PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
EXTRA VERHOGING
HUREN MOGELIJK
EEG doorbreekt
impasse energiebeleid
Alleen provinciesubsidie aan vliegveld
Midden-Zeeland als bedrijven 'meedoen'
Senaat aanvaardt
wet aardgasprijzen
de krant
van zeeland
CRUYTERS: ALS KOSTEN BLIJVEN STIJGEN
ln ^el ka,5lnet mcn
Agent niet
meer oom
Pagina 2
217e jaargang - no. 297
Woensdag 18 december 1974
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister Gruijters van volkshuisvesting houdt vast aan zijn voornemen de huren de
somende jaren met 8 procent te laten stijgen, maar hij maakt het uitdrukkelijke voorbehoud, dat de
huren toch verder omhoog zullen moeten als de kostenstijging in de bouw aanhoudt. Bij het debat over
volkshuisvesting gaf Gruijters overigens toe, dat de regering voornamelijk om politieke redenen vast
houdt aan de huurverhoging van 8 procent. Strikt genomen is 8 procent wat aan de lage kant, maar je
moet nu eenmaal rekening houden met bepaalde verwachtingen, die op grond van verkiezingspro
gramma's bij het publiek zijn gewekt, zo was zijn standpunt.
Gruijters bleek niet in staat de
regeringspartners KVP en ARP te
overtuigen van de juistheid van de
Norgestelde verhoging. De ARP'er
Schol ten, die maandag een motie in-
ïde over de verhoging met 8 pro-
t, plaatste zowel vraagtekens bij
cijfermatige als de politieke argu-
ïtatie van de minister. Gruijters
>ert zijn berekeningen op een
iw systeem van woningfinancie-
rag, de zogenaamde dynamische kost
prijsberekening. Hij gaat daarbij uit
een stijging van de bouwkosten
ran 11 procent. Volgens Scholten is
du te laag. De kosten liggen nu al op
11,5 a 12 procent en de huurverhoging
daarom naar zijn mening min-
9 procent bedragen.
IVP-woordvoerder Cornelissen diende
igavond een motie in, waarin
SJ de regering vraagt op korte ter-
djn te komen met een bouwpro-
ramma 1975 en met een verkenning
■sa de bouwproduktie voor de jaren
314-1978
Gruijters had zich daarvoor, bij de
discussie over de sterke terugval in
de woningbouwproduktie, al opmerke
lijk bescheiden opgesteld. Zonder nu
meteen alle schuld op zich te nemen,
gaf de minister wel toe dat hij begin
dit jaar veel te optimistisch is ge
weest bij zijn schatting van een bouw
produktie van 135.000 woningen. „Mijn
optimisme wordt inderdaad gelogen
straft, we mogen nu blij zijn als we
de 115.000 halen", zo zei hij.
Minister Gruijters heeft de kamer
dinsdag nog niet kunnen meedelen
welke maatregelen hem voor ogen
staan om de bouwproduktie op te
vijzelen. Onder leiding van minister
Boersma van sociale zaken wordt ge
werkt aan het programma dat in het
kader van de extra injectie voor de
bouw zal worden opgezet. Men hoopt
'dit programma in januari af te ron
den. Een structurele analyse zal wor
den neerglegd in de nota werkgelegen
heid onder meer een behoeftenon-
derzoek maakt deel uit van de analy
se, reden waarom de minister, on
danks het misnoegen van een deel van
de kamer, geen cijfers voor het bouw
programma 1975 kon verstrekken. Dit
lister Lubbers uit Brussel teruggeroepen
(Fm onze parlementaire redactie)
HAAG De eerste kamer heeft vanmorgen in alle vroegte
a uitvoerige discussies het wetsontwerp aardgasprijzen aangeno-
I. Met 38 tegen 24 stemmen zwichtte de senaat voor de argu-
iten van de ministers Lubbers (economische zaken), Van Agt
justitie) en staatssecretaris Polak (binnenlandse zaken). Daar-
se krijgt de regering wettelijke bevoegdheden om voor te schrij-
>nwat de consument, het bedrijfsleven en de buitenlandse af-
aners voor het gas moeten gaan betalen.
Voor het zover was moest de lieer
in Agt eert deel van de strikt
Mme aardgascontracten die met
silenlandse afnemers zijn gesloten,
inbaar maken. Daaruit bleek dat de
nirheld de Nederlandse leverancier
on dwingen om de verkoop aan het
Hitenland te staken zodra men daar
wettelijk voorgeschreven prijs niet
nl betalen. Voor het wetsontwerp
tonden de PvdA, PPR en de
wrgrote meerderheid van het
0.A (KVP, AR en CHU). De WD en
i meeste kleine partijen waren te
rn,
De Kamer was woensdagmiddag hij
behandeling van het wetsontwerp
tos over het feit dat minister Lub-
ks zich wegens bezigheden in Brus-
f! EG-energieberaad liet ver
ingen door zijn collega Van Agt van
jntitie. Lubbers moest in de loop van
b middag zijn werkzaamheden in de
slgische hoofdstad afbreken om
kt het Binnenhof te komen. Alleen
PvdA en de PPR ondersteunden op
bt moment het wetsontwerp. De op-
Kitie van de WD kreeg politiek
"oie betekenis toen bleek dat ook
WP, ARP en OHU ernstige bezwaren
In het wetsontwerp vraagt de mi-
ster verregaande bevoegdheden. Hij
ti de mogelijkheid om binnen- en
btenlandse contracten te doorbre-
en voorschrijven welke prijzen
stekend moeten worden. Gasbedrij-
gedwongen worden hun
te passen. Verwijzend
.tregelen van de Arabieren
liberaal prof. Zoutendijk: ,Dit
p lij let op een aardgasem-
een land dat zijn energie
aniikt als pressiemiddel om zijn zin
krijgen". Senator Kaulingfreks
sprekend namens KVP, AR en
3, niet zo ver. Maar hij onder-
'ireef ten volle de juridische bezwa-
'a die de liberalen naar voren had-
agebracht.
Minister Lubbers zei dat een deel
het energiebeleid nu eenmaal via
Prijsvorming gerealiseerd moet
"Men. De noodzakelijke prijsverho-
«III»
Nieuws uit Zeeland op de pa-
gina's 2, 4, 5, 9, 11 en 14.
Binnen- en buitenlands
nieuws op de pagina's 1, 3 en
13.
Nadio en televisie op pagina
18.
financieel nieuws op pagina
19.
gingen kunnen in de huidige situatie
niet meer bestaan in lichte aanpassin
gen. De gasbedrijven verenigd in de
VEGIN hebben hier begrip voor. Het
is ook niet waar dat wij zonder
wettelijke regeling dezelfde prijsver
hogingen door kunnen voeren.
Essentieel
Lubbers wees er de Eerste Kamer
met Idem op dat het onderhavige
wetsontwerp een essentieel onderdeel
is van het financiële en het energiebe
leid van de regering. De verhoging
van de gaspiijzen is nodig omdat de
kosten van de verschillende brandstof
fen niet te ver uit elkaar mogen
groeien.
Evenals de WD hadden ook KVP
AR en CHU zich afgevraagd waarom
dit wetsontwerp zo haastig door het
parlement "gejaagd" moet worden.
Het ligt toch immers niet in de
bedoeling om de buitenlandse gebrui
kers er in 1975 al aan te binden. En
wat het binnenland betreft: Negentig
procent van de gasleveranciers heeft
verklaard de prijsverhoging die de
regering wenst, vrijwillig door te voe
ren".
programma wacht juist op de verde
ling van de gelden uit de extra injec
tie en zal eerst in de loop van januari
gepubliceerd worden.
De. bewindsman had wel een duide
lijke verklaring bij de hand voor de
teruggang in de bouw. Ons land on
dergaat de gevolgen van een algemene
daling van de economische activiteit,
zij het minder dan andere landen.
Bovendien is de bouwcapaciteit in ons
land eigenlijk te groot. Door de enor
me krachtsinspanning van de laatste
jaren is een capaciteit gecreëerd, die
niet op hetzelfde peil gehandhaafd
kan blijven. Bovendien trad dit jaar
een rentestijging op van 9 naar ir
liefst 12 procent. Dit maakte, al met
al, de bouwwereld huiverig om var
premiebeschikkingen, die in voldoende
Zie slot pagina 3 kolom 6)
STARFIGHTER STORTTE
NEER: VLIEGER GERED
DEN HAAG (ANP) Vermoedelijk
ten gevolge van een technische sto
ring is een F-104 Starfighter van
vliegbasis Volkel dinsdagmorgen plm
10.20 uur neergestort nabij Neerpelt
in België, ongeveer 20 km ten zuiden
van Eindhoven. De vlieger wist zich
met zijn schietstoel in veiligheid te
stellen. Naar de oorzaak van de sto
ring dei optrad tijdens een normale
routinevlucht wordt een nader onder
zoek ingesteld.
CYPRUSTurkse Cyprioten /lui
ten en jouwen naar de auto met
de Cyprische president Makarios
tijdens diens bezoek aan het dorp
Paramali, gelegen binnen het soe
vereine gebied van de Britse ba-,
sis op Zuid-Cyprus. Bisschop Ma-
learios was naar de Turks Cypri
sche vluchtelingen gegaan als
goodwillgebaar, doch zijn auto
werd bijna omver geun/rpen.
Rechts een Grieks-Cyprische veilig
heidsman, die zijn wapen bij de
hand houdt.
„Tegen 1985 voor helft afhankelijk van buitenlandse energie"
NEERPELT (BELGIë) Foto:
De wrakstukken van de Starfigh
ter lagen over honderden meiers
verspreid in de bossen.
(Van onze correspondent)
BRUSSEL De Europese Gemeenschap heeft dinsdag een voor
zichtige aanloop genomen naar een gezamenlijk energiebeleid. Te
gen 1985 mag de EEG nog maar voor 50 procent afhankelijk zijn
van ingevoerde energiedragers. In dat schema nemen de vaste
brandstoffen 17 procent voor hun rekening, de aardolie 49 pro
cent, aardgas 18 procent, hydraulische energie en geothermische
energie 3 procent en kernenergie 13 procent.
Hoe deze doelstellingen echter moe
ten worden bereikt, is nog niet vastge
steld de negen bewindslieden zullen schappelijke energiebeleid betreft, de
daarover op 13 februari opnieuw ver- resultaten van de Parijse top moeten
gaderen. „Klimaatverbetering" is dan worden afgemeten.
Van bevoegde Nederlandse zijde
werd opgemerkt: „Een zeer wezenlij
ke stap vooruit naar een gezamenlijk
beleid voor de energie doch of het
dan ook een gemeenschapsbeleid is.
zal in de uitwerking moeten blij
ken".
De EEG zal ook zijn energiegebruik
tegen 1985 met 15 procent hebben
verminderd, vergeleken bij de schat
tingen die daaromtrent vóór de olie
crisis bestonden. Maar dat daarvoor
de gemiddelde economische groei ook
van 5 naar 3,5 procent per jaar moet
worden teruggebracht, is uit de tekst
niet meer te concluderen '15 procent
minder verbruik is gelijk te stellen
aan 240 miljoen ton olie. ofwel een
besparing van 22 miljard dollar)-
iernenergie
Hoe de besparingen uiteindelijk tot
stand komen, zal in februari opnieuw
worden besproken. Daarbij gaat het
dan om handharing van de steenkool-
nroduktie als dat rendabel is (en
dit geldt onder invloed van de oliecri
sis alleen voor de Belgische Kempen)
de argwaan ten opzichte van de
versnelde toepassing van kernenergie
waarop de commissie aandringt zo
lang veiligheid en milieu niet toerei
kend zijn gewaarborgd, de rol van
het aardgas, waarop Nederland als
grootleverancier zuinig wil zijn, maar
waarvan de commissie meer produk-
tie wil voor export naar EEG-Ianden.
hoewel Nederland al 50 proeent van
zijn produktie uitvoert- De Europese
Commissie moet nu de instrumenten
ontwerpen om de doelstellingen die
de ministers dinsdag hebben vastge
legd te realiseren.
De vraag hoe ae EEG tenslotte met
de beschikbare energie omspringt,
dient dan ook nog te worden beant
woord. In het algemeen geldt daar
voor sedert dinsdag wel de opvatting,
dat me: de uiteenlopende toestand in
de lidstaten voldoende rekening rnoet
worden gehouden. Immers vanuit de
economische positie en de stimulering
van de economie die nodig is ter wille
van de zwakkere lidstaten kan dit
eventueel tot meer gebruik van ener
gie leiden.
Lubbers: reserve
Minister Lubbers van economische
zaken heeft, zegt hij. overigens op de
energiebesluitcn nog r-on algemene re
serve gehandhaafd, aangezien Neder
land pas aan een ruimer gebruik van
kernenergie vril meewerken indien de
veiligheid voldoende is gewaarborgd
volgens de nationale maatstaven van
de lidstaten. Dit kan wéér tot ver
schillen leiden, die op zichzelf moei
lijk met een Europees beleid te rij-
(Zie slot pagina 3 kolom 4)
Dode bij bom
aanslagen
in Londen
LONDEN (AP) Een man is om het
leven gekomen toen dinsdagavond in
het centrum van de Britse hoofdstad
kort na elkaar vier hommen explo
deerden, zo heeft de politie bekend
gemaakt. Een andere man werd ge
wond en een aantal auto's en gebouwen
werd beschadigd, aldus een woordvoer
der.
Het Britse persbureau BPA meldde dat
een vrouw met een Iers accent kort
voor de eerste explosie, die plaatsvond
in de wijk Chelsea, het dagblad Daily
Mirror opbelde en waarschuwde dat
'in de telefooncentrale aan Draycott
Avenue een bom ligt die ieder moment
kan ontploffen."
De politie vermoedt dat de aanslagen
zijn gepleegd door leden van het ver
boden Ierse republikeinse leger 'IRA l,
dat ijvert voor beëindiging van het
Britse bestuur in Ulster.
PVDA-FRACTIE IN STATEN NA VEEL MOEITE IN MEERDERHEID 'OM'
Oogkleppen
beleid
SJJM D
brief van de Zeeuwse
•lull
Jiantlijn
MIDDELBURG Mft erg veel moei
te heeft gedeputeerde A. J. Kaland
dinsdagmiddag de subsidiëring van het
vliegveld Midden-Zeeland voor de pe
riode 1975-1979 door de staten gesleept.
Vooral de PvdA-fractie maakte bijzon-
der veel bezwaren. Uiteindelijk ging
de meerderheid pas mee nadat woord
voerder M. J. van Poelje van g.s. de
verzekering had gekregen dat op het
bedrijfsleven in Zeeland een ernstig
beroep zal worden gedaan om het res
terende tekort (zo'n 30.000,per
jaar) hij te spijkeren. Lukt dat niet
dan zal het veld tot een 'secundaire
functie', hijvoorbeeld alleen voor de
zweefvliegerij, moeten worden gede
gradeerd.
G.s. hadden de staten gevraagd om de
provincie voor 40 procent te laten bij
dragen in het jaarlijkse exploitatiete
kort van het vliegveld met een maxi
mum van 34.000,Voor de fracties
van PvdA, PPR, en BP lag dat erg
moeilijk, vooral na de weigering van
de raad van Vlissingen om nog mee
te doen aan het opvangen van de te
korten van het vliegveld. SGP en GPV
hadden zich al eerder op principiële
(zondagsrust) en financiële gronden
tegen subsidie gekant. Het was dus
voor g.s. 'een dubbeltje op zijn kant'
of het voorstel het wel zou halen.
PvdA-woordvoerder Van Poelje zag
het maatschappelijk nut van het vlieg
veld niet zo erg meer zitten. „Het
staat vast dat het rijk geen enkele bij
drage wil geven in de exploitatie. Er
is een slechte verhouding tussen baten
en lasten. Het is zeer de vraag of het
vliegverkeer nog wel redelijk zal toe
nemen. Uit een oogpunt van werkge
legenheid is het vliegveld een te ver
waarlozen factor. Er zijn goede wegen
en spoorwegen; hebben we dat vlieg
veld eigenlijk wel zo nodig? Van re-
clamevluchten zien we het maatschap-
peilijk
pelijk nu ook niet levensgroot op ons
afkomen". Kortom, in eerste instantie
was de PvdA-fractie in grote meerder
heid tegenstandster van voortzetting
van het subsidie aan het vliegveld,
„ook al omdat er nog nauwedijks kan
worden gesproken van een regeling
die van toepassing is, nu Vlissingen
het ook heeft laten afweten." De heer
P. A. Roels was de enige uit de PvdA-
fractie die al meteen verder wilde
gaan met een provinciale bijdrage „om
dat wij proberen zoveel mogelijk voor
zieningen in Zeeland te krijgen en
als provincie moeten laten zien dat
die voorzingen gehandhaafd blijven".
Tegenstand tegen subsidiëring ook van
de kant van de PPR. Van Waterschoot:
„We hebben twee jaar geleden al ge
zegd dat we geen perspecLief meer
hebben voor het vliegveld. Het blijft
voor ons op de lange termijn een on
haalbare zaak. Het vliegveld functio
neert niet. De lijndiensten waren niet
levensvatbaar. De ene na de andere
zal het met zijn bijdrage erbij laten
zitten."
'Omploegen?'
Hoewel ook de heer E. Ph. Nieuwkerk
(cda) erkende dat de aanvankelijke
verwachtingen rondom het vliegveld te
optimistisch zijn geweest, dat er te
veel was vertrouwd op een 'bijdrage
van het rijk, had het ETI-rapport zijn
fractie toch wel enige hoop op verbe
tering gegeven. „We moeten de zaak
nog meer commercieel aanpakken.
Vandaag kunnen we geen andere be
slissing nemen dan verder subsidiëren.
Het alternatief is dat het vliegveld zal
moeten worden omgeploegd." Positief
tegenover een nieuwe bijdrage stelde
zich ook de heer C. J. v. d, Meijden
(vvd) op. die vooral de lesvluchten be
langrijk noemde.
Gedeputeerde Kaland had voordat
hij aan zijn verdediging van het voor
stel begon de neuzen al geteld en
vastgesteld dat het 'kiele, kiele' zou
worden. Hij schetste de stand van za
ken en de moeilijke situatie waarin de
exploitatie van het vliegveld is terecht
gekomen. Het ging hem te ver om vast
te stellen dat het ministerie de handen
van het vliegveld Midden-Zeeland af
trekt. ..Er wordt van rijkswege alleen
een bijdrage gegeven wanneer een
vliegveld een functie heeft ter ontlas
ting van het vliegverkeer op Schiphol.
Welke functie men aan andere kleine
velden wil toekennen is op het ogen
blik niet duidelijk."
'Slechte zaak'
ter zetten of zien hoe de zaak zich op
nationaal niveau voltrekt. „Voor de
image van Zeeland zou ik het een slech
te zaak vinden wanneer wij het vlieg
veld zouden moeten sluiten", aldus de
heer Kaland en hij zag de grote koppen
in de kranten daarover als een spook
beeld voor zich. Hij deed dan ook een
klemmend beroep op de 'dreigende te
genstemmers' om hei vliegveld "nog
niet. de nek om te draaien' en met een
duidelijke meerderheid de zaak nog
een kans te geven. Daarbij vestigde hij
vooral de aandacht op de zweefvliege
rij. Dat was vooral een factor die de
heer Van Poelje aansprak.
Na wat overleg binnen de PvdA-fractie
en een korte schorsing ging men daar
tenslotte op vier stemmen na (An to-
nisse, Overbeeke. Rekveld en Filius)
'om', op voorwaarde dat het bedrijfs
leven door een zelfde bijdrage als de
provincie bewijst dat het maatschap
pelijk nut van het vliegveld Midden-
Zeeland aanwezig is." Uiteindelijk wa
ren er 12 stemmen tegen voortzetting
van het subsidie.
hun beide geest verwan-
[-^".«ll zl€ p3Kina twee maakt
"_j duidelijk hoe gegriefd men
in deze kring js over de
gang van zaken rond de benoe
ming van een commissaris der ko
ningin in Zeeland. Uit de brief «preekt
een gevoel van gêne en verlegenheid,
vooral ook Jegens diegenen die de af
gelopen weken de AR in Zeeland open
lijk of stilzwijgend steunden bij hun
pogen om dre. K. Zijlstra in dit ambt
benoemd te zien. Wanneer men tevens
de voorgeschiedenis In aanmerking
neemt de nietevwelles-kandidatuur
van Biesheuvel plus de kortstondige
hunkering van Aantjes dan is het
begrijpelijk dat de AR ln Zeeland
reageert zoals zij nu heeft gedaan. De
brief is waardig, maar wel duidelijk.
De Zeeuwse mannenbroeders Ten naar
we aannemen: de vrouwenzuster* i
hebben naar ons gevoel terecht kritiek
geuit op diegenen die voor hen in bet
Haagse gestoelte zetelen.
Bij zulke verwijten behoren steevast
formele reacties van de andere zij
de. Dat is ook nu weer gebeurd'
het gaat om een benoeming door de
kroon zo wordt dan gezegd wasr
bij allerlei overwegingen tegenover
elkaar worden afgewogen, overwegin
gen die men elders niet of onvoldoen
de kent. Bovendien zo gaat m<*n
dan verder is het bij de benoe
mingsprocedure gegaan zoals het be
hoort te gaan: wat
wil men nu eigen-
lijl; in Zeeland?
Laat het CDA ver
heugd zijn dat deze
regering een eigen
man naar deze provincie heeft gezon
den. Dat zijn zo ongeveer de reacties
die men de laatste dagen uit het Haag
se hoort, een soort verbaal schouder
ophalen, waarbij men suggereert niet
te begrijpen wat met name het Zeeuw
se CDA bezielt.
We hebben er op dit ogenblik wei
nig behoefte aan om nog uitvoe
rig in te gaan op deze vruchte
loze discussie, maar we kunnen niet
nalaten een opmerking te maken over
wat we zouden willen noemen de
'Haagse politieke groepsvorming'. Zij
voltrekt zich rond de aloude politieke
categorie 'macht', in die merkwaar
dige sfeer rond het Binnenhof die
moeilijk is te definiëren maar duide
lijk aanwezig is. In de afgelopen ja
ren hebben parlementaire Journalisten
enige malen gepoogd die sfeer ln een
boek vast te leggen: Van den Berg
heeft het gedaan in zijn "De anato
mie van Nederland' dat in tegenstel
ling tot de aankondigingen nooit
verder is gekomen dan een eerste deel.
Faas vroeger van De Volkskrant
schreef 'God. Nederland en de franje'
en ook daarin is het functioneren van
het Haagse machtscentrum aan de
orde. Van den Berg citeert in zijn boek
dr. J. E. Andriessen, die tijdens het ka-
binet-Marijnen CH-minisler van econo
mische zaken was. Na de val van dit
kabinet zo vertelde hij Van den
Berg miste hij vooral deze sfeer van
het Binnenhof, die hem bijzonder had
aangesproken: contacten met de pers.
met parlementariërs en met collega-
ministers. Er is in dit verband een
modern Engels woord, dat in de artis
tieke en in de reclamewereld nogal
eens opgang doet: 'in-crowd'. Men be
doelt er de groep mee die er bijhoort
en het jargon spreekt, de verstaanders
die aan het halve woord genoeg heb
ben. Rond het Binnenhof is er inder
daad sprake van een politieke 'in
crowd'.
'Pussen kamerleden bestaan vriend
schappen. in ieder geval vriend
schappelijke relaties, vaak dwars
door de partijen heen. Parlement sle
den en hoge departementsambtenaren
kennen elkaar eveneens en wisselen ge
gevens uit. fractievoorzitters onderhou
den contacten met bewindslieden,
waarbij met name de minister van bin
nenlandse zaken van belang is: hij is de
man van de burgemeestersbenoemin
gen en overlegt meestal met de fractie
voorzitters van de partij die voor de
kandidatuur in aanmerking komt. Het
gaat hier om een web van -elattes,
voor de deelnemers aan het spel heel
gewoon, maar voor de buitenstaander
vaak vreemd en onontwarbaar, in di*
Haagse patroon treedt zoals in elke
organisatie dikwijls een vorm van
beroepsdeformatie op: men beschouwt
<bt kleine wereldje als een heel nor
maal verschijnsel en men 1, verbaasd
en aflf, verontwaardigd als anderen
het ongewoon vinden. Bovendien be-
sert deze Haagse incrowd vaal; niet
te spelen S 'S SpeI met -macht'
Vonder twijfel heeft deze typisch
Itoagse variant van groepsvorming
een belangrijke rol gespeeld bü de
recente Zeeuwse benoeming. De ou'ver-
ture e.dd6 toe dat men binnen de
H«|se verhoudingen het er over eens
eS? Na1 -,°m AR-man zou
fneriei werden weliswaar
aiieriei plechtige verklaringen a r?*-
d°0r de PvdA^merfra^-
tie maai binnensxamers wist iedereen
^heesters-
benoeming Zeeland een bekeken zaak
was. Alle andersluidende Haag^ P-öA
ten?tnngen W3ren Ooi US'.
tena voor ae tnoune bestemd en voor
mets anders. Toen vervolgens eenmaal
walTetBSTZ|jlStra was «SEÏ
was net toor de laatste een groot na
deel dat hij niet (meer) tot de parte-
menteire m-crowd behoorde: sommi
gen in de AR-kamerfrac:ie zijn nog nij
dig omdat deze Zeeuwse kandidaat
destijds de tweede kamer verliet om
CBTB-voorzitier te worden. Wat da-
betreft had zijn tegenkandidaat een
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1