Werkloosheidsbestrijding en
revaluatie kosten 840 miljoen
HOGERE INKOMENS
ZWAARDER BELAST
„INHOUD GEVEN AAN
GELIJKWAARDIGHEID
VAN ALLE LEDEN
VAN DE SAMENLEVING"
VOOR STIMULERING WERKGELEGENHEID 750 MILJOEN
VERMOGENSBELASTING NAAR 8 PROMILLE
GEEN GLAZEN
MEER BIJ
DE BENZINE
HUURWAARDE
EIGEN HUIS
FORS OMHOOG
KONINGIN IN TROONREDE:
197}
OENSDAG 19 SEPTEMBER 1973
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
?tembï
lewouts-
e Oude
bekend
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Te lang is er een te sterke infla
tie, te lang is er een te grote werkloosheid in ons
land. Het kabinet-Den Uyl heeeft na de opstellin
Slet dit programma zal 750 miljoen extra gemoeid zijn en tezamen met effec-
•si van de revaluatie op de begroting zal de gehele operatie 840 miljoen ex-
na gaan kosten, waarmede het tekort op de begroting zal gaan stijgen tot
2.882 miljoen. Bedoeling van dit pakket is om de prijsstijging te beperken
£n*de werkloosheid terug te dringen beneden een niveau van 100.000 op jaar-
fcasis.
De werkloosheid is in toenemende mate van structurele aard: populair gezegd
mensen worden vervangen door machines, oudere bedrijven en bedrijfstakken
tallen af. Belangrijk is voorts, dat de investeringen gestimuleerd zullen worden
Joor de herinvoering van een (tijdelijke) investeringsaftrek. Kosten
/120.000.000. Als derde uitgangspunt heeft het kabinet-Den Uyl gekozen voor
beleidsombuigingen waarbij de nadruk komt te liggen op de verbetering van
je kwaliteit van het bestaan, de leef-woon-werkomstandigheden en een eerste
iznzet tot een beleid van herverdeling van inkomens en vermogens. De opge-
sielde begroting 1974 zal door deze nieuwe beslissingen niet wezenlijk worden
jangetast. aldus minister Duisenberg.
jk heb in de voorinschrijfrekening een bedrag van 2.7 miljard ter beschik
king waarvan ik aanvankelijk 1,8 miljard dacht te zullen gebruiken. Er is dus
Mg een saldo van 900 miljoen". Zonder dat het rijk een beroep behoeft te
c«n op de kapitaalmarkt opnieuw belastingen zal moeten invoeren, zou het
«rkgelegenheidsprogramma dus gefinancierd kunnen worden. Op de vraag
de minister-president of als het allemaal nu toch tegenvalt de regering
lenig zou kunnen komen op de beslissing geen verhoging van de btw door te
toeren in 1974, gaf minister-president Den Uyl te kennen dat dit niet zou ge
beuren. „De btw is niet ons wisselgeld".
De begroting 1974 laat aan de uitgavenkant een bedrag van 51.068 zien
dit wordt nu 840 miljoen hoger en aan de inkomstenkant 49.026 miljoen.
Het aanvankelijke tekort van 2.042 zal bijgesteld moeten worden tot 2.882
aüjoen.
De belastingdruk zal in 1974 opnieuw stijgen en wel met in totaal 0,6 procent,
jjarvan komt 0.4 procent op rekening van belastingverhogingen, 0,2 procent
et het progressie-effect als gevolg van de loon- en inkomstenstijgingen.
Hst belastingenpakket valt in een viertal elementen uiteen:
i de inflatiecorrectie wordt niet teruggegeven: voordeel schatkist 640 mil
joen:
de omzetbelasting zal niet worden verhoogd, wel een aantal directe belas
tingen;
het schijventarief van de loon- en inkomstenbelasting zal (via een optrek
king van de belastingvrije sommen met 5 procent) worden verlaagd me*
nominaal 83 per jaar; nadeel voor de schatkist 370 miljoen;
i belastingverhogingen tot een totaal bedrag van 540 miljoen;
e. belastingverlagingen tot een totaal bedrag van 225 miljoen.
Gevoegd bij de reeds doorgevoerde verhogingen op belastinggebied of andere
jaatregelen ten gunste van de schatkist, ad 145 miljoen, is het effect van
belastingverhoging plus niet teruggeven van de inflatiecorrectie, minus de
belastingverlaging, per saldo 1035 miljoen in 1974.
Verhoogd zullen worden:
scijns op benzine en dieselolie 240 miljoen
vermogensbelasting tot 8 procent 60 miljoen
dubbele huurwaarde eigen woning, te beginnen bij waarde
van 30.000
vegere kosten eigen genot auto van 15 tot 20 procent
plus omzetbelasting
g van de miljoenennota op het laatste moment be
sloten de gulden op te waarderen met 5 procent
en een program van omvangrijke stimulering van
werkgelegenheid te gaan uitvoeren.
Al deze verschuivingen in de belastingdruk leiden ertoe dat het rijk per saldo
1035 miljoen meer aan belastingen zal heffen en in vergelijking met 1973:
belastingopbrengst 1974 (geraamd) 6106 miljoen meer
hiervan komt dus op rekening van belastingverhogingen 1035 miljoen
uit geschatte groei inkomens en bestedingen
ƒ5071 miljoen
- laat volgende ver-
1973
1974
plus
of min
Algemeen bestuur
1800
1950
plus
150
Defensie
5465
6149
plus
684
Buitenland
254
653
plus
399
Ontwikkelingssamenwerking
997
1173
plus
176
Justitie en politie
2128
2515
plus
387
Verkeer en waterstaat
4123
4514
plus
391
Handel en nijverheid
1010
935
min
75
Onderwijs en wetenschappen
12020
14056
plus
2036
Landbouw en visserij
1117
1252
plus
135
Cultuur en recreatie
864
1135
plus
271
Sociale voorzieningen
5907
8234
plus
2377
Volksgezondheid en milieu
431
518
plus
87
Volkshuisvesting
3970
4697
plus
727
Nationale schuld
2995
3237
plus
242
43.081
51.068
plus
7987
Uit dit overzicht blijkt, dat zeer forse uitbreidingen hebben plaatsgevonden
bij onderwijs en wetenschappen en bij de post sociale voorzieningen.
Bij de niet-belastingontvangsten (o.a. opbrengst aardgas, staatsbedrijven, rente
ontvangsten e.d.) is er wederom een sterke stijging te constateren. In verge
lijking met 1983 zullen deze ontvangsten stijgen met 120 miljoen tot 6459
miljoen. De laatste jaren vormen deze niet-belastingontvangsten een belangrijke
bijdrage tot de beschikbare begrotingsruimte. In 1974 wordt de meerdere op
brengst mede veroorzaakt door een tweetal maatregelen
a. invoering van een waarborgsom op nieuwe auto's: opbrengst 100 miljoen;
b. aanpassing van de aaTdgasprijs aan de sterk gestegen olieprijzen, mede om
een toenemend gebruik van aardgas tegen te gaan, opbrengst 210 miljoen.
De belangrijkste posten bij de met-belastingopbrengsten
Terlaagd zullen worden:
freede fase oudedagsvoorziening zelfstandigen ten laste
nn winst
tsnoetkoming aan AOW en AWW-trekkers in loon- en
inkomstenbelasting
ruder: vervallen tijdelijke regeling omzetbelasting
ca investeringen
Niet teruggeven van inflatiecorrectie
üthoging belastingvrije sommen schijventarief
inkorting eerste schijf
110 miljoen
130 miljoen
totaal ƒ540 miljoen
90 miljoen
35 miljoen
100 miljoen
zijn de volgende:
1210 miljoen
1060 miljoen
899 miljoen
453 miljoen
335 miljoen
202 miljoen
185 miljoen
103 miljoen
119 miljoen
[ei saldo voordeel schatkist
rente woningwetleningen
uitkering PTT
baten aardgaswinning
omroepbijdragen en reclame
rente staatsbedrijven
aflossing BNG en kredieten
aflossing woningwetwoningen
winstuitkering Nederlandsche Bank
dienst der domeinen
selectieve investeringsheffingen overige ontvangsten
(niet nader aangegeven) 800 miljoen
Een opmerkelijk feit uit de miljoenennota is voorts, dat ook dit kabinet weer
rekening houdt met een sterke stijging van de omvang van het rijkspersoneel.
Uit de bijlage bij de miljoenennota blijkt dat de begroting uitgaat van een
totale sterkte van 162.405 ambtenaren tegen 154.783 in 1973. of een uitbreiding
met bijna 8000 ambtenaren.
Overigens kondigt de regering wel aan, dat zij ernst wil maken met een her
overweging van de overheidstaken. Wil men de belastingdruk binnen aanvaard
bare grenzen houden en toch de noodzakelijke ruimte hebben voor nieuwe
beleidsvoornemens, dan zullen op andere terreinen herzieningen tot stand ge
bracht moeten worden.
DF BELASTIV.G-EN PREMIEDRUK
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Volgend jaar gaan de tarieven van de loon- en in
komstenbelasting niet omlaag, zoals op grond van de automati
sche inflatiecorrectie zou worden verwacht. Het kabinet heeft
besloten de inflatiecorrectie in 1974 niet te laten doorgaan. De
regering vindt wel, dat de verzwaring van de belastingdruk, die
wordt veroorzaakt door de geldontwaarding, moet worden térug-
gegeven. Voor 1974 heeeft men echter een andere oplossing geko
zen, die meer in de richting van de inkomensnivellering gaat.
Ète regering heeft wel besloten de
Klastingvrije sommen voor de ver
skillende tariefsgroepen (ongehuw-
ën, gehuwde vrouwen, gehuwde man
en) met 5 procent te verhogen, wat
eerkomt voor een gehuwde zonder
Meren op f332. De aftrek wordt
San in plaats van f6.640 in 1974
16.972 alvorens de tabel van liet' schij-
Voor iedereen levert deze verzach
ting een bedrag van f83 aan belas
tingbesparing op. Voor een aantal in
komensgroepen telkens gehuwden
zonder kinderen) zijn de gevolgen als
volgt:
belastbaar inkomen
tarief '73
tarief '74
verl. nom
verl. pr.
10.000
840
757
83
9,9
15.000
2.090
2.007
83
4,—
20.000
3.504
3.421
83
2,4
30.000
7.091
7.003
ƒ83
1,2
50.000
17.259
17.176
83
0.5
90.000
ƒ42.465
f 42.382
83
0,2
Om het effect van het niet terugge-
men met
5 procent
te kunnen
an de inflatiecorrectie plus de beoordelen, is het volgende staatje,
«hoging van de belastingvrije som- dat opnieuw geldt voor een echtpaar
zonder kinderen, illustratief:
tarief '73 na inflatiecorrectie
10.000
15.000
20.000
ƒ25.000
30.000
50.000
90.000
840
2.090
3.504
5.141
s 7.091
17.259
42.465
werk. tar. '74 versch. ad 8 procent
762 757 5
2.047 2.007 40
3.435 S 3.421 14
5.020 5.058 38
6.979 7.008 29
16.865 17.176 311
ƒ42.044 ƒ42.382 4- 338
huurwaarde van de eigen woning en
de invoering van de tweede fase van
de oudeaagsreserve voor zelfstandi
gen, waartoe de regering heeft beslo
ten. leveren deze belastingmaatregelen
het Rijk volgend jaar 355 miljoen
op.
Voor die oudedagsreserve is 90 mil
joen beschikbaar, die vooral de kleine
re zelfstandigen ten goede komt door
optrekking van het reserveringsper
centage tot 7,5 procent. De vaste be
dragen zijn voorts met 5 procent
verhoogd, zodat het minimumbedrag
f 525,- wordt en het maximumbedrag
f 3.938.
Bij de Tweede Kamer is een wets
ontwerp ingediend waarin wordt
voorgesteld het tarief van de vermo
gensbelasting te verhogen tot 8 pro
mille. De voor 1973 verhoogde belas
tingvrije sommen blijven gehand
haafd. Ze worden op doelmatigheids-
gronden op hele duizendtallen guldens
gesteld.
Omdat de stijging van de AOW en
AWW-uitkeringen volgend jaar ruim
schoots zal uitgaan boven de verho
ging van de belastingvrije voet. heeft
de regering een maatregel voorgesteld
die moet voorkomen dat in 1974 van
AOW- en AWW-trekkers loonbelasting
wordt ingehouden. Alleen trekkers
met nevenuitkeringen (pensioenen, on
gevallenrenten) betalen wel loonbelas
ting, voorzover het netto uit te keren
bedrag althans niet beneden het be
drag van de AOW of AWW daalt-
Invaliditeitsrenten en uitkeringen
krachtens vrijwillige ouderdomsverze-
keringen van bescheiden omvang wor
den echter niet meegerekend.
inkomens van f25.000 af weegt
ie verlichting van de kant van de
klastingvrije sommen met 5 procent
te al niet meer op tegen het niet
iooargaan van de inflatiecorrectie en
Eoet men in feite meer betalen dan
vanneer de inflatiecorrectie wel zou
njn doorgegaan.
krijgt iedereen f 83 minder te
tealen. wat blijkt uit de vergelijking
r=n het tarief 1973 en 1974. maar met
1:6 inflatiecorrectie zouden de hogere
middelhoge inkomens vanaf
25.000 er aanzienlijk op vooruit zijn
!£gaan. Iemand met een inkomen van
'25.000 zou f 121 minder hebben be-
teld en krijgt nu f83 minder te
betalen.
Voor iemand met een inkomen van
'29-000 liggen de cijfers: bij inflatie-
«rrectie zou hem f 112 toekomen, nu
krijgt hij f 83. De man met een inko
men van f 90.000 zou f 421 belasting
verlaging hebben gekregen en nu
maar f 83. Men kan het ook anders
zeggen: tot f 25.000 inkomen krijgen
de belastingplichtigen in feite de infla
tiecorrectie wel terug en nog iets
meer. Van f 25.000 af en hoger
niet.
Minister Duisenberg van financiën
stelt verder voor de extra-aftrek voor
alleenstaanden met kinderen te verho
gen van f 532.- tot f 1533. Daarmee
wordt de achteruitgang ongedaan ge
maakt die deze categorie vorig jaar
bij invoering van het schijventarief
opliep. De aftrek wordt in feite gelijk
getrokken met, die voor gehuwden
met, kinderen. Het: maximum van de
bijzondere inkomensaftrek voor on
volledige gezinnen gaat van f 2125
naar f 2232.
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG De regering-Den
Uyl wil een einde maken aan
wat wordt gezien als de uit
wassen van het cadeaustelsel
bierglazen bij benzine, koffie
bij textiel en dergelijke. De
nieuwe regeling, die inhoudt
dat winkeliers bij bepaalde in
kopen geen cadeaus meer zul
len mogen geven die zij niet
ook (bijvoorbeeld voor hogere
prijzen) gewoon iri hun winkel
verkopen, zal op 1 juli 1975 van
kracht worden. Bovendien zul
len de klanten moeten kunnen
kiezen tussen het. cadeau en
een bedrag in geld.
KORT NIEUWS
UIT BEGROTING
Het kabinet wil op korte termijn
een beslissing nemen over de hulpver
lening in vredestijd. Daarmee gaat ge
paard een heroriëntatie van de ram-
penbestrijdingstaak van de Bescher
ming Bevolking. Aldus heeft minister
De Gaay Fortman meegedeeld in de
begrotingsstukken.
Het. interdepartementaal overleg
over de instelling van het ambt van
ombudsman is nog met afgesloten. Al
dus heeft minister De Gaay Fortman
van binnenlandse zaken meegedeeld in
de begrotingsstukken.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het kabinet-Den Uyl
wil de huurwaarde van de eigen wo
ning. het bedrag dat bezitters van een
eigen woning moeten optellen bij liet
inkomen dat zij voor de inkomstenbe
lasting opgeven, ongeveer verdubbelen.
Volgens het wetsvoorstel dat hiertoe is
ingediend, zullen ook de huur
waardeklassen worden herzien. Bij
een waarde in bewoonde staat tot
f 30.000,- blijft de netto-huurwaarde
onveranderd f 150,-, bij een waarde
onder de f 15.000.- is de huurwaarde
nihil. Bij een waarde van f30.000,- tot
f 60.000.- bedraagt de huurwaarde
voortaan echter f 600,- (was f 300,-) en
bij een waarde van f 60.000 tot
f 120.000,- wordt de huurwaarde
f1200.- 'was f600,-). Bij een waarde
ran f 120.000,- tot f 180.000,- gaat de
huurwaarde naar 2400.- (was f 1200.-).
Bij een waarde van 180.000 tot
240.000 wordt de huurwaarde 3600
(was 1200) en bij een waarde van
ƒ240.000 tot ƒ300.000 wordt de huur
waarde ƒ4800 (was ƒ2400). Bij een
waarde boven de f300.000,- wordt, de
huurwaarde zelfs meer dan verdub
beld. namelijk tot f6000,- (nu f2400).
Voor een huis dat meer dan
360.000,- waard is. gaat de huur
waarde maar liefst even van f2400,-
naar ƒ7200.
r)EN HAAG Koningin
Juliana heeft dinsdag
middag de nieuwe zitting
van de staten-generaal geo
pend met het uitspreken
van de troonrede:
LEDEN VAN DE STATEN-GE
NERAAL,
Gaarne maak ik gebruik van de
mogelijkheid om ook hier mijn
dankbaarheid uit te spreken voor
de warme genegenheid die ik uit
alle delen van het Koninkrijk heb
mogen ondervinden bij de viering
van mijn zilveren jubileum.
Veel van de verworvenheden
van de afgelopen 25 jaar is thans
onderwerp van discussie en her
bezinning, Onze voorspoed kan
niet verhullen dat in onze maat
schappij gevoelens van verontrus
ting, bedreiging en vervreemding
toenemen. De aandacht richt zich
op v/at in de ontwikkeling achter
bleef: het inhoud geven aan de
gelijkwaardigheid van alle leden
ran de samenleving, het vergro
ten van de mogelijkheid om ei
gen verantwoordelijkheid te dra
gen en het zorgvuldig beheren
van de natuur en haar hulpbron
nen.
Nog onlangs, bij zijn optreden,
heeft het nieuwe Kabinet de uit
gangspunten en doelstellingen
van zijn beleid voor u uiteenge
zet. Thans valt de nadrk op de
maatregelen waarmede het deze
doeleinden wil bereiken.
De begroting geeft een eerste
aanzet tot de door het kabinet
gewenste structurele veranderin
gen in onze maatschappij. In het
uitgavenbeleid zijn andere priori
teiten gesteld en is ruimte ge
naakt voer nieuwe activiteiten.
In het dekkingsplan komt de be
oogde verkleining van inkomens
verschillen tot uitdrukking-
De uitgaven voor welzijnsvoor
zieningen v/orden meer dan even
redig verhoogd. De uitkerings-
norm van de Algemene Bijstands
wet zal met ingang ran 1 juli
1974 worden gebracht op het net
to-bedrag van het dan geldende
wettelijk minimumloon-
Met de geleidelijke herziening
ran het j eugdbeschermingsrech
wordt een begin gemaakt. Een
wetsontwerp tot herziening vin
het strafstelsel staat op stapel.
Daarmee wordt beoogd de toe
passing van vrijheidsstraffen nog
verder te verminderen
Van de rechtspraak wordt ver
wacht dat zij zekerheid bied'
maar de ontwikkelingen in de
samenleving toch op creatieve
wijze beantwoordt: dat zij dicht
bij de mensen staat maar toen
haar onafhankelijkheid bewaart.
Deze taak wordt steeds zwaarder
Een algehele herziening van de
rechterlijke organisatie zal ri-xir
een binnenkort m te stellen
staatscommissie "/orden voorbe
reid.
Een beleid gericht op welzijn
en op een actieve deelneming aan
het maatschappelijk leven vereist
vernieuwing van onze oriderwijs-
voorzeningen. Een plan daartoe
ral u nog dit naiaar word-n
voorgelegd. Binnenkort zal een
atntal scholen worden uitgeno
digd om proeven te nemen met
een nieuwe basisschool an met
een middenschool. Op 1 augustus
1974 wordt de leerplicht voor
werkende jongeren ritgebreid
met een tweede dag voor 15-
jarigen; cie leerlingenschaal bij
het kleuteronderwijs wordt ver
laagd van 36 tot 34 en bij het
lager onderwijs van 36 tot 33. De
regering ra» een spoedige behan
deling van het wetsontwerp inza
ke de herstructurering van het
wetenschappelijk onderwijs be
vorderen.
Binnenkort zult u vo -rstelien
voor een nieuw stelsel van studie
financiering ontvangen Nog ait
najaar zullen betrokkenen gele
genheid krijgen zich uit te spre
ken over een nieuwe opzet van
het wetenschapsbeleid
Over de gewenste structuur
van de gezondheidszorg wil de
regering overleg met u plegen
aan de hand van een nota ter
voorbereiding van een wet ge
zondheidsvoorzieningen. Om deze
voorzieningen voor ieder in gelij
ke mate toegank. te maken
worden voorbereidingen getroffen
voor de totstandkoming van een
volksverzekering tegen ziektekos
ten.
Voor de taak die de regering
zich stelt bij de woningbouw in
öc jaren 1-974-1976, heeft zij on
langs een programma bekend ge
maakt. Dit programma dat mede
gericht is op een evenwichtige
ontwikkeling van de werkgelegen
heid, legt sterk de nadruk op het
behoud van het karakter van de
steden en op de verbetering van
woningen en woonomgeving in
oude wijken.
Wetsontwerpen tot invoering
van de gebruikswa—ae als basis
voor de waardebepaling bij ntei-
gening en tot regeling van een
voorkeursrecht, bij verkoop van
cnroerend goed zullen u dit zit
tingsjaar bereiken.
Het ontwerp van wet op de
gewesten zal vervangen worden
door een nieuw ontwerp dat de
verantwoordelijkheid voor de ge
westvorming primair legt bij de
rijksoverheid.
De aangekondigde oriënterings
nota over de hoofdlijnen ran het
ruimtelijk beleid zal ook conclu
sies bevatten ten aanzien van de
nieuwste gegevens over de bevol
kingsgroei. De regering be
schouwt vermindering van de be
hoefte aan verkeer en vervoer
van pemonen en goederen mede
als doelstelling van dit beleid.
Te: bevordering van de verkeers
veiligheid zal op de autosnelwe
gen een minimumsnelheid wor
den ingevoerd. Voor de andere
wegen zullen maximumsnelheden
gaan gelden
De regering zal binnenkort een
wetsontwerp indienen dat de ver-
pUchtmv tot storting van een
waarborgsom bij de aankoop van
een nieuwe auto regelt. De waar
borgsom zal worden terugbetaald
bij de inlevering van de auto.
Ter bestrijding van de milieu
vervuiling zullen in 1974 nadere
wettelijke maatregelen worden
voorgesteld. In bijzondere geval
len kunnen extra bijdragen wor
den gegeven aan industrieën die
zelf maatregelen tegen luchtver
ontreiniging willen nemen. Onder
zoek zal worden gestimuleerd
naar schonere produkueproces-
sen en naar de ontwikkeling van
systemen voor het opnieuw ge
bruiken van grond- en hulpstof
fen.
Inspraak en beroepsmogelijk-
heia bij de vaststelling van mi
lieuvoorschriften worden verbe
terd.
De regering onderzoekt de mo
gelijkheden om energieverspilling
tegen te gaan, onder meer door
een andere opbouw van de prij
zen van energie en van de tarie
ven van de motorrijtuigenbelas
ting. Zij ziet de invoering van de
selectieve investeringsregeling ais
een begin van ae toetsing van
investeringen op hun betekenis
voor de mattschappij als ge
heel.
De regering beschouwt de
strijd tegen de werkloosheid en
ae inflatie als een van haar voor
naamste taken. Hierbij wil zij
teusns de vermindering van onge
lijkheid bevorderen. Met het be
drijfsleven wordt overlegd welke
bijdrage van die kant. in samen
hang met het beleid van de over
heid, aan het terugdringen ran de
inflatie kan worden geleverd. Het
beleidsplan voor 1974 bevat daar
toe tal van aanknopingspun
ten.
Om voor het anti-inflatiebeleid
zo gunstig mogelijke voorwaar
den te scheppen heeft de regering
besloten tot opwaardering van de
gulden en afkondiging van een
daarbij aansluitende prijsmaatre
gel. Met het bedrijfsleven wordt
dezer dagen overleg gepleegd
over verdere maatregelen om de
met de revaluatie beoogde ver
mindering van de prijsstijging, en
ook prijsverlagingen, te bewerk
stelligen. Om een onevenredige
inkomensderving in de landbouw
als gevolg van de revaluatie te
voorkomen, zai een tijdelijke
compensatie worden verstrekt in
het kader van de teruggave van
de omzetbelasting. Ter bevorde
ring van ae werkgelegenheid zal
de investeringsaftrek voor be
drijfsgebouwen tijdelijk worden
hersteld en zai een nieuw werkge-
iegenheidsprogram in uitvoering
worden genomen. Hierbij zullen
tot 750 miljoen gulden verplich
tingen kunnen worden aange
gaan; tempo ran uitvoering en
omvang worden aan de conjunc
turele ontwikkeling aange
past.
De hoogte van inkomsten en
uitgaven voor 1974 is afgestemd
op het bereiken van het noodza
kelijke evenwicht tussen midde
len en bestedingen Mede in dit
licht is een bijstelling van het
begrotingstekort verantwoord ge
acht.
Bij de keuze van de voor te
stellen belastingmaatregelen zijn
rechtstreeks prijsverhogende ef
fecten waar mogelijk vermeden.
Zo blijft een verhoging van de
B.T.W. achterwege.
Mede gezien de ontwikkeling
van de prijzen in het buitenland
worden ae accijnzen op benzine
en dieselolie verhoogd; ook een
aanpassing van de aardgasprijzen
bleek noodzakelijk.
Het tarief van de vermogensbe
lasting wordt op 8 promille ge
bracht en 20 opcenten worden
gelegd op de tarieven van de
succc .isie rechten, met uitzonde
ring van verkrijging r- de rechte
lijn. De studie inzake de invoe
ring ran een vermogenswinstbe
lasting zal naar verwachting mid
den 1974 zijn voltooid.
De inflatie-correctie bij de
loon- en inkomstenbelasting
wordt niet toegepast. Om de ver
zwaring van de belastingdruk op
lagere inkomens zo beperkt mo
gelijk te houden worden de belas
tingvrije bedragen met 5 procent
verhoogd. Er is naar gestreefd
dat per tariefgroep een ieder zo
veel mogelijk voor een gelijk be-
arag daarvan profiteert. Voor be
dde groepen belastingplichti
gen zoals alleenstaanden met
kinderen, worden knelpunten in
de opbouw ran het tarief wegge
nomen.
Het deel van de kosten van
zakenauto's dat aan het pnvege-
bruik wordt toegerekend, wordt
De regering heeft voorshands
afgezien van een vermindering
van de aftrekbaarheid voor de
inkomstenbelasting van de rente
van schulden, dit in afwachting
van de resultaten van de studie
die in de regeringsverklaring is
aangekondigd. Wel wordt de fis
cale huurwaarde voor eigen wo
ningen verhoogd, behalve voor ae
goedkope woningen.
De regering heeft een open oog
voor ae problemen van de zelf
standige ondernemer in mi kuil
en kleinbedrijf, landbouw en vis
serij. Met ingang van 1 januari
as. zal de mogelijkheid tot vor
ming van een fiscale oudedagsre
serve zodanig worden uitgebreid
dat met name de kleinere zelf
standigen daarvan kunnen profi
teren. Voor de vrouw die in de
onderneming ran haar man mee
werkt. zal de belastingregeling
gunstiger worden, vooral wan
neer de winst laag is.
De regering zal wettelijke rege
lingen uitwerken om de inkom
sten uit commissariaten te beper-
Zij acht maatregelen gewenst
om de inkomensontwikkeling in
de vrije beroepen te beïnvloeden.
Zij wenst een grotere openbaar
heid van inkomens te bevorde
ren.
ven om te komen tot :oonsver.i<>
gingen die t«imin.--tc voor de
helft in voor eik gelijke bedreu-en
worden uitgekeerd en die voorts
bijdragen tot verkleining vr.r, ;n
komensverschillen. Zij ziet daann
ook een belangrijke voorwaarde
voor het slagen van het an'.i-
lnflatiebeleid.
In een nota die u in de loop
van het komende jaar zal be re
ken. wil ae regering wegen uanxe
ven om te komen tot oen - cr.c.
hangend inkomensbeleid dat :n
beginsel alle Inkomensgroepen
omvat.
Aan de Sociaal Economische
Raad zal advies worden gevr.-.avu
er.'er de structuur en de Ixrvot ge
beden van de ondernemingsraden,
waarbij ook het oordeel zal wor
den gevraagd over de ma'.e van
zeggenschap van de onderne
mingsraden bij fusies van onder
nemingen.
De regering zal zich, gelet op
gebeurtenissen d:e zich on
langs bij de overname van onder
nemingen hebben voorgedaan, tot
de SER wenden met het vi-rr/x-k
spoedig advies te mogen ontvan
gen over voorafgaande inhoudelij
ke toetsing door de overhc.d ...n
fusies, ter voorbereiding van ecu
wettelijke regeling terzake
Een wetsontwerp wordt .n--
diend, waarin de tijdige rneiding
van omvangrijke ontslagen ver-
plicht wordt gesteld.
Aan de SER zal advies worden
gevraagd over de wenseli.ikh,-id
van nadere voorzieningen ten be
hoeve van het bedrijvenwerk van
werknemersorganisatie:
De regering heef: besloten tot
bevordering van .spoedige ratifica
tie van het Europees SodMl
Handvest met inbegrip van c t-
erkenning van he: stakingsrecht,
ook voor ambtenaren.
De regering zet zich in voor
een meer op het welzijn van ei-
burgers gerichte Europe- e ge
meenschap, die is toegerust met
ruime bevoegdheden, die een wer
kelijk democratische structuur
heeft en een open beleid voert, in
het bijzonder gericht op de belan
gen van de derde wereld-
Op de conferentie over veilig
heid en samenwerking in r.ur:;
en de komende onderhancckr/ccr.
over wederzijdse en evenwichtige
vermindering van' strijd/-,rechter,
in Centraal Europa streeft cc-
regering naar concrete afspraken
over verruiming van com ac ten
tussen de volken van Europa en
daadwerkelijke vermindering van
de militaire confrontatie In een
nota die u in de loop van deze
zitting zal worden aangeboden,
zal met name aandacht werd r.
besteed aan het afremmen van
ae bewapeningswedloop en he;
doelbewust verminderen van de
rol ran kernwapens
Een actieve dia.oog tussen de
Verenigde Staten en Europa over
hun toekomstige samenwerking
acht de regering noodzakelijk.
Binnen de NAVO wil zij het over
leg stimuleren over de mogelijk
heden van ontspanning tussen
Oost en West en bevorderen dat
overal ir. het verdra gsgebied de
mensenrechten worden geëerbie
digd.
Handhaving van alle huidige ta
ken van de Nederlandse krijgs
macht stuit in toenemende mate
op financiële moeilijkheden. De
regering heeft binnen de NAVO
het initiatief genomen om een
betere taakverdeling tussen ce
lidstaten te bereiken. Voorstellen
over omvang en vorm van ce
Nederlandse defensie in de ko
mende jaren zullen u omstreeks
de jaarwisseling in een deiensie-
nota worden voorgelegd.
In 1974 wordt een begin ge
naakt met humanitaire en ont
wikkelingssteun ten behoeve van
ie bevolking van de koloniale
gebieden s.n Afrika. Deze steun
wordt verleend via de bevrij
dingsbewegingen. bij voorkeur
ioor tussenkomst van internatio
nale organisaties.
Het bedrag voor ontwikkelings
samenwerking is in ae begroting
die u heden wordt aangeboden
met 20 procent verhoogd De
doelstelling van de regering om
'in 1976 1.5 procent van het .natio
nale inkomen voor ontwikkelings
samenwerking te bestemmen zai
tot uitdrukking worden gebracht
in een voortschrijdend meerja
renplan dat u binnen enkele
maanden zal hereiken.
De regering verwacht in het
komende jaar. aan de hand van
het advies van de Koninkrijks
commissie. met de regeringen
van Suriname en de Nederlandse
Antillen in overleg te kunnen tre
den over de wijze en het tijdstip
waarop deze landen soevereiniteit
zullen verkrijgen. De ontwikke
lingssteun aan deze landen is ge
richt op de bevordering ran eco
nomische. sociale en culturele
zelfstandigheid.
Leden van de Staien-Cene-
raal.
De regering heeft voor oger»
het omlaag schroeven van de in
flatie. het terugdringen van de
werkloosheid, het verminderen
van bestaande ongelijkheid en
achterstand. Om dat te bereiken
zijn ingrijpende maatregelen no
dig. Zij stelt die maatregelen
voor in de overtuiging, dat waai
offers worden gevraagd, ook het
uitzicht wordt geboden op een
samenleving, waarin de mensen
zich meer thuis zullen kunnen
voelen.
De regering vertrouwt erop dat
haar voorstellen u aanleiding zul
len geven ".o: levendige discus
sies. waarbij de burgers zich be-
trokken weten. Een intensief
overleg tussen regering e-, Sta-
ten-Generaal zal veel van ons al
len vergen.
Met het uitspreken van de
hoop dat wij daartoe de kracht
zullen ontvangen, verklaar ik de
ze ritting van de Sta: en-Ge ner a ui
geopend.