Alquin, terug naar het swingende Help een handje. Vergeet de 9 eijfers niet. SCHAAK VEROVERT DE WERELD! 1 x x i Si TOP TIEN GOUDEN OVERSLAG ZATERDAG 18 MEI 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 21 Alquin zit midden in een internationale doorbraak naar internationaal aanzien. De Delltse popformatie, behoort tot het rijtje uiterst geselecteerde topgroepen in ons land, waartoe bijvoorbeeld ook Focus, Golden Earring. Supersister en Solution behoren. Sinds 1972, toen de groep zich in een optreden tijdens het Holland Festival voor het eerst aan een groot publiek presenteerde, is het snel bergopwaarts gegaan. In Nederland werd het hele clubcircuit afgewerkt, zodat Alquin bekend is van de Boerenvreugd in Aalsmeer tot aan het Maf cent rum in Maasbree. Vorig jaar kwam de eerste tournee door Enge land, later volgden Duitsland en Frankrijk. Begin dit jaar stonden de Delftenaren voor 22.000 man in het Parijse Palace des Expositions als „supporting act" van The Who. Daarna ging het weer Engelandwaarts met de Earring. Waarschijnlijk in oktober gaat een uitgebreide tournee door de Verenigde Staten van start. Amerika is het uiteindelijke doel van Alquin. zo niet van elke groep die in eigen land aan de top staat. Er moet voordien nog hee! wat gebeuren. De groep heeft nog geen duidelijk visitekaartje in de vorm van een hitsingle ojiar wordt hard aangewerkt en er blijken zich nog diverse problemen met de geluidsapparatuur en de akoestiek in verschillende zalen voor te doen. Alquin. De naam is de Engelse ..vervoeging" van Alquin. een middeleeuws klooster in Delft, genoemd naar de abt Alcuinis. De zes leden van de groep zijn verknocht aan die ruimte. Ze repeteren er en ook hun studio komt er. De groep bestaat uit de blazers Job Tarenskeen 1 ook percussie) en Ronald Ottenhoff «diverse saxen en Ouiti. Ferdinand Bakker (viool, gitaar, piano, arpsynthesizer), Dick Franssen (orgel en piano), Hein Mars (bas) en Paul Weststrate (drums). ADVERTENTIEJ Wie tegenwoordig alle lovende recensies over de popgroep Alquin leest, zal het waarschijnlijk nog steeds verwonderen dat deze groep na afloop van het concert tijdens liet Holland Festival in '72 zo consequent werd weggeschreven. Saxofonist Job Tarcnskeen. die samen met organist-pianist Dick Franssen en de andere blazer Ronald Ottenhoff. de basis voor Alquin legde: „Die negatieve reacties deden ons op dat moment niet zo veel. We werden op de been gehouden door een ongebreideld enthou siasme van het publiek. Muzikaal klopte het mis- jchicn niet zo goed allemaal, maar bij het publiek sloeg onze muziek duidelijk aan". „Vergeleken met andere groepen is het met ons erg snel gegaan, al heb je het als Nederlandse groep niet makkelijk in ons land. Er heerst hier nog altijd de idee dat buitenlandse groepen beter zijn, Daardoor worden ze ook sneller geaccepteerd. Dat Nederpopsyndroom wordt minder, maar het is er nog steeds". ,je merkt pas hoe moeilijk je hier ligt, als je in Engeland optreedt. Pers en publiek, hoewel erg chauvinistisch, nemen daar een veel objectiever houding aan. Ze vinden het niet belangrijk waar je vandaan komt. De pers ziet ons daar als een vertegenwoordiger van wat zij de continentale pop- sound noemen. Ze zoeken een relatie met Focus, de groep die voor hen de eerste continentale popsound maakte. Hier zien ze ons als een Nederpop- groep". Ronald Ottenhoff: „Sinds het Holland Festival zijn we echt gaan werken aan ons repertoire. We hebben toen duidelijk geen vaste richting gekozen. Marks, onze eerste elpee, kun je nog zien als een niet duidelijk omschreven stijl. Veel jazzy nummers en andere stijlen, waar we in die eerste jaren mee bezig waren. Mountain Queen vormt veel meer een geheel. Dat is nu die continentale popsound. Vanaf half juli gaan we aan de derde elpee werken, waarvoor we al veel losse ideeën hebben. Meer nog dan op de Mountain Queen, zul je op deze plaat een strak idee bemerken". Tarenskeen: „De nummers zullen ook soberder worden. Ik betrap me er wel eens op als ik de Mountain Queen hoor, dat ik even moet uitpuffen. Het zijn heel erg beladen nummers. De nieuwe elpee zal een stuk rustiger worden, met korte nummers". INVLOED voor John Coltrane, Sonny Rollins en Charlie Parker, vooral Parker. Ik heb toen besloten om met tenorsaxofoon verder te gaan". 'TRESHOLD FEAR' Er is in de Alquin-sound veel invloed van buitenaf te horen. Tarenskeen: „We zijn een erg jonge groep, laat ik dat voorop stellen. Onze zes-mansformatie is in haar tweejarig bestaan nog niet gewijzigd. Alle zes achtergronden zijn nog terug te vinden. Ieder van ons zou wel een solo-elpee willen maken. Dan zou het je opvallen hoe verschillend die platen zijn. We hebben nu nog vaak struggle met elkaar om de sound de vorm te geven die we in ons achterhoofd hebben. Wat de hoofdinvloeden aangaat, geloof lk dat we meer onder invloed staan van de Ameri kaanse pop dan van de Engelse". Job: „Inhoudelijk ben ik erg beïnvloed door de Beatles. Wat de teksten betreft, zou ik Bob Dylan willen noemen. En ik ben een echte The Band freak". Ronald: „Voor mij is het meer de periode van voor de pop geweest, de jazz, die mij heeft beïnvloed. Toen de Beatles Sergeant Peppers uit brachten, ben ik bewust naar pop gaan luisteren en vanaf dat moment ben ik ook sterk beïnvloed geraakt". Job en Ronald leerden elkaar in het voormalige Nederlandsch-Indië kennen. Ronald: „Ik ben met blokfluit begonnen en ben beïnvloed door dixieland- muziek. Pa draaide veel van dat soort platen. Van Benny Goodman bijvoorbeeld en Sidney Bechet, van wie ik een groot liefhebber werd. Ik begon klarinet te studeren omdat ik in een dixielandbana- je wilde spelen. In 1963 leidde dat tot een kwartet- je, hier in Nederland. Later vond ik dat klarinet in deze combinatie wat te iel klonk. Mijn ontwikkeling in de jazz ging ook .verder: ik had belangstelling Als u iemand per bankgiro betaalt, vermeld dan alstublieft zijn bankrekeningnummer. Voor u een kleine moeite, voor ons een belangrijke tijdbesparing. Bovendien voorkomt uw medewerking vertraging bij het betalen. Graag dus die negen cijfers op uw opdracht. Hartelijk dank alvast. Samen met Dick Franssen richtten Job en Ronald in 1966 de rhythm and blues-groep Threshold Fear (Drempelvrees) op. Deze groep werd de basis voor Alquin. Er werd stevig gejamd bij de Fear, maar langzamerhand werd hel een groep voor bruiloften en partijen. Ronald: „We wilden toen betere muziek gaan maken en besloten tot uitbreiding Job: „Onze band heeft een erg bevoorrechte manier van geboren worden. Als je van je spel in een groep moet verdienen, dan heb je automatisch een andere instelling. Voor ons de meesten zaten op de technische hogeschool was het aanvanke lijk een hobby". Tarenskeen heeft binnen Alquin een typische func tie als tussenpersoon. „Ik ben minder instrumenta list dan Ronald. Ik heb een gekke plaats in de groep: tweede saxofonist, tweede percussionist, tweede in alles. Een soort verbindingsman". Ronald: ..Als instrumentalist ben je iemand met een soort contactstoornis. Je uit je via je instru ment aan het publiek Dat heeft zijn "beperkingen Job verzorgt het eigenlijke contact tussen ons en het publiek, als een soort tussenpersoon". Job: „Ik voel me meer artiest dan muzikant. Ik speel heel erg graag tamboerijn. Dat. is een soort machtsmiddel, dat sterk visueel werkt. Ik ben een beetje uitgekeken op de sax. Vroeger, de periode dat we in de clubs speelden, waren we echte muziek!reaks. We hadden genoeg aan de kick die je vanuit de muziek kreeg. Nu we voor zalen met een paar duizend kids hebben gespeeld, is dat anders geworden, de kick komt nu meer uit het publiek. We zjjn niet zo erg kunstenaar-musici meer". Ronald: ..Neem .de Mahavishnu Orchestra als voorbeeld. Dat is muziek voor musici. Daarmee sta I I I De gezamenlijke banken. I I I I I I f i I I je in wezen erg ver van je publiek af. Dat bedoelt Job eigenlijk met waar hij vanaf wil. Job. ..Bij onze platenmaatschappij hebben ze lange tijd gezegd: jullie zijn ons njet-oommerciële paradepaardje Maar je moet toch echt zoeken naar het commerciële in je werk. Er moet brood op de plank zijn. Commercie is een zwaar beladen woord in ons land. Maar we hebben langzamerhand ook een nieuw publiek in de zaal gekregen, dat het a- tonale, het experimentele niet begrijpt. Voor hen is muziek meer een lichamelijke beleving. We hebben in het buitenland gemerkt dat onze muziek er swingt. Het is voor ons een taak daar verder aan te werken". Jullie bezetting wijkt erg sterk af van de door snee.popgroepen met drie of vier gitaren en drums. Job: ..Ferdinand heeft als gitarist een erg moeilij ke taak binnen Alquin. Hij heeft een speciale functie, moet zich zeer sterk op de vlakte houden. Zijn spel wordt goed aangevuld door de organist, maar hij is toch geen echte gitarist. We hebben wel eens gejamd met een tweede gitarist, maar dan krijg je een heel ander geluid. Ik ben erg tevreden met onze sound. Er is nog veel uit tc diepen" Job: ..We gaan in de komende periode terug naar de eenvoud. Met de blazers m:ryier op de voor grond. We gaan de dingen wat simpeler benaderen, het geheel aanvaardbaarder maken. Ronald: ..Dat de gewone man ook met zijn vort op en neer kan gaan. Maar we willen ook hc aandachtig luisterende publiek tevreden stel len". Job- „In het begin zaten we vooral aan de rand van het popgebied met onze muziek. De tournees hebben daar veel aan veranderd. Het zal een soort tijdloze muziek worden, we gaan terug naar het swingende, zoals in de pubrock. Pete Townsherci van The Wno vertelde ons dat nu de tijd njp ls voor de muziek van Alquin. Met name :r. Engeland ligt het klimaat gunstig voor ons. dacht hij- Weet je overigens, dat Townshend Who-invloeden hoorde :n ons spel? Vooral in onze wat meer theatrale stukken". ZATERDAGKRANT III Men zou geneigd zijn te veronder stellen, dat een probleem in 't al gemeen moeilijker is op te lossen, naarmate er meer schijven aan te pas komen. Een miniatuur niet (en hoogste tweemaal zeven schij ven kost inderdaad heel wat min der iioofdbrekens dan eer. fanta sieprobleem niet een groot aantal schijven en zelfs nog enkele dam men. Maar bij een eindspelcom- positic is het aantal schijven mi nimaal en de moeilijkheidsgraad dikwijls optimaal. Dit komt om dat het grote aantal lege velden even zovele vluchtvelden bete kent, waardoor liet aanta' moge- 47-42 36x38; 25-20 24x15: 39-33 28x50; 49-44 50x25; 48-42 25x37; 31x4 35x44; 4x16 met na 7-11 dub bele oppositiewinst door 26-21. lijkheden varianten bijzon der groot kan zijn. Van de grote eindspelcomponist C. Blankenaar is bekend, dat hij vraagstukken maakte, die slechts enkelen kon den oplossen en van sommige eindspelen is de oplossingzelfs nog nooit gevonden.- Aan de hand van een drietal voor beelden kunt u nu echter consta teren, dat de moeilijkheidsgraad ook evenredig kan zijn aan het aantal gebruikte schijven. DIAGRAM I Tn dit miniatuur van Nicolas wordt langs eenvoudige weg de winst bereikt. Wit speelt 24-19, zwart dc mcerslag 26x46 latende. Dan 20-14 met wederom rrcerslag 46x40. Na 14x1 13x24; 1x20 15\24 bereikt wit op elegante wijze met 45x34 een zuivere oppositionele winst. Een vraagstukje om aan geïnte resseerde niet-dammers te laten zien, omdat op eenvoudige wijze iets van de verborgen schoonheid van het damspel wordt getoond. DIAGRAM II Werden in het eerste piobleem slechts 14 schijven gebruikt, nu zijn het er 20. De oplossing is dan ook minder gemakkelijk te vinden. Maar laten we dc- proble mist C. v. d. Sommen uit Eind hoven op de voet volgen. Wit speelt heel vrijgevig 39-33 en zwart slaat drie schijven 28x37. Na 47-42 37x48 volgt het plakker- tje 38-32 48x14; 32x3 (wie had daar de witte dam gedacht?) 23x34; en dan de ontknoping 26-21 16x27; 46-41 14x46 en 3x5 met het lange lijn of 46/5 motief. Weer een aardig stukje demonstratie materiaal. DIAGRAM III In dit probleem van de Rus W. P. Matuss tellen we 26 schijven. De oplossing is verre van gemak- DIAGRAM I kelijk en u kunt zich tot de be kwame oplosser rekenen indien u erin slaagt deze te vinden. Te gen de tijd, dat u wanhopig gaat DLAGR.AM III worden, geven wij u de raad het zoeken maar te staken en de op lossing elders op deze pagina te raadplegen! DIAGRAM II 3 Wt a m Ff a et 3 - e 3 s m 5 m m m 9 9 s 1 1 a Wj ff.; -1 S m m O 9 9 9 9 9 m i m 9 3 Q. m Q G 5' O £3 In de maand juni zal in Nice voor de 21e keer de schaakolympiade voor landenteams worden gehouden. Niet minder dan 76 landen heb ben ingeschreven, iets minder dan werd verwacht, maar toch meer dan ooit tevoren. Favonet is natuurlijk de louter uit wereldkampioenskandidaten be staande ploeg van de Sowjet-Unie, maar de tegenstand zal deze keer waarschijnlijk nog heviger zijn dan de vorige keer in Skopje (1972), toen de Hongaren pas in de laatste ronde moesten afhaken. Ook de Amenkanen zullen hoge ogen kunnen gooien, als wereldkampioen Fischer tenminste het eerste bord voor zijn rekening neemt, hetgeen op dit ogenblik allerminst zeker is. Het team van Joegoslavië is even eens zeer sterk, hoewel, met uitzondering van Ljubojevic, weinig jeugdig talent aanwezig is. En aan de Nederlanders! Met Jan rimman voor de eerste keer als ijstaanvoerder lijkt een zeer hoge plaats binnen bereik, tanden die zeker geen potjes zul- en breken zijn o.a. Andorra, Mo naco, Trinidad, de Faroer Ei- Jen en de Maagdeneilanden twee ^ams!). Ook de Nederlandse An tillen geven acte de présenee, met ninstens een Nederlander aan een ier borden (Weiland). 3e geweldige omvang van het «ernooi illustreert afdoende, dat Jet schaakspel de wereld ver overd heeft! Uit de vorige Olympiade in Skop- ie twee lekkere aanvalspartijen. (Vit: Hug (Zwitserland). 2wart: Hort (Tsjecho-Slowakije). I c4 Pf6 2 Pf3 e6 3 g3 b6 4 Lg2 Lb7 5 0-0 Le" 6 d4 0-0 7 Pc3 Pe4 (let verwisseling van zetten is de de-Indische verdediging ont staan. I Pe4: Sen tamme zet. Meer perspectief jiedt 8 Dc2 of de nieuwere zet 8 Ld2! Le4: 9 Lf4 dG 10 Dil2 Pd7 II Tfdl Twijfelachtig. De toren doet op il niet veel. Op fl zou een betere .aak voor hem weggelegd zijn- De structuur van de stelling is '.odanig, dat wit op de damevleu gel zijn kansen moeten zoeken zonder de verdediging van de ko ning te verwaarlozen. Beter was 11 Tacl om met b4 en c5 tot te genspel te komen. 11 h6! 12 Pel T5! 13 Le4: ik niet erg handig. Nu komt de -lijn open en niet in wits voor deel... 13 fe4: 14 Dc2 Pf6 15 f3 Misschien heeft wit gedacht zwart .ot slaan op f3 te kunnen bewe- ;en. Hij komt bedrogen uit. 1 5g5 16 Le3 2eer ingewikkeld maar onvoldoen- ie was het stukoffer 16 Le5. 16 De8! 17 Kg2 Niet beter was 17 fe4: Pg4! waar- ia de zwarte aanval een vemieti- jende kracht krijgt. 17 Dh5! 18 h3 Dg6 19 Tacl Tf7 20 fe4: g4 21 h4 e5! 22 Dd3 De zwartspeler geeft nog de vol- jende fraaie variant: 22 de5: de5: 13 Kh2 Taf8 24 Pd3 Pe4! 25 Pe5: Tf2-f26 Lf2: Tf2:-|- 27 Kgl Df5! •net de dreiging Tg2 12 Pe4: 23 Pc2 Taf8 24 Lgl Zie diagram. >4 Lh4::! 25 gh4: Tf3Ü 26 Pe3 Tg3:+ 27 Khl (27 Kh2 Dh5) I X 111 X S <G) W X Wit gaf het op. (Vit: Martz (USA) Csom (Honga rije) Nimzo-Indisch. I cl Pf6 2 Pc3 e6 3 d4 Lb4 4 13 Een scherpe variant. I c.ï 5 dó Lc3: 6 be3: Ph.ï Sen paard aan de kant is een schand'! Maar niet altijd! 7 g3 f5 8 e4 f4! De zwarte dame loert naar h4! Pe2 e5 10 Lh3 0-0 11 0-0 Spelen met vuur. Met 11 Lg4! ?f6 12 Lh3! had wit gelijk spel -:unnen behouden. 12 d6 12 Lg4? Vu gaat dat niet goed meer. Ne- nen op c8 gaf nog redelijk spel Swart maakt de partij nu met een (lanzend stukoffer op lange ter- mjn tot. een juweeltje van aan- .•alstechniek. 12 fg3:ü 13 Lh5: gh2:! 14 Khl Drappig is ook 14 Kg2? Dh4 15 Lg4 Lg4: 16 fg4: hlD-f 17 Thl: Df2+ 18 Kh3 T13 enz. 14 Dh4 15 Lg4 Lg4: 16 fg4: Pd" 2wart ontwikkelt zich rustig. Wit can niet anders dan afwachten. 17 Lb2 Deze loper bijt op graniet. !7 TH: 18 Dfl: Tf8 19 Del Jh3 20 Tdl Tf.3 21 gó prs A'it moet geduldig afwachten hoe ie zwarte aanval zich ontplooit. 22 Pel Pg6 23 Dd2 Pf4 24 g(» Tot mat leidt 24 Dh2: Tfl-f- 25 rri: Dfl: 26 Dgl Df34- 27 Kh2 Dh3. .'4 Ph5 25 gh": Kh8: Viet 25 Kh7:? wegens 26 Dh2:! >6 Pe2 Tf2 COR JANSEN Dplossing partijstelling uit de vo- ige rubriek: I Td3ü 2 Pd3: Le6 mat. Voor deze week een eindspelstu die. XX X X X X X X Lazard 1930 iVit: Ka4 pionnen op a5 b5 c4 e5 ?5 en h4- Zwart: Ka2 pionnen op a7 b7 d7 ifi e7 f7 g7 en g6. ■Vit aan zet maakt remise! Op dc algemene voorjaarsvergadering van de Delta Federatie, te Kergcn op Zoom, is het besluit gevallen om met ingang van 1975 een Jinglimiet in te stellen voor het Grevelingen-meer. Een gelukkig Pöluit, daar deze beslissing een beter beheer, van het Grevelingen- t ïMi 3-S .Vlswaler' waarborgt. Tot 1975 zal van de hengelaars meer «'(discipline worden gevraagd om zich te matigen in het aantal mee wa)nemen V'S' tot heden toe is door de hengelaars roofbouw op dit l ScPleegd. De beroepsvissers mogen, op een stuk of tien na, geen ppnV'^meenemen 0,11 te.verhandelen. Door enkele sportvissers is liet K presteerd om kilo's gevangen platvis aan de vishandel te verkopen h voor zowel sport als beroep, een onverkwikkelijke zaak. Het SC-°-U p,atvis mcenemen opdat de sportvisserij er zo lang hpn i pr?fijt van zal hebben. Helaas heeft een groot aantal wni rFS 0,1 n'el be~repen. De hoofdzaak van de hengelsport is de ia» L ,.men beleeft aan het vangen van een vis. De belangrijkheid i vissen zit niet 'n het meenemen van een zo groot mogelijk aantal vissen of in dit geval plati issen tit H°t -d-aarvan is het vcr,laa' van de oude man en de grote net beschrijft op boeiende wijze een verhaal van een oude man eii een grote zalm. De oude man had wekenlang het gedrag van een flinke maar uiterst sluwe zalm bestudeerd. Op de dag dat de man ging proberen om de vis aan de haak te krijgen lukte dit ook. door een list van de oude man. Nadat de vis eenmaal aan de haak zat. ontspon er een geweldige strijd die lang duurde. Uiteindelijk trad de oude man als overwinnaar op. De spanning vloeide bij de oude man weg zodra hij de vis op het droge had. Als waardig besluit gaf deze oude sportvisser dc prachtige zalm zijn vrijheid terug als dank voor (le geleverde strijd en spanning. Nu wil ik geen propaganda voeren om al de vis terug te zetten, aangezien ik dat ook niet doe. Men dient wel rekening te houden met de aard van liet viswater. Als men aan het strand een leefnet vol vis mee naar huis neemt, zal de visstand er nagenoeg geen invloed van ondervinden, terwijl dit bij een afgesloten water wel het geval is. Het is weipig zinvol om veel vis mee naar huis te nemen om vooral toch maar te kunnen laten zien dat de vangst beslist geen vissersla tijn was. In een rapport over het Grevelingenmeer staat dat het type hengelaar clat er vist. zeehengelaars zijn. Wie echter de materialen van deze hengelaars vergelijkt met de hengelaars die b.v. regelmatig aan zeehengelconcoursen meedoen, zal tot de ontdekking komen dat er een groot verschil is. Op het Grevelingenmeer komen veel henge laars die men als nieuwkomers kan beschouwen en binnenvissers die ook wei eens Iets anders willen zien dan zoetwatervis. Als men vele jaren aan de hengelsport doet wordt men kieskeurig. Men gaat selecteren in het vangen van bepaalde vissoorten. Het van gen van één geep aan een ragfijne lijn of het vangen van één zeebaars aan een lepel of pilker geeft dan meer plezier dan een net vol platvis. Een andere reden waarom het Grevelingenmeer niet aantrekkelijk is voor de echte zeehengelaars, is het stilstaand water. Water dat aan eb en vloed ondehevig is, is stromend water, dat levend water betekent. Water dat steeds in beweging is en elk tij weer anders is. Het water dat onderhevig is aan plankton en ander levend organisme dat steeds wordt meegevoerd. Voor de zeehengelaars is dan ook te hopen dat het plan Klaasesz aanvaardbaar zal zijn. Dit plan biedt voor de zeehengelaars veel gunstige aspeUten. Een paar van die positieve punten zijn: een natuurlijke visstand, geen wegvallende zeeaasvoor- ziening. stromend water en wellicht geen noodgedwongen vanglimiet voor de Oosterschelde. Abba S. (Z) BK Ml DAT Tne Cêu 3. 110) THE CAT CREPT IS I DE WILDE BOEREN A (S) IS THE STILL OT THE Nir.HT Jack ivnej I DRS. A. BOEKHORST Een van de mysterieuze zaken waarom paar A een parentoernooi wel wint en het beter geachte paar B niet, is dat de spelers van paar A de techniek en de tactiek van het spelen van parenwedstrijden heter onder de knie hebben. Bridge is nu eenmaal een heel lastig spel en alleen de opletcnde speler die voortdurend in de gaten heeft wat er in een spel aan de hand is. zal goedr resultaten boeken. Het volgende 'dooie' spel leverde door slim afspel een gouden overslag op. 93 V 8754 A 10 7 2 A 374 4 B 7 2 V H B 3 9 54 4» H 10 6 3 4 A 8 6 5 V A 10 2 H V 3 4» A92 Zuid was gever, allen kwetsbaar en het was ©en parenwedstrijd. Zuid opende met 1 SA waarna iedereen er het zwijgen toe deed. West kwam normaal uit met klaveren drie. Oost speelde de boer en mocht die houden. Oost vervolgde natuurlijk met de vrouw en wat er nu gebeurde is heel leerzaam: Zuid nam ae tweede klaverenslag met het aas en speelde klaveren negen na. Hij ging ervan uit dat West vier of vijf klaveren zou hebben en dat het verliezen van een stuk of v'er siagc-n in die kleur hem niet kon deren. He: aantrekkelijke van deze spelwijze was dat ook Oost op die klaverenkaarten moest gaan afgooien er. dat zou wel eens interessant kunnen worden- West kwam dus me: klaveren tien aan slag en speelde de vierde klaveren na. Op tafel ging een hartentje weg en daar zat Oos:: het afgooien van ruiten of harten l-.jk: me' zo aantrekkelijk en schoppen vier is een voor de har/1 liggende kaan om bij te speien. Bovendien zou dje schoppen vier interesse in schoppen aangeven want Oos- West signaleerden met een lage kaart aan. Oost deed dus schoppen vier weg en West kwam heel trouw me: schoppen na. Oost legde de vrouw en Zuid liet hem che slag houden. Het is nu heel moeilijk voor Oost om te bepalen of West van drie of vier schoppens heef* nagespeeld, hij speelde in ieder geval weer schoppen en Zuid liet er verder geen gras meer over groeien. Hij nam het aas en vervolgde met schoppen die .•oor de tegenpartij was. Maar dat was wel de laatste slag die Oost-West nog '.regen want Zuids vierde schoppen:je was inmiddels vr.j jeworden en Zuid maakte twee schoppenslagen. eer. harten, vier ruiten en een klaverslag. Dat betekende acht slagen en een score van plus 320 in de Noorri- Zuid-iijn Uiteraard waren de meest Noord-Zuidparen niet verder gekomen dan 1 SA precies gemaakt voor plus 90 of twee harten precies voor plus 110 en deze overslag was dus bijna een topscore waard De pointe van dit speelprobleem is dat Zuid de tweede klaverslag neemt en er vervolgens met klaveren uitgaav Deze manoeuvre berust op het oude principe da: men de tegenpartij kansen moet geven om fouten te maker., he-geen zij alleen kan doen wanneer ze aan slag is Dergeli-ke spelletjes beslissen de parentoemooien. Wie in he: bovenstaande voorbeeld zijn zeven slagen bij eikaar g-3b~oclt en daar tevreden mee is. zal wel nooit op óe komen...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 21