PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT PZC KABINET TROF REGELING VOOR COLLEGEGELD „Provinciaal orgaan instellen voor zuivering van oppervlaktewater" Minister: boycotters wonnen eerste ronde MINISTERS TEVREDEN OVER NAVO-BERAAD Globaal SER in rapport augustus de krant van zeeland PARLEMENTAIR ONDERZOEK NAAR STEMMINGEN IN DE BONDSDAG „TAAK NIET AAN WATERSCHAPPEN OVERDRAGEN" Wie is er bang voor de moriaan Draad kwijt Pagina 2 216e jaargang - nummer 140 Zoterdag 16 juni 1973 TOKIO Boeddhistische monni ken slaan op handtrommels hij ten muur van de Franse ambas sade in Tokio tijdens een protest ceremonie vrijdag gehouden tegen ie Franse kernbomproef in het zuidelijk gedeelte van de Stille Oceaan. Om de inwoners van het betrokken gebied te steunen trok ken de priesters verschillende ma len rond het ambassadegebouw. (Van onze onderwijsredacteur) DEN HAAG De boycotters van de 1000-guldenwet hebben de eerste slag definitief gewonnen. Minister Van Kemenade (onder wijs) heeft dat vrijdagavond, na afloop van de wekelijkse minis terraad, moeten toegeven. „Het is ons niet mogelijk de rechts ongelijkheid ongedaan te maken tussen degenen die wél en die niet betaald hebben", zo zei hij. „Wat minister Van Veen in een heel jaar niet is gelukt, dat lukt mij deze laatste week van het academische jaar ook niet meer". De andere mogelijkheid om toch nog rechtsgelijkheid te scheppen, namelijk door terugbetaling van de 1000,- collegegeld en de 100,- inschrijfgeld aan degenen die wél betaald hebben, noemde Van Kemenade juridisch onmogelijk. Ook /ouden daardoor buitengewoon grote praktische problemen ontstaan. Het zou dan noodzakelijk zijn om voor de 42.000 studenten, die een studietoelage ontvingen, totaal nieuwe berekeningen daarvan te maken en om voor alle 85.000 ingeschreven studenten de kinderbijslag- en aftrekregeling te herzien. ONDERZOEK ONDERLINGE BETREKKINGEN (Van onze correspondent) KOPENHAGEN De NAVO-landen gaan 'in een geest van solidariteit' hun onderlinge betrekkin gen onderzoeken tegen de achtergrond van de veranderingen op alle gebied die zich sedert de stich ting van het bondgenootschap hebben voorgedaan. Dit blijkt uit het slotcommuniqué van de NAVO-mlnisterraad, een bijeenkomst die onder de bewindslieden grote tevredenheid heeft teweeggebracht omdat alle compromissen zonder veel moeite konden worden bereikt. Het spoor naar Helsinki waar vol gende maand de Veiligheidsconl'eren- tie begint, is vrijgemaakt en het ziet cr naar uit dat ook het gesprek over Iroepenvermindering kan beginnen oktober) zonder dat het beginsel de wisselwerking tussen deze onder handelingsronden geheel overboord hehoeft te worden gezet. Aan Nederlandse kant berustte de voldoening op twee punten: Zes landen hebben hun instemming betuigd met de voorzichtige wijze waarop minister Van der Stoel het vraagstuk van de Griekse en Portuge se dictaturen ter sprake heeft bracht: Van vele kanten heeft bewindsman (bijgestaan door een zeer zwaar bezette Nederlandse dele gatie) bijval geoogst voor zijn initia tief tot herwaardering van de Atlanti sche betrekkingen in het. raam der Europese verhoudingen. (Dit plan is overigens in weerwil van zijn eigen tabreng nauwelijks een initiatief-Van der Stoel. Al sedert december wordt er op het ministerie van buitenlandse zeken aan gewerkt als uitvloeisel van ambtelijk inzicht.) ue In het slotcommuniqué is echter van het Nederlandse plan voor het opstellen van een beginselverklaring over de Atlantische betrekkingen niets meer terug te vinden. De Fransen ïidaag in krant Nieuws uit Zeeland op pag. 2,4,5,7,10,11 en 12 Binnen- en buitenlands nieuws op pag. 3,9 en 25 Sport op pag. 12 en 13 Radio en tv op pag. 23 Financieel nws op pag. 25 en in de zaterdagkrant Peg. 15: Ierse kinderen schrijven opgetogen brieven over hun verblijf in Zeeland, Hovercraflverbinding voor Vlissingen utopie, vag. 16: In Middelburg worden (flat) woningen gebouwd, waar de geluidshinder is uitgebannen; stemmen uit de kerken. Pag. 17: gesprek met de scheiden de directeur van de PPD in Zeeland, ir. M. de Vink; Peter van Bever en teken de het Hooge Huys van Oud-Sabbinge. Pag. 18: Hans Warren over enke le nieuwe gedichtenbun dels; Poppraet met o.a. Stevie Winwood en de lop-tien. vag. 19: dammen, schaken, bridge, puzzel en culinair avon tuur. voelen zich immers met de bestaande teksten zeer tevreden; de Portugezen, Grieken en Turken zitten er aller minst om te springen nog eens te worden vastgebonden op democrati sche beginselen die in hun binnen lands beleid niet passen. Niet voor niets hebben de Portuge se en Griekse bewindslieden in hun rede er dan ook op gewezen dat het beginsel van een niet-inmenging in de aangelegenheden van andere landen ook te Helsinki weer moet worden bevestigd. Het is dan ook nauwelijks aannemelijk dat van „het onderzoek in de geest van solidariteit" resultaten van betekenis mogen worden ver wacht. Zij zullen bruikbaar blijken voor binnenlandse politieke doelein den, maar in feite weinig veranderen aan de werkelijke Atlantische verhou dingen. De slotverklaring van de ministers wijst erop dat te Helsinki in detail serieus en zonder kunstmatige tijdsli mieten moet kunnen worden onder handeld over veiligheid en samenwer king. In dit geval „bestaat de redelij ke verwachting dat die conferentie bevredigende resultaten zou kunnen bereiken". Maar, zo waarschuwt het communiqué, ook een beslissing over het begin van de tweede fase van de Veiligheidsconferentie (in Genève waar dan werkelijk zaken zullen wor den gedaan) moet nog worden geno men. Met andere woorden: indien de Russen zich wat de besprekingen over troepenvermindering aangaat niet aan de afspraken houden, heeft het Wes ten nog een stokje achter de deur. Met nog andere woorden: eer de onderhandelingen feitelijk beginnen worden de kaarten al gestoken um ue wederpartijen de „zwarte piet" voor een eventuele mislukking te kunnen toespelen. In ietwat minder mistige taal dan doorgaans herhaalt het communiqué overigens bekende standpunten: troe penvermindering mag niet gepaard gaan met vermindering van de veilig heid eenzijdige troepenverminde ring brengt gevaar mee voor de uit komst van de onderhandelingen, die erop zijn gericht het militair even wicht te verbeteren bij een afnemen de confrontatie. VS (Zie slot pagina 3 kolom 3 Minister Van Kemenade schatte het aantal boycotters ergens tussen 5000 en 15.000. Er zouden zich in normale omstandigheden dit jaar ongeveer 125.000 studenten hebben laten in schrijven. Op dit moment staan er echter maar 85.000 ingeschreven. Daarnaast zijn rond 10.000 personen als examen-student geregistreerd; voor hen geldt de f 1000-wet niet. Er zijn dus ongeveer 30.000 studenten „verdwenen". Onder hen bevinden zich naast de boycotters ook de g groepen .nominale studenten", dege nen die zich anders voor een tientje lieten inschrijven om van allerlei stu dentenvoorzieningen te kunnen profi teren. Zij vonden de f 100 inschrijf geld een te hoge drempel. De bewindsman zette gisteravond nog eens duidelijk op een rijtje wat het nieuwe kabinet in de collegegeld kwestie van plan is. Van het betaalde college- en in schrijfgeld 1972-1973 (f1100) zal f500 in mindering worden gebracht op de studieschuld, die in het teder van het nieuwe, in september 1974 in te voe ren studiefinancieringsstelsel, door el ke student zal worden gemaakt. Die studieschuld zal in verhouding staan tot het inkomen dat de afgestudeerde geniet. Op korte termijn zal de Ka mer een nota worden aangebc waarin de regering haar ideeën trent het nieuwe studiefinancierings stelsel zal uiteenzetten. Voor het komende studiejaar zal het collegegeld f 500 en het inschrijf geld f 100 gaan bedragen, tenminste als het parlement daarmee akkoord gaat- Hiertoe zal in het najaar wetsvoorstel worden ingediend. Studenten die geen rijksstudietoe lage ontvangen, zullen een schuldbe kentenis ter hoogte van f500 kunnen tekenen. Zij zullen die uiterlijk sep tember 1975 moeten verzilveren of anders als studieschuld moeten laten opnemen in het kader van het niei studiefinancieringsstelsel. Om een betere controle mogelijk te maken op het betalen van de f500 zal bepaald worden dat voor het af leggen van tentamens en examens en voor het volgen van een groot aantal praktische oefeningen overlegging van het inschrijfbewijs verplicht is. Dat bewijs wordt pas uitgereikt na beta ling van het college- en inschrijfgeld. Ook hieromtrent zal het parlement zeer binnenkort een wetsvoorstel ont vangen, Omdat de inschrijvingen aan de universiteiten nu al tegen f 500 moge lijk moeten worden, hoewel de f 1000- wet zeker nog tot begin 1974 zal gelden, wordt dezer dagen bij Algeme ne Maatregel van Bestuur bepaald dat het collegegeld in twee termijnen kan worden betaald: f500 bij inschrijving en nogmaals f500 per 1 maart 1974.: De laatste termijn wordt kwijtge scholden zodra de Kamer de nieuwe f 500-wet heeft goedgekeurd. Het door ex-minister Van Veen van f60.- naar f100 opgetrokken exa mengeld wordt naar het oude bedrag teruggedraaid. Er wordt geen uitvoering gegeven (Zie slot pagina 3 kolom 6) Jjanthjn ZONDER PROGNOSES VOOR LOON- EN PRIJSSTIJGING (Van onze redactie economie) DEN HAAG J. de Pous heeft vrijdagmiddag in een vergadering van de Soci aal Economische Raad gezegd, dat de commissie Ontwikkeling Nationale Economie op 3 augus tus een globaal zogenaamd half jaarlijks rapport over de econo mische vooruitzichten voor de rest van 1973 zal uitbrengen, „Dit jaar is het noodzakelijk geweest een bijzonder kort tijdschema te han teren, mede door de sociaal-economi sche problematiek van de afgelopen maanden en de langdurige kabinets formatie", aldus drs. De Pous. De werkgroep die, onder leiding van prof. dr. D. B. J. Schouten, kroonlid van de SER, het concept voorjaars- voorzitter ars.: rapport moet voorbereiden voor be handeling in de commissie ontwikke ling nationale economie van de raad, is vrijdag aan het eind van de mid dag met dat concept gereed gekomen. In het concept komen verschillen van inzicht over beoordeling van knelpun ten in de sociaal-economische situatie van ons land voor. Men is er vrijdag in geslaagd al te scherp geachte for muleringen bij te schaven. Het zal van de behandeling in de uit gebreidere commissie-ONE afhangen, of er nog ingrijpende wijzigingen in het concept zullen komen, maar dit wordt niet verwacht. In het rapport dat nu is opgesteld, zullen geen percentages voor loon- en prijsstijging worden genoemd. Dit zal kunnen gebeuren in het rapport, dat in het najaar zal moeten worden BONN (DPA, RTR) De Westduitse bondsdag heeft vrijdag met algemene stemmen besloten tot vorming van een parlementaire commissie die zal onder zoeken of er hij stemmingen in het parlement geknoeid is en of er afgevaar digden zijn omgekocht. De commissie van negen zal zich vooral verdiepen in de stemming over de motie van wantrouwen die de christen-democraten een jaar geleden tegen de regering-Brandt indienden. De motie werd door stemonthouding in de eigen gelederen niet aangenomen. Ook zal de commissie een onderzoek instellen naar het overlopen van afge vaardigden van de coalitiepartijen naar de oppositie, waardoor vorig jaar no vember vervroegde verkiezingen noodzakelijk werden. Tot voorzitter van de commissie is benoemd de sociaal-democratische rechts geleerde professor Friedrich Schaefer. De commissie is samengesteld uit alle politieke partijen en vangt dinsdag met haar feitelijke werk aan. Minister van binnenlandse zaken Hans Dietrich Genscher deelde vrijdag mee dat de Westduitse contraspionage ten overstaan van de commissie zal getui gen. De voormalige socialistische afgevaardigde Hans-Joachim Baeuchle, verzekerde vrijdag dat bondskanselier Brandt 'niets, maar dan ook absoluut niets' over het 'kopen' van stemmen van de oppositie afgeweten heeft. Drs. De Pous hief in zijn verklaring een waarschuwende vinger in de rich ting van de vakbeweging. Hij zei. dat hij het democratische recht van de vakbeweging onderschreef de inhoud van het rapport te bespreken met. de achterban, doch terwille van een juis te procedure vond de SER-voorailter. dat deze procedure niet te lang mocht duren. Volgende week vrijdag zal de ONE-commissie het conceptrapport van de werkgroep bespreken en even- tueel vaststellen. Het advies wordt dan op 3 augustus door de Raad vastgesteld en voor publikatie vrijgegeven. Dat de vakbe weging de publikatie van een geheim rapport zou verbieden, is onjuist", aldus drs. De Pous. .Er is nog geen advies. De koppen boven recente pu- blikaties hebben het risico de partijen in het overleg kopschuw te maken. Dat ik als voorzitter woedend zou zijn geweest op de vakbeweging, is niet juist. Een deel van mijn vergoe ding als voorzitter is bestemd om niet woedend te worden", aldus drs. De publicatie vrij gegeven. Dat de vakbe- blikatie ernstige schade zou kunnen berokkenen aan het overleg tussen de sociale partners. PVDA- EN PPR-FRACTIES I N BRIEF AAN STATEN: MIDDELBURG „Draag de uitvoe ring van de wet verontreiniging op pervlaktewateren niet aan de water schappen over, maar aan een eigen provinciaal orgaan". Dit schrijven de statenfracties van PvdA en PPR in een brief aan provinciale staten. Com missaris van de koningin mr. J. van Aartsen heeft de staten onder verwij zing naar deze brief voorgesteld in de vergadering van 25 juni een principe- uitspraak te doen over de vraag wel ke instantie de zuiveringstaak van de oppervlaktewateren krijgt toebedeeld: de waterschappen of de provincie. Gs willen, zoals bekend, de zuiveringstaak opdragen aan de waterschappen. De meeste fractievoorzitters spraken zich, gevraagd naar him reactie op de brief van de PvdA en PPR, nog niet uit over deze zaak. De brief zal in fractievergaderingen van de meeste fracties nog nader aan de orde wor den gesteld De fracties van PvdA en PPR hebben him standpunt- over de uitvoering van de wet. verontreiniging oppervlaktewateren uiteengezet- in een in zes punten onderverdeelde brief. Ze vinden dat overeenkomstig deze wet de actieve waterzuiveringstaak een provinciale taak is, die niet hoeft te worden gedelegeerd. „Die zuiverings taak kan later worden ingepast in een provinciaal orgaan, belast met de milieuzorg in de ruimste zin", vinden PvdA en PPR. „Voor een optimale uitvoering en fi nanciering dient de taak, exploitatie en equipe ring. zo min mo gelijk te worden gedeeld. Die taak opdragen aan negen waterschappen houdt een onnodige opdeling in", al dus de twee fracties. „Er behoeft geen gemeenschappelijk orgaan voor tech nische dienst en laboratorium krach tens het bepaalde in het algemeen Zeeuws waterschapsreglement in het leven worden geroepen, zodat ook dit onderdeel volledig aan het oordeel van provinciale staten is onderwor pen. wat uit een oogpunt van demo cratisch bestuur de voorkeur dient". Budgetrecht PvdA en PPR stellen tenslotte in hun brief waarbij een ontwerpverorde ning is gevoegd dat de staten het budgetrecht dienen le bezitten en te zijner tijd zullen kunnen beslissen of en in hoeverre gebruik kan worden gemaakt van reeds bestaande en nauwe relaties met het provinciaal bestuur onderhoudende organen als Watermaatschappij Zeeland en het provinciaal energiebedrijf. De stand punten van PvdA en PPR zijn het resultaat van 'uitvoerige bestudering en bespreking" in de twee fracties. Een voorstel van de PvdA-afdeling Kortgene in de vergadering van het, PvdA-gewest Zeeland op 17 maart; leidde tot instelling van een werk groep, die de onderhavige materie, nader bekeek. Om een goede behandeling in de sta-| ten van deze omvangrijke zaak te j bevorderen namen de twee fracties contact op met statenvoorzitter mr. J.' van Aartsen. Deze verklaarde zich be reid de behandeling van het onderha vige agendapunt in twee instanties te doen plaatsvinden en allereerst aan de orde te stellen de principiële be slissing over het uitvoeringsorgaan provincie of waterschappen dat met de zuiveringstaak zal worden be last. Commentaren „Ik wil niet vooruitlopen op de sta-1 tendebacten". verklaarde statenfractie- leider drs. W. R. V. Dusarduijn ge vraagd naar zijn mening over de brief. „Wij willen ons nu niet vastleg gen. Uit het komende debat zullen we onze conclusies trekken". Ir. W. Land heer (wd-statenfractie): „Het lijkt me. moeilijk voor de provincie om hier Zie slot pagina 11 kolom 11 Het dreigt een vreemde kant op te gaan met het ïnlti&tielvoorstel van de Lv^LI PvdA tot schrapping ran het 'berisping'-artikel' uit de omroepwet. Dit voorstal is destijds ingediend door do kamerleden Voogd en Roethof en krr«~,: aanvankelijk vrij brede steun. Nu ligt er echter een amendement van de KVP-er Van der Sanden op tafel, dut de strekking van het aanvankelijke PvdA-voorsiel doorkruist. Van der Sanden wil h'-i namelijk de minister alsnog mogelijk maken 'de toewijzing van zendtijd in te trekken of op te schorten als de voortduring daarvan gevaar voor de veiligheid van de staat zou opleveren, voor de veiligheid van personen of groepen van personen of voor de goede zeden'. Dit amendement heeft een goede kans te worden aan genomen. hetgeen echter nu voor de indieners van het initiatiefvoorstel een reden is nader te overwegen of zij maar niet beter hun hele wetsontwerp kunnen intrekken. Voogd en Roethof stellen naar onze mening terecht, dat aanvaarding van he: amendement-Van der Sanden de huidige situatie zou doen verslech teren. Nu heeft de minister weliswaar zijn omstreden bevoegdheid tot berisjjen, maar in de praktijk stelt die maatregel niets voor: de omroeporg;. nisaties kunnen na zulk een berisping rustig overgaan tot de orde van de dag. Wanneer echter het amendement - Van der Sanden zou worden aanvaard ti men met het initiatief wetsontwerp- Voogd-Roethof, verdwijnt de beri-.- pingsmogelijkheid als (nietszeggende) tussenvorm en blijven de minister slechts twee mogelijkheden over bij een omstreden programma: niets doen of zendtijd ontnemen. „Dan maar b< ver ae berisping", zeggen nu Voogd en Roethof. Ze gaan nu met hun frac tie overleggen wat hun te doen staat. Eigenlijk een anachronistisch debat: het hoort niet in deze tijd. maar het zou in de negentiende eeuw hebben gepast. Naar onze overtuiging is het principieel onjuist om tuchtmaatrege len Jegens omroeporganisaties te laten opleggen door een politieke figuur als een minister. Dat geldt uiteraard Toor de nu bestaande berispingen van daar het schrappingsvoorstel van de PvcLA-tent maar zeker voor de maat regelen, die Van der Sanden nu wenst Ministeriële tuchtmaatregelen rond omstreden programma's zijn immers afhankelijk van, in ieder geval ster): beïnvloed door de politieke kleur van een kabinet. Een kabinet, dat zou zijn samengesteld uit politici met een wei nig tolerante instelling, zal bijvoor beeld eerder tot tuchtmaatregelen overgaan dan in het omgekeerde ge val. Daarom behoren eventuele moei lijkheden rond omstreden program ma's te worden voorgelegd aan een onafhankelijke instantie. In eerste aan leg is dat de strafrechter: indien een omroepmedewerker via een uitzending een strafbaar feit begaat, kan het openbaar ministerie tot vervolging overgaan en aldus een rechterlijke uit spraak uitlokken. Zo gaat het ook bij kranten: er bestaat weliswaar vrijheid van drukpers, maar zegt de grond wet in het befaamde artikel zeven "behoudens ieders verantwoordelijk heid voor de wet'. Daarnaast zou men bij de omroep kunnen overwegen in hoeverre een eigen tuchtrechtspraak mogelijk is, bijvoorbeeld naar analo gie van de raad voor de journalistiek. Maar het gaat niet aan dat een miniv ter ten aanzien van uitzendingen ais rechter en straf voltrekker optreedt, in welk geval de straf dan bestaat uit in trekking of opschorting van zendtijd. Een onmogelijke maatregel: een ana loge regeling voor de schrijvende jour nalistiek zou inhouden dat de minis ter na kennisneming van een omstre- den artikel aan een krant een druk ver bod zou kunnen opleggen. Gelukkig ten dat niet: waarom moet het bij de omroep dan wel? Dit debat doet inderdaad denken aan de negentiende eeuw, toen men nog moest wennen aan de vrij heid van drukpers. Naar het oordeel van menige burger toen werd van a:e drukpersvrijheid een even 'gevaarlijk' gebruik gemaakt als naar sommiser inzicht nu van de tv. Daarom pro beerde de overheid nog een greep op de kranten te houden ondanks de in 1848 tot stand gekomen formulering van artikel zeven van de grondwet. Een mogelijkheid daartoe was name lijk het dagbladzegel: een belasting waarmee een moderne ontwikkeling van de dagbladpers werd tegengehou den. Toen over de afschaffing van het dagbladzegel in de kamer werd gede batteerd sprak men over journalisten op een manier die men tegenwoordig nog wel eens vindt in sommige beto gen over tv-makers. Er waren toen ka merleden, die vonden dat het beter was 'de burgerij in staat te stellen zich met ossevlees te voeden dan met courantenbrood'. Een lid verklaarde zelfs sombei dat afschaffing van het dagbladzegel 'de moriaan niet wit zou wassen'. c.n met die moriaan was dan de pers bedoeld. In deze tijd is vooral de tv de om streden moriaan: een kamermeer derheid voelt er blijkbaar alles voor de minister toch maar de bevoegdheid te geven de moriaan zo nodig flink de oren te wassen. Een onjuiste opvat ting. Als het amendement-Van der San den zou worden aangenomen, ten het voorstel-Voogd-Roethof maar beter worden ingetrokken. Een berisping is te verkiezen boven schorsing of ui trekking van zendtijd door een minis ter zonder dat sprake is van een on afhankelijke beoordeling. Waarom doet de kamer zo? Is zij bang voor de mo riaan?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1