SAS VAN GENT MOET DE SCHEPENTREKKER IEREN KENNEN mm Clinge graag bij de eerste drie vlaamse nourant TRAINER HONERE NEEFS: Comité zoekt financiële steun bij bevolking rtfltóDAG 18 SEPTEMBER 1974 ren is ook de eerste provincie die nu in dit verband een belasting heft. Het gaat om de bescherming van het oppervlaktewater. Per persoon dient een bedragje van 25 fr. be taald te worden, met een maximum van 100 fr. per gezin. Het is slechts een peule- schil, maar voor het provinciaal be stuur brengt het in totaal een slordi ge 13 miljoen fr. op. Dit kapitaal is bestemd voor dringende sanerings- werken en eveneens voor het ver richten van wetenschappelijk onder zoek. KOELTOREN VAN 230 METER IN HET POLDERLANDSCHAP Aanvullende informatie is uitgelekt over het nieuwe project voor de oprichting van een kerncentrale in het havengebied van Zeebrugge, Ter hoogte van de vroegere gemeente Ramskapelle, langs het Leopoldska- naal op ongeveer 2 km van zee, zou in het vlakke polderlandschap een koeltoren moeten verrijzen van niet minder dan 230 meter hoogte. Een indrukwekkende mastodont dus. De bevolking, die zich steeds met klem heeft verzet tegen de houw van reactoren te Zeebrugge, acht dit na tuurlijk een storend element te meer en men mag zich dan ook aan een scheip protest verwachten, wan neer de officiële bouwaanvraag zal worden ingediend. Thans wordt in het weerkundig instituut te Ukkel nog de eventuele weerslag onder zocht van de werking van deze koel toren, dit onder meer in verband met mogelijke mistvorming. Tijdens de jongste gemeenteraadszit ting in Brugge heeft burgemeester Michel van Maele al sussend ver klaard dat er aan de elektrlciteitprp- ducenlen zeker geen bouwvergun ning zou verleend worden als geen volstrekte garantie kon geboden worden wat betreft de onschadelijk heid van de op te richten kerncen trale, Beslist een erg moeilijk opga ve voor de betrokken ingenieurs en technici! 0 IN NIEUWPOORT IS EEN DE BAT OVER KERNCENTRALES op til. Het zal begin oktober plaats hebben in de gemeenteraad, want deze badplaats zal ondertussen ook een nieuwe aanvraag ontvangen heb ben voor de bouw van een kerncen trale, die ditmaal in de nabijheid van de jachthaven tot stand zou moeten komen. Men herinnert zich wellicht, dat enkele maanden gele den reeds een negatief advies door Nieuwpoort werd uitgebracht tegen de oprichting van een kempark op een kunstmatig eiland op de Broers- bank, gelegen op een vijftal km voor de kust tussen deze badplaats en Koksijae. Het ziet er helemaal niet naar uit, dat de houding van Nieuwpoort in oktober zal gewijzigd zijn. Vooral senator-burgemeester Mommerency is een overtuigend te genstander van de bouw van kern centrales in he: kustgebied, waar ieze installaties volgens hem op zijn minst 'psychisch' storende elementen vormen voor het zo belangrijke toe- -isme. De overgrote meerderheid van de bevolking is het daarmede irouwens volkomen eens. Vanwaar ian de hardnekkigheid van de elek triciteitsproducenten? Zij staan voor ;en dilemma, want volgens een rap- cort van de EEG zou ook België ;egen 1983 de helft van zijn energie- roorziening moeten putten uit de cernenergie. De reactoren kunnen ■.venwel wegens de enorme hoeveel- leden koelwater, die men nodig ïeeft, eigenlijk alleen nog maar in le nabijheid van de zee tot stand komen. De Westerschelde kan men niet nog meer belasten. Het zal echter aartsmoeüijk zijn om ae be volking te overtuigen van de noodza kelijkheid van de vestiging van reac toren aan de Belgische kust. Een vrijwel hopeloze opdracht voor de elektriciteitsmaatschappij en. MOEILIJKHEDEN IN OOS- TENDSE LUCHTHAVEN Op de luchthaven van Oostende-Middelker- ke heerst, de jongste tijd bijna geen bedrijvigheid meer. Het is er steeds opvallend kalm in de splinternieuwe, nu bijna nutteloos geworden, ruime gebouwen, die pas zes jaar geleden werden opgetrokken. Het passagiers- verkeer is er tijdens de zomermaan den volgens de officiële cijfers met meer dan 45 procent gedaald. Dit is vooral te wijten aan de afwezigheid van de Britse toeristen aan de Belgi sche kust, waarbij dan de inflatie en ie muntmoeilijkheöen een voorname rol speelden. Er is echter meer, ,vant ook met het vrachtvervoer en ie chartervluchten wil het maar niet vlotten. De oorzaak dient gezocht in ie te korte starthaan. Het is al jaren de bedoeling om deze in aan zienlijke mate te verlengen en met iit project werd ook rekening ge ïouden bij het optrekken van de zeurige gebouwen. Het plan werd nu iindelijk goedgekeurd en de kredie ten zijn beschikbaar. Reeds in okto ber zou de aanbesteding moeten plaats hebben, maar ook hier stuit men weer op milieuproblemen. Er wordt onder meer gewezen op ae nabijheid van heel wat woonwijken, recreatiegebieden en scholen en op de erge geluidshinder. Ook dit echter niet zoals vorig Jaar. Gufl- laume Drumont. en Ronnie Bauwen», lopen een beetje naar de goede vorm te zoeken en dat. is natuurlijk wel de reden dat we geen goals maken. Hoe we echter legen RCS vijf doelpunten tegen hebben gekre gen is mij nog een raadsel. Die mannen speelden vrij hard en dic teerden ons het spei. We kwamen er domweg niet aan te pas en dat heb ik in de laatste jaren bij Clinge niek meegemaakt". GEMEENTERAAD Honoré Neefs is aan zijn laatste seizoen bezig ais trainer van Ciing®. Hij denkt dat zijn werk als raadslid (sinds Septembers van de gemeente Hulst teveel tijd in beslag zal nemen, maar zal de huidige competi tie zeker uitdoen. Neefs: ..Het. be stuur en de spelers van Clinge den ken misschien dat ik in de loop van het jaar nog wel zai veranderen, maar daar is geen sprake van. Aan het eind van dit seizoen stop ik onherroepelijk en ik ben ook niet zon man die dan een jaar of vier later weer terugkomt. Ik vind het gewoon genoeg zo en kan er ook heel goed mee stoppen. We zijn tenslotte allemaal geen Bert van dar Meydens. Mannen die zich jaren en jaren voor een zelfde club inzetten zijn niet. zo dik gezaaid. Voor zulke mensen heb ik een grote bewonde ring. In m'n laatste seizoen wfl ik echter wel graag bij de eerste drie eindigen. Toen ik hier 5 jaar geleden ben gekomen stond Clinge ergens onderaan en in ae laatste twee sei zoenen. hebben we toch steeds mee gespeeld voor de titel." Frits Bakker. wordt weer een rel van belang, want bij ae gouverneur van de provincie West-Vlaanderen werden reeds meer dan duizend bezwaarschriften inge diend tegen de voorgenomen uitbrei ding van de landingsbaan. De toe komst van deze luchthaven, waar yS VAN GENT De bevolking van Sas van Gent is nog niet «vertrouwd met de Schepentrekker, de tot de laatste eeuw- riseling in Sas van Gent veel geziene figuur die met een dik ®yover de schouder de schepen door het 'sas' van Gent trok, <2( (ie opkomst van stoom- en motorschepen verdween de i (iepentrekker uit het stadsbeeld en nu weten nog maar weinig jssenaars dat ze er ooit zijn geweest. Het comité Schepen neer, dat Sas van Gent aan een levensgroot standbeeld van schepentrekker wil helpen, gaat proheren iets te doen aan ({onbekendheid met een belangrijke historische figuur. Er get een standbeeld komen. Comitélid mevrouw Tiny Rade- jkers: „Uiteraard hebben we nogal veel geld nodig om her I «ld var. de grond te krijgen. We kunnen niet zonder financiële I tpragen van de bevolking, maar dan moet die schepentrekker siuurlijk wel aanspreken. Daarom gaan we nu proberen meer ïiendheid te geven aan de schepentrekker en aan onze actie :het algemeen". i'l wordt een grootscheepse actie, men meer met een ontwerp voor het mnan liet comité nu alleen nog beeld van de schepentrekker. Dat is ai! de aanloop wil prijsgeven. Er er al sinds 1957 toen de Sassenaar :lio zoveel mogelijk folders worden H. de Bliek een ontwerp maakte gereid, waarop een tekening van voor een door het gemeentebestuur Kchepentrekkcr en een verklarende uitgeschreven wedstrijd. Het ont tover zijn handel en wandel. werp kreer toen een tweede prijs en oentekening is tevens de basis is ook later op tentoonstellingen nog px een kleurwedstrijd onder de bekroond, maar verder werd er rsj ran Sas van Gent, die men zoniets mee gedaan. De heemkundige cèaienvijs vertrouwd wil maken kring, die recht wil doen aan de iüce schepentrekkr. De uitslag historie van Sas van Gent, heeft het a de kleurwedstrijd zal worden pas later herondekt. „Gelukkig iisai gemaakt tijdens de EXPO maar," zegt mevrouw Rademakers, il ia de Vlaanderenhal eind septern- 1K en op die Expo ligt ook het „Het beeld past precies in onze •naiepunt van de eerste acties om plannen." In de folder aan de inwo- è'ffisvan het comité te spekken. ners van Sas van Gent wordt éen Ha a®iié wil in de Vlaanderenhal boekje open gedaan over de Sasse shraaaet de verkoop van stickers schepentrekker. Het blijkt dat de euzies terwijl ook een loterij figuur pas iets ging betekenen toen woidi gavmden. Mevrouw Radema- zo'n 150 jaar geleden het kanaaï isr j® Expo is voor ons een werd verlengd en er een veel inten- aSciajÈ gelegenheidpnx.ons §tre-, siever gebruik, .van werd gemaakt. raiSffld te maken." Het comité'schrijft:'„De schepen die Y:k Ésnciële steun zal men ook door 't kanaal kwamen, werden ge- SE&iten bij de bedrijven in Sas trokekn door paarden ('ketsers'), of rafelt (die mogelijk ook materi- waren zeilschepen. Maar geen van de- ïltechikbaar kunnen stellen) en ze beide soorten kon zonder hulp door ilssmin vergeet het comité de de sluis komen. Een aantal mannen serisii Het comité gaat op drie moest hen daar doorheen trekken, ijitn proberen geld los te weken Dat waren de schepentrekkers, in mde schepentrekker: bij de ge- het begin meestal oude mannen, die aa'e, bij de provincie en bij het een paar stuivers wilden bijverdie- dssterie van crm. „Waarom zou- nen voor een borrel. Maar toen a ze ons niet willen helpen," ongeveer honderd jaar geleden de asS mevrouw Rademakers zich industrie opkwam, kregen de sche- i pentrekkers het druk en kwamen er i ook jongeren bij, Ds industrie deed VlltWerD het stadje groeien, maar zorgde er r ook voor dat de schepentrekkers !s comité voortgekomen uit de htm beroep verloren. Stoom- en mo- eiamdige kring Sas Promotion torschepen konden immers zelf door ■'«It in ieder geval geen proble- de sluis varen, er was geen man kracht meer nodig. Nog later, toen de sluis was afgebroken en gedempt, waren de meeste mansen al lang vergeten dat er ooit schepentrekkers v/aren geweest in Sas van Gent. De jongere generatie weet het al lang niet meer, tenzij ze een opa hebben die er over vertelt." Wal het comité betreft mag de her innering aan de schepentrekker niet vervagen en daarom moet er een levensgroot standbeeld komen, 'er gens in Sas van Gent. De folder besluit: „Maar dan hebben we uw hulp nodig." Volgt het giro nummer. 600 personen hun brood verdienen, komt hierdor ernstig in het ge drang. CLINGE Tegen alle verwachtingen in stond Clinge na 2 wed strijden onderaan in de rangschikking van de vierde klas H. Onbegrijpelijk voor mensen die de prestaties van Clinge in de afgelopen jaren hebben gevolgd, maar ook insiders van de v.v. Clinge tasten volkomen in het duister. Na de oefencampagne die Clinge voor de start van het nieuwe seizoen had gespeeld was iedereen optimistisch. Gewonnen van Steen en Axel, gelijk tegen HW en Temse: het waren allemaal prestaties die de basis zouden vormen voor een geslaagd seizoen. Toen kwam de uitwedstrijd tegen RCS, de eerste competitiewedstrijd. De 0-5-nederIaag die Clinge daar moest incasseren galmt nu nog na in bet gezellige Oost-Zeeuws-Viaamse plaatsje, en na die forse nederlaag v.erd de redactie van de PZC her haaldelijk opgebeld met de vraag of die uitslag niet andersom moest staan. De week daarna, tegen Zee land Sport ging het ook al niet veel beter. Clinge domineerde weliswaar maar kon dit niet in doelpunten uitdrukken. Zelfs niet toen Guiliaume Drumont, Clinges topscorer, een strafschop mocht nemen. Hij miste en Zeeland Sport had daarna aan één doelpunt om de strijd in baar voor klaring. Neels: „Er zijn misschien wel enkele factoren die meespelen, zoals het onbeschikbaar zijn van Rinus Verberkmoes en Jo de Block. Allebei hebben ze met. gescheurde enkelbanden gesukkeld. Jo de Block is nog maar pas uit he: gips en die heb ik dus voorlopig nog niet terug. Verder kan ik er geen zinnig -.voord over zeggen. De oefenwedstrijden hebben we ook zonder die jongen gespeeld en toen ging het erg goed. Tegen Zeeland Sport ging het zelfs ook heel goed en als we die straf schop hadden benut hadden we ze weggespeeld maar het liep anders. Op de conditie kunnen v/e het ook niet steken. We trainen 3 x in de week en vrijwel niemand slaat één training over. Tegen Zeeland Sport lag het tempo hoog en moest de scheidsrechter vier keer onderbre ken voor een speler van Zeeland Sport die last van krampen had maar bij ons had niemand daar las', van. Een bewijs dat het ook daar niet aan ligt. De voorhoede draait Bomen staan kaal en zwart m het havengebied van Bru-gge. Oorzaak: een ernstige lluorvergilliging. FLUORVERGIFTIGING IN BRUGGE Sedert geruime tijd stelden landbouwers in het Brugse havengebied en in de streek van Damme allerlei vreemde verschijnse len vast. De kqeien werden brood mager en moesten soms afgeslacht worden, terwijl de bomen verdorden en geen vruchten droegen. Soms waren de weiden 's morgens bedekt met een stof en op de vensters zette zich een kleverige vetlaag vast. Een vrij uitgestrekt gebied tussen het Boudewijnkanaal en de Dudzele- steenweg wordt geteisterd. Veearts P. Lampo, uit Damme, kon de oorzaak van de zonderlinge kwaal niet ontdekken. Daarom nam hij de gezondheidsdienst in de arm. Br werden urinemonsters onder zocht. Daarna kwamen ook de bo dem en de bodem aan de beurt en uiteindelijk bleek dat men te doen had met een ernstige fluorvergifti- ging, die uiteraard ook schadelijk is voor de mens. Het parket van Brug ge werd van deze feiten op de hoogte gebracht en er wordt een uitgebreid onderzoek ingesteld. Een voudig is dit niet, want verschillende fabrieken uit het havengebied kun nen verantwoordelijk zijn voor deze vergiftigingsverschijnselen, die ook vroeger al vastgesteld werden, maar dan niet op zo'n alarmerende wijze als nu het geval is. Het thans volop aan de gang zijnde onderzoek bracht aan het licht dat ook een hos erg is aangetast. Bij wijze van proef wer den enkele runderen naar een ande re plaats overgebracht, waar ze spoedig opknapten. Nogal begrijpe lijk dat deze zaak heel wat opschud ding verwekt in de sbreek van Brug ge. BELASTING VOOR MILIEU ZORG De problemen in verband met de milieuzorg staan trouwens in Brugge net als in de gehele Belgi sche kustprovincie in het brandpunt van de belangstelling. West-Vlaande- toimagere koeien grazen op de sfen in het Brugse havengebied K' m wordt gezocht naar de oor- m de fluorvergiftiging die tal- z dieren lieèft aangetast.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 29