In het land van de gehandicapte bruggen nb Politierechter deelt celstraffen uit voor rijden onder invloed nb STOCK Ruim een kwart eeuw tussen marinemannen en soldaten mugenwoordiger - geschokt door eis van week celstraf - 0ec toch ontzegging rijbevoegdheid VERMOUTH a JHEIDAO IS MEI 19M PROVINCIALE ZEEUWSE C O U 8 A N T II ADVERTENTIEl HEN DAGEN CEL EN NEGEN MAANDEN ONTZEGGING VOOR KASTELEIN MIDDELBURG „Dat kost me laan Dat kunt u me toch niet dnca Waar moet ik met m'n 53 jaar „ar ine, Deze emotionele reactie gar ni( Dordrecht afkomstige vertegen- uonrdieer D. N. öonderdagmorgen „or de politierechter in Middelburg, wa officier van justitie mr. Th. Le- (ifrt wegens rijden onder invloed „ust pen week gevangenisstraf een rijontzegging voor de tijd van negen «iniponeerd floor de eis. Op 13 febru ari was hi.i bij Zierikzee rijdend on der invloed tegen de lamp gelo pa. „Ik moei met de auto de kost iffdiénen", wist de man uiteindelijk eikel nog uit te brengen. Voor N- bleef de in zijn beroep fatale ontzegging van de rijbevoegdheid mi nutenlang een angstig grote dreiging omdat politierechter mr. Van Empel1 niet direct uitspraak deed en eerst: nog andere zaken afhandelde. Pas aan het slot van de zitting riep mr. Van Empel de vertegenwoordiger weer voor het hekje om een eind aan alle spanning te maken. Gezien het feit dat Van E. voor de eerste maa.l terecht stond, legde de politierechter buiten een week gevangenisstraf al leen een voorwaardelijke rij-ontzeg- ging op voor de tijd van drie maan den mei een proeftijd van twee jaar. De politierechter werd donderdag ge confronteerd met- een reeks van rij ders onder invloed. Bij automobilist L. G. uit Veere kwam de drankinvloed opvallend aan het licht toen hij op 27 januari in Middelburg met zijn auto op de spoorbaan terecht kwam. G kwam daar terecht doordat hij vanaf de Schroeweg de bocht naar de Kanaalwee te vroeg nam. Hoewel de man elke invloed van sterke drank ontkende, stond die voor de officier en de politierechter duidelijk vast. De 'drank-manoeuvre' kostte de Veere- 'naar uiteindelijk een week gevangenis straf en negen maanden ontzegging. Eenzelfde straf legde mr. Van Empel conform de eis ook op aan de 1 Vlissinger c. S. M. Deze werd op 18 januari aangehouden door de politie [toen hij in de omgeving van zijn woonplaats op rijksweg 58 met een ADVERTENTIE Een hele dag plezier op Beekse Bergen. Groot safaripark. Schoon meer. Breed strand. 40 atlrakties.. Lekker eten. teveel aan drank in zijn auto, reed. De Middelburger C. J. S. was op 20 januari in zijn woonplaats 's-avondsl Iaat na zijn werk aan de drank ge gaan en stapte vervolgens toch nog' ac'nter het. stuur. Duidelijk onder in vloed reed S. zo door de I*ange Delft, Segeersst raat over de Stationsbrug. Uiteindelijk werd hij bij de Kanaal- brug aangehouden. Ook hij werd ver oordeeld tot een week gevangenisstraf en negen maanden ontzegging. De kastelein J. M. J. uit. Brouwers haven keek op 3 februari zelf te diep! justitie. gewoon schandelijk gedrag", fulmi neerde politierechter mr. P. van Em pel tegen de kastelein, die uiteindelijk werd veroordeeld tot een gevangenis straf van 10 dagen en negen maanden1 rijontzegging. Het onder invloed rijden van de Oos-; terlander J. v. d. M. kwam aan hei licht toen deze op 9 februari in zijnj woonplaats op klaarlichte dag tegen] een muur reed met zijn auto. Een bloedproef wees een alcoholpromillage van maar liefst. 2.40 aan. „Ver over de schreef", constateerde de officier van BIANCO ROSSO DRY puur, met ijs, als longdrink, erg lekker... hoe dan ook! in het glaasje, waarna hij toch nog' achter het stuur stapte. In deze toe stand reed de man in een omgeving van zijn woonplaats abrupt een voor- rangsweg op, waarbij een frontale bot sing r Deze eiste tegen Van der M. dan ook twee weken gevangenis en negen maanden ontzegging. De straf werd door mr. Van Empel teruggebracht, tot één week onvoorwaardelijk en één Politiek café in 'De Roselaer' Sas van Gent SAS VAN GENT In de 'Roselaer' in Sas van Gent wordt woensdag 22 mei een 'politiek café' gehouden. Bij die gelegenheid kunnen Sasse jonge ren de lijsttrekkers van groeperingen die in Sas van Gent meedoen aan de raadsverkiezingen aan de tand voelen over hun programma's. De bijeen komst begint om 20.00 uur, Voorjaar zet definitief door MIDDELBURG De afgelopen dagen zijn weer tal van interessante waarnemingen gedaan waaruit duide lijk blijkt, dat hel voorjaar nu defini tief doorzet. De heer H. Warren uit' Kloetinge schreeft dal de nachtegaal in het bosje van Goes-Zuid, dat sinds de ondergroei niet meer wordt dood- gespoten, een dorado is voor vogels., zo zingen daar bovendien de fitis.l zwartkop, tuinfluiter. grasmus en braamsluiper enzovoorts. Vandaag 14 mei. zo schrijft hij. zag ik door het keukenraam in onze tuin in, Kloetinge van vlakbij een draaihals, op mierenjacht. De vogel bewoog zich op een wonderlijke manier. Later ver dween hij in' de bomen, hij was slechts twee meter van ons vandaan. Mevrouw J. Boskom-Repko uil Veere berichtte het volgende: .„Toen mijn man deze week op de weg tussen Aagtekerke en Westkapelle reed, zag hij ;eerz jong hertje voor zijn auto lopen. Het was nog erg klein, bleef enicje tijd voor de heel langzaam, rijdende auto huppelen en verdween na een poosje in het groen. Het was midden op de dag om half vier". De heer G. Schipper uit Borssele heeft boven Zuid-Beveland zeer veel zwaluwen waargenomen. Mevrouw Kooijmans te Goes belde dat er bij haar in de tuin een wiele waal op een voederplankje ging zitten, waar brood op lag. Het is iets heel bijzonders dat een wielewaal zich in een open tuin waagt. De heer J. Woerd uit Goes zag in de Zandkreek nog 52 rotganzen, vogels, die broeden in het Noordpoolgebied en in Zeeland nog een poosje pauze ren. tot dat hun instinkt zegt dat het tijd is am de verre tocht na V het hoge noorden aan te vangen. In frappante tegenstelling daarmee nam de heer C. Riemslag uit Biervliet twee kleine zilverreigers in De Braak man waar. Dit zijn dieren die thuis horen in de warme landen rond de Middellandse Zee. in de Balkan en Griekenland. De vogels zijn in ons land zogenaamde onregelmatige gas ten. De heer C. Caslel uit Middelburg meldde dat hij reeds jonge kivieten had gezien bij Vrouwenpolder. Tevens nam hij daar twee torenvalken waar. P. Schollevaer een passerende auto temau- week voorwaardelijk met een rij-ont- zegging van 9 maanden. In de sloot F. R. uit Dreischor raakte op februari door de drank in de sloot I waar hij door een passerende automo-j bilist uit zi.in auto gehaald moest worden. De auto raakte total loss. Bij verstek liep R. voor dit rijgedrag een gevangenisstraf van twee weken en een ontzegging voor negen maanden op. Een Joegoslaaf trok op 13 februari op. rijksweg 58 ter hoogte van Rilland-1 Bath de aandacht, van de politie doorl de slingerende gang ran zijn auto. Bij aanhouding constateerden agenten duidelijk gebruik van alcohol. Op| grond van eerdere veroordelingen voor overmatig drankgebruik kreeg de buitenlander 14 dagen gevangenis i en een jaar ontzegging. V oetbaltoernooi 'Wemeldinge 2' De voetbalvereniging 'Wemeldinge' houdt 8 juni liet 'Wemeldinge 2' toer nooi. De deelnemende ploegen zajn: Wemeldinge 2, Dreischor i Kwaden- damme 1. en Hontenisse 2. Het toer nooi begint om 13 30 uur; de ploegen spelen op de beide velden van het sportpark "De Boenzeboogert' aan de Chezeeweg De scheidsrechters zijn de heren D. Vleugel en M. Bom. Hervormde vrouwengroep hield jaarvergadering WESTKAPELLE De hervormde vrouwengroep 'In dienst der kerk' te Westkapelle hield de jaarvergadering. De presidente, mevrouw F. van M&ri- on-Melis sprak een welkomstwoord en hield een liturgie, waarna de versla gen van secretaresse en penningmees- tersse werden behandeld. Uit de op brengst van de verjaardagsbusjescol- lecte werd 1000 zuiden overhandigd aan de kerkeraac'. als bijdrage voor de nieuwe keuken in het jeugdgebouw. Na de pauze vertoonde de heer Bos-, dijk uit Middelburg dia's over Walche- ren. De volgende vergadering werd: vastgesteld op 3 september. ADVERTENTIE I MAZDA: JAPANSE PERFEKTIE IN AUTO'S AUTOBEDRIJF 'CLARA' off. Mazóa-aealer Clara's Fad 22. HEINKENSZAND. telefoon 01106 - 1745 GARAGE HOEBEKE off. Mazda-dealer Hoofdweg 35-37, RILLAND-BATH, telefoon 01135 - 360 Dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen: AUTOBEDRIJF DE OUDE Mr. F. J. Haarmanweg 56, TER,NEUZEN, tel. 01150 - 5755, b.g.g 01157 536 GEBR. VAN FRAASSEN ZN. off. Mazda-dealer voor geheel Walcheren, Servicepunten Vlissingen en Middelburg Showroom; Pres. Rooseveltlaan 768. VLISSINGEN. telefoon 01134 - 6679, b.g.g. 01135 - 1900. ECHTPAAR VAN DAMME UIT VLISSINGEN: TIEN JAAR IN 'DE MEERPAAL' Na 27 jaar In dienst te zijn geweest van de dit .laar een eeuw bestaande Koninklijke Nederland se Militaire Bond 'Pro Rege'. zal het echtpaar L J. van Damme-le Féber. definitief met pensioen gaan. Sedert 1 Juni van het vorig Jaar zijn de heer en mevrouw Van Damme In part-time verhand werkzaam als tehuislelderw-rht- paar in het protestants militair tehuis (PMT) aan de ZuItLsingel 126 te Middelburg, maar op 1 Juli hopen zc hun taak over te dragen aan een jonger echtpaar om dan van hun rust te gaan genieten in hun woning te Vlissingen en daar een ongestoord privé leven te gaan leiden. In feite zijn ze in 1966 al met pensioen gegaan omdat de heer Van Damme de 65-jarige leeftijd bereikte. Zij hadden toen de lei ding van het PMT ie Breda. Her hoofdbestuur van de bond vroeg hen echter zich beschikbaar te stellen om 'ergens' in te rallen als tehuisleiders wanneer dat no dig mocht zijn. Het viel hun moeilijk dit werk los te laten esi zo hebben ae tijdelijk gewerkt in verschillende tehuizen. Van Dam me noemt op: ..Zuidlaren. Ossen drecht, Amersfoort en Breda". Hun leven in dienst van de bond begon in 1947 toen Van Damme zr in werft ais timmerman beëin digde en zij belast werden nr. de leiding van het toenmalige militaire tehuis ~Dc Meerpaal' te Vlissingen. Tien jaar later gingen ze naar het. PMT in Breda.. Ke_ echt.paar Van Damme heeft veel mooie herinneringen aan hun ver blijf in De Meerpaal'. Het bezoek bestond toen hoofdzakelijk uit marinejongens. „Een prac'nf.tijd", zeggen ze. „De jongens die toen bij de opleiding kwamen waren 16 jaar oud en de meesten waren nog kinderen. Ze kwamen naar .ie toe met hun vele problemen en moeilijkheden. Soms vroegen ze of "juT nog eens een spelletje met hen wilde doen en dan be gon je maar weer". De heer en mevrouw Van Dam me vinden het werk in een tehuis merkwaardig, boeiend en fascine rend en ze weten nu al dat ze het. al zijn ae dan 74 en 70 jaar. straks maar moeilijk zullen kun nen loslaten. „In die 27 jaar heb ben we eigenlijk maar weinig huiselijk leven gekend", zegt me vrouw eerlijk. „Het was een le ven waarin weinig tijd was voor het gewone huiselijke en familie leven en waarbij vrijwel ook geen gelegenheid bestond voor bet lid zijn van een vereniging. Je eigen gezinsleven lijdt onder dit werk. want net neemt je hele maal in beslag en daardoor komf je persoonlijk leven in de ver drukking en ook de band met, de familie. Je staat, midden in de drukte en toch sta je alleen". Over hun gezinsleven vertelt, me vrouw: „Onze twee jongens zijn opgegroeid tussen matrozen en soldaten en dat vonden ze we! leuk. Later, toen ze volwassen werden, gaf het wei eens moei lijkheden omdat ze toen het hui selijk leven misten"- Weinig bekend „Het werk van onze tehuizen is eigenlijk nog veel te weinig be kend bij de bevolking", zeggen de heer en mevrouw Van Damme. Om daar aan tegemoet te komen heeft mevrouw in totaal 172 le zingen gehouden voor allerlei ver enigingen. Voor zichzelf heeft ze een (niet uitgegeven) boekje ge schreven over haar werk waaro ver ze urenlang kan vertellen. Of het werk van de tehuizen in deze tijd nog zin heeft? Beiden beantwoorden die vraag volmon dig met: ja. Mevrouw Van Dam me: „Ons thuis staat, open voor alle jonge mensen die in militaire dienst zajn en die hier hun avon den willen doorbrengen. Zij wor den opgevangen in hun eigen sfeer en we proberèn hen iets terug te geven ran hun eigen thuis. Ongeacht van welke gods dienst men is of geen geloof belijd', ieder vindt bij ons gast vrijheid. Dat is in alle 47 tehui zen van de bond zo. In Middel burg komen veel jongens 's- avonds hier om te studeren waar we boven twee kamertjes voor hebben. We willen beslist, geen onderscheid maken tussen de jon gens. Ze moeten weien dat ze hier een thuis kunnen vindén". Overigens stellen beiden duidelijk da* ze het karakter van eenchris- telijk tehuis willen handhaven. Mevrouw Van Damme zegt: ..Ais pseudoouders voelen we ons ver plicht soms een beetje over de jongens te waken. Ais ik zie dat een jongen er bedrukt bij zit ga ik naar hem toe om een gesprek aan te knopen. Ik vind het fijn ais ik hem dan op moederlijke wijze kan adviseren als hij moei lijkheden heeft of met problemen tobt.. Soms komen ze ook uit zichzelf naar me toe om eens vertrouwelijk te praten. Het echtpaar Van Damme wil ook wei weten bij hun werk ook teleurstellingen te hebben onder vonden. „We hebben ons werk altijd samen gezien als een op dracht waarvoor we verantwoor ding moeten kunnen afleggen. Ei- ke dag proberen we de jongens met een goed humeur te ontvan gen met geurige koffie zodat ze ook daarin iets terugvinden van hun eigen thuis. Soms vragen ze ons hoe wij dit werk kunnen volhouden. „Daar geven we dit antwoord op: kracht, energie en zin krijgen van boven en dan kan je veel aar.", zegt mevrouw. ..J? blijft er jong bij. want je werk: me: de jeugd". Bi j hun werk kwamen de heer en mevrouw Van Damme ook veel in aanraking met vloot-, leger- en iucht.machtpredikanten met wie ze goed en prettig konden samen werken. Eén van de mooiste avonden vin den ze die waarop de nieuwe rekruten komen kennismaken. Meestal is de legerprédikant ook aanwezig en zij vertellen bun gas ten dan alle» over het tehuis. „We moeten de jeugd van tegen woordig open en eerlijk tegemoet treden zoals zij ons ook doen. De jeugd wil dat je eerlijk voor Je mening uitkomt en dat is voot de ouderen toch niet zo moe- lijk?" zegt mevrouw. Zij en haar man vinden dat het werk daarom in de loop der jaren niet is veranderd. Behalve lezen en studeren kunnen de bezoekers van het PMT er ook allerlei spelen beoefenen en naar de radio luisteren of de tv klj- Eeuwfeest De bond "Pro Rege' exploiteert 47 tehuizen waarvan er 7 ln Duits land staan om de daar gelegerde militairen (en vaak ook hun ge zinsleden) op te vangen. Het werk van deze bond wordt voor het grootste deel betaald tet bij dragen van de overheid, contribu ties van de leden en giften onder meer van de kerken en de op brengst van de collecten voor he*. >rotestants interkerkelijk thuis front CPIT). Dit jaar is het honderd jaar gele den dat de bond werd opgericht- en wil men dat m oktober feeste lijk vieren met een bijeenkomst in de Domkerk te Utrecht. Om meer bekendheid te geven san het werk zullen de PMT's op Hemelvaartsdag de gehele dag voor het publiek geopend zijn om iedere belangstellende te laten z:en en horen boe de militairen daar hun vrije tijd kunnen door brengen. De tehutsleiders zullen eten de nodige inlichtingen geven. Hef tehus aan de Zuklsinzel te Middelburg zal di«* dag niet open zijn omdat het momen teel van binnen wordt o pee knapt en die werkzaamheden zullen op '.lemelvaartsdag nog niet klaar zi.in. Het ligt daarom In de. be doeling de 'open dag' in dit na jaar op een zaterdag te houden. Veeland begint een beetje het land van de gehan- ^dicapte bruggen te worden. Op 18 april ramde een slepert je in het Kanaal door Walcheren de Souburgse brug. zodat er sindsdien geen autover keer meer mogelijk is over deze verbinding. Tien <ia?en geleden klapte een drijvende bok op de Oosterschelde bij een ongelukkig manoeuvre zo hard tegen du geopend klep van de Zcelandbrug aan. dal, Schouwen-Duiveland na negen jaar ver- kéerscomfort van goed gehalte terugviel naar een période van tobberige verbindingen. En wat doe je dan als je de veerboten van vroeger hebt verkocht nn de aanlegsteigers aan de hoogste bieder van de hand hebt, gedaan? Niet veel meer dan vaststellen dal we hier afhankelijk zijn met onze verbindingen van toch wel erg kwetsbare bruggen. De schrikreactie van de avond van de aanvaring is intussen veranderd in het resultaat van improvisa- tCetaleni om /tussen Schouwen en Noord-Beveland een baileyverbincüng te leggen. Als het een beetje meezit kan er volgende week nog net op tijd voor de pinkster-drukte weer verkeer over de Zeelandbrug. Concreet zit. men dan nog met. een rijtje problemen. Hoe groot zal uiteindelijk de totale schade van dit ongeluk zijn? Hoe lang zal het duren voordat die weer volledig is hersteld? Wie draait er voor op? Belangrijker nog zal het antwoord zijn op vragen als: wat zou het effect van dit soort verkeersstrem mingen op een vitale route als de centrale deltaweg kunnen zijn? Wat kan er worden ondernomen om ®en verbinding als de Zeelandbrug wat minder Kwetsbaar te maken voor dit soort hoogst vervelen de akkevietjes? \700r de periode van een paar weken worden hindernissen van deze. aard wel met een opge wekt gezicht genomen. Iedereen kan met eigen ogen zien dat de directie van de Provinciale Zeeuw se Brugmaatschappij en de provincale waterstaat al het. mogelijke doen om van de nood een deugd 'e maken. Maar er wordt bij zulke aangelegenheden als een vrij drastische stremming van de Zeeland brug ook gecijferd en gemeten. De kamer van koophandel voor Midden- en Noord-Zeeland heeft deze week al meteen van zijn grote ongerustheid blijk gegeven over de schade die de recreatie en de transportwereld als gevolg van de verbroken ver binding dreigen 1e lopen. En die schade zou dan moeten worden uitgedrukt in een grotere afstand, tijdverlies, hogere kosten voor de transportwereld en minder bezoek aan delen van Zeeland in de recreatiesector. Waarbij we dan nog maar verder in het midden laten de moeilijkheden voor iedereen die (bijna) dagelijks van de brug gebruik maakt: zakenverkeer, autobusvervoer, scholieren, bezoek aan ziekenhuizen enzovoorts. Alle 3500 -tot 4000 dagelijks passerende auto's op de Zeelandbrug heb ben liet de afgelopen t.ien dagen in een andere richting moeten zoeken. Tot op dit ogenblik is dal. allemaal nog vrij redelijk verlopen. Van Zeeland uit gerekend trok men over omleidingsroute richting Rotterdam. Een niet. onbelangrijk deel van het verkeer uit Midden-Zeeland zocht de oude paden over de Moerdijkbrug maar weer op. Anderen 'probeerden' van het, kruispunt Korteven op de rijksweg-58 de Zoom weg via Steenbergen en Wil lemstad naar de zuidelijke afrit, van de Haringvliet brug. De meeste hinder was uiteraard de automobi list en vrachtvervoerder van Goeree-Schouwen naar Midden-Zeeland beschoren. Op het ogenblik zitten er in deze omrijroutes enkele vervelende knelpunten. De rijksweg 58 is nog niet over de volle lengte dubbelbaans en geeft dus bij een extra belasting op bepaalde gedeel ten wel moeilijkheden. Tussen Bergen op Zoom en Dinteloord is de doorgaande verbinding ook verre van ideaal. En via de Moerdij kb ruggen krijgt men bij Dordrecht met de nodige toestanden te maken. Toch zijn dat allemaal belemmeringen die op korte termijn worden opgelost. Wanneer dat eenmaal zo ver is doet zich de vraag voor hoe gemakkelijk bij een stremming van de Zeelandbrug zoals we nu hebben meegemaakt de verkeersstroom zich van de deltaroute naar meer oostelijk gelegen noord zuid-verbindingen verplaatst. Er speelt bij zoiets een st.uk gewenning mee, de toltarieven op de Zeelandbrug zijn voor veel weggebruikers altijd nog een belemmering. kortom de aandacht van praktisch alle weggebruikersvan Zeeland uit in noordelijke richting vice versa is plotseling op enkele alternatieve routes gevestigd. Hoeveel in vloed dat kan hebben is in Zeeuwsch-Vlaanderen aangetoond toen enkele jaren geleden bij een actie om de veerdiensten over de Westerschelde te boy cotten als protest tegen de tariefsverhoging daar het verkeer nadrukkelijk op de nieuwe verbin ding via Antwerpen en Breda naar het noorden werd geattendeerd. Het aanbod bij de veerdiensten liep merkbaar terug. Zo bezien heeft de handicap voor het verkeer over de Zeelandbrug van de afgelopen tien dagen eigenlijk ook de functie van huidige en toekomstige deltaroute over bruggen en dammen van Middelburg naar Rotterdam weer eens aan de orde gesteld- Die functie komt in liet- ruimtelijk danken over het hart-van-de delta (het zogenaamde open middengebied) de laatste tijd ook in discussie. Zo is het nog steeds geen uitgemaakte zaak of die deitaroute nu in de toekomst een dubbelbaans auosnelweg moet worden of niet. In dat geval is bekeken i. 0 u (8 C 3 01 ibekeken NADER BEKEKEN het zelfs niet onmogelijk dat ook de Zeelandbrug in de wat verdere toekomst nog eens verdubbeld zou worden. Het hele vraagstuk houdt natuurlijk ook/ erg nauw verband met. de kwestie van de afsluiting van de Oosterschelde. Is er nog zicht op dat binnen afzienbare termijn over een aam in de monding van de Oosterschelde (van wat voor kunstwerken dan ook voorzien-) een grote verkeersweg naar Walcheren, de dammenweg. kan worden aangelegd? Die weg langs de kust zou in geval van moeilijkhe den op de Zeelandbrug he: verkeer van en naar de randstad-Holland zonder meer kunnen overnemen. Het plan van de commissie-Klaasesz over ae Oos terschelde heeft voor Zeeland ook verkeerstech nisch de nodige consequenties. De eerste lijnen daarvan zijn al eens eerder in deze rubriek op papier gezet. Wegverbindingen van Schouwen 'over een Keetendam) naar Tholen en vandaar meer naar het oosten over een dam naar Zuid-Beveiand krij gen voor de Zeelandbrug ook alternatieve waarde. Tot. nu toe is deze hele zaak eigenlijk altijd buiten discussies gebleven- Je realiseert, je pas goed hoe kwetsbaar zo'n Zeelandbrug is als je voor eer- omhoog gedraaide kiep staat die niet. meer naar beneden kan. Praktischer en zinvoller dan het zoeken naar omleidingsroutes voor het verkeer is natuurlijk het zoeken naar mogelijkheden om de kwets baarheid van de brug te verminderen Je kunt tegenwoordig zoiets als een leuke hobby allerlei risicoberekeningen gaan maken en tot de statisti sche conclusie komen'dat zo'n aanvaring als vorige week. laten we maar een gooi doen, eenmaal in de honderd jaar voorkomt. Je kunt je ook afvragen of er geen aanleiding is om voor de doorvaart van de Zeelandbrug andere regels te stellen en te hanterer. dan gebruikelijk is voor het passeren van bruggen voor de scheepvaart in ons land. De Oosterschelde. een zeearm van vijf kilometer breed, is tenslotte een water met wat meer grillen dan bijvoorbeeld de Rijn. de Waal of het Amsterdam-Rijnkanaal Op grond van artikel 4 ran de rivierenwe: is in 1965 aan de provincie Zeeland vergunning verleend om in de 'zomerbeddmg' van de rivier de Ooster schelde een obstakel voor de scheepvaart te heb ben. Doorgaaais hoeft rijkswaterstaat dit soort ver gunningen niet te verlenen, doodeenvoudig omdat de grote rivieren en kanalen en de bruggen erover heen bij het rijk zelf in beheer zijn- Zo niet met de Zeelandbrug. het initiatief van deze provincie in aansluiting op de wegverbindingen die in Zuidwest- Nederland met het- deltaplan waren 'meegekomen' Om de scheeprairtbelangen veilig te stellen werden bij die vergunning enkele eisen gesteld: da', waren raste araaitijden voor vaaruiigen die niet onder de brug door kunnen. De enige beperking die aan net 'draaien' van de brug werd toegestaan was dat het bij windkracht 7 niet hoefde :e gebeuren. B:j provinciale waterstaat van Zeeland vraagt men zich nu af of de nogal hard aangekomen aanvaring met de bok van de firma Smit-Tak niet tegelijk een duw kan zijn om de doorgang van bijzondere transpor ten en van de zeevaart bij de Zeelandbrug wat meer aan banden te leggen. Er zouden in ieder geval regels kunnen worden gesteld die garanderen dat, manoeuvres zoals die vorige week bij ongunsti ge omstandigheden met een moeilijk te hanteren geval als een hoge bok niet meer kunnen voorko men. Provinciale waterstaat heeft met de huidige ver gunning in de hand in deze kwestie geen enkele bevoegdheid. Ir. w. de Beijl. hoofdingenieur- directeur van die dienst: „Het rijk kan bij eigen bruggen zeggen hoe men hei wil. Als wij de scheep- vaart uit eigen beweging extra beperking opleggen kunnen we onmiddellijk aansprakelijk worden ge steld. We zijn al eens eerder met een proces be dreigd. Bovendien kunnen we natuurlijk niet voor elk wissewasje bij de klep van ae brug uitvoerig gaan overleggen met het arrondissement Dordrecht van rijkswaters-taat. waaronder de Oosterschelde als scheepvaartweg ressorteert. Eerlijk gezegd js elke regeling waarvoor de verantwoordelijk wordt ge legd in handen van ce tolgaarder op de brug fout." 'Vat er bij het overleg tussen de eigenaar van de Zeelandbrug (de NV PZBM) en de rijkswaterstaat over deze kwestie uit de bus kan komen is op dit moment nog volstrekt onzeker. Voorlopig heeft men een half jaartje de tijd. Er komen nu bailey bruggen over het gat bij de weggehaalde klep. En die baileybruggen kunnen niet omhoog. Een juiste taxatie van alle schade en moeilijkheden en een rechterlijke uitspraak over de hele toedracht van de aanvaring zullen in ieder geval toch wel als resultaat opleveren dat de risico's tot dit soort voorvallen tot het uiterste moeen worden ver- tleind. KEES VAN DER MAAS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 11