PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
m
'ZENUWOORLOG'
MET PALESTIJN EN
IN KOEWEIT
„Vakbeweging laat bestrijding
inflatie als centraal doel los"
Westerterp geeft Vlissingen f 3
miljoen bij opdoeken Souburgse brug
Prijzen
met half
procent
omhoog
Eén gijzelaar gewond?
Verkeer eiste vorig
jaar 3264 doden
drukkerij den boer
Vervagend
yezichl
Bi
Treinbotsing
in Kopenhagen
216e jaargang - nummer 212
Zaterdag 8 september 1973
BOEKDRUK OFFSET KLEIN-OFFSET
Stijging dit jaar
al vijf procent
DEN HAAG Van 15 juli tot
en met 15 augustus zijn de
prijzen in ons_ land met een
half procent gestegen. Dat be
tekent dat vanaf half decem
ber 1972 tot en met half au
gustus de prijzen voor gezins
consumptie al met 5 procent
toenamen.
Mej. drs. A. G. Fransen, directrice
van de Nederlandse Consuxnenen-
bond, is niet ondersteboven van die
halve procent. „De grote prijsstij
ging hebben we de eerste maanden
van dit jaar gehad, en het is de
vraag wat er in de komende maan
den, vooral in november en decem
ber, gaat gebeuren". Mej. Franssen
is bang dat de maatregelen die het
kabinet-Den Uyl gaat nemen om
het regeringsprogram te kunnen re
aliseren, worden afgewenteld op de
ruggen van de consumenten. „Het
kabinet gaat nu weer overleggen
met het bedrijfsleven om te komen
tot een centraal akkoord,
consumentenorganisaties hebben
geen enkele inspraak. De
nenten mogen
voor wat de heren
aldus mej. Fransen.
De piijssüjsccg van een halve pro
cent is mogelijk geworden doordat
de invloed van de uitverkoop' is
weggevallen. Vooral kleding en
schoeisel waren tijdens de uitver
koop goedkoper. Aan de andere
kant zijn thans de aardappelen en
groenten goedkoper, doch de nood
zakelijke levensbehoeften zullen in
het najaar ook weer duurder wor
den, als het oogstseizoen achter de
rug is en zoveel mogelijk in koel
en gascellen bewaard moet wor
den.
Duurder werden in de afgelopen
i, vis, eieren en
•Twee kinderen van een vijfling die
donderdag in Annemasse in Z.O.-
Frankrijk werden geboren, zijn vrij
dag gestorven- Het waren de baby's
die het laatst waren geboren een jon
gen en een meisje. Over de levenskan
sen van de overige drie durven de art
sen zich nog niet met stelligheid uit te
spreken.
EEG
DE ministers van buitenlandse
zaken van de EEG hebben beslo
ten tot een nauwere politieke sa
menwerking op het gebied van
het buitenlandse beleid (pag. 3).
Castro
PREMIER Castro van Cuba heeft
voor beroering gezorgd op de ver
gadering van niet-gebonden lan
den in Algiers door eert félle aan
val op hun 'contra-revolutionaire'
houding (pag. 13).
Nieuws uit Zeeland op pagi
na 2, 4, 5, 7, 9, 11 en 22.
Binnen- en buitenland op pa
gina 3, 13, 27.
Sport op pagina 22 en 23.
Radio en tv op pagina 25.
Beurs en economie op pagi
na 27.
En in de
zaterdagkrant
Pag. 17: een jaar na de gruwelijke
moordaanslag van Pale
stijnse terroristen op Is
raëlische deelnemers aan
de Olympische Spelen te
München, bracht één on
zer medewerkers een be
zoek aan het Olympisch
dorp. Een dorp, waarvan
de exploitatie zich bijzon
der stroef voltrekt:
Nederlandse activiteiten
in Kenia. Gesprek met de
Nederlandse ambassadeur,
de heer J. Polderman,
over de economische ont
wikkeling van dit Afri
kaanse land.
Pag. 18: Letterkundige kroniek van
Hans WarrenPoppraet.
Pag. 19: de 'zilveren' antiekbeurs
in Delft: mooier dan ooit
Stemmen uit de Kerken.
Pag. 21: schaken, dammen, bridge,
hengelrubriek en puzzel.
KOPENHAGEN - Door de kracht
van de botsing schoven de voorste
wagons van de achteropkomende
VA,
KOEWEIT (RTR) De vijf Arabische guerrillastrijders die aan
boord van een Boeing van de luchtvaartmaatschappij van Koe
weit op de luchthaven van Koeweit vier Saoedi-Arabische gijze
laars uit de Saoedi-Arabische ambassade in Parijs vasthouden,
deelden vrijdagavond aan de verkeerstoren mee dat ze een van
de gijzelaars beschoten hadden.
lestijnen boden zich aan als plaatsver
vangers voor de gijzelaars maar ook
dat aanbod werd zonder meer afgewe
zen. Evenals het aanbod van Yasin de
5 commando's persoonlijk in een auto
naar de Iraakse grens te rijden. Dit
aanbod had de goedkeuring van de
minister van defensie en binnenlandse
zaken van het sjeikdom. De leider van I
de commando's is ook weer terugge-1
komen van zijn eis dat een Saoedi-i
KOPENHAGEN (AP) Tenminste
twee mensen zijn omgekomen en 21
gewond toen vrijdag een elektrische
trein aan de ingang van een tunnel van
de Kopenhaagse metro in hotsing
kwam met de achterste wagons van
een andere trein.
Een van de treinen die bij het onge
luk betrokken was had juist enkele
honderden passagiers naar het Noer-
rebro-station overgebracht en stond
stil. Bijna niemand bevond zich óp het
moment van het ongeluk in de trein
die wachtte op het veilig signaal om
naar een ander metrostation te kun
nen, zo is door'de staatsspoorwegen
bekend gemaakt.
De tweede trein botste met volle
vaart tegen de gestopte trein op. Dit
gebeurde met zo'n enorme kracht dat
het voorste gedeelte van de trein en
enkele wagons over de achterste war
gons van de gestopte trein heen-
schoof.
Vier wagons werden in elkaar gedrukt
tegen het plafons van de tunnel. Art
sen en andere redders moesten vaak
in de moeilijkste omstandigheden de
slachtoffers uit de wrakstukken be
vrijden. Uren nadat de botsing had
plaatsgevonden deelden de redders
mee aan te nemen dat nog twee
andere slachtoffers tussen de wrak
stukken lagen. De staatsspoorwegen
deelden mee dat er geen onmiddellij
ke verklaring voor het ongeluk gevon
den kan worden.
KOPENHAGEN Bij het Oester-
port station in Kopenhagen zijn
vrijdagmiddag twee treinen met
elkaar in botsing gekomen in een
tunnel van de buurtspoorweg. Een
reddingsploeg tracht 'hier een
vrouw uit de wrakstukken te be
vrijden.
Palestijnse kringen trokken dit echter
in twijfel en zagen er een poging ran
de guerrillastrijders in om door pres
sie de overheid van Koeweit te dwin
gen tot het beschikbaar stellen van
een bemanning voor een vlucht met
onbekende bestemming. De leider van
de 5 commando's, die dokter zou zijn,
vroeg om een ambulance en waar
schuwde dat hij opnieuw zou schieten
als een bemanning daarmee niet mee
kwam. De in een been geschoten gijze
laar zou de eerste secretaris van de
Saoedi-Arabische ambassade ïn Parijs
zijn.
De commando's hielden het
degebouw gedurende 27 uur bezet al
vorens donderdag aan boord van een
hun ter beschikking gestelde Syrische
Caravelle naar Koeweit te vertrekken.
De overheid van Koeweit besloot vrij
dagavond in de zenuwoorlog met de
commando's een afwachtende houding
te gaan innemen en zij gaf de ver
keerstoren opdracht in de nacht van
vrijdag op zaterdag geen contact met
het toestel meer op te nemen. Aan de
vertegenwoordiger in Koeweit van de
Palestijnse bevrijdingsorganisatie Ali
Yasin, die vrijdagavond onderhande
lingen met de commando's voerde,
werd later gevraagd of hij met een
draagbaar naar het vliegtuig wilde
gaan, maar hij weigerde omdat het
hem zinloos toescheen. De comman
do's vroegen ook om zuurstof, water
en ijs voor de oververhitte cabine,
maar men gaf geen gehoor aan het
verzoek. Om 8 uur vrijdagavond Ne
derlandse tijd zei Yasin vanuit de
verkeerstoren tegen de commando's
dat vier Palestijnen van onder andere
El Fatah bij hem waren en dat zij be
reid waren aan de onderhandelingen
deel te nemen. Maar het antwoord
was dat al was El Fatah-leider Arafat
persoonlijk aanwezig men geen woord
met hem wilde wisselen. De vier Pa-
Arabisch vliegtuig hem en de zijner,
naar Syrië zou moeten brengen. Hi
zal voor vertrek uit Koeweit alleen
een vliegtuig van Koeweit accepteren,
zei hij nu.
De 5 commando's waren gistermorgen
in Koeweit vanuit hun Caravelle over
gestapt in de Koeweitse Boeing-707.
Zij maakten met het toestel een drie
uur durende vlucht naar de Saoedi-
Arabische hoofdstad Riad. Daar dreig
den ze de gijzelaars uit het vliegtuig
gooien. Zij konden op het vliegveld
van Riad echter niet landen en keer-1
den daarop terug naar Koeweit. Daar
lieten ze de bemanning van de Boeing
gaan. omdat die vermoeid was.
Het doel van de 5 commando's is nog
steeds de vrijlating te verkrijgen van
de Palestijnse leider Aboe Daoed, die
in Jordaanse gevangenschap zit.
STIJGING VAN 97 T.O.V. 1971
DEN HAAG (ANP) In 1972 zijn 3.264 personen ten gevolge van
een verkeersongeluk om het leven gekomen. Dat is een stijging
van 97 ofwel 3,1 procent ten opzichte van 1971 toen in totaal 3.-167
mensen in het verkeer omkwamen. Dit blijkt uit de cijfers die het
Centraal Bureau voor de Statistiek vrijdag heeft bekendgemaakt.
Aan het begin van dit jaar sprak het CBS nog de verwachting uit op basis
van de toen bekende cijfers, dat het aantal doden in het wegverkeer in 1972
niet belangrijk zou afwijken van 1971. Het CBS moet thans evenwel constate
ren, dat vooral in de tweede helft van 1972 het aantal verkeersdoden is toege
nomen.
Zowel bij de ongevallen binnen de bebouwde kom als bij ongevallen daarbui
ten is het aantal verkeersdoden in vergelijking met 1971 gestegen. Binnen de
bebouwde kom van 1286 in 1971 tot 1322, buiten de bebouwde kom van 1881
tot 1942.
In de maanden november, mei en oktober waren de meeste verkeersdoden te
betreuren, respectievelijk 318, 309 en 303.
Evenals in voorgaande jaren is in 1972 ongeveer de helft van het aantal ver
keersdoden ter plaatse overleden: 49.8 procent. Binnen de bebouwde kom is
dit percentage 38.3, buiten de bebouwde kom 57,6.
Volgens hei CBS is er wel sprake van een daling van het aantal gewonden bij
verkeersongelukken.
WERKGEVERS: MAKEN CENTRALE AFSPRAKEN WORDT MOEILIJK
(Van onze redactie economie).
DEN HAAG Uit de eerste reacties van de centrale werkgevers
organisaties o pde nota arbeidsvoorwaardenbeleid van de vakbe
weging komen duidelijk de tegenstellingen tussen de sociale
partners naar voren. VNO en NCW staan erop, in tegenstelling tot
de vakbeweging, dat lonen en prijzen gelijkwaardig worden be
handeld. De inflatiebestrijding moet voorop blijven staan, deze
centrale doelstelling hebben de vakcentrales losgelaten.
De benadering van NW, NKV en vers. Betreurd wordt dat een overeen-
CNV is eenzijdig in deze situatie. Het komst over het arbeidsvoorwaarden-
totstandbrengen van centrale afspra- beleid afhankelijk wordt gemaakt van
ken wordt moeilijk, aldus de werkge- toezeggingen, die de overheid op an
der terrein doet.
Het NCW concludeert dat de infla
tiebestrijding voor de vakbeweging
slechts een middel is om bijvoorbeeld
de werkloosheid terug te dringen. Het
wijst erop dat ministers van het kabi
net-Den Uyl hebben gesteld dat ver
mindering van het inflatietempo wel
een hoofddoel is om de zwakke groe
pen te beschermen. De geldontwaar
ding moet worden aangepakt door de
stijging van lonen en prijzen in een
operatie terug te dringen. Maar de
vakcentrales spreken slechts van
strakke beheersing van lonen en prij
zen.
Matiging van lonen wordt afhanke
lijk gesteld van de toegeeflijkheid van
de regering aan de wensen van de
vakbeweging. De christelijke werkge
vers voelen er niets voor „terecht te
komen tussen de hamer van het
strakke prijsbeleid en het aambeeld
van forse looneisen". Tot dusver zijn
alle partijen het eens geweest over
gelijkwaardige behandeling van lonen
en prijzen.
Het valt het NCW op dat de vakbe-:
weging niet rept van inspraak van
niet onder een cao vallende werkne
mers, die volgens de vakcentrales wel
onder een cao zouden moeten worden
(Zie slot pagina 3 kolom 3)
portion
AANBOD MINISTER WESTERTERP BIJ HERDENKING VAN
VLISSINGEN 100 JAAR SPOOR-, HAVEN- INDUSTRIESTAD
ALS BIJDRAGE
VOOR HALF
HOGE BRUG
VLISSINGEN Minister T. E.
Westerterp van verkeer en wa
terstaat wil Vlissingen een bij
drage van drie miljoen gulden
geven, als de oude rijksbrug bij
Souburg wordt opgedoekt na de
aanleg van de Vlissingse half
hoge brug over het kanaal door
Walcheren. Rijkswaterstaat kan
dat bedrag plus een aantal
bijkomende werken beschik
baar stellen, omdat dan geen
nieuwe investeringen voor de
Souburgse brug hoeven te wor
den gedaan en onderhouds- en
personeelskosten vervallen. Uit
drukkelijke voorwaarde voor de
bijdrage is wel, dat de oude
brug inderdaad zal verdwijnen.
De bewindsman van verkeer en water
staat deed Vlissingen dat aanbod vrij
dagavond tijdens de feestelijke her
denkingsbijeenkomst in een goed bezet
te St- Jacobskerk te gelegenheid
het eeuwfeest van Vlissingen als
ven-, industrie- en spoorwegstad'. Een
bijeenkomst, waarop oud-burgemeester
rar. B. Kolff van Vlissingen de her
denkingsrede zie elders dit num
mer uitsprak.
Drs. Westerterp: „Het is mij bekend,!
dat tegen het opheffen van de oude'
brugverbinding bezwaren bestaan. De
vraag is hoe zwaar men deze wil
nemen als men ze afweegt tegen
totstandkoming van een nieuwe brug
verbinding. Ik zou zeggen: daarover
moet Vlissingen zich dan maar duide
lijk uitspreken. Voor de offerte, die ik
vandaag op tafel leg, hebben we bij
Verkeer en Waterstaat geen alterna
tief. We gunnen Vlissingen graag de
tijd om dit paard nauwkeurig in de
bek te kijken voor men het als ge
schenk accepteert". Hij wees erop,
dat de gemeente Vlissingen niet hele
maal het laatste woord heeft: het rijk
moet bij onttrekking van de oude
brug aan het verkeer een procedure
volgen, waarbij moet blijken dat te
gen zo'n voornemen geen overwegen
de bezwaren bestaan. Minister Wester
terp: „Het zou mij redelijk lijken als
de voorlichting die met de onttrek
kingsprocedure gepaard moet gaan,
door de gemeente Vlissingen wordt
verzorgd".
Het ministeriële voorstel was nader
uitgewerkt ïn een brief, die drs. Wes
terterp tijdens de bijeenkomst aan,
Vlissingens burgemeester drs. Th. J.i
Westerhout overhandigde. Daarbij
bleek, dat de 'bijkomende werken', die
Verkeer en Waterstaat beschikbaar]
stelt, betrekking hebben op de ontslui
ting van Oost-Souburg en Westerzicht.l
en op de verbinding met de veerhaven
en op het aanbrengen van verkeers
lichten.
Drs. Westerhout toonde zich in eer.
reactie aan het eind van de herden
kingsbijeenkomst verheugd met het
aanbod van de minister en hij gaf
hem de verzekering, dat het nauwkeu
rig op z'n merites zal worden beke-i
ken. Zoals bekend werden de kosten]
van een half-hoge brug over het ka
naal vorig jaar op twaalf tot dertien
miljoen gulden geraamd. Van het mi
nisterie van economische zaken heeft
men een toezegging voor een bijdrage
van drie miljoen, provinciale staten
hebben voor de wegaanleg twee mil
joen beschikbaar gesteld, zodat er
mèt de toezegging van minister Wes
terterp in totaal voor acht miljoen
gulden aan bijdragen voor het projec;
is. Vlissingen zelf moet dan nog vijf]
tot zes miljoen.gulden opbrengen.
Nader gevraagd verklaarde drs. Wes
terhout, dat dit nog 'een hele slok' is.
en dat de plannen nu snel zullen
worden uitgewerkt om het aanbod
van de minister zo exact mogelijk te
kunnen afwegen. Zijn verwachting is
dat de gemeente met die afweging
rond de jaarwisseling zover zal zijn.
dat men met een standpunt bij de
raad en de bevolking kan komen. Drs.
Westerhout zei desgevraagd nog ook
de door de minister genoemde bijko
mende werken Tjepaald niet onbelang
rijk' te vinden, omdat ze betrekking
hebben op vrij kostbare ontsluitings-
w erken.
Bij verkeer en waterstaat zei men des
gevraagd, dat de bij komen dewerken
qua kosten in de orde van grootte van
.--.nderhalf miljoen liggen.
(Zie slot pagina 4 kolom 1
Ir. Vlissingen viert men de
ze week het feest van
zoals bet ambtelijk maar
wel precies heet "hon
derd jaar spoorverbinding,
haven en kanaal w erken
Een dergelijk feest bete
kent terugblikken: gisteravond in de
St-Jacobskerk werd dat met name dui
delijk tijdens de feestrede van oud
burgemeester Kolft. Bij hem was
sprake van een pogen het contact met
iiet verleden te herstellen, een zoals
Huizinga het noemde "haken naar
een gezicht op dingen van weleer'. Dat
gezicht op 1873 i.% voor de burger van
nu niet altijd makkelijk, ook al is het
nog maar honderd Jaar geleden.
Weranderingen tussen nu en 1873 zijn
V veel en velerlei. In menig opzicht
was de schaal van Zeeland kleineren
anders dan wat dit gewest vandaa^Ws,
Toch werd toen de basis gelegd van
wat nu is bereikt. Vlissingen en Mid
delburg om een voorbeeld te noe
men waren in de vorige eeuw uiter
lijk volstrekt gescheiden woongemeen
schappen. men besefte in 1873 ver
moedelijk niet da- beide steden op dat
ogenblik dichter dan ooit bij elkaar
waren gebracht. De kanaalaar.leg be
tekende namelijk
dat tussen belde
plaatsen een vrijwel
rechte lijn was ge
trokken: voordien
stonden zij met elk
aar in verbinding via slingerende we
gen en ze vormden twee werelden. In
die dagen was het ondenkbaar dat de
burgemeesters van beide steden naar
de toenmalige minister van binnen
landse zaken zouden gaan om samen
van gedachten te wisselen over be
stuursstructuren in de toekomst. Nu
kan dat wel, nu móet dat zelfs. Het
begin daarvan ligt in 1873.
Nog een voorbeeld uit de best uurs
sfeer. In 1873 was het onvoorstel
baar dat in Vlissingen belangstelling
zou bestaan voor wat zich in de ge
meenteraad van Borsele afspeelde.
Vanuit Vlissingen gezien was Borsele
in de vorige eeuw een overkant waar
mee men niets had te maken. En nu?
In Vlissingen kan men het zich niet
permitteren geen interesse te hebben
voor deze buurgemeente, ze is in me
nig opzicht een partner. Omgekeerd
moet Borsele zorgvuldig bijhouden
wat in Vlissingen zich afspeelt, want
de besluiten daar kunnen ook voor
JBOCSeJe en. zijn inwoners van groot
belang zijn. Het begin van deze schaal
vergroting of is het een verkleining?
ligt hier eveneens in 1873.
Minister Westerterp trok gisteravond
in de Jacobskerk soortgelijke lij
nen: .Het resultaat van het recente
industrialisatiebeleid nabij Vlissin
gen zichtbaar geworden kan niet
worden losgezien van wat reeds een
eeuw geleden van de grond kwam".
Dat is een boeiend aspect van deze
herdenking, namelijk dat menigeen
zich met een schok er van bewust
wordt dat het heden onvergelijkbaar
is geworden met 1873, hoewel beide
jaren met elkaar hebben te maken,
een relatie van oorzaak en gevolg.
Ondertussen groeit de afstand. Er was
gisteren een concreet voorbeeld: de
brug van Souburg. In 1873 zal dat ver
moedelijk een pronkstuk van techniek
zijn geweest, nu is het een flessehals,
maar ais antiquiteit nog altijd een
herinnering aan 1873. Die brug moet
nu weg. Minister Westerterp maakte
gisteren van de gelegenheid gebruik
om dat met enige nadruk mee te de
len. Daarmee wordt in de nabije toe
komst het 'gezicht van toen' nog weer
vager, nog weer minder herkenbaar.
Overigens had de mededeling van
de minister een amusant kantje.
Hij legde drie miljoen gulden op ta
fel voor een nieuwe verbinding op
voorwaarde dat de oude brug zou wor
den ingeleverd. Nu was het algemeen
bekend dat deze toezegging zou ko
men, bekend ook dat deze voorwaarde
zou worden gesteld. Het amusante zat
vooral hierin, dat b. en w. van Vlis
singen dank zij de minister werden
ontheven van hun taak de bewoners
van Souburg in te lichten: de bewinds
man deed het zelf even. Dat was mee
genomen voor b. en w., vooral omdat
de minister er geen doekjes om wond:
„Er bestaat voor deze offerte geen al
ternatief", Op dat ogenblik hebben b.
en w. ongetwijfeld gedacht: ,Z6. nou
horen de Souburgers het eens van de
minister zelf". Het college kreeg ech
ter wel huiswerk: de voorlichting over
het onttrekken van de brug aan het
verkeer moet de gemeente Vlissingen
verzorgen, zei de bewindsman. Een
aardig intermezzo, passend bij deze
herdenking: in feite immers werd met
een actueel detail geïllustreerd dat de
ontwikkeling, in 1873 begonnen, nog
steeds verder gaat.
Dat brengt ons bij een ander aspect
van deze feestviering: de toetsing
van het heden aan wat toen is begon
nen leidt tevens tot de vraag welke
richting in de toekomst moet worden
ingeslagen. Misschien dat in de toe
komst nog eens opnieuw 1873 zal wor
den herdacht, misschien dat dan ook
het huidige jaar aan de orde komt.
Wellicht dat 1973 dan kan worden be
schreven als de periode, waarin het
gezicht van weleer weliswaar nog her
kenbaar was. maar tegelijkertijd
steeds verder vervaagde. Vervaagde
door ruimtelijke vormgeving, door
nieuwe infrastructuur, door gewijzig
de bestuurlijke verhoudingen, om
maar enkele punten te noemen. La
ten we hopen dat desondanks trekken
uit dat verleden zichtbaar zullen blij
ven: in de stadskernen, in het land
schap, bovenal in de mensen.
•In Napels heeft de cholera vrijdag
opnieuw een slachtoffer gemaakt- Een
70-jarige vrouw uit de vissers wijk Tor-
re Annunziata, overleed aan de ziekte.