FADRHONC EN VAN DER HART EENSGEZIND ALLES MOET WIJKEN OM MONCHEN TE HALEN STOPPER WE ZOUDEN ONS DOOD WE DAT NIET TEZAMEN MOETEN SCHAMEN ALS VOOR ELKAAR KREGEN 10 TWEE ELKAAR VOLSTREKT TEGENPOLIGE KAPITEINS VULLEN ELKAAR AAN Sleutel Leeuwen Vermoeidheid Uitslagen Avontuur NEDERLANDS PAARD BOEKTE SUCCES IN OOSTENDE Toernooien voor voelbalj eisgd in Kwadendamme SPAWNING BIJ ZEILSTR1JD OM WERELDTITEL OP VEERSE MEER AUTOKERKHOF BENZINEBAD BEN PON IS DE GROOTSTE WATERGATE: CRUIJFFIE PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 3 AUGUSTUS IWj ZEIST De twee kapiteins aan het roer van het Oranje-schip, dat koers heeft gezet naar Mün- chen, delen broederlijk een ka mer in het KNVB-sportcentrum. In bijna roerende eensgezind heid roepen hun diepe keelstem men om steun voor de zaak van Oranje. Alles, maar dan ook al les moet nu wijken voor het be reiken van de eindronde van de wereldkampioenschappen en wie poogt die zaak te ondermij nen of er twijfels over uit spreekt krijgt bassend Hooge- wonings bulldoggen tegenover zich. Fadrhonc en Van der Hart voe len zich samen sterk. En wie er over nadenkt komt tot de ont dekking, dat deze twee volstrekt tegenpolige mannen elkaar vol komen aanvullen. Van der Hart, de leeuwentemmer, en Fadrhonc de klontjes-uitdeler in het voet bal-circus, dat in München een klinkende eenheid moet zijn. Beiden zijn veranderd. Cor van der Hart heeft zijn opinie over doctor Frantisek Fadrhonc duidelijk herzien. Nimmer eerder kwamen woorden over zijn lippen als: „Ik heb nog nooit zo prettig gewerkt als met deze man. Hij zegt: ik wil Corrie brengen. En dat kan hij. Een man met zoveel ervaring opzij schuiven heeft geen zin. En al dat gezeik over twee kapiteins op één schip is gewoon onzin. Wij zullen het samen klaren. De spelers zullen ook gaan merken dat wij het volkomen eens zijn. Fadrhonc heeft de supervisie, maar tussen ons bestaat geen enkel misverstand. Het zou een schande zijn als het Nederlands elftal niet in Duitsland zou komen. Daar gaat het om. Al het andere is niet belangrijk". Fadrhonc, de onzekere, die door spelers werd gemanipuleerd, die heen en weer zwalkte tussen zijn karakteristieke zachte aanpak en de harde lijn, waarvan hij wist dat hij die moest volgen, is blij met Corrie van der Hart. „Ik wil Corrie brengen, zoals ik ook Joop Brand heb gebracht, zoals ik ook Wietze Veenstra, Henk Warnas, Nico Rijnders, André van der Ley heb gebracht. Ik wil een tegenprestatie leveren voor hetgeen ik door voetballen heb bex-eikt. Ik wil iets terug doen en niet mijn zakken vullen of de zaak chanteren zoals anderen doen. Ik wil op een nette manier iets voor voetballen blijven betekenen, zoals voetbal zoveel voor mij heeft betekend in al die 25 jaar die ik zonder schandalen in het Nederlandse voetbal heb mogen werken". Van der Hart, de pragmaticus, heeft ook bewondering gekregen voor Fadr honc. Hij uit dat op zijn eigen manier, vertaald in zijn eigen denkwereld: „Bij Go Ahead is in de loop van de jaren voor drie miljoen gulden aan spelers ver kocht, die hij allemaal heeft opgeleid. Maar hij heeft er geen cent van in zijn zak. Bij Willem II ligt een miljoenencomplex, dat in zijn tijd als trainer daar werd gebouwd. Dit is een goudeerlijke man". Fadrhonc: „Als ik mijn gezin kan onderhouden ben ik tevreden. Honderdduizend gulden salaris vragen, ter wijl ik het helemaal niet nodig heb, is tegen mijn karakter. Ik ben daarvoor te veel aan het voetbal verplicht". zijn we sterk genoeg voor. We moeten die zaak met de Belgen nu eens een keer op sjieke manier afmaken". fcoe iedereen bereid gevonden om mee te werken. Als ik Jaap van Praag hoor praten weet ik zeker, dat het ook met Ajax helemaal- goed .--zit. Heus, de jongens willen wel. Ze voe len, dat ze iets nieuws kunnen mee maken". Ambitie zetelt naast adeldom in dat - KNVB-sportcentrum. De gewiekste Amsterdammer Van der Hart en de vaderlijke Tsjech Fadrhonc staan voor de taak het Nederlands elftal naar München te loodsen. Minder kan niet, maar de belangen van de spelers, de clubs en de bond lopen bepaald nog niet parallel. De leeuwen van Zeist zullen dat voor elkaar moe- ten krijgen. En ze zullen geluk nodig I hebben. Er is een complex aan obsta- kels te bedenken, die kunnen verhin- deren dat Oranje volgend jaar niet in München staat of er wel staat, maar - gezien de finale in Belgrado een uitgebluste, moe-geconcentréerde. af gedraaide troep voetballers blijkt te zijn. Van der Hart: „Dat is vooral een geestelijke kwestie. Wij moeten nu al met spelers gaan praten en duidelijk maken dat er volgend jaar mensen klaar moeten staan, die er alles voor willen doen. Het is voor het Neder- landse voetbal en dus ook voor die jongens hun broodwinning te belang rijk om er niet iets extra's voor te doen- Dat besef moeten wij ze bij brengen. We gaan daarom nu bij de trainingen van de clubs kijken en praten met de jongens. Maar je merkt het nu al: de jongens zijn ermee bezig. Er wordt in de clubs over gepraat. Iedere speler wii er bij zijn. Nee- ik geloof wel, dat de ploeg volgend jaar gemotiveerd aan de start zal staan. Ze weten het: nu wordt liet pa-s echt interessant". Waarbij dan al veel dingen zijn geconstrueerd om te voorkomen dat de vermoeidheid al te groot zal zijn. De belangrijkste kwalificatiewedstrij den (België, Noorwegen, IJsland) lig gen vroeg in het seizoen: Ajax-Feye- noord ligt vroeg in het seizoen: met de clubs zijn duidelijke afspraken ge maakt. maar er is toch veel nóg onzeker. Een voetballoze periode in de winter, waardoor de competitie langer loopt, kan al catastrofaal zijn. De Europa-Cupfinales liggen ver in mei. terwijl in juni de WK-zaak op volle toeren gaat draaien en alle le veranciers va.n Oranje-klanten geacht moeten worden ver te kunnen komen in de EC-toernooien. Allemaal facto ren. die de technische staf van de KNVB niet in de hand heeft. Van daar: „We moeten geluk hebben-'. Waarbij er clan gemakshalve maar van worclt uitgegaan, dat Nederland jnrerdaad de eindronde haalt. Afgere kend moet nog worden met IJsland, Noorwegen en België. En vooral dat duel met de Belgen kan nog een -pijnlijke zaak worden. Van der Hart: ..België moet niet worden onderschat. In Nederland is men geneigd dat te doen, omdat de Belgen in de Europa Cup niet veel presteren. Maar op een bepaalde manier is dat ook in hun voordeel. De spelers kunnen zich hele maal concentreren op het nationale elftal, terwijl het hij ons juist ander som is. Vergis je niet in de Belgen. In de laatste acht interlands die ze speel den, en daar waren toch stevige te genstanders bij, hebben ze geen doel punt meer tegen gehad. Dat is toch veelbetekenend. Wat niet wil zeggen. dat we bang voor ze behoeven te zijn- We moeten ons eigen spel proberen te spelen en laten cle Belgen zich nu maar eens aan ons aanpassen. Daar Steun is daarvoor nodig, vinden de bondscoaches. „Het pubüek moet vol ledig achter het Nederlands elftal staan. Het is nu of nooit. Natuurlijk zullen er wel eens fouten worden gemaakt, maar we moeten het doel nooit lüt het oog verhezen. De basis voor de steun door het publiek moe ten we leggen tegen IJsland en Noor wegen. Dan moeten we uitslagen ma ken. We moeten het Nederlandse pu bliek warm zien te krijgen voor de zaak van het Nederlands elftal. Als er ooit een kans is om in de wereldkam pioenschappen te spelen is het nu wel. Wat een impuls zou daarvan uitgaan voor het Nederlandse voetbal. Het zou een nationale ramp zijn als we het niet haalden. Daarom moét ieder een erachter staan. „Als wij Fadrhonc en ik zo met zijn tweetjes erover praten knV gen we de kriebels al- zo van: als het, nou toch eens zou lukken, dan is het voethal voor jaren onder de pannen. En juist die kriebel moeten we zien over te brengen op de spelers en daardoor op het publiek. We moeten demonstreren, dat we er alles voor willen doen om in München te ko men. We kunnen ons nu geen slechte interlands meer permitteren. Dat zou de sfeer bederven. Alles moet opzij voor München en gelukkig is tot nu A.jax' bereidheid om mee te werken is van grote betekenis. De Europese kampioen is de spil waar heel de Oranje-zaak om draait. Niet alleen vormen Cruijff en Keizer voor de bondscoaches de sleutel naar de spe lersgroep, ook technisch en tactisch staat of valt Oranje met Ajax. Van der Hart: „Ajax vormt de kern. maar dat wil niet zeggen dat je steeds maar heel Ajax de wei in kunt sturen. Het speltype van Ajax zal echter ook het speltype van het Ne derlands elftal worden. Dat kan ge woon niet anders, maar je mag geen risico nemen er kan zich van alles voordoen en dus moet er in feite een schaduwelftal worden opgebouwd. Zonder risico's te nemen moeten an dere jongens in dat spel worden inge bouwd. Ze moeten maar laten zien wat ze kunnen en proberen zelfbewust zich in dat Ajax-pat.roon in te leven. Er is rond de Ajax-kern heus nog wel wat te experimenteren. Dat had ook moeten gebeuren in de interlands te gen Oostenrijk en Spanje, maar dat is allemaal achter de rug. Daar praten we niet meer over". getrokken. Fase 1 is de kwalificatie en daarop wordt nu 'alles geconcen treerd. Op 1'9 november zitten de bij Oranje betrokken clubs weer in Zeist om de rest van de -voorbereiding (fase 2) te bespreken. Van der Hart: „We hebben onze voorstellen al klaar, maar we willen er gewoon nog niet over praten zolang we nog niet weten of we de eindronde hebben gehaald, Begin januari wordt dan de poule indeling bekend en kunnen we onze tegenstanders gaan bekijken. Eerst echter moeten de krachten worden gebundeld om zo ver te komen- Heel Nederland moet er achter staan. Dan pas kunnen we cüt avontuur tot een „oed einde brengen. Over de wereldti tel wil ik niet praten, maar die ein dronde moeten we nu toch eens kun nen bereiken. We zouden ons dood moeten schamen als we dat niet met z'n allen voor elkaar kregen... Er wordt in elk geval hard aan gewerkt". De laatste- kreet werd acht keer gebe zigd in het gesprek op Zeist, zodat ook op dat stuk de twijfels, weg moeten wezen... ARNHEM:-de Spaanse voetbalclub FC Barcelona Js met trainer Rinus Mi- chels neergestreken in het sportcen trum Papendal bij Arnhem, om zich voor te bereiden op de Spaanse com petitie. Op de foto Michels met zijn spelers tijdens de looptraining. •,Er is ons ook venveten, dat we te weinig naar aanstaande tegenstanders gaan kijken. Nou. West-Duitsland-Bra- zillë was het bekende recept: de zaak samenpersen op een klein veld en dan snel combineren; onherroepelijk wor den er dan fouten gemaakt, waaruit doelpunten ontstaan"- En Fadrhonc vult aan: ,.Dc reis van de Brazilianen door Europa was pure bluf. Ze wilden laten zien, dat ze het spel op de vierkante meter allemaal nog beter konden uitvoeren dan vroeger. Iets nieuws hebben ze niet laten zien...". Voor Oranje is echter het plan a.l Ralley-crosser De Rooy DEN HAAG De sportcommissie van do KNAC heeft de Nederlandse ralley-crosser Harry de Rooy hangen de een nader onderzoek voorlopig ge schorst. Dit naar aanleiding van on sportief rijden tijdens een wedstrijd in het Belgische Opgrimbie. De Rooy zal daardoor zondag niet kunnen uit komen in de finale van het internatio nale kampioenschap rallycross, dat in Valkenswaard wordt gehouden. OOSTENDE Het komt niet vaak voor dat een Nederlandse stal een hoofdnummer wint op een van de Belgische banen. Zondag werden zuiderburen in Oostende echter rast. White Clover van Baron van Tuyn won nog vrij gemakkelijk het hoofdnummer van het programma voor die dag, namelijk de Prijs Ba ron Braun, een liordenren over 3500 m met als prijs voor de winnaar Bfr. 275.000,-. Bij de aanvang van de wed denschappen stond White Clover 10/1 genoteerd, een hoge notering, die door wat Hollandse enthousiastelingen te rug liep naar 7/1. Gerust kan worden gezegd dat de Belgen White Clovci geheel over het hoofd hadden gezien: zijn succes op 9 juli over 3200 n werd goed genoemd, maar moest niet worden overschat. White Clover won gisteren met lengten van Meteor- ook een van de outsiders, waarna de grote favoriet Magie Range op nog eens 8 lengten derde werd. Dat de vreugde in stal Riem groot was behoeft geen betoog. White Clover werd zeer tactisch gere den door jockey Henk v. d. Kraats. Eerder op de middag zag het er i uit dat ook Heros voor een Neder lands succes zou zorgen, hij eindigde op 2 lengten van de winnaar Trendy Clare als derde. Jammer was het dat in het hoofdnummer een van de kans hebbers Prince Tabou, kwam te val len, hij brak een been 'en moest worden afgemaakt. Prestas, die in dit zelfde nummer slecht van start ging en vele lengten verloor kwam goed terug, hij zal ongetwijfeld nog van zich doen spreken. Ofschoon bijna elite rendag een paar hoog genoteerde nummers telt wordt er aanstaande zendag een vajn de allerhoogste prij zen betwist namelijk de Prix du Presi dent et Madame Dugniolle, een ren ter herinnering aan een van de grote hervormers van de renbaan Welling ton, nog altijd een van de mooiste hanen van het vasteland. De hoofd prijs is hier ƒ45.000,- voor de (vin- naar. De belangstelling van de .buiten landse eigenaren is niet gering. In verband met verklaren van de rouw gelden staat het aantal starters nog niet vast. Aangenomen mag worden dat er een internationaal veld aan de start zal verschijnen met een aant jockeys van klasse. KWADENDAMME De jeugdcoi.. missie van de voetbalvereniging Kwa dendamme houdt zaterdag aanstaande een toernooi voor A- en B-junjoren. De deelnemende verenigingen ziju: Ar- nemuiden, Cortgene, Krabbendijke, Hoedekenskerke, Volharding uit Ove- zande en Kwadendamme. De wedstrij den duren tweemaal 10 minuten (zon der rust). Het toernooi begint om 10 uur en de laatste wedstrijden begin nen om 1.0 over 5. Er wordt zowel hij de A- als bij de B-junioren een halve competitie gespeeld. Zaterdag 11 augustus houdt de actieve jeugdcommissie van Kwadendamme een toernooi voor C- en D-pupillen. De deelnemende verenigingen zijn: Krab bendijke, Rillandia, 's-Heer Arendsker- lce. Volharding uit Ovezande, Hans- weertse Boys en Kwadendamme- VEERE De Engelse Cadetzellers Nigel Barrow en Geoffrey Grimes hebben zich donderdag op liet Veerse Meer flink naar voren gewerkt in het klassement voor de wereldtitel in hun klasse. Zij wonnon de morgeiiwed- strijd en bereikten in de middagrace een derde plaats, na tot op het laatste rak eerste te hebben gelegen. Zij bezetten nu in de rangschikking dc derde plaats achter de Joegoslaaf Ma- jic en de Engelsman Owen. De Pool Kryzysztof zakte door tweemaal ne gende te worden naar de vijfde plaats in het klassement. Het zit Owen bij het verdedigen van zijn wereldtitel t.ot. nu toe niet mee. In beide wedstrijden lag hij donder dag aanvankelijk aan kop, maar tel kens viel hij terug, 's Morgens werd hij vierde. Ook 's middags, toen de wint eindelijk aanwakkerde, leek hij met een 3e plaats genoegen te moeten nemen achter zijn landgenoot Batnrow en de Joegoslaaf Majic, maar in het laatste rak werd de volgorde van de uit deze drie zeilers gevormde kop groep danig veranderd. Uiteindelijk won de Joegoslaaf, Owen werd fcooh nog tweede, Barrow zakte naar de derde plaats. De Belgen Winters en Goemans deden het ook donderdag weer uitstekend. De Belgische kampioenen, die vorig jaar tweede werden in de wereldkam pioenschappen, legden beslag op een tweede en een vierde plaats, hoewel ze in de middagrace vanaf een tweede plaats terugzakten. Zij staan nu op de vierde plaats in het klassement. De Nederlanders hebben hun draai ook gevonden: de gebroeders van Leeuwen werden derde en achtste en staan ook achtste in de rangschikking. Zij moes ten toch hun landgenoten Marieke en Karei Bos de zevende plaats laten. Deze equipe bereikte een zesde en een vijfde plaats. Vooral 's middags weerden ze zich geducht door zich vanuit het; midden van het veld bij de kopgroep te zeilen. Daarbijgingen zij ook de twee Poolse combinaties voor bij. die nu nog boven hen in het. klassement staan. Beste Gijs, tot mijn grote op luchting heb je de Grand Prix van Zandvoort overleefd, zodat ik je nog steeds kan blijven toespre ken. Je zult het met mij eens zijn dat je zondag weer behoorlijk gemazzeld hebt. want wat Roger Williamson is overkomen, had jou ook kunnen overkomen. Je kan wel zeggen dat je heter en voorzichtiger rijdt dan hij. maar tegen een klapband zou jij toch ook niet opgewassen zijn, zoals trouwens veel betere coureurs dan jij (wereldkampioenen bij voorbeeld) op het circuit om het leven zijn gekomen, de ene keer omdat er iets aan hun wagen mankeerde, de andere keer om dat zij de bocht uitvlogen. Neem hijvoorbeeld Emerson Fitlipaldi, die vorig jaar de we reldtitel behaalde en dus heus wel sturen kan. Hij knalde in Zandvoort tijdens de training te gen de vangrails, omdat zijn voorwiel was afgebroken. Dat is niet gering! J.k rijd al 12 jaar auto, maar mijn voorwiel is nog nooit afgebroken, terwijl ik mijn auto's toch uit de goedkopere prijsklasse betrek. En wat lees ik over Ronnie Peterson, die lange tijd op kop lag? Hij kreeg pro blemen met zijn versnelling van één naar twee, en daarna werd zijn motor „opgeblazen"! Trouwens, jouw toerental zakte soms met 1000 toeren tegelijk, om dan plotseling weer op volle toeren te komen. Dat lijkt me ook een hele handicap bij een gemiddelde snelheid van zo'n 180 km per uur, of vergis ik mij daarin? Er waren 13 uitvallers in deze Grand Prix en 10 aankomers. In Silverstone vielen er na het be kende ongeluk al acht rijders uit na de eerste ronde. Er werd opnieuw gestart met 18 wagens, waarvan er 13 de finish haalden. Lees je het uitvoerige verslag van deze race in het Engelse blad Motor, dan blijkt het. een grote litanie te zijn over mankementen. Je krijgt het gevoel dat een ver slaggever met een zelfde verhaal zou terugkomen als je hem naar een autokerkhof stuurde. De mankementen ontlopen elkaar niet veel, het enige verschil is dat de auto's op het autokerkhof stil staan en die op een circuit met snelheden van ruim 200 km per uur rondrazen, met aan boord een echtgenoot, zoon, vader, min naar, overspelpleger of allemaal tegelijk... Neem nou jezelf. Ik hoorde dat je in de wagen waarmee je zon dag reed, nog geen vijf trainings ronden had kunnen rijden, omdat er aldoor iets aan mankeerde. Dan was dit stuk, dan weigerde dat, dan mankeerde er weer iets anders aan. Tonio Hildebrandt heeft ons op de televisie uitge legd dat jullie achterover liggen Voor mij is de grootste m- reur die Nederland ooit «S heeft nog altijd Ben Pon palmares telt één grote Gr?' Prix-overwinning, mijns' inr>' de grootste die een coureur behalen: hij stopte namelijk irt hij nog leefde! Na het ongéiuK Zandvoort heb ik hem opiate- en gevraagd waarom hij indenk gestopt is. „Ten eerste ben ik nooit fessional geweest, zoals Gijs is natuurlijk een groot verschr In 1968 ben ik. nogal vrij hw gecrashed. Dat was niet de m,i> keer, ik ben al zes of zeven li» gecrashed, maar het was well eerste keer buiten mijn el», schuld. Kijk, elke racer crS een aantal keren. Je m0et liet geluk hebben dat het op «x moment gebeurt dat je niet n hard gaat en als je wel hard g» dan moet je het geluk hehte, dat je goed de railing in r„. Elke racer weet dat. Het is h» eigen wil, hij verdient goed Ed en vindt het daarbij erg mlolm om te doen". Ben Pon stopte dus bijtijds a gooide het over een andere ba- hij ging kleiduiven schieten groot succes. In München' to hij samen met' Swinkels onze tegenwoordiger op de Olympic- Spelen in dat onderdeel „skeet' Een „kleiduif" is een aardetver'- vliegende schotel die door tï- a.pparaat worclt weggeschoten waarna de kleiduivensehieter acht. wordt het lieve dier in vlucht kapot te schieten. „weidelijke" jacht dus. Geelt te lcleiduivenschieten je nu een zéi- de kick als het racen?, heb I- Ben Pon gevraagd. „Het is wel iets heel andes Een wedstrijd duurt twee dar® elke ronde is dan wel spanner/ maar het is bepaald niet hetzell' de als racen. Ze kunnen bijvoor beeld niet terugschieten!", m-<- hij het racen nog steeds? Was rij in Zandvoort afgelopen m dag? „Ik was er wel ja, maar ik heb het ongeluk niet gezien. Ik mis het racen af en toe wel, maar i> eerste jaren was dat sterker da tegenwoordig, het wordt steeds minder. Gijs heeft zondag ver domd goed gereden, ik kan nis heel goed voorstellen dat nar' dat een kick gegeven heeft. Toch lekker, denk je clan". Hij vindt de ophef die- over te Dngeluk gemaakt is irreëel, Jt gaat er als coureur vrijwillig h, je wil het zelf. Het worclt pis verschrikkelijk als je uit i- bocht het publiek in vliegt, di: zou pas slecht zijn. Maar zolang dat niet gebeurt, lean je allee maar zeggen: verdomd jammer! Autoracen is trouwens niet de enige sport waarbij doden valles Bobsleeën is ook levensgevaar- In een ba-d met 250 Hter hoog waardige benzine. Wil je nu echt dat wij dit allemaal serieus ne men, als „sport" beschouwen en met je in discussie gaan over de vraag of het gewone weeleend- verkeer niet minstens zo gevaar lijk is, zoals je in AVRO's Televi- zicr Magazine suggereerde? Van wege de 15 doden die elk week einde oplevert? Waarom verge lijk je wat jullie doen met het verkeer, en niet met andere spor ten? Je moet daarbij natuurlijk wel de verhoudingen in liet oog. houden. Jullie draaien met hoog uit een paar honderd man in kringetjes rond, terwijl er in Ne derland meer dan 2 miljoen per sonenauto's op de been zijn. De eerste race-dode viel dit jaar op 18 februari, nu, vijf en 'een halve maand later, is het totaal opgelopen tot elf. Stel dat het totaal voor dit jaar, in dit tempo, oploopt tot 20, dan blij ven jullie inderdaad onder het totale aantal verkeersslachtoffers in Nederland, dat ongeveer 3000 bedraagt- Maar dat verkeer gaat de hele week door. dag in dag uit, 's ochtends en 's avonds, terwijl jullie alleen, enkele uren in cle weekeinden racen en dan niet met een totaalaantal van ruw geschat drie miljoen voertui gen (terwijl ook nog alle voet gangers en fietsers meetellen als slachtoffers), niaar met een handjevol coureurs op speciaal beveiligde banen, met eenrichting verkeer, etc. Jullie dodental ligt verhou dingsgewijs zeker 1000 keer zo hoog als in liet gewone verkeer. Daarom moet ik ook een beetje schamper lachen als ik de klach ten van de coureurs hoor over „onvoldoende veiligheidsmaatrege len". Er hadden meer brandblus- apparaten langs het circuit moe ten staan, meer brandweerauto's, meer brandweermannen, en min der branden. Tja, dat zou ideaal zijn natuurlijk, maar het klinkt wel als de klacht van de man die een molotov.cocktai! in lie kruit huis wierp, dat er bij snellere hulp minder belendende percelen afgebrand zouden zijn. Het lijkt mij heel wat logischer als de coureurs zelf eerst „wat gas te rugnemen". Als alle racewagens niet harder dan 70 km-uur kun nen rijden, blijft het wedstrijdele ment immers gelijk? Atletiekwedstrijden en wieler wedstrijden kunnen immers ook heel spannend zijn, a-1 zijn de snelheden daarbij nog beduidend langzamer dan 70 km-uur. De eer ste automobielwedstrijd werd op 20 april 1887 gehouden, over een afstand van 32 km, van Parijs naar Versailles en weer terug. Winnaar, lees ik in Guinness-re- cordboek, was Georges Bouton, wiens stoom-vierwieler een ge middelde snelheid van 26,09 km- uur haalde. De eerste echte wed strijd was die in 1896 van Parijs naar Bordeaux en terug. Winnaar Emile Levassor bereikte een ge middelde snelheid van 24,14 km- uur in zijn Fanhard-Levassor. Wie zegt dat die wedstrijden minder spannend waren dan de huidige? Of is de spanning recht evenredig met het aantal doden? We klagen toch ook niet als na de 10.000 meter-hardlopen nie mand halverwege dood is neerge stort? lijk, daar hoor je de mensen nooit over. En hoeveel hondmie alpinisten komen er riet om! Aan een touwtje boven de al- grond hangen,- waar is dat goed voor, vraag ik me wel eens ai. Is dat lekker? Bovendien brenga die ook altijd nog andere mensa in gevaar die erop uitmoeten on ze te redden". Ik zal hem missen, straks, In 1980, ons aller „Cruijff, Hendrik Johannes, econoom". Neem bij voorbeeld Rinus Israel, of van Beveren, of Piet Keizer, dzt zijn toch ook hele goeie voetbal- Iers, maar worden we ooit door hen opgeschrikt omdat ze wee: een affaire aan de hand hebben! De knie van Israel, het eontrnct van Jan van Beveren,, de zwijg zaamheid van Keizer en de affai re van Cruijff... Dat zijn zob beetje de bijpassende zelfstandig! naamwoorden bij hun namen, K laatste affaire-Cru ijff (gaar'" wel, gaat-ie niet?) is in mi formaat een Watergate-affalre optima forma.. Jaap van Praag speelt daarin de John Ehriichman. Met veel overtuiging meldt hij per tele foon uit Spanje dat Ajax nooit de bedoeling heeft gelial Cruijff ademloos toehorende vaars, weten allemaal dat niet waar is. Het lag in de bedot- ling Cruijff aan Barcelona lo ver kopen, er is alleen iets misge gaan, zoals ook de inbraak in het democratisch hoofdkwartier In liet Watergate-geliouw is mlsge Anton Witkamp van De Teli graaf lijkt me- de John Dean in de affaire: naaste vertrouweling van Jaap van Praag, met hem op weg naa,r Spanje voor het. afron den van zijn grote „siroop" Telegraaf van woensdagoc. Cruijff gaat toch naar Barcelona. Wie zéker weten dat het wel degelijk de bedoeling was Gnnjn te verkopen, zijn Henk van Dorp en Frits Barend van Vrij Neder land, die er maandagoohteiw vroeg achter kwamen dat OruU» toch verkocht zou worden. Nog juist bijtijds om het in Vrij Nederland te publiceren, dal woensdagochtend van de persen rolt, want een weekblad heeft nu eenmaal een grotere aanloopliW nodig, net als een jumbo Jot. Frits en Henk vormen de se naatscommissie in deze affnire. En wie zou Cruijff zelf eigewuj zijn? Is liij speelbal of balspeler. Ik denk het laatste, ik denk ru» hij de Nixon is in de atfaire, maar een Nixon die van zijn familie (bijtijds?) het lid op neus heeft gehad. Danny is ra - en Cor Coster, tja, Clor Coster is denk ik een nog altijd levend Eisenhower, die via de fan"»'- banden (Eisenhowers kleinzoon is tenslotte getrouwd met Nixons dochter) het wat al te doortas' tende paard Nixon-CnüJK toom probeert, te houden... NICO SCHEEPMAKER-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 10