PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ALLE NEGEN GIJZELAARS IN VRUHEID Gerichte economische stimulansen in bepaalde zwakke gebieden van Zeeland Vier Japanners met Boeing vanaf Schiphol vertrokken JAPANSE TERRORISTEN ZONDER ZWARE WAPENS VERTROKKEN Bemanning Boeing Binnen een uur, tussen half tien en tól elf, kreeg dinsdagavond het dra ai zijn ontknoping op Schiphol. Om Ken nnr waren premier Den Uyl, de Blisters Van Agt en Van der Stoel wnede hoge ambtenaren op de lucht- toen gearriveerd. Den Uyl was fötbaar vermoeid, maar lachte ont- (Van onze speciale verslaggevers) DEN HAAG, SCHIPHOL Alle negen gijzelaars in vrijheid, de drie Japanse terroristen en hun door de Fransen tegen de gijzelaars geruilde collega Furuya in een Boeing vertrokken, met Damascus als vmnèijnlijke bestemming en in het bezit van een losgeld van 300.000 dollar. Dat is de voorlopige wÉopiug van het gijzelingsdrama dat vrijdagmiddag om vier uur begon in de Franse ambassade in AxiiHa&g en dat ruim honderd uur heeft geduurd. Na de dagenlange, zenuwslopende onderhandelin- jakwim dinsdagavond het einde, toen in Den Haag drie gijzelaars werden vrijgelaten, voordat de drie Japanse terroristen de overige zes gegijzelden, onder wie de Franse ambassadeur Senard, op Scïiphol de vrijheid hergaven. Dit in ruil voor Furuya en een vrije aftocht in de door Frankrijk I» beschikking gestelde en door een 3-koppige Transavia-bemanning gevlogen Boeing. Rond mid- taacht werd het toestel waargenomen boven de Duits-Oostenrijkse grens, op grote hoogte vliegend, «lijk in de richting van de Middellandse Zee. Volgens een woordvoerdster van Transavia had de Kapvoerder kort na de start nog gemeld dat alles wel was aan boord. SCHIPHOL De laatste man die vieravond de Boeing binnenging Ma de Japanner Furuya, uitgewis- |«a door Frankrijk tegen de gijze- J. Hier beklimt hij de vlieg- 'wrap met in zijn handen twee wm met geld en documenten. ven, de bus met Japanners en gijze laars direct achter politie-escorte. Ter wijl de overige voertuigen buiten de poort bleven staan, reed de bus platform op. Uiterst zorgvuldig bleek daar de uit wisseling van gijzelaars te zijn voorbereid. Na uit de bus te zijn gestapt moes ten de gijzelaars op de grond gaan zitten en werd kennelijk een controle op wapens gehouden. De 6 gijzelaars en drie Japanners gingen de Boeing binnen, die grondig werd gecontro leerd. Drie gijzelaars werden vervol gens uitgewisseld tegen een lid van de Transavia-bemanning, die de cockpit binnenging. Even later kwamen ook de twee andere bemanningsleden aan boord, telkens tegen uitwisseling van een gijzelaar. De laatste gijzelaar die toen nog aan boord verbleef was de Franse ambassadeur Senard. Deze werd uitgewisseld tegen de Japanner Furuya, die met twee kussenslopen gevuld met documenten die de Franse politie hem had teruggegeven en 300.000 dollar losgeld in zijn han den aan boord ging. Twee mecaniciëns assisteerden bij het starten van de motoren en haalden de vliegtuigtrap weg, waarna de deur werd gesloten. Tegen half elf zette de Boeing zich in beweging, reed naar de Kaagbaan, nam een aanloop en ver dween in de donkere lucht. Het dra ma was voorbij. De namen van de gijzelaars die op Schiphol werden vrijgelaten waren vannacht nog niet vrijgegeven. Volgens het Franse persbureau AFP betrof het echter behalve ambassadeur Senard de heren Jacques Desize (hoofd exter ne handelsbetrekkingen van de Com pagnie Francaise des Petroles-Total) Roux-Buisson (directeur van de Total- raffinaderij in Vlissingen), drs. Gros kamp (directeur-generaal van Total- Nederland), De Cock (administratief directeur van To tal-Nederland) Buitendijk, chauffeur van deur Senard. Voor drie gijzelaars eindigde het drama in de Franse ambassade na 101 uur. Tegen kwart over negen, enkele (Zie slot pagina 3 kolom 2) SCHIPHOL Een Japanse terro rist, pistool in de aanslag, leidt de gijzelaars naar de Air France- Boeing. SCHIPHOL (ANP) „De chef-vlieger P. Sierks heeft gistermiddag de ter roristen gesproken, het vluchtschema doorgenomen en uiteraard uitvoerig van gedachten gewisseld over de ga ranties voor de veiligheid ran de be manning. Wat er precies is afgespro ken, is een strikt geheim". Dit heeft dinsdagavond Transavia Ne derland verklaard. De drie bemannings leden zijn de captain P. Sierks (44). de co-pilot R. van der Zwaai (27) en de Engelse boordwerktuigkundige B. Knight (44). GISCARD BEDANKT DEN UYL PARIJS (AFP) De Franse pre sident Giscard d'Estaing heeft een telegram gestuurd aan pre mier Den Uyl. zodra bekend was dat de Boeing 707 van Schiphol was opgestegen. Het telegram luidt: .Meneer de premier, ik hecht er aan u te bedanken namens mijn medewer kers en namens de Franse rege ring en ik verzoek aan de Neder landse autoriteiten onze dank baarheid over te brengen voor de pogingen die zijn ondernomen om de waardige en veilige vrijla ting te verkrijgen van de ambas sadeur van Frankrijk en de overi ge gijzelaars". De Franse premier Chirac heeft zich dinsdagavond in een tele foongesprek vanuit Parijs geïn formeerd over de toestand van zijn ambassadeur die kort daar voor door de gijzelaars op Schip hol was vrijgelaten. De opluch ting van premier Chirac was groot toen hij hoorde dat ambas sadeur Senard op de luchthaven weer met zijn vrouw verenigd was. Ook de Franse premier sprak zijn grote dankbaarheid uit voor hetgeen premier Den Uyl heeft verricht dezer dagen. DEN UYL: SLECHTS 2 PISTOLEN MEE AAN BOORD SCHIPHOL, DEN HAAG De drie Japanse terroristen hebben gisteravond bij hun vertrek van Schiphol al hun zware wapens explosieven., handgranaten en machinepistolen moeten achter laten. De eis dat de terroristen hun wapens zouden moeten in leveren is de laatste twee dagen het belangrijkste onderwerp van de onderhandelingen tussen de terroristen en de Nederlandse regering geweest. Ten slotte heeft de regering ermee ingestemd dat zij twee pistolen 'van simpele structuur' mochten behouden, omdat zij zich beriepen op hun ideologisch recht op zelfmoord, aldus premier Den Uyl gisteravond op Schiphol. Hun aanvankelijke eis een bedrag van een miljoen dollar uit handen van de Franse regering te ontvangen, heb ben de Japanners laten vallen. Uit handen van de Nederlandse autoritei ten hebben zij 300.000 dollar geaccep teerd. Dit bedrag wordt door Frank rijk terugbetaald. Dinsdagmorgen om tien uur hebben de terroristen zich neergelegd bij de absolute eisen van de Nederlandse regering die inhiel den: Vrijlating van alle negen gegijzel den. Uitwisseling van de gevangene Fu ruya op het vliegveld Schiphol en niet in het vliegtuig, noch in Parijs of enig ander land. Achterlating van alle wapens op twee pistolen na. Aanvaarding van een Nederlandse bemanning op de Franse Boeing. De overdracht van 300.000 dollar in plaats van de gevraagde een miljoen en niet uit Franse handen, maar uit handen van de Nederlandse autoritei ten. Volgens premier Den Uyl. heeft er worden verleend, wanneer de Ja panners ook maar één gegijzelde zou den hebben willen meevoeren. De re gering heeft aanvaard dat daardoor onder haar medeverantwoordelijkheid dit zou hebben kunnen leiden tot de dood van een of van alle gegijzelden. Maar men heeft dit grote risico wil len nemen omdat slechts door het vasthouden aan die eis, alle gegijzel den zouden kunnen worden gered. Daarnaast heeft de regering in menwerking met de politie en het leger alle denkbare situaties overwo- Zie slot pagina 3 kolom 6) VOORNEMEN IN RIJKSBEGROTING 1975: Den Uyl op weg naar Damascus Troonrede en miljoenennota verto nen beide een grote in deze tijd echter onvermijdelijke tegenstrij digheid. Ze is overigens zo oud als de mens zelf: de tegenstelling tussen leer en leven. Het kabinet-Den Uyl heeft immers een duidelijke leer en is daar de afgelopen periode herhaal delijk en met nadruk voor uitgeko men. De leer van wat we gemakshalve maar zullen noemen 'de nieuwe sta biele maatschappij'. Toen deze week de minister-president tijdens een pers conferentie een toe lichting op de plan nen van het kabinet gaf, kwam hij nog eens nadrukkelijk met dit credo voor de dag. .Dit kabinet wil breken met. de ongeremde groei, een opvatting die in onze begroting is terug te vinden, vooral in de meerjaren ramingen". rr> sprak hij. Daarmee gaf hij de voort zetting aan van de lijn, voor het eerst aangekondigd in de regeringsverkla ring, waarmee dit kabinet zich presen teerde. Breken met de ongeremde groei: het is de heilsboodschap van een ge schrokken technocratische maatschap pij. Jarenlang zocht men het heil in de vooruitgang: het zou steeds beter met deze wereld gaan en er kon reke ning worden gehouden met ongeken de toekomstperspectieven. Dit toe komstbeeld echter is de laatste jaren vergruisd: het nieuwe heil komt nu van een maatschappij zonder groei. Geen expansie meer, geen toeneming van de bevolking. Er is gekozen voor wat met een eigentijdse term heet 'de nullijn'. Die nullijn is mede het credo van het kabinet-Den Uyl: in vele stuk ken van de nieuwe rijksbegroting valt de roep om nieuwe soberheid te be luisteren. Elke tijd verwoordt zijn heilsver wachting in de taal van de op dat ogenblik geldende cultuur. In dit op zicht is de aanduiding 'nullijn' type rend voor het kille denken van techno craten: het kost moeite om er enige spiritualiteit in te ontdekken. Nocb- t'nans gaat het hier om een geloofs artikel waaraan consequent de hand moet worden gehouden. De moeilijk heid is echter dat in deze technocrati sche tijd bekeringen niet meer als tweeduizend jaar geleden van het ene moment op het andere plaatsgrijpen als eens op de weg naar Damascus gebeurde, waar een Saulus tot Paulus werd. In onze dagen zijn de wegen naar Damascus evenals ons denken ge transformeerd: het zijn snelwegen ge worden waarop niet zonder gevaar kan worden afgeremd. En dat nu rea liseert Den Uyl zich bijzonder scherp: hij kan niet overeenkomstig de nieuwe leer stoppen, maar weet zich door de omstandigheden gedwon gen door de rijden, zelfs af en toe met hogere snelheden dan voorheen. TNit kabinet zit daardoor in een si- ■L' tuatie vol tegenstrijdigheden. Het wil enerzijds de economische groei zoals het in het bargoens van de mo derne deskundigen heet 'afplatten', want dat eist de leer van de nullijn. Maar anderzijds verhinderen veie om standigheden dit voornemen, omstan digheden die met elkaar het leven van alledag uitmaken. Zo is er een olie crisis geweest met blijvende sporen in bet economisch bestel van dit land en van ae wereld. De troonrede noemt daarvan allerlei gevaren, zoals bijvoor beeld het belangrijkste de toe nemende werkloosheid. Bovendien blijkt dat het kabinetsbeleid om de in flatie af te remmen en de werkloos heid te verminderen wordt doorkruist: ook dat wordt in de troonrede ge meld. Het kabinet ziet zich nu ge dwongen tot allerlei maatregelen over te gaan, die in feite in strijd zijn met- de eigen leer. Tijdens de begrotingspersconferentie wees men deze week de minister president op deze niet geringe tegen strijdigheid. Hij knikte: ,Jk erken dat. Inderdaad botst het beleid dat nu op korte termijn nodig is met allerlei denkbeelden die we voor de langere termijn hebben. Maar we kunnen met anders: we moeten kiezen voor grote- (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1 BEZOEK DE BRADERIE TE GOCS OP 19-20-21 SEPTEMBER zijn overgebracht naar Schiphol Voorin in de bus enkele van de gijzelaars. De Japanners zelf zijn op de foto niet zichtbaar. Duide lijk is te zien dat de ruiten van de bus door de terroristen zijn ingeslagen. Respect en waardering Ademloos heeft Neder land gisteravond aan de televisie gekluisterd ge zeten het Haagse gijze lingsdrama werd in lang zaam wegtikkende minuten afgewikkeld, vrijwel de ge hele avond door. eindigend tenslotte met de vrijlating van alle gijzelaars. God zij dank is er geen bloed ge vloeid. Op dit ogenblik is er alle re- I den voor grote waardering Jegens de Nederlandse regering voor de wijze waarop deze uiterst delicate kwestie is geregeld. Misschien zal later nog eens duidelijk worden hoe de rollen in het spel waren verdeeld en welke mi nisters hier met name de vasthou dendheid en de onderhandelingstac tiek hebben weten op te brengen om dit resultaat te bereiken. Als eerste reactie echter behoort met respect te worden gesproken jegens hen en Je gens al diegenen die in de afgelopen dagen bij deze zaak waren betrokken: politiefunctionarissen, militairen, be leidsmensen. vooral ook de vliegtuig- bemanning, kortom een grote groep die dag en nacht in touw is geweest. Zij hebben de nachtmerrie van de ge gijzelden weten te doorbreken. Een nachtmerrie waarvan heel Nederland en de wereld getuige is geweest. Men mag vurig hopen dat herhalingen uitblijven. het geval is, met name in de be groting voor verkeer en water staat posten geraamd, die speci fiek voor Zeeland van belang zijn. In de memoïre van toelichting van minister Lubbers van economische za ken wordt gesteld, dat de gerichte economische stimulansen moeten gel den voor de gebieden, waar de econo mische ontwikkeling niet goed op ei gen kracht gestalte krijgt. In 1970 heeft het toenmalige kabinet het stimulansen moeten gelden voor de gebieden, waar de economische ontwikkeling niet goed op eigen kracht gestalte krijgt. In 1970 heeft het toenmalige kabinet het stimuleringsbeleid voor onder meer Zeeland opgeschort. Minister Lubbers schrijft thans in zijn memoi- re van toelichting, dat achteraf moet j worden geconstateerd, dat in bepaalde! deelregio's de gewenste sociaal-econo- mische niet gemakkelijk op eigen1 kracht gestalte krijgt. In de memorie1 van toelichting worden als stimule ringsmaatregelen genoemd: tegemoet koming in de verkoopprijs van gron-, den en premieregelingen, die een con-i crete bijdrage leveren tot het oplos sen van bestaande arbeidsmarktpro blemen bij vestiging op een nog nader te bepalen aantal industrieterreinen Op de begroting van verkeer en wa terstaat is 99 miljoen gulden uitgetrok-1 ken voor de versterking van dertig I kilometer dijk in het teder van de Deltawet. Voor de afsluiting van de Oosterschelde is 100 miljoen gulden opgenomen, 10 miljoen minder dan I voor 1374. Voor dit jaar stond hiervoor 80 mil- joen gulden op de begroting. Voor de' bouw van een stroomsluis door de Brouwersdam is 16.5 miljoen gulden uitgetrokken. Het vastleggen van gronden in de Grevelingen en in het Veerse Meer mag volgend jaar 3.51 miljoen gulden kosten. In de begro ting van verkeer en waterstaat wordt meegedeeld, dat voor de inrichting van de Grevelingen het ministerie van CRM de eerst verantwoordelijke is. I Volgend jaar zal de verdubbeling van rijksweg 58 worden voltooid, inclusief! de tunnel door het Kanaal door Zuid- Beveland bij Vlake. Hiervoor is 13' miljoen gulden uitgetrokken. Voor de verbetering van het Kanaal door Zuid- Beveland kan in 1975 16.3 miljoen gulden worden besteed, uit geld is bedoeld voor grondaankopen en grondwerken voor de bouw van nieu-! we sluizen te Hansweert. Het exploitatietekort van de Provinci ale Stoombootdiensten wordt ge raamd op 19.5 miljoen gulden, voor dit jaar werd het tekort op 17.3 miljoen gulden geraamd. Zoals be kend komt dit tekort voor rekening van het rijk en is terug te vinden op de begroting van verkeer en water- staat. Voor meer Zeeuwse zaken in de rijksbegroting, zie pag. 8 en 9.J Pagina 2 1]7e jaargang - no. 219 Woensdag 18 september 1974 0 HAAG: De politiebus waar- te ws gijzelaars uit het ge- iffjj van de Franse ambassade SCHIPHOL De Transavia-bemanning gaat hier aan boord van de Boeing om later met de Japan se terroristen aan boord met onbeftende bestemming te vertrekken. VOLGEND JAAR 30 KM DIJK OP DELTAHOOGTE VLISSINGEN Blijkens de be groting van het ministerie van economische zaken wil de rege ring de economische ontwikke ling in bepaalde gebieden van Zeeland, Noord-Brabant en Limburg stimuleren. Behalve in de begroting voor economische zaken worden zoals dat elk jaar uit de miljoenennota °P de pagina's 8, 9, 11, 12, 13.14 en 15 Nieuws uit Zeeland op de pa pa's 2, 4, 5, 6, 7 en 16 Nieuws uit binnen- en bui tenland op de pag.'s 3 en 11 sP°rt op pagina 17. ^dio en televisie op pag. 19. Financieel nieuws op pagina

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 1