Voor uitvoering van
Schelde-Rijnverbinding
)ll/i miljoen gulden
Dertig procent meer voor
ontwikkelingssamenwerking
REGERINGSBERAAD GERINGE
VERHOGING MAXIMUMSNELHEID
13 miljoen voor
voltooiing van
verdubbeling RW 58
Geen werkloosheid
door milieubeleid
Toerisme stijgt
Commissie Zeehavenoverleg
onderzoekt mogelijkheden
van gezamenlijke acquisitie
Meer gemeenten met
begrotingstekort
Afvalwaterproject
W esterschouwen
Kt
J0JSDAO 18 SEPTEM6E* 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9
INDELING WEGENNET IN CATEGORIEËN
DEN HAAG De regering beraadt zich over een geringe ver
hoging van de maximumsnelheid, waarbij vooral gelet wordt op
het Europees streven naar harmonisatie. Het besluit zal geba
seerd zijn op alle metingen, waarnemingen en ervaringen van de
afgelopen maanden. Het vaststellen van de maximumsnelheden
is een eerste aanzet voor een beleid op lange termijn dat de ver
keersveiligheid moet bevorderen.
worden de gelden vastgesteld, die ln
het kader van de meerjarenplanning
ter beschikking komen.
De maatregelen ten aanzien van het
personenvervoer, die voor 1975 op het
programma staan, worden uitgesplitst
in de volgende categorieën:
Het verkeer en vervoer op langere
afstand.
Het verkeer en v- r.'--.- In en ooi
de steden.
Voor al deze ctteforirai /uilen
maatregelen worden voorbereid om
de concurrentiepositie van het open-
baar vervoer door allerlei voorriertln-
gen te versterken.
t de verdere uitvoering van de Schelde-Rijn-verbinding is 32'A mil joen gulden uitgetrokken.
ONTWERPTRACTATEN BAALHOEKKANAAL EN BATH
IN DEZE ZITTINGSPERIODE NAAR STATEN-GENERAAL
DEN HAAG Aan de uitvoe-
jing van de Schelde-Rijnverbin-
ding, die in de eerste helft van
eet volgend jaar voor de
scheepvaart wordt opengesteld,
wordt in 1975 een bedrag van
32.500.000 besteed. Dat blijkt
uit de begroting voor 1975 van
het ministerie van verkeer en
waterstaat.
Een bedrag van 17.500.000 is nodig
om ie bouw van d- Kreekraksluizen
toot! le zetten, een bedrag van twee
miljoen voor de afwerking van het ka-
naaldvlak op de slikken van de Heene
in de Eendracht en op Sint Philipsland,
een miljoen voor de aanleg van een
hoogwaterkering nabij de werkhaven
te Bath, 7.500.000 voor baggerwerk en
het aanbrengen van oevervoorzienin
gen en /4.500-000 voor de verdere in.
richting van de vluchthaven te Tholen
en van de diensthaven bij de Kreekrak
sluizen in de Oosterschelde-
De minister van verkeer en waterstaat
verwacht, dat in het komende parle
mentaire jaar de onderhandelingen met
België over de bochtafsnijding bij Bath
en over de aanleg van het Baalhoekka-
naal kunnen worden afgerond. „De
derhandelingen met België zijn thans
zover gevorderd dat, onvoorziene om
standigheden voorbehouden, verwacht
mag worden dat de beide ontwerp-trak-
taten in de komende zittingsperiode
aan de staten-generaal kunnen worden
voorgelegd", aldus de bewindsman. De
kosten voor de bochtafsnijding van de
Westerschelde en voor aanleg van het
Baalhoekkanaal komen geheel voor re
kening van België.
M MILJOEN GRONDAANKOPEN WEG
MI-SLUISKIL-AXELSE SASSING
DEN HAAG Volgend jaar
wordt de verdubbeling van
rijksweg 58 tussen Korteven en
Vlissingen voltooid. Voor het
project en voor de bouw van de
Metunnel en aansluitende we-
pn op Zuid-Beveland is 13 mil
joen op de begroting van ver
teer en waterstaat gezet.
foor grondaankoop voor het gedeelte
fwk-Sluiskil-Axelse Sassing van rijks-
"3 61 is een bedrag van twee mil-
Xn gulden uitgetrokken. Tn 1977 zal
V werk aan dat stuk rijksweg klaar
ito. Op dit moment is de tracéproce-
fare voor de weg nog gaande.
%nd jaar wordt ook begonnen
fs> de vervanging van de Moerddjk-
me. Daarvoor is 30 miljoen gulden
Bijtrokken, Het werk zal in het
«Éi van 1979 klaar zijn.
ft rijbaanverdubbelingen en plaatse-
jlffi verbeteringen aan de rijksweg
toen Breda en Roosendaal zullen in
zes miljoen gulden kosten. In
1976 zullen de werken aan die weg
voltooid worden.
Voor de weg Putte-Hoogerheide is op
de begroting van verkeer en water
staat voor volgend jaar geen bedrag
uitgetrokken. Pas in 1978 zal dat pro
ject voltooid worden en minister Wes
terterp maakt in de toelichting bij
zijn begroting duidelijk, dat voor die
weg na 1975 vijftien miljoen gulden
zal worden besteed.
DEN HAAG Minister Westerterp van
verkeer en waterstaat wil volgend
jaar in heel Nederland 16 miljoen
gulden besteden aan de bestrijding
van de verontreiniging van oppervlak
tewateren. Voor Zeeland staat in het
komende begrotingsjaar op het pro
gramma het afvalwaterproject van
Westerschouwen en voor Brabant de
afvoerleiding voor westelijk Noord-
Brabant en de rioolzuiveringsinstalla
ties voor Rijen en Oss.
PTT VERWACHT
437.6 MILJOEN
WINST
DEN HAAG De PTT verwacht in
1975 een winst te zullen maken van
437.6 miljoen gulden. De postdienst
zal een verlies van 192 miljoen te zien
geven. Het zal ruimschoots worden
gecompenseerd door de gunstige re
sultaten van de telefoon- en telegraaf
dienst, de postcheque- en girodienst
en de Rijkspostspaarbank.
Omdat het aantal aanvragen voor
telefoonaansluitingen nog steeds
stijgt, pleit de PTT voor enige jaren
financiële zekerheid ten aanzien van
de investeringen in de telefoondienst.
In dat geval verwacht het bedrijf dat
het aantal wachtenden op een aanslui
ting over een aantal jaren zal zijn
teruggebracht tot een „werkvoorraad
van enige maanden".
Ten aanzien van de postdienst
wordt opgemerkt dat deze verliesge
vend zal blijven, maar dat het bedrijf
door verdere tariefsverhogingen ook
de exploitatie van deze dienst sluitend
hoopt te maken.
In een begeleidende brochure van het
ministerie van verkeer en waterstaat
bij de begroting wordt gesteld dat
het aantal dodelijke slachtoffers op
snelwegen gedaald is met 48 procent
in de periode januari - juni 1974.
De regering wil het- wegennet op de
duur indelen in duidelijk herkenbare
categorieën. Bij elke categorie moet
een bepaald verkeersgedrag, waarvan
de snelheid een belangrijk onderdeel
moet zijn, gelden. Andere maatregelen
en voornemens in het kader van dit
beleid zijn:
HANDHAVING STEUN
BEVRIJDINGSBEWEGINGEN
DEN HAAG Minister Pronk (ont
wikkelingssamenwerking) zet de hulp
via bevrijdingsbewegingen aan de be
volking in de koloniale gebieden van
Afrika voort. Voor dit doel heeft hij
op zijn begroting voor volgend jaar
20 miljoen gulden uitgetrokken. Gui
nee Bissau, dat onafhankelijk is ge
worden, zal ook blijvend worden ge
steund. Het zal mogelijk een zoge
noemd concentratieland voor de Ne
derlandse hulpverlening worden.
Projecten met betrekking tot de
bevolking in Zuid-Rhodesië en Nami
bië (het onder beheer van Zuid-Afrika
staande voormalige Zuidwest-Afrika)
zullen eveneens in aanmerking komen
voor wat de bewindsman noemt „mul
tiple hulpverlening". Daarmee bedoelt,
minister Pronk hulp via verschillende
kanalen, deels via internationale orga
nisaties en deels rechtstreeks via be
vrijdingsbewegingen. Minister Pronk
heeft voorts 1.5 miljoen dollar ter be
schikking gesteld van een speciaal
fonds van het UNDP, het VN-ontwikke-
lingsprogramma, alsmede een half mil
joen gulden van het programma ter
bestrijding van het racisme van de We
reldraad van Kerken.
Uit de memorie van toelichting bij
zijn begroting blijkt niet via welke
bevrijdingsbewegingen minister Pronk
hulp zou willen verstrekken aan de
bevolking in Zuid-Rhodesië en Nami
bië.
SUBSIDIE
VOOR MOB'S
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De rijkssubsidie
voor de Medisch Opvoedkundige Bu
reau's (MOB's), die per 1 januari 1973
op 90 procent van de personeelskos
ten werd gebracht, zal verder worden
verhoogd. Op de begroting is tien
miljoen meer geraamd. Per 1 januari
worden deze in financiële nood verke
rende instellingen geheel ten laste van
de rijksbegroting gebracht.
Bij de verhoging van de subsidie is
rekening gehouden met de stopzetting
door de provinciale besturen van de
subsidiëring per 1 januari 1973 en
met een noodzakelijke uitbreiding van
het aantal bij de MOB's werkzame
functionarissen.
Ook voor 1975 zal net ministerie
van volksgezondheid de premiestijging
voor de ziekenfondsverzekering be
jaarden en voor de minder draag-
krachtigen in de vrijwillige zieken
fondsverzekering te beperken. Daar
voor is f 30 miljoen uitgetrokken.
De aangekondigde oprichting van
een dienst die de verkeersongevallen
registreert, is een feit geworden.
Een werkgroep heelt advies uitge
bracht, waaruit blijkt dat de kans om
bij een ongeval te worden gedood
voor degenen die een autogordel dra
gen 60 procent minder is. Er ls een
voorlichtingscampagne in voorberei
ding om de automobilisten positief te
stemmen ten opzichte van het dragen
van ae autogordel. Alvorens een
draagplicht voor autogordels in te
voeren, moet het publiek ..autogordel-
bewust" zijn. want zonder de mede
werking van het publiek heeft een
draagplicht weinig zin.
De minister ziet geen aanleiding
tot het uitstellen tot na 1 november
1974 van de verplichting tot het dra
gen van valhelmen voor bromfietsen
en hun passagiers zolang het resultaat
van het lopende onderzoek naar de
deugdelijkheid ervan nog niet bekend
Er komt een landelijke regeling
voor vaste routes voor het vervoer
van gevaarlijke stoffen.
Hoewel de outosnelwegen de minst
onveilige wegen in ons land zijn, zijn
de zwaarst belaste snelwegen relatief
toch nog te gevaarlijk. Daarom zal op
de zwaarst belaste snelwegen zoveel
mogelijk gedaan worden aan verkeers-
signalering.
Openbaar vervoer
Wat het openbaar vervoer betreft,
wordt het beleid in drie fasen ge
pland. Er is een structuurschema ver
keer en vervoer dat de ontwikkelin
gen op lange termijn schetst. In een
meerjarenplan voor het personenver
voer wordt het beleid op middellange
termijn uiteengezet. In de jaarlijkse
begroting voor het openbaar vervoer
MINISTER VORRINK:
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Globaal gezien
leidt het milieuhygiënische be
leid van het kabinet-Den Uyl niet
tot aantoonbare extra werkloos
heid in de zin dat het totaal aan
bod van arbeidsplaatsen achter
blijft bij de ontwikkeling van de
vraag. Dat zegt minister Vrolijk
in haar memorie van toelichting.
Voor 1958 moeten de knelpun
ten verdwenen zijn.
Naast de twee bestaande wetten inza
ke water- en luchtvervuiling is nu het
wetsontwerp chemische afvalstoffen
in behandeling. Verder komen er wets
ontwerpen op de verwijdering van
afvalstoffen en ter bestrijding van
bodemvervuiling.
Te grote milieubelasting, ale op be
paalde gebieden bestaat.moet voor
1985 zijn gesaneerd- De uitwerking van
saneringsplannen krijgt steeds meer
gestalte.
Op het terrein van de milieuhygiëne
zijn enige nieuwe begrotingsposten
opgevoerd, die verband houden met
nieuwe milieuwetten, met aanleg van
rioleringen en met de werkzaamheden
ten behoeve van de openbare drinkwa
tervoorzieningen. Totaal werd voor
deze activiteiten ongeveer 35 miljoen
uitgetrokken. In de meerjarenraming
voor milieuhygiëne slechts rekening
gehouden met «sn lichte stijging.
De totale jaarlijkse kosten van het mi
lieuhygiënische beleid bedragen nu 1 a
1.5 procent van het bruto nationaal
produkt. Tegen 1980 zullen de kosten,
bij uitvoering van het geplande beleid,
zijn opgelopen tot vier a vijf miljard
gulden prijsbaals 1973) oftewel 2,5 a
3 procent. Dat is een stijging van een
tiende van de jaarlijkse toeneming van
het bruto nationaal produkt.
Steun
Binnenkomt zal een studie van het
Centraal Plan Bureau over de o-jono
misChe gevolgen wan de bestrijding
van water- en luchtvervuiling en van
verwerking van vast ai va! gereed ko
men. De regering is bereid te bezien
of bedrijven die door de extra finan
ciële lasten als gevolg var. ë- milieu
wetgeving in ernstige mot. .kiivüm
dreigen te komen, steun kan worden
ONTWIKKELINGSPLAN
NBT VOOR DE KUST
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG De Nederlander
heeft in 1973 opnieuw meer be
steed aan zijn vakantie. De ont
vangsten uit het binnenkomende
reisverkeer stegen vorig jaar
met 12 procent tot 2,7 miljard
gulden; de uitgaven aan het uit
gaande toerisme gingen met 18
procent omhoog tot 3,3 miljard
gulden.
Gestreefd zal worden naar coördine
ring en integratie van het beleid inza
ke milieuhygiëne, aldus de memorie
van toelichting van minister Lubbers
op zijn begroting, om ook wat de
bevordering van het toerisme betreft
een evenwichtige verhouding te schep
pen tot de bescherming van het land
schap, de natuur in het algemeen en
het leefklimaat.
De spreiding van het toeristenver
keer vormt een belangrijk probleem.
Het Nationaal Bureau voor Toerisme
zal in 1975 bijzondere aandacht, geven
aan de bevordering van de vakantie
spreiding. De regering heeft het rap
port over vakantiespreiding bedrijfsle
ven en onderwijs aanvaard. Op lange
re termijn wordt aan de oplossing
van de vakantiespreiding gewerkt.
De toeristische propaganda in
Noord-Amerika en Japan wordt uitge
breid. De in Amerika gevoerde cam
pagne om meer congressen naar Ne
derland ie halen, wordt tot Europese
landen uitgebreid. Er zal ook meer
propaganda worden gemaakt voor een
Nederlandse vakantie in de winter.
Het eventueel oprichten van een ho
telketen ter verbetering van de econo
mische positie van middenklassehotels
wordt bevorderd. Het NBT tracht
met het bedrijfsleven tot een gecoör
dineerd ontwikkelingsplan voor de
kust te komen.
Overeenkomstig de gewijzigde wet
op de kansspelen zal binnenkort de
Raad voor de Casinospelen worden
ingesteld. De reglementering, de orga
nisatie en de exploitatie worden voor
bereid. Naar de meest wenselijke ves
tigingsplaatsen is onderzoek gaande.
Men wil met de uitvoerende maatre
gelen midden 1975 gereedkomen.
Dat zegt minister Lubbers (economi
sche zaken) in zijn memorie van
toelichting. H:J spreekt in dit geval
over de zwaardere lasten aan zulve-
ringskosten en heffingen in het kader
-van de milieuwetgeving. Heffingsver-
chillen in regio's kunnen de onderlin
ge concurrentiepositie nadelig beïn
vloeden. Daarom heeft de bewinds
man contact opgenomen met zijn col
lega van verkeer enwaterstaat orn te
zien of de verschillen kunnen worden
beperkt.
De vroegtijdige coördinatie tussen be
drijfsleven en beheerders en-of exploi
tanten van watereuiveringswerken
over investeringen voor dergelijke in
stallaties is gewenst. Daardoor zouden
voor de toekomst onderbezettingsver-
liezen kunnen worden voorkomen. In
sommige gevallen lijkt aan dit punt in
het verleden te weinig aandacht Ut
zijn besteed. Naarmate het milieube
leid gestalte krijgt, zuJJen de kosten
in het algemeen de komende jaren stij
gen.
ACHT NIEUWE CONCENTRATIELA NDEN
DEN HAAG Stijging van de
uitgaven met bijna 30 procent
(tot 1855 miljoen gulden) en de
aanwijzing van acht nieuwe con-
I OPTIMAAL MOGELIJK GEBRUIK TERREINEN
WELLING ADVIES
WORVOERFUNCTIES
IEERAVENS
DEN HAAG De Commissie
kehavenoverleg zal een onder-
doen naar de mogelijkhe
den van een gezamenlijke acqui
sitie van Nederlandse zeehavens
en ze zal binnenkort een begin
"inken met de opstelling van een
advies over de sociaal-economi
betekenis van de doorvoer-
functies van de Nederlandse
^havens.
Dat meldt minister Westerterp van
riSr,en waterstaat in de begelei-
y Wef bij zijn begroting -voor het
t send jaar. De minister pleit in het
over het zeehavenbeleid
Mdstuk
met nadruk voor doeltreffende samen
werking tussen alle bij het zeehaven
beleid betrokken partijen, omdat zon
der die samenwerking een goed zeeha
venbeleid niet mogelijk is.
Naar de mening van de heer Wes
terterp heeft het overleg dat binnen
de Commissie Zeehavenoverleg is ge
voerd tussen het rijk, de havenbeheer
ders en het bij de zeehavens betrok
ken bedrijfsleven, zeker bijgedragen
tot een beter begrip van eikaars
standpunten. Hij verwacht dat de
commissie betrokken zal worden bij
de uitwerking van 'de voorstellen die
zij heeft geformuleerd in het rapporl
over de toekomstige bestuurs- en be
heersvorm van de zeehavens, met na
me a-ls daarvoor een wettelijke rege-
'<ng getroffen zal worden.
Benaderingswijzen
In zijn betoog over de zeehavens
stelt de minister van verkeer en wa
terstaat dat een belangrijk uitgangs
punt bij het zeehavenbeleid is het
streven naar een zo optimaal moge
lijk gebruik van de terreinen, omdat
het areaal om planologische, nauti
sche en budgettaire redenen niet on
beperkt is. Ook een selectief uitgifte-
beleid is een belangrijk uitgangspunt.
De minister wijst er verder op, dat
bij de raming van de toekomstige
behoefte aan zeehaventerreinen ver
schillende benaderingswijzen mogelijk
zijn. Men kan de raming baseren op
de te verwachten vraag van het be
drijfsleven en men kan uitgaan van
het gezichtspunt van de werkgelegen
heid. De heer Westerterp maakt duide
lijk dat beide benaderingswijzen mo
menteel onderzocht worden. Daarbij
merkt hij op dat de vraag, of in eep
bepaalde behoefte aan zeehaventerrei
nen kan worden voorzien, steeds
wordt bezien „tegen de achtergrond
van welzij nscriteria, zoals het leefkli
maat en woonmilieu, de milieubelas
ting en het behoud van waardevolle
natuurgebieden".
Over het internationale zeehavenbe
leid schrijft de heer Westerterp, dat
gestaag wordt gewerkt aan het ge
meenschappelijk beleid van de Bene-
luxlanden. Daarbij worden vorderin
gen gemaakt en de bewindsman stelt,
dat de stap voor stap benadering de
juiste is.
centratielanüen voor de Neder
landse hulpverlening, waaron
der Cuba en twee Arabische
(Egypte en Noord-Jemen)
dat zijn de meest in het oog
springende plannen in de begro
ting van minister Pronk (ont
wikkelingssamenwerking)
Daarnaast komt in 1975 een nieuw
hulpverleningsprogramma ter leniging
van acute noden in de armste ontwik
kelingslanden en ten behoeve van de
armsten van de bevolking in deze
landen, waarvoor 238 miljoen is uitge
trokken. Aan voedselhulp denkt minis
ter Pronk 133 miljoen gulden te zul
len besteden; bijna het dubbele (76
miljoen) van wat vorig jaar voor dit
doel werd begroot.
Het beleid ten aanzien van concen
tratielanden ontwikkelingslanden
waarop de Nederlandse hulpverlening
in belangrijke mate is gericht zal
flexibeler worden gehanteerd, zodat
de mogelijkheid om hulp te verlenen
aan andere ontwikkelingslanden gro
ter wordt. Bij de keuze van concen-
tratielanden wordt gelet op de mate
van armoede, de behoefte aan bij
stand en de wijze waarop ontwikke
lingslanden een betere verdeling van
macht en inkomen nastreven.
De concentratielanden worden ver
deeld in algemene concentratielanden.
die financiële en projecthulp krijgen
en bijzondere concentratielanden, die
op beperkte schaal projecthulp zal
worden verleend. De greep algemene
concentratielanden wordt uitgebreid
met Boven-Volta, Noord-Jemen, Soe
dan en Sri Lanka (Ceylon) en, direct
nadat het onafhankelijk zal zijn ge
worden, met Suriname. Behalve uit
deze landen bestaat deze groep uit
Bangladesh, India. Indonesië, Kenya,
Pakistan, Peru en Tanzania.
Cuba, Egypte, Jamaica en Zambia
worden toegevoegd aan de groep bij
zondere concentratielanden, die verder
bestaat uit Colombia, Nigeria, Tunesië
en Turkije. Tot het nieuwe program
ma voor leniging van acute noden is
omdat het groeiproces in de
ontwikkelingslanden veel langzamer
gaat dan werd aangenomen, de werk
loosheid toeneemt, evenals de verpau
pering in grote steden. Langdurige
droogtes en extreme tekorten op beta
lingsbalansen hebben een aantal ont-
Wetsontwerpen
landbouw
DEN HAAG Op het departement
van landbouw en visserij zijn in to
taal 18 wetsontwerpen in een min of
meer vergevorderd stadium van voor
bereiding, zo meldt de memorie van
toelichting op de begroting 1975 van
dit ministerie. Bij het parlement zijn
onder meer in behandeling: de herzie
ning van de ruüverkavelingswet en de
herziening van de bestrijdingsmidde
lenwet, een herziening die om redenen
van milieutechnische aard noodzake
lijk wordt geacht.
Bij adviesinstanties bevinden zich
ontwerpen voor de herziening van ae
jachtwet en de wettelijke regeling
voor het vervoer van dieren. Dit laat
ste ontwerp is ingediend in het kader
van een Europese overeenkomst.
Nog dit jaar en in het volgend jaar
zullen onder meer de volgende ont
werpen gereedkomen: een veterinaire
tuchtwet, een herziening van de vee
wet, een herziening van de vleeskeu
ringswet, een herziening van de antibi-
oticawet, waardoor de toediening van
de zogeheten .sterk werkende dierge
neesmiddelen" in het belang van de
consument beter geregeld zal worden,
en de landinrichtingswet.
wikkelingslanden in een structureel
moeilijke positie gebracht, aldus ae
bewindsman.
Voor het eerst is op de begroting
voor ontwikkelingssamenwerking een
bedrag (35 miljoen) opgevoerd voor
herstructurering van de Nederlandse
indsutrie ter verbetering van de posi
tie van de ontwikkelingslanden in de
wereldhandel. De Nederlandse Finan
cieringsmaatschappij voor Ontwikke
lingslanden zal worden omgevormd,
zodat grotere nadruk zal kunnen wor
den. gelegd op de ontwikkeling van
het autochtone bedrijfsleven in ont
wikkelingslanden.
MEER
LANDBOUW
ONDERWIJS
(Van onze correspondent)
DEN HAAG Er is een groeiende
behoefte aan landbouwonderwijs en
het ministerie van landbouw is doen
de maatregelen te nemen om tege
moet te komen aan deze stijgende
belangstelling.
De memorie van toelichting meldt
dat de Landbouwhogeschool 85 nieu
we personeelsleden zal aantrekken,
terwijl een bijdrage in de investe
ringskosten zal worden gegeven die
het mogelijk moet maken enkeie ur
gente grote projecten in uitvoering te
nemen. Bij het middelbare agrarische
onderwijs nam in de periode 1973-74
het aantal leerlingen toe van 5424 tot
6233. De aandacht gaat uit naar nau
we samenwerking tussen middelbare
agrarische scholen en praktijkscholen
en naar een onderlinge afstemming
van ieders functie en taak daarin.
HARINGSTAND
ZORGWEKKEND
DEN HAAG Het ministerie van
landbouw en visserij gaat bijzondere
aandacht besteden aan het vraagstuk
van de overbevissing. de consequen
ties van de Zeerechtconferentie voor
de visserij, het EEG-visserijbeleïd en
onze visserijvloot.
Biologen menen dat de toestand
van de haring- en de tongstand in de
Noordzee zorgwekkend is.
In de memorie van toelichting
schrijft minister mr. A. van der Stee
dat de problematiek van de overbevis
sing ook in EEG-verband zal moeten
worden besproken, aangezien de mees
te EEG-landen ook lid zijn van ae
NOAVC. (Noord Oost Atlantische
Visserij Commissie).
EXTRA 120 MILJOEN
Minister Duisenberg van financiën
verwacht, dat het nieuwe centrale ge
bouw voor het ministerie van finan
ciën aan het Korte Voorhout in Den
Haag (recht tegenover de Franse en
Amerikaanse ambassade) op 9 meis
1975 in gebruik kan worden genomen.
Financiën zit nu nog in een sterk ver
ouderd pand aan de Kneuterdijk.
(Van onze parlementaire
redactie).
DEN HAAG Het aantal ge
meenten dat kampt met een be
grotingstekort is het afgelopen
jaar weer gestegen. Minister De
Gaay Fortman (binnenlandse
zaken) vindt het wel een licht
punt dat het totale tekort van
de gemeenten niet zo hoog was
als in 1972. Hij schrijft dit toe
aan de overname door het rijk
van de tekorten van de door ge
meenten geëxploiteerde open
bare vervoersbedrijven,
voor prijs
stijgingen krijgen de gemeenten in
1975 in totaal 120 miljoen gulden
extra van de regering. De extra maat
regelen bevatten onder meer een uit-
b reding van de verfijningsregeling
voor gemeenten met een slechte bo
demgesteldheid. Bovendien wordt m
de miljoenennota rekening gehouden
met extra stijgingen van 45 miljoen
gulden per jaar in de jaren 1976 tot
kondigt aan dat in de
komende jaren verbetering zal wor
den aangebracht in de vergoedingen
voor hei openbaar vervoer van de
gemeenten. De regering stelt daar te
genover dat over enkele jaren de
tekorten van de gemeenten zoveel mo
gelijk verdwenen dienen ze zijn. Vol
gens minister De Gaay Fortman
wordt er ook gedacht aan een verfij
ning voor de steden die als groeiker
nen zijn aangewezen. Maar de ideeën
hierover zijn volgens de bewindsman
nog in een zeer pril stadium.