JAN DE VOS VERRASSEND WINNAAR
VAN AUTORALLYCROSS IN GOES
Slachtoffer van
sportief gedrag
Monza-circuit
Schalkwijk zegevierde in 250cc
op kampioenscross wan Uitlaat
Weer doden op
FIN LAENSIVUORI WON
OP NIEUW ZANDVOORI
cW
DICK VAN
'TWESTENDE
BEHEERSTE
WEDSTRIJD,
UIT DE BAAN:
MAAR RAAKTE
IN FINALE
Wanklank
Fel gevecht
Moeilijkheden
In de lucht
Protest werd Jan
de Rooy fataal
in rallycross
mams}
14
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 9 JULI 1973
kwam ais eerste Nederlander aan
Behalve een spannende en serieuze
kant heeft de autocross-sport ook z'n
grappige zijde, getuige deze foto van
de cross in Goes.
GOES De mensen die zaterdagmiddag' tot het laatste moment in
Goes naar de autorallycross bleven kijken hebben waar voor hun
geld gekregen. In de allerlaatste ronde van de laatste finale (boven
1300 cc) gebeurde het: de grote BMW van Dick van 't Westende,
die alle drie de manches met groot machtsvertoon' had gewonnen,
raakte buiten de baan en een verraste Jan de Vos scheurde met
zijn Cortina naar de eerste plaats. Daarvoor hadden ook de andere
finales het nodige vuurwerk opgeleverd.
heden met zijn NSU. Hij moest voort
durend met een hand rijden vanwege
hetzelfde probleem dat ook Betsie
van 't Westende had. De wagen schoot
telkens uit de versnelling en hij moest
ook in de manches zes ronden lang
met één hand sturen, de andere had
hij nodig om de versnellingspook vast
te houden. Niettemin won hij de fina
le voor de snelle Daf van Lex de
Goede.
De Goese Daf-rijder kon bij de start
niet goed wegkomen en dat had hem
ook in de manches al parten gespeeld.
Hij bekeek de zaak echter goed: bij
het dringen na de start lette hij
scherp op en stuurde zijn Daf van
achter de snelle starters in een gat en
wist zich zo naar voren te werken.
In de laatste manche werd hij zo
winnaar door na een spectaculaire
hun pikzwarte Opel Kadet.ts aan de
kant: zij krijgen van een garage twee
NSU 1200 TT's en worden daarmee
directe concurrenten van Van de Bos-
se. Woeste Willem Plomp heeft van
een andere garage een Alfa Romeo
toegezegd gekregen en hij hoopt, dat
die nog dit jaar gereed is. Er zit dus
wel het één en ander in de lucht,
te meer omdat van de winter wel weer
het één' en ander aan de wagens zal
worden veranderd.
Toch blijft het rallycrossgebeuren
zich in een sportieve sfeer ontwikke
len. Een paar voorbeelden: 'Woeste
Willem' werd gediskwalificeerd toen
hij in één van de manches met Kees
van Hoorn in aanraking kwam en
buiten de baan terecht kwam. Willem
legde de zaken voor aan de jury (dat
was hij trouwens aanvankelijk heie
eigenlijk de eerste plaats
dit
race nog net Etienne Tieleman in zijn maal niet van plan „het gaat tenslotte
Het was bijna een dubbele overwin
ning voor de familie Van 't Westende
geworden: in de kleinste klasse (tot
1000 cc) reed Betsie haar kleine BMW
700 naar een eerste plaats. Ko van de
Bosse werd winnaar van de finale
1000-1300 cc.
Niemand had er eigenlijk nog opgere
kend dat de overwinning in de grote
klasse niet naar Dick zou gaan. Zijn
205 pk monster brulde telkens meteen
na de start tussen liet gedrang uit en
bereikte als - eerste de bocht na het
rechte stuk. 6 ronden lang vergrootte
Dick daarna zijn voorsprong met keu
rig strak rijden, dubbelde achterblij
vende tegenstanders en finishte drie
maal als eerste. Ook in de finale leek
het. daar op uit te draaien. Hij nam
zijn bekende run én begon uit te
lopen. Jan de Vos draaide op de
tweede plaats naar een tweede plaats.
Maar Dick kreeg er duidelijk zin in
en ging steeds harder rijden, wilde
Henk Keesman inhalen maar raakte
daarbij buiten de baan en bleef daar
staan. Hij werd eigenlijk het slachtof
fer van zijn sportiviteit: de linten
waaTmee de baan was afgezet raakten
vast achter zijn kofferdeksel. „Ik had
wel door kunnen rijden, maar dan
had ik de hele zaak losgetrokken",
zei hij na afloop. Zodoende kon De
Vos hem voorbijsteken. Van de ver
rassing bekomen baancommissarissen
schoten toen toe en maakten de BMW
los, die net voor de Ford van Jan de
fraaie Fiat 124 te kloppen, Maar
finale lukte dat niet. Van de Bosse
had zijn tactiek door en nam na de
start de kop en ging zijn voorsprong
uitbouwen. De Groene moest eerst
nog de Fiat van Kees Rovers voorbij
voor hij op jacht kon gaan naar de
NSU en toen was het. gat al te groot.
Toch was Van de Bosse er duidelijk
niet genist op: hij bleef er hard aan
trekken en keek telkens om of de Daf
a.1 in zijn kielzog zat. De Groene
werkte hard en liep inderdaad wat in,
maar hij haalde het toch niet. Adrie
van de Does eindigde als derde na een
rondenlang gevecht met zijn mede-
Rijke de baan opschoot en toch nog
tweede werd. 'Woeste Willem' Plomp
werd vierde en Henk Keesman werd
vijfde.
De finale van de klasse tot 1000 cc
leverde een fel gevecht op tussen
Betsie van 't Westende en Evert van
der Kuyl uit Yerseke. Betsie nam VW-rijders Piet Gunst en Jan Verbart,
meteen de leiding, maar nog in de die later uitviel. Gunst reed een ronde
eerste ronde stuurde Van der Kuyl te weinig, hij verliet na Van de Bosse
het terrein en dat was duidelijk te!
vroeg. Zodoende werd Kees Rovers
vierde.
Veel rijders, die toch eerste plaatsen
haalden kwamen niet in de finale: van
de 76 deelnemers reden er maar zes
tien in de finale. Ónder hen was
bijvoorbeeld Tony van Idere uit 's-
Gravenpolder, die tweemaal een
prachtige race reed. maar in de eerste
manche met zijn Autobianchi langs de
kant bleef staan door moeilijkheden
met de gasoverbrenging. Ook Tdele-
mans en Fred den Doel der (evenals
zijn broer met Simca-Tapie) uit Axel
haalden het niet ondanks goed rijden.
zijn Skoda naar de eerste plaats. Bij
de booht naar het rechte stuk gaf hij
echter teveel ruimte en Betsie rea
geerde prompt: binnendoor schoot zij
naar de kop. In het terrein waren
enkele diepe puttén ontstaan en bij
iedere bons schoot het BMW-tje uit
de versnelling. Zodoende kwam de
Skoda telkens vlak achter Betsie te
hangen maar zij hield het gat goed
dicht en won. Jan de Jonge (Simca)
leverde slag met Adrie den Doelder
om de derde plaats. De benzineleiding
van de Simca van den Doelder raakte
echter verstopt en hij moet opgeven.
Achter dit geweld draaide Ad Remijn-
se uit Middelburg met een niet hele
maal soepel rijdende NSU naar de
vijfde plaats:
Ko van de Bosse liad ook al moeilijk-
PeterKrijger, die als veeboer in de
Poel 'terreinrijdend' als het ware
doorlopend traint voor rallycrosses,
en zijn broer Dick zetten volgend jaar
om de lol") en met Van Hoorn er bij
kwam men tot de conclusie dat er
toch twee kanten aan de zaak zaten.
Willem reed aan de binnenkant de
booht in en Van Hoorn, die dus
buiten de 'ideale lijn' zat stuurde wat
te snel naar binnen en drukte Plomp
de baan uit. De zaak werd toen gere
geld met strafpunten voor Willem,
zijn diskwalificatie verviel en iedereen
was tevreden. Een ander voorbeeld:
toen Jan de Vos zijn accu verloor
zorgde Rijk, 'stalbaas' van directe
concurrent Dick van 't Westende
een andere accu. Later zou dat Van 't
A'ALKENSWAARD (ANP) Door
toewijzing van een protest aan de
Oostenrijker Franz Wurz is Jan de
Rooy zondag in Valkenswaard de
overwinning in de wedstrijd om het
open Nederlands kampioenschap rally
cross ontgaan.
Door dit resultaat heeft De Rooy nog
maar een kleine kans in de laatste
race op 5 augustus de Zweedse Saab-
rijder Stig Blomqvist in het algemeen
klassement te passeren. Of het zover
komt, moet overigens ernstig worden
betwijfeld, want De Rooy, die rijdt
met een Daf, was over de toewijzing
van het protest (hij zou Wurz van de
baan hebben- geduwd) zeer ontstemd
en dreigde zijn licentie in te sturen.
De Rooy kan op zijn beurt nog pro
testeren bij de KNAC. De overwinning
was zondag nu voor Blomqvist met
een tijd van 5-02.0, Wurz (Volkswa
gen) werd tweede, de Zweed Eklund
(Saab) derde en De Rooy, teruggezet
naar de vierde plaats, noteerde 5.04.3.
De enige wanklank
lopende spektakel w
zeggen, 'scherpe woordenwisseling' tus
sen bestuursleden van de ARC Zuid-
Beveland en een toeschouwer die be
zwaar had tegen het mee-rijden van
de grote BMW van Van 't Westende.
Aanleiding hiertoe was de inhoud van
de benzinetank (20 liter) terwijl er
gens in de regelementen iets zou
staan over een maximum-inhoud van
rond twaalf liter. De man, die overi
gens zijn naam niet wilde noemen,
verweet het bestuur oneerlijk te han
delen. omdat Van 't Westende gedis
kwalificeerd had moeten worden.
Het bestuur vond dit niet steekhou
dend en wees er op dat het ging om
de veiligheid en de tank van de BMW
was veilig. De ruzie liep zo hoot
dat het bijna op een vechtpartij uit
liep, maar de officials verwijderden
zich toen en daarmee ging de zaak bij
gebrek aan brandstof uit als een
nachtkaars.
MONZA (AFP) Vrijwel op dezelfde plaats waar zeven we
ken geleden de wereldkampioen in de 250 cc klasse Jarno;
Saarinen en de Italiaanse comingman Renzo Pasolini veron-1
gelukten heeft zich zondag op de baan van Monza opnieuw
een ernstig motor-ongeluk voorgedaan. Het heeft het leven
gekost aan drie Italiaanse junior-rijders: Renato Galtrucco,
Renzo Colombini en Carlo Chionio.
Het ongeluk, waarbij 14 rijders betrokken waren, gebeurde zondagmot.
gen tijdens de series van de nationale Italiaanse kampioenschappen it
dc 500 cc klasse. Direct erna werden de overige races al'gelasL De on>
standigheden waren vrijwel gelijk als bij hel ongeluk Pasolini-Saarinet
Volgens ooggetuigen raakten Galtrucco en Colombini elkaar bij het uk
komen van de bocht en konden toen het stuur niet meer houden. Ando
re coureurs reden op de gevallen Italianen in.
ZANDVOORT (ANP) Voor de eer
ste keer sinds 1959 zijn zondag op het
vernieuwde circuit van Zandvoort mo
torraces gehouden. De lengte van het
circuit is van 4193 op 4226 meter
gebracht en het wegdek is nieuw.
Zondag hadden de coureurs alleen
nog wat last van opspattend grit.
Dc 20.000 toeschouwers hebben tij
dens deze wedstrijden, wat wijds aan
geduid als 'revanches van Assen' voor
al genoten van liet optreden van de
Finse crack Toivo Laensivuori. De
man uit het land van de duizend
meren hield zijn machines heel en
zegevierde overtuigend in zowel de
250- als 350 cc-klasse internationaal.
Hij rekende in beide gevallen af met
de Braziliaan Santos en de Westduit
ser Dieter Braun (evenals Laensivuori
op Yamaha), die beurtelings tweede
en derde werden.
De mooiste race van de middag was
die in de halve-literldasse. De zege
ging naar de Zwitser Bruno Kneubüh-
ler met Yamaha, die gewoonlijk met
Van Veen/Kreidler in de lichtste klas
se (50 cc) opereert. Wil Hartog uit
Abbekerlc, bij de TT in Assen vierde,
eindigde als tweede. De 125 cc inter
nationaal leverde een overwinning op
voor de Duitser Rolf Minhoff met
Maico. De snelste ronde van de mid
dag kwam op naam van Kneubühler
(500 cc) met 1 minuut 45.6 seconden,
144.066
hoff (Opmeer) met JRP; 3 Zweü
(Zuidwoude) met Roton; snelste;
de: Van Niel 2.12,7 (114.646 km/u).
125 cc internationaal: 1 Miró
(WDld) met Maico, 10 rond®
19.19.4 (gem. 130-14km/u).
250 cc internationaal: 1 Laensir.-
(Fin) met Yamaha, 15 ronden
27.11.3 (gem. 129.828 km/u); 2 Br:
(WDld) met Yamaha.; 3 Sc
(Braz) met Yamaha; snelste itr
Laensivuori 1.47,5 (gem. it;:
km/u).
350 cc internationaal: 1 LaensiT,
(Fin) met Yamaha, 15 rond®
26.57.0 (gem 141.26 km/u); 2 Sï
(Braz) met Yamaha; 3 Braun (ïïi
met Yamaha; snelste ronde: Laenr
ori 1.45-8 (gem. 143.793 km/u).
750 cc nationaal: 1 Schildmans fj
len) met Honda, 15 ronden in 'K
(gem. 123.100 km./u); 2 Kros
drecht) met Honda; 3 Bonke (Gr.
met Honda; snelste ronde: Kros 11
(gem. 135.955 km/u).
500 cc internationaal! 1 Kneute
(Zwi) met Yamaha. 15 rond®
27.04,0 (gem 140.74 km/u); 2 He
(Ned) met Yamaha; 3 Floring tti
met König; snelste ronde( Knctf:
Ier 1.45.6 (gem. 144-066 km/u).
ZIJSPANNEN NATIONAAL: 1 l
en Jan Smit (Zuid Scharwoude):
BMW 8 ronden in 16.26.1 Ie
122.195 km/u); 2 Kooy/Vader t;
met BMW) 3 Piet en i
Moto G:
snelste ronde: Boer/Buiter Alknt
met Kawasaki
aal: 1 Van Niel
Kreidler, 8 ronc
111.209 km/u): 2
de internationale motorrace met 350 cc's op ht
Voor (nr. 59/ het duo Kees en Cor (bakkenistvan der Bijl uit Hoge Zwaluwe op. een Triumph/Wasp
daarachter (nr. 66j het duo Herman Veis/met bakkenist Jan Zeevalking uit Westendorp op een Yamaha/Wasp.
VLISSINGEN Zelf had Mar
tin Schalkwijk uit Amstelveen
het nooit verwacht dat hij in de
finale 250 cc van de zondag ver
reden kampioenscores van de
Uitlaat voor junioren, voor klas
sementsleider Jan van den
Brom uit Amersfoort zou win
nen. Na zijn eerste gewonnen
serie verklaarde Schalkwijk:
„Zoals Van den Brom nu rijdt
kan ik hem niet pakken, ik hen
altijd als tweede achter hem ge
ëindigd". Toch won Schalkwijk
in een spectaculaire finale op
het nippertje van de geblesseer
de Van den Brom. Het begin
van de race in de 250 cc zag er
voor Schalkwijk tamelijk onbe
dreigd uit. De spanning steeg
echter naarmate het einde na
derde. Iedere ronde pakte Van
den Brom een stukje weg van
zijn tegenstander en op de laat
ste 20 meter voor de finish zette
hij een slotoffensief in dat ech
ter hopeloos bleek.
Zelf had Van de Brom, die op een
zeer veilige voorsprong staat in het
klassement en geenszins wordt be
dreigd door nummer twee, Schalk
wijk, er voor het begin van de finale
niet zo in geloofd. Begin deze week
raakte de rechtervoet van de Ainers-
foorter tijdens liet testrijden van een
bromfiets in een vliegwiel en daarbij
'vlogen de stukken vlees in het rond'
zoals hij het zelf uitdrukte. De blessu
re verhinderde Van den Brom
om normaal op zijn voet te gaan
staan en het was voor hem dan alleen
maar hopen dat hij die voet tijdens
de race niet nodig zou hebben om
zich overeind te houden. Tijdens de
race bleek toch dat de blessure wel
zo ernstig was dat een overwinning
naar zijn naaste rivaal Schalkwijk
ging. Druk maakte Van den Brom
zich over deze nederlaag niet. Hij zei:
„Ik heb op dit moment 30 punten
voorsprong en ik kan gerust twee
races verliezen. Het zit me trouwens
altijd wel een beetje tegen. Twee jaar
geleden zat ik bij de senioren vn toen
brak ik mijn sleutelbeen en mijn neus
zodat ik niet genoeg punten kon halen
en terugviel naar de junioren. Ik
geloof dat het voor dit jaar safe zit".
Behalve in de zijspan waar het enige
Zeeuwse duo Versluis/Van Wesel er
in de serie al volledig uit werd gere
den en laatste werd, konden de Zeeu
wen zich in de 50 cc en de 250 cc
redelijk handhaven. In de 250 cc be
haalde Wim Mathijse uit Middelburg
een tweede plaats met zijn Yamaha in
de serie al en reed hij in de finale
naar een goede achtste plaats.
Sjaak Meulmeester die in de serie al
een goede beurt maakte behaalde in
de finale een tiende plaats. Het is
ecliter de vraag of hij daardoor zijn
positie in de ranglijst heeft verbeterd
zoals zijn verwachtingen waren. In de
zijspanklasse junioren waar in totaal
30 duo's van start gingen, was de
finale overwinning voor Andre van
Edel met bakkenist Marius van den
Berg uit Gouda. Op hun Triumph
behaalden zij een vrij gemakkelijke
overwinning en stijgen tevens een
aantal plaatsen in het klassement.
In de serie van de zijspan had dit duo
ook al gewonnen nadat ze eerst een
aantal ronden hadden gereden achter
Ad Lunenberg; en Toon Verhagen die
later in de finale tweede werden. In
de finale hadden de latere winnaars
de hele wedstrijd de leiding. De enige
mogelijkheid die Lunenberg en Verha
gen hadden was hun tweede plaats
verdedigen wat ze dan ook met suc
ces deden. Oerigens was de finale
zijspan wel het hoogtepunt van de
hele middag die voor de Uitlaat, afge
zien van de publieke opkomst, een
succes was. Het meest spectaculaire
punt in het verder niet al te zware
parcours was een steile d-ijk die de
coureurs moesten beklimmen en waar
verschillende motoren afsloegen.
De afwezigheid van klassementsleider
J. Staman in de 50 cc junioren gaf
een aantal coureurs die zichzelf tot de
subtop kunnen rekenen de mogelijk
heid wat meer punten te behalen. Zo
won hier de Nijverdalse renner Henk
Poorte op een Kreidler. Hij was zon
dagmiddag duidelijk de sterkste in
zijn klasse want zijn eerste plaats
werd in de finale geen enkele maal
aangetast De enige die hem voortdu
rend kon volgen was Kees de Jong uit
Bleiswijk op een Hejo. Thijs Rutten
uit Bergschenhoek die in het begin
van de finale 50 cc de koplopers goed
had kunnen volgen moest later genoe
gen nemen met een 21e plaats. Zijn
oorspronkelijk derde positie werd in
de laatste ronden overgenomen door
Peter Groeneveld uit Zwijnd-recht op
een Kreidler.
Overigens was liet voor de organisato
ren van de Uitlaat wel een grote
teleurstelling dat liet publiek in zo
geringe getale was opgekomen. In
totaal waren 1900 T 'wers aan
wezig maar daarvan er 700 die
niet betaalden omdat ze uitgenodigd
waren, bij de renners hoorden enzo
voort. De Uitlaat liad 3000 mensen
nodig om quitte te spelen. Reden' j
deze vrij slechte opkomst is ongé
feld dat de Uitlaat nog steeds f
vast terrein heeft. Het terrein in
delburg 'is maar 800 meter Iant
dientengevolge niet geschikt voor:
kampioenscross. Het terrein inS I
singen Oost (bij de kerncentraW I
bij droog weer enorm stoffig te
er in geval van regen door dc
heid nauwelijks op gereden kant
den. Daar komt dan ook nog 1)11'
ook omdat de bewegwijzering1 I
verdwenen, de mensen de weg J
lijk konden vinden.
De uitslagen luiden als volgt: j
1 Martin Schalkwijk, AmsleW l
KTM; 2 Jan van den Brom, A® 1
fóort, Yamaha; 3 Frans BoudeSj
Zwijndrecht, Yamaha; 4 Henk v.j
pel, Odijk, Bultaco; 5 Harry Hsi
Vijfhuizen, Montessa; 6 Rijndal!
lenaar, Doorn, Hüsqvarna; 7 Jos H-
hof, Amersfoort, CZ; 8 Wim Math?
Middelburg, Yamaha; 9 Jan van Es
ten, Amersfoort, Hüsqvarna; 10
Meulmeester, Vlissingen, Maico;
Jan Kodde, Vlissingen, Maico; 23
de Kroo, Koudekerke, Bultaco,
1 André v. Edel/Manus v. d. 8
Gouda, Triumph; 2 Ad Lunentë
Toon Verhagen, Berlicum, TriiC
Warp; 3 Jan Bakens/v. Derks,
Norton Wasp.
1 Henk Poorte, N ij verdal, Krp
2 Kees de Jong, Bleiswijk, Hejoj
Peter Groeneveld, Zwijndrecht, K-"
Ier; 4 Johan van Heek,
Rijssen,rs j
5 Hans Gravestein, Pijnacker, H -
6 Sjaak v. Oeveren, Zwijn®!
Kreidler; 7 Cees Hachinang,
wijkerhout. Hachi; 8 Willem de; l
Leiden, Witom; 9 Leo v. d, _Bj»
Pijnacker. Hejo; 10 Arthur v. il 1
de. Oost-Souburg, Lasta; 11 Cot; j
sluys, Middelburg, Kreidler; 15»!
de Smit, Oost-Souburg, Lasta; 25»
de Visser, Middelburg, Zündapp-