Inflatiebestrijding slaagt
alleen bij gelijktijdige
verkleining inkomensverschil
Meer geld voor
zelfstandigen
Lonen stegen meer
dan werd verwacht
Regeringssubsidie
voor NS verhoogd
Kabinet: ONDERZOEK SAMENHANG
VERVOER, VERKEER EN RUIMTE
Ruim een kwart onder minimumloor
FUSIEREGELS
OP WETTELIJKE
BASIS
Tegen misleiding
in reclame
WEL TEGEN
MASSA
ONTSLAGEN
INSPANNING
EXTRA WERK
GELEGENHEID
Wetsontwerp financiële positie
Bedrijven betalen
voor buiten
landse werknemers
14
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAO 19 SEPTEMBER
1973
REGERING ZAL STREVEN NAAR ANDERE VERDELING
DE WERKLOOSHEID
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG De inflatiebestrijding, een van de hoofddoelen van het kabinet-Den Uyl in 1974, kan
alleen slagen als tegelijk de inkomensverschillen in Nederland drastisch worden verkleind. Dat stelt
minister Boersma (sociale zaken) in zijn nieuwe begroting. De minister kondigt aan, dat de regering
bewust zal streven naar een andere inkomensverdeling ten gunste van de lagere inkomensgroepen,
voor wie een verbetering van de stoffelijke welva art nog steeds noodzakelijk is. Deze inkomenspoli
tiek kan echter alleen slagen, zo meent minister B oersma, als de mensen met hogere inkomens be
reid zijn tot solidariteit met hun minder bedeel de medeburgers.
inkomensbeleid. Het totale bedrag, ge
moeid met uitkeringen van de sociale
verzekeringen, is voor 1973 geraamd
op ruim 28 miljard. De totale premie-
Om tot een verantwoord inkomens
beleid te komen acht de fninister het
noodzakelijk, dat op korte termijn
betere gegevens over de verdeling van
de inkomens in ons land beschikbaar
komen. Hij betwijfelt of in ons land
op dit moment het klimaat rijp is
voor èen zo vergaande openheid op
dit terrein als in Zweden bestaat, met
volledige openbaarheid van individuele
inkomens. „Toch zullen op korte ter
mijn resultaten moeten, worden ge
boekt bij het streven naar betere
gegevens'en meer openbaarheid".
overdrachten van inkomens ten voor
dele van bejaarden, zieken en arbeids
ongeschikten, zullen zoveel mogelijk
afgestemd worden op een doelgericht
Maatregelen
de
'ren:
een snellere publicatie en betere
gegevens van het Centraal Bureau
voor de Statistiek over inkomens en
winsten;
uitbreiding van de werkingssfeer
van de cao's;
een enquête naar de inkomensposi
tie van de beoefenaren van vrije be
roepen. Voorbereidend overleg met
vertegenwoordigers van deze groepen
is al ver gevorderd.
Ook de sociale zekerheid vormt een
belangrijk onderdeel van het Ie voe
ren inkomensbeleid. De vooral bij de
sociale verzekering voorkomende
VERHOGING
AARDGASPRIJS
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG De aardgasprljzen zul
len in 1974 omhoog moeten. Na tien
jaar zonder prijsverhogingen voor de
kleinverbruiker zullen de prijzen, aks
gevolg van de prijsstijgingen voor
huisbrandolie, met een nog onbekend
percentage moeten worden ver
hoord.
De regering heeft steeds een band
willen leggen tussen de prijs van olie,
die omhoog gaat door het vervallen
van de ajccijnsvrijdom en die boven
dien op de wereldmarkt is gestegen
en dievoor aardgas,- om- de concur
rentieverhoudingen niet te verste
reiii""- I"- v. '<i
Overigens, is minister Lubbers (eco
nomische zaken) van plan de aardgas
prijzen minder te laten stijgen dan
zou overeenkomen met de olieprijzen,
in het leader van de strijd tegen de
inflatie. Overigens verwacht minister
Lubbers nog verdere prijsstijgingen
voor gas- en stookolie.
VERANDERING
WINKELSLUITING
DEN HAAG Minister Lubbers (eco
nomische zaken) wil de winkeliers de
mogelijkheid geven zelf uit te maken
wanneer zij hun winkels willen open
houden en wanneer niet.
Er zullen slechts drie beperkingen
gelden: een winkel mag per week niet
langer dan 55 uur geopend zijn, op
zondag zijn de winkels in principe
diebt, 's avonds mag de winkel
open tussen zes en tien uur. De
minister volgt met deze beslissing, die
zal worden vervait in een nieuwe Win
kelsluitingswet, een meerderheidsad
vies van de Sociaal-Economische
Raadt
UISTER NIET
ONDER INDRUK VAN
HARDE ODERHUNDFUNGEN
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG Minister Boersma van
sociale zaken is niet onder de indruk
van de felheid waarmee werkgevers
en werknemers tegenwoordig met el
kaar onderhandelen. Hij hoopt alleen
dat de tegenstellingen niet zo hoog
lopen, dat de regering verstoken blijft
van adviezen die de sociale partners
gezamenlijk hebben opgesteld.
„Niet te ontkennen valt, dat het
beeld van het eertijds zo voorbeeldige
samenspel van de sociale partners
onderling enerzijds en dat van de
partners ;met de overheid anderzijds
minder harmonisch is geworden".
-Juist in verband met de veranderin
gen in de inkomensverhoudingen,
waar tegenwoordig allerwegen naar
wordt gestreefd, is heter overleg
noodzakelijk
VERWACHTINJG VOOR 1974
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG De kleine zelf
standigen raken in Nederland
steeds meer in de verdrukking.
In 1969 had meer dan een kwart
van de kleine ondernemers een
inkomen dat "beneden het mini
mumloon lag. Voor dit jaar zijn
de verwachtingen over de be
drijfsresultaten van het midden-
en kleinbedrijf weer ongunsti
ger dan in 1972. De loonkosten
zijn immers sterk gestegen, ter
wijl de omzet voor de midden
standers minder stijgt dan vorig
jaar.
Voor de zelfstandigen is f 90 miljoen
meer uitgetrokken. Het reserverings-
percentage wordit verhoogd van 5 tot 7,5
pot. De vaste bedragen zijn met 5 pet
verhoogd, met een minimum van f 525
(was f500) en een maximum van
f3938 (was f3750). Belastingvrij mo
gen de zelfstandigen thans met f315
de oudedagsrêsèrvé verlagen (Was
£300) -en-samenhangend., .is--ook de.
'daarvoor geldende inkomensgrens met
c 5 '-'"pót"- vériiö'ógd van- - f 15:000 tot
f 15.750 in 1974.
De regering-Den Uyl wil de sociale
voorzieningen voor zelfstandigen zo
veel mogelijk gelijktrekken met die
voor loóntrekkenden. In dat verhand
zullen de belastingfacilitedten voor de
ophouw van een eigen oudedagsvoor
ziening door zelfstandigen in 1974 ver
der worden vergroot.
Verder hoopt de regering in de loop
van het volgend jaar een wetsontwerp
in te dienen, waardoor ook zelfstandi
gen onder een algemene verzekering
tegen arbeidsongeschiktheid zullen
vallen. Daardoor zouden zelfstandigen
bij arbeidsongeschiktheid een uitke
ring krijgen die minimaal gelijk zal
zijn aan de AOW voor gehuwden.
druk is dat jaar gestegen tot 45,2
procent van het premieplichtig loon-
inkomen.
Kostenontwikkeling
Gepoogd zal worden de kostenont
wikkeling zoveel mogelijk te beheer
sen en te beperken waar dit aanvaard
baar is zonder de solidariteit en het
inkomensbeleid uit het oog te verlie
zen. Minister en staatssecretaris kon
digen tegen deze achtergrond aan:
De SER wordt advies gevraagd
over maatregelen gericht op een bete
re synchronisatie en - coördinatie van
de premievaststelling en op een bun
deling van de ljquiddteitsreserves.
waarbij ook de reserveringsgrondsla
gen nader kunnen worden bezien;
bezinning op een eventuele verho
ging van de premie-inkomensgrenzen
voor de volksverzekeringen als onder
deel van de studie over de premie
druk in de SER;
in het kader van de bij de SER in
overweging zijnde structurele verho
ging van het minimumloon en van de
minimum vakantiebijslag tevens een
extra verhoging (één procent) van de
vakantie-uitkering AOW-AWW per 1 ja
nuari 1974:
een herziening van de kinderbijslag
regeling in het licht van een meer
rech tvaardiger inkomensverdeling;
voorrang voor de totstandkoming
van een volksverzekering tegen ar
beidsongeschiktheid. - In het zittings
jaar 1973-1971 wordt bij de tweede
kamer een wetsontwerp ingediend;
er wordt gestreefd naar de verwe
zenlijking van een algemene aanvul
lende pensioenvoorziening.
DEN HAAG De regering wil de
bedrijfsfusies in goede banen leiden.
Het kabinet overweegt de fusiege
dragsregels van de Sociaal-Economi
sche Raad een wettelijke basis te
geven.
Sedert enige tijd neemt het aantal
fusies, concentraties en andere -vor
men van samenwerking ook in sectOT
ren buiten industrie en groothandel
belangrijk toe. De ingestelde fusiemel-
clingsplicht geeft de regering meer
informatie over een veel groter aantal
sectoren. Minister Lubbers (economi
sche zaken) geeft in zjjn begroting de
vólgende cijfers over fusies: (achter
eenvolgens 1972 en de eerste helft
van 1973) binnenlandse 356-195, met
uit de EEG-landen afkomstige part
ners 173-84 (waaronder 78-51 uit Enge
land en 38-20 uit de VS), met overige
buitenlanders 32-21, totalen 599 en
320.
Hierbij valt aan te tekenen dat over
de periode voor 1972 de fusies in vele
sectoren niet werden geregistreerd.
Dit gebeurt nu ook voor wat betreft
banken, beleggingsmaatschappijen,
kleinhandel, onrosrend-goedmaat-
schappijen, vervoers- en verzekerings
bedrijven en vrije beroepen.
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG Strijd tegen misleiden
de reclame is niet alleen in het belang
van de consument, maar het is ook
voor het bonafide bedrijfsleven een
belangrijke, zij het niet eenvoudige
zaak. Dat zegt minister Lubbers van
economische zaken, die samen met
andere bewindslieden gaat onderzoe
ken welke vorm van wetgeving kan
worden ontworpen op dit gebied.
De bewindsman stelt de volgende
eisen voor e^n goede werking van de
markt van cönsumettbengoederenLen -
..diensten;, goede informatie .over .prijs,
hoeveelheid, eigenschappen en andere
elementen van de aangeboden artike
len en diensten, zodat de markt voor
de consument doorzichtig wordt; be
scherming tegen onveilige produkten
en tegen agressieve en misleidende
verkooppraktijken; de consument
moet gehoor vinden ais hij redelijke
klachten heeft over geleverde artike
len of diensten; de stem van de
consument moet worden gehoord als
over zijn belangen wordt beslist.
De voorbereidingen voor een voor
ontwerp van wet op het toezicht op
beleggingsinstellingen zijn nu zover,
dat de ontworpen regeling lean wor
den besproken met het bedrijfsleven
en met de consumenten- en beroepsor
ganisaties. De colportage met financi
ële waardepapieren is nu in behande
ling. Dit soort verkoop zal' aan hoge
eisen moeten voldoen, wil het publiek
geen grote risico's lopen, Er worden
maatregelen ontworpen om misstan
den tegen te gaan.
■HOE DE STAAT 1 GULDEN ONTVANGT
(yooraffc)
CBS: prijsstijging rond acht procent
(Van onze redactie economie) ontwikkelingslanden. Sedert de twff.
,TA XT- i. n i óe helft van 1972 zijn deze nrliiw
DEN HAAG Niet alleen de met 25 procent gestegen. Door allerlei
prijzen, maar ook de lonen zijn omstandigheden is deze prijsstijgi^
m orts l'tnf) rtr»c- niAr
(Van onze redactie e
DEN HAAG Het ministerie van
sociale zaken bereidt een wetsontwerp
voor waarin de meldingsplicht bij om
vangrijke ontslagen zal worden gere
geld. De Raad voor de Arbeidsmarkt
is verdeeld over de vraag of de over
heid thans voldoende wettelijke moge
lijkheden heeft om tijdig over infor
matie over omvangrijke ontslagen te
beschikken. Daarnaast bestaat verschil
van mening over het al dan niet
wettelijk verplicht stellen van een
melding aan de vakbeweging.
Bij de democratisering van het be
drijfsleven zullen zoveel mogelijk alle
belanghebbenden moeten worden be
trokken.-De SER zal worden gevraagd
een advies uit te brengen over het
vraagstuk van de representativiteit.
Intussen "zal' worden nagegaan hoe op
korte termijn kan ..worden tegemoet
gekomen aan .de bëh'oeftè tot' verrui
ming van dé vormen van overleg. De
minister van sociale zaken overweegt
de instelling te bevorderen van een
voorlopig informatie-' en gesprekscen-
trum in de sector van de vrije beroe
pen.
Voorts zal hij de SER advies vra
gen over een eventuele uitbreiding van
de bevoegdheden van de onderne
mingsraden en over de verhouding
tussen ondernemingsraad en bedrij-
venwerk. Bovendien vindit de minister
nader beraad en studiie over de sa
menstelling van de SER noodzakelijk.
Hiertoe heeft de SER reeds zelf in
middels besloten.
REGELING
POSITIE
MOLUKKERS
DEN HAAG De regeling van de po
sitie van de Molukkers in Nederland.
Dit is een van de onderwerpen waar
aan met het oog op de wetgevende ar
beid op het departement van justitie
gewerkt wordt.
De ontruiming van Molukse woonoor
den zal met kracht worden voortge
zet. Volgend jaar zullen er nog vier
zijn overgebleven, te weten: Vaassen'
te Epe, 'Lunetten' te Vught, "De Bie
zen' te Barneveld en 'Vossenbosch' te
Wierden. De financiële tegemoetkomin
gen aan repatrierende Molukkers zul
len worden aangepast aan de gestegen
kosten.
Minister Van Doorn verwacht dat de
bestaande Commissie Weizijn Moluk
kers binnenkort zal worden vervangen
door een adviserend Moluks inspraak
orgaan, waarin vertegenwoordigers van
Molukse organisaties zitting zullén heb
ben. Het aantal Molukse stichtingen
dat subsidie ontvangt, dit jaar dertig,
zal in-de toekomst.waarschijnlijk enigs
zins worden uitgebreid.
DEN HAAG Er zal een grote
inspanning nodig zijn om ervoor te
zorgen dat in de naaste toekomst
voldoende extra werkgelegenheid in
de bedrijven wordt geschapen. Het
investeringsklimaat mag in geen geval
verslechteren. Voorkomen dient op
zijn minst te worden dat de structure
le werkloosheid toeneemt. Dit zegt
minister Lubbers van economische za
ken in de toelichting op zijn begroting
1974.
In de periode 1971-1975 zal de ge
middelde groei van het aanbod van
arbeid afgezien van pendel en ver
huizing naar het buitenland naar
verwachtag gemiddeld 10.000 perso
en per jaar bedragen. Deze groei
gaat bovendien gepaard met een vrij
forse arbeidstijdverkorting van 1,5 a 2
procent per jaar. Desondanks blijft de
werkloosheid vrij hoog.
Voor d'_ periode 1976-1980 en 1981-
1985 zijn de ramingen voor de groei
van het aanbod van arbeid (nieuwe
werknemers) gemiddeld ongeveer
25.000 a 50.000 per jaar. In deze
ramingen is rekening gehouden met
de verlenging van de leerplicht tot 18-
jarige leeftijd en daartegenover met
de herstructurering van het weten
schappelijk onderwijs. Udt deze cijfers
blijkt dat de groei van het arbeids
aanbod na 1975 groot is in vergelij
king met de periode voor dit
Verder valt te betwijfelen of de huidi
ge snelle arbeidstijdverkorting van 1,5
a 2 procent per jaar na 1975 in deze
omvang zal worden voortgezet. Voor
de nabije toekomst is een belangrijk
aspect dat de groei van de investerin
gen nieuwe bedrijven en uitbrei
ding van oude bedrijven voldoende
moot zijn om het extra aanbod van
arbeid te absorberen. Dit klemt te
meer daar de loonkosten nog steeds
sneller stijgen dan de kapitaalkosten,
zodat de ondernemers geneigd zijn
mensen zo mogelijk te vervangen
door machines.
in 1973 uit de pan gerezen. Aan
vankelijk zou de loonsom met
10 procent mogen stijgen, la
ter volgde een aanpassing tot
13,5 procent. Nu blijkt dat die
13,5 procent wordt overschre
den tot waarschijnlijk ruim 14.
Het Centraal Plan Bureau ver
wacht, dat door de prijsmaat
regelen van de regering, zoals
een meldingsplicht voor stijgin
gen, de prijsstijging in 1973 niet
boven de 8 procent zal uitko
men.
Het Centraal Plan Bureau heeft ook
berekend, dat voor wat betreft de
lonen, het Centraal Akkoord dat
een loonstijging van 3,5 procent over
eenkwam met ruim een half pro
cent is overschreden in 1973. Toch
zijn we er met ons huishoudbudget
niet uitgekomen. De consumptie stijgt
met 4 procent en het reëel beschik
baar loon voor een werknemersgezin
met twee kinderen met slechts 2 pro
cent. Dit geldt volgens het planbureau
echter niet voor alle inkomensgroe
pen.
Onderschat
Minister Van Agt heeft in de begro
tingsstukken aangekondigd, dat voorts
zijn ambtenaren bezig zijn met de.voor-
bereidingvari' de volgende vtetsoritwer-
pen: ijeugdbesohermingsrecht, bepalin
gen huur en woonruimte, verbetering
echtscheidingsprocedure, herziening
ontslagrecht, voorkeursrecht van over
heidslichamen hij verkoop van onroe
rend goed, schadevergoeding van
huurders bij onteigening en minnelij
ke aankoop ter voorkoming van ont
eigening, voorwaardelijke invrijheids-
stelling en goedkeuring van het Bene-
luxverdrag en het Europese verdrag
over de overneming van strafvervol
ging.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG De Nederlandse
Spoorwegen krijgen in 1974 bij
na ;68 miljoen meer subsidie
dan in 1973. Dit jaar kreeg het
spoorwegbedrijf 271 miljoen
gulden; volgend jaar wordt het
338,8 miljoen. De NS-directie
zelf had veel meer subsidie ge
wild, hoeveel meer vermeldt de
toelichting op de rijksbegroting
niet.
AAN DE HAND VAN UITKOMSTEN GEÏNTEGREERD BELEID
DEN HAAG Verkeer en ver
voer moeten niet op zichzelf
worden - beschouwd, maar in
verband met de beschikbare
ruimte in het land. Daarom
heeft het kabinet besloten een
onderzoek te laten instellen
naar de ontwikkeling van ver
keer en vervoer in samenhang
met de derde nota voor de ruim
telijke ordening die in de maak
is. Aan de hand van de uitkom
sten van dit onderzoek zal de
regering een geïntegreerd ver-
keers- en vervoersbeleid ontwer
pen. Daarbij zal men niet al
leen rekening houden met de be
hoeften aan wegen, spoorlijnen
etc., maar ook met de gevolgen
die de aanleg ervan heeft voor
het landschap.
De totale -begroting van verkeer en
waterstaat voor 1974 bedraagt 5,44
miljard gulden, inclusief de begrotin
gen van het rijkswegenfonds en de
PTT. De totale stijging is 312 miljoen
gulden (6 procent). Voor de aanleg
van wegen en bruggen, de zogenaam
de droge waterstaat, is 43 miljoen
minder uitgetrokken dan vorig jaar,
voor de PTT 28 miljoen minder. Er is
742 miljoen gereserveerd voor de aan
leg en uitbreiding van nieuwe wegen,
voor onderhoud 225 miljoen.
Van genoemde 742 miljoen valt 700
miljoen binnen het kader van het
rijkswegenfonds, hetzelfde bedrag als
vorig jaar. Dit is 80 miljoen minder
dan de regering wettelijk verplicht is.
Om dit te rechtvaardigan wil de rege
ring een wetsontwerp indienen. Het is
de bedoeling dat in de jaren 1974 tot
1978 109,5 km autosnelweg wordt vol
tooid. In de jaren 1972 en 1973 Is 180
km autosnelweg opgeleverd, waarmee
het totaal op 1333 km werd gebracht,
Zoals in de regeringsverklaring al was
aangekondigd, zullen minder nieuwe
wegen worden aangelegd, wanneer el
ders door capaciteitsvergroting in de
behoefte kan worden voorzien.
Groene kart
Zo houdt het kabinet het thans
voor mogelijk dat rijksweg 3, de
ontworpen verbinding tussen Amster
dam en Rotterdam door het zoge
naamde groene hart van Holland, van
het programma wordt afgevoerd. In
de behoefte zou kunnen worden voor
zien door verbreding van de rijkswe
gen 2 (Amsterdam-Utrecht) en 4 (Am
sterdam-Schiphol-Den Haag), waar
voor de werkzaamheden al op gang
zijn gebracht. Ook een voltooide
Schipholspoorweg (circa 1980) kan de
noodzaak voor rijksweg 3 sterk ver
minderen.
De regering kent „grote prioriteit"
toe aan de aanleg van de zogenaamde
grote doorgaande verbindingen, ter
ontsluiting van bepaalde regio's. Het
gedeelte Ressen-Baberich van rijksweg
15, dat vorig jaar van het programma
was afgevoerd, staat er nu weer op, op
grond van wensen uit de tweede ka-
me In de aanleg van veel wegen is
vertraging ontstaan door planologi
sche of technische problemen Voor
wegenaanleg in Noord-Holland is een
bedrag gereserveerd van 105 miljoe-
voor wegenaanleg in de omgeving van
Rotterdam is 109 miljoen uitgetrok
ken, waarvan 53 miljoen voor de
tunnel onder de Oude Maas bij Dor
drecht. Voor de omgeving van Den
Haag is 35 miljoen uitgetrokken.
Op de rijkswegen 4 (Amsterdam-
Den Haag), 13 (Den Haag-Rotterdam)
cn 20 (Rotterdam-Gouda) zal een be
gin worden gemaakt met een signale
ring om de verkeersveiligheid te ver
groten. Voor de aanleg van parallel
wegen en fietspaden, ook ter vergro
ting van de verkeersveiligheid, is 25
miljoen uitgetrokken.
aansluiting van Almere op het lande
lijk spoorwegnet wordt verder bestu
deerd.
Om te voorkomen dat van het per
sonenvervoer per trein voor 1974 het
rijk nog meer geld zal gaan kosten, is
een werkgroep ingesteld die mogelijk
heden tot kostenbesparing moet on
derzoeken. Dit rapport moet binnen
drie maanden worden uitgebracht. De
toelichting vermeldt niet hoe hoog het
verlies van de NS over 1973 vermoe
delijk zal uitvallen, De verliezen in de
goederensector, waarvoor de NS geen
vergoeding krijgen, worden geschat
op 140 miljoen.
WETSONTWE
De regering wil binnenkort een wets
ontwerp indienen waarin de financiële
positie van de spoorwegen moet
worden geregeld. In dat wetsontwerp
wil de regering ook haar opvatting
van een geïntegreerd verkeers- en ver
voersbeleid uiteenzet-ten. Enerzijds
meent de regering dat de groei van
het particuliere autoverkeer niet onge
straft kan voortgaan de last die de
massa's auto's vooral op de steden
legt noopt tot herbezinning. Ander
zijds is de regering van mening dat,
gezien de grote financiële offers die
de gemeenschap zich dient te getroos
ten voor de instandhouding van het
openbare vervoer, het openbaar ver
voer voortdurend kritisch moet wor
den getoetst aan de behoeften.
automatische Treinbeinvloedingsap-
Automatische Treinbeïnvloedingsap-
is gemaakt na de treinramp van Har-
melen, zal eind volgend jaar voltooid
zijn op een aantal belangrijke trajec
ten. Er is nog geen ATB op de
baanvakken ten noorden van Amster
dam en Haarlem ,en de lijnen van Haar
lem via Den Haag naar Breda, Am
sterdam-Utrecht, Amersfoort-Robter-
dam en Gouda-Den Haag.
N HAAG De minister van CRM wil
proberen om voor januari van het
volgend jaar een wetsontwerp op ta
fel te hebben, waarin wordt bepaald
hoeveel geld bedrijven en instellingen
extra moeten betalen voor het in
dienst hebben van gastarbeiders.
in ons land nog niet
prijzen doorberekend.
De nogal sterke verbetering van d»
winsten In 1972 zet zich niet voort in
1973. De invoerprijs stijgt sterk en ite
arbeidskosten nemen met gemiddeld
8,5 procent toe, ondanks een stik™,
van de arbeidsproduktivitelt.
De loonstijging met 14 procent is
mogelijk nog onderschat, omdat men
uitgaat van eenzelfde „incidentele
loonbeweging" als in 1972, namelijk 1
procent, (Hieronder verstaat men pe
riodieke verhogingen, tantièmes, grati
ficaties enz.). Daarbij komt, dat de
economie zich bevindt in een fase van
conjunctuur waarin het incidentele
loon vaak wat hoger is dan an
ders.
De extra prijsstijgingen zijn in
hoofdzaak opgetreden door stijgingen
van de prijzen van grondstoffen, die
met name worden geïmporteerd uit
VERSTERKING
POSITIE ONDER
NEMINGSRAAD
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG Minister Boersma van
sociale zaken wil de positie van de
ondernemingsraden bij de Nederland
se bedrijven versterken. Daartoe kon
digt hij in zijn begroting voor 1974
een aantal maatregelen aan, zo
als:
een wetsontwerp waarbij de onder
nemingsraad het recht krijgt in be
roep te gaan tegen onredelijke beslis
singen van de bedrijfsleiding.
in 1974 zullen werknemers in een
zasr^ groot aantal' bedrijven .wordjen
ondervraagd óver hun ervaringen mét
de ondernemingsraden en over .de
vraag hoe de nieuwe wet op de onder
nemingsraden wordit toegepast.
de SER krijgt de bevoegdheid
ondernemers te laten- betaden voor
vorming en scholing van de werkne
mers.
de SER zal de minister adviseren
over de vraag of de bedrijven ver
plicht moeten worden medewerking te
verlenen aan de activiteiten van de
vakbeweging binnen de muren van het
bedrijf.
SUBSIDIES
OPENBAAR
VERVOER
DEN HAAG Gemeentebestma
moeten maatregelen nemen om mev
sen in tram of bus te krijgen en om
het particuliere autovervoer af fe
remmen. De subsidie voor openbare
streekvervoerders en voor gemeente
lijke vervoerbedrijven, vorig jaar si.
men 168 miljoen, wordt voor 1974
228 miljoen gebracht. De gemeenten
moeten meer en hoger betaalde pat.
keerfaciliteitcn scheppen, zo vindt ml.
nister Westerterp (verkeer en wal«.
staal).
Ook zullen de gemeentes meer via»
banen voor bus en tram moeten aan
leggen en moeten zij andere maatrj.
gelen nemen waardoor bet opeb^r
vervoer sneller kan worden afgewfc
keld. De tarieven zullen de ontwikfe.
ling van de prijsindex voor gezinscon
sumptie moeten volgen Om het auto
verkeer in de centra af te remmea
moeten de gemeenten ook meer mo
gelijkheden scheppen voor fiets- a
bromfietsverkeer, waartoe verkeer»
cirkul ati epl armen ontwikkeld moetea
worden. Uit het verledenstammende
tekorten moeten geleidelijk aan wor-
den weggewerkt, ook die die- nog :n
1974 en '75 zullen ontstaan. De negen
gemeentes die zelf een vervoersbedrijf
exploiteren, krijgen volgend jaar gem-
menlijk 104 miljoen subsidie, 32 mil
joen meer dam vorig jaar.
Y HOE DE STAAT
r-s* 1GULDEN
U J\ UITGEEFT-
INGRIJPEN IN
ZEE5CHEEP-
VAART
WELLICHT NODIG
DEN HAAG Directe overheidsbe
moeienis met de zeescheepvaart
misschien onvermijdelijk en wellicht
zelfs noodzakelijk.
Nederland behoort tot de landen die
zeescheepvaart als een zelfstandige be
drijfstak beschouwen, maar de landen
waarmee in elk overleg grote mca-
lijkheden ontstaan, zijn die we&e
scheepvaart als een openbaar nutsbe
drijf beschouwen en bereid zijn even
tuele verliezen voor hun rekening te
nemen. Dit verschil in opvatting, da
fnuikend is voor de rentabiliteit van
de Nederlandse zeescheepvaart, heeft
nu voor Nederland een kritiek stadi
um bereikt.
Een oorzaak van de -moeEijkheden
in de zeescheepvaart is de vlucht- van
de rederijen naar landen waar men
onder goedkope vlag kan varen, voor
namelijk Zuidamerikaainse landen.
Slechts door middel van overleg op
overheidsniveau zou kunnen worden
bereikt dat de Nederlandse rederijen
een aandeel in het zeevrachttervoer
naar en van die landen behouden.
Aangezien rederijen in andere EEG-
landen in soortgelijke positie varke
ren, wil de regering bezien in hoerer
re vanuit de EEG overlegd zo-u kun
nen worden om èen aanvaardbare
regeling te bereiken.
WEER VERLIES
BIJ KLM
DEN HAAG De KLM zal ook bet
boekjaar 1973-1974 met verlies moeten
afsluiten, Oorzaken hiervan zijn de
(te) lage tarieven op de noordallanti-
sche route, het lagere aantal charter
passagiers in dit verkeer dan ver
wacht was, en de lagere totale op
brengst door de devaluatie vau de
dollar. De KLM had verwacht dit jaar
winst te kunnen maken.
Het kabinet stelt in de toelichting
op de rijksbegroting ook, dat het
protectionisme van sommige landen
leidt tot ondoelmatige beperkingen.
De economie van de luchtvaart is
hiermee niet gediend en dat geldt in
het bijzonder voor een land als Ne
derland met zijn sterk internationaal
georiënteerde karakter en de daaruit
voortvloeiende behoefte aan internati
onale verbindingen. De regering meent
dat andere overheden de komst van
jumbojets aangrijpen om nieuwe be
perkingen op te leggen.
Binnenkort ga-ait de regering in Cluna
overleggen over een toestemming
voor de KLM om op China te vlie
gen.
Mocht Schiphol in de komende ja
ren vollopen, dan zullen de regionale
vliegvelden meer in het burgerlucht-
verkeer moeten worden betrokken.
Daarbij wordt in de eerste plaats
gedacht aan het toeristische vervoer,
dat niet noodzakelijkerwijs via Schip
hol hoeft te verlopen. Dit betekent
dat de regionale vliegvelden in som
mige gevallen moeten worden aange
past aan de wellicht zwaardere vlieg
tuigen. Hiervoor worden geen voor
zieningen aangekondigd. Wel wordt er
kend dat de faciliteiten voor passa
giers etc. zullen moeten worden aan
gepast.
De Nationale Oommissie Ontwikke
lingsregistratie, onder voorzitterschap
van prins Claus, zal blijven bestaan,
maar een nieuwe opzet krijgen. In de
begroting van minister Pronk is voor
deze commissie een bedrag van 4,5 mil
joen gulden uitgetrokken.