VANAF 2 JANUARI AANVRAGEN VOOR EXTRA BENZINERONNEN De bouw in Zeeland ondervindt nog geen stagnatie door de olie-boycot PROVINCIALE ZEEUWSE COL HUURVERHOGING VOOR 1974 VASTGELEGD de krant van zeeland |D| Bonnen 6 maanden geldig: mogen worden opgespaard Broodfabriek in Eindhoven bezet Politieke puurheid EV0: werknemers ploegendienst in moeilijkheden Met alcohol aan de grond Pagina 2 ]16e {aargang - nummer 294 Donderdag 13 december 1973 Jl\r Noodtoestand in Engeland verlengd (Van onze correspondent) LONDEN De noodtoestand i dinsdag in Engeland met een maand lerlengd. Binnen enkele dagen worden ran de regering nieuwe maatregelen rerwacht om de moeilijkheden liet boofd te bieden die zijn ontstaan door het samenvallen van de oliecri- {ri* en de staking van de werkers in de mijnen en de wagenvoerders van de treinen. De staking bij de spoorwegen wordt echter in de eerste plaats als levens- IONDEN Enorme opstoppim jegen ontstonden gisteren in het Vngelse vervoer, zoals hier in het Waterloo Station te Londen waar ie naar huis terugkerende wer kers samendrongen bij het ver- '.rektijdenbord, wachtend tot hun Irein aangegeven werd. In ver hand met de langzaam-aa\-actie aan de machinisten werd maar ten beperkte treinenloop in stand gehouden. (Van onze verkeersredacteur) DEN HAAG Vanaf 2 januari 1974 kunnen aanvragen worden ingediend voor de toewijzing van extra benzinebonnen voor zakelijk vervoer per auto. Vanaf die datum zijn de formulieren verkrijgbaar bij de secretarie van iedere gemeente. Werknemers, die de auto veel voor hun werk nodig hebben, moeten zelf opgeven hoeveel kilometer zij in 1973 zakelijk, privé en voor hun woon-werkverkeer hebben gere den. De verklaring moet ook door de werkgever worden ondertekend, en worden ingediend bij de ge meentesecretarie. Voor zelfstandigen, geestelijken en artsen geldt dat voor hun aanvraag ook een handtekening vereist is van de belastingconsulent of accountant Minister Westerterp heeft woensdag bekendgemaakt in zijn toe lichting op de benzinedistributie, die op 7 januari van kracht wordt. De belangrijkste regels zijn verder: Elke drie maanden wordt een nieu we machtigingskaart gezonden aan wie zijn wegenbelasting heeft be taald: Per benzinebon kan per personen auto's (kaarten E, H, K) of vracht auto's met kaart G, 15 liter benzine of 18 liter LPG worden getankt, voor vrachtauto's met kaart M 25 liter, voor motoren met kaart B 8 li ter; Benzinebonnen blijven zes maanden geldig en kunnen worden opgespaard voor vakantie binnen dat halfjaar; Nederlanders kunnen in België Duitsland onbeperkt tanken, zolang die regeringen zelf geen beperkingen opleggen; Auto's met een hoog benzineverbruik moeten langzamer rijden zodat zij met de toebedeelde hoeveelheid benzi ne uitkomen. Bij de toewijzing van bonnen voor zakelijke kilometers worden twee kor tingen toegepast. In de eerste plaats gaan de zogenaamde privé-kilometers eraf, in de tweede plaats 25 procent om te bezuinigen. In feite worden i drie kortingen toegepast, want voor woon-werkverkeer worden in beginsel geen bonnen verstrekt Iemand die 40.000 kilometer per jaar rijdt, krijgt eerst een korting van 13000 kilometer voor privé-gebnük, rest 27.000 kilome- l ter. Stel dat hij op tien kilometer van zijn werk woont en gedurende 250 dagen per jaar die 20 kilometer per auto in plaats van per bus aflegt, dan blijft er 22.000 kilometer over. Daarop -wordt nog 23 prbceht, te 5500 kilbmé- ter, gekort, zodat er 16.500 kilometer l overblijft. Naast de privébonnen voor 1 13.000 kilometer die aan het eind van 1 deze week iedereen in zijn bezit heeft, I krijgt deze autorijder bonnen' voor 16.500 zakelijke kilometers. Voor werknemers die verder dan 15 kilometer van hun werk wonen en die hun werk beginnen of eindigen op tijdstippen waarop het openbaar ver voer nog niet rijdt (of als er heli- maal geen openbaar vervoer Is) geldt dat de werkgever een extra toewijzing kan aanvragen bij de rijksverkeersin spectie. Eerst moet het bedrijf echter proberen een andere oplossing te vin den, bijvoorbeeld door zoveel moge lijk mensen met dezelfde aulo te laten rijden, of de inschakeling van autobussen. Invaliden krijgen een extra toewij zing als zij een beroep uitoefenen, maar niet als zij niet werken. Voor het vervoer van geestelijk of lichame lijk gehandicapten van en naar inrich tingen kunnen extra toewijzingen wor den verstrekt. De directeur van de inrichting zal dan een verklaring moe ten overleggen. Auto's van diplomaten (CD, CDA CD-J) of met de kentekens GN of BN kunnen via het ministerie van buitenlandse zaken een extra toe wijzing krijgen. Voor enkele categorieën auto's wor den geen of heel lichte beperkingen opgelegd. Ambtenaren kunnen voor hun zakelijke verkeer een dienstauto of een toewijzing voor hun eigen auto krijgen van de rijkshoofdinspecteur van het verkeer voor overheidsdien sten. Geen kortingen gelden de auto's van politie, brandweer en voor ambu lances. Taxi's, huurauto's met chauf feur, begrafenis-, trouw- en reddings auto's krijgen alleen een korting 7800 km, zijnde 13000 km min 40 procdnt. Huurauto's zonder chauffeur, lesau to's en lesmotoren krijgen een korting van 7800 km en daarna een van 20 (Zie slot pagina 3 kolom 6) WESTERTERP DEN HAAG (ANP) Mensen, die In ploegendienst werken en meer dan 15 Icm van hun werk wonen, zitten met de regeling voor de extra benzine toe wijzing van minister Wewterterp In een groot aantal gevallen erg ongeluk kig, zo ls de conclusie van de eigen vervoerdersorganisatie (EVO). Er blijkt namelijk nog geen rekmin.. mee gehouden te zijn, da! deze groep werknemers als zij op openbaar vervoer zijn aangewezen vaak zul ke lange reistijden zullen moetien ma ken dat vrije tijd en rast in het gedrang komen. De EVO is van mening, dat in de basistoewijzing van benzine en Ipg. zoals die woensdagmiddag door minis ter Westerterp is aangekondigd, een grote onduidelijkheid zo!, voor de be drijfsautosector. die volgens deze ganisatie snel moet worden opgelost Voor de handelsreizigers en -agenten, die 40.000 km per jaar rijden, zijn de woensdagmiddag bekend gemaakte distributiemaatregelen nog acceptabel maar voorhen die tussen 40.000 er 30.000 km per jaar per auto afleggen, zijn ze volstrekt onaanvaardbaar. .Al dus de mening van de Nederlandsche Handelsreizigers- en Handelsagenten- vereniging (NHRV) woensdagavond op een persconferentie. MAXIMAAL ZEVEN PROCENT (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Alle huizen jonger dan vijf jaar en gebouwd met een rijkssubsidie, zullen in "74 slechts drie procent in huur verhoogd mogen worden. Staatssecretaris Van Dam heeft dit woensdag bij de behandeling van de begroting voor volkshuisvesting in de tweede kamer meegedeeld. De huur- maatregelen zullen getroffen worden in het kader van de Machtigingswet '74, die volgende week in de kamer aan de orde komt. De maatregelen zien er als volgt uit: de huurprijzen van woonruimten in het zogenaamde geliberaliseerde ge bied die vrij waren zullen in 1974 met niet meer dan zeven procent mogen worden verhoogd, met uitzon-, dering van die welke de laatste vijf jaar met rijkssubsidie zijn gebouwd. Onder deze maatregel vallen ook de zogenaamde tweede woningen en re creatiewoningen die worden verhuurd; de huurprijzen van bedrijfsruim ten zullen in 1974 met niet meer dan zeven procent mogen worden ver hoogd. Als bedrijfsruimte wordt te vens aangemerkt onroerend goed, dat ten dienste van een kampeerbedrijf wordt verhuurd. Deze maatregel is in het bijzonder van belang voor kleine middenstanders, die in de thans ont stane situatie van de vrije huurprijs- vorming van bedrijfsruimte moeilijk heden zullen ondervinden; dezelfde maatregel, te weten beper king van de huurstijging tot zeven Machtigingswet DE TWEEDE kamer heeft nogal wat kritiek op de voorgestelde machtigingswet, vooral ten aan zien van de parlementaire contro le op de uitvoering, (pag. 2). Woningbeleid MINISTER Gruijters is voorstan der van 100-pcts hypotheken, die lankoop van huizen voor lagere Inkomens mogelijk moeten ma ken, (pag. 13). Nieuws uit Zeeland op pagi na's 2, 5, 6, 7, 9 en 11. Nieuws uit binnen- en bui tenland op pagina's 1, 3 en 13. Sport op pagina's 15 en 17. Radio en tv op pagina 20. Financieel nieuws op pagina 21, procent, zal gelden voor de woningen die onder de huurwet vallen. Dat zijn dus de huurwoningen in het zoge naamde niet-geliberaliseerde gebied. Een uitzondering wordt gemaakt voor de woningen die de laatste vijf jaar met rijkssubsidie zijn gebouwd. Voor woningen, waarvoor de zogenaamde facultatieve huurverhoging van toepas sing is, blijft uiteraard het percentage in beginsel beperkt tot zes. Bij ongebouwd onroerend goed zal in 1974 de huurprijs ook met niet meer dan zeven procent mogen worden ver hoogd. Dit geldt bijvoorbeeld voor terreinen, waar tenten en mobiele ca ravans worden geplaatst. Door in krimping van de mogelijkheden om met vakantie naar het buitenland te gaan is namelijk in 1974 een prljsdruk op staangelden en dergelijke te ver wachten. Ook hier acht de regering het redelijk een beperking aan te brengen. Tevens kondigde de staatssecretaris aan dat hij met een wetsontwerp zal komen om de regeling bij woningon truiming te verbeteren. Hij wil dat de rchter, die in zo'n geval een uit spraak zal moeten doen, ook in zijn oordeel zal gaan betrekken of het gaat om een bejaarde huurder, om ziekte of zwangerschap. In die geval- brengen. len kan de rechter dan woningontrui ming opschorten of verbieden. In een wetsontwerp is een meldingsplicht op genomen voor huurverhogingen die een bepaald percentage te boven gaan. Personeel wil garanties van Albert Heyn EINDHOVEN (ANP) De tweehonderd werknemers van de brood- en banketbakkerij Kempenland in Eindhoven hebben woens dagmiddag om kwart over vijf de fabriek bezet in verband met de voorgenomen overname door NV Meelfabrieken de Nederlandse Bakkerijen Meneba. De actie wordt gesteund door de AVG fAlge- mene bond van werknemers in de Voedings- en Genotsmiddenindus- trie). De werknemers stellen drie eisen. Dui delijkheid ten aanzien van de vraag of er voor het bedrijf geen toekomst is binnen het Albert Heyn-concern en garanties ten aanzien de werkgelegen heid en de inkomens. Tijdens de be zetting zal de produktie voorzover mogelijk, normaal door blijven gaan. De poorten van het bedrijf zijn met vrachtwagens geblokkeerd. en gesprei; en de directies van Kempenland en Meneba. De Eindho- vense broodfabriek maakt pas sinds augustus deel uit van het AH-concem „Wij voelen ons belazerd", dit zei 'oondsbestuurder H. Winters van de bond AVG woensdag tijdens de verga dering met de werknemers, die aan de bezetting is voorafgegaan. „Uit cij fers over de periode van 1 oktober tot 1 december blijkt duidelijk dat de produktie veel lager ligt dan in dezelf de periode van het voorgaande jaar. Albert Heyn heeft nagelaten om stap pen te ondernemen om het bedrijf zelf te runnen. Er is geen enkele poging gedaan om dit bedrijf te inte greren in het Albert Heyn-concern". De broodbakkerij maakte vroeger deel uit van de Eindhovense verbrui kerscoöperatie Etos. Toen dit bedrijf eind augustus van dit jaar werd over genomen door het Albert Heyn-con cern veranderde ook de bakkerij van Albert Heyn verplichtte zich toen de werkgelegenheid voor de werknemers te garanderen. Onlangs heeft Albert Heyn bekend gemaakt dat de bakkerij alleen renda bel te maken is als 70 personeelsleden afvloeien. De bakkerij produceert voornamelijk in licentie. Slechts klein deel van de dagproduktie bestemd voor eigen verkoop via eigen winkels en huis-aan-huis distributie. Er werden bovendien veel produkten afgenomen door derden waaronder als grootste De Gruyter. Hieraan is volgens de vakbonden een einde geko men. Bij overname wil Meneba wel de werkgelegenheid voor twee jaar garanderen, maar niet de Inkomens. Zoals maandag en dinsdag is he: ook woensdag weer tot een vuurge vecht tussen Syrië en Israël in de heuvels van Golan gekomen, zo heeft een Syrische militaire woordvoerder in Damascus bekendgemaakt. De Syrische tanks en artillerie die aan het gevecht deelnamen, vernietig den een raket-affuit, drie tanks, een machinegeweer en een bulldozer van de Israëli's, aldus de woordvoerder. De Syrische verliezen bleven beperkt tot een militair voertuig. H.I.D. HUISMAN: „HEEN- EN WEERREIZEN BOUWVAKKERS BEPERKEN" „EERST JANUARI AFWACHTEN" VLISSINGEN De bouw in Zeeland ondervindt nog geen nadelige gevol gen van de oliecrisis. Wel vreest men dat bij het uitblijven van voldoende extra benzine-toewijzingen na 7 janua ri er grote moeilijkheden kunnen ont staan bij het vervoer van personeel. „Er zal iets moeten gedaan worden tegen het heen en weer trekken van werkkrachten in de bouw", zei de hoofdingenieur-directeur voor de volkshuisvesing en bouwnijverheid in Zeeland, ir. L. D. Huisman. Volgens hem zullen de bouwvakkers meer dan voorheen op objecten in de buurt van hun woonplaats te werk moeten wor den gesteld. In vakbondskringen had men ook nog geen nadelige invloeden van de olie boycot op het werknemersbestand ge constateerd. „Wat wij aan ontslagen waarnemen zijn de normale verschijn selen, die zich elk winterseizoen wel voordoen", aldus de heren B. Wink en L. J. Reiijgersberg, districtsbestuurders in deze provincie van resp. de bouw- bedrijfsbonden van NW en CNV. „Nu nog geen problemen bij het trans port bij de verwarming van werkob- jecten en ketens of bij het betrekking van bekistingsolie, maar die proble men verwachten wa binnenkort wel". Dat was de algemene tendens, die bleek uit de reacties van bouwpa- troons op de vraag: „ondervindt u in uw bedrijf al hinder van de olieboy cot?". De directie van het bouwbedrijf Delta NV in Middelburg een bedrijf met 260 man personeel en bezig aan pro jecten verspreid over heel de provin cie, onder meer aan het pand van De Gruyter in Middelburg had nog weinig moeilijkheden ondervonden. „Maar we wachten met spanning af wat de regering zal bekend maken over de toewijzing voor het beroeps vervoer- Het vervoer is ons grootste probleem. Alleen al uit Brabant pen delen 60 werkenmers naar onze objec ten. Over de aanpak van het verwach te vervoersprobleem beraadt men zich intern bij dit bedrijf. Evenals bij andere ondernemingen kon men niets zeggenover handhaving of inkrimping van het personeelsbestand Ook bij een ander groot Zeeuws aan nemingsbedrijf, Van der Poel NV in Terneuzen onder meer bezig met de uitbreiding van de verpleeginrich ting Ter Valcke in Goes werkgever aan 260 man personeel had men op dit moment nog geen moeilijkheden: „Verwarmen op de objecten doen we met gas, de levering van bekistingsolie- en verloopt vrijwel normaal. Wel 85 pet., van onze mensen worden met busjes vervoerd. Dat is niet goed mogelijk met openbaar vervoer. Dat kan straks wel problematisch wor den". „Januari afwachten" „Nu nog geen moeilijkheden", zei ook de directeur van de 275 werknemers tellende aannemingsmaatschappij Schrijver NV uit Goes. Deze maat schappij heeft de bouw van 154 wo ningen in de Goese Polder onderhan den, en werkt met mensen afkomstig uit Brabant, de Bevelanden en Wal cheren. .Bas na de zevende januari is er iets te zeggen over de invloed van de oliecrisis op de bouw. Naar mijn mening wordt die nu nog niet ge stoord, want materialen zijn nog te krijgen". Volgens de heer W. Schrij ver zou men eerst eens de hele maand januari af moeten wachten, „want na de zevende januari is er iets te zeggen over de invloed van de olie- cris op de bouw. Naar mijn mening wordt die nu nog niet gestoord, want materialen zijn nog te krijgen". Vol gens de heer W. Schrijver zou men eerst eens de hele maand januari af moeten wachten, „want straks gaat de bouw plat voor het gebruikelijke kerstverlof. Zou het daarna een week gaan vrie zen, dan is het vorstverlet van in vloed. Daarom meen ik dat we eerst januari maar eens moeten bekijken". De heer Schrijver meende dat de pendel van bouwvakkers tussen de grotere steden in Zeeland wel min of meer gehandhaafd zou kunnen blijven als men particuliere ritten zou 'polen' door deze met meer personen in één auto te maken. Of hij straks voldoen de benzine zou krijgen voor de 20 busjes van zijn onderneming kon hij uiteraard ook nog niet zeggen. „Wel ik vind ook dat we met elkaar rond de tafel moeten gaan zitten om te kijken wat we aan het heen en weer trekken van bouwvakkers kunnen doen". Over ontslagen praten vond de heer Schrijver voorbarig. .(Zo lang er nog contracten en werk zijn, te nog niet aan de orde". Bij de Bataafse aannemingsmaat schappij uit Den Haag, bezig aan de bouw van een verzorgingsüat van Hu- manitas' in de Goese polder met mensen, liet men hetzelfde geluid ho ren: „Nog geen moeilijkheden met verwarming of andere materialen' Een kleinere bouwonderneming, h< (Zie slot pagina 6 kolom 1 Lock an da H> kar. ïoort tot die politici, die zelden het eigen licht onder de korenmaat zetten en zijn optreden te niet zonder opvalliw de en dominerende elementen. Men heeft hem echter geschrapt: burge meesters dienen niet in aanmerking V; komen voor het lidmaatschap van de staten, zo werd van KVP-zljde vroom opgemerkt. Met deze motive ring blijkt de Zeeuwse KVP plotseling rechtzinniger dan de wetgever, want die heelt nergens oen burgemeester verboden lid van de staten te zijn. Wel bestaat er voor hem een onverenig- met het leputeerde i laten lalt- en vrij ront enkele formel tatenlid te kit- maar in provin- burgcmeest/TB xm, er bestaat erhlndcring hen De verenigbaarheid van hel bure» meesterrambt en het statenlid- maatschap is wel eens mwr in discus sie. Tegenstanders van deze combina tie betogen dat zij die onjuist vinden omdat een burgemeester eerst en voor al gemeentebestuurder Ls en als zoda nig onderworpen aan het toezicht van gedeputeerde stoten. Als statenlid evenwel kan hij op de keuze en op het. beleid van dat col lege invloed uit oefenen en dat zou een scheve verhou ding geven. Overigi hetzelfde bezwaar antlijn geldt precies wethouders fin mindere mate) voor raadsleden, maar en daar gaat het tenslotte om in geen van deze gevallen maakt de wetgever bezwaar teren het stoienJld- maatschap. Dat weten alle partijen in Zeeland, zoals uit de praktijk blijkt. Deze provincie heeft namelijk altijd een relatief sterke burgemeesters bezetting gehad. S temer ding van Sou burg was destijds fractievoorzitter van de CHU, Vermeulen van Dreischor zat in de PvdA-fractie, bij de VVD zit op dit ogenblik Moermond van Weslka péne en de huidige gedeputeerden Van der Bos <an en Boer ma ipvda) waren vroeger zowel statenlid als bun gemeester. Bij de KVP zijn thans twee statenleden burgemeester, namelijk Dusarduijn hij heeft zich niet meer beschikbaar gesteld en Lockef eer, beiden overigens eerder statenlid dan burgemeester. Er zijn voorts op dit ogenblik wethouders lid van de sta ten, terwijl als zodanig ook gemeente- secretarissen fungeren. Een klassiek voorbeeld van de combinatie burge meester-statenlid was hier altijd bun gemeester Kodde van Zoutelande, des tijds de fractievoorzitter van de SGP. Bij die partij was ook de betrekkelijk jong overleden burgemeester Adelaar lid van de staten. Nogmaals: formeel bestaat tegen het samengaan van deze functies geen enkele verhindering, ter wijl er in de praktijk zelden of nooit sprake is van een 'gemeentelijk front'. Het eigenaardige ten opzichte van de onverwachte KVP-motivering te vooral dat deze partij in het verleden steeds burgemeesters in haar fractie had. Vercauteren van Clinge was frac tievoorzitter, Van Dongen was vóór hij lid van gedeputeerde staten werd bur gemeester van Aardenburg en lid van de staten. Sterker nog, de KVP had destijds als gedeputeerde ir. G. P. M. Dikötter. directeur van de toen nog bestaande waterleidingmaatschappij Zeeuwsch-Vlaanderen. Toen deed zich de opvallende figuur voor dat ir. Di kötter als gedeputeerde tevens toe zichthouder was op de aandeelhouders van de maatschappij bij wie hij in dienst was: de gemeenten. Als deze waterleidingmaatschappij geen pri vaatrechtelijke status zou hebben ge had, maar overheidsdienst zou zijn ge weest, dan zou sprake zijn geweest van onverenigbaarheid van betrekkin gen. Voorafgaand aan zijn verkiezing werd daarop in de staten van verschil lende kant gewezen. De KVP echter plaatste zich op een strikt-formeel standpunt: er was geen wettelijke on verenigbaarheid en daarom stelde zij ir. Dikötter zonder enig gewetensbe zwaar kandidaat. Enfin, het blijkt nu dat er in deze partij andere opvattin gen zijn gaan leven: de tijden veran deren en de KVP met hen. We geloven echter eerlijk gezegd niet erg in het onverwachte pu risme van de Zeeuwse KVP: het kwam vermoedelijk toevallig goed uit om de ze motivering te gebruiken, mede om dat de burgemeester van Sas van Gent drs. Dusarduijn zich niet meer beschikbaar stelde. Dat gaf ©en mooie gelegenheid om nu diens collega Loc- kefeer mee te delen dat deze op grond van zijn ambt niet meer herkiesbaar werd geacht. De werkelijkheid zal wel anders zijn. In de eerste plaats speelt een rol dat drs. Lockefeer sinds hij burgemeester van Aardenburg is in West-Zeeuwsch-Vlaander en woont. Hij is echter bij de vorige verkiezingen op de lijst gekomen als kandidaat var. de Oost-Zeeuws-Vlamingen in de KVP en zou nu na zijn verhuizing door de West-Zeeuws-Vlamingen naar vo ren moeten worden geschoven. Dat te niet gebeurd: in het westen houdt men het op het statenlid Claeijs uit Bier vliet, een man die men in het Engelse parlement een 'backbencher' zou noe men. een lid dat zelden op de voor grond treedt. Drs. Lockefeer moest het dus van zijn partijgenoten uit zijn vroeger woongebied hebber., de KVP- ers uit Oost-Zeeuwsch-VTaandereo, (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1