«0* „De radio zou een zeer snelle krant kunnen zijn" ALGESAL Lboag 1,74 PANDA en het SPOOK-SPROOK BUMA WIL INKOMSTEN UIT DE KABEL-TV evisn 19 BOB USCHI, 25 JAAR MET RADIO BEZIG: helpt snel en brandt niet op de huid Gevecht met exploitanten PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT PMCRIIMMfftS HILVERSUM - Radioprogramma' worden taalilaliel' steeds beter ïi Nederland, maar de luistercijfers zijn in de loop der jaren gevierendeeld. .Moei een goede radioman nu pro- jramma's roor zichzelf gaan maken? Dal tou een ontkenning betekenen na hel vertrouwen, dat zo'n man in rictolf moei stellen. Wij radiomakers fa Hilversum voelen ons onbedekt: we stan open en bloot op de Gooise mitras. maar niemand kijkt, of liever tere;! luiste.naar ons". (fctaeming én klacht tegelijk Bob Üschi, een man, die al 25 jaar inieasief met radio bezig is en zijn documentaires maakt zoals een com ponist rijn muziek en een beeldhou wer ajn beelden „schept": met groot gevoel voor de technische, artistieke én journalistieke kanten van het on derwerp en altijd experimenterend met de vorm, waarin hij zijn items giet. Dat de radio de laatste jaren zo gffiitatmd .wordt, verdriet hem r«ti ,J)at veredenen we als snelste ffiadp niet. ,1e zou wensen dat niet fen de hulskamer maar ook de pen reel meer aandacht aan ons zou sdanken en. wat die pers betreft niet tien te schrijven over onze reporta- gesnsis, maar vooral over de dingen vanuit de wezenlijke waarde van het otium blijkt". teprijs Bob Uschi pleit ook voor een prijs waaruil het begrip van de pers voor de radio moet blijken. De manier bijvoorbeeld waarop Kees Buurman tijdens de Olympische Spelen in Mün- chen de ontvoering van de Israëli sche sportlieden volgde tot het gruwe lijk slot, zou volgens Bob Uschi een zilveren microfoon of iets dergelijks verdiend hebben. „Waarom alleen persprijzen voor te levisieprogramma's? Waarom niet jaarlijks een onderscheiding voor de radio? Het hoeft niet spectaculair te zijn, zoals de nacht van Buurman, maar desnoods zou er een prijs kun nen gaan naar een bescheiden man als Ad Loebler van de VARA, die erin slaagt elke week met een mini-cast een voortreffelijk höorspel te maken, heel vaak ook nog geschreven door Nederlandse auteurs". Uschi is realist- genoeg om de hand in eigen boezem te steken. „We hou den in Hilversum te weinig rekening met de klant. We doen net alsof we een onderontwikkelde groep voor ons hebben en dat is ten enenmale fout. Je moet volgens mij niet. smalend praten over een omroep als de Tros. De Tros heeft brood en spelen aan diegenen gegeven, die erom vroegen. Maar wat doet het gros van de radio? Neerkijken op de massa en haar ver langens. Doen alsof we als leraren voor een miljoenenklas staan, beurte lings lof en kritiek uitdelend. En als die massa toevallig niet naar ons luistert, dan halen we de schouders op en gaan we gewoon verder". Klantenbinding Eeen puzzelen BS 1 bmboebeer; 5 gebat: »:'il n ,nl; 11 ssllker met fenp Pt ,E besponnen draad; 15 ïelliifc rmff P; „17 zindsWk; 18 &£Tn;,20 keervers; 23 5S.h zodenerts: 27 stuiver; K"or vuur: 31 bloem; 33 rgweide zandbanken; 34 K'schL^3310 V00rnaam- 5£d1lantln: 2 voorzetsel; 3 te 5^;- ^2^W001'd; 4 ber>e- WVf'i l>tel; 7 discus- afstaan," 12 ter ïi SHE* 19 20 4del- ^wstiritórt^ol' 22 .raamv/erk; 23 is; 29 vonrrioói "ïnS 25 boi'sthar- 'Éroente aanSerichte tafel; b oplossing vrn de vorige pmei fa „Fout, fout. fout. We moeten als programmamakers meer aan klanten binding doen. Dat doet een super markt ook en wat is liet verschil tussen een supermarkt en radio? Ook bij ons is alles te koop". Uschi vindt dat er bij de radio te veel gebrainwashed wórdt buiten de luisteraars om. „In iedere omroep schuilt de historisch gegroeide angst om de culturele plakzegel te verliezen. Die angst heeft jammer genoeg vele omroepen bewogen om de luisteraar bij voortduren lastig te - vallen met haar grote boodschap, Dacht je, dat een man die moe-gearbeid om zes uur thuis komt, gediend is van het credo het brengen van verantwoorde cul tuur teneinde de massa te verheffen van zo'n'omroep?" „Het enige wat zo'n vermoeide luis teraar wil als hij al niet de radio uitlaat en de televisie aanzet is een programma dat hem direct aan spreekt. En dat is nu het probleem waardoor zelfs de meest ingenieuze padvinders onder de radiomakers de laatste jaren het spoor bijster zijn geworden. Ze weten niet meer wat ze moeten doen om de attentie van de luisteraar te pakken". „Iedereen weet dat je de informa- tiepil moet vergulden om hem geslikt te krijgen, dat je in de vormgeving van je programma iets moet in- en opbouwen, waardoor men alert wordt. Maar hóe je dat moet doen om afdoende succes bij de luisteraars te boeken blijft een open vraag. De treu rige werkelijkheid is helaas dat een met authentieke, eerlijke middelen ge maakt radioprogramma nooit meer dan een paar honderdduizend luiste raars naar zich toe trekt". Bob Uschi noemt een voorbeeld uit eigen ervaring. Hij maakte een paar jaar terug een radiodocumentaire over jeugdprostitutie, dat hijzelf een prima - produkfc vond met een uitste kend verpakte dosis informatie. De luisterdichtheid van acht a negen pro cent was ook verrassend goed. „Het gegeven van de jeugdprostitu tie werd daarna voor de VARA-televi- sie nagespeeld. Ik vond dat geen goe de film, wat zeg ik; een truttig pro dukt. Maar wat gebeurt er? De tv- versie van Jeugdprostitutie wordt naast McCloud het meest bekeken VARA-programma van dat zoen". Wat moet de radio dóen om weer door de massa gehoord te wor den? Uschi: „De radio moet als informa tiebron versterkt worden. De radio zou een zeer snelle krant kunnen zijn, compleet met hoofdartikelen en r documentaires. Een dagkrant, gewijd aan het nieuws van dat uur. die een volledige avonduitzending vult óf elke avond op een vast uur (tussen elf en twaalf bijvoorbeeld) geprikt zou kun nen worden.. In Hilversum zeggen de verantwoordelijke mensen al dat zo iets niet zou kunnen. Ik zeg dat het wel degelijk mogelijk is". Bob Uschi is één van die weinige radiomensen, die vinden dat hun pro gramma's best gehoord mogen wor den en dan ook zelf actief de publici-j teit zoeken. Niet verwonderlijk is dan ook zijn oproep tot de schrijvende pers om tot meer samenwerking te komen met de radio, „Het selecteren van de inzendingen _yoor de Prix Italia .bijvoorbeeld, zóu je niet meer door afdelingschefs uit de omroep moeten laten verrichten. Ik schuif ze daarmee geen incompe tentie toe. maar wijs wél op het feit, dat ze de frisheid en de onafhankelijk heid van een joumalistengezelschap ontberen". Met andere woorden: alsjeblieft geen college meer van vermoeide Hil- versumse mannen, maar een persjury, die volgens mij een beter oog zal hebben voor de kwaliteiten van het beste (en het vernieuwende) dat de Nederlandse radio in één jaar heeft gemaakt. „Maar", zegt Uschi, „behalve om samenwerking zitten wij radiojongens te springen om kritiek. Waarom altijd en eeuwig aandacht in de kranten voor de televisie? Goede radiopro gramma's verdienen een voor- enna beschouwing, radiomakers verdienen 5at er eindelijk naar ze geluisterd wordt". ADVERTENTIE spierpijn, gewrichtspijn, stijve nek, zenuwpijnen, pijn in armen en benen en heeft geen onaangename geur verkrijgbaar in tuben van 40 en 100 gr. DONDERDAG 12.03 Drie draait tussen de middag. 14.03 Pop-Kontakt: de Hugo van DONDERDAG 12.00 (S) Bel Canto: opera-aria's. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 Middagpauzedienst 13.15 (S) Lichte koorzang. 13.30 Globaal: een luchtig middagprogramma. 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Hier en nu. 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nieuws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zojuist verschenen: nieuwe boeken. 19.00 Leger des Heilskwartier. 19.15 S) De wereld zingt Gods lof: een verzoekprogramma van gewijde muziek. 19.55 Overdenking. 20.00 (S) Muziek, muziek, muziek: licht platenprogramma. 21,50 Bij de tijd. serie programma's over het lager beroepsonderwijs (4). 22.10 De kerk vandaag: nieuws en commentaar. '22.30 Nieuws. 22,40 (S) Hier en nu. 23.00 Nederlandse Kerkenconf eren tie 1974, gesprek. 23.15 (S) Album: minder bekende bladzijden uit de muzikale romantiek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG 07.00 Nieuws. 07.02 Het levende woord. 07.07 (S) Badinerie: klassieke muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.41-7.50 Echo). 08.24 Overweging. 08.30 Nieuws. 08.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 08.45 De wonderlijke letter M: een programma voor het Hollandsche Huishouden, 09.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: Klassieke muziek met om 10.30 Nieuws. 11.30 Blik op de derde wereld: informatief programma. 11.45 Blik op Europa: informatief programma. DONDERDAG 12.30 Modem platteland. 12-35 (S) Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.31 (S) Alert! - op het vlak van muziek en maatschappij. 13.50 (S) Radio Kamerorkest klassieke muziek. 14.10 (S) In de wetenschap: dat - nieuws uit de wereld der wetenschappen. 14.30 (S) De Koperen tuin. hoorspel (4). 15.05 (S) Aspecten: kunstrubriek. 16.00 Nieuws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S) Gebakken vensterbanken (en andere smoeztn): kinderriiagazine. 17.00 (S) Mobiel: een beweeglijk programma voor beweeglijke mensen. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. Politieke Partijen: 18.20 Volks Partij voor Vrijheid en Democratie. 18.30 Kleur: informatie over zaktn van kerk en samenleving. 19.00 (S) De wereld van de Opera: .Un ballo in maschera. Verdi. 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws. 20.05 Radiojournaal. 20.10 Inleiding avondprogramma. 20.15 (S) Residentie Orkest Heemsteedse Chr. Oratorium 09.03 (S) Pep op drie. Verg., Haags Knapenkoor en zangsolisten: Jeanne d'Arc, Honegger. 21.55 (S) Essay: kunstrubriek. 22.25 (S) Dichter bij de muziek: nieuwe liedjes, chansons of songs. 22.50 Vanavond laat nieuws. 23.20 Radiojournaal. 23.25 (S) Jazz Spectrum. 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG 07.00 Nieuws. 07.11 Ochtendgymnastiek. 07.20 (S) Dag me.t een gaatje. (8,00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.30 De Groenteman). 09.00 Schoolradio. i 09.20 Wat heeft dat kind?, pedagogische rubriek. 09.35 Waterstanden. 09.40 Toerismo: toeristische informatie. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 (S en mono) Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma. (11.00 Nieuws. 11.03-11.05 Radiojournaal) 11.30 Knipperlicht: verkeersmagazine. 11.55 Beursplein 5. AMSTERDAM De BUMA, het Bureau voor Muzfek-Auteursrechte». heeft de eerste ronde In het gevecht niet de exploitanten van centrale an tenne-inrichtingen In Nederland verlo ren. De BUMA wil hen namelijk au teursrechten laten betalen voor de doorgifte van binnen- en buitenlandse tv- en radioprogramma's via kabelnet ten. De directie van de 60-jarige vere- j niging heeft deze week de eigenaren, van kabelnetten in Nederland in het! riante BUMA-huis in Amsterdam ont vangen om over die extra heffingen van gedachten te wisselen. Die gedachten wisseling kwam er aanvankelijk op neer dat enkele BU- MA-juristen kort en bondig meedeel den dat op grond van nationale en internationale bepalingen eenvoudig weg betaald dient te worden. De gas ten van BUMA kregen alvast een concept-overeenkomst daar/oor mee naar huis. Men wierp echter meteen metersho ge barricaden op met argumenten om niet te betalen. Zij maakten de vrien delijke toespraken van de BUMA-juris- ten zo doorzichtig, dat er enkele brok jes onheuse voorlichting in te ontdek ken vielen. Mr. Franca Klaver van de BUMA had er bijvoorbeeld aanvanke lijk gewag van gemaakt dat de BUMA met de Casema (waarin de PTT en de grote omroepverenigingen deelnemen) al een overeenkomst had over het betalen van BUMA-rechten voor de doorgifte van programma's via de kabel. Maar een vertegenwoordiger van de Casema onder de gasten logen strafte dat meteen. „Er is geen enkele overeenkomst gesloten over betaling voor buitenlandse programma's tiie uit de ether worden geplukt en via 'de kabel doorgegeven", aldus de Casema- woordvoerder De in het geding gebrachte overeen komst die 'er zou zijn in België tussen BUMA's zuster SABAM en de kabelex- ploitante Coditel, blijkt ook al niet te Diplomatiek krabbelden de BUMA- juris ten toch wel wat terug toen hun het vuur na aan de schenen werd gelegd en er excuses voor onware voorlichting werden geëist. De BUMA-verlegenwoordigers maak ten er geen geheim van dat de kabel- markt tot nu toe met rust is gelaten, maar clat die zo langzamerhand best interessant genoeg is geworden om aan een betalingsregeling voor de ka belnetten te gaan denken. Op dezelfde manier zijn het laatste jaar ook de Gelderen-Show. met dt- Nederlandse tipparade. 16.03 De Hitmeesters: TROS-top-40. NOS: 18.02 Joost mag niet eten. TROS: 19.02 (S) Poster: The Rolling Stones (4). 20.02 Ferry Maat's Soul-top-10. 21.02 (S) Sesjun: Jazz en Blues - live. 22.02 (S) De Hugo van Gelderen- Show. met de Nederlandstalige Top-tien en Kwiswijs. 23.02 (S) Jazz-sir. 00.02 Dt Hugo van Gelderen-Show: Ip's. 01.02 De Nachtwacht. EO: 05.02 (S) Old time religion: Blue grass gospel music. 05.30-07.00 (S) Matinata: muziek voor de vroege morgen. VRIJDAG Ieder heel uur nieuws. E.O.: 07.02 tS) Gospelsound: mzuiek speciaal voor jonge mensen. 08.02 (S) Tussen thee en koffie. 09.03 (S) De muzikale fruitmand: verzoekplatenprogramma van en voor zieken. TROS: 10.03 (S) Pep op drie. 11.03 Drie draait op verzoek. bejaardentehuizen en bedrijfskantine* (lie op een of andere mechanische manier muziek openbaar maken, aan gepakt. Het is allemaal een gevolg van een wijziging uit 1948 van de Bemer au teursrechtenconventie, die Nederland in 1973 pas ratificeerde. Dat legde voor de BUMA de weg naar de nieu we muziekgebruikers open. Op grond van die gewijzigde conventie en met een arrest van de Hoge Raad uit 1958 binnen handbereik, worden nu de ka belnetexploitanten aangepakt. Dat ar rest uit 1958 verplichtte de Nederland se PTT BUMA-rechten te betalen voor de programma's die via de draadom- Teleac herhaalt tv-cursus voor raadsleden wc - in i op a iiuvernm-r izeji werden doorgegeven. De draad- op Nederland 1. Herhalingen roep omroep werd door de Hoge Raad als een eigen, aparte vorm van openbaar making beschouwd, en de BUMA vindt dat de kabelnetten dat nu ook zijn. Het gaat volgens de BUMA om een nieuwe keuzemogelijkheid om de ra dio en tv-programma's te ontvangen. De BUMA geeft v/el toe dat die er in veel gevallen in werkelijkheid niet is (in flatgebouwen en gemeenten waar bij aanwezigheid van een kabelnel het bezigen van eigen antennes niet meer is toegelaten), maar men vindt dat dan de „kabelnetten" toch moeten betalen. Er kan eventueel gepraat worden over het in de luisterbijdrage verwerkte aandeel dat via de overeen komst met de NOS op de BUMA- rekening wordt bijgeschreven. Ai 60 jaar zamelt de BUMA in Nederland auteursrechten in. Uit. de pot worden de muziekauteurs betaald tot 50 jaar na hun dood. Om dat werk te doen. is in Amsterdam een kanooorpaleisje gebouwd, waar nu on geveer 200 mensen er hun handen vol aan hebben. UTRECHT Omdat m de laatóte- rnaanden van elk Jaar de gemeentera-" den zich buigen over ae gemeentel»- groting. heeft 6- stichting Teleac be-1 sloten haar cursus 'De Gemeenteraad', nu reeds gedeeltelijk tc iverhalen. De- cursus kwam vlak voor dc gemeente raadsverkiezingen dit jaar voor het-- eerst op de beeldbuis. Teleac gaat in dc eerste plaats de les-- sen 4. 5 en 6 herhalen. Die lessen zijn* gewijd aan het. hoofdstuk gemeentérfi-' nanciën. Les 4 wordt uitgezonden op zaterdag 26 oktober van 10.30 tot IK* uur. les 5 op 2 november (zelfde tijdt en les 6 op 9 november (zeilde lijd) komen op de zondagen 10. 27 en 24 november op Nederland van 15 lot 15.20 uur. In december gaat Teleac de lessen, herhalen die gewijd zijn aan ruimte lijke ordening en onderwijs. Op de zondagmiddagen 1 en 8 december -komt de ruimtelijke ordening aan do orde. op 15 december de les onderwijs en op 22 december wordt het welzijn behandeld. Emmy Verhey biedt David Oislrach haar eerste plaat aan AMSTERDAM Vandaag 'donderdag zal de violiste Emmy Verhey het eer ste exemplaar van haar eerste lang-" speelplaat in Amsterdam aan haar^ vroegere leermeester David Oistrach. aanbieden. Deze is in Nederland voor, een serie concerten met het Amste dams Phüharmonisch Orkest. He plaatdebuut van Emmy Verhey beva de Frühlingfr en Kreuzersonates va Beethoven. Zij wordt begeleid door pianist Carlos Moerdijk. (ADVERTENTIE) een miljoen gulden aan prijzen stelt Iedere week LOIS twee jea schikbaar (plm. 50,per stuk) voor de K.W.F.-puzzelaktie. De winnaars van deze LOIS jeans kunnen hun keuze maken uit vele modellen en kleuren die Saez-Vo- gels B.V. - Zwanen burg in zijn kollektie -heeft. DONDERDAG 24 OKTOBER: BELGIË-NED. KANAAL 2/10 NEDERLAND-1 18.45 uur: (NOS)PAULUS DE BOSKABOUTER 18.55 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (VARA) DE STRATEMAKEROPZEESHOW 19.30 uur: HOREN ZIEN ZWIJGEN Aflevering uit een serie slapstick- en stommefilmfrag- menten, samengesteld door Maarten van Rooyen. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (VARA)COLDITZ 'Krijgsraad'. 21.15 uur,: TWEE VOOR TWAALF 21.55 uur: ACHTER HET NIEUWS "22.45 uur: (NOS) DEN HAAG VANDAAG 23.00-23.05 uur: LAATSTE NIEUWS NEDERLAND-2 KANAAL 32 „Het is toch niet zo erg, om helemaal geen geld te hebben?" zei Panda. „Dat overkomt mij ook wel eens. En ik ken iemand, die helemaal nooit geld heeft. Dat is Joris Goedbloed. Maar toch leeft hij best prettig, hoor". De heer Hippolitos beurde iets op bij het horen van dra woorden, maar toen zag hijn butler die met een schaaltje truffels binnen trad en dat bracht opnieuw tranen in zijn ogen. „Als ik geen geld meer heb, kan ik geen truffels meer kopen", klaagde hij. „En als ik geen truffels heb, ben ik ongelukkig". Panda keek peinzend naar het maal- tijdje. „Ik heb die paddestoelachtige dingen ergens eerder gezienmom pelde hij. „Ergens vlakbij waar het donker was.. Wacht eens! Ik weet het weer! Onder in de Honingraatheuvel. Kom u maar mee!" „Ik zal u graag vergezellen", sprak de butler tot de aarzelende zakenman. „Het zal een verademing zijn om al uw telefoons niet meer ts hoeven oppoetsen". 18.15 uur: (TELEAC) FLEXIBELE SCHOOL 18-45 uur: (NOS) PAULUS DE BOSKABOUTER 18-55 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (TROS) MENSEN VAN DE ZEE Eerste aflevering uit een vijfdelige natuurse rie. 20.00 uur: (NOS)JOURNAAL 20.21 uur: (TROS)TATORT 'Acht jaar later', aflevering uit deze Duitse thrillerse- 21.40 uur: TV-PRIVé Henk van der Meyden praat met Willeke van Ammel- rooy. 22.25 uur: HET HEILIG VUUR 1 Een kunstprogramma, waaraan onder anderen mede werken: Elly de Waard, Benno Wissing en Fred Brinkman. De eindredactie is in handen van Hank Onrust, destijds de maker van het inmiddels verdwe nen programma He ivoren toren'. 14.00-16.00 uur: SCHOOLTELEVISIE 17.30 uur SCHOOLTELEVISIE 18.00 uur: KIRI DE CLOWN 18 05 uur: PRIMUS He dodelijke beet', aflevering uit de Amerikaanse serie van Ivan Tors. 18.30 uur: TIENERKLANKEN 19.10 uur: KORTE FILM 19.15 uur: OP SAFARI DOOR ETHIOPIË 'De blauwe Nijl', vierde aflevering uit de serie "Wildlife safari to Ethiopia'. 19.45 uur: JOURNAAL 20.15 uur: WACHTWOORD 20.45 uur: ANNA LUSA Televisiespel van David Mowat door Achiel van Malde- ren. In de hoofdrollen; Els Magerman en Marcel de Stoop. Twee blinde meisjes, die vereenzamen in een instituut voor gehandicapten worden door middel van bewegingsoefeningen en simulatiespelletjes uit hun iso lement gehaald. 22.15 uur: KORTWEG 22.25 uur: PREMIÈRE Jo Röpcke bespreekt de laatste films. 23.05 uur: LAATSTE NIEUWS 23.25-23.55 uur: YOGA FRANSTALIGE PROGRAMMA'S BELGIë-FRANS 14.00, 14.30, 13.00 en 17.40 Schooltelevisie; 18.10 1, 2, 3... j'ai vu; 18.30 Savoir vivre (4); serie programma's over gezonde voeding; 19.00 Paul et' Virginie; 19.23 Uitgaanstips; 19.40 Consumententips; 19.45 Journaal: 20.15 Tips voor weggebruikers: 20.20 La vie, l'amour, ia mort, toneelstuk met Francois Toledo. Caroline Cellier e.a.; 21.50 Fragmenten uit nieuwe films, gepresenteerd door Sélim Sasson; 22.25 Journaal. FRANKRIJK-RIJSEL 12.30 Miditrente; 13.00-13.30 Journaal; 18.20 Actualitei ten; 18.40 Voor de kleuters: 18.50 Voor de jeugd; 19.20 Politieke uitzending; 19.45 Journaal: 20.15 Les Fargeot (13); 20.30 Stefano, spel naar een verhaal van C. Pavese; 22.15-22.30 Nieuws.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 19