!t CrENDE BRADERIE KRIJST WEER DEZELFDE SUCCESFORMULE PZC WOENSDAG, 18 SEPTEMBER 1974 GMC-VOORZITTER CHARLES LINSSEN„NIET INSLAPEN NU HET GOED GAAT" De Goese Middenstands Centrale CMC) zoekt naar mogelijkheden om met de consument te praten. In dit gesprek, dat het karakter van een geregeld overleg zou moeten krijgen, kan de consument wensen, suggesties en ideeën naar x>oren brengen over het winkelen in Goes in de ruimste zin van het woord. Voor zover bekend is dit de eerste keer dat een middénstandsvereniging zich tot de consument wil wenden en die consument gelegenheid wil geven voor een eigen inbreng m het winkelgebeuren. Met dit idee loopt het GMC-bestuur al enige tijd rond. De vraag is alleen hoe je zo'n overleg opzet. „We moe ten natuurlijk voorkomen dat er mensen naar je toekomen met op merkingen over bijvoorbeeld televi sies of bankstellen, die niet aan de verwachtingen voldeden", aldus GMC-voorzitter Charles Linssen. „Want dat is bepaald niet de bedoe ling. We willen meer weten wat de consument- denkt over Goes als koopcentrum en over een aantal as pecten daarvan. Zo'n overleg zou voor beide partijen, zowel voor de middenstand als de consument erg nuttig kunnen zijn. Alleen de opzet ervan, dat is nog een vraagteken. Je moet het wel op een verantwoorde manier doen". Gedacht wordt al over het houden van een enquête onder het winkelend publiek als eer ste aanzet voor het nieuwe contact mét de •consument. Ook zou het ^yragen^mdfe menini van vertegen woordigers van vrouwenverenigin gen eri dergelijke een mogelijkheid zijn. Het idee om de mening van de consument over Goes als koopcen trum te horen komt voort uit de overtuiging van het GMC-bestuur dat er alles aan gedaan moet worden om de goede naam, die Goes bij het winkelend publiek heeft, te behou den. „We zijn er trots op", aldus de heer Linssen, „dat Goes momenteel in en buiten Zeeland zo'n goede naam heeft als winkelstad. Dat is dacht ik zo gekomen door het win kelpakket, door de presentatie, de persoonlijke aandacht voor de klant en niet te vergeten de activiteiten, die het hele jaar door georganiseerd worden. Het gevaar bestaat nu na tuurlijk dat we als middenstand met i'n allen gaan zeggen: Goes is goed, dus we zitten voorlopig wel goed. Neen, we moeten de -toekomst nauw lettend in het oog houden en niet wachten op wat er zal gaan gebeu- ZUIGKRACHT van bijvoorbeeld Vlis^angen. Middel- >urg. Roosendaal en Bergen op Zoom groter wordt door de daa: uinwezige grootwinkelbedrijven. Die grootwinkelbedrijven vormen voor de consument een trekpleister, waar aan de plaatselijke middenstand zich dan weer kan optrekken. „Voorlopig missen wij die extra grote trekpleis ter voor Goes. Ik zeg met nadruk voorlopig, want gezien de diverse geluiden op de besprekingen over de binnenstadsproblematiek is het met uitgesloten dat ook Goes in de na bije toekomst een zeer wenselijke uitbreiding onder de grootbedrijven mag verwachten". In ieder geval vindt Linssen dat de ontwikkelingen in de winkelcentra rondom Goes van de Goese ondernemers een rui me mate van aandacht eisen. „Ook hel beleid van de gemeen!* moet erop gericht zijn dat een kli maat wordt gescliapen. waarin de investeringstaereidheid van de onder- aemer weer kan toenemen", aldus de heer Linssen. „Ik meen te mogen stellen dat het huidige gemeentebe stuur dat momenteel goed in de praktijk brengt. Overigens heb ik het idee dat de plaatselijke overheid meer perspectieven te bieden heeft dan de regering. De regering ont- teemt momenteel de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf iedere vorm van initiatief wat betreft de jroei en uitbouw van het bedrijf Het is echter niet zo dat de midden stand op het beleid van de overheid moet wachten. Wij kunnen het, ons niet veroorloven om een afwachten de houding aan te nemen". VERDER UITBOUWEN De heer Linssen is ervan overtuigd dat het niet voldoende is als de Goese middenstand er alleen maar naar streeft om het huidige peil te bandhaven. „We moeten het streven naar een winkelcentrum met een goed assortiment, een goede per soonlijke bediening, optimaal ver zorgde winkels en een goede onder linge samenwerking verder uitbou wen. Wat die samenwerking betreft: het promoten van Goes als koop centrum van Zeeland' is niet alleen een zaak voor de liefhebber, zoals sommige collega's dat nog steeds zien. Ook die middenstanders, die tot nu toe steeds tevreden waren over de activiteiten, die anderen voor hen verzorgden en financier den, moeten zeli i een inbreng gaan leveren. Het is een gegeven dat een aantal enthousiastelingen geregeld veel energie m^et opbrengen om Goes naar buiten te etaleren. Dat kan in de toekomst geen liefhebberij voor enkelen meer zijn. Allemaal moeten we er tegen aan". De consument moet ondanks de gro te aantrekkingskracht, die diverse grootbedrijven andere steden geven, toch genoeg aanleiding vinden om in Goes te blijven komen. Hoe dat allemaal moet, daar kan het GMC- bestuur alleen geen antwoord op geven. Voorzitter Linssen is ervan overtuigd dat (Ui in. goe4 pverieg met alle middenstanders móet ge beuren. En ook met medewerking van het gemeentebestuur, want een CHARLES LINSSEN goede binnenstad is immers ook in het belang van de Goese en Beve- landse inwoners. In het werk van de GMC zijn het laatste jaar duidelijk twee taken naar voren gekomen. In de eerste plaats is dat het wijzen op Goes als koopcentrum door het organiseren en het subsidiëren van evenementen, zoals de braderie, de toeristische dagen en dergelijke. Bij deze eerste taak kan de GMC niet meer doen dan wijzen op Goes. Op het moment dat die taak ophoudt moet de win kelier het initiatief overnemen. De tweede taak, die de GMC zichzelf heeft gesteld, is het studeren op ïlgemene problemen, die betrekking hebben op de ontwikkelingen in de binnenst-ad. Dit is misschien wel hef belangrijkste maar ook het moeilijk ste onderdeel van net GMC-werk. „Ik zeg altijd dat deze laatste taak van levensbelang is voor een koop centrum als het onze. Je kimt niet precies zeggen wat nu de resultaten voor een ondernemer zijn als de GMC zich bijvoorbeeld in de discus sie over parkeermeters werpt. Maar ik ben ervan overtuigd dat de hele Goese middenstand en uiteinde lijk ook het winkelend publiek er indirect van meeprofiteren". SCHOOLMEESTER niet inslapen veel als de waarschuwende school meester met het opgeheven vinger tje gaan zien. „Dat. gevaar bestak! natuurlijk als je er steeds de gaifc in probeert te houden. Maar het y. gewoon van het allergrootste bekuiK om te voorkomen dat men inslaapt Er zijn hier In Goes dingen gebeurd, waar men elders jaloers op is. Daar om moet je steeds voorop blijven lopen en steeds weer nieuwe accen ten leggen op de kwaliteiten vdn Goes. Want die kwaliteiten bestaan zeer zeker. Waar vind je in een mpt Goes te vergelijken stad binnen ear. straal van enkele honderden meters zo'n winkelapparaat. Daar kan zelfs een warenhuis niet tegenop Ik heb Goes wel eens een openlucpt warenhuis genoemd en ik ben erom uitgelachen. Maar ik blijf nog steegs bij die uitspraak: het is gewoon zo".- Het. raden van het gezamenlijk i wicht van tien winkeliers Is het evenement dat men op de Deltaprb- menade (Lange Kerkstraat en Klok straat) heeft, bedacht. Zaterdagmid dag wordt de uitslag bekendge maakt. Dan worden de tien winke liers voor de Hema op de weeg schaal gezet. Er is voor duizertd gulden aan waardebonnen te winnen. Ook in de Deltapromenade komer. stands te staan, waarin de win>£- liers hun koopjes aan de man zulier. brengen. Men probeert er een gezgl lige rommelige braderiesfeer vaa'V- maken. Burgemeester mr. F. G. A. Huber van Goes opent donderdagmorgen de negende braderie, die ongetwijfeld weer velen op de been zal brengen in de Goese winkelstraten. Die opening geschiedt door het hijsen van de Goese vlag en de GMC-vlag bij de GMC-stand voor het stadhuis. Daarna maken de genodigden in het kielzog vap de burgemeester en het GMC-bestuur een wandeling over de braderie. Dat betekent dan een fikse wandeling, want overal in de binnenstad zijn kraampjes voor de winkels en fraai versierde puien te bekijken. Zo'n wandeling maakt dorstig en daarom wordt daarna dan ook een dronk op het welslagen van de braderie uitgebracht. De Goese braderie heeft weer dezelf de opzet, die in voorgaande jaren zo'n succes is gebleken. Dat succes kan niet alleen worden afgemeten aan de omzetresultaten van de deel nemers aan de braderie, maar ook aan de belangstelling, die midden standers uit andere plaatsen voor het evenement in Goes hebben. Het verschijnsel braderie blijkt duidelijk aan te slaan. Overal in Zeeland en daarbuiten rijzen ze als paddestoe len uit de grond. De Goese braderie heeft model gestaan voor soortgelij ke evenementen in andere plaatsen. Ieder jaar zijn er weer vertegen woordigers van middenstandsvereni gingen uit andere plaatsen onder meer uit België die in Goes komen kijken hoe je zo'n braderie moet opzetten. Gezien het succes heeft men besloten om niets aan de opzet te veranderen. Voor volgend jaar, de tiende braderie, heeft men wel weer iets bijzonders in pet to. De deelname is. zoals zo langzamer hand gebruikelijk is, weer groter dan in voorgaande jaren. Negen jaar geleden begon de braderie met onge veer zeventig deelnemers in twee stra ten. Nu zijn er ruim honderdvijftig deelnemers en de hele binnenstad is er bij betrokken. Opvallend is dat steeds meer ondernemers van buiten de stad aan de braderie deelnemen. Die krijgen dan een plaatsje op de Grote Markt. Die markt wordt dit jaar een com binatie van een kermis en een caravan- en botenshow. Auto's zullen er dit jaar niet te zien zijn. Vorig ja3r moesten alle autodealers al op de eerste dag van de braderie van de markt verdwijnen, omdat de regle menten van de RAI het deelnemen aan openluchttentoonstellingen (zo als een braderie) verbieden. De opzet van de braderie bestaat er uit dat de verschillende straatvereni gingen vrij zijn om al dan niet een bepaald motto te kiezen en dat dan in de verschillende stands te verwer ken. Net als in voorgaande jaren komt weer de fotowedstrijd terug. De afgelopen weken is van een groot aantal mensen, die in de bin nenstad aan het winkelen waren, een foto gemaakt. Deze foto's komen in de stands te hangen, Wie zijn foto ont dekt mag deze meenemen naar de GMC-stand. waar men dan een GMC- geschenkenbon krijgt. Degenen, die hun foto ontdekken in de GMC- st.-id, maken kans op extra prijzen, zoals een televisietoestel, een koel kast en een grill. Naast de stands van de onderne mers wordt op de braderie ook plaats ingeruimd voor niet direct commerciële stands. Zo zal er een voorlichtingsstand van de gemeente staan en ook de dierenbescherming en de wereldwinkel geven acte de presence. De braderieweek is afgelopen zater dag eigenlijk al geopend met de traditionele taptoe op de Grote Markt. Ook min of meer in het kader van de braderie is zaterdag middag op het carillon van de Grote of Maria Magdalenakerk door de Nederlandse Klokkenspelvereniging een beiaardconcours gehouden. ZEEVERKENNERS De braderie in de Korte Kerkstraat staat dit jaar in het teken van de zeeverkennerij. De winkeliers zelf zullen zich niet met stands op straat vertonen, maar hebben de straat ter beschikking van de zeeverkenners gesteld. Zo zullen een aantal boten en andere voor de zeeverkennerij onmisbare attributen worden uitge stald. De zeeverkenners verkopen mosselen en organiseren spelletjes, waarmee leuke prijzen te winnen zijn. De prijzen zijn beschikbaar ge steld dooi de winkeliers van de Korte Kerkstraat. Onder leiding van de verkenners kan de gevangenento ren van het stadhuis worden bezich tigd. De baten van dit alles zijn bestemd voor de zeeverkenners, De winkeliers van de Voorstad zul len zich dit jaar niet op straat presenteren. Vorig jaar was men nog al teleurgesteld over de resultaten: er moest handenvol geld bij, Wel worden de etalages van de winkels in de Voorstad versierd en ook de vlaggen worden uitgehangen. De winkeliersvereniging van de St- Adriaanstraat wil tijdens de brade rie weer waarmaken dat ze in een gezellig straatje zit. Dat 'een gezellig straatje' is dan ook min of meer he*, officiële motto. De winkeliers zullen weer een deel van hun nering óp straat brengen en zullen met gxifle hand ballons en stickers uitdelen. Ook de nog niet zo lang in de St-Adriaan- straat gevestigde winkeliers zullen aan de braderie deelnemen. De winkeliersvereniging Centrum - Noord (Opril, Magdalenastraat, Kêi- zersstraat en 's-Heer-Hendrikskinde- renstraat) doen het deze braderie een beetje rustig aan. Het budget, dat <ie winkeliers in deze straten voor dit soort activiteiten uitgetrokken heb ben, is namelijk al voor een grots- deel verbruikt toen ze inhaakten óp de opening van de aanioophaven in juli. Niettemin zullen fleurige stands en versierde winkelpuien de straten van centrum weer een vrolijk aan zien geven. Traditiegetrouw bieden de winkeliers van Centrum-Noord hun klanten weer iets te eten aan. Bij aankoop van een bepaald bedrag krijgt iedereen bonnen, die bij öe firma Fierloos tegen oliebollen kun nen worden ingewisseld. BEESTENBENDE De winkeliers in nade (Lange Vorststraat en Ganze- poortstraat) maken er dit jaar een beestenbende van. Onder dat motto wordt een groot aantal dieren in de beide straten opgesteld. Zo zullen er paarden, kalveren, geiten, bokken, muizen, kippen, vissen, fazanten en kuikens. De kleinere dieren zullen in de vitrines in de promenade worden gestopt. Verder wordt de promenade aangekleed met oude gebruiksvoor werpen uit de landbouw, zoals boe renwagens, hooivorken, dorsvlegels, melkbussen en dergelijke. Voor de kinderen is er nog een speciale at tractie. In de etalages komen name lijk dierenfiguren te staan. De kin deren moeten op een lijst invullen welke dierenfiguren ze in de ver schillende etalages hebben zien staan. Veertig goede inzenders wor den uitgeloot en zullen op een nog nader te bepalen woensdag met een bus naar Dolfirodam in Scharend) ke gaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 35