Inflatiebestrijding slaagt alleen bij gelijktijdige verkleining inkomensverschil Meer geld voor zelfstandigen Lonen stegen meer dan werd verwacht Regeringssubsidie voor NS verhoogd Kabinet: ONDERZOEK SAMENHANG VERVOER, VERKEER EN RUIMTE Ruim een kwart onder minimumloor FUSIEREGELS OP WETTELIJKE BASIS Tegen misleiding in reclame WEL TEGEN MASSA ONTSLAGEN INSPANNING EXTRA WERK GELEGENHEID Wetsontwerp financiële positie Bedrijven betalen voor buiten landse werknemers 14 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAO 19 SEPTEMBER 1973 REGERING ZAL STREVEN NAAR ANDERE VERDELING DE WERKLOOSHEID (Van onze redactie economie) DEN HAAG De inflatiebestrijding, een van de hoofddoelen van het kabinet-Den Uyl in 1974, kan alleen slagen als tegelijk de inkomensverschillen in Nederland drastisch worden verkleind. Dat stelt minister Boersma (sociale zaken) in zijn nieuwe begroting. De minister kondigt aan, dat de regering bewust zal streven naar een andere inkomensverdeling ten gunste van de lagere inkomensgroepen, voor wie een verbetering van de stoffelijke welva art nog steeds noodzakelijk is. Deze inkomenspoli tiek kan echter alleen slagen, zo meent minister B oersma, als de mensen met hogere inkomens be reid zijn tot solidariteit met hun minder bedeel de medeburgers. inkomensbeleid. Het totale bedrag, ge moeid met uitkeringen van de sociale verzekeringen, is voor 1973 geraamd op ruim 28 miljard. De totale premie- Om tot een verantwoord inkomens beleid te komen acht de fninister het noodzakelijk, dat op korte termijn betere gegevens over de verdeling van de inkomens in ons land beschikbaar komen. Hij betwijfelt of in ons land op dit moment het klimaat rijp is voor èen zo vergaande openheid op dit terrein als in Zweden bestaat, met volledige openbaarheid van individuele inkomens. „Toch zullen op korte ter mijn resultaten moeten, worden ge boekt bij het streven naar betere gegevens'en meer openbaarheid". overdrachten van inkomens ten voor dele van bejaarden, zieken en arbeids ongeschikten, zullen zoveel mogelijk afgestemd worden op een doelgericht Maatregelen de 'ren: een snellere publicatie en betere gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek over inkomens en winsten; uitbreiding van de werkingssfeer van de cao's; een enquête naar de inkomensposi tie van de beoefenaren van vrije be roepen. Voorbereidend overleg met vertegenwoordigers van deze groepen is al ver gevorderd. Ook de sociale zekerheid vormt een belangrijk onderdeel van het Ie voe ren inkomensbeleid. De vooral bij de sociale verzekering voorkomende VERHOGING AARDGASPRIJS (Van onze redactie economie) DEN HAAG De aardgasprljzen zul len in 1974 omhoog moeten. Na tien jaar zonder prijsverhogingen voor de kleinverbruiker zullen de prijzen, aks gevolg van de prijsstijgingen voor huisbrandolie, met een nog onbekend percentage moeten worden ver hoord. De regering heeft steeds een band willen leggen tussen de prijs van olie, die omhoog gaat door het vervallen van de ajccijnsvrijdom en die boven dien op de wereldmarkt is gestegen en dievoor aardgas,- om- de concur rentieverhoudingen niet te verste reiii""- I"- v. '<i Overigens, is minister Lubbers (eco nomische zaken) van plan de aardgas prijzen minder te laten stijgen dan zou overeenkomen met de olieprijzen, in het leader van de strijd tegen de inflatie. Overigens verwacht minister Lubbers nog verdere prijsstijgingen voor gas- en stookolie. VERANDERING WINKELSLUITING DEN HAAG Minister Lubbers (eco nomische zaken) wil de winkeliers de mogelijkheid geven zelf uit te maken wanneer zij hun winkels willen open houden en wanneer niet. Er zullen slechts drie beperkingen gelden: een winkel mag per week niet langer dan 55 uur geopend zijn, op zondag zijn de winkels in principe diebt, 's avonds mag de winkel open tussen zes en tien uur. De minister volgt met deze beslissing, die zal worden vervait in een nieuwe Win kelsluitingswet, een meerderheidsad vies van de Sociaal-Economische Raadt UISTER NIET ONDER INDRUK VAN HARDE ODERHUNDFUNGEN (Van onze redactie economie) DEN HAAG Minister Boersma van sociale zaken is niet onder de indruk van de felheid waarmee werkgevers en werknemers tegenwoordig met el kaar onderhandelen. Hij hoopt alleen dat de tegenstellingen niet zo hoog lopen, dat de regering verstoken blijft van adviezen die de sociale partners gezamenlijk hebben opgesteld. „Niet te ontkennen valt, dat het beeld van het eertijds zo voorbeeldige samenspel van de sociale partners onderling enerzijds en dat van de partners ;met de overheid anderzijds minder harmonisch is geworden". -Juist in verband met de veranderin gen in de inkomensverhoudingen, waar tegenwoordig allerwegen naar wordt gestreefd, is heter overleg noodzakelijk VERWACHTINJG VOOR 1974 (Van onze redactie economie) DEN HAAG De kleine zelf standigen raken in Nederland steeds meer in de verdrukking. In 1969 had meer dan een kwart van de kleine ondernemers een inkomen dat "beneden het mini mumloon lag. Voor dit jaar zijn de verwachtingen over de be drijfsresultaten van het midden- en kleinbedrijf weer ongunsti ger dan in 1972. De loonkosten zijn immers sterk gestegen, ter wijl de omzet voor de midden standers minder stijgt dan vorig jaar. Voor de zelfstandigen is f 90 miljoen meer uitgetrokken. Het reserverings- percentage wordit verhoogd van 5 tot 7,5 pot. De vaste bedragen zijn met 5 pet verhoogd, met een minimum van f 525 (was f500) en een maximum van f3938 (was f3750). Belastingvrij mo gen de zelfstandigen thans met f315 de oudedagsrêsèrvé verlagen (Was £300) -en-samenhangend., .is--ook de. 'daarvoor geldende inkomensgrens met c 5 '-'"pót"- vériiö'ógd van- - f 15:000 tot f 15.750 in 1974. De regering-Den Uyl wil de sociale voorzieningen voor zelfstandigen zo veel mogelijk gelijktrekken met die voor loóntrekkenden. In dat verhand zullen de belastingfacilitedten voor de ophouw van een eigen oudedagsvoor ziening door zelfstandigen in 1974 ver der worden vergroot. Verder hoopt de regering in de loop van het volgend jaar een wetsontwerp in te dienen, waardoor ook zelfstandi gen onder een algemene verzekering tegen arbeidsongeschiktheid zullen vallen. Daardoor zouden zelfstandigen bij arbeidsongeschiktheid een uitke ring krijgen die minimaal gelijk zal zijn aan de AOW voor gehuwden. druk is dat jaar gestegen tot 45,2 procent van het premieplichtig loon- inkomen. Kostenontwikkeling Gepoogd zal worden de kostenont wikkeling zoveel mogelijk te beheer sen en te beperken waar dit aanvaard baar is zonder de solidariteit en het inkomensbeleid uit het oog te verlie zen. Minister en staatssecretaris kon digen tegen deze achtergrond aan: De SER wordt advies gevraagd over maatregelen gericht op een bete re synchronisatie en - coördinatie van de premievaststelling en op een bun deling van de ljquiddteitsreserves. waarbij ook de reserveringsgrondsla gen nader kunnen worden bezien; bezinning op een eventuele verho ging van de premie-inkomensgrenzen voor de volksverzekeringen als onder deel van de studie over de premie druk in de SER; in het kader van de bij de SER in overweging zijnde structurele verho ging van het minimumloon en van de minimum vakantiebijslag tevens een extra verhoging (één procent) van de vakantie-uitkering AOW-AWW per 1 ja nuari 1974: een herziening van de kinderbijslag regeling in het licht van een meer rech tvaardiger inkomensverdeling; voorrang voor de totstandkoming van een volksverzekering tegen ar beidsongeschiktheid. - In het zittings jaar 1973-1971 wordt bij de tweede kamer een wetsontwerp ingediend; er wordt gestreefd naar de verwe zenlijking van een algemene aanvul lende pensioenvoorziening. DEN HAAG De regering wil de bedrijfsfusies in goede banen leiden. Het kabinet overweegt de fusiege dragsregels van de Sociaal-Economi sche Raad een wettelijke basis te geven. Sedert enige tijd neemt het aantal fusies, concentraties en andere -vor men van samenwerking ook in sectOT ren buiten industrie en groothandel belangrijk toe. De ingestelde fusiemel- clingsplicht geeft de regering meer informatie over een veel groter aantal sectoren. Minister Lubbers (economi sche zaken) geeft in zjjn begroting de vólgende cijfers over fusies: (achter eenvolgens 1972 en de eerste helft van 1973) binnenlandse 356-195, met uit de EEG-landen afkomstige part ners 173-84 (waaronder 78-51 uit Enge land en 38-20 uit de VS), met overige buitenlanders 32-21, totalen 599 en 320. Hierbij valt aan te tekenen dat over de periode voor 1972 de fusies in vele sectoren niet werden geregistreerd. Dit gebeurt nu ook voor wat betreft banken, beleggingsmaatschappijen, kleinhandel, onrosrend-goedmaat- schappijen, vervoers- en verzekerings bedrijven en vrije beroepen. (Van onze redactie economie) DEN HAAG Strijd tegen misleiden de reclame is niet alleen in het belang van de consument, maar het is ook voor het bonafide bedrijfsleven een belangrijke, zij het niet eenvoudige zaak. Dat zegt minister Lubbers van economische zaken, die samen met andere bewindslieden gaat onderzoe ken welke vorm van wetgeving kan worden ontworpen op dit gebied. De bewindsman stelt de volgende eisen voor e^n goede werking van de markt van cönsumettbengoederenLen - ..diensten;, goede informatie .over .prijs, hoeveelheid, eigenschappen en andere elementen van de aangeboden artike len en diensten, zodat de markt voor de consument doorzichtig wordt; be scherming tegen onveilige produkten en tegen agressieve en misleidende verkooppraktijken; de consument moet gehoor vinden ais hij redelijke klachten heeft over geleverde artike len of diensten; de stem van de consument moet worden gehoord als over zijn belangen wordt beslist. De voorbereidingen voor een voor ontwerp van wet op het toezicht op beleggingsinstellingen zijn nu zover, dat de ontworpen regeling lean wor den besproken met het bedrijfsleven en met de consumenten- en beroepsor ganisaties. De colportage met financi ële waardepapieren is nu in behande ling. Dit soort verkoop zal' aan hoge eisen moeten voldoen, wil het publiek geen grote risico's lopen, Er worden maatregelen ontworpen om misstan den tegen te gaan. ■HOE DE STAAT 1 GULDEN ONTVANGT (yooraffc) CBS: prijsstijging rond acht procent (Van onze redactie economie) ontwikkelingslanden. Sedert de twff. ,TA XT- i. n i óe helft van 1972 zijn deze nrliiw DEN HAAG Niet alleen de met 25 procent gestegen. Door allerlei prijzen, maar ook de lonen zijn omstandigheden is deze prijsstijgi^ m orts l'tnf) rtr»c- niAr (Van onze redactie e DEN HAAG Het ministerie van sociale zaken bereidt een wetsontwerp voor waarin de meldingsplicht bij om vangrijke ontslagen zal worden gere geld. De Raad voor de Arbeidsmarkt is verdeeld over de vraag of de over heid thans voldoende wettelijke moge lijkheden heeft om tijdig over infor matie over omvangrijke ontslagen te beschikken. Daarnaast bestaat verschil van mening over het al dan niet wettelijk verplicht stellen van een melding aan de vakbeweging. Bij de democratisering van het be drijfsleven zullen zoveel mogelijk alle belanghebbenden moeten worden be trokken.-De SER zal worden gevraagd een advies uit te brengen over het vraagstuk van de representativiteit. Intussen "zal' worden nagegaan hoe op korte termijn kan ..worden tegemoet gekomen aan .de bëh'oeftè tot' verrui ming van dé vormen van overleg. De minister van sociale zaken overweegt de instelling te bevorderen van een voorlopig informatie-' en gesprekscen- trum in de sector van de vrije beroe pen. Voorts zal hij de SER advies vra gen over een eventuele uitbreiding van de bevoegdheden van de onderne mingsraden en over de verhouding tussen ondernemingsraad en bedrij- venwerk. Bovendien vindit de minister nader beraad en studiie over de sa menstelling van de SER noodzakelijk. Hiertoe heeft de SER reeds zelf in middels besloten. REGELING POSITIE MOLUKKERS DEN HAAG De regeling van de po sitie van de Molukkers in Nederland. Dit is een van de onderwerpen waar aan met het oog op de wetgevende ar beid op het departement van justitie gewerkt wordt. De ontruiming van Molukse woonoor den zal met kracht worden voortge zet. Volgend jaar zullen er nog vier zijn overgebleven, te weten: Vaassen' te Epe, 'Lunetten' te Vught, "De Bie zen' te Barneveld en 'Vossenbosch' te Wierden. De financiële tegemoetkomin gen aan repatrierende Molukkers zul len worden aangepast aan de gestegen kosten. Minister Van Doorn verwacht dat de bestaande Commissie Weizijn Moluk kers binnenkort zal worden vervangen door een adviserend Moluks inspraak orgaan, waarin vertegenwoordigers van Molukse organisaties zitting zullén heb ben. Het aantal Molukse stichtingen dat subsidie ontvangt, dit jaar dertig, zal in-de toekomst.waarschijnlijk enigs zins worden uitgebreid. DEN HAAG Er zal een grote inspanning nodig zijn om ervoor te zorgen dat in de naaste toekomst voldoende extra werkgelegenheid in de bedrijven wordt geschapen. Het investeringsklimaat mag in geen geval verslechteren. Voorkomen dient op zijn minst te worden dat de structure le werkloosheid toeneemt. Dit zegt minister Lubbers van economische za ken in de toelichting op zijn begroting 1974. In de periode 1971-1975 zal de ge middelde groei van het aanbod van arbeid afgezien van pendel en ver huizing naar het buitenland naar verwachtag gemiddeld 10.000 perso en per jaar bedragen. Deze groei gaat bovendien gepaard met een vrij forse arbeidstijdverkorting van 1,5 a 2 procent per jaar. Desondanks blijft de werkloosheid vrij hoog. Voor d'_ periode 1976-1980 en 1981- 1985 zijn de ramingen voor de groei van het aanbod van arbeid (nieuwe werknemers) gemiddeld ongeveer 25.000 a 50.000 per jaar. In deze ramingen is rekening gehouden met de verlenging van de leerplicht tot 18- jarige leeftijd en daartegenover met de herstructurering van het weten schappelijk onderwijs. Udt deze cijfers blijkt dat de groei van het arbeids aanbod na 1975 groot is in vergelij king met de periode voor dit Verder valt te betwijfelen of de huidi ge snelle arbeidstijdverkorting van 1,5 a 2 procent per jaar na 1975 in deze omvang zal worden voortgezet. Voor de nabije toekomst is een belangrijk aspect dat de groei van de investerin gen nieuwe bedrijven en uitbrei ding van oude bedrijven voldoende moot zijn om het extra aanbod van arbeid te absorberen. Dit klemt te meer daar de loonkosten nog steeds sneller stijgen dan de kapitaalkosten, zodat de ondernemers geneigd zijn mensen zo mogelijk te vervangen door machines. in 1973 uit de pan gerezen. Aan vankelijk zou de loonsom met 10 procent mogen stijgen, la ter volgde een aanpassing tot 13,5 procent. Nu blijkt dat die 13,5 procent wordt overschre den tot waarschijnlijk ruim 14. Het Centraal Plan Bureau ver wacht, dat door de prijsmaat regelen van de regering, zoals een meldingsplicht voor stijgin gen, de prijsstijging in 1973 niet boven de 8 procent zal uitko men. Het Centraal Plan Bureau heeft ook berekend, dat voor wat betreft de lonen, het Centraal Akkoord dat een loonstijging van 3,5 procent over eenkwam met ruim een half pro cent is overschreden in 1973. Toch zijn we er met ons huishoudbudget niet uitgekomen. De consumptie stijgt met 4 procent en het reëel beschik baar loon voor een werknemersgezin met twee kinderen met slechts 2 pro cent. Dit geldt volgens het planbureau echter niet voor alle inkomensgroe pen. Onderschat Minister Van Agt heeft in de begro tingsstukken aangekondigd, dat voorts zijn ambtenaren bezig zijn met de.voor- bereidingvari' de volgende vtetsoritwer- pen: ijeugdbesohermingsrecht, bepalin gen huur en woonruimte, verbetering echtscheidingsprocedure, herziening ontslagrecht, voorkeursrecht van over heidslichamen hij verkoop van onroe rend goed, schadevergoeding van huurders bij onteigening en minnelij ke aankoop ter voorkoming van ont eigening, voorwaardelijke invrijheids- stelling en goedkeuring van het Bene- luxverdrag en het Europese verdrag over de overneming van strafvervol ging. (Van onze correspondent) DEN HAAG De Nederlandse Spoorwegen krijgen in 1974 bij na ;68 miljoen meer subsidie dan in 1973. Dit jaar kreeg het spoorwegbedrijf 271 miljoen gulden; volgend jaar wordt het 338,8 miljoen. De NS-directie zelf had veel meer subsidie ge wild, hoeveel meer vermeldt de toelichting op de rijksbegroting niet. AAN DE HAND VAN UITKOMSTEN GEÏNTEGREERD BELEID DEN HAAG Verkeer en ver voer moeten niet op zichzelf worden - beschouwd, maar in verband met de beschikbare ruimte in het land. Daarom heeft het kabinet besloten een onderzoek te laten instellen naar de ontwikkeling van ver keer en vervoer in samenhang met de derde nota voor de ruim telijke ordening die in de maak is. Aan de hand van de uitkom sten van dit onderzoek zal de regering een geïntegreerd ver- keers- en vervoersbeleid ontwer pen. Daarbij zal men niet al leen rekening houden met de be hoeften aan wegen, spoorlijnen etc., maar ook met de gevolgen die de aanleg ervan heeft voor het landschap. De totale -begroting van verkeer en waterstaat voor 1974 bedraagt 5,44 miljard gulden, inclusief de begrotin gen van het rijkswegenfonds en de PTT. De totale stijging is 312 miljoen gulden (6 procent). Voor de aanleg van wegen en bruggen, de zogenaam de droge waterstaat, is 43 miljoen minder uitgetrokken dan vorig jaar, voor de PTT 28 miljoen minder. Er is 742 miljoen gereserveerd voor de aan leg en uitbreiding van nieuwe wegen, voor onderhoud 225 miljoen. Van genoemde 742 miljoen valt 700 miljoen binnen het kader van het rijkswegenfonds, hetzelfde bedrag als vorig jaar. Dit is 80 miljoen minder dan de regering wettelijk verplicht is. Om dit te rechtvaardigan wil de rege ring een wetsontwerp indienen. Het is de bedoeling dat in de jaren 1974 tot 1978 109,5 km autosnelweg wordt vol tooid. In de jaren 1972 en 1973 Is 180 km autosnelweg opgeleverd, waarmee het totaal op 1333 km werd gebracht, Zoals in de regeringsverklaring al was aangekondigd, zullen minder nieuwe wegen worden aangelegd, wanneer el ders door capaciteitsvergroting in de behoefte kan worden voorzien. Groene kart Zo houdt het kabinet het thans voor mogelijk dat rijksweg 3, de ontworpen verbinding tussen Amster dam en Rotterdam door het zoge naamde groene hart van Holland, van het programma wordt afgevoerd. In de behoefte zou kunnen worden voor zien door verbreding van de rijkswe gen 2 (Amsterdam-Utrecht) en 4 (Am sterdam-Schiphol-Den Haag), waar voor de werkzaamheden al op gang zijn gebracht. Ook een voltooide Schipholspoorweg (circa 1980) kan de noodzaak voor rijksweg 3 sterk ver minderen. De regering kent „grote prioriteit" toe aan de aanleg van de zogenaamde grote doorgaande verbindingen, ter ontsluiting van bepaalde regio's. Het gedeelte Ressen-Baberich van rijksweg 15, dat vorig jaar van het programma was afgevoerd, staat er nu weer op, op grond van wensen uit de tweede ka- me In de aanleg van veel wegen is vertraging ontstaan door planologi sche of technische problemen Voor wegenaanleg in Noord-Holland is een bedrag gereserveerd van 105 miljoe- voor wegenaanleg in de omgeving van Rotterdam is 109 miljoen uitgetrok ken, waarvan 53 miljoen voor de tunnel onder de Oude Maas bij Dor drecht. Voor de omgeving van Den Haag is 35 miljoen uitgetrokken. Op de rijkswegen 4 (Amsterdam- Den Haag), 13 (Den Haag-Rotterdam) cn 20 (Rotterdam-Gouda) zal een be gin worden gemaakt met een signale ring om de verkeersveiligheid te ver groten. Voor de aanleg van parallel wegen en fietspaden, ook ter vergro ting van de verkeersveiligheid, is 25 miljoen uitgetrokken. aansluiting van Almere op het lande lijk spoorwegnet wordt verder bestu deerd. Om te voorkomen dat van het per sonenvervoer per trein voor 1974 het rijk nog meer geld zal gaan kosten, is een werkgroep ingesteld die mogelijk heden tot kostenbesparing moet on derzoeken. Dit rapport moet binnen drie maanden worden uitgebracht. De toelichting vermeldt niet hoe hoog het verlies van de NS over 1973 vermoe delijk zal uitvallen, De verliezen in de goederensector, waarvoor de NS geen vergoeding krijgen, worden geschat op 140 miljoen. WETSONTWE De regering wil binnenkort een wets ontwerp indienen waarin de financiële positie van de spoorwegen moet worden geregeld. In dat wetsontwerp wil de regering ook haar opvatting van een geïntegreerd verkeers- en ver voersbeleid uiteenzet-ten. Enerzijds meent de regering dat de groei van het particuliere autoverkeer niet onge straft kan voortgaan de last die de massa's auto's vooral op de steden legt noopt tot herbezinning. Ander zijds is de regering van mening dat, gezien de grote financiële offers die de gemeenschap zich dient te getroos ten voor de instandhouding van het openbare vervoer, het openbaar ver voer voortdurend kritisch moet wor den getoetst aan de behoeften. automatische Treinbeinvloedingsap- Automatische Treinbeïnvloedingsap- is gemaakt na de treinramp van Har- melen, zal eind volgend jaar voltooid zijn op een aantal belangrijke trajec ten. Er is nog geen ATB op de baanvakken ten noorden van Amster dam en Haarlem ,en de lijnen van Haar lem via Den Haag naar Breda, Am sterdam-Utrecht, Amersfoort-Robter- dam en Gouda-Den Haag. N HAAG De minister van CRM wil proberen om voor januari van het volgend jaar een wetsontwerp op ta fel te hebben, waarin wordt bepaald hoeveel geld bedrijven en instellingen extra moeten betalen voor het in dienst hebben van gastarbeiders. in ons land nog niet prijzen doorberekend. De nogal sterke verbetering van d» winsten In 1972 zet zich niet voort in 1973. De invoerprijs stijgt sterk en ite arbeidskosten nemen met gemiddeld 8,5 procent toe, ondanks een stik™, van de arbeidsproduktivitelt. De loonstijging met 14 procent is mogelijk nog onderschat, omdat men uitgaat van eenzelfde „incidentele loonbeweging" als in 1972, namelijk 1 procent, (Hieronder verstaat men pe riodieke verhogingen, tantièmes, grati ficaties enz.). Daarbij komt, dat de economie zich bevindt in een fase van conjunctuur waarin het incidentele loon vaak wat hoger is dan an ders. De extra prijsstijgingen zijn in hoofdzaak opgetreden door stijgingen van de prijzen van grondstoffen, die met name worden geïmporteerd uit VERSTERKING POSITIE ONDER NEMINGSRAAD (Van onze redactie economie) DEN HAAG Minister Boersma van sociale zaken wil de positie van de ondernemingsraden bij de Nederland se bedrijven versterken. Daartoe kon digt hij in zijn begroting voor 1974 een aantal maatregelen aan, zo als: een wetsontwerp waarbij de onder nemingsraad het recht krijgt in be roep te gaan tegen onredelijke beslis singen van de bedrijfsleiding. in 1974 zullen werknemers in een zasr^ groot aantal' bedrijven .wordjen ondervraagd óver hun ervaringen mét de ondernemingsraden en over .de vraag hoe de nieuwe wet op de onder nemingsraden wordit toegepast. de SER krijgt de bevoegdheid ondernemers te laten- betaden voor vorming en scholing van de werkne mers. de SER zal de minister adviseren over de vraag of de bedrijven ver plicht moeten worden medewerking te verlenen aan de activiteiten van de vakbeweging binnen de muren van het bedrijf. SUBSIDIES OPENBAAR VERVOER DEN HAAG Gemeentebestma moeten maatregelen nemen om mev sen in tram of bus te krijgen en om het particuliere autovervoer af fe remmen. De subsidie voor openbare streekvervoerders en voor gemeente lijke vervoerbedrijven, vorig jaar si. men 168 miljoen, wordt voor 1974 228 miljoen gebracht. De gemeenten moeten meer en hoger betaalde pat. keerfaciliteitcn scheppen, zo vindt ml. nister Westerterp (verkeer en wal«. staal). Ook zullen de gemeentes meer via» banen voor bus en tram moeten aan leggen en moeten zij andere maatrj. gelen nemen waardoor bet opeb^r vervoer sneller kan worden afgewfc keld. De tarieven zullen de ontwikfe. ling van de prijsindex voor gezinscon sumptie moeten volgen Om het auto verkeer in de centra af te remmea moeten de gemeenten ook meer mo gelijkheden scheppen voor fiets- a bromfietsverkeer, waartoe verkeer» cirkul ati epl armen ontwikkeld moetea worden. Uit het verledenstammende tekorten moeten geleidelijk aan wor- den weggewerkt, ook die die- nog :n 1974 en '75 zullen ontstaan. De negen gemeentes die zelf een vervoersbedrijf exploiteren, krijgen volgend jaar gem- menlijk 104 miljoen subsidie, 32 mil joen meer dam vorig jaar. Y HOE DE STAAT r-s* 1GULDEN U J\ UITGEEFT- INGRIJPEN IN ZEE5CHEEP- VAART WELLICHT NODIG DEN HAAG Directe overheidsbe moeienis met de zeescheepvaart misschien onvermijdelijk en wellicht zelfs noodzakelijk. Nederland behoort tot de landen die zeescheepvaart als een zelfstandige be drijfstak beschouwen, maar de landen waarmee in elk overleg grote mca- lijkheden ontstaan, zijn die we&e scheepvaart als een openbaar nutsbe drijf beschouwen en bereid zijn even tuele verliezen voor hun rekening te nemen. Dit verschil in opvatting, da fnuikend is voor de rentabiliteit van de Nederlandse zeescheepvaart, heeft nu voor Nederland een kritiek stadi um bereikt. Een oorzaak van de -moeEijkheden in de zeescheepvaart is de vlucht- van de rederijen naar landen waar men onder goedkope vlag kan varen, voor namelijk Zuidamerikaainse landen. Slechts door middel van overleg op overheidsniveau zou kunnen worden bereikt dat de Nederlandse rederijen een aandeel in het zeevrachttervoer naar en van die landen behouden. Aangezien rederijen in andere EEG- landen in soortgelijke positie varke ren, wil de regering bezien in hoerer re vanuit de EEG overlegd zo-u kun nen worden om èen aanvaardbare regeling te bereiken. WEER VERLIES BIJ KLM DEN HAAG De KLM zal ook bet boekjaar 1973-1974 met verlies moeten afsluiten, Oorzaken hiervan zijn de (te) lage tarieven op de noordallanti- sche route, het lagere aantal charter passagiers in dit verkeer dan ver wacht was, en de lagere totale op brengst door de devaluatie vau de dollar. De KLM had verwacht dit jaar winst te kunnen maken. Het kabinet stelt in de toelichting op de rijksbegroting ook, dat het protectionisme van sommige landen leidt tot ondoelmatige beperkingen. De economie van de luchtvaart is hiermee niet gediend en dat geldt in het bijzonder voor een land als Ne derland met zijn sterk internationaal georiënteerde karakter en de daaruit voortvloeiende behoefte aan internati onale verbindingen. De regering meent dat andere overheden de komst van jumbojets aangrijpen om nieuwe be perkingen op te leggen. Binnenkort ga-ait de regering in Cluna overleggen over een toestemming voor de KLM om op China te vlie gen. Mocht Schiphol in de komende ja ren vollopen, dan zullen de regionale vliegvelden meer in het burgerlucht- verkeer moeten worden betrokken. Daarbij wordt in de eerste plaats gedacht aan het toeristische vervoer, dat niet noodzakelijkerwijs via Schip hol hoeft te verlopen. Dit betekent dat de regionale vliegvelden in som mige gevallen moeten worden aange past aan de wellicht zwaardere vlieg tuigen. Hiervoor worden geen voor zieningen aangekondigd. Wel wordt er kend dat de faciliteiten voor passa giers etc. zullen moeten worden aan gepast. De Nationale Oommissie Ontwikke lingsregistratie, onder voorzitterschap van prins Claus, zal blijven bestaan, maar een nieuwe opzet krijgen. In de begroting van minister Pronk is voor deze commissie een bedrag van 4,5 mil joen gulden uitgetrokken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 14