PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VERZET IN KAMER TEGEN DE
COLLEGEGELD-VOORSTELLEN
Nixon en Rrezjnev: 30 oktober
overleg troepenvermindering
Waterschappen krijgen zuiveringstaak
Ter Woorst (kvp en arp): redenen niet gegrond
DEAN: NIXON WILDE
HET GERECHTELIJK
ONDERZOEK BLOKKEREN
3 moties
Kribbigheden
M.E.V. Twist Pagina 2
Dinsdag 26 juni 1973
216e jaargang - nummer 148
(Van onze onderwijsredacteur)
DEN HAAG De oude regeringspartijen, waaronder dus ook
KVP en ARP die nu de regering-Den Uyl steunen, zijn niet van
plan minister Van Kemenade (onderwijs) zomaar zijn gang te
laten gaan met het collegegeld. De KVP'er Ter Woorst, sprekend
ook namens de ARP zei maandag in de tweede kamer letterlijk:
„Wij hebben meegewerkt aan de collegegeldwet-1972 en deze wet
uitgewerkt tot een billijk en sociaal aanvaardbaar stelsel, positief
gericht op de minst draagkrachtigen. Voor een verandering van
de huidige collegegeldwet zal de minister met gegronde redenen
moeten komen. Laat ik er geen misverstand over laten bestaan:
de genoemde redenen worden door ons niet als gegrond aange
merkt".
de Watergate-zaak.
ONTHULLENDE GETUIGENIS IN WATERGATE-ZAAK
(Van onze correspondent)
WASHINGTON President Nixon was niet alleen bekend met,
maar was ook actief betrokken bij de campagne van het Witte
Huis om het gerechtelijk onderzoek naar het Watergate-schan-
daal te belemmeren en zo mogelijk te blokkeren. Nixon beloofde
amnestie voor Howard Hunt het staflid van het Witte Huis
bij de inbraak betrokken was en veroordeeld werd als Hunt
zou blijven zwijgen. Hoewel Nixon op 21 maart gewaarschuwd
werd dat hij door 'de kanker van Watergate' aangetast zou kun
nen worden wanneer de feiten niet meteen openbaar werden ge
maakt, besloot de president de doofpotcampagne voort te zetten.
Dit vertelde John Dean maandag
jor de Watergate-commissïe van de
maat. „Het is mijn oprechte mening
dat hoewel de president erbij betrok-
■as, hij zich niet de gevolgen
realiseerde", zei Dean, „en ik
hoop dat wanneer de feiten bekend
zijn, het de president vergeven zal
worden".
De directeur van een liberale lande
lijke organisatie die op de bres staat
voor de burgerrechten (de American
Civil Liberties Union), Charles Mor-
zei dat hij er niet meer aan
twijfelde dat president Nixon nog
vóór het eind van dit jaar afgezet zou
worden.
De getuigenis van Dean nam de hele
dag in beslag. Hij las een verklaring
voor van 90 pagina's, waaruit duide
lijk werd dat het Witte Huis en alle
topfiguren van de herverkiezingscom
missie betrokken waren bij een mas
sale poging om te voorkomen dat het
Watergate-schandaal verder zou gaan
dan de arrestatie van de op heterdaad
betrapte inbrekers.
Tot deze pogingen behoorden het
beïnvloeden van de rechters, officie
ren van justitie, het ministerie van
justitie, de binnenlandse veiligheids
dienst. een senaatscommissie die het
schandaal al eerder dreigde te onder
zoeken, een poging om de buitenland
se inlichtingendienst erbij te betrek
ken, en ten slotte ook pogingen om
de huidige senaatscommissie in het
laten lopen van het Witte
BE"
NKV
BINNEN HET NKV is onenigheid
ontstaan over het vraagstuk van
de inkomensverdeling, (pag. 3).
Dura
MINISTER Gruijters laat een on
derzoek instellen naar de levens
kansen van de Rotterdamse wo-
ningbouwfabriek Dura, de ontslag
aanvraag van 250 mensen is tot
donderdag uitgesteld (pag. 12).
Nieuws uit Zeeland op
pag. 2, 4,5, 6 en 7
Binnen- en buitenland op
pag. 3,9,12 en 15
Sport op pag. 10 en 11
Radio en tv op pag. 13
Beurs en economie pag. 15
Verklaring
Dean noemde de staf van het Witte
Huis een „do it yourself"-staf, die
gemotiveerd werd door een ziekelijke
angst voor de anti-oorlogsdemonstra
ties en „een onverzadigbare lust voor
geheime inlichtingen". Dean stelde,
dat president Nixons topassistenten
Haldeman en Ehrlichman eropuit wa
ren om aan te tonen dat de demon-'
straties het werk waren van complot
ten van buitenlandse regeringen en
dat zij de rapporten niet wilden gelo
ven die aantoonden dat daar geen
sprake van was.
Bij één gelegenheid werd zelfs op
verzoek van Haldeman een man uit
een park voor het Witte Huis verwij
derd, omdat hij een hord met een
kwetsende leus bij zich had die vanuit
het Witte Huis gelezen kon worden-
Een van Nixons stafleden stélde toen
voor een paar „sterke jongens" in te
schakelen om de man uit te schake
len, maar hij werd ten slotte door
politiebemiddeling naar een minder
opzichtige plaats gebracht. Dean ver
telde dat wanneer de president het
land bereisde, grote voorzorgsmaatre
gelen werden genomen om ervoor te
zorgen dat hij de demonstranten niet
toen dit niet lukte.
Manipulaties
Deans verklaring bevatte zoveel ge
gevens en zoveel namen, dat een vol
ledig overzicht van de interne manipu
laties van het Witte Huis om het
schandaal de kop in te drukken, bijna
alleen mogelijk was voor experts. Hij
vertelde dat in opdracht van het Wit
te Huis al enkele uren nadat bekend
(Zie slot pagina 3 kolom 2
Bezwaar had Ter Woorst tegen liet
plan van de regering om de boyeot
ters verder ongemoeid te laten; be
zwaar ook tegen de voorgestelde ver
rekening van de duizend gulden die
dit jaar betaald zijn in bet studiefi
nancieringsstelsel dat per september
1971 wordt ingevoerd. Alles bijeen zou
dat namelijk betekenen dal er dan dit
jaar gratis gestudeerd is. Dat kunnen
beide partijen, die omwille van de
duizend-guldenwet zoveel hebben moe
ten „afzien" niet op zich laten zitten.
Maar als er toch verrekend gaat wor
den, dan ook voor degenen die tussen
nu en september 1974 de universiteit
verlaten, aldus Ter Woorst. Deze
groep dreigt tussen de wal en bet
schip te raken. De regering zou een
nieuwe rechtsongelijkheid scheppen,
als ze haar plan op dit punt niet zou
wijzigen, terwijl ze zegt juist rechts
ongelijkheid te willen opheffen. Hier
over waren overigens alle sprekers
het met de KVP'er eens.
Minister van Kemenade betoogde dat
het er niet om gaat de duizend-
guldenwet voor dit jaar ongedaan te
maken.'maar de ongelijkheid die er
door tussen verschillende groepen stu
denten is ontstaan, weg te nemen. Dat
heeft dan wel tot feitelijk gevolg, dat
er inderdaad gratis gestudeerd blijkt
te zijn. Voor de „categorie tussen wal
en schip' zegde minister 10e nog eens
zeer serieus te willen bestuderen, hoe
ook voor haar rechtsgelijkheid zou
kunnen ontstaan. Wellicht zou toch
nog naar analogie van de verreke
ningsmethode een soort restitutie mo
gelijk zijn. De financiële gevolgen
daarvan zouden met de minister van
financiën bekeken moeten wor
den.
Veel sprekers, maar met name weer
die uit de oude regeringspartijen,
daagden de minister uit te laten zien.
dat de wet toestaat nu al terwijl
de duizend-guldenwet nog geldt eeni
termijnbetaling mogelijk te maken,
waardoor die wet wordt ontkracht.
Het is immers de bedoeling de stu
denten in september 500 gulden te
laten betalen en als de collegegeldver
laging eenmaal is aangenomen, de
tweede termijn van 500 gulden verval
len te verklaren. De duizend-guldenwet
kent de mogelijkheid van betaling in
termijnen niet.
De minister antwoordde, dat de wel
aan de Kroon overlaat regelingen te
treffen voor vermindering, kwijtschel
ding, en terugbetaling van het college
geld. In het verleden is op die basis
aan alie ouderejaarsstudenten vrijdom
van collegegeld gegund. Dat is volgens
de minister een veel ruimere interpre
tatie dan een regeling die betaling in
DEN HAAG (ANP) Bij het debat
over de nieuwe collegegeld-regeling
heeft de CH-w oordvoerder Van Leij-
enhorst vannacht in tweede termijn
twee moties ingediend. In een eer
ste motie vraagt hij de regering dat
het niel-betaalde collegegeld over 1972
-1973 alsnog wordt ingevorderd. In de
motie wordt gezegd, dat de uitvoering
van de collegegeldwet onverkort moet
worden uitgevoerd.
De tweede motie heeft betrekking op
de toezegging van oud-minister Van
Veen tot het verstrekken van een stu
dielening tot maximaal ƒ3500,aan
meerderjarige studenten. In deze mo
tie wordt gevraagd aan deze toezeg
ging met ingang van het studiejaar
1973-'74 gestalte geven.
Een derde motie was afkomstig van
de WD-woordvoerder Van Dijk. De in-1
voering van een gespreide betaling van
het collegegeld bij algemene maatregel
van bestuur wordt daarin in strijd ge
noemd met letter en geest van de col
legegeldwet.
VAN KEMENADE
twee tcrmijmAi mogelijk maakt. Aan
gezien deze vrijstelling nooit verzet in
de Kamer heelt opgeroepen, zou de
nu voorgestelde regeling dat ook niet
behoeven te doen. zo meende de mi
nister.
De PSPS-er Van der Spek stelde
dat de beleidsvoornemens 'zeer nega
tief' moeten worden beoordeeld. De
CH-woordvoerder Van Leijenhorst
wees er op. dat beide bewindslieden
met hun brief 'een flinke bijdrage
hebben geleverd om de problemen op
dit gebied te vergroten".
Fel trok vooral De Brauw <DS'70)
van leer. die vorig Jaar als minister
de duizend-guldenwet door het parle
ment sleepte. Hij noemde het een
illusie van de regering, als zij hoopt
de rust aan de universiteiten terug te i
doen keren. De boycotters zullen ook
de 500 gulden weigeren te betalen-
Wie in september 500 gulden betaalt,
staat geregistreerd: hij verliest daar
mee de kans om de tweede 500 gul
den te ontduiken, wanneer de Kamer
straks zou bepalen dat het collegegeld
ongewijzigd blijf:aldus De Brauw.
De VVD'er Van Dijk ging nader in
op de kusten van de regeringsplannen.
Met de 25 miljoen die de voorjaarsno
ta van de minister van financiën voor
de schade nodig denkt te hebben, zal i
de regering volgens hem niet uitko-;
men. Immers, ze wil ook nog moge-1
lijk maken dat een student een
schuldbekentenis ad 500 gulden tekent
in plaats van contant te betalen. Ook
daarvoor zal toch geld aanwezig moe
ten zijn. want met schuldbekentenis
sen betaal je geen professoren, aldus
Van Dijk.
De sprekers van PvdA en D'66, Mas-
man en Wilbers, die indertijd fel te
gen de voorstellen van De Brauw
hebben gevochten, toonden zich maan
dag tevreden leden van regeringspar
tijen-
Alleen Jansen van de PPR vond de
voorstellen van de regering si echte
compromissen 'met KVP en AR sa
men opgesteld) van compromissen
(tussen de drie progressieve partijen) -
De regering had volgens hem in haar
brief aan de Kamer, waarin zij de
collegegeldplannen beschrijft, een dui
delijke politieke visie moeten geven.
Bij de duplieken toonden de heren De
Brauw. Ter Woorst. Van Leijenhorst
en Van Dijk zich teleurgesteld over
het ministeriële antwoord. PvdA-afge-
vaardigde Masman noemde het ant
woord 'uitmuntend'. Het debat duurde
vannacht om 2 uur nog voort.
„BETERE VOORUITZICHTEN OP VERMINDERING VAN DE SPANNING"
SAN CLEMENTE, PARIJS (RTRJJPA) President Nixon en partijleider Brezjnev hebben maan
dag in een gezamenlijk slotcommuniqué verklaard dat hun besprekingen de vooruitzichten op het I
verminderen van de spanning in Europa en elders hebben verbeterd. Inzake de kwestie van het I
Midden-Oosen hebben zij blijkbaar geen overeenstemming kunnen bereiken.
De twee leiders maken in het
niqué bekend dat de lang verwachte
conferentie tussen de NAVO en het
Warschau-pakt over wederzijdse troe
penvermindering in Midden-Europa op
30 oktober zullen beginnen. De 17
bladzijden tellende verklaring zegt dat
'de VS en de Sowjet-Unie grote
betekenis toekennen aan de onderhan- de veiligheid' van alle deelnemers. De'
delingen over een wederzijdse troe-; westelijke aanduiding 'wederzijdse en
J evenwichtige troepenvermindering'
pen- en bewapeningsvermindering
de daarmee gepaard gaande maatrege
len in Midden-Europa'-
Besluiten van deze conferentie moeten i
'wederzijds aannemelijk' zijn en be
rusten op de "basis van onverminder-
•ordt niet gebruikt en ook ontbreekt
het woord 'evenwichtige' in de verkla
ring-
Het communiqué zegt verder dat de>
topconferentie die een week heeft ge-I
duurd aanmerkelijke vooruitgang bij
het oplossen van wereldproblemen te
zien geeft, behalve in het Midden-
Oosten. „Elk der partijen heeft zijn
standpunt inzake dit vraagstuk uiteen
gezet". Dat is de gebruikelijke diplo
matieke taal voor het voortduren van
een politiek meningsverschil-
Het communiqué weerspiegelt de
geestdriftige verklaringen die de presi
dent en de partijleider over hun be
sprekingen al hebben afgelegd. Het
(Zie slot pagina 3 kolom 5)
PROVINCIALE STATEN BESLOTEN IN MEERDERHEID:
TEGENVOORSTEL
PVDA-PPR
WEGGESTEMD
MIDDELBURG Dc negen water
schappen krijgen liet kwaliteitsbeheer
over het oppervlaktewater in Zeeland,
dat niet onder liet rijk ressorteert.
Gistermiddag hebben provinciale sta
ten zich niet een ruime meerderheid
uitgesproken voor deze opdracht
het kader van de nieuwe wetgeving
op de waterverontreiniging. De princi
pebeslissing viel aan het eind van een
uitvoerig debat over een 'tegenvoor
stel' van de fracties van PvdA en PPR
om niet de waterschappen, maar
eigen provinciale dienst (provinciale
waterstaat) met deze zogenaamde ac
tieve zuiveringstaak te belasten. Uit
eindelijk kreeg een motie-Huijbreclit
in deze richting alleen de stemmen
van PvdA (minus de beide pvda-gede-
puteerden). PPR en D'66 mee.
Vooral om practische redenen was
besloten dat het tegenvoorstel het
eerst in behandeling zou komen. Er
zou dan tenminste een antwoord zijn
gegeven op de vraag aan wie de zorg
van de zuiverheid van het oppervlak
tewater zou moeten worden toever
trouwd. Het debat in tweede instantie
spitste zich 's middags en 's avonds
toe op het voorstel van gedeputeerde
staten en de details daarvan, zoals de
wijziging van het algemeen Zeeuws
waterschapsregelement en de andere
regelementen, die op deze materie
betrekking hebben-
PvdA en PPR stelden zich zeals
bekend op het standpunt dat de
nieuwe actieve zuiveringstaak moet
-.vonten beschouwd als een deeltaak in
het totale milieubeheer, dat. de provin
cie die taak niet uit handen moet
geven, maar dat met een eigen provin
ciale dienst voor dat kwaliteitsbeheer
van het water een start kan worden
gemaakt voor een grotere eigen mi
lieudienst. De heer P- J. Huijbrecht
(pvda): „We hebben allen belang bij
zuiver polderwater. Een opdracht als
deze moet daarom niet naar een doel-
corportatie, die een waterschap is,
maar is een zaak van algemeen be
heer". Zwaar woog voor de indieners
van het tegenintitatief ook het toe
zicht. „Wanneer net beheer bij de
provincie zelf blijft kunnen-provincia
le staten rechtstreeks meebesturen,
hebben zij budgetrecht. Gaat de hele
zaak naar de waterschappen, dan is
de zeggenschap maar voor een klein
stukje aanwezig". Gedeputeerde mr. J-:
F. G. Schlingemann vond dat de heer
Huijbrecht knap probeerde aan te
tonen, hoe klein de invloed van de
staten wel is bij een constructie van.
de waterschappen als kwaliteitsbe
heerders, maar hij was het toch niet.
met hem eens. „Wij. gedeputeerde sta
ten moeten verantwoording afleggen
aan de staten over het beheer dat de
waterschappen uitoefenen, daarnaast
zijn er de commissies van milieube
heer en waterstaat, waarin de staten
zich kunnen laten horen en bovendien
legt u de controle via de besturen van
ie waterschappen (waarin nu ook de
vervuilers, die moeten betalen, zitting
aebben) bij de direct belanghebben-
:n één hand
AR-woordvoerder W. Huson maakte
aan het begin van het debat, mede
namens de fracties van CHU, KVP.
VVD en SGP duidelijk dat men van
deze kant in principe de voorkeur gaf
aan de waterschappen als hoeders
over de kwaliteit van het oppervlakte
water- Later, toen de beslissing al
was gevallen, kwamen de afzonderlij
ke fracties nog met een uitvoerige
argumentatie rondom hun standpunt.
Uiteenzettingen die op dat moment
eigenlijk een beetje overbodig waren
geworden. De heer Huson noemde als
hoofdelementen voor de keuze-water
schappen: de zorg voor het beheer
van de waterhoeveelheid en de water
kwaliteit komt in één en dezelfde
hand, bestuurlijk gezien is de invloed
van de gekozen vertegenwoordigers in
de waterschappen het grootst, via de
verordening en via het toezicht van gsj
hebben provinciale staten hun duide
lijke invloed en het kostenbesef in
aanmerking genomen kan een op
dracht aan de waterschappen moge
lijk besparend werken.
D'66-er J. Roodenburg liet eerst zijn
standpunt nog wat in het midden. Hij
vond de oplossing-waterschappen aan
trekkelijke kanten hebben, maar zag
bezwaren bij de oprichting van één
technologische dienst voor negen wa-j
terschappen. „Wanneer de provincie
de zuivering aan zich houdt is er del
mogelijkheid om het snelst resultaten
ie bereiken". Later sloot hij zich bij
de principe-uitspraak van PvdA en
D'66 aan.
Geharrewar
Er was nogal wat geharrewar over de
vraag of provinciale staten zich in het
recente verleden nu wel of niet heb-J
ben uitgesproken voor een opdracht
van de zuiveringstaak aan de water
schappen. De heer C. Th. A. van
Waterschoot 'ppn stelde vast dat de
gehouden en in min of meer 'troebel
water hebben gevist'. Ook de heer
Huijbrecht was niets bekend van een
uitspraak. Gedeputeerde Schlingemann
hielp hem op dat punt een beetje uit
de droom.
..Het vorige college van gedeputeerde
staten heeft in principe besloten om
deze taak te delegeren aan de water
schappen- In de diverse begeleidings-
brieven bij de provinciebegrotLngen
zijn over deze zaak passages opgeno
men. Ik heb alleen gezegd dat de'
staten zich bij onze intentie hebben!
aangesloten- Maar dan wil ik er wel!
aan toevoegen dat de staten het colle
ge na deze uitspraken geen andere
richting hebben opgestuurd. Er is
geen sein op onveilig gezet. In dat
geval gaan de ambtelijke diensten
door".
Huijbrecht: „Her is dus een kwestie
geweest van 'wie zwijgt stemt toe'
geweest. Ik ben toch blij dat nu
boven water is gekomen dat er geen;
(Zie slot pagina 6 kolom 7)
Jjantlijn
p i: U.-:!-• I»
G dc Zeeuwv- statenzaal
iKdezelfde kribbige stemming
apEj als een paar maanden gele
ypfi&i den toen een noodoplossing
voor de vervuiling van de
Canisvlietkreek aan de orde
was. De scheidslijnen liepen ook mi
tussen de progressieve partijen ener
zijds en dc overige fracties ander
zljds. Evenals toen ging het om b<-
paalde initial leven van PvdA-zijde. De
vraag was ditmaal aan wie de zuivc
nng van bet oppervlaktewater moet
worden opgedragen: aan de water
schappen of aan het provinciaal be
stuur. Gedeputeerden hadden voorge
steld de waterschappen met de zuive
rings taak te belasten, maar tien dagen
geleden was er plotseling een brief bin
nengekomen van PvdA en PPR om niet
de waterschappen maar de provincie
deze taak op te dragen. Daar ging het
gistermiddag in de eerste plaats om
een principe-uitspraak over de vraag
wie nu met de zuiveringstaak zou wor
den belast.
Het zijn de waterschappen gewor
den: het voorstel van de PvdA had
geen schijn van kans, zo bleek giste
ren. AR-voorzitter Huson kwam rnet
een korte verklaring namens alle frac
ties behalve PvdA-PPR-D'66. waarin
werd meegedeeld dat men principieel
voor de waterschappen koos op grond
van een viertal hoofdpunten. De uil
slag was duidelijk: alleen de progK*.
sieven stemden vóór het PvdA-voorstel
zij het dat PvdA-gedeputeerde Boersma
zich bij de tegenstemmers voegde. De
PvdA-gedepu leerde Stenvert was op
dat ogenblik afwe
zig. Nogmaals: een
duidelijke uitspraak,
maar de behande
ling van het voor
stel deed naar onze
mening weinig recht aan de verdien
sten die het onmiskenbaar had. De
fracties van PvdA en PPR hadden bij
zonder veel werk van dit stuk gemaakt
onder meer waren twee concept
verordeningen bijgevoegd terwijl de
toelichting in eerste instantie van sta
tenlid P. J. Huijbrecht een aantal prin
cipiële overwegingen bevatte, die een
weerwoord van de overige fracties
dubbel en dwars waard waren geweest
Het voorstel van de progressieven was
inderdaad goed doordacht en had een
betere behandeling verdiend. Wanneer
men daarbij bedenkt dat in andere
fracties hier en daar nog wel twijfe
laars waren, die het diep in hun hart
met de door PvdA-PPR ontvouwde ze
óachtengang eens waren, dan was he"
dubbel jammer dat het stuk zonder
meer naar de prullenmand werd verwe
zen.
Wat toch was daarvan de oorzaak?
Zien we het goed dan zijn er
twee. In de eerste plaats heeft de
PvdA 'vormfouten' gemaakt. Het voor
stel was ingediend op het scheiden
van de markt: er lag toen al een stuk
van gedeputeerde staten, een voorste'
dat tot stand was gekomen na een
lange voorbereiding. Gedeputeerde
Schlingemann kon dat gisteren vrij
makkelijk aantonen. Zo werd al in
1969 in de begrotingsbrief voor 1970
meegedeeld dat over deze kwestie een
studie zou worden begonnen. Letterlijk
stond er: "Met name gaat het om de
vraag of de bestaande bestuurlijke si
tuatie kan worden gehandhaafd dan
wel of één of meer zuiveringsschappen
in het leven dienen te worden geroe
pen dan wel aan de grote waterschap
pen een meer positieve taak in deze
moet worden gegeven'. Het jaar daar
op werd dit in de begrotingsbrief voor
1971 nader gepreciseerd, daar heet het:
Tn beginsel zijn wij van mening dat
de taak van het zuiverhouden van het
oppervlaktewater aan de waterschap
pen dient te worden opgedragen'. Waar
na een aantal zinnen volgen, waarin
dit beginsel verder wordt uitgewerkt.
In de staten is daartegen nooit verzet
aangetekend en dat hield in een
sterk argument van de gedeputeerde
dat op deze lijn verder is gewerkt.
Het kwam er alles bijeen op neer da-
de indieners van het recente voorstel
heel wat eerder met hun plannen hac-
den moeten komen: vermoedelijk had
den ze dan een redelijke kans gehac
Een tweede 'vormfout' bij de proce
dure betrof de toelichting van he"
statenlid Huijbrecht. Een doorwrocht
stuk we zeiden het al maar in
een geval als dit niet geschikt om te
dienen als betoog in eerste instantie.
In termen van de tweede kamer zou
men zeggen: het ging om de memorie
van toelichting bij een initiatief-wets
ontwerp. Het bevatte namelijk om
een uitdrukking uit de kamerstukken
te gebruiken 'de jonden waarop het
(voorstel) rust'. Bij het stuk dat PvdA
en PPR aan de staten hadden gezon
den was slechts een korte motivering
gevoegd: zij had vervangen moeten
zijn door wat later het betoog-Huij
brecht werd. Als dat direct al op tafel
was geweest hadden de andere fracties
er moeilijk omheen gekund. Dat kon
den ze nu wat makkelijker, een moge
lijkheid die ze gretig hebben aangegre
pen. Bij de CHU leidde dat zelfs tot
een vreemde situatie. Later in de mid
dag, toen het PvdA-voorstel al was af
gestemd, ging CH-woordvoerder IJssel
desondanks in op een aantal aspecten
van het verworpen PvdA-voorstel. Ken
nelijk was dit deel van zijn bijdrage
toch geschreven met het oog op dit
voorstel, maar had men zich achteraf
geconformeerd aan de gezamenlijke
verklaring van AR-fractïevoorzitter
Huson. IJssel had er beter aan gedaan
dit deel van zijn toespraak te schrap
pen. maar had dit verzuimd. Een
vreemde situatie, die ten overvloe
de duidelijk maakte dat vooral ook
politieke motieven een rol speelden
De tweede oorzaak van de gang van
zaken gistermiddag had te .maken
met een complexe problematiek: ce
verhouding sta ten-gedeputeerdenpro
gram-college of afspiegelingscollege,
(Voor vervolg zie pagina 3
kolom 1