L_ PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT KAPING VOORBIJ - JUMBO MET BEMANNING VANDAAG TERUG Benelux-landen willen koplopers worden in Europees zeehavenbeleid Grote vreugde bij thuisfront ARABIEREN RICHTEN ZICH TOT W, EUROPA België in de sneeuw „Eerlijke en duidelijke houding aannemen" Onverant woord Ontheffing voor 1(00 Zeeuwen Pagina 2 216e jaargang - nummer 282 Donderdag 29 november 973 STEUN DE ACTIE NATUURBEHOUD Los de puzzel op in de PZC van zaterdag NA GOED EINDE KAPINGSAVONTUUR: ben NEBROEK In het huis van de heer I. L. Ris- seeuw te Bennehroek heer ste woensdagavond grote vreugde. Het gezin van de gezagvoerder van de gekaap te KLM-Boeing is de afgelo pen dagen ten prooi geweest aan grote spanning span ning. Toen woensdag het be was afgelopen, men kon het richt kwam dat alles goed nauwelijks geloven. Veel commentaar op de goede afloop wilde het gezin Risseeuw niet kwijt. Daarvoor was de scanning te groot geweest. „We :hten eerst maar eens af tot captain weer terug is", aldus lid van de familie. Veel vrien- i en kennissen kwamen de fa- ie Risseeuw gelukwensen. De „.jfoon stond woensdagavond in het huis van de KLM-gezagvoer- der geen ogenblik stil. Ook hij de familie Koedam te Heemstede ontlaadde de span ning zich in vreugde. Het gezin nn de plaatsvervangend gezag eerder J. Koedam maakte er «q fles champagne voor open op fe goede afloop van het kapings- sronluur, Wat betreft de kapin gen zei mevr. Koedam wel voor bereid to zijn op dergelijke even tualiteiten, „Maar je denkt er niet altijd aan en dan komt het toch nog onverwacht". De heer Koedam was tijdens de kaping niet aan hoord, maar hij heeft hier aangeboden de zeer ver moeide captain Risseeuw te ver- De familie van de boordwerk tuigkundige van de Mississippi, G. J, v, d, Beek te Badhoevedorp, beleefde wel spannende dagen maar, aldus mevr. V. d. Beek: „Er zijn dingen die gebeuren moeten die zijn we blijven doen. Er was de hele week veel belang stelling van de kant van familie en vnenden en ik heb het bijzon der attent van onze huisarts ge- tonden dat hij twee keer langs kwam om te kijken of er ook hulp nodig was. Een van de kin- toen was ziek zij het niet erg de twee andere gingen gewoon naar school en hadden niet al te veel last van de meele vendheid van de klasgeno ten". Mevr. V. d. Beek heeft van de dokter een slaapmiddeltje gekre gen, „want zonder dat lukt het je natuurlijk niet om in slaap te komen. Je leeft toch in een grote spanning, die zich ontlaadt als je tot rust probeert te komen. De vreugde is nu groot en het wach ten is op man en vader. Op voorhand zonden familieleden en vrienden al bloemen en daar zal nog wel wat bijkomen". De heer Van de Beek is sinds 1946 bij de KLM. Dit is het eerste grote en zorggevende avontuur dat hij meemaakt. In Wassenaar spraken we met mevr. Witholt, echtgenote van de chef van de vliegdienst van de KLM, die in Malta vrijwillig aan boord van de gekaapte Boeing ging. „Ik ben erg gelukkig en opgelucht dat alles zo goed afge lopen is. De KLM beert me ge zegd dat ze mijn man aan de lijn bad. Hij was in uitstekende stem ming en toonde zich erg opge wekt". AMSTELVEEN (GPD, ANP) De eerste Boeing- 747 Jumbo die een kaping heeft 'overleefd', komt vanmiddag kort na een uur op Schiphol terug, gevlogen door de oorspronkelijke bemanning. Dat wordt het triomfantelijke einde van een kaping die 68 uur heeft geduurd en die woensdagmiddag een even gelukkig als onverwacht slot kreeg- op de luchthaven van Doebai aan de Perzische Golf. „Toen we het bericht ontvingen, zeiden we God zij dank. En het huilen stond ons nader dan het lachen", aldus KLM-president Orlandini. Tegen drie uur woensdagmiddag verklaarden de drie kapers zich be reid het toestel samen met de beman ning te verlaten, vertrouwend op het vrijgeleide dat premier Makhmud Bin Rasjid van Doebai de kapers een dag eerder al had toegezegd. „We maken vorderingen", aldus KLM-directeur Van de Breevaart. „We zijn hoopvol gestemd". Maar de verrassing deze mededeling leidde bij het ANP in Den Haag tot het bericht dat de kaping nu verleden tijd was, een be richt dat in weinige seconden de hele wereld over ging. Een hevig geschrokken KLM-direc- tle kwam direct daarna meedelen dat dit bericht voorbarig was, en hoopte dat de op zichzelf duidelijk op gang gekomen beëindiging er niet door werd verstoord. Met dezelfde spoed als de eerste keer gingen nu de ont kenningen over de aardboL Om vier uur bel en onder-directeur A. C. Witholt uit Doebai naar Amstelveen de hele dag hadden twee telefoonverbindingen open gestaan dat de kaping nu werkelijk was afgelopen. Witholt be vond zich in de toren van het vlieg veld, en de boordwerktuigkundigen waren reeds begonnen de motoren te controleren. „U kunt ze in de verte misschien horen draaien", meldde de heer Witholt president Orlandini. De kapers hadden de premier van Doebai de eis gesteld dat een jeep met radiocontact met het vliegtuig, een busje met niet meer dan alleen de chauffeur erin, en een vliegtuigtrap naar de Boeing gereden zouden wor den. Hieraan werd voldaan, waarop de kapers te midden van hun elf gijzelaars naar buiten kwamen. In het transitgebouw werden de kapers ontwapend en overgebracht naar een ziekenhuis, de plaats die de autoriteiten aanvankelijk ook voor de ALGIERS (RTR, DPA, UPI, AFP) De staatshoofden van de Arabische landen hebben woensdag een beroep op de Westeuro pese landen gedaan een eerlijke en duidelijke houding aan te ne- de Arabische zaak. en deze in de VN te steunen. ter met nadruk dat vrede voorop stelt dat 'de Israëlische strijdkrachten zich onmiddellijk terugtrekken uit de in 1967 en nadien bezette Arabische gebie den, met Jeruzalem vooraan' en dat "het Palestijnse volk in zijn nationale rechten wordt hersteld'. Voorts moeten degenen 'die zeggen vrede te willen, dat niet bewijzen door woorden maar door daden', aldus de verklaring aan het slot van de confe rentie. De Arabieren zijn niet bereid hun toekomst te laten afhangen van vage beloften en bedriegelijke manoeu vres. De wereld moet zich goed bewust zijn van de vaste wil van de Arabische M aPPel slaat in een verklaring, uit leven na afloop van de Arabische «Konferentie in Algiers die drie da rn heeft geduurd, In het deel van de «Waring dat op Europa betrekking <™i, wordt over olie niet gerept, maar «rejaris-generaal Machmoed Riad ,üe Arabische Liga zei op een pers- «nierentie na de laatste topbïjeen- 1 (le 'eiders van de Arabische „en besloten hebben het oliewapen ^selectieve basis te blijven gebrui- k Arabische leiders zeggen voorts in -a verklaring dat. zij vastbesloten "'mogelijkheden voor een inter- gaiecontantatie in het Midden- -i mJr,, schakelen. Ze zijn bereid ^West-Europa samen te werken bin- ÏÏiff ra®m van de VN om zo tot een vrede te komen. staatshoofden hebben -•^eidverklaard met Israël vrede - men, Tegelijkertijd zeggen zij ech- De fRP is een vertrou- «SUffcj Begroting Uurremn» Ss Van der Stoel lcrijgt ïaM^ndelir'3 van zijn begro- '■'laaa9 wellicht te maken i hXL ,es over ^t te voe- "ma. (gag. 17). »«Ws Uit Zeeland op pagi- 6,7, 10,Hen 13. P* en buitenlands «iws op pagina's 1, 3 en 1 °P Pagina's 18, 19 en tv op pagina 23. nieuws op pagina natie, haar recht te verkrijgen, dat "lange tijd het voorwerp van bedrieg lijke manoeuvres van Israël geweest is, dat de wereldmening daarmee heeft misleid'. Zie slot pas. 3 kol. 1) BROOD DRIE CENT DUURDER DEN HAAG (ANP) De broodprijzen zullen vandaag worden verhoogd met ten hoogste 3 cent per heel brood van 800 gram en maximaal 1 cent per half brood van 400 gram. Dit geldt zowel voor in de winkel afgehaald als thuis bezorgd brood. Minister Lubbers van economische zaken heeft hierover toe stemming gegeven. KLM'ers de beste hadden gedacht om weer op verhaal te komen. De KLM'ers evenwel dachten niet aan rust, wilden zelfs het liefst direct terug naar Schiphol. Dat werd hun echter vanuit Amstelveen verboden. Er was reeds een andere KLM-beman- ning onderweg met een lijntoestel naar Doebai, een toestel dat woens dagmorgen van Schiphol was vertrok ken. Deze bemanning zou de Boeing naar Schiphol moeten terugvliegen, terwijl de oorspronkelijke bemanning: het lijntoestel naar huis zou gaan. De bemanning bestaat, naast gezag voerder Risseeuw, uit de in Malta toegevoegde gezagvoerder J. Koedam, het hoofd van de vliegdienst A. C. Witholt, drie vliegers, drie boordwerk tuigkundigen en twee pursers. De ste wardessen waren dinsdagavond r vanuit Malta naar huis gegaan. Zwerftocht De kaping begon zondagavond om 19.45 uur in de lucht boven Bagdad, toen de Jumbo van Beiroet op weg was naar New-Delhi. Met 247 passa giers aan boord begon daarna een zwerftocht door het Middellandse Zee gebied met in totaal 6 tussenlandin gen: op Damascus, Nicosia, Tripoli, Malta. Doebai en toen nog een tweede maal op Doebai. Dat geschiedde dinsdagavond tegen middernacht en het duurde daarna nog meer dan een half etmaal voor de ontknoping kwam. Hoewel hun al dinsdagavond een vrijgeleide-was toe gezegd, bleken de 3 piraten daar lange tijd geen vertrouwen in te stellen. Ze begonnen woensdagochtend aanstalten te maken om opnieuw met het toestel te vertrekken. Er werd 100 ton kerosi ne ingepompt en bovendien werd de olie van de vier motoren ver verst. In het urenlang durende overleg met de verkeerstoren werden de uit geputte P&lestijnen tenslotte echter murw gepraat. Zij besloten het avon tuur te beëindigen in de hoop dat de premier woord zou houden met zijn toegezegde vrijgeleide. Kritiek moment Het meest kritieke moment van de kaping deed zich voor op de derde dag, dinsdag, toen de machine van (Zie slot pagina 3 kolom 7 i 14'-' ksWneMJ ,,vo.ÜI WAALWIJK Wat doe je als kind op je vrije looensdagmiddag als er sneeuw ligt? Je bouwt een fort van sneeuw! Wat dat betreft is er niets veranderd met vroeger. Maar alleen nu. lopen de volwassenen de koude rillingenTSVer~ffe"'^UQ bij de gedachte, dat de winter zo vroeg is ingetreden met het olie tekort in het vooruitzicht. BRUSSEL De zwaarste sneeuwval se dert 1925 heeft woens dag in België voor een omvangrijke verkeers chaos gezorgd. Er was dinsdag al zeer veel sneeuw gevallen, maar in de nacht van dinsdag op woensdag zijn er nog eens ge middeld 2 dm bij ge komen die bijvoor beeld het openbaar vervoer in Brussel en zijn buitenwijken vol ledig ontregelde. Het verkeer in het alge meen vond slechts met de grootste moeite plaats in weerwil van de 600 tonnen wegen- zout die werden uitge strooid. Het "vliegveld Zaventem moest woensdag de gehele morgen voor binnenko mende en vertrekken de toestellen gesloten blijven. In Luik is een in 1959 opgetrokken ge bouw onder het ge wicht van de natte sneeuw gedeeltelijk in gestort, alom zijn bo men en lakken van respectabele doorsnee eenvoudigweg afgebro ken en in Evere is het dak van twee sporthal len ingezakt. IJze l kreeg zijn grootste dikte of ficieel toegemeten als 38 cm. Slechts het westen van het land bleef voor deze over matige neerslag ge spaard, maar woensdag avond werd uit die streken nieuwe sneeuwval en ook ijzel gemeld, die het ver blijf op de wegen le vensgevaarlijk maak te. Het verkeer was woensdag ook op de grote autowegen uiter aard geheel in de war: op de weg tussen Ant werpen en Brussel bleek de oprit van een viaduct bij Meise een onoverkomelijke hin dernis voor de auto mobilisten, en in het bijzonder voor de zwa re vrachtwagens. Bij Martelange kwamen zo'n 200 auto's vast te zitten doordat ae we gen door slippende wa gens geblokkeerd raak ten. Het aantal onge vallen bij deze gevaar lijke omstandigheden bleef overigens nog binnen de perken. AFSPRAAK MINISTERS EN ZEEHAVENBEHEERDERS OP BENELUX-ZEEHAVENOVERLEG IN OOSTENDE: UITGANGSPUNTEN VOOR GEZAMENLIJKE MILIEU MAATREGELEN IN ZEEHAVENGEBIEDEN OOSTENDE De Benelux-lan den willen, als het kan samen met anderen, op de weg naar een Europees zeehavenbeleid, koplopers worden. Dat hebben de betrokken ministers van Bel gië, Nederland en Luxemburg- en de zeehavenbeheerders uit die landen, duidelijk met elkaar afgesproken op het Benelux- zeehavenoverleg, woensdag in Oostende. Men werd het in de ze tot nu toe vierde zeehaven ontmoeting ook eens over een reeks uitgangspunten voor ge zamenlijke milieumaatregelen in zeehavengebieden. In dat verband zal ook een studie wor den opgezet om bestaande re gelingen en procedures bij de vestiging van nieuwe of de uit breiding van bestaande bedrij ven zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. De Belgische minister van verkeers wezen en havenbeleid, de heer J. Ra- maekers, en zijn Nederlandse collega van verkeer en waterstaat drs. T. E. Westerterp, waren op een persconfe rentie na afloop nogal opgewekt over de bereikte resultaten. Hoewel de bei de bewindslieden nadrukkelijk verze kerden dat de oliesituatie op de agen da van het zeehavenoverlég in Oosten de niet voorkwam en er verder niet over is gerept, hebben de moeilijkhe den ongetwijfeld hun invloed op de besprekingen gehad. De Nederlandse minister maakte bijvoorbeeld duide lijk dat juist thans tegenover df landen in de wereld samenwerking met de Benelux-havens op verschil- end gebied tot stand moet men. etk Men gaat ervan uit dat een gemeen schappelijk zeehavenbeleid moet wor den gebouwd op drie criteria: non discriminatie, vrije concurrentie en kostendekking. In een toelichting op de resultaten van het gevoerde overleg zei minister Westerterp: „Het lijkt altiid alsof er niet veel vooruitgang is gehoekt- Maar het is heel wat als je steeds een stap verder kunt gaan. Tien jaar geleden was een platform voor gezamenlijk beraad zoals we dat nu hebben, nog ondenkbaar. Als we nu in de eeg de politieke rol van promotor voor een gemeenschappelijk zeehavenbeleid kunnen gaan spelen, zijn we a! een flink stuk gevorderd". En de Belgi sche minister Ramaekers voegde daar aan toe: „Als we op Europees niveau het akkoord zouden kunnen bereiken, waaraan wij hier zijn toegekomen, zou dat een fantastische stap zijn". Op deze vierde bijeenkomst in suc cessie van de ministers die de haven- zaken in portefeuille hebben en van de zeehavenbeheerders waren van Ne derlandse kant vertegenwoordigd de havens van Rotterdam, Amsterdam, de havenschappen Delfzijl, Vlissingen en Terneuzen en een aantal kleinere havens. Daarnaast de top van het departement van verkeer en water staat en de voorzitter van de commis- sie-zeehavenoverleg ir. S. A. Posthu mus. België had afgevaardigden van de havens van Antwerpen, Gent, Zeeb: rugge en Oostende. Drie criteria Van bijzonder belang werd aan het eind van het overleg de gezamenlijke resolutie geacht over .een aantal mi lieumaatregelen. Men was het erover eens dat: 1) moet worden gestreefd naar een waterdicht systeem van metingen naar lucht- en waterverontreiniging, zowel wat omvang als de kwaliteit van het net betreft; 2) er overleg moet komen om natio nale normen die in zeehavengebieden voor de milieubeschermingen worden gehanteerd, op elkaar af te stemmen; de resultaten daarvan moeten een bij drage leveren om het totale internatio nale overleg over de harmonisering van normen te stimuleren: afspraken in Benelux-verband kunnen daaraan voorafgaan; 3) op grond van bestaande en komen de wetgevingen ook zoveel mogelijk bij de bron binnen en buiten havenge bieden maatregelen worden getroffen om milieuverontreiniging te bestrijden of te voorkomen; 4) moet v/orden gestreefd naar een! verbetering van bestaande inspectie en controlemethoden, opdat die beant woorden aan gelijke- opvattingen over de naleving van afspraken. Er werden in Oostende ook nog een aantal economisch-teehnische en admi nistratieve zaken gedaan. Zo werden maatregelen genomen om verder te kunnen op de weg naar een uniform rekeningenstelsel voor de zeehavens, de harmonisatie van havenstatistieken en het invoeren van maatregelen voor de bestrijding van de verontreiniging in zeehavengebieden. Over bilaterale kwesties tussen Belgie en Nederland, zoals de aanleg van het Baalhoekka- naal en de afsnijding van de bocht van Bath in de Westerschelde, is in Oostende niet gesproken. Over deze1 aangelegenheden zullen wij binnenkort, een bespreking hebben, kondigde mi nister Westerterp aan. fiantlijn abinel-Den Uyl heeft ?rst in zijn met aftreden gedreigd: de 'kabinetskwes- j-r^owj tie stellen' heet dat ln het I parlementaire spraakgebruik. Het ging om een geschil met de twee confessionele regeringspartij en over hel dekkingsplan en bij die gelegenheid bleek het kabinet bereid om tot een bepaalde grens concessies te doen, maar in geen geval verder. De beide fractievoorzitters Aantjes en Andriessen deden ontsteld over de houding van het kabinet, met name Aantjes toonde zich bedroefd. Hij zei 'verbaasd en geschokt' te zijn en vond dat het kabinet de bewuste aangele genheid het ging om vijfendertig, miljoen in de sfeer van de vermogens belasting buiten alle proporties had getild. .Maanden zal het duren voor dat deze deuk in het vertrouwen is hersteld", sprak Aantjes bewogen. Hij herinnerde er aan dat bij de kabinets formatie zou zijn afgesproken het wa pen van de kabinetskwestie met terug houdendheid te hanteren. En daar was nu in dit geval niets van gebleken, nog altijd volgens Aantjes. Had hij geiijk? Was het gebruik van dit zwaar ste geschut niet verantwoord? Och, wat is verantwoord? Politiek is een spel met variabele regels en met wisselende mogelijkheden. In een geval als dit behoort een kabinet te overwegen hoe zij daarvan gebruik maakt en het zal zich daarbij ais regel vrijmoediger opstellen dan de fracties, die zich verzetten tegen de in het ge- ding zijnde kabinetsplannen. In der- I gelijke situaties gaat het ook vrijwel i nooit om geschillen tussen kabinet en I oppositie, maar om I strijdpunten tussen kabinet en bepaal de tegenstribbelen- de regeringspartijen. De parlementaire geschiedenis leert te dien aanzien dat do verliezende partij zich altijd bij zonder verontv/aardigd toont, ae ge schiedenis leert bovendien dat de ver- 1 lezers vaak woedend de internationa le situatie als alibi kiezen voor een terugtrekkende beweging. Omdat die 1 situatie niet opgewekt is en niet zon der gevaren durft men zo wordt dan gezegd een kabinetscrisis niet aan en daarom legt men zich morrend neer bij het dictaat van het kabinet. Dat is een vast patroon, ook deze week klopte het keurlgjes. Maar het gaat wat ver om dat spel onverant- vroprd te noemen. TTet gaat vooral daarom te ver, om- •I A dat de bezwaarde regeringsfrac tie5 AR en KVP dit kabinet beschouwen als extra-parlementair. Ze kunnen zich tamelijk onverbindend opstellen en daarmee het kabinet in een dwangpositie brengen. Zij hebben dat ook altijd tegen hun achterban gezegd: het kabinet-Den Uyl wordt niet regen elke prijs gesteund, de bin ding is vrij los. Omgekeerd hebben de progressieven steeds weer betoogd dat de ploeg-Den Uyl voor hen wel een parlementair kabinet is en dat zij daarom op voor hen essentiële punten de gezindheid van de confessionelen jegens dit kabinet zonodig zouden toetsen. Welnu, dat is hier gebeurd, hier ging het om een principieel punt, principieel voor de progressieven: een verhoging van de vermogensbelasting. In die situatie was de hoogte van het bedrag eigenlijk niet belangrijk, maar ging het er in wezen om dat men met het oog op de progressieve ach terban wilde toetsen hoever de 'pro gressieve gezindheid' bij KVP en AR ging. Nog weer anders gezegd: was de druk van de rechtervleugels in deze partijen zo sterk dat men een kabi netscrisis aandurfde? Gelet op de voorgeschiedenis van dit kabinet kan men het stellen van de kabinetskwes tie moeilijk als onverantwoord betite len. Wel kan men zeggen dat het kabinet hier hard en fors heeft ge speeld. \X7iegel heeft deze kwestie politiek juist getaxeerd. Hij betoogde dat de confessionele regeringspartijen door de knieën waren gegaan: „We zien nu wat de woorden van de KVP waard zijn als het kabinet de duim schroeven aandraait", riep hij uit. Daarom ging het inderdaad: dit kabi net heeft de mogelijkheid om op een reeks punten van het regeringsbeleid, die juist voor de confessionele part ners moeilijk liggen, de duimschroe ven aan te draaien. In de toekomst zal dat vermoedelijk nog wel meer gebeuren en daarbij zal in feite steeds weer v/orden uitgetest hoe de rechter- en de linkervleugels van de confessio nele partijen zich opstellen. Voor KVP- en AR-fractievoorzitters een on aangenaam spel. maar het kan nu eenmaal gespeeld worden. En iedere keer als de kabinetskwestie wordt ge steld zullen zij zeggen 'verbaasd, ge schokt en bedroefd' te zijn en zullen ze betogen dat het kabinet een be paalde zaak "buiten proporties' heeft getild. Dat moeten ze wel doen tegen over dat deel van hun achterban die dit kabinet liever niet ziet. Nee, onverantwoord was het stellen van de kabinetskwesrie zeker niet. Maar of het verstandig was? Of lie ver: of het verstandig zal zijn voor het kabinet om steeds weer na te gaan of de confessionelen wel zuiver op de progressieve graat zijn? We geloven dat die vraag ontkennend moet wor den bean tv/oord: de basis van de pro gressieve partijen in de huidige twee de kamer is niet zo fors dat men zich kan permitteren de confessionelen te veel in het harnas te jagen. De bijeenkomst die voor woensdag was belegd tussen de Egyptische en Israëlische generaals is op verzoek van Israël 24 uur uitgesteld, zo heeft een VN-woordvoerder meegedeeld. De bij eenkomst is nu vastgesteld op vanoch tend (10.00 uur onze tijd).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1