„WAT COUPERUS OPSCHREEF, KWAM VAN BINNEN UIT" Couperus-kenner Albert Vogel: VPRO-TV BRENGT 'DE FRUITVENTER' televisie Panda en de meester-schavuit Boekenweek in teken van deze Haagse schrijver ElO radio en tv Rocfier. La collection colorée. Filmfestival in Rotterdam van 1 tot 9 maart W4 PONDERDAG 28 FEBRUARI 1974 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 21 heeft ook krengen geschreven Ik heb nooit schoolmeesterachtig gezegd: o, wat slecht. Nee. Ik vond dat hij zich dat kon permitteren. Want er staat zo ontzettend veel prachtigs tegenover. Neem „De stille kracht". „De boeken der kleine zielen" en „De berg van licht". Ik beschouw ze als de drie hoogtepunt-n uit zijn oeuvre. DEN HAAG - Amsterdam, niet altijd tren terecht aangeduid als de stad «•aar a|les gebeurt", ziet met lede «mi aan dat Den Haag, waar óók «d wns wat gebeurt, zich opmaakt om Louis Couperus te gaan eren. gle«ls luider worden de geruchten dat de eigentijdse, hoofdstedelijke cul- nmreilte zich omstandig zou ergeren aan het feit dat de (nota bene Am- (terdamae) boekpropagandisten het vuige idee zijn gekomen een meer dan 50 jaar geleden heengegaan, niet politiek geëngageerd schrijver In het aonnrtje te zetten. En nog wel in een Haag» zonnetje. De haat schijnt overt- me niet erg diep te zitten, want de mn op de kaartjes voor de Couperus- revue en het Couperiaans aangeklede, slechts voor meest pseudo-literaire higb-brow toegankelijke Boekenbal is ook van Amsterdamse zijde overwel digend. Albert Vogel, voordrachtskunste naar, Couperus-kenner bij uitstek, sa am met Luc Lutz artistiek verant woordelijk voor de Couperus-revue za terdag 2 maart in de Koninklijke Schouwburg (die slechts éénmaal, ver kort, op 4 maart in Arnhem wordt herhaald), zegt: „Ach Ja, het zal wel weer elitair gevonden worden dat de boekenweek ditmaal in het teken van Couperus en Dm Haag staat. Maar ik vind het juist zo elitair als altijd alles in Amsterdam gebeurt. Het aardige is alleen dat alles wat daar praatjes maakt, oorspronkelijk uit Den Haag komt. Ik vind dat Amsterdam blij mag zijn met ons: hier komt het nieuwe bloed vandaan. Het is onzin om te stellen dat daar alle belangrij ke dingen gebeuren. Voor mij is het werkklimaat hier best. Den Haag is misschien een beetje suffe stad. Maar bet voordeel is dat het dicht bij Amsterdam ligt..." In zijn ruim. licht werkvertrek aan de Haagse Javastraat, met smaak voorzien van modern meubilair, he dendaagse kunst, een oude portretfoto na Couperus, een foto-kopieermachi ne en een fraaie video-tv-set, vertelt Albert Vogel dat hij het zo spijtig vindt dat Nederland een literaire tra ditie mist. „Het lijkt er een beetje op dat we ons moeten schamen dat we aandacht aan Couperus besteden. We maken ons alleen maar druk om de actualiteit. Het ene mode-boek na bet andere verschijnt. Maar dat is de pest voor de literatuur. Het is niet waar dat alleen politiek engagement envoi is. Het moet er óók zijn, na tuurlijk. Maar het moet er niet alleen zijn, want dan eindig je bij nobele boeren met opgeheven sikkels". .Er moet ook werk zijn dat dieper graaft, dat eeuwigheidswaarde bezit ei altijd zijn belang houdt. Mensen als Couperus en Gogol waren toch net io goed geengageerd. Misschien niet zo zeer politiek, maar in ieder geval geëngageerd met het mens-zijn. Boe ken van dergelijke schrijvers worden nooit oud, die blijven actueel. Zij hebben mensen beschreven die wij nog steeds volledig herkennen. De plaats van het individu in de kunst dreigt te verdwijnen. Maar kunst be staat naar mijn mening juist bij de gratie van het individu. Ik schreef dit 25 jaar geleden al en ik ben daar nog steeds van overtuigd". Schaars Albert Vogel vindt het van het aller grootste belang dat er speciale aan dacht aan een zo groot talent als Couperus wordt besteed. „Werkelijk poot talent, we zitten er al zo schaars in. Zeker, Hermans en Gerard Reve schat ik hoog. Maar er valt bij ban geen parel uit de kroon als Couperus wordt geëerd. Hoe dan ook. bel is te betreuren dat wij Nederlan ders de gave van bewondering niet kennen". In korte trekken schildert Vogel, van kindsbeen af verslingerd aan het werk van Couperus, karakter en kun stenaarschap van de Haagse schrij ver: „Hij was een uiterst gecompli- cterde figuur. Persoonlijk heb ik hem niet gekend, maar door zijn boeken geloof ik erg goed te weten wie en wat hij was. In zijn werk komen alle facetten van zijn veelzijdigheid en menselijkheid naar voren. Hij was zeker geen filosoof. En dat is juist zo aardig: hij had geen gesloten wereld beschouwing. Daardoor sluit hij ook aan op de moderne tijd. V/at Coupe nis opschreef, kwam van binnen uit. Hij ging er kennelijk van uit dat we al genoeg schoolmeesters en dommees hebben, die meer dan voldoende over de buitenkant van ons bestaan vertel len. Het is een chaotische wereld waar hij indook. Voor het werk van Couperus geldt in sterke mate de uitspraak van Rilke: „Het schone is bet begin van het verschrikkelijke". Couperus voelde die eenzaamheid, die onder de oppervlakte van het bestaan ligt". Voor Albert Vogel is het lezen van een boek tevens kennismaken met de mens die het boek geschreven heeft. Jk ben een vriend van Couperus geworden. Daardoor kan ik ook met een milde glimlach tegenover zijn slechtere werk staan, want Couperus Kleurrijk Eind vorig jaar heeft Albert Vogel twee, met veel enthousiaste perskritie ken ontvangen boeken over zijn „i- dool" gepubliceerd: „De man met de orchidee" (het levensverhaal van Louis Couperus) en „De onbekende Couperus", volgens Vogel zelf: .Hen bloemlezing in de werkelijke zin van het woord- fragmenten (soms heel korte), gedichten, beschrijvingen, scè netjes, dialogen, gedachten, die teza men een kleurrijk Couperus-bouquet De dichter A. Roland Holst zei over „De man met de orchidee" onder meer daarom vind ik het ver wonderlijk en bewonderenswaardig dat Albert Vogel, die Louis Couperus nooit kende en nooit hoorde, dit boek over hem kon schrijven" en aan het slot over Couperus zelf: want zijn wezen overleefde enkele generaties van schrijvers, die tijdelijk soms meer opgang maakten". Mamix Gijsen over hetzelfde boek: Het is een gracieus, onpretentieus boek gewor den. dat men met groot genoegen leest. Geen gewichtige, omstandige le vensbeschrijving waarvoor de acade mische kritiek later wel zal zorgen en die we desnoods, na deze „inleiding tot Couperus" wel kunnen mis sen". Albert Vogel zit op dit moment tot over zijn oren in het werk. Zo nu en dan maakt hij een wat afwezige in druk. Niettemin verstaat hij de kunst met verschillende dingen tegelijk be zig te zijn en dan toch op elke vraag een duidelijk antwoord te geven. De voorbereidingen van de Couperus-re vue nemen hem deze dagen groten deels in beslag. Luc Lutz steekt zijn hoofd om de deur van de werkkamer en informeert naar een repetitie. Me dewerkster Ella van Schaik (de teke ningen in „De man met de orchidee" zijn van haar) wil iets weten over de datum van een lezing (Vogel treedt gedurende de Boekenweek overal in het land op) en een meneer aan de telefoon doet een poging bij de Cou perus-kenner himself plaatsen voor re vue en Boekenbal te krijgen. Eenmalig „Die revue", zegt hij, „wordt heel licht >.n speels. Een cabaretesk pro gramma, waaraan Paul Steenbergen. Élisabeth Andersen, Marijke Mere- kens, Ko van Dijk, Simone Rooskens, Karei Jonckheere en Harriet Freezer en nog een heleboel andere uitnemen de krachten meedoen". Veel laat hij er verder niet over los. Wél nog, dat hij het jammer vindt dat het om een éénmalige uitvoering gaat (op de ver korte versie in Arnhem na), want „het is een kostbare zaak". Fragmenten van de revue zullen op de televisie te zien zijn. Na de Boekenweek is het- wat. Al- bert Vogel betreft met Couperus voor lopig gedaan. „Ik ga door met schrij ven. Ik loop alweer met plannen voor nieuwe boeken rond, maar nu niet over Couperus. Ik werk graag, ik heb een vast werkschema, van 10 tot 5 ben ik achter mijn bureau te vinden Toch heb ik met Couperus gemeen dat ik niet alleen zwoeg. Ik ben eigenlijk half zwoeger, half levensge nieter" Albert Vogel is blij met de her nieuwde belangstelling voor Couperus, vooral ook onder de jongeren. Zij berust volgens hem op een overdre ven soort heimwee naar de ongecom pliceerdheid van vroeger (Fin-de-Siö- cle). Maar het komt Vogel voor dat het terugverlangen naar die gouden tijden van toen niet terecht is. Het I was niet alles goud dat blonk. In tegendeel. Bovendien is Couperus naar zijn oordeel méér dan alleen Fin-de-Siècle- auteur, zoals hij ook meer was dan alleen Haags schrijver. „Couperus hield van Den Haag, van Indië, de Franse Rivièra en Italië. Maar door zijn veelzijdigheid, zijn schrijversge nie, heeft hij zich aan de gebonden heid met een stad of streek weten te onttrekken". Het is duidelijk: voor Albert Vogel is wat Couperus schreef wereldlitera tuur. (ADVERTENTIE) UTRECHT Toen Rainer Werner Fassbinder (29) met „Der Haendler der Vier Jahreszeiten" (De fruitven- ter) zijn naar de mening van iedereen beste film tot dan toe maakte, had hij al tien eerdere films binnen drie jaar op zijn naam staan. Plus een serie hoorspelen, toneelstukken, toneelre gies en acteursrollen bij andere regis seurs. Deze opmerkelijke produktiviteit hangt nauw samen met het feit dat ook laat afweten. (Deze enige sympa thieke rol wordt typerend gespeeld door ae Superstar uit de Fassbmder- stal: de zeer fraaie Hanna Schygulla.) Hans zuipt zich ten slotte een hartin farct. de enig mogelijke bevrij ding. Dit gestyleerde en onderkoelde me lodrama werd eind 1S71 voltooid er, viel het volgende jaar zeer in interna tionale prijzen. Inmiddels omvat Fass- binder's oeuvre zo'n 20 films en ook nog een omstreden televisieserie. Nul SPECIAAL NU OOK IN UPDRANK EN COLA Even puzzelen ondergrond» rout* van hij altijd een vaste groep van mede-; acteurs ook in films van anderen werkers heeft: de acteurs van zijn: gggr, speien, begint de „stijl-Fassbin- (jgj.- geleidelijk «an uit te dijen over de hele Duitstalige cinema. De film wordt vanavond (donderdag) uitge zonden op Nederland-1, VPRO, om 21.45 uur. Munchener .anti tea ter", die hij ge vormd heeft tot een zeer specifieke manier van acteren, waarbij ze op j volkomen vlakke toon en met gezich ten als op prentbriefkaarten hoogst bloemrijke of dramatische volzinnen oplepelen. ,De Fruitventer" is de middelmatige dertiger Hans die maatschappelijk emotioneel helemaal mislukt is door gggg de vijf vrouwen in zijn leven. Zijn moeder die haar matig begaafde zoon in de verkeerde schoolopleiding heeft gedwongen; de hoer die hem in zijn vroegere baan als politieagent heeft gecompromitteerd; de vrouw die hij liefhad, maar hem beneden haar stand: vond; de vrouw met wie hij trouwde en die hem minacht en bedriegt metj zijn vriend-compagnon; en ten slotte zijn zuster die hem wel begrijpt, maar het op het beslissende moment ADVERTENTIE Rodiers spiksplinternieuwe voorjaarskollektie uit Parijs zit vol kleur. Frisse kleuren, warme kleuren: pistachegroen, ceriserose, orange, kobaltblauw en kanariegeel. Kleuren die zich prima laten kombineren. In spencers met rokken en pantalons of overgooiers met effen of gedessineerde overhemdbloezes. Rodier, dat is spelen met kleur. Kom het eens doen. HOSIER Lange Kerkstraat 27, Goes ROTTERDAM (ANP) Van 1 tot 9 maart wordt in Rotterdam de derde film international gehouden. Dit film festival vindt plaats in de theaters t Venster, De Lantaren en in het film huis dat in laatstgenoemd theater is gevestigd. Op het ogenblik staat het vast dat in ieder geval vijftien regis seurs de Nederlandse premiere van hun film(s) zullen bijwonen. Onder hen bevinden zich Georges Franju. Alain Robbe-Grillet en Rainer Werner! Fassbinder. Een aantal reglsseuis zal worden vergezeld door de acteurs en actrices die in de te vertonen films spelen. Op donderdag 7 maart om 20.00 en 23.00 uur vindt de wereldpremière plaats van 'Homme sans visage' van Georges Franju. Bij deze premiere is de hoofdrolspeelster Josephine Chaplin aanwezig. Naast deze film zijn er voor deze week uit vele landen inzendingen ontvangen. Tevens wordt een speciale vertoning gegeven van de film Ther moe' van Claude Faraldo, die ook op. het festival aanwezig zal zijn. Horizontaal: 1 tweejarige haring; 4 schenkvat; 7 orgaan; 8 ouderwets vaartuig; 9 ankerplaats; 11 kleur; 13 elkeen; 15 gewricht. 16 muggelarve; 17 monster, 21 plaats in West-Duits- lanó, 25 Indonesisch eiland; 26 bin- nenjaloezie; 27 brandsïngel; 28 speel goed; 29 meubel; 30 zijwand van het voorhoofd; 31 losgeraakte draad. Verticaal: 1 waskuip, 2 lofspraak; 3 schrijflijn; 4 reeks; 5 meeltrechter; 6 doorgang; 8 flauw geluid; 10 plaats in Gelderland; 12 bovenmatig, 14 aal- schaar: 17 plaats in Zwitserland; 18 kloosteroverste; 19 lichaamsslagader; 20 jongen; 21 organische verbinding; 22 bontsjaal; 23 toon; 24 onkruid. Oplossing NEDERLAND-1 DE GAPENDE RA A IJN Ern documentair* o**r een riviertj* 22.55 uur: ANTILLEN ZINGT Het gemengd koor Coro Canta Anuyaa. 23 10 uur I VOS DEN HAAG VANDAAG 23 25 uur LAATSTE NIEUWS 23.30 uur VERKIEZINGEN IN GROOT BRITTANME 10.45-11.35 uur: SCHOOLTELEVISIE Met om 10.45 uur: KRO-NCRV KOF PCOPj Lu:«arend naar oosteree godsdiensten '3i; Boeddhisme <3>; 11.10 uur: 'NOS-NOT) Biologie :n de brugklas (9); Aanpas sing van dieren aan hun milieu (21. 14.00-14.50 uur: (NOS-NOT) SCHOOLTELEVISIE Met om 14.00 uur: De boerderij, mensen en dieren. Het is bU de mensen af (1): Die van de stad en die van het land: om 14 25 uur: Kijk. als je tekent, zie je meer 131 Een oude boerderij 18.45 uur: (NOS) TI TA-TOVENAAR 18.55 uur: NIEUWS 19.05 uur: (VPRO) BEERTJE COLARGOL 19.15 uur: ZWIJGEN IS GOUD 19.45 uur. POPEYE 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL EN WEEROVERZICHT 20.21 uur: (VPRO) BERICHTEN UIT DE SAMENLEVING 20.35 uur ALL IN THE FAMILY "Edi'.h heeft problemen'. 21.00 uur: IN KLEUR BIJ GOD THUIS Een reportage over de graficus Anton Heljboer. 21.45 uur: DE FRUITVENTER Een speelfilm uit 1971 van de Westdultse regisseur Rainer Werner Fassbinder over een man die maar niet kan slagen in de maatschappij. 23.15-23.20 uur: (NOS) LAATSTE NIEUWS NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.45 uur (NOS) TI-TA-TOVENAAR 18.55 uur: NIEUWS 19.05 uur (EO) KOFFIEBAR Een optreden van de Engelse zanger Len Magee. 19 25 uur: ROBBENJACHT 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL EN WEEROVERZÏCHT 20.20 uur: (EO) MOODY CHORALE OP TOURNEE Het Moody Koor uit Chicago. 21.45 uur: NADER BEKEKEN SCHOOLTELEVISIE 17.00 uur: SCHOOLTELEVISIE 1800 uur BEERTJE COLARGOL 18 05 uur: BLACK BEAITY "Een lid van de familie'. 18.30 uur: TIENERKLANKEN' 19 05 uur: MUTANT Sciencefictionfilm. 39 35 uur: KORTWEG; MEDEDELINGEN 19.45 uur: JOURNAAL 20.15 uur: VERKIEZINGEN 1974 2030 uur: WACHTWOORD 21.00 uur: PARIS. CE8T MON AMOUR Televisiespel over een echtpaar dat bes*, een» eer. paar dagen naar Parijs rou willen, maar er gem geld voor heeft. De problemen stapelen zich op wanneer de vrouw op zeker moment zwanger blijkt te zijn. 22.40 uur: PREMIERE 23202330 uur LAATSTE NIEUWS BELGISFRANS 17.40 Schooltelevisie. 18 30 3. 2. 3 vu. 1830 Yoga 19.00 Antenne KO:r 19 15 Les enfant* dee autre* 'slot). 19.45 Journaal. 20 10 Contact, Ups voor wegga bruikers. 20.15 Verkiezingsprogramma 20 30 Demier domicile connu, politiefilm van José Giovanni, met Lino Ventura en Mariene Jobert. 22 10 Sélim Saseon presenteert fragmenten uit nieuwe films. 2255 Jour naal. FRANKRIJK—RIJSEL 12.30 Midltrente. 13 00 33.30 Journaal 38 20 Act. 18.48 Voor de kleuters 38.55 Voor de jeugd. 19.20 Reg act. 19.45 Journaal 20.3 8 A dossiers ouvert». 20 35 La cief des champs, film van Yves Laumet, met Gilles Pa jon, Mynam Boyer ea. 2155 Gevai progr. 22.2522.40 Nieuws. 15.00 1530 16.00 16.03 16.05 17.00 17.55 18.00 18.11 1935 20.00 21.00 2125 21.55 Modem platteland Sportrevue. Nieuws. Radiojournaal. <S) Engelse Koormuziek. (S) Beiaardmuziek. AVRO's Notedop: gevarieerd programma. <S) 't Is historisch: een programma over geschiedenis. S Met muziek op stap. Nieuws. Radiojournaal (S) Aspecten: kunstrubriek. (S) Mobiel: een beweeglijk programma voor beweeglijke mensen. Mededelingen- Nieuws. Radiojournaal. Politieke Partijen: Uitzending van de Christelijk Historische Unie. IKOR: Kleur: informatie en commentaar over zaken van kerk en samenleving. NCRV. (S i Leger des Heils-kwarrier. Ouder worden: documentaire serie (7;. De kerk vandaag: nieuws en commentaar. SPromenade Orkest met zangsolisten: amusementsmuziek. Veel gevraagde gewijde muziek (gr.). Vraaggesprek en laatste verkiezingsnieuws uit Engeland. (S) Blokfluit en orgel: kerkconcert - oude muziek. 22.20 Heeft de grens ook grendels?: avondoverdenking. 2230 Nieuws. 22.40 (S) Hier en Nu. Uitvoering 'Nienw Leven' OUWERKERK Het harmoniegezel schap "Nieuw Leven' geeft vrijdaga vond de uitvoering in het dorpshuis Het programma vermeldt naast een zevental muzieknummers een "vrolijk spel' in drie bedrijven. VRIJDAG AVRO: 07.00 Nieuws. 07.11 Ochtendgymnastiek 07.20 (S) Dag met een gaatje (0755 Verkeersinforamue. 08.00 Nieuws. 08.11 Radiojournaal. 08.30 De Groenteman i 09.00 Schoolradio. NOS 09.20 Wat heeft dat kind?: pedagogische rburiek. 09.35 Waterstanden. AVRO 09.40 (S) Inleiding tot muriekbegr.p 10.00 'Si Voorde kleuters 10.10 (S Mono) Arbeidsvitamener.: populair verzoekplatenprogramma. (11.00 Nieuws. 11.03-11.05 Radiojournaal). 1130 'Si Torbe31ino Foiclorico. serie uitzendingen van Iberische volksmuziek. 1155 Beursberichten DONDERDAG 1155 Mededelingen. 12.00 Zingen met Cecilia: volksmuziek. 12.15 Meisjeskoor met instrumentale begeleiding en zangsoliste. 12.26 Mededelingen tbv land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12 41 f SHier en Nu. 12.50 Hervormde middagdiens*. 13.10 'S) Lichte koorzang <gr.i. 13.20 (S) licht ensemble. 13.45 Er zijn zoveel andere levens (IX): poëzie uit de derde wereld. 14.05 Schoolradio. 1425 <S) Moderne kamermuziek 'gr.>. 15.15 De Bijbel maakt nieuwsgiering 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Klanksnoer: klassieke muziek(gr-). 16.00 Een uur natuur met om 16.30 (S) Hier en nu 17.00 Kindervisie. 1730 Nieuws. 17.32 SHier en nu. 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nieuws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zojuist verschenen: nieuw® boeken. AVRO: 19.00 Trefpunt. Verkiezingen in Engeland. NOS 1950 Den Haag -vandaag. AVRO: 20.00 Nieuws. 20 05 Radiojournaal 30.10 S i Radio orkesten speler, klassieke er. moderne musartc. 21.30 'S) Hosea. hoorspel. 22.20 (S) Moderne kamermuziek. 22.55 'Si Dichter bij de mu»ek: nieuwe liedjes, chansons of songs. 2320 (S) Essay - eer. programma waart.-, over kunst wordt doorgepraat. 23.50 Radiojournaal. 23.55-2430 Nieuw®. VRIJDAG KRO: 07 00 Nieuws 07.02 Het ievende woord 0737 'Si Badiner.e klassieke muziek (gr.). (0730 Nieuws; 07.41-0750 Echo). 08.24 Overweging. 08.30 Nieuws. 08.36 Gymnastiek voor de huievrouw. 08.45 Moeders wil is wet 09.40 Schoolradio. 1030 Aubade 1S k.aasiefce muziek 'gr.). '1030 Nieuws). 1130 Gebakjes en een beter leven - verhalen van wel en wee. 1155 Mededelingen. DONDERDAG 12.03 (S) Van twaalf tot twee. met om 1330 Raden maar. 14.03 Theo Stokkink Show. NOS: 16 03 De daverende dertig. 18.02 Joost mag niet eten. TROS 19.02 (S) Plaatvaeria. 20.02 (S) Poster. 22.02 (S i Sesjun. jas en pop live. 2232 (Si De Hugo van Gelderen Show. met Nederlandstalige Tóp Tien er. Kwiswtjs. 22.55 Mededelingen. 23.02 ST. S.. T.. Tro6-Sport-Tijd- sport en muziek 00.02 Aktua. 00.10 'S) Jazs-Sir 01.02 De Nachtwacht. NOS: 0532 De Satésaus Show. EO: 07.02 (S) Gospelsound: muziek speciaal voor jonge mensen. 0832 f S i Tussen thee en koffie. 10.03 (S) De muzikale fruitmand: voor zieken. NCRV: 11.03 Kiesschijf - voor huisvrouw en bedrijf: verzoekplaten. Rechercheur Snappers draafde naar, de keuken, gevolgd door Panda er. Jollipop. ,Jk volg nu een heel warm spoor", gromde hij verbeten. „Goedbloed was nog maar enkele minuten geleden hier. En nu gaat hij bedienden-jas". Maar Joris had kennelijk van die paar minuten gebruik gemaakt om te ver-1 cwijnen. Er was tenminste niets meer van hem te zier. en bovendien stond de achterdeur oper Jk ga achter hem aan"! riep de politieman"! riep de politieman. .Doe de deur goed op slot, zodat hij zich niet hier op-, nieuw kan verbergen"! I .Dus u had hem toch verstopt", sprak de bediende verontwaardigd tot Pan da. „En nu ziet u de gevolgen. Hier loop ik, in een onsraafcehjk af drag er- tje var. de schelm. Maar als u me niet kwalijk neemt, ga :ic het nu vervan gen voor een nachthemd. Ik ga naar bed".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1974 | | pagina 21