PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT PZC Voor automobilisten en motorrijders BENZINE GAAT 7 JANUARI OP DE BON Benelux-parlementsnel één ruimtelijk en milieubeleid voor grensgebieden db Nog geen beslissing gevallen over hoeveelheid brandstof MINISTER LUBBERS ONTMOET JAMANI VANDAAG IN BRUSSEL Ambtenaren 24 en 31 december vrij Hamsteren op grote schaal Pagina 7 216e jaargang - nummer 284 Zaterdag 1 december 1973 DRUKKERIJ DEN BOER MARKT 51 'MIDDELBURG'TEL.01180-7651 BOEKDRUK OFFSET KLEIN-OFFSET (Van onze parlementai re redactie) DEN HAAG Automobilisten en motorrijders zul len vanaf 7 januari alleen nog maar benzine op de bon kunnen krijgen. Het verstrekken van bonnen zal op 10 december be ginnen. Alle weggebruikers die wegenbelasting be taald hebben en op grond daarvan een machtiging toegestuurd zullen krijgen, kunnen vanaf die datum op de postkantoren hun bonnen ophalen. Hoeveel bonnen per persoon gegeven zullen worden, is nog Biet bekend. Premier Den Uyl beloofde vrijdagavon d al wel, dat rekening gehouden zal worden met het doel van het autogebruik. Met de distributie wordt een beperking beoogd van 30 tot 35 procent. Voor auto's die niet op benzine lopen (diesel en gas), is nog geen beslissing genomen. Het kabinet heeft nog niet besloten benzine voor brom fietsen te distribueren. Aparte regelin gen zullen gaan gelden voor taxi's, ambulances, brandweerauto's en ande re onmisbare voertuigen. Met de buurlanden is overleg geweest over invoering van distributie, maar pre mier Den Uyl kon niet zeggen of deze maatregel in West-Duitsland, België Luxemburg wordt overgenomen. Rijverbod Als de distributie van kracht wordt, zal het algemene rijverbod voor de zondagen voorlopig worden opgehe ven. Dit betekent nog niet dat dan op zondag voortaan weer kan worden gereden, want het kabinet zal nog beslissen over de noodzaak van verde re beperkende maatregelen. Er komt nog geen wettelijke snelheidsbeper king tot 100 km. „Wie te hard rijdt, is gewoon half zo snel door zijn benzine heen", zei Den Uyl. Het kabinet overweegt nog of bij de invoering van het bonnenstelsel maatregelen nodig zijn om variabele werk- en schooltijden in te stellen. Daardoor zouden de spitsuren ge spreid kunnen worden. Verwacht wordt namelijk dat de bezettings graad van het openbaar vervoer ten gevolge van de benzineschaarste aan zienlijk zal toenemen. Mogelijk moet ook uitbreiding van de capaciteit van het openbaar vervoer tot stand ko- Pakket De regering heeft een aantal verder gaande maatregelen in verband met de te verwachten gevolgen van de olieschaartste in voorbereiding. Niet later dan donderdag, 13 december, zal de tweede kamer een pakket maatre gelen ontvangen met de bedoeling dat de kamer daarover op 19 en 20 de cember zal debatteren. Voorafgaande aan de 13e december zal de regering de ontwerp-machtigïngswet inzake in- j komensmatiging bij de tweede kamer indienen. Deze kan dan gelijktijdig door de kamer worden beban- I deld. I Geruchten als zou er een rapport van het Centraal Planbureau zijn uit gebracht, waarin staat dat het aantal werklozen als gevolg van de verslech tering in de economische situatie tot 200.000 zou stijgen, sprak premier Den Uyl vrijdag tegen. „Het CPB heeft geen rapport uitgebracht", hij. Leveranties beperken Minister Lubbers van economische zaken heeft vrijdag de oliemaatschap pijen verzocht de leveranties aan de benzineverkooppunten met 20 procent te beperken. In samenhang hiermee heeft hij de maatschappijen ook ver zocht enkele richtlijnen te verstrekken aan de exploitanten van benzinestati ons. De richtlijnen komen hierop neer: verkoop van benzine en gasolie ge schiedt uitsluitend in direct op de motor aangesloten reservoirs van au to's en brommers; de verkoop per aflevering voor auto's zal niet meer dan 20 1 bedragen; met uitzondering van de stations langs de rijkswegen worden de benzinepompen om 20 uur gesloten. Het verzoek aan de benzinemaat- (Zie slot pag. 3 kol1 GESPREK OVER OLIE-EMBARGO (Van onze correspondent) BRUSSEL, DEN HAAG De Nederlandse minister van economische zaken Lubbers reist vandaag naar Brussel om daar een gesprek te hebben met de Saoedi-Arabische minister voor oliezaken Jamani en diens Algerijnse collega. De heer Jamani deelde dit vrijdagavond mee op een pers conferentie. Hij zei niet naar Nederland te zullen reizen voor besprekingen. De heer Jamani is op het ogenblik op een Europese rondreis. Horeca DE economische politierechter in Breda vindt, dat de horeca de au toloze zondagen maaltijden aan huis mag bezorgen, (pag. 3) Nieuws uit Zeeland op de pa gina's 2, 5, 7, 9, 12 en 13. Binnen- en buitenlands nieuws op pagina's 1, 3 en U. Sport op pagina 15. Radio en tv op pagina 33. Beurs op pagina 35. zaterdagkrant Pag. 19: In onze wekelijkse inter view-serie 'Inter' ditmaal Axel's loc&burgemeester, de heer D. J. Oggel. Onze redacteur Wim van den Looi sprak met hem. Pag. 21: Letterkundige kroniek van Hans Warren. Stemmen uit de Kerken. 23: Van en voor de draaita fel. 25: Op deze pagina worden enkele boeken over de kunst besproken. Pag. 29: 'Valkenisse moet zes kamp-producer in z'n hempie laten staan'. Re portage over de voorbe reidingen van de ploeg uit Valkenisse voor de NCRV-ttf-Zeskamp. 'Courant'. Volgens minister-president Den Uyl is minister Lubbers de aangewezen man om het gesprek met Jamani te voeren, omdat hij in Nederland de eerst verantwoordelijke is voor ener gieaangelegenheden. De premier ont kende vrijdagavond dat minister Van der Stoel van buitenlandse zaken bet-er met Jamani zou kun nen praten omdat de oliecrisis tot een internationaal politiek conflict terug te voeren zou zijn. Voor zijn gesprek met zijn Arabische collega zou minister Lubbers nog een gesprek voeren met zijn Belgi sche ambtgenoot. De bedoeling van dit gesprek is te komen tot een gemeenschappelijk beleid in de energiecrisis. Het is nog niet be kend of de Belgische minister van economische zaken ook het sprek met Jamani zal bijwonen- Actie De Arabische olieproducerende landen willen dat de EEG actie onder neemt om Israël tot het verlaten van de in 1967 bezette gebieden te dwingen. De produktïe van de Ara bische staten zal slechts worden volgehouden op het peil dat hun eigen economie vereist, aldus Ja mani. De EEG-landen zijn inmiddels gerang schikt op de lijst van vijandige, neutrale en vriendschappelijke sta ten. Nederland is uiteraard een vij andig land (zoals trouwens ook de VS); België, Duitsland en Italië behoren tot de neutrale staten en de resterende EEG-landen moeten als vrienden worden beschouwd. De grootste vrienden uiteraard zijn Frankrijk en Engeland. De vijandelijke land6n krijgen geen olie, de neutralen krijgen mondjes maat en de andere behoeven zich geen zorgen te maken. Niettemin meent men in EEG-kringen dat de Arabieren een politieke taxatiefout hebben gemaakt door de EEG nu nog verder onder te verdelen dan met de boycot tegen Nederland al het geval was. De heer Jamani onderstreepte verder alle punten die hij op zijn Europe se rondreis ook elders reeds over vloedig heeft aangeroerd. Boven dien deelde hij mee vandaag naar Washington te zullen reizen voor overleg over de oliecrisis. bekend dat Frankrijk niet buitenge woon gunstig tegenover deze be doelingen stond, maar liet heeft toch enige verbazing gewekt dat Engeland, rog voordat de ministers erover hebben kunnen spreken, zo opzichtig door de knieën is gegaan. In diplomatieke kringen wordt dit (Zie slot pagina 3 kolom 5) Engeland Het is overigens zeer opmerkelijk dat de permanente vertegenwoordiger van Engeland met veel lawaai heeft geprotesteerd tegen het feit dat de EEG-commissie plannen wil uitwerken voor een gemeenschap pelijk beleid met het oog op dé energieschaarste. Engeland vreest kennelijk dat de Arabische landen straks, als zo'n gemeenschappelijk beleid er zou komen, de oliekraan geheel zouden afsluiten. De Europe se commissie wil een openlijk be leid omdat anders geen coördina tie mogelijk zou zijn. Het was al JERUZALEM In hel centrum van Jeruzalem is de politie tussen beide gekomen bij een betoging van mensen die protesteren 'tegen de zwakheid van de regering die niet krachtig genoeg optreedt om de Arabieren te dwingen tot terug gave van de stoffelijke resten van in gevangenschap vermoorde fa milieleden'. De politie gebruikt waterkanonnen om de betogers te verspreiden, van wie sommigen bewapend waren mei stokken en stenen gooiden. Er werden lien an- restalies verricht. De betoging begon voor het kan toor van premier Golda Meir. Ho ge functionarissen deelden een de legatie mee dat men zich moest richten tot minister Dajan van de fensie. De afvaardiging antwoord- de woedend dat minister Dajan, die haar al had ontvangengezegd had dat 'alleen de minister-prei- dent een antwoord op haar vra gen kon geven'. Daarop waren de betogers naar het stadscentrum gegaan. Er deden zich daarop hartverscheurende tonelen voor. Vooral voor de oriëntaalse joden is de begrafenis van een overlede ne volgens de godsdienstige uien van enorme betekenis. Foto: Een politie-agente tracht een wanhopig schreeuwende vrouw te weerstaan tijdens de de monstratie bij het kabinet van premier Golda Meir Vervallen uren moeten worden ingehaald (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Alle overheidsdiensten zullen op 24 december (de maandag voor Kerstmis) en 31 december (de maandag voor nieuwjaarsdag) gesloten zijn. Dat heeft het kabinet vrij dagavond besloten. De bedoeling van deze maatregel is een besparing van brandstof (benzine en verwarmingsbrandstofte bereiken. Er geldt een uitzondering voor overheidsdiensten die op die dagen niet gemist kunnen worden. Welke dat zijn moet nog worden vastgesteld. De regering zal dit.besluit volgende week nog doorspreken met het Georga niseerd Overleg van Ambtenaren. Daarbij zal voorgesteld worden de ver vallen uren in het eerste kwartaal van volgend jaar te laten inhalen, zodat geen verplichte snipperdagen opgelegd hoeven te worden. BEROEP OP REGERINGEN OP KORTE TERMIJN OVERLEG TE BEGINNEN „OVERLEG MOET REGELMATIG KARAKTER KRIJGEN" BRUSSEL Met het rumoer rondom de vestiging van een raffinaderij bij Ternaaien, bij wij ze, van spreken op afstand hoor baar, heeft het Beneluxparlement vrijdagmiddag in Brussel een dringend beroep gedaan op de drie regeringen om op korte ter mijn overleg te openen om te ko men tot een gezamenlijk ruimte lijk en milieubeleid voor de grensgebieden. Dat regerings- overleg zou een vaste vorm en een regelmatig karakter moeten krijgen. Bovendien wordt van de regeringen gevraagd om dat ge zamenlijke beleid uit te zetten in samenhang met vestigingsvoor waarden voor bedrijven in hun gebieden. Het Belgische kabinet heeft in de najaarszitting van de raadgevende in-' terpariementaire Beneluxraad meteen al laten weten dat het de aanbeveling onderschrijft. Staatssecretaris H. L. Dhoore voor Vlaamse streekeconomie: „Het is goed dat we deze zaken bespre ken en dan moeten we ons niet bepër-i ken tot de klassieke problemen van water- en luchtverontreiniging. We moe ten als Bencluxregeringen verder gaan en daar ook de vraagstukken van de vaste afvalstoffen bij betrekken en van het transport van gevaarlijke stoffen". Overigens liet de Belgische staatsse cretaris nog wel even weten dat het Beneluxoverleg over deze zaken geen afbreuk mag doen aan de spelregel „baas in eigen land". De problemen rondom de Belgische raffinaderijplan nen werden voor 'het debat van het Beneluxparlement vrijdag overigens alleen als aanleiding gezien. Een aan leiding die op verzoek van voorzitter F. Boey zoveel mogelijk buiten de discussie werd gehouden en die het debat in zeker opzicht wel wat ab stract maakt. Maar die zelfde aanleiding zorgde er voor dit de kamerleden uit de Bene- luxlanden feller dan ooit voor een gezamenlijk milieubeleid pleitten. Het Belgische Volksunielid M. Vanhaegen- doom: .Daten we nu geen verstop pertje spelen. We hebben te maken met een noodgeval, maar politieke beslissingen worden vaak genomen op basis van concrete gevallen. We moe ten ons in deze raad niet alleen bezighouden met academische bespre kingen. Waar we mee bezig zijn zou weieens een toetssteen van de samen werking tussen onze landen kunnen worden. In België wordt over het geval Ternaaien allesbehalve eensge zind geoordeeld. Er zijn harde woor den gevallen. Zij die op goede betrek kingen met Nederland gesteld zijn staan afwijzend tegenover milieuver vuilende factoren in de grensgebie den". De heer Vanhaegenaoom had begre pen dat er tussen Nederland en België een akkoord is bereikt over weder zijdse raadpleging in dit geval Ter naaien. Hij toonde zich zo'n optimist dat hij daarin een begin van gezamen lijke wetgeving in de milieubescher ming zag. „We kunnen niet langer doorgaan, zoals we nu gedaan hebben. We moeten onze nonchalance overwin nen en politiek onze goede wil tonen om tot een werkelijk milieubeleid te komen. Daaraan heeft- het steeds ont broken". Het Zeeuwse eerste-kamerlid i ars. M. C. Verburg (PvdA): ,pe grens tussen Nederland en Wallonië is maar klein. Wat wij hier vandaag behande len, bestrijkt een aanzienlijke gevaren-, grens. Aanleiding tot het debat is niet alleen Ternaaien. De aanleiding is veel groter en dus gaat het er niet om\ elkaar de schuld te geven. In dei Westerschelde bijvoorbeeld loost een! ZfMjen en vermom mini) maatregelen en r te ■lijk fiantlijn Laatst is vastgesteld dat een kreek in Zeeuwsch-Vlaanderen niet wordt ver vuild door België, maar door de vlas- roterijen in het eigen gebied. In Zee land heerst grote bezorgdheid over de zwaveldioxyöe-uitstoot die de grens, overkomt. We zien dat er bij Antwer- pen nog grote industrieterreinen klaarliggen en we vragen ons af wat' daar gaat gebeuren. Maar er is meer. Er zijn overal elektriciteitscentrales, in aanbouw. We hebben geen geza menlijk rampenplan voor gevaarlijke situaties, zoals zich juist de laatste j dagen op de Westerschelde hebben; voorgedaan: de stranding van een tan-- ker met gevaarlijk chemisch materi aal, een break in een pijpleiding. Da is allemaal aan de orde. We vechten, voor een stuk werkgelegenheid", aldus' drs. Verburg. „Maar dat mag niet ten koste van het milieu: laten we dat nu eens waarmaken". (Zie slot pagina 7 kolom 5) I publF katie van de regering verschenen, waarin globaal wordt aangegeven wat de werkelijke gevolgen zullen zijn voor ons land en zijn economie. Hier en daar duiken verhalen op met nogal partloullere schattingen van het aan tal te verwachten werklozen, schattin- gen die waarlijk niet aan de geringe kant zijn. Van do kant van de rege ring echter is in dit opzicht nog niets zinnigs meegedeeld Jn de afgelopen week Ls in enkele besloten vergaderin gen van kamercommissies dringend om deze gegevens gevraagd, maar ze werden nog niet verstrekt, Er zal niet te lang mee kunnen wor den gewacht. Er te namelijk groot gebrek aan deze gegevens. Zo te om maar een voorbeeld te noemen de ontwikkeling van lonen en prij zen mede afhankelijk van de gevolgen van de oliecrisis. In kringen van vak bonden bestaat neiging om de even tuele effecten niet al te donker af te schilderen, bij de werkgevers zijn pre cies tegenovergestelde tendensen merkbaar. Wie heelt er gelfjk? Hel. moet toch mogelijk zijn dat met name het centraal planbureau op redelijk korte termijn met een aantal verken ningen voor de draad komt, op ba sis waarvan het. be leid kan worden aangepast. Want dat te in ieder geval duidelijk: aanpassing zal meer dan ooit nodig zijn. De olieboycot met daarachter een verschijnsel van een veel indring'meer aard: de energiecri sis zou wel eens een groot aantal beleidsvoornemens zowel van het be drijfsleven als van de overheid kunnen doorkruisen. En dat zou dan een heel ander 'keerpunt' worden dan sinds de verkiezingen van vorig jaar hei spraak gebruik te. In dit opzicht heeft de oud-EEG-voor- zitter Mansholt een opvallende uin drukking gebruikt. Hij noemde de hui dige oliecrisis 'een zegen'. De motive ring van Mansholt voor dit woordge bruik kwam er op neer dat. de huidige crisis het besef levendig maakt dat er een einde moei komen aan de verspil ling va.i de natuurlijke rijkdommen dezer wereld. Hij beschouwt dat als een zegen. Van een absoluut standpunt uit. bekeken heelt hij ongetwijfeld ge lijk, maar voor menigeen die er dicht op zit wordt, het wel een "blessing in disguise' zoals de Engelsen dat noe men, letterlijk: een zegen-in-vermom- ming. Die vermomming namelijk heeft bijzonder onaangename trekken voor diegenen, die er rechtstreeks in nade lige zin bij betrokken zijn of worden. Wie bijvoorbeeld werkloos wordt om dat het bedrijf waar hij werkt geen grondstoffen meer ontvangt, zal voor al naar de vermomming kijken: de ze gen zelf ziet hij niet zo direct. Voor de gemeenschap heeft de 'vermom ming' eveneens grote consequenties: wanneer de economie harde slagen krijgt en wanneer dat in het dagelijks leven merkbaar wordt, dan eist dat een billijke verdeling van de lasten. Het Nederlandse volk zal dat als ge heel moeten opbrengen. Tegen die ach tergrond gezien is het dringend nodig dat er gegevens en cijfers op tafel ko men. Vooral nu allerlei gegevens cir culeren van universitaire instituten en andere instellingen is een koele en heldere analyse van regeringskant hard nodig. Over energiebesparing gesproken: we hoorden dezer dagen het ver haal dat een club uit het betaalde voetbal was opgebeld door een tv- journalist met de vraag of het niet be ter zou zijn een bepaalde wedstrijd niet op zaterdagavond te spelen: de verlichting van het bewuste stadion was nogal energieverspsllend. De man in kwestie zette uiteen dat wijziging van het tijdstip in dit geval niet mak kelijk was: uur en datum van de wed strijd waren a! eerder vastgesteld. Er zou echter zeker worden overwogen in de toekomst overdag te spelen. Toen dat was afgehandeld vroeg de voetbalman of ook hij eens een vraag mocht stellen. Bijvoorbeeld: waarom de omroepen niet besloten hun tv-uit- zendingen uiterlijk tien uur - half elf te beëindigen? Er gaat geen week voorbij of er zijn 'uitloopdagen', soms tot bij twaalf uur. Een vrij groot deel van de Nederlanders blijft ziften kij ken met als gevolg een -.Tij omvang rijk energieverbruik. De tv-toestellen vragen stroom, ook de lampen in de woning, het hele leefpatroon verslindt op die momenten elektriciteit. ,.Ln één week kan makkelijk een uur of twee op tv worden bezuinigd zonder dat we er last van hebben", vond de voetbal man. Een denkbeeld dat bij de omroe pen zeker overwogen kan worden. De kwaliteit van sommige programma's in aanmerking genomen zou men ge neigd zijn te zeggen dat een dergelijke verkorting niet zozeer een 'zegen-in- vermomming' zou zijn, maar ge-woon een zegen zonder meer. Vrijdagmiddag zijn de 25-jarige A. van Lieshout en zijn 23-jarige vrouw J. van Lieshout-Schrans uit Havenstein om het leven gekomen, toen zij levend verbrandden in hun auto, die frontaal door een slippende bus werd geramd. 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1