restaurants en een filmzaal.
De tarieven zijn als volgt, vastge
steld per enkele reis: volwassen
passagiers £4 (ongeveer ƒ24) op
het moment: kinderen tot 4 jaar
gratis, van 4-14 jaar 2: bed A-
dek £3; bed B-dek £2.50: rust-
st.oel £1; groepen van minimaal
30 personen 100; auto's tot 3.81
meter 7; tot 5.49 meter 12;
auto's plus caravan tot 12 meter
30; motoren en scooter 1.50;
fietsen 1.
NV HAVEN
VLISSINGEN
WIL NIEUWBOUW
BIJ STADHUIS
VLISSINGEN De NV Haven van
Vlissingen wil op een terrein tegeno
ver het Stadhuisplein in Vlissingen
een nieuw kantoor bouwen. De plan
nen zijn nog niet geconcretiseerd,
maar de NV Haven van Vlissingen
heeft de gemeente een terrein van
ongeveer 1200 vierkante meter in op
tie gevraagd. Van de kant van dr
gemeente is op dat verzoek nog niet
gereageerd.
De opfcieaanvrag© is ongeveer een
maand geleden gedaan, vertelde direc
teur C. Oreel desgevraagd. De aanlei
ding is het nijpende ruimtegebrek,
waarmee men nu kampt, in het kan
toor aan de Buitenhaven. Daar is
intussen al een noodgebouw neergezet
om voor het werk een beetje meer
armslag te krijgen. Het bouwplan
aldus directeur Oreel is nog in de
maak. „Maar we willen wel met de
meest mogelijke spoed beginnen
nieuwbouw. We barsten hier van alle
kanten uit het kantoor. Het nieuwe
gebouw willen we bouwen op nog wat
groei", zo zei hij.
Zeeuwse Molen
komt bijeen in
'Prins' Goes
GOES Vrijdag 17 januari vergadert
de vereniging 'De Zeeuwse Molen'. Dat
gebeurt in de Prins van Oranje in Goes.
De vergadering, waarop de recente, ont
wikkelingen met betrekking tot het
Zeeuwse molenbestand worden bespro
ken, begint om kwart over acht,. De
bijeenkomst is openbaar.
WERKVERSLAG MIDDELBURGSE ONDERNEMERS CENTRALE 1974
MEER PROMENADES:
TE BRUUSKE INGREEP
MIDDELBURG De Middelburgse
Centrale van Ondernemers in het mid
den- en kleinbedrijf (MCO) blijft van
mening, dat de voorgestelde concen
tratie vaiii grootwinkelbedrijven in liet
Geeregebied (C A. Hema, Alhcrl
Heyn en Vroom Dreesmann) voi
de middenstand van de Zeeuw:
hoofdstad groteproblemen zal me
brengen. In een dinsdag uitgebracht
werkverslag over 1974 van de MCO
staat hierover: '„De voorgestelde con
centratie van alle trekkers bij elkaar
betekent o.i. een te zware belasting
voor liet gehele winkelgebied. Dat een
schoksgewijze vergroting van liet win
kelvloeroppervlak met circa veertig
procent desastreuze gevolgen kan heb
ben dient een ieder die. de instandhou
ding van het binnenstads winkelpolcn-
tieel ter harte gaat, zich goed te
realiseren. De MCO heeft met argu
menten naar voren gebracht dat dc
aantrekkelijkheid en de leefbaarheid
van Middelburg vereist dat. nieuwe
vestigingen van grote dctaijhandclsbc-
drijven gespreid dienen te worden.
Hierdoor zal naar wij hopen ook het
probleem van dc overbewinkeling zich
geleidelijker kunnen oplossen,"
In het werkverslag wordt voorts het.
standpunt gememoreerd, dat, de vesti
ging van V D in het Geeregebied
'onder geen beding' acceptabel is. In
dien het anders uitpakt, aldus het
werkverslag, dan wil de MCO opnieuw
beraadslagen 'op welke wijze aan de
bezwaren vorm kan worden gegeven'.
Komt men aan dit bezwaar wel tege
moet. zo vervolgt het werkverslag,1
dan blijven over C A, Hema en
Albert Heyn. „En hoewel men ver
schillend over deze laatste kan oorde
len, staat vast dat zij tezamen mei
het reeds aanwezige Trefcenter over
een budget en mogelijkheden beschik
ken die vele malen groter is dan
welke bundeling van speoiaalzaken in
welke optimale omstandigheden ook.
Dit alles versterkt, doordat bijna aan
elkaar grenst aan één van de meest
unieke winkel pleintjes van Nederland.
Deze frappante beoordeling is van de
man van C A".
Autovrij
Over de invoering v
gangersgebieden in Middelburg wordt
opgemerkt, dat het opdelen van liet
zogenaamde altractiegebied door af
snijding va,n de verkeersstroom 'door
bet creëren van twee voetgangersge
bieden en het onderling bereikbaar
maken van de grootste parkeerruim
ten in onze binnenstad o.i. een te
bruuske ingreep ineens is."
Conclusie van de MCO is: „De gevol
gen van dergelijke maatregelen ineens
zijn niet te overzien vooral voor de
uitlopers van het bestaande winkelge
bied. Daarbij komt dan ook nog de
vermindering van de hoeveelheid par
keerruimte in het bestaande winkelge
bied tegenover de toename van goed
kopere parkeerruimte rond en in het
nieuwe Geeregebied met zijn betere
bereikbaarheid. Onze mondelinge en
schriftelijke kritiek op deze nota is
ons met name door de burgemeester
als voorzitter der commissie niet in
dank afgenomen. Zonder wezenlijk op
onze argumenten in te gaan werden
als reactie de rollen omgedraaid en
werd de MCO verzocht, gezien onze
kritiek, dan maar met een ander plan
te komen. Niet alleen ongewoon maar
oA. ook een onzakelijk verzoek."
Het bezwaar van de MCO tegen de
parkeernota is voorts, dat alle nor
men die landelijk gelden zo leest
men in het werkverslag ('randstad
normen') zijn, die niet aan de schaal
van Middelburg zijn aangepast: „Dit
betreft vooral de loopafstanden van
het winkelend publiek. Wat dergelijke
normen en de daaruit voortvloeiende'
berekeningen tot gevolg kunnen heb
ben ka,n men gaan zien in Dauwendae-
Ie. Het ergerlijke is dal; men als
plaatselijke bestuurders hierop geen
vat heeft. Ze worden namelijk alge
meen aanvaard bij planologen, archi
tecten, ontwikkelingsmaatschappijen
en andere diensten die werken aan de
toekomst."
Doorbraak Plein 40
In het werkverslag wordt verder
memoreerd, dat de winkeliersvereni
ging Langeviele en omgeving besloten
heeft in te gaan op de plannen van
het college van b. en w. dit gel
autovrij te maken.
Het werkverslag onthult hierover dat
een nieuw twistpunt js ontstaan: „De
ondernemers aan die kant van de stad
willen de gedachte doorbraak Plein 40
- Markt onder geen beding verwe
lijkt zien. Wij hebben daarbij liet
gevoel dat men dit punt als voorwaar
de zal gaan hanteren bij de besprekin
gen over de omzetting der straat in
voetgangers-domein. Er ontstaat dus
een allesbehalve plezierige situatie.
Want tegenover liet onaanvaardbaar
van de ondernemers aan die kant
staat dc eis van wat wij gemakshalve
de Lange Delft en omgeving noemen
dan inclien de Geere doorgaat deze
doorbraak er beslist dient te komen."
Slol van pagina 1
Cijfers
De gedetailleerde cijfers van de NV
Haven van Vlissingen over 1974 zien
er als volgt uit: zeeschepen ladend-'
lossend 658 met 1.367.706 brt. (1973:
506 met 1.442.635 ton); bunkeren 51
met 37.8]7 ton; (69 met 39.539 brt);
voor reparatie deden 53 schepen de
haven aan met een tonnage van 45.997
brt (49 met 40.369 brt); het aantal
bijleggers bedroeg 837 met 253.200 brt
(767 met 22-2.946 brt); containersche
pen aan de terminal: 22 met een brt
van 569.294 (23 met 596.592 brt);
ladende en lossende schepen a.a.n de
terminal: 69 met 476.872 brt (64 met
313.696 brt). Totaal: 1690 schepen
(1478) met 2.750.900 brt. (1478 sche
pen met 2.655.700 brt). Het stuwa-
doorsbedrijf verwerkte aan lading: in
totaal ruim 748.000 ton t.egen bijna
596.000 in 1973. De cijfers: massagoe
deren 76.445 bon (108.469 ton); buikla
ding: 70.539 ton (79.027 ton); stuk
goed 306.245 ton (273.727 ton); olie
ruim 73.000 ton, in 1973 geen aanvoer;
containers 9715 stuks met 116.580 ton
(8790 stuks met 107.3'8 ton); roll-
on/roll-off naar Engeland en terug:
7022 trucks met 105.3'0 ton (in 1973
27.200 ton).
tADVERTENTIEj
in dit land
hebben we het écht allemaal nodig...
natuurlijke vitaminen
haal nude voordelige gezinsverpakking
«blijf ïit, de helewiister door!
TER,NEUZEN De zeevaart door de
sluizen van Terneuzen is vorig jaar
toegenomen ten opzichte van 1973. Da
binnenvaart liep iets terug. Dit blijkt
uit het jaaroverzicht van de Terneu-
zense rijkshavendienst. Via de West
sluis passeerden vorig jaar 10,380 zee.
schepen met een gezamenlijke brt van
30.643.34-2. In 1973 waren het er 9818
met een brt van 28.392.306.
Van zee of Schelde kwamen 5187
schepen met een brt van in totaal
15.321-656, naar zee of Schelde gingen
5193 schepen met een brt van
15.321.686.
Het aantal binnenschepen dat, West
en Oostsluis passeerde bedroeg 77.522
met een tonnage van 47.092.271- De
Westsluis verwerkte in '74 6732 bin
nenschepen van in totaal 3.302.253 tea
Van zee of Schelde kwamen 3521
schepen met, een tonnage van
1.911.322. naar zee of Schelde gingen
er 3211 met een tonnage van 1-390.93L
In 1973 verwerkte de sluis in totaal
.63.99 binnenschepen met een tonnage
van 3.354.120.
Via de Oostsluis passeerden vorig
jaar 70.790 binnenschepen met een
gezamenlijke tonnage van 79.790. van
zee of Schelde kwamen 35.326 sche
pen met een tonnage van in totaal
21-637.643, naar zee of Schelde gingen
35 464 schepen van in totaal 22.097.115
ton. In 1973 verwerkte deze sluis
72.039 binnenschepen van in totaal
43 738.151 ton-
GROTE VAART
ABEL TASMAN 13 210 ozo Eastlondon
nr Sydney, ACHILLES 13 115 notn Curacao
nr Kingston. ACMAEA 15 te Stanlow verw.
ALGRAB 14 te Botterdam ALKES 13 140
zw Tcnerlffe nr Rotterdam ALKMAAR 14
te Port of Spain. AMERSFOORT 13 te
Malta, AMSTELHOF 14 te Odessa AMSTEL-
LAAN 13 te Bandar Shahpour AMSTEL
PARK 13 100 nnw Las Palmes nr Boulogno,
AMSTELVBLD 13 440 O St. Helena nr
Odessa ANTILLA CAPE 14 Ie Rastuurn,
aARES 1113 80 z Azoren nr St. Maarten..
AVEDRECHT 13 265 wnw Bermud nr Am-
ba a BARENDREC-HT 13 t.a. Porto Torres,
BEGONIA 14 tö Mlüml vijrw BILDERDTJK
13 125 z Sable ell. nr Bremerhaven BUS-
SUM 13 410 ozo New Foundland nr Nannta-
li. CAPILUNA 13 450 ono Dar es Salaam nr
Rlo de Janeiro, CAPISTERLA 13 100 w Str.
Ormoesz nr Sriracha CERES 14 260 nw Kp.
Flnlsterrê nr Rotterdam CHEVRON EIND
HOVEN 13 260 ozo Colombo nr Perz. Golf.
CHEVRON FREEPORT 13 310 zzw Ascension
nr Freeport. CHEVRON KENTUCKY 13 1350
zzo St. Helena nr Freeport CHEVRON MA-
DRID 13 105 zzo Socotra nr Kharg oil.,
CHEVRON NAGASAKI 13 40 uw Dakar nr
Prz. Golf, CHOLUTECA 14 te Cristobal
verw. CINÜLIA 13 180 w Kp. St. Vincent nr
Las Pabus, CORAL OBHLIA 13 340 lilt O
Vltorla nr R daeo Janeiro DALLIA 13 vn
Bonny nr Tranmere, DIOGENES 13 vn
Arica nr Valparaiso DOCKLIFT-2 13 117
wnw Monrovia nr Bahrein. DOELWIJK 13
70 zo Kaapstad nr Lake Charles DOR-
DRECHT 13 t.a. Gladstone. ESSO BONAIRE
13 520 o St. Helena nr Perz. Golf ESSO
DEN HAAG 13 300 w Dampier nr Bantry,
ESSO EUROPOORT 13 CO o Medan nr
Rastanura. GAASTERDIJK 13 75 w Oues-
sant nr Bermuda GANYMEDES 13 50 zw
Kp. Flnlsterre nr Cristobal. GIESSENKERK
14 35 zw Aden nr DJcddah HERCULES 14
te Port au Prince verw., HERMES 14 te
Amsterdam ITTERSUM 14 te Lallberlad
verw.. KARAKORUM 13 te Bremen KHA-
SIELT.A 13 900 ozo Bermuda nr Curacao
LEERSUM 14 te Khorranisha.br verw.. LEI.
DERKERK 13 120 o Lorenco Marques nr
Antwerpen LOIRELLOYD 13 180 nw Gala
pagos ell. nr Papeete, LOVELLTA 13 1.30 no
Santo Domingo nr Curacao, MAASBREE 13
vn Kherg ell. nr Europa MAOHAN 13 t.n.
Tema MADISON LLOYD 13 50 u Dubai nr
Rotterdam. MAINLLOYD 13 160 wnw Freet
own nr Rotterdam, META 13 50 nnw Kp.
Flnlsterre nr Rotterdam NEDER EBRO 13
vn Honsto nr-Kaapstad NEDER ELBE 13
vn Cristobal nt Vera Cruz. NEDER EMS
14 rede Bahrein. ND ER WAAL 14 275 wnw
Kp Flnlsterre Dr VlssUngel NEDER WE
SER 13 vn Dubai nr Bahrein NEDLLOYD
KATWIJK 13 rede Port Elisabeth. NEDL
LOYD KIMBEBLEY 14 te Mombasa, NEDL
LOYD KYOTO 14 te Port Elisabeth ONOBA
15 te St. James verw. PATRO 15 te Dubal
verw FBRICLËS 13 te Puerto Oabezas,
RUDOLPH PETERSEN 13 50 nw Nouadh-
bou nr Rlot.terda.m RIJNBORG 14 te Gefle
SALLAND 13 vn Durban nr Lorenco Mar
ques. STRAAT AGULHAS 12 vn Singapore
nr Manilla. STRAAT FLORIDA 13 t.a. Dur-
ban STRAAT HOLLAND 12 t.a. redeBeJra
STRAAT HONSHU 13 1000 ozo Santos nr
Santos STRAAT MAGELHAEN 14 lo Abid
jan, STRAAT TALBOT 14 te Gothenburg,
STRAT VAN DIEMEN 13 100 zo Mauritius
nr Shanghai STREEFKERK 13 175 zw Las
Pslmas nr Kaapstad TANAMO 13 100 zw
Los Angeles nr Mant», TRIDENT ROTTER
DAM 13 140 wzw Kp. Flnlsterre nr Elgua-
mache. ULYSSES 14 vn Amsterdam nr
Hamburg-W-Indie VIANA 14 te Petit Cou.
ronne. WALCHEREN 13 300 Neow Found-
land nr Tilbury WIELDRECHT 12 vn Port
Elisabeth nr Porsgrunn. WILLEMSKERK 14
vn Barcelona nr Amsterdam WISSEKERK
13 450 zw Abidjan nr Singapore. ZONNE-
KER.K 13 450 o St. Helona nr Port Elisa
beth ZWIJNDRECHT 13 600 zo Kp. Race nr
AROA 14 150 zzo Muscat, nr Mena al
Ahmadl, ATLANTIC CROWN 14 900 ono Kp.
Race nr Le Havre, BATJAN 14 250 zw
Walvlsbsy nr Dubai CALAMARES 13 1000
w Kp. Flnlsterre nr Hamburg CHEVRON
LEIDEN 13 380 wzw Adelaide nr Bandar
Mashshar, CHEVRON MADRID 14 U0 zo
Kurla Murla nr Kharg ell.. CHEVRON NE
DERLAND 14 200 z Mogadiscio nr Kharg
ell. EEMLAND 13 vn Bremen nr Amster
dam, ESSO SABA pass 14 Muscat nr Rot
terdam, GAASTERDLIK 14 250 nw Kp. Fl-
nialerre nr Bermuda GOOILAND 14 120 w
Lissabon nr Angra dos Bels GRAVELAND
14 225 zw Kp. Verdische ell. nr Amsterdam,
KALYDON 14 100 zzw Maslra nr Durban.
KENNEMERLAND 1.4 50 zo Wight nr Am
sterdam LELYKERK 14 I8B zzw Kp. Flnls
terre nr Rotterdam. MARINULA 14 500 ono
Dor es Salaam nr Mena al Ahmadl, MART.
SA 14 60 zo Socotra nr Landsend MUSI
LLOYD 13 vn Tauranga nr Manzanlllo
NEDER RHONE 14 500 zzo Colombo nr
Penang, NEDLLOYD KEMBLA 12 te New
Westminster. PBILINE 15 te Rotterdam
verw. SAFOCEAN AMSTERDAM 14 600 lie
Durban nr Durban SAFOCEAN AUCKLAND
15 te Adelaide verw., SCHELDE LLOYD 13
te Genua. SCIIERPENDRECHT 14 vn Bas-
noli nr Gibraltar SPAARNEKERK 14 230
nw Kaapstad nr Hamburg STRAAT AGUL
HAS 13 te Manilla, STRAAT FUTAMI 15 te
Kobe verw.. WAALEKERK 14 vn Kobe nr
Nagoya ZWIJNDRECHT 14 390 wnw Flora
(AZ) nr Terneuzen.
KLEINE VAART
AURORA 13 vv Amsterdam n Goolev
BARKEN 13 Ouesso.nl: n Bremen, DIANA-V
v Rotterdam n Limerick DOLFIJN 13 v
Rotterdam n zee. ELIZABETH HROERTC is
to Rotterdam FES 13 to no Goeree a
Londen. FLEVOMEER 13 80 zw Ouessant n
Engeland FRANS-W 14 65 ono Iblza n
Salerno, GABRIELLA 13 500 o Bermuda n
Foz GEESTDUIN 13 te Rotterdam. GEEST-
STROOM 13 v Rotterdam n Ipswlck GRU-
NO 14 te Rotterdam HEREFORD EXPRESS
13 dw Fecamp n Breskend, HOOP 13 Bacsii-
rel n Duinkerken. JACQUELINE BROERH
13 v Rotterdam n Bilbao JEAN-E 13 v
Amsterdam n Rotterdam JERSEY EX
PRESS 13 dw Schelde n Einden, KLAREN-
BEEK 13 110 nu o Vllan n Gdynola, LAURA
13 60 n Kp St. Vincent n Alexandria
LEONARD BOHMER. 14 60 ZZW Kp.' Spartel
Casablanca, LOUISE SMITS 1.4 80 zw
Marseille n Casablanca., MARE IRATUM 13
te Rotterdam MARE SILBNTUM 14 te
Rotterdam MEGREZ 13 60 nw Casablanc»
n Nantes. MERES 13 35 no Oporto n
Leixoes. NEELTJE BROERE 13 v Rotterdam
n Billmgham NEUTRON 13 v Rotterdam n
Portsmouth NIEUWLAND 14 v Rotterdam
n Lelih, NOBLESSE 14 te Rotterdam, NO
MADISCH 13 te Rotterdam NORSTAR 13
Roterdam n Hull PER GO p Spurn n
IJmulden PRIMAS 13 v Rotterdam n Le
Leque. PRINSES MARGRIET 13 v Amstor-
dam n St.. Pelerporl, PROCYON 14 15 ozo
Smithknolle a Aberdeen RISA PAULA 13
130 z Kp. Verd. el!, n Porto Rico ROER
DOMP 13 te Amsterdam. SCHIEHAVEN 13
50 z Flnlsterre n Duinkerken, SEINEHAVEN
13 v Rotterdam n Las Falmas SHIPMAIR-t
14 dw NorthfoTeland n I-Iumber SHIP-
MAIR.-5 14 10 zw Ouessant. n Hamburg.
SURVEYOR 13 f.e Rotterdam, TARAS 13 te
Rotterdam THEANO 14 te Rotterdam
éTRIAS TRADER 13 v Roterdam n Lon
den. VANGUARD v Rotterdam n Londen.
VEDETTE 13 v Amsterdam n Rotterdam
VENUS 13 Amsterdam n Tananger VESTA
13 t« Rotterdam.