OPENBAAR VERVOER TREFT MAATREGELEN EEG beraadt zich over de oliecrisis Rijverbod 3 uur later CRISIS BINNEN D'66 TIJDENS OLIEDEBAT „ARABISCHE OLIEBOYCOT UITSLUITEND GERICHT TEGEN NEDERLAND" Extra diensten en informatie reizigers Kotalla ernstig ziek na een hersenbloeding pflCseDAG 1 NOVEMBER 197J PROVINCIALE ZEEUWS! COURANT DEN HAAG (ANP) Alle bij de KNVTO (Koninklijke Neder landse Vereniging van Transport Ondernemingen) aangesloten openbaar vervoer- en taxibedrijven en de Nederlandse Spoorwe gen nebben maatregelen getroffen om op de autoloze zondagen de vraag naar vervoer zo goed mogelijk op te vangen. Hierover is overleg gepleegd met de directeur-generaal van het verkeer. sloten ls onder meer de zondag- JSUelin*. waar nodig, uit te brei- in en extra personeel en materieel In reserve te houden. Ten behoeve van de reizigers zullen de inrormatiepos- t/n van de vervoersbedrijven alle ge wenste inlichtingen geven. Ook zullen de wijzigingen in de dienstregelingen In de dagbladen worden gepubliceerd. Met name het bezoek aan kerken, zie kenhuizen en sportevenementen heb ben extra aandacht van de vervoevbe- drijven. De Nederlandse Spoorwegen zeggen roe geen ervaring te hebben met een vi-uatie zoals die zich zondag zal voor doen. Voorlopig, aldus een woordvoer der van de NS, zal zondag de normale dienstregeling worden uitgevoerd. Ge bleken is namelijk dat zondags maar 40 percent van de plaatsen in de trei nen bezet zijn. Mocht het reizigersaan tal echter te groot worden, dan zal ook de treincapaciteit worden uitge breid. NS denkt in de eerste plaats Mn het verlengen van de reizigerstrei nen door enkele rijtuigen aan te kop- jelen en eventueel daarna door extra ctmen inzetten. Usitvées Particulieren die tijdens hel rijverbod van aanstaande zondag in een noodsi tuatie komen te verkeren, hoeven niet op zware bestraffing te rekenen als zij In hun auto worden aangehouden en aannemelijk kunnen maken dat zij de aoto voor dat vervoer nodig heb ben. Gedacht is hierbij aan bijvoor beeld ongelukken thuis waarbij een rit naar een ziekenhuis een leven kan redden. „In zo'n omstandigheid is het niet realistisch eerst te wachten tot er een taxi voorrijdt. Men zal dan zijn auto pakken en het slachtoffer wegbren gen", aldus het ministerie van verkeer en waterstaat. „Tegenover de politie zal men de noodzaak van de rit aannemelijk moeten kunnen maken, want men kan er verzekerd van zijn dat men wordt aangehouden. Van de kant van de politie mag in een derge lijke situatie een soepele houding uur haar kantoren openhouden. Nederlanders die aanstaande zondag vanuit het buitenland komend de Ne derlandse grens overschrijden, krijgen van de douane een stempel waaruit blijkt dat zij op weg zijn naar huis. Voor uiterste spoedgevallen, waarbij de noodzaak eerst dezelfde ochtend is gebleken, Z3l de rijksverkeersinspectie op zaterdagochtend van 09.00 tot 12 uur haar kantoren open houden. Snelheid De vice-voorzirter van de ANWB, ir. H van der Linde van Sprankhui zen zei, woensdag bij de opening van de verkeerstechnische leergangen 1973 ii Den Haag, dat het hem 's ochtends zas opgevallen, dat de mensen in het oosten van ons land geneigd bleken te djn zich aan de-door de regering aanbevolen snelheid van honderd kilo^ meter per uur te houden. Met deze constatering bleek de alge mene verkeersdienst van de rijkspoli tie in Driebergen het wel eens te zijn. Over het algemeen was het iets rusti ger op de wegen, maar er moest een uitzondering worden gemaakt voor het westen en het centrum van ons land, waar nog wel stevig werd gere den. De verkeersdienst, tekende hierbij aan, dat de autodichtheid in het oos ten mmaer is dan in het westen. De■rice-vooizitter van de ANWB had verder in het oosten geconstateerd, aat er tal van rustig rijdende automo toren oegonnen te toeteren, toen hun een hardrijdende Duitse automo- bust passeerde. Men wilde hem atten deren op zijn hoge snelheid. Zou er een onoverzienbare reeks wtotae, zondagen in het verschiet uggen, dan is het de vraag of benzine- tupibutie niet de voorkeur verdient, oan immers kan ieder voor zich aan -i hoeveelheid de zijns geven. Bovendien is het de vraag of' na een lange reeks autoloze zondagen floor verandering in het recreatiepa- troon hec effect niet- verloren zal i, aldus ir. Van der Linde van steunt gaarne heit verzoek tot matiging van de i 100 1011 per uur' De wat mm wel de sportieve rijders' niemt; nu laten zien wait echt spor- Wegenwacht inLTr11' za! ook OP de ko- mmae autoloze zondagen volledig pa riow S?» ■?lt-c.ls mogelijk geworden AWn\^ ef mg' die 06 overheid de anwb zal verlenen voor die wagens K *ege2wacht. toe voor hulpver- ,v'e' worden ingezet. SB» de WB woensdag mee- ech?r wegenwacht zal die dagen 20 mm mogelijk patrouilleren. 1 °m hulpverlening, die via (ADVERTENTIE i telefoon of praatpaal op de wegen- wachtstations binnenkomen, zullen dus op de normale wijze worden behandeld- Aanvragen De rijksverkeersinspectie werkt in middels op volle toeren om de stort vloed van 'aanvragen om ontheffing van het zondagrijverbod nog voor het komende weekeinde te verwerken. Gebleken is dat veel automobilisten zich niet bewust zijn dat zij tot de algemene categorieën benoren die geen ontheffing nodig hebben om in de auto te mogen stappen. Deze onwe tendheid bezorgt, de rijksverkeersin spectie, die deze week in overwerk draait, veel extra en onnodig werk. Het ministerie van verkeer wijst er dan ook op dat alleen ontheffingen in individuele gevallen die buiten deze categorieën vallen nodig zijn. Geen extra tv De raad van beheer van de NOS heeft woensdagmorgen besloten geen extra televisicuitzendingen in te lassen op autoloze zondagen. Extra programma's kosten geld (waarover de omroep niet in ruime mate beschikt) én energie, waarop nu jetst moet worden bezui nigd. Voorts doet de dagelijkse leiding van de NOS een beroep op haar medewerkers zoveel mogelijk op het autorijden te bezuinigen, ook door de week. Voorts wordt het omroepperso- neel verzocht alleen als het werkelijk voor een programma nodig is, dispen satie voor het autorijden op zondag aan te vragen- Hofaulo's Ten onrechte is aangenomen dat de AA-auto's zouden vallen onder de uit zonderingen voor het zondagsrijver bod. De Rijksvoorlichtingsdienst heeft woensdag laten weten dat ook de hof- auto's niet zullen rijden. Koningin Juliana had minister Lub bers van economische zaken al van tevoren meegedeeld dat ze er geen prijs op stelde dat hofauto's onder ac uitzonderingen zouden vallen- Er is op de dinsdag circulerende lijst van uit zonderingen een vergissing gemaakt. Toen werd gezegd dat ook AA-auto's wel mochten rijden op BREDA De Duitser J. Kolalla, <lfe als oorlogsmisdadiger in de Bre dase strafgevangenis een levenslange gevangenisstraf uitzit, ls In de nacht van dinsdag op woensdag getroffen! door een hersenbloeding. Een te hulp, geroepen arts achtte onmiddellijke overbrenging vanfde patiënt naar een ziekenhuis noodzakeb'jk. In het St.-Ignatiusziekenhuis te Bre da was. zo werd meegedeeld, geen plaats beschikbaar. In het Laurens ziekenhuis werd opname van de pa tiënt geweigerd Als gevolg hiervan werd besloten de doodzieke Kotalla over te brengen naar het gevangenis ziekenhuis in Scheveningen. Het over brengen van de patiënt, die er ernstig aan toe was, verliep zonder aanwijs bare nadelige gevolgen. De toestand (ADVERTKNTIK) Binnenschippers Het centraal overleg in de binnen-! scheepvaart heeft de Nederlandse1 schippers dringend verzocht zuinig om te springen met de brandstof. Het bestuur hoopt, dat op deze wijze een beperking van het oliegebruik met 10 procent bereikt kan worden. Het cen traal overleg ls het overkoepelend orgaan van particulier, en redersor ganisaties in de Rijn- en binnenvaart. Het omvat 80 procent van de gehele i binnenvloot, die ongeveer 10.000 sche-1 pen telt. In een circulaire aan de binnenschip pers verzoekt het overleg met klem gevolg te geven aan de oproep van de regering het gebruik van brandstof te beperken. De richtlijnen, die het overleg aan-! geeft, houden onder meer in, dat niet met volle kracht ge-varen mag wor den. J5e schippers moeten tevens zo veel mogelijk van tij en stroom ge bruik maken. Het verdient aanbeve-| ling waar mogelijk gecombineerd varen, dat wil zeggen schepen aan elkaar koppelen. Het overleg verzoekt de regering de beperkende bepalingen met betrekking tot het koppelen op te schorten. Op de verladers wordt een beroep gedaan de beschikbare ruimte zo nut tig mogelijk te gebruiken. UITVOERSTOP NAAR DERDE LANDEN? BRUSSEL (ANP) De Euro pese commissie, het uitvoerend orgaan van de Europese gemeen schappen, heeft, aldus commis siekringen, voorgesteld een ge meenschappelijk beheer voor de uitvoer van olie uit de EEG te gaan voeren, een beheer dat in feite zou neerkomen op een uit- voerstop uit de EEG naar derde landen. De permanente vertegen woordigers van de lidstaten gou den daarover gisteren geen be sluit hebben kunnen nemen. Dit voorstel van de Europese com missie schijnt doorgestuurd te zijn naar de Europese hoofdste den. Officeel is daar woensdag niets over gezegd. De Europese com missie heeft zich de gehele woensdag bezig gehouden met het olieprobleem. Verschillende malen werd aangekon digd dat Europees commissaris Henri Simonet (België) een persconferentie over dit onderwerp zou houden. Het tijdstip van die persconferentie werd voortdurend uitgesteld. De woordvoer der van de Europese commissie deel de tenslotte tegen half negen, woens- mee dat hij geen enkele over het olieprobleem kon afleggen. De woordvoerder van de Europese commissie zei wel dat, nadat de Euro pese commissie woensdag veel van haar tijd aan het oiieprobleem had besteed, de (Belgische) Eupees com missaris Simonet woensdagavond in gesprek was met de permanente ver-1 tegenwoordigers van de lidstaten- In kringen van de Europese commis sie verluidde woensdagavond dat Ne derland de Europese commissie niet zozeer gevraagd zou hebben om maat regelen te nemen, maar wel om te schrijven wat het doel van bepaalde maatregelen zou moeten zijn. Dat doel zou, volgens Nederlandse begrip pen, moeten zijn tegen te gaan dat de oliereserves onnodig snel worden aan getast (bijvoorbeeld door uitvoer naar derde landen). Nederland zou er, aldus commissie kringen in Brussel, de nadruk op ge legd hebben dat de vermindering van de produktie van ruwe olie in de Arabische landen een nog ernstiger situatie voor de EEG in haar geheel schept als de olieboycot tegen Neder- lajid. Een vermindering van de pro duktie van tien procent, betekent in feite een veel grotere vermindering van de export van olie van Arabische landen naar Europa dan die tien pro cent. De tien procent is namelijk gerelateerd aan de produktie in de Araxische landen in de maand septem ber. De ervaring leert dat september (qua produktie) een 'dieptepunt- Slot van pagina 1 voer via Rotterdam ook dp andere EEG-landen. Minister Lubbers had de reden toe gelicht van de autoloze zondag en de vrijwillige beperking van het gebruik van olieprodukten in Nederland. Hij maakte duidelijk dat vorige week in Parijs door de OESO-landen (dat zijn de EEG-landen. de VS, Japan, Canada, Skandinavië en Australië) is afgespro ken dat er een noodschema in wer king zal treden als het verbruik in de OESO-landen met meer dan 10 pro cent wordt aangetast- Tot die grens is bereikt, zal ieder land binnen het eigen nationale kader maatregelen moeten treffen om het gebruik te beperken. Vandaar dat Ne derland thans de gemelde beslissing heeft genomen. EEG Nederland zal op 5 en 6 november de kwestie van de olieboycot aan de orde stellen in de Europese minister-' raad in Brussel, en daarbij zal een beroep gedaan worden op de solidari teit van de EEG-landen. Er zal spoedig overlegd worden met het bedrijfsleven over de vraag, wat er moet gebeuren als de boycot lan ger duurt dan nu voorzien is. Distri butie en aangepaste prijsmaatregelen voor olieprodukten en andere schaar se produkten zullen dan onafwend baar zijn. De minister wilde nog niet zover gaan dat -hij nu al een prijs maatregel wil invoeren en ook wil hij nog geen ontslagverbod voor werkne mers instellen in bedrijfstakken die door de boycot rechtstreeks getroffen dreigen te worden. De bewindsman sluit die maatregelen echter niet Minister-president Den Uyl had in het begin van het oliedebat al duide lijk gemaakt dat Nederland vasthoudt aan het standpunt dat is ingenomen Gezamenlijk bureau kruisverenigingen UTRECHT april van 1 Mtelljkr si bureaus xai het Gi (ANP» Om*tr» rl volgend Jaar in mem orginr van d de landelijke orgai Oranji en het WK-Grlr kruin *-n feit zijn. Gepoogd wordt echter die datum neig te vervroegen Tevoren moet er al een InleriinlM-sUiur van de namen te voe gen organisatie» zijn. DU schrijft mr. .S Blea lo het maand- Elke week te winnen voor 1.- een fijne prijs van AaBe: voor 300.- keus uit dekens, plaids, gordijnstoffen, spreien of vloerbedekking. Een kado van de Koninklijke AaBe-fabrieken, Tilburg. >an De 1 ten rijn. maar een geschikte behm is n'»x niet gevonden Als noodt) sing moeten dc twee kantoren w; ver men in Utrecht beschikt, vooi bureau worden gebruikt. OVER MIDDEN-OOSTEN-STANDPUNT (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De oliedebatten hebben woensdag in de tweede kamer tot een aantal felle discussies geleid. Binnen de fractie van D'66 is tijdens het oliedebat een heftig conflict uitgebroken en weer bezworen. Bij het uiteenzetten van het standpunt van D'66 door de heer Imkamp, werd hij zoveel keren geïnterrumpeerd, dat hij zijn van tevoren afgesproken tekst kwijtraakte en zelf een standpunt ging formuleren over de situatie in het Midden-Oosten. Al formulerende kwam hij daarmee in rechtstreekse tegenspraak met het standpunt van zijn fractievoorzitter, Terlouw, zoals deze dat tijdens de algemene beschouwingen had uiteengezet, en dat neerkwam op volstrekte steun aan de Nederlandse regering. De heer Imkamp meende dat del ingezet. Er had geen misverstand mo- Nederlandse regering en de Neder- gen bestaan over het Nederlandse landse publieke opinie onvoldoende standpunt inzake het Miöden-Oos- Van rekening hebben gehouden met de i ten. De heer Berger, die namens DS70 prak, kwam met het voorstel om de maximumsnelheid op 100 km per uur Arabische gevoelens en de Arabische reacties. Hij betwijfelde ook of de uitleg van Nederland van de resolutie ran de Verenigde Naties wel de juiste i te bepaien. De premier, zo was. Binnen de fractie van D'66 ont- stond hierdoor grote beroering, met1 name bij Anneke Goudsmit. die de meerderheid van de fractie achter zich kreeg om de heer Imkamp te dwingen in tweede termijn duidelijk te maken dat hij zich vergist had. In een afzonderlijke verklaring D'66 wordt nogmaals vastgelegd dat de partij vasthoudt aan het van steun aan de regering. met betrekking tot het conflict in het. Midden-Oosten. De regering ziet geen enkele aanleiding daar verandering in te brengen. Minister Van der Stoel verklaarde dat de nadruk van de Nederlandse politiek ligt op het duide lijk stellen wat de regering voorstaat als oplossing van het conflict. Die oplossing moet gevonden worden op basis van de resolutie van de VN. m De woordvoerder van de WD, de heer Pörtfteme meende dat de autolo ze zondag overhaast en ongenuan ceerd is ingevoerd. Hij bepleitte de later door minister Lubbers overgeno men ingangstijd van 3 uur op zondag morgen. De regering, zo zei de heer Porthei- ne, heeft de boycotkwestie gebrekkig gepresenteerd en zich bovendien ver keken op de energiepositie van Neder land. Hij wilde minister Van der Stoel naar het Midden-Oosten zenden om persoonlijk het standpunt van de Nederlandse regering duidelijk te ma ken in de olielanden. De heer Peijnenburg van de KAT verweet de regering onderschatting van de ernst der ontwikkelingen - Het diplomatiek offensief is ook te laat Bijzonderheden leerlingen- schaal 1974 DEN HAAG (ANP( Het ministeriel van onderwijs heeft woensdag nadere bijzonderheden bekendgemaakt over de in de onderwijsbegroting reeds aangekondigde verlaging van de leer- lingenschaal voor het basis- en het kleuteronderwijs. Voor het gewoon lager onderwijs is de schaal gebracht op 33, die voor het kleuteronderwijs op 34. De leerlingen schalen zullen met ingang van 1 au gustus 1974 als volgt worden vastge steld: niet onbekwaam, zoals mevrouv Someren-Downer van de WD maar r.Jn daden zsjn niet altijd wijs. De CHU-afgcvaaMigde Van der Mei verweet minister Van der Stoel on zorgvuldig optreden. Htj vroeg of er kans is op invoering van bet klaarlig gendc discrtbutlestysteem. Solidariteit Scholen voor gewoon r onderwijs PvdA-woordvoerder Van der Hek vond dat er ernstige consequentie» verbonden dienen te zijn aan het nlel- bestaan van solidariteit binnen de EEG mei Nederland. Heeft de. Duitse regering al een standpunt ingenomen? vroeg hij. De CDU-opposftie in Bonn wil dat aan Nederland steun wordt verleend. De oliemaatschappijen moe ten niet alleen onderhandelen met de OPEG-Ianden. Daar moeten de regerin gen van de Westeuropese landen bij zijn. CPN-fractieleider Marcus Bakker hekelde in felle woorden de machts strijd die door de grote oliemaat schappijen word: uitgevochten over de rug van het Nederlandse volk. De oliemaatschappijen kweken schaarste en die scheppen de enorme prijsstij gingen. Daar moet de regering niet mee akkoord gaan. Zij moeten door een prijsstop geblokkeerd worden Be drijven die hinder gaan ondervinden van de olieboycot moeten een verbod' krijgen personeel te ontslaan. De heer Van der Spek van de PSP bepleitte een onmiddellijke bespreking van het rijden met militaire voertui gen. Distributie is een beter middel dan een autoloze zondag. Ir. Van Dis van de SGP vond een autoloze zondag bepaald niet erg. De SGP heeft daar altijd voor gepleit zo zei hij. De heer Van Houweüngen, die namens de ARP het woord voerde, stelde dat al de sympathiebetuigingen voor Israël nu op de proef worden West-Duitslanos minister van bui- tenlandse zaken. Walter Scheel, is 34 kleuters, twee v met een gemiddeld aantal leerlingen sesteld. De olieboycot is overigens over 1973 van 1 tot 25 moeten één! ^.tostcase voor de Europese soliöa- onderwijzer hebben, met 26 tot 60, fV?s:;ers predikanten dier.en leerlingen twee. 61-90, drie. 91-124- ^ripsteid te worden van net rijver- vier, 125-155; vijf. 156-198; zes. bij 199-1300 en- ald,us £e heer Van Houwelin- 231 leerlingen zijn 7 leerkrachttengen:, de Palestijnen moet recht verplicht en vervolgens één onderwij- worden zer meer voor elke 33 leerlingen. Bij het aantal onderwijzers is het hoofd van de school inbegrepen. Bij het kleuteronderwijs liggen de cijfers als volgt één leidster voor scholen tot en met naar Moskou vertrokken voor overleg met de Russische autori teiten over internationale kwesties, waaronder de crisis in het Midden- Oosten, en de problemen die een goe de verhouding tussen Bonn en Mos kou in de weg staan. 5 tor. f drie voor 69 tot en met 102, bij bij 103 tot en met 136 kleuters zijn vier leidsters verplicht, bij 137 tot en met 170, vijf: 171 tot en met 204 zes, 205 tot en met 238 zeven en dan voor iedere kleuters één leidster meer. Hierbij is de hoofdleidster inbegrepen CONSUL KOEWEIT: „UITLATINGEN VAN DER STOEL NIEUWE PROVOCATIE - NEDERLAND DOOR ISRAËL BEÏNVLOED" (Van een medewerker) pAIRO De Arabische olieboycot is uitsluitend gericht tegen Neder land, niet tegen de rest van Europa. Dat verklaarde dinsdag Selim El Yafi, de secretaris-generaal van de Arabi sche Liga. Woensdagmorgen noemde de consul van de oliestaat Koeweit in Den Haag, de' heer Rabbani, dat de op merking van minister Van der Stoel (buitenlandse zaken) dat de Arabische olielanden heel West-Europa hebben willen treffen met hun olieboycot, en niet alleen Nederland „een nieuwe pro vocatie is". De secretaris-generaal van de Arabische Liga, de instantie die de initiatieven neemt voor Arabische boycotacties, zei dinsdag in een exclusief interview met onze krant: „Wij weten dat er sommigen in Nederland zijn die proheren ons standpunt te hegrijpen, maar dat de meeste mensen helaas beïnvloed zijn door de Israëlische propaganda en publici- teitsmachine. Dat betekent niet dat er een :ekort. is aan Arabische informatiediensten in Nederland, neen, maar de Israëli's zijn op dat gebied nu eenmaal beter en ze hebben in Nederland een goede klankbodem gevonden. Zeker in bepaalde industriële en economische milieus en zelfs in sommige politieke krin gen". „Er is op dit ogenblik sprake van een agressie en er is sprake van een bevrijdings- .oorlog in Egypte. Ik vraag me af waarom de publieke opinie in Nederland stil is gebleven ^at onze zaak betreft. Ik vraag me ook af of het niet hetzelfde Nederland is dat in de tmeede wereldoorlog zo heldhaftig tegen de nazi's heeft gevochten. Ik vraag me verder af waarom Nederland niet probeert ons stand punt te begrijpen. Ons land is bezet. Daar is het Palestijnse volk) dat uit zijn land is gejaagd. Daar is de voortdurende belediging door Israël. Daar is de expansiepolitiek van Israël, dat. steeds meer van ons grondgebied bezet en daar steeds nieuwe joodse kolonies sticht". Met betrekking tot de resoluties van de Veiligheidsraad en met betrekking tot de voorstellen van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, die inhouden dat de Israëli's zich moeten terugtrekken uit bezet grondgebied, vraag ik: welk standpunt heeft de Nederlandse regering nu ingenomen ten aanzien van het Palestijnse volk, dat van haar land is verdreven, en wat betreft de voortdu rende agressie van Israël sinds 1948, toen het door dezelfde Verenigde Naties haar land kreeg toegewezen. Sindsdien heeft Israël zich vijandig gedragen jegens de hele Arabische wereld". Daarom kom ik nu op mijn uitgangspunt terug èn vraag me af wat de Nederlandse regering en het Nederlandse publiek in feite wil. Tot nu toe hebben we geen enkel ant woord van Den HaAg, noch van de pers in Nederland gehad. Er is niet één stem in Nederland die tegen Israël heeft gezegd: „Hoor eens, jullie bevinden je in een positie die niet rechtvaardig is. Jullie moeten je terugtrekken uit de bezette gebieden. Jullie moeten een volk dat je verdreven hebt. erkennen (de Palestijnen). Jullie moeten de agressie veroordelen". Ongelukkigerwijs hebben we geen enkele aanwijzing daartoe vanuit Den Haag. Dat heeft ons natuurlijk een beetje geïrriteerd. Want we willen weten wat jullie in Holland nu eigenlijk denken, als land waarmee wij eigenlijk altijd goede relaties hebben gehad. En wij van onze kant willen nog steeds die goede betrekkingen handhaven". Maar waarom die olieboycot dan? Selim El Yafi: „Ik moet eerst zeggen dat sinas 1962. '63 en '64 alle resoluties van de Arabische landen erg duidelijk zijn. De raad van de Arabische landen heeft besloten dat wij met alle landen betrekkingen onderhou den zonder onderscheid te maken. Iedereen kan erg gemakkelijk van de inhoud van deze resoluties op de hoogte worden gebracht, want we hebben alle regeringen van deze resoluties in kennis gesteld. Daarnaast heeft op 17 oktober de ministerraad van de olielan den in de Liga een vergadering in Koeweit gehouden. De resultaten van die vergadering worden nu in de praktijk gebracht. WERELDGEBEUREN getroffen behoeft te worden door resoluties. We zien toch dat Frankrijk, Enge land, en ook Duitsland, een houding hebben aangenomen waar we begrip voor kunnen op brengen, ook al staan ze niet aan onze kant. We zien hetzelfde met Spanje, Zweden en Griekenland. Geen van die landen heeft tran sport vanuit de Verenigde Staten naar Israël toegestaan. Duitsland probeert zelfs nog een stap verder te gaan. Al staan ze dan niet aan onze kant, toch probeert men daar een neu trale houding aan te nemen wat betreft het conflict dat Israël met ons heeft en niet wij met Israël. Zij hebben die agressie veroor deeld, ze hebben de rechten van het Palestijn se volk erkend en ze hebben geëist dat de Israëlische troepen zich terugtrekken van be zet grondgebied". „De Arabische landen zijn niet de landen die de oorlog willen. Zij willen dat niet uit humanitair oogpunt en niet uit economisch oogpunt. We hebben heel veel mogelijkheden om onze krachten beter te gebruiken dan ten behoeve van welke oorlog dan ook. Wij moeten ons ontwikkelen, en die strijd gaat natuurlijk voor. We proberen van onze rijkdommen te profiteren, teneinde de levens standaard van ons volk te verhogen". „Als we dan bekijken wat Nederland heeft gedaan; als we dan zien dat er geen enkele stap is ondernomen om haar neutraliteit te verzekeren, dan moeten we zeggen dat we daar wel kritiek op kunnen uitoefenen. Inte gendeel. men heeft deelgenomen met vrijwilli gers in een oorlog tegen ons. en daarmee heeft het de agressie van Israël zelfs aange moedigd. Tegen een volk dat "slechts in vrede wil leven". De boycot die tegen Nederland wordt uitge voerd, is geen doel, maar een gevolg van een serie van ontwikkelingen die dank zaj de regering en het volk van Nederland is onto staan. De steun van de Verenigde Staten aan Israël heeft daar natuurlijk ook toe bijgedra gen. Dus als we de olie als wapen in deze strijd gebruiken, betekent dat niet dat we Nederland willen treffen.' want we hebben goede betrekkingen met Nederland en wen sen die gaarne te handhaven en eventueel zelfs uit te breiden". „Ik beschouw Nederland nog steeds als een bevriend land. Wat we willen, is slechts dat men in Nederland onze positie begrijpt. We geloven dat met een kleine ontwikkeling in de Nederlandse politiek de zaak hersteld kan worden tot zijn normale proporties en dat de Arabische regeringen die het oliewapen ge bruiken. op hun beslissingen kunnen terugko men, onder de voorwaarde dat onze Neder landse vrienden onze uitgangspunten kunnen erkennen. Een kleine geste van de regering in Den Haag is voldoende, een geste waarmee men de Israëlische agressie veroordeelt". Directie: F. von de Velde, K. Scherphuis en W. F. de Pegter. Hoofdredacteur: G. A. de Kok. Adjunct-hoofdredacteuren: M. P. Dieleman en C. von der Moos. BUREAUS: Vlissingen: Walstroot 56-60, (el. (01184) 5144. Middelburg: Morkt 51, tel. (01180) 7651. Goes: Grote Markt 2, tel. (01100) 6140. Terneuzen: Steenslraot 6, tel. (1140) 4058. In de avonduren is de cenïrole redcctie bezet van zondaa t/m vrijdcg vanaf 20.00 uur: (01184) 5144 Telefoonnummers buiten kan tooruren Redcctie: (01184) 4799. Advertentie-afdeling: (01186) 584. 's Zaterdags '01184) 5144 van 9.00-1130 uur. Voor klachten bezorging op za terdag: de plaatselijke kantoren van 9.00-11.30 uur. Expeditie.- (01184) 2757. Overl. odv. ook zondagavond von 20.00 tot 22.00 uur. "Moon- dag. f/m vrijdagavond van 2030 tof 22.00 uur. (01184) 5144. Abonnementsprijzen: per kwartaal 27,35; franco per post f 29,75; per moand f 9.25; losse nummers 0,40 (inclusief 4% btw). Advertentietarieven 52 cent per mm; minimumprijs per advertentie 7,30; ingezon den mededelingen 2Vt x tarief. Brieven bureau van dit fclcri 1,50 meer. Volledige tarieven met contract prijzen op oanvraag. Alle advertentieprijzen exclusief 4% btw. 35 93 00, Provinciale Coura-f Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 3