PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT H 0? INFLATIEBESTRIJDING STAAT CENTRAAL IN RIJKSBEGROTING Maatregelen in fiscale sfeer Plannen uitbreiding Pechiney en bouw tweede kerncentrale bij Borssele REGERING: PRIJZEN MOETEN SNEL OMLAAG Verschuiving Stimulering Hulp na revaluatie belastingdruk investeringen en aan landbouw en werkgelegenheid exportbedrijven WREVEL OVER VERVALLEN VOORBEDE Verkiezingsdata Links beleid Accent op bedrijfsleven Bestrijding van symptomen 1*1 'titioo! Ondergraven pagina 2 jj6e jaargang - nummer 221 Woensdag 19 september 1973 PRIJSBESCHIKKINGEN ALS STOK ACHTER DE DEUR (Van onze redactie economie) j)EN HAAG De prijzen voor agrarische en geïmporteerde produkten moeten snel omlaag. Gebeurt dat niet, dan zullen binnen enkele weken voor de diverse afzonderlijke sectoren prijsbe- sehikkingen worden afgekondigd. Dat heeft minister Lubbers van economische zaken dinsdagmid dag het bedrijfsleven laten weten. Binnenkort zal ook een aanvulling ie de prijscalculatiebeschikking wor- afgekondigd, waarin voor de sec- oren industrie en handel de doorbere- jening van de zgn. externe kosten aan ign limiet zullen worden gebonden. '^Kruimelwerk wil ik niet meer door brekend hebben", zei de minister. Ds minister van economische zaken keft de werkgevers meegedeeld dat Vjj een zeer scherp prijsbeleid zal oeren. Het standpunt van de minis- is, dat door het systeem van na ttering van prijsstijgingen in de eerst de prijzen naar beneden tien moeten. Dit zal dan de totale loonsom in 1974 moeten drukken. „Het moet kunnen dat de gevolgen van de opwaardering van de gulden in de prijzen merkbaar worden ge maakt", aldus de minister. Voor 1974 is nu nog een totale loonsomstijging van 10 procent en een prijsstijging van 6 procent ge raamd. De minister meent dat het mogelijk moet zijn deze beide percen tages lager te laten uitvallen. „Dan zal er eerst iets met de prijzen moeten gebeuren. Daarvoor heb ik nu de eerste aanzet gegeven". De minister zei verheugd te zijn over het feit dat het bedrijfsleven de prijscalculatiebeschikking goed heeft gevolgd. .Aanvankelijk was geraamd dat de prijzen dit jaar 8,5 procent zouden stijgen, de raming is nu al 8. fk ben .er welhaast zeker van dat door de nu genomen maatregelen de prijsstijging beperkt zal kunnen blij ven tot 7,5 en waarschijnlijk 7 pro cent", aldus drs. Lubbers. Hij was ervan overtuigd dat het slagen van de anti-inflatieoperatie me de zal afhangen van wat het loon- en prijzenoverleg zal opleveren dat 4 ok- (Zie slot pagina 3 kolom 4) DEN HAAG De inflatiebestrijding staat centraal in de rijksbegroting die dinsdag bij de tweede kamer is ingediend. Naast de reeds afgekondigde revaluatie van de gulden met vijf procent, wil het kabinet-Den Uyl 750 miljoen gulden meer uittrekken ter bevordering van de werkgelegenheid. De besteding hiervan zal over het gehele jaar worden uitgesmeerd en worden aangepast aan de ontwikkeling van de conjunctuur. De zogenaamde inflatiecorrectie zal niet worden toegepast bij de loon- en inkomstenbelasting. De belastingvrije voet zal daartoe voor alle inkomens met vijf procent worden verhoogd. Het tarief van de vermogensbelas ting wordt verhoogd tot 8 promil- DEN HAAG De fiscale dekkingsmaatregelen leiden tot een verhoging van de belastingdruk met 0,4 procent van het natio nale inkomen. Hier bovenop komt nog 0,2 procent voor de doorwerking van de progressie in de loon- en inkomensbe lasting. Deze verzwaring van 0,4 procent moet worden opge bracht door: 0 verhoging van de benzineaccijns met 3,86 cent per liter; B verhoging van dc accijns op dieselolie met 1,59 cent per liter; 0 verhoging van de successierechten met 20 opcenten; B verzwaring van de vermogensbelasting tot 8 promille: de inflatiecorrectie wordt niet meer toegepast, zij het dat er voor de lagere inkomens een kleine tegemoetkoming wordt doorgevoerd; 0 de autofictic voor het privé-gebruik van zakenauto's wordt verzwaard; 1 de huurwaarde voor eigen woningbezit wordt verdubbeld en voor hui- zen duurder dan 120.000 sterk verhoogd. Om het bedrijfsleven te stimuleren tot nieuwe investeringen zal tijdelijk de investeringsaftrek voor bed rijfsge- I bouwen worden hersteld, waardoor het rijk f 120 miljoen minder ont vangt. Aan de landbouw zal tijdelijk de btw worden teruggegeven. Met de ze teruggave van eveneens 120 mil joen, hoopt de regering het nadelige effect van de revaluatie op de land- l bouw-export en daardoor op de prij- zen van eerste levensbehoeften te j voorkomen. Steunmaatregelen zullen I worden afgekondigd voor die bedrij ven die speciaal op de export zijn gericht en als gevolg van de revalua tie in de rode cijfers zouden kunnen raken. Reeds woensdagavond begint het overleg tussen de regering en het bedrijfsleven over de prijzen. In dat gesprek zal de regering aansturen op een herziening van de prijzenbeschik king en een nieuw stelsel voorleggen, dat bedoeld is om een daling van de prijzen van eerste levensbehoeften te garanderen. Gedacht wordt aan een daling van de broodprijs met 2 cent, van de melkprijs van twee tot drie cent en ondermeer van eieren, suiker en rijst. De revaluatie heeft als gunstig ef fect op de begroting dat bepaalde betalingen aan het buitenland lager zullen uitvallen dan oorspronkelijk raamd. Dit is ondermeer het geval met belangrijke onderdelen van de hulp aan ontwikkelingslandenmet de financiering van de Europese Gemeen schappen en met de defensieuitgaven, voor zover deze betrekking hebben op aankopen in het buitenland. In totaal heeft het pakket van maatregelen tot bestrijding van de inflatie een extra nadelig effect op de begroting voor het komende parle mentaire jaar. Aanvankelijk was het begrotingstekort geraamd op 2.042 miljoen gulden. Dit tekort zal stijgen met circa 840 miljoen gulden tot 2.882 miljoen. Minister-president Den Uyl heeft medegedeeld dat ter dekking van de extra uitgaven van 840 miljoen geen beroep op de kapitaalmarkt zal wor den gedaan, omdat hij daarvoor de structurele begrotingsruimte. die wordt geschat op 900 miljoen, zal aanwenden. Vier hoofdlijnen Volgens premier Den Uyl zijn in de begroting voor het komende jaar vier hoofdlijnen te ontdekken: Doeltreffende bestrijding van de inflatie; Terugdringing van de werkloos heid; Verkleining van de inkomensver schillen: Spreiding van de macht. Minister-president Den Uyl zei in een nadere toelichting op zijn begro ting dat, hoewel de inflatie als het grootste kwaad wordt gezien, het niet het enige kwaad is. Het kabinet wil een ambitieuze poging doen de onge lijkheid in de samenleving op te hef fen, voor zoveel dat mogelijk is. De premier wilde zijn pogingen om een nieuw beleid gestalte te geven niet met klaroenstoten tan enthousiasme begeleiden. Hij was er zich van be wust dat nog lang niet alle voorne mens duidelijk omlijnd vastliggen in wetsvoorstellen. Dit alles zal zeer veel tijd en energie gaan vergen van rege ring. ambtenaren en van het parle ment. Verkleining inkomens verschillen Het streven naar nivellering van de inkomens wil het kabinet langs twee wegen bereiken: door belastingmaat regelen en door loonafspraken met het bedrijfsleven. Voor inkomens be neden ae 25.000 gulden wordt de be lastingdruk verlaagd. Voor alle hogere inkomens wordt deze druk ver zwaard. De tarieven van de successierechten worden verhoogd met 20 opcen ten. De kinderaftrek wordt hoger. De fiscale positie van de gehuwde vrouw in het eigen bedrijf wordt verbeterd. Er komt een verhoging van de ex tra aftrek voor alleenstaanden met DEN HAAG: Prins Bernhard helpt koningin Juliana die de troonrede in de hand houdt, bij het uitstappen uil de gouden koets voor de Ridderzaal. De huurwaarde van de eigen wo ning zal worden verdubbeld- Kleine zelfstandige ondernemers krijgen betere mogelijkheden om reserve voor hun oude dag te kwe ken. Het deel van de kosten voor eigen gebruik van een zakenauto zal worden verhoogd. In het sociaal overleg zal de ring zich uitdrukkelijk voorstander verklaren van loonsverhogingen als gevolg van gestegen prijzen in voor tenminste de helft voor eenieder gelij ke bedragen. Reeds eerder is met het 'bedrijfsleven in principe een akkoord bereikt over een minimum prijscom pensatie van 160 gulden per procent. Voorts wil de regering regelingen uit werken om de inkomsten uit commis sariaten te beperken en wil zij maat regelen om de inkomens in de vrije beroepen te beïnvloeden. Een grotere openbaarheid van inkomens zal wor den bevorderd. De uitkeringsnorm van de Algemene Bijstandswet zal worden gebracht op het netto-bedrag van het wettelijke minimumloon. Democratisering van het bedrijfsle ven dient volgens het kabinet-Den Uyl (Zie slot pagina 3 kolom 5) a Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Fractieleider An- driessen van de KVP zal aan zijn partijgenoot in het kabinet, minister Van Agt. opheldering vragen over de beslissing van de regering-Den Uyl om dit jaar de voorbede voor bet werk van de Kamers te laten vervallen. Koningin Juliana liet de traditionele goddelijke bede dit jaar voor het eerst vallen uit de Troonrede. In krin gen van christelijke politici (dwars! door alle partijen in de Tweede Ka mer heen) heeft het wegvallen van de voorbede wrevel teweeggebracht. Zowel Andriessen als Aantjes (ARP) betreurden het zeer dat de voorbede vervallen was. Bas de Gaay Fortman (PPR) vond het ook onverstandig. „De laatste zin zou dit jaar evenals de eerste (een dankwoord voor de her denking van haar jubileum) door de koningin zelf kunnen worden bepaald. We weten allemaal dat de koningin gelovig is. Waarom moet de regering dan een voorbede niet toestaan?", al dus de PPR-leider. Terlouw. fractieleider van D'66, had, er in de fractie over gesproken maar men was het daar niet eens geworden j over een reactie. Persoonlijk wilde Terlouw wel kwijt: „Er moet een, dwingende reden zijn om iets te ver-; anderen, net als er in de natuurkunde! een kracht moet zijn om een verande- i ring teweeg te kunnen brengen. Die! dwingende reden zie ik niet". Van de kleinere confessionele frac ties als SGP, GPV, en RKPN gaf GPV-! leider Jongeling al zijn grote veront-j rusting en ontstemming te kennen in| commentaar op de Troonrede. Hij was trouwens niet de enige Nederlan der want de NOS-radio werd bij een programma rond D'66-leider Terlouw overspoeld door vele tientallen tele foontjes van boze Nederlanders. Premier Den Uyl reageerde dinsdag prompt: hij wilde .formules waarin God achteloos wordt uitgesproken" zoveel mogelijk weren. .Me* alle die pe respect voor een ieder die gelooft moet ik zeggen dat niet een kabinet gelooft maar de leden van het kabinet persoonlijk", aldus Den Uyl. Den Uyl zei dat de grote meerder heid van de bewindslieden belijdend christen is. .Maar we vonden allemaal dat als er verschillende opvattingen over zijn, het juist voor diegenen voor wie het echt wat betekent van respect getuigt om de gebruikelijke formule in de Troonrede te veranöe- •Het aantal buitenlandse arbeiders is door de economische situatie in Neder land enigszins gedaald, maar door het grote aantal gezinnen dat zich in Ne derland bij de man voegt, worden de problemen veel ingewikkelder. Dit houdt vooral nieuwe taken in op het gebied van huisvesting, onderwijs en medische zorg. DEN HAAG Het ministerie van binnenlandse zaken heeft bekendge maakt dat op dinsdag 27 maart de «rkiezingen voor de nieuwe Provinci ale Staten zullen worden gehouden Ite gemeenteraadsverkiezingen zullen fesdag 29 mei plaatsvinden. De slui- fegsaata voor de kandidaatstellingen Éjn respectievelijk maandag 12 febru ari en maandag 16 april. Nieuws uit Zeeland op pag. 2,5,7 en 9 Binnen- en buitenlands nieuws op pag. 3,17 en 21 Miljoenennota op Pag. 10,11,13,14,15 en lr Sport op pag. 19 Kadio en tv op pag. 20 Beurs en financiën foon :-2i MET DERDE PRODUKTIE-EENHEID N AAR 255.000 TON PER JAAR CENTRALE SCHARE IN HET ENERGIE OPWEKKINGSPLAN VLISSINGEN Pechiney Ne derland NV wil zijn aluminium- fabriek in het Sloegebied uit breiden met een derde produk- tie-eenheid. Als deze derde pro- duktie-eenheid eind 1976 - begin 1977 draait, zal het bedrijf een produktlecapaciteit van 255.000 ton per jaar hebben. Indien de ministeries van economische za ken en volksgezondheid hier voor toestemming geven, zal de NV PZEM vermoedelijk om streeks 1979 een tweede kern centrale bij Borssele bouwen. Hoewel deze centrale stroom aan Pe chiney zal leveren is de bouw niet gekoppeld aan de uitbreiding van het aluminiiumbedrijf. De tweede kerncen trale is een schakel uit het Nederland se energie-opwekkingsplan. De voor keur voor Borssele houdt verband met het feit, dat men hier gemakke lijk over grote hoeveelheden koelwa ter kan beschikken. (Zie slot pagina 9 kolom 4) leucn fiantlijn §Corami4c leden van progres- J part..en ra; l:enzich ongerust zo laten ze Den Uyl: Is hei 'we! links ge noeg, vragen zij zich af. Nu echter dc plannen van dit kabinet oor het komende begrotingsjaar op tafel liggen, blijkt die ongerustheid over dreven: het linkse karakter van deze ploeg is zonder moer duld'hjk. Aller lei actuele problemen worden voorna melijk van links benaderd en de be leidsvoornemens zijn dienovereenkom stig. Het is merkbaar in dc prioritei ten binnen het beleid. In diverse ao- centverschuiviniren binnen de begro ting, vergeleken bij het vorige kabinet en in de benadering vooral van wat gemeenlijk het 'particulier Initiatief' wordt genoemd. Een reeks wat men zou kunnen noemen: 'progressieve dogma's' zijn thans in plannen omge zet en het zal van het parlement af hangen of ze beleid zullen worden. Er zijn drie hoofdlijnen te ontdokken in dit totale pakket van Den Uyl en de zijnen en ze passen alle drie in de ideologie van partijen. In de eerste regelen ter bestrijding werkloosheid, voor:.-, om de inkomensversch nen, tenslotte en hier gebruiken we een uitdrukking van de minister-presi dent zelf de 'spreiding van de macht'. Op zichzelf geen nieuwe pun ten: ze waren reed:, herkenbaar in de regeringsverklaring van het kabinetiDen UyL In de troonrede wordt daar ten over vloede nog eens naar verwezen en er wordt aan toegevoegd: ..Thans valt de nadruk op de maatregelen waarmede het kabinet deze doeleinden wil berei ken". En dat blijkt dan helemaal te kloppen. Grote woorden worden eigen lijk niet gebruikt, de troonrede is wars van pathetiek: het kabinet laat eigen lijk weten dat het aan het werk is ge gaan zoals was aangekondigd. Even min kan het enige onduidelijkheid v/orden verweten: het zegt precies wat het wil en hoe dat moet worden ge daan. De maatregelen ter bestrijding van de werkloosheid en de inflatie trekken mede de aandacht omdat ze voor een deel al in beleid zijn om gezet: de opwaardering van de gulden. Deze revaluatie val: samen met be sprekingen. die nu met het bedrijfs leven worden gevoerd om na te gaan wat er aan de prijzen kan worden ge daan. Daarmee is tevens aangegeven waar de regering ir. dit geval de accen ten wil leggen, namelijk bij de bedrij ven. De loonfactor wordt bij dit eerste overleg buiten beschouwing gelaten, althans door de regering. De revaluatie gaat dus uitsluitend met prijsmaatre gelen gepaard en niet met loonvoorstel- len. Het kabinet gaat er immers van uit dat de loonstijging automatisch in de pas blijft als de prijsstijgingen on der controle blijven. Met andere woor den: het kabinet legt het accent van de inflatiebestrijding in de eerste plaats via de prijsstelling bij de ondernemers. En eigenlijk doet zij dat ook met haar eigen maatregel, de op waardering van de gulden. Deze reva luatie kan een belangrijk effect hebben in de strijd tegen de inflatie, maar dat neemt niet weg dat er vervelende bij effecten kunnen optreden voor de.ex portindustrie. Voor een deel immers zal aie industrie wil zij haar con currentiepositie handhaven de re valuatie zelf moeten dragen. De onder nemingen zijn aan ook naar het zich laat aanzien de eerstgeroepenen lae eerst verplichten is wellicht een juister aanduiding) om deze vorm van inflatiebestrijding te financieren. Daar mee heeft de regering een ideologische keus gedaan. Dat wordt nog eens onderstreept door de aan de inflatiebestrij ding gekoppelde werkloosheids- maatregelen. Er komt een meerjaren- bedrag van zevenhonderdvijftig mil joen ter beschikking voor een werkge legenheidsplan. Op zichzelf een voor treffelijk voorstel, maar het bedrag is vooral daarom nodig omdat de rege ring bevreesd is dat de revaluatie van de gulden tot een onaanvaardbare ver groting van de werkloosheid zal lei den. Mede daarom is een zo fors be drag uitgetrokken. In dit opzicht, rijst onvermijdelijk de vraag of met dit be leid niet vooral symptomen worden bestreden. De werkloosheid van de laatste jaren heeft namelijk een "harde kern', een vrij constante groep voor wie in dit land geen werk is te vinden. Dat is een structureel probleem: om de oorzaken helder en scherp op een rijtje te krijgen zou een diepgaande studie nodig zijn. uitlopend in voor stellen die een zodanige aanpassing te weeg moeten brengen in de werkgele- genheïdsstructuur dat de ontoelaatbare arbeidsreserve verdwijnt. Deze zeven honderdvijftig miljoen betekent echter niet zozeer een structurele, maar een conjuncturele maatregel. En het is de vraag of het probleem daarmee wérke lijk wordt opgelost. ■Qestrijding van symptomen: men zou ■D hetzelfde kunnen zeggen van de manier waarop de regering de in komensnivellering benadert. Uit alles blijkt dat ze over deze problematiek die het afgelopen jaar zo nadrukke- (Voor vervolg zie pagina 9 kolom 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1