PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
OVERLEG CENTRAAL AKKOORD 1
IS DEFINITIEF AFGEBROKEN
Meer dijkverbeteringen Oosterschelde
(f 107 miljoen) dan eerst toegezegd
VLIEGTUIG VAN MARTINAIR
VERONGELUKT OP SRI LANKA
Belastingverlaging voor
middengroepen van 80 gulden
de krant
van zeeland
brood wf.er
vifr cfnt
duurder
Donderdag 5 december 1974
J!7e jeargang - no. 286
MIDDENSTAND VALT OVER PRIJSCOMPENSATIE
WEINIG HOOP VOOR 191 INZITTENDEN
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG Er komt geen centraal akkoord voor 1975. Werkgevers en vakcen
trales hebben woensdag tegen de middag de besprekingen definitief afgebroken.
Woensdagmiddag hebben de delegaties apart hun standpunten het kabinet uitge
legd. „We gaan nu in de bedrijfstakken onderhandelen en daarbij zullen we geco
ördineerd onze uitgangspunten handhaven," aldus NVV-voorzitter Wim Kok.
De middenstanders konden met zeer
«el moeite akkoord gaan met de 1,5
procent loonstijging, doch men wilde
toi beslist niets meer weten van een
rioer van f 175 per procent prijscom-
pensatie. De vakbeweging vond deze
tending niet aanvaardbaar. Na een
èOTSing kwamen de werkgevers nog
enkele compromisvoorstellen,
naruit bleek, dat men de door de
nscentrales geëiste vloer in de prijs-
xsnpensatie wilde afzwakken. Dit
bleek onaanvaardbaar.
Ook over de immateriële punten
kon geen overeenstemming worden
bereikt. De werkgevers wilden de
openbaarheid van inkomens, de c.a.o-
voor iedereen en de verdeling van de
lwnstijging in centen en procenten
ito in het Centraal Akkoord opgeno
men zien. CNV-voorzitter Jan Lanser
tod een bemiddelingspoging op dit
pik Dit kwam in grote trekken neer
C9 njn mededeling, dat als de werkge
vers het met de vakcentrales eens
tonden worden over de loonstijging
m de prijscompensatie, de immaterië
le punten voor het CNV niet zo zwaar
meer zouden wegen.
„Omdat de werkgevers niets meer
vilden toegeven op het materiële
vlak, liep deze poging bij voorbaat op
niets meer uit", aldus Lanser na af
loop. Middenstandsvoorzitter Wouter
Peiqnin zei dat de middenstand een
alleruiterste poging had gedaan door
akkoord te gaan met een loonstijging
van 1,5 procent. „Nu er in de bedrijfs
tak moet worden onderhandeld, wil
dat niet zeggen, dat we dan nog zover
willen gaan. We hebben dit gedaan
om de afsluiting van een Centraal
Akkoord mogelijk te maken, hoewel
we met zeer veel pijn zover zijn
gegaan", aldus Perquin.
NW-voonlbter Wim Kok vroeg zioh
na afloop af of in de toekomst nog
wel centrale afspraken met het karak
ter dsf er nu nog aan gegeven is,
afgesloten moet worden.
De vakcentrales waren van mening, dat de werkgevers geen enkele opening hadden
gemaakt om het gesprek voort te zetten. De werkgevers wilden nog wel gaan tot
een contractloonstijging van 1,5 procent, doch de vakcentrales eisten 2 procent.
Aanvankelijk wilden de vakcentrales 3 procent, doch door het pakket van 3,5 mil
jard aan regeringsmaatregelen hadden de werknemers een procent laten vallen.
I Goede
ri enden
M'n
Mmtsberaad
De verbondsraad van liet CNV heeft
zich woensdagavond gesteld achter
het beleid van haar ver tegen woordi-
gere in het overleg over een centraal
akkoord. Het kabinet zal in de weke
lijkse vergadering van de minister-
Bid vrijdag de informaties wegen die
de delegaties van de vakcentrales en
ran de werkgevers woensdag aan een
kabinetsdelegatie hebben verstrekt
over het verloop van besprekingen
over het centraal akkoord De voorzit
ter van de werkgeversdelegatie mr. C.
ran Veem deelde dit woensdagavond
mee na afloop van het gesprek dat
zijn delegatie heeft gevoerd met het
kabinet.
Op essentiële punten bleven de opvat
tingen van werkgevers en werknemers
woensdag tegenover elkaar staan. Het
gevolg was dat men na enkele uren
veigaderen uit elkaar ging met als
enig gezamenlijk standpunt: het is
niet mogelijk centrale afspraken te
maken voor het arbeidsvoorwaarden
beleid in 1975.
Toch had men voor die tijd op- een
toch nog behoorlijk aantal punten
overeenstemming bereikt. Deze punten
ran overeenstemming zullen ongetwij
feld mee gaan spelen als er op het
niveau van de bedrijfstakken over de
Go's voor 1975 onderhandeld gaat
worden.
De vakbeweging heeft aangekondigd
op alle punten een centraal gecoördi
neerd beleid te zullen voeren, wat
inhoudt dat van de vakbonden in de
bedrijfstakken vrijwel dezelfde voor
stellen op tafel bij de werkgevers
when worden gelegd.
Hieronder geven wij een overzicht
ran de verschillende standpunten
osama en overzicht van de punten
rail overeenstemming.
Wat de materiële arbeidsvoorw
oen betreft wensten de vakcentrales
contractloonstijging van 2 pro
tent. De werkgevers wilden niet ver-
oor gaan dan 1,5 procent. De werkge-
rars wilden deze contractloonstijging
iteren in procenten, doch de vakbe-
"Sging eiste een uitkering half in
Procenten en half in centen.
De werkgevers wilden de prijscom-
Pssatie in procenten uitkeren De
^centrales stelden daartegem
uitkering in procenten met een
(Zie slot pagina 3 kolom 6)
Veertari
.neven
De veertarieven hoeven minder
®hoog dan oorspronkelijk in de
bedoeling van minister Westerterp
la8- (pag. 4)
Nieuws uit Zeeland op de
pagina's 2, 4, 5, 6, 7 en 10.
Binnen- en buitenlands
nieuws op de pagina's 1, 3
en 9.
Sport op de pagina's 10 en
U.
Radio en t.v. op pagina 12.
financieel nieuws op pag. 13.
(Van onze
verkeersredacteur
SCHIPHOL Een DC-8 van de
Nederlandse chartermaatschap
pij Martinair met 191 inzitten
den is woensdagavond neerge
stort kort voor de landing te
Colombo, Sri Lanka (Ceylon).
Vanaf het vliegveld is in de heu
vels 'een grote vuurbal' waar
genomen. Aangenomen moet
worden dat alle inzittenden om
het leven zijn gekomen.
Het tot de laatste plaats bezette vlieg
tuig was met 182 moslimpelgrims on-
derwerg van Surabaya naar Djedda in
Saoedi-Arabië. Om 6 uur woensdag
middag (Westeuropese tijd) moest het
vliegtuig een tussenlanding maken te
Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka,
Om kwart voor zes. nadat de DC-8 van
6000 naar 2000 voet was gezakt, werd
plotseling de verbinding met die ver
keerstoren verbroken. Enkele tellen
later bleek het toestel te zijn neerge
stort.
De directeur van Martinair Holland,
de heer M. Schröder, heeft woensdag
avond om half twaalf verklaard, dat
hij de kans erg klein acht, dat inzit
tenden de ramp hebben overleefd.
Gezagvoerder was de 58-jarige H.
Lamme uit Bilthoven, tot voor twee
jaar gezagvoerder hij de KLM. Hij laat
vrouw en twee'kinderen achter. Twee
de vlieger was Bi Blomsma uit Heer-
hugowaard, die afgelopen zondag 26
Jaar was geworden. Hij was gehuwd.
Boordwerktuigkundige was J. G. Wij-
nands (48) uit Zandvoort, gehuwd en
twee kinderen.
De namen van de vier Nederlandse
stewardessen zijn Ingrid van der Vliet,
Hetty Gorgholts, Titia van Dijkum en
H. van Hamburg. Er waren voorts
twee stewardessen van de Indonesi
sche luchtvaartmaatschappij Garuda
aan boord.
Directeur Martin Schröder werd om
half zeven woensdagavond van het ver
ongelukken op de hoogte gesteld-.,Ik
ben toen met 180 km per uur van huis
naar Schiphol geraced om alles te co-
ordineren. Ik hoop zoiets nooit meer
mee te maken", was zijn eerste com
mentaar, Het is het eerste ernstige on
geluk in de 16-jarige geschiedenis van
Martinair.
Het bericht dat kort daarvoor de
vluchtleiding van Martinair op Schip
hol had ontvangen, luidde: „MP-138
neergestort in de heuvels van Ceylon,
om 16.45 GMT. Zaak in. onderzoek
maar groot vuur gerapporteerd. Hou
den u op de hoogte, zo mogelijk tele
fonisch".
De Nederlandse regering heeft woens
dagavond in een telegram aan de di-
Zie slot pagina 3 kolom 5)
Archieffoto van een van de drie DC's-8 waarmee Martinair vliegt.
DUISENBERG KOMT TEGEMOET AAN WENSEN KAMER:
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De regering is gezwicht voor de aandrang van de
tweede kamer om de belastingen voor de middengroepen nog wat
meer te verlagen. Ruwweg komt de wijziging van minister Duisen-
berg (financiën) erop neer, dat de inkomens tussen bruto belast
baar 30.000 en 50.000 gulden in 1975 80 gulden minder belasting
gaan betalen.
ting en van enige sociale verzekerings
wetten, tijdelijke wijziging van de ver
mogensbelasting, van de omzetbelas
ting, verlenging met een jaar van de
voorziening voor 1974 met betrekking
tot de heffing van loon- en inkomsten
belasting van degenen die uitsluitend
of vrijwel uitsluitend uitkeringen inge
volgde de aow 'of de aww genieten,
het aangaan van geldleningen ten las
te van de staat in 1975, het ontwerp-
wet op de middelen. De PSP kreeg
aantekeningen tegen de wijziging van
loon- en inkomstenbelasting te hebben
gestemd, WD, CHU, SGP, BP. GPV, 3
AR-leden en 4 KVP-leden stemden te
gen de verlenging van de voorziening
voor de aow/aww trekkers. Tegen de
tijdelijke wijziging van de vermogens
belasting keerden zich de fracties van
VVD. CHU, DS'70 en Boerenpar-
Met deze tegemoetkoming nam de
minister de CHU'er Schol ten, die
voorstelde om de belastingen voor de
middengroepen met maximaal 180 gul
den te verlagen, de wind uit de zeilen.
Dit voorstel kreeg slechts de steun
van WD, DS'70. CHU, SGP, Boeren
partij, GPV en de heer Ter Woorst en
Notenboom van de KVP.
De antirevolutionairen lieten, bij
monde van drs. Vermaat, weten dat
zij genoegen wilden riemen met tege
moetkoming van 45 miljoen gulden en
dat zij, evenmin als de KVP-fractie,
de regering voor onoverkomelijke
moeilijkheden wilden plaatsen. Ver-
maats naam verdween van het ge
noemde amendement. Fel was de re
actie van de WD op deze gang van
zaken. mr. Koning: „Onze fractie is
zeer verbaasd dat de regering pas op
het allerlaatste ogenblik met deze wij
ziging is gekomen. De regering heeft
ten opzichte van de kamer incorrect
gehandeld. De kamer keurde tenslotte
de wetsontwerpen van het dekkings
plan goed. Dat zijn: wijziging van
inkomstenbelasting, van de loonbelas-
tij.
Met 66 tegen 64 stemmen aanvaard
de de kamer een wijzigingsvoorstel-
Van Dis (sgp) en Tolman (ehu) dat
de BTW op sierteeltprodukten van 16
naar 4 procent brengt. Dit leidt tot
een prijsverlaging van bloemen voor
de consument met ruim 10 procent.
Deze wijziging gaat de schatkist vol
gend jaar 50 miljoen kosten.
Een belastingvoordeel van netto on
geveer tien gulden per jaar valt toe
aan werknemers die minder dan tien
kilometer van hun werk wonen, De
kamer aanvaardde een voorstel van
de socialist Dolman om de minimale
reiskostenaftrek van 50 naar 100 gul
den te brengen.
De kamer blijft aandringen op ver
laging van de vennootschapsbelasting
die middelgrote en grote ondememin-
(Zie slot pagina 3 kolom 4)
IEREN IN
ARREST
IN LONDEN
LONDEN (UPI) De Britse politie
heeft woensdag een grote actie tegen
verdachte Ieren gehouden en een aan
tal mannen en vrouwen in hun wonin
gen gearresteerd. Rechercheurs zeiden
dat zij de adressen gekregen hadden
van een IRA-man.
Zij zeiden ook dat nu 30 mensen die
van het leggen van bommen verdacht
worden al worden verhoord en dat
het aantal arrestaties tot 50 kan stij
gen. De actie is vooral gevoerd in
Kilburn en Harlesden. twee bekende
Ierse wijken in Londen.
MR. BURGER
MINISTER
VAN STAAT
DEN HAAG De rijksvoorlichtings
dienst heeft woensdag meegedeeld dat
de koningin bij koninklijk besluit van
3 december 1974. mr. A. W. Burger
benoemd heeft tot minister van staat.
Jacob Albertus Wilhelmus Burger
werd op 20 augustus 1904 geboren in
het Braban.se Willemstad- Hij bezocht
de hbs in Oud-Beijerland en studeerde
rechten in Utrecht en Amsterdam. In
3929 legde hij het doctoraal examen
rechten af aan de gemeente univer
siteit in Amsterdam. Hetzelfde Jaar
werd hij lid van de Sociaal Democ-a-
tische Arbeiders Partij.
Van 1930 tot 1943 was mr. Burger ad
vocaat en procureur in Dordrecht. In
1943 zag hij kans over te steken naar
Engeland, waar hij werd opgenomen
in het ministerie-Gerbrandy. perst als
minister zonder portefeuille, later als
minister van binnenlandse zaken. Als
gevolg van een verschil van mening
met minister-president Gerbrandy
over de na de oorlog te houden zuive
ringsacties trad hij begin 1945 af als
minister.
Na de bevrijding werd hij lid van het
noodparlement voor de SDAP. Bij de
eerste na oorlogse verkiezingen werd
hij lid van de 2e kamer voor de Partij
van de Arbeid, waarin de SDAP inmid
dels -was opgegaan. In 1951 werd hij
fractievoorzitter. In 1962 gaf hij het
lidmaatschap van de 2e kamer op om
in 1963 lid van de le kamer te worden.
Hij bleef dit tot 1970 toen hij benoemd
werd tot lid van de Raad van State.
In 1973 was hij als informateur be
trokken bij de vorming van het kabi
net-Den Uyl.
DEN HAAG (ANP) Met ingang van
10 december worden de minimum-
broodprijzen verhoogd met vier cent
per brood van 800 gram.
De minimumprijs is de prijs die de
bakker minimaal aan de consument
moet berekenen. Dit heeft het minis
terie van economische zaken woens
dag meegedeeld.
De prijsverhoging is volgens het
nisterie noodzakelijk geworden omdat
de in de minimumprijs verwerkte de
tailhandelsmarge sinds de instelling
van de minimumprijs geleidelijk ver
kleind was. Een ander gedeelte
de prijsverhoging is gebaseerd op de
in november ingegane verhoging
de bloem- en meelprijzen.
Deze verhoging van de bloem- en meel
prijzen was nog maar gedeeltelijk door
de broodproducenten doorberekend in
hun vraagprijs aan de detailist. Per 9
december mogen zij dan ook bij leve
ring aan de wederverkopers een prijs
verhoging van twee cent toepassen.
De minimumprijzen per brood van 8(
gram worden door deze maatregelen
volgens het ministerie als volgt:
pakt gesneden witbrood 1.01 gulden,
ander witbrood 0,94 gulden, verpakt
gesneden bruin brood 0,98 gulden en
ander bruin brood 0,91 gulden.
MINISTER WESTERTERP AKKOORD MET WATERSCHAPPEN:
VÓÓR 30 APRIL
ADVIES OVER
COMPARTIMENTEN
MIDDELBURG Minister Wes
terterp van verkeer en water
staat heeft Zeeland woensdag
bij zijn werkbezoek toegezegd
dat in de komende vijf jaar 100
kilometer Oosterscheldedijk zal
worden verbeterd tot een 'aan
zienlijk betere beveiliging dan
aanvankelijk de bedoeling was.
De totale kosten die daarmee ge
moeid zijn belopen een bedrag
van 107 min. Hij ging daarmee
in op een voorstel van de vier
waterschappen die in de huidige
omstandigheden en na de uit
voering deze veiligheidsmarge
'aanvaardbaar' noemen. Na de
Oosterscheldebeslissing in de
tweede kamer was de minister
naar Zeeland gekomen om een
aantal zaken nader te regelen
en het overleg op gang te bren
gen.
In een onderhoud van enkele uren
met het college van gedeputeerde sta
ten (waarbij aanvankelijk ook de
dijkgraven van de waterschappen aan
wezig waren) heeft minister Wester-
terp afspraken gemaakt over de orga
nisatievorm van de dijkverbeterings-
werken en de wijze waarop adviezen
op tafel zullen komen voor de com
partimentering van het Oosterschelde-
gebied achter een stormstuwcadsson-
dam:
I op verzoek van de w
zal een technische werkgroep
den opgericht die de dijkverbete-
ringsplannen zal begeleiden en het
overleg met het rijk en de provin
cie gaande zal houden. In deze
werkgroep zullen zitting krijgen
vertegenwoordigers van de water
schappen, provinciale waterstaat,
de provinciale planologische dienst
en de rijkswaterstaat. De groep
zal onder lending staan van ir. P.
H. van der Weel. arrondissements-
ingenieur van rijkswaterstaat in
Goes. Een speciaal projectbureau
zal onder verantwoordelijkheid
van de waterschappen de verbete
ringsplannen uitwerken. Het ziet
er naar uit dat na een voorberei
dingsfase in 1976 met. de verbete-
ringswerken zelf kan worden be
gonnen.
I Een stuurgroep onder leiding van
de Zeeuwse gedeputeerde mr- J, F.
G. Schlingemann zal de Ooster-
scheldedijkverbeteringen in de be-
leidssfeer begeleiden. In deze
stuurgroep zullen verder zitting ne
men de directeur-generaal van de
rijkswaterstaat, de hoofdingenieur
van de provinciale waterstaat in
Zeeland en de dijkgraven van de
waterschappen Noord-Beveland.
Schouwen-Duiveland, Zuid-Beve
land en Tholen.
I Bij ministeriële beschikking en in
overleg met de provincies Noord-
Brabant en Zeeland zal een techni
sche werkgroep 'compartimente
ring Oosterschelde' worden opge
richt, die vóór 30 april advies zal
uitbrengen aan de minister van
verkeer en waterstaat en aan de
beide provinciale besturen. Daama
zullen de provincies op basis
van een uitspraak van provincyde
staten hun visie op het advies
over de compartimentering geven
en vervolgens zal de regering
deze kwestie een beslissing nero
„Willen we bereiken dat de storm-
stuwcaissondam er in 1985 1?
dan zal nog vóór het eind v
1975 in deze zaak een beslissing
moeten zijn genomen," voegde drs.
Westerterp aan deze mededeling
toe. Intussen zal de minister over
deze zaak ook overleg openen mei
de Belgische regering.
Bouwputten
fianttijn
'teister Westerterp en ge
deputeerde staten van
Zeeland zijn gtfteren
xocde vrienden uit elkaar
gegaan en maakten daarvan
uitdrukkelijk gewag tijden»
eg,, persconferentie na af
loop van hun besprekingen. Het klonk
allemaal zo sereen dat van Journalis
tieke kant de ironische vraag werd ge
steld of de heren wellicht hun confe
rentie hadden afgesloten mrt het ge
zamenlijk zingen van het Wilhelmus.
Dat nu bleek niet het geval, Wel kwam
vast te staan dat er te goede harmonie
zaken waren gedaan, waarbij op
punt de minister tot een duidelijke
concessie bereid was: de verhoging van
de veertarieven op de Wester schelde
zal geringer zijn dan aanvankelijk was
voorgenomen en blijft beperkt tok vijf
tien procent.
Hoofdthema van de conferentie
vormde de Oosterschelde-proble-
matiek en ook op dit punt kon
men elkaar vinden. Wel was sprake
van accentverschillen tussen minister
en gedeputeerden, maar ze waren niet
van invloed op het uiteindelijke resul
taat van de besprekingen. Om een
voorbeeld van een dergelijk accent
verschil te noemen: aan Zeeuwse kant
werd en wordt naar aanleiding van
het Jongste overleg tussen regering en
kamer voortdurend het woord 'uitstel'
gebruikt, de minister daarentegen ver
dedigt met grote
nadruk het stand
punt dat er geen
sprake is van enig
uitstel. Voor hem is
het zonneklaar: de
regering heeft besloten tot afsluiting
van de Oosterschelde met behulp van
caissons voorzien van stormstuwen.
Dót is het regeringsbesluit- aldus de
minister en het is goedgekeurd door
de kamer. Wel zijn op bepaalde pun
ten nog nadere technische studies no
dig, maar het kabinet gaat er zonder
meer van uit dat die tot een bevredi
gend resultaat zullen leiden, aldus nog
altijd de minister. Alleen als dat niet
het geval is zal de Oosterschelde vol
gens het oorspronkelijke plan worden
afgesloten.
Aan Zeeuwse kant wordt daarente
gen de nadruk op die studie» ge
legd: zij kunnen immers alsnog
tot gevolg hebben dat het kabinetsbe
sluit niet kan worden uitgevoerd. Er
is derhalve wel degelijk sprake al
dus de Zeeuwse argumentatie van
uitstel omdat er hoe dan ook ander
half Jaar nodig la om de bewuste stu
dies tot een goed einde te brengen.
Pas daarna komt er definitieve zeker
heid over de uiteindelijke vorm van
afsluiting. Inderdaad een geheel an
dere benadering dan die van de be
windsman. We hebben niet de indruk
dat gedeputeerden en de minister gis
teren elkaar op dit stuk van zaken
hebben overtuigd, maar nogmaals: het
was niet van belang voor het resultaat
van de besprekingen. Toch wijzen we
met nadruk op het standpunt van de
minister, want alleen dót vormt de
basis voor de verdere besluitvorming,
ook de beslissingen die gisteren in ge
zamenlijk overleg in het Middelburgse
provinciehuis zijn genomen. Zij gaan
namelijk stuk voor stuk uit van de
vooronderstelling dat de Oosterschelde
dicht gaat met een dam van stórm-
stuwcaissons. Daarom dienen de be
sluiten van gisteren uitsluitend in het
licht van die vooronderstelling te wor
den geïnterpreteerd.
Twee be
slissingen
Volgend jaar al zal een begin
worden gemaakt met de aanleg van
twee bouwputten voor de caissons,
die uiteindelijk de schuifdam in de
Oosterschelde moeten gaan von
Minister Westerterp liet weten dat
die bouwputten komen te liggen bij
de werkhavens Sophia a3n de
Noordbevelandse kant van de Oos
terschelde en Schelphoek aan de
Schouwse kant.
Hij wilde met deze mededeling aan
geven dat het werk aan de Ooster-
scheldedam „niet is stilgelegd en dat
er alleen maar anderhalf jaar zal wor
den gestudeerd, maar dat nu de werk
zaamheden voor het uitzetten van het
kritische pad zullen begint
(Meer nieuws over het bezoek van
minister Westerterp OP pag. iï.
Tegen deze achtergrond zijn er twee
belangrijke beslissingen genomen,
namelijk één over de dijksverho-
gingen en één over de compartimente
ring van de Oosterschelde. Ten aan
zien van de partiële dijksverhogingen
zijn minister en gedeputeerden het
eens geworden over een procedure, die
een snelle werkwijze garandeert zowel
in technische als in bestuurlijke zin:
er komt zowel een technische werk
groep als een stuurgroep in de be-
leidssfeer. Daarmee wordt namelijk
voorkomen dal de plannen voor deze
dijksverhogingen langdurig in de amb
telijke molen blijven hangen: er zal
snel en efficiënt kunnen worden ge
werkt, bij wijze van spreken al met
ingang van heden. Bovendien is de mi
nister op een belangrijk punt de wa
terschappen tegemoet gekomen: zij
hadden berekend dat er meer geld no
dig is voor een betere beveiliging,
globaal ruim dertig miljoen meer dan
de minister aanvankelijk had geschat,
waarop de bewindsman gisteren dit
extra-bedrag onmiddellijk beeft toege
zegd. Voor de veiligheid een belang
rijke beslissing: terecht toonden da
Zeeuwse bestuuraeren zich daarover
content.
Bij het onderwerp 'compartimente
ring' ligt de zaak ingewikkelder.
Men weet: het gaat hier om een
complex van zaken, waarbij diverse
elementen een rol spelen: visserij, wa
terhuishouding, scheepvaart, planolo
gische kwesties, om er enkele te noe
men. De laatste tijd is in dit opzicht
als belangrijke vraag vooral naar vo
ren gekomen of een compartimentering
al dan niet een kanaal bij Waarde no
dig maakt. De bewindsman heeft gis
teren toegezegd dat hij bij ministeriële
beschikking een speciale technische
werkgroep zal instellen, waarin zitting
zullen nemen technici van het rijk. als
mede van de provincies Zeeland en
Noord-Brabant. Vóór 30 april 1975
moet deze werkgroep advies uitbren
gen aan de minister en aan de twee
provinciale besturen, waarna in de
Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1)