„WAT COUPERUS OPSCHREEF,
KWAM VAN BINNEN UIT"
Couperus-kenner Albert Vogel:
VPRO-TV BRENGT
'DE FRUITVENTER'
televisie
Panda en de meester-schavuit
Boekenweek in
teken van deze
Haagse schrijver
ElO
radio en tv
Rocfier.
La collection colorée.
Filmfestival in
Rotterdam van
1 tot 9 maart
W4
PONDERDAG 28 FEBRUARI 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 21
heeft ook krengen geschreven Ik heb
nooit schoolmeesterachtig gezegd: o,
wat slecht. Nee. Ik vond dat hij zich
dat kon permitteren. Want er staat zo
ontzettend veel prachtigs tegenover.
Neem „De stille kracht". „De boeken
der kleine zielen" en „De berg van
licht". Ik beschouw ze als de drie
hoogtepunt-n uit zijn oeuvre.
DEN HAAG - Amsterdam, niet altijd
tren terecht aangeduid als de stad
«•aar a|les gebeurt", ziet met lede
«mi aan dat Den Haag, waar óók
«d wns wat gebeurt, zich opmaakt
om Louis Couperus te gaan eren.
gle«ls luider worden de geruchten
dat de eigentijdse, hoofdstedelijke cul-
nmreilte zich omstandig zou ergeren
aan het feit dat de (nota bene Am-
(terdamae) boekpropagandisten
het vuige idee zijn gekomen een meer
dan 50 jaar geleden heengegaan, niet
politiek geëngageerd schrijver In het
aonnrtje te zetten. En nog wel in een
Haag» zonnetje. De haat schijnt overt-
me niet erg diep te zitten, want de
mn op de kaartjes voor de Couperus-
revue en het Couperiaans aangeklede,
slechts voor meest pseudo-literaire
higb-brow toegankelijke Boekenbal is
ook van Amsterdamse zijde overwel
digend.
Albert Vogel, voordrachtskunste
naar, Couperus-kenner bij uitstek, sa
am met Luc Lutz artistiek verant
woordelijk voor de Couperus-revue za
terdag 2 maart in de Koninklijke
Schouwburg (die slechts éénmaal, ver
kort, op 4 maart in Arnhem wordt
herhaald), zegt:
„Ach Ja, het zal wel weer elitair
gevonden worden dat de boekenweek
ditmaal in het teken van Couperus en
Dm Haag staat. Maar ik vind het
juist zo elitair als altijd alles in
Amsterdam gebeurt. Het aardige is
alleen dat alles wat daar praatjes
maakt, oorspronkelijk uit Den Haag
komt. Ik vind dat Amsterdam blij
mag zijn met ons: hier komt het
nieuwe bloed vandaan. Het is onzin
om te stellen dat daar alle belangrij
ke dingen gebeuren. Voor mij is het
werkklimaat hier best. Den Haag is
misschien een beetje suffe stad. Maar
bet voordeel is dat het dicht bij
Amsterdam ligt..."
In zijn ruim. licht werkvertrek aan
de Haagse Javastraat, met smaak
voorzien van modern meubilair, he
dendaagse kunst, een oude portretfoto
na Couperus, een foto-kopieermachi
ne en een fraaie video-tv-set, vertelt
Albert Vogel dat hij het zo spijtig
vindt dat Nederland een literaire tra
ditie mist. „Het lijkt er een beetje op
dat we ons moeten schamen dat we
aandacht aan Couperus besteden.
We maken ons alleen maar druk om
de actualiteit. Het ene mode-boek na
bet andere verschijnt. Maar dat is de
pest voor de literatuur. Het is niet
waar dat alleen politiek engagement
envoi is. Het moet er óók zijn, na
tuurlijk. Maar het moet er niet alleen
zijn, want dan eindig je bij nobele
boeren met opgeheven sikkels".
.Er moet ook werk zijn dat dieper
graaft, dat eeuwigheidswaarde bezit
ei altijd zijn belang houdt. Mensen
als Couperus en Gogol waren toch net
io goed geengageerd. Misschien niet
zo zeer politiek, maar in ieder geval
geëngageerd met het mens-zijn. Boe
ken van dergelijke schrijvers worden
nooit oud, die blijven actueel. Zij
hebben mensen beschreven die wij
nog steeds volledig herkennen. De
plaats van het individu in de kunst
dreigt te verdwijnen. Maar kunst be
staat naar mijn mening juist bij de
gratie van het individu. Ik schreef dit
25 jaar geleden al en ik ben daar nog
steeds van overtuigd".
Schaars
Albert Vogel vindt het van het aller
grootste belang dat er speciale aan
dacht aan een zo groot talent als
Couperus wordt besteed. „Werkelijk
poot talent, we zitten er al zo
schaars in. Zeker, Hermans en Gerard
Reve schat ik hoog. Maar er valt bij
ban geen parel uit de kroon als
Couperus wordt geëerd. Hoe dan ook.
bel is te betreuren dat wij Nederlan
ders de gave van bewondering niet
kennen".
In korte trekken schildert Vogel,
van kindsbeen af verslingerd aan het
werk van Couperus, karakter en kun
stenaarschap van de Haagse schrij
ver: „Hij was een uiterst gecompli-
cterde figuur. Persoonlijk heb ik hem
niet gekend, maar door zijn boeken
geloof ik erg goed te weten wie en
wat hij was. In zijn werk komen alle
facetten van zijn veelzijdigheid en
menselijkheid naar voren. Hij was
zeker geen filosoof. En dat is juist zo
aardig: hij had geen gesloten wereld
beschouwing. Daardoor sluit hij ook
aan op de moderne tijd. V/at Coupe
nis opschreef, kwam van binnen uit.
Hij ging er kennelijk van uit dat we
al genoeg schoolmeesters en dommees
hebben, die meer dan voldoende over
de buitenkant van ons bestaan vertel
len. Het is een chaotische wereld
waar hij indook. Voor het werk van
Couperus geldt in sterke mate de
uitspraak van Rilke: „Het schone is
bet begin van het verschrikkelijke".
Couperus voelde die eenzaamheid, die
onder de oppervlakte van het bestaan
ligt".
Voor Albert Vogel is het lezen van
een boek tevens kennismaken met de
mens die het boek geschreven heeft.
Jk ben een vriend van Couperus
geworden. Daardoor kan ik ook met
een milde glimlach tegenover zijn
slechtere werk staan, want Couperus
Kleurrijk
Eind vorig jaar heeft Albert Vogel
twee, met veel enthousiaste perskritie
ken ontvangen boeken over zijn „i-
dool" gepubliceerd: „De man met de
orchidee" (het levensverhaal van
Louis Couperus) en „De onbekende
Couperus", volgens Vogel zelf: .Hen
bloemlezing in de werkelijke zin van
het woord- fragmenten (soms heel
korte), gedichten, beschrijvingen, scè
netjes, dialogen, gedachten, die teza
men een kleurrijk Couperus-bouquet
De dichter A. Roland Holst zei over
„De man met de orchidee" onder
meer daarom vind ik het ver
wonderlijk en bewonderenswaardig
dat Albert Vogel, die Louis Couperus
nooit kende en nooit hoorde, dit boek
over hem kon schrijven" en aan het
slot over Couperus zelf: want zijn
wezen overleefde enkele generaties
van schrijvers, die tijdelijk soms
meer opgang maakten". Mamix Gijsen
over hetzelfde boek: Het is een
gracieus, onpretentieus boek gewor
den. dat men met groot genoegen
leest. Geen gewichtige, omstandige le
vensbeschrijving waarvoor de acade
mische kritiek later wel zal zorgen en
die we desnoods, na deze „inleiding
tot Couperus" wel kunnen mis
sen".
Albert Vogel zit op dit moment tot
over zijn oren in het werk. Zo nu en
dan maakt hij een wat afwezige in
druk. Niettemin verstaat hij de kunst
met verschillende dingen tegelijk be
zig te zijn en dan toch op elke vraag
een duidelijk antwoord te geven. De
voorbereidingen van de Couperus-re
vue nemen hem deze dagen groten
deels in beslag. Luc Lutz steekt zijn
hoofd om de deur van de werkkamer
en informeert naar een repetitie. Me
dewerkster Ella van Schaik (de teke
ningen in „De man met de orchidee"
zijn van haar) wil iets weten over de
datum van een lezing (Vogel treedt
gedurende de Boekenweek overal in
het land op) en een meneer aan de
telefoon doet een poging bij de Cou
perus-kenner himself plaatsen voor re
vue en Boekenbal te krijgen.
Eenmalig
„Die revue", zegt hij, „wordt heel
licht >.n speels. Een cabaretesk pro
gramma, waaraan Paul Steenbergen.
Élisabeth Andersen, Marijke Mere-
kens, Ko van Dijk, Simone Rooskens,
Karei Jonckheere en Harriet Freezer
en nog een heleboel andere uitnemen
de krachten meedoen". Veel laat hij
er verder niet over los. Wél nog, dat
hij het jammer vindt dat het om een
éénmalige uitvoering gaat (op de ver
korte versie in Arnhem na), want „het
is een kostbare zaak". Fragmenten
van de revue zullen op de televisie te
zien zijn.
Na de Boekenweek is het- wat. Al-
bert Vogel betreft met Couperus voor
lopig gedaan. „Ik ga door met schrij
ven. Ik loop alweer met plannen voor
nieuwe boeken rond, maar nu niet
over Couperus. Ik werk graag, ik heb
een vast werkschema, van 10 tot 5
ben ik achter mijn bureau te vinden
Toch heb ik met Couperus gemeen
dat ik niet alleen zwoeg. Ik ben
eigenlijk half zwoeger, half levensge
nieter"
Albert Vogel is blij met de her
nieuwde belangstelling voor Couperus,
vooral ook onder de jongeren. Zij
berust volgens hem op een overdre
ven soort heimwee naar de ongecom
pliceerdheid van vroeger (Fin-de-Siö-
cle). Maar het komt Vogel voor dat
het terugverlangen naar die gouden
tijden van toen niet terecht is. Het I
was niet alles goud dat blonk. In
tegendeel.
Bovendien is Couperus naar zijn
oordeel méér dan alleen Fin-de-Siècle-
auteur, zoals hij ook meer was dan
alleen Haags schrijver. „Couperus
hield van Den Haag, van Indië, de
Franse Rivièra en Italië. Maar door
zijn veelzijdigheid, zijn schrijversge
nie, heeft hij zich aan de gebonden
heid met een stad of streek weten te
onttrekken".
Het is duidelijk: voor Albert Vogel
is wat Couperus schreef wereldlitera
tuur.
(ADVERTENTIE)
UTRECHT Toen Rainer Werner
Fassbinder (29) met „Der Haendler
der Vier Jahreszeiten" (De fruitven-
ter) zijn naar de mening van iedereen
beste film tot dan toe maakte, had hij
al tien eerdere films binnen drie jaar
op zijn naam staan. Plus een serie
hoorspelen, toneelstukken, toneelre
gies en acteursrollen bij andere regis
seurs.
Deze opmerkelijke produktiviteit
hangt nauw samen met het feit dat
ook laat afweten. (Deze enige sympa
thieke rol wordt typerend gespeeld
door ae Superstar uit de Fassbmder-
stal: de zeer fraaie Hanna Schygulla.)
Hans zuipt zich ten slotte een hartin
farct. de enig mogelijke bevrij
ding.
Dit gestyleerde en onderkoelde me
lodrama werd eind 1S71 voltooid er,
viel het volgende jaar zeer in interna
tionale prijzen. Inmiddels omvat Fass-
binder's oeuvre zo'n 20 films en ook
nog een omstreden televisieserie. Nul
SPECIAAL
NU OOK IN
UPDRANK
EN COLA
Even puzzelen
ondergrond» rout* van
hij altijd een vaste groep van mede-; acteurs ook in films van anderen
werkers heeft: de acteurs van zijn: gggr, speien, begint de „stijl-Fassbin-
(jgj.- geleidelijk «an uit te dijen over
de hele Duitstalige cinema. De film
wordt vanavond (donderdag) uitge
zonden op Nederland-1, VPRO, om
21.45 uur.
Munchener .anti tea ter", die hij ge
vormd heeft tot een zeer specifieke
manier van acteren, waarbij ze op j
volkomen vlakke toon en met gezich
ten als op prentbriefkaarten hoogst
bloemrijke of dramatische volzinnen
oplepelen.
,De Fruitventer" is de middelmatige
dertiger Hans die maatschappelijk
emotioneel helemaal mislukt is door gggg
de vijf vrouwen in zijn leven. Zijn
moeder die haar matig begaafde zoon
in de verkeerde schoolopleiding heeft
gedwongen; de hoer die hem in zijn
vroegere baan als politieagent heeft
gecompromitteerd; de vrouw die hij
liefhad, maar hem beneden haar stand:
vond; de vrouw met wie hij trouwde
en die hem minacht en bedriegt metj
zijn vriend-compagnon; en ten slotte
zijn zuster die hem wel begrijpt,
maar het op het beslissende moment
ADVERTENTIE
Rodiers spiksplinternieuwe voorjaarskollektie uit
Parijs zit vol kleur. Frisse kleuren,
warme kleuren: pistachegroen, ceriserose,
orange, kobaltblauw en kanariegeel.
Kleuren die zich prima laten kombineren.
In spencers met rokken en pantalons of
overgooiers met effen of gedessineerde
overhemdbloezes.
Rodier, dat is spelen met kleur.
Kom het eens doen.
HOSIER Lange Kerkstraat 27, Goes
ROTTERDAM (ANP) Van 1 tot 9
maart wordt in Rotterdam de derde
film international gehouden. Dit film
festival vindt plaats in de theaters t
Venster, De Lantaren en in het film
huis dat in laatstgenoemd theater is
gevestigd. Op het ogenblik staat het
vast dat in ieder geval vijftien regis
seurs de Nederlandse premiere van
hun film(s) zullen bijwonen. Onder
hen bevinden zich Georges Franju.
Alain Robbe-Grillet en Rainer Werner!
Fassbinder. Een aantal reglsseuis zal
worden vergezeld door de acteurs en
actrices die in de te vertonen films
spelen.
Op donderdag 7 maart om 20.00 en
23.00 uur vindt de wereldpremière
plaats van 'Homme sans visage' van
Georges Franju. Bij deze premiere is
de hoofdrolspeelster Josephine Chaplin
aanwezig. Naast deze film zijn er voor
deze week uit vele landen inzendingen
ontvangen. Tevens wordt een speciale
vertoning gegeven van de film Ther
moe' van Claude Faraldo, die ook op.
het festival aanwezig zal zijn.
Horizontaal: 1 tweejarige haring; 4
schenkvat; 7 orgaan; 8 ouderwets
vaartuig; 9 ankerplaats; 11 kleur; 13
elkeen; 15 gewricht. 16 muggelarve;
17 monster, 21 plaats in West-Duits-
lanó, 25 Indonesisch eiland; 26 bin-
nenjaloezie; 27 brandsïngel; 28 speel
goed; 29 meubel; 30 zijwand van het
voorhoofd; 31 losgeraakte draad.
Verticaal: 1 waskuip, 2 lofspraak; 3
schrijflijn; 4 reeks; 5 meeltrechter; 6
doorgang; 8 flauw geluid; 10 plaats in
Gelderland; 12 bovenmatig, 14 aal-
schaar: 17 plaats in Zwitserland; 18
kloosteroverste; 19 lichaamsslagader;
20 jongen; 21 organische verbinding;
22 bontsjaal; 23 toon; 24 onkruid.
Oplossing
NEDERLAND-1
DE GAPENDE RA A IJN
Ern documentair* o**r
een riviertj*
22.55 uur:
ANTILLEN ZINGT
Het gemengd koor Coro Canta Anuyaa.
23 10 uur
I VOS DEN HAAG VANDAAG
23 25 uur
LAATSTE NIEUWS
23.30 uur
VERKIEZINGEN IN GROOT BRITTANME
10.45-11.35 uur:
SCHOOLTELEVISIE
Met om 10.45 uur: KRO-NCRV KOF PCOPj Lu:«arend
naar oosteree godsdiensten '3i; Boeddhisme <3>; 11.10
uur: 'NOS-NOT) Biologie :n de brugklas (9); Aanpas
sing van dieren aan hun milieu (21.
14.00-14.50 uur:
(NOS-NOT) SCHOOLTELEVISIE
Met om 14.00 uur: De boerderij, mensen en dieren. Het
is bU de mensen af (1): Die van de stad en die van het
land: om 14 25 uur: Kijk. als je tekent, zie je meer
131 Een oude boerderij
18.45 uur:
(NOS) TI TA-TOVENAAR
18.55 uur:
NIEUWS
19.05 uur:
(VPRO) BEERTJE COLARGOL
19.15 uur:
ZWIJGEN IS GOUD
19.45 uur.
POPEYE
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL EN WEEROVERZICHT
20.21 uur:
(VPRO) BERICHTEN UIT DE SAMENLEVING
20.35 uur
ALL IN THE FAMILY
"Edi'.h heeft problemen'.
21.00 uur:
IN KLEUR BIJ GOD THUIS
Een reportage over de graficus Anton Heljboer.
21.45 uur:
DE FRUITVENTER
Een speelfilm uit 1971 van de Westdultse regisseur
Rainer Werner Fassbinder over een man die maar niet
kan slagen in de maatschappij.
23.15-23.20 uur:
(NOS) LAATSTE NIEUWS
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.45 uur
(NOS) TI-TA-TOVENAAR
18.55 uur:
NIEUWS
19.05 uur
(EO) KOFFIEBAR
Een optreden van de Engelse zanger Len Magee.
19 25 uur:
ROBBENJACHT
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL EN WEEROVERZÏCHT
20.20 uur:
(EO) MOODY CHORALE OP TOURNEE
Het Moody Koor uit Chicago.
21.45 uur:
NADER BEKEKEN
SCHOOLTELEVISIE
17.00 uur:
SCHOOLTELEVISIE
1800 uur
BEERTJE COLARGOL
18 05 uur:
BLACK BEAITY
"Een lid van de familie'.
18.30 uur:
TIENERKLANKEN'
19 05 uur:
MUTANT
Sciencefictionfilm.
39 35 uur:
KORTWEG; MEDEDELINGEN
19.45 uur:
JOURNAAL
20.15 uur:
VERKIEZINGEN 1974
2030 uur:
WACHTWOORD
21.00 uur:
PARIS. CE8T MON AMOUR
Televisiespel over een echtpaar dat bes*, een» eer. paar
dagen naar Parijs rou willen, maar er gem geld voor
heeft. De problemen stapelen zich op wanneer de
vrouw op zeker moment zwanger blijkt te zijn.
22.40 uur:
PREMIERE
23202330 uur
LAATSTE NIEUWS
BELGISFRANS
17.40 Schooltelevisie. 18 30 3. 2. 3 vu. 1830
Yoga 19.00 Antenne KO:r 19 15 Les enfant* dee autre*
'slot). 19.45 Journaal. 20 10 Contact, Ups voor wegga
bruikers. 20.15 Verkiezingsprogramma 20 30 Demier
domicile connu, politiefilm van José Giovanni, met
Lino Ventura en Mariene Jobert. 22 10 Sélim Saseon
presenteert fragmenten uit nieuwe films. 2255 Jour
naal.
FRANKRIJK—RIJSEL
12.30 Midltrente. 13 00 33.30 Journaal 38 20 Act. 18.48
Voor de kleuters 38.55 Voor de jeugd. 19.20 Reg act.
19.45 Journaal 20.3 8 A dossiers ouvert». 20 35 La cief
des champs, film van Yves Laumet, met Gilles Pa jon,
Mynam Boyer ea. 2155 Gevai progr. 22.2522.40
Nieuws.
15.00
1530
16.00
16.03
16.05
17.00
17.55
18.00
18.11
1935
20.00
21.00
2125
21.55
Modem platteland
Sportrevue.
Nieuws.
Radiojournaal.
<S) Engelse Koormuziek.
(S) Beiaardmuziek.
AVRO's Notedop: gevarieerd
programma.
<S) 't Is historisch: een
programma over geschiedenis.
S Met muziek op stap.
Nieuws.
Radiojournaal
(S) Aspecten: kunstrubriek.
(S) Mobiel: een beweeglijk
programma voor beweeglijke
mensen.
Mededelingen-
Nieuws.
Radiojournaal.
Politieke Partijen:
Uitzending van de Christelijk
Historische Unie.
IKOR:
Kleur: informatie en
commentaar over zaken van
kerk en samenleving.
NCRV.
(S i Leger des Heils-kwarrier.
Ouder worden: documentaire
serie (7;.
De kerk vandaag: nieuws en
commentaar.
SPromenade Orkest met
zangsolisten:
amusementsmuziek.
Veel gevraagde gewijde
muziek (gr.).
Vraaggesprek en laatste
verkiezingsnieuws uit Engeland.
(S) Blokfluit en orgel:
kerkconcert - oude muziek.
22.20 Heeft de grens ook grendels?:
avondoverdenking.
2230 Nieuws.
22.40 (S) Hier en Nu.
Uitvoering 'Nienw Leven'
OUWERKERK Het harmoniegezel
schap "Nieuw Leven' geeft vrijdaga
vond de uitvoering in het dorpshuis
Het programma vermeldt naast een
zevental muzieknummers een "vrolijk
spel' in drie bedrijven.
VRIJDAG
AVRO:
07.00 Nieuws.
07.11 Ochtendgymnastiek
07.20 (S) Dag met een gaatje
(0755 Verkeersinforamue. 08.00
Nieuws. 08.11 Radiojournaal.
08.30 De Groenteman i
09.00 Schoolradio.
NOS
09.20 Wat heeft dat kind?:
pedagogische rburiek.
09.35 Waterstanden.
AVRO
09.40 (S) Inleiding tot muriekbegr.p
10.00 'Si Voorde kleuters
10.10 (S Mono) Arbeidsvitamener.:
populair
verzoekplatenprogramma. (11.00
Nieuws. 11.03-11.05
Radiojournaal).
1130 'Si Torbe31ino Foiclorico. serie
uitzendingen van Iberische
volksmuziek.
1155 Beursberichten
DONDERDAG
1155 Mededelingen.
12.00 Zingen met Cecilia: volksmuziek.
12.15 Meisjeskoor met instrumentale
begeleiding en zangsoliste.
12.26 Mededelingen tbv land- en
tuinbouw.
12.30 Nieuws.
12 41 f SHier en Nu.
12.50 Hervormde middagdiens*.
13.10 'S) Lichte koorzang <gr.i.
13.20 (S) licht ensemble.
13.45 Er zijn zoveel andere levens
(IX): poëzie uit de derde
wereld.
14.05 Schoolradio.
1425 <S) Moderne kamermuziek
'gr.>.
15.15 De Bijbel maakt nieuwsgiering
15.30 Nieuws.
15.33 (S) Klanksnoer: klassieke
muziek(gr-).
16.00 Een uur natuur met om 16.30
(S) Hier en nu
17.00 Kindervisie.
1730 Nieuws.
17.32 SHier en nu.
18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in
vrije tijd.
18.30 Nieuws.
18.41 Wereldpanorama.
18.53 Zojuist verschenen: nieuw®
boeken.
AVRO:
19.00 Trefpunt. Verkiezingen in
Engeland.
NOS
1950 Den Haag -vandaag.
AVRO:
20.00 Nieuws.
20 05 Radiojournaal
30.10 S i Radio orkesten speler,
klassieke er. moderne musartc.
21.30 'S) Hosea. hoorspel.
22.20 (S) Moderne kamermuziek.
22.55 'Si Dichter bij de mu»ek:
nieuwe liedjes, chansons of
songs.
2320 (S) Essay - eer. programma
waart.-, over kunst wordt
doorgepraat.
23.50 Radiojournaal.
23.55-2430 Nieuw®.
VRIJDAG
KRO:
07 00 Nieuws
07.02 Het ievende woord
0737 'Si Badiner.e klassieke muziek
(gr.). (0730 Nieuws; 07.41-0750
Echo).
08.24 Overweging.
08.30 Nieuws.
08.36 Gymnastiek voor de huievrouw.
08.45 Moeders wil is wet
09.40 Schoolradio.
1030 Aubade 1S k.aasiefce muziek
'gr.). '1030 Nieuws).
1130 Gebakjes en een beter leven -
verhalen van wel en wee.
1155 Mededelingen.
DONDERDAG
12.03 (S) Van twaalf tot twee. met
om 1330 Raden maar.
14.03 Theo Stokkink Show.
NOS:
16 03 De daverende dertig.
18.02 Joost mag niet eten.
TROS
19.02 (S) Plaatvaeria.
20.02 (S) Poster.
22.02 (S i Sesjun. jas en pop live.
2232 (Si De Hugo van Gelderen
Show. met Nederlandstalige Tóp
Tien er. Kwiswtjs.
22.55 Mededelingen.
23.02 ST. S.. T.. Tro6-Sport-Tijd-
sport en muziek
00.02 Aktua.
00.10 'S) Jazs-Sir
01.02 De Nachtwacht.
NOS:
0532 De Satésaus Show.
EO:
07.02 (S) Gospelsound: muziek
speciaal voor jonge mensen.
0832 f S i Tussen thee en koffie.
10.03 (S) De muzikale fruitmand:
voor zieken.
NCRV:
11.03 Kiesschijf - voor huisvrouw en
bedrijf: verzoekplaten.
Rechercheur Snappers draafde naar,
de keuken, gevolgd door Panda er.
Jollipop.
,Jk volg nu een heel warm spoor",
gromde hij verbeten. „Goedbloed was
nog maar enkele minuten geleden
hier. En nu gaat hij
bedienden-jas".
Maar Joris had kennelijk van die paar
minuten gebruik gemaakt om te ver-1
cwijnen. Er was tenminste niets meer
van hem te zier. en bovendien
stond de achterdeur oper Jk ga
achter hem aan"! riep de politieman"!
riep de politieman. .Doe de deur goed
op slot, zodat hij zich niet hier op-,
nieuw kan verbergen"! I
.Dus u had hem toch verstopt", sprak
de bediende verontwaardigd tot Pan
da. „En nu ziet u de gevolgen. Hier
loop ik, in een onsraafcehjk af drag er-
tje var. de schelm. Maar als u me niet
kwalijk neemt, ga :ic het nu vervan
gen voor een nachthemd. Ik ga naar
bed".