FADRHONC EN VAN DER HART EENSGEZIND
ALLES MOET WIJKEN OM MONCHEN TE HALEN
STOPPER
WE ZOUDEN ONS DOOD
WE DAT NIET TEZAMEN
MOETEN SCHAMEN ALS
VOOR ELKAAR KREGEN
10
TWEE ELKAAR VOLSTREKT TEGENPOLIGE KAPITEINS VULLEN ELKAAR AAN
Sleutel
Leeuwen
Vermoeidheid
Uitslagen
Avontuur
NEDERLANDS
PAARD BOEKTE
SUCCES IN
OOSTENDE
Toernooien voor
voelbalj eisgd in
Kwadendamme
SPAWNING BIJ ZEILSTR1JD OM
WERELDTITEL OP VEERSE MEER
AUTOKERKHOF
BENZINEBAD
BEN PON IS
DE GROOTSTE
WATERGATE:
CRUIJFFIE
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 3 AUGUSTUS IWj
ZEIST De twee kapiteins aan
het roer van het Oranje-schip,
dat koers heeft gezet naar Mün-
chen, delen broederlijk een ka
mer in het KNVB-sportcentrum.
In bijna roerende eensgezind
heid roepen hun diepe keelstem
men om steun voor de zaak van
Oranje. Alles, maar dan ook al
les moet nu wijken voor het be
reiken van de eindronde van de
wereldkampioenschappen en
wie poogt die zaak te ondermij
nen of er twijfels over uit
spreekt krijgt bassend Hooge-
wonings bulldoggen tegenover
zich.
Fadrhonc en Van der Hart voe
len zich samen sterk. En wie er
over nadenkt komt tot de ont
dekking, dat deze twee volstrekt
tegenpolige mannen elkaar vol
komen aanvullen. Van der Hart,
de leeuwentemmer, en Fadrhonc
de klontjes-uitdeler in het voet
bal-circus, dat in München een
klinkende eenheid moet zijn.
Beiden zijn veranderd. Cor van der Hart heeft zijn opinie over doctor Frantisek Fadrhonc duidelijk herzien. Nimmer eerder
kwamen woorden over zijn lippen als: „Ik heb nog nooit zo prettig gewerkt als met deze man. Hij zegt: ik wil Corrie brengen.
En dat kan hij. Een man met zoveel ervaring opzij schuiven heeft geen zin. En al dat gezeik over twee kapiteins op één schip
is gewoon onzin. Wij zullen het samen klaren. De spelers zullen ook gaan merken dat wij het volkomen eens zijn. Fadrhonc
heeft de supervisie, maar tussen ons bestaat geen enkel misverstand. Het zou een schande zijn als het Nederlands elftal niet in
Duitsland zou komen. Daar gaat het om. Al het andere is niet belangrijk".
Fadrhonc, de onzekere, die door spelers werd gemanipuleerd, die heen en weer zwalkte tussen zijn karakteristieke zachte
aanpak en de harde lijn, waarvan hij wist dat hij die moest volgen, is blij met Corrie van der Hart. „Ik wil Corrie brengen, zoals
ik ook Joop Brand heb gebracht, zoals ik ook Wietze Veenstra, Henk Warnas, Nico Rijnders, André van der Ley heb gebracht.
Ik wil een tegenprestatie leveren voor hetgeen ik door voetballen heb bex-eikt. Ik wil iets terug doen en niet mijn zakken vullen
of de zaak chanteren zoals anderen doen. Ik wil op een nette manier iets voor voetballen blijven betekenen, zoals voetbal zoveel
voor mij heeft betekend in al die 25 jaar die ik zonder schandalen in het Nederlandse voetbal heb mogen werken".
Van der Hart, de pragmaticus, heeft ook bewondering gekregen voor Fadr
honc. Hij uit dat op zijn eigen manier, vertaald in zijn eigen denkwereld: „Bij
Go Ahead is in de loop van de jaren voor drie miljoen gulden aan spelers ver
kocht, die hij allemaal heeft opgeleid. Maar hij heeft er geen cent van in zijn
zak. Bij Willem II ligt een miljoenencomplex, dat in zijn tijd als trainer daar
werd gebouwd. Dit is een goudeerlijke man". Fadrhonc: „Als ik mijn gezin
kan onderhouden ben ik tevreden. Honderdduizend gulden salaris vragen, ter
wijl ik het helemaal niet nodig heb, is tegen mijn karakter. Ik ben daarvoor
te veel aan het voetbal verplicht".
zijn we sterk genoeg voor. We moeten
die zaak met de Belgen nu eens een
keer op sjieke manier afmaken".
fcoe iedereen bereid gevonden om mee
te werken. Als ik Jaap van Praag
hoor praten weet ik zeker, dat het
ook met Ajax helemaal- goed .--zit.
Heus, de jongens willen wel. Ze voe
len, dat ze iets nieuws kunnen mee
maken".
Ambitie zetelt naast adeldom in dat
- KNVB-sportcentrum. De gewiekste
Amsterdammer Van der Hart en de
vaderlijke Tsjech Fadrhonc staan
voor de taak het Nederlands elftal
naar München te loodsen. Minder
kan niet, maar de belangen van de
spelers, de clubs en de bond lopen
bepaald nog niet parallel. De leeuwen
van Zeist zullen dat voor elkaar moe-
ten krijgen. En ze zullen geluk nodig
I hebben. Er is een complex aan obsta-
kels te bedenken, die kunnen verhin-
deren dat Oranje volgend jaar niet in
München staat of er wel staat, maar
- gezien de finale in Belgrado een
uitgebluste, moe-geconcentréerde. af
gedraaide troep voetballers blijkt te
zijn.
Van der Hart: „Dat is vooral een
geestelijke kwestie. Wij moeten nu al
met spelers gaan praten en duidelijk
maken dat er volgend jaar mensen
klaar moeten staan, die er alles voor
willen doen. Het is voor het Neder-
landse voetbal en dus ook voor die
jongens hun broodwinning te belang
rijk om er niet iets extra's voor te
doen- Dat besef moeten wij ze bij
brengen. We gaan daarom nu bij de
trainingen van de clubs kijken en
praten met de jongens. Maar je
merkt het nu al: de jongens zijn
ermee bezig. Er wordt in de clubs
over gepraat. Iedere speler wii er bij
zijn. Nee- ik geloof wel, dat de ploeg
volgend jaar gemotiveerd aan de start
zal staan. Ze weten het: nu wordt liet
pa-s echt interessant".
Waarbij dan al veel dingen zijn
geconstrueerd om te voorkomen dat
de vermoeidheid al te groot zal zijn.
De belangrijkste kwalificatiewedstrij
den (België, Noorwegen, IJsland) lig
gen vroeg in het seizoen: Ajax-Feye-
noord ligt vroeg in het seizoen: met
de clubs zijn duidelijke afspraken ge
maakt. maar er is toch veel nóg
onzeker. Een voetballoze periode in
de winter, waardoor de competitie
langer loopt, kan al catastrofaal zijn.
De Europa-Cupfinales liggen ver in
mei. terwijl in juni de WK-zaak op
volle toeren gaat draaien en alle le
veranciers va.n Oranje-klanten geacht
moeten worden ver te kunnen komen
in de EC-toernooien. Allemaal facto
ren. die de technische staf van de
KNVB niet in de hand heeft. Van
daar: „We moeten geluk hebben-'.
Waarbij er clan gemakshalve maar
van worclt uitgegaan, dat Nederland
jnrerdaad de eindronde haalt. Afgere
kend moet nog worden met IJsland,
Noorwegen en België. En vooral dat
duel met de Belgen kan nog een
-pijnlijke zaak worden. Van der Hart:
..België moet niet worden onderschat.
In Nederland is men geneigd dat te
doen, omdat de Belgen in de Europa
Cup niet veel presteren. Maar op een
bepaalde manier is dat ook in hun
voordeel. De spelers kunnen zich hele
maal concentreren op het nationale
elftal, terwijl het hij ons juist ander
som is. Vergis je niet in de Belgen. In
de laatste acht interlands die ze speel
den, en daar waren toch stevige te
genstanders bij, hebben ze geen doel
punt meer tegen gehad. Dat is toch
veelbetekenend. Wat niet wil zeggen.
dat we bang voor ze behoeven te zijn-
We moeten ons eigen spel proberen te
spelen en laten cle Belgen zich nu
maar eens aan ons aanpassen. Daar
Steun is daarvoor nodig, vinden de
bondscoaches. „Het pubüek moet vol
ledig achter het Nederlands elftal
staan. Het is nu of nooit. Natuurlijk
zullen er wel eens fouten worden
gemaakt, maar we moeten het doel
nooit lüt het oog verhezen. De basis
voor de steun door het publiek moe
ten we leggen tegen IJsland en Noor
wegen. Dan moeten we uitslagen ma
ken. We moeten het Nederlandse pu
bliek warm zien te krijgen voor de
zaak van het Nederlands elftal. Als er
ooit een kans is om in de wereldkam
pioenschappen te spelen is het nu wel.
Wat een impuls zou daarvan uitgaan
voor het Nederlandse voetbal. Het
zou een nationale ramp zijn als we
het niet haalden. Daarom moét ieder
een erachter staan.
„Als wij Fadrhonc en ik zo
met zijn tweetjes erover praten knV
gen we de kriebels al- zo van: als het,
nou toch eens zou lukken, dan is het
voethal voor jaren onder de pannen.
En juist die kriebel moeten we zien
over te brengen op de spelers en
daardoor op het publiek. We moeten
demonstreren, dat we er alles voor
willen doen om in München te ko
men. We kunnen ons nu geen slechte
interlands meer permitteren. Dat zou
de sfeer bederven. Alles moet opzij
voor München en gelukkig is tot nu
A.jax' bereidheid om mee te werken
is van grote betekenis. De Europese
kampioen is de spil waar heel de
Oranje-zaak om draait. Niet alleen
vormen Cruijff en Keizer voor de
bondscoaches de sleutel naar de spe
lersgroep, ook technisch en tactisch
staat of valt Oranje met Ajax.
Van der Hart: „Ajax vormt de kern.
maar dat wil niet zeggen dat je
steeds maar heel Ajax de wei in kunt
sturen. Het speltype van Ajax zal
echter ook het speltype van het Ne
derlands elftal worden. Dat kan ge
woon niet anders, maar je mag geen
risico nemen er kan zich van alles
voordoen en dus moet er in feite
een schaduwelftal worden opgebouwd.
Zonder risico's te nemen moeten an
dere jongens in dat spel worden inge
bouwd. Ze moeten maar laten zien
wat ze kunnen en proberen zelfbewust
zich in dat Ajax-pat.roon in te leven.
Er is rond de Ajax-kern heus nog wel
wat te experimenteren. Dat had ook
moeten gebeuren in de interlands te
gen Oostenrijk en Spanje, maar dat is
allemaal achter de rug. Daar praten
we niet meer over".
getrokken. Fase 1 is de kwalificatie
en daarop wordt nu 'alles geconcen
treerd. Op 1'9 november zitten de bij
Oranje betrokken clubs weer in Zeist
om de rest van de -voorbereiding
(fase 2) te bespreken. Van der Hart:
„We hebben onze voorstellen al klaar,
maar we willen er gewoon nog niet
over praten zolang we nog niet weten
of we de eindronde hebben gehaald,
Begin januari wordt dan de poule
indeling bekend en kunnen we onze
tegenstanders gaan bekijken. Eerst
echter moeten de krachten worden
gebundeld om zo ver te komen- Heel
Nederland moet er achter staan. Dan
pas kunnen we cüt avontuur tot een
„oed einde brengen. Over de wereldti
tel wil ik niet praten, maar die ein
dronde moeten we nu toch eens kun
nen bereiken. We zouden ons dood
moeten schamen als we dat niet met
z'n allen voor elkaar kregen... Er
wordt in elk geval hard aan gewerkt".
De laatste- kreet werd acht keer gebe
zigd in het gesprek op Zeist, zodat
ook op dat stuk de twijfels, weg
moeten wezen...
ARNHEM:-de Spaanse voetbalclub FC
Barcelona Js met trainer Rinus Mi-
chels neergestreken in het sportcen
trum Papendal bij Arnhem, om zich
voor te bereiden op de Spaanse com
petitie. Op de foto Michels met zijn
spelers tijdens de looptraining.
•,Er is ons ook venveten, dat we te
weinig naar aanstaande tegenstanders
gaan kijken. Nou. West-Duitsland-Bra-
zillë was het bekende recept: de zaak
samenpersen op een klein veld en dan
snel combineren; onherroepelijk wor
den er dan fouten gemaakt, waaruit
doelpunten ontstaan"- En Fadrhonc
vult aan: ,.Dc reis van de Brazilianen
door Europa was pure bluf. Ze wilden
laten zien, dat ze het spel op de
vierkante meter allemaal nog beter
konden uitvoeren dan vroeger. Iets
nieuws hebben ze niet laten
zien...".
Voor Oranje is echter het plan a.l
Ralley-crosser De Rooy
DEN HAAG De sportcommissie
van do KNAC heeft de Nederlandse
ralley-crosser Harry de Rooy hangen
de een nader onderzoek voorlopig ge
schorst. Dit naar aanleiding van on
sportief rijden tijdens een wedstrijd
in het Belgische Opgrimbie. De Rooy
zal daardoor zondag niet kunnen uit
komen in de finale van het internatio
nale kampioenschap rallycross, dat in
Valkenswaard wordt gehouden.
OOSTENDE Het komt niet vaak
voor dat een Nederlandse stal een
hoofdnummer wint op een van de
Belgische banen. Zondag werden
zuiderburen in Oostende echter
rast. White Clover van Baron van
Tuyn won nog vrij gemakkelijk het
hoofdnummer van het programma
voor die dag, namelijk de Prijs Ba
ron Braun, een liordenren over 3500
m met als prijs voor de winnaar Bfr.
275.000,-. Bij de aanvang van de wed
denschappen stond White Clover 10/1
genoteerd, een hoge notering, die door
wat Hollandse enthousiastelingen te
rug liep naar 7/1. Gerust kan worden
gezegd dat de Belgen White Clovci
geheel over het hoofd hadden gezien:
zijn succes op 9 juli over 3200 n
werd goed genoemd, maar moest niet
worden overschat.
White Clover won gisteren met
lengten van Meteor- ook een van de
outsiders, waarna de grote favoriet
Magie Range op nog eens 8 lengten
derde werd. Dat de vreugde in stal
Riem groot was behoeft geen betoog.
White Clover werd zeer tactisch gere
den door jockey Henk v. d. Kraats.
Eerder op de middag zag het er i
uit dat ook Heros voor een Neder
lands succes zou zorgen, hij eindigde
op 2 lengten van de winnaar Trendy
Clare als derde. Jammer was het dat
in het hoofdnummer een van de kans
hebbers Prince Tabou, kwam te val
len, hij brak een been 'en moest
worden afgemaakt. Prestas, die in dit
zelfde nummer slecht van start ging
en vele lengten verloor kwam goed
terug, hij zal ongetwijfeld nog van
zich doen spreken. Ofschoon bijna
elite rendag een paar hoog genoteerde
nummers telt wordt er aanstaande
zendag een vajn de allerhoogste prij
zen betwist namelijk de Prix du Presi
dent et Madame Dugniolle, een ren
ter herinnering aan een van de grote
hervormers van de renbaan Welling
ton, nog altijd een van de mooiste
hanen van het vasteland. De hoofd
prijs is hier ƒ45.000,- voor de (vin-
naar. De belangstelling van de .buiten
landse eigenaren is niet gering. In
verband met verklaren van de rouw
gelden staat het aantal starters nog
niet vast. Aangenomen mag worden
dat er een internationaal veld aan de
start zal verschijnen met een aant
jockeys van klasse.
KWADENDAMME De jeugdcoi..
missie van de voetbalvereniging Kwa
dendamme houdt zaterdag aanstaande
een toernooi voor A- en B-junjoren.
De deelnemende verenigingen ziju: Ar-
nemuiden, Cortgene, Krabbendijke,
Hoedekenskerke, Volharding uit Ove-
zande en Kwadendamme. De wedstrij
den duren tweemaal 10 minuten (zon
der rust). Het toernooi begint om 10
uur en de laatste wedstrijden begin
nen om 1.0 over 5. Er wordt zowel hij
de A- als bij de B-junioren een halve
competitie gespeeld.
Zaterdag 11 augustus houdt de actieve
jeugdcommissie van Kwadendamme
een toernooi voor C- en D-pupillen. De
deelnemende verenigingen zijn: Krab
bendijke, Rillandia, 's-Heer Arendsker-
lce. Volharding uit Ovezande, Hans-
weertse Boys en Kwadendamme-
VEERE De Engelse Cadetzellers
Nigel Barrow en Geoffrey Grimes
hebben zich donderdag op liet Veerse
Meer flink naar voren gewerkt in het
klassement voor de wereldtitel in hun
klasse. Zij wonnon de morgeiiwed-
strijd en bereikten in de middagrace
een derde plaats, na tot op het laatste
rak eerste te hebben gelegen. Zij
bezetten nu in de rangschikking dc
derde plaats achter de Joegoslaaf Ma-
jic en de Engelsman Owen. De Pool
Kryzysztof zakte door tweemaal ne
gende te worden naar de vijfde plaats
in het klassement.
Het zit Owen bij het verdedigen van
zijn wereldtitel t.ot. nu toe niet mee.
In beide wedstrijden lag hij donder
dag aanvankelijk aan kop, maar tel
kens viel hij terug, 's Morgens werd
hij vierde. Ook 's middags, toen de
wint eindelijk aanwakkerde, leek hij
met een 3e plaats genoegen te moeten
nemen achter zijn landgenoot Batnrow
en de Joegoslaaf Majic, maar in het
laatste rak werd de volgorde van de
uit deze drie zeilers gevormde kop
groep danig veranderd.
Uiteindelijk won de Joegoslaaf,
Owen werd fcooh nog tweede,
Barrow zakte naar de derde plaats.
De Belgen Winters en Goemans deden
het ook donderdag weer uitstekend.
De Belgische kampioenen, die vorig
jaar tweede werden in de wereldkam
pioenschappen, legden beslag op een
tweede en een vierde plaats, hoewel
ze in de middagrace vanaf een tweede
plaats terugzakten. Zij staan nu op de
vierde plaats in het klassement. De
Nederlanders hebben hun draai ook
gevonden: de gebroeders van Leeuwen
werden derde en achtste en staan ook
achtste in de rangschikking. Zij moes
ten toch hun landgenoten Marieke en
Karei Bos de zevende plaats laten.
Deze equipe bereikte een zesde en
een vijfde plaats. Vooral 's middags
weerden ze zich geducht door zich
vanuit het; midden van het veld bij de
kopgroep te zeilen. Daarbijgingen zij
ook de twee Poolse combinaties voor
bij. die nu nog boven hen in het.
klassement staan.
Beste Gijs, tot mijn grote op
luchting heb je de Grand Prix
van Zandvoort overleefd, zodat ik
je nog steeds kan blijven toespre
ken. Je zult het met mij eens zijn
dat je zondag weer behoorlijk
gemazzeld hebt. want wat Roger
Williamson is overkomen, had
jou ook kunnen overkomen. Je
kan wel zeggen dat je heter en
voorzichtiger rijdt dan hij. maar
tegen een klapband zou jij toch
ook niet opgewassen zijn, zoals
trouwens veel betere coureurs
dan jij (wereldkampioenen bij
voorbeeld) op het circuit om het
leven zijn gekomen, de ene keer
omdat er iets aan hun wagen
mankeerde, de andere keer om
dat zij de bocht uitvlogen.
Neem hijvoorbeeld Emerson
Fitlipaldi, die vorig jaar de we
reldtitel behaalde en dus heus
wel sturen kan. Hij knalde in
Zandvoort tijdens de training te
gen de vangrails, omdat zijn
voorwiel was afgebroken. Dat is
niet gering! J.k rijd al 12 jaar
auto, maar mijn voorwiel is nog
nooit afgebroken, terwijl ik mijn
auto's toch uit de goedkopere
prijsklasse betrek. En wat lees ik
over Ronnie Peterson, die lange
tijd op kop lag? Hij kreeg pro
blemen met zijn versnelling van
één naar twee, en daarna werd
zijn motor „opgeblazen"!
Trouwens, jouw toerental zakte
soms met 1000 toeren tegelijk,
om dan plotseling weer op volle
toeren te komen. Dat lijkt me
ook een hele handicap bij een
gemiddelde snelheid van zo'n 180
km per uur, of vergis ik mij
daarin?
Er waren 13 uitvallers in deze
Grand Prix en 10 aankomers. In
Silverstone vielen er na het be
kende ongeluk al acht rijders uit
na de eerste ronde. Er werd
opnieuw gestart met 18 wagens,
waarvan er 13 de finish haalden.
Lees je het uitvoerige verslag
van deze race in het Engelse blad
Motor, dan blijkt het. een grote
litanie te zijn over mankementen.
Je krijgt het gevoel dat een ver
slaggever met een zelfde verhaal
zou terugkomen als je hem naar
een autokerkhof stuurde. De
mankementen ontlopen elkaar
niet veel, het enige verschil is dat
de auto's op het autokerkhof stil
staan en die op een circuit met
snelheden van ruim 200 km per
uur rondrazen, met aan boord
een echtgenoot, zoon, vader, min
naar, overspelpleger of allemaal
tegelijk...
Neem nou jezelf. Ik hoorde dat
je in de wagen waarmee je zon
dag reed, nog geen vijf trainings
ronden had kunnen rijden, omdat
er aldoor iets aan mankeerde.
Dan was dit stuk, dan weigerde
dat, dan mankeerde er weer iets
anders aan. Tonio Hildebrandt
heeft ons op de televisie uitge
legd dat jullie achterover liggen
Voor mij is de grootste m-
reur die Nederland ooit «S
heeft nog altijd Ben Pon
palmares telt één grote Gr?'
Prix-overwinning, mijns' inr>'
de grootste die een coureur
behalen: hij stopte namelijk irt
hij nog leefde! Na het ongéiuK
Zandvoort heb ik hem opiate-
en gevraagd waarom hij indenk
gestopt is.
„Ten eerste ben ik nooit
fessional geweest, zoals Gijs
is natuurlijk een groot verschr
In 1968 ben ik. nogal vrij hw
gecrashed. Dat was niet de m,i>
keer, ik ben al zes of zeven li»
gecrashed, maar het was well
eerste keer buiten mijn el»,
schuld. Kijk, elke racer crS
een aantal keren. Je m0et
liet geluk hebben dat het op «x
moment gebeurt dat je niet n
hard gaat en als je wel hard g»
dan moet je het geluk hehte,
dat je goed de railing in r„.
Elke racer weet dat. Het is h»
eigen wil, hij verdient goed Ed
en vindt het daarbij erg mlolm
om te doen".
Ben Pon stopte dus bijtijds a
gooide het over een andere ba-
hij ging kleiduiven schieten
groot succes. In München' to
hij samen met' Swinkels onze
tegenwoordiger op de Olympic-
Spelen in dat onderdeel „skeet'
Een „kleiduif" is een aardetver'-
vliegende schotel die door tï-
a.pparaat worclt weggeschoten
waarna de kleiduivensehieter
acht. wordt het lieve dier in
vlucht kapot te schieten.
„weidelijke" jacht dus. Geelt te
lcleiduivenschieten je nu een zéi-
de kick als het racen?, heb I-
Ben Pon gevraagd.
„Het is wel iets heel andes
Een wedstrijd duurt twee dar®
elke ronde is dan wel spanner/
maar het is bepaald niet hetzell'
de als racen. Ze kunnen bijvoor
beeld niet terugschieten!", m-<-
hij het racen nog steeds? Was rij
in Zandvoort afgelopen m
dag?
„Ik was er wel ja, maar ik heb
het ongeluk niet gezien. Ik mis
het racen af en toe wel, maar i>
eerste jaren was dat sterker da
tegenwoordig, het wordt steeds
minder. Gijs heeft zondag ver
domd goed gereden, ik kan nis
heel goed voorstellen dat nar'
dat een kick gegeven heeft. Toch
lekker, denk je clan".
Hij vindt de ophef die- over te
Dngeluk gemaakt is irreëel, Jt
gaat er als coureur vrijwillig h,
je wil het zelf. Het worclt pis
verschrikkelijk als je uit i-
bocht het publiek in vliegt, di:
zou pas slecht zijn. Maar zolang
dat niet gebeurt, lean je allee
maar zeggen: verdomd jammer!
Autoracen is trouwens niet de
enige sport waarbij doden valles
Bobsleeën is ook levensgevaar-
In een ba-d met 250 Hter hoog
waardige benzine. Wil je nu echt
dat wij dit allemaal serieus ne
men, als „sport" beschouwen en
met je in discussie gaan over de
vraag of het gewone weeleend-
verkeer niet minstens zo gevaar
lijk is, zoals je in AVRO's Televi-
zicr Magazine suggereerde? Van
wege de 15 doden die elk week
einde oplevert? Waarom verge
lijk je wat jullie doen met het
verkeer, en niet met andere spor
ten? Je moet daarbij natuurlijk
wel de verhoudingen in liet oog.
houden. Jullie draaien met hoog
uit een paar honderd man in
kringetjes rond, terwijl er in Ne
derland meer dan 2 miljoen per
sonenauto's op de been zijn.
De eerste race-dode viel dit
jaar op 18 februari, nu, vijf en
'een halve maand later, is het
totaal opgelopen tot elf. Stel dat
het totaal voor dit jaar, in dit
tempo, oploopt tot 20, dan blij
ven jullie inderdaad onder het
totale aantal verkeersslachtoffers
in Nederland, dat ongeveer 3000
bedraagt- Maar dat verkeer gaat
de hele week door. dag in dag
uit, 's ochtends en 's avonds,
terwijl jullie alleen, enkele uren
in cle weekeinden racen en dan
niet met een totaalaantal van
ruw geschat drie miljoen voertui
gen (terwijl ook nog alle voet
gangers en fietsers meetellen als
slachtoffers), niaar met een
handjevol coureurs op speciaal
beveiligde banen, met eenrichting
verkeer, etc.
Jullie dodental ligt verhou
dingsgewijs zeker 1000 keer zo
hoog als in liet gewone verkeer.
Daarom moet ik ook een beetje
schamper lachen als ik de klach
ten van de coureurs hoor over
„onvoldoende veiligheidsmaatrege
len". Er hadden meer brandblus-
apparaten langs het circuit moe
ten staan, meer brandweerauto's,
meer brandweermannen, en min
der branden. Tja, dat zou ideaal
zijn natuurlijk, maar het klinkt
wel als de klacht van de man die
een molotov.cocktai! in lie kruit
huis wierp, dat er bij snellere
hulp minder belendende percelen
afgebrand zouden zijn. Het lijkt
mij heel wat logischer als de
coureurs zelf eerst „wat gas te
rugnemen". Als alle racewagens
niet harder dan 70 km-uur kun
nen rijden, blijft het wedstrijdele
ment immers gelijk?
Atletiekwedstrijden en wieler
wedstrijden kunnen immers ook
heel spannend zijn, a-1 zijn de
snelheden daarbij nog beduidend
langzamer dan 70 km-uur. De eer
ste automobielwedstrijd werd op
20 april 1887 gehouden, over een
afstand van 32 km, van Parijs
naar Versailles en weer terug.
Winnaar, lees ik in Guinness-re-
cordboek, was Georges Bouton,
wiens stoom-vierwieler een ge
middelde snelheid van 26,09 km-
uur haalde. De eerste echte wed
strijd was die in 1896 van Parijs
naar Bordeaux en terug. Winnaar
Emile Levassor bereikte een ge
middelde snelheid van 24,14 km-
uur in zijn Fanhard-Levassor.
Wie zegt dat die wedstrijden
minder spannend waren dan de
huidige? Of is de spanning recht
evenredig met het aantal doden?
We klagen toch ook niet als na
de 10.000 meter-hardlopen nie
mand halverwege dood is neerge
stort?
lijk, daar hoor je de mensen
nooit over. En hoeveel hondmie
alpinisten komen er riet om!
Aan een touwtje boven de al-
grond hangen,- waar is dat goed
voor, vraag ik me wel eens ai. Is
dat lekker? Bovendien brenga
die ook altijd nog andere mensa
in gevaar die erop uitmoeten on
ze te redden".
Ik zal hem missen, straks, In
1980, ons aller „Cruijff, Hendrik
Johannes, econoom". Neem bij
voorbeeld Rinus Israel, of
van Beveren, of Piet Keizer, dzt
zijn toch ook hele goeie voetbal-
Iers, maar worden we ooit door
hen opgeschrikt omdat ze wee:
een affaire aan de hand hebben!
De knie van Israel, het eontrnct
van Jan van Beveren,, de zwijg
zaamheid van Keizer en de affai
re van Cruijff... Dat zijn zob
beetje de bijpassende zelfstandig!
naamwoorden bij hun namen, K
laatste affaire-Cru ijff (gaar'"
wel, gaat-ie niet?) is in mi
formaat een Watergate-affalre
optima forma..
Jaap van Praag speelt daarin
de John Ehriichman. Met veel
overtuiging meldt hij per tele
foon uit Spanje dat Ajax nooit
de bedoeling heeft gelial Cruijff
ademloos toehorende
vaars, weten allemaal dat
niet waar is. Het lag in de bedot-
ling Cruijff aan Barcelona lo ver
kopen, er is alleen iets misge
gaan, zoals ook de inbraak in het
democratisch hoofdkwartier In
liet Watergate-geliouw is mlsge
Anton Witkamp van De Teli
graaf lijkt me- de John Dean in
de affaire: naaste vertrouweling
van Jaap van Praag, met hem op
weg naa,r Spanje voor het. afron
den van zijn grote „siroop"
Telegraaf van woensdagoc.
Cruijff gaat toch naar Barcelona.
Wie zéker weten dat het wel
degelijk de bedoeling was Gnnjn
te verkopen, zijn Henk van Dorp
en Frits Barend van Vrij Neder
land, die er maandagoohteiw
vroeg achter kwamen dat OruU»
toch verkocht zou worden.
Nog juist bijtijds om het in
Vrij Nederland te publiceren, dal
woensdagochtend van de persen
rolt, want een weekblad heeft nu
eenmaal een grotere aanloopliW
nodig, net als een jumbo Jot.
Frits en Henk vormen de se
naatscommissie in deze affnire.
En wie zou Cruijff zelf eigewuj
zijn? Is liij speelbal of balspeler.
Ik denk het laatste, ik denk ru»
hij de Nixon is in de atfaire,
maar een Nixon die van zijn
familie (bijtijds?) het lid op
neus heeft gehad. Danny is ra -
en Cor Coster, tja, Clor Coster is
denk ik een nog altijd levend
Eisenhower, die via de fan"»'-
banden (Eisenhowers kleinzoon
is tenslotte getrouwd met Nixons
dochter) het wat al te doortas'
tende paard Nixon-CnüJK
toom probeert, te houden...
NICO SCHEEPMAKER-