Scholieren bedenken
zelf oplossing voor
kruispunt Eindewege
„Koepoortlaan niet
dicht voor verkeer"
„Dauwendaele Middelburg is
geen woon- maar autowijk"
Voorlichting over
elektriciteits
voorziening op
agrarische
bedrijven
Reparatie brug
Slaakdam voltooid
ZONDAG IN VLISSINGEN LAATSTE
SPEEDO-JAARGANG-ZWEMSTRIJD
MR. G00TESCH00L TE VLISSINGEN
VERWACHT TEKORT AAN LOKALEN
BIJ BEGIN CURSUS 1975-1976
BEJAARDEN MIDDELBURG
ACTIEF VOOR EEN EIGEN
WIJKPOST IN HET BASTION
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 16 MAART 197*
ACTIEVOERENDE KINDEREN OP BEZOEK BIJ
BURGEMEESTER HUBER EN RIJKSWATERSTAAT
ANJO QUIST: „HET WAS
ERG INTERESSANT"
GOES 'S-HEER-AEENDSKER-
KE De oudste kinderen van
de openbare basisschool in 's-
Heer-Arendskerke gaan de -ko
mende week aan het werk om
rijkswaterstaat en de gemeente
een oplossing aan de hand te
doen voor de gevaarlijke krui
sing van rijksweg 2-53 met de
weg tussen 's-Heer-Arendskerke
en het gehucht Eindewege.
Maandag krijgen de kindaren al
lemaal een schets van het bewus
te kruispunt op hun tafeltje en
dan kunnen ze zelf een oplossing
bedenken en intekenen. Over een
paar weken volgt er dan een ge
sprek met mensen van rijkswa
terstaat in Goes en vertegen
woordigers van de gemeente
Goes.
Vorige week namen enkele schoolkin
deren onder aanvoering van de kor
date Anjo Quist (12) het initiatief voor
een actie, die tot doel had zo snel mo
gelijk een oplossing te vinden voor de
gevaarlijke kruising. Schoolkinderen
van Eindewege moeten vaak viermaal
per dag de rijksweg oversteken om de
school In 's-Hecr-Arcndskerke te berei
ken. Zij willen dat rijkswaterstaat of
de gemeente een tunnel, een viaduct
of desnoods stoplichten aanbrengen
en als dat niet snel gebeurt, zullen ze'
niet schromen om bij de minister aan
de bel te gaan hangen.
Woensdag overhandigden de schoolkin
deren aan burgemeester mr. F. G. A.
Huber ruim driehonderdvijftig hand
tekeningen ter ondersteuning van hun
actie. Vrijdagmiddag stapten vijf kin
deren (Anjo Quist, Rinus Karman. Ria
Karman. Tonny de Koster. Leni Lam-
per en Gerard van Damme) bij rijks
waterstaat in de Goese Wijngaard
straat binnen om over het kruispunt te
praten. Daa rtroffen ze hoofdingenieur
DRIEWIELIG
MOTORVOERTUIG GESLIPT
KOUDEKERKE Vrijdagavond om
streeks 6 uur is een driewielig motor
voertuig op de Koudekerkseweg bij
Koudekerke tengevolge van de glad
heid geslipt en in de berm terechtge
komen. Hét voertuig, bestuurd door
W uit Aagtekerke, reed een bocht door
en raakte als gevolg van het natte weg
dek in een slip. W. verloor de macht
over het stuur en belandde in de berm
naast het wegdek. Mevrouw W. liep
hierbij een lichte hersenschudding op,
de heer W. klaagde over pijn in zijn
rug. Beiden zijn naar het Gasthuis te
Middelburg overgebracht.
VAN ONZE
ADVERTEERDERS
Mobil-station aan
rijksweg bij
Krabbendijke open
KRABBENDJJKE Vrijdagmiddag is
het nieuwe service-station van Mobil
Oil aan de noordzijde van de nieuwe
rijksweg 58 ter hoogte van Krabben
dijke officieel in gebruik gesteld. Ter
gelegenheid daarvan kwamen veel func
tionarissen van Mobil en rijkswater
staat een kijkje nemen.
Het servicestation wordt geëxploiteerd
door de heer J A. Evers. Het is on
der meer voorzien van een speciale
ruimte, die in geval van ongelukken
kan worden gebruikt als eerste-hulp
opvangruimte. Er is bovendien een
toilet, dat geschikt is gemaakt voor
invaliden. In de nabijheid van het
service-station zal een picknickplaats
worden aangelegd. Het nieuwe station
is het eerste servicestation van Mobil
aan een rijksweg in Zeeland.
GROTE BELANGSTELLING
VOOR 'OPEN DAG' OP
SOCIALE WERKPLAATS
MIDDELBURG Meer dan duizend
belangstellenden hebben vrijdag ge
bruik gemaakt van de mogelijkheid
tot bezichtiging van de nieuwe sociale
werkplaats voor Walcheren aan de
Grevclingenstraat in Middelburg, die
donderdag door minister Boersma van
sociale zaken officieel is geopend. De
belangstellenden konden een route
volgen waarbij ze door alle produktie-
afdeiingen, die in 'vol bedrijf' waren,
en de kantoorruimten werden geleid.
Men kreeg zodoende gelegenheid om
de WSW-werknemers(sters) normaal
aan het werk te zien en men kreeg
eert indruk van de vele produkten die
er worden vervaardigd. Het kader en
de werknemers hadden gezorgd voor
een sprekende presentatie om aan te
tonen dat de sociale werkplaats een
volwaardig bedrijf is. Daarbij werd
bijvoorbeeld duidelijk naar voren ge
bracht dat de produkten de vrije
markt opgaan en vooral in de winkels
zijn te vinden.
De bezoekers onder wie een aantal
scholieren werd na hun rondgang
in de grote kantine een kopje koffie
P. H. van der Weele, die hen aan de
hand van kaarten en tekeningen pre
cies de mogelijkheden en moeilijkhe
den uit de doeken deed. Ir. Van der
Weele vertelde onder meer dat, wan
neer men afgaat op de ongevallengra
fiek. de kruising bij 's-Heer-Arendsker
ke niet het gevaarlijkste punt is op
de weg Goes - Zuid-Sloe. ..Bovendien
ligt er vlakbij nog een evengroot pro
bleem, namelijk bij 's-Heer-Hendriks-
kinderen. Wanneer we ervan uitgaan
dat er vele honderdduizenden guldens
gemoeid zijn met zo'n object, dan zal
het duidelijk zijn dat in zo'n geval ge
woon verschillende gevaarlijke ver
keerspunten naast elkaar gelegd wor
den om uiteindelijk te beslissen waar
verbetering het meest urgent is", aldus
ir. Van der Weele. Overigens was de
hoofdingenieur van rijkswaterstaat er
wel van overtuigd dat het kruispunt
bij 's-Heer-Arendskerke en Eindewege
gevaarlijk is.
„We hebben zelf ook wel naar oplos-
singen gezocht natuurlijk en we heb-1
ben wel bepaalde denkbeelden, maari
die wil ik nu liever niet spuien. Laat
GOES - MIDDELBURG De geweste
lijke raad voor Zeeland van hel Land
bouwschap en de N'V PZEM hebben
vrijdag in Goes en Middelburg voor
lichtingsbijeenkomsten gehouden over
de nieuwe definitieve regeling voor de
elektriciteitsvoorziening van de agra
rische bedritven. Beide bijeenkomsten
werden door ongeveer veertig belang,
hebbenden bijgewoond.
De nieuwe regeling maakt het moge
lijk dat vastgestelde bedragen betaald
moeten worden voor de voorzieningen
die de PZEM moet. treffen als agrariërs
een hogere spanning voor hun appara
ten wensen. Tot voor kort moest iedere
individuele boer de voorzieningen die
voor hen getroffen werden, alleen be
talen. Daardoor kon het gebeuren dat
voorzieningen voor afgelegen boerde-
lijen erg duur waren Om hieraan een
eind te maken is in overleg tussen
landbouwschap en PZEM een nieuwe
regeling opgesteld.
Drs De Jong en ir. Mol van de PZEM
belichtten tijdens de voorlichtingsbij
eenkomsten verscheidene aspecten van
de regeling. Voor de aanwezigen be
stond in mime mate de gelegenheid
om vragen te stellen over de techni
sche details.
CNV-bestuurder wil
beter arbeidsklimaat
sociale werkplaatsen
SOUBURG De heer B. Lenselink.
districtsbestuurder van de Industrie
bond CNV, heeft tijdens de feestavond
van de afdeling Souburg van deze bond.
vrijdagavond in het gereformeerd jeugd-
gebouw. gezegd, dat in veel gevallen
de leiding van sociale werkplaatsen
niet geslaagd is in het creëren van een
gezond arbeidsklimaat. De heer Len
selink. vertelde dat ook hij de laatste
tijd een aantal klachten heeft gekre
gen van mensen, die in sociale werk
plaatsen werken. Vrijwel allen verzoch
ten anoniem te mogen blijven, aldus
de heer Lenselink ..Alsof ze bang zijn
voor represailles!" In zijn toespraak
bepleitte de heer Lenselink voor de
sociale werkplaatsen een beleid, waar
in openheid is over welke problemen
dan ook: „Zonder de kans te lopen op
frustraties"
In zijn toespraak ging de heer Lense
link voorts in op de machtigingswet,
waarbij hij een spoedige vrijheid van
loononderhandelingen bepleitte; de
werkloosheid ("Voor Zeeland achten
wij een snel begin van de werkzaam
heden voor de Westerschelde-verbin-
ding van groot belang') en op zijn
vertrek uit Zeeland per 1 mei. De heer
LenSëlink is met ingang van die da
tum benoemd in het district Gelder
land-Oost-Brabant
Na de huldiging van de jubilarissen
en de pauze voerde de reciteerclub 'Se-
rooskerke' het blijspel 'Oom Albert op
huwelijksreis' op.
Geen publiek voor
DS'70 in Tholen
THOLEN Tijdens de verkieznngsbij-
die kinderen nu eerst maar eens zelf) cenkomst van DS'70 in Tholen was er
naar een oplossing zoeken. ALs ze diej geen publieke belangstelling. Vrijdag,
gevonden hebben gaan we verder pra-| .".vond waren daar onder anderen het
in een later stadium zullen we: Uveede-kamerlid mr. K A. Keuning en
zeker uitvoerig rekening houden metj
hun suggesties", verzekerde ir. Van der;
Weele. Anjo Quist zei na afloop van1
het gesprek; „Het was erg interessant".
de lijstaanvoerder in de provinciale
statenverkiezingen, de heer J. Weber,
naar hotel Zeeland gekomen om met
belangstellenden van gedachten te wis
selen. Eerder deze week bleek er in
Axel voor een dergelijke bijeenkomst
ook geen enkele belangstelling te be
staan.
ken van (le brug bij Slatikdam over
de Schelde-Rljnverbinding. Deze brug
ligt in de wegverbinding Steenbergen-
Schouwen-Dulveland. Aan de hangers
van deze nieuwe brug werden verle
den jaar dezelfde defecten ontdekt,
die ook voorkwamen In de hangers
van de bruggen bij Nleuw-Vossemeer
en Bath.
Na een periode van onderzoek en
studie, heeft rijkswaterstaat twintig
nieuwe zwaardere hangers ontworpen
en laten vervaardigen. In januari dit
jaar werd begonnen aan de montage
van deze hangers, die onder meer zijn
voorzien van opgelaste spiralen om de
kracht van de wind te breken.
De brug bij S' akdam is de eerste die
na de reparatie wordt vrijgegeven voor
het verkeer. Naar verwachting zal een
soortgelijke reparatie van de brug bij
Nieuw-Vossemeer nog voor de paasda
gen voltooid zijn Ook deze brug krijgt
nieuwe hangers Als laatste wordt de
brug bij Bath, die nog geen funotie in
het wegverkeer vervult, gerepareerd.
VERKEERSCOMMISSIE IN
MIDDELBURG ADVISEERT:
WEL DUIDELIJKE
GEMARKEERDE
OVERSTEEKPLAATSEN
MIDDELBURG De Middelburgse
verkcerscommissie heeft vrijdagmid
dag unaniem besloten om burgemccv
ter en wethouders te adviseren de
Koepoortlaan niet voor alle verkeer,
behalve voetgangers en fietsers, af te
sluiten. De commissie voor het jeugd
beleid heeft het college van b én w
eerder om deze afsluiting verzocht
met liet oog op de veiligheid van
vooral de kinderen die zich eerlang
naar en van de in aanleg zijnde
speeltuin op het Molenwater zullen
begeven.
De verkeerscommissie vond vrijdag
middag al direct schriftelijke bezwa
ren van bewoners van Molenwater en
De bewoners
schrift onder
afsluiting de
andere gedeel
en Zuidsingel
men waardoor ook
an Koepoort^
rden in hun ve**.
.it aan. dat by té
kecr.-.-.troam langs A
van het MotejnnC
aanmerkelijk zou
r ook het «vaarde
In verband met de officiële opening
en de open dag werden alle werkne
mers 's morgens in de grote kantine
toegesproken door personeelsdirecteur
M Hoogerheijde. Deze wees onder
meer op het grote belang van de open
dag om het 'imago' van de sociale
werkplaats te kunnen presenteren,
„gezien de ontstellende onkunde die
hierover nog bestaat". De heer Hoo
gerheijde bracht namens de rijksconsu
lent. directie, staf en bestuur, aan alle
werknemers de grote dank over voor
hun inzet om de openingsdagen tot
een succes te maken.
Zondagmiddag wordt in het zwembad
te Vlissingen de vierde en laatste
zogenaamde Speedo-jaargangwedstrijd
gehouden. Dit zijn wedstrijden voor
de Nederlandse zwemjeugd tot en
met 13 jaar. Tot nu toe zijn de
wedstrijden een groot succes geweest.
De Zeeuwse zwemjeugd kwam tot
voortreffelijke tijden. Jongens en
meisjes die tot voor kort nog waren
opgenomen in de recreatieve zwem
ploegen gaan in deze wedstrijden
steeds beter zwemmen. Vorig jaar
nog was het in Zeeland onmogelijk
dat een jongen of meisje van onder
de 10 jaar 100 meter vlinderslag kon
zemmen. Zelfs in de leeftijdsgroep
onder de 12 jaar stond slechts de 50
meter vlinderslag op het officiële
programma. Nu zwemmen een aantal
Zeeuwse jongens en meisjes in die
leeftijdsgroep onder de 10 jaar zelfs
leuke tijden op de 100 meter vlinder
slag.
De jongens die geboren zijn in het
jaar 1961. 1966 en 1963 zullen nu dit
nummer moeten zwemmen. Op dit
nummer heeft de Schelde uit Terneu-
zen in Ab Delzenne en Niels van de
Nes te kanshebbers voor de overwin
ning. De Stormvogel-jongen Rob van
de Velde, die op elke wedstrijd tot
betere tijden komt is nu weer favo
riet voor de overinning op de 100
meter vrije slag.
De Stormvogel heeft aan 't program
ma het. nummer 400 ineter wisselslag
persoonlijk heren toegevoegd. Jaap
Keymel is uiteraard hier de favoriet
voor de zege. De mogelijkheid is ech
ter niet uitgesloten dat Jaap op dit
nummer een nieuw Zeeuws record zal
zwemmen. In de training heeft hij er
al vele seconden onder gezeten.
De olympische kampioene op de 200
meter vlinderslag Ada Kok uit
Amstelveen zal zondagmiddag namens
Speedo een zwemkledingfabriek
acte ae precence geven.
Na het officiële zwemprogramma zal
een groot aantal Stormvogel-leden
nog aan bod komen in selectiewed
strijden over een afstand van 100
ineter. Voor velen is dit een eerste
kennismaking met het echte wed
strijdzwemmen Deze groep zwemt
immers meestal op recreatieve wed
strijden maximaal 50 meter. Sport-
huis Chris Francke uit Oostburg
heeft voor deze wedstrijden weer een
aantal prijzen beschikbaar gesteld. De
wedstrijden beginnen om 16.00 uur.
DISCUSSIENOTA PPR, LANDELIJKE
ACTIEGROEPEN EN WIJKVEREN1G1NGEN
„AUTOVERKEER MOET
AANGEPAST WORDEN
AAN DE BEWONERS"
MIDDELBURG „Dauwendaele Is
geen woonwijk, maar een autowijk.
waar de vrijheid van de kinderen
wordt opgeofferd aan de auto". Deze
conclusie staat in een discussiestuk
waarin een aantal rigoureuze verande
ringen op verkeersgebied wordt bepleit
om de leefbaarheid in de nieuwe Mid
delburgse woonwijk Dauwendaele te
verhogen. De discussienota is onderte
kend door het PPR-actiecentrum in
Middelburg, de pressiegroep 'Stop
Kindermoord', de 'Nederlande vereni
ging bescherming van voetgangers' en
de wijkvereniging Zuid en Dauwendae-
le.
Het is de bedoeling om de inhoud van
de nota tot onderwerp te maken van
een discussieproject. Het discussie
stuk wordt donderdagavond 21 maart
gepresenteerd in het Ontmoetingscen
trum Dauwendaele of in de 'Hoek
steen' waarbij o.a. de PPR-staatssecre
taris van verkeer en waterstaat» dr. M.
van Huiten. en ir. B. W. Bolomey na
mens de pressiegroep 'Stop Kinder
moord' en de Nederlandse vereniging
bescherming voetgangers aanwezig zul
len zijn. Voorts zijn voor deze avond
b. en w. van Middelburg, gemeentepo
litie. de Middelburgse wijkverenigin-
gen, de Welzijnsraad, schoolhoofden en
onderwijzers en de politieke partijen
uitgenodigd.
Aanleiding tot het project is dat naar
de mening van de samenstellers de
nadruk in een woonwijk ten onrechte
hoofdzakelijk ligt op de mobiliteit van
het verkeer in plaats van op de
leefbaarheid: „Men moet zo snel mo
gelijk thuis kunnen zijn of zo snel
mogelijk weg kunnen zijn De auto
staat primair", zo vinden de samen
stellers die concluderen: „De auto is
belangrijker dan onze veiligheid". De
samenstellers wijzen er op dat daar
door in Nederland jaarlijks 450 kinde
ren beneden de 14 jaar in het verkeer
worden gedood en 9000 anderen in
het ziekenhuis terecht komen: „Als
dat zo doorgaat zal een op de zes
kinderen die geboren, door een ver
keersongeval gedood of gewond ra
ken".
Als 'goed voorbeeld' van een straat
die uitnodigt tot verkeersongevallen
wordt de Roozenburglaan in Dauwen
daele genoemd: 800 meter lang, dwars
door een jonge wijk en nagenoeg
kaarsrecht. De samenstellers hebben
uitgerekend dat hier op werkdagen
per uur 250 a 300 auto's om de 15
seconden een auto) en tijdens de
spitsuren zelfs 400 auto's rijden. Ge
wezen wordt dan op de elf kleuter- en
basisscholen aan of bij de Roozen
burglaan met in totaal 1000 kinderen
die dagelijks de straat oversteken of
er op spelen. Als andere voorbeelden
worden de Kruitmolenlaan en de Vrij
landstraat genoemd: „Stuk voor stuk
straten waar het verkeer stevig door
kan rijden en die ook uitnodigen om
door te rijden en daardoor de wijk
hoogst onveilig maken:
„Feitelijk is het onzin dat mensen in
een woonwijk zich aan moeten passen
aan het verkeer en voor kinderen is
het, door hun impulsief gedrag, ge
woon onmogelijk. Bij 60 procent van
de verkeersongevallen met kinderen
liepen de kinderen hard. Dat is lande
lijk bepaald".
Het verkeer moet worden aangepast
aan de mens en niet andersom, zo
wordt gesteld. „Dan kunnen de kinde
ren. zoals het in de hele ontwikkeling
van de mensheid is geweest, weer
zonder gevaar hun natuurlijk gedrag
ontplooien, weer ontdekken, onderzoe
ken, spelen en rennen zonder gevaar".
Om het gedrag van de auto(mobilist)
aan banden te leggen noemen de sa
menstellers vier hoofdmogelijkheden.
Als eerste wordt de noodzaak van ee*
lage maximum-snelheid gedacht
wordt aan 20 km. per uur ge
noemd. De samenstellers twijfelen
aan het effect van een wettelijke
maximum-snelheid van 20 km. („Men
rijdt nu al geen 50 km. op een rechte
weg") en zien ook niet zoveel heil in
het systeem van ribbels in het weg
dek. dat hier en daar in Nederland
wordt toegepast. Meer voelen zij voor
een zogenaamde gemotiveerde metho
de'. wat zij noemen het scheppen van
conflictsituaties, Dat zijn situaties
waarbij de auaomobilist een doorgang
krijgt die al zijn aandacht vraagt. De
methode wordt, zo melden de samen
stellers. al toegepast in verschilende
gemeenten zoals Delft (in 1973 uitge
roepen tot de veiligste stad van Ne
derland). Emmen en Lelystad.
Versmalling
Als 'conflictsituaties' noemen zij de
mogelijkheid van wegversmalling en
het verscherpen van bochten en krui
singen.
De wegversmalling zou kunnen wor
den bereikt door het plaatsen van
bloembakken en bomen op het weg
dek „waardoor de wijk ook nog
opfleurt' en zou op rechte wegen
telkens 50 a 60 meter herhaald moe
ten worden en dan vooral bij scholen,
speelvelden e.d. De breedte moet zo
zijn dat een vrachtauto er nog net
doorkan en dat twee personenauto's
elkaar niet kunnen passeren. Als besie
mildel om bochten scherper te ma
ken wordt het plaatsen van bloembak
ken op hoekpunten aanbevolen, zodat
men de bocht niet meer kan afsnijden
om zijn snelheid te kunnen behouden.
De voordelen van deze maatregelen,
aldus het discussiestuk: automobilis
ten die niet in de wijk hoeven te
komen zullen wegblijven, lange stra
ten worden niet meer als doorvoer-
straten gebruikt en het verkeer zal
juist in de drukste uren hetlang-
zaamst rijden, want naarmate de ver-,
keersintensitiet toeneemt, wordt ook
de stagnatie groter. „Wij willen wel
stellen dat de verkeersveiligheid pri
mair staat. De mogelijkheid dat bij
een wegversmalling een file auto's
zal moeten wachten op het'tegemoetko-
komend verkeer lijkt ons niet waar
schijnlijk". zo schrijven de samenstel
lers die ook graag zouden zien dat de
voorrang van auto's op fietsers en
voetgangers wordt afgeschaft: „Een
woonwijk wordt tenslotte gebouwd
om er in te leven. Het past dan ook
niet dat een auto hier voorrang krijgt
boven de mensen die er wonen. De
veiligheid van de wijk gaat er op
vooruit omdat de automobilist oplet
tender en langzamer gaat rijden, niet
langer heer en meester is op de
weg"
Voorts voelen de samenstellers er
voor om de trottoirs te verlagen tot
rijweghoogte: ..De automobilist denkt
dan voortdurend dat. hij op de stoep
rijdt. Hierdoor zal hij weer voorzich
tiger gaan rijden,
voor de gehandicapte mens ideaal".
Tot slot vinden de samensteller dat
liet parkeeren overal moet worden ver
boden om een overzichtelijke ver
keerssituatie te bevorderen. Daarbij
pleiten zij voor parkeerhavens die
dwars op de weg staan zodat de
straat verder leeg wordt en daarbij
en twee leraren voor een aantal les-
sen aan de Vlissmgse MTS konden i
worden gedetacheerd, kon de vermin-1
denng van leraarlessen worden opge- Commissaris van politie t D
Door omschakeling binnen het LBO
naar vierjarige opleidingen
„Geen vakkeuze meer
aan einde van het
eerste leerjaar"
YLISSINGEN .De volledige
schakeling binnen het LBO naar de 4-
iarige opleiding, die van kracht werd
per 1 augustus 19*3, zal van invloed
zijn op de lokalenbezetting. Als bij
het begin van de cursus 1975-19*6 alle
4-jarige oleidlngen geheel aanwezig
zijn zal naar verwachting een lokalen-
tekort ontstaan". Dit blijkt uit het
jaarverslag over 19*3 van de gemeen
telijke technische 'Mr. ir. M. Goote-
school' te Vlissingen.
,De vernieuwingen en veranderingen
in het gehele onderwijs, aie de laatste
jaren in golven over ons heenkomen,
zetten zich nog onverminderd voort.
Speciaal het lager beroepsonderwijs
had in 1973 met een paar ingrijpende
veranderingen te maken. De omscha
keling naar de 4-jarige opleiding, de
inbouw van het tweede algemene leer
jaar, de invoering van een nieuw vak
als algemene technieken en verande
ringen in het examenbesluit LBO",
staat in het jaarverslag te lezen.
In 1973 werden geen nieuwe leerlin
gen voor de part-time opleidingen in
geschreven. De tweedejaars-leerlingen
sloten hun opleiding met een examen
af. De gehele part-time opleiding aan
de 'Mr. ir. M. Gooteschool' is hier
beëindigd en overgegaan naar
Streekschool voor beroepsbegeleidend
onderwijs in Middelburg. Ten gevolge
van de afvloeiing van het part-time
onderwijs waren aan het begin van de
cursus 1973-1974 68 leraarslessen min
der beschikbaar, waardoor enkele le
raren niet konden worden herbe
noemd.
Doordat een leraar een volledige taak
aanvaardde aan de MTS te Vlissingen
de 'In- en uitstromende' leerlingen
de twee scholen ten minste zou
den verdubbeld.
Door de toename van het verkeer ay
als gevolg van het 'gedreun', ook 4
historische gevel wand langs het W
lenwater dubbel te lijden krijgen n
dus de bewoners.
De bezwaren van de Stichting Mina
tuur Wak-heren het verloren van pe
keelruimte van bussen, waarvan ie
inzittenden een bezoek aan het miu
tuur brengen. Naar de mening van (t
stichting zouden er bij afsluiting ra,
de Koepoortlaan in de zomer zéï
'chaotische toestanden' kunnen cc
staan.
Commissievoorzitter, wethouder W
J. Baars, zei vrijdagmiddag ved
voelen voor de suggestie van tg
commissielid P A Bouwense. om
de Koepoortlaan naar het voorbak
van andere plaatsen plaatsen jn
stad. met opvallende borden eniek
oversteekplaatsen aan te geven, ik
heer Bouwense wees er daarbij
dat met dergelijke borden met
op de Kruisweg, bij de technisó*
school, goede ervaringen waren ot$-
daan.
De heer Baars stelde voorts, dat aho
rens ingrijpender maatregelen ree-
men zouden dienen te worden, eerst
1 zou moeten worden afgewacht in vei
ke mate door de jeugd van de speel
tuin gebruik zal worden
vangen. „Aan het eind van het
leerjaar wordt thans geen vakkeuze
meer gedaan. Dit laatste zien wij als;
een van de belangrijkste voordelen
van de tweede algemene leerjaar, om
dat nu de vakkeuze voor de leerling
naar een latere leeftijd is verschoven,
zodat dit beter gefundeerd zal kunnen
geschieden. Tevens zal de school m
deze ook beter kunnen adviseren om
dat de leerling nu twee jaar geobser
veerd en beoordeeld kan worden",
aldus het jaarverslag.
.Door de omschakeling naar de vier
jarige cursus trad tengevolge van het
tweede algemene leerjaar een ver
schuiving op in het lessenpakket van
op het beroep gerichte vakken naar
algemeen vormende vakken, hetgeen
ook van invloed was op het aanwezi
ge lerarenbestand".
In 1960 werd door de Stichting Beme-
tel het zogenaamde uitgebreid examen
leerlingenstelsel ingevoerd, waarbij de
examenkandidaten de mogelijkheid
kregen deel te nemen aan een examen
waarin Nederlandse taal. wiskunde,
natuurkunde/mechanica extra werden
geëxamineerd. Alle leerlingen uit de
Vliissingse opleiding hebben steeds
aan dit examen deelgenomen. „Gelet
op de resultaten van dit examen dat
geheel landelijk wordt gehouden en
beoordeeld, kan worden gesteld dat
het percentage geslaagden in Vlissin
gen steeds ver boven het landelijk
gemiddelde lag".
Naast de normale dagopleiding zijn
aan de school verbonden de avondcur
sus autogeen lassen beginners en ge
vorderden. booglassen gronddiploma
NIL. Naast de lascursussen in de
avonduren is bovendien weer een 2-1
Jarige cursus onderhoudsbankwerken
begonnen. Aan het eind van de cursus
1972-1973 is voor het eerst examen
afgenomen in de afdelng Procestech
niek. Van deze in 1971 gestarte oplei
ding verlieten in 1973 voor het eerst
14 kandidaten de school met een
diploma procestechniek.
„Opvallend is dat ieder jaar veel leer
lingen afkomstig van andere vormen
van voortgezet onderwijs zich aanmel
den. Hieruit blijkt, dat nog steeds een
groot aantal schoolverlaters bij het
basisonderwijs kiezen voor een vorm
van onderwijs die hem qua aanleg of
intelligentie met past. Het is opval
lend. dat vaak degenen die op tijd
zijn omgeschakeld, via de T-stroom
op de LTS kunnen doorstromen naar
MTS of andere vormen van middel
baar beroepsonderwijs, hetgeen ze via
hun eerst gekozen opleiding met had
den kunnen bereiken", aldus het jaar
verslag van de Vlissingse gemeentelij
ke technische "Mr. ir. M- Gooteschool'.
Ooijen deed tenslotte nog de suggest
in ieder geval voor een goede als&
ting van de rijweg naar de cjde ne
de speeltuin toe zorg te dnjn
De commissie besloot alvorens «j
advies uit ie brengen over het instel
len van eenrichtingverkeer in de «ii
Dauwendaele IA, eerst het rtsaluy
van overleg over deze aanlejcniwl
met de wijkvereniging Dauwendatfc
af tc wachten. De lieer A Imi»
merkte in dit verband op, dat het
bewoners van de wijk een onbevrtd)
gend gevoel zou geven, Indien n.
gewaar werden, dat de 'pap al *v
gestort'.
Dr van Ooijen opperde nog wel ie
mogelijkheid om bij het eventueel
instellen van het éër.nchtingvertaarfe
Dauwendaele IA bij wijze van aper.
ment fietsers en bromfietsers wel tot
te staan om langs een duiaeGjk p
markeerd gedeelte van de rijweg
gen de verkeersrichting lil te rijfc
Voor wat betreft Stromen wijk II
sloot de commissie b en w te adzi*
ren om aan één zijde van de DoidK
Kilstraat een wachtverbod in te sté
len en voorts te bepalen dat ia it
Biesbosstraat en Haringvlietstisat
leen in de parkeervakken mag wonk
geparkeerd. Voorts zou een parte
verbod moeten worden ingesteld toer
het gedeelte Oostcrscheldesfiait te:
hoogte van de Grevelingenstaat
Aan het begin van de vergadering nao
de heer Imanse nog geattendeerd op
de hinder voor voetgangers, die wordt
veroorzaakt door het neerzetten to
brommers en fietsen op trottoirs it
de Lange Delft. Voor het voorstel van
de heer Imanse, om er van poliöeoj
de op toe te zien dat. de vervoermid
delen op meer geschikte ruimten it
de omgeving, zoals Markt en Zuster
plein worden neergezet, bleek cos
missaris Van Ooijen weinig te voelec
„Het heeft weinig zin als de poli»
hier voor 'boeman' gaat spelen. Ret
en en bromfietsen worden toch
dicht mogelijk neergezet, bij de pto
waar de gebruiker van de tweewtóe:
moet zijn". Aldus de heer Van Ooük
die er voorts op wees, dat toch o:«
de slogan "Middelburg, fietsstatf z
ere diende te worden gehoodc
Tijdens de rondvraag informeerde te
heer A. P. van MounK (ar) no? rsx
het Wanneer en waar' van een voifz.-
ae verkeerslichteninstallatie in de to
nenstad. De heer Van Mourii noea*
in dit verband het kruispunt Eec®
gracht - Verwerijstraat
In zijn antwoord zei de heer vu
Ooijen dal een beslissing diaww
thans moeilijk valt te nerafn
het verkeerspatroon in de binnen»
onder meer door wegenaanleg W»
de tangent, nog steeds verander:*
ondergaat.
Over hcee weken een rommelmarkt
Geld nodig voor
de inrichting
MIDDELBURG In Middelburg is
een groepje bejaarden bewoners
van het Bastion en omgeving reeds
enkele eken actief om binnenkort
via een rommelmarkt geld bijeen te
krijgen voor de inrichting van een
eigen ontmoetingsruimte in het Basti
on. Deze ruimte wordt op dit moment
verbouwd en uitgebreid en krijgt dan
als wijkpost van het dienstencentrum
'Schuttershof' een functie voor de wij
de omgeving.
De uitbreiding van de bestaande ont
moetingsruimte die wordt vergroot
door het bijtrekken van de naastlig
gende woning moet voor Pasen
gereed zijn. Buiten de verbouwings-
kosten blijven er echter kosten over
voor de inrichting die de bejaarden
zelf moeten opbrengen.
Aangezien de ontmoetingsruimte de
functie krijgt van dependance van het
bejaardencentrum 'Schuttershof' voor
de Oostkerkwijk en de wijk 'Nieuw
Middelburg' willen de betrokken be
jaarden onder meer een biljart een
iquanum, gezelschapsspelen en attri
buten voor de verdere inrichting aan
schaffen.
Nadat in december 1973 werd beslo
pen de ontmoetingsruimte van het
Bastion in te richten als wijkpost
kWfemen enkele toekomstige gebrui-
feags op het idee zelf activiteiten te
OÜpEiseren om het ontbrekende geld
overzichtelijk, zowel voor de bestuup- -oo*^e inrichting bijeen te brengen,
ders als de kinderen „Middelburg vei- Als eerste activiteit besloot men een
lige stad is belangrijker clan Middel- grote loterij te organiseren, waarvoor
burg mooie stad', zo wordt het discus- reeds verschillende weken lootjes aan
siestuk besloten. de man orden gebracht. In totaal
probeert men 2500 lootjes kwijt
raken, wat op dit moment ree®»
dig lukl. De trekking van de Met.
valt op zaterdag 6 april.
De bewoners van het Bastion orgö
seerden vorig jaar een actie voor w
aanbrengen van een stoeltjeslift m
bejaardencomplex. Hiervoor kreger.
7.000 gulden bijeen. Voor de mrfcnJJ
van de wijkpost streeft men naar es
bedrag van vijf a zes duizend guwea
Butten de loterij moet het me««
geld binnenkomen via een grote rw
melmarkt, die op 30 maart op
binnenplaats van het Bastion
sen de Nieuwe Oostersestraat en
Veersevest wordt gehouden, vw
deze activiteiten krijgen de betrok»
nen echter hulp van enkele jonger»
groepen uit de stad.
Muziek
Die 30ste maart worden op het to
nenplaat-sje enkele marktkraam?)*
opgericht. Voor de bezoekers worn-
verder een gelegenheid geschapen®
koffie te drinken. De rommelmvt
die elf uur 's morgens begin!en
gehele middag voortduurt, wordt vw
een gedeelte muzikaal opgetast»-
door het jeugdkorps 'Johan Fnso n-
de Middelburgse trompetterkorps
liana'.
Op dit moment hebben de organ!»»
ren al aardig wat spullen vanen&
van oude schilderijen, snuistert!»
boeken, kleren tot gieters en schaar
lampen bijeen, maar ze njn 3»
lang niet tevreden. Vandaag
dag) en ook volgende week
staat het Bastion dan ook de ge»?
dag open voor mensen die MI 'r
len voor de rommelmarkt kwijt
len.