Kritiek uit kamerfracties op
de werkloosheidsbestrijding
Rijksuitgaven
overschrijden
zestig miljard
Meer preventief
onderzoek op komst
VEEL KRITIEK VAN VAKBEWEGING EN
BEDRIJFSLEVEN OP REGERINGSPLANNEN
Spoedig volksverzekering ziektekosten
Meer geld voor
consumenten-
voorlichting
rtfNSDAG 18 SEPTEMBER 1974
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
MEER ZEKERHEID GEVRAAGD
(Van onze parlementaire redactie)
pEN HAAG De plannen van het kabinet-Den Uyl voor 1975 z\jn in de tweede kamer met gemengde
gevoelens ontvangen. Ook al hadden de meeste fracties wel waardering voor allerlei ambitieuze plan
van het kabinet, men had de nodige kritiek op de hoofdmoot van de begroting: de werkloosheids
bestrijding. Zelfs vanuit de PvdA, PPR, KVP en ARP (allen regeringspartijen) was er scherpe kri
tiek op het achterwege blijven van een afdoende aanpak van de harde kern van de werkloosheid. Men
eiste meer zekerheid over een effectieve bestrijding van de structurele werkloosheid. De oppositie
richtte juist de pijlen van kritiek op dit punt.
PSP
De regering: zal dus meer gegevens
moeten verstrekken over dit belangri.j-
ie stuk van het beleid, waarover in
jp komende weken ongetwijfeld een
Iplle discussie zal ontbranden. Ook
(ver de financiële plannen van het
obinet kan nog wel het een en ander
torden gezegd. KVP-leider Andrlessen
jpeft al laten weten dat er weliswaar
ticer evenwichtigheid in de Troonrede
ai Miljoenennota was dan voorgaande
hren. maar dat de zeer sterk stijgen-
it nitgaven van liet rijk de regering
tel eens voor grote problemen kun
nen plaatsen in de komende ja-
groeipercentage van 4,3 noemde
Aiidriessen wel erg gedurfd, omdat
sen in de jaren na 1975 wel eens met
nare gevolgen van zo'n hoog per
centage kan zitten. De belastingverla-
pg, die voor het komende jaar
iördt voorgesteld, wordt immers vol
lens de plannen van het kabinet al
aid 1976 omgebogen in een belas-
angverzwaijng.
D> fractie van de. Partij van de
j'oeid is tevreden over het financiële
.«leid dat in de troonrede wordt
-gestippeld, maar maakt zich zorgen
órer de aanpak van de structurele
terkloosheid. Ook het tempo van de
loor de partij gewenste maatschappe-
veranderingen verontrust haar
STAAT KRIJGT
MEER VAN
OPBRENGST
AARDGAS
DEN HAAG Minister Lubbers
(pconomische zaken) heeft de Tweede
Kamer meegedeeld hoe de opbrengst
nn liet aardgas per 1 januari 1975
jjMen de staat en de maatschappijen
al worden verdeeld. Die verdeling
pal zich in drie schijven afspelen,
-.plaats van zoals tot dusver in
ine en heeft ook betrekking op de
tallenlandse afzet.
Tot het prijsniveau van 5,5 cent per
boieke meter krijgt de staat 70 pro-
cgi, de ondernemingen 30 procent;
8.5 cent krijgt de staat 85 procent
a te maatschappijen 15 procent; van
te opbrengsten boven de 8,5 cent zal
teaat 95 procent ontvangen en de
üMhappijen 5 procent.
tere'sening te kunnen houden met
i.Sfstigingen en inflatie zijn de
.siram'eprijzen van 5,5 cent en 8,5
ca! binnen nauwe grenzen gein-
teitsd. Een dergelijke bepaling
Ka' ook in het oude contract. Zij is
raseerd op een derde van de ont-
rihling, hetzij van de olieprijzen
isij van het prijsindexcijfer, uit-
ande van de situatie in 1971.
tadat steeds de laagste uitkomst
vordt aangehouden, zal de indexering
purende een reeks van jaren op een
irie van de kosten van levensonder-
zod worden gebaseerd.
Tot dusver gold dat de staat75
pent van de meeropbrengsten
fcssg Enkele jaren geleden werd daar-
M besloten nadat, sedert het begin
un de Groningse aardgasexploitatie,
':r aandeel van de staat 70 procent
ris geweest.
De opbrengstverdeling van de bui-
lüilandse afzet bleef tot dusver buiten
te regeling. De enorme olieprijsstij-
iagen gaven aanleiding om de verde-
-L'Sregeltng té wijzigen. Volgens de
sinister voorzag de bestaande verde-
in. niet in de schoksgewijze prijsver-
Klingen zoals die zich recent voorde-
in. In de oude regeling had de 85-15-
[Wentregeling alleen betrekking op
i binnenlandse afzet.
om de traagheid ervan. In het totale
belastingpakket zijn de kleine zelfstan
digen niet vergeten, maar treft de
verhoging van de aardgastarieven niet
de laagstbetaalden', zo vraagt deze
fractie zich af. De voornemens ten
aanzien van de bedrijfsdemocratie
mogen niet worden gedwarsboomd
door het uitblijven van het SER-ad-
vies, meent deze fractie.
KVP-leider Andriessen noemde de
begroting voor het komende jaar
„nuchter en zakelijk" en liij liet veel
betekenend weten, dat er voldoende in
de Miljoenennota staat om „ons een
jaar bezig te houden". Hij was nogal
bezorgd over de kostenontwikkeling
van de sociale verzekering, terwijl hij
een discussie eiste over de positie
de zelfstandige ondernemer.
Wiegel
Oppositieleider Wiegel liet geen
spaan heel van de plannen van Den
Uyl c.s. „Het is een soort volksverlak
kerij als men de kiezer voorhoudt,
dat er een belastingverlaging komt,
maar niet vertelt dat de lastenverzwa
ringen de overhand hebben", zei Wie
gel dinsdagmiddag. Woensdag zal hij
een soort tegenbegroting presenteren,
waarin onder meer een belastingverla
gingsplan en meer tegemoetkomingen
aan de zelfstandigen zitten.
CHU
De CHU-fractie meent dat er onvol
doende feitelijke maatregelen worden
aangekondigd om de nood van mid
denstanders, boeren en tuinders te
lenigen. Ook over de problemen van
gastarbeiders en Surinamers blijft de
regering te vaag. Het feit dat de
inflatiecorrectie slechts voor 80 pro
cent toepassing vindt, ontmoet bij de
CHU bezwaren, evenals het niet ter
discussie stellen van het aftrekken
van de onderhoudskosten voor het
eigen huis.
ARP
In zijn commentaar op de rege
ringsvoorstellen zegt ARP-leider mr.
W. Aantjes, dat het voorgenomen be
leid naar redelijkheid en gematigdheid
ntreeft. Al is de AR-woordvoerder in
de Tweede Kamer verheugd over de
doelstelling de ontwikkelingsinspan
ning op een niveau van 1.5 procent
van het nationale inkomen te brengen,
hij zet een vraagteken bij de criteria
bij de keuze van de landen waaraan
hulp wordt verleend.
DS'7P
Fractievoorzitter Drees van DS'70
laakt de passiev houding van het
kabinet tegenover ernstige problemen
als inflatie, immigratie werkloosheid
in de bouw, e.d. Drees zet zich af
tegen de neiging om de belastingdruk
cent en acht een uitgavenstijging met
in 1978 te laten stijgen met 1,4 pro-
23 procent onwijs.' Het is bar dat het
kabinet meedeelt dat de werkloosheid
tot 150.000 zal stijgen; een peil dat in
tientallen jaren niet is voorgeko
men.
D'66
Fractievoorzitter Terlouw van D'
vindt dat de begroting een rustig en
verstandig beeld vertoont. Dat voor
een jaar de totale belasting- en pre
miedruk niet stijgt maar zelfs iets
daalt, is politiek, sociologisch en psy
chologisch verstandig, Het gebruik
van de aardgasbaten moet dienen om
nieuwe energiebronnen te ontslui
ten.
PPR
eerlijke verdeling van de bestaande
ruimte. De armen moeten meer krij
gen, de rijken minder. Nadere uitwer
king van het oegrip selectieve groei
als doelstelling en daaruit voortvloei-
De PSP-fractie vindt de verhoging
van de aardgasprijzen voor huishoude
lijk gebruik onaanvaardbaar. In een
voorlopige reactie op hel regeringsbe
leid stelt de fractie vast dat het
aangekondigde beleid weinig te maken
heeft met structuurhervormingen in
anti-kapitalistische zin. Ook consta
teert de fractie, dat het groei-ideaal
met enige wijziging wordt voortgezet,
ondanks 'de vele lippendienst van de
regering aan milieu, grondstoffen-
schaarste en de noodzaak tot stabili
seren.'
DEN HAAG De rijksuitgaven komen in 1975 boven de 60 mil
jard uit, zo bevestigt de miljoenennota, die minister Duisenberg
van financiën dinsdagmiddag aan de volksvertegenwoordiging
aanbood en waaruit al een en ander bekend was geworden. Hier
mee is voor het derde achtereenvolgende jaar een tientallengrens
overschreden. De inflatie is hiervan de hoofdschuldige. Een jaar
geleden werd voor 1974 voor het eerst een uitgaventotaalvan
meer dan 50 miljard geraamd, voor 1973 voor het eerst meer dan
40 miljard. Daarvoor duurde het twee jaar; in 1971 kwamen de
rijksuitgaven voor het eerst boven de 30 miljard.
De regering is van plan in 1975
f 62,8 miljard uit te geven. Dit inclu
sief f750 miljoen „conjuncturele pos
ten" ter bestrijding van de werkloos
heid, die de regering grote zorgen
baart. Er is een harde kern van
120.000 werklozen. Van de f 750 mil
joen is f 150 miljoen het resterende
deel van het werkgelegenheidspro
gramma van september 1973. Het
nieuwe werkgelegenheidsprogramma
gaat de regering dus f 600 miljoen
kosten.
Tegenover de uitgaven staat aan in
komsten f 58,2 miljard, zodat het be
grotingstekort inclusief de extra uitga
ven ter bestrijding van de werkloos
heid uitkomt op f4,6 miljard en zon
der die extra uitgaven zou uitkomen
op f3,9 miljard. Een jaar geleden
werd voor 1974 het begrotingstekort,
inclusief conjuncturele posten, ge
raamd op f 2 miljard, tót zal echter
wel f 3.6 miljard worden, want tussen
begroten en realiseren ligt immers
een groot verschil. Ook daarbij laat
de inflatie zich gelden.
Dit kan de staatsburger met enig
pessimisme doen zien naar de cijfers
voor de drie volgend t. jaren, die al in
de Miljoenennota 1975 zijn opgeno
men. Voor het eerst wordt namelijk
een rijksbegroting gepresenteerd te
gen de achtergrond van in dit kabinet
gemaakte meerjarenplannen, een be
leidsvoornemen waaraan de regering-
Den Uyl sinds haar optreden zeer
hécht. Welnu, voor de jaren 1976-1978
worden nu al uitgaven voorzien van
respectievelijk f71,2 miljard, f79,8
miljard en f 88,6 miljard en begroting
stekorten van respectievelijk f 4,7 mil
jard. f 5,5 miljard en f 6,3 miljard.
Een van de uitgangspunten van het.
meerjarenplan is dat de verhoging
van de belastingdruk niet onbeperkt
kan doorgaan. Een geluid dat men
misschien van dit kabinet niet had
verwacht. Daarom wordt gestreefd
naar een geleidelijke vermindering
van het stijgingstempo van de belas
tingdruk. Blijft het meerjarenplan on
veranderd, dan stijgt de totale belas
tingdruk in 1976 met 0.5 procent en in
DUISENBERG
BETREURT
VOOR-
PUBLI KATIES
DEN' HAAG (ANP) Minister Dul-
senlHTK van financiën betreurt de
voorpublikatiei in de afgelopen weken
uit de miljoenennota 19*3. „Kr ls
meer uit gepubliceerd dan er In
slaat", aldus de minister bij de aan
bieding aan de tweede kamer van del
rijksbegroting. Hij noemde de pubU-
katie van voornemens waarover liet
beraad nog niet was afgerond 'onge
wenst' met het oog op bet goed
functioneren van Int samenspel tus
sen de regering en staten-generaal.
Dc minister van financiën wees er op.
dat. het kabinet de begroting geplaatst
heeft in het raam van meerjarenaf
spraken voor de jaren 1975-1978. Op
die wijze wordi. aldus bewindsman,
tot uitdrukking gebracht hoe het kabi
net vorm wil geven aan zijn beleid en
in welk tempo dit ten aanaen van dc-
belangrijkste voornemens kan gescbie-i
den. Het voornemen van kamervoor
zitter Vondeling om op deze prinsjes
dag de gehele rijksbegroting gedrukt
te hebben is niet haalbaar gebleken.
Dinsdag kwamen voor de kamerleden
beschikbaar de begrotingen van eco
nomische zaken, justitie, binnenlandse
zaken, onderwijs en wetenschappen,
nationale schuld, onvoorzien en het
staatsmuntbedrijf, evenals de miljoe
nennota. De kamervoorzitter zei er op
te vertrouwen dat de overigie hoofd
stukken uit de rijksbegroting nog in
de loop van deze week de kamerleden
bereikt zullen hebben.
DEN HAAG: Minister Duisenberg I
van financiën presenteert de MilI
I joenennota.
ons nationale inkomen is bereikt.
In 1975. hét jaar waarop de Miljoe
nennota slaat., daalt de belastingdruk
met 0,3 procent tot 30,5 procent. Het
is verder mogelijk volgend jaar de
stijging van de sociale premiedruk te
voorkomen en de totale sociale pre
miedruk te handhaven op 19.5 procent
van ons nationaal inkomen. Deze lich
te teruggang van belasting- en premie
druk samen, is mogelijk door het
bestemmen van een aanzienlijk deel
van de grotere begrotingsruimte voor 1
dit doel.
De begrotingsruimte is vergroot
door twee factoren. In de eerste
plaats door de grotere baten uit aard
gas (f2.5 miljard, waarvan ruim een
miljard uit de export). Bovendien
acht de minister van financiën het
verantwoord het zogenaamde structu
rele begrotingstekort opwaarts bij te
stellen met f 1,5 miljard tot f 3,25
miljard). Het structurele begrotingste
kort is het tekort op de rijksbegro
ting dat verantwoord Ls ten opzichte
van onze totale economische positie.
Op conjuncturele redenen kan het to
tale begrotingstekort dan nog eventu
eel hoger worden gesteld, zoals ook
nu het geval is.
De begrotingsvoorstellen voor het
komende jaar monden uit in een
stijging van de rijksuitgaven met 23
procent ten opzichte van de ontwerp
begroting voor 1974. Ongeveer twee
derde 'hiervan is nodig voor loon- en
prijsstijging, een derde is stijging
naar hoeveelheid. Deze stijging over
treft ook in volume gemeten de groei
van het bruto-nationale produkt. De
invloed van de inflatie is ook hier
weer duidelijk zichtbaar.
Om het begrotingstekort volgend
jaar te kunneri financieren zal de
rijksoverheid f 800 miljoen moeten le
nen. Hoe, dat zal afhangen van de
verdere ontwikkelingen op de kapi
taalmarkt, De begroting is er ook op
gericht om de rente niet verder op te
drijven.
(Van unze parlementaire
redactie).
DEN HAAG Binnen afzienba
re tijd is een voorontwerp van
wet inzake de volksverzekering
ziektekosten te verwachten. De
ze regeling zal mede zijn gericht
op de beheersing van de gezond
heidszorg en worden afgestemd
op de regionalisatie van de ge
zondheidszorg, zoals die is ge
schetst in de vorige maand ver
schenen structuurnota gezond
heidszorg. Dit melden minister
Vorrink en staatssecretaris Hen
driks in ae toelichting op de be
groting voor volksgezondheid
1975.
Preventieve voorzieningen bestrij
ken een hoe langer hoe breder terrein
van de samenleving. In de memorie
van toelichting worden enkele nieuwe
voorzieningen op dit gebied aangekon
digd. Het gaat onder meer om zoge
naamde genetische adviezen als mid
del ter voorkoming van bepaalde erfe
lijke aandoeningen: om vruchtwater-
onderzoek tijdens zwangerschap en
onderzoek naar baarmoederkanker.
Een wetsontwerp ter regeling van de
vroegtijdige onderkenning en registra
tie van afwijkingen bij Jonggeborenen
is in voorbereiding.
Binnenkort is een rapport t« ver
wachten over de activiteiten op het
gebied van gezondheidsvoorlichting
en opvoeding.
Kruiswerk
plan
i daarvan u
wijzigingen
erband hou-
rturenng var.
Om te bevorderen dat er baslaeenhe-
den met elk een aantal wijkverpleeg
kundigen en ziekenverzorgenden in de
wijk onder leiding van een hoofdwtjk-
verpleegkundig"- kunnen worden ge
vormd, werd reeds met ingang van
1974 hert subsidiepercentage voor
hoofd wijkverpleegkundigen ver
hoogd.
Op het gebied van de gewteiijxe
gezondheidszorg wordt gestreefd naar
sanering van de huisvesting voor pa
tiënten in psychiatrische inrichtingen,
naar verdere vermindering van het
plaatsen tekort in de instellingen voor
zwakzinnigen en naar uitbreiding van
de mogelijkheden tot gedeeltelitke
verpleging.
De bouw van inrichtingen voor ge
zondheidszorg zal ook in 1975 worden
vertraagd, in afwachting van het al
eerder aangekondigde voorstellen v*n
een investertngsplafond-
Het vaststellen van een investering*
plafond is voigens Hendriks een zeer
moeilijke zaak, waarbij p nor. vei ten
moeten worden gesteld. Het gaat ma
alleen om het maken -ran een ke_a
per inrichting, maar ook per categorie
van inrichtingen. Over de prioriteiten
is advies gevraagd aan de dagelijkse
provinciebesturen. De produktie van
instellingen in de laatste dne jaar zag
er zo utt: 1973: ƒ613 miljoen; 1972:
1536 miljoen: 1973: 546,8 miijoen.
Coördinatie
HIDDEN- EN KLEINBEDRIJF EN LANDBOUWSCHAP: ONVOLDOENDE
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG Vakbeweging en bedrijfsleven hebben veel kritiek op de dingsdag - ontvouwde rege-
ringsplannen. Het midden- en kleinbedrijf en het landbouwschap vinden de aangekondigde maatrege
ls onvoldoende. De industriële werkgeversorganisaties zeggen dat het bedrijfsleven er slecht afkomt
dat de gesprekken over een eventueel centraal akkoord bemoeilijkt zullen worden. De vakbewe
ging geeft met name de maatregelen tegen de werkloosheid een onvoldoende.
Hel overlegorgaan van de drie bon-
™i uit liet midden- en kleinbedrijf
dat de begroting geen bijdrage
aan de inflatiebestrijding. De
'«hoging van de aardgasprijzen
"raagt aanzienlijk bij Tot prijsstijgin-
cn kostenstijging. De aankondi-
Pijg van op structuurverbetering ge-
ji"Me maatregelen wekken voor de
langere termijn enige verwach
ting.
Maar het overlegorgaan voegt daar-
5° dat geen rechtstreeks ant
woord wordt gegeven op de inkomens-
wokkeling bij de zelfstandige on-
tenemers gedurende de laatste jaren,
■to begroting draagt in dat opzicht
J® ook niet bij tot verbetering van
kwaliteit van het bestaan, omdat
a' de middenstand niet de plaats
Kelt die haar toekomt".
In 1974 daalt het reële inkomen van
°e middenstand met ongeveer 10 pro-
jent. Voor 1975 moet op een voortge-
ïl!e daling worden gerekend, zij het
mts mindere mate. De fiscale maat-
jpen leveren een rechtstreekse posi-
~ve bijdrage van slechts één procent
"Wgeoers
werkgeversorganisatie VNO
'Jiot de geraamde stijging van de
«"middelde loonsom (13 procent)
"tog, zeker voor ondernemingen die
'tor hun afzet voornamelijk op de
"wnenlandse markt zijn aangewezen,
iet voorgenomen prijsbeleid staat
doorberekening van kostenstijgingen in
de weg. In het algemeen zal de rege
ring uit. de plannen weinig optimisme
kunnen putten voor een spoedige ver
betering van het ondernemingskli
maat-
De steeds verder uiteenlopende ont
wikkelingen in delen van het bedrijfs
leven. zullen bij de huidige beleids
voornemens het overleg over het ar
beidsvoorwaardenbeleid 1975 bemoei
lijken, zegt het VNO- verder. De rege
ring streeft een vergaande nivellering
na. De laatste jaren leidde de nivelle
ring al tot problemen in de loonop-
bouw van bedrijven en tot spanningen
tussen verschillende groepen werkne
mers. Het verbond ziet geen aanlei
ding om in het arbeidsvoorwaardenbe
leid verder te nivelleren.
Het bedrijfsleven komt er bij de
aangekondigde belastingverlichting
maar bekaaid af, aldus de werkgevers
organisatie NCW. Aan dringende wen
sen, als verlaging van vennootschaps-
en vermogensbelasting, verruiming
van de investeringsaftrek en het ach
terwege laten van de selectieve inves
teringsregeling, is geen gehoor gege
ven. Het belastingplan werkt sterk
niveii erend.
Ook het NCW vindt verdere nivelle
ring in de lonen onnodig, althans
zonder degelijke studie. Zolang de
regering van plan is het knellende
prijsregime voort te zetten, staat de
kans op een centraal akkoord op de
tocht. Het zonnige economische beeld
steunt slechts op een klein draagvlak
van enkele exporterende sectoren.
Vakbeweging
Omvang en aard van de maatrege--
len die de regering ter bestrijding van
de werkloosheid wil nemen, zijn on
voldoende, zegt het overlegorgaan, van
de drie vakcentrales. De financiële
mogelijkheden voor een doelmatige
actie tegen de werkloosheid zijn ruim
aanwezig. Genoemd wordt het grote
overschot op de betalingsbalans, on
der andere als gevolg van de extra
aardgasbaten.
Bestedingen ter vermindering
de werkloosheid in de meest bedreig
de regio's, moeten krachtiger worden
gestimuleerd dan nu is aangegeven.
Met name voor de bouwnijverheid
moeten structurele maatregelen wor
den genomen. Gewezen wordt op de
analyse van het Centraal Plan Bureau,
waaruit een onevenwichtige ontwikke
ling van de economie blijkt.
Daardoor wordt, aldus de vakbewe
ging, niet alleen het werkloosheidspro
bleem, maar ook de kwetsbaarheid
van de economie vergroot. In het
algemeen kan de vakbeweging de
doelstellingen van het financieel-eco-
nomisch beleid tegen de werkloosheid
onderschrijven. Maar de regering is te
veel geneigd een eventuele aanzwenge
ling van de conjunctuur in West-Duits-
land af te wachten. Aanwijzingen voor
een richtinggevend investeringsbeleid
worden gemist.
De arbeidsvoorwaardenverbetering.
opgenomen in de ramingen van het
Centraal Plan Bureau, is te beperkt
en weerspiegelt de economische moge
lijkheden onvoldoende, zeggen de vak
centrales. Een definitief oordeel
wordt echter opgeschort tot de dis
cussie in de vakbeweging zelf op dit
punt is afgerond.
Mediaal en hoger personeel
De Raad van Overleg voor Mediaal
en Hoger Personeel (zes organisaties,
totaal 120.000 leden) betreurt de nivel
lerende tendensen in de regeringsplan
nen. Doordat bij de totstandkoming
van een centraal akkoord opnieuw
zaken als loonsverhoging in centen en
procenten, en vloer en aftopping in de
prijscompensatie wordt betrokken,
de kans op het bereiken van zx
akkoord bij voorbaat klein.
De uitgangspunten van minister
Boersma zijn te meer bezwaarlijk,
omdat nog geen fundamentele over
eenstemming bestaat over het al dan
niet gerechtvaardigd zijn van de be
staande inkomensverhoudingen, zegt
de raad. De prognoses voor volgend
jaar veronderstellen geen verdergaan
de nivellering van brufco-inkomens.
Zelfs in dat geval gaan de midden- en
hogere inkomens er 1,5 a 2 procent
minder op vooruit dan de overige.
Landbouwschap
Op sociaal en fiscaal vlak heeft de
regering een eerste stap gezet ter
verwezenlijking van het georganiseerd
bedrijfsleven, aldus het dagelijks be
stuur van het Landbouwschap. Dit.
komt met name tot uitdrukking in de
verhoging van het reserveringspercen
tage der belastingvrije oudedagsreser-
ve. Niettemin zijn de op dit terrein
geformuleerde wensen onvoldoende
jigewilligd.
belastingvrije oudedagsvoorziening
met betrekking tot het te reserveren
bedrag en het vervallen van de fiscale
claim zodra de oudedagsreserve vrij
komt. Hoewel op korte termijn het
wetsontwerp volksverzekering arbeids
ongeschiktheid is aangekondigd, zijn
geen toezeggingen gedaan inzake de
lastenverlichting voor zelfstandigen
",1a een overheidsbijdrage aan deze
verzekering.
Aan andere eisen op fiscaal en soci
aal terrein heeft de regering volgens
het Landbouwschap totaal geen aan
dacht besteed. Wat de landbouwbegro
ting betreft, blijkt dat de verhoging
van het totaal bedrag grotendeels
noodzakelijk is om ae gestegen perso
neelskosten op te vangen. Voor be
leidsmaatregelen ten behoeve van het
ontwikkelings- en saneringsfonds voor
de landbouw is geen verhoging, en
voor de ruilverkaelingen zelfs een ver
laging voorzien.
Het landbouwschapsbestuur stelt
ook vast dat in de meerjarenplanning
het totale begrotingsbedrag vrijwel
geen verhoging zal ondergaan en dat,
het in het Laatste jaar van de periode
(1978) nominaal zelfs terugloopt. Het-
vraagt zich af of de mededeling van
minister Van der Stee, over een ge
wenste studie inzake de landbouwpoli
tiek, betekent dat de regering het
standpunt dat zij innam naar aanlei
ding van een desbetreffend rapport,
heeft losgelaten zonder dit advies
daarbij te noemen.
Bij het Konsumenten Kontakt zijn
de plannen van deze regering redelijk'
goed ontvangen. Het Konsumenten
Kontakt constateert in ieder geval dat
er deze keer eindelijk een eerste aan
zet wordt gegeven tot een wat funda
menteler aanpak van consumentenpro
blemen. De consumentenorganisatie
wijst daarbij op het reit dat deze
regering zowel het consumentenonder
zoek aan de basis, als dc voorlichting
aan de verbruiker wil stimuleren.
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG Voor komend jaar
trekt de landelijke overheid meer geld
uil voor consumentenzaken: f 5.4 mil
joen, tegen fl.8 dit jaar. Dat gebeurt
mede om steun te geven aan consu
mentenvoorlichting. Cher aard en om
vang daarvan Ls het overleg met de
consumentenorganisaties nog niet ge
heel afgesloten, zegt minister Lubber*
van economische zaken.
Maatregelen worden voorbereid
voor het opstellen of uitbreiden van
regels voor hoeveelheids- en prijsaan
duidingen. Samen met de ministeries
van landbouw en volksgezondheid
werkt econorhische zaken aan verbete
ring van de aanduidingsvoorschriften
op 'oasis van de Warenwet.
AANDACHT
VOOR
CLUBKANTINES
(Van onze redactie economie)
DEN" HAAG Ook komend jaar
zal het moderniseren van middenklas
se-hotels worden gesubsidieerd. De
subsidiemaatregel werd ingevoerd in
het kader van het werkgelegenheidsbe
leid voor 1974, als uitvloeisel van de
aanbevelingen uit het structuuronder
zoek in de horecasector.
Het ministerie van economische za
ken overlegt met het. bedrijfschap ho
reca hoe de aanbevelingen uit het
structuuronderzoek het best in con
crete oplossingen kunnen worden om
gezet. Ook moet nadere studie aanto
nen welk beleid ten aanzien van het
zogenaamde paracommerciaiisme in
de horecasector (het drijven van ca
fés in bijvoorbeeld clubkantines op
sportvelden) kan worden gevoerd.
Het aantal paracommerciële instel
lingen neemt intussen juist bij sport
verenigingen toe. De vraag rijst of het
huidige wettelijke stelsel nog wel vol
doende evenwichtig is. Het bedrijf
schap horeca is de vraag voorgelegd
of een stelsel van verplichte verpach
ting van buffetexploitatie bij dat
soort instellingen tot een bevredigen
der situatie zou kunnen bijdragen.
In ruimer verband is voigens Lub
bers de vraag te stellen of het onthef-
fingsbeleid met betrekking tot de
„vestigingseisen" in de horecasector
niet een meer stringent karakter moet
krijgen.
Er komen steeds meer bedrijven
met ondernemingsraden. In een groot
aantal ondernemingen is tevens een
jongerencommissie ingesteld. In de
bedrijfstak industrie en ambacht heeft
30 procent een ondernemingsraad; 4
procent heeft geen overlegorgaan.
In de bouwsector zijn die percenta
ges respectievelijk 55 en 33. bij han
del, bank- en verzekeringswezen 84 en
10, bij vervoer- en communicatie 34
en 6 en bij de dienstverlening 61 en
25. Dit is het resultaat van een onder
zoek onder 2800 ondernemingen.
Crrn-minister Van Doom verwacht
dat het verblijf in ons land van het
merendeel van de Molukkers van zeer
langdurige, zo niet van permanente
aard zal zijn. Zijn beleid is gericht op
een zo harmonisch mogelijke inpas
sing in de Nederlandse samenleving.
In de erm-begroting 1975 wordt mel
ding gemaakt van ae instelling van
een Moluks inspraakorgaan. Uit de be
groting blijkt, dat besprekingen over
öe ontruiming van het woonoord Lu
netten' te Vught in een vergevorderd
stadium verkeren.
Krachtens de coördinatie die de
staatssecretarissen van volksgezond
heid en van onderwijs en wetenschap
pen dit jaar hebben kunnen bereiken,
wordt nu ook de bouw van de acade
mische ziekenhuizen getoetst aan bet
totaal van plannen voor ziekenhuis-
bouw, Daarom zullen de bouwplannen
voor de academische ziekenhuizen m
Amsterdam. Leiden. Utrecht en Maas
tricht ter advies aan het college voor
ziekenhuisvoorzieningen worden voor
gelegd.
Het aandeel van de kosten Toor
gezondheidszorg wordt voor 1973 op 7
procent van het nationale Inkomen
geschat (1970: 6 pet). De bedbezetting
in de algemene ziekenhuizen wm in
het eerste kwartaal van J 974 gelijk
aan die In het eerste van 1973. Daar
mee is aan de regelmatige stijging
een einde, gekomen. Ook de gemiddel
de llgduur daalde sterker dan W
dusver. Deze factoren hebben ge)eM
tot een daling van het bed bezet tin ga-
percentage.
HÖÊ DE StAATi GULDEN.' ONTVANGT
A (raraftr.)
B
l HOE DE STAAT
1 GULDEN
UITGEEF!
Ruilverkaveling
van 40.000 ha.
DEN HAAG In de komende rter
jaar zullen gemiddeld 40.000 hectaren
ruilverkaveling per jaar in uitvoering
worden genomen. Mjnister mr. A. van
der Stee schrijft in de memorie van
toelichting dat de herstructurering
van landelijke gebieden. mits op een
zorgvuldige wijze voorbereid en uitge
voerd. van het grootste belang ls voor
welvaart en welzijn in ons land. De
minister heeft besloten een structuur
visie op langere termijn voor de land
bouw te ontwikkelen.
De landinrichtingswet waaraan op
het departement wordt gewerkt, moet
het instrumentarium leveren voor de
uitvoering van de taak van de rijkso
verheid ten aanzien van de inrichting
van het landelijk gebied. Om een
geleidelijke overgang naar het toe
komstige landinrichtingsbeleid moge
lijk te maken en onnodige stagnatie
te vermijden, zal in daartoe in aan
merking komende gebieden voortge
gaan worden met rui iverkavelingspro
jecten. Dit beleid zal worden onder
steund door het verv-roegen en ver
sterken van de aankoopactiviteiten
door de Stichting Beheer Landbouw
gronden.
MINDER VOOR
RIJKSWEGEN
FONDS
DEN' HAAG De regering zal voor
het jaar 1975 uit de algemene midde
len 36 miljoen minder bijdragen aan
het Rijkswegenfonds. Cher 1974 beliep
de bijdrage 252 miljoen gulden, over
1975 wordt dat 216 miljoen gulden.
Voor het jaar 1976 wil de regering
ruim 100 miljoen gulden minder bij
dragen.
Het bedrag dat in dat jaar uit de
algemene middelen naar het rijkswe
genfonds gaat, zal dan 125 miljoen
gulden zijn. Daarna zullen de bedra-
gen min of meer gelijk blij Ten. In de
memorie van toelichting schrijft mi
nister Tj. Westerterp dat het beleid
van de regering erop gericht is terug
houdendheid te betrachten bij de uit
breiding van de wegeninfrastruc
tuur.
Het streven is erop gericht, aldus
de memorie, de continuïteit in de
wegenbouw in die zin te handhaver.,
dat het volume m de komende jaren
ongeveer gelijk kan blijven. Met deze
politiek denkt ae regering te bereiken
dat bij een selectief beleid de werke
lijk gewenste nieuwe wegen tot stand
gebracht kunnen worden.
Het Rijkswegenfonds zal in 1975
kunnen beschikken over 926 miljoen
gulden. Daarvan is voor nieuwe aan
leg en uitbreiding 627 miljoen fc
baar.