GROTE PRIJSSTIJGINGEN VOOR HET KOMENDE JAAR VERWACHT NA 7 JANUARI: EEN OP DRIE FORENSEN ZAL IN TREIN GEEN ZITPLAATS VINDEN RECORD AANTAL OVERVALLEN OP GELDINSTITUTEN IN '73 BELG LAATSTE WEST-EUROPEAAN IN CHILEENSE GEVANGENSCHAP VPRO noteerde 30 opzeggingen en 20 aanmeldingen HTffcOAG 29 DECEMBER 1973 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 Consumentenorganisaties vrezen schaalvergroting op gebied van prijsverhogingen (Van onze redactie economie) DEN HAAG Bij de consumentenorganisaties is men somber I gestemd over de prijsstijgingen in 1974. De officiële prognose van 11 procent in dat jaar is achterhaald. De werkelijkheid zal er ver boven komen, maar hoever waagt men niet te voorspellen. De komende weken worden tal van prijsstijgingen verwacht, ook voor melk en (opnieuw) voor margarine, die in enkele weken twaalf cent duurder werd. Gevreesd wordt dat gezinnen met lage inkomens juist door deze stijgingen ernstig worden getrof- I fen. De loonronden van 15,- of 30,die de regering wil geven, zullen het verlies niet compenseren. I Officieel Is volgens de prognose van bet Centraal Plan Bureau uitgegaan I ian een gronclstoffenslijging van 15 I procent. Maar daarbij is geen reke- I nine gehouden met bijvoorbeeld de I rrcentc verhoging van dc olieprijzen. I die straks doorwerkt. De waarschu wende geluiden daarover zijn duide- 1 lijk. Betwijfeld wordt of de benzinc- (Hslributic wel zoveel zal besparen als wordt verwacht. Maar, voert men aan, laten wc nuchter zijn: die auto is rr nu eenmaal en blijft geld kosten. Kn dat moet ergens vandaan ko men. Het tijdperk van de kleine prijsstij gingen is voorbij, aldus een deskundi- fe op consiunentengebied. Er treedt (en schaalvergroting op die we met' 2ngst tegemoet zien. Het jaar 1973 zal nog wel worden besloten met een prijsstijging van ruim 3 procent. De 8.5 die werd voorspeld en gevreesd, wordt vermoedelijk niet gehaald. Maar alle prijsstijgingen uit de afgelo pen dagen, die door meer worden gevolgd, geven al te vermoeden hoe grooti de „overloop" naar 1974 meteen al wordt. Stapel aanvragen Bij het ministerie van economische zaken zijn op liet ogenblik vele hon derden aanvragen tot prijsverhoging van artikelen en produklen opgesta peld. Die moeten zoveel mogelijk in SLACHTOFFERS VAN VUURWERK Het onvoorzichtig afsteken van vuurwerk door kinderen heeft donder dag in Nijmegen bet eerste slachtof fer geëist. Een 8-jarig jongetje dat bij zijn i logeerde, is ernstig gewond geraakt aan zijn rechteroog, toen op straat spelende kinderen aan hem vroegen even in een donderbus te willen kij ken. Op het moment dat het kind er in keek ontplofte de zaak. Met spoed werd de jongen naar het St.-Radboud- ziekenhuis gebracht. Na behandeling kon hij weer naar zijn oma terugke- I Het is nog niet bekend of het kind zijn rechteroog moet missen. De jon gen is al gehandicapt daar hij vanaf zijn geboorte aan zijn linkeroog blind De 11-jarige Theo Altenaar Soest heeft vrijdag bij een ongeluk met vuurwerk ernstige brandwonden aan zijn been opgelopen. Gezien de aard van. het ongeluk mocht de jon gen volgens de behandelende arts nog van geluk spreken, dat hij zijn been niet. behoeft, te missen.-Theo Altenaar had namelijk een hoeveelheid vuur werk in zijn broekzak, dat allemaal tegelijkertijd tot ontploffing kwam, toen een door zijn 13-jarig broertje Dirk weggegooid stuk brandend vuur werk precies m de zak van Theo terecht kwam. Vier donderslagen kwa men in de broekzak tot ontploffing en lieten van de kleding van de jongen vrijwel niets meer heel. De Jongen kreeg tweedegraads brandwonden en een flinke vleeswond. Doordat een vierjarig zoontje met vuurwerk speelde is het huis van de heer Krijsman in Epe geheel uitge brand. Terwijl moeder weg was en vader even sliep gooide het kind een smeulend staafje van een sterretje met zogenaamd koud vuur van zich af. Even later stond liet huis in lich- ter laaie. De vader en het kind kon den zich op tijd in veiligheid brengen. Van het interieur kon niets worden gered. GRENS KOSTEN EIGEN WONING VOOR BEZITSVORMINGSFONDS DEN HAAG (ANP) Met Ingang van 1 januari 1.974 is het maximum van de wervingskosten van een nieuwe woning waarvoor uit het bezitsvor- miiigsfonds een renteloze lening van ƒ2400,- kan worden verkegen. ver hoogd van 65.000.- tot 70.000. Het maximum van de wervingskosten van een reeds eerder bewoonde wo ning is behandhaafd op ƒ45.000.- aldus het ministerie van volkshuisvesting en ruimtelijk? ordening. De inkomensgrens die geldt voor het verlenen van een renteloze lening is eveneens gewijzigd. Voor 1974 komt •het er op neer, dat de aanvragers over 1971 of over 1972 naar eigen keuze een belastbaar inkomen van ten hoogste 18.000,- mogen hebben gehad. Dit geldt ook voor de aanvragers van een gemeentelijke garantie voor de rente en aflossing van een hypothecia- re lening van 95 procent bij het kopen van een reeds eerder bewoonde woning. Zij kunnen voor een gemeen telijke garantie in aanmerking komen, als de wervingskosten van de woning niet meer bedragen dan 70.0000,-. De minister van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening drs. J. P. A. Gruijters heeft een en ander schrifte lijk aan de colleges van burgemeester en wethouders meegedeeld. De toekenning van steun uit het bezit- vormingsfonds is gebonden aan een aantal voorwaarden. Woensdag is in het kader van de Russisch-Franse samenwerking bij het onderzoek en het gebruik van vreed zame doeleinden van de ruimte in de Sowjet-Unie een kunstmaan gelan ceerd. De Oreol-2. De eerste kunst maan van deze serie is eind 1971 afgeschoten. Men wil door middel van deze satel liet de hogere luchtlagen bestuderen en een geofysisch onderzoek verrich ten. januari worden afgehandeld. Het gaat om vrij hoge percentages, van 5 tot ongeveer 20 procent. Maar liet is lang niet zeker dat al die verhogingen worden toegestaan. Feit is echter wel dat een groot deel van de aanvragen nog te maken heeft met gestegen kosten van voor liet uitbreken der oliemoelli.jkheden. Als gevolg van de verruiming van de handelsmarge, die de regering heeft toegestaan, en de mogelijkheid tot doorberekening van vrachtkosten, zullen de prijzen van veel artikelen binnenkort flink stijgen. Hoe moeten mensen die in loon niets of weinig vooruitgaan, dit opvangen? Gevreesd wordt verder dat ondernemers, zoals vaak gebeurt, op prijsstijgingen zullen vooruitlopen. De consumentenvoorvechters hopen dat de Economische Controle Dienst de steeds zwaarder wordende taak uit kan voeren en dat de prijsbewuste consument bij vermeende onrechtma tigheden een klacht indient. Nu de regering de prijsteugel toch enigszins heeft laten verslappen, is dit te meer nodig, zo oordeelt men. Aarigasprijs gezien. Men heeft er wel begrip voor dal deze prijs, in het kader van de algehele energiesituatlc. omhoog moet. maar de stijging is voor vele gezinnen weer een nieuwe aanslag op het budget. In dit verhand i» er nog wel hoop hij de consumentenorganisa ties dat de regering de drang tot prijsverhoging van aardolieprodukten j nog enigszins weet af te remmen. De stijging van dc broodprijs met drie cent komt hard aan. Er rijst overigens bij de consumentcnbelan- genbehartigers op dit punt enige twij fel. Met name vindt men de loonkos- ENIGE SCHAARSTE AAN MARGARINE (Van onze redactie economie) DEN HAAG De laatste dagen komen uit sommige plaatsen klachten over schaarste aan margarine bij Ie- vensmiddelenbedrijven. Desgevraagd zei men ons van dc zijde van liet linileverconcern, dat dc oorzaak niet bij de produktïe ligt. Omdat 't verbruik in deze tijd van het jaar wat groter is en de grossiers in 'n kortere periode dus meer moeten af leveren kan hier en daar schaarste j ontstaan omdat men met het tran sport in tijdnood raakt. Unilever spreekt van ,,een oneffen heid in de distributie, die zich vaak voordoet in december". Het gebrek zal zich'in het begin van het nieuwe jaar wel weer opvullen. De enkele gesignaleerde verschijnselen schaarste geven geen algemeen beeld voor het. gehele land weer, zo wordt met nadruk verklaard. Maar onder druk van de omstandigheden kan het wel gebeuren dat grossiers hun afne mers van minder dan de hoeveelheden voorzien. werd niets vernomen over eventuele daling van prijzen. Er onvoldoen de concurrerende krachten in liet spel om dergelijke verlagingen te bewerk stelligen, aldus dc conclusie Bij de consumefltcnorgai sum en ten Kontakt is men verontwaardigd over het van dc vloeshandel. In di< werd onlangs berekend, v maand tien miljoen extrt maakt door de daling va vlcesmarktprijzen niet of aan dc klant door te geve tijdvak van ruim c-en hal! kende dat een winst van Er is nu een ECD-ondera gang en her bedrijfsvrhap sias drijf heeft al toegegeven dat tc marges zijn berekc-nd. Over nov daalde het rundvlees gemiddeld zins in prijs. Buit f 5.465.600 bij 125 overvallen DEN HAAG (ANP) Er zijn dit jaar (tussen 1 januari en 29 december) in ons land niet minder dan 125 overvallen gepleegd op geldinstituten (banken, post- en grenswisselkantoren en agentschappen van de gemeentegiro in Amsterdam) en op geld transporten. Het aantal van dergelijke overvallen bedroeg in 1972 nog 117. Ook de buit (met inbegrip van overvallen op juwe liers, benzinestations, kantoren, winkels en woningen) is in het afgelopen jaar hoger geweest dan ooit tevoren: 5.465.600, tegen ruim 3.350.000,in 1972. Eén en ander blijkt uit de ver zamelde gegevens van de Nederlandse politiekorpsen. Het aantal overvallen in de afgelopen jaren op geldinstituten eh geldtransporten geeft een vrijwel voortdurende stijging te zien. Het waren er 4 in 1965. 10 in! 1966, 8 in 1967, 31 in 1968, 48 in 1969, 46 in 1970, 116 in 1.971 en 117 vorig jaar.f Dc totale overvalbuit was in 1965 nog 900.640,- maar bedroeg in 1968 al' 2.185.855,-. Uit de cijfers blijkt dat de overvallers het dit jaar in de meeste gevallen hadden voorzien op banken en postkantoren, namelijk 43 en 42 maal. De geldtranspor ten (het georganiseerde geldvervoer) werden 27 maal 'belaagd' en de Amster damse gemeentegiro kreeg het 13 maal zwaar te verduren. De overvallen op niet-geldinstituten, (zoals juweliers, benzinestations, kantoren, winkels, woningen) stegen in 1973 ook al tot recordhoogte. In totaal werd bij deze objecten 138 maal alarm geslagen tegen 130 maal in 1972. Minder zaken opgelost Het oplossingspercentage is de laatste jaren gedaald. Over 1973 bedraagt dit on geveer 50 procent, hetgeen inhoudt dat bijna 62 overvallen inmiddels zijn op gelost. Weliswaar bedroeg dit percentage in 1967 nog 87,5 procent, maar in dat jaar ging het ook maar om in totaal 3 overvallen. REGERING KONDIGT DOORVOERING VAN INKOMENSMAATREGELEN BIJ KAMER AAN DEN HAAG (ANP) Premier Den Uyl heeft vrijdagavond de tweede ka mer meegedeeld, dat als op dinsdag 8 januari de eerste kamer akkoord gaat met dc machtigingswet, in elk ge val de aangekondigde maatregelen wat betreft de lonen, de inkomens (van de vrije beroepen), de salarissen van het overheidspersoneel en de dividen den zullen worden doorgevoerd. Deze mededeling was noodzakelijk, omdat de machtigingswet bepaalt, dat regeringsmaatregelen op grond van de ze wet nog onderwerp van bespreking in de tweede kamer kunnen uitmaken, als minstens dertig kamerleden daar om verzoeken. In zijn brief aan de tweede kamer herinnerde premier Den Uyl er aan, dat de bedoelde maatrege len uitvoerig besproken zijn tijdens het kamerdebat van vorige week over de machtigingswet en de regerings voornemens. Blijft het verzoek om een tweede-ka merdebat achterwege, dan zullen de maatregelen, zo de eerste kamer er mee instemt, praktisch onmiddellijk van kracht worden. Alleen het door minstens dertig tweede-kamerleden ge wenste debat kan de doorvoering van de maatregelen uitstellen. Maar dan moet het kamerdebat wel binnen tien dagen na de aankondiging van vrijdag avond. dat de regering de maatregelen wil doorvoeren, worden aangevraagd. DERDE DODE DOOR SCHIET PARTIJ JOEGOSLAVEN AMSTERDAM (ANP) De vete tus sen enkele Joegoslavcn. die eerstel kerstdag in de hoofdstad uitliep op een schietpartij, heeft donderdag avond een derde slachtoffer geeïst. Het is de 32-jarige P. Milosevic uit Kruse-j vie, die in een ziekenhuis bezweek aan schotwonden in de rug. Hij zat in de Volkswagen, die op het Westeringcircuit werd beschoten door zijn 25-jarige landgenoot S. M. Deze heeft inmiddels gezegd eerder twee andere Joegoslaven te hebben doodge schoten. MADRID De rc aart.se koninkrijk heeft overeen ■mming bereikt over de kandi- tuur voor de opvolging con de ■rnoorde premier Carrero Blan- Franco zal een keus kunnen xken uit vlnr vice-premier en igerend premier Torcuato Fer- nciez Miranda, de voormalige nister voor het leger, generaal Junn Caxtano Deniena en de voor malige minister voor de marine, admiraal Pedro Nieto Antuncz, een goede persoonlijke vriend van het Spaanse staatshoofd. Acis Moara Shira verkocht aan Nederlandse groep ENSCHEDE (ANP) Het cosmetica bedrijf Acis Moara-Shira zal in de eerste week van januari worden ver kocht aan een groep Nederlandse be langstellenden. Het ministerie van economische zaken heeft donderdag definitieve steun in de vorm van eer garantie toegezegd aan het bedrijf. De Enschedese wethouder van econo mische zaken. drs. A. Oldenhof. heeft dn vrijdag desgevraagd meegedeeld. Hij heeft donderdag met hel ministe rie overleg gepleegd over de redding van het bedrijf. Bij Acis Moara-Shira werken 280 me rendeels vrouwelijke werknemers en ongeveer 7000 free lance-consulentes. Het ministerie van economische zaken heeft haar steun toegezegd, nadat het bedrijf was doorgelicht en bleek dat het te redden was. Er zal nu een nieuwe opzet voor het bedrijf worden gemaakt. Aan zijn steun heeft het.1 ministerie de voorwaarde verbonden dat zij bepaalde facetten van de nieu we opzet moet goedkeuren. De huidige eigenaar van Acis Moara- Shira is het Westduitse concern VAN LANCKER WEET TE VEEL (Van een speciale medewerker) SANTIAGO „Toen ik hem de eerste keer zag, was hij half dood. Hij lag in een tent in het nationale stadion, waar veel ge- j vangenen zijn ondergebracht". I Ambassadeur Renée Panis, diej België in Chili vertegenwoor-1 digt, steekt zijn mening niet on- j der stoelen of banken wanneer het gaat om de laatste West-Eu ropeaan die nog gevangen j wordt gehouden in het stadion: Andrée van Lancker, een 29-jari- ge Belg. ..Hij kwam met zijn echtgenote, een Chileense, op de dag van de staats-1 greep dl september), naar de ambas sade en kreeg uiteraard meteen asiel. Kort daarop verliet hij de kanselarij om nog wat persoonlijke spullen op .He comi do Chiie. kt bij mijn la te maken werden ger generaals, e aldus ambiv zijn zuurstof-opnamevc daald tot 30 prooent. l- niet meer en om he: houden heeft hij een long gekregen. De arrib tigde dit persoonlijk zoek aan Van Lencfc geconstateerd: „Helaas mu verteld da', hij cl< minstens een half uur i nog niet bewusteloos vruagd werd op een m; werd getrapt e:: geVa; nen. geweerkolven, vu ken. Maar hij heeft dl Hoe de „We hebben toen geprobeerd een gesprek te voeren, maar hij kon al leen nog Duisteren, omdat zijn lonv-n kapot zijn en hij gebroken rihhi-n heeft. Waar de militairen bij stonden vroeg hij of ze er s:e--n einde aan konden maken. De behandeling die hij kreeg werd hem leve I. Laten ze me liever meteen doodschieten. n-\ Va» Lancker. of haal me er In Godsnaam uit. want dit is ntet meer uit te ia iicv rrtKMuiuvae oyiicemj —j houden. Maar toen er 1.1 aarde cm Preussag AG. De Nederlandse groep! fabrieken van Chili, ex-Yarur. Volgens kolonel dat lui t<-w-«-i Ur-t dat ze f J~ jjj jti hem voorlopig niet /ouden vrijla ten". De Belgische ambassadeur heeft al le» in het werk gesteld om Van Lancker uit In t stadion te krijgen, maar stuit volgens eigen verklaring op een muur van tegenwerking aan I militaire zijde. 'k w» drie our m rutlOen vaji ae mlddaKs t.it neem u-jr 's -non-I, imlitiare MM, die «iseren wdd,,„ m„ nil" papieren voor zijn vrijlating in orde. De IKOR-raöio zal zondag 30 cember in haar programma van 10.00 tot 10.30 uur op Hilversum 2 aan dacht besteden aan ae energiecrisis. Prof. dr. J. Tinbergen zal ingaan op vragen over de inrichting van onze economie in samenhang met de ont wikkelingsvraagstukken en tegen de achtergrond van de huidige crisissitu atie. In het avondprogramma van het IKOR (van 13.30 tot 19.00 uur via Hiiversum 2) zal prof. dr. J. G. ILam- booy ingaan op de aspecten van de bevolkingsgroei en de milieuvragen in het kader van de energiecrisis. to halen. Ik heb hem toen niet meer! gezien voor de 20-ste september en, toen hadden ze hem zwaar mishan deld". Van Lancker was in Chili werkzaam in de textielindustrie. Tijdens de laat ste maanden had hij een leidende positie bij een van de grootste textiel brieken van Chili, ex-Yarur. Volgens aanklacht die tegen hem is inge diend heeft hij openlijk steun ver leend aan de regering-Aiiende en fond sen die voor reclamedoeleinden be stemd waren uitgekeerd ais bonus aan de werknemers. Dit laatste is volgens de junta een economisch de-j hem vrij te laten omdat „hij teveel i weet". Een beslissing door een recht- bank in Santiago dat de aanklacht; geen steek hield en hij onvoorwaarde- j lijk op vrije voeten gesteld diende te: worden, werd tot dus-verre gene- STREEKVERVOERDERS KRIJGEN HET NOG MOEILIJKER (Van onze verkeersredacteur) UTRECHT De spoorwegen verwachten dat vanaf 7 januari de bezettingsgraad van de treinen snel zal oplopen tot 140 pet. in de spitsuren en tot 120 pet. in de intercitytreïnen overdag. Dat be tekent, gemiddeld genomen, dat van elke drie forensen er één zal moeten staan en dat in de lange-afstandstreinen overdag één op de zes passagiers geen zitplaats zal weten te bemachtigen. Dit alles los van autopools en dergelijke oplossingen waarmee forensen zullen trachten zichzelf buiten het openbaar vervoer te houden- Zouden die erbij komen, dan werd het in treinen en bussen nog voller. De praktijk zal op de stations wel licht weer tonelen te zien geven die aan Japan of hier en daar aan 1943-'44 en de eerste jaren van na de oorlog doen denken. Zullen de treinen in de regio het misschien nog wel kunnen verwerken, in de randstad zullen waarschijnlijk evenals toen mensen door de ramen naar binnen en naar buiten kruipen- In zo'n situatie verliest men maar al te gauw zijn kaartje, of laat ergens paraplu of tas liggen. Denkbeeldig is het nauwelijks voor wie de dagelijkse autorupsen van nu in een openbaar vervoer perst dat slechts berekend is op de spits van vrijdagavond, de drukst van de week. een openbaar vervoer dat zelfs dan nog geen 10 pet van alle „reizigerski lometers" te verwerken krijgt. De Spoorwegen, al geconfronteerd met misschien niet serieuze vragen als een kaartje derde klas (afgeschaft in 1952) en perronkaartjes, krijgen een categorie passagiers te verwerken die helemaal niet wil. Streekbussen NS heeft zijn dienstregeling met ingang van 7 januari dan ook hele maal moeten omwerken en. zegt NS' mr. E. M. Nikkels. „onze conducteurs zullen het zwaar te verduren krijgen".' Want van allerlei vergissingen en on wennigheden die de reiziger maakt als gevolg van het oliebesluit der Arabie ren. zal de NS in zo'n toestand de schuld krijgen en de conducteur zal het moeten aanhoren. Mr. Nikkels is voorzitter van de NS-werkgroep Kovok, een groep die tegen de achtergrond van de energie crisis in allerijl maatregelen heeft moeten beramen om het nieuwe ver voersaanbod zo goed mogelijk te ver werken. De Kovok staat in nauw contact met de KNVTO, de vereniging van streekvervoerders. ,De streekver voerders krijgen het zonder twijfel nog moeilijker dan wij", zegt de heer Nikkels. Zij zijn kwetsbaarder, vooral in de winter en het verschil tussen potentiële en reële passagiers is voor de busbedrijven nog veel groter bij een aanzienlijk geringere capaci teit. Hoe nodig en nuttig de verschuiving van auto naar trein, tram en bus ook is, voor de openbare vervoersbedrij ven kan de vloedgolf passagiers van na 7 januari nauwelijks een aangena me verrassing zijn. Zelfs niet als, zoals de laatste berichten luiden, de benzinedistributie door de (te) grote reserves misschien maar een paar weken zal duren. Zowel de Spoorwe gen als de andere vervoerders (streek en stad) konden bij de samenstelling van hun nieuwe, intensievere dienstre geling niet eens uitgaan van de ver voersvraag van de kant van het pu bliek, maar van de beschikbaarheid van materieel. Toeringcars en nog juist van de sloop geredde treinen zijn nu een deel van het ant woord. Veertien streekbusbedrijven hebben 426 toeringcars gehuurd waarmee een capaciteitsvergroting van gemiddeld I 20 pet is bereikt. De NZH zet 1401 extra bussen in, Centraal Nederland (de combinatie van de NBM en Maar- se Kroon) 100, VAD en Zuidooster I elk 50. Gado en Fram elk 40. DVM 35. BBA 30. LTM en GTW elk 20, om belangrijkste van de 39 Nederlandse streekvervoerders te noemen. Ook stadsvervoerders hebben op toering cars een beroep moeten doen. Uit de Amsterdamse trams wordt eéri aantal stoelen verwijderd. Niet naar sloop De NS hebben de sloop van 50 „bakken" (de rijtuigen van een elek trische trein) uitgesteld waarmee in februari een begin zou worden ge maakt. In januari komen de eerste van 30 nieuwe „bakken", een afleve ring die enkele maanden in beslag neemt. In dc randstad worden 20 extra treinen ingelegd voor het woon werkverkeer. In de ochtendspits wor den 60 bestaande treinen verlengd, in de avondspits 35, in de zogenaamde daluren (overdag) worden 40 treinen verlengd. In het spitsuur van vrijdag avond zal alles moeten rijden wat rijden kan. Enig soelaas verwachten de Spoor wegen wanneer eind mei 1974 de lijnen Zaandam-Enkhuizen en Alk maar-Hoorn met elektrisch materieel bereden kunnen worden. Daarmee ko men enkele dieseltreinen vrij. die in beginsel in reserve worden gehouden voor niet-geëlektrificeerde baanvak ken, maar die zonodig ook op geëlek trificeerde trajecten zullen worden in gezet. Van het totale Nederlandse spoornet, circa 3200 km, wordt 870 km met diesel-clektrisclie treinen be reden de trajecten zijn gemiddeld 50 km lang. Knelpunten, zo vrezen de NS, zitten vooral in de buurt van. Amsterdam. De meeste forenzen voor de hoofd stad komen uit het Gooi, uit het gebied rondom Haarlem en uit de Zaanstreek. De laatste soort rijdt op het ogenblik veel per auto door Coen- en IJtunnel Amsterdam binnen. In het bijzonder forenzen uit de richting; Purmerend blijken nogal autovast te zijn. juist door de zigzag die zij per' trein via Zaandam zouden moeten maken. Zo begon kort geleden de' streekvervoerder Enhabo met een di-j ree te bus tussen Purmerend en Am-i sterdam. Het resultaat was niet datl autorijders nu de bus namen, maar dat de Spoorwegen weer wat klanten kwijtraakten. 1 Het treinverkeer naar en uit de Zaanstreek verloopt daarnaast moei lijk door de aanwezigheid van de Hembrug. Van elk uur is de Hembrug 13 minuten voor de scheepvaart geo pend. Daarmee spant deze brug in Nederland wel de kroon, maar voor de Spoorwegen is het grote aantal doorvaarten een grote bron van cüenst- regelzorg. De brug over de Gouwe kan het verkeer van Gouda naar Rot terdam, Den Haag, Utrecht en in mindere mate dat naar Amsterdam en Alphen aan de Rijn stagneren, evenals de Koningshavenbrug in Rotterdam in de spoorverbindingen naar Zeeland, Belgie en Eindhoven. Het zijn niet eens de extra treinen in de spitsuren alleen die de Spoorwegen met een bezorgd oog naar ae bruggen doen kijken. Wat het bedrijf vooral hoofdbrekens zal bezorgen is de in vloed van de hogere frequentie en de brugopeningen op elke poging een vroeg of laat zonder mankeren ont staande treinvertraging in de kiem te smoren. Want ook al zijn veel trajecten ingericht voor berijden in beide rich tingen, inhalen is er niet bij omdat er altijd wel een tegenligger in aantocht is en aan het iaten uitvallen van forenzentreinen waarschijnlijk al hele maal niet te denken valt. Tegelijk moeten de Spoorwegen reke ning houden met het uithoudingsvermo zen van personeel en materieel. Voor ae regelmatig noodzakelijke vervan ging van remblokken wordt in Europa niet de Amerikaanse praktijk toege past, als gevolg waarvan elk stations- spoor daar bezaaid ligt met oude remblokken, maar gaat de hele trein naar ae werkplaats. NS wil nu de rit naar de werkplaats voorkomen door telkens de blokken te laten inspecte ren. en de trein pas naar de werk plaats te sturen als zij op waarne ming aan andere remblokken toe-' zijn. In de spits van vrijdagavond wordt al het niet in reparatie zijnde materie-j eel ingezet, ook al zal er in ae week op menig traject schreeuwende behoefte aan zijn. De oorzaak hiervan is vooral dat de dienstregeling zo moest wor den opgezet, dat „personeel en mate rieel het tot de zomerdienst kunnen volhouden", aldus de heer Nikkels. Voor ae verkoop van kaartjes wordt mede een beroep gedaan op part timers en gepensioneerden en waar nodig zullen caravans worden ge- plaats. Abonnementen kunnen vijf da gen tevoren worden afgehaald Weinig marktgericht Maar wat doet NS om de autorij der van nu duidelijk te maken dat hij eerder van huis moet om toch op tijd op zijn plaats van bestemming te komen? Hoe vangt NS alle gemopper van de eerste weken op en wat wordt met de klachten gedaan? Mr. Nikkels: „We zijn hard bezig om tijdig gereed te komen met een girale betalingsmo gelijkheid voor abonnementen die snelle verwerking van de aanvraag garandeert". Daarvoor is een folder ontworpen die niet aan autorijders wordt uitgereikt of die huis aan huis verspreid wordt, maar die men zelf aan het station zai moeten afha len. De heer Nikkels erkent dat zijn be- j drijf eigenlijk „weinig marktgericht"! is. Terwijl de telkenjare winstmaken-1 de PTT in regeringszendtijd spotjes uitzendt over de tv en in soortgelijke spotjes mannen gordijnen dichtrekken I omdat er een energiecrisis is. wordt de kijker in zijn huiskamer nooit! geconfronteerd met een spotje van dei Spoorwegen. De heer Nikkels schrijft dit toe aan het verschil in status! tussen PTT 'overheidsbedrijf* en NS| (een NV). Op een vraag waarom de Spoorwegen zich nooit presenteren i onbekend maakt onbemind) zoals de luchtvaart-! maatschappijen, die er altijd de na-] druk op leggen hun reizigers ais gas ten te beschouwen, is het verrassende' antwoord van de NS'er: .De lucht-1 vaartmaatschappijen hebben hun con currenten. maar wij hebben eigenlijk nooit zo'n concurrent gehad". Alsof er nog nooit een enkele Nederlander in een auto heeft gezeten. Er zijn wel maatregelen genomen om de informatie te verzorgen van ce reizigers die naar de NS toekomen - de inlichtingenbureaus op de stations maar er is nog niets voorbereid] om op de Nederlander af te gaan die op een of andere manier op reis moet. Duidelijk is wel dat men ai: niet heeft nagelaten in het besef da: er toch al passagiers genoeg komen,: want, zegt ae heer Nikkels, „we heb ben er gewoon nog niet aan ge-I dacht". 1 maar die papieren werden oonurg niet erkend door de kampcomman dant, kolonel Expinoza. Die zei dat hij met orders van de minister van bui tenlandse zaken niets te maken had, noch met bevelen van andere gene raals of admiraals. Van Lancker blijft dus voorlopig blijkbaar gevan gen'- Na een bezoek van enkele dagen aan Chili is de algemene conclusie dat honderden en nog eens honderden gevangenen eenzelfde lot ondergaan als de eenzame Belgische gevangene in het stadion. Er wordt ruim gebruik gemaakt van de zogenaamde „vlucht- wet", de „ley de fuga", waarhij politie ke gevangenen zoals dat heet „op de vlucht" worden neergescho ten. Macaber is dat de gevangenen in het voetbalstadion in kleine reücn worden samengeperst als er een voet balwedstrijd wordt gespeeld. Het ze. Juich van de tribunes kunnen ze ho ren. maar hun gejammer dringt niet door tot de tribunes. DEN HAAG Do VPRO noemt het aantal tot nu toe binnengekotnen op zeggingen (30) en telefonische reac ties (70. waarvan talrijke posit Ine) naar aanleiding van de alternatieve kerstshow „Waar heb dat nou voor nodig?" van donderdagavond „opmer kelijk gering vergeleken met de veJo honderden lelefoontj'-s na vorige pro- gramma's". De VPRO is van oordeel da: er na negen Haché-Servet-shows sprake ia van een duidelijke gewenr.-lov b:1 het Nederlandse kijkerspubliek. Tegenover de opzeggingen kon de administratie van deze omroep in ce loop van vrijdag 20 nieuwe leden noteren. Hoewel P. van der Sander- (KVP) en G. W. Keja 'WDi direct na afloop van de show aankondigden vragen aan de minister te zullen stellen na overleg me: de fractie, x. n deze -.-ra gen nog altijd niet bi) de griffie van de Tweede Kamer gedeponeerd. Het zie'.' er dan ook naar uit dat de KVP en de VVD eerst de verdere reacties van de achterban willen afwachten alvorens tot politieke --v.~ -g gaan. .To* nu <-*■ hr a'Ieen K. Beuker RKPldie karr.erv-.--rzrter Vondeling kortelings-nog 6000 pro-est- hanatekeningen, tegen de voorgeno- men Deense .'Urn over he- liefdesleven van Jezus Christus overhandigde de daad bij bet woord gevoegd en 'nog tijdens ce Serve*show ri'n zes vragen aan de minister naar Den Haag ge stuurd. Desgevraagd blijken ae fracties van DS'70, GPV. SGP. CKU er. ARP even min behoefte aan het stellen van vragen te hebben.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 11