„Havenontwikkeling Nederland en België op elkaar afstemmen" Advies PvdA Goes aan leden: „Boycot extra heffing PZEM" Botsing, doorrijden en geen rijbewijs: boete van f 600 Rapport milieuhygiënische aspecten vestiging Total Verdubbeling cursusgeld avondopleiding technisch onderwijs 'onverteerbare zaak' „VERSPILLING BIJ GEBREK AAN NATIONAAL ZEEHAVENBELEID" Ingenieurstitel voor hts-en PVDA WIL HEFFING ONGEDAAN MAKEN VAN DER LINDE WERKEND-STUDENT TOM ROMBOUT UIT GOES: VRIJDAG 12 OKTOBER 1973 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 DRS. M. C. VERBURG OP STUDIEDA G IN ANTWERPEN: (ADVERTENTIE) .(Van een onzer redacteuren) ANTWERPEN „Doodeenvoudig omdat we in België en in Ne derland geen nationaal zeehavenbeleid hebben kan er van verspil ling in zeehavens worden gesproken. Het Benelux-zeehavenover- leg stelt tot op heden ook nog maar weinig voor, het is veel te vrijblijvend. Als ik nu zie dat er op de linkeroever van de Schelde bij Antwerpen 6000 hectare aan industrieterreinen ligt, dan zou den we toch in ieder geval kunnen beginnen om de reserveringen voor dit doel over de grens heen op elkaar af te stemmen". Het Zeeuwse eerste-kamerlid drs. M. C. Verburg kwam gistermiddag in Antwerpen met deze verzuchting in een discussie op een stu diedag over 'Internationale handel en zeevervoer', toen het daar ging over de noodzaak van een gemeenschappelijk zeehavenbe leid. Het Vlaams Economisch Verbond en de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel hadden ditmaal hun jaarlijkse gemeenschappelijke conferentie toegespitst op de proble matiek van zeevervoer en zeehavens. „Door de enorme concurrentie tussen de havens moet het gevaar van struc turele overcapaciteiten niet worden uitgesloten", waarschuwde in de mor genuren een van de inleiders, prof. dr. W. Blonk, buitengewoon hoogleraar in de vervoerseconomle aan de Vrije Universiteit van Brussel. Hij hield dan ook een vurig pleidooi voor een vrijwillige taakverdeling tus sen de havens, waarmee bereikt, zou kunnen worden dat er doelmatig wordt samengewert, dat havenvoor zieningen en haveninrichtingen zo goed mogelijk tot him recht komen, dat een investeringsbeleid, aangepast aan de behoeften van de praktijk, binnen de gezichtskring komt. Per soonlijk was prof. Blonk zelf hoofdambtenaar bij de EEG-commis- sie optimistisch over de kansen van een gemeenschappelijk (Euro pees) zeehavenbeleid. Hij herinnerde er even aan dat eind vorig jaar de eerste stappen zijn gezet, toen verte genwoordigers van de belangrijkste 20 havens in het vergrote EEG-gebied voor een bespreking naar Brussel wa ren uitgenodigd, die een bemoeidgend resultaat had opgeleverd. Ook het Be- nelux-zeehavenoverleg, dat nu al weer enkele jaren bestaat, sloeg prof. Blonk ook hoger aan dan het kamer lid Verburg. De adjunct-clirecteur-gene- raal van de Antwerpse haven, de heer F. Suykens, stelde bovendien vast, dat België en Nederland met hun Benelux- zeehavenoverleg eigenlijk al veel ver der zijn dan ze ooit in eigen land zijn gekomen. Hij somde even op: er is een vergelijking gemaakt van de be grotingen van debelangrijkste Belgi sche en Nederlandse zeehavens. Er is een overzicht uitgebracht van alle uit breidingsplannen. die de havens in; onze landen hebben. Op het ogenblik zit men in de zogenaamde harmonisa-i Liefase: hef, gaat in de richting vanj uniforme havenrekeningen, er wordt gezocht naar een tariefbasis. „Als je dat u in Nederland toch ook nog niet DEN HAAG Afgestudeerden va een aantal hogere technische scholen krijgen het recht de titel ingenieur te voeren, afgekort tot ing. voor de naam. Het gaat hierbij onder andere om de hts in Vlissingen. De andere hts- en zijn: de hts te Alkmaar. De hts te Arnhem. De hts te Enschede, uitgaande van de Stichting Hogere Technische School voor Oost-Nederland, en de Hogere Textielschool te Enschede, uitgaande van de gemeente Enschede, met uit zondering van de 3-jarige technisch- economisch commerciële afdeling, de hts te Groningen, de hts te Haarlem, de hts te Heerlen uitgaande van Vereniging voor Beroepsonderwijs te Heerlen. Hieronder valt ook de Werk meesteropleiding; en de Mijnschool te Heerlen. de hts te Hengelo, uitgaande van de Stichting voor Technische Vorming in Twente. Hieronder valt niet de school voor laboratortumpersoneel De hts te Hilversum, de hts te Leeuwaaen. de hts te Utrecht uitgaande van de Stichting Hogere Technische School voor de Bouwkunde, de hts, uitgaande van de gemeente Utrecht. Hieronder valt niet de Hoge re Zeevaartschool, de hts te Venlo. De hts te Zwolle. vaststellen dat we nationaal nog nér gens zijn en dat we toch moeilijk op Benelux-vlak verder kunnen gaan als we de zaken in eigen huis nog niet eens hebben geregeld. Ik neem aan datu in Nederland toch ook nog niet zover bent dat reservering van haven terreinen en havenactiviteiten in nati onaal verband ai op elkaar zijn afge stemd". En daarmee speelde de Ant werpse havenbeheerder het pleidooi van drs. Verburg eigenlijk min of meer terug. Overbrengen MOTIE NAAR FRACTIES EN PARTIJBESTUUR GOES De Partij van de Ar beid afdeling Goes adviseert de leden om de heffing van drie procent, die de PZEM over het élktriciteitsgebruik in rekening brengt, niet te betalen. De PZEM heeft de Zeeuwse ver bruikers er via de incassokaart op geattendeerd, dat die drie procent wordt geheven inge volge de wet 'financiering ont wikkeling snelle kweekreactor'. Donderdagavond nam de PvdA afdeling Goes tijdens een verga dering in 'De Prins van Oranje' een motie aan, waarin gevraagd wordt deze zaak ongedaan te maken. De motie wordt ver stuurd naar de raads- en staten fractie, het gewestelijk en het landelijk partijbestuur. De her G. R. Heerebout liet. donderdag avond een scherp protest tegen die re geling horen. Hij wees erop. dat de extra drie procent, gebruikt wordt, voor de ontwikkeling van de kweekreactor bij Kalkar. Hij noemde deze reactor 'veel gevaarlijker, dan de kerncentrale bij Borssele". De heer Heerebout dien de daarop de motie in. De tekst daar van luidt: „De vergadering van de PvdA afdeling Goes, bijeen op 11 ok tober in de 'Prins van Oranje' te Goes: heeft kennis genomen via de incas sorekeningen van de NV PZEM van bet feit, dat op 25 mei 1973 de raad van bestuur besloten heeft, dat vanaf 1- juli' 1973 een heffing van drie pro- cent over het elektriciteitsgebruik e.d. aan de gebruikers in rekening wordt gebracht; spreekt, als haar mening uit, dat voor de oplossing van het toekomstige energieprobleem andere 'mogelijkheden dan de snelle kweekreactor onder zocht dienen te worden; verzoekt het gewestelijk bestuur te willen bevorderen, via de aandeelhou ders in de NV PZEM, het besluit van de raad ongedaan te maken: verzoekt het landelijk partijbestuur deze kwestie in de volksvertegenwoor- dinging aanhangig te maken; roept, de leden op de drie procent in afwachting van nadere beslissingen niet, te betalen." PTT PLAATST BUITENBUSSEN IN KANAALZONE TERNEUZEN De PTT begint maandag 15 oktober in Midden- Zeeuwsch-Vlaanderen met het plaatsen van zogenaamde "buiten- brievenbussen* bij woningen die meer dan 10 meter van de open bare weg liggen en die niet meer door postljestellers worden aan gedaan. In Temeuzen, Hoek, Sluiskil, Zaamslag, Sas van Gent. Westdorpe en Philippine komen in totaal 1100 va.n deze kunststof- bussen in een donkergroene kleur en voorzien van een hangslot. De PTT verwacht dat het plaatsen van de buitenbussen een week zal duren. De notie werd met algemene stemmen Cer waren zo'n twintig bezoekers) aan genomen. Alleen ontstond er verschil van mening over de vraag, of de leden van de PvdA geadviseerd moet worden, de drie procent niet te betalen. Met een krappe meerderheid werd beslo ten de desbetreffende alinea te hand haven. Inleiding Mr. H. Y. Kramer, hoofd van de afde ling sport, recreatie, jeugd en cultuur in de gemeente Goes, Meld donderdag avond een inleiding over zijn werkter rein. Hij verdiepte zich onder meer in de verhouding burger - overheid. De heer Kramer sprak zich uit voor een betere voorlichting en openbaar heid. Hij vond het een taak van de ge meente om de inspraak te activeren en voor dit doel zelfs een financieel steentje bij te dragen, „ook al strookt de mening van de betrokkenen niet met die van het college van b. en w.". De heer Kramer stipte ook nog de dis cussies aan, die gaande zijn over de vraag in welke vorm de toekomstige welzijnsraad gegoten moet worden: een functionele raad of een stichting. Hij vond het echter niet juist om op dit moment zijn eigen mening hier over kenbaar te maken. In zijn korte openingswoord consta teerde voorzitter H. Hoogerland, dat „ene Wiegel probeert overal een sla- tje uit te slaan". „En dat schijnt nog al aan te slaan, want als we het alle maal mogen geloven, dan stromen de leden naar de VVD toe". De heer Hoogerland prees zich gelukkig, dat. er nu een ander (Den Uyl) aan het roer staal,. „Was dat. niet zo, dan zou den we van een andere regering nog weieens meer de dupe kunnen wor den. Als we nu van 'de dupe zijn' mo gen spreken", aldus voorzitter Hoo gerland. De heren Heerebout, Prevo en R. An- thonisse werden kandidaat gesteld voor het, gewestelijk bestuur. Voorzit ter Hoogerland is afgevaardigde van de afdeling Goes op het verkiezings congres. 26 januari in Breda. De heer Salomé werd voorgedragen als kan didaat voor de partijraad. Dezelfde Antwerpenaar Suykens had tevoren in een inleiding 'de rol van do zeehavens in de internationale handel en scheepvaart' belicht. Hij vestigde daarbij de aandacht op een verschijn sel dat de laatste tijd een soort tegenhanger begint te worden van d naoorlogse ontwikkeling in de West Europene havens, die werd geken merkt door de trek van de industrie naar zee. „Op het ogenblik tekent zich de tendens af, dat diverse Europese, maar ook Amerikaanse industriële concerns er de voorkeur aan geven om arbeidsintensieve produktieproces- sen over te brengen naar die landen, die over een ruim arbeidsaanbod be schikken, of dit nu is in Portugal of Spanje in Europa, of in Singapore, Thailand of Korea in het Verre Oos ten. Dit zou op termijn aanleiding kunnen geven tot een grotere werkverdeling op wereldvlak, dus tot grotere uitbrei ding van de internationale handel, met andere woorden tot een toene mend havenverkeer, waarop wij ons thans reeds moeten voorbereiden". Volgens de heer Suykens zullen de Europese zeehavens zich in de toe komst opnieuw moeten aanpassen aan nieuwe eisen van het zeeverkeer. Vooral in de sector van de havenover slag zag hij dan ook geen enkel gevaar van overcapaciteit. Van veel belang voor de aanpassing van de Europese havens en ook van de inter nationale handel noemde de heer Suy kens het dat in de toekomst ook aandacht wordt besteed aan de verbe tering van de los- en laadmogelijkne den in de overzeese havens. Kosten In de forumdiscussie op deze studie dag kwam ook nog de vraag aan de orde in hoever investeringen in zeeha vens kunnen worden toegerekend aan de gebruikers van die havens. De grootste moeilijkheid in het antwoord op die vraag ligt bij de volstrekt onoverzichtelijke situatie in Europees verband. Waar beginnen en waar ein digen de kosten. In het ene land worden voorzieningen als wegen, vei ligheidsmaatregelen als de inzet van pclitie en brandweer, milieuvoorzie- nïngen wel in de haventarieven ver werkt, in het andere land weer niet. De jaarlijkse studieconferentie van 'Nijverheid en Handel' en Vlaams Economisch Verbond werd ook bijge woond door Prins Albert van België en mr. Pieter van Vollenhoven. POLITIERECHTER MIDDELBURG: ROOMBOTERBAKKERIJ PROEF NU REEDS DE DECEMBER-KWALITEITS- SPECIALITEITEN Roomboterspeculaas Gevuld speculaas Dik speculaas Amundélsprits Eigengemaakte borstplaat Wolstraat 98 Vlissingen Telefoon 01184-2479 (De zaak waar 'fijnproevers' elkaar ontmoeten) OOK KENTEKEN WAS NIET IN ORDE MIDDELBURG Ken boete van in to taal 600.en ontzegging van dr rij- bevoegdheid voor de tijd van drie maanden, die inhaal zodra hij eventu eel z.ljn rijbewijs haalt: «lal was don derdagmorgen de uitspraak van poli lierechter mr. T. W. Allema tegen de 21-jarige Amemuldenaar K. J. IJ. die op de late avond van 3 juli. op de rijksweg bij 's-Heer-Hendrlksklnderen. een hevige botsing met een andere personenauto veroorzaakte. B. reed na de aanrijding, waarbij «ie andere auto over «1e kop sloeg, en totaal werd ver-1 nicld, door zonder zich bekend te ma ken. Hij was niet in het beztt van een rij bewijs. Bovendien waren de kenteken papieren niet in orde. B. verklaarde da», hij de auto. die voorgesorteerd stond, niet had gezien. De bestuurden van die auto bleef ongedeerd. „U was in een café in Goes geweest, toen in 1 Vlissingen en op de terugweg naar, Goes heeft u een vriend en twee meis- Jes meegenomen", zo memoreerde de. politierechter. B. verklaarde dat hij die avond ongeveer vier flesjes bier had gedlronken. „Dit is bepaald geen voorbeeld van nauwgezet en voorzichtig weggebruik", gedraagt zich ook ntet als een zonduar- «ypo met spijt." De door hem Roétste «•n conform opgelegde boete bestond uit 250,voor het veroorzaken van nc aanrijding met een Duitse pe-so- met zijn VW-bestoiauto. HIJ was diu.r na doorgereden, w verklaard» voor de politierechter dat h)j niets van de aanrijding had gemerkt. Hij werd ver derop to*, staan gebracht door een ach- 'croprijdonde taxichauffeur die oogge tuige was geweest. De Duitse wagen :uid ter plaatse zeer aarzelend gereden en stond zelfs stil toen W. passeerde. De officier van justitie mr. V.'. J. Kol- kert vond dat cr onvoldoende bewijs was voor het fett dat W. met opzet zou zijn doorgereden. HIJ eiste daar om alleen een geldboete van 1 75,— voor het veroorzaken van de aanrij ding. De politierechter verminderde dit bedrag met 25,—. Wegens dronkenschap op dn brom fiets. waarbij hij op 27 mei tegen oen personenauto was gebotst, legde de politierechter 'ie Goefenaar F. F. een boete van 290,op. Slot van pagina 1) is de tankputinhoud ten minste even gruot als de inhoud van de tank. Bij twee tanks in één put is de inhoud van de put ten minste tachtig procent van de gezamenlijke inhoud van de beide tanks. Als er drie of meer tanks in één put staan is de inhoud van de put ten minste zestig procent van de ge zamenlijke inhoud van de daarin ge plaatste tanks. Een tankput, bestemd voor de opslag van minder gevaar lijke stoffen, heeft de inhoud van ten minste de inhoud van de grootste tank, vermeerderd met tien procent van dc inhoud van de overige tanks in de put. De tanks worden niet in gebruik genomen voordat deskundige instanties een verklaring hebben afge geven dat tank en fundering aan de eisen voldoen. Bluswater n worden betrokken uit de fabriekswatertank of uit de haven via boosterpompen. Op het gehele ter rein van de raffinaderij ïs een onder gronds bluswaternel aanwezig, dat zo danig is ontworpen, dat iedere put van twee kanten van bluswater kan worden voorzien. Er zijn vier brand weerauto's, vier poederwagens, vier verplaatsbare schuiminstallaties in de omgeving van de produktie-eenheden, evenals vaste waterkanonnen. Daar naast is er nog een groot aantal brand- blusapparaten en slangenkasten. De opslagtanks zijn voorzien van een drij vend dak en automatische blusinstalla ties. „Voor de inrichting", zo schrijft de commissie in het rapport, „dient een plan te zijn opgesteld, dat. gericht is op het bestrijden van brand en het voorkomen van ongevallen. In de uit voering van dit plan moet al het be dieningspersoneel goed geïnstrueerd en geoefend zijn". Geluidsmetingen Reeds in een vroeg stadium zijn be gin 1971 in opdracht van de directeur- generaal van de arbeid door de tech- msch-psychische dienst TNO-TH ge luidsmetingen in de omgeving verricht. De bedoeling hiervan was een indruk te krijgen van de bestaande geluidsbe last ingssituatie in de naaste omgeving van het industriegebied. Het geluidsniveau mag de volgende waarden, ook nadat het gehele optie- terrein door Total in gebruik zal zijn genomen, niet overschrijden: PROTEST UIT ZEELAND EN WEST-BRABANT (Van onze onder wij smede werkster GOES „Het is ronduit onver teerbaar, dat de minister het cursusgeld voor de avondoplei ding leraren technisch onder wijs van de ene dag op de an dere met meer dan honderd pro cent verhoogt. Hij treft daar mee een categorie mensen, die het toch al niet gemakkelijk hebben: machinebankwerkers, automonteurs, schilders, tim merlieden, kortom werkers in de lagere technische beroepen, die een acht jaar durende avond studie volgen om leraar bij het technisch onderwijs te worden. Wij als toekomstige leraren zijn dan ook diep teleurgesteld over deze maatregel van de minis ter". - Aan het woord Tom Rombout (22)' uit Goes, amanuensis aan de hogere zeevaartschool te Vlissingen in het] bezit diploma lts en machinistendiplo- De studenten van de avondopleiding technisch onderwijs zijn het met deze; opvatting totaal oneens. Tom Rom bout uit Goes, student van het Neder lands genootschap tot opleiding van leraren voor het beroepsonderwijs te' Goes, zegt hierover: ..De verhoudingen' zijn totaal zoek. Wij zijn maar een kleine groep, waardoor wij onze stem onvoldoende kunnen laten horen. Dc problemen, die zich binnen onze eigenlijk bijzondere groep voor doen zijn zó groot en zó anders dan bij andere groepen, dat wij hens wel wat meer aandacht verdienen De 22-jarige Tom Rombout heeft zich opgeworpen als de behartiger van de belangen van de Zeeuwse en West- Brabantse studenten van de beroeps opleiding in Goes. Hij stelt: „De enige ma (het laatste in militaire dienst; mogelijkheid om leraar aan een lts te behaald) die momenteel optreedt, worden is een avondopleiding te woordvoerder van de rond drie honderd studenten in Zeeland en West-Brabant, die in Goes de avond opleiding leraar technisch onderwijs j volgen. Het voorstel van minister Van Keme- nade omvat cursusgeldverhoging met ingang van het komende cursusjaar van 120 tot 250. Een maatregel, die in kringen van deze beroepsopleiding hard is aangekomen. „De cursisten worden toch al voor zulke hoge kos ten geplaatst. En nu dit er nog bij. Het is echt te gek". Aldus Tom Rom bout. Half september heeft een vertegen woordiging van zestien scholen van de studenten aan de beroepsopleiding voor leraar bij het technisch onder wijs een onderhoud gehad met de minister van onderwijs, waarin de cursusgeldverhoging ter sprake komen- Tegelijkertijd is een petitie aangeboden, waarin wordt gesteld, dat een redelijke verhoging van het cur susgeld aanvaardbaar wordt geacht. De minister werd een motivering ge vraagd over de verhoging en bet gro-; :e verschil dat bestaat tussen de be lasting van de studenten aan deze opleiding en studenten van andere opleidingen. Vraag was waarom juist leze groep zo zwaar moet worden jelast. Onderwijsminister Van Keme- tade heeft de studenten op dit punt het veel wijzer kunnen maken. Even min heeft hij toezeggingen gedaan die de maatregel ongedaan maken. In eerste instantie wilde het ministe rie het cursusgeld voor alle avondop leidingen drastisch verhogen. Na fel- Toch is het financiële probleem niet de enige moeilijkheid voor deze stu denten. Tom Rombout: .Al onze stu denten hebben een volledige dagtaak, die een 42l/t-urige werkweek omvat. Ze zijn te vinden onder de werkers in de lagere technische beroepen, zoals machinebankwerkers, automonteurs, schilders, timmerlieden enz. De mees ten hebben een gezin en naast hun gewone werk moeten zij drie avonden per week de cursus volgen. Dat houdt in drie maal drie uur en twintig minuten les per week. De overige avonden worden besteed aan studie. Dit alles legt een zware ciaim op het gezin, meestal omdat de meeste stu denten van huis uit niet gemotiveerd zijn om te studeren: veelal zijn ze gewoon in het. vak gegaan dat hun vader had. Als zij dan op latere! leeftijd' tot de conclusie komen, dati ze méér kunnen, gaan ze verder stuae- 45 decibel op zondagen cn christe lijke feestdagen en gedurende dc nacht cn 55 decibel overdag op weekse da gen, gemeten op dc grenslijn van het van het middelpunt van het proces industriegebied (ongeveer 1100 meter gedeelte van de raffinaderij). 35 decibel op zondagen en christe lijke feestdagen cn gedurende de nacht en 45 decibel overdag op weekse dagen gemeten op een lijn duizend meter buiten de grenslijn. Total, zo schrijft de commissie, wens te zich te laten bijstaan door een des kundig eop het gebied van lawaaibe strijding. Daarloe heeft het bedrijf zich gewend tot de techntsch-psyehl- sche dienst TNO-TH. ,,De serieuze aam kundig op hel gebied van lawaaibe- ding betreft deskundige aanpak van bet project geven een voldoende waar borg dat «Ie raffinaderij zal kunnen voldoen aan de reeds in een vroeg stadium door de overheid kenbaar gemaakte geluidseisen". aldus de com missie. „Om te bereiken dat het ge stelde geluidsniveau niet zal worden overschreden, is een geluidsspecificatie vastgesteld, v.elke speciale geluidseisen bevat voor ieder type apparaat, waar van bekencl is, dat het geluidsproble men geeft." Voor de fakkel acht de commissie geen speciale akoestische voorzieningen nodig, omdat onder nor male omstandigheden alleen de waak vlam sal branden- Na het ingebruik- stellen zullen binnen en buiten de raf finaderij nog geluidmetingen worden verricht. Uitstoot Door hei terugdringen van de uitstoot van stoffen zal de luchtverontreiniging zoveel mogelijk beperkt dienen te blij ven. De toch in de lucht vrijkomende stoffen, de verbrandingsgassen van de fornuizen en van de fakkelsystemen, zullen vrijwel allemaal op 120 meter hoogte worden geloosd om de concen tratie ervan op de grond te beperken. Lucht, verzadigd van dampen, zal ont wijken indien tankschepen, tankwa gens of opslagtanks, die op deze damp na leeg zijn. weer met vloeibare pro- dukten worden gevuld. Een deel van de produkten wordt van zwavelhou dende bestanddelen ontdaan door de ze om te zetten in zwavelwaterstof- gas. Vervolgens wordt dit gas in de zwavel winningseenbeid omgezet in zwavel. Aangezien dc omzetting niet volledig is, wordt de resterende hoe veelheid zwavelwaterstof gas verbrand tot zv.'avriöioxyde. De verbrandingsgas sen van deze fornuizen bevatten zwa- veldioxyde en worden via de hoofd- i schoorsteen geloosd. ren. Maar dat vergt een grote om- schakeling. De meesten hebben dan: komt dan ook uit deze groep voort.; ook gec;n ec-nt gezinsleven meer. Hun' De avondopleiding wordt hooidzake-j dagelijks werk kunnen zij niet beëin-1 1° bijzondere abnormale gevallen. Tassenprodakt lijk bezocht door studenten, die alleen' lts-vooropleiding hebben, thans ml zitten'. Maar een bedrijf of bij een baas werken en graag wat verder willen komen in de maatschappij. Juist deze mensen, die de gehele dag moeten werken voor een gemiddeld inkomen van ƒ1.000 per maancl schoon en gewoon geen andere mogelijkheid hebben orn door te studeren (omdat deze mogelijkheid eenvoudig niet bestaat) moeten nu de dupe worden van deze maatregel van de minister". In een eenvoudig rekensommetje geeft Tom Rombout het financiële probleem van zijn medestudenten weer- Het cursusgeld gaat omhoog van 120 tot 250. De gemiddelde reiskosten, zo is de afgelopen jaren gebleken, bedragen voor de student afkomstig uit geheel Zeeland en West- Brabant 1.000, het boekengeld is 150, het. inschrijfgeld 25 en aan bijkomende kosten is de student nog eens 75 kwijt. Het totaal kosten is per jaar dus gemiddeld 1.500, waar geen enkele tegemoetko ming of bonus tegenover staat. De studieduur bedraagt minimaal acht digen, omdat ze dan zonder inkomen i ■IjftBÉÉjta ook in dit dagelijks werk, schuilen er moeilijkheden. Het kom; meermalen voor, dat men in een be drijf een werknemer gewoon laat val len als men tot de ontdekking komt. dat hij een lerarenopleiding volgt. In' de meeste bedrijven wordt het stude- ren sterk aangemoedigd. De werkne- mers krijgen allerlei faciliteiten en' een vergoeding, echter alleen als die; studie in het belang van bet bedrijf is. meldt het rapport, waarbij de zwavel- winninzseenheid uitvalt, zal zo snel mogelijk op het verwerken van een zwavelarm tussenprodukt worden over gegaan om de uitstoot van zwaveld!» oxyde beperkt te houden. Door slijtage kunnen lekkages ontstaan, waardoor een beperkte hoeveelheid stank kan optreden. In sommige uitzonderlijke gevallen zal het onmogelijk zijn om al le door veiligheidskleppen afgeblazen Blijkt dit niet "net geval, dan worden Kassen via het fakkelsysteem ar te vo<- vaak allerlei faciliteiten ingetrokken. ™4 1 - - de promotiekansen zijn vrijwel nihil en in sommige gevallen wordt mei] ontslag gedreigd als de werknemer; zijn werkuren door studie verzuim!.: In andere gevallen kan de aspirant-: student wel eens een kwartiertje eer-' der zijn werk verlaten om tijdig op; cle cursus te zijn. Maar het kost allemaal veel moeite en vaak moeti zo'n kwartier dan nog worden inge-] haald. Na een kleine tien jaar op deze wijze te hebben doorgeworsteld ben je dan eindelijk derdegraads leraar. Het jaar. zodat het totaalbedrag voor deze! ^oor Tom Rombout duidelijk, aat op studentendie voor het merendeel tot eei\, zware wissel wordt de werkende jongeren mogen worden! gerekend, zeer hoog wordt. Weliswaar] is het mogelijk een studiebeurs te] verkrijgen, die gedeeltelijk bestaat uit: een beurs en een renteloos voorschot.! In de Zeeuws-West-Brabantse prak-i protesten van belanghebbenden! tijk blijkt weinig gebruik te worden! ging deze verhoging voor opleidingen] gemaakt van deze mogelijkheid.! met een algemeen karakter niet door.! Van de 300 studenten aan de Goesel De bewindsman handhaafde evenwel! opleiding benut slechts een vijftigtal de voorgenomen verhoging voor de] deze mogelijkheid. Het overgrote deel zuivere beroepsopleidingen. De minis-; van de studenten loopt liever niet het ter vindt namelijk, dat studenten voor| risico na dc beëindiging van hun studie een nijverheidsacte (beroepsopleiding) in de gelegenheid zijn geweest het normale onderwijsproces te volgen.] verlenen van een dergelijke beurs af- Om die reden rekent hij deze studen- hankelijk van de .studieresultaten en ten niet tot de zogenaamde groep van: het inkomen, waardoor deze toelage 'tweede kans'-opleidingen. Deze laatste zelfs door ziekte of zelfs eenvoudig groep mag volgens de minister inder- j 'pech hebben' meteen kan worden in- daad niet extra worden belast. 1 getrokken. getrokken op de studenten van de avondopleiding. Hij vindt dan ook. dat deze categorie in verhouding tot andere studenten, mede gezien het uiteindelijk resultaat, wel erg zwaar, wordt belast Het feit. dat de laatste twee studiejaren tot één kunnen wor den gecomprimeerd in een dagopiei-, ding te Rotterdam, biedt geen soelaas.' Zeker niet als het gezin daarvoor een1 tegemoetkoming krijgt van 5.000 per jaar. Van dat bedrag moet het bezin dan maar zien rond te komen, nog «Ie last van een overheidsschuld; Toch is dc jonge enthousiaste student; te moeten dragen- Bovendien is liet; Tom Rombout niet ontmoedigd. „Wij blijven doorvechten. Per slot van re-| kening zal men wel gaan inzien, dat! onze problemen echt groot zijn. Het voorstel van de minister moet noe in de kamer komen. Wij hopen op eeni voor ons gunstige uitslag". Dit zou een onhanteerbaar groot fakkelsysteem vereisen. In deze geval len wordt een gedeelte van de afgebla zen gassen direct in de atmosfeer ge loosd. In verband met de verscheidenheid aan afvalwaterstromen is bij de opzet van het Totalcomplex in vier geschei den rioleringssystemen voorzien met een afzonderlijke verwerking van de afgevoerde stromen. Bij het beoorde len van de lozing van Total, die op 4000 inwonerequivalenten wordt ge schat. is er met het eisenpakket naar gestreefd, dat een merkbare beïnvloe ding van de kwaliteit van het Wester- scheldewater wordt voorkomen. De commissie meldt dat voor verontrei niging van water en stranden van het recreatiegebied bij Vlissingen ten ge volge van de af val waterlozing van To tal niet hoeft te worden gevreesd. Ver ontreiniging van het grond- en opper vlaktewater buiten bet- terrein wórdt voorkomen door e?n ondergronds drai nagesysteem. Het rapport wordt aan allen, die de Totalstukken komen inzien, uitgereikt, omdat provinciaal bestour, gemeente bestuur en directie Total de bevolking zoveel mogelijk willen informeren over wat er in de raffinaderij gaat ge beuren en wat de gevolgen zijn. In het kader van dat streven worden ook open dagen gehouden op de raffinade rij- Deze zijn op 20 en 27 oktober van tien tot vier uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 9