Groninger hoogleraar pleit voor communisme als uitgangspunt WAGNERS PARSIFAL IN EEN IMPONERENDE UITVOERING Waar een wil is daar is ook een weg EENVOUD PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 27 Het boek „Ethiek van de inkomensverdeling" kwam tot stand met financiële steun van de Nederlandse organisatie voor Zuiver Wetenschappe lijk Onderzoek (ZWO). Ondanks deze subsidie is de aanschafprijs nogal hoog: 65 gulden. Het boek. dat ruim 540 pagina's lelt, is uitgegeven bij NV Kluwer in Deventer. Voordat prof. dr. Roscam Abbing zijn totaalvisie op een stuk onrechtvaar digheid in ome maatschappij liet uitgeven, is het op in aanmerking komende onderdelen gecontroleerd door respectievelijk een jurist, een econoom en een arbeidspsycholoog. De auteur heeft er vijf jaar aan gewerkt. Merkwaardig feit is dat er in eerste instantie geen uitgever kon worden gevonden om dit commercieel weinig aantrekkelijke boek uit te geven. Een dergelijk probleem had zich bij de uitgave van Roscam Abbings 25 andere werken nog niet eerder voorgedaan. „Een van de verschijnselen die de mens het meest benauvjen wanneer hij zich van de aard onzer samenleving bewust begint te worden, is de ongelijkheid in welzijn tussen de burgers van zijn land. en later, bij hel teren kennen van arme landen, het verschil in welzijn tussen de bewoners van de wereld als geheel" de ethici hebben ban dit onderwerp zelden diepgaande aandacht geschonken..." „Het is dan ook toe te juichen dat nu een ethicus de moeite heeft genomen om zich jaren te verdiepen in dc vakgebieden die men naast de ethica enigszins moet beheersen om zodoende tot een geïntegreerd oordeel te komen over het brandende vraagstuk van dc ongelijke, verdeling van het welzijn. Voorzover ik daartoe het recht heb, ah niet geschoold ethicus, maar als diep-geinteresseerd econoom met een persoonlijk waarde-oordcel, beveel ik dit boek van collega Roscam Abbing met warmte aan aan allen die hun oordeel over onze samenleving willen verdiepen en die iets willen doen om te komen tot een betere samenleving, zoals velen van ons nodig hebben". Uit het voorwoord, dal de econoom prof. dr. Jan Tinbergen schreef voor „Ethiek van de inkomensverdeling". of „de wetenschap van het menselijk ver antwoord handelen". Hij is belijdend chris ten (staat ook regelmatig op de kansel), maar zegt: „Ik weet zeker dat ook een niet-christen zich in dit boek kan vin den". GRONINGEN Prol', dr. P. .T. Roscam Abbing (59) beeft zich gewaagd op het terrein ian de economie. Hij is de enige ethicus in Nederland die deze stap heeft durven nemen. Zijn verkenning duurde vijf jaar en het resultaat is het lijvig boekwerk dat sinds kort meier de titci 'Ethiek van de inkomensverdeling' op de markt is. Een recensie schrij ver deze totaalinventarisatie, waarin eindelijk duidelijke lijnen worden aangege- 'aarlangs ons gezamenlijk inkomen dient te worden verdeeld, zou waanzin zijn. Na tuurlijk zijn er vragen, maar wie goed leest zal bemerken dat de meeste in het boek gif al worden beantwoord. Op de andere kan de lezer zelf een antwoord vinden als lij zijn geweten laat spreken. Hopelijk. Het boek van de Groninger hoogleraar, die een groot aantal publikaties op zijn sam heeft staan en te midden van het amult rond de afgelopen kabinetsformatie plotseling kwam met het voorstel om het confessionele verbond maar op te splitsen in een links en rechts kamp, verschijnt op ai uitgekiend moment. Immers, de vakbonden zijn begomien _an de strijd voor een rechtvaardiger inkomensverdeling en krijgen in de eerste plaats te maken met hoger gesalarieerde gerknemers die zich niet een deel van het cepaald niet karige broodbeleg willen la ta afpakken ten gunste van him lager staalde collega's. De vakbeweging wil die a?stbetaalden omhoog duwen en vecht toot centen in plaats van procenten. Maar al wordt daar dan een akkoord over «reikt, de situatie verandert niet zoveel- Duidelijke antwoorden op de vraag wat nu precies een rechtvaardige inkomensverde ling is, ontbreken, Ze staan in het boek isn prof. dr. Roscam Abbing. De Sociaal- ïconomische Raad (SER) ontvangt bin- snkort een present-exemplaar. Afzender is de auteur zelf. Een grapje, reals hij zelf zegt, maar de ondertoon is >!oedserieus. Laten ze het maar lezen. En iis de vakbeweging het boek als studieob ject onder haar kaderleden zou laten ver spreiden, gaat het misschien fungeren als basis voor een actiemodel. De analyses in st werk zijn geschreven in helder Neder- iads en in principe dus voor iedereen begrijpelijk. Als de arbeiders de politici ader druk zetten om de duidelijke richi- i in dit boek te gebruiken als funde- voor het sociaal-economische beleid, Ên gaat onze maatschappij veranderen. En grondig ook. HARD Prof. Roscam Abbing vindt dat het tijd rardt. In zijn boek geeft hij, denkend snuit de voor hem meest ideale maat schappij vorm, het communisme, als üit- gngspunt voor een sociaal-economische 3de, de overheid een belangrijke rol. „Als top van onze samenleving hardleers blijft, dan moet het maar hard toegaan", rindt Roscam Abbing. En dan kan die cverheid niet, zoals ze nu doet, maar ifwachtingsvol blijven toekijken. Over die communistische sociaal-econo- orde straks meer, want het gevaar is groot dat enkele dolgedraaide activisten ?j hysterisch juichend opspringen met de scdachte een nieuwe inspiratiebron te heb ben gevonden. Hopelijk wordt dit boek cat ook voor hen, maar de teleurstelling over de scherpe veroordeling van het Rus sische communisme zal groot zijn. Het is beter om dat bij aanvang vast even te isnnelden. „Ethiek van de inkomensverdeling" jskt Roscam Abbing een groot aantal sken gedegen aan. Hij moest zich enkele jaren verdiepen in totaal andere weten schappen dan waarin hij zich specialiseer- en dat heeft er dan ook toe g6leid dat bier en daar de zaken nogal uitvoerig ïorden behandeld. „Tijdens het schrijven aoest ik het mezelf ook weer helemaal düeggen", verklaart hij desgevraagd. Het er niet toe geleid dat zijn boek duidelijker werd. Integendeel. Waarom jaj het eigenlijk geschreven heeft? -Om de zaak zelf. Het zit me hoog dat 1 in ons land, eigenlijk in de hele westerse maatschappij en ook in de we reldhuishouding nog zitten met een zo reinig ideale inkomensverdeling. In ons hnd, waar we toch een stuk generale welstand kennen, hebben nog zovelen het verrekte moeilijk. Velen hebben gehoopt fel met het optrekken van de lonen voor te laagstbetaalden de zaak kon worden opgelost. Dat bleek niet het geval; zeker is fet het te lang duurt. En wie zegt ons dat te huidige welvaart nog lang door kan blijven groeien?"- Roscam Abbings specialiteit is de ethiek ETHIEK Ethiek is een vak dat dopr velen nog al te gemakkelijk in de theologische hoek wordt gedrukt. In feite zou in alle weten schappen, bij alle studies, de ethiek als een van de belangrijkste onderdelen op "net lesrooster moeten staan. Roscam Ab bing is daar mee bezig. Momenteel wordt ethiek ingebouwd in alle faculteiten van de Rijksuniversiteit in Groningen: „Het moet een normaal vak worden waar ze niet omheen kunnen". Dat ethiek een wetenschap is, wil met. zeggen dat je om ethisch Ie leven eerst de studie moet hebben voltooid. „Ieder mens heeft een gewetem Alleen bij de een spreekt het meer dan bij de ander", merkt Roscam Abbing op. Het is duidelijk dat hij ons met zijn nieuwste boek wil laten weten hoe we moeten en kunnen leven. De vraag is echter of we ook zo willen leven. Die vraag zal door diegenen die „het gemaakt hebben" en geen zorgen meer kennen over een defecte wasautomaat, een versleten autoband, hogere wegenbelasting, vakantie en duurder wordende levensmid delen, onmiddellijk met .mee" worden be antwoord. Roscam Abbing gaat ervan uit dat ieder mens liefde behoort te hebben voor de medemens. Als je in het dagelijkse leven je ogen open houdt, zie je hoe weinig daar nog van terecht komt. Het boek gaat gelukkig in op deze grondgedachte. Wie niet blijk geeft „hart te hebben voor zijn medemens" of met andere woorden: „Wie zozeer zijn egoisme de ruimte geeft dat het leidt tot onverantwoord sociaal functi oneren", die moet gecorrigeerd worden. En dat kan, zo meent Roscam Abbing, in een maatschappij die is opgebouwd vol gens het communistisch uitgangspunt voor een sociaal-economische orde. Hij komt tot deze conclusie nadat hij deze orde heeft vergeleken met de liberaal sociaal-economische orde. Dat gebeurt na een uitvoerige analyse van de relatie vari de enkeling tot de gemeenschap en omge keerd. In zijn vergelijking van beide ordes neernt de auteur „het communisme en liberalisme op zijn best". En dat is wel iets anders dan wat we in Rusland of onze westerse samenleving toegepast zien. Maar goed, een pleidooi voor de com munistisch sociaal-economische orde. „De communistische ethiek is positief: laat ie dere enkeling allen dienen, dan zal de gemeenschap hém dienen; de liberalisti sche ethiek is negatief: laat niemand de ander tot last zijn, dan zal de gemeen schap hem ook met tot last zijn". Maar tegen atheisme (het bestaan van God ont kennen) en een „ëënpartij-dictatuur" zegt Roscam Abbing „keihard nee". STERKE DEMOCRATIE In de door hem als meest geslaagd voorgestelde orde past (nota bene) een sterke democratie. En hoewel de overheid bijzonder veel macht krijgt, is ook de controle daarop vanuit die democratische structuur weer zó groot, dat gevaarlijke ontwikkelingen onmiddellijk de kop in kunnen worden gedrukt en „Einzelgan ger" die het algemeen of maatschappelijk belang uit het oog hebben verloren direct een duidelijk „halt." kan worden toegeroe pen. Verder zal de overheid veel moeten decentraliseren. Zoals reeds opgemerkt, speelt in het probleem van de rechtvaardi ge inkomensverdeling (op het begrip „rechtvaardig" gaat Roscam Abbing zeer uitvoerig in) het egoïsme van de mens een grote rol. Voor de auteur mogen drie elementen een rol spelen bij een hogere beloning: meer inspanning, meer bezwa rend werk en meer behoefte. Kennis, ver kregen door Jarenlange studie, hoeft niet extra te worden beloond (in het hoek een pleidooi voor studieloon om de studerende jongeren gelijk te stellen met werkende leeftijdgenoten), talent en intelligentie zijn gaven waar niemand zelf iets aan heeft bijgedragen. Geen extra beloning dus. Wel een zekere compensatie voor bijvoorbeeld de violist die in de avonduren elke dag moet oefe nen om vaardig te blijven, voor de hoogle raar die in zijn vrije tijd extra veel moet lezen om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen in „zijn" weten schap. De enige concessie die Roscam Abbing naar het egoisme wil doen, is het handhaven van een gering prestatieloon als lok-element. „Er moet blijkbaar een prikkel zijn om de mens zover te krijgen dat hij zich ergens voor inspant. Maar die beloning moet gericht zijn op de individuele inspan ning en mag niet leiden tot extravagant hoge winsten waardoor bedrijven hun con currentiepositie kunnen versterken. Con currentie mag blijven, maar dan als wedij ver in dienstverlening", zo stelt de Gronin ger hoogleraar. VERSCHILLEN Nu komt natuurlijk de vraag hoe groot die onderlinge verschillen dan nog mogen zijn. Een precies antwoord is daar niet op te geven, omdat een uitgebreid onderzoek naar genoemde drie uitzonderingsfactoren grotendeels ontbreekt. Maar het- beeft iets te maken met het volgende: De eerste en tweede klasse in de trein mogen blijven. De man die nu noodge dwongen in de tweede klasse stapt, heeft het gevoel: „Die eerste klasse is voor ons soort mensen niet bedoeld". In een samen leving, waar de inkomens eerlijker ver deeld zijn, kan hij kiezen. Rustig reizen, beetje werken, dan in de eerste klas. wil hij praten, spelletjes doen met de kinderen of klaverjassen, dan in de tweede klas. Om maar een voorbeeld te noemen. Nog even terug naar het egoïsme. In zijn boek komt Roscam Abbing, waar hij deze typisch menselijke eigenschap be schrijft, met zeven „harmonie-elementen" die aangeven hoe het egoïstisch gedrag vruchtbaar gemaakt kan worden voor de samenleving. Die elementen zijn: ruil, sa menwerking. arbeidslust, behoefte aan lief hebben. profijt voor anderen '..Het komt voor dat iemands streven naar eigen be lang onbedoeld neveneffecten heeft die voor anderen voordelig zijn"), moreel en de wet. De laatste drie remmen het egoïstisch gedrag af. Althans wanneer de maatschap pij zo gestructureerd wordt dat bijvoor beeld het menselijk geweten asociaal ge drag (het bouwen van een kasteel van een huis met sauna en zwembad, het rijden in een auto van uitzonderlijke omvang. ..smij ten" met geld) terugdringt of misschien -zelfs opheft. Als dat geweten met de genoemde eerste vier factoren niet vol doende is om een harmonieus ingerichte samenleving te bewerkstelligen, kan de wet een handje helpen. „Het egoïsme kan dus omgebogen wor den- We kunnen structuren bedenken die het egoïsme neutraliseren. Maar liefst zou ik willen dat we er helemaal vanaf wa ren". zegt Roscam Abbing. Dat zal voorlo pig een vrome wens blijven. Onvermijde lijk tijdens ons gesprek in zijn op een overvolle boekenkast lijkende werkkamer was natuurlijk de vraag wat hijzelf met z'n inkomen doet. Als hoogleraar hoort hij bij die kleine groep die zich financieel tamelijk dolle bokkesprongen kan veroor loven. „Als je niet alles wilt uitgeven, kan je een deel van je inkomen weggeven. Ik vind dat je niet me je geld maar mag doen wat je wilt". Roscam Abbing geeft een deel van zijn inkomen niet terug aan de overheid van wie hij het iedere maand op zijn bankre kening krijgt overgeschreven. De brave ambtenaren zouden niet weten wat ze ermee aan moesten. Van een man die zegt: ..Ik voel me privé emotioneel betrok ken bij de verdrukten. Vooral bij aller zwaksten in de ontwikkelingslanden, maar ook in liet eigen landis het niet moeilijk te raden waar regelmatig een deel van zijn inkomen terechtkomt. aiiiiiiiiiüiiiiiiiiiii Die Zeit 1st da, is men geneigd te tenken bi.i het beluisteren van de Meuwe opname, die Decca heeft Rmaakt van Richard Wagners halslc opera, bet 'Bühnenweib- fetspiel' 'Parsil'al.' Het bijzonde re van de uitgave is namelijk, dat tet de enige van de vier beschik te complete opnamen is, die ré een studio werd gemaakt en niet werd meegesneden van live- tritvoerlngen in Bayreutli: de Rest van Wagner blijft boven walenland kennelijk langer ivcr- »en dan in de opera-theaters bui ten Bayreutli, waar 'Parsifal' al sinds het begin van deze eeuw ?ordt opgevoerd. Hoe het zij: Decca heeft in de studio (de "Sense Sofiënzaal) gezorgd voor ren magnifiek klankbeeld en Dec ks Wagner-dirigent en -orkest Jij Uitstek, Georg Solti en de Wiener Philliarmoniker tekenden ®ft een uitgelezen bezetting voor Rn imponerende uitvoering. 'Parsifal' is zoals bekend gebaseerd op de middeleeuwse legenden van de graal, de kelk waaruit Christus tijdens het laat ste avondmaal heeft gedronken en de speer, waarmee Christus aan het kruis werd verwond en de riddergemeenschap, die zich vormde ter bescherming van deze heiligdommen. Wagner schreef een libretto vol mystieke trekken en over geen van zijn opera's loopt de waardering zo uiteen dan juist over 'Parsifal.' Voor sommige Wagner-fans is het Bühnenweihfestspiel het toppunt van Wagners werk, bij anderen die wèl Die Meistersinger waarderen komt het rituele, religieuze gedoe volstrekt met over. ze spreken over Wagner in de relatie met Parsifal als over 'een groot componist vol misera bele ideëen.' natuurlijk een muziekdrama met een religieus thema niet als iets heiligs, waar eerbiedig omheen gelopen moet worden, kan moei lijk ongeïnteresseerd blijven: de muzikale schoonheid van "Parsi fal" is zó groot, dat men er niet snel op uitgeluisterd raakt, ze is veel indringender dan in bijvoor beeld de 'Ring.' Men moet het in 'Parsifal' opnametechnisch niei hebben van de toneeleffecten, maar het studiowerk van de Dec- catechnici garanderen een gewei dig fijn doortekend klankbeeld waarin elke muzikale lijn tot z'n rech1- komt. Die Wiener Philharmoniker spe len superb, ze opereren met Ge org Solti op hetzelfde hoge ni veau. dat vorig jaar him Tarm- hauser' zo meeslepend maakte. neerd en vol (toe)wijding lot klinken gebracht. Van de sterke bezetting dienen naar ons gevoel twee namen in het bijzonder te worden genoemd: Christa Ludwig, die de hels moeilijke partij van Kundry groots interpreteert en Gottlob Frick, wiens Gurnemanz zeer overtuigt, al ziet hij niet helemaal kans het verschil tussen de jonge en de oude Gurnemanz m zijn stem te leggen. Renë Kol lo zingt de rol van Parsifal excel lent en datzelfde geldt voor Zol- :an Kelemen, die Klingsor mis sehien nog meer dreiging har- kunnen meegeven. Dietrich Fisch- er-Dieskau (Amfortas) en Hans Hotter (Titurel) zorgen voor be wogen partijen, die de allure van het geheel mede schragen. Dat zelfde gelat voor het aandeel van de Klingsor's vier Zaubermad- -jhen en voor de Wiener Sanger- knaben en 't koor van de Weense staatsopera. Een 'Parsifal' van al Wagner. 'Parsifal' Dietrich Fi- •idier-Dieskau (Amfortas), Hans Hotter (Titurel). Gottlieb Frick (Gurnemanz). René Kollo (Parsi fal). Zolian Kélémen Klingsort, Christa Ludwig (Kundry). Robert Tear. Herbert Lackener fgraalrïd- ders). Birgit Finnila (altstem). Rotrud Hansmarm. Marga Schiml. Heinz Zeanik en Ewald Aichberger (knapen). Lucia Popp. Alison Hargan. Anne Hoewlls. Ki- 2 te Kanawa, Gillian Knight. Margarita Lilowa (bloemenmeis jes). Die Wiener Philharmoniker. ie Wiener Sangerknaben. Chor der Wiener Staaisoper onder lei- ding van Georg Solii Tekstboek ingesloten, t Decca. SET 550-554. stereo). HERVORMDE GEREFORMEERDE SYNODE Toen dc twee synoden van dc hervormde en dc gereformeerde kerken de vorige weck In Utrecht le/amen vergaderden, vertelde prof. dr. J. Plomp uit Kampen, zo tuvirn neu* en lippen door. dat hij out. ook In een. naar wij begrepen hervormde, commissie zit die bezig is met vragen dir door de kerkorde worden opgeroepen en dat aan hem is opgedragen 'n ontwerp voor 'n nieuwe redactie van artikel van de hervormde kerkorde te maken. Dat artikel omschrijft wie tot de hervormde kerk kunnen worden gerekend en dat is in het huidige artikel nogal ruim genomen. Zelfs kit)deren van doopleden, al zijn ze /elf niet gedoopt, kunnen daaronder vallen. Wie enigszins op de hoogte is san de verschillen die er zo voor de dag komen wanneer er sprake is van 'samen op weg* van deze beide kerken, weet dat men ook stuit op de vraag wie er tot ren kerk kunnen worden gerekend. Nu is dus een gereformerrm- hoogleraar bezig met het ontwerp v*n een nieuw artikel voor de hervormde kerkorde. Prof. Plomp vond het nog al een hele opgaaf en hij had zich reeds hij voorbaat verzekerd van de bijstand van een hervormde theoloog. Dit is maar een kleinigheid, zult u waar schijnlijk denken. Er zijn toch belangrij ker vragen aan de orde. Dat is ook wel zo Toch vonden we deze mededeling tekenend in het geheel dat we hebben beleefd, I" de eerste plaats kunnen we daaruit zien dat er een meerder contact is tussen beide kerken dan zo uit de officiële mededelin gen blijkt. Er zijn zo langzamerhand heel wat vragen die beide kerken aangaan en het is blijkbaar de gewoonte geworden om eikaars hulp in te roepen wanneer men dat nodig oordeelt. In de twoede plaats leert ons deze mededeiing dat de samen werking. die van onderop, uit de gemeen ten. is gekomen, ook reeds is doorgedron gen tot de hogere regionenen van beide kerken. Daarover behoeven we or niet te verwonderen, want er zijn allerlei zaken waar men elkaar nu eenmaal niet sneer kan missen. Bovendien zijn beide kerken steeds meer op elkaar gaan gelijken, ook op die punten waar er vroeger merkbare verschillen waren. Ook in de gereformeer de kerken zit men met de vraag wie lot haar behoren. Ook zij hebben te maken met een groep randkerkelijken, om niet te spreken van buitenkerkelijken. En zo is dat artikel twee van de hervormde kerkor de ook voor hen niet van belang ontbloot. Twee dagen zijn beide synoden dan bijeen geweest. De eerste dag ging het over het belijden van de kerk in deze lijd. Op de tweede dag zou men kerkordehjke vragen van een samengaan bespreken. Aan de nota die ds. F. H- Landsman daarover geschreven had. was toegevoegd een ont werpstatuut voor een gemeenschappelijke synode. Wie op de eerste d;-.g een groot vuurwerk had verwacht, kwam bedrogen uit. Het punt van het belijden van de kerk en in verband daarmee de functie van de belijdenis en de handhaving daarvan, is toch een van de hete hangijzers geweest tussen deze beide betrokken kerken. De hervormde kerk had wel dezelfde belijde nisgeschriften ais de gereformeerde ker ken. maar deze waren, tot ca', de nieuwe kerkorde van kracht werd. praktisch bui ten werking gesteld- Een synode, cue niet meer was dan een bestuurslichaam dat w. handelen had naar de reglementen, kon met die belijdenis niets doen. En na de invoering van de kerkorde wilde men in geen geval de weg op gaan die de gerefor meerde kerken hadden gevolgd met de leertucht, waarbij schorsing en afzetting werden gehanteerd. We! heeft men zich hier met het belijden bemoeid door het uitgeven van kleinere en. grotere geschrif ten, waarin tochhyel epr. oordeel (judjeb. um) werd uitgesproken. Vandaar dat men ging spreken van judiciële leertucht. Meer op de medische weg trachtte men het te doen. Wat er in Utrecht allemaal in dc discussie groepen voor de dag is gekomen, weten we niet. Er is wel degelijk gesproken over het handhaven van de belijdenis. Maar. zoals gebruikelijk, kwam daarvan alleen een samenvatting in de plenaire vergade ring. Toen die samenvatting in de volledi ge vergadering werd behandeld, maakte het de indruk dat ieder extra op z'n woorden lette. „In de discussiegroepen" zo staat er in de samenvatting „werd er over deze vraag zeer genuanceerd gespro ken". Van dit verschil in standpunt is in de plenaire zitting niet veel gebleken. Het kwam er niet uit. En dat, terwijl in de huidige gereformeerde synode meer ver ontrusten zouden zitten dan in de vorige, naar werd gezegd. Op de tweede dag van deze gemeenschap pelijke synodale vergadering zaten de ton gen losser. Toen kwamen er ook meer punten van .verschil te voorschijn. Deze beide kerken zijn een kleine eeuw lang ieder hun eigen weg gegaan. Ze hebben ieder voor zich hun eigen moeilijkheden gehad en daardoor hebben ze hun eigen historie gekregen. Deze dingen kan men niet zomaar met één haal ongedaan ma ken. De structuur van beide kerken is me; dezelfde. De positie die bijvoorbeeld de secretaris-generaal in de hervormde synode inneemt, is in de gereformeerde kerken ondenkbaar. Daar heeft men ook wel. sinds kort nog maar. een secretaris, die men actuarius noemt, maar op de synode vergaderingen hoon. men hem nie*.. Hij voert alleen maar uit wat hem is opgedra gen. In de hervormde kerk is he: zo, dat die vaste secretaris tot het moderamen behoort en al mag hij in de synode zelf dan geen stemrecht hebben, zijn adviezen worden wel gevraagd en ook ongevraagd kan hij die geven. Zijn woord heeft een nog al groot gewicht. Het was dan ook niet toevallig dat men aan de oud-secreta ris-generaal van de hervormde kerk heeft gevraagd een nota op tc Mollen. We ken nen niemand die zo op de hoogte is van de kerkordelljke zaken. In zijn nota heeft ds. Landsman dan ook gesproken van do kerk als instituut waarvoor de jongere generatie niet veel goede woorden over heeft. De kerk moet, volgens hen. een geestelijke gemeenschap zijn. die geen vas te organisatorische vormen verdraagt Het gevaar van alle kerkelijke verordeningen] is dat zij vc-rstarrend kunnen werken.. Niemand zal dit ontkennen. Toch zal ook- een kerk bepaalde regels moeten hebben, al was het alleen maar om een chaos te vermijden. Deze regels, die allereerst moe- ten dienen om de weg aan te dulden waarlangs de kerk haar opdracht in deze wereld vervullen kan, behoeven niet altijd dezelfde te blijven- Ze kunnen worden veranderd- Wanneer er een nauwere sa menwerking komt tussen de hervormde en gereformeerde kerken, zullen er bepaalde regels veranderd moeten worden. Artikel 2 van de kerkorde is daarvan een voor beeld. Op de tweede dag van het gemceascliappe- lijk samenzijn van belde synoden zijn bij die 'instïtuiaire aspecten' allerlei knelpun ten voor de dag gekomen. De dagbladen hebben ons daarover ingelicht- Er is vrees uitgesproken rondom de vraag in hoever de gemeenten op het plaatselijke vlak bereid zijn toenadering te zoeken. Er is gewaarschuwd voor een geforceerde oen heid, die echter niemand wilde. Er is gewezen op 'gemengde gevoelens', waar mee rekening moet worden gehouden. Het ergste zou zijn wanneer er weer een nieuwe kerk ontstond in ons land. F.r is gewezen op verontrusten en op groepen binnen de hervormde kerk. che niet met elkaar in gemeenschap willen leven De hervormde toenadering tot remonstranten en doopsgezinden achtte men een zaak om waakzaam te zijn. De gereformeerde ker ken hebben andere bindingen. De plurifor miteit van de kerk is natuurlijk ook ter sprake gekomen, maar dat is iet-s waar mee men in beide kerken zit; dat er rti<". gelijk wordt gedacht. Zo zouden we kun nen doorgaan met het opnoemen van aller lei vragen wanneer gesproken wordt over 'integratie', een nauwere binding, welk woord ds. Landsman telkens weer ge bruikte en waar tegenover de gereformeer de prof. dr- D. Nauta liever maar direct van hereniging wilde spreken- Op een" persconferentie vóór de gemeen schappelijke synodevergadering werd de vraag gesteld of het wel juist was van een synode te spreken, want er konden immers geen besluiten worden genomen. Daarop, heeft de preas&es van de gerefor meerde synode geantwoord clat de letter lijke vertaling van dit oorspronkelijk Griekse woord is 'samen op weg'. Het begin is reeds op allerlei wijze gemaakt en wat er in Utrecht, naar hij hoopte, zai gebeuren is, dat men de bereidheid toont samen verden te gaan. Die bereidheid is met eenstemmigheid uitgesproken. Entg beslissingsrecht, had die vergadering m Utrecht niet. In feite kon men niets aanne- men. maar waar een wil ls, daar zal ook wel een weg gevonden worden, ook al Is dit dan niet direct een korte weg. Een van de momenten die ons zal bijblij ven van deze Utrechtse bijeenkomst, was het spontane applaus nadat prof. dr. A. G. Honing uit Kampen gesproken had. HU vond dat men aan de verkeerde kant begonnen was door te gaan spreken over tucht, grenzen van de kerk enz. „Vandaag is de inzet: we zijn eigenlijk nooit geschei den geweest en wanneer we alleen zouden spreken over instïtuaire problemen, komen we nooit verder dan dat we samen spre ken. Zo zitten we op de verkeerde raii Hij vertelde over het zendingswerk waarin hij gezeten heeft en waarin men gedwon gen was tot samenwerken en samengaan. ..Oecumene is geboren uit gemeenschappe lijke verkondiging van het evangelie'. De actie 'Kom over de brug' noemde hij de grootste oecumenische gebeurtenis in ons land. .Door wat je samen doet, ben je tot een eenheid geworden". In de zending was het een verwijt tegen beide synoden dat men verwachtte dat men het samen deed. terwijl dit bij de zendende kerken zelf niet mogelijk bleek. ..Daarom kunnen we nu beter maar beslissen samen het evangelie te verkondigen waar de wereld op wacht". Dat spontane applaus na die woorden vonden we eveneens tekenend. Het gaf aan de geest waarin heel deze samenkomst gehouden is. Terug naar de eenvoud Wie zou hei niet willen'.' Maar kan heiIn een inge wikkelde samenleving Er. in een ook al ingewikkelde kerk. En de theologen, aze aan de eenvoudige gelovi gen het eenvoudige woord ontnemenelke bijbeltekst, moet toch weer anders ver staan worden. De eenvoud, alles goed en wel. maar je kunt ook in Zeeland de klok niet terugzetten. Je kunt de Zeeuwse werkelijk heid niet versimpelen near een eenvoudig procédé Dat gebeurde volgens de Kant 'ijruschr ijver tvorige woensdagin de VARA-lv- film. met Jan Wolkers en andere neo-conservatieven. zoals ze niet ongeestig ge noemd werden. Dit neo-conservatisme. dat op het ogenblik aan de winnende hand is. Ook in de kerk is het heimwee naar het verleden sterk. Men wil terug naar de eer sic christengemeente, om van daaruit een levenshou ding voor deze tijd te for muleren. Aldus nog steeds de Kantlijn. Maar in de Zeeuwse kerkelijke werke lijkheid vraag je dan even- Laat nu in de tekening van de eenvoudige toestanden van de eerste christenge meente de eenvoud met na me genoemd worden. Toch ai opvallend. Pinksteren en de geest, allemaal niet zo eenvoudig vinden toe En in dé kerk. na Pinksteren de umkwhhww zondag van de 'heiligt drie vuldigheid'. ook nogal inge wikkeld. Lukas. die het intussen in zijn weergave van het le ren van de eerste gemeente niet heeft over de eenvoud van de bijbel, en de een voudige gelovigen, ook niet over a'e versimpeling van moeilijke problemen, maar over de 'eenvoud des 'nor- ten'. Of zou dat de eenvoud zijn van de drievoudige God. die met Pinksteren helemaal aan de dag treedt: de eenvoud van Zijn hart. want het hart van fezus. De eenvoud van de Cod van Jezus, die niet met twee monden sprak, •san twee wallen at. geen twee heren diende. Jezus, zonder een slag om de arm. zonder terughouding, ondubbelzinnig. ondubbel hartig. God en de naaste tan heler harte toegewijd, an de eenvoud van de eer ste gemeente, de Geest, die de verbinding legt. die maakt dal het klikt, de eenvoud des harten. De eenvoud van de ondubbei- 'narlige toewijding aan deze God van Jezus, en de on dubbelzinnige toewijding aan de naaste, wie dan ook. Want dal is het ver haal en de werkelijkheid van Handelingen 2. Te een voudig. te simpel vandaag? Of zou het op z'n minst iets zijn om heimwee naar te hebben? P. van der Veen, Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 27