Scholieren bedenken zelf oplossing voor kruispunt Eindewege „Koepoortlaan niet dicht voor verkeer" „Dauwendaele Middelburg is geen woon- maar autowijk" Voorlichting over elektriciteits voorziening op agrarische bedrijven Reparatie brug Slaakdam voltooid ZONDAG IN VLISSINGEN LAATSTE SPEEDO-JAARGANG-ZWEMSTRIJD MR. G00TESCH00L TE VLISSINGEN VERWACHT TEKORT AAN LOKALEN BIJ BEGIN CURSUS 1975-1976 BEJAARDEN MIDDELBURG ACTIEF VOOR EEN EIGEN WIJKPOST IN HET BASTION 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 16 MAART 197* ACTIEVOERENDE KINDEREN OP BEZOEK BIJ BURGEMEESTER HUBER EN RIJKSWATERSTAAT ANJO QUIST: „HET WAS ERG INTERESSANT" GOES 'S-HEER-AEENDSKER- KE De oudste kinderen van de openbare basisschool in 's- Heer-Arendskerke gaan de -ko mende week aan het werk om rijkswaterstaat en de gemeente een oplossing aan de hand te doen voor de gevaarlijke krui sing van rijksweg 2-53 met de weg tussen 's-Heer-Arendskerke en het gehucht Eindewege. Maandag krijgen de kindaren al lemaal een schets van het bewus te kruispunt op hun tafeltje en dan kunnen ze zelf een oplossing bedenken en intekenen. Over een paar weken volgt er dan een ge sprek met mensen van rijkswa terstaat in Goes en vertegen woordigers van de gemeente Goes. Vorige week namen enkele schoolkin deren onder aanvoering van de kor date Anjo Quist (12) het initiatief voor een actie, die tot doel had zo snel mo gelijk een oplossing te vinden voor de gevaarlijke kruising. Schoolkinderen van Eindewege moeten vaak viermaal per dag de rijksweg oversteken om de school In 's-Hecr-Arcndskerke te berei ken. Zij willen dat rijkswaterstaat of de gemeente een tunnel, een viaduct of desnoods stoplichten aanbrengen en als dat niet snel gebeurt, zullen ze' niet schromen om bij de minister aan de bel te gaan hangen. Woensdag overhandigden de schoolkin deren aan burgemeester mr. F. G. A. Huber ruim driehonderdvijftig hand tekeningen ter ondersteuning van hun actie. Vrijdagmiddag stapten vijf kin deren (Anjo Quist, Rinus Karman. Ria Karman. Tonny de Koster. Leni Lam- per en Gerard van Damme) bij rijks waterstaat in de Goese Wijngaard straat binnen om over het kruispunt te praten. Daa rtroffen ze hoofdingenieur DRIEWIELIG MOTORVOERTUIG GESLIPT KOUDEKERKE Vrijdagavond om streeks 6 uur is een driewielig motor voertuig op de Koudekerkseweg bij Koudekerke tengevolge van de glad heid geslipt en in de berm terechtge komen. Hét voertuig, bestuurd door W uit Aagtekerke, reed een bocht door en raakte als gevolg van het natte weg dek in een slip. W. verloor de macht over het stuur en belandde in de berm naast het wegdek. Mevrouw W. liep hierbij een lichte hersenschudding op, de heer W. klaagde over pijn in zijn rug. Beiden zijn naar het Gasthuis te Middelburg overgebracht. VAN ONZE ADVERTEERDERS Mobil-station aan rijksweg bij Krabbendijke open KRABBENDJJKE Vrijdagmiddag is het nieuwe service-station van Mobil Oil aan de noordzijde van de nieuwe rijksweg 58 ter hoogte van Krabben dijke officieel in gebruik gesteld. Ter gelegenheid daarvan kwamen veel func tionarissen van Mobil en rijkswater staat een kijkje nemen. Het servicestation wordt geëxploiteerd door de heer J A. Evers. Het is on der meer voorzien van een speciale ruimte, die in geval van ongelukken kan worden gebruikt als eerste-hulp opvangruimte. Er is bovendien een toilet, dat geschikt is gemaakt voor invaliden. In de nabijheid van het service-station zal een picknickplaats worden aangelegd. Het nieuwe station is het eerste servicestation van Mobil aan een rijksweg in Zeeland. GROTE BELANGSTELLING VOOR 'OPEN DAG' OP SOCIALE WERKPLAATS MIDDELBURG Meer dan duizend belangstellenden hebben vrijdag ge bruik gemaakt van de mogelijkheid tot bezichtiging van de nieuwe sociale werkplaats voor Walcheren aan de Grevclingenstraat in Middelburg, die donderdag door minister Boersma van sociale zaken officieel is geopend. De belangstellenden konden een route volgen waarbij ze door alle produktie- afdeiingen, die in 'vol bedrijf' waren, en de kantoorruimten werden geleid. Men kreeg zodoende gelegenheid om de WSW-werknemers(sters) normaal aan het werk te zien en men kreeg eert indruk van de vele produkten die er worden vervaardigd. Het kader en de werknemers hadden gezorgd voor een sprekende presentatie om aan te tonen dat de sociale werkplaats een volwaardig bedrijf is. Daarbij werd bijvoorbeeld duidelijk naar voren ge bracht dat de produkten de vrije markt opgaan en vooral in de winkels zijn te vinden. De bezoekers onder wie een aantal scholieren werd na hun rondgang in de grote kantine een kopje koffie P. H. van der Weele, die hen aan de hand van kaarten en tekeningen pre cies de mogelijkheden en moeilijkhe den uit de doeken deed. Ir. Van der Weele vertelde onder meer dat, wan neer men afgaat op de ongevallengra fiek. de kruising bij 's-Heer-Arendsker ke niet het gevaarlijkste punt is op de weg Goes - Zuid-Sloe. ..Bovendien ligt er vlakbij nog een evengroot pro bleem, namelijk bij 's-Heer-Hendriks- kinderen. Wanneer we ervan uitgaan dat er vele honderdduizenden guldens gemoeid zijn met zo'n object, dan zal het duidelijk zijn dat in zo'n geval ge woon verschillende gevaarlijke ver keerspunten naast elkaar gelegd wor den om uiteindelijk te beslissen waar verbetering het meest urgent is", aldus ir. Van der Weele. Overigens was de hoofdingenieur van rijkswaterstaat er wel van overtuigd dat het kruispunt bij 's-Heer-Arendskerke en Eindewege gevaarlijk is. „We hebben zelf ook wel naar oplos- singen gezocht natuurlijk en we heb-1 ben wel bepaalde denkbeelden, maari die wil ik nu liever niet spuien. Laat GOES - MIDDELBURG De geweste lijke raad voor Zeeland van hel Land bouwschap en de N'V PZEM hebben vrijdag in Goes en Middelburg voor lichtingsbijeenkomsten gehouden over de nieuwe definitieve regeling voor de elektriciteitsvoorziening van de agra rische bedritven. Beide bijeenkomsten werden door ongeveer veertig belang, hebbenden bijgewoond. De nieuwe regeling maakt het moge lijk dat vastgestelde bedragen betaald moeten worden voor de voorzieningen die de PZEM moet. treffen als agrariërs een hogere spanning voor hun appara ten wensen. Tot voor kort moest iedere individuele boer de voorzieningen die voor hen getroffen werden, alleen be talen. Daardoor kon het gebeuren dat voorzieningen voor afgelegen boerde- lijen erg duur waren Om hieraan een eind te maken is in overleg tussen landbouwschap en PZEM een nieuwe regeling opgesteld. Drs De Jong en ir. Mol van de PZEM belichtten tijdens de voorlichtingsbij eenkomsten verscheidene aspecten van de regeling. Voor de aanwezigen be stond in mime mate de gelegenheid om vragen te stellen over de techni sche details. CNV-bestuurder wil beter arbeidsklimaat sociale werkplaatsen SOUBURG De heer B. Lenselink. districtsbestuurder van de Industrie bond CNV, heeft tijdens de feestavond van de afdeling Souburg van deze bond. vrijdagavond in het gereformeerd jeugd- gebouw. gezegd, dat in veel gevallen de leiding van sociale werkplaatsen niet geslaagd is in het creëren van een gezond arbeidsklimaat. De heer Len selink. vertelde dat ook hij de laatste tijd een aantal klachten heeft gekre gen van mensen, die in sociale werk plaatsen werken. Vrijwel allen verzoch ten anoniem te mogen blijven, aldus de heer Lenselink ..Alsof ze bang zijn voor represailles!" In zijn toespraak bepleitte de heer Lenselink voor de sociale werkplaatsen een beleid, waar in openheid is over welke problemen dan ook: „Zonder de kans te lopen op frustraties" In zijn toespraak ging de heer Lense link voorts in op de machtigingswet, waarbij hij een spoedige vrijheid van loononderhandelingen bepleitte; de werkloosheid ("Voor Zeeland achten wij een snel begin van de werkzaam heden voor de Westerschelde-verbin- ding van groot belang') en op zijn vertrek uit Zeeland per 1 mei. De heer LenSëlink is met ingang van die da tum benoemd in het district Gelder land-Oost-Brabant Na de huldiging van de jubilarissen en de pauze voerde de reciteerclub 'Se- rooskerke' het blijspel 'Oom Albert op huwelijksreis' op. Geen publiek voor DS'70 in Tholen THOLEN Tijdens de verkieznngsbij- die kinderen nu eerst maar eens zelf) cenkomst van DS'70 in Tholen was er naar een oplossing zoeken. ALs ze diej geen publieke belangstelling. Vrijdag, gevonden hebben gaan we verder pra-| .".vond waren daar onder anderen het in een later stadium zullen we: Uveede-kamerlid mr. K A. Keuning en zeker uitvoerig rekening houden metj hun suggesties", verzekerde ir. Van der; Weele. Anjo Quist zei na afloop van1 het gesprek; „Het was erg interessant". de lijstaanvoerder in de provinciale statenverkiezingen, de heer J. Weber, naar hotel Zeeland gekomen om met belangstellenden van gedachten te wis selen. Eerder deze week bleek er in Axel voor een dergelijke bijeenkomst ook geen enkele belangstelling te be staan. ken van (le brug bij Slatikdam over de Schelde-Rljnverbinding. Deze brug ligt in de wegverbinding Steenbergen- Schouwen-Dulveland. Aan de hangers van deze nieuwe brug werden verle den jaar dezelfde defecten ontdekt, die ook voorkwamen In de hangers van de bruggen bij Nleuw-Vossemeer en Bath. Na een periode van onderzoek en studie, heeft rijkswaterstaat twintig nieuwe zwaardere hangers ontworpen en laten vervaardigen. In januari dit jaar werd begonnen aan de montage van deze hangers, die onder meer zijn voorzien van opgelaste spiralen om de kracht van de wind te breken. De brug bij S' akdam is de eerste die na de reparatie wordt vrijgegeven voor het verkeer. Naar verwachting zal een soortgelijke reparatie van de brug bij Nieuw-Vossemeer nog voor de paasda gen voltooid zijn Ook deze brug krijgt nieuwe hangers Als laatste wordt de brug bij Bath, die nog geen funotie in het wegverkeer vervult, gerepareerd. VERKEERSCOMMISSIE IN MIDDELBURG ADVISEERT: WEL DUIDELIJKE GEMARKEERDE OVERSTEEKPLAATSEN MIDDELBURG De Middelburgse verkcerscommissie heeft vrijdagmid dag unaniem besloten om burgemccv ter en wethouders te adviseren de Koepoortlaan niet voor alle verkeer, behalve voetgangers en fietsers, af te sluiten. De commissie voor het jeugd beleid heeft het college van b én w eerder om deze afsluiting verzocht met liet oog op de veiligheid van vooral de kinderen die zich eerlang naar en van de in aanleg zijnde speeltuin op het Molenwater zullen begeven. De verkeerscommissie vond vrijdag middag al direct schriftelijke bezwa ren van bewoners van Molenwater en De bewoners schrift onder afsluiting de andere gedeel en Zuidsingel men waardoor ook an Koepoort^ rden in hun ve**. .it aan. dat by té kecr.-.-.troam langs A van het MotejnnC aanmerkelijk zou r ook het «vaarde In verband met de officiële opening en de open dag werden alle werkne mers 's morgens in de grote kantine toegesproken door personeelsdirecteur M Hoogerheijde. Deze wees onder meer op het grote belang van de open dag om het 'imago' van de sociale werkplaats te kunnen presenteren, „gezien de ontstellende onkunde die hierover nog bestaat". De heer Hoo gerheijde bracht namens de rijksconsu lent. directie, staf en bestuur, aan alle werknemers de grote dank over voor hun inzet om de openingsdagen tot een succes te maken. Zondagmiddag wordt in het zwembad te Vlissingen de vierde en laatste zogenaamde Speedo-jaargangwedstrijd gehouden. Dit zijn wedstrijden voor de Nederlandse zwemjeugd tot en met 13 jaar. Tot nu toe zijn de wedstrijden een groot succes geweest. De Zeeuwse zwemjeugd kwam tot voortreffelijke tijden. Jongens en meisjes die tot voor kort nog waren opgenomen in de recreatieve zwem ploegen gaan in deze wedstrijden steeds beter zwemmen. Vorig jaar nog was het in Zeeland onmogelijk dat een jongen of meisje van onder de 10 jaar 100 meter vlinderslag kon zemmen. Zelfs in de leeftijdsgroep onder de 12 jaar stond slechts de 50 meter vlinderslag op het officiële programma. Nu zwemmen een aantal Zeeuwse jongens en meisjes in die leeftijdsgroep onder de 10 jaar zelfs leuke tijden op de 100 meter vlinder slag. De jongens die geboren zijn in het jaar 1961. 1966 en 1963 zullen nu dit nummer moeten zwemmen. Op dit nummer heeft de Schelde uit Terneu- zen in Ab Delzenne en Niels van de Nes te kanshebbers voor de overwin ning. De Stormvogel-jongen Rob van de Velde, die op elke wedstrijd tot betere tijden komt is nu weer favo riet voor de overinning op de 100 meter vrije slag. De Stormvogel heeft aan 't program ma het. nummer 400 ineter wisselslag persoonlijk heren toegevoegd. Jaap Keymel is uiteraard hier de favoriet voor de zege. De mogelijkheid is ech ter niet uitgesloten dat Jaap op dit nummer een nieuw Zeeuws record zal zwemmen. In de training heeft hij er al vele seconden onder gezeten. De olympische kampioene op de 200 meter vlinderslag Ada Kok uit Amstelveen zal zondagmiddag namens Speedo een zwemkledingfabriek acte ae precence geven. Na het officiële zwemprogramma zal een groot aantal Stormvogel-leden nog aan bod komen in selectiewed strijden over een afstand van 100 ineter. Voor velen is dit een eerste kennismaking met het echte wed strijdzwemmen Deze groep zwemt immers meestal op recreatieve wed strijden maximaal 50 meter. Sport- huis Chris Francke uit Oostburg heeft voor deze wedstrijden weer een aantal prijzen beschikbaar gesteld. De wedstrijden beginnen om 16.00 uur. DISCUSSIENOTA PPR, LANDELIJKE ACTIEGROEPEN EN WIJKVEREN1G1NGEN „AUTOVERKEER MOET AANGEPAST WORDEN AAN DE BEWONERS" MIDDELBURG „Dauwendaele Is geen woonwijk, maar een autowijk. waar de vrijheid van de kinderen wordt opgeofferd aan de auto". Deze conclusie staat in een discussiestuk waarin een aantal rigoureuze verande ringen op verkeersgebied wordt bepleit om de leefbaarheid in de nieuwe Mid delburgse woonwijk Dauwendaele te verhogen. De discussienota is onderte kend door het PPR-actiecentrum in Middelburg, de pressiegroep 'Stop Kindermoord', de 'Nederlande vereni ging bescherming van voetgangers' en de wijkvereniging Zuid en Dauwendae- le. Het is de bedoeling om de inhoud van de nota tot onderwerp te maken van een discussieproject. Het discussie stuk wordt donderdagavond 21 maart gepresenteerd in het Ontmoetingscen trum Dauwendaele of in de 'Hoek steen' waarbij o.a. de PPR-staatssecre taris van verkeer en waterstaat» dr. M. van Huiten. en ir. B. W. Bolomey na mens de pressiegroep 'Stop Kinder moord' en de Nederlandse vereniging bescherming voetgangers aanwezig zul len zijn. Voorts zijn voor deze avond b. en w. van Middelburg, gemeentepo litie. de Middelburgse wijkverenigin- gen, de Welzijnsraad, schoolhoofden en onderwijzers en de politieke partijen uitgenodigd. Aanleiding tot het project is dat naar de mening van de samenstellers de nadruk in een woonwijk ten onrechte hoofdzakelijk ligt op de mobiliteit van het verkeer in plaats van op de leefbaarheid: „Men moet zo snel mo gelijk thuis kunnen zijn of zo snel mogelijk weg kunnen zijn De auto staat primair", zo vinden de samen stellers die concluderen: „De auto is belangrijker dan onze veiligheid". De samenstellers wijzen er op dat daar door in Nederland jaarlijks 450 kinde ren beneden de 14 jaar in het verkeer worden gedood en 9000 anderen in het ziekenhuis terecht komen: „Als dat zo doorgaat zal een op de zes kinderen die geboren, door een ver keersongeval gedood of gewond ra ken". Als 'goed voorbeeld' van een straat die uitnodigt tot verkeersongevallen wordt de Roozenburglaan in Dauwen daele genoemd: 800 meter lang, dwars door een jonge wijk en nagenoeg kaarsrecht. De samenstellers hebben uitgerekend dat hier op werkdagen per uur 250 a 300 auto's om de 15 seconden een auto) en tijdens de spitsuren zelfs 400 auto's rijden. Ge wezen wordt dan op de elf kleuter- en basisscholen aan of bij de Roozen burglaan met in totaal 1000 kinderen die dagelijks de straat oversteken of er op spelen. Als andere voorbeelden worden de Kruitmolenlaan en de Vrij landstraat genoemd: „Stuk voor stuk straten waar het verkeer stevig door kan rijden en die ook uitnodigen om door te rijden en daardoor de wijk hoogst onveilig maken: „Feitelijk is het onzin dat mensen in een woonwijk zich aan moeten passen aan het verkeer en voor kinderen is het, door hun impulsief gedrag, ge woon onmogelijk. Bij 60 procent van de verkeersongevallen met kinderen liepen de kinderen hard. Dat is lande lijk bepaald". Het verkeer moet worden aangepast aan de mens en niet andersom, zo wordt gesteld. „Dan kunnen de kinde ren. zoals het in de hele ontwikkeling van de mensheid is geweest, weer zonder gevaar hun natuurlijk gedrag ontplooien, weer ontdekken, onderzoe ken, spelen en rennen zonder gevaar". Om het gedrag van de auto(mobilist) aan banden te leggen noemen de sa menstellers vier hoofdmogelijkheden. Als eerste wordt de noodzaak van ee* lage maximum-snelheid gedacht wordt aan 20 km. per uur ge noemd. De samenstellers twijfelen aan het effect van een wettelijke maximum-snelheid van 20 km. („Men rijdt nu al geen 50 km. op een rechte weg") en zien ook niet zoveel heil in het systeem van ribbels in het weg dek. dat hier en daar in Nederland wordt toegepast. Meer voelen zij voor een zogenaamde gemotiveerde metho de'. wat zij noemen het scheppen van conflictsituaties, Dat zijn situaties waarbij de auaomobilist een doorgang krijgt die al zijn aandacht vraagt. De methode wordt, zo melden de samen stellers. al toegepast in verschilende gemeenten zoals Delft (in 1973 uitge roepen tot de veiligste stad van Ne derland). Emmen en Lelystad. Versmalling Als 'conflictsituaties' noemen zij de mogelijkheid van wegversmalling en het verscherpen van bochten en krui singen. De wegversmalling zou kunnen wor den bereikt door het plaatsen van bloembakken en bomen op het weg dek „waardoor de wijk ook nog opfleurt' en zou op rechte wegen telkens 50 a 60 meter herhaald moe ten worden en dan vooral bij scholen, speelvelden e.d. De breedte moet zo zijn dat een vrachtauto er nog net doorkan en dat twee personenauto's elkaar niet kunnen passeren. Als besie mildel om bochten scherper te ma ken wordt het plaatsen van bloembak ken op hoekpunten aanbevolen, zodat men de bocht niet meer kan afsnijden om zijn snelheid te kunnen behouden. De voordelen van deze maatregelen, aldus het discussiestuk: automobilis ten die niet in de wijk hoeven te komen zullen wegblijven, lange stra ten worden niet meer als doorvoer- straten gebruikt en het verkeer zal juist in de drukste uren hetlang- zaamst rijden, want naarmate de ver-, keersintensitiet toeneemt, wordt ook de stagnatie groter. „Wij willen wel stellen dat de verkeersveiligheid pri mair staat. De mogelijkheid dat bij een wegversmalling een file auto's zal moeten wachten op het'tegemoetko- komend verkeer lijkt ons niet waar schijnlijk". zo schrijven de samenstel lers die ook graag zouden zien dat de voorrang van auto's op fietsers en voetgangers wordt afgeschaft: „Een woonwijk wordt tenslotte gebouwd om er in te leven. Het past dan ook niet dat een auto hier voorrang krijgt boven de mensen die er wonen. De veiligheid van de wijk gaat er op vooruit omdat de automobilist oplet tender en langzamer gaat rijden, niet langer heer en meester is op de weg" Voorts voelen de samenstellers er voor om de trottoirs te verlagen tot rijweghoogte: ..De automobilist denkt dan voortdurend dat. hij op de stoep rijdt. Hierdoor zal hij weer voorzich tiger gaan rijden, voor de gehandicapte mens ideaal". Tot slot vinden de samensteller dat liet parkeeren overal moet worden ver boden om een overzichtelijke ver keerssituatie te bevorderen. Daarbij pleiten zij voor parkeerhavens die dwars op de weg staan zodat de straat verder leeg wordt en daarbij en twee leraren voor een aantal les- sen aan de Vlissmgse MTS konden i worden gedetacheerd, kon de vermin-1 denng van leraarlessen worden opge- Commissaris van politie t D Door omschakeling binnen het LBO naar vierjarige opleidingen „Geen vakkeuze meer aan einde van het eerste leerjaar" YLISSINGEN .De volledige schakeling binnen het LBO naar de 4- iarige opleiding, die van kracht werd per 1 augustus 19*3, zal van invloed zijn op de lokalenbezetting. Als bij het begin van de cursus 1975-19*6 alle 4-jarige oleidlngen geheel aanwezig zijn zal naar verwachting een lokalen- tekort ontstaan". Dit blijkt uit het jaarverslag over 19*3 van de gemeen telijke technische 'Mr. ir. M. Goote- school' te Vlissingen. ,De vernieuwingen en veranderingen in het gehele onderwijs, aie de laatste jaren in golven over ons heenkomen, zetten zich nog onverminderd voort. Speciaal het lager beroepsonderwijs had in 1973 met een paar ingrijpende veranderingen te maken. De omscha keling naar de 4-jarige opleiding, de inbouw van het tweede algemene leer jaar, de invoering van een nieuw vak als algemene technieken en verande ringen in het examenbesluit LBO", staat in het jaarverslag te lezen. In 1973 werden geen nieuwe leerlin gen voor de part-time opleidingen in geschreven. De tweedejaars-leerlingen sloten hun opleiding met een examen af. De gehele part-time opleiding aan de 'Mr. ir. M. Gooteschool' is hier beëindigd en overgegaan naar Streekschool voor beroepsbegeleidend onderwijs in Middelburg. Ten gevolge van de afvloeiing van het part-time onderwijs waren aan het begin van de cursus 1973-1974 68 leraarslessen min der beschikbaar, waardoor enkele le raren niet konden worden herbe noemd. Doordat een leraar een volledige taak aanvaardde aan de MTS te Vlissingen de 'In- en uitstromende' leerlingen de twee scholen ten minste zou den verdubbeld. Door de toename van het verkeer ay als gevolg van het 'gedreun', ook 4 historische gevel wand langs het W lenwater dubbel te lijden krijgen n dus de bewoners. De bezwaren van de Stichting Mina tuur Wak-heren het verloren van pe keelruimte van bussen, waarvan ie inzittenden een bezoek aan het miu tuur brengen. Naar de mening van (t stichting zouden er bij afsluiting ra, de Koepoortlaan in de zomer zéï 'chaotische toestanden' kunnen cc staan. Commissievoorzitter, wethouder W J. Baars, zei vrijdagmiddag ved voelen voor de suggestie van tg commissielid P A Bouwense. om de Koepoortlaan naar het voorbak van andere plaatsen plaatsen jn stad. met opvallende borden eniek oversteekplaatsen aan te geven, ik heer Bouwense wees er daarbij dat met dergelijke borden met op de Kruisweg, bij de technisó* school, goede ervaringen waren ot$- daan. De heer Baars stelde voorts, dat aho rens ingrijpender maatregelen ree- men zouden dienen te worden, eerst 1 zou moeten worden afgewacht in vei ke mate door de jeugd van de speel tuin gebruik zal worden vangen. „Aan het eind van het leerjaar wordt thans geen vakkeuze meer gedaan. Dit laatste zien wij als; een van de belangrijkste voordelen van de tweede algemene leerjaar, om dat nu de vakkeuze voor de leerling naar een latere leeftijd is verschoven, zodat dit beter gefundeerd zal kunnen geschieden. Tevens zal de school m deze ook beter kunnen adviseren om dat de leerling nu twee jaar geobser veerd en beoordeeld kan worden", aldus het jaarverslag. .Door de omschakeling naar de vier jarige cursus trad tengevolge van het tweede algemene leerjaar een ver schuiving op in het lessenpakket van op het beroep gerichte vakken naar algemeen vormende vakken, hetgeen ook van invloed was op het aanwezi ge lerarenbestand". In 1960 werd door de Stichting Beme- tel het zogenaamde uitgebreid examen leerlingenstelsel ingevoerd, waarbij de examenkandidaten de mogelijkheid kregen deel te nemen aan een examen waarin Nederlandse taal. wiskunde, natuurkunde/mechanica extra werden geëxamineerd. Alle leerlingen uit de Vliissingse opleiding hebben steeds aan dit examen deelgenomen. „Gelet op de resultaten van dit examen dat geheel landelijk wordt gehouden en beoordeeld, kan worden gesteld dat het percentage geslaagden in Vlissin gen steeds ver boven het landelijk gemiddelde lag". Naast de normale dagopleiding zijn aan de school verbonden de avondcur sus autogeen lassen beginners en ge vorderden. booglassen gronddiploma NIL. Naast de lascursussen in de avonduren is bovendien weer een 2-1 Jarige cursus onderhoudsbankwerken begonnen. Aan het eind van de cursus 1972-1973 is voor het eerst examen afgenomen in de afdelng Procestech niek. Van deze in 1971 gestarte oplei ding verlieten in 1973 voor het eerst 14 kandidaten de school met een diploma procestechniek. „Opvallend is dat ieder jaar veel leer lingen afkomstig van andere vormen van voortgezet onderwijs zich aanmel den. Hieruit blijkt, dat nog steeds een groot aantal schoolverlaters bij het basisonderwijs kiezen voor een vorm van onderwijs die hem qua aanleg of intelligentie met past. Het is opval lend. dat vaak degenen die op tijd zijn omgeschakeld, via de T-stroom op de LTS kunnen doorstromen naar MTS of andere vormen van middel baar beroepsonderwijs, hetgeen ze via hun eerst gekozen opleiding met had den kunnen bereiken", aldus het jaar verslag van de Vlissingse gemeentelij ke technische "Mr. ir. M- Gooteschool'. Ooijen deed tenslotte nog de suggest in ieder geval voor een goede als& ting van de rijweg naar de cjde ne de speeltuin toe zorg te dnjn De commissie besloot alvorens «j advies uit ie brengen over het instel len van eenrichtingverkeer in de «ii Dauwendaele IA, eerst het rtsaluy van overleg over deze aanlejcniwl met de wijkvereniging Dauwendatfc af tc wachten. De lieer A Imi» merkte in dit verband op, dat het bewoners van de wijk een onbevrtd) gend gevoel zou geven, Indien n. gewaar werden, dat de 'pap al *v gestort'. Dr van Ooijen opperde nog wel ie mogelijkheid om bij het eventueel instellen van het éër.nchtingvertaarfe Dauwendaele IA bij wijze van aper. ment fietsers en bromfietsers wel tot te staan om langs een duiaeGjk p markeerd gedeelte van de rijweg gen de verkeersrichting lil te rijfc Voor wat betreft Stromen wijk II sloot de commissie b en w te adzi* ren om aan één zijde van de DoidK Kilstraat een wachtverbod in te sté len en voorts te bepalen dat ia it Biesbosstraat en Haringvlietstisat leen in de parkeervakken mag wonk geparkeerd. Voorts zou een parte verbod moeten worden ingesteld toer het gedeelte Oostcrscheldesfiait te: hoogte van de Grevelingenstaat Aan het begin van de vergadering nao de heer Imanse nog geattendeerd op de hinder voor voetgangers, die wordt veroorzaakt door het neerzetten to brommers en fietsen op trottoirs it de Lange Delft. Voor het voorstel van de heer Imanse, om er van poliöeoj de op toe te zien dat. de vervoermid delen op meer geschikte ruimten it de omgeving, zoals Markt en Zuster plein worden neergezet, bleek cos missaris Van Ooijen weinig te voelec „Het heeft weinig zin als de poli» hier voor 'boeman' gaat spelen. Ret en en bromfietsen worden toch dicht mogelijk neergezet, bij de pto waar de gebruiker van de tweewtóe: moet zijn". Aldus de heer Van Ooük die er voorts op wees, dat toch o:« de slogan "Middelburg, fietsstatf z ere diende te worden gehoodc Tijdens de rondvraag informeerde te heer A. P. van MounK (ar) no? rsx het Wanneer en waar' van een voifz.- ae verkeerslichteninstallatie in de to nenstad. De heer Van Mourii noea* in dit verband het kruispunt Eec® gracht - Verwerijstraat In zijn antwoord zei de heer vu Ooijen dal een beslissing diaww thans moeilijk valt te nerafn het verkeerspatroon in de binnen» onder meer door wegenaanleg W» de tangent, nog steeds verander:* ondergaat. Over hcee weken een rommelmarkt Geld nodig voor de inrichting MIDDELBURG In Middelburg is een groepje bejaarden bewoners van het Bastion en omgeving reeds enkele eken actief om binnenkort via een rommelmarkt geld bijeen te krijgen voor de inrichting van een eigen ontmoetingsruimte in het Basti on. Deze ruimte wordt op dit moment verbouwd en uitgebreid en krijgt dan als wijkpost van het dienstencentrum 'Schuttershof' een functie voor de wij de omgeving. De uitbreiding van de bestaande ont moetingsruimte die wordt vergroot door het bijtrekken van de naastlig gende woning moet voor Pasen gereed zijn. Buiten de verbouwings- kosten blijven er echter kosten over voor de inrichting die de bejaarden zelf moeten opbrengen. Aangezien de ontmoetingsruimte de functie krijgt van dependance van het bejaardencentrum 'Schuttershof' voor de Oostkerkwijk en de wijk 'Nieuw Middelburg' willen de betrokken be jaarden onder meer een biljart een iquanum, gezelschapsspelen en attri buten voor de verdere inrichting aan schaffen. Nadat in december 1973 werd beslo pen de ontmoetingsruimte van het Bastion in te richten als wijkpost kWfemen enkele toekomstige gebrui- feags op het idee zelf activiteiten te OÜpEiseren om het ontbrekende geld overzichtelijk, zowel voor de bestuup- -oo*^e inrichting bijeen te brengen, ders als de kinderen „Middelburg vei- Als eerste activiteit besloot men een lige stad is belangrijker clan Middel- grote loterij te organiseren, waarvoor burg mooie stad', zo wordt het discus- reeds verschillende weken lootjes aan siestuk besloten. de man orden gebracht. In totaal probeert men 2500 lootjes kwijt raken, wat op dit moment ree®» dig lukl. De trekking van de Met. valt op zaterdag 6 april. De bewoners van het Bastion orgö seerden vorig jaar een actie voor w aanbrengen van een stoeltjeslift m bejaardencomplex. Hiervoor kreger. 7.000 gulden bijeen. Voor de mrfcnJJ van de wijkpost streeft men naar es bedrag van vijf a zes duizend guwea Butten de loterij moet het me«« geld binnenkomen via een grote rw melmarkt, die op 30 maart op binnenplaats van het Bastion sen de Nieuwe Oostersestraat en Veersevest wordt gehouden, vw deze activiteiten krijgen de betrok» nen echter hulp van enkele jonger» groepen uit de stad. Muziek Die 30ste maart worden op het to nenplaat-sje enkele marktkraam?)* opgericht. Voor de bezoekers worn- verder een gelegenheid geschapen® koffie te drinken. De rommelmvt die elf uur 's morgens begin!en gehele middag voortduurt, wordt vw een gedeelte muzikaal opgetast»- door het jeugdkorps 'Johan Fnso n- de Middelburgse trompetterkorps liana'. Op dit moment hebben de organ!»» ren al aardig wat spullen vanen& van oude schilderijen, snuistert!» boeken, kleren tot gieters en schaar lampen bijeen, maar ze njn 3» lang niet tevreden. Vandaag dag) en ook volgende week staat het Bastion dan ook de ge»? dag open voor mensen die MI 'r len voor de rommelmarkt kwijt len.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 4