Yitzhak Rabin, de ondiplomatieke diplomaat ONENIGHEID IN NVV OM MEDEZEGGENSCHAP Perzië gunt Grasso miljoenenorder niet Problemen niet onoplosbaar Tinnen- en buitenland PRESENTATIE NIEUWE ZOMERZEGELS.... Grote onzekerheid, weinig lichtpunten Rabin formateur WOENSDAG 24 APRIL 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Industriebond: belang werknemers moet voorgaan ROTTERDAM (ANP, GPD) De ontwerp-resolutie van her, ver bondsbestuur van het NVV over de medezeggenschap in de onder neming en een andere opzet van de ondernemingsraden en raden van commissarissen is dinsdag, evenals de 37 daarop ingediende amendementen, tijdens de in Rotterdam gehouden verbondsver- gadering niet meer in behandeling genomen. Er kwamen funda mentele verschillen van opvatting aan het licht, die zoveel d'scus- sietijd in beslag namen, dat NW-voorzitter Wim Kok van de ont stane tijdnood gebruik maakte om voor te stellen de behandeling van de resolutie maar uit te stellen. De verbondsraad (dagelijks bestuur van het NVV en de voorzitters van de aangesloten bonden) werden gemach tigd op zeer korte termijn te bekijken wat er verder moet gebeuren. Eventu eel kan de resolutie worden aangepast naar aanleiding van de gehoorde kri tiek en de ingediende amendemen ten. De heer B. van Hattum van de Industriebond NVV signaleerde het meest onomwonden de fundamentele verschillen van opvatting over de ont werp-resolutie, waarin wordt gekozen voor personeelsraden, toekenning meer medebeslissingsrechten en paritair samengestelde raad van com missarissen met door de onderne mingsraad aan te wijzen werknemers commissarissen. Hij nam het de NVV- top kwalijk dat, gezien de verdeelde opvatting, toch met. een ontwerp-reso lutie in de openbaarheid is gekomen. De industriebond NVV kiest niet voor het integratiemodel met daarin ge bouwd het opkomen voor het alge meen belang en het dragen van sntwoordelijkheid, maar wel voor het distantiemodel, dat wil zeggen het opkomen voor de belangen van de werknemers, waarvoor de vakbonden verantwoordelijk zijn. Het NVV-ver-bondsbestuur meent dat principiële overeenstemming gelijk moet zijn omdat alle bonden in hetzelfde maatschappelijke systeem hun werk verrichten. De NW-bond Mercurius is bang dat de medezeggen schap alleen een zaak van de grote ondernemingen zal worden en dat de werknemers in de kleine bedrijven, bij verenigingen en instituten waar wettelijk geen ondernemingsraad be staat, in de knel dreigt te komen. „Bij de grote bedrijven is controle moge lijk. De kleine ondernemingen kunnen zich aan iedere vorm van controle onttrekken", aldus Mercurius. De NW-verbondsraadsvergadeiing is van mening dat de ondernemingsra den niet meer 'hel orgaan van het bedrijf moeten zijn maar van de werknemers. De werkgever moet in AMSTERDAM (ANP) De olie- crisis heeft het te venvachten economische beeld voor 1974 in meer dan een opzicht beïnvloed en in zekere zin verscherpt. Ook indien men er rekening mee houdt dat het aanvankelijk drei gende voorzieningsprobleem met zijn directe gevolgen voor pro- duktie en werkgelegenheid tot een ernstig ruilvoetprobleem is geworden, dan nog ziet de wereld er anders uit dan zonder de cri sis verwacht had mogen worden, to schrijft de president van De Nederlandsche Bank, dr. J. Zijl- stra, in het jaarverslag 1973 van ie centrale bank. Als belangrijkste te verwachten mtwikkelingen noemt de presi- ient: versterking van de tendensen at verflauwing van de wereld- tonjuctuur; minder geneigdheid tot inves teren; sterkere tendensen tot prijs stijging op de wereldmarkten voor grondstoffen; zorgwekkende loon- en prijsin- flatie; i een uiteenlopen vaA het in 1972-73 homogene conjunctuurpa troon van de belangrijkste landen ten gevolge van de verschillen in intensiteit waarmede de huidige moeilijkheden de diverse landen treffen, terwijl de wijze waarop men met het beleid op de proble men reageert van land tot land zal verschillen. „In het algemeen kan men zeg gen dat de toestand thans wordt gekenmerkt door een grote onze kerheid met weinig lichtpunten", aldus dr. Zijlstra. Het jaarverslag gaat uitgebreid in op de bekende monetaire ont wikkelingen in 1973. Het is onze ker onder welk systeem de we reld na 31 juli 1974 zal moeten leven. Daarbij blijft het essentiële punt het te hanteren wisselkoers- regime. Bij geslaagde besprekin gen sou ons een niet meer op het goud maar op de SDR (speciale trekkingsrechten Internationale Monetaire Fonds) gebaseerd stel sel te wachten staal. Er zal echter slechts een zeer geleidelijke, broksgewijze invoe ring mogelijk zijn. omdat thans met uitzondering van een aantal Europese landen die ten opzichte van elkaar vaste koersen handha ven. het internationale monetaire bestel in feite is gebaseerd op zwevende wisselkoersen van de belangrijkste valuta's, terwijl het niet denkbaar is dat deze binnen afzienbare tijd door vaste paritei ten zullen worden vervangen. functie houdt in dat de ondernemings raad in staat wordt gesteld het beleid van de directie te beoordelen vanuit het werknemersbelang. Hiervoor Ls nodig dat de directie verantwoording over haar beleid aflegt en tevens alle informatie verstrekt die voor een be- oordeling van dit beleid noodzakelijk is, Tevens dient de ondernemingsraad een actief recht van onderzoek te worden toegekend onder meer om zo nodig de verstrekte informatie op haar juistheid te kunnen toetsen. Werkoverleg VERVOLG KANTLIJN het recept-Chataway minder beslag door publiek en parlement op be windslieden wel zo goed is. Het gevaar van zijn oplossing ls dat er nog weer grotere afstand ontstaat tussen regering en geregeerden: het aantal mensen dat apathisch reageert jegens politiek en politici zal dan nog toe nemen. Thomas Jefferson een der grondleggers van de Amerikaanse de mocratie heeft er eens voor ge waarschuwd dat 'het volk niet zijn aandacht mag verliezen voor de open bare zaak: indien dat gebeurt zullen de regeerders tot wolven worden'. In Nederland is het zover nog niet. mi nisters zijn hier geen 'wolven', vaak echter wel vermoeide mannen die te weinig slaap krijgen en nodig eens een keer de politiek zouden moeten ver deze visie niet meer als voorzitter worden gehandhaafd. Bovendien moet er een meer geïntegreerde samenwer- Icing komen tussen de ondernemings-i raad en de vakbond en tussen de vakbond en de Werknemers in het bedrijf. Met name de controlerende functie van de ondernemingsraad ten aanzien van het financieel-economische beleid dient meer nadruk te krijgen. RECHERCHEUR ACCEPTEERDE STEEKPENNINGEN Slot van pagina 1 eventueel nog meer schade heeft gericht De zaak deed ons de haren te berge rijzen". Een vervolg op zijn mededelingen wilde mr. Van Steenderen dan ook niet uitsluiten. Wel is gebleken dat Z. het geld gebruikt heeft „voor zaken waarvoor we het allemaal zouden hebben gebruikt" en niet voor zgn. goede sier. Maar wat Z. ertoe heeft bewogen steekpenningen aan te ne men in ruil voor de inlichtingen of Z. wellicht in verband met een vroe gere zaak werd gechanteerd is nog geen uitgemaakte zaak. Een grote vraag is wie schuil gaat achter de door mr. Van Steenderen als „een nogal beruchte Haagse inbre ker" gekenschetste geld- en goederen gever, van wie overigens wel is ko men vast te staan dat hij door Z.'s inlichtingen geruime tijd uit handen van de politie kon blijven. Of deze inbreker thans voor die zaken nog wordt gezocht, reeds in hechtenis is of wellicht op de loop is gegaan, waren vragen waarop de officier elk antwoord ontweek. Evenmin is duidelijk wat de „colle ga-inbreker" ertoe heeft bewogen bij zijn arrestatie over de steekpenningen te praten, en of ook hij misschien persoonlijk voordeel heeft gehad van Z.'s inlichtingen Omgekeerd is om trent Z niet zeker of hij de beruchte inbreker ook andersoortige informatie heeft verstrekt dan alleen die welke op de vervolging van de inbreker betrekking hadden. De nu geschorste politieman heeft geen inlichtingen meer verstrekt na zijn overplaatsing naar Zoetenneer betrekkelijk kort leden. Een verbetering van de werksituatie verwacht het NVV ook van bepaalde vormen van werkoverleg. Vaak wordt werkoverleg door de ondernemer in gevoerd als een beheersmiddel. Dan, leidt het juist niet tot een vergroting van inspraak van de werknemers, vooral wanneer aan het overleg geenl enkele reële bcvoegdhejd wordt toege kend of geen ruimte om invloed uit te oefenen, is het meer een zoethouder- tje dan een bijdrage aan de democra tisering. Daarom dienen de bevoegdhe den van het werkoverleg in een regle ment te worden vastgelegd- Onderscheiding De heer A. de Boon is bij zijn afscheid als vice-voorzitter van het NW benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandse leeuw. In de Doe len in Rotterdam heeft de minister! van sociale zaken drs. J. Boersma hem de versierselen behorend bij deze onderscheiding overhandigd. HOGERE NEDERLANDSCHE BANK AMSTERDAM (ANP) De winst van De Nederlandsche Bank NV over 1973! is belangrijk hoger geweest dan over 1972. Na toevoeging van 45 min i aan de bijzondere reserve (vj 34,8 min) bedroeg de winst 135 min (vj! 104,5 min). De winst gaat naar del Staat, die alle aandelen van de cen-| trale bank bezit. VNO EENS MET ZIJLSTRA DEN HAAG (ANP) Het Verbond van Nederlandse Ondernemingen ziet in hel verslag van de president van de Nederlandsche Bank een In-vestiging van zijn opvatting dat het afremmen van de stijging van de collectieve lasten ten gunste van de particuliere welvaartsontwikkeling centraal moet slaan in het sociaal-economisch beleid voor de komende jaren en vooral voor 1975. Dit ls een noodzakelijke voorwaarde voor een doeltreffende in- flatiebestrijding. Het VNO onderschrijft verder de me ning van dr. Zijlstra dat de belasting- operatie van dit jaar onvoldoende is. me: als gevolg een Inflatie verster kende loonkostenstijging. Het verbond v/ijst tenslotte op de uitspraken van dr. Zijlstra. Over het onbevredigende niveau van de investeringen en de gevolgen daarvan voor de werkgele genheid. Het. VNO meent dat herstel van een gezonde rendementsontwikke ling in het bedrijfsleven de belangrijk ste remedie tegen de hoge werkloos heid is. Het Nederlands Christelijk Werkgevers verbond (NCW) onderschrijft de drie. doelstellingen trior het sociaal econo mische beleid die de president van de Nederlandse Bank in zijn dinsdag ge publiceerde jaarverslag noemt. Deze zijn: inflatiebestrijding. verbetering werkgelegenheid en mogelijke reeële inkomensverbetering, voortkomend uit belastingverlaging en verrekening van het ruilvoetverlies. Met de uitwerking hiervan voor de in komensvorming kan het verbond over het algemeen instemmen. Een sugges tie van de president voor het prijs beleid ontbreekt echter. Dit bleid zal. naar het NCW meent, in ieder geval moeten worden omgebogen naar hand having van de procentuele winstmar ges per eenheid podukt. De aanbeveling van de pesident om de rendementen niet verder te doen dalen, acht het NCW onvoldoende. Immers, er zijn nu al te weinig werkgelegen- heidsverruimende investeringen om de onvermijdelijke arbeidsbesparende in vesteringen op te vangen, aldus het NCW. OM POLITIEKE REDENEN: ROTTERDAM, DEN BOSCH (ANP) Grasso's Koninklij ke Machinefabrieken NV heeft een order voor een keten van koelhuizen in Perzië gemist met Slot van pagina 1J (ADVERTENTIE) bracht 1973 met betrekking tot de nationale economie een doortrekken van de lijnen die 1972 reeds hadden gekenmerkt. Het verdwijnen van de hardnekkige overbesteding werd over duidelijk; men kon zelfs spreken van een beginnende onderbesteding. Daar-' mee correspondeerde een verdere ver- beteringvan de externe rekening; het overschot op de lopende rekening van de betalingsbalans samen met de voorraadvorming beliep niet minder dan 5,6 pet. van het nationale inkomen en ligt daarmee duidelijk -boven de ter zake gehanteerde norm. Het grote overschot is overigens geflatteerd door een beslag op het nationale inkomen uit hoofde van be drijfsinvesteringen in vaste activa van 7,2 pet, dat evenals in 1972, laag moet worden geacht en hoogstwaarschijn lijk beneden het niveau ligt, dat voor een normale ontwikkeling nodig is. Uit de ontwikkeling van de econo mie in 1973 vloeiden reeds belangrijke opgaven voor het beleid voort, voor dat de oliecrisis uitbrak. Deze crisis heeft het vinden van goede oplossin gen niet eenvoudiger gemaakt. De nationale bestedingen, zoals die voor 1974 werden verwacht, dragen niet de volle last van de stilstand in de groei van het reele beschikbare nationale inkomen, die resulteert uit1 de door de achteruitgang van de ruil voet geneutraliseerde toeneming van de arbeidsproduktiviteit. Dit kan wor den geconstateerd aan de hand van de verwachte vermindering van het ovcrscht op de lopende rekening de betalingsbalans in 1974 t.o.v. 1973 ten bedrage van f 2,5 a f3 mil jard. Nagegaan dient te worden of het op peil houden van de bestedingen Via de collectieve sector geschiedt, dan wel of ook gevolgen in de sfeer van de primaire inkomensverdeling optre den. Maatregelen De regering heeft zowel ten aanzien van de uitgaven als ten aanzien van de belastingdruk maatregelen geno men waarmee in totaal op jaarbasis een bedrag van f2 miljard is ge moeid. Het financieringstekort van dei overheid neemt daarmee in 1974 tot 3 a 3.5 pet van het nationale inkomen toe en geraakt daardoor weer mëer in i overeenstemming met hetgeen als een' normaal tekort kan worden be- schouwd. De in dit programma begre pen belastingverlaging is een zij het bescheiden bijdrage op het gebied van de secundaire inkomensverdeling, waardoor ter bereiking van een wenst reel beschikbaar inkomen in zoverre geen beroep op een loonsver hoging nodig isr Minder eenvoudig is het oordeel qver de gevolgen van het beleid voor de primaire inkomensverdeling, loonbeslissingen leiden tot een toene ming van de loonsom van de werkne mers met 14,5 pet, hoewel hierin slechts 1 pet voor de zogenoemde incidentele loonstijging is begrepen hetgeen - mede gelet op de verhoging van het minimumloon - als gering moet worden beschouwd- In verband gebracht met de t dit doel relevante prijsstijging van 11,5 pet resulteert daaruit een stijging van het primaire reele loon van 3 pet. De verwachte groei van de arbeids- sproduktiviteit wordt ongedaan maakt door de achteruitgang van de ruilvoet, zodat het reele nationale in komen niet toeneemt. Derhalve moet de arbeidsinkomensquote vrij aanzien lijk stijgen en omgekeerd het rende ment van de investeringen dalen, zij' het gematigd door de herleving de investeringsfaciliteiten. Dit is dubbel opzicht een zorgelijke ontwik keling. Dalende rendementen hebben een negatieve uitwerking op de investe- ringslust en zouden aldus de toch al verre van rooskleurige stand van de werkgelegenheid opnieuw schaden. Te vens ontstaat een opwaartse druk op het prijsniveau, die door een strak prijsbeleid wel tijdelijk maar niet blij vend zal kunnen worden teruggedron gen. Collectieve sector De lasten van de collectieve sector drukken zwaar op het reele beschik bare inkomen. Wanneer bij een nor male produktiviteitsontwikkeling het reele beschikbare inkomen van modale we rknemers met niet n dan 1 pet kan stijgen is dit het gevolg van het feit dat het peil van de jaarlijkse lastenverzwaring uit hoofde van belastingen en premies thans op 3 pet ligt. De huidige bijzondere om standigheden hebben ten gevolge dat deze last van de collectieve sector in 1974 vrijwel geheel op het vorige inkomen zal worden afgewenteld. De conclusie kan derhalve geen an dere zijn dan dat de op zichzelf gewenste handhaving van de bestedin gen voor het overgrote deel via de primaire inkomensverdeling heeft plaatsgevonden en slechts voor een gering deel in de sfeer van de secun daire inkomensverdeling resp. de col lectieve sector als geheel. De vraag kan worden gesteld of alternatieve oplossingen denkbaar waren geweest. In theorie zou die oplossing er als volgt hebben uitgezien: Een geringere stijging van de loon som per werknemer had door verlich ting. van de premie- en-of belasting druk moeten worden gecompenseerd, zodat de toeneming van het reele beschikbare inkomen niet zou zijn aangetast. Bij eenzelfde besteding door de collectieve sector zou dit het financieringstekort aldaar hebben ver groot. De verlaging van de loon- en inkomstenbelasting di^ de regering heeft doorgevoerd is een stap in deze richting maar voor enige voelbare effectiviteit hadden met betrekking tot belasting- en premiedruk veel gro tere bedragen moeten worden ingezet, waarbij stellig aan een orde van grootte van f 1 miljard (additioneel) zou moeten zijn gedacht- De loonsomstijging had dan niet onbelangrijk lager, de druk op de prijzen geringer en de stijging van de arbeidsinkomensquote aanzienlijk ge ringer kunnen zijn, In dit geval zou de lastenverzwaring uit hoofde van belasting- en premiedruk zijn afgewen teld - of beter gezegd: téruggewenteld - naar de collectieve sector. De thans gekozen oplossingen zijn niet zonder bezwaren, vooral uit oogpunt van inflatiebestrijding r bevordering van de werkgelegenheid in het particuliere bedrijfsleven. Aan' deze bezwaren zou iets lichter kunnen worden getild wanneer voor de be- leidsdilemma's in de komende jaren oplossingen zouden kunnen worden gevonden, aldus het verslag. een waarde van ongeveer 10 min. De order is om politieke re den gegund aan een kleiner Ita liaans bedrijf, dat veel hog'-i had ingeschreven. Behalve in de olielanden spelen poli tieke motieven ook een rol in Zuid- amerikaanse landen als Brazilië en Chili. Wat het laatste land betreft, is het ontwikkelen van een net van slachthuizen gestaakt, door financie- ringsmoeilijkheden als gevolg van hei bevriezen van de ontwikkelingshulp door de regering. Binnen het VNO is overleg gaande, wat te doen tegen dit soort ontwikkelingen. „Wij zouden het bijzonder betreuren, als een en ander in de toekomst zou moeten leiden tot het verleggen van bestaande kanalen naar geaffilieerde bedrijven in_ die landen, die wel in staat blijken te zijn een passend onderscheid te maken tussen het onderhouden van politieke en economische relaties, met alle ge volgen voor de werkgelegenheid van dien", aldus directie-voorzitter F. F. Schoemakers in een toelichting op het jaarverslag. GESPREK OVER BETERE BEVEILIGING VAN POMPBEDIENDES UTRECHT (ANP) De Industrie bond NVV die twee weken geleden een actie heeft aangekondigd om een grotere beveiliging van benzinestati ons te bereiken, heeft nu vertegen- woordigers van de werkgeversorgani- satie 'Bovag, de benzineverkoopmaat schappijen, de overheid en van de conffessionele bonden uitgenodigd voor een gesprek op 21 mei in het Veluweoord. De ongerustheid van de bond over het gebrek aan bescherming voor de pompbedienden is nog toegenomen: de afgelopen veertien dagen zijn niet minder dan zeven overvallen gepleegd op benzinestations. JERUZALEM (UPI) President Ef- raim Katzir van Israël heeft dinsdag Yitzhak Rabin belast met de vorming van een nieuw kabinet ter vervanging van het zaakwaarnemerskabinet van aftredend premier mevrouw Golda Meir. Rabin, minister van arbeid in de ploeg van Meir, heeft 21 dagen de tijd gekregen om zijn opdracht uit te voeren. Maar aanzeggingen dat de oude coalitiepartners niet willen mee doen, doen aan de horizon vooruit zichten op nieuwe verkiezingen rijzen. (Van onze correspondent) JERUZALEM Toen Yitzhak Rabin, de Israëlische kandidaat-premier, een jaar geleden zijn functie als ambassa deur in de Verenigde Staten beëindigde, leek zijn politiek carrière in Israël nogal onzeker. Weliswaar was hem daarvoor al een ministerspost beloofd door Golda Meir, maar de Arbeiderspartij had er- ernstige bezwaren tegen dat oud-mili tairen buiten het partijapparaat om snel opklommen. Rabin had zich bovendien niet erg populair gemaakt bij bet Is raëlische establishment. Voor een am bassadeur was hij een zeer onafhanke lijk man, die ook een stem wilde hebben bij het vaststellen van de politiek en daardoor in conflict raakte mee zijn werkgevers Golda Meir en vooral Abbs Eban, met wie zijn relaties bijzondei slecht waren. Rabin ontpopte zich als een zeer „ondiploma tieke diplomaat"; een man die zei waar het op stond, iets wat in de diplomatieke wereld niel gebruikelijk is. Een eigenschap die hem echter wel bij de Israeli's, en zeker de jongeren, populair heeft gemaakt Hij is een man die een uiterst trage indruk maakt door zijn langzame manier van spreken, maar hij denkt bijzonder snel en scherp. Rabin heeft het image van een man die geen politicus is; die niet door de politiek is bedorven, zoals de oudere generatie. Een man ook die op een eenvoudige manier dingen kan zeggen. Vooral dit laatste maakte hem als opperbe velhebber in de zesdaagse oorlog in 1967 bijzonder populair. Maar. zoals gezegd, toen hij vorig jaar uit Washington terug kwam, leek zijn carrière niet verzekerd. De oorlog veran derde echter alles. Rabin bleef buiten schot, omdat hij niet werd opgeroepen in actieve dienst. Golda Meir gaf de voorkeur aan Bar Lev, die Rabin in 1968 opvolgde als opperbevel hebber. Toen Golda Meir na de eerste kabinets crisis in februari van dit jaar moest uitkijken naar een nieuwe minister van defensie, werd Rabin naar voren geschoven, omdat hij .schoon" was. Paradoxaal genoeg was het Dayan die achteraf de bliksemcarrière van Rabin bewerkstellig de. Toen Rabin eenmaal was genoemd als kandidaat voor het ministerie van defensie, steeg zijn prestige snel. Toen Golda Meir en Da.van toch nog een regering vormden nu één maand geleden werd binnen de partij al gesproken van Rabin als coming man, die vroeger of later het leiderschap van Golda Meir zou moeten overnemen. Was nog een jaar geleden zijn niet-politieke verleden een obstakel; nu hoort men dit ver wijt niet meer. Binnen de Arbeiderspartij is liet een en ander veranderd. Politiek heert Rabin weinig ervaring. Dat werd hem altijd aangewreven als een negatief punt. Hij moet worden gerekend tot het kamp van de gematig de „duiven"; iemand die met een realistische kijk op de zaken zoals ze nu staan bereid is een groot deel van de bezette gebieden terug te geven. „Ik ben ook tevreden als wij het Goesh Etzion een aantal kibboetsen op de westoe ver van de Jordaan ten zuiden van Bethlehem met een toeristenvisum kunnen bezoeken", zei Rabin onlangs Een zaak die nog een nasleep kan hebben is het zogenaamde Weïzmann-öocument, dat maandag werd gepubliceerd in de Israëlische pers. Het is een getuigenis van ex-generaal Weizmann. daterend uit mei 1967, toen hij onder Rabin diende in het leger. Rabin was toen als opperbevelhebber een dag uit de circulatie in de periode voorafgaand aan de zesdaagse oorlog. Hij had toen een zenuwcrisis als gevolg van de besluiteloosheid van de toenmalige regering. Daarom wordt van hem gezegd dat hij in tijden van spanning in paniek zou raken. In het centrale comité stelde echter een voorstander van Perez, de rivaal van Rabin, hoe in 1948, tijdens de onafhankelijkheidsoor log, Rabin van grote koelbloedigheid blijk gaf. Er was een bevel gegeven tot het bombarderen van een kibboets die door de Arabieren was veroverd. Intussen was echter een brigade WERELDGEBEUREN onder leiding van Rabin erin geslaagd de Kibboets te heroveren. Opgebeld werd naar het luchtmachtcommando om dit bombardement af te gelasten. Aan het schakelbord zat echter een niet al te snuggere telefoniste die er niets van begreep. Rabin had slechts enkele minuten om haar de situatie uit te leggen en slaagde daarin door uiterst koelbloedig en rustig keer op keer te herhalen wat er aan de hand was. Wat Rabin in het zadel heeft geholpen, is behalve de steun van de overigens ver zwakte partijbaas Sapir. het feit cat hij geen vertegenwoordiger is van één van de traditio nele groeperingen binnen de Arbeiderspartij. Weliswaar is hij afkomstig uit de kringen die moeten worden gerekend tot de Achdoet Haav- oda, de club van vice-premier Allon, maar daar heeft hij sinds zijn jeugd niet langer werkelijk deel van uitgemaakt. Rabin heeft zichzelf aan gekondigd als een man van middelbare leeftijd. Hij behoort tot de generatie van officieren van de groep Palmach, die groot zijn geworden in de onafhankelijkheidsoorlog van 1943. De Pal mach was toen de elite van het Israëlische leger en werd door de toenmalige premier Ben Goerion na het uitroepen van de staat Israel ontbonden; een zaak van zeer veel verzet in Israel. In ieder geval heeft dat tot gevolg gehad, dat een groot aantal begaafde officieren gedurende een groot aantal jaren buiten spel is gezet. Rabin is eigenlijk de eerste die zich nu in feite 15 jaar te Iaat van awe klap heeft hersteld. Behoorde de vorige generatie van Golda Meir tot de idealistische pioniers; de generatie van Rabin met ook Perez behoort tot de Tjouwers'. De mensen die ir. Israel zijn geboren en groot gebracht, met oorlog en Arabieren hebben leren leven en eigenlijk hun hele leven in dienst hebben zesteld van de strijd om het bestaan. Ze hebben het voordeel flexibeler te zijn in het aanvaarden van de realiteit, maar dat betekent niet dat zij concessies zullen aanvaarden die het bestaan van de staat Israel in gevaar zouden kunnen brengen. Drs H. de Jonge, hr/ofddirectcur post tun de PTT. heeft dinsdag in Utrecht sj/mbolisch de eerste zo- mcrpostzegcls 197 verkocht can mevrouw Urn-mine Heifermans, aan de keer F. S. Dohmen. zoor- sitter van de Stichting Wereldmu- siekconcours en can mevrouw Ar- lette can Boven en de keer Gerard Lemciitre van het Nederlands Danstheater Dc serie beslaat uit rner zegels, waarvan er twee zijn gewijd aan Herman Heliermans: een met zijn 20 cl/ en een met een a/beelding van Esther de Boer ais Kniertje (50 plus 20 cl/. De zegel van 25 ci plus 15) heeft betrekking op het wercldmuziekconcours in Kerkra- dr en die van 30 cl tplus 10) op actueel ballet, De zegels zijn ont worpen door Jelle van der Toorn. Met de brass bond PTT als achter grond poseren vJjlt. de dansers Gerard Lemaitre en Arlette van Boven. Drs H. De Jonge, mevrouw Hermine Heifermans. ontwerper los v. d. Toorr.+Frijthoff en F. S. Dohmen. RIJN BLIJFT VOORLOPIG NOG ZOUT ZURICH (ANP) Het I» thans ui ter sinten, dat Frankrijk op 1 Januari van het volgend jaar zal beginnen met de opslag van het afvalzout uit de El las ser kalimijnen. Het Rijnwater zal daardoor langer zout blijven dan men aanvankelijk had gedacht. Dit b:eek dinsdag op de eerste dae van de tweedaagse bijeenkomst var. de internationale Rijn-commissie ln Zurich. Wat betreft de chemische ver ontreiniging van de Rijn worden door de commissie goede vorderingen ge maakt Met het opstelllen van een ontwerp-verdrag. dat eind dit jaar door de ministers van de Rijnoever staten moet worden ondertekend, zijn de werkgroepen verder dan aanvanke lijk was verwacht. De Franse delega tie is niet op tijd klaar gekomen met een voorlopig plan over de plaats en de wijze van opslag van het zout. waarvan jaarlijks bijna 7 miljoen ton in de Rijn wordt geloosd. Directie: F, van de Velde, K Scherphuis en W. F. de Pagter. Hoofdredacteur: G. A He Kok Adjunct-hoofdredacteuren: M. P. Dieleman en C. van der Maos. BUREAUS: Vlissingen: Wolstraat 56-60, tef. (01184) 5144 Middelburg: Markt 51, tel. (01180) 7651. Grote Markt 2, tel. (01100) 6140 Temeuzen: Nieuwstrcat 22, tel. (01150) 4457 Hulst: Steensfraat 6, fel. (01140) 4058. In de avonduren is de centrale redactie bezet van zondag t/m vrijdag vanaf 20.00 uur: (011841 5144. Telefoonnummers buiten kan tooruren: Redactie: (01184) 4799. Advertentie-afdeling. (01186; 584. 's Zaterdags '01184) 5144 van 9.00-11.30 uur. Voor klachten bezorging op za terdag -. de plaatselijke kantoren van 9.00-11.30 uur. Expeditie: (01184) 2751. Overt, adv. ook zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur. Mocn- dag- t/'m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur. (01184) 5144 Abonnementsprijzen: per kwartaal 30,15; franco per post 33,—; per moond f 10,20 losse nummers 0,45 (inclusief 4% btw). Advertentietarieven: 59 cent per mm; minimumprijs per advertentie f 8,85; ingezon- den mededelingen 2'/» x tarief. Brieven bureau van dit blad 1,50 meer. Volledige tarieven met contract prijzen op oanvracg. Alle advertentieprijzen exclusief 4®/e btw. Giro: 35 93 00, Provinciole Zeeuwse Courant, Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 3