Alquin, terug naar het swingende
Help een handje.
Vergeet de 9 eijfers niet.
SCHAAK VEROVERT DE WERELD!
1 x
x i
Si
TOP TIEN
GOUDEN OVERSLAG
ZATERDAG 18 MEI 1974
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
21
Alquin zit midden in een internationale doorbraak naar
internationaal aanzien. De Delltse popformatie, behoort tot
het rijtje uiterst geselecteerde topgroepen in ons land,
waartoe bijvoorbeeld ook Focus, Golden Earring. Supersister
en Solution behoren.
Sinds 1972, toen de groep zich in een optreden tijdens het
Holland Festival voor het eerst aan een groot publiek
presenteerde, is het snel bergopwaarts gegaan. In Nederland
werd het hele clubcircuit afgewerkt, zodat Alquin bekend is
van de Boerenvreugd in Aalsmeer tot aan het Maf cent rum in
Maasbree. Vorig jaar kwam de eerste tournee door Enge
land, later volgden Duitsland en Frankrijk.
Begin dit jaar stonden de Delftenaren voor 22.000 man in
het Parijse Palace des Expositions als „supporting act" van
The Who. Daarna ging het weer Engelandwaarts met de
Earring. Waarschijnlijk in oktober gaat een uitgebreide
tournee door de Verenigde Staten van start.
Amerika is het uiteindelijke doel van Alquin. zo niet van
elke groep die in eigen land aan de top staat. Er moet
voordien nog hee! wat gebeuren. De groep heeft nog geen
duidelijk visitekaartje in de vorm van een hitsingle ojiar
wordt hard aangewerkt en er blijken zich nog diverse
problemen met de geluidsapparatuur en de akoestiek in
verschillende zalen voor te doen.
Alquin. De naam is de Engelse ..vervoeging" van Alquin.
een middeleeuws klooster in Delft, genoemd naar de abt
Alcuinis. De zes leden van de groep zijn verknocht aan die
ruimte. Ze repeteren er en ook hun studio komt er.
De groep bestaat uit de blazers Job Tarenskeen 1 ook
percussie) en Ronald Ottenhoff «diverse saxen en Ouiti.
Ferdinand Bakker (viool, gitaar, piano, arpsynthesizer), Dick
Franssen (orgel en piano), Hein Mars (bas) en Paul
Weststrate (drums).
ADVERTENTIEJ
Wie tegenwoordig alle lovende recensies over de
popgroep Alquin leest, zal het waarschijnlijk nog
steeds verwonderen dat deze groep na afloop van
het concert tijdens liet Holland Festival in '72 zo
consequent werd weggeschreven. Saxofonist Job
Tarcnskeen. die samen met organist-pianist Dick
Franssen en de andere blazer Ronald Ottenhoff. de
basis voor Alquin legde: „Die negatieve reacties
deden ons op dat moment niet zo veel. We werden
op de been gehouden door een ongebreideld enthou
siasme van het publiek. Muzikaal klopte het mis-
jchicn niet zo goed allemaal, maar bij het publiek
sloeg onze muziek duidelijk aan".
„Vergeleken met andere groepen is het met ons
erg snel gegaan, al heb je het als Nederlandse
groep niet makkelijk in ons land. Er heerst hier
nog altijd de idee dat buitenlandse groepen beter
zijn, Daardoor worden ze ook sneller geaccepteerd.
Dat Nederpopsyndroom wordt minder, maar het is
er nog steeds".
,je merkt pas hoe moeilijk je hier ligt, als je in
Engeland optreedt. Pers en publiek, hoewel erg
chauvinistisch, nemen daar een veel objectiever
houding aan. Ze vinden het niet belangrijk waar je
vandaan komt. De pers ziet ons daar als een
vertegenwoordiger van wat zij de continentale pop-
sound noemen. Ze zoeken een relatie met Focus, de
groep die voor hen de eerste continentale popsound
maakte. Hier zien ze ons als een Nederpop-
groep".
Ronald Ottenhoff: „Sinds het Holland Festival
zijn we echt gaan werken aan ons repertoire. We
hebben toen duidelijk geen vaste richting gekozen.
Marks, onze eerste elpee, kun je nog zien als een
niet duidelijk omschreven stijl. Veel jazzy nummers
en andere stijlen, waar we in die eerste jaren mee
bezig waren. Mountain Queen vormt veel meer een
geheel. Dat is nu die continentale popsound. Vanaf
half juli gaan we aan de derde elpee werken,
waarvoor we al veel losse ideeën hebben. Meer nog
dan op de Mountain Queen, zul je op deze plaat een
strak idee bemerken".
Tarenskeen: „De nummers zullen ook soberder
worden. Ik betrap me er wel eens op als ik de
Mountain Queen hoor, dat ik even moet uitpuffen.
Het zijn heel erg beladen nummers. De nieuwe
elpee zal een stuk rustiger worden, met korte
nummers".
INVLOED
voor John Coltrane, Sonny Rollins en Charlie
Parker, vooral Parker. Ik heb toen besloten om
met tenorsaxofoon verder te gaan".
'TRESHOLD FEAR'
Er is in de Alquin-sound veel invloed van buitenaf
te horen. Tarenskeen: „We zijn een erg jonge groep,
laat ik dat voorop stellen. Onze zes-mansformatie is
in haar tweejarig bestaan nog niet gewijzigd. Alle
zes achtergronden zijn nog terug te vinden. Ieder
van ons zou wel een solo-elpee willen maken. Dan
zou het je opvallen hoe verschillend die platen zijn.
We hebben nu nog vaak struggle met elkaar om de
sound de vorm te geven die we in ons achterhoofd
hebben. Wat de hoofdinvloeden aangaat, geloof lk
dat we meer onder invloed staan van de Ameri
kaanse pop dan van de Engelse".
Job: „Inhoudelijk ben ik erg beïnvloed door de
Beatles. Wat de teksten betreft, zou ik Bob Dylan
willen noemen. En ik ben een echte The Band
freak".
Ronald: „Voor mij is het meer de periode van
voor de pop geweest, de jazz, die mij heeft
beïnvloed. Toen de Beatles Sergeant Peppers uit
brachten, ben ik bewust naar pop gaan luisteren en
vanaf dat moment ben ik ook sterk beïnvloed
geraakt".
Job en Ronald leerden elkaar in het voormalige
Nederlandsch-Indië kennen. Ronald: „Ik ben met
blokfluit begonnen en ben beïnvloed door dixieland-
muziek. Pa draaide veel van dat soort platen. Van
Benny Goodman bijvoorbeeld en Sidney Bechet,
van wie ik een groot liefhebber werd. Ik begon
klarinet te studeren omdat ik in een dixielandbana-
je wilde spelen. In 1963 leidde dat tot een kwartet-
je, hier in Nederland. Later vond ik dat klarinet in
deze combinatie wat te iel klonk. Mijn ontwikkeling
in de jazz ging ook .verder: ik had belangstelling
Als u iemand per bankgiro
betaalt, vermeld dan alstublieft zijn
bankrekeningnummer.
Voor u een kleine moeite, voor
ons een belangrijke tijdbesparing.
Bovendien voorkomt uw medewerking
vertraging bij het betalen.
Graag dus die negen cijfers op uw
opdracht.
Hartelijk dank alvast.
Samen met Dick Franssen richtten Job en Ronald
in 1966 de rhythm and blues-groep Threshold Fear
(Drempelvrees) op. Deze groep werd de basis voor
Alquin. Er werd stevig gejamd bij de Fear, maar
langzamerhand werd hel een groep voor bruiloften
en partijen. Ronald: „We wilden toen betere muziek
gaan maken en besloten tot uitbreiding
Job: „Onze band heeft een erg bevoorrechte
manier van geboren worden. Als je van je spel in
een groep moet verdienen, dan heb je automatisch
een andere instelling. Voor ons de meesten zaten
op de technische hogeschool was het aanvanke
lijk een hobby".
Tarenskeen heeft binnen Alquin een typische func
tie als tussenpersoon. „Ik ben minder instrumenta
list dan Ronald. Ik heb een gekke plaats in de
groep: tweede saxofonist, tweede percussionist,
tweede in alles. Een soort verbindingsman".
Ronald: ..Als instrumentalist ben je iemand met
een soort contactstoornis. Je uit je via je instru
ment aan het publiek Dat heeft zijn "beperkingen
Job verzorgt het eigenlijke contact tussen ons en
het publiek, als een soort tussenpersoon".
Job: „Ik voel me meer artiest dan muzikant. Ik
speel heel erg graag tamboerijn. Dat. is een soort
machtsmiddel, dat sterk visueel werkt. Ik ben een
beetje uitgekeken op de sax. Vroeger, de periode
dat we in de clubs speelden, waren we echte
muziek!reaks. We hadden genoeg aan de kick die je
vanuit de muziek kreeg. Nu we voor zalen met een
paar duizend kids hebben gespeeld, is dat anders
geworden, de kick komt nu meer uit het publiek.
We zjjn niet zo erg kunstenaar-musici meer".
Ronald: ..Neem .de Mahavishnu Orchestra als
voorbeeld. Dat is muziek voor musici. Daarmee sta
I
I
I
De gezamenlijke banken.
I I
I I
I I
f i
I I
je in wezen erg ver van je publiek af. Dat bedoelt
Job eigenlijk met waar hij vanaf wil.
Job. ..Bij onze platenmaatschappij hebben ze
lange tijd gezegd: jullie zijn ons njet-oommerciële
paradepaardje Maar je moet toch echt zoeken naar
het commerciële in je werk. Er moet brood op de
plank zijn. Commercie is een zwaar beladen woord
in ons land. Maar we hebben langzamerhand ook
een nieuw publiek in de zaal gekregen, dat het a-
tonale, het experimentele niet begrijpt. Voor hen is
muziek meer een lichamelijke beleving. We hebben
in het buitenland gemerkt dat onze muziek er
swingt. Het is voor ons een taak daar verder aan
te werken".
Jullie bezetting wijkt erg sterk af van de door
snee.popgroepen met drie of vier gitaren en
drums.
Job: ..Ferdinand heeft als gitarist een erg moeilij
ke taak binnen Alquin. Hij heeft een speciale
functie, moet zich zeer sterk op de vlakte houden.
Zijn spel wordt goed aangevuld door de organist,
maar hij is toch geen echte gitarist. We hebben wel
eens gejamd met een tweede gitarist, maar dan
krijg je een heel ander geluid. Ik ben erg tevreden
met onze sound. Er is nog veel uit tc diepen"
Job: ..We gaan in de komende periode terug naar
de eenvoud. Met de blazers m:ryier op de voor
grond. We gaan de dingen wat simpeler benaderen,
het geheel aanvaardbaarder maken.
Ronald: ..Dat de gewone man ook met zijn vort
op en neer kan gaan. Maar we willen ook hc
aandachtig luisterende publiek tevreden stel
len".
Job- „In het begin zaten we vooral aan de rand
van het popgebied met onze muziek. De tournees
hebben daar veel aan veranderd. Het zal een soort
tijdloze muziek worden, we gaan terug naar het
swingende, zoals in de pubrock. Pete Townsherci
van The Wno vertelde ons dat nu de tijd njp ls
voor de muziek van Alquin. Met name :r. Engeland
ligt het klimaat gunstig voor ons. dacht hij- Weet je
overigens, dat Townshend Who-invloeden hoorde :n
ons spel? Vooral in onze wat meer theatrale
stukken".
ZATERDAGKRANT
III
Men zou geneigd zijn te veronder
stellen, dat een probleem in 't al
gemeen moeilijker is op te lossen,
naarmate er meer schijven aan te
pas komen. Een miniatuur niet
(en hoogste tweemaal zeven schij
ven kost inderdaad heel wat min
der iioofdbrekens dan eer. fanta
sieprobleem niet een groot aantal
schijven en zelfs nog enkele dam
men. Maar bij een eindspelcom-
positic is het aantal schijven mi
nimaal en de moeilijkheidsgraad
dikwijls optimaal. Dit komt om
dat het grote aantal lege velden
even zovele vluchtvelden bete
kent, waardoor liet aanta' moge-
47-42 36x38; 25-20 24x15: 39-33
28x50; 49-44 50x25; 48-42 25x37;
31x4 35x44; 4x16 met na 7-11 dub
bele oppositiewinst door 26-21.
lijkheden varianten bijzon
der groot kan zijn. Van de grote
eindspelcomponist C. Blankenaar
is bekend, dat hij vraagstukken
maakte, die slechts enkelen kon
den oplossen en van sommige
eindspelen is de oplossingzelfs
nog nooit gevonden.-
Aan de hand van een drietal voor
beelden kunt u nu echter consta
teren, dat de moeilijkheidsgraad
ook evenredig kan zijn aan het
aantal gebruikte schijven.
DIAGRAM I
Tn dit miniatuur van Nicolas
wordt langs eenvoudige weg de
winst bereikt. Wit speelt 24-19,
zwart dc mcerslag 26x46 latende.
Dan 20-14 met wederom rrcerslag
46x40. Na 14x1 13x24; 1x20 15\24
bereikt wit op elegante wijze met
45x34 een zuivere oppositionele
winst.
Een vraagstukje om aan geïnte
resseerde niet-dammers te laten
zien, omdat op eenvoudige wijze
iets van de verborgen schoonheid
van het damspel wordt getoond.
DIAGRAM II
Werden in het eerste piobleem
slechts 14 schijven gebruikt, nu
zijn het er 20. De oplossing is
dan ook minder gemakkelijk te
vinden. Maar laten we dc- proble
mist C. v. d. Sommen uit Eind
hoven op de voet volgen. Wit
speelt heel vrijgevig 39-33 en
zwart slaat drie schijven 28x37.
Na 47-42 37x48 volgt het plakker-
tje 38-32 48x14; 32x3 (wie had
daar de witte dam gedacht?)
23x34; en dan de ontknoping 26-21
16x27; 46-41 14x46 en 3x5 met het
lange lijn of 46/5 motief. Weer
een aardig stukje demonstratie
materiaal.
DIAGRAM III
In dit probleem van de Rus W.
P. Matuss tellen we 26 schijven.
De oplossing is verre van gemak-
DIAGRAM I
kelijk en u kunt zich tot de be
kwame oplosser rekenen indien
u erin slaagt deze te vinden. Te
gen de tijd, dat u wanhopig gaat
DLAGR.AM III
worden, geven wij u de raad het
zoeken maar te staken en de op
lossing elders op deze pagina te
raadplegen!
DIAGRAM II
3
Wt
a m
Ff
a et
3 -
e
3
s
m
5
m
m
m 9
9
s
1 1
a
Wj ff.;
-1
S
m m
O
9
9
9
9 9 m
i
m
9
3
Q.
m Q G
5'
O £3
In de maand juni zal in Nice voor de 21e keer de schaakolympiade
voor landenteams worden gehouden. Niet minder dan 76 landen heb
ben ingeschreven, iets minder dan werd verwacht, maar toch meer
dan ooit tevoren.
Favonet is natuurlijk de louter uit wereldkampioenskandidaten be
staande ploeg van de Sowjet-Unie, maar de tegenstand zal deze keer
waarschijnlijk nog heviger zijn dan de vorige keer in Skopje (1972),
toen de Hongaren pas in de laatste ronde moesten afhaken. Ook de
Amenkanen zullen hoge ogen kunnen gooien, als wereldkampioen
Fischer tenminste het eerste bord voor zijn rekening neemt, hetgeen
op dit ogenblik allerminst zeker is. Het team van Joegoslavië is even
eens zeer sterk, hoewel, met uitzondering van Ljubojevic, weinig
jeugdig talent aanwezig is.
En aan de Nederlanders! Met Jan
rimman voor de eerste keer als
ijstaanvoerder lijkt een zeer hoge
plaats binnen bereik,
tanden die zeker geen potjes zul-
en breken zijn o.a. Andorra, Mo
naco, Trinidad, de Faroer Ei-
Jen en de Maagdeneilanden twee
^ams!). Ook de Nederlandse An
tillen geven acte de présenee, met
ninstens een Nederlander aan een
ier borden (Weiland).
3e geweldige omvang van het
«ernooi illustreert afdoende, dat
Jet schaakspel de wereld ver
overd heeft!
Uit de vorige Olympiade in Skop-
ie twee lekkere aanvalspartijen.
(Vit: Hug (Zwitserland).
2wart: Hort (Tsjecho-Slowakije).
I c4 Pf6 2 Pf3 e6 3 g3 b6 4 Lg2
Lb7 5 0-0 Le" 6 d4 0-0 7 Pc3 Pe4
(let verwisseling van zetten is de
de-Indische verdediging ont
staan.
I Pe4:
Sen tamme zet. Meer perspectief
jiedt 8 Dc2 of de nieuwere zet 8
Ld2!
Le4: 9 Lf4 dG 10 Dil2 Pd7
II Tfdl
Twijfelachtig. De toren doet op
il niet veel. Op fl zou een betere
.aak voor hem weggelegd zijn-
De structuur van de stelling is
'.odanig, dat wit op de damevleu
gel zijn kansen moeten zoeken
zonder de verdediging van de ko
ning te verwaarlozen. Beter was
11 Tacl om met b4 en c5 tot te
genspel te komen.
11 h6! 12 Pel T5! 13 Le4:
ik niet erg handig. Nu komt de
-lijn open en niet in wits voor
deel...
13 fe4: 14 Dc2 Pf6 15 f3
Misschien heeft wit gedacht zwart
.ot slaan op f3 te kunnen bewe-
;en. Hij komt bedrogen uit.
1 5g5 16 Le3
2eer ingewikkeld maar onvoldoen-
ie was het stukoffer 16 Le5.
16 De8! 17 Kg2
Niet beter was 17 fe4: Pg4! waar-
ia de zwarte aanval een vemieti-
jende kracht krijgt.
17 Dh5! 18 h3 Dg6 19 Tacl
Tf7 20 fe4: g4 21 h4 e5! 22
Dd3
De zwartspeler geeft nog de vol-
jende fraaie variant: 22 de5: de5:
13 Kh2 Taf8 24 Pd3 Pe4! 25 Pe5:
Tf2-f26 Lf2: Tf2:-|- 27 Kgl Df5!
•net de dreiging Tg2
12 Pe4: 23 Pc2 Taf8 24
Lgl Zie diagram.
>4 Lh4::! 25 gh4: Tf3Ü 26 Pe3
Tg3:+ 27 Khl (27 Kh2 Dh5)
I
X 111
X
S <G)
W X
Wit gaf het op.
(Vit: Martz (USA) Csom (Honga
rije) Nimzo-Indisch.
I cl Pf6 2 Pc3 e6 3 d4 Lb4 4
13
Een scherpe variant.
I c.ï 5 dó Lc3: 6 be3: Ph.ï
Sen paard aan de kant is een
schand'! Maar niet altijd!
7 g3 f5 8 e4 f4!
De zwarte dame loert naar h4!
Pe2 e5 10 Lh3 0-0 11 0-0
Spelen met vuur. Met 11 Lg4!
?f6 12 Lh3! had wit gelijk spel
-:unnen behouden.
12 d6 12 Lg4?
Vu gaat dat niet goed meer. Ne-
nen op c8 gaf nog redelijk spel
Swart maakt de partij nu met een
(lanzend stukoffer op lange ter-
mjn tot. een juweeltje van aan-
.•alstechniek.
12 fg3:ü 13 Lh5: gh2:! 14
Khl
Drappig is ook 14 Kg2? Dh4 15
Lg4 Lg4: 16 fg4: hlD-f 17 Thl:
Df2+ 18 Kh3 T13 enz.
14 Dh4 15 Lg4 Lg4: 16 fg4:
Pd"
2wart ontwikkelt zich rustig. Wit
can niet anders dan afwachten.
17 Lb2
Deze loper bijt op graniet.
!7 TH: 18 Dfl: Tf8 19 Del
Jh3 20 Tdl Tf.3 21 gó prs
A'it moet geduldig afwachten hoe
ie zwarte aanval zich ontplooit.
22 Pel Pg6 23 Dd2 Pf4 24 g(»
Tot mat leidt 24 Dh2: Tfl-f- 25
rri: Dfl: 26 Dgl Df34- 27 Kh2
Dh3.
.'4 Ph5 25 gh": Kh8:
Viet 25 Kh7:? wegens 26
Dh2:!
>6 Pe2 Tf2
COR JANSEN
Dplossing partijstelling uit de vo-
ige rubriek: I Td3ü 2 Pd3:
Le6 mat.
Voor deze week een eindspelstu
die.
XX X X X X
X X
Lazard 1930
iVit: Ka4 pionnen op a5 b5 c4 e5
?5 en h4-
Zwart: Ka2 pionnen op a7 b7 d7
ifi e7 f7 g7 en g6.
■Vit aan zet maakt remise!
Op dc algemene voorjaarsvergadering van de Delta Federatie, te
Kergcn op Zoom, is het besluit gevallen om met ingang van 1975 een
Jinglimiet in te stellen voor het Grevelingen-meer. Een gelukkig
Pöluit, daar deze beslissing een beter beheer, van het Grevelingen-
t ïMi 3-S .Vlswaler' waarborgt. Tot 1975 zal van de hengelaars meer
«'(discipline worden gevraagd om zich te matigen in het aantal mee
wa)nemen V'S' tot heden toe is door de hengelaars roofbouw op dit
l ScPleegd. De beroepsvissers mogen, op een stuk of tien na, geen
ppnV'^meenemen 0,11 te.verhandelen. Door enkele sportvissers is liet
K presteerd om kilo's gevangen platvis aan de vishandel te verkopen
h voor zowel sport als beroep, een onverkwikkelijke zaak. Het
SC-°-U p,atvis mcenemen opdat de sportvisserij er zo lang
hpn i pr?fijt van zal hebben. Helaas heeft een groot aantal
wni rFS 0,1 n'el be~repen. De hoofdzaak van de hengelsport is de
ia» L ,.men beleeft aan het vangen van een vis. De belangrijkheid
i vissen zit niet 'n het meenemen van een zo groot mogelijk
aantal vissen of in dit geval plati issen
tit H°t -d-aarvan is het vcr,laa' van de oude man en de grote
net beschrijft op boeiende wijze een verhaal van een oude man
eii een grote zalm. De oude man had wekenlang het gedrag van een
flinke maar uiterst sluwe zalm bestudeerd. Op de dag dat de man
ging proberen om de vis aan de haak te krijgen lukte dit ook. door
een list van de oude man. Nadat de vis eenmaal aan de haak zat.
ontspon er een geweldige strijd die lang duurde. Uiteindelijk trad
de oude man als overwinnaar op. De spanning vloeide bij de oude man
weg zodra hij de vis op het droge had. Als waardig besluit gaf deze
oude sportvisser dc prachtige zalm zijn vrijheid terug als dank voor
(le geleverde strijd en spanning.
Nu wil ik geen propaganda voeren om al de vis terug te zetten,
aangezien ik dat ook niet doe. Men dient wel rekening te houden met
de aard van liet viswater. Als men aan het strand een leefnet vol vis
mee naar huis neemt, zal de visstand er nagenoeg geen invloed
van ondervinden, terwijl dit bij een afgesloten water wel het geval is.
Het is weipig zinvol om veel vis mee naar huis te nemen om vooral
toch maar te kunnen laten zien dat de vangst beslist geen vissersla
tijn was. In een rapport over het Grevelingenmeer staat dat het type
hengelaar clat er vist. zeehengelaars zijn. Wie echter de materialen
van deze hengelaars vergelijkt met de hengelaars die b.v. regelmatig
aan zeehengelconcoursen meedoen, zal tot de ontdekking komen dat
er een groot verschil is. Op het Grevelingenmeer komen veel henge
laars die men als nieuwkomers kan beschouwen en binnenvissers die
ook wei eens Iets anders willen zien dan zoetwatervis.
Als men vele jaren aan de hengelsport doet wordt men kieskeurig.
Men gaat selecteren in het vangen van bepaalde vissoorten. Het van
gen van één geep aan een ragfijne lijn of het vangen van één zeebaars
aan een lepel of pilker geeft dan meer plezier dan een net vol platvis.
Een andere reden waarom het Grevelingenmeer niet aantrekkelijk is
voor de echte zeehengelaars, is het stilstaand water. Water dat aan eb
en vloed ondehevig is, is stromend water, dat levend water betekent.
Water dat steeds in beweging is en elk tij weer anders is. Het water dat
onderhevig is aan plankton en ander levend organisme dat steeds
wordt meegevoerd. Voor de zeehengelaars is dan ook te hopen dat
het plan Klaasesz aanvaardbaar zal zijn. Dit plan biedt voor de
zeehengelaars veel gunstige aspeUten. Een paar van die positieve
punten zijn: een natuurlijke visstand, geen wegvallende zeeaasvoor-
ziening. stromend water en wellicht geen noodgedwongen vanglimiet
voor de Oosterschelde.
Abba
S. (Z) BK Ml DAT
Tne Cêu
3. 110) THE CAT CREPT IS
I DE WILDE BOEREN
A (S) IS THE STILL OT THE
Nir.HT
Jack ivnej
I DRS. A. BOEKHORST
Een van de mysterieuze zaken waarom paar A een
parentoernooi wel wint en het beter geachte paar B niet,
is dat de spelers van paar A de techniek en de tactiek
van het spelen van parenwedstrijden heter onder de knie
hebben. Bridge is nu eenmaal een heel lastig spel en
alleen de opletcnde speler die voortdurend in de gaten
heeft wat er in een spel aan de hand is. zal goedr
resultaten boeken. Het volgende 'dooie' spel leverde door
slim afspel een gouden overslag op.
93
V 8754
A 10 7 2
A 374
4 B 7 2
V H B 3
9 54
4» H 10 6 3
4 A 8 6 5
V A 10 2
H V 3
4» A92
Zuid was gever, allen kwetsbaar en het was ©en
parenwedstrijd. Zuid opende met 1 SA waarna iedereen
er het zwijgen toe deed.
West kwam normaal uit met klaveren drie. Oost speelde
de boer en mocht die houden. Oost vervolgde natuurlijk
met de vrouw en wat er nu gebeurde is heel leerzaam:
Zuid nam ae tweede klaverenslag met het aas en speelde
klaveren negen na. Hij ging ervan uit dat West vier of vijf
klaveren zou hebben en dat het verliezen van een stuk of
v'er siagc-n in die kleur hem niet kon deren. He:
aantrekkelijke van deze spelwijze was dat ook Oost
op die klaverenkaarten moest gaan afgooien er. dat zou
wel eens interessant kunnen worden-
West kwam dus me: klaveren tien aan slag en speelde de
vierde klaveren na. Op tafel ging een hartentje weg en
daar zat Oos:: het afgooien van ruiten of harten l-.jk: me'
zo aantrekkelijk en schoppen vier is een voor de har/1
liggende kaan om bij te speien. Bovendien zou dje
schoppen vier interesse in schoppen aangeven want Oos-
West signaleerden met een lage kaart aan. Oost deed dus
schoppen vier weg en West kwam heel trouw me:
schoppen na. Oost legde de vrouw en Zuid liet hem che
slag houden. Het is nu heel moeilijk voor Oost om te
bepalen of West van drie of vier schoppens heef*
nagespeeld, hij speelde in ieder geval weer schoppen en
Zuid liet er verder geen gras meer over groeien.
Hij nam het aas en vervolgde met schoppen die
.•oor de tegenpartij was.
Maar dat was wel de laatste slag die Oost-West nog
'.regen want Zuids vierde schoppen:je was inmiddels vr.j
jeworden en Zuid maakte twee schoppenslagen. eer.
harten, vier ruiten en een klaverslag. Dat betekende
acht slagen en een score van plus 320 in de Noorri-
Zuid-iijn Uiteraard waren de meest Noord-Zuidparen
niet verder gekomen dan 1 SA precies gemaakt voor
plus 90 of twee harten precies voor plus 110 en
deze overslag was dus bijna een topscore waard
De pointe van dit speelprobleem is dat Zuid de tweede
klaverslag neemt en er vervolgens met klaveren uitgaav
Deze manoeuvre berust op het oude principe da: men de
tegenpartij kansen moet geven om fouten te maker.,
he-geen zij alleen kan doen wanneer ze aan slag is
Dergeli-ke spelletjes beslissen de parentoemooien. Wie in
he: bovenstaande voorbeeld zijn zeven slagen bij eikaar
g-3b~oclt en daar tevreden mee is. zal wel nooit op óe
komen...