Militairen willen blijven 'Heden erwtensoep' op de 'Stad Zierikzee' Aardappeloogst in Zuidwest-Nederland kan als 'total loss' worden beschouwd „Er passeert hier geen gevaarlijke lading zonder dat wij het weten" MM OER LINDE ZES KILO HASJ IN TERNEUZEN ONDERSCHEPT Zeeuwse ALMANAK VIJFENTWINTIG TOT DERTIG PROCENT VAN DE AARDAPPELEN IS INMIDDELS VERROT mln- 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT vm'DA0 15 "Wmain VAARREGLEMENT (UIT 1926) MOET NODIG VERNIEUWD TERNEUZEN 'Pertinent onwaar'. Zo luidt het commentaar van de rijks- bavendienst in Terneuzen op de bewe ringen van het VVD-gemeenteraadslid H. Wijnja inzake het vervoer van gevjuiriijke stoffen per schip in de Terneuzense havens en op liet Neder lands deel van het kanaal Gent-Ter- neuzen. De heer VVi.jnja, van beroep loods, heeft in schriftelijke vragen aan het college van b .en w. gezegd (ADVERTENTIE) ROOMBOTERBAKKERIJ LANDSKAMPIOEN 197J) ROOMBOTER speculaas ROOMBOTER staven met amandelen ROOMBOTER gevulde speculaas met amandelen ROOMBOTER dik speculaas met amandelen Goede smaak wordt bekroond in onze zaak SPECIALE AANBIEDING Bij aankoop van een grote chocoladeletter van Verkade, ontvangt u een reep Verkade chocolade cadeau. Wolstraat 98 V I i s s i n g e n tel. (01184) 2479 (De zaak waar f ijnproevers elkaar ontmoeten) TERNEUZEN De politie heeft de auto van de Eindhovenaar J. A. L. F. J. een partij hasj van zes kilo aangetroffen. De man werd aangehou den bij een verkeerscontrole op de Axelsesiraat. Na zijn aanhouding is hij Ingesloten in het politiebureau. ADVERTENTIE dat Terneuzen herhaaldelijk is ont snapt aan een ramp bij aanvaringen met schepen die gevaarlijke ladingen vervoerden. Verder zouden zich in de omgeving van Terneuzen al een aantal bijna-botsingen hebben voorgedaan waarbij schepen met een gevaarlijke lading betrokken waren. Volgens het VVD-raadslld worden de gevaren ver groot door het ontbreken van een behoorlijk reglementering van het ver voer te water. Volgens een woordvoerder van de rijkshavendienst in Terneuzen berus ten de uitspraken van de heer Wijnja voor wat betreft het Nederlandse deel van de kanaalzone niet op waarheid. „Er wordt wel degelijk iets gedaan aan het vervoer te water van gev lijke stoffen. Er passeert geen schip met dat soort ladingen de zeesluis zonder dat wij het weten. Elke tanker krijgt tot de Nederlands-Belgische grens een patrouilleboot van de rijks- havendienst als escorte mee". De rijkshavendienst zegt dat alle gevaar lijke transporten che Terneuzen moe ten passeren 24 uur tevoren worden gemeld en dat men bij de scheepvaart, regeling van alles op de hoogte is. Op het gebied van gevaarlijke ladin gen bestaan verder afspraken met de gemeente Terneuzen de gemeente „GEEN VIJANDJE SPELEN ZOLANG OÖGSTHULP NOODZAKELIJK IS" GOES .Ongeveer 25 dienstplichtige soldaten uit Ede, die sinds een week in Breskens de boeren helpen bij het oogsten hebben in een open brief aan minister Vredeling van defensie geprotesteerd tegen het feit, dat zij vrijdag naar hun kazerne terug moeten. De soldaten zijn volgens VVDM-voörzitter Jan Witting teruggeroepen voor een sporttest en een kleine oefening. Deze 25 soldaten worden door collega's vervangen maar. zo schrijven zij, „iedere soldaat is hier broodnodig, een boer bij ons in de buurt heeft zijn oogst om moeten ploegen omdat hij geen hulp had. zij kunnen hier nog wel honderd soldaten extra gebruiken". Volgens de WDM moeten ook 140 dienstplichtige soldaten uit Schalkhaar die de boeren in Oostkapelle hielpen naar de kazerne terug. „Ook om om een of ander onbenullig oefeningetje vijand te spelen, terwijl de oogst in Zeeland verkommert", aldus WDM-voorzitter Jan Witting. „Wij delen de verontwaar diging van deze jongens over deze gang van zaken, de legerleiding gaat ons inziens lijnrecht in tegen de toezegging van staatssecretaris Van Lent, dat de hulpverlening aan Zeeuwse boeren niet door kleine oefeningetjes etc zou worden doorkruist. Alleen militairen die aan grote oefeningen mee moesten doen zouden naar de kazerne terug hoeven". De WDM is voorts verontwaardigd over het feit, dat defensie niet meer dan 191,'0 soldaten naar Zeeland wil sturen.Jan Witting: „We weten uit contacten met onze afdelingen in het land, dat dat aantal van 1900 ruimschoots wordt overtroffen door het aantal vrijwilligers dat nog naar Zeeland wil. De boeren gezegd dat zij nog zeker 6000 soldaten kunnen gebruiken, dan is Gent, de gemeentelijke brandweer en met. Dow Chemical. Ook de rijkspolitie te water, post Terneuzen, ontkent 'met klem' dat er bij Terneuzen veelvuldig gevaarlijke situaties bestaan. „Wij zijn dagelijks hiermee bezig. Het is een van onze hoofdcontroles". Bij de rijkspolitie te water geeft men wel toe dat het afzonderlijk schutten van schepen gevaarlijke ladingen een fiasco is ge bleken. De praktijk laat. het. afzonder lijk schutten niet toe, omdat anders enorme wachttijden zouden ontstaan. Opperwachtmeester A, Verveer: „We kunnen de sluizen niet. overstelpen met processen-verbaal. Dat is prak tisch onuitvoerbaar". Opper Verveer is van mening dat de praktijk in de omgeving van Terneuzen geen reden geeft tot zorg, ondanks het feit dat voor de Westerschelde. de zeesluizen en het kanaal Gent-Temeuzen nog steeds het verouderde vaarreglement uit 1926 van kracht is. Maar het wordt- wel tiijd dat er nieuwe regle menten komen, aldus de postcomman- dant in Terneuzen. Bij de RP te water is verder niets bekend van klachten over een tekort aan loodsen, waaro ver het raadslid Wijnja m zijn vragen had geschreven. Het komt., aldus de politie, inderdaad voor dat zeeschepen zonder loods de haven uitgaan. „Niet regelmatig, maar het gebeurt. Terneu zen is ook nog niet loodsplichtig". Geen paniek Loods Wijnja zegt in aanvulling op zijn vragen geen paniek te willen zaaien. „Maar we moeten niet de ogen sluiten voor gevaarlijke situaties. Er wordt hier nu struisvogelpolitiek be dreven. Een gastanker wordt behan deld alsof het een schip met cement is. Er is geen loodsdwang. Terneuzen is een knooppunt van schepen met gevaarlijke ladingen. Er ontbreekt van alles, maar men doet hier maar. Het vaarreglement is verouderd en past niet meer op de huidige omstandighe den. Pas als de radarketen langs de Westerschelde klaar is komt verbete ring in zicht. Maar dat duurt nog jaren". De heer Wijnja wijst erop dat er in de westbuitenhaven bij Terneuzen een zeker 'point of no return' is. „Op een bepaald punt moet een zeeschip haven uit. Er ontstaan dan op de rivier vaak gevaarlijke situaties. De scheper komen blindelings de Schelde op. Meestal gaat het goed, maar voor hetzelfde geld gaat het fout. Volgens mdj moet de rijkspolitie te water meer meehelpen om de scheepvaart veiliger te maken. Ze moet meer geleiden en regelen dan scherp letten op het naleven van de voorschriften. Een loods moet wel eens afwijken van de reglementen omdat hij moet improviseren". Zonder loods varende schepen zijn bij de Terneuzense havenmond een nor maal verschijnsel, aldus de heer Wijn ja. Er is op het ogenblik een structu reel tekort aan loodsen als gevolg van administratieve maatregelen. Terneu zen heeft nu 19 loodsen, terwijl het ea ongeveer 25 moeten zijn. „Het aanbod van schepen is sterk wisselend. Na storm of mist krijg je hier een piek die niet is op te vangen. De loodsen moeten ook aan hun rusttijd toeko men. We moeten in Terneuzen te vaak nee verkopen tegen zeeschepen. We kunnen het alleen goed aan als de scheepvaart slap is. Onder normale omstandigheden zijn er al te weinig loodsen. Daarbij komt dat het aantal zeeschepen dat het kanaal op en af gaat nog steeds groeit. Er tomen ook steeds meer grote schepen. De Texa- co-raffinaderij bij Gent is de produc tie aan het verveelvoudigen". De loods technische commissie in het gebied van de Scheldemond (waarvan de heer Wijnja lid is) wil dat ei het gebied minimale eisen voor de veiligheid van het vervoer te water worden gesteld. „Wij loodsen vragen geen strenge voorschriften, omdat ons vak ook uitgaat van praktijkervaring. Maar we willen hier dezelfde minima le veiligheid 'als in andere delen van Nederland, zoals de Nieuwe Waterweg en het Noordzeekanaal. Daarom heb ik die vragen gesteld aan het gemeen tebestuur van Terneuzen. De verant- ligt met op het maar als er hier ongelukken gebeuren moet het gemeentebestuur toch maat regelen nemen. En de gemeente kan ook bij de hogere overheden aan dringen op verbetering van de huidige toestand". het toch onbegrijpelijk dat defensie niet meer mensen wil sturen". VEERPONT HOUDT VERBINDING IN STAND PASSAGIERS VATTEN STREMMING BRUG BERUSTEND OP COLIJN SPLAAT-ZIERIKZEE „Ach joh, hou nou op. Dadelijk moet ik overgeven". Het meisje voelt zich duidelijk niet op haar gemak. Een paar jongens houden dikke boterhammen met kaas en ham onder haar neus en vertellen onsmakelijke verhalen. De salon boot 'Stad Zierikzee' slingert en stampt. Af en toe slaat het buis water tegen de ruiten. He meisje trekt een gordijntje dicht, maar dat blijkt niet veel te helpen. Opeens staat ze op, haar rode kleur verbleekt en ze loopt de salon uit. richting wc. Zeeziek? Het lijkt wel mee te vallen, want even later is ze weer terug en drinkt bier uit een flesje. Alleen van boterhammen met kaas en ham moet ze nog niet veel heb ben. Er is niemand echt zeeziek ge worden aan boord van de' 'Stad Zierikzee', die de verbinding tus sen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland onderhoudt zo lang de Zeelandbrug nog niet ge bruikt kan worden. „Nee, dat valt schip om kwart voor vier vanuit de liaven van Colijnsplaat vertrekt. „Er staat nu ongeveer windkracht zes. Vanmiddag ging het een beetje harder te keer, want toen werden op de Zeeland- brug rukwinden met een kracht van tien gemeten". Er zijn honderdde aai. boord als de koers zet naar Schouwen-Duive land. Veel scholieren, bouwvak kers, kantoorbedienden en huis vrouwen. De meesten kijken even bedenkelijk naar buiten als het schip uit de luwte van de tost komt en in het woelige grijsgroe ne water van de Oostersohelde geraakt. Maar algauw worden de gesprekken weer voortgezet en men kijkt geamuseerd naar bui met smaak de overgebleven bo terhammen van tussen de middag op, terwijl hij onverstoorbaar een boek leest. Als het schip onder de brug door gevaren is kijkt iedereen met be langstelling naar de bok en liet nog altijd aanwezige gat, waarin de gerepareerde val moet komen. Dat gat is de aanleiding voor het ongemak: eerder opstaan om op tijd op school en werk te komen, later thuis zijn en een schomme lende boot. Over het algemeen laat men dat ongemak berustend over zich heen gaan. „Ja wat doe je er aan hè", zegt een fors gebouwde metselaar. „Je kunt moeilijk over dat gat springen. Maar zonder gekheid, het is best wel leuk zo. Het moet alleen niet te lang duren". Anderen gaan ge woon voor de lol een paar keer heen-en-weer. Opvallend is wel, dat het minder druk is dan in mei, vlak na het defect raken van de brug. „Het is moeilijk om daar een afdoende verklaring voor te geven", zegt iemand van de RTM. „Ik heb de indruk dat een groter aantal mensen dan in mei liever omrijdt. Het was al een tijd van tevoren bekend wan neer het verkeer over de brug gestremd zou zijn. Dus men heeft het een en ander tonnen organi seren. Dat ton in mei natuurlijk niet, want toen werden de me- sen van de ene dag op de andere voor het blok gezet". 'Heden erwtensoep' staat op een aantal kaarten gedrukt.. De oude tijd herleeft: met de veerboot naar Schouwen en tijdens de overtocht, een kop erwtensoep. De soep vindt dan ook gretig aftrek. Vooral op de terugreis naar Colijnsplaat. Want mis schien stampte de 'Stad Zierik zee' op de heenreis toch wel iets te hard om op je gemakje een top soep te eten. Overigens sa de soep toen ook niet houden. De pan moes; nateii van het vuur worden omdat-ie er anders af drcpg t schuiven. In de haven De Val recac i scholieren het eerst vsa tjt. om de beste plaatsen in ii reed staande bus te vemves. Terwijl de 'Stad Zierikzee' 05 nieuwe lading passagiers lig u wachten, doet znch" een iuw probleem voor: iemand wil eec paar kisten duiven mose® naar de overkant. Wat mot Jf daar voor rekenen? Uitentóijt kunnen de duiven ma, m 1,65 per kist. De terugtocht naar Coyati* verloopt aanmerkelijk vkKedK de heenreis. Op de etoxc schiet de 'Stad Zierücee' '£ós op. De wind blijkt wat in hrt te zijn afgenomen. De in» schuimkoppen zijn bijna rai la Oosterscheldewater venten et het schip ligt rustiger la hi water, Kapitein Van Zsta tart ervaren en met vaste M Colijnsplaat aan. Aan boord is nu ook bnigwte F. Schoonakker uit Zreriiae 'J aan zijn dienst op de tag rns beginnen. Het kost hes xgi moeite om op zijn weri men. Hij moet eerst naar CoX> plaat en wordt daar oprriii om naar het brugwachlersïrxsjt op de brug gebracht te mrfe Normaal zou hij met het ree- dienst je dat ten behoeve van ha reparabiewerk is ingesteld, Eai de brug gebracht worden. Mssr overstappen van het bootje >f) a peilers van de brug te gevaarXiit Dus maakt Schoonakker een Ss. ke omweg. Hij is overigens een echte cvri- mist. Als iemand bij het te pen in Colijnsplaat tegen ééi de bemanningsleden „tot mo zegt, reageert Schoonakker: morgen?, die klep hebben we er dan allang inhangen". Zware schade bij botsing VLISSINGEN Zware schade ont stond donderdagavond bij een botsing tussen twee personenauto's op de krui sing President Rooseveldtlaan-Koude- kerkseweg. Bestuurder A. J. M. uit Vlis- singen verleende op dit kruispunt geen voorrang aan de eveneens uit Vlissin- gen komende C. S. Persoonlijke onge lukken deden zich niet voor. Collecte De collecte voor de Nierstichting heeft in 's-Heerenhoek 385 o bracht. VOLDOENDE AARDAPPELS IN VOORRAAD RIJKSHAVENDIENST TERNEUZEN OVER VRAGEN RAADSLID De abonnees op onze servl- cedienst gelieven in geval van storing ons centraal storingsnummer te bellen 01180-12962 Gips De echtgenote van een onzer colle ga's heeft een poosje terug enige tijd doorgebracht in een gedeelte lijke omhulling van loopgips. Gips met een hakje dus. om het bewe gen te vergemakkelijken, daar zij bij een handeling wat ongelukkig terecht was gekomen De inkapseling van een van haal benen fascineerde liaar zoontje zeer. Hij wenste met grote regel maat geïnformeerd te worden over de mogelijkheden van loopgips. Zéér recent geraakte zijn oma als gevolg van een ongelukkige ma- noevre in het gips met haar lin kerbeen Geen loopgips, gewoon gipsZij beweegt zich dan ook tij delijk voort met behulp van kruk ken. Ook dat fascineerde het zoontje zeer. Hij stond haar geruime tijd te vol gen en sprak toen „Heeft oma nu springgips „ALLEEN DE HULP VAN DUIZENDEN KAN COMPLETE CATASTROFE NOG VOORKOMEN" GOES Het overgrote deel van de aardappelen, die nu nog in Zuidwest-Nederland in de grond staan, kan worden afgeschreven. Volgens het coördinatiecentrum voor hulpverlening aan de ge troffen landbouwers is het on mogelijk geworden, binnen re delijke termijn machines in te zetten, om de aardappelen te oogsten. De zwaardere gronden zijn door de aanhoudende regen veel te moerassig geworden. Naar schatting vijfentwintig tot dertig procent van de aardappe len, die nog op het land staan, zijn inmiddels verrot. Alleen de hulp van duizenden vrijwilligers zou een complete catastrofe kunnen voorkomen. In het zuidwestelijk gebied moeten nog zo'n 17.000 hectare aardappelen worden geoogst. Voor ruim 9.500 hec tare is bij het coördinatiecentrum m Goes hulp aangevraagd. Verwacht wordt, dat onder druk van de huidige omstandigheden een nieuwe stroom aanvragen zal binnenkomen. Aanvan kelijk dachten vrij veel boeren, dat zij het ondanks alle misère wel zouden kunnen klaren. Nu dat waarschijnlijk niet het geval is, zullen zij zich aan de laatste strohalm willen vastklam pen. Dr. ir. C. W. C. van Beckom, hoofdin genieur directeur van de agrarische bedrijfsontwikkeling: verklaarde donderdagmiddag tijdens een perscon ferentie van het coördinatiecentrum, dat de gevolgen van het drama, dat zich momenteel in Zeeland afspeelt, lang merkbaar zuilen zijn. Zo zal er ten gevolge van de huidige situatie, geen sprake van kunnen zijn, dat de normale hoeveelheid wintertarwe wordt ingezaaid. De heer Van Beekom beklemtoonde dat de aardappelen die ondanks alle problemen toch nog uit de blubber worden gehaald, goed van kwaliteit zijn. „Er zijn allerlei monsters geno men. Ze zijn bewaard, gekookt en ook door departementale ambtenaren gegeten. Ze zijn prima". De kwali- eit ran de gladiolen is redelijk. Dat zelfde kan gezegd worden van de uien. Het suikergehalte van de suiker bieten was al slecht, maar is als Rampzalig Het dagelijks bestuur van het land bouwschap liceft donderdag een tele gram aan minister-president Den Uyl gestuurd. Daarin wordt verzocht meer mliltairen te stren en te bevorderen dat meer werklozen op de doorweekte akkers aan de slag gaan. ZLM-secreta- ris ir. D. Luteijn zei daarover op de persconferentie: „De toestand is der mate rampzalig geworden, dat je niet meer uit kunt gaan van het principe, dat de militairen alleen op basis van vrijwilligheid worden ingeschakeld. Wat zich hier voltrekt is een ramp in de voedselvoorziening. Moet je dan geen opdrachten gaan verstrekken?" Volgende week maandag gaan er in Zuidwest-Nederland in totaal zeven- •ntwintighonderd militairen de akkers ?p. Het aantal scholieren zal naar alle waarschijnlijkheid drastisch terug lopen. Niet alleen omdat zij zo angza- merhand dodelijk vermoeid zijn raakt van het zware werk, ook moe ten zij rekening houden met him les programma's. Volgens het coördina tiecentrum komen er volgende week slechts vijfhonderd scholieren terug. Daar staat echter weer tegenover, dat een bescheiden aantal werklozen bij springt. Coördinator W. Goeman hoopt, dat de Zeeuwen het zaterdag niet laten afwe ten. Vandaag vrijdag verschijnt in enkele dagbladen een oproep aan alle Zeeuwen van 16 jaar en ouder, om morgen (zaterdag) de boeren te helpen bij het binnenhalen van oogst. De heer Goeman verwacht, dat minstens vijfduizend Zeeuwen zullen reageren. Zij kunnen zich aanmelden bij een aantal plaatselijke contacta dressen. Ze krijgen een vergoeding van vijf gulden per uur. Verwacht wordt, dat velen gratis de banden uit de mouwen willen steken. Hun ver goeding wordt in een pot gestopt, en is bestemd voor de actie 'Geven voor leven'. AANHOUDEN ZACHT Opklaringen en wnenkele Mj mogelijk regen. Matige totmw», aan de kust tussen zuid en zuidwest. Temper* omstreeks 12 graden. Vooruitzichten voor da" opgesteld door net donderdag om 18.00 uur. Af en toe regen en vrijacht g Weersvooruitzichten o wies deld over Nederland: „„„mi uren ton. Voor zaterdag: aantriwea 4; min. temp.; 0!SfV giB& max. temp.: omstrtete kans op een drogete" stens 12 uur: 60 geheel droog etmaal: 30 pro» w t Voorzondag: aantel men temp.: omstreeks^ manies - een droge panode wa uur. 70 procent: ks®w droog etmaal: 40 procm NB. Voor de tempera'^ e zaterdag een marge"j jpd» voor zondag een rond de opgeheven waar"™' 16 november. ZON EN MAA*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 2