SAS VAN GENT MOET
DE SCHEPENTREKKER
IEREN KENNEN
mm
Clinge
graag
bij
de
eerste
drie
vlaamse
nourant
TRAINER
HONERE
NEEFS:
Comité zoekt financiële steun bij bevolking
rtfltóDAG 18 SEPTEMBER 1974
ren is ook de eerste provincie die
nu in dit verband een belasting heft.
Het gaat om de bescherming van
het oppervlaktewater. Per persoon
dient een bedragje van 25 fr. be
taald te worden, met een maximum
van 100 fr. per gezin.
Het is slechts een peule-
schil, maar voor het provinciaal be
stuur brengt het in totaal een slordi
ge 13 miljoen fr. op. Dit kapitaal is
bestemd voor dringende sanerings-
werken en eveneens voor het ver
richten van wetenschappelijk onder
zoek.
KOELTOREN VAN 230 METER
IN HET POLDERLANDSCHAP
Aanvullende informatie is uitgelekt
over het nieuwe project voor de
oprichting van een kerncentrale in
het havengebied van Zeebrugge, Ter
hoogte van de vroegere gemeente
Ramskapelle, langs het Leopoldska-
naal op ongeveer 2 km van zee, zou
in het vlakke polderlandschap een
koeltoren moeten verrijzen van niet
minder dan 230 meter hoogte. Een
indrukwekkende mastodont dus. De
bevolking, die zich steeds met klem
heeft verzet tegen de houw van
reactoren te Zeebrugge, acht dit na
tuurlijk een storend element te
meer en men mag zich dan ook aan
een scheip protest verwachten, wan
neer de officiële bouwaanvraag zal
worden ingediend. Thans wordt in
het weerkundig instituut te Ukkel
nog de eventuele weerslag onder
zocht van de werking van deze koel
toren, dit onder meer in verband
met mogelijke mistvorming.
Tijdens de jongste gemeenteraadszit
ting in Brugge heeft burgemeester
Michel van Maele al sussend ver
klaard dat er aan de elektrlciteitprp-
ducenlen zeker geen bouwvergun
ning zou verleend worden als geen
volstrekte garantie kon geboden
worden wat betreft de onschadelijk
heid van de op te richten kerncen
trale, Beslist een erg moeilijk opga
ve voor de betrokken ingenieurs en
technici!
0 IN NIEUWPOORT IS EEN DE
BAT OVER KERNCENTRALES op
til. Het zal begin oktober plaats
hebben in de gemeenteraad, want
deze badplaats zal ondertussen ook
een nieuwe aanvraag ontvangen heb
ben voor de bouw van een kerncen
trale, die ditmaal in de nabijheid
van de jachthaven tot stand zou
moeten komen. Men herinnert zich
wellicht, dat enkele maanden gele
den reeds een negatief advies door
Nieuwpoort werd uitgebracht tegen
de oprichting van een kempark op
een kunstmatig eiland op de Broers-
bank, gelegen op een vijftal km
voor de kust tussen deze badplaats
en Koksijae. Het ziet er helemaal
niet naar uit, dat de houding van
Nieuwpoort in oktober zal gewijzigd
zijn. Vooral senator-burgemeester
Mommerency is een overtuigend te
genstander van de bouw van kern
centrales in he: kustgebied, waar
ieze installaties volgens hem op zijn
minst 'psychisch' storende elementen
vormen voor het zo belangrijke toe-
-isme. De overgrote meerderheid
van de bevolking is het daarmede
irouwens volkomen eens. Vanwaar
ian de hardnekkigheid van de elek
triciteitsproducenten? Zij staan voor
;en dilemma, want volgens een rap-
cort van de EEG zou ook België
;egen 1983 de helft van zijn energie-
roorziening moeten putten uit de
cernenergie. De reactoren kunnen
■.venwel wegens de enorme hoeveel-
leden koelwater, die men nodig
ïeeft, eigenlijk alleen nog maar in
le nabijheid van de zee tot stand
komen. De Westerschelde kan men
niet nog meer belasten. Het zal
echter aartsmoeüijk zijn om ae be
volking te overtuigen van de noodza
kelijkheid van de vestiging van reac
toren aan de Belgische kust. Een
vrijwel hopeloze opdracht voor de
elektriciteitsmaatschappij en.
MOEILIJKHEDEN IN OOS-
TENDSE LUCHTHAVEN Op de
luchthaven van Oostende-Middelker-
ke heerst, de jongste tijd bijna geen
bedrijvigheid meer. Het is er steeds
opvallend kalm in de splinternieuwe,
nu bijna nutteloos geworden, ruime
gebouwen, die pas zes jaar geleden
werden opgetrokken. Het passagiers-
verkeer is er tijdens de zomermaan
den volgens de officiële cijfers met
meer dan 45 procent gedaald. Dit is
vooral te wijten aan de afwezigheid
van de Britse toeristen aan de Belgi
sche kust, waarbij dan de inflatie en
ie muntmoeilijkheöen een voorname
rol speelden. Er is echter meer,
,vant ook met het vrachtvervoer en
ie chartervluchten wil het maar niet
vlotten. De oorzaak dient gezocht in
ie te korte starthaan. Het is al
jaren de bedoeling om deze in aan
zienlijke mate te verlengen en met
iit project werd ook rekening ge
ïouden bij het optrekken van de
zeurige gebouwen. Het plan werd nu
iindelijk goedgekeurd en de kredie
ten zijn beschikbaar. Reeds in okto
ber zou de aanbesteding moeten
plaats hebben, maar ook hier stuit
men weer op milieuproblemen. Er
wordt onder meer gewezen op ae
nabijheid van heel wat woonwijken,
recreatiegebieden en scholen en op
de erge geluidshinder. Ook dit
echter niet zoals vorig Jaar. Gufl-
laume Drumont. en Ronnie Bauwen»,
lopen een beetje naar de goede
vorm te zoeken en dat. is natuurlijk
wel de reden dat we geen goals
maken. Hoe we echter legen RCS
vijf doelpunten tegen hebben gekre
gen is mij nog een raadsel. Die
mannen speelden vrij hard en dic
teerden ons het spei. We kwamen er
domweg niet aan te pas en dat heb
ik in de laatste jaren bij Clinge niek
meegemaakt".
GEMEENTERAAD
Honoré Neefs is aan zijn laatste
seizoen bezig ais trainer van Ciing®.
Hij denkt dat zijn werk als raadslid
(sinds Septembers van de gemeente
Hulst teveel tijd in beslag zal
nemen, maar zal de huidige competi
tie zeker uitdoen. Neefs: ..Het. be
stuur en de spelers van Clinge den
ken misschien dat ik in de loop van
het jaar nog wel zai veranderen,
maar daar is geen sprake van. Aan
het eind van dit seizoen stop ik
onherroepelijk en ik ben ook niet
zon man die dan een jaar of vier
later weer terugkomt. Ik vind het
gewoon genoeg zo en kan er ook
heel goed mee stoppen. We zijn
tenslotte allemaal geen Bert van dar
Meydens. Mannen die zich jaren en
jaren voor een zelfde club inzetten
zijn niet. zo dik gezaaid. Voor zulke
mensen heb ik een grote bewonde
ring. In m'n laatste seizoen wfl ik
echter wel graag bij de eerste drie
eindigen. Toen ik hier 5 jaar geleden
ben gekomen stond Clinge ergens
onderaan en in ae laatste twee sei
zoenen. hebben we toch steeds mee
gespeeld voor de titel."
Frits Bakker.
wordt weer een rel van belang, want
bij ae gouverneur van de provincie
West-Vlaanderen werden reeds meer
dan duizend bezwaarschriften inge
diend tegen de voorgenomen uitbrei
ding van de landingsbaan. De toe
komst van deze luchthaven, waar
yS VAN GENT De bevolking van Sas van Gent is nog niet
«vertrouwd met de Schepentrekker, de tot de laatste eeuw-
riseling in Sas van Gent veel geziene figuur die met een dik
®yover de schouder de schepen door het 'sas' van Gent trok,
<2( (ie opkomst van stoom- en motorschepen verdween de
i (iepentrekker uit het stadsbeeld en nu weten nog maar weinig
jssenaars dat ze er ooit zijn geweest. Het comité Schepen
neer, dat Sas van Gent aan een levensgroot standbeeld van
schepentrekker wil helpen, gaat proheren iets te doen aan
({onbekendheid met een belangrijke historische figuur. Er
get een standbeeld komen. Comitélid mevrouw Tiny Rade-
jkers: „Uiteraard hebben we nogal veel geld nodig om her
I «ld var. de grond te krijgen. We kunnen niet zonder financiële
I tpragen van de bevolking, maar dan moet die schepentrekker
siuurlijk wel aanspreken. Daarom gaan we nu proberen meer
ïiendheid te geven aan de schepentrekker en aan onze actie
:het algemeen".
i'l wordt een grootscheepse actie, men meer met een ontwerp voor het
mnan liet comité nu alleen nog beeld van de schepentrekker. Dat is
ai! de aanloop wil prijsgeven. Er er al sinds 1957 toen de Sassenaar
:lio zoveel mogelijk folders worden H. de Bliek een ontwerp maakte
gereid, waarop een tekening van voor een door het gemeentebestuur
Kchepentrekkcr en een verklarende uitgeschreven wedstrijd. Het ont
tover zijn handel en wandel. werp kreer toen een tweede prijs en
oentekening is tevens de basis is ook later op tentoonstellingen nog
px een kleurwedstrijd onder de bekroond, maar verder werd er
rsj ran Sas van Gent, die men zoniets mee gedaan. De heemkundige
cèaienvijs vertrouwd wil maken kring, die recht wil doen aan de
iüce schepentrekkr. De uitslag historie van Sas van Gent, heeft het
a de kleurwedstrijd zal worden pas later herondekt. „Gelukkig
iisai gemaakt tijdens de EXPO maar," zegt mevrouw Rademakers,
il ia de Vlaanderenhal eind septern-
1K en op die Expo ligt ook het „Het beeld past precies in onze
•naiepunt van de eerste acties om plannen." In de folder aan de inwo-
è'ffisvan het comité te spekken. ners van Sas van Gent wordt éen
Ha a®iié wil in de Vlaanderenhal boekje open gedaan over de Sasse
shraaaet de verkoop van stickers schepentrekker. Het blijkt dat de
euzies terwijl ook een loterij figuur pas iets ging betekenen toen
woidi gavmden. Mevrouw Radema- zo'n 150 jaar geleden het kanaaï
isr j® Expo is voor ons een werd verlengd en er een veel inten-
aSciajÈ gelegenheidpnx.ons §tre-, siever gebruik, .van werd gemaakt.
raiSffld te maken." Het comité'schrijft:'„De schepen die
Y:k Ésnciële steun zal men ook door 't kanaal kwamen, werden ge-
SE&iten bij de bedrijven in Sas trokekn door paarden ('ketsers'), of
rafelt (die mogelijk ook materi- waren zeilschepen. Maar geen van de-
ïltechikbaar kunnen stellen) en ze beide soorten kon zonder hulp door
ilssmin vergeet het comité de de sluis komen. Een aantal mannen
serisii Het comité gaat op drie moest hen daar doorheen trekken,
ijitn proberen geld los te weken Dat waren de schepentrekkers, in
mde schepentrekker: bij de ge- het begin meestal oude mannen, die
aa'e, bij de provincie en bij het een paar stuivers wilden bijverdie-
dssterie van crm. „Waarom zou- nen voor een borrel. Maar toen
a ze ons niet willen helpen," ongeveer honderd jaar geleden de
asS mevrouw Rademakers zich industrie opkwam, kregen de sche-
i pentrekkers het druk en kwamen er
i ook jongeren bij, Ds industrie deed
VlltWerD het stadje groeien, maar zorgde er
r ook voor dat de schepentrekkers
!s comité voortgekomen uit de htm beroep verloren. Stoom- en mo-
eiamdige kring Sas Promotion torschepen konden immers zelf door
■'«It in ieder geval geen proble- de sluis varen, er was geen man
kracht meer nodig. Nog later, toen
de sluis was afgebroken en gedempt,
waren de meeste mansen al lang
vergeten dat er ooit schepentrekkers
v/aren geweest in Sas van Gent. De
jongere generatie weet het al lang
niet meer, tenzij ze een opa hebben
die er over vertelt."
Wal het comité betreft mag de her
innering aan de schepentrekker niet
vervagen en daarom moet er een
levensgroot standbeeld komen, 'er
gens in Sas van Gent.
De folder besluit: „Maar dan hebben
we uw hulp nodig." Volgt het giro
nummer.
600 personen hun brood verdienen,
komt hierdor ernstig in het ge
drang.
CLINGE Tegen alle verwachtingen in stond Clinge na 2 wed
strijden onderaan in de rangschikking van de vierde klas H.
Onbegrijpelijk voor mensen die de prestaties van Clinge in de
afgelopen jaren hebben gevolgd, maar ook insiders van de v.v.
Clinge tasten volkomen in het duister. Na de oefencampagne
die Clinge voor de start van het nieuwe seizoen had gespeeld
was iedereen optimistisch. Gewonnen van Steen en Axel, gelijk
tegen HW en Temse: het waren allemaal prestaties die de basis
zouden vormen voor een geslaagd seizoen.
Toen kwam de uitwedstrijd tegen
RCS, de eerste competitiewedstrijd.
De 0-5-nederIaag die Clinge daar
moest incasseren galmt nu nog na
in bet gezellige Oost-Zeeuws-Viaamse
plaatsje, en na die forse nederlaag
v.erd de redactie van de PZC her
haaldelijk opgebeld met de vraag of
die uitslag niet andersom moest
staan. De week daarna, tegen Zee
land Sport ging het ook al niet veel
beter. Clinge domineerde weliswaar
maar kon dit niet in doelpunten
uitdrukken.
Zelfs niet toen Guiliaume Drumont,
Clinges topscorer, een strafschop
mocht nemen. Hij miste en Zeeland
Sport had daarna aan één doelpunt
om de strijd in baar voor
klaring. Neels: „Er zijn misschien
wel enkele factoren die meespelen,
zoals het onbeschikbaar zijn van
Rinus Verberkmoes en Jo de Block.
Allebei hebben ze met. gescheurde
enkelbanden gesukkeld. Jo de Block
is nog maar pas uit he: gips en die
heb ik dus voorlopig nog niet terug.
Verder kan ik er geen zinnig -.voord
over zeggen. De oefenwedstrijden
hebben we ook zonder die jongen
gespeeld en toen ging het erg goed.
Tegen Zeeland Sport ging het zelfs
ook heel goed en als we die straf
schop hadden benut hadden we ze
weggespeeld maar het liep anders.
Op de conditie kunnen v/e het ook
niet steken. We trainen 3 x in de
week en vrijwel niemand slaat één
training over. Tegen Zeeland Sport
lag het tempo hoog en moest de
scheidsrechter vier keer onderbre
ken voor een speler van Zeeland
Sport die last van krampen had
maar bij ons had niemand daar las',
van. Een bewijs dat het ook daar
niet aan ligt. De voorhoede draait
Bomen staan kaal en zwart m het
havengebied van Bru-gge. Oorzaak:
een ernstige lluorvergilliging.
FLUORVERGIFTIGING IN
BRUGGE Sedert geruime tijd
stelden landbouwers in het Brugse
havengebied en in de streek van
Damme allerlei vreemde verschijnse
len vast. De kqeien werden brood
mager en moesten soms afgeslacht
worden, terwijl de bomen verdorden
en geen vruchten droegen. Soms
waren de weiden 's morgens bedekt
met een stof en op de vensters zette
zich een kleverige vetlaag vast. Een
vrij uitgestrekt gebied tussen het
Boudewijnkanaal en de Dudzele-
steenweg wordt geteisterd.
Veearts P. Lampo, uit Damme, kon
de oorzaak van de zonderlinge
kwaal niet ontdekken. Daarom nam
hij de gezondheidsdienst in de arm.
Br werden urinemonsters onder
zocht. Daarna kwamen ook de bo
dem en de bodem aan de beurt en
uiteindelijk bleek dat men te doen
had met een ernstige fluorvergifti-
ging, die uiteraard ook schadelijk is
voor de mens. Het parket van Brug
ge werd van deze feiten op de
hoogte gebracht en er wordt een
uitgebreid onderzoek ingesteld. Een
voudig is dit niet, want verschillende
fabrieken uit het havengebied kun
nen verantwoordelijk zijn voor deze
vergiftigingsverschijnselen, die ook
vroeger al vastgesteld werden, maar
dan niet op zo'n alarmerende wijze
als nu het geval is. Het thans volop
aan de gang zijnde onderzoek bracht
aan het licht dat ook een hos erg is
aangetast. Bij wijze van proef wer
den enkele runderen naar een ande
re plaats overgebracht, waar ze
spoedig opknapten. Nogal begrijpe
lijk dat deze zaak heel wat opschud
ding verwekt in de sbreek van Brug
ge.
BELASTING VOOR MILIEU
ZORG De problemen in verband
met de milieuzorg staan trouwens in
Brugge net als in de gehele Belgi
sche kustprovincie in het brandpunt
van de belangstelling. West-Vlaande-
toimagere koeien grazen op de
sfen in het Brugse havengebied
K' m wordt gezocht naar de oor-
m de fluorvergiftiging die tal-
z dieren lieèft aangetast.