PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT OVERLEG CENTRAAL AKKOORD 1 IS DEFINITIEF AFGEBROKEN Meer dijkverbeteringen Oosterschelde (f 107 miljoen) dan eerst toegezegd VLIEGTUIG VAN MARTINAIR VERONGELUKT OP SRI LANKA Belastingverlaging voor middengroepen van 80 gulden de krant van zeeland brood wf.er vifr cfnt duurder Donderdag 5 december 1974 J!7e jeargang - no. 286 MIDDENSTAND VALT OVER PRIJSCOMPENSATIE WEINIG HOOP VOOR 191 INZITTENDEN (Van onze redactie economie) DEN HAAG Er komt geen centraal akkoord voor 1975. Werkgevers en vakcen trales hebben woensdag tegen de middag de besprekingen definitief afgebroken. Woensdagmiddag hebben de delegaties apart hun standpunten het kabinet uitge legd. „We gaan nu in de bedrijfstakken onderhandelen en daarbij zullen we geco ördineerd onze uitgangspunten handhaven," aldus NVV-voorzitter Wim Kok. De middenstanders konden met zeer «el moeite akkoord gaan met de 1,5 procent loonstijging, doch men wilde toi beslist niets meer weten van een rioer van f 175 per procent prijscom- pensatie. De vakbeweging vond deze tending niet aanvaardbaar. Na een èOTSing kwamen de werkgevers nog enkele compromisvoorstellen, naruit bleek, dat men de door de nscentrales geëiste vloer in de prijs- xsnpensatie wilde afzwakken. Dit bleek onaanvaardbaar. Ook over de immateriële punten kon geen overeenstemming worden bereikt. De werkgevers wilden de openbaarheid van inkomens, de c.a.o- voor iedereen en de verdeling van de lwnstijging in centen en procenten ito in het Centraal Akkoord opgeno men zien. CNV-voorzitter Jan Lanser tod een bemiddelingspoging op dit pik Dit kwam in grote trekken neer C9 njn mededeling, dat als de werkge vers het met de vakcentrales eens tonden worden over de loonstijging m de prijscompensatie, de immaterië le punten voor het CNV niet zo zwaar meer zouden wegen. „Omdat de werkgevers niets meer vilden toegeven op het materiële vlak, liep deze poging bij voorbaat op niets meer uit", aldus Lanser na af loop. Middenstandsvoorzitter Wouter Peiqnin zei dat de middenstand een alleruiterste poging had gedaan door akkoord te gaan met een loonstijging van 1,5 procent. „Nu er in de bedrijfs tak moet worden onderhandeld, wil dat niet zeggen, dat we dan nog zover willen gaan. We hebben dit gedaan om de afsluiting van een Centraal Akkoord mogelijk te maken, hoewel we met zeer veel pijn zover zijn gegaan", aldus Perquin. NW-voonlbter Wim Kok vroeg zioh na afloop af of in de toekomst nog wel centrale afspraken met het karak ter dsf er nu nog aan gegeven is, afgesloten moet worden. De vakcentrales waren van mening, dat de werkgevers geen enkele opening hadden gemaakt om het gesprek voort te zetten. De werkgevers wilden nog wel gaan tot een contractloonstijging van 1,5 procent, doch de vakcentrales eisten 2 procent. Aanvankelijk wilden de vakcentrales 3 procent, doch door het pakket van 3,5 mil jard aan regeringsmaatregelen hadden de werknemers een procent laten vallen. I Goede ri enden M'n Mmtsberaad De verbondsraad van liet CNV heeft zich woensdagavond gesteld achter het beleid van haar ver tegen woordi- gere in het overleg over een centraal akkoord. Het kabinet zal in de weke lijkse vergadering van de minister- Bid vrijdag de informaties wegen die de delegaties van de vakcentrales en ran de werkgevers woensdag aan een kabinetsdelegatie hebben verstrekt over het verloop van besprekingen over het centraal akkoord De voorzit ter van de werkgeversdelegatie mr. C. ran Veem deelde dit woensdagavond mee na afloop van het gesprek dat zijn delegatie heeft gevoerd met het kabinet. Op essentiële punten bleven de opvat tingen van werkgevers en werknemers woensdag tegenover elkaar staan. Het gevolg was dat men na enkele uren veigaderen uit elkaar ging met als enig gezamenlijk standpunt: het is niet mogelijk centrale afspraken te maken voor het arbeidsvoorwaarden beleid in 1975. Toch had men voor die tijd op- een toch nog behoorlijk aantal punten overeenstemming bereikt. Deze punten ran overeenstemming zullen ongetwij feld mee gaan spelen als er op het niveau van de bedrijfstakken over de Go's voor 1975 onderhandeld gaat worden. De vakbeweging heeft aangekondigd op alle punten een centraal gecoördi neerd beleid te zullen voeren, wat inhoudt dat van de vakbonden in de bedrijfstakken vrijwel dezelfde voor stellen op tafel bij de werkgevers when worden gelegd. Hieronder geven wij een overzicht ran de verschillende standpunten osama en overzicht van de punten rail overeenstemming. Wat de materiële arbeidsvoorw oen betreft wensten de vakcentrales contractloonstijging van 2 pro tent. De werkgevers wilden niet ver- oor gaan dan 1,5 procent. De werkge- rars wilden deze contractloonstijging iteren in procenten, doch de vakbe- "Sging eiste een uitkering half in Procenten en half in centen. De werkgevers wilden de prijscom- Pssatie in procenten uitkeren De ^centrales stelden daartegem uitkering in procenten met een (Zie slot pagina 3 kolom 6) Veertari .neven De veertarieven hoeven minder ®hoog dan oorspronkelijk in de bedoeling van minister Westerterp la8- (pag. 4) Nieuws uit Zeeland op de pagina's 2, 4, 5, 6, 7 en 10. Binnen- en buitenlands nieuws op de pagina's 1, 3 en 9. Sport op de pagina's 10 en U. Radio en t.v. op pagina 12. financieel nieuws op pag. 13. (Van onze verkeersredacteur SCHIPHOL Een DC-8 van de Nederlandse chartermaatschap pij Martinair met 191 inzitten den is woensdagavond neerge stort kort voor de landing te Colombo, Sri Lanka (Ceylon). Vanaf het vliegveld is in de heu vels 'een grote vuurbal' waar genomen. Aangenomen moet worden dat alle inzittenden om het leven zijn gekomen. Het tot de laatste plaats bezette vlieg tuig was met 182 moslimpelgrims on- derwerg van Surabaya naar Djedda in Saoedi-Arabië. Om 6 uur woensdag middag (Westeuropese tijd) moest het vliegtuig een tussenlanding maken te Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka, Om kwart voor zes. nadat de DC-8 van 6000 naar 2000 voet was gezakt, werd plotseling de verbinding met die ver keerstoren verbroken. Enkele tellen later bleek het toestel te zijn neerge stort. De directeur van Martinair Holland, de heer M. Schröder, heeft woensdag avond om half twaalf verklaard, dat hij de kans erg klein acht, dat inzit tenden de ramp hebben overleefd. Gezagvoerder was de 58-jarige H. Lamme uit Bilthoven, tot voor twee jaar gezagvoerder hij de KLM. Hij laat vrouw en twee'kinderen achter. Twee de vlieger was Bi Blomsma uit Heer- hugowaard, die afgelopen zondag 26 Jaar was geworden. Hij was gehuwd. Boordwerktuigkundige was J. G. Wij- nands (48) uit Zandvoort, gehuwd en twee kinderen. De namen van de vier Nederlandse stewardessen zijn Ingrid van der Vliet, Hetty Gorgholts, Titia van Dijkum en H. van Hamburg. Er waren voorts twee stewardessen van de Indonesi sche luchtvaartmaatschappij Garuda aan boord. Directeur Martin Schröder werd om half zeven woensdagavond van het ver ongelukken op de hoogte gesteld-.,Ik ben toen met 180 km per uur van huis naar Schiphol geraced om alles te co- ordineren. Ik hoop zoiets nooit meer mee te maken", was zijn eerste com mentaar, Het is het eerste ernstige on geluk in de 16-jarige geschiedenis van Martinair. Het bericht dat kort daarvoor de vluchtleiding van Martinair op Schip hol had ontvangen, luidde: „MP-138 neergestort in de heuvels van Ceylon, om 16.45 GMT. Zaak in. onderzoek maar groot vuur gerapporteerd. Hou den u op de hoogte, zo mogelijk tele fonisch". De Nederlandse regering heeft woens dagavond in een telegram aan de di- Zie slot pagina 3 kolom 5) Archieffoto van een van de drie DC's-8 waarmee Martinair vliegt. DUISENBERG KOMT TEGEMOET AAN WENSEN KAMER: (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De regering is gezwicht voor de aandrang van de tweede kamer om de belastingen voor de middengroepen nog wat meer te verlagen. Ruwweg komt de wijziging van minister Duisen- berg (financiën) erop neer, dat de inkomens tussen bruto belast baar 30.000 en 50.000 gulden in 1975 80 gulden minder belasting gaan betalen. ting en van enige sociale verzekerings wetten, tijdelijke wijziging van de ver mogensbelasting, van de omzetbelas ting, verlenging met een jaar van de voorziening voor 1974 met betrekking tot de heffing van loon- en inkomsten belasting van degenen die uitsluitend of vrijwel uitsluitend uitkeringen inge volgde de aow 'of de aww genieten, het aangaan van geldleningen ten las te van de staat in 1975, het ontwerp- wet op de middelen. De PSP kreeg aantekeningen tegen de wijziging van loon- en inkomstenbelasting te hebben gestemd, WD, CHU, SGP, BP. GPV, 3 AR-leden en 4 KVP-leden stemden te gen de verlenging van de voorziening voor de aow/aww trekkers. Tegen de tijdelijke wijziging van de vermogens belasting keerden zich de fracties van VVD. CHU, DS'70 en Boerenpar- Met deze tegemoetkoming nam de minister de CHU'er Schol ten, die voorstelde om de belastingen voor de middengroepen met maximaal 180 gul den te verlagen, de wind uit de zeilen. Dit voorstel kreeg slechts de steun van WD, DS'70. CHU, SGP, Boeren partij, GPV en de heer Ter Woorst en Notenboom van de KVP. De antirevolutionairen lieten, bij monde van drs. Vermaat, weten dat zij genoegen wilden riemen met tege moetkoming van 45 miljoen gulden en dat zij, evenmin als de KVP-fractie, de regering voor onoverkomelijke moeilijkheden wilden plaatsen. Ver- maats naam verdween van het ge noemde amendement. Fel was de re actie van de WD op deze gang van zaken. mr. Koning: „Onze fractie is zeer verbaasd dat de regering pas op het allerlaatste ogenblik met deze wij ziging is gekomen. De regering heeft ten opzichte van de kamer incorrect gehandeld. De kamer keurde tenslotte de wetsontwerpen van het dekkings plan goed. Dat zijn: wijziging van inkomstenbelasting, van de loonbelas- tij. Met 66 tegen 64 stemmen aanvaard de de kamer een wijzigingsvoorstel- Van Dis (sgp) en Tolman (ehu) dat de BTW op sierteeltprodukten van 16 naar 4 procent brengt. Dit leidt tot een prijsverlaging van bloemen voor de consument met ruim 10 procent. Deze wijziging gaat de schatkist vol gend jaar 50 miljoen kosten. Een belastingvoordeel van netto on geveer tien gulden per jaar valt toe aan werknemers die minder dan tien kilometer van hun werk wonen, De kamer aanvaardde een voorstel van de socialist Dolman om de minimale reiskostenaftrek van 50 naar 100 gul den te brengen. De kamer blijft aandringen op ver laging van de vennootschapsbelasting die middelgrote en grote ondememin- (Zie slot pagina 3 kolom 4) IEREN IN ARREST IN LONDEN LONDEN (UPI) De Britse politie heeft woensdag een grote actie tegen verdachte Ieren gehouden en een aan tal mannen en vrouwen in hun wonin gen gearresteerd. Rechercheurs zeiden dat zij de adressen gekregen hadden van een IRA-man. Zij zeiden ook dat nu 30 mensen die van het leggen van bommen verdacht worden al worden verhoord en dat het aantal arrestaties tot 50 kan stij gen. De actie is vooral gevoerd in Kilburn en Harlesden. twee bekende Ierse wijken in Londen. MR. BURGER MINISTER VAN STAAT DEN HAAG De rijksvoorlichtings dienst heeft woensdag meegedeeld dat de koningin bij koninklijk besluit van 3 december 1974. mr. A. W. Burger benoemd heeft tot minister van staat. Jacob Albertus Wilhelmus Burger werd op 20 augustus 1904 geboren in het Braban.se Willemstad- Hij bezocht de hbs in Oud-Beijerland en studeerde rechten in Utrecht en Amsterdam. In 3929 legde hij het doctoraal examen rechten af aan de gemeente univer siteit in Amsterdam. Hetzelfde Jaar werd hij lid van de Sociaal Democ-a- tische Arbeiders Partij. Van 1930 tot 1943 was mr. Burger ad vocaat en procureur in Dordrecht. In 1943 zag hij kans over te steken naar Engeland, waar hij werd opgenomen in het ministerie-Gerbrandy. perst als minister zonder portefeuille, later als minister van binnenlandse zaken. Als gevolg van een verschil van mening met minister-president Gerbrandy over de na de oorlog te houden zuive ringsacties trad hij begin 1945 af als minister. Na de bevrijding werd hij lid van het noodparlement voor de SDAP. Bij de eerste na oorlogse verkiezingen werd hij lid van de 2e kamer voor de Partij van de Arbeid, waarin de SDAP inmid dels -was opgegaan. In 1951 werd hij fractievoorzitter. In 1962 gaf hij het lidmaatschap van de 2e kamer op om in 1963 lid van de le kamer te worden. Hij bleef dit tot 1970 toen hij benoemd werd tot lid van de Raad van State. In 1973 was hij als informateur be trokken bij de vorming van het kabi net-Den Uyl. DEN HAAG (ANP) Met ingang van 10 december worden de minimum- broodprijzen verhoogd met vier cent per brood van 800 gram. De minimumprijs is de prijs die de bakker minimaal aan de consument moet berekenen. Dit heeft het minis terie van economische zaken woens dag meegedeeld. De prijsverhoging is volgens het nisterie noodzakelijk geworden omdat de in de minimumprijs verwerkte de tailhandelsmarge sinds de instelling van de minimumprijs geleidelijk ver kleind was. Een ander gedeelte de prijsverhoging is gebaseerd op de in november ingegane verhoging de bloem- en meelprijzen. Deze verhoging van de bloem- en meel prijzen was nog maar gedeeltelijk door de broodproducenten doorberekend in hun vraagprijs aan de detailist. Per 9 december mogen zij dan ook bij leve ring aan de wederverkopers een prijs verhoging van twee cent toepassen. De minimumprijzen per brood van 8( gram worden door deze maatregelen volgens het ministerie als volgt: pakt gesneden witbrood 1.01 gulden, ander witbrood 0,94 gulden, verpakt gesneden bruin brood 0,98 gulden en ander bruin brood 0,91 gulden. MINISTER WESTERTERP AKKOORD MET WATERSCHAPPEN: VÓÓR 30 APRIL ADVIES OVER COMPARTIMENTEN MIDDELBURG Minister Wes terterp van verkeer en water staat heeft Zeeland woensdag bij zijn werkbezoek toegezegd dat in de komende vijf jaar 100 kilometer Oosterscheldedijk zal worden verbeterd tot een 'aan zienlijk betere beveiliging dan aanvankelijk de bedoeling was. De totale kosten die daarmee ge moeid zijn belopen een bedrag van 107 min. Hij ging daarmee in op een voorstel van de vier waterschappen die in de huidige omstandigheden en na de uit voering deze veiligheidsmarge 'aanvaardbaar' noemen. Na de Oosterscheldebeslissing in de tweede kamer was de minister naar Zeeland gekomen om een aantal zaken nader te regelen en het overleg op gang te bren gen. In een onderhoud van enkele uren met het college van gedeputeerde sta ten (waarbij aanvankelijk ook de dijkgraven van de waterschappen aan wezig waren) heeft minister Wester- terp afspraken gemaakt over de orga nisatievorm van de dijkverbeterings- werken en de wijze waarop adviezen op tafel zullen komen voor de com partimentering van het Oosterschelde- gebied achter een stormstuwcadsson- dam: I op verzoek van de w zal een technische werkgroep den opgericht die de dijkverbete- ringsplannen zal begeleiden en het overleg met het rijk en de provin cie gaande zal houden. In deze werkgroep zullen zitting krijgen vertegenwoordigers van de water schappen, provinciale waterstaat, de provinciale planologische dienst en de rijkswaterstaat. De groep zal onder lending staan van ir. P. H. van der Weel. arrondissements- ingenieur van rijkswaterstaat in Goes. Een speciaal projectbureau zal onder verantwoordelijkheid van de waterschappen de verbete ringsplannen uitwerken. Het ziet er naar uit dat na een voorberei dingsfase in 1976 met. de verbete- ringswerken zelf kan worden be gonnen. I Een stuurgroep onder leiding van de Zeeuwse gedeputeerde mr- J, F. G. Schlingemann zal de Ooster- scheldedijkverbeteringen in de be- leidssfeer begeleiden. In deze stuurgroep zullen verder zitting ne men de directeur-generaal van de rijkswaterstaat, de hoofdingenieur van de provinciale waterstaat in Zeeland en de dijkgraven van de waterschappen Noord-Beveland. Schouwen-Duiveland, Zuid-Beve land en Tholen. I Bij ministeriële beschikking en in overleg met de provincies Noord- Brabant en Zeeland zal een techni sche werkgroep 'compartimente ring Oosterschelde' worden opge richt, die vóór 30 april advies zal uitbrengen aan de minister van verkeer en waterstaat en aan de beide provinciale besturen. Daama zullen de provincies op basis van een uitspraak van provincyde staten hun visie op het advies over de compartimentering geven en vervolgens zal de regering deze kwestie een beslissing nero „Willen we bereiken dat de storm- stuwcaissondam er in 1985 1? dan zal nog vóór het eind v 1975 in deze zaak een beslissing moeten zijn genomen," voegde drs. Westerterp aan deze mededeling toe. Intussen zal de minister over deze zaak ook overleg openen mei de Belgische regering. Bouwputten fianttijn 'teister Westerterp en ge deputeerde staten van Zeeland zijn gtfteren xocde vrienden uit elkaar gegaan en maakten daarvan uitdrukkelijk gewag tijden» eg,, persconferentie na af loop van hun besprekingen. Het klonk allemaal zo sereen dat van Journalis tieke kant de ironische vraag werd ge steld of de heren wellicht hun confe rentie hadden afgesloten mrt het ge zamenlijk zingen van het Wilhelmus. Dat nu bleek niet het geval, Wel kwam vast te staan dat er te goede harmonie zaken waren gedaan, waarbij op punt de minister tot een duidelijke concessie bereid was: de verhoging van de veertarieven op de Wester schelde zal geringer zijn dan aanvankelijk was voorgenomen en blijft beperkt tok vijf tien procent. Hoofdthema van de conferentie vormde de Oosterschelde-proble- matiek en ook op dit punt kon men elkaar vinden. Wel was sprake van accentverschillen tussen minister en gedeputeerden, maar ze waren niet van invloed op het uiteindelijke resul taat van de besprekingen. Om een voorbeeld van een dergelijk accent verschil te noemen: aan Zeeuwse kant werd en wordt naar aanleiding van het Jongste overleg tussen regering en kamer voortdurend het woord 'uitstel' gebruikt, de minister daarentegen ver dedigt met grote nadruk het stand punt dat er geen sprake is van enig uitstel. Voor hem is het zonneklaar: de regering heeft besloten tot afsluiting van de Oosterschelde met behulp van caissons voorzien van stormstuwen. Dót is het regeringsbesluit- aldus de minister en het is goedgekeurd door de kamer. Wel zijn op bepaalde pun ten nog nadere technische studies no dig, maar het kabinet gaat er zonder meer van uit dat die tot een bevredi gend resultaat zullen leiden, aldus nog altijd de minister. Alleen als dat niet het geval is zal de Oosterschelde vol gens het oorspronkelijke plan worden afgesloten. Aan Zeeuwse kant wordt daarente gen de nadruk op die studie» ge legd: zij kunnen immers alsnog tot gevolg hebben dat het kabinetsbe sluit niet kan worden uitgevoerd. Er is derhalve wel degelijk sprake al dus de Zeeuwse argumentatie van uitstel omdat er hoe dan ook ander half Jaar nodig la om de bewuste stu dies tot een goed einde te brengen. Pas daarna komt er definitieve zeker heid over de uiteindelijke vorm van afsluiting. Inderdaad een geheel an dere benadering dan die van de be windsman. We hebben niet de indruk dat gedeputeerden en de minister gis teren elkaar op dit stuk van zaken hebben overtuigd, maar nogmaals: het was niet van belang voor het resultaat van de besprekingen. Toch wijzen we met nadruk op het standpunt van de minister, want alleen dót vormt de basis voor de verdere besluitvorming, ook de beslissingen die gisteren in ge zamenlijk overleg in het Middelburgse provinciehuis zijn genomen. Zij gaan namelijk stuk voor stuk uit van de vooronderstelling dat de Oosterschelde dicht gaat met een dam van stórm- stuwcaissons. Daarom dienen de be sluiten van gisteren uitsluitend in het licht van die vooronderstelling te wor den geïnterpreteerd. Twee be slissingen Volgend jaar al zal een begin worden gemaakt met de aanleg van twee bouwputten voor de caissons, die uiteindelijk de schuifdam in de Oosterschelde moeten gaan von Minister Westerterp liet weten dat die bouwputten komen te liggen bij de werkhavens Sophia a3n de Noordbevelandse kant van de Oos terschelde en Schelphoek aan de Schouwse kant. Hij wilde met deze mededeling aan geven dat het werk aan de Ooster- scheldedam „niet is stilgelegd en dat er alleen maar anderhalf jaar zal wor den gestudeerd, maar dat nu de werk zaamheden voor het uitzetten van het kritische pad zullen begint (Meer nieuws over het bezoek van minister Westerterp OP pag. iï. Tegen deze achtergrond zijn er twee belangrijke beslissingen genomen, namelijk één over de dijksverho- gingen en één over de compartimente ring van de Oosterschelde. Ten aan zien van de partiële dijksverhogingen zijn minister en gedeputeerden het eens geworden over een procedure, die een snelle werkwijze garandeert zowel in technische als in bestuurlijke zin: er komt zowel een technische werk groep als een stuurgroep in de be- leidssfeer. Daarmee wordt namelijk voorkomen dal de plannen voor deze dijksverhogingen langdurig in de amb telijke molen blijven hangen: er zal snel en efficiënt kunnen worden ge werkt, bij wijze van spreken al met ingang van heden. Bovendien is de mi nister op een belangrijk punt de wa terschappen tegemoet gekomen: zij hadden berekend dat er meer geld no dig is voor een betere beveiliging, globaal ruim dertig miljoen meer dan de minister aanvankelijk had geschat, waarop de bewindsman gisteren dit extra-bedrag onmiddellijk beeft toege zegd. Voor de veiligheid een belang rijke beslissing: terecht toonden da Zeeuwse bestuuraeren zich daarover content. Bij het onderwerp 'compartimente ring' ligt de zaak ingewikkelder. Men weet: het gaat hier om een complex van zaken, waarbij diverse elementen een rol spelen: visserij, wa terhuishouding, scheepvaart, planolo gische kwesties, om er enkele te noe men. De laatste tijd is in dit opzicht als belangrijke vraag vooral naar vo ren gekomen of een compartimentering al dan niet een kanaal bij Waarde no dig maakt. De bewindsman heeft gis teren toegezegd dat hij bij ministeriële beschikking een speciale technische werkgroep zal instellen, waarin zitting zullen nemen technici van het rijk. als mede van de provincies Zeeland en Noord-Brabant. Vóór 30 april 1975 moet deze werkgroep advies uitbren gen aan de minister en aan de twee provinciale besturen, waarna in de Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 1