Militairen
willen blijven
'Heden erwtensoep' op
de 'Stad Zierikzee'
Aardappeloogst in Zuidwest-Nederland
kan als 'total loss' worden beschouwd
„Er passeert hier geen gevaarlijke
lading zonder dat wij het weten"
MM OER LINDE
ZES KILO HASJ
IN TERNEUZEN
ONDERSCHEPT
Zeeuwse
ALMANAK
VIJFENTWINTIG TOT DERTIG PROCENT VAN
DE AARDAPPELEN IS INMIDDELS VERROT
mln-
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
vm'DA0 15 "Wmain
VAARREGLEMENT
(UIT 1926) MOET
NODIG VERNIEUWD
TERNEUZEN 'Pertinent onwaar'.
Zo luidt het commentaar van de rijks-
bavendienst in Terneuzen op de bewe
ringen van het VVD-gemeenteraadslid
H. Wijnja inzake het vervoer van
gevjuiriijke stoffen per schip in de
Terneuzense havens en op liet Neder
lands deel van het kanaal Gent-Ter-
neuzen. De heer VVi.jnja, van beroep
loods, heeft in schriftelijke vragen
aan het college van b .en w. gezegd
(ADVERTENTIE)
ROOMBOTERBAKKERIJ
LANDSKAMPIOEN 197J)
ROOMBOTER
speculaas
ROOMBOTER
staven met
amandelen
ROOMBOTER
gevulde speculaas
met amandelen
ROOMBOTER
dik speculaas met
amandelen
Goede smaak wordt
bekroond in onze zaak
SPECIALE
AANBIEDING
Bij aankoop van een
grote chocoladeletter
van Verkade, ontvangt
u een reep Verkade
chocolade cadeau.
Wolstraat 98
V I i s s i n g e n
tel. (01184) 2479
(De zaak waar f ijnproevers
elkaar ontmoeten)
TERNEUZEN De politie heeft
de auto van de Eindhovenaar J. A. L.
F. J. een partij hasj van zes kilo
aangetroffen. De man werd aangehou
den bij een verkeerscontrole op de
Axelsesiraat. Na zijn aanhouding is
hij Ingesloten in het politiebureau.
ADVERTENTIE
dat Terneuzen herhaaldelijk is ont
snapt aan een ramp bij aanvaringen
met schepen die gevaarlijke ladingen
vervoerden. Verder zouden zich in de
omgeving van Terneuzen al een aantal
bijna-botsingen hebben voorgedaan
waarbij schepen met een gevaarlijke
lading betrokken waren. Volgens het
VVD-raadslld worden de gevaren ver
groot door het ontbreken van een
behoorlijk reglementering van het ver
voer te water.
Volgens een woordvoerder van de
rijkshavendienst in Terneuzen berus
ten de uitspraken van de heer Wijnja
voor wat betreft het Nederlandse deel
van de kanaalzone niet op waarheid.
„Er wordt wel degelijk iets gedaan
aan het vervoer te water van gev
lijke stoffen. Er passeert geen schip
met dat soort ladingen de zeesluis
zonder dat wij het weten. Elke tanker
krijgt tot de Nederlands-Belgische
grens een patrouilleboot van de rijks-
havendienst als escorte mee". De
rijkshavendienst zegt dat alle gevaar
lijke transporten che Terneuzen moe
ten passeren 24 uur tevoren worden
gemeld en dat men bij de scheepvaart,
regeling van alles op de hoogte is.
Op het gebied van gevaarlijke ladin
gen bestaan verder afspraken met de
gemeente Terneuzen de gemeente
„GEEN VIJANDJE SPELEN ZOLANG
OÖGSTHULP NOODZAKELIJK IS"
GOES .Ongeveer 25 dienstplichtige soldaten uit Ede, die sinds
een week in Breskens de boeren helpen bij het oogsten hebben in
een open brief aan minister Vredeling van defensie geprotesteerd
tegen het feit, dat zij vrijdag naar hun kazerne terug moeten. De
soldaten zijn volgens VVDM-voörzitter Jan Witting teruggeroepen
voor een sporttest en een kleine oefening.
Deze 25 soldaten worden door collega's vervangen maar. zo schrijven zij,
„iedere soldaat is hier broodnodig, een boer bij ons in de buurt heeft zijn
oogst om moeten ploegen omdat hij geen hulp had. zij kunnen hier nog wel
honderd soldaten extra gebruiken".
Volgens de WDM moeten ook 140 dienstplichtige soldaten uit Schalkhaar die
de boeren in Oostkapelle hielpen naar de kazerne terug. „Ook om om een of
ander onbenullig oefeningetje vijand te spelen, terwijl de oogst in Zeeland
verkommert", aldus WDM-voorzitter Jan Witting. „Wij delen de verontwaar
diging van deze jongens over deze gang van zaken, de legerleiding gaat ons
inziens lijnrecht in tegen de toezegging van staatssecretaris Van Lent, dat de
hulpverlening aan Zeeuwse boeren niet door kleine oefeningetjes etc zou
worden doorkruist. Alleen militairen die aan grote oefeningen mee moesten
doen zouden naar de kazerne terug hoeven".
De WDM is voorts verontwaardigd over het feit, dat defensie niet meer dan
191,'0 soldaten naar Zeeland wil sturen.Jan Witting: „We weten uit contacten
met onze afdelingen in het land, dat dat aantal van 1900 ruimschoots wordt
overtroffen door het aantal vrijwilligers dat nog naar Zeeland wil. De boeren
gezegd dat zij nog zeker 6000 soldaten kunnen gebruiken, dan is
Gent, de gemeentelijke brandweer en
met. Dow Chemical.
Ook de rijkspolitie te water, post
Terneuzen, ontkent 'met klem' dat er
bij Terneuzen veelvuldig gevaarlijke
situaties bestaan. „Wij zijn dagelijks
hiermee bezig. Het is een van onze
hoofdcontroles". Bij de rijkspolitie te
water geeft men wel toe dat het
afzonderlijk schutten van schepen
gevaarlijke ladingen een fiasco is ge
bleken. De praktijk laat. het. afzonder
lijk schutten niet toe, omdat anders
enorme wachttijden zouden ontstaan.
Opperwachtmeester A, Verveer: „We
kunnen de sluizen niet. overstelpen
met processen-verbaal. Dat is prak
tisch onuitvoerbaar". Opper Verveer
is van mening dat de praktijk in de
omgeving van Terneuzen geen reden
geeft tot zorg, ondanks het feit dat
voor de Westerschelde. de zeesluizen
en het kanaal Gent-Temeuzen nog
steeds het verouderde vaarreglement
uit 1926 van kracht is. Maar het
wordt- wel tiijd dat er nieuwe regle
menten komen, aldus de postcomman-
dant in Terneuzen. Bij de RP te water
is verder niets bekend van klachten
over een tekort aan loodsen, waaro
ver het raadslid Wijnja m zijn vragen
had geschreven. Het komt., aldus de
politie, inderdaad voor dat zeeschepen
zonder loods de haven uitgaan. „Niet
regelmatig, maar het gebeurt. Terneu
zen is ook nog niet loodsplichtig".
Geen paniek
Loods Wijnja zegt in aanvulling op
zijn vragen geen paniek te willen
zaaien. „Maar we moeten niet de ogen
sluiten voor gevaarlijke situaties. Er
wordt hier nu struisvogelpolitiek be
dreven. Een gastanker wordt behan
deld alsof het een schip met cement
is. Er is geen loodsdwang. Terneuzen
is een knooppunt van schepen met
gevaarlijke ladingen. Er ontbreekt van
alles, maar men doet hier maar. Het
vaarreglement is verouderd en past
niet meer op de huidige omstandighe
den. Pas als de radarketen langs de
Westerschelde klaar is komt verbete
ring in zicht. Maar dat duurt nog
jaren".
De heer Wijnja wijst erop dat er in
de westbuitenhaven bij Terneuzen een
zeker 'point of no return' is. „Op een
bepaald punt moet een zeeschip
haven uit. Er ontstaan dan op de
rivier vaak gevaarlijke situaties. De
scheper komen blindelings de Schelde
op. Meestal gaat het goed, maar voor
hetzelfde geld gaat het fout. Volgens
mdj moet de rijkspolitie te water
meer meehelpen om de scheepvaart
veiliger te maken. Ze moet meer
geleiden en regelen dan scherp letten
op het naleven van de voorschriften.
Een loods moet wel eens afwijken
van de reglementen omdat hij moet
improviseren".
Zonder loods varende schepen zijn bij
de Terneuzense havenmond een nor
maal verschijnsel, aldus de heer Wijn
ja. Er is op het ogenblik een structu
reel tekort aan loodsen als gevolg van
administratieve maatregelen. Terneu
zen heeft nu 19 loodsen, terwijl het ea
ongeveer 25 moeten zijn. „Het aanbod
van schepen is sterk wisselend. Na
storm of mist krijg je hier een piek
die niet is op te vangen. De loodsen
moeten ook aan hun rusttijd toeko
men. We moeten in Terneuzen te vaak
nee verkopen tegen zeeschepen. We
kunnen het alleen goed aan als de
scheepvaart slap is. Onder normale
omstandigheden zijn er al te weinig
loodsen. Daarbij komt dat het aantal
zeeschepen dat het kanaal op en af
gaat nog steeds groeit. Er tomen ook
steeds meer grote schepen. De Texa-
co-raffinaderij bij Gent is de produc
tie aan het verveelvoudigen".
De loods technische commissie in het
gebied van de Scheldemond (waarvan
de heer Wijnja lid is) wil dat ei
het gebied minimale eisen voor de
veiligheid van het vervoer te water
worden gesteld. „Wij loodsen vragen
geen strenge voorschriften, omdat ons
vak ook uitgaat van praktijkervaring.
Maar we willen hier dezelfde minima
le veiligheid 'als in andere delen van
Nederland, zoals de Nieuwe Waterweg
en het Noordzeekanaal. Daarom heb
ik die vragen gesteld aan het gemeen
tebestuur van Terneuzen. De verant-
ligt met op het
maar als er hier ongelukken gebeuren
moet het gemeentebestuur toch maat
regelen nemen. En de gemeente kan
ook bij de hogere overheden aan
dringen op verbetering van de huidige
toestand".
het toch onbegrijpelijk dat defensie niet meer mensen wil sturen".
VEERPONT HOUDT VERBINDING IN STAND
PASSAGIERS VATTEN
STREMMING BRUG
BERUSTEND OP
COLIJN SPLAAT-ZIERIKZEE
„Ach joh, hou nou op. Dadelijk
moet ik overgeven". Het meisje
voelt zich duidelijk niet op haar
gemak. Een paar jongens houden
dikke boterhammen met kaas en
ham onder haar neus en vertellen
onsmakelijke verhalen. De salon
boot 'Stad Zierikzee' slingert en
stampt. Af en toe slaat het buis
water tegen de ruiten. He meisje
trekt een gordijntje dicht, maar
dat blijkt niet veel te helpen.
Opeens staat ze op, haar rode
kleur verbleekt en ze loopt de
salon uit. richting wc. Zeeziek?
Het lijkt wel mee te vallen, want
even later is ze weer terug en
drinkt bier uit een flesje. Alleen
van boterhammen met kaas en
ham moet ze nog niet veel heb
ben.
Er is niemand echt zeeziek ge
worden aan boord van de' 'Stad
Zierikzee', die de verbinding tus
sen Schouwen-Duiveland en
Noord-Beveland onderhoudt zo
lang de Zeelandbrug nog niet ge
bruikt kan worden. „Nee, dat valt
schip om kwart voor vier
vanuit de liaven van Colijnsplaat
vertrekt. „Er staat nu ongeveer
windkracht zes. Vanmiddag ging
het een beetje harder te keer,
want toen werden op de Zeeland-
brug rukwinden met een kracht
van tien gemeten".
Er zijn honderdde
aai. boord als de
koers zet naar Schouwen-Duive
land. Veel scholieren, bouwvak
kers, kantoorbedienden en huis
vrouwen. De meesten kijken even
bedenkelijk naar buiten als het
schip uit de luwte van de tost
komt en in het woelige grijsgroe
ne water van de Oostersohelde
geraakt. Maar algauw worden de
gesprekken weer voortgezet en
men kijkt geamuseerd naar bui
met smaak de overgebleven bo
terhammen van tussen de middag
op, terwijl hij onverstoorbaar
een boek leest.
Als het schip onder de brug door
gevaren is kijkt iedereen met be
langstelling naar de bok en liet
nog altijd aanwezige gat, waarin
de gerepareerde val moet komen.
Dat gat is de aanleiding voor het
ongemak: eerder opstaan om op
tijd op school en werk te komen,
later thuis zijn en een schomme
lende boot. Over het algemeen
laat men dat ongemak berustend
over zich heen gaan. „Ja wat doe
je er aan hè", zegt een fors
gebouwde metselaar. „Je kunt
moeilijk over dat gat springen.
Maar zonder gekheid, het is best
wel leuk zo. Het moet alleen niet
te lang duren". Anderen gaan ge
woon voor de lol een paar keer
heen-en-weer. Opvallend is wel,
dat het minder druk is dan in
mei, vlak na het defect raken van
de brug. „Het is moeilijk om
daar een afdoende verklaring
voor te geven", zegt iemand van
de RTM. „Ik heb de indruk dat
een groter aantal mensen dan in
mei liever omrijdt. Het was al
een tijd van tevoren bekend wan
neer het verkeer over de brug
gestremd zou zijn. Dus men heeft
het een en ander tonnen organi
seren. Dat ton in mei natuurlijk
niet, want toen werden de me-
sen van de ene dag op de andere
voor het blok gezet".
'Heden erwtensoep' staat op een
aantal kaarten gedrukt.. De oude
tijd herleeft: met de veerboot
naar Schouwen en tijdens de
overtocht, een kop erwtensoep.
De soep vindt dan ook gretig
aftrek. Vooral op de terugreis
naar Colijnsplaat. Want mis
schien stampte de 'Stad Zierik
zee' op de heenreis toch wel iets
te hard om op je gemakje een
top soep te eten. Overigens sa
de soep toen ook niet
houden. De pan moes; nateii
van het vuur worden
omdat-ie er anders af drcpg t
schuiven.
In de haven De Val recac i
scholieren het eerst vsa tjt.
om de beste plaatsen in ii
reed staande bus te vemves.
Terwijl de 'Stad Zierikzee' 05
nieuwe lading passagiers lig u
wachten, doet znch" een iuw
probleem voor: iemand wil eec
paar kisten duiven mose®
naar de overkant. Wat mot Jf
daar voor rekenen? Uitentóijt
kunnen de duiven ma, m
1,65 per kist.
De terugtocht naar Coyati*
verloopt aanmerkelijk vkKedK
de heenreis. Op de etoxc
schiet de 'Stad Zierücee' '£ós
op. De wind blijkt wat in hrt
te zijn afgenomen. De in»
schuimkoppen zijn bijna rai la
Oosterscheldewater venten et
het schip ligt rustiger la hi
water, Kapitein Van Zsta tart
ervaren en met vaste M
Colijnsplaat aan.
Aan boord is nu ook bnigwte
F. Schoonakker uit Zreriiae 'J
aan zijn dienst op de tag rns
beginnen. Het kost hes xgi
moeite om op zijn weri
men. Hij moet eerst naar CoX>
plaat en wordt daar oprriii
om naar het brugwachlersïrxsjt
op de brug gebracht te mrfe
Normaal zou hij met het ree-
dienst je dat ten behoeve van ha
reparabiewerk is ingesteld, Eai
de brug gebracht worden. Mssr
overstappen van het bootje >f) a
peilers van de brug te gevaarXiit
Dus maakt Schoonakker een Ss.
ke omweg.
Hij is overigens een echte cvri-
mist. Als iemand bij het te
pen in Colijnsplaat tegen ééi
de bemanningsleden „tot mo
zegt, reageert Schoonakker:
morgen?, die klep hebben we er
dan allang inhangen".
Zware schade
bij botsing
VLISSINGEN Zware schade ont
stond donderdagavond bij een botsing
tussen twee personenauto's op de krui
sing President Rooseveldtlaan-Koude-
kerkseweg. Bestuurder A. J. M. uit Vlis-
singen verleende op dit kruispunt geen
voorrang aan de eveneens uit Vlissin-
gen komende C. S. Persoonlijke onge
lukken deden zich niet voor.
Collecte
De collecte voor de Nierstichting
heeft in 's-Heerenhoek 385 o
bracht.
VOLDOENDE
AARDAPPELS
IN VOORRAAD
RIJKSHAVENDIENST TERNEUZEN OVER VRAGEN RAADSLID
De abonnees op onze servl-
cedienst gelieven in geval
van storing ons centraal
storingsnummer
te bellen
01180-12962
Gips
De echtgenote van een onzer colle
ga's heeft een poosje terug enige
tijd doorgebracht in een gedeelte
lijke omhulling van loopgips. Gips
met een hakje dus. om het bewe
gen te vergemakkelijken, daar zij
bij een handeling wat ongelukkig
terecht was gekomen
De inkapseling van een van haal
benen fascineerde liaar zoontje
zeer. Hij wenste met grote regel
maat geïnformeerd te worden over
de mogelijkheden van loopgips.
Zéér recent geraakte zijn oma als
gevolg van een ongelukkige ma-
noevre in het gips met haar lin
kerbeen Geen loopgips, gewoon
gipsZij beweegt zich dan ook tij
delijk voort met behulp van kruk
ken.
Ook dat fascineerde het zoontje
zeer.
Hij stond haar geruime tijd te vol
gen en sprak toen
„Heeft oma nu springgips
„ALLEEN DE HULP
VAN DUIZENDEN KAN
COMPLETE CATASTROFE
NOG VOORKOMEN"
GOES Het overgrote deel van
de aardappelen, die nu nog in
Zuidwest-Nederland in de grond
staan, kan worden afgeschreven.
Volgens het coördinatiecentrum
voor hulpverlening aan de ge
troffen landbouwers is het on
mogelijk geworden, binnen re
delijke termijn machines in te
zetten, om de aardappelen te
oogsten. De zwaardere gronden
zijn door de aanhoudende regen
veel te moerassig geworden.
Naar schatting vijfentwintig tot
dertig procent van de aardappe
len, die nog op het land staan,
zijn inmiddels verrot. Alleen de
hulp van duizenden vrijwilligers
zou een complete catastrofe
kunnen voorkomen.
In het zuidwestelijk gebied moeten
nog zo'n 17.000 hectare aardappelen
worden geoogst. Voor ruim 9.500 hec
tare is bij het coördinatiecentrum m
Goes hulp aangevraagd. Verwacht
wordt, dat onder druk van de huidige
omstandigheden een nieuwe stroom
aanvragen zal binnenkomen. Aanvan
kelijk dachten vrij veel boeren, dat zij
het ondanks alle misère wel zouden
kunnen klaren. Nu dat waarschijnlijk
niet het geval is, zullen zij zich aan
de laatste strohalm willen vastklam
pen.
Dr. ir. C. W. C. van Beckom, hoofdin
genieur directeur van de agrarische
bedrijfsontwikkeling: verklaarde
donderdagmiddag tijdens een perscon
ferentie van het coördinatiecentrum,
dat de gevolgen van het drama, dat
zich momenteel in Zeeland afspeelt,
lang merkbaar zuilen zijn. Zo zal er
ten gevolge van de huidige situatie,
geen sprake van kunnen zijn, dat de
normale hoeveelheid wintertarwe
wordt ingezaaid.
De heer Van Beekom beklemtoonde
dat de aardappelen die ondanks alle
problemen toch nog uit de blubber
worden gehaald, goed van kwaliteit
zijn. „Er zijn allerlei monsters geno
men. Ze zijn bewaard, gekookt en
ook door departementale ambtenaren
gegeten. Ze zijn prima". De kwali-
eit ran de gladiolen is redelijk. Dat
zelfde kan gezegd worden van de
uien. Het suikergehalte van de suiker
bieten was al slecht, maar is als
Rampzalig
Het dagelijks bestuur van het land
bouwschap liceft donderdag een tele
gram aan minister-president Den Uyl
gestuurd. Daarin wordt verzocht meer
mliltairen te stren en te bevorderen dat
meer werklozen op de doorweekte
akkers aan de slag gaan. ZLM-secreta-
ris ir. D. Luteijn zei daarover op de
persconferentie: „De toestand is der
mate rampzalig geworden, dat je niet
meer uit kunt gaan van het principe,
dat de militairen alleen op basis van
vrijwilligheid worden ingeschakeld.
Wat zich hier voltrekt is een ramp in
de voedselvoorziening. Moet je dan
geen opdrachten gaan verstrekken?"
Volgende week maandag gaan er in
Zuidwest-Nederland in totaal zeven-
•ntwintighonderd militairen de akkers
?p. Het aantal scholieren zal naar alle
waarschijnlijkheid drastisch terug
lopen. Niet alleen omdat zij zo angza-
merhand dodelijk vermoeid zijn
raakt van het zware werk, ook moe
ten zij rekening houden met him les
programma's. Volgens het coördina
tiecentrum komen er volgende week
slechts vijfhonderd scholieren terug.
Daar staat echter weer tegenover, dat
een bescheiden aantal werklozen bij
springt.
Coördinator W. Goeman hoopt, dat de
Zeeuwen het zaterdag niet laten afwe
ten. Vandaag vrijdag verschijnt
in enkele dagbladen een oproep aan
alle Zeeuwen van 16 jaar en ouder,
om morgen (zaterdag) de boeren te
helpen bij het binnenhalen van
oogst. De heer Goeman verwacht, dat
minstens vijfduizend Zeeuwen zullen
reageren. Zij kunnen zich aanmelden
bij een aantal plaatselijke contacta
dressen. Ze krijgen een vergoeding
van vijf gulden per uur. Verwacht
wordt, dat velen gratis de banden uit
de mouwen willen steken. Hun ver
goeding wordt in een pot gestopt, en
is bestemd voor de actie 'Geven voor
leven'.
AANHOUDEN ZACHT
Opklaringen en wnenkele Mj
mogelijk regen. Matige totmw»,
aan de kust
tussen zuid en zuidwest. Temper*
omstreeks 12 graden.
Vooruitzichten voor
da" opgesteld door net
donderdag om 18.00 uur.
Af en toe regen en vrijacht g
Weersvooruitzichten o wies
deld over Nederland:
„„„mi uren ton.
Voor zaterdag: aantriwea
4; min. temp.; 0!SfV giB&
max. temp.: omstrtete
kans op een drogete"
stens 12 uur: 60
geheel droog etmaal: 30 pro» w t
Voorzondag: aantel men
temp.: omstreeks^ manies -
een droge panode wa
uur. 70 procent: ks®w
droog etmaal: 40 procm
NB. Voor de tempera'^ e
zaterdag een marge"j jpd»
voor zondag een
rond de opgeheven waar"™'
16 november.
ZON EN MAA*