„Havenontwikkeling Nederland
en België op elkaar afstemmen"
Advies PvdA Goes aan leden:
„Boycot extra heffing PZEM"
Botsing, doorrijden
en geen rijbewijs:
boete van f 600
Rapport milieuhygiënische
aspecten vestiging Total
Verdubbeling cursusgeld avondopleiding
technisch onderwijs 'onverteerbare zaak'
„VERSPILLING BIJ GEBREK AAN
NATIONAAL ZEEHAVENBELEID"
Ingenieurstitel
voor hts-en
PVDA WIL HEFFING ONGEDAAN MAKEN
VAN DER LINDE
WERKEND-STUDENT TOM ROMBOUT UIT GOES:
VRIJDAG 12 OKTOBER 1973
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
9
DRS. M. C. VERBURG OP STUDIEDA G IN ANTWERPEN:
(ADVERTENTIE)
.(Van een onzer redacteuren)
ANTWERPEN „Doodeenvoudig omdat we in België en in Ne
derland geen nationaal zeehavenbeleid hebben kan er van verspil
ling in zeehavens worden gesproken. Het Benelux-zeehavenover-
leg stelt tot op heden ook nog maar weinig voor, het is veel te
vrijblijvend. Als ik nu zie dat er op de linkeroever van de Schelde
bij Antwerpen 6000 hectare aan industrieterreinen ligt, dan zou
den we toch in ieder geval kunnen beginnen om de reserveringen
voor dit doel over de grens heen op elkaar af te stemmen". Het
Zeeuwse eerste-kamerlid drs. M. C. Verburg kwam gistermiddag
in Antwerpen met deze verzuchting in een discussie op een stu
diedag over 'Internationale handel en zeevervoer', toen het daar
ging over de noodzaak van een gemeenschappelijk zeehavenbe
leid.
Het Vlaams Economisch Verbond en
de Nederlandse Maatschappij voor
Nijverheid en Handel hadden ditmaal
hun jaarlijkse gemeenschappelijke
conferentie toegespitst op de proble
matiek van zeevervoer en zeehavens.
„Door de enorme concurrentie tussen
de havens moet het gevaar van struc
turele overcapaciteiten niet worden
uitgesloten", waarschuwde in de mor
genuren een van de inleiders, prof. dr.
W. Blonk, buitengewoon hoogleraar in
de vervoerseconomle aan de Vrije
Universiteit van Brussel.
Hij hield dan ook een vurig pleidooi
voor een vrijwillige taakverdeling tus
sen de havens, waarmee bereikt, zou
kunnen worden dat er doelmatig
wordt samengewert, dat havenvoor
zieningen en haveninrichtingen zo
goed mogelijk tot him recht komen,
dat een investeringsbeleid, aangepast
aan de behoeften van de praktijk,
binnen de gezichtskring komt. Per
soonlijk was prof. Blonk zelf
hoofdambtenaar bij de EEG-commis-
sie optimistisch over de kansen
van een gemeenschappelijk (Euro
pees) zeehavenbeleid. Hij herinnerde
er even aan dat eind vorig jaar de
eerste stappen zijn gezet, toen verte
genwoordigers van de belangrijkste 20
havens in het vergrote EEG-gebied
voor een bespreking naar Brussel wa
ren uitgenodigd, die een bemoeidgend
resultaat had opgeleverd. Ook het Be-
nelux-zeehavenoverleg, dat nu al weer
enkele jaren bestaat, sloeg prof.
Blonk ook hoger aan dan het kamer
lid Verburg. De adjunct-clirecteur-gene-
raal van de Antwerpse haven, de heer
F. Suykens, stelde bovendien vast, dat
België en Nederland met hun Benelux-
zeehavenoverleg eigenlijk al veel ver
der zijn dan ze ooit in eigen land zijn
gekomen. Hij somde even op: er is
een vergelijking gemaakt van de be
grotingen van debelangrijkste Belgi
sche en Nederlandse zeehavens. Er is
een overzicht uitgebracht van alle uit
breidingsplannen. die de havens in;
onze landen hebben. Op het ogenblik
zit men in de zogenaamde harmonisa-i
Liefase: hef, gaat in de richting vanj
uniforme havenrekeningen, er wordt
gezocht naar een tariefbasis. „Als je
dat u in Nederland toch ook nog niet
DEN HAAG Afgestudeerden va
een aantal hogere technische scholen
krijgen het recht de titel ingenieur te
voeren, afgekort tot ing. voor de
naam. Het gaat hierbij onder andere
om de hts in Vlissingen. De andere
hts- en zijn:
de hts te Alkmaar.
De hts te Arnhem.
De hts te Enschede, uitgaande van de
Stichting Hogere Technische School
voor Oost-Nederland, en de Hogere
Textielschool te Enschede, uitgaande
van de gemeente Enschede, met uit
zondering van de 3-jarige technisch-
economisch commerciële afdeling,
de hts te Groningen,
de hts te Haarlem,
de hts te Heerlen uitgaande van
Vereniging voor Beroepsonderwijs te
Heerlen. Hieronder valt ook de Werk
meesteropleiding; en de Mijnschool te
Heerlen.
de hts te Hengelo, uitgaande van de
Stichting voor Technische Vorming in
Twente. Hieronder valt niet de school
voor laboratortumpersoneel
De hts te Hilversum,
de hts te Leeuwaaen.
de hts te Utrecht uitgaande van de
Stichting Hogere Technische School
voor de Bouwkunde,
de hts, uitgaande van de gemeente
Utrecht. Hieronder valt niet de Hoge
re Zeevaartschool,
de hts te Venlo.
De hts te Zwolle.
vaststellen dat we nationaal nog nér
gens zijn en dat we toch moeilijk op
Benelux-vlak verder kunnen gaan als
we de zaken in eigen huis nog niet
eens hebben geregeld. Ik neem aan
datu in Nederland toch ook nog niet
zover bent dat reservering van haven
terreinen en havenactiviteiten in nati
onaal verband ai op elkaar zijn afge
stemd". En daarmee speelde de Ant
werpse havenbeheerder het pleidooi
van drs. Verburg eigenlijk min of
meer terug.
Overbrengen
MOTIE NAAR FRACTIES
EN PARTIJBESTUUR
GOES De Partij van de Ar
beid afdeling Goes adviseert de
leden om de heffing van drie
procent, die de PZEM over het
élktriciteitsgebruik in rekening
brengt, niet te betalen. De
PZEM heeft de Zeeuwse ver
bruikers er via de incassokaart
op geattendeerd, dat die drie
procent wordt geheven inge
volge de wet 'financiering ont
wikkeling snelle kweekreactor'.
Donderdagavond nam de PvdA
afdeling Goes tijdens een verga
dering in 'De Prins van Oranje'
een motie aan, waarin gevraagd
wordt deze zaak ongedaan te
maken. De motie wordt ver
stuurd naar de raads- en staten
fractie, het gewestelijk en het
landelijk partijbestuur.
De her G. R. Heerebout liet. donderdag
avond een scherp protest tegen die re
geling horen. Hij wees erop. dat de
extra drie procent, gebruikt wordt, voor
de ontwikkeling van de kweekreactor
bij Kalkar. Hij noemde deze reactor
'veel gevaarlijker, dan de kerncentrale
bij Borssele". De heer Heerebout dien
de daarop de motie in. De tekst daar
van luidt: „De vergadering van de
PvdA afdeling Goes, bijeen op 11 ok
tober in de 'Prins van Oranje' te Goes:
heeft kennis genomen via de incas
sorekeningen van de NV PZEM van
bet feit, dat op 25 mei 1973 de raad
van bestuur besloten heeft, dat vanaf
1- juli' 1973 een heffing van drie pro-
cent over het elektriciteitsgebruik e.d.
aan de gebruikers in rekening wordt
gebracht;
spreekt, als haar mening uit, dat
voor de oplossing van het toekomstige
energieprobleem andere 'mogelijkheden
dan de snelle kweekreactor onder
zocht dienen te worden;
verzoekt het gewestelijk bestuur te
willen bevorderen, via de aandeelhou
ders in de NV PZEM, het besluit van
de raad ongedaan te maken:
verzoekt het landelijk partijbestuur
deze kwestie in de volksvertegenwoor-
dinging aanhangig te maken;
roept, de leden op de drie procent
in afwachting van nadere beslissingen
niet, te betalen."
PTT PLAATST
BUITENBUSSEN
IN KANAALZONE
TERNEUZEN De PTT begint
maandag 15 oktober in Midden-
Zeeuwsch-Vlaanderen met het
plaatsen van zogenaamde "buiten-
brievenbussen* bij woningen die
meer dan 10 meter van de open
bare weg liggen en die niet meer
door postljestellers worden aan
gedaan. In Temeuzen, Hoek,
Sluiskil, Zaamslag, Sas van Gent.
Westdorpe en Philippine komen
in totaal 1100 va.n deze kunststof-
bussen in een donkergroene kleur
en voorzien van een hangslot. De
PTT verwacht dat het plaatsen
van de buitenbussen een week zal
duren.
De notie werd met algemene stemmen
Cer waren zo'n twintig bezoekers) aan
genomen. Alleen ontstond er verschil
van mening over de vraag, of de leden
van de PvdA geadviseerd moet worden,
de drie procent niet te betalen. Met
een krappe meerderheid werd beslo
ten de desbetreffende alinea te hand
haven.
Inleiding
Mr. H. Y. Kramer, hoofd van de afde
ling sport, recreatie, jeugd en cultuur
in de gemeente Goes, Meld donderdag
avond een inleiding over zijn werkter
rein. Hij verdiepte zich onder meer
in de verhouding burger - overheid.
De heer Kramer sprak zich uit voor
een betere voorlichting en openbaar
heid. Hij vond het een taak van de ge
meente om de inspraak te activeren
en voor dit doel zelfs een financieel
steentje bij te dragen, „ook al strookt
de mening van de betrokkenen niet
met die van het college van b. en w.".
De heer Kramer stipte ook nog de dis
cussies aan, die gaande zijn over de
vraag in welke vorm de toekomstige
welzijnsraad gegoten moet worden:
een functionele raad of een stichting.
Hij vond het echter niet juist om op
dit moment zijn eigen mening hier
over kenbaar te maken.
In zijn korte openingswoord consta
teerde voorzitter H. Hoogerland, dat
„ene Wiegel probeert overal een sla-
tje uit te slaan". „En dat schijnt nog
al aan te slaan, want als we het alle
maal mogen geloven, dan stromen de
leden naar de VVD toe". De heer
Hoogerland prees zich gelukkig, dat.
er nu een ander (Den Uyl) aan het
roer staal,. „Was dat. niet zo, dan zou
den we van een andere regering nog
weieens meer de dupe kunnen wor
den. Als we nu van 'de dupe zijn' mo
gen spreken", aldus voorzitter Hoo
gerland.
De heren Heerebout, Prevo en R. An-
thonisse werden kandidaat gesteld
voor het, gewestelijk bestuur. Voorzit
ter Hoogerland is afgevaardigde van
de afdeling Goes op het verkiezings
congres. 26 januari in Breda. De heer
Salomé werd voorgedragen als kan
didaat voor de partijraad.
Dezelfde Antwerpenaar Suykens had
tevoren in een inleiding 'de rol van do
zeehavens in de internationale handel
en scheepvaart' belicht. Hij vestigde
daarbij de aandacht op een verschijn
sel dat de laatste tijd een soort
tegenhanger begint te worden van d
naoorlogse ontwikkeling in de West
Europene havens, die werd geken
merkt door de trek van de industrie
naar zee. „Op het ogenblik tekent zich
de tendens af, dat diverse Europese,
maar ook Amerikaanse industriële
concerns er de voorkeur aan geven
om arbeidsintensieve produktieproces-
sen over te brengen naar die landen,
die over een ruim arbeidsaanbod be
schikken, of dit nu is in Portugal of
Spanje in Europa, of in Singapore,
Thailand of Korea in het Verre Oos
ten.
Dit zou op termijn aanleiding kunnen
geven tot een grotere werkverdeling
op wereldvlak, dus tot grotere uitbrei
ding van de internationale handel,
met andere woorden tot een toene
mend havenverkeer, waarop wij ons
thans reeds moeten voorbereiden".
Volgens de heer Suykens zullen de
Europese zeehavens zich in de toe
komst opnieuw moeten aanpassen aan
nieuwe eisen van het zeeverkeer.
Vooral in de sector van de havenover
slag zag hij dan ook geen enkel
gevaar van overcapaciteit. Van veel
belang voor de aanpassing van de
Europese havens en ook van de inter
nationale handel noemde de heer Suy
kens het dat in de toekomst ook
aandacht wordt besteed aan de verbe
tering van de los- en laadmogelijkne
den in de overzeese havens.
Kosten
In de forumdiscussie op deze studie
dag kwam ook nog de vraag aan de
orde in hoever investeringen in zeeha
vens kunnen worden toegerekend aan
de gebruikers van die havens. De
grootste moeilijkheid in het antwoord
op die vraag ligt bij de volstrekt
onoverzichtelijke situatie in Europees
verband. Waar beginnen en waar ein
digen de kosten. In het ene land
worden voorzieningen als wegen, vei
ligheidsmaatregelen als de inzet van
pclitie en brandweer, milieuvoorzie-
nïngen wel in de haventarieven ver
werkt, in het andere land weer niet.
De jaarlijkse studieconferentie van
'Nijverheid en Handel' en Vlaams
Economisch Verbond werd ook bijge
woond door Prins Albert van België
en mr. Pieter van Vollenhoven.
POLITIERECHTER MIDDELBURG:
ROOMBOTERBAKKERIJ
PROEF NU REEDS DE
DECEMBER-KWALITEITS-
SPECIALITEITEN
Roomboterspeculaas
Gevuld speculaas
Dik speculaas
Amundélsprits
Eigengemaakte borstplaat
Wolstraat 98
Vlissingen
Telefoon 01184-2479
(De zaak waar 'fijnproevers'
elkaar ontmoeten)
OOK KENTEKEN
WAS NIET IN ORDE
MIDDELBURG Ken boete van in to
taal 600.en ontzegging van dr rij-
bevoegdheid voor de tijd van drie
maanden, die inhaal zodra hij eventu
eel z.ljn rijbewijs haalt: «lal was don
derdagmorgen de uitspraak van poli
lierechter mr. T. W. Allema tegen de
21-jarige Amemuldenaar K. J. IJ. die
op de late avond van 3 juli. op de
rijksweg bij 's-Heer-Hendrlksklnderen.
een hevige botsing met een andere
personenauto veroorzaakte. B. reed na
de aanrijding, waarbij «ie andere auto
over «1e kop sloeg, en totaal werd ver-1
nicld, door zonder zich bekend te ma
ken.
Hij was niet in het beztt van een rij
bewijs. Bovendien waren de kenteken
papieren niet in orde. B. verklaarde
da», hij de auto. die voorgesorteerd
stond, niet had gezien. De bestuurden
van die auto bleef ongedeerd. „U was
in een café in Goes geweest, toen in 1
Vlissingen en op de terugweg naar,
Goes heeft u een vriend en twee meis-
Jes meegenomen", zo memoreerde de.
politierechter. B. verklaarde dat hij
die avond ongeveer vier flesjes bier
had gedlronken.
„Dit is bepaald geen voorbeeld van
nauwgezet en voorzichtig weggebruik",
gedraagt zich ook ntet als een zonduar-
«ypo met spijt." De door hem Roétste
«•n conform opgelegde boete bestond
uit 250,voor het veroorzaken van
nc aanrijding met een Duitse pe-so-
met zijn VW-bestoiauto. HIJ was diu.r
na doorgereden, w verklaard» voor
de politierechter dat h)j niets van de
aanrijding had gemerkt. Hij werd ver
derop to*, staan gebracht door een ach-
'croprijdonde taxichauffeur die oogge
tuige was geweest. De Duitse wagen
:uid ter plaatse zeer aarzelend gereden
en stond zelfs stil toen W. passeerde.
De officier van justitie mr. V.'. J. Kol-
kert vond dat cr onvoldoende bewijs
was voor het fett dat W. met opzet
zou zijn doorgereden. HIJ eiste daar
om alleen een geldboete van 1 75,—
voor het veroorzaken van de aanrij
ding. De politierechter verminderde
dit bedrag met 25,—.
Wegens dronkenschap op dn brom
fiets. waarbij hij op 27 mei tegen oen
personenauto was gebotst, legde de
politierechter 'ie Goefenaar F. F. een
boete van 290,op.
Slot van pagina 1)
is de tankputinhoud ten minste even
gruot als de inhoud van de tank. Bij
twee tanks in één put is de inhoud van
de put ten minste tachtig procent van
de gezamenlijke inhoud van de beide
tanks. Als er drie of meer tanks in
één put staan is de inhoud van de put
ten minste zestig procent van de ge
zamenlijke inhoud van de daarin ge
plaatste tanks. Een tankput, bestemd
voor de opslag van minder gevaar
lijke stoffen, heeft de inhoud van ten
minste de inhoud van de grootste
tank, vermeerderd met tien procent
van dc inhoud van de overige tanks
in de put. De tanks worden niet in
gebruik genomen voordat deskundige
instanties een verklaring hebben afge
geven dat tank en fundering aan de
eisen voldoen.
Bluswater n worden betrokken uit
de fabriekswatertank of uit de haven
via boosterpompen. Op het gehele ter
rein van de raffinaderij ïs een onder
gronds bluswaternel aanwezig, dat zo
danig is ontworpen, dat iedere put
van twee kanten van bluswater kan
worden voorzien. Er zijn vier brand
weerauto's, vier poederwagens, vier
verplaatsbare schuiminstallaties in de
omgeving van de produktie-eenheden,
evenals vaste waterkanonnen. Daar
naast is er nog een groot aantal brand-
blusapparaten en slangenkasten. De
opslagtanks zijn voorzien van een drij
vend dak en automatische blusinstalla
ties. „Voor de inrichting", zo schrijft
de commissie in het rapport, „dient
een plan te zijn opgesteld, dat. gericht
is op het bestrijden van brand en het
voorkomen van ongevallen. In de uit
voering van dit plan moet al het be
dieningspersoneel goed geïnstrueerd
en geoefend zijn".
Geluidsmetingen
Reeds in een vroeg stadium zijn be
gin 1971 in opdracht van de directeur-
generaal van de arbeid door de tech-
msch-psychische dienst TNO-TH ge
luidsmetingen in de omgeving verricht.
De bedoeling hiervan was een indruk
te krijgen van de bestaande geluidsbe
last ingssituatie in de naaste omgeving
van het industriegebied.
Het geluidsniveau mag de volgende
waarden, ook nadat het gehele optie-
terrein door Total in gebruik zal zijn
genomen, niet overschrijden:
PROTEST UIT
ZEELAND EN
WEST-BRABANT
(Van onze
onder wij smede werkster
GOES „Het is ronduit onver
teerbaar, dat de minister het
cursusgeld voor de avondoplei
ding leraren technisch onder
wijs van de ene dag op de an
dere met meer dan honderd pro
cent verhoogt. Hij treft daar
mee een categorie mensen, die
het toch al niet gemakkelijk
hebben: machinebankwerkers,
automonteurs, schilders, tim
merlieden, kortom werkers in
de lagere technische beroepen,
die een acht jaar durende avond
studie volgen om leraar bij het
technisch onderwijs te worden.
Wij als toekomstige leraren zijn
dan ook diep teleurgesteld over
deze maatregel van de minis
ter".
- Aan het woord Tom Rombout (22)'
uit Goes, amanuensis aan de hogere
zeevaartschool te Vlissingen in het]
bezit diploma lts en machinistendiplo-
De studenten van de avondopleiding
technisch onderwijs zijn het met deze;
opvatting totaal oneens. Tom Rom
bout uit Goes, student van het Neder
lands genootschap tot opleiding van
leraren voor het beroepsonderwijs te'
Goes, zegt hierover: ..De verhoudingen'
zijn totaal zoek. Wij zijn maar een
kleine groep, waardoor wij onze stem
onvoldoende kunnen laten horen. Dc
problemen, die zich binnen onze
eigenlijk bijzondere groep voor
doen zijn zó groot en zó anders dan
bij andere groepen, dat wij hens wel
wat meer aandacht verdienen
De 22-jarige Tom Rombout heeft zich
opgeworpen als de behartiger van de
belangen van de Zeeuwse en West-
Brabantse studenten van de beroeps
opleiding in Goes. Hij stelt: „De enige
ma (het laatste in militaire dienst; mogelijkheid om leraar aan een lts te
behaald) die momenteel optreedt, worden is een avondopleiding te
woordvoerder van de rond drie
honderd studenten in Zeeland en
West-Brabant, die in Goes de avond
opleiding leraar technisch onderwijs j
volgen.
Het voorstel van minister Van Keme-
nade omvat cursusgeldverhoging met
ingang van het komende cursusjaar
van 120 tot 250. Een maatregel, die
in kringen van deze beroepsopleiding
hard is aangekomen. „De cursisten
worden toch al voor zulke hoge kos
ten geplaatst. En nu dit er nog bij.
Het is echt te gek". Aldus Tom Rom
bout.
Half september heeft een vertegen
woordiging van zestien scholen van de
studenten aan de beroepsopleiding
voor leraar bij het technisch onder
wijs een onderhoud gehad met de
minister van onderwijs, waarin de
cursusgeldverhoging ter sprake
komen- Tegelijkertijd is een petitie
aangeboden, waarin wordt gesteld, dat
een redelijke verhoging van het cur
susgeld aanvaardbaar wordt geacht.
De minister werd een motivering ge
vraagd over de verhoging en bet gro-;
:e verschil dat bestaat tussen de be
lasting van de studenten aan deze
opleiding en studenten van andere
opleidingen. Vraag was waarom juist
leze groep zo zwaar moet worden
jelast. Onderwijsminister Van Keme-
tade heeft de studenten op dit punt
het veel wijzer kunnen maken. Even
min heeft hij toezeggingen gedaan die
de maatregel ongedaan maken.
In eerste instantie wilde het ministe
rie het cursusgeld voor alle avondop
leidingen drastisch verhogen. Na fel-
Toch is het financiële probleem niet
de enige moeilijkheid voor deze stu
denten. Tom Rombout: .Al onze stu
denten hebben een volledige dagtaak,
die een 42l/t-urige werkweek omvat.
Ze zijn te vinden onder de werkers in
de lagere technische beroepen, zoals
machinebankwerkers, automonteurs,
schilders, timmerlieden enz. De mees
ten hebben een gezin en naast hun
gewone werk moeten zij drie avonden
per week de cursus volgen. Dat houdt
in drie maal drie uur en twintig
minuten les per week. De overige
avonden worden besteed aan studie.
Dit alles legt een zware ciaim op het
gezin, meestal omdat de meeste stu
denten van huis uit niet gemotiveerd
zijn om te studeren: veelal zijn ze
gewoon in het. vak gegaan dat hun
vader had. Als zij dan op latere!
leeftijd' tot de conclusie komen, dati
ze méér kunnen, gaan ze verder stuae-
45 decibel op zondagen cn christe
lijke feestdagen en gedurende dc nacht
cn 55 decibel overdag op weekse da
gen, gemeten op dc grenslijn van het
van het middelpunt van het proces
industriegebied (ongeveer 1100 meter
gedeelte van de raffinaderij).
35 decibel op zondagen en christe
lijke feestdagen cn gedurende de nacht
en 45 decibel overdag op weekse dagen
gemeten op een lijn duizend meter
buiten de grenslijn.
Total, zo schrijft de commissie, wens
te zich te laten bijstaan door een des
kundig eop het gebied van lawaaibe
strijding. Daarloe heeft het bedrijf
zich gewend tot de techntsch-psyehl-
sche dienst TNO-TH. ,,De serieuze aam
kundig op hel gebied van lawaaibe-
ding betreft deskundige aanpak van
bet project geven een voldoende waar
borg dat «Ie raffinaderij zal kunnen
voldoen aan de reeds in een vroeg
stadium door de overheid kenbaar
gemaakte geluidseisen". aldus de com
missie. „Om te bereiken dat het ge
stelde geluidsniveau niet zal worden
overschreden, is een geluidsspecificatie
vastgesteld, v.elke speciale geluidseisen
bevat voor ieder type apparaat, waar
van bekencl is, dat het geluidsproble
men geeft." Voor de fakkel acht de
commissie geen speciale akoestische
voorzieningen nodig, omdat onder nor
male omstandigheden alleen de waak
vlam sal branden- Na het ingebruik-
stellen zullen binnen en buiten de raf
finaderij nog geluidmetingen worden
verricht.
Uitstoot
Door hei terugdringen van de uitstoot
van stoffen zal de luchtverontreiniging
zoveel mogelijk beperkt dienen te blij
ven. De toch in de lucht vrijkomende
stoffen, de verbrandingsgassen van de
fornuizen en van de fakkelsystemen,
zullen vrijwel allemaal op 120 meter
hoogte worden geloosd om de concen
tratie ervan op de grond te beperken.
Lucht, verzadigd van dampen, zal ont
wijken indien tankschepen, tankwa
gens of opslagtanks, die op deze damp
na leeg zijn. weer met vloeibare pro-
dukten worden gevuld. Een deel van
de produkten wordt van zwavelhou
dende bestanddelen ontdaan door de
ze om te zetten in zwavelwaterstof-
gas. Vervolgens wordt dit gas in de
zwavel winningseenbeid omgezet in
zwavel. Aangezien dc omzetting niet
volledig is, wordt de resterende hoe
veelheid zwavelwaterstof gas verbrand
tot zv.'avriöioxyde. De verbrandingsgas
sen van deze fornuizen bevatten zwa-
veldioxyde en worden via de hoofd-
i schoorsteen geloosd.
ren. Maar dat vergt een grote om-
schakeling. De meesten hebben dan:
komt dan ook uit deze groep voort.; ook gec;n ec-nt gezinsleven meer. Hun'
De avondopleiding wordt hooidzake-j dagelijks werk kunnen zij niet beëin-1 1° bijzondere abnormale gevallen.
Tassenprodakt
lijk bezocht door studenten, die alleen'
lts-vooropleiding hebben, thans ml zitten'. Maar
een bedrijf of bij een baas werken en
graag wat verder willen komen in de
maatschappij. Juist deze mensen, die
de gehele dag moeten werken voor
een gemiddeld inkomen van ƒ1.000
per maancl schoon en gewoon geen
andere mogelijkheid hebben orn door
te studeren (omdat deze mogelijkheid
eenvoudig niet bestaat) moeten nu de
dupe worden van deze maatregel van
de minister".
In een eenvoudig rekensommetje
geeft Tom Rombout het financiële
probleem van zijn medestudenten
weer- Het cursusgeld gaat omhoog
van 120 tot 250. De gemiddelde
reiskosten, zo is de afgelopen jaren
gebleken, bedragen voor de student
afkomstig uit geheel Zeeland en West-
Brabant 1.000, het boekengeld is
150, het. inschrijfgeld 25 en
aan bijkomende kosten is de student
nog eens 75 kwijt. Het totaal
kosten is per jaar dus gemiddeld
1.500, waar geen enkele tegemoetko
ming of bonus tegenover staat. De
studieduur bedraagt minimaal acht
digen, omdat ze dan zonder inkomen i
■IjftBÉÉjta ook in dit dagelijks werk,
schuilen er moeilijkheden. Het kom;
meermalen voor, dat men in een be
drijf een werknemer gewoon laat val
len als men tot de ontdekking komt.
dat hij een lerarenopleiding volgt. In'
de meeste bedrijven wordt het stude-
ren sterk aangemoedigd. De werkne-
mers krijgen allerlei faciliteiten en'
een vergoeding, echter alleen als die;
studie in het belang van bet bedrijf is.
meldt het rapport, waarbij de zwavel-
winninzseenheid uitvalt, zal zo snel
mogelijk op het verwerken van een
zwavelarm tussenprodukt worden over
gegaan om de uitstoot van zwaveld!»
oxyde beperkt te houden. Door slijtage
kunnen lekkages ontstaan, waardoor
een beperkte hoeveelheid stank kan
optreden. In sommige uitzonderlijke
gevallen zal het onmogelijk zijn om al
le door veiligheidskleppen afgeblazen
Blijkt dit niet "net geval, dan worden Kassen via het fakkelsysteem ar te vo<-
vaak allerlei faciliteiten ingetrokken. ™4 1 - -
de promotiekansen zijn vrijwel nihil
en in sommige gevallen wordt mei]
ontslag gedreigd als de werknemer;
zijn werkuren door studie verzuim!.:
In andere gevallen kan de aspirant-:
student wel eens een kwartiertje eer-'
der zijn werk verlaten om tijdig op;
cle cursus te zijn. Maar het kost
allemaal veel moeite en vaak moeti
zo'n kwartier dan nog worden inge-]
haald.
Na een kleine tien jaar op deze wijze
te hebben doorgeworsteld ben je dan
eindelijk derdegraads leraar. Het
jaar. zodat het totaalbedrag voor deze! ^oor Tom Rombout duidelijk, aat op
studentendie voor het merendeel tot eei\, zware wissel wordt
de werkende jongeren mogen worden!
gerekend, zeer hoog wordt. Weliswaar]
is het mogelijk een studiebeurs te]
verkrijgen, die gedeeltelijk bestaat uit:
een beurs en een renteloos voorschot.!
In de Zeeuws-West-Brabantse prak-i
protesten van belanghebbenden! tijk blijkt weinig gebruik te worden!
ging deze verhoging voor opleidingen] gemaakt van deze mogelijkheid.!
met een algemeen karakter niet door.! Van de 300 studenten aan de Goesel
De bewindsman handhaafde evenwel! opleiding benut slechts een vijftigtal
de voorgenomen verhoging voor de] deze mogelijkheid. Het overgrote deel
zuivere beroepsopleidingen. De minis-; van de studenten loopt liever niet het
ter vindt namelijk, dat studenten voor| risico na dc beëindiging van hun studie
een nijverheidsacte (beroepsopleiding)
in de gelegenheid zijn geweest het
normale onderwijsproces te volgen.] verlenen van een dergelijke beurs af-
Om die reden rekent hij deze studen- hankelijk van de .studieresultaten en
ten niet tot de zogenaamde groep van: het inkomen, waardoor deze toelage
'tweede kans'-opleidingen. Deze laatste zelfs door ziekte of zelfs eenvoudig
groep mag volgens de minister inder- j 'pech hebben' meteen kan worden in-
daad niet extra worden belast. 1 getrokken.
getrokken op de studenten van de
avondopleiding. Hij vindt dan ook.
dat deze categorie in verhouding tot
andere studenten, mede gezien het
uiteindelijk resultaat, wel erg zwaar,
wordt belast Het feit. dat de laatste
twee studiejaren tot één kunnen wor
den gecomprimeerd in een dagopiei-,
ding te Rotterdam, biedt geen soelaas.'
Zeker niet als het gezin daarvoor een1
tegemoetkoming krijgt van 5.000 per
jaar. Van dat bedrag moet het bezin
dan maar zien rond te komen,
nog «Ie last van een overheidsschuld; Toch is dc jonge enthousiaste student;
te moeten dragen- Bovendien is liet; Tom Rombout niet ontmoedigd. „Wij
blijven doorvechten. Per slot van re-|
kening zal men wel gaan inzien, dat!
onze problemen echt groot zijn. Het
voorstel van de minister moet noe in
de kamer komen. Wij hopen op eeni
voor ons gunstige uitslag".
Dit zou een onhanteerbaar groot
fakkelsysteem vereisen. In deze geval
len wordt een gedeelte van de afgebla
zen gassen direct in de atmosfeer ge
loosd.
In verband met de verscheidenheid
aan afvalwaterstromen is bij de opzet
van het Totalcomplex in vier geschei
den rioleringssystemen voorzien met
een afzonderlijke verwerking van de
afgevoerde stromen. Bij het beoorde
len van de lozing van Total, die op
4000 inwonerequivalenten wordt ge
schat. is er met het eisenpakket naar
gestreefd, dat een merkbare beïnvloe
ding van de kwaliteit van het Wester-
scheldewater wordt voorkomen. De
commissie meldt dat voor verontrei
niging van water en stranden van het
recreatiegebied bij Vlissingen ten ge
volge van de af val waterlozing van To
tal niet hoeft te worden gevreesd. Ver
ontreiniging van het grond- en opper
vlaktewater buiten bet- terrein wórdt
voorkomen door e?n ondergronds drai
nagesysteem.
Het rapport wordt aan allen, die de
Totalstukken komen inzien, uitgereikt,
omdat provinciaal bestour, gemeente
bestuur en directie Total de bevolking
zoveel mogelijk willen informeren
over wat er in de raffinaderij gaat ge
beuren en wat de gevolgen zijn. In het
kader van dat streven worden ook
open dagen gehouden op de raffinade
rij- Deze zijn op 20 en 27 oktober van
tien tot vier uur.