PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Steun uit de tweede kamer ONTWERP-MACHTIGINGSWET VOOR ARBEIDSVOOR WA ARDEN Bij inrichting Grevelingenbekken rekening houden met natuurgebieden Minister: nog geen beslissing over indiening Schepen in nood en één dode door zeer zware storm NOODTOESTAND IN ENGELAND Advies gevraagd over sluitingsdagen voor bedrijven .rant federatie Rijksbureau 216e jaargang - nummer 269 Woensdag 14 november 1973 STEUN DE ACTIE NATUURBEHOUD Los de puzzel op in de PZC von zaterdag (Van onze redactie economie) DEN HAAG Het kabinet heeft gisteravond van de meerderheid van de tweede kamer steun gekregen voor de invoering van een machti gingswet voor bindende ar beidsvoorwaarden. De KVP'er Van der Gun zei van mening te zijn dat de noodwet niet alleen moet worden voorbereid maar ook moet worden ingediend. Hij juichte het toe dat de regering nu de eigen verantwoordelijkheid waar wil maken en daarvoor het kader wil scheppen. Voortzetting' van het cao-overleg in de bedrijfs takken achtte hij onjuist, omdat de cao's niet alle op hetzelfde tijd stip worden vernieuwd wat tot rechtsongelijkheid zal leiden als de regering eenmaal tot ingrijpen be sluit. Wieldraaijer zei namens de PvdA dat het probleem terecht met grote voorzichtigheid wordt aangepakt. „We staan geen hoera te roepen bij de noodwet, maar de economische situatie is uitermate moeilijk". De PPR, gesteund door D'66, PvdA en PSP, kwam met een motie waarin volledige openbaarheid van inko mens en vermogens wordt ge vraagd. VVD-woordvoerder Van Aardenne heeft met geen woord gerept of deze fractie voor of tegen het plan van het kabinet om via een noodwet lonen en prijzen aan banden te leggen, zal zijn. Sierk Keuning (ds'70) wilde, evenals dr. Kruisinga (chu) wel wat meer over de machtigingswet weten. Hoe gaat deze wet er uit zien, vallen de niet-cao-lonen er ook onder en dient de minister het wetsontwerp ook in, zo vroeg hij. Echte afweging van de voornemens is voor DS'70 onmo gelijk. Keuning gaf de voorkeur aan zijn in een vroeger stadium gedane voorstel om alle inkomens te be vriezen. MINISTER BOERSMA DEN HAAG Het kabinet heeft besloten een ontwerp-machtigingswet te laten voorbereiden - met de mogelijkheid om bindende arbeidsvoorwaarden te kunnen opleggen ten behoeve van werk nemers in het particuliere bedrijfsleven, van ambtenaren en daarmee vergelijkbare groepen en van andere inkomensgroepen. Minister Boersma van sociale zaken deelde dit dinsdag mee in de twee de kamer tijdens de behandeling van de begroting van sociale zaken. meent de minister. Drs. Boersma zei somber gestemd te zijn over de eco-i nomische gevolgen van de olieboycot) hoewel hij nadrukkelijk ontkende met de aangekondigde maatregelen de vak bonden die nu met het cao-overleg Nog teen beslissing is genomen (rent de indiening van een dergelijk ontwerp, nocht omtrent het eventuele gebruik van de in het wetsontwerp voorziene bevoegdheden. Daarover zal op een later tijdstip worden beslist, nadat ook hierover met de betrokken organisaties overleg is gevoerd en maatregelen nadere voorstellen aan de kamer kunnen worden gedaan. Bij dit nadere overleg zullen met betrek- 'fdng tot de inhoud van eventuele maatregelen punten aan de orde ko men als de drempel en de vloer in de eeld de _iandag 5 november jl. bereikte voorlopige il akkoord zal mede als uit- ant voor dit overleg bunnen de gewestelijke zullen de komende fa nadere richtlijnen krijgen om swrfcomen dat er ontslagen vallen tor de olieboycot. Dit om gebruik of mzonrik van de situatie in het Midden (telen te voorkomen, zei de minis ter, Over enkele weken zal het babi- net de Kamer een nota zenden waarin m gevolgen van de olieboycot voor onze nationale economie zullen wor tel opgesomd. Hierover zal, zoals ftes de Stichting van de Arbeid is tejofa. een nader gesprek tussen re pte en bedrijfsleven plaatsvinden, -n ceze nota zal het kabinet tevens Keasvoornemens opsommen die dan cos es oaas kunnen vormen voor de -^regelen die de regering via de —o.angswet zal kunnen ®oersma zei dinsdag en de vakbeweging en de werkge- Vm „et kablnet na het misluk- bet verleg werden gehoord mSGS1*** de opvattingen ra tte Mleidsvoomemens had uiteen- n et hüzonder betreurd L ^evers hun voorzitters te(wS,kunnen volgen. Zij heb- KSË ^Wjnlijk een hypo- od feL-i?°P_.het sociaal klimaat dat hii" ®lênmJn"' De minister zei Jüets.meer voor voelt W3Sen de partij" - 0- tafei te brengen. .„Als je een s~ te kS n. f1»» zrdsfcvto-ff» ."et meer"- De .- -nat net ook met aantrekke- uitgevochten wor- iooiimel I hield dSel5™ sociale zaken fete Wfi dat "e noouwet- te, noz fMn-Jl voorbereid maar r>tedaad^n^Jftstaat oi wet moSJ:J?orben gebruikt. Een BÜP® heeft dei^L?m '-e saan in- met. .Als ik testemnte tassen1** van over" na TakbewpjÏÏf^ de voorzitters 'bassen z0Tp| werkgevers zou J -3 '«voKdh^p^. b!ÏÏk malven van W Hij zaT^®. ^dus de minis- aan ook geen enkele kans Het kabinet houdt zich tevens bezig met het ontslagbeleid en het beleid inzake de tijdelijke werktijdverkorting c.q. nul-urenregeling, welk instrument in de huidige situatie ongetwijfeld een belangrijke functie kan vervullen, zo HOLWERD Door de zeer hoge waterstand een gevolg van de zware storm werd de pier van het Fries Holwerd gistermiddag volledig van de bewoonde wereld afgesloten. Een aantal bootpassa giers moest zich noodgedwongen uren in het hotel op het eind van de pier ophouden. Familieleden probeerden bij laagwater de inge- slotenen te bereiken. (Van onze parlementaire redactie) I DEN HAAG Alt stichting: van de Arbeid akkoord gaat. zullen alle bedrijven op 21 en 21 december in het kader van de actie tot besparing van energie, gesloten zijn. De 21e is de maandag voor Kerstmis en de 31e is maandag (oudejaarsdag). Het be drijfsleven zou dan pas weer op 2 januari gaan draaien. Minister Boersma deelde in de Tweede Kamer mede dat hij over deze zaak een zogenaamd gericht ad vies aan de Stichting van de Arbeid had gevraagd, maar hij blijft buiten de vraag of de bedrijven ook zouden moeten sluiten op 27 en 28 december. Dat zijn de twee werkdagen na Kerst mis. Die beslissing laat hij aan het bedrijfsleven zelf over. In de adviesaanvrage van minister Boersma is wèl de vraag voorgelegd of de verloren werkdagen op 24 en 31 december ingehaald zouden moeten worden door overwerk of door hetj verplicht opnemen van snipperdagen.' Deze week. of anders de volgende week. komt de regering nog een keer met de Stichting van de Arbeid sa men Het mislukte overleg over het centraal akkoord zal daarbij niet op de agenda staan maar er zal uitslui tend gepraat worden over de gevolgen van de oliecrisis. Minister Boersma verwacht overigens dat de Stichting van de Arbeid vóórdat het nieuwe gesprek plaats zal vinden, geantwoord zal hebben op zijn adviesaan vraag. (Zie slot pagina 3 kolom 5) Sluisdeur in Dollard begaf het bijna DEN HAAG (ANP) De zeer zware storm, die gisteren over Ne derland trok, heeft tot dusver één slachtoffer geëist. Op de Noord zee raakten verschillende schepen in moeilijkheden, de distric ten Harlingen en Delfzijl stelden beperkte dijkbewaking in en de veerdiensten naar de Waddeneilanden werden gestaakt. Aan het Scholtenskanaal in Klaziena- veen viel de 31-jarige kapper W. Bolk door een harde rukwind van zijn fiets. Hij kwam met zijn hoofd op het wegdek terecht en liep zulke zware verwondingen op dat hij ter plaatse overleed. De storm zweepte het water in de Dollard zo hoog op, dat de sluisdeu ren in het Groningse Nieuw Statenzijl het dreigden te begeven. Men heeft daarop de reservevloeddeuren in ge bruik gesteld. Omstreeks vier uur 's middags was het water weer zover gezakt, dat het gevaar was geweken. De sluisdeuren bleken uit hun verband te zijn gerukt. Schepen Ste tesloten, onder 4a to; «^~aar,den- toe te tre- 4 te federatie van '-centrales, (pag. 3). GJiebureau Sta», uit zeerad op H!,S,6,7en9 J®* en buitenlands 2'SopW.l,3,9enn 15 17 Op de Noordzee raakten verschillende kleinere schepen in moeilijkheden. Dinsdagmiddag kreeg de Nederlandse kustvaarder Hondsbosch (217 brt) te kampen met zware slagzij ter hoogte van het REM-eiland. Even over zessen dinsdagavond werden de drie opvaren den van het schip, die in een reddings boot ronddreven, aan boord genomen van de sleepboot Titan, die met de reddingboot Johanna Louise uit IJ- muiden was uitgevaren om hulp te verlenen. De Titan zou proheren het schip op sleeptouw te nemen. Het Cypriotische vrachtschip 'Kappa Junior' van 2002 brt kwam gistermor gen 20 rnijl ten noordoosten van het lichtschip 'Noordhinder' in ernstige moeilijkheden door een beschadiging aan het roer. Doordat de bemanning erin slaagde het roer weer onder 1 controle te krijgen kon de kapitein zijn schip in de loop van de middag veilig de haven van VIaardingen bin nenloodsen. De Deense kustvaarder 'Balka-Ownu' van 300 brt verkeerde enige tijd in moeilijkheden door een zware slagzij van 50 tot 60 graden. De zes opvaren den durfden het schip niet te verlaten omdat zij alleen de beschikking had den over een rubberboot die zij in het noodweer slechts in het uiterste geval wilden gebruiken. In de loop van het middag werd het noodverkeer voor de "Balka' opgeheven. Het Oostduitse vrachtschip Tessin heeft dinsdagmiddag voor de kust bij. IJmuiden twaalf containers verloren met nog onbekende inhoud. De scheep vaart is via radio Scheveningen voor de mogelijk drijvende obstakels ge waarschuwd. Door de hoge waterstand en het zware weer moesten de veerdiensten op Vlie land. Ameland. Terschelling en Schier monnikoog worden gestaakt. De boot van Ameland, onverrichterzake terug gekeerd van het vasteland, heeft enige uren moeten wachten voor de passa giers op Ameland konden uitstappen. DOOR DREIGEND TEKORT AAN ENERGIE LONDEN (AFP, UPI, GPD) De Britse regering heeft dinsdag de noodtoestand afgekondigd om het hoofd te kunnen bieden aan een dreigend tekort aan energie. Op grond van deze maatregel is een uit drie fasen bestaand program bekendgemaakt, waarvan de derde fase een benzinedistributie inhoudt. Volgens een rege ringswoordvoerder is een dergelijke distributie echter nog niet ophanden. Londense kranten voorspelden evenwel dat maandag a.s. de bonkaarten aan het publiek zullen worden uitgereikt. De kaarten zijn al toegezonden aan de postkantoren in het gehele land. 3e eerste fase van het program dinsdagavond is ingegaan, houdt beperking met 10 procent in van energie- en brandstofgebruik van alle regeringsbureaus en genationaliseerde bedrijven. De regering vraagt het pu bliek hetzelfde te doen. De volgende fase komt neer op een bepaling tot beperking van de brandstofvoorraden die de tussenhandel ontvangt. Daarna volgt een distributiesysteem. De mi nister van binnenlandse zaken, Robert Carr, verzekerde echter in het Lager huis dat alleen maatregelen zullen worden genomen die strikt noodzake lijk zijn. blemen tot de beslissing van servatieve regering onder premier Ed ward Heath geleid. Sinds maandag weigeren de 270.000 Britse mijnwer kers overwerk te verrichten waardoor naar verwachting per week 500.000 ton kolen minder zal worden geprodu ceerd. De mijnwerkers willen hoger loon. Om aan dezelfde eis kracht bij ie zetten willen ook de werknemers in de elektriciteitscentrales geen over werk meer doen. Een andere tegenval ler voor de regering is de toeneming van het tekort op de handeLsbaians tot 298 miljoen pond in oktober het grootste deficit uit de gescheide- nis van het land. Onwilligheid Deze ongunstige cijfers worden voor een groot deel veroorzaakt, door de steeds verder om zich heen grij- (Zie slot pagina 3 kolom 2 STAATSSECRETARIS MEIJER (CRM) VAN WERKZAAMHEDEN OP PLAAT BIJ HET BEGIN VAN OUDE TONGE: „GREVELINGEN HERBERGT BELANGRIJKE NATUURGEBIEDEN" BRUINISSE Staatssecreta ris W. Meijer van het ministerie van erm heeft dinsdag duidelijk gemaakt, dat bij de inrichting van het Grevelingenbekken, ter dege rekening zal worden ge houden met de wensen van de natuurbeschermers. De onder minister gaf dinsdagmiddag het officiële startsein voor de werk zaamheden op de Plaat van Oude Tonge. Dit betekent, dat de ontwikkeling van de Greve- lingen nu op gang is gekomen. Op een bijeenkomst in het Grevelin- genrestaurant bij Bruinisse zei staats secretaris Meijer onder meer: „Op grond van recente onderzoekingen kan met nog meer redenen dan in het verleden worden aangevoerd, dat het Grevelingenbekken een aantal belang rijke zowel bestaande als poten tiële natuurgebieden herbergt. van de Grevelingen de natuurbeschermings wet dient te worden toegepast". Hij' voegde daartoe toe: „Dit houdt wel in. dat het totale recreatieve gebeuren moet worden afgestemd op het draag vermogen van het Grevelingenbekken als natuurgebied. Een draagvermogen, dat ook per gebiedsdeel verschillend zijn". De inrichting van de Plaat van Oude Tongc beslaat het noordwestelijk deel, dat langs de Grevelingendam is droog gevallen. Het gebied heeft een opper vlakte van ongeveer zeventig hectare, en een lengte van bijna 3,5 kilometer. Omdat de weg over de Grevelingen dam deel uitmaakt van een niet onbe langrijke verkeersader, kunnen de mo gelijkheden die de plaat biedt, worden benut om er een aanzienlijk aantal recreanten op te vangen. Geschat wordt, dat de Plaat van Oude Tonge op een mooie zomerzondag zo'n vijf duizend recreanten trekt. De uitvoering van het plan bestaat uit drie onderdelen. De eerste fase omvat het maken van oeverversterkingen en de grondwerken, met het inzaaien en het inplanten. Het tweede deel heeft betrekking op de aanleg van een on- sluitingsweg en van parkeerterreinen. Als derde onderdeel staat de bouw van toiletten en een kiosk op het werkprogramma. Gunstige ligging De staatssecretaris schilderde de Gre velingen af als een stuk natuur 'nog onberoerd door de snel om zich heen grijpende processen van de verstede lijking'. „In de Grevelingen kan men de grootsheid, de ruimte en de onge reptheid van een stuk natuur nog volop beleven". Vandaar, dat staatsse cretaris Meijer hei woord 'inrichting" uitdrukkelijk tussen aanhalingstekens wilde plaatsen. „Want het kan immers niet in de bedoeling liggen van een departement, dat zijn beleid richt op natuurbehoud en openluchtrecreatie, om door inrichting het natuurlijke gegeven van dit gebied aan te tasten". De heer Meijer wees op de gunstige ligging van het gebied. .He Grevelin gen is centraal in de delta gelegen: het verst verwijderd van de randstad enerzijds en Antwerpen anderzijds". Wat later merkte de onderminister op, dat de Grevelingen primair als natuurgebied beschouwd moet wor den, waarin de recreatieve ontwikke ling een plaats dient te krijgen. De heer Meijer ontvouwde voor de vele genodigden onder wie de com missarissen van de koningin in Zee land en Zuid-Holland, mr. J. van Aartsen en mr. M. Vrolijk, gedeputeer de A. L. van Geesbergen en een aantal CZie slot pagina 6 kolom 1X Jjantlijn De minister van economi se ho zaken heeft desa week een rijksbureau voor aardolleprodlikten in het le ven geroepen en daarmee voor de oudere gene ratio een bekende naam in de herinne ring teruggebracht. In en na de oor logsjaren waren er tientallen van der gelijke rijksbureaus en ze werkten op allerlei gebied, met name waren be last met een redelijke verdeling van schaarse grondstoffen. Olie dreigt nu schaars te worden met als gevolg dat een eerste stap is gezet op de weg naar een verdeling van overheidswege: de instelling van een riv'.scbureau. Voorlo pig nog een voorzorgsmaatregel, op dit ogenblik is het nog niet nodig dat het bureau een distributieorganisatie tot stand brengt, zó hoog is de nood nog niet gestegen. Toch rijst de vraag of een distributiestelsel niet reed» nu in de beschouwingen moet worden be trokken met name op overwegingen van billijkheid. Is er op dit ogenblik wel sprake van een billijke verdeling over alle Nederlanders var. de last. die een gevolg is van de huidige olieboy cot? Men hoort daarover weinig gemor. Er is een zekere solidariteit in Nederland: het overgrote deel van de bevolking begrijpt gelukkig dat er iets moet worden gedaan en daarom wordt zonder veel bezwaar akkoord ge gaan met de autovrije zondag. Er komt bij dat menigeen deze nieu we vorm van zondagsrust als een opluchting ervaart, de gewel dige verkeersintensiteit is verdwe nen, het aantal verkeersongevallen is vrijwel tot nul gedaald en men leert weer op een andere manier de zondag te besteden. Dat zijn inderdaad een aan tal gegevens, maar het zijn geen vaste gegevens. We zitten op dit ogenblik in het najaar, de winter staat voor ae deur, de neiging om er op uit te trek ken is niet erg groot. Dat blijft echter niet zo: er komt een moment waarop menigeen weer wat ambulant wil zijn, met name in het weekend. Het hoeft dan nog niet om grote tochten te gaan, maar men wil er even uit, al was het alleen maar om wat langs het strand te wandelen of naar de dierentuin in Antwerpen te gaan. Dit soort overwe gingen zal met name te eniger tijd een rol gaan spelen bij mensen, die de auto uitsluitend hebben om er in het week end mee te rijden. Vermoedelijk een tamelijk grote categorie. tijd de vraag worden gesteld in hoeverre de lasten van de olieboycot billijker kunnen worden verdeeld dan alleen met de invoering van een auto vrije zondag. We gaan er nu gemaks halve van uit dat de situatie niet zo ernstig worden zal dat particulier ver voer helemaal verboden behoort te worden. Als die fase bereikt wordt, is sprake van een zodanige noodtoestand dat opvattingen over pleziertochtjes 'voos gebeuzel ziin geworden. Wanneer echter ae situatie geheel kan worden opgevangen met de soort maatregelen die nu van kracht zijn, dan komt bin nen enige tijd de "oillijkheiasvraag* zonder twijfel aan de orde. Er is maar één zonnige zondag voor nodig. Men kan immers nauwkeurig berekenen hoeveel besparing autovrije zondagen opleveren en op grond daarvan kan men bepleiten dezelfde besparing tot stand te brengen via een distributiesy steem. Iedereen kan dan zelf uitmaken hoe hij zijn toegewezen voorraad ge bruikt. Uiteraard zijn dit soort bespiegelin gen nogal theoretisch: het is makke lijker te praten over een distributie dan ze in te voeren. Er is een vrij groot ambtenarenapparaat nodig, de contro le is niet eenvoudig er ontstaat on middellijk een zwarte markt en de administratieve rompslomp voor de handel is afschuwelijk. Oudere winke liers krijgen nog nachtmerries als ze terugdenken aan de distributie uit de oorlogsjaren: de ingeleverde bonnen moesten op vellen worden geplakt en Ingeleverd en op grond daarvan kregen zij weer hun toewijzing. Er waren al tijd tekorten tussen ae ingeleverde bonnen en de werkelijk afgeleverde waren: vooral slagers hadden daar mee te kampen, ze liepen gevaar enige tijd te worden uitgesloten. Het is dan ook heel wat makkelijker om ten aanzien van benzine gewoon autovrije zonda gen in te voeren. Maar nogmaals: dat kan in een bepaalde periode, maar niet gedurende het hele jaar. Men behoeft alleen maar aan de toeristenindustrie te denken: autovrije zondagen in voor jaar en zomer zouden voor hotels, pea- slons en restaurants een belangrijke, zelfs funeste terugslag tot gevolg heb ben. V 7oorlopig zal moeten worden afge- V wacht hoe met name de olieboycot zich ontwikkelt. Blijft zij de komende maanden onverminderd van kracht, dan zullen vermoedelijk heel andere, -. eel dwingender maatregelen nodig zijn dan alleen maar een autovrije zon dag. Vooral in dat geval za3 echter moeten blijken hoe het eigenlijk pre cies is met de veelgeprezen Europese solidariteit van de Negen. De geruch ten gaan dat er achter de gesloten deu ren in Brussel te dien aanzien wel dege lijk allerlei afspraken zijn gemaakt, maar dat daarover wordt gezwegen met het oog op de Arabische landen. Vandaar dat iedereen met name Ne derland zo makkelijk akkoord kon gaan met het communiqué over het Midden-Oosten. Te dien aanzien heeft deze week de Franse minister van bui tenlandse zaken een felle uitval gedaan naar de Verenigde Staten en naar Rus land: zij doen in de Midden-Oosterv crisis alsof zij het alleen te vertellen hebben, betoogde hij. In één adem riep deze minister Europa tot groter eet> Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1X

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1