PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ALLE NEGEN GIJZELAARS IN VRUHEID
Gerichte economische stimulansen in
bepaalde zwakke gebieden van Zeeland
Vier Japanners met Boeing
vanaf Schiphol vertrokken
JAPANSE TERRORISTEN ZONDER
ZWARE WAPENS VERTROKKEN
Bemanning Boeing
Binnen een uur, tussen half tien en
tól elf, kreeg dinsdagavond het dra
ai zijn ontknoping op Schiphol. Om
Ken nnr waren premier Den Uyl, de
Blisters Van Agt en Van der Stoel
wnede hoge ambtenaren op de lucht-
toen gearriveerd. Den Uyl was
fötbaar vermoeid, maar lachte ont-
(Van onze speciale verslaggevers)
DEN HAAG, SCHIPHOL Alle negen gijzelaars in vrijheid, de drie Japanse terroristen en hun door
de Fransen tegen de gijzelaars geruilde collega Furuya in een Boeing vertrokken, met Damascus als
vmnèijnlijke bestemming en in het bezit van een losgeld van 300.000 dollar. Dat is de voorlopige
wÉopiug van het gijzelingsdrama dat vrijdagmiddag om vier uur begon in de Franse ambassade in
AxiiHa&g en dat ruim honderd uur heeft geduurd. Na de dagenlange, zenuwslopende onderhandelin-
jakwim dinsdagavond het einde, toen in Den Haag drie gijzelaars werden vrijgelaten, voordat de
drie Japanse terroristen de overige zes gegijzelden, onder wie de Franse ambassadeur Senard, op
Scïiphol de vrijheid hergaven. Dit in ruil voor Furuya en een vrije aftocht in de door Frankrijk
I» beschikking gestelde en door een 3-koppige Transavia-bemanning gevlogen Boeing. Rond mid-
taacht werd het toestel waargenomen boven de Duits-Oostenrijkse grens, op grote hoogte vliegend,
«lijk in de richting van de Middellandse Zee. Volgens een woordvoerdster van Transavia had de
Kapvoerder kort na de start nog gemeld dat alles wel was aan boord.
SCHIPHOL De laatste man die
vieravond de Boeing binnenging
Ma de Japanner Furuya, uitgewis-
|«a door Frankrijk tegen de gijze-
J. Hier beklimt hij de vlieg-
'wrap met in zijn handen twee
wm met geld en documenten.
ven, de bus met Japanners en gijze
laars direct achter politie-escorte. Ter
wijl de overige voertuigen buiten de
poort bleven staan, reed de bus
platform op.
Uiterst zorgvuldig bleek daar de
uit wisseling van gijzelaars te zijn
voorbereid.
Na uit de bus te zijn gestapt moes
ten de gijzelaars op de grond gaan
zitten en werd kennelijk een controle
op wapens gehouden. De 6 gijzelaars
en drie Japanners gingen de Boeing
binnen, die grondig werd gecontro
leerd. Drie gijzelaars werden vervol
gens uitgewisseld tegen een lid van de
Transavia-bemanning, die de cockpit
binnenging. Even later kwamen ook
de twee andere bemanningsleden aan
boord, telkens tegen uitwisseling van
een gijzelaar. De laatste gijzelaar die
toen nog aan boord verbleef was de
Franse ambassadeur Senard. Deze
werd uitgewisseld tegen de Japanner
Furuya, die met twee kussenslopen
gevuld met documenten die de Franse
politie hem had teruggegeven en
300.000 dollar losgeld in zijn han
den aan boord ging.
Twee mecaniciëns assisteerden bij het
starten van de motoren en haalden de
vliegtuigtrap weg, waarna de deur
werd gesloten. Tegen half elf zette de
Boeing zich in beweging, reed naar de
Kaagbaan, nam een aanloop en ver
dween in de donkere lucht. Het dra
ma was voorbij.
De namen van de gijzelaars die op
Schiphol werden vrijgelaten waren
vannacht nog niet vrijgegeven. Volgens
het Franse persbureau AFP betrof het
echter behalve ambassadeur Senard
de heren Jacques Desize (hoofd exter
ne handelsbetrekkingen van de Com
pagnie Francaise des Petroles-Total)
Roux-Buisson (directeur van de Total-
raffinaderij in Vlissingen), drs. Gros
kamp (directeur-generaal van Total-
Nederland), De Cock (administratief
directeur van To tal-Nederland)
Buitendijk, chauffeur van
deur Senard.
Voor drie gijzelaars eindigde het
drama in de Franse ambassade na 101
uur. Tegen kwart over negen, enkele
(Zie slot pagina 3 kolom 2)
SCHIPHOL Een Japanse terro
rist, pistool in de aanslag, leidt de
gijzelaars naar de Air France-
Boeing.
SCHIPHOL (ANP) „De chef-vlieger
P. Sierks heeft gistermiddag de ter
roristen gesproken, het vluchtschema
doorgenomen en uiteraard uitvoerig
van gedachten gewisseld over de ga
ranties voor de veiligheid ran de be
manning. Wat er precies is afgespro
ken, is een strikt geheim".
Dit heeft dinsdagavond Transavia Ne
derland verklaard. De drie bemannings
leden zijn de captain P. Sierks (44).
de co-pilot R. van der Zwaai (27) en de
Engelse boordwerktuigkundige B.
Knight (44).
GISCARD BEDANKT DEN UYL
PARIJS (AFP) De Franse pre
sident Giscard d'Estaing heeft
een telegram gestuurd aan pre
mier Den Uyl. zodra bekend was
dat de Boeing 707 van Schiphol
was opgestegen.
Het telegram luidt: .Meneer de
premier, ik hecht er aan u te
bedanken namens mijn medewer
kers en namens de Franse rege
ring en ik verzoek aan de Neder
landse autoriteiten onze dank
baarheid over te brengen voor de
pogingen die zijn ondernomen
om de waardige en veilige vrijla
ting te verkrijgen van de ambas
sadeur van Frankrijk en de overi
ge gijzelaars".
De Franse premier Chirac heeft
zich dinsdagavond in een tele
foongesprek vanuit Parijs geïn
formeerd over de toestand van
zijn ambassadeur die kort daar
voor door de gijzelaars op Schip
hol was vrijgelaten. De opluch
ting van premier Chirac was
groot toen hij hoorde dat ambas
sadeur Senard op de luchthaven
weer met zijn vrouw verenigd
was.
Ook de Franse premier sprak
zijn grote dankbaarheid uit voor
hetgeen premier Den Uyl heeft
verricht dezer dagen.
DEN UYL: SLECHTS 2 PISTOLEN MEE AAN BOORD
SCHIPHOL, DEN HAAG De drie Japanse terroristen hebben
gisteravond bij hun vertrek van Schiphol al hun zware wapens
explosieven., handgranaten en machinepistolen moeten achter
laten. De eis dat de terroristen hun wapens zouden moeten in
leveren is de laatste twee dagen het belangrijkste onderwerp van
de onderhandelingen tussen de terroristen en de Nederlandse
regering geweest. Ten slotte heeft de regering ermee ingestemd
dat zij twee pistolen 'van simpele structuur' mochten behouden,
omdat zij zich beriepen op hun ideologisch recht op zelfmoord,
aldus premier Den Uyl gisteravond op Schiphol.
Hun aanvankelijke eis een bedrag
van een miljoen dollar uit handen van
de Franse regering te ontvangen, heb
ben de Japanners laten vallen. Uit
handen van de Nederlandse autoritei
ten hebben zij 300.000 dollar geaccep
teerd. Dit bedrag wordt door Frank
rijk terugbetaald. Dinsdagmorgen om
tien uur hebben de terroristen zich
neergelegd bij de absolute eisen van
de Nederlandse regering die inhiel
den:
Vrijlating van alle negen gegijzel
den.
Uitwisseling van de gevangene Fu
ruya op het vliegveld Schiphol en niet
in het vliegtuig, noch in Parijs of enig
ander land.
Achterlating van alle wapens op
twee pistolen na.
Aanvaarding van een Nederlandse
bemanning op de Franse Boeing.
De overdracht van 300.000 dollar in
plaats van de gevraagde een miljoen
en niet uit Franse handen, maar uit
handen van de Nederlandse autoritei
ten.
Volgens premier Den Uyl. heeft er
worden verleend, wanneer de Ja
panners ook maar één gegijzelde zou
den hebben willen meevoeren. De re
gering heeft aanvaard dat daardoor
onder haar medeverantwoordelijkheid
dit zou hebben kunnen leiden tot de
dood van een of van alle gegijzelden.
Maar men heeft dit grote risico wil
len nemen omdat slechts door het
vasthouden aan die eis, alle gegijzel
den zouden kunnen worden gered.
Daarnaast heeft de regering in
menwerking met de politie en het
leger alle denkbare situaties overwo-
Zie slot pagina 3 kolom 6)
VOORNEMEN IN RIJKSBEGROTING 1975:
Den Uyl op weg
naar Damascus
Troonrede en miljoenennota verto
nen beide een grote in deze tijd
echter onvermijdelijke tegenstrij
digheid. Ze is overigens zo oud als
de mens zelf: de tegenstelling tussen
leer en leven. Het kabinet-Den Uyl
heeft immers een duidelijke leer en
is daar de afgelopen periode herhaal
delijk en met nadruk voor uitgeko
men. De leer van wat we gemakshalve
maar zullen noemen 'de nieuwe sta
biele maatschappij'. Toen deze week
de minister-president tijdens een pers
conferentie een toe
lichting op de plan
nen van het kabinet
gaf, kwam hij nog
eens nadrukkelijk
met dit credo voor
de dag. .Dit kabinet wil breken met.
de ongeremde groei, een opvatting die
in onze begroting is terug te vinden,
vooral in de meerjaren ramingen". rr>
sprak hij. Daarmee gaf hij de voort
zetting aan van de lijn, voor het eerst
aangekondigd in de regeringsverkla
ring, waarmee dit kabinet zich presen
teerde.
Breken met de ongeremde groei: het
is de heilsboodschap van een ge
schrokken technocratische maatschap
pij. Jarenlang zocht men het heil in
de vooruitgang: het zou steeds beter
met deze wereld gaan en er kon reke
ning worden gehouden met ongeken
de toekomstperspectieven. Dit toe
komstbeeld echter is de laatste jaren
vergruisd: het nieuwe heil komt nu
van een maatschappij zonder groei.
Geen expansie meer, geen toeneming
van de bevolking. Er is gekozen voor
wat met een eigentijdse term heet 'de
nullijn'. Die nullijn is mede het credo
van het kabinet-Den Uyl: in vele stuk
ken van de nieuwe rijksbegroting valt
de roep om nieuwe soberheid te be
luisteren.
Elke tijd verwoordt zijn heilsver
wachting in de taal van de op dat
ogenblik geldende cultuur. In dit op
zicht is de aanduiding 'nullijn' type
rend voor het kille denken van techno
craten: het kost moeite om er enige
spiritualiteit in te ontdekken. Nocb-
t'nans gaat het hier om een geloofs
artikel waaraan consequent de hand
moet worden gehouden. De moeilijk
heid is echter dat in deze technocrati
sche tijd bekeringen niet meer als
tweeduizend jaar geleden van het ene
moment op het andere plaatsgrijpen
als eens op de weg naar Damascus
gebeurde, waar een Saulus tot Paulus
werd. In onze dagen zijn de wegen
naar Damascus evenals ons denken ge
transformeerd: het zijn snelwegen ge
worden waarop niet zonder gevaar
kan worden afgeremd. En dat nu rea
liseert Den Uyl zich bijzonder scherp:
hij kan niet overeenkomstig de
nieuwe leer stoppen, maar weet
zich door de omstandigheden gedwon
gen door de rijden, zelfs af en toe met
hogere snelheden dan voorheen.
TNit kabinet zit daardoor in een si-
■L' tuatie vol tegenstrijdigheden. Het
wil enerzijds de economische groei
zoals het in het bargoens van de mo
derne deskundigen heet 'afplatten',
want dat eist de leer van de nullijn.
Maar anderzijds verhinderen veie om
standigheden dit voornemen, omstan
digheden die met elkaar het leven van
alledag uitmaken. Zo is er een olie
crisis geweest met blijvende sporen
in bet economisch bestel van dit land
en van ae wereld. De troonrede noemt
daarvan allerlei gevaren, zoals bijvoor
beeld het belangrijkste de toe
nemende werkloosheid. Bovendien
blijkt dat het kabinetsbeleid om de in
flatie af te remmen en de werkloos
heid te verminderen wordt doorkruist:
ook dat wordt in de troonrede ge
meld. Het kabinet ziet zich nu ge
dwongen tot allerlei maatregelen over
te gaan, die in feite in strijd zijn met-
de eigen leer.
Tijdens de begrotingspersconferentie
wees men deze week de minister
president op deze niet geringe tegen
strijdigheid. Hij knikte: ,Jk erken dat.
Inderdaad botst het beleid dat nu op
korte termijn nodig is met allerlei
denkbeelden die we voor de langere
termijn hebben. Maar we kunnen met
anders: we moeten kiezen voor grote-
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1
BEZOEK DE BRADERIE TE GOCS
OP 19-20-21 SEPTEMBER
zijn overgebracht naar Schiphol
Voorin in de bus enkele van de
gijzelaars. De Japanners zelf zijn
op de foto niet zichtbaar. Duide
lijk is te zien dat de ruiten van
de bus door de terroristen zijn
ingeslagen.
Respect en
waardering
Ademloos heeft Neder
land gisteravond aan
de televisie gekluisterd ge
zeten het Haagse gijze
lingsdrama werd in lang
zaam wegtikkende minuten
afgewikkeld, vrijwel de ge
hele avond door. eindigend tenslotte
met de vrijlating van alle gijzelaars.
God zij dank is er geen bloed ge
vloeid. Op dit ogenblik is er alle re-
I den voor grote waardering Jegens de
Nederlandse regering voor de wijze
waarop deze uiterst delicate kwestie
is geregeld. Misschien zal later nog
eens duidelijk worden hoe de rollen in
het spel waren verdeeld en welke mi
nisters hier met name de vasthou
dendheid en de onderhandelingstac
tiek hebben weten op te brengen om
dit resultaat te bereiken. Als eerste
reactie echter behoort met respect te
worden gesproken jegens hen en Je
gens al diegenen die in de afgelopen
dagen bij deze zaak waren betrokken:
politiefunctionarissen, militairen, be
leidsmensen. vooral ook de vliegtuig-
bemanning, kortom een grote groep
die dag en nacht in touw is geweest.
Zij hebben de nachtmerrie van de ge
gijzelden weten te doorbreken. Een
nachtmerrie waarvan heel Nederland
en de wereld getuige is geweest.
Men mag vurig hopen dat herhalingen
uitblijven.
het geval is, met name in de be
groting voor verkeer en water
staat posten geraamd, die speci
fiek voor Zeeland van belang
zijn.
In de memoïre van toelichting van
minister Lubbers van economische za
ken wordt gesteld, dat de gerichte
economische stimulansen moeten gel
den voor de gebieden, waar de econo
mische ontwikkeling niet goed op ei
gen kracht gestalte krijgt.
In 1970 heeft het toenmalige kabinet
het stimulansen moeten gelden voor
de gebieden, waar de economische
ontwikkeling niet goed op eigen
kracht gestalte krijgt.
In 1970 heeft het toenmalige kabinet
het stimuleringsbeleid voor onder
meer Zeeland opgeschort. Minister
Lubbers schrijft thans in zijn memoi-
re van toelichting, dat achteraf moet j
worden geconstateerd, dat in bepaalde!
deelregio's de gewenste sociaal-econo-
mische niet gemakkelijk op eigen1
kracht gestalte krijgt. In de memorie1
van toelichting worden als stimule
ringsmaatregelen genoemd: tegemoet
koming in de verkoopprijs van gron-,
den en premieregelingen, die een con-i
crete bijdrage leveren tot het oplos
sen van bestaande arbeidsmarktpro
blemen bij vestiging op een nog nader
te bepalen aantal industrieterreinen
Op de begroting van verkeer en wa
terstaat is 99 miljoen gulden uitgetrok-1
ken voor de versterking van dertig I
kilometer dijk in het teder van de
Deltawet. Voor de afsluiting van de
Oosterschelde is 100 miljoen gulden
opgenomen, 10 miljoen minder dan I
voor 1374.
Voor dit jaar stond hiervoor 80 mil-
joen gulden op de begroting. Voor de'
bouw van een stroomsluis door de
Brouwersdam is 16.5 miljoen gulden
uitgetrokken. Het vastleggen van
gronden in de Grevelingen en in het
Veerse Meer mag volgend jaar 3.51
miljoen gulden kosten. In de begro
ting van verkeer en waterstaat wordt
meegedeeld, dat voor de inrichting
van de Grevelingen het ministerie van
CRM de eerst verantwoordelijke is. I
Volgend jaar zal de verdubbeling van
rijksweg 58 worden voltooid, inclusief!
de tunnel door het Kanaal door Zuid-
Beveland bij Vlake. Hiervoor is 13'
miljoen gulden uitgetrokken. Voor de
verbetering van het Kanaal door Zuid-
Beveland kan in 1975 16.3 miljoen
gulden worden besteed, uit geld is
bedoeld voor grondaankopen en
grondwerken voor de bouw van nieu-!
we sluizen te Hansweert.
Het exploitatietekort van de Provinci
ale Stoombootdiensten wordt ge
raamd op 19.5 miljoen gulden, voor
dit jaar werd het tekort op 17.3
miljoen gulden geraamd. Zoals be
kend komt dit tekort voor rekening
van het rijk en is terug te vinden op
de begroting van verkeer en water-
staat.
Voor meer Zeeuwse zaken in de
rijksbegroting, zie pag. 8 en 9.J
Pagina 2
1]7e jaargang - no. 219
Woensdag 18 september 1974
0 HAAG: De politiebus waar-
te ws gijzelaars uit het ge-
iffjj van de Franse ambassade
SCHIPHOL De Transavia-bemanning gaat hier aan boord van de Boeing om later met de Japan
se terroristen aan boord met onbeftende bestemming te vertrekken.
VOLGEND JAAR 30 KM
DIJK OP DELTAHOOGTE
VLISSINGEN Blijkens de be
groting van het ministerie van
economische zaken wil de rege
ring de economische ontwikke
ling in bepaalde gebieden van
Zeeland, Noord-Brabant en
Limburg stimuleren. Behalve in
de begroting voor economische
zaken worden zoals dat elk jaar
uit de miljoenennota
°P de pagina's 8, 9, 11, 12,
13.14 en 15
Nieuws uit Zeeland op de pa
pa's 2, 4, 5, 6, 7 en 16
Nieuws uit binnen- en bui
tenland op de pag.'s 3 en 11
sP°rt op pagina 17.
^dio en televisie op pag. 19.
Financieel nieuws op pagina