JAN DE VOS VERRASSEND WINNAAR VAN AUTORALLYCROSS IN GOES Slachtoffer van sportief gedrag Monza-circuit Schalkwijk zegevierde in 250cc op kampioenscross wan Uitlaat Weer doden op FIN LAENSIVUORI WON OP NIEUW ZANDVOORI cW DICK VAN 'TWESTENDE BEHEERSTE WEDSTRIJD, UIT DE BAAN: MAAR RAAKTE IN FINALE Wanklank Fel gevecht Moeilijkheden In de lucht Protest werd Jan de Rooy fataal in rallycross mams} 14 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 9 JULI 1973 kwam ais eerste Nederlander aan Behalve een spannende en serieuze kant heeft de autocross-sport ook z'n grappige zijde, getuige deze foto van de cross in Goes. GOES De mensen die zaterdagmiddag' tot het laatste moment in Goes naar de autorallycross bleven kijken hebben waar voor hun geld gekregen. In de allerlaatste ronde van de laatste finale (boven 1300 cc) gebeurde het: de grote BMW van Dick van 't Westende, die alle drie de manches met groot machtsvertoon' had gewonnen, raakte buiten de baan en een verraste Jan de Vos scheurde met zijn Cortina naar de eerste plaats. Daarvoor hadden ook de andere finales het nodige vuurwerk opgeleverd. heden met zijn NSU. Hij moest voort durend met een hand rijden vanwege hetzelfde probleem dat ook Betsie van 't Westende had. De wagen schoot telkens uit de versnelling en hij moest ook in de manches zes ronden lang met één hand sturen, de andere had hij nodig om de versnellingspook vast te houden. Niettemin won hij de fina le voor de snelle Daf van Lex de Goede. De Goese Daf-rijder kon bij de start niet goed wegkomen en dat had hem ook in de manches al parten gespeeld. Hij bekeek de zaak echter goed: bij het dringen na de start lette hij scherp op en stuurde zijn Daf van achter de snelle starters in een gat en wist zich zo naar voren te werken. In de laatste manche werd hij zo winnaar door na een spectaculaire hun pikzwarte Opel Kadet.ts aan de kant: zij krijgen van een garage twee NSU 1200 TT's en worden daarmee directe concurrenten van Van de Bos- se. Woeste Willem Plomp heeft van een andere garage een Alfa Romeo toegezegd gekregen en hij hoopt, dat die nog dit jaar gereed is. Er zit dus wel het één en ander in de lucht, te meer omdat van de winter wel weer het één' en ander aan de wagens zal worden veranderd. Toch blijft het rallycrossgebeuren zich in een sportieve sfeer ontwikke len. Een paar voorbeelden: 'Woeste Willem' werd gediskwalificeerd toen hij in één van de manches met Kees van Hoorn in aanraking kwam en buiten de baan terecht kwam. Willem legde de zaken voor aan de jury (dat was hij trouwens aanvankelijk heie eigenlijk de eerste plaats dit race nog net Etienne Tieleman in zijn maal niet van plan „het gaat tenslotte Het was bijna een dubbele overwin ning voor de familie Van 't Westende geworden: in de kleinste klasse (tot 1000 cc) reed Betsie haar kleine BMW 700 naar een eerste plaats. Ko van de Bosse werd winnaar van de finale 1000-1300 cc. Niemand had er eigenlijk nog opgere kend dat de overwinning in de grote klasse niet naar Dick zou gaan. Zijn 205 pk monster brulde telkens meteen na de start tussen liet gedrang uit en bereikte als - eerste de bocht na het rechte stuk. 6 ronden lang vergrootte Dick daarna zijn voorsprong met keu rig strak rijden, dubbelde achterblij vende tegenstanders en finishte drie maal als eerste. Ook in de finale leek het. daar op uit te draaien. Hij nam zijn bekende run én begon uit te lopen. Jan de Vos draaide op de tweede plaats naar een tweede plaats. Maar Dick kreeg er duidelijk zin in en ging steeds harder rijden, wilde Henk Keesman inhalen maar raakte daarbij buiten de baan en bleef daar staan. Hij werd eigenlijk het slachtof fer van zijn sportiviteit: de linten waaTmee de baan was afgezet raakten vast achter zijn kofferdeksel. „Ik had wel door kunnen rijden, maar dan had ik de hele zaak losgetrokken", zei hij na afloop. Zodoende kon De Vos hem voorbijsteken. Van de ver rassing bekomen baancommissarissen schoten toen toe en maakten de BMW los, die net voor de Ford van Jan de fraaie Fiat 124 te kloppen, Maar finale lukte dat niet. Van de Bosse had zijn tactiek door en nam na de start de kop en ging zijn voorsprong uitbouwen. De Groene moest eerst nog de Fiat van Kees Rovers voorbij voor hij op jacht kon gaan naar de NSU en toen was het. gat al te groot. Toch was Van de Bosse er duidelijk niet genist op: hij bleef er hard aan trekken en keek telkens om of de Daf a.1 in zijn kielzog zat. De Groene werkte hard en liep inderdaad wat in, maar hij haalde het toch niet. Adrie van de Does eindigde als derde na een rondenlang gevecht met zijn mede- Rijke de baan opschoot en toch nog tweede werd. 'Woeste Willem' Plomp werd vierde en Henk Keesman werd vijfde. De finale van de klasse tot 1000 cc leverde een fel gevecht op tussen Betsie van 't Westende en Evert van der Kuyl uit Yerseke. Betsie nam VW-rijders Piet Gunst en Jan Verbart, meteen de leiding, maar nog in de die later uitviel. Gunst reed een ronde eerste ronde stuurde Van der Kuyl te weinig, hij verliet na Van de Bosse het terrein en dat was duidelijk te! vroeg. Zodoende werd Kees Rovers vierde. Veel rijders, die toch eerste plaatsen haalden kwamen niet in de finale: van de 76 deelnemers reden er maar zes tien in de finale. Ónder hen was bijvoorbeeld Tony van Idere uit 's- Gravenpolder, die tweemaal een prachtige race reed. maar in de eerste manche met zijn Autobianchi langs de kant bleef staan door moeilijkheden met de gasoverbrenging. Ook Tdele- mans en Fred den Doel der (evenals zijn broer met Simca-Tapie) uit Axel haalden het niet ondanks goed rijden. zijn Skoda naar de eerste plaats. Bij de booht naar het rechte stuk gaf hij echter teveel ruimte en Betsie rea geerde prompt: binnendoor schoot zij naar de kop. In het terrein waren enkele diepe puttén ontstaan en bij iedere bons schoot het BMW-tje uit de versnelling. Zodoende kwam de Skoda telkens vlak achter Betsie te hangen maar zij hield het gat goed dicht en won. Jan de Jonge (Simca) leverde slag met Adrie den Doelder om de derde plaats. De benzineleiding van de Simca van den Doelder raakte echter verstopt en hij moet opgeven. Achter dit geweld draaide Ad Remijn- se uit Middelburg met een niet hele maal soepel rijdende NSU naar de vijfde plaats: Ko van de Bosse liad ook al moeilijk- PeterKrijger, die als veeboer in de Poel 'terreinrijdend' als het ware doorlopend traint voor rallycrosses, en zijn broer Dick zetten volgend jaar om de lol") en met Van Hoorn er bij kwam men tot de conclusie dat er toch twee kanten aan de zaak zaten. Willem reed aan de binnenkant de booht in en Van Hoorn, die dus buiten de 'ideale lijn' zat stuurde wat te snel naar binnen en drukte Plomp de baan uit. De zaak werd toen gere geld met strafpunten voor Willem, zijn diskwalificatie verviel en iedereen was tevreden. Een ander voorbeeld: toen Jan de Vos zijn accu verloor zorgde Rijk, 'stalbaas' van directe concurrent Dick van 't Westende een andere accu. Later zou dat Van 't A'ALKENSWAARD (ANP) Door toewijzing van een protest aan de Oostenrijker Franz Wurz is Jan de Rooy zondag in Valkenswaard de overwinning in de wedstrijd om het open Nederlands kampioenschap rally cross ontgaan. Door dit resultaat heeft De Rooy nog maar een kleine kans in de laatste race op 5 augustus de Zweedse Saab- rijder Stig Blomqvist in het algemeen klassement te passeren. Of het zover komt, moet overigens ernstig worden betwijfeld, want De Rooy, die rijdt met een Daf, was over de toewijzing van het protest (hij zou Wurz van de baan hebben- geduwd) zeer ontstemd en dreigde zijn licentie in te sturen. De Rooy kan op zijn beurt nog pro testeren bij de KNAC. De overwinning was zondag nu voor Blomqvist met een tijd van 5-02.0, Wurz (Volkswa gen) werd tweede, de Zweed Eklund (Saab) derde en De Rooy, teruggezet naar de vierde plaats, noteerde 5.04.3. De enige wanklank lopende spektakel w zeggen, 'scherpe woordenwisseling' tus sen bestuursleden van de ARC Zuid- Beveland en een toeschouwer die be zwaar had tegen het mee-rijden van de grote BMW van Van 't Westende. Aanleiding hiertoe was de inhoud van de benzinetank (20 liter) terwijl er gens in de regelementen iets zou staan over een maximum-inhoud van rond twaalf liter. De man, die overi gens zijn naam niet wilde noemen, verweet het bestuur oneerlijk te han delen. omdat Van 't Westende gedis kwalificeerd had moeten worden. Het bestuur vond dit niet steekhou dend en wees er op dat het ging om de veiligheid en de tank van de BMW was veilig. De ruzie liep zo hoot dat het bijna op een vechtpartij uit liep, maar de officials verwijderden zich toen en daarmee ging de zaak bij gebrek aan brandstof uit als een nachtkaars. MONZA (AFP) Vrijwel op dezelfde plaats waar zeven we ken geleden de wereldkampioen in de 250 cc klasse Jarno; Saarinen en de Italiaanse comingman Renzo Pasolini veron-1 gelukten heeft zich zondag op de baan van Monza opnieuw een ernstig motor-ongeluk voorgedaan. Het heeft het leven gekost aan drie Italiaanse junior-rijders: Renato Galtrucco, Renzo Colombini en Carlo Chionio. Het ongeluk, waarbij 14 rijders betrokken waren, gebeurde zondagmot. gen tijdens de series van de nationale Italiaanse kampioenschappen it dc 500 cc klasse. Direct erna werden de overige races al'gelasL De on> standigheden waren vrijwel gelijk als bij hel ongeluk Pasolini-Saarinet Volgens ooggetuigen raakten Galtrucco en Colombini elkaar bij het uk komen van de bocht en konden toen het stuur niet meer houden. Ando re coureurs reden op de gevallen Italianen in. ZANDVOORT (ANP) Voor de eer ste keer sinds 1959 zijn zondag op het vernieuwde circuit van Zandvoort mo torraces gehouden. De lengte van het circuit is van 4193 op 4226 meter gebracht en het wegdek is nieuw. Zondag hadden de coureurs alleen nog wat last van opspattend grit. Dc 20.000 toeschouwers hebben tij dens deze wedstrijden, wat wijds aan geduid als 'revanches van Assen' voor al genoten van liet optreden van de Finse crack Toivo Laensivuori. De man uit het land van de duizend meren hield zijn machines heel en zegevierde overtuigend in zowel de 250- als 350 cc-klasse internationaal. Hij rekende in beide gevallen af met de Braziliaan Santos en de Westduit ser Dieter Braun (evenals Laensivuori op Yamaha), die beurtelings tweede en derde werden. De mooiste race van de middag was die in de halve-literldasse. De zege ging naar de Zwitser Bruno Kneubüh- ler met Yamaha, die gewoonlijk met Van Veen/Kreidler in de lichtste klas se (50 cc) opereert. Wil Hartog uit Abbekerlc, bij de TT in Assen vierde, eindigde als tweede. De 125 cc inter nationaal leverde een overwinning op voor de Duitser Rolf Minhoff met Maico. De snelste ronde van de mid dag kwam op naam van Kneubühler (500 cc) met 1 minuut 45.6 seconden, 144.066 hoff (Opmeer) met JRP; 3 Zweü (Zuidwoude) met Roton; snelste; de: Van Niel 2.12,7 (114.646 km/u). 125 cc internationaal: 1 Miró (WDld) met Maico, 10 rond® 19.19.4 (gem. 130-14km/u). 250 cc internationaal: 1 Laensir.- (Fin) met Yamaha, 15 ronden 27.11.3 (gem. 129.828 km/u); 2 Br: (WDld) met Yamaha.; 3 Sc (Braz) met Yamaha; snelste itr Laensivuori 1.47,5 (gem. it;: km/u). 350 cc internationaal: 1 LaensiT, (Fin) met Yamaha, 15 rond® 26.57.0 (gem 141.26 km/u); 2 Sï (Braz) met Yamaha; 3 Braun (ïïi met Yamaha; snelste ronde: Laenr ori 1.45-8 (gem. 143.793 km/u). 750 cc nationaal: 1 Schildmans fj len) met Honda, 15 ronden in 'K (gem. 123.100 km./u); 2 Kros drecht) met Honda; 3 Bonke (Gr. met Honda; snelste ronde: Kros 11 (gem. 135.955 km/u). 500 cc internationaal! 1 Kneute (Zwi) met Yamaha. 15 rond® 27.04,0 (gem 140.74 km/u); 2 He (Ned) met Yamaha; 3 Floring tti met König; snelste ronde( Knctf: Ier 1.45.6 (gem. 144-066 km/u). ZIJSPANNEN NATIONAAL: 1 l en Jan Smit (Zuid Scharwoude): BMW 8 ronden in 16.26.1 Ie 122.195 km/u); 2 Kooy/Vader t; met BMW) 3 Piet en i Moto G: snelste ronde: Boer/Buiter Alknt met Kawasaki aal: 1 Van Niel Kreidler, 8 ronc 111.209 km/u): 2 de internationale motorrace met 350 cc's op ht Voor (nr. 59/ het duo Kees en Cor (bakkenistvan der Bijl uit Hoge Zwaluwe op. een Triumph/Wasp daarachter (nr. 66j het duo Herman Veis/met bakkenist Jan Zeevalking uit Westendorp op een Yamaha/Wasp. VLISSINGEN Zelf had Mar tin Schalkwijk uit Amstelveen het nooit verwacht dat hij in de finale 250 cc van de zondag ver reden kampioenscores van de Uitlaat voor junioren, voor klas sementsleider Jan van den Brom uit Amersfoort zou win nen. Na zijn eerste gewonnen serie verklaarde Schalkwijk: „Zoals Van den Brom nu rijdt kan ik hem niet pakken, ik hen altijd als tweede achter hem ge ëindigd". Toch won Schalkwijk in een spectaculaire finale op het nippertje van de geblesseer de Van den Brom. Het begin van de race in de 250 cc zag er voor Schalkwijk tamelijk onbe dreigd uit. De spanning steeg echter naarmate het einde na derde. Iedere ronde pakte Van den Brom een stukje weg van zijn tegenstander en op de laat ste 20 meter voor de finish zette hij een slotoffensief in dat ech ter hopeloos bleek. Zelf had Van de Brom, die op een zeer veilige voorsprong staat in het klassement en geenszins wordt be dreigd door nummer twee, Schalk wijk, er voor het begin van de finale niet zo in geloofd. Begin deze week raakte de rechtervoet van de Ainers- foorter tijdens liet testrijden van een bromfiets in een vliegwiel en daarbij 'vlogen de stukken vlees in het rond' zoals hij het zelf uitdrukte. De blessu re verhinderde Van den Brom om normaal op zijn voet te gaan staan en het was voor hem dan alleen maar hopen dat hij die voet tijdens de race niet nodig zou hebben om zich overeind te houden. Tijdens de race bleek toch dat de blessure wel zo ernstig was dat een overwinning naar zijn naaste rivaal Schalkwijk ging. Druk maakte Van den Brom zich over deze nederlaag niet. Hij zei: „Ik heb op dit moment 30 punten voorsprong en ik kan gerust twee races verliezen. Het zit me trouwens altijd wel een beetje tegen. Twee jaar geleden zat ik bij de senioren vn toen brak ik mijn sleutelbeen en mijn neus zodat ik niet genoeg punten kon halen en terugviel naar de junioren. Ik geloof dat het voor dit jaar safe zit". Behalve in de zijspan waar het enige Zeeuwse duo Versluis/Van Wesel er in de serie al volledig uit werd gere den en laatste werd, konden de Zeeu wen zich in de 50 cc en de 250 cc redelijk handhaven. In de 250 cc be haalde Wim Mathijse uit Middelburg een tweede plaats met zijn Yamaha in de serie al en reed hij in de finale naar een goede achtste plaats. Sjaak Meulmeester die in de serie al een goede beurt maakte behaalde in de finale een tiende plaats. Het is ecliter de vraag of hij daardoor zijn positie in de ranglijst heeft verbeterd zoals zijn verwachtingen waren. In de zijspanklasse junioren waar in totaal 30 duo's van start gingen, was de finale overwinning voor Andre van Edel met bakkenist Marius van den Berg uit Gouda. Op hun Triumph behaalden zij een vrij gemakkelijke overwinning en stijgen tevens een aantal plaatsen in het klassement. In de serie van de zijspan had dit duo ook al gewonnen nadat ze eerst een aantal ronden hadden gereden achter Ad Lunenberg; en Toon Verhagen die later in de finale tweede werden. In de finale hadden de latere winnaars de hele wedstrijd de leiding. De enige mogelijkheid die Lunenberg en Verha gen hadden was hun tweede plaats verdedigen wat ze dan ook met suc ces deden. Oerigens was de finale zijspan wel het hoogtepunt van de hele middag die voor de Uitlaat, afge zien van de publieke opkomst, een succes was. Het meest spectaculaire punt in het verder niet al te zware parcours was een steile d-ijk die de coureurs moesten beklimmen en waar verschillende motoren afsloegen. De afwezigheid van klassementsleider J. Staman in de 50 cc junioren gaf een aantal coureurs die zichzelf tot de subtop kunnen rekenen de mogelijk heid wat meer punten te behalen. Zo won hier de Nijverdalse renner Henk Poorte op een Kreidler. Hij was zon dagmiddag duidelijk de sterkste in zijn klasse want zijn eerste plaats werd in de finale geen enkele maal aangetast De enige die hem voortdu rend kon volgen was Kees de Jong uit Bleiswijk op een Hejo. Thijs Rutten uit Bergschenhoek die in het begin van de finale 50 cc de koplopers goed had kunnen volgen moest later genoe gen nemen met een 21e plaats. Zijn oorspronkelijk derde positie werd in de laatste ronden overgenomen door Peter Groeneveld uit Zwijnd-recht op een Kreidler. Overigens was liet voor de organisato ren van de Uitlaat wel een grote teleurstelling dat liet publiek in zo geringe getale was opgekomen. In totaal waren 1900 T 'wers aan wezig maar daarvan er 700 die niet betaalden omdat ze uitgenodigd waren, bij de renners hoorden enzo voort. De Uitlaat liad 3000 mensen nodig om quitte te spelen. Reden' j deze vrij slechte opkomst is ongé feld dat de Uitlaat nog steeds f vast terrein heeft. Het terrein in delburg 'is maar 800 meter Iant dientengevolge niet geschikt voor: kampioenscross. Het terrein inS I singen Oost (bij de kerncentraW I bij droog weer enorm stoffig te er in geval van regen door dc heid nauwelijks op gereden kant den. Daar komt dan ook nog 1)11' ook omdat de bewegwijzering1 I verdwenen, de mensen de weg J lijk konden vinden. De uitslagen luiden als volgt: j 1 Martin Schalkwijk, AmsleW l KTM; 2 Jan van den Brom, A® 1 fóort, Yamaha; 3 Frans BoudeSj Zwijndrecht, Yamaha; 4 Henk v.j pel, Odijk, Bultaco; 5 Harry Hsi Vijfhuizen, Montessa; 6 Rijndal! lenaar, Doorn, Hüsqvarna; 7 Jos H- hof, Amersfoort, CZ; 8 Wim Math? Middelburg, Yamaha; 9 Jan van Es ten, Amersfoort, Hüsqvarna; 10 Meulmeester, Vlissingen, Maico; Jan Kodde, Vlissingen, Maico; 23 de Kroo, Koudekerke, Bultaco, 1 André v. Edel/Manus v. d. 8 Gouda, Triumph; 2 Ad Lunentë Toon Verhagen, Berlicum, TriiC Warp; 3 Jan Bakens/v. Derks, Norton Wasp. 1 Henk Poorte, N ij verdal, Krp 2 Kees de Jong, Bleiswijk, Hejoj Peter Groeneveld, Zwijndrecht, K-" Ier; 4 Johan van Heek, Rijssen,rs j 5 Hans Gravestein, Pijnacker, H - 6 Sjaak v. Oeveren, Zwijn®! Kreidler; 7 Cees Hachinang, wijkerhout. Hachi; 8 Willem de; l Leiden, Witom; 9 Leo v. d, _Bj» Pijnacker. Hejo; 10 Arthur v. il 1 de. Oost-Souburg, Lasta; 11 Cot; j sluys, Middelburg, Kreidler; 15»! de Smit, Oost-Souburg, Lasta; 25» de Visser, Middelburg, Zündapp-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 14