NIET ALLEEN MET KERST „EEN GAST AAN JE TAFEL" VIJF GEITEN EN DRIE SCHAPEN VOOR IEDERE FAMILIE KEUKEN EN EETZAAL VOOR INDIANEN SPECIALISTEN VOOR EEN BOERENLEENBANK PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT me niet om een rijgcorset van voor schriften, waaraan ieder zich kramp achtig zou moeten houden. Ik zie het als wegwijzertjes, die ideeën voor versobering op alle mogelijke gebieden, waarmee ieder in zijn ei gen gezin maar ziet wat hij ermee doet. Voor mij wordt een heel inte ressante vraag of langs dit soort wegen 'Gast aan tafel-actie', een nieuwe manier van vasten mis schien het algemene klimaat rijp wordt er met elkaar verder over te denken. En dat zou, vanuit die per soonlijke betrokkenheid, misschien kunnen leiden tot veranderende op vattingen over onze eigen maat schappij-structuur- We hebben ons met. de EEG bijvoorbeeld erg be schermd tegen de import vanuit ar me landen- Die vinden in het vere nigd Europa een groot blok tegen over zich. Als we daar in het ontwik kelingswerk ook eens wat aan zou den kunnen doen, ervoor zorgen dat de derde wereld zijn simpele pro- dukten wat gemakkelijker op de we reldmarkt kwijt kan, zouden we misschien een veel grotere klap slaan dan met al onze acties bij elkaar". Het ontwikkelingswerk vanuit en in Nederland heeft de laatste jaren zelf ook een opvallende ontwikkeling doorgemaakt. De actie 'Gast aan tafel' is daarvan bij de NOVIB het levende voorbeeld. Sjef Theunis loopt even de geschiedenis ervan met me door. In 1958 gestart vanuit de charitatieve hoek: geven. Hele maal in de sfeer zoals die jaren over ontwikkelingshulp en -bijstand werd gedacht. Langzaamaan is de actie gegroeid in de richting van de solidariteitsgedachte. Het bord van het éénrichtingsverkeer werd er bij weggehaald. Contact met de derde wereld werd een van de belangrijk ste elementen, eigenlijk de basis on der de actie. Niet alleen op de arme landen inpraten, maar naar de derde wereld met zijn eigen samenlevings patronen, zijn sociale opvoeding, zijn onderwijsaanpak, zijn sterke ge zinsverband luisteren- De mensen uit Afrika, Azië en Latijn Amerika zelf aanhét woond la/ten- Van Kun erva ringen met onze westerse wereld en ónze opvattingen iets proberen' te begrijpen. De afstand verkleinen. Doodeenvoudig dichter bij de derde wereld komen staan. In deze benadering heeft de NOVIB met zoiets als de actie 'Gast aan tafel' niet alleen een hele waslijst van projecten in een reeks van lan den waarbij de helpende hand wordt toegestoken in de verbouw van rijst, bij hei. aanboren van water, bij het verstrekken van maaltijden op scho len, bij de aanleg van een systeem voor de bevloeiing van landbouw gronden of bij steun aan een visse rijcoöperatie. Er is ook een 'project- Nederland'. Naast de fondswerving voor de derde wereld gaat het ook om het gesprek met en het begrip voor die derde wereld. De deelne mers krijgen nauwkeurig verant woording over wat er met het geld gebeurt. En dan niet uitsluitend om aan te geven dat het geld 'goed terechtkomt', maar vooral ook om de 'gastgezinnen' meer kijk te geven 00 de wereld van de gasten aan hun tafel. INFORMATIE NOVIB-directeur Sjef Theunis kan na een reis zoals hij die net achter de rug heeft niet ophouden met te verklaren en te verzekeren dat voor lichting en informatie over de derde wereld in Nederland voor het ont wikkelingsbeleid en het ontwikke lingsbesef in de naaste toekomst van het grootste belang zijn. „Het eigen geluid van de derde wereld moet hier kunnen doorklinken zon der dat het misvormd wordt. En dan liefst in begrijpelijke taal- We zijn daar zelf mee begonnen- Onze deelnemers krijgen van tijd tot tijd materiaal over de projecten en de gemeenschap waarin die een rol spe len. De sociale vraagstukken van de mensen ginds en de politieke proble men van him land. Op die manier pogen we de projecten voor wie zioh er hier bij betrokken voelt te plaatsen in hun kleine en grote sa menhang en zo een stuk achtergrond informatie te verschaffen. Voedsel voor de discussie hier dus". NOVIB wil zich in de komende tijd speciaal richten op- een aantal lan den om die 'van heel dichtbij te betrappen op de ontwikkeling van dag tot dag': de Sahelgébieden ten zuiden van de Sahara (Mali, Opper- Volta. Niger, Mauretanië, Senegal en Tsjaad), Tanzania en Mozambique, Suriname, het Magheb-gebied (Ma rokko, Algerije en Tunesië) en vol gend jaar in Calcutta (India) steun aan een groot project voor onder wijs, stadsontwikkeling, gezondheids zorg, sociale centra enzovoorts. Een gast aan je kersttafel dus? Plotseling een breed gebaar bij kaarslicht dat de werkelijkheid toch wat verdoezelt? Als het alleen maar is om je gewetensonrust op twee vrije dagen te sussen, je gewetens onrust over de rijkdom in de uit puilende etalages en onder de kerst boom, dan houd je er samen met je gast alleen maar een kater van over. Sjef Theunis: ,jpie onrust moet er niet alleen zijn op een geïsoleerde datum als 25 december. Het is een vraag die iedereen zich vcort durend zou moeten stellen: K'~ Jit nou allemaal wel? 1 >st moet verspreid worden hele jaar. Iemand die zich hele jaar afvraagt zal dat c Kerstmis doen, ook met .aas, ook in zijn vakantie. In da, 0c-val zit de gast aan je tafel niet op het puntje van zijn stoel. Hij voelt zich dan hier misschien een beetje beter thuis"- KEES VAN DER MAAS OPPER-VOLTA Het is midden 1973. De ramp in de Sahel voltrekt zich. Het plaatsje Kaya In Opper-Volta is een toevluchtsoord voor velen die op het land geen bestaan meer hebben. Er komt een groep Toèaregs. Bekwame veefokkers, onafhankelijke mensen, zeer vrijheidslievend. Zij waren de bezitters van 1200 koeien, stieren en evenveel geiten en schapen. Ze zijn uit hun woongebied verdreven en komen aan met twee kamelen en een paar ezels, die de droogte nog hebben overleefd. Alle koeien, schapen en geiten zijn verloren gegaan. De groep bestaat, met de families die zich er later bij voegden, uit 360 Toearegs. Zo'n 60 families van gemiddeld 6 personen. Met hen wordt overlegd onder welke minimum voorwaarden zij zichzelf kunnen behelpen zonder verdere hulp van buiten. Als ze zich in Gorum Gorum vestigen zou dat met ©en klein veestapelt.je van geiten en schapen wel lukken. Dat vraagt natuurlijk een investering, waarvoor ze het geld zelf niet meer hebben. Als iedere familie vijf geiten en drie schapen krijgt en voedsel voor een jaar vergt dat 1000,- per familie- Ter plaatse lijkt voldoende water in de grond te zitten, ook voor het droge seizoen. De waterputten die hiervoor geslagen moeten worden zijn niet zo duur. Maar wil iedere familie een put tot zijn beschiklring hebben dan vergt dat toch enkele tienduizenden guldens. Met de ezels ten behoeve van het transport en de trekkracht op het land komt het totale bedrag dat met dit herstel van veestapel en bestaansmogelijkheden van deze Toearegs is gemoeid op f 93.000,-. VENEZUELA In Venezuela, diohtbij de grens met Columbia, ligt midden in de Orinoco Isla de Ratön, het ratteneiland. Het eiland en het omliggende district, Territorlo Federal Amazonas, wórden bewoond door indianen AI tien jaar loopt daar een próject vanuit het centrum voor ontwikkeling van Indianen, 'Wahari'. De verantwoordelijkheid hiervoor heeft de Neder landse Stichting Hulp Indinanen Amazonas, die tot doel heeft de in. het Territorio Federal Amazonas Venezuela wonende indianen sociaal, kultureel en economisch te ontwikkelen vanuit het centrum op Isla de Ratön. Dit gebeurt door lager onderwijs en land- en huishoudonderwi.is te geven, betere voedingsgewoonten aan te leren, proefboerderijen te stichten en medisch- hygiënische begeleiding te geven. Daarbij zijn direct 10.000 personen betrokken. Er zijn al enkele successen geboekt: het vertrouwen van de Indianen is gewonnen: voor jongerens en meisjes is er lager onderwijs op een internaat voor 225 kinderen: voor voortgezette opleiding zijn enkele kinderen uitgezonden naar internaten elders. De uitbreiding van het project wordt nu noodzakelijk want de toeloop van Indianen wordt steeds groter, er moeten zelfs al kinderen worden afgewezen. Ten behoeve van het project werd aan NOVIB gevraagd een keuken met eetzaal te financieren. Deze keuken zal enerzijds dienen voor verbetering van de bestaande primitieve outillage, anderzijds om in de behoeften van een steeds toenemend aantal leerlingen van het internaat te voorzien. De keuken en eetzaal moeten ruimte bieden om 30 kinderen te voeden. Met de bouw is 43.000,- gemoeid. FILIPPIJNEN: Talacoeon, San Luis, La Paz en Esperanze. Vier gemeenten in de provincie Agusan del Sur op het eiland Mindanao van de Filippijnen. Er wonen zo'n 40,000 mensen. Het is werkterrein van pater Hoff, zijn parochie omvat de vier gemeenten en is vier uur reizen lang. Varen in dit geval, met een uitgeholde boomstam waarop een buitenboordmotor voor de aandrijving zorgt- De zijrivieren van de Agusan zijn soms wel drie uur varen diep. Ook daar wonen mensen. De Agusanvallei is een grote vlakte met vruchtbare gronden. Sinds een vijftiental jaren is deze vallei belangrijk geworden; men trok toen een grote weg' door het oerwoud. De houtexploitatie werd daardoor eenvoudiger. Al in 1953 richtte Jeremias Montemayor de FFF op, de federatie van zelfstandige boeren, een Filippijnse boerenbond. Hij wilde dat alle landbou wers, pachters en dagloners bewust zouden worden van him waardigheid als mens en als arbeider. Hij wilde een brede organisatie waarin de landbou wers samen zouden kunnen vechten voor hun rechten. Intussen is deze beweging uitgegroeid tot een organisatie die een miljoen leden telt. Zolang de landbouwers aan hun lot zijn overgelaten, zolang ieder van hen het op zijn centje probeert, hebben ze geen schijn van kans te slagen. Zo ook in de Agusanvallei Boerenleenbanken maken de landbouwers onafhan kelijk van geldschieters, coöperaties bevrijden hen van de opkopers. Het is nu de bedoeling deze mensen te helpen wat te sparen zodat ze in moeilijker tijden of voor de opzet van een bedrijfje, bij hun bank 1 runnen aankloppen voor een lening. De banken zetten een klein percentage van liun inkomen opzij voor educatie en promotie. In het begin is dat moeilijk omdat de spaartegoeden klein zijn. De mensen moeten nog echt leren sparen en lenen. Daar worden ze in bijgestaan door zogenaamde extension workers, specialisten in de coöperatie ve beweging. Maar deze specialisten kosten geld. Daarom werd steun voor het project bij NOVIB gevraagd. Er kwam 20.275, baar belang voor het transport, voor het gebruik van tractoren op liet land en overal waar machines al een beetje zijn ingeschakeld". Sjef Theunis heeft zijn ervaringen uit de eerste hand. In Lourenco Marques, de hoofdstad van Mozam bique, hoonde hij het verhaal van de bedrijfsleider van een grote boerde rij, gedreven door een Rotterdamse fabrikant in veevoeder. „Ze zitten daar in een enorme crisis. De prij zen zijn zo de pan uitgerezen dat de mensen het veevoer en de kunst mest niet meer afnemen. Het vee wordt nog meer aan zijn lot overge laten dan vroeger al gebeurde. Het weidt maar wat, zonder noemens waardige bijvoeding. En landbouw bedrijven zonder kunstmest is op nieuw een stap terug in de voedsel- produktie". FOUT GEMAAKT Wat wil de NOVIB nu met die gastvrijheid voor de derde wereld aan tafel bij ons? Sjef Theunis: „Kijk, het is een actie die eigenlijk niet simpeler kan. Een rechtstreeks appel op het gezin: we i.ebben hier een busje en daar doe je wat mee en wat in. Het busje vraagt een klein bedrag per dag; hef, nodigt ook uit- tot een discussie over arme landen. Bij de maaltijd of op een ander moment. Je merkt dan dat ouders met soms heel uitgespro ken meningen over onze maatschap pij dit eenvoudige model gebruiken om de derde wereld met al zijn problemen in huis te halen. Ik vind dat erg belangrijk. We hebben name lijk in onze ontwikkelingsopvoeding' onze opvoeding dus in verhou ding va-n arm en Tijk een grote fout gemaakt. In Nederland en in heel West-Europa. Het is allemaal veel te moeilijk, te abstract en te rationeel geweest. Laat ik nu geen misverstanden wekken- Het is na tuurlijk erg nuttig allemaal- We moeten goed nadenken over de oor zaken, er moet veel gestudeerd wor den en daar moeten weer heel wat discussies van-dik-hout-zaagt-men- planken op volgen. Maar,;.-alshet daar bij blijft zal de discussie óver dé' arme landen zich beperken tot een heel kleine elite van de Neder landse bevolking. De elite waar ik zelf jok toe behoor. Die door aller lei omstandigheden in het voordeel is geweest om een stuk onderwijs te volgen. Die de tijd. heeft om er zich in te verdiepen. Die er soms zijn werk in kan vinden. Een ander moet dat in zijn vrije tijd doen, na kan toortijd. na de prikklok van de fa briek. Voor veel mensen is en blijft het een grote sprong, die van het dagelijkse werk naar de daadwerke lijke en actieve interesse voor wat er in de derde wereld omgaat. Wij doen alle mogelijke moeite om die sprong wat kleiner te maken. Met zo'n actie hereiken we nu een grote groep. En daarbij gaat het niet om 40-000 mensen die een girootje over maken, maar om evenzoveel situa ties gezinnen, schoolklassen, clubs waarin we gelegenheid krijrfn de derde wereld onder de aandacht te brengen- Hoe dat precies gebeurt? We proberen daar met eenvoudig materiaal wat richting aan te geven, Daarin laten we duidelijk uitkomen dat het bij deze actie niet om een aalmoes gaat. maar om een geste van solidariteit. Als het busje alleen maar wordt gébruikt om er geld in te stoppen vinden wij hier bij de NOVIB onze actie niet geslaagd. We zenlijk erbij hoort het gesprek in het gezin. Het zijn de ouders die dat bepalen en de kinderen die daar soms naar vragen". VASTENDAG Ziet de NOVIB er iets in om zo'n aotie 'Een gast aan tafel' te koppelen aan de vastendag die de Raad van Kerken wil invoeren en waar veel mensen toch eigenlijk geen raad mee weten. De i-aatste weken worclt nogal eens de vraag gesteld: wat heeft de derde wereld er aan als ik een dag per week wat minder eet? Sjef Theunis: „Ik zou er erg voor zijn. De gedachte va-n de Nederland se Raad van Kerken spreekt me bijzonder aan. Ik kom zelf uit de rooms-katholieke hoek, ken wel wat van de geschiedenis van het vasten, ook uit de praktijk. Vroeger was het heel sterk gericht op een onthouding- bedoeld om de afzonderlijke mens wat vrijer te maken van het mate riële. Maar daar zat een mens en maatschappij-opvatting aan vast die niet meer van de 20e eeuw is en in bepaalde opzichten ook niet bijbels De kritiek op de oude vastenprak tijk zou je zo kunnen samenvatten: ze was te individualistisch, het ging om het eigen zieleheil, overtreden van de vastenwét was zondigen- In de Islam waar ik mé door studie nogal in verdiept heb is me altijd opgevallen dat het vasten (een maand lang, de Ramadan) een socia le duiding had. Dé rijken moeten zich vernederen tot de armen die inderdaad een heel jaar leefden zo als de rijken in de Ramadan. En aan bet eind van de vastenperiode de verplichting om een deel van je inkomen af te staan ten hehoe-ve van de gemeenschap, de armen, de weduwen en de wezen, Wat je nu terugvindt bij de kerken is dat de sociale duiding voorop staat, Het idee van een vastendag per week is op die manier een solidari-teitsuit- gangspunt met wereldperspectief. Het belangrijkste vind ik niet wat het nu meteen oplevert, maar de inzet en je houding voor en tegen over de mensen aan de andere kant van de scheidslijn. Niet uitsluitend de kruimels van je eigen tafel in die richting vegen, maar proheren enigs zins het patroon van de mensen in de ..rme landen te naderen. Het gaat DEN HAAG De projekten waaraan de NOVIB onder meer via de actie 'Gast aan tafel' deelneemt zijn zeer gevarieerd en liggen over de hele wereld verspreid. Hieronder, uitsluitend als voorbeeld, een greep: „Nee, geen kwartje meer. Dertig cent is het nu. Inflatie en oliecrisis hebben de dagelijkse maaltijd in de derde wereld ook duurder gemaakt." Het stond er zo terloops, maar er zat iets uitdagends in die paar zinnetjes. Ze waren afkomstig van de NOVIB Nederlandse Organisatie voor Internationale Ontwikkelingssamenwerking) en bestemd voor de trouwe deelnemers aan de actie 'Gast aan Tafel'. Ik viste het bewuste stencil uit een enveloppe die tussen de kranten was geraakt, waarin enkele weken voor de decemberfeestdagen al pagina's vol advertenties stonden met de meest exclusieve aanbiedingen van kerstdiners bij candle light; reservering aanbevolen. Vorig jaar om deze tijd zaten we met de autoloze zondag, de bonkaarten voor de dreigende benzinedistributie in huis, de kerstetalages in het donker, de oproep van Lubbers om de gordijnen te sluiten en de ther mostaat een uurtje eerder te la ten zakken. De Arabieren dwongén ons met de hand aan de oliekraan om het wat kal mer aan te doen. Kerst 1974 ligt het eigenlijk allemaal veel ingewikkelder. Geen gedwon gen solidariteit, geen bonkaar ten bij de pomp, geen beper kingen - omdat - het - nu - een maal - niet - anders - kan. Dit keer gaat liet om een stuk persoonlijke verantwoordelijkheid voor een wereld die niet binnen handbereik ligt. Een wereld, waar één couvert voor een kerstdiner van veertig gulden uit de advertenties bij ons lean worden omgerekend in 130 maaltijden met daarin de ele mentaire voedingsstoffen voor men sen die in de kringloop van armoe en honger zijn gevangen. Een wereld waar de binnenvetter echt geen kans heeft. Een wereld waar je minder eten niet kunt vervangen door lek kerder eten. De derde wereld. Kerst 1974. We hebben net een We- reldvoedselconferentie in Rome ach ter de rug- We zitten ook een beetje in de maag met de beslissing van de Raad van Kerken in Nederland om in principe een 'vastendag' per week in te voeren- „Het vasten moet een teken zijn van het vrijwillig teiugne- men van een stuk van onze welvaart ten voordele van het welzijn van de hele wereld", zei prof. H. A. M. Fiolet, de secretaris van die raad van kei-ken een paar weken terug, toen hem werd gevraagd wat je nou met zo'n vastendag zou kunnen doen. Vasten, solidair zijn. Maar an ders dan via de massale inzameling. Anders dan in de discussieclub die ook al weer zo'n elitair tintje begint te krijgen. Met een gast uit de derde wereld aan je eigen tafel proberen mee te denken aan een oplossing voor die verschillen tussen arm en rijk ver van je bed misschien? De derde wereld aan je dagelijkse dis. Het is geen idee van vandaag of gisteren, ontstaan uit een stuk per soonlijke onrust over de eliende van honger, ondervoeding, epidemieën en wanhopige overiewingpogjngen uit de derde wereld die je vooral de laatste paar jaar vrijwel dagelijks naast je eigen bord krijgt opge diend. De NOVIB werkt al tien jaar met de actie 'Een gast aan tafel'- Een actie die iedere deelnemer (op het ogenblik zijn er zo'n 40-000) zelf kan 'vertalen' zoals hij wil. Eigenlijk een combinatie van betrokkenheid en daadwerkelijke hulp, symboliek van de wil om er niet aan voorhij te lopen met een zinvol batig saldo in de doodgewone materiële zin. Dit jaar hebben de gastheren en gast vrouwen van de NOVIB met dat kwartje per dag (nu dertig cent) ruwweg 2,5 miljoen bijeengebracht. En dat ging dan om een rijtje voorbeelden te noemen naar ne gen projecten voor watervoorzie ning, naar India voor kredieten aan kleine hoeren, naar Haiti voor de aanleg van een oocosbuin, naar voed- selvoorlichting in Dahomey, naar hoerenhuizenbouw en landbouw in Ethiopië, naar twee boerderijen en twee tractoren voor Sri Lanka, naar een Toeareg-project in Upper-Volta, naar een school voor Papoea-kinde ren in -Indonesië. Bescheiden, bijna persoonlijke handreikingen, waarin de solidariteit een beetje de kans krijgt om voelbaar te worden. GELIJKE KANSEN? NOVIB-directeur drs. Sjef Theunis is net terug van een rondreis door Tanzania en Mozambique. In zijn werkkamer aan de Haagse Van Blaaikenburgstraat zit hij weer tus sen de affiches met kreten als 'Gelij ke kansen? Kom nou!' 'Martelingen. Denk er over na!', foto's van de droogterampen in de Sahel en van de grote VN-vergaderzaa-l in New York. „Het is een vuasthedrag, dat wij voor een gast aan tafel vragen. Je betaalt natuurlijk voor een maal tijd in Argentinië niet hetzelfde als in India: in Pakistan niet net zo veel als in Oeganda. Als je zelf reist merk je hoe verschillend de prijzen liggen- In de armste landen kun je er werkelijk een volwaardige maal tijd van bereiden- Niet te vergelij ken met de onze natuurlijk, maar er zitten wel voldoende bestanddelen voor een dieet in dat. verantwoord kan gelden. We zijn nu net met onze aotie vijf cent omhoog gegaan om dat de kostenstijgingen in de derde wereld minstens zo hard lopen als hij ons. Vooral de armste en armere landen die niet zelf over olie be schikken zijn van de energiecrisis veel meer het slachtoffer gewórden dan wij. Want wat merken wij er nu eigenlijk van? Alles is wat duurder geworden, maar alles wordt ook meteen weer bijgesteld. Ginds, aan de andere kant van de welvaartgrens, ligt dat even anders. Daar is het merkbaar geworden in de eerste aanschaf van voedsel. De prijsverhogingen zijn vooral moor dend in de kunstmest en de energie in de vorm van olie, van onvoorstel- Drs. Sjef Theunis noemt zichzelf een kosmopoliet. Hij is sinds enkele jaren directeur van de NOVIB en heeft zich ook daarvoor sterk met ontwikkelingswerk beziggehouden. Na een studie sociale wijsbegeerte en niet-westerse godsdienstwetenschappen (Islam en Arabisch; was hij enige tijd leraar voor buitenlandse studenten: Nederland over brengen aan mensen die hier vertoefden en vormingswerk in discussiegroepen over alle mogelijke wereldvraag stukken. Theunis reisde veel in het Middellandse Zeegebied en had goede contacten 'van onderop': het Maghebge- 'bied. Spanje en Portugal met de politiek naar de koloniën van die landen. Een ondenoerp dat hem bijzonder in teresseert is dat van de buitenlandse werkkrachten, waarover hij een dissertatie schrijft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 36