PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Steun uit de tweede kamer
ONTWERP-MACHTIGINGSWET
VOOR ARBEIDSVOOR WA ARDEN
Bij inrichting Grevelingenbekken
rekening houden met natuurgebieden
Minister: nog geen beslissing over indiening
Schepen in nood
en één dode door
zeer zware storm
NOODTOESTAND IN ENGELAND
Advies gevraagd
over sluitingsdagen
voor bedrijven
.rant
federatie
Rijksbureau
216e jaargang - nummer 269
Woensdag 14 november 1973
STEUN DE ACTIE
NATUURBEHOUD
Los de puzzel op in
de PZC von zaterdag
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG Het kabinet
heeft gisteravond van de
meerderheid van de tweede
kamer steun gekregen voor
de invoering van een machti
gingswet voor bindende ar
beidsvoorwaarden.
De KVP'er Van der Gun zei van
mening te zijn dat de noodwet niet
alleen moet worden voorbereid
maar ook moet worden ingediend.
Hij juichte het toe dat de regering
nu de eigen verantwoordelijkheid
waar wil maken en daarvoor het
kader wil scheppen. Voortzetting'
van het cao-overleg in de bedrijfs
takken achtte hij onjuist, omdat
de cao's niet alle op hetzelfde tijd
stip worden vernieuwd wat tot
rechtsongelijkheid zal leiden als de
regering eenmaal tot ingrijpen be
sluit.
Wieldraaijer zei namens de PvdA dat
het probleem terecht met grote
voorzichtigheid wordt aangepakt.
„We staan geen hoera te roepen bij
de noodwet, maar de economische
situatie is uitermate moeilijk". De
PPR, gesteund door D'66, PvdA en
PSP, kwam met een motie waarin
volledige openbaarheid van inko
mens en vermogens wordt ge
vraagd. VVD-woordvoerder Van
Aardenne heeft met geen woord
gerept of deze fractie voor of tegen
het plan van het kabinet om via
een noodwet lonen en prijzen aan
banden te leggen, zal zijn.
Sierk Keuning (ds'70) wilde, evenals
dr. Kruisinga (chu) wel wat meer
over de machtigingswet weten. Hoe
gaat deze wet er uit zien, vallen de
niet-cao-lonen er ook onder en dient
de minister het wetsontwerp ook
in, zo vroeg hij. Echte afweging van
de voornemens is voor DS'70 onmo
gelijk. Keuning gaf de voorkeur aan
zijn in een vroeger stadium gedane
voorstel om alle inkomens te be
vriezen.
MINISTER BOERSMA
DEN HAAG Het kabinet heeft besloten een ontwerp-machtigingswet te laten voorbereiden
- met de mogelijkheid om bindende arbeidsvoorwaarden te kunnen opleggen ten behoeve van werk
nemers in het particuliere bedrijfsleven, van ambtenaren en daarmee vergelijkbare groepen en van
andere inkomensgroepen. Minister Boersma van sociale zaken deelde dit dinsdag mee in de twee
de kamer tijdens de behandeling van de begroting van sociale zaken.
meent de minister. Drs. Boersma zei
somber gestemd te zijn over de eco-i
nomische gevolgen van de olieboycot)
hoewel hij nadrukkelijk ontkende met
de aangekondigde maatregelen de vak
bonden die nu met het cao-overleg
Nog teen beslissing is genomen
(rent de indiening van een dergelijk
ontwerp, nocht omtrent het eventuele
gebruik van de in het wetsontwerp
voorziene bevoegdheden. Daarover zal
op een later tijdstip worden beslist,
nadat ook hierover met de betrokken
organisaties overleg is gevoerd en
maatregelen nadere voorstellen aan
de kamer kunnen worden gedaan. Bij
dit nadere overleg zullen met betrek-
'fdng tot de inhoud van eventuele
maatregelen punten aan de orde ko
men als de drempel en de vloer in de
eeld de
_iandag
5 november jl. bereikte voorlopige
il akkoord zal mede als uit-
ant voor dit overleg bunnen
de gewestelijke
zullen de komende
fa nadere richtlijnen krijgen om
swrfcomen dat er ontslagen vallen
tor de olieboycot. Dit om gebruik of
mzonrik van de situatie in het Midden
(telen te voorkomen, zei de minis
ter, Over enkele weken zal het babi-
net de Kamer een nota zenden waarin
m gevolgen van de olieboycot voor
onze nationale economie zullen wor
tel opgesomd. Hierover zal, zoals
ftes de Stichting van de Arbeid is
tejofa. een nader gesprek tussen re
pte en bedrijfsleven plaatsvinden,
-n ceze nota zal het kabinet tevens
Keasvoornemens opsommen die dan
cos es oaas kunnen vormen voor de
-^regelen die de regering via de
—o.angswet zal kunnen
®oersma zei dinsdag
en de vakbeweging en de werkge-
Vm „et kablnet na het misluk-
bet verleg werden gehoord
mSGS1*** de opvattingen
ra tte Mleidsvoomemens had uiteen-
n et hüzonder betreurd
L ^evers hun voorzitters
te(wS,kunnen volgen. Zij heb-
KSË ^Wjnlijk een hypo-
od feL-i?°P_.het sociaal klimaat
dat hii" ®lênmJn"' De minister zei
Jüets.meer voor voelt
W3Sen de partij"
- 0- tafei te brengen. .„Als je een
s~ te kS n. f1»»
zrdsfcvto-ff» ."et meer"- De
.- -nat net ook met aantrekke-
uitgevochten wor-
iooiimel
I hield dSel5™ sociale zaken
fete Wfi dat "e noouwet-
te, noz fMn-Jl voorbereid maar
r>tedaad^n^Jftstaat oi wet
moSJ:J?orben gebruikt. Een
BÜP® heeft dei^L?m '-e saan in-
met. .Als ik
testemnte tassen1** van over"
na TakbewpjÏÏf^ de voorzitters
'bassen z0Tp| werkgevers zou
J -3 '«voKdh^p^. b!ÏÏk malven van
W Hij zaT^®. ^dus de minis-
aan ook geen enkele kans
Het kabinet houdt zich tevens bezig
met het ontslagbeleid en het beleid
inzake de tijdelijke werktijdverkorting
c.q. nul-urenregeling, welk instrument
in de huidige situatie ongetwijfeld een
belangrijke functie kan vervullen, zo
HOLWERD Door de zeer hoge
waterstand een gevolg van de
zware storm werd de pier van
het Fries Holwerd gistermiddag
volledig van de bewoonde wereld
afgesloten. Een aantal bootpassa
giers moest zich noodgedwongen
uren in het hotel op het eind van
de pier ophouden. Familieleden
probeerden bij laagwater de inge-
slotenen te bereiken.
(Van onze parlementaire redactie) I
DEN HAAG Alt stichting: van
de Arbeid akkoord gaat. zullen alle
bedrijven op 21 en 21 december in
het kader van de actie tot besparing
van energie, gesloten zijn. De 21e is
de maandag voor Kerstmis en de 31e
is maandag (oudejaarsdag). Het be
drijfsleven zou dan pas weer op 2
januari gaan draaien.
Minister Boersma deelde in de
Tweede Kamer mede dat hij over
deze zaak een zogenaamd gericht ad
vies aan de Stichting van de Arbeid
had gevraagd, maar hij blijft buiten
de vraag of de bedrijven ook zouden
moeten sluiten op 27 en 28 december.
Dat zijn de twee werkdagen na Kerst
mis. Die beslissing laat hij aan het
bedrijfsleven zelf over.
In de adviesaanvrage van minister
Boersma is wèl de vraag voorgelegd
of de verloren werkdagen op 24 en 31
december ingehaald zouden moeten
worden door overwerk of door hetj
verplicht opnemen van snipperdagen.'
Deze week. of anders de volgende
week. komt de regering nog een keer
met de Stichting van de Arbeid sa
men Het mislukte overleg over het
centraal akkoord zal daarbij niet op
de agenda staan maar er zal uitslui
tend gepraat worden over de gevolgen
van de oliecrisis. Minister Boersma
verwacht overigens dat de Stichting
van de Arbeid vóórdat het nieuwe
gesprek plaats zal vinden, geantwoord
zal hebben op zijn adviesaan
vraag.
(Zie slot pagina 3 kolom 5)
Sluisdeur in Dollard begaf het bijna
DEN HAAG (ANP) De zeer zware storm, die gisteren over Ne
derland trok, heeft tot dusver één slachtoffer geëist. Op de Noord
zee raakten verschillende schepen in moeilijkheden, de distric
ten Harlingen en Delfzijl stelden beperkte dijkbewaking in en de
veerdiensten naar de Waddeneilanden werden gestaakt.
Aan het Scholtenskanaal in Klaziena-
veen viel de 31-jarige kapper W. Bolk
door een harde rukwind van zijn
fiets. Hij kwam met zijn hoofd op het
wegdek terecht en liep zulke zware
verwondingen op dat hij ter plaatse
overleed.
De storm zweepte het water in de
Dollard zo hoog op, dat de sluisdeu
ren in het Groningse Nieuw Statenzijl
het dreigden te begeven. Men heeft
daarop de reservevloeddeuren in ge
bruik gesteld. Omstreeks vier uur 's
middags was het water weer zover
gezakt, dat het gevaar was geweken.
De sluisdeuren bleken uit hun verband
te zijn gerukt.
Schepen
Ste tesloten, onder
4a to; «^~aar,den- toe te tre-
4 te federatie van
'-centrales, (pag. 3).
GJiebureau
Sta», uit zeerad op
H!,S,6,7en9
J®* en buitenlands
2'SopW.l,3,9enn
15
17
Op de Noordzee raakten verschillende
kleinere schepen in moeilijkheden.
Dinsdagmiddag kreeg de Nederlandse
kustvaarder Hondsbosch (217 brt) te
kampen met zware slagzij ter hoogte
van het REM-eiland. Even over zessen
dinsdagavond werden de drie opvaren
den van het schip, die in een reddings
boot ronddreven, aan boord genomen
van de sleepboot Titan, die met de
reddingboot Johanna Louise uit IJ-
muiden was uitgevaren om hulp te
verlenen. De Titan zou proheren het
schip op sleeptouw te nemen.
Het Cypriotische vrachtschip 'Kappa
Junior' van 2002 brt kwam gistermor
gen 20 rnijl ten noordoosten van het
lichtschip 'Noordhinder' in ernstige
moeilijkheden door een beschadiging
aan het roer. Doordat de bemanning
erin slaagde het roer weer onder 1
controle te krijgen kon de kapitein
zijn schip in de loop van de middag
veilig de haven van VIaardingen bin
nenloodsen.
De Deense kustvaarder 'Balka-Ownu'
van 300 brt verkeerde enige tijd in
moeilijkheden door een zware slagzij
van 50 tot 60 graden. De zes opvaren
den durfden het schip niet te verlaten
omdat zij alleen de beschikking had
den over een rubberboot die zij in het
noodweer slechts in het uiterste geval
wilden gebruiken. In de loop van het
middag werd het noodverkeer voor de
"Balka' opgeheven.
Het Oostduitse vrachtschip Tessin
heeft dinsdagmiddag voor de kust bij.
IJmuiden twaalf containers verloren
met nog onbekende inhoud. De scheep
vaart is via radio Scheveningen voor
de mogelijk drijvende obstakels ge
waarschuwd.
Door de hoge waterstand en het zware
weer moesten de veerdiensten op Vlie
land. Ameland. Terschelling en Schier
monnikoog worden gestaakt. De boot
van Ameland, onverrichterzake terug
gekeerd van het vasteland, heeft enige
uren moeten wachten voor de passa
giers op Ameland konden uitstappen.
DOOR DREIGEND TEKORT AAN ENERGIE
LONDEN (AFP, UPI, GPD) De Britse regering heeft dinsdag de
noodtoestand afgekondigd om het hoofd te kunnen bieden aan
een dreigend tekort aan energie. Op grond van deze maatregel is
een uit drie fasen bestaand program bekendgemaakt, waarvan
de derde fase een benzinedistributie inhoudt. Volgens een rege
ringswoordvoerder is een dergelijke distributie echter nog niet
ophanden. Londense kranten voorspelden evenwel dat maandag
a.s. de bonkaarten aan het publiek zullen worden uitgereikt. De
kaarten zijn al toegezonden aan de postkantoren in het gehele
land.
3e eerste fase van het program
dinsdagavond is ingegaan, houdt
beperking met 10 procent in van
energie- en brandstofgebruik van alle
regeringsbureaus en genationaliseerde
bedrijven. De regering vraagt het pu
bliek hetzelfde te doen. De volgende
fase komt neer op een bepaling tot
beperking van de brandstofvoorraden
die de tussenhandel ontvangt. Daarna
volgt een distributiesysteem. De mi
nister van binnenlandse zaken, Robert
Carr, verzekerde echter in het Lager
huis dat alleen maatregelen zullen
worden genomen die strikt noodzake
lijk zijn.
blemen tot de beslissing van
servatieve regering onder premier Ed
ward Heath geleid. Sinds maandag
weigeren de 270.000 Britse mijnwer
kers overwerk te verrichten waardoor
naar verwachting per week 500.000
ton kolen minder zal worden geprodu
ceerd. De mijnwerkers willen hoger
loon. Om aan dezelfde eis kracht bij
ie zetten willen ook de werknemers
in de elektriciteitscentrales geen over
werk meer doen. Een andere tegenval
ler voor de regering is de toeneming
van het tekort op de handeLsbaians
tot 298 miljoen pond in oktober
het grootste deficit uit de gescheide-
nis van het land.
Onwilligheid
Deze ongunstige cijfers worden
voor een groot deel veroorzaakt, door
de steeds verder om zich heen grij-
(Zie slot pagina 3 kolom 2
STAATSSECRETARIS MEIJER (CRM)
VAN WERKZAAMHEDEN OP PLAAT
BIJ HET BEGIN
VAN OUDE TONGE:
„GREVELINGEN
HERBERGT BELANGRIJKE
NATUURGEBIEDEN"
BRUINISSE Staatssecreta
ris W. Meijer van het ministerie
van erm heeft dinsdag duidelijk
gemaakt, dat bij de inrichting
van het Grevelingenbekken, ter
dege rekening zal worden ge
houden met de wensen van de
natuurbeschermers. De onder
minister gaf dinsdagmiddag het
officiële startsein voor de werk
zaamheden op de Plaat van
Oude Tonge. Dit betekent, dat
de ontwikkeling van de Greve-
lingen nu op gang is gekomen.
Op een bijeenkomst in het Grevelin-
genrestaurant bij Bruinisse zei staats
secretaris Meijer onder meer: „Op
grond van recente onderzoekingen
kan met nog meer redenen dan in het
verleden worden aangevoerd, dat het
Grevelingenbekken een aantal belang
rijke zowel bestaande als poten
tiële natuurgebieden herbergt.
van de
Grevelingen de natuurbeschermings
wet dient te worden toegepast". Hij'
voegde daartoe toe: „Dit houdt wel
in. dat het totale recreatieve gebeuren
moet worden afgestemd op het draag
vermogen van het Grevelingenbekken
als natuurgebied. Een draagvermogen,
dat ook per gebiedsdeel verschillend
zijn".
De inrichting van de Plaat van Oude
Tongc beslaat het noordwestelijk deel,
dat langs de Grevelingendam is droog
gevallen. Het gebied heeft een opper
vlakte van ongeveer zeventig hectare,
en een lengte van bijna 3,5 kilometer.
Omdat de weg over de Grevelingen
dam deel uitmaakt van een niet onbe
langrijke verkeersader, kunnen de mo
gelijkheden die de plaat biedt, worden
benut om er een aanzienlijk aantal
recreanten op te vangen. Geschat
wordt, dat de Plaat van Oude Tonge
op een mooie zomerzondag zo'n vijf
duizend recreanten trekt.
De uitvoering van het plan bestaat uit
drie onderdelen. De eerste fase omvat
het maken van oeverversterkingen en
de grondwerken, met het inzaaien en
het inplanten. Het tweede deel heeft
betrekking op de aanleg van een on-
sluitingsweg en van parkeerterreinen.
Als derde onderdeel staat de bouw
van toiletten en een kiosk op het
werkprogramma.
Gunstige ligging
De staatssecretaris schilderde de Gre
velingen af als een stuk natuur 'nog
onberoerd door de snel om zich heen
grijpende processen van de verstede
lijking'. „In de Grevelingen kan men
de grootsheid, de ruimte en de onge
reptheid van een stuk natuur nog
volop beleven". Vandaar, dat staatsse
cretaris Meijer hei woord 'inrichting"
uitdrukkelijk tussen aanhalingstekens
wilde plaatsen. „Want het kan immers
niet in de bedoeling liggen van een
departement, dat zijn beleid richt op
natuurbehoud en openluchtrecreatie,
om door inrichting het natuurlijke
gegeven van dit gebied aan te tasten".
De heer Meijer wees op de gunstige
ligging van het gebied. .He Grevelin
gen is centraal in de delta gelegen:
het verst verwijderd van de randstad
enerzijds en Antwerpen anderzijds".
Wat later merkte de onderminister
op, dat de Grevelingen primair als
natuurgebied beschouwd moet wor
den, waarin de recreatieve ontwikke
ling een plaats dient te krijgen.
De heer Meijer ontvouwde voor de
vele genodigden onder wie de com
missarissen van de koningin in Zee
land en Zuid-Holland, mr. J. van
Aartsen en mr. M. Vrolijk, gedeputeer
de A. L. van Geesbergen en een aantal
CZie slot pagina 6 kolom 1X
Jjantlijn
De minister van economi
se ho zaken heeft desa
week een rijksbureau voor
aardolleprodlikten in het le
ven geroepen en daarmee
voor de oudere gene ratio een
bekende naam in de herinne
ring teruggebracht. In en na de oor
logsjaren waren er tientallen van der
gelijke rijksbureaus en ze werkten op
allerlei gebied, met name waren be
last met een redelijke verdeling van
schaarse grondstoffen. Olie dreigt nu
schaars te worden met als gevolg dat
een eerste stap is gezet op de weg naar
een verdeling van overheidswege: de
instelling van een riv'.scbureau. Voorlo
pig nog een voorzorgsmaatregel, op dit
ogenblik is het nog niet nodig dat het
bureau een distributieorganisatie tot
stand brengt, zó hoog is de nood nog
niet gestegen. Toch rijst de vraag of
een distributiestelsel niet reed» nu in
de beschouwingen moet worden be
trokken met name op overwegingen
van billijkheid. Is er op dit ogenblik
wel sprake van een billijke verdeling
over alle Nederlanders var. de last. die
een gevolg is van de huidige olieboy
cot?
Men hoort daarover weinig gemor.
Er is een zekere solidariteit in
Nederland: het overgrote deel van de
bevolking begrijpt gelukkig dat er iets
moet worden gedaan en daarom wordt
zonder veel bezwaar akkoord ge
gaan met de autovrije zondag. Er
komt bij dat menigeen deze nieu
we vorm van zondagsrust als
een opluchting ervaart, de gewel
dige verkeersintensiteit is verdwe
nen, het aantal verkeersongevallen is
vrijwel tot nul gedaald en men leert
weer op een andere
manier de zondag te
besteden. Dat zijn
inderdaad een aan
tal gegevens, maar
het zijn geen vaste
gegevens. We zitten op dit ogenblik
in het najaar, de winter staat voor ae
deur, de neiging om er op uit te trek
ken is niet erg groot. Dat blijft echter
niet zo: er komt een moment waarop
menigeen weer wat ambulant wil zijn,
met name in het weekend. Het hoeft
dan nog niet om grote tochten te gaan,
maar men wil er even uit, al was het
alleen maar om wat langs het strand
te wandelen of naar de dierentuin in
Antwerpen te gaan. Dit soort overwe
gingen zal met name te eniger tijd een
rol gaan spelen bij mensen, die de auto
uitsluitend hebben om er in het week
end mee te rijden. Vermoedelijk een
tamelijk grote categorie.
tijd de vraag worden gesteld in
hoeverre de lasten van de olieboycot
billijker kunnen worden verdeeld dan
alleen met de invoering van een auto
vrije zondag. We gaan er nu gemaks
halve van uit dat de situatie niet zo
ernstig worden zal dat particulier ver
voer helemaal verboden behoort te
worden. Als die fase bereikt wordt, is
sprake van een zodanige noodtoestand
dat opvattingen over pleziertochtjes
'voos gebeuzel ziin geworden. Wanneer
echter ae situatie geheel kan worden
opgevangen met de soort maatregelen
die nu van kracht zijn, dan komt bin
nen enige tijd de "oillijkheiasvraag*
zonder twijfel aan de orde. Er is maar
één zonnige zondag voor nodig. Men
kan immers nauwkeurig berekenen
hoeveel besparing autovrije zondagen
opleveren en op grond daarvan kan
men bepleiten dezelfde besparing tot
stand te brengen via een distributiesy
steem. Iedereen kan dan zelf uitmaken
hoe hij zijn toegewezen voorraad ge
bruikt.
Uiteraard zijn dit soort bespiegelin
gen nogal theoretisch: het is makke
lijker te praten over een distributie
dan ze in te voeren. Er is een vrij groot
ambtenarenapparaat nodig, de contro
le is niet eenvoudig er ontstaat on
middellijk een zwarte markt en de
administratieve rompslomp voor de
handel is afschuwelijk. Oudere winke
liers krijgen nog nachtmerries als ze
terugdenken aan de distributie uit de
oorlogsjaren: de ingeleverde bonnen
moesten op vellen worden geplakt en
Ingeleverd en op grond daarvan kregen
zij weer hun toewijzing. Er waren al
tijd tekorten tussen ae ingeleverde
bonnen en de werkelijk afgeleverde
waren: vooral slagers hadden daar mee
te kampen, ze liepen gevaar enige tijd
te worden uitgesloten. Het is dan ook
heel wat makkelijker om ten aanzien
van benzine gewoon autovrije zonda
gen in te voeren. Maar nogmaals: dat
kan in een bepaalde periode, maar niet
gedurende het hele jaar. Men behoeft
alleen maar aan de toeristenindustrie
te denken: autovrije zondagen in voor
jaar en zomer zouden voor hotels, pea-
slons en restaurants een belangrijke,
zelfs funeste terugslag tot gevolg heb
ben.
V 7oorlopig zal moeten worden afge-
V wacht hoe met name de olieboycot
zich ontwikkelt. Blijft zij de komende
maanden onverminderd van kracht,
dan zullen vermoedelijk heel andere,
-. eel dwingender maatregelen nodig
zijn dan alleen maar een autovrije zon
dag. Vooral in dat geval za3 echter
moeten blijken hoe het eigenlijk pre
cies is met de veelgeprezen Europese
solidariteit van de Negen. De geruch
ten gaan dat er achter de gesloten deu
ren in Brussel te dien aanzien wel dege
lijk allerlei afspraken zijn gemaakt,
maar dat daarover wordt gezwegen
met het oog op de Arabische landen.
Vandaar dat iedereen met name Ne
derland zo makkelijk akkoord kon
gaan met het communiqué over het
Midden-Oosten. Te dien aanzien heeft
deze week de Franse minister van bui
tenlandse zaken een felle uitval gedaan
naar de Verenigde Staten en naar Rus
land: zij doen in de Midden-Oosterv
crisis alsof zij het alleen te vertellen
hebben, betoogde hij. In één adem riep
deze minister Europa tot groter eet>
Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1X