Werkloosheidsbestrijding en revaluatie kosten 840 miljoen HOGERE INKOMENS ZWAARDER BELAST „INHOUD GEVEN AAN GELIJKWAARDIGHEID VAN ALLE LEDEN VAN DE SAMENLEVING" VOOR STIMULERING WERKGELEGENHEID 750 MILJOEN VERMOGENSBELASTING NAAR 8 PROMILLE GEEN GLAZEN MEER BIJ DE BENZINE HUURWAARDE EIGEN HUIS FORS OMHOOG KONINGIN IN TROONREDE: 197} OENSDAG 19 SEPTEMBER 1973 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 ?tembï lewouts- e Oude bekend (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Te lang is er een te sterke infla tie, te lang is er een te grote werkloosheid in ons land. Het kabinet-Den Uyl heeeft na de opstellin Slet dit programma zal 750 miljoen extra gemoeid zijn en tezamen met effec- •si van de revaluatie op de begroting zal de gehele operatie 840 miljoen ex- na gaan kosten, waarmede het tekort op de begroting zal gaan stijgen tot 2.882 miljoen. Bedoeling van dit pakket is om de prijsstijging te beperken £n*de werkloosheid terug te dringen beneden een niveau van 100.000 op jaar- fcasis. De werkloosheid is in toenemende mate van structurele aard: populair gezegd mensen worden vervangen door machines, oudere bedrijven en bedrijfstakken tallen af. Belangrijk is voorts, dat de investeringen gestimuleerd zullen worden Joor de herinvoering van een (tijdelijke) investeringsaftrek. Kosten /120.000.000. Als derde uitgangspunt heeft het kabinet-Den Uyl gekozen voor beleidsombuigingen waarbij de nadruk komt te liggen op de verbetering van je kwaliteit van het bestaan, de leef-woon-werkomstandigheden en een eerste iznzet tot een beleid van herverdeling van inkomens en vermogens. De opge- sielde begroting 1974 zal door deze nieuwe beslissingen niet wezenlijk worden jangetast. aldus minister Duisenberg. jk heb in de voorinschrijfrekening een bedrag van 2.7 miljard ter beschik king waarvan ik aanvankelijk 1,8 miljard dacht te zullen gebruiken. Er is dus Mg een saldo van 900 miljoen". Zonder dat het rijk een beroep behoeft te c«n op de kapitaalmarkt opnieuw belastingen zal moeten invoeren, zou het «rkgelegenheidsprogramma dus gefinancierd kunnen worden. Op de vraag de minister-president of als het allemaal nu toch tegenvalt de regering lenig zou kunnen komen op de beslissing geen verhoging van de btw door te toeren in 1974, gaf minister-president Den Uyl te kennen dat dit niet zou ge beuren. „De btw is niet ons wisselgeld". De begroting 1974 laat aan de uitgavenkant een bedrag van 51.068 zien dit wordt nu 840 miljoen hoger en aan de inkomstenkant 49.026 miljoen. Het aanvankelijke tekort van 2.042 zal bijgesteld moeten worden tot 2.882 aüjoen. De belastingdruk zal in 1974 opnieuw stijgen en wel met in totaal 0,6 procent, jjarvan komt 0.4 procent op rekening van belastingverhogingen, 0,2 procent et het progressie-effect als gevolg van de loon- en inkomstenstijgingen. Hst belastingenpakket valt in een viertal elementen uiteen: i de inflatiecorrectie wordt niet teruggegeven: voordeel schatkist 640 mil joen: de omzetbelasting zal niet worden verhoogd, wel een aantal directe belas tingen; het schijventarief van de loon- en inkomstenbelasting zal (via een optrek king van de belastingvrije sommen met 5 procent) worden verlaagd me* nominaal 83 per jaar; nadeel voor de schatkist 370 miljoen; i belastingverhogingen tot een totaal bedrag van 540 miljoen; e. belastingverlagingen tot een totaal bedrag van 225 miljoen. Gevoegd bij de reeds doorgevoerde verhogingen op belastinggebied of andere jaatregelen ten gunste van de schatkist, ad 145 miljoen, is het effect van belastingverhoging plus niet teruggeven van de inflatiecorrectie, minus de belastingverlaging, per saldo 1035 miljoen in 1974. Verhoogd zullen worden: scijns op benzine en dieselolie 240 miljoen vermogensbelasting tot 8 procent 60 miljoen dubbele huurwaarde eigen woning, te beginnen bij waarde van 30.000 vegere kosten eigen genot auto van 15 tot 20 procent plus omzetbelasting g van de miljoenennota op het laatste moment be sloten de gulden op te waarderen met 5 procent en een program van omvangrijke stimulering van werkgelegenheid te gaan uitvoeren. Al deze verschuivingen in de belastingdruk leiden ertoe dat het rijk per saldo 1035 miljoen meer aan belastingen zal heffen en in vergelijking met 1973: belastingopbrengst 1974 (geraamd) 6106 miljoen meer hiervan komt dus op rekening van belastingverhogingen 1035 miljoen uit geschatte groei inkomens en bestedingen ƒ5071 miljoen - laat volgende ver- 1973 1974 plus of min Algemeen bestuur 1800 1950 plus 150 Defensie 5465 6149 plus 684 Buitenland 254 653 plus 399 Ontwikkelingssamenwerking 997 1173 plus 176 Justitie en politie 2128 2515 plus 387 Verkeer en waterstaat 4123 4514 plus 391 Handel en nijverheid 1010 935 min 75 Onderwijs en wetenschappen 12020 14056 plus 2036 Landbouw en visserij 1117 1252 plus 135 Cultuur en recreatie 864 1135 plus 271 Sociale voorzieningen 5907 8234 plus 2377 Volksgezondheid en milieu 431 518 plus 87 Volkshuisvesting 3970 4697 plus 727 Nationale schuld 2995 3237 plus 242 43.081 51.068 plus 7987 Uit dit overzicht blijkt, dat zeer forse uitbreidingen hebben plaatsgevonden bij onderwijs en wetenschappen en bij de post sociale voorzieningen. Bij de niet-belastingontvangsten (o.a. opbrengst aardgas, staatsbedrijven, rente ontvangsten e.d.) is er wederom een sterke stijging te constateren. In verge lijking met 1983 zullen deze ontvangsten stijgen met 120 miljoen tot 6459 miljoen. De laatste jaren vormen deze niet-belastingontvangsten een belangrijke bijdrage tot de beschikbare begrotingsruimte. In 1974 wordt de meerdere op brengst mede veroorzaakt door een tweetal maatregelen a. invoering van een waarborgsom op nieuwe auto's: opbrengst 100 miljoen; b. aanpassing van de aaTdgasprijs aan de sterk gestegen olieprijzen, mede om een toenemend gebruik van aardgas tegen te gaan, opbrengst 210 miljoen. De belangrijkste posten bij de met-belastingopbrengsten Terlaagd zullen worden: freede fase oudedagsvoorziening zelfstandigen ten laste nn winst tsnoetkoming aan AOW en AWW-trekkers in loon- en inkomstenbelasting ruder: vervallen tijdelijke regeling omzetbelasting ca investeringen Niet teruggeven van inflatiecorrectie üthoging belastingvrije sommen schijventarief inkorting eerste schijf 110 miljoen 130 miljoen totaal ƒ540 miljoen 90 miljoen 35 miljoen 100 miljoen zijn de volgende: 1210 miljoen 1060 miljoen 899 miljoen 453 miljoen 335 miljoen 202 miljoen 185 miljoen 103 miljoen 119 miljoen [ei saldo voordeel schatkist rente woningwetleningen uitkering PTT baten aardgaswinning omroepbijdragen en reclame rente staatsbedrijven aflossing BNG en kredieten aflossing woningwetwoningen winstuitkering Nederlandsche Bank dienst der domeinen selectieve investeringsheffingen overige ontvangsten (niet nader aangegeven) 800 miljoen Een opmerkelijk feit uit de miljoenennota is voorts, dat ook dit kabinet weer rekening houdt met een sterke stijging van de omvang van het rijkspersoneel. Uit de bijlage bij de miljoenennota blijkt dat de begroting uitgaat van een totale sterkte van 162.405 ambtenaren tegen 154.783 in 1973. of een uitbreiding met bijna 8000 ambtenaren. Overigens kondigt de regering wel aan, dat zij ernst wil maken met een her overweging van de overheidstaken. Wil men de belastingdruk binnen aanvaard bare grenzen houden en toch de noodzakelijke ruimte hebben voor nieuwe beleidsvoornemens, dan zullen op andere terreinen herzieningen tot stand ge bracht moeten worden. DF BELASTIV.G-EN PREMIEDRUK (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Volgend jaar gaan de tarieven van de loon- en in komstenbelasting niet omlaag, zoals op grond van de automati sche inflatiecorrectie zou worden verwacht. Het kabinet heeft besloten de inflatiecorrectie in 1974 niet te laten doorgaan. De regering vindt wel, dat de verzwaring van de belastingdruk, die wordt veroorzaakt door de geldontwaarding, moet worden térug- gegeven. Voor 1974 heeeft men echter een andere oplossing geko zen, die meer in de richting van de inkomensnivellering gaat. Ète regering heeft wel besloten de Klastingvrije sommen voor de ver skillende tariefsgroepen (ongehuw- ën, gehuwde vrouwen, gehuwde man en) met 5 procent te verhogen, wat eerkomt voor een gehuwde zonder Meren op f332. De aftrek wordt San in plaats van f6.640 in 1974 16.972 alvorens de tabel van liet' schij- Voor iedereen levert deze verzach ting een bedrag van f83 aan belas tingbesparing op. Voor een aantal in komensgroepen telkens gehuwden zonder kinderen) zijn de gevolgen als volgt: belastbaar inkomen tarief '73 tarief '74 verl. nom verl. pr. 10.000 840 757 83 9,9 15.000 2.090 2.007 83 4,— 20.000 3.504 3.421 83 2,4 30.000 7.091 7.003 ƒ83 1,2 50.000 17.259 17.176 83 0.5 90.000 ƒ42.465 f 42.382 83 0,2 Om het effect van het niet terugge- men met 5 procent te kunnen an de inflatiecorrectie plus de beoordelen, is het volgende staatje, «hoging van de belastingvrije som- dat opnieuw geldt voor een echtpaar zonder kinderen, illustratief: tarief '73 na inflatiecorrectie 10.000 15.000 20.000 ƒ25.000 30.000 50.000 90.000 840 2.090 3.504 5.141 s 7.091 17.259 42.465 werk. tar. '74 versch. ad 8 procent 762 757 5 2.047 2.007 40 3.435 S 3.421 14 5.020 5.058 38 6.979 7.008 29 16.865 17.176 311 ƒ42.044 ƒ42.382 4- 338 huurwaarde van de eigen woning en de invoering van de tweede fase van de oudeaagsreserve voor zelfstandi gen, waartoe de regering heeft beslo ten. leveren deze belastingmaatregelen het Rijk volgend jaar 355 miljoen op. Voor die oudedagsreserve is 90 mil joen beschikbaar, die vooral de kleine re zelfstandigen ten goede komt door optrekking van het reserveringsper centage tot 7,5 procent. De vaste be dragen zijn voorts met 5 procent verhoogd, zodat het minimumbedrag f 525,- wordt en het maximumbedrag f 3.938. Bij de Tweede Kamer is een wets ontwerp ingediend waarin wordt voorgesteld het tarief van de vermo gensbelasting te verhogen tot 8 pro mille. De voor 1973 verhoogde belas tingvrije sommen blijven gehand haafd. Ze worden op doelmatigheids- gronden op hele duizendtallen guldens gesteld. Omdat de stijging van de AOW en AWW-uitkeringen volgend jaar ruim schoots zal uitgaan boven de verho ging van de belastingvrije voet. heeft de regering een maatregel voorgesteld die moet voorkomen dat in 1974 van AOW- en AWW-trekkers loonbelasting wordt ingehouden. Alleen trekkers met nevenuitkeringen (pensioenen, on gevallenrenten) betalen wel loonbelas ting, voorzover het netto uit te keren bedrag althans niet beneden het be drag van de AOW of AWW daalt- Invaliditeitsrenten en uitkeringen krachtens vrijwillige ouderdomsverze- keringen van bescheiden omvang wor den echter niet meegerekend. inkomens van f25.000 af weegt ie verlichting van de kant van de klastingvrije sommen met 5 procent te al niet meer op tegen het niet iooargaan van de inflatiecorrectie en Eoet men in feite meer betalen dan vanneer de inflatiecorrectie wel zou njn doorgegaan. krijgt iedereen f 83 minder te tealen. wat blijkt uit de vergelijking r=n het tarief 1973 en 1974. maar met 1:6 inflatiecorrectie zouden de hogere middelhoge inkomens vanaf 25.000 er aanzienlijk op vooruit zijn !£gaan. Iemand met een inkomen van '25.000 zou f 121 minder hebben be- teld en krijgt nu f83 minder te betalen. Voor iemand met een inkomen van '29-000 liggen de cijfers: bij inflatie- «rrectie zou hem f 112 toekomen, nu krijgt hij f 83. De man met een inko men van f 90.000 zou f 421 belasting verlaging hebben gekregen en nu maar f 83. Men kan het ook anders zeggen: tot f 25.000 inkomen krijgen de belastingplichtigen in feite de infla tiecorrectie wel terug en nog iets meer. Van f 25.000 af en hoger niet. Minister Duisenberg van financiën stelt verder voor de extra-aftrek voor alleenstaanden met kinderen te verho gen van f 532.- tot f 1533. Daarmee wordt de achteruitgang ongedaan ge maakt die deze categorie vorig jaar bij invoering van het schijventarief opliep. De aftrek wordt in feite gelijk getrokken met, die voor gehuwden met, kinderen. Het: maximum van de bijzondere inkomensaftrek voor on volledige gezinnen gaat van f 2125 naar f 2232. (Van onze redactie economie) DEN HAAG De regering-Den Uyl wil een einde maken aan wat wordt gezien als de uit wassen van het cadeaustelsel bierglazen bij benzine, koffie bij textiel en dergelijke. De nieuwe regeling, die inhoudt dat winkeliers bij bepaalde in kopen geen cadeaus meer zul len mogen geven die zij niet ook (bijvoorbeeld voor hogere prijzen) gewoon iri hun winkel verkopen, zal op 1 juli 1975 van kracht worden. Bovendien zul len de klanten moeten kunnen kiezen tussen het. cadeau en een bedrag in geld. KORT NIEUWS UIT BEGROTING Het kabinet wil op korte termijn een beslissing nemen over de hulpver lening in vredestijd. Daarmee gaat ge paard een heroriëntatie van de ram- penbestrijdingstaak van de Bescher ming Bevolking. Aldus heeft minister De Gaay Fortman meegedeeld in de begrotingsstukken. Het. interdepartementaal overleg over de instelling van het ambt van ombudsman is nog met afgesloten. Al dus heeft minister De Gaay Fortman van binnenlandse zaken meegedeeld in de begrotingsstukken. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het kabinet-Den Uyl wil de huurwaarde van de eigen wo ning. het bedrag dat bezitters van een eigen woning moeten optellen bij liet inkomen dat zij voor de inkomstenbe lasting opgeven, ongeveer verdubbelen. Volgens het wetsvoorstel dat hiertoe is ingediend, zullen ook de huur waardeklassen worden herzien. Bij een waarde in bewoonde staat tot f 30.000,- blijft de netto-huurwaarde onveranderd f 150,-, bij een waarde onder de f 15.000.- is de huurwaarde nihil. Bij een waarde van f30.000,- tot f 60.000.- bedraagt de huurwaarde voortaan echter f 600,- (was f 300,-) en bij een waarde van f 60.000 tot f 120.000,- wordt de huurwaarde f1200.- 'was f600,-). Bij een waarde ran f 120.000,- tot f 180.000,- gaat de huurwaarde naar 2400.- (was f 1200.-). Bij een waarde van 180.000 tot 240.000 wordt de huurwaarde 3600 (was 1200) en bij een waarde van ƒ240.000 tot ƒ300.000 wordt de huur waarde ƒ4800 (was ƒ2400). Bij een waarde boven de f300.000,- wordt, de huurwaarde zelfs meer dan verdub beld. namelijk tot f6000,- (nu f2400). Voor een huis dat meer dan 360.000,- waard is. gaat de huur waarde maar liefst even van f2400,- naar ƒ7200. r)EN HAAG Koningin Juliana heeft dinsdag middag de nieuwe zitting van de staten-generaal geo pend met het uitspreken van de troonrede: LEDEN VAN DE STATEN-GE NERAAL, Gaarne maak ik gebruik van de mogelijkheid om ook hier mijn dankbaarheid uit te spreken voor de warme genegenheid die ik uit alle delen van het Koninkrijk heb mogen ondervinden bij de viering van mijn zilveren jubileum. Veel van de verworvenheden van de afgelopen 25 jaar is thans onderwerp van discussie en her bezinning, Onze voorspoed kan niet verhullen dat in onze maat schappij gevoelens van verontrus ting, bedreiging en vervreemding toenemen. De aandacht richt zich op v/at in de ontwikkeling achter bleef: het inhoud geven aan de gelijkwaardigheid van alle leden ran de samenleving, het vergro ten van de mogelijkheid om ei gen verantwoordelijkheid te dra gen en het zorgvuldig beheren van de natuur en haar hulpbron nen. Nog onlangs, bij zijn optreden, heeft het nieuwe Kabinet de uit gangspunten en doelstellingen van zijn beleid voor u uiteenge zet. Thans valt de nadrk op de maatregelen waarmede het deze doeleinden wil bereiken. De begroting geeft een eerste aanzet tot de door het kabinet gewenste structurele veranderin gen in onze maatschappij. In het uitgavenbeleid zijn andere priori teiten gesteld en is ruimte ge naakt voer nieuwe activiteiten. In het dekkingsplan komt de be oogde verkleining van inkomens verschillen tot uitdrukking- De uitgaven voor welzijnsvoor zieningen v/orden meer dan even redig verhoogd. De uitkerings- norm van de Algemene Bijstands wet zal met ingang ran 1 juli 1974 worden gebracht op het net to-bedrag van het dan geldende wettelijk minimumloon- Met de geleidelijke herziening ran het j eugdbeschermingsrech wordt een begin gemaakt. Een wetsontwerp tot herziening vin het strafstelsel staat op stapel. Daarmee wordt beoogd de toe passing van vrijheidsstraffen nog verder te verminderen Van de rechtspraak wordt ver wacht dat zij zekerheid bied' maar de ontwikkelingen in de samenleving toch op creatieve wijze beantwoordt: dat zij dicht bij de mensen staat maar toen haar onafhankelijkheid bewaart. Deze taak wordt steeds zwaarder Een algehele herziening van de rechterlijke organisatie zal ri-xir een binnenkort m te stellen staatscommissie "/orden voorbe reid. Een beleid gericht op welzijn en op een actieve deelneming aan het maatschappelijk leven vereist vernieuwing van onze oriderwijs- voorzeningen. Een plan daartoe ral u nog dit naiaar word-n voorgelegd. Binnenkort zal een atntal scholen worden uitgeno digd om proeven te nemen met een nieuwe basisschool an met een middenschool. Op 1 augustus 1974 wordt de leerplicht voor werkende jongeren ritgebreid met een tweede dag voor 15- jarigen; cie leerlingenschaal bij het kleuteronderwijs wordt ver laagd van 36 tot 34 en bij het lager onderwijs van 36 tot 33. De regering ra» een spoedige behan deling van het wetsontwerp inza ke de herstructurering van het wetenschappelijk onderwijs be vorderen. Binnenkort zult u vo -rstelien voor een nieuw stelsel van studie financiering ontvangen Nog ait najaar zullen betrokkenen gele genheid krijgen zich uit te spre ken over een nieuwe opzet van het wetenschapsbeleid Over de gewenste structuur van de gezondheidszorg wil de regering overleg met u plegen aan de hand van een nota ter voorbereiding van een wet ge zondheidsvoorzieningen. Om deze voorzieningen voor ieder in gelij ke mate toegank. te maken worden voorbereidingen getroffen voor de totstandkoming van een volksverzekering tegen ziektekos ten. Voor de taak die de regering zich stelt bij de woningbouw in öc jaren 1-974-1976, heeft zij on langs een programma bekend ge maakt. Dit programma dat mede gericht is op een evenwichtige ontwikkeling van de werkgelegen heid, legt sterk de nadruk op het behoud van het karakter van de steden en op de verbetering van woningen en woonomgeving in oude wijken. Wetsontwerpen tot invoering van de gebruikswa—ae als basis voor de waardebepaling bij ntei- gening en tot regeling van een voorkeursrecht, bij verkoop van cnroerend goed zullen u dit zit tingsjaar bereiken. Het ontwerp van wet op de gewesten zal vervangen worden door een nieuw ontwerp dat de verantwoordelijkheid voor de ge westvorming primair legt bij de rijksoverheid. De aangekondigde oriënterings nota over de hoofdlijnen ran het ruimtelijk beleid zal ook conclu sies bevatten ten aanzien van de nieuwste gegevens over de bevol kingsgroei. De regering be schouwt vermindering van de be hoefte aan verkeer en vervoer van pemonen en goederen mede als doelstelling van dit beleid. Te: bevordering van de verkeers veiligheid zal op de autosnelwe gen een minimumsnelheid wor den ingevoerd. Voor de andere wegen zullen maximumsnelheden gaan gelden De regering zal binnenkort een wetsontwerp indienen dat de ver- pUchtmv tot storting van een waarborgsom bij de aankoop van een nieuwe auto regelt. De waar borgsom zal worden terugbetaald bij de inlevering van de auto. Ter bestrijding van de milieu vervuiling zullen in 1974 nadere wettelijke maatregelen worden voorgesteld. In bijzondere geval len kunnen extra bijdragen wor den gegeven aan industrieën die zelf maatregelen tegen luchtver ontreiniging willen nemen. Onder zoek zal worden gestimuleerd naar schonere produkueproces- sen en naar de ontwikkeling van systemen voor het opnieuw ge bruiken van grond- en hulpstof fen. Inspraak en beroepsmogelijk- heia bij de vaststelling van mi lieuvoorschriften worden verbe terd. De regering onderzoekt de mo gelijkheden om energieverspilling tegen te gaan, onder meer door een andere opbouw van de prij zen van energie en van de tarie ven van de motorrijtuigenbelas ting. Zij ziet de invoering van de selectieve investeringsregeling ais een begin van ae toetsing van investeringen op hun betekenis voor de mattschappij als ge heel. De regering beschouwt de strijd tegen de werkloosheid en ae inflatie als een van haar voor naamste taken. Hierbij wil zij teusns de vermindering van onge lijkheid bevorderen. Met het be drijfsleven wordt overlegd welke bijdrage van die kant. in samen hang met het beleid van de over heid, aan het terugdringen ran de inflatie kan worden geleverd. Het beleidsplan voor 1974 bevat daar toe tal van aanknopingspun ten. Om voor het anti-inflatiebeleid zo gunstig mogelijke voorwaar den te scheppen heeft de regering besloten tot opwaardering van de gulden en afkondiging van een daarbij aansluitende prijsmaatre gel. Met het bedrijfsleven wordt dezer dagen overleg gepleegd over verdere maatregelen om de met de revaluatie beoogde ver mindering van de prijsstijging, en ook prijsverlagingen, te bewerk stelligen. Om een onevenredige inkomensderving in de landbouw als gevolg van de revaluatie te voorkomen, zai een tijdelijke compensatie worden verstrekt in het kader van de teruggave van de omzetbelasting. Ter bevorde ring van ae werkgelegenheid zal de investeringsaftrek voor be drijfsgebouwen tijdelijk worden hersteld en zai een nieuw werkge- iegenheidsprogram in uitvoering worden genomen. Hierbij zullen tot 750 miljoen gulden verplich tingen kunnen worden aange gaan; tempo ran uitvoering en omvang worden aan de conjunc turele ontwikkeling aange past. De hoogte van inkomsten en uitgaven voor 1974 is afgestemd op het bereiken van het noodza kelijke evenwicht tussen midde len en bestedingen Mede in dit licht is een bijstelling van het begrotingstekort verantwoord ge acht. Bij de keuze van de voor te stellen belastingmaatregelen zijn rechtstreeks prijsverhogende ef fecten waar mogelijk vermeden. Zo blijft een verhoging van de B.T.W. achterwege. Mede gezien de ontwikkeling van de prijzen in het buitenland worden ae accijnzen op benzine en dieselolie verhoogd; ook een aanpassing van de aardgasprijzen bleek noodzakelijk. Het tarief van de vermogensbe lasting wordt op 8 promille ge bracht en 20 opcenten worden gelegd op de tarieven van de succc .isie rechten, met uitzonde ring van verkrijging r- de rechte lijn. De studie inzake de invoe ring ran een vermogenswinstbe lasting zal naar verwachting mid den 1974 zijn voltooid. De inflatie-correctie bij de loon- en inkomstenbelasting wordt niet toegepast. Om de ver zwaring van de belastingdruk op lagere inkomens zo beperkt mo gelijk te houden worden de belas tingvrije bedragen met 5 procent verhoogd. Er is naar gestreefd dat per tariefgroep een ieder zo veel mogelijk voor een gelijk be- arag daarvan profiteert. Voor be dde groepen belastingplichti gen zoals alleenstaanden met kinderen, worden knelpunten in de opbouw ran het tarief wegge nomen. Het deel van de kosten van zakenauto's dat aan het pnvege- bruik wordt toegerekend, wordt De regering heeft voorshands afgezien van een vermindering van de aftrekbaarheid voor de inkomstenbelasting van de rente van schulden, dit in afwachting van de resultaten van de studie die in de regeringsverklaring is aangekondigd. Wel wordt de fis cale huurwaarde voor eigen wo ningen verhoogd, behalve voor ae goedkope woningen. De regering heeft een open oog voor ae problemen van de zelf standige ondernemer in mi kuil en kleinbedrijf, landbouw en vis serij. Met ingang van 1 januari as. zal de mogelijkheid tot vor ming van een fiscale oudedagsre serve zodanig worden uitgebreid dat met name de kleinere zelf standigen daarvan kunnen profi teren. Voor de vrouw die in de onderneming ran haar man mee werkt. zal de belastingregeling gunstiger worden, vooral wan neer de winst laag is. De regering zal wettelijke rege lingen uitwerken om de inkom sten uit commissariaten te beper- Zij acht maatregelen gewenst om de inkomensontwikkeling in de vrije beroepen te beïnvloeden. Zij wenst een grotere openbaar heid van inkomens te bevorde ren. ven om te komen tot :oonsver.i<> gingen die t«imin.--tc voor de helft in voor eik gelijke bedreu-en worden uitgekeerd en die voorts bijdragen tot verkleining vr.r, ;n komensverschillen. Zij ziet daann ook een belangrijke voorwaarde voor het slagen van het an'.i- lnflatiebeleid. In een nota die u in de loop van het komende jaar zal be re ken. wil ae regering wegen uanxe ven om te komen tot oen - cr.c. hangend inkomensbeleid dat :n beginsel alle Inkomensgroepen omvat. Aan de Sociaal Economische Raad zal advies worden gevr.-.avu er.'er de structuur en de Ixrvot ge beden van de ondernemingsraden, waarbij ook het oordeel zal wor den gevraagd over de ma'.e van zeggenschap van de onderne mingsraden bij fusies van onder nemingen. De regering zal zich, gelet op gebeurtenissen d:e zich on langs bij de overname van onder nemingen hebben voorgedaan, tot de SER wenden met het vi-rr/x-k spoedig advies te mogen ontvan gen over voorafgaande inhoudelij ke toetsing door de overhc.d ...n fusies, ter voorbereiding van ecu wettelijke regeling terzake Een wetsontwerp wordt .n-- diend, waarin de tijdige rneiding van omvangrijke ontslagen ver- plicht wordt gesteld. Aan de SER zal advies worden gevraagd over de wenseli.ikh,-id van nadere voorzieningen ten be hoeve van het bedrijvenwerk van werknemersorganisatie: De regering heef: besloten tot bevordering van .spoedige ratifica tie van het Europees SodMl Handvest met inbegrip van c t- erkenning van he: stakingsrecht, ook voor ambtenaren. De regering zet zich in voor een meer op het welzijn van ei- burgers gerichte Europe- e ge meenschap, die is toegerust met ruime bevoegdheden, die een wer kelijk democratische structuur heeft en een open beleid voert, in het bijzonder gericht op de belan gen van de derde wereld- Op de conferentie over veilig heid en samenwerking in r.ur:; en de komende onderhancckr/ccr. over wederzijdse en evenwichtige vermindering van' strijd/-,rechter, in Centraal Europa streeft cc- regering naar concrete afspraken over verruiming van com ac ten tussen de volken van Europa en daadwerkelijke vermindering van de militaire confrontatie In een nota die u in de loop van deze zitting zal worden aangeboden, zal met name aandacht werd r. besteed aan het afremmen van ae bewapeningswedloop en he; doelbewust verminderen van de rol ran kernwapens Een actieve dia.oog tussen de Verenigde Staten en Europa over hun toekomstige samenwerking acht de regering noodzakelijk. Binnen de NAVO wil zij het over leg stimuleren over de mogelijk heden van ontspanning tussen Oost en West en bevorderen dat overal ir. het verdra gsgebied de mensenrechten worden geëerbie digd. Handhaving van alle huidige ta ken van de Nederlandse krijgs macht stuit in toenemende mate op financiële moeilijkheden. De regering heeft binnen de NAVO het initiatief genomen om een betere taakverdeling tussen ce lidstaten te bereiken. Voorstellen over omvang en vorm van ce Nederlandse defensie in de ko mende jaren zullen u omstreeks de jaarwisseling in een deiensie- nota worden voorgelegd. In 1974 wordt een begin ge naakt met humanitaire en ont wikkelingssteun ten behoeve van ie bevolking van de koloniale gebieden s.n Afrika. Deze steun wordt verleend via de bevrij dingsbewegingen. bij voorkeur ioor tussenkomst van internatio nale organisaties. Het bedrag voor ontwikkelings samenwerking is in ae begroting die u heden wordt aangeboden met 20 procent verhoogd De doelstelling van de regering om 'in 1976 1.5 procent van het .natio nale inkomen voor ontwikkelings samenwerking te bestemmen zai tot uitdrukking worden gebracht in een voortschrijdend meerja renplan dat u binnen enkele maanden zal hereiken. De regering verwacht in het komende jaar. aan de hand van het advies van de Koninkrijks commissie. met de regeringen van Suriname en de Nederlandse Antillen in overleg te kunnen tre den over de wijze en het tijdstip waarop deze landen soevereiniteit zullen verkrijgen. De ontwikke lingssteun aan deze landen is ge richt op de bevordering ran eco nomische. sociale en culturele zelfstandigheid. Leden van de Staien-Cene- raal. De regering heeft voor oger» het omlaag schroeven van de in flatie. het terugdringen van de werkloosheid, het verminderen van bestaande ongelijkheid en achterstand. Om dat te bereiken zijn ingrijpende maatregelen no dig. Zij stelt die maatregelen voor in de overtuiging, dat waai offers worden gevraagd, ook het uitzicht wordt geboden op een samenleving, waarin de mensen zich meer thuis zullen kunnen voelen. De regering vertrouwt erop dat haar voorstellen u aanleiding zul len geven ".o: levendige discus sies. waarbij de burgers zich be- trokken weten. Een intensief overleg tussen regering e-, Sta- ten-Generaal zal veel van ons al len vergen. Met het uitspreken van de hoop dat wij daartoe de kracht zullen ontvangen, verklaar ik de ze ritting van de Sta: en-Ge ner a ui geopend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 13