OPENBAAR VERVOER
TREFT MAATREGELEN
EEG beraadt zich
over de oliecrisis
Rijverbod
3 uur later
CRISIS BINNEN D'66
TIJDENS OLIEDEBAT
„ARABISCHE OLIEBOYCOT UITSLUITEND
GERICHT TEGEN NEDERLAND"
Extra diensten en informatie reizigers
Kotalla ernstig
ziek na een
hersenbloeding
pflCseDAG 1 NOVEMBER 197J
PROVINCIALE ZEEUWS! COURANT
DEN HAAG (ANP) Alle bij de KNVTO (Koninklijke Neder
landse Vereniging van Transport Ondernemingen) aangesloten
openbaar vervoer- en taxibedrijven en de Nederlandse Spoorwe
gen nebben maatregelen getroffen om op de autoloze zondagen
de vraag naar vervoer zo goed mogelijk op te vangen. Hierover is
overleg gepleegd met de directeur-generaal van het verkeer.
sloten ls onder meer de zondag-
JSUelin*. waar nodig, uit te brei-
in en extra personeel en materieel
In reserve te houden. Ten behoeve van
de reizigers zullen de inrormatiepos-
t/n van de vervoersbedrijven alle ge
wenste inlichtingen geven. Ook zullen
de wijzigingen in de dienstregelingen
In de dagbladen worden gepubliceerd.
Met name het bezoek aan kerken, zie
kenhuizen en sportevenementen heb
ben extra aandacht van de vervoevbe-
drijven.
De Nederlandse Spoorwegen zeggen
roe geen ervaring te hebben met een
vi-uatie zoals die zich zondag zal voor
doen. Voorlopig, aldus een woordvoer
der van de NS, zal zondag de normale
dienstregeling worden uitgevoerd. Ge
bleken is namelijk dat zondags maar
40 percent van de plaatsen in de trei
nen bezet zijn. Mocht het reizigersaan
tal echter te groot worden, dan zal
ook de treincapaciteit worden uitge
breid. NS denkt in de eerste plaats
Mn het verlengen van de reizigerstrei
nen door enkele rijtuigen aan te kop-
jelen en eventueel daarna door extra
ctmen inzetten.
Usitvées
Particulieren die tijdens hel rijverbod
van aanstaande zondag in een noodsi
tuatie komen te verkeren, hoeven niet
op zware bestraffing te rekenen als
zij In hun auto worden aangehouden
en aannemelijk kunnen maken dat zij
de aoto voor dat vervoer nodig heb
ben. Gedacht is hierbij aan bijvoor
beeld ongelukken thuis waarbij een rit
naar een ziekenhuis een leven kan
redden.
„In zo'n omstandigheid is het niet
realistisch eerst te wachten tot er een
taxi voorrijdt. Men zal dan zijn auto
pakken en het slachtoffer wegbren
gen", aldus het ministerie van verkeer
en waterstaat. „Tegenover de politie
zal men de noodzaak van de rit
aannemelijk moeten kunnen maken,
want men kan er verzekerd van zijn
dat men wordt aangehouden. Van de
kant van de politie mag in een derge
lijke situatie een soepele houding
uur haar kantoren openhouden.
Nederlanders die aanstaande zondag
vanuit het buitenland komend de Ne
derlandse grens overschrijden, krijgen
van de douane een stempel waaruit
blijkt dat zij op weg zijn naar huis.
Voor uiterste spoedgevallen, waarbij
de noodzaak eerst dezelfde ochtend is
gebleken, Z3l de rijksverkeersinspectie
op zaterdagochtend van 09.00 tot 12
uur haar kantoren open houden.
Snelheid
De vice-voorzirter van de ANWB, ir.
H van der Linde van Sprankhui
zen zei, woensdag bij de opening van
de verkeerstechnische leergangen 1973
ii Den Haag, dat het hem 's ochtends
zas opgevallen, dat de mensen in het
oosten van ons land geneigd bleken te
djn zich aan de-door de regering
aanbevolen snelheid van honderd kilo^
meter per uur te houden.
Met deze constatering bleek de alge
mene verkeersdienst van de rijkspoli
tie in Driebergen het wel eens te zijn.
Over het algemeen was het iets rusti
ger op de wegen, maar er moest een
uitzondering worden gemaakt voor
het westen en het centrum van ons
land, waar nog wel stevig werd gere
den. De verkeersdienst, tekende hierbij
aan, dat de autodichtheid in het oos
ten mmaer is dan in het westen.
De■rice-vooizitter van de ANWB had
verder in het oosten geconstateerd,
aat er tal van rustig rijdende automo
toren oegonnen te toeteren, toen
hun een hardrijdende Duitse automo-
bust passeerde. Men wilde hem atten
deren op zijn hoge snelheid.
Zou er een onoverzienbare reeks
wtotae, zondagen in het verschiet
uggen, dan is het de vraag of benzine-
tupibutie niet de voorkeur verdient,
oan immers kan ieder voor zich aan
-i hoeveelheid de zijns
geven. Bovendien is het de vraag of'
na een lange reeks autoloze zondagen
floor verandering in het recreatiepa-
troon hec effect niet- verloren zal
i, aldus ir. Van der Linde van
steunt gaarne heit verzoek
tot matiging van de
i 100 1011 per uur' De wat
mm wel de sportieve rijders' niemt;
nu laten zien wait echt spor-
Wegenwacht
inLTr11' za! ook OP de ko-
mmae autoloze zondagen volledig pa
riow S?» ■?lt-c.ls mogelijk geworden
AWn\^ ef mg' die 06 overheid de
anwb zal verlenen voor die wagens
K *ege2wacht. toe voor hulpver-
,v'e' worden ingezet.
SB» de WB woensdag mee-
ech?r wegenwacht zal die dagen
20 mm mogelijk patrouilleren.
1 °m hulpverlening, die via
(ADVERTENTIE i
telefoon of praatpaal op de wegen-
wachtstations binnenkomen, zullen
dus op de normale wijze worden
behandeld-
Aanvragen
De rijksverkeersinspectie werkt in
middels op volle toeren om de stort
vloed van 'aanvragen om ontheffing
van het zondagrijverbod nog voor het
komende weekeinde te verwerken.
Gebleken is dat veel automobilisten
zich niet bewust zijn dat zij tot de
algemene categorieën benoren die geen
ontheffing nodig hebben om in de
auto te mogen stappen. Deze onwe
tendheid bezorgt, de rijksverkeersin
spectie, die deze week in overwerk
draait, veel extra en onnodig werk.
Het ministerie van verkeer wijst er
dan ook op dat alleen ontheffingen in
individuele gevallen die buiten deze
categorieën vallen nodig zijn.
Geen extra tv
De raad van beheer van de NOS heeft
woensdagmorgen besloten geen extra
televisicuitzendingen in te lassen op
autoloze zondagen. Extra programma's
kosten geld (waarover de omroep niet
in ruime mate beschikt) én energie,
waarop nu jetst moet worden bezui
nigd.
Voorts doet de dagelijkse leiding
van de NOS een beroep op haar
medewerkers zoveel mogelijk op het
autorijden te bezuinigen, ook door de
week. Voorts wordt het omroepperso-
neel verzocht alleen als het werkelijk
voor een programma nodig is, dispen
satie voor het autorijden op zondag
aan te vragen-
Hofaulo's
Ten onrechte is aangenomen dat de
AA-auto's zouden vallen onder de uit
zonderingen voor het zondagsrijver
bod. De Rijksvoorlichtingsdienst heeft
woensdag laten weten dat ook de hof-
auto's niet zullen rijden.
Koningin Juliana had minister Lub
bers van economische zaken al van
tevoren meegedeeld dat ze er geen
prijs op stelde dat hofauto's onder ac
uitzonderingen zouden vallen- Er is op
de dinsdag circulerende lijst van uit
zonderingen een vergissing gemaakt.
Toen werd gezegd dat ook AA-auto's
wel mochten rijden op
BREDA De Duitser J. Kolalla,
<lfe als oorlogsmisdadiger in de Bre
dase strafgevangenis een levenslange
gevangenisstraf uitzit, ls In de nacht
van dinsdag op woensdag getroffen!
door een hersenbloeding. Een te hulp,
geroepen arts achtte onmiddellijke
overbrenging vanfde patiënt naar een
ziekenhuis noodzakeb'jk.
In het St.-Ignatiusziekenhuis te Bre
da was. zo werd meegedeeld, geen
plaats beschikbaar. In het Laurens
ziekenhuis werd opname van de pa
tiënt geweigerd Als gevolg hiervan
werd besloten de doodzieke Kotalla
over te brengen naar het gevangenis
ziekenhuis in Scheveningen. Het over
brengen van de patiënt, die er ernstig
aan toe was, verliep zonder aanwijs
bare nadelige gevolgen. De toestand
(ADVERTKNTIK)
Binnenschippers
Het centraal overleg in de binnen-!
scheepvaart heeft de Nederlandse1
schippers dringend verzocht zuinig
om te springen met de brandstof. Het
bestuur hoopt, dat op deze wijze een
beperking van het oliegebruik met 10
procent bereikt kan worden. Het cen
traal overleg ls het overkoepelend
orgaan van particulier, en redersor
ganisaties in de Rijn- en binnenvaart.
Het omvat 80 procent van de gehele i
binnenvloot, die ongeveer 10.000 sche-1
pen telt.
In een circulaire aan de binnenschip
pers verzoekt het overleg met klem
gevolg te geven aan de oproep van de
regering het gebruik van brandstof te
beperken.
De richtlijnen, die het overleg aan-!
geeft, houden onder meer in, dat niet
met volle kracht ge-varen mag wor
den. J5e schippers moeten tevens zo
veel mogelijk van tij en stroom ge
bruik maken. Het verdient aanbeve-|
ling waar mogelijk gecombineerd
varen, dat wil zeggen schepen aan
elkaar koppelen. Het overleg verzoekt
de regering de beperkende bepalingen
met betrekking tot het koppelen op te
schorten.
Op de verladers wordt een beroep
gedaan de beschikbare ruimte zo nut
tig mogelijk te gebruiken.
UITVOERSTOP NAAR DERDE LANDEN?
BRUSSEL (ANP) De Euro
pese commissie, het uitvoerend
orgaan van de Europese gemeen
schappen, heeft, aldus commis
siekringen, voorgesteld een ge
meenschappelijk beheer voor de
uitvoer van olie uit de EEG te
gaan voeren, een beheer dat in
feite zou neerkomen op een uit-
voerstop uit de EEG naar derde
landen. De permanente vertegen
woordigers van de lidstaten gou
den daarover gisteren geen be
sluit hebben kunnen nemen. Dit
voorstel van de Europese com
missie schijnt doorgestuurd te
zijn naar de Europese hoofdste
den.
Officeel is daar woensdag
niets over gezegd. De Europese com
missie heeft zich de gehele woensdag
bezig gehouden met het olieprobleem.
Verschillende malen werd aangekon
digd dat Europees commissaris Henri
Simonet (België) een persconferentie
over dit onderwerp zou houden. Het
tijdstip van die persconferentie werd
voortdurend uitgesteld. De woordvoer
der van de Europese commissie deel
de tenslotte tegen half negen, woens-
mee dat hij geen enkele
over het olieprobleem kon
afleggen.
De woordvoerder van de Europese
commissie zei wel dat, nadat de Euro
pese commissie woensdag veel van
haar tijd aan het oiieprobleem had
besteed, de (Belgische) Eupees com
missaris Simonet woensdagavond in
gesprek was met de permanente ver-1
tegenwoordigers van de lidstaten-
In kringen van de Europese commis
sie verluidde woensdagavond dat Ne
derland de Europese commissie niet
zozeer gevraagd zou hebben om maat
regelen te nemen, maar wel om te
schrijven wat het doel van bepaalde
maatregelen zou moeten zijn. Dat
doel zou, volgens Nederlandse begrip
pen, moeten zijn tegen te gaan dat de
oliereserves onnodig snel worden aan
getast (bijvoorbeeld door uitvoer
naar derde landen).
Nederland zou er, aldus commissie
kringen in Brussel, de nadruk op ge
legd hebben dat de vermindering van
de produktie van ruwe olie in de
Arabische landen een nog ernstiger
situatie voor de EEG in haar geheel
schept als de olieboycot tegen Neder-
lajid. Een vermindering van de pro
duktie van tien procent, betekent in
feite een veel grotere vermindering
van de export van olie van Arabische
landen naar Europa dan die tien pro
cent. De tien procent is namelijk
gerelateerd aan de produktie in de
Araxische landen in de maand septem
ber. De ervaring leert dat september
(qua produktie) een 'dieptepunt-
Slot van pagina 1
voer via Rotterdam ook dp andere
EEG-landen.
Minister Lubbers had de reden toe
gelicht van de autoloze zondag en de
vrijwillige beperking van het gebruik
van olieprodukten in Nederland. Hij
maakte duidelijk dat vorige week in
Parijs door de OESO-landen (dat zijn
de EEG-landen. de VS, Japan, Canada,
Skandinavië en Australië) is afgespro
ken dat er een noodschema in wer
king zal treden als het verbruik in de
OESO-landen met meer dan 10 pro
cent wordt aangetast-
Tot die grens is bereikt, zal ieder
land binnen het eigen nationale kader
maatregelen moeten treffen om het
gebruik te beperken. Vandaar dat Ne
derland thans de gemelde beslissing
heeft genomen.
EEG
Nederland zal op 5 en 6 november
de kwestie van de olieboycot aan de
orde stellen in de Europese minister-'
raad in Brussel, en daarbij zal een
beroep gedaan worden op de solidari
teit van de EEG-landen.
Er zal spoedig overlegd worden met
het bedrijfsleven over de vraag, wat
er moet gebeuren als de boycot lan
ger duurt dan nu voorzien is. Distri
butie en aangepaste prijsmaatregelen
voor olieprodukten en andere schaar
se produkten zullen dan onafwend
baar zijn. De minister wilde nog niet
zover gaan dat -hij nu al een prijs
maatregel wil invoeren en ook wil hij
nog geen ontslagverbod voor werkne
mers instellen in bedrijfstakken die
door de boycot rechtstreeks getroffen
dreigen te worden. De bewindsman
sluit die maatregelen echter niet
Minister-president Den Uyl had in
het begin van het oliedebat al duide
lijk gemaakt dat Nederland vasthoudt
aan het standpunt dat is ingenomen
Gezamenlijk bureau
kruisverenigingen
UTRECHT
april van 1
Mtelljkr si
bureaus xai
het Gi
(ANP» Om*tr»
rl volgend Jaar in
mem orginr van d
de landelijke orgai
Oranji
en het WK-Grlr kruin *-n feit zijn.
Gepoogd wordt echter die datum neig
te vervroegen Tevoren moet er al een
InleriinlM-sUiur van de namen te voe
gen organisatie» zijn.
DU schrijft mr. .S Blea lo het maand-
Elke week te winnen voor 1.- een fijne prijs van AaBe:
voor 300.- keus uit dekens, plaids, gordijnstoffen, spreien
of vloerbedekking.
Een kado van de Koninklijke AaBe-fabrieken, Tilburg.
>an De 1
ten rijn. maar een geschikte behm
is n'»x niet gevonden Als noodt)
sing moeten dc twee kantoren w;
ver men in Utrecht beschikt, vooi
bureau worden gebruikt.
OVER MIDDEN-OOSTEN-STANDPUNT
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De oliedebatten hebben woensdag in de tweede
kamer tot een aantal felle discussies geleid. Binnen de fractie van
D'66 is tijdens het oliedebat een heftig conflict uitgebroken en
weer bezworen. Bij het uiteenzetten van het standpunt van D'66
door de heer Imkamp, werd hij zoveel keren geïnterrumpeerd,
dat hij zijn van tevoren afgesproken tekst kwijtraakte en zelf een
standpunt ging formuleren over de situatie in het Midden-Oosten.
Al formulerende kwam hij daarmee in rechtstreekse tegenspraak
met het standpunt van zijn fractievoorzitter, Terlouw, zoals deze
dat tijdens de algemene beschouwingen had uiteengezet, en dat
neerkwam op volstrekte steun aan de Nederlandse regering.
De heer Imkamp meende dat del ingezet. Er had geen misverstand mo-
Nederlandse regering en de Neder- gen bestaan over het Nederlandse
landse publieke opinie onvoldoende standpunt inzake het Miöden-Oos-
Van
rekening hebben gehouden met de i ten.
De heer Berger, die namens DS70
prak, kwam met het voorstel om de
maximumsnelheid op 100 km per uur
Arabische gevoelens en de Arabische
reacties. Hij betwijfelde ook of de
uitleg van Nederland van de resolutie
ran de Verenigde Naties wel de juiste i te bepaien. De premier, zo
was. Binnen de fractie van D'66 ont-
stond hierdoor grote beroering, met1
name bij Anneke Goudsmit. die de
meerderheid van de fractie achter
zich kreeg om de heer Imkamp te
dwingen in tweede termijn duidelijk
te maken dat hij zich vergist had.
In een afzonderlijke verklaring
D'66 wordt nogmaals vastgelegd dat
de partij vasthoudt aan het
van steun aan de regering.
met betrekking tot het conflict in het.
Midden-Oosten. De regering ziet geen
enkele aanleiding daar verandering in
te brengen. Minister Van der Stoel
verklaarde dat de nadruk van de
Nederlandse politiek ligt op het duide
lijk stellen wat de regering voorstaat
als oplossing van het conflict. Die
oplossing moet gevonden worden op
basis van de resolutie van de VN.
m
De woordvoerder van de WD, de
heer Pörtfteme meende dat de autolo
ze zondag overhaast en ongenuan
ceerd is ingevoerd. Hij bepleitte de
later door minister Lubbers overgeno
men ingangstijd van 3 uur op zondag
morgen.
De regering, zo zei de heer Porthei-
ne, heeft de boycotkwestie gebrekkig
gepresenteerd en zich bovendien ver
keken op de energiepositie van Neder
land. Hij wilde minister Van der
Stoel naar het Midden-Oosten zenden
om persoonlijk het standpunt van de
Nederlandse regering duidelijk te ma
ken in de olielanden.
De heer Peijnenburg van de KAT
verweet de regering onderschatting
van de ernst der ontwikkelingen - Het
diplomatiek offensief is ook te laat
Bijzonderheden
leerlingen-
schaal 1974
DEN HAAG (ANP( Het ministeriel
van onderwijs heeft woensdag nadere
bijzonderheden bekendgemaakt over
de in de onderwijsbegroting reeds
aangekondigde verlaging van de leer-
lingenschaal voor het basis- en het
kleuteronderwijs.
Voor het gewoon lager onderwijs is
de schaal gebracht op 33, die voor het
kleuteronderwijs op 34. De leerlingen
schalen zullen met ingang van 1 au
gustus 1974 als volgt worden vastge
steld:
niet onbekwaam, zoals mevrouv
Someren-Downer van de WD
maar r.Jn daden zsjn niet altijd
wijs.
De CHU-afgcvaaMigde Van der Mei
verweet minister Van der Stoel on
zorgvuldig optreden. Htj vroeg of er
kans is op invoering van bet klaarlig
gendc discrtbutlestysteem.
Solidariteit
Scholen voor gewoon
r onderwijs
PvdA-woordvoerder Van der Hek
vond dat er ernstige consequentie»
verbonden dienen te zijn aan het nlel-
bestaan van solidariteit binnen de
EEG mei Nederland. Heeft de. Duitse
regering al een standpunt ingenomen?
vroeg hij. De CDU-opposftie in Bonn
wil dat aan Nederland steun wordt
verleend. De oliemaatschappijen moe
ten niet alleen onderhandelen met de
OPEG-Ianden. Daar moeten de regerin
gen van de Westeuropese landen bij
zijn.
CPN-fractieleider Marcus Bakker
hekelde in felle woorden de machts
strijd die door de grote oliemaat
schappijen word: uitgevochten over
de rug van het Nederlandse volk. De
oliemaatschappijen kweken schaarste
en die scheppen de enorme prijsstij
gingen. Daar moet de regering niet
mee akkoord gaan. Zij moeten door
een prijsstop geblokkeerd worden Be
drijven die hinder gaan ondervinden
van de olieboycot moeten een verbod'
krijgen personeel te ontslaan.
De heer Van der Spek van de PSP
bepleitte een onmiddellijke bespreking
van het rijden met militaire voertui
gen. Distributie is een beter middel
dan een autoloze zondag.
Ir. Van Dis van de SGP vond een
autoloze zondag bepaald niet erg. De
SGP heeft daar altijd voor gepleit zo
zei hij. De heer Van Houweüngen, die
namens de ARP het woord voerde,
stelde dat al de sympathiebetuigingen
voor Israël nu op de proef worden
West-Duitslanos minister van bui-
tenlandse zaken. Walter Scheel, is 34 kleuters, twee v
met een gemiddeld aantal leerlingen sesteld. De olieboycot is overigens
over 1973 van 1 tot 25 moeten één! ^.tostcase voor de Europese soliöa-
onderwijzer hebben, met 26 tot 60, fV?s:;ers predikanten dier.en
leerlingen twee. 61-90, drie. 91-124- ^ripsteid te worden van net rijver-
vier, 125-155; vijf. 156-198; zes. bij 199-1300 en- ald,us £e heer Van Houwelin-
231 leerlingen zijn 7 leerkrachttengen:, de Palestijnen moet recht
verplicht en vervolgens één onderwij- worden
zer meer voor elke 33 leerlingen. Bij
het aantal onderwijzers is het hoofd
van de school inbegrepen.
Bij het kleuteronderwijs liggen de
cijfers als volgt
één leidster voor scholen tot en met
naar Moskou vertrokken
voor overleg met de Russische autori
teiten over internationale kwesties,
waaronder de crisis in het Midden-
Oosten, en de problemen die een goe
de verhouding tussen Bonn en Mos
kou in de weg staan.
5 tor. f
drie
voor 69 tot en met 102, bij bij 103 tot
en met 136 kleuters zijn vier leidsters
verplicht, bij 137 tot en met 170, vijf:
171 tot en met 204 zes, 205 tot en met
238 zeven en dan voor iedere
kleuters één leidster meer. Hierbij is
de hoofdleidster inbegrepen
CONSUL KOEWEIT: „UITLATINGEN VAN DER STOEL
NIEUWE PROVOCATIE - NEDERLAND DOOR ISRAËL BEÏNVLOED"
(Van een medewerker)
pAIRO De Arabische olieboycot is
uitsluitend gericht tegen Neder
land, niet tegen de rest van Europa.
Dat verklaarde dinsdag Selim El Yafi,
de secretaris-generaal van de Arabi
sche Liga. Woensdagmorgen noemde
de consul van de oliestaat Koeweit in
Den Haag, de' heer Rabbani, dat de op
merking van minister Van der Stoel
(buitenlandse zaken) dat de Arabische
olielanden heel West-Europa hebben
willen treffen met hun olieboycot, en
niet alleen Nederland „een nieuwe pro
vocatie is".
De secretaris-generaal van de Arabische
Liga, de instantie die de initiatieven neemt
voor Arabische boycotacties, zei dinsdag in
een exclusief interview met onze krant: „Wij
weten dat er sommigen in Nederland zijn die
proheren ons standpunt te hegrijpen, maar
dat de meeste mensen helaas beïnvloed zijn
door de Israëlische propaganda en publici-
teitsmachine. Dat betekent niet dat er een
:ekort. is aan Arabische informatiediensten in
Nederland, neen, maar de Israëli's zijn op dat
gebied nu eenmaal beter en ze hebben in
Nederland een goede klankbodem gevonden.
Zeker in bepaalde industriële en economische
milieus en zelfs in sommige politieke krin
gen".
„Er is op dit ogenblik sprake van een
agressie en er is sprake van een bevrijdings-
.oorlog in Egypte. Ik vraag me af waarom de
publieke opinie in Nederland stil is gebleven
^at onze zaak betreft. Ik vraag me ook af of
het niet hetzelfde Nederland is dat in de
tmeede wereldoorlog zo heldhaftig tegen de
nazi's heeft gevochten. Ik vraag me verder af
waarom Nederland niet probeert ons stand
punt te begrijpen. Ons land is bezet. Daar is
het Palestijnse volk) dat uit zijn land is
gejaagd. Daar is de voortdurende belediging
door Israël. Daar is de expansiepolitiek van
Israël, dat. steeds meer van ons grondgebied
bezet en daar steeds nieuwe joodse kolonies
sticht".
Met betrekking tot de resoluties van de
Veiligheidsraad en met betrekking tot de
voorstellen van de Algemene Vergadering van
de Verenigde Naties, die inhouden dat de
Israëli's zich moeten terugtrekken uit bezet
grondgebied, vraag ik: welk standpunt heeft
de Nederlandse regering nu ingenomen ten
aanzien van het Palestijnse volk, dat van haar
land is verdreven, en wat betreft de voortdu
rende agressie van Israël sinds 1948, toen het
door dezelfde Verenigde Naties haar land
kreeg toegewezen. Sindsdien heeft Israël zich
vijandig gedragen jegens de hele Arabische
wereld".
Daarom kom ik nu op mijn uitgangspunt
terug èn vraag me af wat de Nederlandse
regering en het Nederlandse publiek in feite
wil. Tot nu toe hebben we geen enkel ant
woord van Den HaAg, noch van de pers in
Nederland gehad. Er is niet één stem in
Nederland die tegen Israël heeft gezegd:
„Hoor eens, jullie bevinden je in een positie
die niet rechtvaardig is. Jullie moeten je
terugtrekken uit de bezette gebieden. Jullie
moeten een volk dat je verdreven hebt.
erkennen (de Palestijnen). Jullie moeten de
agressie veroordelen".
Ongelukkigerwijs hebben we geen enkele
aanwijzing daartoe vanuit Den Haag. Dat
heeft ons natuurlijk een beetje geïrriteerd.
Want we willen weten wat jullie in Holland
nu eigenlijk denken, als land waarmee wij
eigenlijk altijd goede relaties hebben gehad.
En wij van onze kant willen nog steeds die
goede betrekkingen handhaven".
Maar waarom die olieboycot dan?
Selim El Yafi: „Ik moet eerst zeggen dat
sinas 1962. '63 en '64 alle resoluties van de
Arabische landen erg duidelijk zijn. De raad
van de Arabische landen heeft besloten dat
wij met alle landen betrekkingen onderhou
den zonder onderscheid te maken. Iedereen
kan erg gemakkelijk van de inhoud van deze
resoluties op de hoogte worden gebracht,
want we hebben alle regeringen van deze
resoluties in kennis gesteld. Daarnaast heeft
op 17 oktober de ministerraad van de olielan
den in de Liga een vergadering in Koeweit
gehouden. De resultaten van die vergadering
worden nu in de praktijk gebracht.
WERELDGEBEUREN
getroffen behoeft te worden door
resoluties. We zien toch dat Frankrijk, Enge
land, en ook Duitsland, een houding hebben
aangenomen waar we begrip voor kunnen op
brengen, ook al staan ze niet aan onze kant.
We zien hetzelfde met Spanje, Zweden en
Griekenland. Geen van die landen heeft tran
sport vanuit de Verenigde Staten naar Israël
toegestaan. Duitsland probeert zelfs nog een
stap verder te gaan. Al staan ze dan niet aan
onze kant, toch probeert men daar een neu
trale houding aan te nemen wat betreft het
conflict dat Israël met ons heeft en niet wij
met Israël. Zij hebben die agressie veroor
deeld, ze hebben de rechten van het Palestijn
se volk erkend en ze hebben geëist dat de
Israëlische troepen zich terugtrekken van be
zet grondgebied".
„De Arabische landen zijn niet de landen
die de oorlog willen. Zij willen dat niet uit
humanitair oogpunt en niet uit economisch
oogpunt. We hebben heel veel mogelijkheden
om onze krachten beter te gebruiken dan ten
behoeve van welke oorlog dan ook. Wij
moeten ons ontwikkelen, en die strijd gaat
natuurlijk voor. We proberen van onze
rijkdommen te profiteren, teneinde de levens
standaard van ons volk te verhogen".
„Als we dan bekijken wat Nederland heeft
gedaan; als we dan zien dat er geen enkele
stap is ondernomen om haar neutraliteit te
verzekeren, dan moeten we zeggen dat we
daar wel kritiek op kunnen uitoefenen. Inte
gendeel. men heeft deelgenomen met vrijwilli
gers in een oorlog tegen ons. en daarmee
heeft het de agressie van Israël zelfs aange
moedigd. Tegen een volk dat "slechts in vrede
wil leven".
De boycot die tegen Nederland wordt uitge
voerd, is geen doel, maar een gevolg van
een serie van ontwikkelingen die dank zaj de
regering en het volk van Nederland is onto
staan. De steun van de Verenigde Staten aan
Israël heeft daar natuurlijk ook toe bijgedra
gen. Dus als we de olie als wapen in deze
strijd gebruiken, betekent dat niet dat we
Nederland willen treffen.' want we hebben
goede betrekkingen met Nederland en wen
sen die gaarne te handhaven en eventueel zelfs
uit te breiden".
„Ik beschouw Nederland nog steeds als een
bevriend land. Wat we willen, is slechts dat
men in Nederland onze positie begrijpt. We
geloven dat met een kleine ontwikkeling in de
Nederlandse politiek de zaak hersteld kan
worden tot zijn normale proporties en dat de
Arabische regeringen die het oliewapen ge
bruiken. op hun beslissingen kunnen terugko
men, onder de voorwaarde dat onze Neder
landse vrienden onze uitgangspunten kunnen
erkennen. Een kleine geste van de regering in
Den Haag is voldoende, een geste waarmee
men de Israëlische agressie veroordeelt".
Directie: F. von de Velde, K.
Scherphuis en W. F. de Pegter.
Hoofdredacteur: G. A. de Kok.
Adjunct-hoofdredacteuren:
M. P. Dieleman en C. von der
Moos.
BUREAUS:
Vlissingen:
Walstroot 56-60, (el. (01184)
5144.
Middelburg:
Morkt 51, tel. (01180) 7651.
Goes:
Grote Markt 2, tel. (01100) 6140.
Terneuzen:
Steenslraot 6, tel. (1140) 4058.
In de avonduren is de cenïrole
redcctie bezet van zondaa t/m
vrijdcg vanaf 20.00 uur: (01184)
5144
Telefoonnummers buiten kan
tooruren
Redcctie: (01184) 4799.
Advertentie-afdeling: (01186)
584. 's Zaterdags '01184) 5144
van 9.00-1130 uur.
Voor klachten bezorging op za
terdag: de plaatselijke kantoren
van 9.00-11.30 uur.
Expeditie.- (01184) 2757.
Overl. odv. ook zondagavond
von 20.00 tot 22.00 uur. "Moon-
dag. f/m vrijdagavond van 2030
tof 22.00 uur. (01184) 5144.
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 27,35; franco per
post f 29,75; per moand f 9.25;
losse nummers 0,40 (inclusief
4% btw).
Advertentietarieven
52 cent per mm; minimumprijs
per advertentie 7,30; ingezon
den mededelingen 2Vt x tarief.
Brieven bureau van dit fclcri
1,50 meer.
Volledige tarieven met contract
prijzen op oanvraag.
Alle advertentieprijzen exclusief
4% btw.
35 93 00, Provinciale
Coura-f Middelburg.