In het land van de gehandicapte bruggen
nb
Politierechter deelt
celstraffen uit voor
rijden onder invloed
nb
STOCK
Ruim een kwart eeuw tussen
marinemannen en soldaten
mugenwoordiger - geschokt door eis van week celstraf -
0ec toch ontzegging rijbevoegdheid
VERMOUTH
a
JHEIDAO IS MEI 19M
PROVINCIALE ZEEUWSE C O U 8 A N T
II
ADVERTENTIEl
HEN DAGEN CEL
EN NEGEN MAANDEN
ONTZEGGING VOOR
KASTELEIN
MIDDELBURG „Dat kost me
laan Dat kunt u me toch niet
dnca Waar moet ik met m'n 53 jaar
„ar ine, Deze emotionele reactie gar
ni( Dordrecht afkomstige vertegen-
uonrdieer D. N. öonderdagmorgen
„or de politierechter in Middelburg,
wa officier van justitie mr. Th. Le-
(ifrt wegens rijden onder invloed
„ust pen week gevangenisstraf een
rijontzegging voor de tijd van negen
«iniponeerd floor de eis. Op 13 febru
ari was hi.i bij Zierikzee rijdend on
der invloed tegen de lamp gelo
pa. „Ik moei met de auto de kost
iffdiénen", wist de man uiteindelijk
eikel nog uit te brengen.
Voor N- bleef de in zijn beroep fatale
ontzegging van de rijbevoegdheid mi
nutenlang een angstig grote dreiging
omdat politierechter mr. Van Empel1
niet direct uitspraak deed en eerst:
nog andere zaken afhandelde.
Pas aan het slot van de zitting riep
mr. Van Empel de vertegenwoordiger
weer voor het hekje om een eind aan
alle spanning te maken. Gezien het
feit dat Van E. voor de eerste maa.l
terecht stond, legde de politierechter
buiten een week gevangenisstraf al
leen een voorwaardelijke rij-ontzeg-
ging op voor de tijd van drie maan
den mei een proeftijd van twee jaar.
De politierechter werd donderdag ge
confronteerd met- een reeks van rij
ders onder invloed. Bij automobilist
L. G. uit Veere kwam de drankinvloed
opvallend aan het licht toen hij op 27
januari in Middelburg met zijn auto
op de spoorbaan terecht kwam.
G kwam daar terecht doordat hij
vanaf de Schroeweg de bocht naar de
Kanaalwee te vroeg nam. Hoewel de
man elke invloed van sterke drank
ontkende, stond die voor de officier
en de politierechter duidelijk vast. De
'drank-manoeuvre' kostte de Veere-
'naar uiteindelijk een week gevangenis
straf en negen maanden ontzegging.
Eenzelfde straf legde mr. Van Empel
conform de eis ook op aan de
1 Vlissinger c. S. M. Deze werd op 18
januari aangehouden door de politie
[toen hij in de omgeving van zijn
woonplaats op rijksweg 58 met een
ADVERTENTIE
Een hele dag plezier op
Beekse Bergen.
Groot safaripark. Schoon
meer. Breed strand.
40 atlrakties.. Lekker eten.
teveel aan drank in zijn auto,
reed.
De Middelburger C. J. S. was op 20
januari in zijn woonplaats 's-avondsl
Iaat na zijn werk aan de drank ge
gaan en stapte vervolgens toch nog'
ac'nter het. stuur. Duidelijk onder in
vloed reed S. zo door de I*ange Delft,
Segeersst raat over de Stationsbrug.
Uiteindelijk werd hij bij de Kanaal-
brug aangehouden. Ook hij werd ver
oordeeld tot een week gevangenisstraf
en negen maanden ontzegging.
De kastelein J. M. J. uit. Brouwers
haven keek op 3 februari zelf te diep! justitie.
gewoon schandelijk gedrag", fulmi
neerde politierechter mr. P. van Em
pel tegen de kastelein, die uiteindelijk
werd veroordeeld tot een gevangenis
straf van 10 dagen en negen maanden1
rijontzegging.
Het onder invloed rijden van de Oos-;
terlander J. v. d. M. kwam aan hei
licht toen deze op 9 februari in zijnj
woonplaats op klaarlichte dag tegen]
een muur reed met zijn auto. Een
bloedproef wees een alcoholpromillage
van maar liefst. 2.40 aan. „Ver over de
schreef", constateerde de officier van
BIANCO ROSSO DRY
puur, met ijs,
als longdrink,
erg lekker...
hoe dan ook!
in het glaasje, waarna hij toch nog'
achter het stuur stapte. In deze toe
stand reed de man in een omgeving
van zijn woonplaats abrupt een voor-
rangsweg op, waarbij een frontale bot
sing r
Deze eiste tegen Van der M. dan ook
twee weken gevangenis en negen
maanden ontzegging. De straf werd
door mr. Van Empel teruggebracht,
tot één week onvoorwaardelijk en één
Politiek café in
'De Roselaer'
Sas van Gent
SAS VAN GENT In de 'Roselaer'
in Sas van Gent wordt woensdag 22
mei een 'politiek café' gehouden. Bij
die gelegenheid kunnen Sasse jonge
ren de lijsttrekkers van groeperingen
die in Sas van Gent meedoen aan de
raadsverkiezingen aan de tand voelen
over hun programma's. De bijeen
komst begint om 20.00 uur,
Voorjaar zet
definitief door
MIDDELBURG De afgelopen dagen
zijn weer tal van interessante
waarnemingen gedaan waaruit duide
lijk blijkt, dat hel voorjaar nu defini
tief doorzet. De heer H. Warren uit'
Kloetinge schreeft dal de nachtegaal
in het bosje van Goes-Zuid, dat sinds
de ondergroei niet meer wordt dood-
gespoten, een dorado is voor vogels.,
zo zingen daar bovendien de fitis.l
zwartkop, tuinfluiter. grasmus en
braamsluiper enzovoorts.
Vandaag 14 mei. zo schrijft hij. zag ik
door het keukenraam in onze tuin in,
Kloetinge van vlakbij een draaihals,
op mierenjacht. De vogel bewoog zich
op een wonderlijke manier. Later ver
dween hij in' de bomen, hij was
slechts twee meter van ons vandaan.
Mevrouw J. Boskom-Repko uil Veere
berichtte het volgende: .„Toen mijn
man deze week op de weg tussen
Aagtekerke en Westkapelle reed, zag
hij ;eerz jong hertje voor zijn auto
lopen. Het was nog erg klein, bleef
enicje tijd voor de heel langzaam,
rijdende auto huppelen en verdween
na een poosje in het groen. Het was
midden op de dag om half vier".
De heer G. Schipper uit Borssele
heeft boven Zuid-Beveland zeer veel
zwaluwen waargenomen.
Mevrouw Kooijmans te Goes belde
dat er bij haar in de tuin een wiele
waal op een voederplankje ging zitten,
waar brood op lag. Het is iets heel
bijzonders dat een wielewaal zich in
een open tuin waagt.
De heer J. Woerd uit Goes zag in de
Zandkreek nog 52 rotganzen, vogels,
die broeden in het Noordpoolgebied
en in Zeeland nog een poosje pauze
ren. tot dat hun instinkt zegt dat het
tijd is am de verre tocht na V het
hoge noorden aan te vangen.
In frappante tegenstelling daarmee
nam de heer C. Riemslag uit Biervliet
twee kleine zilverreigers in De Braak
man waar. Dit zijn dieren die thuis
horen in de warme landen rond de
Middellandse Zee. in de Balkan en
Griekenland. De vogels zijn in ons
land zogenaamde onregelmatige gas
ten.
De heer C. Caslel uit Middelburg
meldde dat hij reeds jonge kivieten
had gezien bij Vrouwenpolder. Tevens
nam hij daar twee torenvalken waar.
P. Schollevaer
een passerende auto temau- week voorwaardelijk met een rij-ont-
zegging van 9 maanden.
In de sloot
F. R. uit Dreischor raakte op
februari door de drank in de sloot I
waar hij door een passerende automo-j
bilist uit zi.in auto gehaald moest
worden. De auto raakte total loss. Bij
verstek liep R. voor dit rijgedrag een
gevangenisstraf van twee weken en
een ontzegging voor negen maanden
op.
Een Joegoslaaf trok op 13 februari op.
rijksweg 58 ter hoogte van Rilland-1
Bath de aandacht, van de politie doorl
de slingerende gang ran zijn auto. Bij
aanhouding constateerden agenten
duidelijk gebruik van alcohol. Op|
grond van eerdere veroordelingen
voor overmatig drankgebruik kreeg
de buitenlander 14 dagen gevangenis i
en een jaar ontzegging.
V oetbaltoernooi
'Wemeldinge 2'
De voetbalvereniging 'Wemeldinge'
houdt 8 juni liet 'Wemeldinge 2' toer
nooi. De deelnemende ploegen zajn:
Wemeldinge 2, Dreischor i Kwaden-
damme 1. en Hontenisse 2. Het toer
nooi begint om 13 30 uur; de ploegen
spelen op de beide velden van het
sportpark "De Boenzeboogert' aan de
Chezeeweg De scheidsrechters zijn de
heren D. Vleugel en M. Bom.
Hervormde vrouwengroep
hield jaarvergadering
WESTKAPELLE De hervormde
vrouwengroep 'In dienst der kerk' te
Westkapelle hield de jaarvergadering.
De presidente, mevrouw F. van M&ri-
on-Melis sprak een welkomstwoord en
hield een liturgie, waarna de versla
gen van secretaresse en penningmees-
tersse werden behandeld. Uit de op
brengst van de verjaardagsbusjescol-
lecte werd 1000 zuiden overhandigd
aan de kerkeraac'. als bijdrage voor de
nieuwe keuken in het jeugdgebouw.
Na de pauze vertoonde de heer Bos-,
dijk uit Middelburg dia's over Walche-
ren. De volgende vergadering werd:
vastgesteld op 3 september.
ADVERTENTIE I
MAZDA: JAPANSE PERFEKTIE IN AUTO'S
AUTOBEDRIJF 'CLARA'
off. Mazóa-aealer
Clara's Fad 22. HEINKENSZAND. telefoon 01106 - 1745
GARAGE HOEBEKE
off. Mazda-dealer
Hoofdweg 35-37, RILLAND-BATH, telefoon 01135 - 360
Dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen:
AUTOBEDRIJF DE OUDE
Mr. F. J. Haarmanweg 56, TER,NEUZEN, tel. 01150 - 5755, b.g.g 01157 536
GEBR. VAN FRAASSEN ZN.
off. Mazda-dealer voor geheel Walcheren,
Servicepunten Vlissingen en Middelburg
Showroom; Pres. Rooseveltlaan 768. VLISSINGEN.
telefoon 01134 - 6679, b.g.g. 01135 - 1900.
ECHTPAAR VAN DAMME UIT VLISSINGEN:
TIEN JAAR IN
'DE MEERPAAL'
Na 27 jaar In dienst te zijn
geweest van de dit .laar een eeuw
bestaande Koninklijke Nederland
se Militaire Bond 'Pro Rege'. zal
het echtpaar L J. van Damme-le
Féber. definitief met pensioen
gaan. Sedert 1 Juni van het vorig
Jaar zijn de heer en mevrouw
Van Damme In part-time verhand
werkzaam als tehuislelderw-rht-
paar in het protestants militair
tehuis (PMT) aan de ZuItLsingel
126 te Middelburg, maar op 1 Juli
hopen zc hun taak over te dragen
aan een jonger echtpaar om dan
van hun rust te gaan genieten in
hun woning te Vlissingen en daar
een ongestoord privé leven te
gaan leiden.
In feite zijn ze in 1966 al met
pensioen gegaan omdat de heer
Van Damme de 65-jarige leeftijd
bereikte. Zij hadden toen de lei
ding van het PMT ie Breda. Her
hoofdbestuur van de bond vroeg
hen echter zich beschikbaar te
stellen om 'ergens' in te rallen
als tehuisleiders wanneer dat no
dig mocht zijn. Het viel hun
moeilijk dit werk los te laten esi
zo hebben ae tijdelijk gewerkt in
verschillende tehuizen. Van Dam
me noemt op: ..Zuidlaren. Ossen
drecht, Amersfoort en Breda".
Hun leven in dienst van de bond
begon in 1947 toen Van Damme
zr in werft ais timmerman beëin
digde en zij belast werden nr.
de leiding van het toenmalige
militaire tehuis ~Dc Meerpaal' te
Vlissingen. Tien jaar later gingen
ze naar het. PMT in Breda.. Ke_
echt.paar Van Damme heeft veel
mooie herinneringen aan hun ver
blijf in De Meerpaal'. Het bezoek
bestond toen hoofdzakelijk uit
marinejongens. „Een prac'nf.tijd",
zeggen ze. „De jongens die toen
bij de opleiding kwamen waren
16 jaar oud en de meesten waren
nog kinderen. Ze kwamen naar .ie
toe met hun vele problemen en
moeilijkheden. Soms vroegen ze
of "juT nog eens een spelletje
met hen wilde doen en dan be
gon je maar weer".
De heer en mevrouw Van Dam
me vinden het werk in een tehuis
merkwaardig, boeiend en fascine
rend en ze weten nu al dat ze
het. al zijn ae dan 74 en 70 jaar.
straks maar moeilijk zullen kun
nen loslaten. „In die 27 jaar heb
ben we eigenlijk maar weinig
huiselijk leven gekend", zegt me
vrouw eerlijk. „Het was een le
ven waarin weinig tijd was voor
het gewone huiselijke en familie
leven en waarbij vrijwel ook
geen gelegenheid bestond voor
bet lid zijn van een vereniging. Je
eigen gezinsleven lijdt onder dit
werk. want net neemt je hele
maal in beslag en daardoor komf
je persoonlijk leven in de ver
drukking en ook de band met, de
familie. Je staat, midden in de
drukte en toch sta je alleen".
Over hun gezinsleven vertelt, me
vrouw: „Onze twee jongens zijn
opgegroeid tussen matrozen en
soldaten en dat vonden ze we!
leuk. Later, toen ze volwassen
werden, gaf het wei eens moei
lijkheden omdat ze toen het hui
selijk leven misten"-
Weinig bekend
„Het werk van onze tehuizen is
eigenlijk nog veel te weinig be
kend bij de bevolking", zeggen de
heer en mevrouw Van Damme.
Om daar aan tegemoet te komen
heeft mevrouw in totaal 172 le
zingen gehouden voor allerlei ver
enigingen. Voor zichzelf heeft ze
een (niet uitgegeven) boekje ge
schreven over haar werk waaro
ver ze urenlang kan vertellen.
Of het werk van de tehuizen in
deze tijd nog zin heeft? Beiden
beantwoorden die vraag volmon
dig met: ja. Mevrouw Van Dam
me: „Ons thuis staat, open voor
alle jonge mensen die in militaire
dienst zajn en die hier hun avon
den willen doorbrengen. Zij wor
den opgevangen in hun eigen
sfeer en we proberèn hen iets
terug te geven ran hun eigen
thuis. Ongeacht van welke gods
dienst men is of geen geloof
belijd', ieder vindt bij ons gast
vrijheid. Dat is in alle 47 tehui
zen van de bond zo. In Middel
burg komen veel jongens 's-
avonds hier om te studeren waar
we boven twee kamertjes voor
hebben. We willen beslist, geen
onderscheid maken tussen de jon
gens. Ze moeten weien dat ze
hier een thuis kunnen vindén".
Overigens stellen beiden duidelijk
da* ze het karakter van eenchris-
telijk tehuis willen handhaven.
Mevrouw Van Damme zegt: ..Ais
pseudoouders voelen we ons ver
plicht soms een beetje over de
jongens te waken. Ais ik zie dat
een jongen er bedrukt bij zit ga
ik naar hem toe om een gesprek
aan te knopen. Ik vind het fijn
ais ik hem dan op moederlijke
wijze kan adviseren als hij moei
lijkheden heeft of met problemen
tobt.. Soms komen ze ook uit
zichzelf naar me toe om eens
vertrouwelijk te praten.
Het echtpaar Van Damme wil
ook wei weten bij hun werk ook
teleurstellingen te hebben onder
vonden. „We hebben ons werk
altijd samen gezien als een op
dracht waarvoor we verantwoor
ding moeten kunnen afleggen. Ei-
ke dag proberen we de jongens
met een goed humeur te ontvan
gen met geurige koffie zodat ze
ook daarin iets terugvinden van
hun eigen thuis. Soms vragen ze
ons hoe wij dit werk kunnen
volhouden. „Daar geven we dit
antwoord op: kracht, energie en
zin krijgen van boven en dan kan
je veel aar.", zegt mevrouw. ..J?
blijft er jong bij. want je werk:
me: de jeugd".
Bi j hun werk kwamen de heer en
mevrouw Van Damme ook veel
in aanraking met vloot-, leger- en
iucht.machtpredikanten met wie
ze goed en prettig konden samen
werken.
Eén van de mooiste avonden vin
den ze die waarop de nieuwe
rekruten komen kennismaken.
Meestal is de legerprédikant ook
aanwezig en zij vertellen bun gas
ten dan alle» over het tehuis.
„We moeten de jeugd van tegen
woordig open en eerlijk tegemoet
treden zoals zij ons ook doen. De
jeugd wil dat je eerlijk voor Je
mening uitkomt en dat is voot
de ouderen toch niet zo moe-
lijk?" zegt mevrouw. Zij en haar
man vinden dat het werk daarom
in de loop der jaren niet is
veranderd.
Behalve lezen en studeren kunnen
de bezoekers van het PMT er ook
allerlei spelen beoefenen en naar
de radio luisteren of de tv klj-
Eeuwfeest
De bond "Pro Rege' exploiteert 47
tehuizen waarvan er 7 ln Duits
land staan om de daar gelegerde
militairen (en vaak ook hun ge
zinsleden) op te vangen. Het
werk van deze bond wordt voor
het grootste deel betaald tet bij
dragen van de overheid, contribu
ties van de leden en giften onder
meer van de kerken en de op
brengst van de collecten voor he*.
>rotestants interkerkelijk thuis
front CPIT).
Dit jaar is het honderd jaar gele
den dat de bond werd opgericht-
en wil men dat m oktober feeste
lijk vieren met een bijeenkomst
in de Domkerk te Utrecht.
Om meer bekendheid te geven
san het werk zullen de PMT's op
Hemelvaartsdag de gehele dag
voor het publiek geopend zijn om
iedere belangstellende te laten
z:en en horen boe de militairen
daar hun vrije tijd kunnen door
brengen. De tehutsleiders zullen
eten de nodige inlichtingen geven.
Hef tehus aan de Zuklsinzel
te Middelburg zal di«* dag
niet open zijn omdat het momen
teel van binnen wordt o pee knapt
en die werkzaamheden zullen op
'.lemelvaartsdag nog niet klaar
zi.in. Het ligt daarom In de. be
doeling de 'open dag' in dit na
jaar op een zaterdag te houden.
Veeland begint een beetje het land van de gehan-
^dicapte bruggen te worden. Op 18 april ramde
een slepert je in het Kanaal door Walcheren de
Souburgse brug. zodat er sindsdien geen autover
keer meer mogelijk is over deze verbinding. Tien
<ia?en geleden klapte een drijvende bok op de
Oosterschelde bij een ongelukkig manoeuvre zo
hard tegen du geopend klep van de Zcelandbrug
aan. dal, Schouwen-Duiveland na negen jaar ver-
kéerscomfort van goed gehalte terugviel naar een
période van tobberige verbindingen. En wat doe je
dan als je de veerboten van vroeger hebt verkocht
nn de aanlegsteigers aan de hoogste bieder van de
hand hebt, gedaan? Niet veel meer dan vaststellen
dal we hier afhankelijk zijn met onze verbindingen
van toch wel erg kwetsbare bruggen.
De schrikreactie van de avond van de aanvaring is
intussen veranderd in het resultaat van improvisa-
tCetaleni om /tussen Schouwen en Noord-Beveland
een baileyverbincüng te leggen. Als het een beetje
meezit kan er volgende week nog net op tijd
voor de pinkster-drukte weer verkeer over de
Zeelandbrug. Concreet zit. men dan nog met. een
rijtje problemen. Hoe groot zal uiteindelijk de
totale schade van dit ongeluk zijn? Hoe lang zal
het duren voordat die weer volledig is hersteld?
Wie draait er voor op?
Belangrijker nog zal het antwoord zijn op vragen
als: wat zou het effect van dit soort verkeersstrem
mingen op een vitale route als de centrale deltaweg
kunnen zijn? Wat kan er worden ondernomen om
®en verbinding als de Zeelandbrug wat minder
Kwetsbaar te maken voor dit soort hoogst vervelen
de akkevietjes?
\700r de periode van een paar weken worden
hindernissen van deze. aard wel met een opge
wekt gezicht genomen. Iedereen kan met eigen
ogen zien dat de directie van de Provinciale Zeeuw
se Brugmaatschappij en de provincale waterstaat
al het. mogelijke doen om van de nood een deugd
'e maken. Maar er wordt bij zulke aangelegenheden
als een vrij drastische stremming van de Zeeland
brug ook gecijferd en gemeten. De kamer van
koophandel voor Midden- en Noord-Zeeland heeft
deze week al meteen van zijn grote ongerustheid
blijk gegeven over de schade die de recreatie en de
transportwereld als gevolg van de verbroken ver
binding dreigen 1e lopen. En die schade zou dan
moeten worden uitgedrukt in een grotere afstand,
tijdverlies, hogere kosten voor de transportwereld
en minder bezoek aan delen van Zeeland in de
recreatiesector. Waarbij we dan nog maar verder in
het midden laten de moeilijkheden voor iedereen
die (bijna) dagelijks van de brug gebruik maakt:
zakenverkeer, autobusvervoer, scholieren, bezoek
aan ziekenhuizen enzovoorts. Alle 3500 -tot 4000
dagelijks passerende auto's op de Zeelandbrug heb
ben liet de afgelopen t.ien dagen in een andere
richting moeten zoeken. Tot op dit ogenblik is dal.
allemaal nog vrij redelijk verlopen. Van Zeeland uit
gerekend trok men over omleidingsroute richting
Rotterdam. Een niet. onbelangrijk deel van het
verkeer uit Midden-Zeeland zocht de oude paden
over de Moerdijkbrug maar weer op. Anderen
'probeerden' van het, kruispunt Korteven op de
rijksweg-58 de Zoom weg via Steenbergen en Wil
lemstad naar de zuidelijke afrit, van de Haringvliet
brug. De meeste hinder was uiteraard de automobi
list en vrachtvervoerder van Goeree-Schouwen naar
Midden-Zeeland beschoren.
Op het ogenblik zitten er in deze omrijroutes
enkele vervelende knelpunten. De rijksweg 58 is
nog niet over de volle lengte dubbelbaans en
geeft dus bij een extra belasting op bepaalde gedeel
ten wel moeilijkheden. Tussen Bergen op Zoom en
Dinteloord is de doorgaande verbinding ook verre
van ideaal. En via de Moerdij kb ruggen krijgt men
bij Dordrecht met de nodige toestanden te maken.
Toch zijn dat allemaal belemmeringen die op korte
termijn worden opgelost. Wanneer dat eenmaal zo
ver is doet zich de vraag voor hoe gemakkelijk bij
een stremming van de Zeelandbrug zoals we nu
hebben meegemaakt de verkeersstroom zich van
de deltaroute naar meer oostelijk gelegen noord
zuid-verbindingen verplaatst. Er speelt bij zoiets
een st.uk gewenning mee, de toltarieven op de
Zeelandbrug zijn voor veel weggebruikers altijd nog
een belemmering. kortom de aandacht van
praktisch alle weggebruikersvan Zeeland uit in
noordelijke richting vice versa is plotseling op
enkele alternatieve routes gevestigd. Hoeveel in
vloed dat kan hebben is in Zeeuwsch-Vlaanderen
aangetoond toen enkele jaren geleden bij een actie
om de veerdiensten over de Westerschelde te boy
cotten als protest tegen de tariefsverhoging daar
het verkeer nadrukkelijk op de nieuwe verbin
ding via Antwerpen en Breda naar het noorden
werd geattendeerd. Het aanbod bij de veerdiensten
liep merkbaar terug.
Zo bezien heeft de handicap voor het verkeer
over de Zeelandbrug van de afgelopen tien
dagen eigenlijk ook de functie van huidige en
toekomstige deltaroute over bruggen en dammen
van Middelburg naar Rotterdam weer eens aan de
orde gesteld- Die functie komt in liet- ruimtelijk
danken over het hart-van-de delta (het zogenaamde
open middengebied) de laatste tijd ook in discussie.
Zo is het nog steeds geen uitgemaakte zaak of die
deitaroute nu in de toekomst een dubbelbaans
auosnelweg moet worden of niet. In dat geval is
bekeken
i.
0
u
(8
C
3
01
ibekeken
NADER BEKEKEN
het zelfs niet onmogelijk dat ook de Zeelandbrug in
de wat verdere toekomst nog eens verdubbeld zou
worden. Het hele vraagstuk houdt natuurlijk ook/
erg nauw verband met. de kwestie van de afsluiting
van de Oosterschelde. Is er nog zicht op dat binnen
afzienbare termijn over een aam in de monding
van de Oosterschelde (van wat voor kunstwerken
dan ook voorzien-) een grote verkeersweg naar
Walcheren, de dammenweg. kan worden aangelegd?
Die weg langs de kust zou in geval van moeilijkhe
den op de Zeelandbrug he: verkeer van en naar de
randstad-Holland zonder meer kunnen overnemen.
Het plan van de commissie-Klaasesz over ae Oos
terschelde heeft voor Zeeland ook verkeerstech
nisch de nodige consequenties. De eerste lijnen
daarvan zijn al eens eerder in deze rubriek op
papier gezet. Wegverbindingen van Schouwen 'over
een Keetendam) naar Tholen en vandaar meer naar
het oosten over een dam naar Zuid-Beveiand krij
gen voor de Zeelandbrug ook alternatieve waarde.
Tot. nu toe is deze hele zaak eigenlijk altijd buiten
discussies gebleven- Je realiseert, je pas goed hoe
kwetsbaar zo'n Zeelandbrug is als je voor eer-
omhoog gedraaide kiep staat die niet. meer naar
beneden kan.
Praktischer en zinvoller dan het zoeken naar
omleidingsroutes voor het verkeer is natuurlijk
het zoeken naar mogelijkheden om de kwets
baarheid van de brug te verminderen Je kunt
tegenwoordig zoiets als een leuke hobby allerlei
risicoberekeningen gaan maken en tot de statisti
sche conclusie komen'dat zo'n aanvaring als vorige
week. laten we maar een gooi doen, eenmaal in de
honderd jaar voorkomt. Je kunt je ook afvragen of
er geen aanleiding is om voor de doorvaart van de
Zeelandbrug andere regels te stellen en te hanterer.
dan gebruikelijk is voor het passeren van bruggen
voor de scheepvaart in ons land. De Oosterschelde.
een zeearm van vijf kilometer breed, is tenslotte
een water met wat meer grillen dan bijvoorbeeld
de Rijn. de Waal of het Amsterdam-Rijnkanaal
Op grond van artikel 4 ran de rivierenwe: is in
1965 aan de provincie Zeeland vergunning verleend
om in de 'zomerbeddmg' van de rivier de Ooster
schelde een obstakel voor de scheepvaart te heb
ben. Doorgaaais hoeft rijkswaterstaat dit soort ver
gunningen niet te verlenen, doodeenvoudig omdat
de grote rivieren en kanalen en de bruggen erover
heen bij het rijk zelf in beheer zijn- Zo niet met de
Zeelandbrug. het initiatief van deze provincie in
aansluiting op de wegverbindingen die in Zuidwest-
Nederland met het- deltaplan waren 'meegekomen'
Om de scheeprairtbelangen veilig te stellen werden
bij die vergunning enkele eisen gesteld: da', waren
raste araaitijden voor vaaruiigen die niet onder de
brug door kunnen. De enige beperking die aan net
'draaien' van de brug werd toegestaan was dat het
bij windkracht 7 niet hoefde :e gebeuren. B:j
provinciale waterstaat van Zeeland vraagt men zich
nu af of de nogal hard aangekomen aanvaring met
de bok van de firma Smit-Tak niet tegelijk een duw
kan zijn om de doorgang van bijzondere transpor
ten en van de zeevaart bij de Zeelandbrug wat
meer aan banden te leggen. Er zouden in ieder
geval regels kunnen worden gesteld die garanderen
dat, manoeuvres zoals die vorige week bij ongunsti
ge omstandigheden met een moeilijk te hanteren
geval als een hoge bok niet meer kunnen voorko
men.
Provinciale waterstaat heeft met de huidige ver
gunning in de hand in deze kwestie geen enkele
bevoegdheid. Ir. w. de Beijl. hoofdingenieur-
directeur van die dienst: „Het rijk kan bij eigen
bruggen zeggen hoe men hei wil. Als wij de scheep-
vaart uit eigen beweging extra beperking opleggen
kunnen we onmiddellijk aansprakelijk worden ge
steld. We zijn al eens eerder met een proces be
dreigd. Bovendien kunnen we natuurlijk niet voor
elk wissewasje bij de klep van ae brug uitvoerig
gaan overleggen met het arrondissement Dordrecht
van rijkswaters-taat. waaronder de Oosterschelde als
scheepvaartweg ressorteert. Eerlijk gezegd js elke
regeling waarvoor de verantwoordelijk wordt ge
legd in handen van ce tolgaarder op de brug fout."
'Vat er bij het overleg tussen de eigenaar van de
Zeelandbrug (de NV PZBM) en de rijkswaterstaat
over deze kwestie uit de bus kan komen is op dit
moment nog volstrekt onzeker. Voorlopig heeft
men een half jaartje de tijd. Er komen nu bailey
bruggen over het gat bij de weggehaalde klep. En
die baileybruggen kunnen niet omhoog. Een juiste
taxatie van alle schade en moeilijkheden en een
rechterlijke uitspraak over de hele toedracht van
de aanvaring zullen in ieder geval toch wel als
resultaat opleveren dat de risico's tot dit soort
voorvallen tot het uiterste moeen worden ver-
tleind.
KEES VAN DER MAAS