VANAF 2 JANUARI AANVRAGEN
VOOR EXTRA BENZINERONNEN
De bouw in Zeeland ondervindt nog
geen stagnatie door de olie-boycot
PROVINCIALE ZEEUWSE COL
HUURVERHOGING VOOR
1974 VASTGELEGD
de krant
van zeeland
|D|
Bonnen 6 maanden geldig: mogen worden opgespaard
Broodfabriek in
Eindhoven bezet
Politieke
puurheid
EV0: werknemers
ploegendienst
in moeilijkheden
Met alcohol
aan de grond
Pagina 2
]16e {aargang - nummer 294
Donderdag 13 december 1973
Jl\r
Noodtoestand in
Engeland verlengd
(Van onze correspondent)
LONDEN De noodtoestand i
dinsdag in Engeland met een maand
lerlengd. Binnen enkele dagen worden
ran de regering nieuwe maatregelen
rerwacht om de moeilijkheden liet
boofd te bieden die zijn ontstaan
door het samenvallen van de oliecri-
{ri* en de staking van de werkers in
de mijnen en de wagenvoerders van
de treinen.
De staking bij de spoorwegen wordt
echter in de eerste plaats als levens-
IONDEN Enorme opstoppim
jegen ontstonden gisteren in het
Vngelse vervoer, zoals hier in het
Waterloo Station te Londen waar
ie naar huis terugkerende wer
kers samendrongen bij het ver-
'.rektijdenbord, wachtend tot hun
Irein aangegeven werd. In ver
hand met de langzaam-aa\-actie
aan de machinisten werd maar
ten beperkte treinenloop in stand
gehouden.
(Van onze verkeersredacteur)
DEN HAAG Vanaf 2 januari 1974 kunnen aanvragen worden ingediend voor de toewijzing van extra
benzinebonnen voor zakelijk vervoer per auto. Vanaf die datum zijn de formulieren verkrijgbaar bij de
secretarie van iedere gemeente. Werknemers, die de auto veel voor hun werk nodig hebben, moeten
zelf opgeven hoeveel kilometer zij in 1973 zakelijk, privé en voor hun woon-werkverkeer hebben gere
den. De verklaring moet ook door de werkgever worden ondertekend, en worden ingediend bij de ge
meentesecretarie. Voor zelfstandigen, geestelijken en artsen geldt dat voor hun aanvraag ook een
handtekening vereist is van de belastingconsulent of accountant
Minister Westerterp heeft
woensdag bekendgemaakt in zijn toe
lichting op de benzinedistributie, die
op 7 januari van kracht wordt. De
belangrijkste regels zijn verder:
Elke drie maanden wordt een nieu
we machtigingskaart gezonden aan
wie zijn wegenbelasting heeft be
taald:
Per benzinebon kan per personen
auto's (kaarten E, H, K) of vracht
auto's met kaart G, 15 liter benzine
of 18 liter LPG worden getankt, voor
vrachtauto's met kaart M 25 liter,
voor motoren met kaart B 8 li
ter;
Benzinebonnen blijven zes maanden
geldig en kunnen worden opgespaard
voor vakantie binnen dat halfjaar;
Nederlanders kunnen in België
Duitsland onbeperkt tanken, zolang
die regeringen zelf geen beperkingen
opleggen;
Auto's met een hoog benzineverbruik
moeten langzamer rijden zodat zij
met de toebedeelde hoeveelheid benzi
ne uitkomen.
Bij de toewijzing van bonnen voor
zakelijke kilometers worden twee kor
tingen toegepast. In de eerste plaats
gaan de zogenaamde privé-kilometers
eraf, in de tweede plaats 25 procent
om te bezuinigen. In feite worden
i drie kortingen toegepast, want voor
woon-werkverkeer worden in beginsel
geen bonnen verstrekt Iemand die
40.000 kilometer per jaar rijdt, krijgt
eerst een korting van 13000 kilometer
voor privé-gebnük, rest 27.000 kilome-
l ter. Stel dat hij op tien kilometer van
zijn werk woont en gedurende 250
dagen per jaar die 20 kilometer per
auto in plaats van per bus aflegt, dan
blijft er 22.000 kilometer over. Daarop
-wordt nog 23 prbceht, te 5500 kilbmé-
ter, gekort, zodat er 16.500 kilometer
l overblijft. Naast de privébonnen voor
1 13.000 kilometer die aan het eind van
1 deze week iedereen in zijn bezit heeft,
I krijgt deze autorijder bonnen' voor
16.500 zakelijke kilometers.
Voor werknemers die verder dan 15
kilometer van hun werk wonen en die
hun werk beginnen of eindigen op
tijdstippen waarop het openbaar ver
voer nog niet rijdt (of als er heli-
maal geen openbaar vervoer Is) geldt
dat de werkgever een extra toewijzing
kan aanvragen bij de rijksverkeersin
spectie. Eerst moet het bedrijf echter
proberen een andere oplossing te vin
den, bijvoorbeeld door zoveel moge
lijk mensen met dezelfde aulo te
laten rijden, of de inschakeling van
autobussen.
Invaliden krijgen een extra toewij
zing als zij een beroep uitoefenen,
maar niet als zij niet werken. Voor
het vervoer van geestelijk of lichame
lijk gehandicapten van en naar inrich
tingen kunnen extra toewijzingen wor
den verstrekt. De directeur van de
inrichting zal dan een verklaring moe
ten overleggen. Auto's van diplomaten
(CD, CDA CD-J) of met de kentekens
GN of BN kunnen via het ministerie
van buitenlandse zaken een extra toe
wijzing krijgen.
Voor enkele categorieën auto's wor
den geen of heel lichte beperkingen
opgelegd. Ambtenaren kunnen voor
hun zakelijke verkeer een dienstauto
of een toewijzing voor hun eigen auto
krijgen van de rijkshoofdinspecteur
van het verkeer voor overheidsdien
sten. Geen kortingen gelden de auto's
van politie, brandweer en voor ambu
lances. Taxi's, huurauto's met chauf
feur, begrafenis-, trouw- en reddings
auto's krijgen alleen een korting
7800 km, zijnde 13000 km min 40
procdnt.
Huurauto's zonder chauffeur, lesau
to's en lesmotoren krijgen een korting
van 7800 km en daarna een van 20
(Zie slot pagina 3 kolom 6)
WESTERTERP
DEN HAAG (ANP) Mensen, die In
ploegendienst werken en meer dan 15
Icm van hun werk wonen, zitten met
de regeling voor de extra benzine toe
wijzing van minister Wewterterp In
een groot aantal gevallen erg ongeluk
kig, zo ls de conclusie van de eigen
vervoerdersorganisatie (EVO).
Er blijkt namelijk nog geen rekmin..
mee gehouden te zijn, da! deze groep
werknemers als zij op openbaar
vervoer zijn aangewezen vaak zul
ke lange reistijden zullen moetien ma
ken dat vrije tijd en rast in het
gedrang komen.
De EVO is van mening, dat in de
basistoewijzing van benzine en Ipg.
zoals die woensdagmiddag door minis
ter Westerterp is aangekondigd, een
grote onduidelijkheid zo!, voor de be
drijfsautosector. die volgens deze
ganisatie snel moet worden opgelost
Voor de handelsreizigers en -agenten,
die 40.000 km per jaar rijden, zijn de
woensdagmiddag bekend gemaakte
distributiemaatregelen nog acceptabel
maar voorhen die tussen 40.000 er
30.000 km per jaar per auto afleggen,
zijn ze volstrekt onaanvaardbaar. .Al
dus de mening van de Nederlandsche
Handelsreizigers- en Handelsagenten-
vereniging (NHRV) woensdagavond
op een persconferentie.
MAXIMAAL ZEVEN PROCENT
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Alle huizen jonger dan vijf jaar en gebouwd met een rijkssubsidie, zullen in "74
slechts drie procent in huur verhoogd mogen worden. Staatssecretaris Van Dam heeft dit woensdag
bij de behandeling van de begroting voor volkshuisvesting in de tweede kamer meegedeeld. De huur-
maatregelen zullen getroffen worden in het kader van de Machtigingswet '74, die volgende week in
de kamer aan de orde komt.
De maatregelen zien er als volgt uit:
de huurprijzen van woonruimten
in het zogenaamde geliberaliseerde ge
bied die vrij waren zullen in
1974 met niet meer dan zeven procent
mogen worden verhoogd, met uitzon-,
dering van die welke de laatste vijf
jaar met rijkssubsidie zijn gebouwd.
Onder deze maatregel vallen ook de
zogenaamde tweede woningen en re
creatiewoningen die worden verhuurd;
de huurprijzen van bedrijfsruim
ten zullen in 1974 met niet meer dan
zeven procent mogen worden ver
hoogd. Als bedrijfsruimte wordt te
vens aangemerkt onroerend goed, dat
ten dienste van een kampeerbedrijf
wordt verhuurd. Deze maatregel is in
het bijzonder van belang voor kleine
middenstanders, die in de thans ont
stane situatie van de vrije huurprijs-
vorming van bedrijfsruimte moeilijk
heden zullen ondervinden;
dezelfde maatregel, te weten beper
king van de huurstijging tot zeven
Machtigingswet
DE TWEEDE kamer heeft nogal
wat kritiek op de voorgestelde
machtigingswet, vooral ten aan
zien van de parlementaire contro
le op de uitvoering, (pag. 2).
Woningbeleid
MINISTER Gruijters is voorstan
der van 100-pcts hypotheken, die
lankoop van huizen voor lagere
Inkomens mogelijk moeten ma
ken, (pag. 13).
Nieuws uit Zeeland op pagi
na's 2, 5, 6, 7, 9 en 11.
Nieuws uit binnen- en bui
tenland op pagina's 1, 3 en
13.
Sport op pagina's 15 en 17.
Radio en tv op pagina 20.
Financieel nieuws op pagina
21,
procent, zal gelden voor de woningen
die onder de huurwet vallen. Dat zijn
dus de huurwoningen in het zoge
naamde niet-geliberaliseerde gebied.
Een uitzondering wordt gemaakt voor
de woningen die de laatste vijf jaar
met rijkssubsidie zijn gebouwd. Voor
woningen, waarvoor de zogenaamde
facultatieve huurverhoging van toepas
sing is, blijft uiteraard het percentage
in beginsel beperkt tot zes.
Bij ongebouwd onroerend goed zal in
1974 de huurprijs ook met niet meer
dan zeven procent mogen worden ver
hoogd. Dit geldt bijvoorbeeld voor
terreinen, waar tenten en mobiele ca
ravans worden geplaatst. Door in
krimping van de mogelijkheden om
met vakantie naar het buitenland te
gaan is namelijk in 1974 een prljsdruk
op staangelden en dergelijke te ver
wachten. Ook hier acht de regering
het redelijk een beperking aan te
brengen.
Tevens kondigde de staatssecretaris
aan dat hij met een wetsontwerp zal
komen om de regeling bij woningon
truiming te verbeteren. Hij wil dat de
rchter, die in zo'n geval een uit
spraak zal moeten doen, ook in zijn
oordeel zal gaan betrekken of het
gaat om een bejaarde huurder, om
ziekte of zwangerschap. In die geval-
brengen.
len kan de rechter dan woningontrui
ming opschorten of verbieden. In een
wetsontwerp is een meldingsplicht op
genomen voor huurverhogingen die
een bepaald percentage te boven gaan.
Personeel wil garanties van Albert Heyn
EINDHOVEN (ANP) De tweehonderd werknemers van de
brood- en banketbakkerij Kempenland in Eindhoven hebben woens
dagmiddag om kwart over vijf de fabriek bezet in verband met de
voorgenomen overname door NV Meelfabrieken de Nederlandse
Bakkerijen Meneba. De actie wordt gesteund door de AVG fAlge-
mene bond van werknemers in de Voedings- en Genotsmiddenindus-
trie).
De werknemers stellen drie eisen. Dui
delijkheid ten aanzien van de vraag of
er voor het bedrijf geen toekomst is
binnen het Albert Heyn-concern en
garanties ten aanzien de werkgelegen
heid en de inkomens. Tijdens de be
zetting zal de produktie voorzover
mogelijk, normaal door blijven gaan.
De poorten van het bedrijf zijn met
vrachtwagens geblokkeerd.
en gesprei;
en de directies van
Kempenland en Meneba. De Eindho-
vense broodfabriek maakt pas sinds
augustus deel uit van het AH-concem
„Wij voelen ons belazerd", dit zei
'oondsbestuurder H. Winters van de
bond AVG woensdag tijdens de verga
dering met de werknemers, die aan
de bezetting is voorafgegaan. „Uit cij
fers over de periode van 1 oktober
tot 1 december blijkt duidelijk dat de
produktie veel lager ligt dan in dezelf
de periode van het voorgaande jaar.
Albert Heyn heeft nagelaten om stap
pen te ondernemen om het bedrijf
zelf te runnen. Er is geen enkele
poging gedaan om dit bedrijf te inte
greren in het Albert Heyn-concern".
De broodbakkerij maakte vroeger
deel uit van de Eindhovense verbrui
kerscoöperatie Etos. Toen dit bedrijf
eind augustus van dit jaar werd over
genomen door het Albert Heyn-con
cern veranderde ook de bakkerij van
Albert Heyn verplichtte zich
toen de werkgelegenheid voor de
werknemers te garanderen.
Onlangs heeft Albert Heyn bekend
gemaakt dat de bakkerij alleen renda
bel te maken is als 70 personeelsleden
afvloeien. De bakkerij produceert
voornamelijk in licentie. Slechts
klein deel van de dagproduktie
bestemd voor eigen verkoop via eigen
winkels en huis-aan-huis distributie.
Er werden bovendien veel produkten
afgenomen door derden waaronder
als grootste De Gruyter. Hieraan is
volgens de vakbonden een einde geko
men. Bij overname wil Meneba wel
de werkgelegenheid voor twee jaar
garanderen, maar niet de Inkomens.
Zoals maandag en dinsdag is he:
ook woensdag weer tot een vuurge
vecht tussen Syrië en Israël in de
heuvels van Golan gekomen, zo heeft
een Syrische militaire woordvoerder
in Damascus bekendgemaakt.
De Syrische tanks en artillerie die
aan het gevecht deelnamen, vernietig
den een raket-affuit, drie tanks, een
machinegeweer en een bulldozer van
de Israëli's, aldus de woordvoerder.
De Syrische verliezen bleven beperkt
tot een militair voertuig.
H.I.D. HUISMAN: „HEEN- EN WEERREIZEN BOUWVAKKERS BEPERKEN"
„EERST JANUARI
AFWACHTEN"
VLISSINGEN De bouw in Zeeland
ondervindt nog geen nadelige gevol
gen van de oliecrisis. Wel vreest men
dat bij het uitblijven van voldoende
extra benzine-toewijzingen na 7 janua
ri er grote moeilijkheden kunnen ont
staan bij het vervoer van personeel.
„Er zal iets moeten gedaan worden
tegen het heen en weer trekken van
werkkrachten in de bouw", zei de
hoofdingenieur-directeur voor de
volkshuisvesing en bouwnijverheid in
Zeeland, ir. L. D. Huisman. Volgens
hem zullen de bouwvakkers meer dan
voorheen op objecten in de buurt van
hun woonplaats te werk moeten wor
den gesteld.
In vakbondskringen had men ook nog
geen nadelige invloeden van de olie
boycot op het werknemersbestand ge
constateerd. „Wat wij aan ontslagen
waarnemen zijn de normale verschijn
selen, die zich elk winterseizoen wel
voordoen", aldus de heren B. Wink en
L. J. Reiijgersberg, districtsbestuurders
in deze provincie van resp. de bouw-
bedrijfsbonden van NW en CNV.
„Nu nog geen problemen bij het trans
port bij de verwarming van werkob-
jecten en ketens of bij het betrekking
van bekistingsolie, maar die proble
men verwachten wa binnenkort wel".
Dat was de algemene tendens, die
bleek uit de reacties van bouwpa-
troons op de vraag: „ondervindt u in
uw bedrijf al hinder van de olieboy
cot?".
De directie van het bouwbedrijf Delta
NV in Middelburg een bedrijf met
260 man personeel en bezig aan pro
jecten verspreid over heel de provin
cie, onder meer aan het pand van
De Gruyter in Middelburg had nog
weinig moeilijkheden ondervonden.
„Maar we wachten met spanning af
wat de regering zal bekend maken
over de toewijzing voor het beroeps
vervoer- Het vervoer is ons grootste
probleem. Alleen al uit Brabant pen
delen 60 werkenmers naar onze objec
ten. Over de aanpak van het verwach
te vervoersprobleem beraadt men
zich intern bij dit bedrijf. Evenals bij
andere ondernemingen kon men niets
zeggenover handhaving of inkrimping
van het personeelsbestand
Ook bij een ander groot Zeeuws aan
nemingsbedrijf, Van der Poel NV in
Terneuzen onder meer bezig met
de uitbreiding van de verpleeginrich
ting Ter Valcke in Goes werkgever
aan 260 man personeel had men op
dit moment nog geen moeilijkheden:
„Verwarmen op de objecten doen we
met gas, de levering van bekistingsolie-
en verloopt vrijwel normaal. Wel 85
pet., van onze mensen worden met
busjes vervoerd. Dat is niet goed
mogelijk met openbaar vervoer. Dat
kan straks wel problematisch wor
den".
„Januari afwachten"
„Nu nog geen moeilijkheden", zei ook
de directeur van de 275 werknemers
tellende aannemingsmaatschappij
Schrijver NV uit Goes. Deze maat
schappij heeft de bouw van 154 wo
ningen in de Goese Polder onderhan
den, en werkt met mensen afkomstig
uit Brabant, de Bevelanden en Wal
cheren.
.Bas na de zevende januari is er iets
te zeggen over de invloed van de
oliecrisis op de bouw. Naar mijn
mening wordt die nu nog niet ge
stoord, want materialen zijn nog te
krijgen". Volgens de heer W. Schrij
ver zou men eerst eens de hele
maand januari af moeten wachten,
„want na de zevende januari is er iets
te zeggen over de invloed van de olie-
cris op de bouw. Naar mijn mening
wordt die nu nog niet gestoord, want
materialen zijn nog te krijgen". Vol
gens de heer W. Schrijver zou men
eerst eens de hele maand januari af
moeten wachten, „want straks gaat de
bouw plat voor het gebruikelijke
kerstverlof.
Zou het daarna een week gaan vrie
zen, dan is het vorstverlet van in
vloed. Daarom meen ik dat we eerst
januari maar eens moeten bekijken".
De heer Schrijver meende dat de
pendel van bouwvakkers tussen de
grotere steden in Zeeland wel min of
meer gehandhaafd zou kunnen blijven
als men particuliere ritten zou 'polen'
door deze met meer personen in één
auto te maken. Of hij straks voldoen
de benzine zou krijgen voor de 20
busjes van zijn onderneming kon hij
uiteraard ook nog niet zeggen. „Wel
ik vind ook dat we met elkaar rond
de tafel moeten gaan zitten om te
kijken wat we aan het heen en weer
trekken van bouwvakkers kunnen
doen". Over ontslagen praten vond de
heer Schrijver voorbarig. .(Zo lang er
nog contracten en werk zijn, te
nog niet aan de orde".
Bij de Bataafse aannemingsmaat
schappij uit Den Haag, bezig aan de
bouw van een verzorgingsüat van Hu-
manitas' in de Goese polder met
mensen, liet men hetzelfde geluid ho
ren: „Nog geen moeilijkheden met
verwarming of andere materialen'
Een kleinere bouwonderneming, h<
(Zie slot pagina 6 kolom 1
Lock
an da
H> kar.
ïoort
tot die politici, die zelden het eigen
licht onder de korenmaat zetten en
zijn optreden te niet zonder opvalliw
de en dominerende elementen. Men
heeft hem echter geschrapt: burge
meesters dienen niet in aanmerking
V; komen voor het lidmaatschap van
de staten, zo werd van KVP-zljde
vroom opgemerkt. Met deze motive
ring blijkt de Zeeuwse KVP plotseling
rechtzinniger dan de wetgever, want
die heelt nergens oen burgemeester
verboden lid van de staten te zijn. Wel
bestaat er voor hem een onverenig-
met het
leputeerde i
laten
lalt-
en vrij ront
enkele formel
tatenlid te kit-
maar in provin-
burgcmeest/TB
xm, er bestaat
erhlndcring hen
De verenigbaarheid van hel bure»
meesterrambt en het statenlid-
maatschap is wel eens mwr in discus
sie. Tegenstanders van deze combina
tie betogen dat zij die onjuist vinden
omdat een burgemeester eerst en voor
al gemeentebestuurder Ls en als zoda
nig onderworpen aan het toezicht van
gedeputeerde stoten. Als statenlid
evenwel kan hij op
de keuze en op het.
beleid van dat col
lege invloed uit
oefenen en dat zou
een scheve verhou
ding geven. Overigi
hetzelfde bezwaar
antlijn
geldt precies
wethouders
fin mindere mate) voor raadsleden,
maar en daar gaat het tenslotte om
in geen van deze gevallen maakt de
wetgever bezwaar teren het stoienJld-
maatschap. Dat weten alle partijen in
Zeeland, zoals uit de praktijk blijkt.
Deze provincie heeft namelijk altijd
een relatief sterke burgemeesters
bezetting gehad. S temer ding van Sou
burg was destijds fractievoorzitter van
de CHU, Vermeulen van Dreischor zat
in de PvdA-fractie, bij de VVD zit op
dit ogenblik Moermond van Weslka
péne en de huidige gedeputeerden
Van der Bos <an en Boer ma ipvda)
waren vroeger zowel statenlid als bun
gemeester. Bij de KVP zijn thans twee
statenleden burgemeester, namelijk
Dusarduijn hij heeft zich niet meer
beschikbaar gesteld en Lockef eer,
beiden overigens eerder statenlid dan
burgemeester. Er zijn voorts op dit
ogenblik wethouders lid van de sta
ten, terwijl als zodanig ook gemeente-
secretarissen fungeren. Een klassiek
voorbeeld van de combinatie burge
meester-statenlid was hier altijd bun
gemeester Kodde van Zoutelande, des
tijds de fractievoorzitter van de SGP.
Bij die partij was ook de betrekkelijk
jong overleden burgemeester Adelaar
lid van de staten. Nogmaals: formeel
bestaat tegen het samengaan van deze
functies geen enkele verhindering, ter
wijl er in de praktijk zelden of nooit
sprake is van een 'gemeentelijk front'.
Het eigenaardige ten opzichte van de
onverwachte KVP-motivering te
vooral dat deze partij in het verleden
steeds burgemeesters in haar fractie
had. Vercauteren van Clinge was frac
tievoorzitter, Van Dongen was vóór hij
lid van gedeputeerde staten werd bur
gemeester van Aardenburg en lid van
de staten. Sterker nog, de KVP had
destijds als gedeputeerde ir. G. P. M.
Dikötter. directeur van de toen nog
bestaande waterleidingmaatschappij
Zeeuwsch-Vlaanderen. Toen deed zich
de opvallende figuur voor dat ir. Di
kötter als gedeputeerde tevens toe
zichthouder was op de aandeelhouders
van de maatschappij bij wie hij in
dienst was: de gemeenten. Als deze
waterleidingmaatschappij geen pri
vaatrechtelijke status zou hebben ge
had, maar overheidsdienst zou zijn ge
weest, dan zou sprake zijn geweest
van onverenigbaarheid van betrekkin
gen. Voorafgaand aan zijn verkiezing
werd daarop in de staten van verschil
lende kant gewezen. De KVP echter
plaatste zich op een strikt-formeel
standpunt: er was geen wettelijke on
verenigbaarheid en daarom stelde zij
ir. Dikötter zonder enig gewetensbe
zwaar kandidaat. Enfin, het blijkt nu
dat er in deze partij andere opvattin
gen zijn gaan leven: de tijden veran
deren en de KVP met hen.
We geloven echter eerlijk gezegd
niet erg in het onverwachte pu
risme van de Zeeuwse KVP: het kwam
vermoedelijk toevallig goed uit om de
ze motivering te gebruiken, mede om
dat de burgemeester van Sas van Gent
drs. Dusarduijn zich niet meer
beschikbaar stelde. Dat gaf ©en mooie
gelegenheid om nu diens collega Loc-
kefeer mee te delen dat deze op grond
van zijn ambt niet meer herkiesbaar
werd geacht. De werkelijkheid zal wel
anders zijn. In de eerste plaats speelt
een rol dat drs. Lockefeer sinds hij
burgemeester van Aardenburg is in
West-Zeeuwsch-Vlaander en woont. Hij
is echter bij de vorige verkiezingen op
de lijst gekomen als kandidaat var. de
Oost-Zeeuws-Vlamingen in de KVP en
zou nu na zijn verhuizing door
de West-Zeeuws-Vlamingen naar vo
ren moeten worden geschoven. Dat te
niet gebeurd: in het westen houdt men
het op het statenlid Claeijs uit Bier
vliet, een man die men in het Engelse
parlement een 'backbencher' zou noe
men. een lid dat zelden op de voor
grond treedt. Drs. Lockefeer moest het
dus van zijn partijgenoten uit zijn
vroeger woongebied hebber., de KVP-
ers uit Oost-Zeeuwsch-VTaandereo,
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1