PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VAN DER STOEL: MAATREGELEN BIJ VOORLICHTING Zeeuws openbaar vervoer huurt bussen bij voor verwerking distributie-drukte Stamkaarten vanaf 10 december te koop Den Uyl belooft kamer harde cijfers oyer oliecrisis „OLIEKRAAN VERDER OPEN ALS ISRAËL TERUGTREKT" Teleurgesteld Perzië Olieconcerns CLUMPKENS VRAAGT ONTSLAG NOG GEEN CONCRETE REGELINGEN OVER INZET MATERIAAL ONZEKERHEDEN OVER AANTAL KERNVRAGEN Openbaar vervoer N", Dow: bloed, zweet en tranen Pagina 2 216e jaargang - nummer 288 Donderdag 6 december 1973 STEUN DE ACTIE NATUURBEHOUD Los de puzzel op in de PZC van zoterdog „MIDDEN-OOSTENBELEID ONGEWIJZIGD" SJEIK JAMANI: WASHINGTON (RTR) Saoedi-Ara- bië zal zijn produktie en verscheping ran olie naar het westen gaan opvoe ren zodra Israël begint met de terug trekking uit de bezette Arabische ge bieden. Dit heeft de Saoedische minis- ier van olie, sjeik Jamani, in Washing ton bekendgemaakt. Sa.nen met zijn Algerijnse collega Ab- dessalem verblijft Jamani een week ln de Verenigde Staten. Na een onder houd van anderhalf.uur met de minis ter van buitenlandse zaken Henry Kissinger vertelde hij op een perscon ferentie dat in Genève redenen kunnen tomen voor de Arabische olielanden om hun leveranties aan het westen weer te verhogen. De Geneefse confe rentie moet op 18 december beginnen. HALF MILJOEN EXTRA FOOR COMMISSIE-ERVIN WASHINGTON (AFP) De Ameri- inse senaat heeft zijn goedkeuring ïecbt aan een extra toewijzing van half miljoen dollar ter bestrijding de kosten van de commissie die der voorzitterschap ran senator m Ervin in het Watergate-schandaal onderaoekt. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG Minister Van der Stoel (buitenlandse zaken) heeft er woensdag in de tweede kamer geen twijfel over laten bestaan, dat er niet de geringste wijziging is gekomen in het regeringsstand punt inzake het Midden-Oosten. Hij kondigde maatregelen aan bij de voorlichtingsdienst van zijn departement om te voorkomen dat, zoals dinsdag, misverstanden ontstaan. De bewindsman zal ook stappen ondernemen om in het buitenland de verkeerde in druk die is gewekt weg te nemen. De bewindsman kwam daarmee te gemoet aan de felle kritiek, zowel de zijde van de Partij van de Arbeid als van de VVD. PvdA-woordvoerder P. Dankert zei dat de minister in de delicate situatie waarin Nederland op het ogenblik verkeert, geen misver standen mag laten ontstaan. Ik durf nog geen hoofden te eisen, aldus Dan kert, die mede sprak namens KVP D'66, zolang geen duidelijkheid bestaat over oorzaken en verantwoordelijkhe den. Dorpsbelangen WD-woordvoerder De Koster hekel de de presentatie van het beleid. „Er staan meer dan dorpsbelangen op het spel", aldus De Koster, „en daarmee mag niet op ergerlijke wijze worden gemodderd". Op aandringen van WD- fractieleider Wiegel zegde de bewinds man toe de kamercommissie voor buitenlandse zaken in te lichten over het gesprek dat minister Lubbers za terdag jL heeft gehad met twee Arabi sche olieministers in Brussel. De begroting van door de Tweede Kamer aanvaard met alleen de stemmen van de PSP tegen. De motie-De Koster (WD), waarin de regering wordt uitgenodigd om binnen het kader van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) een beleid voor te stel len om alternatieve bronnen van ener gie te gaan ontwikkelen, werd met vrijwel algemene stemmen aanvaard. De motie-Ter Beek over de erken ning van Guinee-Bissau werd na kleine redactionele wijziging vaard. In deze motie wordt gesteld de regering haar beleid zó moet af stellen, dat men op korte termijn concrete stappen kan ondernemen om tot een volkenrechtelijke erkenning van deze onafhankelijke republiek zou kunnen komen. Tenslotte werd een motie van Keimig (DS'70), waarin afkeuring werd uitgesproken over de post van 12 miljoen gulden voor steun aan bewoners van bevrijde gebieden in Mozambique, Angola verworpen. Alleen WD, DS'70, GPV, SGP en de Boeren Partij stemden met DS'70 mee. l'f RSOM N \l Hl N/INI ichf HKN/.INK BI N/IM K 22 ID N/INI K li" Bf.N/IM K 23 ID N/IM K 21 ik K 20 HK.N/IM E: id ID n/ink 1\ ID KK N/INK K 19 IDN/IM t KIT W N/IM «INZINK K 14 BK.N/.IM K 12 i lil N/JM K 15 id n/ini K 13 ID N/INK Kil K 10 idn/IM K Oü BI N/IM K iXi - Kt' 1 HKN/INK 4 KOT KI N/INK Kol bknzink K 02 Hf N/INK pK 05 a rkn/im j K03 LL KI N/INK K 01 DE ARABIEREN zijn teleurge steld over het resultaat van de rondreis van de Algerijnse en Sa- oediarabische olieministers.... (pag. 3) BELGIË KRIJGT wellicht, een forse hoeveelheid olie uit Perzië hoewel nog geen beslissing is ge nomen over de Ibramco-raffinade- rij.... (pag. 3) TUSSEN de regering en de olie maatschappijen zou een informele overeenkomst van 'wederzijdse bijstand', waardoor de energie voorziening tot op zekere hoogte is gewaarborgd (pag. 11). Nieuws uit Zeeland op de pagina's 2, 5, 6, 7, 9 en 12. Binnen- en buitenlands nieuws op de pagina's 1, 3 en 11. Sport op pagina 13. Radio en televisie op pagi na 15. Financieel nieuws op pagina 17. DEN HAAG In de tweede kar mer kiuam het gisteren tot felle débatten over de dinsdag afgeleg de verklaring over het standpunt van de Nederlandse regering ten aanzien van de door Israël bezet te Arabische gebieden. Op de foto: het PvdA-kamerlid Dankert in dis cussie met minister Van der Stoel. j De postkantoren hebben de eerste benzinebonnen ontvangen. Uit vrees voor overvallen worden de bonkaarten in de kluis bewaard. DEN HAAG (ANP) Brigadegene raal W. A. F. A. Clumpkens, comman dant van de 43e pantserbrigade, heeft minister Vredeling van defensie woens dag schriftelijk ontslag gevraagd uit de militaire dienst. De minister van defensie beraadt zich over de mededeling van generaal Clumpkens. In zijn brief aan de mi nister schrijft generaal Clumpkens dat de minister hem op 27 november heeft meegedeeld dat generaal-majoor Van der Slikke zal worden voorgedragen voor benoeming tot chef van de gene rale staf en dat generaal Clumpkens benoemd zou worden tot voorzitter van een in te stellen stuurgroep diensttijd verkorting. Hierdoor is hij in hoge mate ontgoocheld. Generaal Clumpkens is van mening dat het plan voor dienst- tijdverkorting dat luitenant-generaal Meijnderts en hij hebben ingediend, zo danig ingrijpend is dat het slechts kan worden gerealiseerd onder krachtige en deskundige leiding met voldoende gezag om door de volgens hem onge twijfeld opkomende weerstanden te kunnen heenbreken. Alfabetisch gespreid naar achternaam ZWOLLE Maandag 10 december begint op alle postkantoren en postagentschappen in ons land de verkoop van stamkaarten voor de benzinedistributie. De kaarten, die later gebruikt kun nen worden voor het ophalen van benzinebonnen, gaan 2,50 kosten. De stamkaarten zullen alleen mogen worden afgegeven op vertoon van de machtigingskaarten, die via het registratiekantoor voor de wegenbelasting in Apeldoorn aan de automobilisten zijn gezonden en het op naam gestelde kenteken van de auto waarvoor de machtiging is verleend. Uit de instructies die het ministerie van verkeer en waterstaat woensdag ochtend heeft gezonden aan de directies van de postdistricten blijkt dat stamkaarten voor motorrijwielen, bedrijfsauto's en auto's die gas of dieselolie als brandstof gebruiken, uitsluitend verkrijgbaar zijn bij de hoofdpostkanto ren. Voor andere categorieën voertuigen kan men ook terecht bij de postagentschappen. Volgens de richtlijnen van liet ministerie moet iedere automobilist beslist volgende week zijn stamkaarten komen halen. Er is daarvoor een regeling getroffen, waardoor men hoopt ae toeloop enigszins te kunnen spreiden en ale is gebaseerd op de achternaam van de automobilistOp maandag kunnen automobilisten met een achternaam van A tot en me: Dor hun stamkaart aan het postkantoor halen. Op dinsdag is de verkoop voor mensen met een achternaam beginnend met Dor tot en met Jansens, woensdag Jansens tot en met- Mul, donderdag Mul tot en met Spro en vrijdag Spro tot en met Z. Er is. aldus de instructie van het ministerie, geen mogelijkheid mensen te helpen op andere dagen dan die, welke voor hun achternaam zijn be stemd. UITERLIJK BEGIN VOLGENDE WEEK DEN HAAG (ANP) Uiterlijk begin volgende week stuurt de regering naar de tweede kamer cij fermatige gegevens over de gevolgen van de oliecrisis, welke gegevens harder zijn dan ae globale aanduiding van enkele tendenties, die zich thans aftekenen. Dit heeft premier Den Uyl woensdagmor gen geantwoord op schriftelijke vragen van de tweede-kamerleden Wiegel en Portheine beiden wd). Van de zijde van de regering, aldus premier Den Uyl, is aan werknemers en werkgevers niet meer informatie verschaft dan een globale aanduiding van enkele tendenties die zich afteke nen. Eerst tegen het einde van c week zal de regering kunnen beschik ken over hardere cijfermatige gege vens. Voor zover deze van belang zijn voor het nader overleg met werkne mers en werkgevers in de komende week zullen deze gegevens in dat over leg v/orden ingebracht. De regering is voornemens de gege vens uiterlijk begin volgende week toe te zenden aan de tweede kamer, voor uitlopende op de nota met beleidsvoor stellen die de kamer in de loop van die week zal bereiken, aldus de pre mier. De Nederlandse Aardoliemaatschappij (NAM) gaat de komende maanden de Nederlandse bodem 'uitwringen'. Alle olieputten. die waren stilgelegd om dat zij niet rendabel meer waren, zul len nog eens worden onderzocht. Het zal volgens de NAM dan mogelijk zijn de jaarproduktie van 1,6 miljoen ton éën tot twee procent te verhogen. De ze rond 30.000 ton extra produktie is meegenomen, maar veel is het niet: (Zie slot pagina 3 kolom 2 VLISSINGEN De Zeeuwse autobusondernemingen zijn be zig zich te verzekeren van extra rollend materieel voor het tijd stip, waarop de benzinedistribu tie 7 januari van kracht wordt. Men doet daarvoor vrij algemeen een beroep op touring- carbedrijven in de provincie, terwijl van die kant ook al aan biedingen zijn gedaan aan enke le streekvervoersbedrijven. Nog geen van de Zeeuwse autobuson dernemingen heeft op dit mo ment een concreet 'plan de cam pagne' klaar om de te verwach ten extra drukte bij benzinedis tributie op te vangen. Bij vrijwel alle benaderde onderne mingen in Zeeland werd woensdag gezegd, dat er nog geen concrete stappen te ondernemen zijn met het oog op een aantal elementen, die nu nog met duidelijk of onzeker zijn. Het gaat daarbij met name om het ant woord op de vragen: hoeveel precies de toewijzing v benzine aan particulieren zal zijn; in dit verband werd erop gewezen, dat de KNVTO een stijging van passa giers van meer dan tien procent ver wacht tijdens de spitsuren als er 85 liter per maand wordt verstrekt en dat dit percentage aanzienlijl zal liggen als het om 50 liter of de autoloze zondag wordt ge handhaafd dan wel zal verdwijnen: in het eerste geval zal naar verwachting van de Zeeuwse autobusondememin- gen de toevloed naar het openbaar vervoer iets minder groot zijn, als, men zondags wél weer kan gaan rij den, zullen de mensen hun benzine zoveel mogelijk voor de weekends willen sparen, is de verwachting; of en in welke mate een spreiding van het woon-werkverkeer en schoolverkeer tot stand wordt bracht. NIET GELIJK De situatie in de verschillende Zeeuw se regio's ligt overigens niet overal gelijk- Het streekvervoer Walcheren bijvoorbeeld heeft een intensief woon werkverkeer naar de industriegebie den en Middelburg-Vlissingen, bij de RTM is dat vervoer in vergelijking minder intensief. Directeur J. P. L. van Manen van het Streekvervoer Walcheren noemde de onzekerheid over de beschikbare brandstof dieselolie) een belangrijke factor, Waardoor men nog geen defini tieve plannen kan opzetten. „We we-1 ten niet wat we krijgen. Van de week nog kregen we telefonisch bericht var. onze oliemaatschappij, da- we met 25 procent dieselolie werden gekort. Maar bij distributie hoort het open baar vervoer in feite natuurlijk extra brandstof te krijgen". Het streekver voer Walcheren is wel van plan om de vier bussen, die men aan het eind van dit jaar 'zou opleggen voor sloop' ook komend jaar nog te gebrui ken en het beroep op bussen van touringcarbedrijven waarmee men nu voor het vervoer naar de industrie gebieden ook al relaties onderhoudt te intensiveren. SAMENWERKING Bij de Auto Mij Zeeland in Goes riet men de problemen voor het vervoer op de Bevelanden niet zo somber in. „We gaan er van uit, dat het openbaar vervoer straks niet minder brandstof krijgt. Ik stel me voor. dat deze tak van vervoer toch wel de laatste sec-! tor is, die in brandstof wordt gekort. Wij zitten vrij gemakkelijk. We heb-1 ben zelf een groot toeringcarbedrijf, I met vijftig bussen plus de chauffeurs. Die kunnen we zo nodig inze-ten. Op verschillende lijnen hebben we ook samenwerking met andere maatschap pijen; als zij me: problemen zitten om het aanbod op te vangen, zullen ze misschien wel aankloppen bij ons", aldus directeur Schipper. Hij wees erop, dat de AMZ op drukke lijnen als Borssele-Goes, de ringlijn door de Zak, Yerseke-Goes, Goes-Noord-Beve- land met dit extra materiaal in de spits uren als er al een halfuur-dienst j wordt gereden zo nodig met twee j of drie bussen kan bijspringen. Op het hoofdkantoor var. de RTM '15 bussen en de ZVTM '23 bussen in Z-i Vlaanderen) in Zierikzee liet men we ten, dat men daar extra drukte met na-1 me ook tijdens de spitsuren als gevolg van de benzinedistributie wel zal kun-| nen oplossen mer. hulp van bussen van derden. Er werd in dit verband betoogd, dat voor Saoouwen-Duivelar.d eer. spreiding van de schooltijden uit een oogpunt van openbaar vervoer niet zo gunstig is, omdat woon-werkverkeer (Zie slot pagina 7 kolom 6) I fiantlijn de reactie op de avrol- gen van de oliecrisis. Er valt •lijk een lichte schrik t» registreren: g«-steid eens dat grootste deel van de N«* derlandse bevolking plotseling van dit openbaar vervoer gebruik gaat maken, dan ontstaan er vermoedelijk verve lende tow.tuinden. De prwldent-dlrec- teur van de Nederlandse Spoorvmrn heeft deze week weliswaar gerust «tel lend verklaard dat zijn bedrijf het echt wel aan zal kunnen, maar hij voegde er ln ëën adem aan toe dat toch we) bijzondere maatregelen nodig zullen zijn. Bijvoorbeeld: variabele werk en schooltijden om te voorkomen dat er onmogelijke piekuren ontstaan. Een tekenende reactie: tot voor kort werd heel Nederland systematisch vla re clamemedia opgeroepen toch vooral gebruik te maken van het openbaar vervoer, maar nu deze 'droom' van de vervoert.mensen werkelijkheid dreigt te worden. Is het de vnuuc of een der gelijke stroom kan worden opgevan- gen. Het zou onbillijk zijn daarvan bet openbaar vervoer een verwijt te maken. De huidige rentabiliteit van deze vervoerstak is niet zodanig dat men maar raak kon en kan lnvev teren. Bovendien is de hier bedoelde i arneoamp3gne voor een Intensity ver gebruik van trein, tram en bus ge richt op een lange termijn en niet op de geforceerde situatie die nu dreigt aan te breken. In dit Ucht gezien is het begrijpelijk en ook juist dat men bij het openbaar vervoer ln brede kring aandacht vraagt voor mogelijke knel punten. Vooral in de grote bevolkings centra zal een sprei ding van het ver voer onvermijdelijk zijn. bij de spoor wegen zijn er nu reeds onder wat tot nog toe 'normaJe' omstandigheden wordt genoemd opvallende to puren. De lijnen Ln de driehoek Rotterdam Amsterdam - Utrecht geven op bepaal- de tijden een zeer Intensieve bezet-ing te zien. met als gevolg dat menigeen moet staan. Bij enkele diensten op de Zeeuwse spoorlijn is dat ook zo. Uit een overzicht elders in deze krent opgenomen over de situatie bij de Zeeuwse bi-diensten blijkt echter dat men daar de toekomst niet al te som ber Inziet, mits er voldoende brand stof beschikbaar komt voor het open baar vervoer. Inderdaad een essentliTls voorwaarde, vooral ln gebieden waar men uitsluitend op busverbindingen ls aangewezen. Over het algemeen wordt op dit ogenblik voornamelijk gesproken over de wat men zou kunnen noemen 'primaire' kant van het openbaar vervoer, met name over de beschikbaarheid van het rijdend ma- terieel. Er zijn echter ook secundaire voorzieningen: we denken in het bij zonder aan de wacht gelegenheden. Over het algemeen wordt daaraan niet zo heel veel aandacht besteed. In Z<-o- land komt het bij bepaalde essentiele vervoersdiensten voor boot, trein dat wachtkamers in de late avond uren worden gesloten, terwijl op dat moment ae dienstregeling nog niet is afgewerkt. Wachthokjes van en voor busdiens*en zijn soms onvoldoende of zijn er slecht aan toe omdat de Jeugd ze tot doelwit van allerlei baldadig heden heeft gemaakt. Voor passagiers, die in een tochtig hok moeten wach ten op een bus een onplezic-nge erva ring. Met name voor oudere mensen is het ontbreken van een goede wacht- gelegenheid vaak een nare zaak. Nu het zich laat aanzien dat het openbaar vervoer een vernieuwde functie in de Nederlandse samenleving krijgt, zou ook eens aan dit aspect aandacht moe ten worden besteed. In sommige lan den ln de Verenigde Stalen bijvoor beeld hebben de busstations dezelf de allure als de grote spoorwegsta tions, er zijn wachtkamers, perrons, automaten voot warme en koude dran ken enz. Nu kan men moeilijk een dergelijke voorziening verwachten er gens midden in een Zeeuwse polder, maar dat is ook niet nodig. Een rede lijke wachtgelegenheid wind- en wa terdicht mag echter wel worden verwacht. Omgekeerd zou men van het publiek met name de schooljeugd mogen verlangen dat er te dien aan zien enige zorg werd betracht. Soms vraagt men zich met verbazing af met welke mentaliteit me: na me jongere passagiers een bus of een trein binnenstappen. Vorige week nog troffen we op de Zeeuwse lijn een jongeman aan die in alle gemoedsrust bezig was een aantal schroeven uit e*-w bekleding te verwijderen. Hij gaf toe da: hu thuis er niet aan dacht ce b«> kleding van de h hls kamerstoelen tm verwijderen. Het personeel van trei nen en bussen kan bittere verhalen vertellen over dergelijke baldadighe den. Misschien zou men dat b:j het onderwijs eens aan de orde kunnen steller., bijvoorbeeld als het er om gas: de scholieren milieubewust te maken. Daarbij is niet alleen van be lang dat enig inzicht wordt verkregen in de natuurlijke processen van en op deze wereld, maar ook dat men ge- mc-enschapsbezit respecteert. Bijvoor beeld t reinen en bussen niet bekladden met viltstiften, de ruiten van wacht hokjes niet ingooien: er zijn namelijk mensen die daar last van nebben. Ju alweer verscheidene jaren gele den is in een proefschrift de stel ling verdedigd dat allerlei met ver antwoordelijkheid beklede figuren ministers, kamerleden, burgemeesters, oednjfsleidere enz. gedwongen zou den moeten worden op gezette tijden van het openbaar vervoer gebruik te (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1