PROVINCIALE ZEEUWSE COURA NT SUPERSONE TOE-144 NA EXPLOSIE OP FRANS STADJE - ZEKER 21 DODEN Rapport Oorlogsdocumentatie: Weinreb gevaarlijke bedrieger Prinses Beatrix doopt nieuwe 'Tromp' Triest einde Parijse luchtvaartshow: de krant van zeeland Drie doden bij tankerexplosie SCHEEPSROTSING - ACHT DODEN 8 VERMISTEN EN 63 GEWONDEN In de olie Pagina 2 216e jaargang - nummer 130 Maandag 4 juni 1973 PABIJS Vanaf het vliegveld U Bourget werd met een lange i lens deze opname gemaakt van rstortende Russische Toepo Ui. DuideRjk is te zien. dat i (Van onze correspondent) PARIJS Voor de ogen van miljoen Franse tv-kijkers is zondagmiddag een Toepolev 144 de Russische tegenhanger van de Frans-Britse 'Concorde' tijdens de Parijse lucht- en ruimtevaartshow in de lucht ontploft. Behalve de zes inzittenden van het supersone verkeerstoestel kwamen nog vijftien mensen op de grond om het leven: ze werden getroffen door de rond vliegende wrakstukken, die in het Parijse voorstadje Goussain- ville (13.000 inwoners), huizen in brand deden vliegen en daken en telefoonpalen verwoestten. Zeker 28 mensen werden gewond. De ramp het eerste ongeluk met een supersoon vliegtuig betekent een zware klap voor het prestige van de Russische luchtvaart, die de laatste jaren al meer ernstige tegenslagen heeft gehad. Het ongeluk wordt gewe-1 ten aan de gezagvoerder van de Toe-I polev. die de mogelijkheden van het toestel zou hebben overschat. Het on-j geluk wordt ook gezien als een nieu-, we tegenslag voor de voorstanders van supersoon vliegen, die zoals be kend vooral in Frankrijk en Engeland de gezamenlijke bouwers van de es eens supersone „Concorde" zijn vinden. Enkele uren voor het einde van de luchtvaartshow op de internationale luchthaven Le Bourget zagen 300.000 toeschouwers de Toepolev. het pronk- PARIJS Politie, brandweer en helpers uit de voorstad Gussain- ville krioelen hier door het plaats je om te helpen waar zij helpen kunnen na het ongeluk met de Russische Toepolov 144. DELFZIJL (ANP) Drie opvarenden van het Roemeense tankschip Praho- re zijn zaterdag bij een ontploffing aan boord van het schip om het leven ge komen. Twee opvarenden liepen zwa re verwondingen op. Het schip dat ter hoogte van Helgoland voer heeft assistentie gekregen van de sleepbo ten Witte Zee (Smit en Co) en Hol land (Doeksen). NEW YORK Blusboten in ge vecht met het vuur aan boord van het containerschip en de tanker, die in de haven van New York met elkaar in botsing kwamen. Brandende schepen onder Newyorkse brug NEW YORK (DPA, UPI) Bij een aanvaring aan de ingang van de haven van New York zijn zaterdag verscheidene mensen om het levert gekomen en velen gewond. De botsing deed zich vlak ten noorden van de 1.300 meter lange Verrazano- brug de langste hangbrug ter we reld voor tussen de uitvarende 'Seawitch', een in New York geregi streerd laadkistenschip van 17.902 ton, en devoor anker liggende 'Esso Brus sel'. een Belgische tankboot van 26.467 ton. Er ontstond een reeks explosies die kilometers ver te horen waren, en er brak brand uit. De brandende sche pen bleven aan elkaar vastzitten en dreven in zuidelijke richting onder de brug door naar de Atlantische Oceaan. Door de hoog oplaaiende vlammen moest het verkeer over de brug wor den stilgelegd. Zeker acht zeelui kwamen om het leven, onder wie kapitein William Pat terson van de 'Seawitch'. 63 liepen verwondingen op. Volgens de politie worden acht opvarenden nog vermist. Na enige uren konden de branden worden geblust. De hangbrug liep geen schade op. TWEE WACHTMEESTERS REDDEN DRIE MENSEN HILLEGOM (ANP) Twee wacht meesters van de rijkspolitie hebben zondagmiddag drie mensen gered uit een auto, die ondersteboven in een 8 meter brede sloot langs de parallelweg in Hillegom terecht was gekomen. Alleen de wielen staken nog boven water. Het lukte hen bij vele duiken onder water de drie inzittenden, de 53-jarige heer C. J. Flipse uit Hillegom. zijn zoon (10) en dochter (6) van de ver drinkingsdood te redden. De drie waren bewusteloos toen zij op de kant waren, waar men onmid dellijk overging tot mond-op-mond-be ademing en later tot het toedienen van zuurstof, Zij zijn in niet ernstige toestand naar een ziekenhuis in Haar lem gebracht. De hond van het gezin kwam om het leven. stuk van de Russische afvaardiging, zijn laatste vlucht maken. Nadat het toestel laag over ae hoofdlandings baan had gevlogen, trok de gezagvoer der het snel op. Direct daarop volgde de explosie: de vleugels vielen af en enkele seconden later viel de romp uiteen in een baaierd van vlam men. De wrakstukken zaaiden dood en verderf in het stadje Goussainville. Een jongetje dat voor het huis van zijn ouders op straat speelde, werd onthoofd. Daken werden afgerukt en huizen vlogen in brand. Oliesporen trokken door de straten. Een van de reusachtige motoren van de Toepolev vernielde de bewaarschool, waar ove rigens geen kinderen waren. De brand weer kon de branden snel bedwingen. In een tot rcddingscenlrum ingerichte schooi werden de doden geborgen. Tot diep in de nacht werd onder puinhopen gezocht naar slachtof fers. De chef-invlieger van de Concorde, Andrë Turcat, is ternauwernood aan de dood ontsnapt. Hij had gevraagd mee te mogen vliegen met de veron gelukte Toepolev. Dit werd hem ge weigerd, hoewel de Russische gezag voerder en de directeur van het test programma voor het Russische toe stel wel een vlucht met een Concorde hadden meegemaakt. Turcat sprak Chauffeur gedood ROTTERDAM (ANP) De 21-jarige Hans Eerland uit Rotterdam is zater dagavond met zijn auto op een met automatische halv e overwegbomen beveiligde overweg in de Pascalweg in de Maasstad tegen een goederentrein gebotst. De jongeman overleed later in het ziekenhuis. zijn medeleven uit met he: verlies van ..onze Sowvjet-vrienden" in een bood schap tot het publiek, waarna het programma normaal werd afge werkt. De ontwerper van het toestel. Alexei Toepolev. begaf zich na het ongeluk meteen ter plaats* en bleef er drie1 uur. Hij weigerde bij zijn terugkeer op Le Bourget iets te zeggen. De Russische vice-minister van ver keer. Piotr Dementiev. die de plaats van het ongeluk ook bezocht, zei dat hij geen verklaring voor het ongeluk had. Het toestel was technisch vol maakt en de bemanning van drie plus drie ingenieurs volledig bekwaam, zei hij. Franse luchtvaartdeskundigen specu leerden dat de piloot geprobeerd kan hebben snelheid te krijgen om uit een, haperende positie te komen. Dit zou te grote druk op vleugels en romp tot gevolg gehad kunnen hebben waar door het toestel desintegreerde. De Russische burgerluchtvaart werd vorig jaar en dit jaar getroffen door drie vliet rampen, waaronder het ver ongelukken van een Ilyoesjin met 176 inzittenden bij Moskou in oktober vorig jaar. het ernstigste ongeluk uit de geschiedenis van de luchtvaart Bij twee ongelukken met Russische toes tellen van de Bulgaarse en de Oost- duitse luchtvaartmaatschappijen kwa men vorig jaar tenminste 235 mensen om het leven. De Russische luchtvaar-maatschap pij Aeroflot had de Toepolev 144. die een maximum snelheid van bijna 2500 km per uur'heeft, eind dit jaar in gebruik willen nemen. Luchtvaartkrin gen in Moskou rekenen nu op vertra ging. Het Russische persbureau Tass maakte het nieuws om drie voor negens on dagavond in de Sovjet-Unie bekend. Het bericht luidde: ..Na enke le demonstratievluchten is het super sone vliegtuig Toe-144 in de omstre ken van Parijs bij de luchthaven Le Bourget verongelukt. De leden van de bemanning die zich aan boord bevon den zijn om het leven gekomen". GEHEIM RAPPORT AAN MINISTERS UITGELEKT AMSTERDAM „Ons onderzoek heeft aangetoond, dat Weinreb een uiterst gevaarlijke bedrieger en fantast is en dat zijn optre den tijdens de bezetting van den beginne af een bedrieglijk ka rakter had. Slechts door voor hem onvoorzienbare omstandighe den heeft zijn eerste 'Weinreb-lijst' tussen oktober 1942 en janua ri 1943 in het kamp Westerbork enkele honderden joden voor de portatie kunnen bewaren. Dit onvoorzienbare succes vormde en vormt de basis voor de legendevorming, die Weinreb met zoveel succes rond zijn optreden heeft bedreven". Dit is een van de belangrijkste j conclusies uit het voorlopige rapport dat het Rijksinstituut voor Oorlogsdo-I cumentatie heeft uitgebracht aan de ministers van onderwijs en justitie over de geruchtmakende kwestie-Wein- reb. Volgens dit tot nu toe als strikt geheim behandelde rapport vormt Weinrcbs boek „Collaboratie en ver-! zet", dat in enkele jaren een geweldi ge bestseller bleek, een aaneenschake ling van leugens en fantastische ver halen. waarin hij de in 1945 begonnen legendevorming rond zijn optreden tijdens de bezetting voortzet. ..Bovendien heeft hij in dit boek een groot aantal Nederlanders geheel ten onrechte ernstig belasterd. Van een aantal van deze beschuldigingen heb ben wij de onjuistheid kunnen aanto nen- Weinreb heeft zijn fantasieën echter met groot talent weten :e plaatsen tegen een achtergrond, die een voor velen herkenbare c.q. aan- voelbare bezettingssituatie oproept. Dit leidde ertoe, dat het gehele boek door velen als een waarheidsgetrouw! tijdsbeeld werd geaccepteerd", aldus het rapport. Opdracht TweeOneenhalf jaar geleden is aan het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumenta tie door de minister van justitie en de minister van onderwijs, onder wiens departement het instituut ressorteert, opdracht gegeven een uitgebreid on derzoek in te stellen naar de daden van dr. Weinreb, ter voorbereiding van een eventuele revisie van de von nissen van de Bijzondere Rechtsple ging in 1947 en van de gewone rech ter in 1957 en 1968- Ter staving van zijn onschuld heeft DEENSE KUSTVAARDER ZONK PLOTSELING DEN HAAG (ANP) Zatcrdagmor. ?en, omstreeks half twee. is op de Noordzee drie mijl ten westen van het lichtschip Goeree de Deense kustvaar der 'Tora Buur' gezonken. Dc drie bemanningsleden van het schip zijn ongedeerd in Hoek van Holland aan wal gebracht door een reddingsboot, die de mannen had overgenomen van de Nederlandse kustvaarder 'Antarc tica'. Het laatste schip was in de buurt van oe Tora Buur', toen dat schip door onbekende oorzaak plotseling veel wa ter begon te maken en heeft de man nen snel aan boord genomen. SCHELDE-DIRECTEUR BOUT: „ORDER VOOR STANDAARDFREGATTEN ZOU WERK VOOR TWEEDUIZEND MAN BETEKENEN Nieuws uit Zeeland op pa gina 2,5; Binnen- en buitenland op pagina 3; Radio en t.v. op pagina 7; Sport op pagina 9,10,11, 12, 13,14. „DRIJVEND GEMAAKT" IN DE BOUWLOODS VLISSINGEN Met enkele forse bijlslagen en onder het uitspreken van de doopformule: „Ik doop u Tromp en wens u een behouden vaart" heeft prinses Beatrix zaterdagmiddag om twaalf uur op de eilandwerf van de Koninklijke Maatschappij de Schelde in Vlissingen een nieuw geleide-wapen fregat voor de koninklijke marine drijvend gemaakt. De plechtigheid werd door prins Claus en enkele hon derden genodigden gadegeslagen. Van een traditionele tewaterlating, vanaf een open helling, kon geen spra ke zijn omdat de Tromp is gebouwd in een speciaal voor de constructie van oorlogsschepen overdekt droog dok van De Schelde. Met het doorhak ken van een kabeltje spatte met al leen een fles champagne tegen de scheepshuid uiteen maar kreeg ook een kraandrijver het sein om met zijn loopkraan bovenin de boüwloods veer tig ton ballast uit het schip te lichten. Letterlijk 'verlicht' veerde de Tromp daarop van zijn kielblokken en werd drijvend in het reeds natte dok. Tijdens een later op de middag gehou den bijeenkomst in het Scheldekwar- tier kwam de voorzitter van de werf- directie, ir. J. Bout, in een toespraak tot het prinselijk paar en de genodig den nog eens terug op deze ongewone stapelloop: „We hebben het beziens waardige en spannende gebeuren van het. glijden van een scheepshelling moeten missen, maar hebben toch ervaren dat ook voor de Tromp de wet van Archimedes van toepassing is. IJ hebt het schip zien drijven en bewegen". De Scheldedirecteur liet er bij zijn gehoor, waaronder dc nieuwe minister van defensie ir. H. Vredeling, geen twijfel over liet bestaan dat de Vlis- singse werf graag meer orders voor marineschepen zal aanvaarden. Naast de pogingen om opdrachten uit het buitenland te verwerven de Australische overheid legt grote be langstelling aan de dag voor het gelei de-wapenfregat type Tromp doel de de heer Bout met zijn opmerking op de eerste plaats op de houw van de zogenaamde 'standaard-fregatten' voor de Nederlandse marine. De ont werpen voor deze schepen, die moe ten dienen ter vervanging van ae verouderde onderzeeboot jagers van A en B-klasse, verkeren reeds in een vergevorderd stadium van voorberei ding. Ir. Bout legde er de nadruk op. dat een order voor de bouw van de standaardfregatten van groot belang is voor de werkgelegenheid, niet al leen in Vlissingen en Zeeland maar ook voor andere bedrijven in Neder land, die een belangrijk aandeel heb ben in de totstandkoming van marine schepen. Proeftocht De Scheldedirecteur rekende zelfs op grond van een globale raming voor dat met de bouw van deze nieuwe schepen in de komende tien jaar de werkgelegenheid voor zeker tweedui zend man zou zijn verzekerd. In het midden latend om hoeveel schepen het bij een nieuwe marine-1 order zou kunnen gaan, noemde de. heer Bout deze opdrachten behalve voor de werkgelegenheid nog uit een ander oogpunt van belang. Het ont werpen en bouwen van zeer moderne! oorlogsschepen vereist een technische! kennis en vaardigheid van een hoog' gehalte. Nederland biedt voor het op leiden van personeel met deze kennis uitstekende mogelijkheden. .Deze mensen en in het bijzondere de jonge ren onder hen de kans te geven om de verworven kennis te gebruiken en te verdiepen achten wij van groot belang". De heer Bout wees er voorts op dat de door het marinewerk verworven gespecialiseerde kennis ook kan wor den overgebracht op andere terreinen in de scheepsbouw. Prinses Beatrix en prins Claus, die werden vergezeld door secretaresse mej. M. E, Tiele en luitenant-kolonel jhr. A. W. Snoeck, adjudant van de koningin, hadden zaterdagmorgen we gens het slechte weer de voorkeur gegeven aan een hofauto boven het hefschroefvliegtuig, om de reis naar Zbeland te maken. Het prinselijk paar werd rond elf uur voor de ingang van het hoofdkantoor van De Schelde begroet door commis saris der koningin mr. J. van Aartsen, de burgemeester van Vlissingen, ars. Th. J. Westerhout en de commandant maritieme middelen Schelde, kapitein ter zee Ph. S. S. Niemeyer. Na vervolgens te zijn verwelkomd door ir. Bout werden prins en prinses in de directiekamer voorgesteld aan de minister van defensie ir. Vredeling, de Schelde-directeuren ir. J. H. Mu- lock Houwer en C. A. Th. Hermsen en de heren dr. J. de Vries en D. Tesch- macher, respectievelijk voorzitter van de raad van commissarissen en lid van de raad van bestuur van de Rijn- Schelde-Verolme Machinefabrieken en Scheepswerven NV. Ir. Vredeling stelde op zijn beurt voor zijn staatssecretaris mr. A. Stemer- dink. vice-admiraal E. Roest, bevelheb ber der zeestrijdkrachten en vice-ad- miraal mr. ir. P. P de Vijver, vlagoffi cier materieel. Ir Mulock Houwer gaf vervolgens een uiteenzetting over de bouw van de Tromp aan de hand van een model. Autootjes Nadat nog het gastenboek was gete kend begaf het gezelschap zich over her Scheldeterrein naar de eilandwerf. In de bouwloods hadden zich intussen de honderden genodigden, waaronder ook veel Schelde-personeelsleden met echtgenotes verzameld. Direct na aankomst werden een aan tal rechtstreeks bij de bouw van het schip betrokken prsonen aan de prin- (Zie slot pagina 2 kolom 2) dr. Weinreb zajn uitgebreide memoires geschreven, die onder de rite! „Colla boratie en verzet" in vele tienduizen den exemplaren zijn verkocht. Op grond daarvan is een levendige discus sie ontstaan rond de man en rond zijn daden. Pleitbezorgers vond hij in het schrijversechtpaar Renate Rubin stein en Aad Nuis, dat in zijn twijfel achtige daden juist een vorm van doeltreffend verzet bewezen acht te. Het Rijksinstituut heeft de mede* werkers mr. D. Giltay Veth en A. J. van der Leeuw met het onderzoek belast. Tweeëneenhalf jaar lang heb ben zij de gangen van Weinreb nage gaan en vergeleken met zijn eigen lezing van de gebeurtenissen- Op ver zoek van de minister van onderwijs hebben zij op 16 oktober 1972 hun voorlopige conclusies op schrift gezet. Deze zijn vastgelegd in een rapport van 58 pagina's, een samenvatting van vier pagina's in de vorm van een brief aan de minister en twee reeds uitge werkte hoofdstukken van wat later het definitieve rapport moet worden. Deze stukken zijn door de ministers in het grootste geheim behandeld. Thans is de inhoud ervan uitgelekt en deze is vernietigend voor dr. Weinreb en zijn verdedigers. Goedgelovigen bedrogen De onderzoekers van het Rijksinsti tuut voor Oorlogs documentatie schrijven in hun brief aan de toenma lige minister '.-an onderwijs en weten schappen er alle begrip voor te héb ben dat niet alleen ae duizenden in schrijvers op de beide Weinreb-lijsten 'mensen die hierop stonden dachten gered te zullen worden, red.) zich door Weinreb hebben laten beetne men. en zelfs de SD in het geval van de eerste lijst dupe van zijn leugens en fantasie is geweest, maar dat ook na de oorlog tallozen joden en niet-joden hem voor de verdrukte onschuld hebben gehouden. Na de oorlog heeft Weinreb een aantal Ne derlandse joden en internationale joodse organisaties en persoonlijkhe den weten te overtuigen, dat zijn vervolging en berechting symptomen waren van het voortgezet latent anti semitisme. dat zij bij het Nederlandse volk aanwezig achtten, c.q. vermoed den. Tot een dergelijke mening, aldus de brief, heeft hij helaas ook de maar al te gemakkelijk te overtuigen gevoels mens Presser weten te brengen. ,De historicus Presser treft het verwijt, (Zie slot pagina 3 kolorh 3)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1