een keuze uit het grote voorjaars pop aanbod l<c "V GEFOPT i'"#. iTll m r; 'v ZEEUWS KAMPIOENSCHAP, JAAP VAN DE PLASSE FINALIST CSA0 IJ MAART 1974 RROVINCIAIE ZEEUWSE COURANT 17 t« de nieuwe groepen die leg ~L de laatste twee. drie jaar ions *'Jn gekomen, hebben The «Ltft Brothers zich verzekerd van Jahrttrndiee plaats op ons lijstje 5 pmpitlueke pop gebeurtenissen. hDoobi» hebben een akoestisch Htvfrledrn en vertegenwoordigen soort Intelligente (symphoni- Lvi hard-rock, het uitgewerkte j^vsn de recht-voor zljn-raap hard- -ó, Dr leden van de groep geven 1-;,i uitzondering hlljk van een muziektechnische visie die bevalt. Hun nieuwe plaat ligt al fcn weekje op de draaitafel foede humeur ligt dus voor de kai. 1were once vices are now ha Utf verschilt qua geluid niet veel The Captain and me' of zelfs J Toulouse Street', maar daar J-. ooz niemand om gevraagd als «af wel hebben De platen van jto DM'oie Brothers waren immers i nr. een uitstekend niveau. Er weliswaar het een en ander -ccubc. maar het kwam het ge- ten goede. Wat 'What were noes' (denk daar trouwens eens -a meewarig over na) toch aan- «tóelijk maakt is de superbe vol- w en de sonore zwaarte van de JWA3 die de luidsprekers afstaan isoeer de plaat wordt opgezet. De is nog zeer herkenbaar en ssscto zelfs nog wat krachtiger is op de vorige plaat. De ontzet- tóe 'dnve' ontbreekt alleeen in de vfzame nummers, maar die zijn a »"n elpee onontbeerlijk als rust in* tussen de zeer energieke mu- 14 die de hoofdmoot vormt. Op i* fraai gekleurde klaphoes springen 5 "foto's waarop de beide drum- van de groep van leer trekken Vmstmatige mistvlagen er uit. joni mitchell haar zesde elpee. 'Court and spark'. opnieuw een aantrekkelijke plaat vol afwisseling is. Joni werkt haar com posities aan de piano uit en ze verbaalt in haar teksten van per soonlijke ervaringen en geëngageer de zienswijzen, die getuigen van zo wel nuchtere afstandelijkheid als van (vrouwelijke?) betrokkenheid. Van diepe melancholie als van aan stekelijke opgewektheid. Haar num mers zitten met name vokaal heel kriap in elkaar Op de haar kenmer kende manier geeft ze de zang een zekere losse complexheid mee- haar stem sprankelt moeiteloos over gro te afstanden. Op 'Court and spark' speelt bovendien een bekend puikje mee, zodat het ook instrumentaal snor zit. Van de personeelslijst note ren we: Milt Holland, Joe Sample, David Crosby. Graham Nash. Way ne Perkins. Robbie Robertson. José F^liciano, John Guerin en Max Ben- net Voor Joni Mitchell wordt het na nogal wat platen met een in hoofdzaak sobere begeleiding steeds meer gewoonte om een der gelijk goed bemand strijkje als be geleidingsgroep te gebruiken. We Tfgflijkerti.id verschenen bij Ne- pm de nieuwe, aanbevelenswaardi- (t platen van Joni Mitchell en Carly «bon. twee vrouwelijke leveran- ran veelbetekenend popwerk. in Mitchell is het eigenwijze da- dat met haar zeer persoonlij- is composities steeds menigeen ver val doet staan. Ze mag dan we- jfss genngschattend de Crosby. Sis. Nash and Young-groupie wor- fa genoemd, het is buiten kijf dat «1MENSTELLING: FLIP FEIJ Van de nog niet zo lang gele den voorspelde schaarste van zrondstoffen waaruit grammo foonplaten worden vervaar, digd, is bij de reusachtige voor- jaars.pop-release niet veel te merken Van allerlei groepen en solisten verschijnen nieuwe platen en we hebben niet de indruk dat de platenmaat schappijen bezuinigen op het zogenaamde nieuw talent. De popliefhebber heeft daarom niets te klagen. In deze pop- rubriek tippen we een aantal kort geleden uitgebrachte pla ten aan uit het omvangrijke aanbod- zijn zeer gecharmeerd van deze plaat, in het bijzonder van nummers als 'Help me'. Tree man in Paris". Twisted' (niet van Joni. maar wat een onmogelijk mooie zang) en 'Rai sed on robbery". Niets dan goeds verder ook voor de smaakvolle hoes met een mooie illustratie van de hand van de zangers, bovendien met alle teksten. Waard om te worden aangekocht carly simon Carly "You're so vain' Simon we weten het zoetjes aan: de echtgeno te van James Taylor zit er nu ook goed in: haar platen vliegen in de Verenigde Staten met grote hoe veelheden over de toonbank. Ze oogt beminnelijk, ze maakt mooie num mers en heeft de beschikking over de beste muzikanten: David Spinoz- za. IZlaus Voorman. Jim Keltner, James Taylor. Russ Kunkel, Bobby Keyes en dr. John. Voor haar meest recente plaat 'Hotcakes' heeft ze zelfs Robbie Robertson en Billy Cob- ham weten te interesseren. Zonder enige twijfel zal overigens ook producer Richard Perry die vorig jaar The Beatles even "bij elkaar' bracht voor "Ringo' zijn invloed in de toplaag van het popge beuren hebben aangewend om die sterke bezetting bij elkaar te knj gen Richard Perry geniet bekendheid om zijn gave produktles en in die rij past 'Hotcakes' goed. We beluisteren geen wanklanken cn er is gelukkig nok geen sprake van de over-produk- tie die van 'Kingo' bijvoorbeeld een wat potsierlijk (zij het nog steeds gezellig) geheel maakte. Het klinkt allemaal zeer professio neel en zonder afbreuk te doen aan de rest. vinden we de uitvoering van het aloude Inez Charlie Foxx nummer 'Mockingbird' een hoogte punt. Het is een schitterend stuk. waarin de stemmen van het echt paar Taylor elkaar goed aanvullen. Keltner. Voorman. Robertson. Keyes en dr. John produceren een Band achtig geluid. De hele plaat aanbevo len bij de liefhebbers van top-sessies van tamelijk pretentieloze liedjes met lieve zangeresjes. augie meyers Lieden die wat aan pop-recohstruc- tie doen zullen het zich herinneren- Augie Meyers heeft deel uitgemaakt van The Sir Douglas Quintet' en de recentere "Dough Sahm Band'. Ame rikaanse groepen die de losjes-uit-de- pols folklore verbreiden in een at mosfeer van lachen, drinken en spe len met een groep vrienden. Evenals Dough Sahm komt reus Augie uit San Antonio. Texas, waar hij zijn hele leven al uithangt en waar hij het zelfs eens tot sheriff heeft ge schopt met altijd een gitaar een piano, een orgel en zijn stem binnen bereik. Altijd heeft Meyers wel even tijd voor een degelijk stukje Tex- Mex (Texas-Mexico) muziek voor de vuist weg. Kortgeleden is op Paramount de elpee "You ain't rollin' your roll rite' verschenen Een plaat waarop Mey ers met een serie huisgenoten en buren aan de slag is Er komt inderdaad pure Dough Sahm-achtige muziek aan de orde. Het nummertje ■Down in Mexico' is daar wel het duidelijkste bewijs van. Een zich steeds maar herhalend refreintje met luchtige accordeon begeleiding. Heel aardig is ook Bob Dylan's 'She belongs to me', het uitnodigende 'Fly with me' (gitaar» en 'Heartaches by the number' met een spetterende gitaarsolo en het typische Sir Doug las ge-orgel Een kijkje op de achter kant van de hoes, waarop de muzi kanten staan opgesteld, compleet met vrouwen en kinderen zegt al genoeg: het gaat op de gezellige toer bij Augie Meyers. Het niveau ligt eerlijk gezegd wel wat lager clan dat van de 'Dough Sahm Band' elpee, waarop, zoals bekend, ook Bob Dylan aan enkele deunen meewerkt. Toch is de plaats het etiket 'een leuke plaat vopr een genoeglijk avondje' waard. commander cody tot m de kleine puntjes geoliede muziekmachine die nauwelijks te stoppen is Onlangs is hun voerde plaat 'Live from deep in the heart of Texas* verschenen, een plaat die door personeel van Wally Heider is opgenomen in de Armadillo Worlc' Headquarters in Austin. Texas. Er staat weer een combinatie van per fect uitgevoerde country-rock en rock-and roll nummers op met volop bewijzen dat iedere instrumentalist van de groep een 'crack' op zijn instrument is. De nerveus timmeren de Commander Cody 'piano), de razendsnel pikkende gitaristen Bill Kirchen. Billy C Farlow. John Tichy en Bobby Black (steel), de stuwende bassist Bruce Barlow en saxofonist- fiddler Andy Stein. Vrolijkheid staat voor alles, we moeten wat dat betreft weieens den ken aan een vergelijking met Dr Hook and the medecine show In vlot tempo speelt de Commandant met zijn gevolg reeds bekende num mers als "Down to seeds and stems again blues' schitterend 1 en "Diggy diggy lo', het allermooiste 'Sunset on the sage' en oude bekende als 'Cry ing time'. "Riot in cell block number 9 en "Mean woman Blues'. De platen van Cody mogen niet ontbreken in de collectie van lieden die grappen en muziek gecombineerd willen zien. De plaat zit in een hoes met een intrigerend front vol met fraaie ge tekende diertjes en sprekende 'live foto's' op de achterkant montrose De groep van gitarist Ronnie Mon trose kan er wat van keiharde hea vy-rock. Niet. zoals men de laatste tijd nogal eens ziet. veel geluidsma teriaal en verder maar een beetje opgefokt doen. Nee, alles is onder controle Maar hard. dat wel. Ronnie Montrose (25) is er de man ook niet naar om zijn muziek alleen op de apparatuur te laten aanko men. Niet voor niets koos de kriti sche Van Morrison hem uit als ses sie-man voor platen als Tupelo Ho ney" en 'Saint Dominic's Preview'. Ronnie M. heeft wat nader kennis kunnen maken met het heavy genre gedurende het jaar dat hij bij de Edgar Winter Group speelde. Hij schuwt daarom het gebruik van een ernstig vervormde gitaar niet meer Met bassist Bill Church (ook van de Van Morrison-platen bekend) en drummer Denny Carmassi maakt hij een hechte basis sound waarop zan ger Sam Hagar schreeuwt en zingt dat. het een lieve lust is. De muziek van "Montrose" is niet nieuw, we hebben in dit genre al iets. "Black Sabbath", "Deep purple', "Led Zeppe lin', 'Jojo Gunne' en noem ze maar op. 'Montrose' hoeft voor deze groe pen niet onder te doen. De liefheb ber van keiharde heavy-rock kan de tweede plaat van deze groep blinde- lin gastellen. Nummers van deae platen: Doobe Brothers (Warner Bros 56026) Joni Mitchell (Asylum 53002) Carly Simon Elektra 520051 Augie Meyers (Paramount PAS 6065) Commander Cody (Paramount PAS 1017) Montrose (Wamer Brothers BS 7740) I. 2) THE AIR THAT I BREATHE I) NEVER. NEVER GONNA GIVE YA Harry «wc I». <1«) THE MAN WHO HOLD THE WORLD JONI MITCHELL DRS. A. BOEKHORST a verschijnt er tijdens een toernooi een resultaat op de rekaart waarvan iedereen zich afvraagt hoe dat nou bi: ifle heiligen mogelijk is. Kijkt u maar eens naar het vol- pnde spel, *952 V B 6 3 H V B 9 4 3 A B 4 3 6 V A H V 10 9 8 4 10 8 7 5 2 I W.O H 10 8 7 6 4 A H V 10 8 7 V 7 A 6 V B 3 2 meeste Noord-Zuid paren waren in een manche in üoppen of ruiten blijven hangen en vrijwel iedereen had aarin twaalf slagen gemaakt. Het potdichte slem is inder- teel moeilijk uit te bieden, vooral als Oost zich ook 2? eens met de bieding gaat bemoeien. Dat deed Oost jsaan de tafel waar de zaken voor Noord-Zuid 'n catastro fe wending zouden nemen. Noord opende namelijk met J ruiten en Oost zei meteen vier harten, gezien de kwets eid absoluut een ongemotiveerd bod en het bod leek ook gestraft te zullen worden. Zuid wenste zich niet de bieding te laten wegdrukken en vroeg met 4 S A te uzen Toen Noord zijn ene aas aangaf plofte Zuid in een contract van 6 schoppen. De zaken waren tot «rerre nogal grof verlopen maar zoiets gebeurt wel als men zich op hoog niveau met de bieding bemoeit. -• «wam uit met harten twee. Zuid greep onmiddellijk aar de systeemkaart van de tegenpartij en ten overvloede te®? hij ook nog eens aan Oost hoe zij uitkwamen met w dubbelton in partners kleur. Oost antwoordde hetgeen m op de systeemkaart stond. 'Met de hoogste' «t was Zuid nu allemaal duidelijk: de twee van West absoluut een singelton zijn. temeer omdat Oost voor -B der-harten-bod met zo weinig in de bijkleuren wel over je achtkaart moest beschikken. Als Zuid de tweede har ff®te laag zou troeven was de kans groot dat West er te boer overheen zou gaan rervelende gebeurde ook. Oost nam de eerste slag met arten acht en speelde het aas na. Zuid had zijn beslissing nomen, hij troefde met de vrouw en zag tot sijn schrik bij West nog een harten verscheen. Zijn bange voorge werden bewaarheid toen schoppen boer der 'e bij te en het contract roemloos ééntje af Zl2dbuiten zichzelf van woede en riep met lu'de stem we wedstrijdleiders van het land naar zijn tafel. Oost had namelijk misleidend ingelicht en daar moest volgens in een zware straf opi staan. De wedstrijdleider besliste «lier anders. Toen West met harten twee startte was Oost ''van overtuigd dat het slem down zou gaan omdat Zuid ™ee hartens leek t.e hebben. West was geheel tegen de af «Maten met de laagste van zijn dubbelton gestart omdat te - oopte dat Zuid erdoor misleid zou worden en hoog voortroeven. Afwijken van het systeem is te allen tn 'oegestaan, mits de partner maar niet daarvan op de is Er was dus niets onethisch gebeurd en het resui op het spel werd gewoon gehandhaafd. heeft jaren geduurd om Zuid ervan te overtuigen dat 'lopeen fatsoenlijke manier gefopt was. En de scorekaart 6 schoppen min één als enige in de zaal zal hem nog 61 vaak in een nachtmerrie 7.1 in verschenen 1: 33-33 19x30; 28-22 17x37, 26x17 12x32. 39-34 30x28; 31 41x5!!. No. 2: 28 22 18x47; 38-33 47x16; 39-34 46x49: «•31 26x37 48-42 37x48; 34-29 23x34; 40x16 49x40; 45x".;4 48x wx2. No. 3: 37-31 26x37; 48-42 37x48; 33-28 48x45 gedw 28 a*fxl8; 23x5 23x18 gedw.; 24-20 25x14; 5x27!! 18x31; 36x27. Ter gelegenheid van het eer ste lustrum van het Suiker- damtoernooi werd een inter nationale problemislenwed strijd georganiseerd. Gezien de hernieuwde belangstel ling voor de partijproblema tiek de bakermat van alle damproblematiek, om met Frans Hermelink te spreker werd de wedstrijd aan de ze, ook voor de wedstrijd speler belangrijke en aan trekkelijke tak van proble matiek gewijd. In totaal zonden 107 problemis- ten 166 problemen in. waarvan een 16-tal werd bekroond door een jury. bestaande uit R C Keller. F. W. J. Hermelink en H. de Jongh. De eerste prijs was voor Gactan Gagnon-Lasalle (Ca nada); tweede prijswinnaar werd Gerard Lefebre Montreal (Cana da). terwijl de derde prijs ging naar de Amsterdammer D. de Ruiter. Hier volgen de winnende problemen van dit drietal onder vemelding van het motto. Omschrijving diagram I: Een prachtig staaltje partijpro- blematiek. Een volkomen natuur lijke partij stand, waarin een ver rassende combinatie naar de damlijn verborgen zit. Voor de partijspeler een uitdaging om de ze winnende slagzet zonder aan raking van de schijven te vin den. Omschrijving diagram II: De zwarte stelling roept om een coup royal, maar het gaat toch eigenlijk allemaal wat anders. Er wordt danig huisgehouden in de zwarte gelederen. In een negen zetten diepe combinatie verdwij nen 22 stukken van het bord. Wederom een aardige kluif voor de partijspelers onder de proble- misten- en omgekeerd. Omschrijving diagram III: Van de drie het meest zuivere want aan de scherpe regels vol- Eerste prijs: Suspense illusoire 3 9 a S 3 9 9 9 9 9 9 f* a lp Q e y *3 Q Q q m Q Q P iï O M Tweede prijs: Elephant Derde prijs: Suikergoed m 9 3 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 0 9 a Q 8 fl 9 Q 'i 9 a 0 9 9 O e L; s O. Q O O H O Q Q P; Q. P P P H in p m m q r - Ülüüliil COR JANSEN Tot verrassing van velen is de Walcherse groep gewon nen door Jaap van de Plasse uit Souburg. Men vermoed de algemeen, dat vooral Kees de Wolf hoge ogen zou gooien, maar ook Van Eek hout en Sanders ótonden hoog genoteerd. De spelers waren wel zeer aan elkaar gewaagd, want ook Van de Graaf uit Vlissingen bleek een taaie tegenstander. Eer- belangrijke rol speelde uit eindelijk ook het vermale dijde Sonnenborn-Berger systeem. Bij gelijk eindigen zou dit systeem in het voor deel van Van de Plasse heb ben gewerkt. Voor Van Eek hout betekende dat, dat hi.i in de laatste ronde moest winnen van Van de Flasse Daartoe nam hij onverant woorde risico's, met het ge volg dat Van de Plasse met de winst ging strijken en al dus op een fraaie ongedeelde eerste plaats beslag legde- De beste partij van de winnaar was die tegen H. van de Graaf, welke we hieronder laten volgen. Wit: J. van de Plasse Zwart: H. van de Graaf Klassiek damegambiet. 1. d4 Pf6 2. c4 e6 3. Pc3 d5 4. Lg5 Phd" 5. Pf3 h6. In verband met de afwikkeling die zwart straks kiest, niet hele maal juist, omdat de loper later naar g3 had kunnen uitwijken. Leerzaam is een vergelijking met de theorie: 1. d4 d5 2. c4 e6 3 Pc3 Pf6 4 Lg5 Le7 5. e3 0-0 6. Pf3 Pbd7 7. Tel c6 8. Ld3 dc4: 9. Lc4. Pd5 Hier kan de witte loper de ruil tegen zijn antagonist op e7 niet ontlopen. 6. Lh4 Le7 7. e3 c6 8. Tel dc4: Foutief. Ruil op c4 moet eerst ge schieden nadat wit zijn loper op d3 heeft geplaatst. Op die manier wint zwart een tempo (Zie. het theorie voorbeeld). De juiste zet was 8 0-0. 9. Lel: Pd5 10. Le7: Nu was 10 Lg3 zeer sterk geweest. 10. De": 11. 0-0 0-0 12. a3 P7d6? In het damegambiet staat een paard op b6 meestal niet best. Zwart had moeten proberen de loper op c8 te bevrijden. Aange wezen was daartoe 12. Pc3: 13 Tc3: e5, waarna we in de hoofd variant van het damegambiet zijn aangeland, met het verschil dat de zetten a3 en h6 zijn geschied. 13. La2 Ld" 14. Pe4! Wit gaat nu de zwarte stelling in de tang nemen. 14. Tfd8 15. Lbl De loper gaat hier een glorieuze toekomst tegemoet. 15. Le8 16. Dd3 g6. Een onvermijdelijke verzwakking, waar wit later uitstekend van gaat profiteren. 17. Pc5 Tab8 18. Pe5 Wit staat nu overwegend. Zwart probeert door afruil de druk wat te verlichten, maar het nadeel van zijn zeer slechte loper raakt hij niet kwijt. 18. Pd7 19. Pcd": Ld7: 20. f4! Het offer op g6 was natuurlijk niet voldoende. 20. Le8 21. Tf3! Tbc8 22. b4 Verhindert 22. c5. waarna de zwarte loper weer wat lucht zou krijgen. 22. Pf6 23. Th3 Het begin van een geweldige aan val langs de h-lijn. die uiteinde lijk de beslissing zal brengen. 23. Df8? Beter was 23. h5. Wit zou dan nog zeer zorgvuldig hebben moe ten manoeuvreren, te meer omdat zwart met b6 en eventueel c5 over tegenkansen beschikt. 24 g4! Pd" 25. Tfl? Een slippertje, waar zwart geen gebruik van maakt. 25. Pe5:? Met 25. c5! was zwart, aardig uit de moeilijkheden geraakt. Bij voorbeeld: 26. bcó: Pcó: 27. De2 Pa4! 26. fea: Dg7 Ook nu was 26. c5 nog moge lijk geweest. 27. Tff3 Td7 28. Th4 Tcd8 29. Dc2! Voorzichtigheid blijft vereist. Na 29. Tfh3 zou zwart met 29. De5 tegenkansen krijgen. B.v 30. de5: Td3: 31. Ld3: Td3" 32. Th6 Kf8. 29. Td5 30. Del Nu was Tfh3 wel goed geweest. In dat geval zou 30. Kh7 ook niet geholpen hebben: 30. Tfh3 Kh7 31. g5! h5 32. Th5:t! 30. a5 31. La2 Een schitterende variant is: 31. Tfh3 ab4; 32. Th6: ba3 33. Df4 T&3 34. Df6 en zwart kan het mat niet verhinderen. 31. T5d" 32. Tfh3 Eindelijk is deze toren op de plaats van bestemming aangeko men. Zwart sputtert nog een beetje tegen, maar zijn lot is be zegeld. 32. abl 33. ab4: Ta8 34. Dc2 bó 35. TbS: Tda7 36. Lb3 Tal* 37. Kr2 Tel? Uitermate gevaarlijk was zwarts laatste tegenkans: 37. có'! Vooral omdat de tijdnood ook nog een hartig woordje meesprak. 38. Df2 Taal 39. Dh4! Tglf 40. Kf3 Taf It 41. Ke2 In deze stelling werd de partij afgebroken en door zwart opgege ven. De slotstelling verdient een diagram: maakt, dat in de Walcherse groep angst voor de tegenslar.de.- eer. rol zou hebber, gespeeld, volk» men logenstraft. Deze week kunnen wij u tot cms genoegen een probleem van Zeeuwse bodem aanbieden. De componist is de heer De Bert uit Missingen. I. J de Bert l 1 Ir 1 1 I I Tenslotte heeft de gerechtigheid op de h-lijn gezegevierd. Een bui tengewoon inhoudrijke partij, die de opmerking in deae rubriek ge- Wit Kc8 Dfl Th6 Ld2 Lg8 Pd4 Pd5 pion c4. Zwart Keó Lf6 Pcó pionnen e4 g7. Mat in twee zetten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 17