Voor uitvoering van Schelde-Rijnverbinding )ll/i miljoen gulden Dertig procent meer voor ontwikkelingssamenwerking REGERINGSBERAAD GERINGE VERHOGING MAXIMUMSNELHEID 13 miljoen voor voltooiing van verdubbeling RW 58 Geen werkloosheid door milieubeleid Toerisme stijgt Commissie Zeehavenoverleg onderzoekt mogelijkheden van gezamenlijke acquisitie Meer gemeenten met begrotingstekort Afvalwaterproject W esterschouwen Kt J0JSDAO 18 SEPTEM6E* 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 INDELING WEGENNET IN CATEGORIEËN DEN HAAG De regering beraadt zich over een geringe ver hoging van de maximumsnelheid, waarbij vooral gelet wordt op het Europees streven naar harmonisatie. Het besluit zal geba seerd zijn op alle metingen, waarnemingen en ervaringen van de afgelopen maanden. Het vaststellen van de maximumsnelheden is een eerste aanzet voor een beleid op lange termijn dat de ver keersveiligheid moet bevorderen. worden de gelden vastgesteld, die ln het kader van de meerjarenplanning ter beschikking komen. De maatregelen ten aanzien van het personenvervoer, die voor 1975 op het programma staan, worden uitgesplitst in de volgende categorieën: Het verkeer en vervoer op langere afstand. Het verkeer en v- r.'--.- In en ooi de steden. Voor al deze ctteforirai /uilen maatregelen worden voorbereid om de concurrentiepositie van het open- baar vervoer door allerlei voorriertln- gen te versterken. t de verdere uitvoering van de Schelde-Rijn-verbinding is 32'A mil joen gulden uitgetrokken. ONTWERPTRACTATEN BAALHOEKKANAAL EN BATH IN DEZE ZITTINGSPERIODE NAAR STATEN-GENERAAL DEN HAAG Aan de uitvoe- jing van de Schelde-Rijnverbin- ding, die in de eerste helft van eet volgend jaar voor de scheepvaart wordt opengesteld, wordt in 1975 een bedrag van 32.500.000 besteed. Dat blijkt uit de begroting voor 1975 van het ministerie van verkeer en waterstaat. Een bedrag van 17.500.000 is nodig om ie bouw van d- Kreekraksluizen toot! le zetten, een bedrag van twee miljoen voor de afwerking van het ka- naaldvlak op de slikken van de Heene in de Eendracht en op Sint Philipsland, een miljoen voor de aanleg van een hoogwaterkering nabij de werkhaven te Bath, 7.500.000 voor baggerwerk en het aanbrengen van oevervoorzienin gen en /4.500-000 voor de verdere in. richting van de vluchthaven te Tholen en van de diensthaven bij de Kreekrak sluizen in de Oosterschelde- De minister van verkeer en waterstaat verwacht, dat in het komende parle mentaire jaar de onderhandelingen met België over de bochtafsnijding bij Bath en over de aanleg van het Baalhoekka- naal kunnen worden afgerond. „De derhandelingen met België zijn thans zover gevorderd dat, onvoorziene om standigheden voorbehouden, verwacht mag worden dat de beide ontwerp-trak- taten in de komende zittingsperiode aan de staten-generaal kunnen worden voorgelegd", aldus de bewindsman. De kosten voor de bochtafsnijding van de Westerschelde en voor aanleg van het Baalhoekkanaal komen geheel voor re kening van België. M MILJOEN GRONDAANKOPEN WEG MI-SLUISKIL-AXELSE SASSING DEN HAAG Volgend jaar wordt de verdubbeling van rijksweg 58 tussen Korteven en Vlissingen voltooid. Voor het project en voor de bouw van de Metunnel en aansluitende we- pn op Zuid-Beveland is 13 mil joen op de begroting van ver teer en waterstaat gezet. foor grondaankoop voor het gedeelte fwk-Sluiskil-Axelse Sassing van rijks- "3 61 is een bedrag van twee mil- Xn gulden uitgetrokken. Tn 1977 zal V werk aan dat stuk rijksweg klaar ito. Op dit moment is de tracéproce- fare voor de weg nog gaande. %nd jaar wordt ook begonnen fs> de vervanging van de Moerddjk- me. Daarvoor is 30 miljoen gulden Bijtrokken, Het werk zal in het «Éi van 1979 klaar zijn. ft rijbaanverdubbelingen en plaatse- jlffi verbeteringen aan de rijksweg toen Breda en Roosendaal zullen in zes miljoen gulden kosten. In 1976 zullen de werken aan die weg voltooid worden. Voor de weg Putte-Hoogerheide is op de begroting van verkeer en water staat voor volgend jaar geen bedrag uitgetrokken. Pas in 1978 zal dat pro ject voltooid worden en minister Wes terterp maakt in de toelichting bij zijn begroting duidelijk, dat voor die weg na 1975 vijftien miljoen gulden zal worden besteed. DEN HAAG Minister Westerterp van verkeer en waterstaat wil volgend jaar in heel Nederland 16 miljoen gulden besteden aan de bestrijding van de verontreiniging van oppervlak tewateren. Voor Zeeland staat in het komende begrotingsjaar op het pro gramma het afvalwaterproject van Westerschouwen en voor Brabant de afvoerleiding voor westelijk Noord- Brabant en de rioolzuiveringsinstalla ties voor Rijen en Oss. PTT VERWACHT 437.6 MILJOEN WINST DEN HAAG De PTT verwacht in 1975 een winst te zullen maken van 437.6 miljoen gulden. De postdienst zal een verlies van 192 miljoen te zien geven. Het zal ruimschoots worden gecompenseerd door de gunstige re sultaten van de telefoon- en telegraaf dienst, de postcheque- en girodienst en de Rijkspostspaarbank. Omdat het aantal aanvragen voor telefoonaansluitingen nog steeds stijgt, pleit de PTT voor enige jaren financiële zekerheid ten aanzien van de investeringen in de telefoondienst. In dat geval verwacht het bedrijf dat het aantal wachtenden op een aanslui ting over een aantal jaren zal zijn teruggebracht tot een „werkvoorraad van enige maanden". Ten aanzien van de postdienst wordt opgemerkt dat deze verliesge vend zal blijven, maar dat het bedrijf door verdere tariefsverhogingen ook de exploitatie van deze dienst sluitend hoopt te maken. In een begeleidende brochure van het ministerie van verkeer en waterstaat bij de begroting wordt gesteld dat het aantal dodelijke slachtoffers op snelwegen gedaald is met 48 procent in de periode januari - juni 1974. De regering wil het- wegennet op de duur indelen in duidelijk herkenbare categorieën. Bij elke categorie moet een bepaald verkeersgedrag, waarvan de snelheid een belangrijk onderdeel moet zijn, gelden. Andere maatregelen en voornemens in het kader van dit beleid zijn: HANDHAVING STEUN BEVRIJDINGSBEWEGINGEN DEN HAAG Minister Pronk (ont wikkelingssamenwerking) zet de hulp via bevrijdingsbewegingen aan de be volking in de koloniale gebieden van Afrika voort. Voor dit doel heeft hij op zijn begroting voor volgend jaar 20 miljoen gulden uitgetrokken. Gui nee Bissau, dat onafhankelijk is ge worden, zal ook blijvend worden ge steund. Het zal mogelijk een zoge noemd concentratieland voor de Ne derlandse hulpverlening worden. Projecten met betrekking tot de bevolking in Zuid-Rhodesië en Nami bië (het onder beheer van Zuid-Afrika staande voormalige Zuidwest-Afrika) zullen eveneens in aanmerking komen voor wat de bewindsman noemt „mul tiple hulpverlening". Daarmee bedoelt, minister Pronk hulp via verschillende kanalen, deels via internationale orga nisaties en deels rechtstreeks via be vrijdingsbewegingen. Minister Pronk heeft voorts 1.5 miljoen dollar ter be schikking gesteld van een speciaal fonds van het UNDP, het VN-ontwikke- lingsprogramma, alsmede een half mil joen gulden van het programma ter bestrijding van het racisme van de We reldraad van Kerken. Uit de memorie van toelichting bij zijn begroting blijkt niet via welke bevrijdingsbewegingen minister Pronk hulp zou willen verstrekken aan de bevolking in Zuid-Rhodesië en Nami bië. SUBSIDIE VOOR MOB'S (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De rijkssubsidie voor de Medisch Opvoedkundige Bu reau's (MOB's), die per 1 januari 1973 op 90 procent van de personeelskos ten werd gebracht, zal verder worden verhoogd. Op de begroting is tien miljoen meer geraamd. Per 1 januari worden deze in financiële nood verke rende instellingen geheel ten laste van de rijksbegroting gebracht. Bij de verhoging van de subsidie is rekening gehouden met de stopzetting door de provinciale besturen van de subsidiëring per 1 januari 1973 en met een noodzakelijke uitbreiding van het aantal bij de MOB's werkzame functionarissen. Ook voor 1975 zal net ministerie van volksgezondheid de premiestijging voor de ziekenfondsverzekering be jaarden en voor de minder draag- krachtigen in de vrijwillige zieken fondsverzekering te beperken. Daar voor is f 30 miljoen uitgetrokken. De aangekondigde oprichting van een dienst die de verkeersongevallen registreert, is een feit geworden. Een werkgroep heelt advies uitge bracht, waaruit blijkt dat de kans om bij een ongeval te worden gedood voor degenen die een autogordel dra gen 60 procent minder is. Er ls een voorlichtingscampagne in voorberei ding om de automobilisten positief te stemmen ten opzichte van het dragen van ae autogordel. Alvorens een draagplicht voor autogordels in te voeren, moet het publiek ..autogordel- bewust" zijn. want zonder de mede werking van het publiek heeft een draagplicht weinig zin. De minister ziet geen aanleiding tot het uitstellen tot na 1 november 1974 van de verplichting tot het dra gen van valhelmen voor bromfietsen en hun passagiers zolang het resultaat van het lopende onderzoek naar de deugdelijkheid ervan nog niet bekend Er komt een landelijke regeling voor vaste routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Hoewel de outosnelwegen de minst onveilige wegen in ons land zijn, zijn de zwaarst belaste snelwegen relatief toch nog te gevaarlijk. Daarom zal op de zwaarst belaste snelwegen zoveel mogelijk gedaan worden aan verkeers- signalering. Openbaar vervoer Wat het openbaar vervoer betreft, wordt het beleid in drie fasen ge pland. Er is een structuurschema ver keer en vervoer dat de ontwikkelin gen op lange termijn schetst. In een meerjarenplan voor het personenver voer wordt het beleid op middellange termijn uiteengezet. In de jaarlijkse begroting voor het openbaar vervoer MINISTER VORRINK: (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Globaal gezien leidt het milieuhygiënische be leid van het kabinet-Den Uyl niet tot aantoonbare extra werkloos heid in de zin dat het totaal aan bod van arbeidsplaatsen achter blijft bij de ontwikkeling van de vraag. Dat zegt minister Vrolijk in haar memorie van toelichting. Voor 1958 moeten de knelpun ten verdwenen zijn. Naast de twee bestaande wetten inza ke water- en luchtvervuiling is nu het wetsontwerp chemische afvalstoffen in behandeling. Verder komen er wets ontwerpen op de verwijdering van afvalstoffen en ter bestrijding van bodemvervuiling. Te grote milieubelasting, ale op be paalde gebieden bestaat.moet voor 1985 zijn gesaneerd- De uitwerking van saneringsplannen krijgt steeds meer gestalte. Op het terrein van de milieuhygiëne zijn enige nieuwe begrotingsposten opgevoerd, die verband houden met nieuwe milieuwetten, met aanleg van rioleringen en met de werkzaamheden ten behoeve van de openbare drinkwa tervoorzieningen. Totaal werd voor deze activiteiten ongeveer 35 miljoen uitgetrokken. In de meerjarenraming voor milieuhygiëne slechts rekening gehouden met «sn lichte stijging. De totale jaarlijkse kosten van het mi lieuhygiënische beleid bedragen nu 1 a 1.5 procent van het bruto nationaal produkt. Tegen 1980 zullen de kosten, bij uitvoering van het geplande beleid, zijn opgelopen tot vier a vijf miljard gulden prijsbaals 1973) oftewel 2,5 a 3 procent. Dat is een stijging van een tiende van de jaarlijkse toeneming van het bruto nationaal produkt. Steun Binnenkomt zal een studie van het Centraal Plan Bureau over de o-jono misChe gevolgen wan de bestrijding van water- en luchtvervuiling en van verwerking van vast ai va! gereed ko men. De regering is bereid te bezien of bedrijven die door de extra finan ciële lasten als gevolg var. ë- milieu wetgeving in ernstige mot. .kiivüm dreigen te komen, steun kan worden ONTWIKKELINGSPLAN NBT VOOR DE KUST (Van onze redactie economie) DEN HAAG De Nederlander heeft in 1973 opnieuw meer be steed aan zijn vakantie. De ont vangsten uit het binnenkomende reisverkeer stegen vorig jaar met 12 procent tot 2,7 miljard gulden; de uitgaven aan het uit gaande toerisme gingen met 18 procent omhoog tot 3,3 miljard gulden. Gestreefd zal worden naar coördine ring en integratie van het beleid inza ke milieuhygiëne, aldus de memorie van toelichting van minister Lubbers op zijn begroting, om ook wat de bevordering van het toerisme betreft een evenwichtige verhouding te schep pen tot de bescherming van het land schap, de natuur in het algemeen en het leefklimaat. De spreiding van het toeristenver keer vormt een belangrijk probleem. Het Nationaal Bureau voor Toerisme zal in 1975 bijzondere aandacht, geven aan de bevordering van de vakantie spreiding. De regering heeft het rap port over vakantiespreiding bedrijfsle ven en onderwijs aanvaard. Op lange re termijn wordt aan de oplossing van de vakantiespreiding gewerkt. De toeristische propaganda in Noord-Amerika en Japan wordt uitge breid. De in Amerika gevoerde cam pagne om meer congressen naar Ne derland ie halen, wordt tot Europese landen uitgebreid. Er zal ook meer propaganda worden gemaakt voor een Nederlandse vakantie in de winter. Het eventueel oprichten van een ho telketen ter verbetering van de econo mische positie van middenklassehotels wordt bevorderd. Het NBT tracht met het bedrijfsleven tot een gecoör dineerd ontwikkelingsplan voor de kust te komen. Overeenkomstig de gewijzigde wet op de kansspelen zal binnenkort de Raad voor de Casinospelen worden ingesteld. De reglementering, de orga nisatie en de exploitatie worden voor bereid. Naar de meest wenselijke ves tigingsplaatsen is onderzoek gaande. Men wil met de uitvoerende maatre gelen midden 1975 gereedkomen. Dat zegt minister Lubbers (economi sche zaken) in zijn memorie van toelichting. H:J spreekt in dit geval over de zwaardere lasten aan zulve- ringskosten en heffingen in het kader -van de milieuwetgeving. Heffingsver- chillen in regio's kunnen de onderlin ge concurrentiepositie nadelig beïn vloeden. Daarom heeft de bewinds man contact opgenomen met zijn col lega van verkeer enwaterstaat orn te zien of de verschillen kunnen worden beperkt. De vroegtijdige coördinatie tussen be drijfsleven en beheerders en-of exploi tanten van watereuiveringswerken over investeringen voor dergelijke in stallaties is gewenst. Daardoor zouden voor de toekomst onderbezettingsver- liezen kunnen worden voorkomen. In sommige gevallen lijkt aan dit punt in het verleden te weinig aandacht Ut zijn besteed. Naarmate het milieube leid gestalte krijgt, zuJJen de kosten in het algemeen de komende jaren stij gen. ACHT NIEUWE CONCENTRATIELA NDEN DEN HAAG Stijging van de uitgaven met bijna 30 procent (tot 1855 miljoen gulden) en de aanwijzing van acht nieuwe con- I OPTIMAAL MOGELIJK GEBRUIK TERREINEN WELLING ADVIES WORVOERFUNCTIES IEERAVENS DEN HAAG De Commissie kehavenoverleg zal een onder- doen naar de mogelijkhe den van een gezamenlijke acqui sitie van Nederlandse zeehavens en ze zal binnenkort een begin "inken met de opstelling van een advies over de sociaal-economi betekenis van de doorvoer- functies van de Nederlandse ^havens. Dat meldt minister Westerterp van riSr,en waterstaat in de begelei- y Wef bij zijn begroting -voor het t send jaar. De minister pleit in het over het zeehavenbeleid Mdstuk met nadruk voor doeltreffende samen werking tussen alle bij het zeehaven beleid betrokken partijen, omdat zon der die samenwerking een goed zeeha venbeleid niet mogelijk is. Naar de mening van de heer Wes terterp heeft het overleg dat binnen de Commissie Zeehavenoverleg is ge voerd tussen het rijk, de havenbeheer ders en het bij de zeehavens betrok ken bedrijfsleven, zeker bijgedragen tot een beter begrip van eikaars standpunten. Hij verwacht dat de commissie betrokken zal worden bij de uitwerking van 'de voorstellen die zij heeft geformuleerd in het rapporl over de toekomstige bestuurs- en be heersvorm van de zeehavens, met na me a-ls daarvoor een wettelijke rege- '<ng getroffen zal worden. Benaderingswijzen In zijn betoog over de zeehavens stelt de minister van verkeer en wa terstaat dat een belangrijk uitgangs punt bij het zeehavenbeleid is het streven naar een zo optimaal moge lijk gebruik van de terreinen, omdat het areaal om planologische, nauti sche en budgettaire redenen niet on beperkt is. Ook een selectief uitgifte- beleid is een belangrijk uitgangspunt. De minister wijst er verder op, dat bij de raming van de toekomstige behoefte aan zeehaventerreinen ver schillende benaderingswijzen mogelijk zijn. Men kan de raming baseren op de te verwachten vraag van het be drijfsleven en men kan uitgaan van het gezichtspunt van de werkgelegen heid. De heer Westerterp maakt duide lijk dat beide benaderingswijzen mo menteel onderzocht worden. Daarbij merkt hij op dat de vraag, of in eep bepaalde behoefte aan zeehaventerrei nen kan worden voorzien, steeds wordt bezien „tegen de achtergrond van welzij nscriteria, zoals het leefkli maat en woonmilieu, de milieubelas ting en het behoud van waardevolle natuurgebieden". Over het internationale zeehavenbe leid schrijft de heer Westerterp, dat gestaag wordt gewerkt aan het ge meenschappelijk beleid van de Bene- luxlanden. Daarbij worden vorderin gen gemaakt en de bewindsman stelt, dat de stap voor stap benadering de juiste is. centratielanüen voor de Neder landse hulpverlening, waaron der Cuba en twee Arabische (Egypte en Noord-Jemen) dat zijn de meest in het oog springende plannen in de begro ting van minister Pronk (ont wikkelingssamenwerking) Daarnaast komt in 1975 een nieuw hulpverleningsprogramma ter leniging van acute noden in de armste ontwik kelingslanden en ten behoeve van de armsten van de bevolking in deze landen, waarvoor 238 miljoen is uitge trokken. Aan voedselhulp denkt minis ter Pronk 133 miljoen gulden te zul len besteden; bijna het dubbele (76 miljoen) van wat vorig jaar voor dit doel werd begroot. Het beleid ten aanzien van concen tratielanden ontwikkelingslanden waarop de Nederlandse hulpverlening in belangrijke mate is gericht zal flexibeler worden gehanteerd, zodat de mogelijkheid om hulp te verlenen aan andere ontwikkelingslanden gro ter wordt. Bij de keuze van concen- tratielanden wordt gelet op de mate van armoede, de behoefte aan bij stand en de wijze waarop ontwikke lingslanden een betere verdeling van macht en inkomen nastreven. De concentratielanden worden ver deeld in algemene concentratielanden. die financiële en projecthulp krijgen en bijzondere concentratielanden, die op beperkte schaal projecthulp zal worden verleend. De greep algemene concentratielanden wordt uitgebreid met Boven-Volta, Noord-Jemen, Soe dan en Sri Lanka (Ceylon) en, direct nadat het onafhankelijk zal zijn ge worden, met Suriname. Behalve uit deze landen bestaat deze groep uit Bangladesh, India. Indonesië, Kenya, Pakistan, Peru en Tanzania. Cuba, Egypte, Jamaica en Zambia worden toegevoegd aan de groep bij zondere concentratielanden, die verder bestaat uit Colombia, Nigeria, Tunesië en Turkije. Tot het nieuwe program ma voor leniging van acute noden is omdat het groeiproces in de ontwikkelingslanden veel langzamer gaat dan werd aangenomen, de werk loosheid toeneemt, evenals de verpau pering in grote steden. Langdurige droogtes en extreme tekorten op beta lingsbalansen hebben een aantal ont- Wetsontwerpen landbouw DEN HAAG Op het departement van landbouw en visserij zijn in to taal 18 wetsontwerpen in een min of meer vergevorderd stadium van voor bereiding, zo meldt de memorie van toelichting op de begroting 1975 van dit ministerie. Bij het parlement zijn onder meer in behandeling: de herzie ning van de ruüverkavelingswet en de herziening van de bestrijdingsmidde lenwet, een herziening die om redenen van milieutechnische aard noodzake lijk wordt geacht. Bij adviesinstanties bevinden zich ontwerpen voor de herziening van ae jachtwet en de wettelijke regeling voor het vervoer van dieren. Dit laat ste ontwerp is ingediend in het kader van een Europese overeenkomst. Nog dit jaar en in het volgend jaar zullen onder meer de volgende ont werpen gereedkomen: een veterinaire tuchtwet, een herziening van de vee wet, een herziening van de vleeskeu ringswet, een herziening van de antibi- oticawet, waardoor de toediening van de zogeheten .sterk werkende dierge neesmiddelen" in het belang van de consument beter geregeld zal worden, en de landinrichtingswet. wikkelingslanden in een structureel moeilijke positie gebracht, aldus ae bewindsman. Voor het eerst is op de begroting voor ontwikkelingssamenwerking een bedrag (35 miljoen) opgevoerd voor herstructurering van de Nederlandse indsutrie ter verbetering van de posi tie van de ontwikkelingslanden in de wereldhandel. De Nederlandse Finan cieringsmaatschappij voor Ontwikke lingslanden zal worden omgevormd, zodat grotere nadruk zal kunnen wor den. gelegd op de ontwikkeling van het autochtone bedrijfsleven in ont wikkelingslanden. MEER LANDBOUW ONDERWIJS (Van onze correspondent) DEN HAAG Er is een groeiende behoefte aan landbouwonderwijs en het ministerie van landbouw is doen de maatregelen te nemen om tege moet te komen aan deze stijgende belangstelling. De memorie van toelichting meldt dat de Landbouwhogeschool 85 nieu we personeelsleden zal aantrekken, terwijl een bijdrage in de investe ringskosten zal worden gegeven die het mogelijk moet maken enkeie ur gente grote projecten in uitvoering te nemen. Bij het middelbare agrarische onderwijs nam in de periode 1973-74 het aantal leerlingen toe van 5424 tot 6233. De aandacht gaat uit naar nau we samenwerking tussen middelbare agrarische scholen en praktijkscholen en naar een onderlinge afstemming van ieders functie en taak daarin. HARINGSTAND ZORGWEKKEND DEN HAAG Het ministerie van landbouw en visserij gaat bijzondere aandacht besteden aan het vraagstuk van de overbevissing. de consequen ties van de Zeerechtconferentie voor de visserij, het EEG-visserijbeleïd en onze visserijvloot. Biologen menen dat de toestand van de haring- en de tongstand in de Noordzee zorgwekkend is. In de memorie van toelichting schrijft minister mr. A. van der Stee dat de problematiek van de overbevis sing ook in EEG-verband zal moeten worden besproken, aangezien de mees te EEG-landen ook lid zijn van ae NOAVC. (Noord Oost Atlantische Visserij Commissie). EXTRA 120 MILJOEN Minister Duisenberg van financiën verwacht, dat het nieuwe centrale ge bouw voor het ministerie van finan ciën aan het Korte Voorhout in Den Haag (recht tegenover de Franse en Amerikaanse ambassade) op 9 meis 1975 in gebruik kan worden genomen. Financiën zit nu nog in een sterk ver ouderd pand aan de Kneuterdijk. (Van onze parlementaire redactie). DEN HAAG Het aantal ge meenten dat kampt met een be grotingstekort is het afgelopen jaar weer gestegen. Minister De Gaay Fortman (binnenlandse zaken) vindt het wel een licht punt dat het totale tekort van de gemeenten niet zo hoog was als in 1972. Hij schrijft dit toe aan de overname door het rijk van de tekorten van de door ge meenten geëxploiteerde open bare vervoersbedrijven, voor prijs stijgingen krijgen de gemeenten in 1975 in totaal 120 miljoen gulden extra van de regering. De extra maat regelen bevatten onder meer een uit- b reding van de verfijningsregeling voor gemeenten met een slechte bo demgesteldheid. Bovendien wordt m de miljoenennota rekening gehouden met extra stijgingen van 45 miljoen gulden per jaar in de jaren 1976 tot kondigt aan dat in de komende jaren verbetering zal wor den aangebracht in de vergoedingen voor hei openbaar vervoer van de gemeenten. De regering stelt daar te genover dat over enkele jaren de tekorten van de gemeenten zoveel mo gelijk verdwenen dienen ze zijn. Vol gens minister De Gaay Fortman wordt er ook gedacht aan een verfij ning voor de steden die als groeiker nen zijn aangewezen. Maar de ideeën hierover zijn volgens de bewindsman nog in een zeer pril stadium.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 9