'DE DOMINEE GAAT VOORBIJ...', EEN KERKELIJK 'PRENTENBOEK' DE PROTESTANTSE KERKEN IN DE JAREN 1933-'41 HET GEREF. EENPARIG GELOOFSGETUIGENIS OP DE HERV. SYNODE WAAR WOONT U?" 21 SAMENSTELLERS VERZAMELEN FOTO-EN ANDER MATERIAAL VOOR DOCUMENTAIRE OVER 70 JAAR PROTESTANTISME ZATERDAG 2 MAART 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Het is nog niet zo lang geleden dat Michel van der Plas met zijn boek "De kerk gaat uit' met succes de ontwikkelingen in een aantal decennia binnen de Rooms-Katholieke Kerk verwoordde en vooral in beeld bracht Naast een 'omzien in vertedering' slaagde hij er ook in, contrasten duidelijk te maken, door middel van een selectie uit een grote hoeveelheid fotomateriaal die over het rooms-katholieke leven in de twintigste eeuw bleek te bestaan. Het boek vond een goede afzetmarkt: velen blijken nog graag eens terug te grijpen naar wat eens was bin nen de Rooms-Katholieke Kerk en war niet meer zal terugkomen. Van der Plas gaf met zijn 'De kerk gaat uit' de lezer niet alleen de gelegenheid om met een glimlach rond de lippen nog eens de foto te bekijken van een Zeereerwaarde Heer Pastoor, dje in de jaren twintig, dertig, als een vorst troonde temidden van zijn parochianen, maar toonde hem tevens een stuk geschiedenis. In zijn "Het Rijke Roomse Leven' dat uit 1965 dateert- legde Van der Plas al iets van die geschiedenis bloot, maar over een veel kortere periode: 1925-1935. Dat er een levendige interesse voor die terugblik bestond bleek uit het grote aantal herdrukken dat het boek toen mocht bele- Niet alleen Van der Plas, maqr ook allerlei andere auteurs brachten in de loop van 1965-1966 boeken op de markt over 'hun' volksdeel in bijvoorbeeld de jaren ^O-'SO. Er kwam een boek over de Taaie Rode Rakkers', dat de geschiedenis van de SDAP vastlegde en het huidige Tweede Kamerlid H. J. L. Vonhoff beschreef het liberal isme-van-toen onder de tekende titel De zindelijke burgerheren'. Over het protestantse, en dan met name het gereformeerde volksdeel verschenen 'Het beeld der vad'ren' van A. C. de Gooyer en de 'Parade der Mannenbroeders' en 'Opstand der Gezagsgetrouwen' van de toenmalige, Trouwjournalist en huidige VU-medewerker Ben van Kaam. Van Kaam kreeg met zijn beide boeken over het gereformeerde leven in de periode 1918-1938 en over de rol van de gereformeerden tijdens de bezetting veel waardering en bekendheid. Het is dan ook niet zo verwonderlijk, dat de Utrechtse uitgeverij 'Ambo', die ook Van der Plas' De kerk gaat uit' uitgaf hem heeft benaderd om een derge lijk fotoboek te schrijven over 70 jaren protestants leven. Van Kaam, evenals zijn mede-samensteller dr. Anne van der Meiden verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, heeft dit verzoek na wat aarzelingen toch aanvaard: De dominee gaat voor bij', wordt de titel van het nog dit jaar te verschijnen fotoboek over 70 jaar protestants leven in het tijdvak 1900-1970. Uit die periode blijkt nu al zoveel fotomateriaal beschikbaar, dat Van Kaam zijn aanvankelijke aar zelingen heeft overwonnen. In tegenstelling tot zijn eerder verschenen boeken is de opzet van De dominee gaat voorbij' veel uitgebreider: niet alleen is het tijdvak groter, maar ook gaat het niet meer alléén om het vastleggen van een stuk gereformeer de geschiedenis. Het fotoboek moet een zo breed mogelijk beeld geven van het protestantisme in al zijn geledingen en dat waren en zijn er nog al wat. De dominee gaat voorbij'. Een kerkelijk prenten boek, niet alleen over de kerk zelf. maar ook over kerkelijke organisatie, christelijke school, kampen en meisjesvereniging, zang- en muziekgezelschap op met nadruk christelijke grondslag en ook over de 'gewone huiskamer van de gemiddelde man' uit bijvoorbeeld de jaren dertig. De samenstellers van "De dominee gaat voorbij' hebben nu al een zekere verdeling in htm werk zaamheden aangebracht. Dr. Van der Meiden, be kend door zijn studie over de orthodox-protestantse kerkgenootschappen in Nederland (De zwarte kou senkerk') zal zich specialiseren op dit facet van het protestantisme. Van Kaam neemt meer het verle den van gereformeerden en hervormden voor zijn rekening HUISKAMER AFSCHEID „In het samenstellen van dit boek zit iets van een afscheid", zegt Ben van Kaam over De dominee gaat voorbij'. „Het is een flink stuk verleden tijd geworden". Een ontwikkeling die naar zijn mening helemaal duidelijk wordt als men nu de teruggang in het kerkelijk leven ziet. De titel van het boek kan dan ook op meer dan één wijze worden uitgelegd: er zit inderdaad, veel in van wat 'voorbij' is. al is dat niet alleen de dominee zélf Het boek zal waarschijnlijk nog dit jaar verschij nen. De samenstellers zijn inmiddels begonnen via een advertentiecampagne oproepen te plaatsen voor het lenen van foto's uit de periode 1900 1970. „Er moet heel wat over die periode zijn", veronder stelt Van Kaam, al schijnen het fotomateriaal, de tekeningen of andere afbeeldingen vooral de laatste jaren steeds meer te verdwijnen. „Als je iets uit die tijd wilt vastleggen, moet je het nü doen", zegt hij dan ook. „Over een aantal jaren kan dat niet meer, het materiaal is dan verdwe nen". Bij de rooms-katholieken schijnt overigens steeds méér illustratief materiaal aanwezig te zijn geweest dan bij het protestantse volksdeel Van Kaam: „Bij de rooms-katholieken was altijd al meer te fotograferen. Wij hadden nu eenmaal niet zoveel aan 'show-businessHet is bijvoorbeeld op merkelijk hoe weinig foto's er zijn van kerkdien sten in protestantse kerken. Daar is vrijwel geen enkele foto van". Bij de rooms-katholieken zijn die foto's er wél, want daar stond men altijd al veel minder gereserveerd ten opzichte van de fotografie. De kerk gaat uit' bewijst het. ,.De grote hoop van het fotomateriaal moet overi gens nog komen", zegt Ben van Kaam. Een keuze op dit moment is nog niet te maken, vooral omdat men niet weet wat er precies aan foto's en ander materiaal beschikbaar zal zijn. Overigens gaat het de samenstellers niet alleen om foto's, maar ook' om andere tastbare herinneringen. De gereformeerden uit de jaren dertig bleken er niet alleen, hetzelfde geloof en dezelfde gewoonten op na te houden, maar ook vaak een min of meer gelijk ingerichte huiskamer, met meubilair van dezelfde aard en met harmonium, en wandteksten op soms fraai beschilderde houten borden, die in vele gezinnen als muurverfraaiing dienden. „Het gaat ons eigenlijk om alles wat met die héle gereformeerde subcultuur te maken heeft." zegt Van Kaam dan ook. Dat bijvoorbeeld die wandteksten steeds zeldzamer worden, staat vast. Niet voor niets heeft de Amster damse Vrije Universiteit nu al een bescheiden museum waarin voorwerpen die eens deel uitmaak ten van deze gereformeerde subcultuur gaarne een plaats wordt geboden. Oude gezang- en psalmboe ken. maar ook zo maar tafels, stoelen en bijvoor beeld harmoniums jarenlang het muziekinstru ment bij de gereformeerde gezindten, door R. N. Roland Holst ooit eens genoemd 'de snolverkouden stem der mensheid, die schijnt te schreeuwen om erbarming' en andere voorwerpen met kennelijk duidelijke historische waarde vinden in ebt museum een plaats. De dominee gaat voorbij' moet het album worden van een kerkelijke protestantse familie, die het onderling zeventig jaar lang van harte roerend oneens met elkaar was en soms nog steeds Is. Het boek zal velen momenten van herkenning geven en anderen bijvoorbeeld wellicht leren dat 'vieeschkleu- rige kousen' ooit als een onzedelijke zaak werden beschouwd 'omdat ze het been bloot willen doen lijken', om maar eens één van de vele "hete hangijzers' uit de 20-er jaren te noemen.- Een kerkelijk 'prentenboek' dus voor wie nog eens wil bekijken hoe het 'toen' was. maar ook een 'prentenboek' dat zaken aansnijdt die alle wee moed ten spijt in 1974 wel definitief tot het verleden behoren. T. H. (Van onze correspondent) AMSTERDAM Dezer dagen is bij de uitgeverij 'Het Spec trum de Aula Paperback 'Protestants Nederland en Duits- 1933-'41' verschenen. Schrijver is dr. G. van Roon, we tenschappelijk hoofdambtenaar aan de Vrije Universiteit. Uitgangspunt van zijn boek is de traag in hoeverre net tijd stip en de keuze van de houding van de kerken beïnvloed zijn door het beeld dat men zich in de jaren 1933 tot 1940 van de gebeurtenissen in Duitsland had gevormd. ...o die tijd zeer bewust heeft meegemaakt weet dat die penode F" zeven jaar vooral geken merkt werd door ontkenningen deernst van de toestand, °°.°r afzijdigheid van overheid en 'en opzichte van bijvoor- Tw\ lot van de joden in umtsland en traagheid als het er m ging echte hulp te verlenen iJüt1 "''zondering van enkele de ernst wél inzagen he' met de kerken niet an- vnfw Resteld dan met de hele enieensc'1 apEr waren do- mees die in Hit Ier de belicha ming van het moderne heiden dom zagen en anderen, die hem beschouwden als het door God ge geven middel om de wereld naar een nieuwe toekomst te bren gen. Over al die aarzeling, twijfel, gebrek aan inzicht en onverstand gaat dit boek. Toen de ellende over ons kwam „als een dief in de nacht" was zelfs de regering niet voorbereid. Zij sloeg de waarschuwingen die haar uit Ber lijn bereikten als „paniekzaaien" van de hand. Wat was er onder die omstandigheden van de gewo ne man en het eenvoudige kerk lid te verwachten? Hoe de leiders op enkele uitzonderingen na alles in het werk stelden om door aanpassing aan een opgedronge situatie „er ger te voorkomen" alsof het erger kon laat dr. Van Roon m dit boek zien. Hij zei tijdens de persconferentie, die de ver schijning van het boek begeleid de, dat hij vertikale lijnen uit de dertiger jaren doorgetrokken heeft naar de oorlogsjaren 1940- '45. Hij deed dit ten aanzien van de protestantse kerken, maar een dergelijk onderzoek zou ook in te stellen zijn naar de gedragingen van roomskatholieken, socialisten en liberalen. Over de handelwijze van deze groeperingen zouden ook boeken geschreven moeten worden. Uit de grondige informatie, die hij dankzij onder meer de financiële steun van de Nederlandse organi satie voor Zuiver Wetenschappe lijk Onderzoek (ZWO), heeft kun nen herwinnen uit tal van archie ven in Duitsland en Nederland, is opnieuw duidelijk geworden, dat de waakzamen in een turbulente tijd een voorsprong hebben bij het herkennen van een acute situ atie. Zij weten wat er aan de hand is. hebben geen herderlijke brieven of kerkelijke aansporin gen nodig om aan het werk te gaan en doen dat dan ook. De jodenhulp is er een bewijs van. Zij werd buiten de officiële ker kelijke organen om georgani seerd. Er was in de beschreven jaren een groot gebrek aan solidan- teitsbesef met de mensen die in Duitsland vrijwel direct getroffen werden. Alleen de remonstranten kwamen in 1933 onder leiding van prof. Heering met een ver klaring en stelden wat er in Duitsland aan de hand was ter discussie. Het optreden van de in Neder land werkzame Duitse predikan ten is hoe zij zich na de oorlog ook ingespannen hebben voor de „verzoening" uiterst bedenkelijk geweest Er was in de protestantse kerken een sterk autoriteitsgeloof. Wanneer dan ook autoriteiten op hun gebied als de hoogleraren Schilder Kampen Kraemer Leidenen de doopsgezinde predikant Frits Kuiper in moeilijkheden kwamen, bleek de aanhang tot protest te bewegen te zijn. Dr. Van Roon beschrijft in zijn boek achtereenvolgens de hou ding van de kerken, die van de oecumenische beweging de pro testants-christelijke organisaties de reacties uit de studentenwe reld. de contacten van de belij dende kerk in Duitsland, de hulp verlening aan de vluchtelingen, de rol van het grensgebied en van de Duitse predikanten in Neder land, het beeld in de protestants- christelijke pers. de discussies op het grondvlak en de eerste fase van de bezettingstijd. Aan de vraag of de kerken zich neutraal moesten opstellen, dan wel een kruistocht tegen het Hit lerisme moesten beginnen, wijdt, hij een afzonderlijk hoofd stuk. Het is een omvangrijk boek geworden Vierhonderd veertien fijnbedrukte bladzijden. Een berg informatie voor f24.50. Er zijn in eerste aanleg slechts 5000 exem plaren gedrukt. Het is dus wel zaak er vlug bij te zijn. want het boek is zéér de moeite waard. Mie de lutot* «reken hel kerknieuw* in de dagbladen heeft grinten en rrker litj dl» niet niet verder I* gekomen dan de dikke koppen, ral hij rirh «elf hebben geregd het gaat niet goed tu*»en de hervormde en de geref kerken hoopvol de bt)eenknm«t van de het de avnoden ran dew kerken de vorig* r.nm«-r in I treebt rirh Liet aanrien w moeilijk lijkt de voortgang te weren Wanrv-er we go de berichten leren modrn we haaat uH da •lotaom komen dat het onmogelijk h um'n op «reg te gaan. Maar to pessimistisch rijn we n>rt Wie de kerken rekend hoeft en daarmee aorn» op ren pijnlijke manier te maken kreet, kan niet donker tegen de duigen aankijken die er nu aan de orde zijn En bovendien, er ia reed* zoveel veranderd in de verhoudin gen Datgene wat op gang gekomen is. kan moeilijk meer ongedaan worden temaak' En al mag het dan wel een» gaan met horten en stoten, er is beweging gekomen en die gnat voor: Op zich zeil ot het toch een hoogst merkwaardig feit dat een proe ve van eenparig geloofsgetuigenis van de- putaten van de Gereformeerde Kerken ook op een hervormde synode in behandeling is genomen. Eerst een stukje voorgeacfuedenh Men rit in de Gereformeerde Kerken reed* :ang met het feit dat de oude belijdenisgeschnf ten. in het bijzonder de drie formulieren van enigheid, niet meer functioneren, zoal* dat vroeger wol het geval was Wanneer we-het wél hebben is het reeds vijf of ze» Jaar geleden dat men het op de gerefor meerde synode daarover heeft gettad en dat er geroepen is om een nieuw, een hedendaags belijdenisgeschrift, da' zou kunnen gelden ais een 'eenparig geloofsge tuigenis'. een nieuw formulier van enig heid, waarin de mens van heden steun sou kunnen vinden bij de vele vragen waarmee hij nu te maken krijgt Dit «*-n legal* wens. maar een belijdenisgeschrift maak je zo maar niet even. zeker met op een synode. Een paar jaar geleden heeft de synode van de Gereformeerde Kerken aar. twee deputater. <de hoogleraren G. C. Berkhouwer en H. N. Ridderbos) de op dracht gegeven een poging te doen „om te komen tot een eenparig geloofsgetuigenis in een duidelijke taai en in verband met de vragen van deze tijd als een mogelijke weg tot een nieuw belijden m gemeen- schap des geloofs met het belijden der vaderen". He', moest dus worden een stuk waarin tot uiting zou komen de moeilijk heden waarmee de kerk in haar belijden nu te maken heeft, maar waarin tevens tot uiting zou komen dat zij verbonden blijft met bet belijden der vaderen, met de kerk van de 16e en 17e eeuw dus In zo'n opdracht rif altijd een lastig punt, zoal* we wel eens meer hebben geschreven. De band met het verleden vasthouden en tevens ingaan op datgene waarmee de kerk in deze tijd te maken heelt. Nu kan men zeggen dat het Evangelie hetzelfde blijft en dat daarom 'de ene boodschap des heus' ook dezelfde blijf Dat zal niemand ontkennen. Maar het gaat hier niet direct om een stuk var, het Evangelie, (indirect weer wel). Het zien naar het verleden (het belijden der vade ren) en het zien naar het heden (de vragen waarvoor de kerk in deze tijd staat) geeft spanningen en je weet tevoren wat er dan gebeurt wanneer zo'n v uk hedendaags belijden wordt gepresenteerd Er zullen er zijn die hun afkeuring laten blijken omdat ei* teveel naar het verleden is gekeken. Moet dat nu hedendaags belij den zijn? zo zullen ze schamper vragen. Er zullen er ook zijn die zeggen dat er te veel naar bet heden is gekeken en zij vragen met een zekere verontwaardiging waar blijft nu de band met de vaderen? Wat zich tegenwoordig in de R K Kerk. en in het bijzonder denken we daarbij aan ons eigen land. afspeelt, waar paters Kot te en confrontatiegroepen zich heftig weren om het. oude te behouden tegenover groe pen als 'Open Kerk' en andere, dat zien we ook in andere kerken. Ook de Geref. Kerken vormen hier geen uitzondering en zij zijn er om te prijzen dat rij die vraag naar het hedendaags belijden hebben wil len aanpakken. De twee deputaten. de genoemde hooglera ren. die weten wat er in hun kerken omgaat., zijn met een stuk voor de dag gekomen, een nog al lijvig stuk. dat oJ. niet in alle delen even vlot leest, maar wij zijn misschien niet gewend aan het gere' taaieigen. Dit stuk is :n de synode van h-ir. kerken behandeld. Het is. nog wel met algemene stemmen, aanvaard al.s een proe ve van een nieuw eenparig geloofsgetuige nis en het wordt ter beoordeling gezonden naar de particuliere synoden, de classes en de kerkeraden. Wel zijn er stemmen ge hoord dat dit stuk te lang is en dat het in vereenvoudigde vorm moet worden her schreven (dat gebeurt praktisch met alle synodale stukken, van welke kerk dan ook), maar 'de Halleluja's waren niet van de lucht over deze nieuwe belijdenis'. Zo lazen we van een enthousiasteling De beide hoogleraren hebben geen belijdenis willen schrijven, maar een aanzet daartoe, een getuigenis. Daartegenover hebben we stemmen gehoord die heel wat minder geestdriftig waren. Zoals te verwachten was. gingen zij vergelijken met wat door de vaderen was uitgesproken en zij ont dekten al spoedig alleriei hiaten Maar het allermooiste van dat eenpang geloofsgetuigenis was. dat het door he: breed moderamen van de hervormde syno de werd overgenomen en op de synodale azenda geplaatst, met de aanbeveling er bij dat dit stuk naar de prov kerkverga deringen en classes zou worden gezonden ter beoordeling en da' het «ebrifkf ken worden ter bespreking in gezamenlijk* ge nrt hervormd* kef/.* rader.waar men regel d contad met ei naar heeft *n waar he: -«amen op weg' reeds ren bepaalde gestalte heeft gekregen Maar vlot al* hrt moderatten rich de behandeling blijk baar had gedacht, la hr< op d* hervormde synode niet geiop«: Mc 22 «emsjwn tegen Is he» voorvtei van het moderamrei verworpen. Men heeft den* proeve van ren eenparig geloofsgetuigenis niet verder de kerk in willen zenden Vooral in he* begin van dage synodezitting barstte er ren rr* na*tvuur van beswaren loa er> vut de verslagen van de dngbladen en van hm dia dn persoonlijk hebben meegemaakt, kre sec. we de Indruk dat dtt wel wat *1 te ijar 1* geweest Nu rijn de beid* gerefor meerde hoogleraren doorkneed in )»et ker kebjk bedrijf en rij hebbm al heel war over hun hoofden horen gaan. maar het vuur waarin zij nu U-recht waren geko men. mort hen toch wel wat al u» gortig rijn geweca* Het zegt toch «vel iets dat prof Ridderbos een 'onbegrjpehjk' uit- sprak en er aan toevoegde Mrt. die mar. hm ik met samen op wetf Dit rel hU naar aanleiding van een artikel tot hrt blad van de Gere! Bond over rijn proeve van eenparig geloofNgetulgenw. I> predikant die dit geschreven had was gren synodelid meer. maar rijn artikel vond bij zijn mede-bonderv tn de synode :vm al bijv*:, want verschillende duigen the hij genoemd had kwamm op de vergadering van de synode ook op de prapper. Ook van de tegenvoeter» van de Geref. Bond op de synode kwamen er bezwaren «i w> kon men daar ten voeten uit zien wat we reed* hebben geschreven, dat de één allren maar naar hrt verledm keek «n opmerkte alle» wal er ontbrak, terwijl de ander alleen maar naar hrt heden keek en in dit getuigenis te weinig ontdekte van de vra gen waarmee gemeenteleden nu beo* ajn „Wat mort ik er mee met mijn cstechisan ten We geloven da' men van belde zijden hoeft gekeken of «r we: precies instond de dingen waarop men zelf nadruk iegde Hrt getuigen:* zegt On* chrtxtehjk geloo! is geloof in God Wy kennen Hem met rtt onszelf, maar allee:, löt zijn openbaring In de Bijbel heeft HU rijn openbaring gegeven, ais grondslag voor de kerk om daarop haar geloof te bouwen. God open- baan ach in Christus om or.* weer **n het dort te doen beantwoorden waartoe Hij ons geschapen en in de wereld ge plaatst heeft". Me dunkt dat du een goed uitgangspunt ls voor em christelijke kerk Zelfs vinden we dit h« enige ultgangspun* wanneer zij in deze wereld haar getuigen:* wi: neerleggen. Wie het getuigenis leert, vindt er ook wel allerfel aarxknoping*pun ten met wat er tegenwoordig omgaat in de wereld waarin wil leven. Had dit duidelijker gemoeten? Maar wanneer we de Nc-d Geloofsbelijdenis en de Heide', bergse Catechismus lezen, moeten we ook daar zoeken naar aanknopingspunten met de wereld wantte men toen leefde Vooral de catechismus is echter zeer behoedzaam, op een enkele uitzondering dan na- Bu sommige hervormde synodeleden leek hrt er wel op alsof z:j wilden dat de oude belijdenisgeschriften overgeschreven zou den zijn. Zelfs kwam men aan mrt de zogenaamde dubbele predestinatie die hfer ontbrak en waarover de artikelen van Dordrecht 1618/19 hrt hebber, de verkie zing er. verwerping en r»og wei beide van eeuwigheid. We geloven dat er toen in Dordrecht een goede beslissing ls geno men. Gods verkiezing is de grond van mijn geloof. Daarvan kunnen we in de kerk zingen. Maar de wijze waarop men d;t .in ce artikelen van Dordrecht heeft uitgewerkt, kunnen we niet aanvaarden. Logisch klopt het als een bu* Maar theo logisch vindt de predestinate tot verwer ping geen grond in de bijbel. Daarmee hebben de Gereformeerde Kerken reeds te maken gehad naar aanleiding van een bezwaarschrift, terwijl di« eerder raad» ook tn de hervormde synode aar, de orde is geweest. Maar wanneer men de beUjtfe nlsgeschriften der vaderen als het laatste woord neemt, dan mort mer. met zo iets wel voor oc dag komen. Doch piaatst mer. dan niet het woord van de belijdenis boven het woord van de schrift? Wat nu? Is er nu lek* afgebroken bissen de hervormde en gereformeerde kerken, iets dat moeizaam was gegroeid4 Dat geloven we niet. Er :s eer, hervormd gereformeerde commissie die zich met het belijden der kerk zal bezighouden. Wat d* bei de hoogleraren geleverd hebben, zal .stellig door deze commissie nader worder, bezien en er rijn daarin elementen waarbij rij zsch zal kunnen aansluiten Maar «en gemakkelijke zaak zal hrt met rijn om tot een eenpang belijden te komen. Daarv- mogen we m ieder geval besluiten na de laatste ritting van de hervormde synode. Het it opvallend dat Jezus de mensen altijd heeft aan gemoedigd om vragen te stellen. Zo vroeg Mij bij voorbeeld eens aan twee Galileeërs: ..Wat wensen jullie''". En één van hen antwoordde: ..Wij zouden graag willen zien waar V woont". Op 't eerste gezicht een merkwaardig antwoord. Maar het ging er hen om om te zien welke invloed i deze uitzonderlijke Rabbi' I op Zijn omgeving had. Zij wilden zien of Hij bloemen had in huis. en als Hij ze had: of ze bij Hem dan mooier waren dan bij hen thuis. Zij wilden de icater- put zien en ze wilden we ten of die waterput van Jezus in de zomer even gauw verdroogde als de hunne Ze hadden Jezus herkend als iemand die de geheimen ten een overwin nend leven kende. En bo vendien hadden zij gezien dat Hij geen vrees kende, omdat Hij m directe ver binding stond met God en in een volmaakte harmonie leefde met de eeuwigheid Ongetwijfeld hadden zij het gevoel dat ze. wanneer ze Jezus in Zijn eigen omge vmg konden zien. Hem dan beter zouden kunnen he- jnjpen Met andere woor den het gtng er hen om op welke manter de gedachten en de richtlijnen ran Jezus verband hielden met het le ven van alle dag In feite stelden ztj dus een hele praktische vraag Want het is zinvol om je af te vra gen wat Jezus zou hebben gedaan in allerlei actuele problemen en situaties oen ons leven. Het gaat er im men om dat wij de verbin dingen zien die Jezus on derfiield met de gewone dingen van het teven. En dat we Hem natuurlijk daarin proberen te volgen De normen, de beginselen en de idealen van Jezus kunnen ons leven inhoud, diepte en glans geven, als we ze kunnen verbinden met de praktijk van het leven, dat wil zeggen als we ze kunnen plaatsen op ons werk. op het sportveld, tn 't verkeer of in ons gezinsleven. Wanneer we ons eerlijk durven afvragen, hoe Jezus zou hebben gehandeld m de problemen, tn de ergernis sen en in de tegenslagen waar we allen dagelijks mee te maken hebben, dan zullen er zich geheel onver wachte oplossingen voor doen die ons leven en onze samenleving diepgaand kunnen veranderen. Ons le ven bevat een ongekende rijkdom aan kansen en mo gelijkheden als wij ons da gelijks afvragen hoe Jezus :n onze situatie zou hebben gehandeld B'cnf alleen tn Zijn voorbeeld rmden wij de weg naar een onsterfe lijk leven tol levensvreugde en diep menselijk geluk C. F H van Tuyü Biggekerke.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 21