PROVINCIALE ZEEUWSE COUR/! ISRAËL MELDT HEROVERING GOLANVLAKTE OP SYRIËRS Israël leed in Golan zeer grote verliezen Voor groei goed sociaal-cultureel beleid Zeeuwse bevolking noodzakelijk SPISO AGNEW AFGETREDEN de krant van zeeland Agnew algetreden Bejaardenzorg op breder dak Pagina 2 216e jaargang - nummer 240 Donderdag 11 oktober 1973 Foto midden: door Egypte tijdens de strijd in de Sinaï gevangen ge nomen Israeli's van de 190ste pant serbrigade. Linies: de commandant van deze eenheid, kolonel Assaf Yagoeri, die eveneens in krijgsge vangenschap is geraakt. Rechts: Israëlische soldaten nemen er gens op de Golan-hoogvlalcte een krijgsgevangen Syriër mee voor on dervraging. IRAK ZET TROEPEN IN - JORDANIË MOBILISEERT TEL AVIV, CAIRO, DAMASCUS, AMMAN, WASHINGTON (RTR, UPI, AP, AFP) De oorlog in het Midden-Oosten heeft zich gisteren verder uitgebreid. Belangrijkste ontwikkelingen waren woens dag deze: Israël heeft volgens premier Meir de Syriërs van de Golan-vlakte teruggedrongen. Syrië krijgt in Golan de hulp van 16.000 man Iraakse troepen met 200 tanks. Premier Meir verklaarde gisteravond dat pantsereenheden op één plaats het Suezkanaal hebben bereikt. 9 Egypte heeft de stellingen in de Sinaï verder versterkt. Israël zette de luchtmacht in tegen Damascus, Homs, marine-etablissementen in Latakia. Syrië meldde het neerschieten van 21 vijandelijke toestellen. Rusland heeft een luchtbrug voor het vervoer van zwaar militair materiaal naar de Arabische landen geopend. Amerika is gisteravond begonnen met wapenzendingen naar Israël. Er zijn 48 Phantoms toege zegd. Jordanië heeft zijn reservetroepen gemobiliseerd. Irak heeft aan het front in Golan zijn luchtmacht ingezet. SCHULDIG BEVONDEN AAN BELASTINGFRAUDE (Van onze correspondent) WASHINGTON Vice-president Spiro Agnew is afgetreden. Voor de rechtbank in Baltimore bekende hij schuldig te zijn aan belastingontduiking. Rechter Walter Hoffman veroordeelde hem tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee tot vijf maan den met een proeftijd van drie jaar en een maximum boete van 25.000 gulden. President Nixon heeft contact opgenomen met de leiders van de republikeinse en democratische partijen over de benoeming van een opvolger. Agnew stelde president Nixon dinsdagavond om elf uur (Nederland se tijd) in een gesprek onder vier ogen op de hoogte van zijn beslissing, maar de officiële bekendmaking volg de pas woensdagmiddag nadat de vi ce-president. zijn aftreden aankondigde in brieven aan de minister van buiten landse zaken, dr. Henry Kissinger, en aan president Nixon zelf. In zijn brief aan de president ver meed Agnew de term „aftreden". Hij schreef dat hij besloten had het vice- presidentschap „op te geven" om het land een langdurige juridische strijd voor de rechtbanken te besparen. President Nixon antwoordde in een brief waarin hij zei Agnews besluit te respecteren. Hij prees Agnew voor zijn bijdrage aan de regering, maar Nixon liet ook doorschemeren dat het aftreden onvermijdelijk was. De presi dent schreef dat het vermijden van een langdurig proces in de rechtban ken inderdaad „gewenst" (advisable) was. Werkloosheid De minister heeft 2.8 miljoen gul den vrijgegeven voor bestrijding van de werkloosheid in Zeeland (pag. 2). Antwoord PREMIER DEN UYL heeft woens dagavond de tweede kamer ge antwoord na de eedste termijn van de algemene beschouwingen. (pag. 13). Nieuws uit Zeeland op de pagina's 2, 5,7, 9 en 11. Binnen- en buitenlands nieuws op de pagina's 1, 3, 13 en 15. Sport op de pagina's 16 en 17. Radio en televsie op pagina 22. Financieel nieuws op pagina 23. Aan Agnews aftreden gingen drie dagen vooraf waarin intensief tussen zijn advocaten en het ministerie van justitie werd onderhandeld. Het minis terie gaf Agnew de keus om op alle punten van de aanklacht vervolgd te worden, of om op één punt ervan schuldig te pleiten en veroordeeld te worden. Deze manier van juridisch sjacheren is een bekende en vaak toegepaste procedure in de Ameri- kachtspraak. Nadat zijn aftredingsbrieven waren verzonden, verscheen Agnew voor de rechter in Baltimore. Rechter Hoff man liet hem tot drie keer toe beves tigen dat hij zijn beslissing om schul dig te pleitén op het punt van belas tingontduiking vrijwillig en zonder (Zie slot pagina 3 kolom 3) De ernst van de situatie bleek woensdagavond, toen de Irsaëlische premier Golda Meir hevig geëmotio neerd via de televisie het Israëlische volk moed insprak. Terwijl zij haar tranen nauwelijks kon bedwingen zei mevr. Meir: „De hoogte van Golan is geheel in onze handen. Wij staan enkele kilometers van het Suezkanaal. De oorlog zal langer duren dan zes dagen maar de overwinning staat vast". Mevr. Meir waarschuwde koning Hoessein van Jordanië zich niet in de strijd te mengen. „Wij hebben koning Hoessein in 1967 gewaarsohuwd", zei ze. „Toen heeft hij niet willen luiste ren. Laat hij nu een wijs man zijn en in het belang van zijn volk handelen". Mevr. Meir bevestigde dat de Sowjetr Unie een luchtbrug naar Syrië heeft ingesteld om nieuw wapenmateriaal aan te voeren, „kennelijk in het be lang van de vrede der volkeren" merkte ze bitter op. De vijfde oorlogsdag heeft vooral activiteit in de lucht te zien gegeven. Israël voerde strategische bombarde menten uit in Egypte en vooral Syrië. De aanvallen in Syrië werden in mili taire kringen „redelijk succesvol" ge noemd. Het Syrische volk staat onder zware Israëlische druk, maar het mo reel is nog hoog. Er zijn nog honder den Syrische tanks en Syrië beschikt nog over ruime reserves. Het lijkt erop dat Israël de toe stand aan het Suezkanaal voorlopig wil bevriezen en eerst met Syrië wil afrekenen. De bombardementen in Sy rië hebben nog een bijbedoeling: ko ning Hoessein van Jordanië af te schrikken zich in de strijd te mengen. De Jordaanse monarch bevindt zich in een ernstig dilemma: wordt het een Arabische overwinning, hoe bescheiden ook en hij zit er naast, dan zal hij daarvan de terugslag ondervinden. Wordt het een nederlaag, dan is dat voor hem catastrofaal. In Israëlische militaire kringen overheerst de mening dat hij zijn gezonde verstand zal gebruiken buiten de strijd zal blijven, maar zekerheid bestaat daarover niet. Zeker niet na de mobilisatie. Aan het Egyptische front is er woensdag weinig veranderd. Egyptena- ren hebben zich stevig ingegraven in het Suezgebied en er zijn geen grote acties op de grond gemeld. Een po ging van Egyptische commando's om te landen in Rasoodar werd verijdeld. In de lucht slaagden de Israëli's erin enige strategische doelen in Egypte te bombarderen, zoals een radarstation bij Port Said, maar over het geheel was men in militaire kringen toch niet tevreden. Het grote probleem is «1 blijft de Egyptische luchtafweer. Het merk waardige verschil tussen deze oorlog (Zie slot pagina 3 kolom 2 Op de hoogte van Golan zonden ie Israëlische troepen de Syriërs hebben verdreven. Damascus werd ooensdag opnieuw gebombardeerd ï7i boven Zuid-Libanon vonden uchtgevechten plaats. DOORSTOOT NAAR DAMASCUS WELLICHT PLAN (Van onze speciale verslag gever H. Kolb) GOLAN Volgens de plaats vervangend bevelhebber van het. noordelijke front heeft het Sy rische leger een verpletterende nederlaag geleden in het noor delijke bergland dat Israël se dert de zesdaagse oorlog bezet houdt. Volgens de schatting van deze kolonel heeft 80 procent van het Syrische leger aan de acties deelgenomen. De Israëlische commandant zei woensdag, de eerste dag dat buiten landse correspondenten nabij de frontlijn werden toegelaten, dat de Israëlische troepen thans oprukken aan de andere kant van de bestands lijn „om er voor te zorgen dat Israël nooit meer de hoge prijs behoeft te betalen zoals dat ditmaal het geval was om de Syriërs tegen te hou den". Van een werkelijk Syrisch leger zou geen sprake meer zijn nog wel van „verspreide resten die nu tijd nodig Het heeft er dan c s schijn van (Zie slot pagina 3 kolom 2) GS IN ONTWIKKELINGSSCHETS 1973: GROEI ECONOMIE VERBONDEN MET HET WELZIJN i ase Jjantlijn MIDDELBURG Om in Zee land tot goede voorzieningen in de sociaal-culturele sfeer te ko men zal het beleid gericht moe ten zijn op een groei van de be volking, die boven het landelijk gemiddelde Titkomt. Dit kan men lezen uit de Sociaal-Cultu- - rele ontwikkelingsschets 1973, en nieuwe beleidsnota van ge deputeerde staten van Zeeland. In deze nota stelt het college, dat de omvang en de mate van concentratie van de bevol-: gering bevolkingsdraagvlak en geogra-, me denken wij hier aan de negatieve fische communicatiebarriëres. Deze effecten van werkloosheid op het wel king bepalend zijn voor net lil- hindernissen, aldus het college kunnen] zijn." veau van de voorzieningen. De. nota komt aan de orde in de statenvergadering van 17 de cember. Inleidend steUen gs da.C een sociaal- cultureel beleid niet los staat van de ontwikkelingen, die zich op econo misch terrein voltrekken. Het college vindt, dat in beginsel een belangrijke voorwaarde voor de taakuitbreiding van het sociaal-culturele vlak gelegen is in de groei-mogelijkheden van de economie. De afhankelijkheid van welzijnsvoor zieningen komt tot uitdrukking in het heslag dat wordt gelegd op een deel van de openbare middelen, aldus dej nota, en waarin verder wordt opge merkt dat de groei van het nationaal j inkomen afhangt van de mate waarin j de economie expandeert.' Gs wijzen er in dit verband op, dat voor Zeeland daarbij de complicatie komt van een overwonnen worden door het schep-j Aan het adres van de 'andersdenken- pen van betere verbindingen infra- j hen' wordt hierover opgemerkt: „De- structuur) en het stimuleren van dej bevolkingsgroei. „Voorwaarde voor deze beide maatre-1 gelen is wederom versterking van de welvaartsbronnen c.q. economische groei. Alleen als gevolg van groeiende werkgelegenheid, bijvoorbeeld door in- genen tenslotte, die stellen, dat groei van het inwonertal in Zeeland belang rijk uitgaande boven het landelijk ge middelde niet gewenst is, daar deze groei afbreuk zou kunnen doen aan de rust en -aan de natuur, die in Zeeland nog volop aanwezig zijn, dustrialisatie, uitbreiding dienstensec- moeten daarbij bedenken, dat dan tor, mag verwacht worden dat het - - bevolkingsaantal zal toenemen; bij stilstand in deze ontwikkeling is (ge- ijk ook in het verleden duidelijk werd) een acceleratie van negatieve effecten te voorspellen," aldus gs. Werkgelegenheid Het college is er van overtuigd, dat in de situatie het welzijn van de burger voor een belangrijk wordt beheerst door de werkgelegenheid: „Immers1 door het ontbreken van werkgelegen heid ontstaat een reëel tekort in een elementaire welzijnssituatie. Met na- andere taken minder goed kunnen j worden vervuld vanwege het ontbre ken van draagvlak." Voor de samenstelling van deze be-: ■eidsnota zijn 'stenen aangedragen' door de culturele raad. de raad voor' de maatschappelijke dienstverlening,! de jeugdraad, de sportraad, de recrea-j tieraad, de provinciale raad voor dej hadden eveneens al eerder visies en1 conclusies in rapporten weergegeven. Deze aeelschetsen waren door opbouw-1 orgaan Stichting Zeeland voorzien van een samenvattende beschou wing. In hun nota komen gs voorts tot de: conclusie, dat voor een goed voorzie ningenniveau een zekere concentratie noodzakelijk zal zijn van de bevolking in een aantal grotere kernen. „Dat daarbij de leefbaarheid van de overi ge, vooral de kleine kernen niet uit het oog mag worden verloren is dui delijk," aldus gs. In de nota wil het college de verstrek kende financiële consequenties tot uit drukking brengen, die voor Zeeland dreigen voort te vloeien 'uit de beëin diging van rijkswege van het regio naal welzijnsbeleid in Zeeland.' Met klem heeft het college voortzetting van dit beleid in de provincie bepleit. voltajraondheid en d» Zeeuwse raad werJ*er onder meeI op gcwe. Uudenlends. werknemers, die j, Hraodae dnu«krSLCllt n» de meeste Zeeuwse gemeenten door voor buitenlandse werknemers, eerder ieder in een rapport hun visie j gaven op de nabije toekomst. A Vtyv/ pr»r iri'*nt: inluidt In de huidige vit. schuivu.i: ^53* jvgn van de Ver": ten. Van staatsrechtelijk standpunt he keken ls het namelijk niet In d- eerste plaats van belang waarom de vin- president is afgetreden, maar ne er alleen om dat hij thans niet meer in functie is en dat in de vacature moet worden voorzien. Het opval b ride in dit opzicht is dat voor het eerst in de geschiedenis van de Verenigde Sin ten voor de opvolging van de vjee pre sident een procedure op Kar.;- n worden gebracht De gronüweuel ze- bepaling die de than- verplichte gang van zaken voorschrijf-., is namelijk nieuw: ze werd pas op fi -uli 1665 aan vaard en op 11 februari 1967 van kracht. Voordien werd er nooit in do vacature van een vice-president vóór zien: de zaak werd zo en om-, r.t de grondwet te dier. aanzien gc-n en kel voorschrift gaf. Weliswaar was het probleem wel herkend, maar vroeger vond men het minder belangrijk: het vice-presidentschap werd als een soort nutteloze bijwagen beschouwd. Een bijwagen: daarover werd in de Verenigde Staten vóór 1961. ::j- dons lessen in staatsrecht dlkw.jls een klassiek grapje verteld. "Er waren eens twee jongens, één liep er wee van huis, de ander groe op en werd vice-president. Van geen van beiden is ooit nog iets gehoord'. Een verhaal tje dat meer een sfeer dan een werke lijkheid aangeeft: er zijn r.o wat vice-presidemen geweest in de Ameri kaanse geschiedenis die bij het over lijden van een president diens opvol ger werden. Maar de sfeer van het hier geciteerde grapje geef: niettemin aan dat Amerikanen in het verleden hun vice-president niet erg beh.nrr:.:-: vonden en daarom geen regels stelden voor zijn vervanging. In de loop van de Amerikaanse geschiedenis heeft men zestienmaal met een vacature ge zeten, in totaal een periode omvattend van meer dan acht' enaertig jaar. Met Truman begon de kentering in het denken over dit probleem: hij moest als vice-president Roosevelt opvolgen en kwam tot de bittere on"dekking dat hij buiten een groot aar.-: zaken was gehouden. Zo had men hem ais vice-president om één kardinaal voorbeeld te noemen nooit verteld dat er aan de ontwikkeling van een atoombom werd gewerkt. Toen Eisen hower president werd zorgde die er met name voor dat zijn 'kroonprins' niet zo maar een erebaantje kreeg, maar een werkelijke functie. De vice-president van Eisenhower was Richard Nixon. Hij kreeg een belangrijker stem in het kapittel dan vroegere vice-presiaenten: hij reis de de hele wereld rond als bijzondere ambassadeur van de president en werd nader bij het beleid betrokken tijdens diens ziekte. Onder Kennedy kreeg vice-president Lyndon 3. Johnson wel iswaar niet die invloed als Nixon on der Eisenhower, maar ook hij trad op als reizend ambassadeur. In de eerste officiële persode van Johnson bleek diens tweede man Humphrey eveneens over werkelijke' invloed te beschikken. Deze ontwikkeling leidde er toe dat het Amerikaanse congres besloot- de opvolging nader te regelen. Er was nog een tweede belangrijke overweging: op grond van een 'opvol- gingswet' in 1947 aangenomen v/as de voorzitter van het huis van afgevaardigden de eerst aangewezen functionaris om de president op te volgen indien er geen vice-president, zou zijn. En dat nu vond rr t teveel een toevalstreffer: 'oen bijvoorbeeld Johnson onverwacht Kennedy moest opvolgen, was de toenmalige voorzit ter van het huis al een eind in de zeventig. Bovendien kan het in een dergelijk geval voorkomen da', de voorzitter van het huis tot. een andere partij behoort dan de president en ook dat zou onjuiste verhoudingen schep pen. Daarom werd in 1965 to: de vol gende regeling besloten: de president benoemt een opvolger onder goedkeu ring van zowel senaat als huis van al gevaardigden. Dat laatste nu is de achtergrond van de opmerking in het begin va:: deze beschouwing: Agnews af re den betekent een nieuwe verschuiving van macht binnen de constitutionele organen van de V.S. De ontwikkeling van de laatste jaren versneld en be vorderd door Nixon is namelijk vooral gegaan in de lichting van een geweldige machtsvermeercering r- .—i het presidentschap ten koste van het congres. Met opzet moet 'nier worden gesproken over 'presidentschap' en niet over president- het betreft niet alleen de persoonlijke macht van de president, maar ook die van diverse bureaus en instellingen die deel zijn van de uitvoerende macht. £.er. ont wikkeling, die juist de 'framers'. de mannen die in 1737 de grondwet sa menstelden, hadden willen voorkomen. Het merkwaardige van de laatste tijd is vooral dat de Watergate-affaire on verwacht de groei van de presidentiele macht tot stilstand heeft gebracht. Het congres is als gevolg daarvan be zig zich te herstellen en op dit ogen blik is Nixon geheel in tegenstelling tot zijn eerste periode een lame duck-president', een man die niet veel meer kan doen omdat de meerderheid in net congres hem de vee: dwars zet. Kissinger trad aanvankelijk op om slechts één voorbeeld te noemen als een soort particulier adviseur van de president, op wie het congres geen onderwijscommissie en de provinciale commissie bejaardenvoorzieningen (Zie slot pagina 11 kolom 6) (Voor vervolg zie pagina 3 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1