PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT m 'ZENUWOORLOG' MET PALESTIJN EN IN KOEWEIT „Vakbeweging laat bestrijding inflatie als centraal doel los" Westerterp geeft Vlissingen f 3 miljoen bij opdoeken Souburgse brug Prijzen met half procent omhoog Eén gijzelaar gewond? Verkeer eiste vorig jaar 3264 doden drukkerij den boer Vervagend yezichl Bi Treinbotsing in Kopenhagen 216e jaargang - nummer 212 Zaterdag 8 september 1973 BOEKDRUK OFFSET KLEIN-OFFSET Stijging dit jaar al vijf procent DEN HAAG Van 15 juli tot en met 15 augustus zijn de prijzen in ons_ land met een half procent gestegen. Dat be tekent dat vanaf half decem ber 1972 tot en met half au gustus de prijzen voor gezins consumptie al met 5 procent toenamen. Mej. drs. A. G. Fransen, directrice van de Nederlandse Consuxnenen- bond, is niet ondersteboven van die halve procent. „De grote prijsstij ging hebben we de eerste maanden van dit jaar gehad, en het is de vraag wat er in de komende maan den, vooral in november en decem ber, gaat gebeuren". Mej. Franssen is bang dat de maatregelen die het kabinet-Den Uyl gaat nemen om het regeringsprogram te kunnen re aliseren, worden afgewenteld op de ruggen van de consumenten. „Het kabinet gaat nu weer overleggen met het bedrijfsleven om te komen tot een centraal akkoord, consumentenorganisaties hebben geen enkele inspraak. De nenten mogen voor wat de heren aldus mej. Fransen. De piijssüjsccg van een halve pro cent is mogelijk geworden doordat de invloed van de uitverkoop' is weggevallen. Vooral kleding en schoeisel waren tijdens de uitver koop goedkoper. Aan de andere kant zijn thans de aardappelen en groenten goedkoper, doch de nood zakelijke levensbehoeften zullen in het najaar ook weer duurder wor den, als het oogstseizoen achter de rug is en zoveel mogelijk in koel en gascellen bewaard moet wor den. Duurder werden in de afgelopen i, vis, eieren en •Twee kinderen van een vijfling die donderdag in Annemasse in Z.O.- Frankrijk werden geboren, zijn vrij dag gestorven- Het waren de baby's die het laatst waren geboren een jon gen en een meisje. Over de levenskan sen van de overige drie durven de art sen zich nog niet met stelligheid uit te spreken. EEG DE ministers van buitenlandse zaken van de EEG hebben beslo ten tot een nauwere politieke sa menwerking op het gebied van het buitenlandse beleid (pag. 3). Castro PREMIER Castro van Cuba heeft voor beroering gezorgd op de ver gadering van niet-gebonden lan den in Algiers door eert félle aan val op hun 'contra-revolutionaire' houding (pag. 13). Nieuws uit Zeeland op pagi na 2, 4, 5, 7, 9, 11 en 22. Binnen- en buitenland op pa gina 3, 13, 27. Sport op pagina 22 en 23. Radio en tv op pagina 25. Beurs en economie op pagi na 27. En in de zaterdagkrant Pag. 17: een jaar na de gruwelijke moordaanslag van Pale stijnse terroristen op Is raëlische deelnemers aan de Olympische Spelen te München, bracht één on zer medewerkers een be zoek aan het Olympisch dorp. Een dorp, waarvan de exploitatie zich bijzon der stroef voltrekt: Nederlandse activiteiten in Kenia. Gesprek met de Nederlandse ambassadeur, de heer J. Polderman, over de economische ont wikkeling van dit Afri kaanse land. Pag. 18: Letterkundige kroniek van Hans WarrenPoppraet. Pag. 19: de 'zilveren' antiekbeurs in Delft: mooier dan ooit Stemmen uit de Kerken. Pag. 21: schaken, dammen, bridge, hengelrubriek en puzzel. KOPENHAGEN - Door de kracht van de botsing schoven de voorste wagons van de achteropkomende VA, KOEWEIT (RTR) De vijf Arabische guerrillastrijders die aan boord van een Boeing van de luchtvaartmaatschappij van Koe weit op de luchthaven van Koeweit vier Saoedi-Arabische gijze laars uit de Saoedi-Arabische ambassade in Parijs vasthouden, deelden vrijdagavond aan de verkeerstoren mee dat ze een van de gijzelaars beschoten hadden. lestijnen boden zich aan als plaatsver vangers voor de gijzelaars maar ook dat aanbod werd zonder meer afgewe zen. Evenals het aanbod van Yasin de 5 commando's persoonlijk in een auto naar de Iraakse grens te rijden. Dit aanbod had de goedkeuring van de minister van defensie en binnenlandse zaken van het sjeikdom. De leider van I de commando's is ook weer terugge-1 komen van zijn eis dat een Saoedi-i KOPENHAGEN (AP) Tenminste twee mensen zijn omgekomen en 21 gewond toen vrijdag een elektrische trein aan de ingang van een tunnel van de Kopenhaagse metro in hotsing kwam met de achterste wagons van een andere trein. Een van de treinen die bij het onge luk betrokken was had juist enkele honderden passagiers naar het Noer- rebro-station overgebracht en stond stil. Bijna niemand bevond zich óp het moment van het ongeluk in de trein die wachtte op het veilig signaal om naar een ander metrostation te kun nen, zo is door'de staatsspoorwegen bekend gemaakt. De tweede trein botste met volle vaart tegen de gestopte trein op. Dit gebeurde met zo'n enorme kracht dat het voorste gedeelte van de trein en enkele wagons over de achterste war gons van de gestopte trein heen- schoof. Vier wagons werden in elkaar gedrukt tegen het plafons van de tunnel. Art sen en andere redders moesten vaak in de moeilijkste omstandigheden de slachtoffers uit de wrakstukken be vrijden. Uren nadat de botsing had plaatsgevonden deelden de redders mee aan te nemen dat nog twee andere slachtoffers tussen de wrak stukken lagen. De staatsspoorwegen deelden mee dat er geen onmiddellij ke verklaring voor het ongeluk gevon den kan worden. KOPENHAGEN Bij het Oester- port station in Kopenhagen zijn vrijdagmiddag twee treinen met elkaar in botsing gekomen in een tunnel van de buurtspoorweg. Een reddingsploeg tracht 'hier een vrouw uit de wrakstukken te be vrijden. Palestijnse kringen trokken dit echter in twijfel en zagen er een poging ran de guerrillastrijders in om door pres sie de overheid van Koeweit te dwin gen tot het beschikbaar stellen van een bemanning voor een vlucht met onbekende bestemming. De leider van de 5 commando's, die dokter zou zijn, vroeg om een ambulance en waar schuwde dat hij opnieuw zou schieten als een bemanning daarmee niet mee kwam. De in een been geschoten gijze laar zou de eerste secretaris van de Saoedi-Arabische ambassade ïn Parijs zijn. De commando's hielden het degebouw gedurende 27 uur bezet al vorens donderdag aan boord van een hun ter beschikking gestelde Syrische Caravelle naar Koeweit te vertrekken. De overheid van Koeweit besloot vrij dagavond in de zenuwoorlog met de commando's een afwachtende houding te gaan innemen en zij gaf de ver keerstoren opdracht in de nacht van vrijdag op zaterdag geen contact met het toestel meer op te nemen. Aan de vertegenwoordiger in Koeweit van de Palestijnse bevrijdingsorganisatie Ali Yasin, die vrijdagavond onderhande lingen met de commando's voerde, werd later gevraagd of hij met een draagbaar naar het vliegtuig wilde gaan, maar hij weigerde omdat het hem zinloos toescheen. De comman do's vroegen ook om zuurstof, water en ijs voor de oververhitte cabine, maar men gaf geen gehoor aan het verzoek. Om 8 uur vrijdagavond Ne derlandse tijd zei Yasin vanuit de verkeerstoren tegen de commando's dat vier Palestijnen van onder andere El Fatah bij hem waren en dat zij be reid waren aan de onderhandelingen deel te nemen. Maar het antwoord was dat al was El Fatah-leider Arafat persoonlijk aanwezig men geen woord met hem wilde wisselen. De vier Pa- Arabisch vliegtuig hem en de zijner, naar Syrië zou moeten brengen. Hi zal voor vertrek uit Koeweit alleen een vliegtuig van Koeweit accepteren, zei hij nu. De 5 commando's waren gistermorgen in Koeweit vanuit hun Caravelle over gestapt in de Koeweitse Boeing-707. Zij maakten met het toestel een drie uur durende vlucht naar de Saoedi- Arabische hoofdstad Riad. Daar dreig den ze de gijzelaars uit het vliegtuig gooien. Zij konden op het vliegveld van Riad echter niet landen en keer-1 den daarop terug naar Koeweit. Daar lieten ze de bemanning van de Boeing gaan. omdat die vermoeid was. Het doel van de 5 commando's is nog steeds de vrijlating te verkrijgen van de Palestijnse leider Aboe Daoed, die in Jordaanse gevangenschap zit. STIJGING VAN 97 T.O.V. 1971 DEN HAAG (ANP) In 1972 zijn 3.264 personen ten gevolge van een verkeersongeluk om het leven gekomen. Dat is een stijging van 97 ofwel 3,1 procent ten opzichte van 1971 toen in totaal 3.-167 mensen in het verkeer omkwamen. Dit blijkt uit de cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek vrijdag heeft bekendgemaakt. Aan het begin van dit jaar sprak het CBS nog de verwachting uit op basis van de toen bekende cijfers, dat het aantal doden in het wegverkeer in 1972 niet belangrijk zou afwijken van 1971. Het CBS moet thans evenwel constate ren, dat vooral in de tweede helft van 1972 het aantal verkeersdoden is toege nomen. Zowel bij de ongevallen binnen de bebouwde kom als bij ongevallen daarbui ten is het aantal verkeersdoden in vergelijking met 1971 gestegen. Binnen de bebouwde kom van 1286 in 1971 tot 1322, buiten de bebouwde kom van 1881 tot 1942. In de maanden november, mei en oktober waren de meeste verkeersdoden te betreuren, respectievelijk 318, 309 en 303. Evenals in voorgaande jaren is in 1972 ongeveer de helft van het aantal ver keersdoden ter plaatse overleden: 49.8 procent. Binnen de bebouwde kom is dit percentage 38.3, buiten de bebouwde kom 57,6. Volgens hei CBS is er wel sprake van een daling van het aantal gewonden bij verkeersongelukken. WERKGEVERS: MAKEN CENTRALE AFSPRAKEN WORDT MOEILIJK (Van onze redactie economie). DEN HAAG Uit de eerste reacties van de centrale werkgevers organisaties o pde nota arbeidsvoorwaardenbeleid van de vakbe weging komen duidelijk de tegenstellingen tussen de sociale partners naar voren. VNO en NCW staan erop, in tegenstelling tot de vakbeweging, dat lonen en prijzen gelijkwaardig worden be handeld. De inflatiebestrijding moet voorop blijven staan, deze centrale doelstelling hebben de vakcentrales losgelaten. De benadering van NW, NKV en vers. Betreurd wordt dat een overeen- CNV is eenzijdig in deze situatie. Het komst over het arbeidsvoorwaarden- totstandbrengen van centrale afspra- beleid afhankelijk wordt gemaakt van ken wordt moeilijk, aldus de werkge- toezeggingen, die de overheid op an der terrein doet. Het NCW concludeert dat de infla tiebestrijding voor de vakbeweging slechts een middel is om bijvoorbeeld de werkloosheid terug te dringen. Het wijst erop dat ministers van het kabi net-Den Uyl hebben gesteld dat ver mindering van het inflatietempo wel een hoofddoel is om de zwakke groe pen te beschermen. De geldontwaar ding moet worden aangepakt door de stijging van lonen en prijzen in een operatie terug te dringen. Maar de vakcentrales spreken slechts van strakke beheersing van lonen en prij zen. Matiging van lonen wordt afhanke lijk gesteld van de toegeeflijkheid van de regering aan de wensen van de vakbeweging. De christelijke werkge vers voelen er niets voor „terecht te komen tussen de hamer van het strakke prijsbeleid en het aambeeld van forse looneisen". Tot dusver zijn alle partijen het eens geweest over gelijkwaardige behandeling van lonen en prijzen. Het valt het NCW op dat de vakbe-: weging niet rept van inspraak van niet onder een cao vallende werkne mers, die volgens de vakcentrales wel onder een cao zouden moeten worden (Zie slot pagina 3 kolom 3) portion AANBOD MINISTER WESTERTERP BIJ HERDENKING VAN VLISSINGEN 100 JAAR SPOOR-, HAVEN- INDUSTRIESTAD ALS BIJDRAGE VOOR HALF HOGE BRUG VLISSINGEN Minister T. E. Westerterp van verkeer en wa terstaat wil Vlissingen een bij drage van drie miljoen gulden geven, als de oude rijksbrug bij Souburg wordt opgedoekt na de aanleg van de Vlissingse half hoge brug over het kanaal door Walcheren. Rijkswaterstaat kan dat bedrag plus een aantal bijkomende werken beschik baar stellen, omdat dan geen nieuwe investeringen voor de Souburgse brug hoeven te wor den gedaan en onderhouds- en personeelskosten vervallen. Uit drukkelijke voorwaarde voor de bijdrage is wel, dat de oude brug inderdaad zal verdwijnen. De bewindsman van verkeer en water staat deed Vlissingen dat aanbod vrij dagavond tijdens de feestelijke her denkingsbijeenkomst in een goed bezet te St- Jacobskerk te gelegenheid het eeuwfeest van Vlissingen als ven-, industrie- en spoorwegstad'. Een bijeenkomst, waarop oud-burgemeester rar. B. Kolff van Vlissingen de her denkingsrede zie elders dit num mer uitsprak. Drs. Westerterp: „Het is mij bekend,! dat tegen het opheffen van de oude' brugverbinding bezwaren bestaan. De vraag is hoe zwaar men deze wil nemen als men ze afweegt tegen totstandkoming van een nieuwe brug verbinding. Ik zou zeggen: daarover moet Vlissingen zich dan maar duide lijk uitspreken. Voor de offerte, die ik vandaag op tafel leg, hebben we bij Verkeer en Waterstaat geen alterna tief. We gunnen Vlissingen graag de tijd om dit paard nauwkeurig in de bek te kijken voor men het als ge schenk accepteert". Hij wees erop, dat de gemeente Vlissingen niet hele maal het laatste woord heeft: het rijk moet bij onttrekking van de oude brug aan het verkeer een procedure volgen, waarbij moet blijken dat te gen zo'n voornemen geen overwegen de bezwaren bestaan. Minister Wester terp: „Het zou mij redelijk lijken als de voorlichting die met de onttrek kingsprocedure gepaard moet gaan, door de gemeente Vlissingen wordt verzorgd". Het ministeriële voorstel was nader uitgewerkt ïn een brief, die drs. Wes terterp tijdens de bijeenkomst aan, Vlissingens burgemeester drs. Th. J.i Westerhout overhandigde. Daarbij bleek, dat de 'bijkomende werken', die Verkeer en Waterstaat beschikbaar] stelt, betrekking hebben op de ontslui ting van Oost-Souburg en Westerzicht.l en op de verbinding met de veerhaven en op het aanbrengen van verkeers lichten. Drs. Westerhout toonde zich in eer. reactie aan het eind van de herden kingsbijeenkomst verheugd met het aanbod van de minister en hij gaf hem de verzekering, dat het nauwkeu rig op z'n merites zal worden beke-i ken. Zoals bekend werden de kosten] van een half-hoge brug over het ka naal vorig jaar op twaalf tot dertien miljoen gulden geraamd. Van het mi nisterie van economische zaken heeft men een toezegging voor een bijdrage van drie miljoen, provinciale staten hebben voor de wegaanleg twee mil joen beschikbaar gesteld, zodat er mèt de toezegging van minister Wes terterp in totaal voor acht miljoen gulden aan bijdragen voor het projec; is. Vlissingen zelf moet dan nog vijf] tot zes miljoen.gulden opbrengen. Nader gevraagd verklaarde drs. Wes terhout, dat dit nog 'een hele slok' is. en dat de plannen nu snel zullen worden uitgewerkt om het aanbod van de minister zo exact mogelijk te kunnen afwegen. Zijn verwachting is dat de gemeente met die afweging rond de jaarwisseling zover zal zijn. dat men met een standpunt bij de raad en de bevolking kan komen. Drs. Westerhout zei desgevraagd nog ook de door de minister genoemde bijko mende werken Tjepaald niet onbelang rijk' te vinden, omdat ze betrekking hebben op vrij kostbare ontsluitings- w erken. Bij verkeer en waterstaat zei men des gevraagd, dat de bij komen dewerken qua kosten in de orde van grootte van .--.nderhalf miljoen liggen. (Zie slot pagina 4 kolom 1 Ir. Vlissingen viert men de ze week het feest van zoals bet ambtelijk maar wel precies heet "hon derd jaar spoorverbinding, haven en kanaal w erken Een dergelijk feest bete kent terugblikken: gisteravond in de St-Jacobskerk werd dat met name dui delijk tijdens de feestrede van oud burgemeester Kolft. Bij hem was sprake van een pogen het contact met iiet verleden te herstellen, een zoals Huizinga het noemde "haken naar een gezicht op dingen van weleer'. Dat gezicht op 1873 i.% voor de burger van nu niet altijd makkelijk, ook al is het nog maar honderd Jaar geleden. Weranderingen tussen nu en 1873 zijn V veel en velerlei. In menig opzicht was de schaal van Zeeland kleineren anders dan wat dit gewest vandaa^Ws, Toch werd toen de basis gelegd van wat nu is bereikt. Vlissingen en Mid delburg om een voorbeeld te noe men waren in de vorige eeuw uiter lijk volstrekt gescheiden woongemeen schappen. men besefte in 1873 ver moedelijk niet da- beide steden op dat ogenblik dichter dan ooit bij elkaar waren gebracht. De kanaalaar.leg be tekende namelijk dat tussen belde plaatsen een vrijwel rechte lijn was ge trokken: voordien stonden zij met elk aar in verbinding via slingerende we gen en ze vormden twee werelden. In die dagen was het ondenkbaar dat de burgemeesters van beide steden naar de toenmalige minister van binnen landse zaken zouden gaan om samen van gedachten te wisselen over be stuursstructuren in de toekomst. Nu kan dat wel, nu móet dat zelfs. Het begin daarvan ligt in 1873. Nog een voorbeeld uit de best uurs sfeer. In 1873 was het onvoorstel baar dat in Vlissingen belangstelling zou bestaan voor wat zich in de ge meenteraad van Borsele afspeelde. Vanuit Vlissingen gezien was Borsele in de vorige eeuw een overkant waar mee men niets had te maken. En nu? In Vlissingen kan men het zich niet permitteren geen interesse te hebben voor deze buurgemeente, ze is in me nig opzicht een partner. Omgekeerd moet Borsele zorgvuldig bijhouden wat in Vlissingen zich afspeelt, want de besluiten daar kunnen ook voor JBOCSeJe en. zijn inwoners van groot belang zijn. Het begin van deze schaal vergroting of is het een verkleining? ligt hier eveneens in 1873. Minister Westerterp trok gisteravond in de Jacobskerk soortgelijke lij nen: .Het resultaat van het recente industrialisatiebeleid nabij Vlissin gen zichtbaar geworden kan niet worden losgezien van wat reeds een eeuw geleden van de grond kwam". Dat is een boeiend aspect van deze herdenking, namelijk dat menigeen zich met een schok er van bewust wordt dat het heden onvergelijkbaar is geworden met 1873, hoewel beide jaren met elkaar hebben te maken, een relatie van oorzaak en gevolg. Ondertussen groeit de afstand. Er was gisteren een concreet voorbeeld: de brug van Souburg. In 1873 zal dat ver moedelijk een pronkstuk van techniek zijn geweest, nu is het een flessehals, maar ais antiquiteit nog altijd een herinnering aan 1873. Die brug moet nu weg. Minister Westerterp maakte gisteren van de gelegenheid gebruik om dat met enige nadruk mee te de len. Daarmee wordt in de nabije toe komst het 'gezicht van toen' nog weer vager, nog weer minder herkenbaar. Overigens had de mededeling van de minister een amusant kantje. Hij legde drie miljoen gulden op ta fel voor een nieuwe verbinding op voorwaarde dat de oude brug zou wor den ingeleverd. Nu was het algemeen bekend dat deze toezegging zou ko men, bekend ook dat deze voorwaarde zou worden gesteld. Het amusante zat vooral hierin, dat b. en w. van Vlis singen dank zij de minister werden ontheven van hun taak de bewoners van Souburg in te lichten: de bewinds man deed het zelf even. Dat was mee genomen voor b. en w., vooral omdat de minister er geen doekjes om wond: „Er bestaat voor deze offerte geen al ternatief", Op dat ogenblik hebben b. en w. ongetwijfeld gedacht: ,Z6. nou horen de Souburgers het eens van de minister zelf". Het college kreeg ech ter wel huiswerk: de voorlichting over het onttrekken van de brug aan het verkeer moet de gemeente Vlissingen verzorgen, zei de bewindsman. Een aardig intermezzo, passend bij deze herdenking: in feite immers werd met een actueel detail geïllustreerd dat de ontwikkeling, in 1873 begonnen, nog steeds verder gaat. Dat brengt ons bij een ander aspect van deze feestviering: de toetsing van het heden aan wat toen is begon nen leidt tevens tot de vraag welke richting in de toekomst moet worden ingeslagen. Misschien dat in de toe komst nog eens opnieuw 1873 zal wor den herdacht, misschien dat dan ook het huidige jaar aan de orde komt. Wellicht dat 1973 dan kan worden be schreven als de periode, waarin het gezicht van weleer weliswaar nog her kenbaar was. maar tegelijkertijd steeds verder vervaagde. Vervaagde door ruimtelijke vormgeving, door nieuwe infrastructuur, door gewijzig de bestuurlijke verhoudingen, om maar enkele punten te noemen. La ten we hopen dat desondanks trekken uit dat verleden zichtbaar zullen blij ven: in de stadskernen, in het land schap, bovenal in de mensen. •In Napels heeft de cholera vrijdag opnieuw een slachtoffer gemaakt- Een 70-jarige vrouw uit de vissers wijk Tor- re Annunziata, overleed aan de ziekte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1