Yitzhak Rabin, de ondiplomatieke diplomaat
ONENIGHEID IN NVV
OM MEDEZEGGENSCHAP
Perzië gunt Grasso
miljoenenorder niet
Problemen niet onoplosbaar
Tinnen- en
buitenland
PRESENTATIE NIEUWE ZOMERZEGELS....
Grote onzekerheid,
weinig lichtpunten
Rabin formateur
WOENSDAG 24 APRIL 1974
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Industriebond: belang werknemers moet voorgaan
ROTTERDAM (ANP, GPD) De ontwerp-resolutie van her, ver
bondsbestuur van het NVV over de medezeggenschap in de onder
neming en een andere opzet van de ondernemingsraden en raden
van commissarissen is dinsdag, evenals de 37 daarop ingediende
amendementen, tijdens de in Rotterdam gehouden verbondsver-
gadering niet meer in behandeling genomen. Er kwamen funda
mentele verschillen van opvatting aan het licht, die zoveel d'scus-
sietijd in beslag namen, dat NW-voorzitter Wim Kok van de ont
stane tijdnood gebruik maakte om voor te stellen de behandeling
van de resolutie maar uit te stellen.
De verbondsraad (dagelijks bestuur
van het NVV en de voorzitters van de
aangesloten bonden) werden gemach
tigd op zeer korte termijn te bekijken
wat er verder moet gebeuren. Eventu
eel kan de resolutie worden aangepast
naar aanleiding van de gehoorde kri
tiek en de ingediende amendemen
ten.
De heer B. van Hattum van de
Industriebond NVV signaleerde het
meest onomwonden de fundamentele
verschillen van opvatting over de ont
werp-resolutie, waarin wordt gekozen
voor personeelsraden, toekenning
meer medebeslissingsrechten en
paritair samengestelde raad van com
missarissen met door de onderne
mingsraad aan te wijzen werknemers
commissarissen. Hij nam het de NVV-
top kwalijk dat, gezien de verdeelde
opvatting, toch met. een ontwerp-reso
lutie in de openbaarheid is gekomen.
De industriebond NVV kiest niet voor
het integratiemodel met daarin ge
bouwd het opkomen voor het alge
meen belang en het dragen van
sntwoordelijkheid, maar wel voor het
distantiemodel, dat wil zeggen het
opkomen voor de belangen van de
werknemers, waarvoor de vakbonden
verantwoordelijk zijn.
Het NVV-ver-bondsbestuur meent
dat principiële overeenstemming
gelijk moet zijn omdat alle bonden in
hetzelfde maatschappelijke systeem
hun werk verrichten. De NW-bond
Mercurius is bang dat de medezeggen
schap alleen een zaak van de grote
ondernemingen zal worden en dat de
werknemers in de kleine bedrijven,
bij verenigingen en instituten waar
wettelijk geen ondernemingsraad be
staat, in de knel dreigt te komen. „Bij
de grote bedrijven is controle moge
lijk. De kleine ondernemingen kunnen
zich aan iedere vorm van controle
onttrekken", aldus Mercurius.
De NW-verbondsraadsvergadeiing
is van mening dat de ondernemingsra
den niet meer 'hel orgaan van het
bedrijf moeten zijn maar van de
werknemers. De werkgever moet in
AMSTERDAM (ANP) De olie-
crisis heeft het te venvachten
economische beeld voor 1974 in
meer dan een opzicht beïnvloed
en in zekere zin verscherpt. Ook
indien men er rekening mee
houdt dat het aanvankelijk drei
gende voorzieningsprobleem met
zijn directe gevolgen voor pro-
duktie en werkgelegenheid tot
een ernstig ruilvoetprobleem is
geworden, dan nog ziet de wereld
er anders uit dan zonder de cri
sis verwacht had mogen worden,
to schrijft de president van De
Nederlandsche Bank, dr. J. Zijl-
stra, in het jaarverslag 1973 van
ie centrale bank.
Als belangrijkste te verwachten
mtwikkelingen noemt de presi-
ient:
versterking van de tendensen
at verflauwing van de wereld-
tonjuctuur;
minder geneigdheid tot inves
teren;
sterkere tendensen tot prijs
stijging op de wereldmarkten
voor grondstoffen;
zorgwekkende loon- en prijsin-
flatie; i
een uiteenlopen vaA het in
1972-73 homogene conjunctuurpa
troon van de belangrijkste landen
ten gevolge van de verschillen in
intensiteit waarmede de huidige
moeilijkheden de diverse landen
treffen, terwijl de wijze waarop
men met het beleid op de proble
men reageert van land tot land
zal verschillen.
„In het algemeen kan men zeg
gen dat de toestand thans wordt
gekenmerkt door een grote onze
kerheid met weinig lichtpunten",
aldus dr. Zijlstra.
Het jaarverslag gaat uitgebreid
in op de bekende monetaire ont
wikkelingen in 1973. Het is onze
ker onder welk systeem de we
reld na 31 juli 1974 zal moeten
leven. Daarbij blijft het essentiële
punt het te hanteren wisselkoers-
regime. Bij geslaagde besprekin
gen sou ons een niet meer op het
goud maar op de SDR (speciale
trekkingsrechten Internationale
Monetaire Fonds) gebaseerd stel
sel te wachten staal.
Er zal echter slechts een zeer
geleidelijke, broksgewijze invoe
ring mogelijk zijn. omdat thans
met uitzondering van een aantal
Europese landen die ten opzichte
van elkaar vaste koersen handha
ven. het internationale monetaire
bestel in feite is gebaseerd op
zwevende wisselkoersen van de
belangrijkste valuta's, terwijl het
niet denkbaar is dat deze binnen
afzienbare tijd door vaste paritei
ten zullen worden vervangen.
functie houdt in dat de ondernemings
raad in staat wordt gesteld het beleid
van de directie te beoordelen vanuit
het werknemersbelang. Hiervoor Ls
nodig dat de directie verantwoording
over haar beleid aflegt en tevens alle
informatie verstrekt die voor een be-
oordeling van dit beleid noodzakelijk
is, Tevens dient de ondernemingsraad
een actief recht van onderzoek te
worden toegekend onder meer om zo
nodig de verstrekte informatie op
haar juistheid te kunnen toetsen.
Werkoverleg
VERVOLG
KANTLIJN
het recept-Chataway minder beslag
door publiek en parlement op be
windslieden wel zo goed is. Het
gevaar van zijn oplossing ls dat er nog
weer grotere afstand ontstaat tussen
regering en geregeerden: het aantal
mensen dat apathisch reageert jegens
politiek en politici zal dan nog toe
nemen. Thomas Jefferson een der
grondleggers van de Amerikaanse de
mocratie heeft er eens voor ge
waarschuwd dat 'het volk niet zijn
aandacht mag verliezen voor de open
bare zaak: indien dat gebeurt zullen
de regeerders tot wolven worden'. In
Nederland is het zover nog niet. mi
nisters zijn hier geen 'wolven', vaak
echter wel vermoeide mannen die te
weinig slaap krijgen en nodig eens een
keer de politiek zouden moeten ver
deze visie niet meer als voorzitter
worden gehandhaafd. Bovendien moet
er een meer geïntegreerde samenwer-
Icing komen tussen de ondernemings-i
raad en de vakbond en tussen de
vakbond en de Werknemers in het
bedrijf.
Met name de controlerende functie
van de ondernemingsraad ten aanzien
van het financieel-economische beleid
dient meer nadruk te krijgen.
RECHERCHEUR
ACCEPTEERDE
STEEKPENNINGEN
Slot van pagina 1
eventueel nog meer schade heeft
gericht De zaak deed ons de haren te
berge rijzen".
Een vervolg op zijn mededelingen
wilde mr. Van Steenderen dan ook
niet uitsluiten. Wel is gebleken dat Z.
het geld gebruikt heeft „voor zaken
waarvoor we het allemaal zouden
hebben gebruikt" en niet voor zgn.
goede sier. Maar wat Z. ertoe heeft
bewogen steekpenningen aan te ne
men in ruil voor de inlichtingen of
Z. wellicht in verband met een vroe
gere zaak werd gechanteerd is nog
geen uitgemaakte zaak.
Een grote vraag is wie schuil gaat
achter de door mr. Van Steenderen
als „een nogal beruchte Haagse inbre
ker" gekenschetste geld- en goederen
gever, van wie overigens wel is ko
men vast te staan dat hij door Z.'s
inlichtingen geruime tijd uit handen
van de politie kon blijven. Of deze
inbreker thans voor die zaken nog
wordt gezocht, reeds in hechtenis is
of wellicht op de loop is gegaan,
waren vragen waarop de officier elk
antwoord ontweek.
Evenmin is duidelijk wat de „colle
ga-inbreker" ertoe heeft bewogen bij
zijn arrestatie over de steekpenningen
te praten, en of ook hij misschien
persoonlijk voordeel heeft gehad van
Z.'s inlichtingen Omgekeerd is om
trent Z niet zeker of hij de beruchte
inbreker ook andersoortige informatie
heeft verstrekt dan alleen die welke
op de vervolging van de inbreker
betrekking hadden. De nu geschorste
politieman heeft geen inlichtingen
meer verstrekt na zijn overplaatsing
naar Zoetenneer betrekkelijk kort
leden.
Een verbetering van de werksituatie
verwacht het NVV ook van bepaalde
vormen van werkoverleg. Vaak wordt
werkoverleg door de ondernemer in
gevoerd als een beheersmiddel. Dan,
leidt het juist niet tot een vergroting
van inspraak van de werknemers,
vooral wanneer aan het overleg geenl
enkele reële bcvoegdhejd wordt toege
kend of geen ruimte om invloed uit te
oefenen, is het meer een zoethouder-
tje dan een bijdrage aan de democra
tisering. Daarom dienen de bevoegdhe
den van het werkoverleg in een regle
ment te worden vastgelegd-
Onderscheiding
De heer A. de Boon is bij zijn
afscheid als vice-voorzitter van het
NW benoemd tot ridder in de orde
van de Nederlandse leeuw. In de Doe
len in Rotterdam heeft de minister!
van sociale zaken drs. J. Boersma
hem de versierselen behorend bij deze
onderscheiding overhandigd.
HOGERE
NEDERLANDSCHE BANK
AMSTERDAM (ANP) De winst van
De Nederlandsche Bank NV over 1973!
is belangrijk hoger geweest dan over
1972. Na toevoeging van 45 min i
aan de bijzondere reserve (vj 34,8
min) bedroeg de winst 135 min (vj!
104,5 min). De winst gaat naar del
Staat, die alle aandelen van de cen-|
trale bank bezit.
VNO EENS
MET ZIJLSTRA
DEN HAAG (ANP) Het Verbond
van Nederlandse Ondernemingen ziet
in hel verslag van de president van de
Nederlandsche Bank een In-vestiging
van zijn opvatting dat het afremmen
van de stijging van de collectieve
lasten ten gunste van de particuliere
welvaartsontwikkeling centraal moet
slaan in het sociaal-economisch beleid
voor de komende jaren en vooral
voor 1975. Dit ls een noodzakelijke
voorwaarde voor een doeltreffende in-
flatiebestrijding.
Het VNO onderschrijft verder de me
ning van dr. Zijlstra dat de belasting-
operatie van dit jaar onvoldoende is.
me: als gevolg een Inflatie verster
kende loonkostenstijging. Het verbond
v/ijst tenslotte op de uitspraken van
dr. Zijlstra. Over het onbevredigende
niveau van de investeringen en de
gevolgen daarvan voor de werkgele
genheid. Het. VNO meent dat herstel
van een gezonde rendementsontwikke
ling in het bedrijfsleven de belangrijk
ste remedie tegen de hoge werkloos
heid is.
Het Nederlands Christelijk Werkgevers
verbond (NCW) onderschrijft de drie.
doelstellingen trior het sociaal econo
mische beleid die de president van de
Nederlandse Bank in zijn dinsdag ge
publiceerde jaarverslag noemt. Deze
zijn: inflatiebestrijding. verbetering
werkgelegenheid en mogelijke reeële
inkomensverbetering, voortkomend uit
belastingverlaging en verrekening van
het ruilvoetverlies.
Met de uitwerking hiervan voor de in
komensvorming kan het verbond over
het algemeen instemmen. Een sugges
tie van de president voor het prijs
beleid ontbreekt echter. Dit bleid zal.
naar het NCW meent, in ieder geval
moeten worden omgebogen naar hand
having van de procentuele winstmar
ges per eenheid podukt.
De aanbeveling van de pesident om de
rendementen niet verder te doen dalen,
acht het NCW onvoldoende. Immers,
er zijn nu al te weinig werkgelegen-
heidsverruimende investeringen om de
onvermijdelijke arbeidsbesparende in
vesteringen op te vangen, aldus het
NCW.
OM POLITIEKE REDENEN:
ROTTERDAM, DEN BOSCH
(ANP) Grasso's Koninklij
ke Machinefabrieken NV heeft
een order voor een keten van
koelhuizen in Perzië gemist met
Slot van pagina 1J
(ADVERTENTIE)
bracht 1973 met betrekking tot de
nationale economie een doortrekken
van de lijnen die 1972 reeds hadden
gekenmerkt. Het verdwijnen van de
hardnekkige overbesteding werd over
duidelijk; men kon zelfs spreken van
een beginnende onderbesteding. Daar-'
mee correspondeerde een verdere ver-
beteringvan de externe rekening; het
overschot op de lopende rekening van
de betalingsbalans samen met de
voorraadvorming beliep niet minder
dan 5,6 pet. van het nationale inkomen
en ligt daarmee duidelijk -boven de
ter zake gehanteerde norm.
Het grote overschot is overigens
geflatteerd door een beslag op het
nationale inkomen uit hoofde van be
drijfsinvesteringen in vaste activa van
7,2 pet, dat evenals in 1972, laag moet
worden geacht en hoogstwaarschijn
lijk beneden het niveau ligt, dat voor
een normale ontwikkeling nodig
is.
Uit de ontwikkeling van de econo
mie in 1973 vloeiden reeds belangrijke
opgaven voor het beleid voort, voor
dat de oliecrisis uitbrak. Deze crisis
heeft het vinden van goede oplossin
gen niet eenvoudiger gemaakt.
De nationale bestedingen, zoals die
voor 1974 werden verwacht, dragen
niet de volle last van de stilstand in
de groei van het reele beschikbare
nationale inkomen, die resulteert uit1
de door de achteruitgang van de ruil
voet geneutraliseerde toeneming van
de arbeidsproduktiviteit. Dit kan wor
den geconstateerd aan de hand van de
verwachte vermindering van het
ovcrscht op de lopende rekening
de betalingsbalans in 1974 t.o.v. 1973
ten bedrage van f 2,5 a f3 mil
jard.
Nagegaan dient te worden of het op
peil houden van de bestedingen Via de
collectieve sector geschiedt, dan wel
of ook gevolgen in de sfeer van de
primaire inkomensverdeling optre
den.
Maatregelen
De regering heeft zowel ten aanzien
van de uitgaven als ten aanzien van
de belastingdruk maatregelen geno
men waarmee in totaal op jaarbasis
een bedrag van f2 miljard is ge
moeid. Het financieringstekort van dei
overheid neemt daarmee in 1974 tot 3
a 3.5 pet van het nationale inkomen
toe en geraakt daardoor weer mëer in i
overeenstemming met hetgeen als een'
normaal tekort kan worden be-
schouwd. De in dit programma begre
pen belastingverlaging is een zij het
bescheiden bijdrage op het gebied van
de secundaire inkomensverdeling,
waardoor ter bereiking van een
wenst reel beschikbaar inkomen in
zoverre geen beroep op een loonsver
hoging nodig isr
Minder eenvoudig is het oordeel
qver de gevolgen van het beleid voor
de primaire inkomensverdeling,
loonbeslissingen leiden tot een toene
ming van de loonsom van de werkne
mers met 14,5 pet, hoewel hierin
slechts 1 pet voor de zogenoemde
incidentele loonstijging is begrepen
hetgeen - mede gelet op de verhoging
van het minimumloon - als gering
moet worden beschouwd-
In verband gebracht met de t
dit doel relevante prijsstijging van
11,5 pet resulteert daaruit een stijging
van het primaire reele loon van 3 pet.
De verwachte groei van de arbeids-
sproduktiviteit wordt ongedaan
maakt door de achteruitgang van de
ruilvoet, zodat het reele nationale in
komen niet toeneemt. Derhalve moet
de arbeidsinkomensquote vrij aanzien
lijk stijgen en omgekeerd het rende
ment van de investeringen dalen, zij'
het gematigd door de herleving
de investeringsfaciliteiten. Dit is
dubbel opzicht een zorgelijke ontwik
keling.
Dalende rendementen hebben een
negatieve uitwerking op de investe-
ringslust en zouden aldus de toch al
verre van rooskleurige stand van de
werkgelegenheid opnieuw schaden. Te
vens ontstaat een opwaartse druk op
het prijsniveau, die door een strak
prijsbeleid wel tijdelijk maar niet blij
vend zal kunnen worden teruggedron
gen.
Collectieve sector
De lasten van de collectieve sector
drukken zwaar op het reele beschik
bare inkomen. Wanneer bij een nor
male produktiviteitsontwikkeling het
reele beschikbare inkomen van
modale we rknemers met niet n
dan 1 pet kan stijgen is dit het gevolg
van het feit dat het peil van de
jaarlijkse lastenverzwaring uit hoofde
van belastingen en premies thans op 3
pet ligt. De huidige bijzondere om
standigheden hebben ten gevolge dat
deze last van de collectieve sector in
1974 vrijwel geheel op het vorige
inkomen zal worden afgewenteld.
De conclusie kan derhalve geen an
dere zijn dan dat de op zichzelf
gewenste handhaving van de bestedin
gen voor het overgrote deel via de
primaire inkomensverdeling heeft
plaatsgevonden en slechts voor een
gering deel in de sfeer van de secun
daire inkomensverdeling resp. de col
lectieve sector als geheel. De vraag
kan worden gesteld of alternatieve
oplossingen denkbaar waren geweest.
In theorie zou die oplossing er als
volgt hebben uitgezien:
Een geringere stijging van de loon
som per werknemer had door verlich
ting. van de premie- en-of belasting
druk moeten worden gecompenseerd,
zodat de toeneming van het reele
beschikbare inkomen niet zou zijn
aangetast. Bij eenzelfde besteding
door de collectieve sector zou dit het
financieringstekort aldaar hebben ver
groot. De verlaging van de loon- en
inkomstenbelasting di^ de regering
heeft doorgevoerd is een stap in deze
richting maar voor enige voelbare
effectiviteit hadden met betrekking
tot belasting- en premiedruk veel gro
tere bedragen moeten worden ingezet,
waarbij stellig aan een orde van
grootte van f 1 miljard (additioneel)
zou moeten zijn gedacht-
De loonsomstijging had dan niet
onbelangrijk lager, de druk op de
prijzen geringer en de stijging van de
arbeidsinkomensquote aanzienlijk ge
ringer kunnen zijn, In dit geval zou
de lastenverzwaring uit hoofde van
belasting- en premiedruk zijn afgewen
teld - of beter gezegd: téruggewenteld
- naar de collectieve sector.
De thans gekozen oplossingen zijn
niet zonder bezwaren, vooral uit
oogpunt van inflatiebestrijding r
bevordering van de werkgelegenheid
in het particuliere bedrijfsleven. Aan'
deze bezwaren zou iets lichter kunnen
worden getild wanneer voor de be-
leidsdilemma's in de komende jaren
oplossingen zouden kunnen worden
gevonden, aldus het verslag.
een waarde van ongeveer 10
min. De order is om politieke re
den gegund aan een kleiner Ita
liaans bedrijf, dat veel hog'-i had
ingeschreven.
Behalve in de olielanden spelen poli
tieke motieven ook een rol in Zuid-
amerikaanse landen als Brazilië en
Chili. Wat het laatste land betreft, is
het ontwikkelen van een net van
slachthuizen gestaakt, door financie-
ringsmoeilijkheden als gevolg van hei
bevriezen van de ontwikkelingshulp
door de regering. Binnen het VNO is
overleg gaande, wat te doen tegen dit
soort ontwikkelingen. „Wij zouden het
bijzonder betreuren, als een en ander
in de toekomst zou moeten leiden tot
het verleggen van bestaande kanalen
naar geaffilieerde bedrijven in_ die
landen, die wel in staat blijken te zijn
een passend onderscheid te maken
tussen het onderhouden van politieke
en economische relaties, met alle ge
volgen voor de werkgelegenheid van
dien", aldus directie-voorzitter F. F.
Schoemakers in een toelichting op het
jaarverslag.
GESPREK OVER BETERE
BEVEILIGING VAN
POMPBEDIENDES
UTRECHT (ANP) De Industrie
bond NVV die twee weken geleden
een actie heeft aangekondigd om een
grotere beveiliging van benzinestati
ons te bereiken, heeft nu vertegen-
woordigers van de werkgeversorgani-
satie 'Bovag, de benzineverkoopmaat
schappijen, de overheid en van de
conffessionele bonden uitgenodigd
voor een gesprek op 21 mei in het
Veluweoord.
De ongerustheid van de bond over het
gebrek aan bescherming voor de
pompbedienden is nog toegenomen:
de afgelopen veertien dagen zijn niet
minder dan zeven overvallen gepleegd
op benzinestations.
JERUZALEM (UPI) President Ef-
raim Katzir van Israël heeft dinsdag
Yitzhak Rabin belast met de vorming
van een nieuw kabinet ter vervanging
van het zaakwaarnemerskabinet van
aftredend premier mevrouw Golda
Meir.
Rabin, minister van arbeid in de
ploeg van Meir, heeft 21 dagen de tijd
gekregen om zijn opdracht uit te
voeren. Maar aanzeggingen dat de
oude coalitiepartners niet willen mee
doen, doen aan de horizon vooruit
zichten op nieuwe verkiezingen rijzen.
(Van onze correspondent)
JERUZALEM Toen Yitzhak Rabin,
de Israëlische kandidaat-premier, een
jaar geleden zijn functie als ambassa
deur in de Verenigde Staten beëindigde,
leek zijn politiek carrière in Israël nogal
onzeker. Weliswaar was hem daarvoor
al een ministerspost beloofd door Golda
Meir, maar de Arbeiderspartij had er-
ernstige bezwaren tegen dat oud-mili
tairen buiten het partijapparaat om snel
opklommen. Rabin had zich bovendien
niet erg populair gemaakt bij bet Is
raëlische establishment. Voor een am
bassadeur was hij een zeer onafhanke
lijk man, die ook een stem wilde hebben
bij het vaststellen van de politiek en
daardoor in conflict raakte mee zijn
werkgevers Golda Meir en vooral Abbs
Eban, met wie zijn relaties bijzondei
slecht waren.
Rabin ontpopte zich als een zeer „ondiploma
tieke diplomaat"; een man die zei waar het op
stond, iets wat in de diplomatieke wereld niel
gebruikelijk is. Een eigenschap die hem echter
wel bij de Israeli's, en zeker de jongeren,
populair heeft gemaakt Hij is een man die een
uiterst trage indruk maakt door zijn langzame
manier van spreken, maar hij denkt bijzonder
snel en scherp. Rabin heeft het image van een
man die geen politicus is; die niet door de
politiek is bedorven, zoals de oudere generatie.
Een man ook die op een eenvoudige manier
dingen kan zeggen.
Vooral dit laatste maakte hem als opperbe
velhebber in de zesdaagse oorlog in 1967
bijzonder populair. Maar. zoals gezegd, toen hij
vorig jaar uit Washington terug kwam, leek
zijn carrière niet verzekerd. De oorlog veran
derde echter alles. Rabin bleef buiten schot,
omdat hij niet werd opgeroepen in actieve
dienst. Golda Meir gaf de voorkeur aan Bar
Lev, die Rabin in 1968 opvolgde als opperbevel
hebber. Toen Golda Meir na de eerste kabinets
crisis in februari van dit jaar moest uitkijken
naar een nieuwe minister van defensie, werd
Rabin naar voren geschoven, omdat hij
.schoon" was.
Paradoxaal genoeg was het Dayan die achteraf
de bliksemcarrière van Rabin bewerkstellig
de. Toen Rabin eenmaal was genoemd als
kandidaat voor het ministerie van defensie,
steeg zijn prestige snel. Toen Golda Meir en
Da.van toch nog een regering vormden nu
één maand geleden werd binnen de partij al
gesproken van Rabin als coming man, die
vroeger of later het leiderschap van Golda
Meir zou moeten overnemen.
Was nog een jaar geleden zijn niet-politieke
verleden een obstakel; nu hoort men dit ver
wijt niet meer. Binnen de Arbeiderspartij is
liet een en ander veranderd. Politiek heert
Rabin weinig ervaring. Dat werd hem altijd
aangewreven als een negatief punt. Hij moet
worden gerekend tot het kamp van de gematig
de „duiven"; iemand die met een realistische
kijk op de zaken zoals ze nu staan bereid is
een groot deel van de bezette gebieden terug te
geven. „Ik ben ook tevreden als wij het Goesh
Etzion een aantal kibboetsen op de westoe
ver van de Jordaan ten zuiden van Bethlehem
met een toeristenvisum kunnen bezoeken",
zei Rabin onlangs
Een zaak die nog een nasleep kan hebben is
het zogenaamde Weïzmann-öocument, dat
maandag werd gepubliceerd in de Israëlische
pers. Het is een getuigenis van ex-generaal
Weizmann. daterend uit mei 1967, toen hij
onder Rabin diende in het leger. Rabin was
toen als opperbevelhebber een dag uit de
circulatie in de periode voorafgaand aan de
zesdaagse oorlog. Hij had toen een zenuwcrisis
als gevolg van de besluiteloosheid van de
toenmalige regering. Daarom wordt van hem
gezegd dat hij in tijden van spanning in paniek
zou raken.
In het centrale comité stelde echter een
voorstander van Perez, de rivaal van Rabin,
hoe in 1948, tijdens de onafhankelijkheidsoor
log, Rabin van grote koelbloedigheid blijk gaf.
Er was een bevel gegeven tot het bombarderen
van een kibboets die door de Arabieren was
veroverd. Intussen was echter een brigade
WERELDGEBEUREN
onder leiding van Rabin erin geslaagd de
Kibboets te heroveren. Opgebeld werd naar het
luchtmachtcommando om dit bombardement
af te gelasten. Aan het schakelbord zat echter
een niet al te snuggere telefoniste die er niets
van begreep. Rabin had slechts enkele minuten
om haar de situatie uit te leggen en slaagde
daarin door uiterst koelbloedig en rustig keer
op keer te herhalen wat er aan de hand was.
Wat Rabin in het zadel heeft geholpen, is
behalve de steun van de overigens ver
zwakte partijbaas Sapir. het feit cat hij geen
vertegenwoordiger is van één van de traditio
nele groeperingen binnen de Arbeiderspartij.
Weliswaar is hij afkomstig uit de kringen die
moeten worden gerekend tot de Achdoet Haav-
oda, de club van vice-premier Allon, maar daar
heeft hij sinds zijn jeugd niet langer werkelijk
deel van uitgemaakt. Rabin heeft zichzelf aan
gekondigd als een man van middelbare leeftijd.
Hij behoort tot de generatie van officieren van
de groep Palmach, die groot zijn geworden in
de onafhankelijkheidsoorlog van 1943. De Pal
mach was toen de elite van het Israëlische
leger en werd door de toenmalige premier Ben
Goerion na het uitroepen van de staat Israel
ontbonden; een zaak van zeer veel verzet in
Israel.
In ieder geval heeft dat tot gevolg gehad, dat
een groot aantal begaafde officieren gedurende
een groot aantal jaren buiten spel is gezet.
Rabin is eigenlijk de eerste die zich nu in
feite 15 jaar te Iaat van awe klap heeft
hersteld. Behoorde de vorige generatie van
Golda Meir tot de idealistische pioniers; de
generatie van Rabin met ook Perez
behoort tot de Tjouwers'. De mensen die ir.
Israel zijn geboren en groot gebracht, met
oorlog en Arabieren hebben leren leven en
eigenlijk hun hele leven in dienst hebben
zesteld van de strijd om het bestaan. Ze
hebben het voordeel flexibeler te zijn in het
aanvaarden van de realiteit, maar dat betekent
niet dat zij concessies zullen aanvaarden die
het bestaan van de staat Israel in gevaar
zouden kunnen brengen.
Drs H. de Jonge, hr/ofddirectcur
post tun de PTT. heeft dinsdag in
Utrecht sj/mbolisch de eerste zo-
mcrpostzegcls 197 verkocht can
mevrouw Urn-mine Heifermans,
aan de keer F. S. Dohmen. zoor-
sitter van de Stichting Wereldmu-
siekconcours en can mevrouw Ar-
lette can Boven en de keer Gerard
Lemciitre van het Nederlands
Danstheater
Dc serie beslaat uit rner zegels,
waarvan er twee zijn gewijd aan
Herman Heliermans: een met zijn
20 cl/ en een met een a/beelding
van Esther de Boer ais Kniertje
(50 plus 20 cl/. De zegel van 25 ci
plus 15) heeft betrekking op het
wercldmuziekconcours in Kerkra-
dr en die van 30 cl tplus 10) op
actueel ballet, De zegels zijn ont
worpen door Jelle van der Toorn.
Met de brass bond PTT als achter
grond poseren vJjlt. de dansers
Gerard Lemaitre en Arlette van
Boven. Drs H. De Jonge, mevrouw
Hermine Heifermans. ontwerper
los v. d. Toorr.+Frijthoff en F. S.
Dohmen.
RIJN BLIJFT
VOORLOPIG
NOG ZOUT
ZURICH (ANP) Het I» thans ui ter
sinten, dat Frankrijk op 1 Januari van
het volgend jaar zal beginnen met de
opslag van het afvalzout uit de El las
ser kalimijnen. Het Rijnwater zal
daardoor langer zout blijven dan men
aanvankelijk had gedacht.
Dit b:eek dinsdag op de eerste dae
van de tweedaagse bijeenkomst var.
de internationale Rijn-commissie ln
Zurich. Wat betreft de chemische ver
ontreiniging van de Rijn worden door
de commissie goede vorderingen ge
maakt Met het opstelllen van een
ontwerp-verdrag. dat eind dit jaar
door de ministers van de Rijnoever
staten moet worden ondertekend, zijn
de werkgroepen verder dan aanvanke
lijk was verwacht. De Franse delega
tie is niet op tijd klaar gekomen met
een voorlopig plan over de plaats en
de wijze van opslag van het zout.
waarvan jaarlijks bijna 7 miljoen ton
in de Rijn wordt geloosd.
Directie: F, van de Velde, K
Scherphuis en W. F. de Pagter.
Hoofdredacteur: G. A He Kok
Adjunct-hoofdredacteuren:
M. P. Dieleman en C. van der
Maos.
BUREAUS:
Vlissingen:
Wolstraat 56-60, tef. (01184) 5144
Middelburg:
Markt 51, tel. (01180) 7651.
Grote Markt 2, tel. (01100) 6140
Temeuzen:
Nieuwstrcat 22, tel. (01150) 4457
Hulst:
Steensfraat 6, fel. (01140) 4058.
In de avonduren is de centrale
redactie bezet van zondag t/m
vrijdag vanaf 20.00 uur: (011841
5144.
Telefoonnummers buiten kan
tooruren:
Redactie: (01184) 4799.
Advertentie-afdeling. (01186;
584. 's Zaterdags '01184) 5144
van 9.00-11.30 uur.
Voor klachten bezorging op za
terdag -. de plaatselijke kantoren
van 9.00-11.30 uur.
Expeditie: (01184) 2751.
Overt, adv. ook zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur. Mocn-
dag- t/'m vrijdagavond van 20.30
tot 22.00 uur. (01184) 5144
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 30,15; franco per
post 33,—; per moond f 10,20
losse nummers 0,45 (inclusief
4% btw).
Advertentietarieven:
59 cent per mm; minimumprijs
per advertentie f 8,85; ingezon-
den mededelingen 2'/» x tarief.
Brieven bureau van dit blad
1,50 meer.
Volledige tarieven met contract
prijzen op oanvracg.
Alle advertentieprijzen exclusief
4®/e btw.
Giro: 35 93 00, Provinciole
Zeeuwse Courant, Middelburg.