1970 Traditioneel onderwijspatroon doorbroken UNIEK CENTRUM IN ZEELAND tut ii» éry» 9M<trru'(fatu*h* ln'ttutg 4«~ h»r At9»mf*n t MijtI P**t<lrt(lt)HCh <>nfum VtHtrnl itu 4* or to tfh' «Nfrwm oir* »Ti-r* t>orJ*n Nieuwe vormen Het zou boeiend zijn na te gaan - ook voor Zeeland - welk een grote invloed er is uitgegaan van de stichting der Hogere Burgerscholen, een creatie van Thorbecke. In de afgelopen jaren hebben nogal wat HBS'en hun honderdiarig bestaan gevierd: de wet op het middelbaar onderwijs was van 2 mei 1863 De eerste demo cratisering - zij het op beperkte schaal - was er het gevolg van. Jarenlang hebben de HBS'en - samen met het Middelburgse gymnasium - plus een aantal mulo-scholen de structuur van het voortgezet onderwijs bepaald. Belangrijk waren voorts de beide kweekscholen, waar generaties voortreffelijke onderwijzers werden afgeleverd. Dit geijkte patroon van de onderwijsvoorziening is in de na-oorlogse |aren doorbroken, er kwamen meer moge lijkheden voor beroepsonderwijs, bovendien werd na 1963 de bestaande structuur via de mammoetwet flink door elkaar geklutst. Onderwijs werd en wordt steeds belangrijker: de laatste jaren vragen allerlei experi menten de aandacht, het einde daarvan is nog lang met in zicht. Kan niet in zicht zijn: zolang de maatschappij zich vernieuwt dient ook het onderwijs naar nieuwe vormen te zoeken. PZC 29 november 1969 './■werst va 1 januari Het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland start officieel met zijn werkzaamheden ten behoeve van het Zeeuwse kleuter- en basisonderwijs 4 januari In Breskens spoelt een potvis aan, die een lengte heeft van liefst 16 meter 9 februari Opgericht wordt de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland 25 februari In verband met de herindeling van gemeenten gaat Zeeuwsch- Vlaanderen naar de stembus voor de verkiezing van nieuwe gemeenteraden 18 maart Zeeland kiest nieuwe staten. De PPR en D'66 doen hun intrede in de staten 14 juni Zeeland is weer een vliegveld rijk: het vliegveld Midden-Zeeland in het Noord-Sloe wordt geopend 18 juni De commissaris der koningin in Zeeland stelt het gloednieuwe politiebureau te Vlissingen officieel in gebruik 1 juli Middelburg voert als eerste stad in Nederland het Zweeds parkeer systeem in 8 juli Total besluit tot de vestiging van een olieraffinaderij de 29e van het concern in Vlissingen-oost 30 augustus Een op het vliegveld Midden- Zeeland gestationeerd vliegtuig voor rondvluchten stort neer op de Haringvrefer. Drie mensen komen bij deze vliegramp om het leven 8 september Het overdekte zwembad in Vlissingen wordt in gebruik genomen Een keerpunt voor het onderwijs. Een mis schien wat zwaarwegende kwalificatie voor 1970, het jaar waarin in Zeeland het school- begeleidingswerk voor kleuter- en basisonder wijs officieel van start ging met de komst van het Regionaal Pedagogisch Centrum. Een centrum, dat enkele jaren geleden nog als uniek voor de regio kon worden beschouwd. Veranderingen en vernieuwingen in het onder wijs, mede geïnspireerd door de invoering van de mammoetwet in 1968, kregen voor Zeeland plotseling een nieuwe dimensie. Zonder meer stellen, dat in 1970 voor het Zeeuwse onder wijs,en met name het kleuter- en het basis onderwijs de victorie is begonnen, is een overdreven verhaal. Zelfs de felste onderwijsvernieuwingen willen zover niet gaan, getuige een anekdote, die in deze kringen met veel plezier wordt verteld aan mensen, die op enige afstand van het onderwijs staan. In dat verhaal wordt de hoofdrol gespeeld door een man, die honderd jaar'geleden overleed en plotseling weer anno 1973 in de wereld staat. Hij ko'mt terecht in de stad, waar hij is geboren en waar hij geen enkel herkenningspunt kan ontdekken. Met verbijstering slaat hij het verkeer gade, dat met een onvoorstelbare vaart langs hem heen flitst. Als hij in paniek het eerste het beste gebouw binnenrent dat op zijn weg ligt, drijven driftig werkende computers hem nog vlugger naar buiten. Geschokt loopt de man een ander gebouw binnen, waar ratelende tikmachines een voor hem macaber geluid produceren. Gillend komt de man ook uit dit gebouw te voorschijn. Maar de straat met die razende beesten op vier wielen is evenmin aantrekke lijk om lang te vertoeven. Ten einde raad stort de man zich een volgend gebouw binnen. Op datzelfde moment ondergaat hij als het ware een metamorfose. Hij voelt en ziet, dat hij op bekend terrein is. Sfeer en entourage komen als oude bekenden zijn geschokte geest ver kwikken. Hij vertoeft in een klasselokaal van een school Een 'mooi' verhaal voor een onderwijsver nieuwer, om zijn gehoor tijdens een lezing een ogenblik mee te boeien, beslist niet meer. De werkelijkheid van alle dag is heel anders. Maar ontdaan van alle franje, heeft deze anekdote dit te vertellen: de als een stroom versnelling op gang gekomen onderwijsver nieuwing met nieuwe ontwikkeling op een breed front heeft nog lang niet alle sporen uitgewist van het traditioneel onderwijspa troon, dat decennia lang het beeld heeft be paald. Vroeger! Hef doet je denken aan scholen met ommuurde pleinen en hoge ramen, het onder ste gedeelte van matglas. Je moest al een handige jongen zijn wilde je een blik naar buiten kunnen werpen. De wereld buiten hef raam bestond tijdens de schooluren eenvoudig niet. De wanden van het schoollokaal versierd met platen van rijstvelden en karbouwen in 'ons Nederlands Indië', soms ook met groen getinte afdrukken over het eigen land. Alsof het de bedoeling was de woorden van de dichter Marsman te accentueren: 'En in die geweldige ruimte verzonken, boerderijen ver spreid door het land,-boomgroepen, dorpen, geknotte torens, kerken en olmen in één groot verband.' Allemaal illustraties, die een liefelijk beeld opriepen, waarin geen plaats was vooroorlog, geweld en natuurrampen. Dat onwaarachtig aandoende beeld is in de jaren na de tweede wereldoorlog vrijwel verdwenen, al zijn er nog altijd scholen, waar de grazige weiden en de pittoreske rijstvelden de enige wand- bekleding vormen. Onder impulsen van bui tenaf zijn veranderingen en vernieuwingen op gang gekomen: sawo's en karbouwen zijn vervangen door fleurige tekeningen van de leerlingen, de zoetelijke maar voor ouderen boeiende prenten van Jefzes hebben plaats moeten maken voor kranfeknipsels over ac tuele zaken. De landelijke pedagogische cen tra infiltreerden met hun ideeën in de regio; speel-leerklas, studiedagen, contacfscholen, het zijn woorden en begrippen die uit deze periode zijn overgebleven. De eerste aanzet tot vernieuwing was gegeven. Toen kwam op 1 januari 1970 hef Regionaal Pedagogisch Centrum voor Zeeland, hef eerste onderwijsbegeleidingsinsfituut in de regio. Vanaf dat moment is de vernieuwing in een hogere versnelling gekomen, al zeggen de pedagogisch-didactische en andere medewer kers van het centrum vandaag de dag, dat ondanks alle veranderingen en vernieuwingen ongeveer tachtig procent van de basisscholen nog min of meer. traditioneel werkt. Om een aantal nieuwe elementen in het onderwijs te noemen: er is een voorzichtig begin gemaakt met doorbreking van hef jaarklassensysteem, de Hoogeveen-leesmethode (aap-noof-mies enz.) is grotendeels vervangen door moder nere methoden, op tal van scholen wordt in niveaus gelezen (de vlotte lezers bij elkaar, de mindere lezers ook in één groep), de reken en schrijfmethoden hebben een verjongings kuur ondergaan, woorden hebben de plaats ingenomen van cijfers op de rapporten. Mede door democratisering en academisering van de Zeeuwse onderwijsopleidingen kon de ver nieuwingsgedachte over een breed terrein oprukken. Vergevorderd is men de laatste jaren met de zogeheten verticale leerstofplanning bij kleu ter- en basisscholen. Als de integratie ergens kans van slagen heeft dan is hef wel hier. Met name het uitwisselingsprogramma tussen de ze twee schooltypen heeft het ver gebracht. Op dit moment zijn daar bijvoorbeeld 440 kleuterleidsters en onderwijzers van eerste klassen van 500 scholen bij betrokken, een dui delijk bewijs, dat de gedeeltelijke leerstofinte- gratie k.o.l.o., zoals de officiële aanduiding luidt, succes heeft. De bedoeling van hef huidi ge onderwijs is, dat één vloeiende lijn totstand wordt gebracht vanaf de kleuterschool tof de hoogste onderwijsinstelling. Tussen kleuter en basisschool vertoont die aansluiting al een duidelijke lijn, maar op hoger niveau ont breekt zij volkomen. Het overstapje van de basisschool naar het vervolgonderwijs, lts, leao, mavo, havo, industrie- en/of huishoud school, atheneum, gymnasium enz. is even als vroeger een "reis naar het onbekende". De brugklassen bij de verschillende vervolg- scholen slaan in geen enkel opzicht een brug naar de basisschool. Tussen zesde klas van basisschool en brugklas mavo, havo en athe neum gaapt een diepe kloof. Een rector van een grote scholengemeenschap in Zeeland formuleerde het aldus: "We hebben nu al voor het vijfde jaar een brugklas (ingevoerd in 1968 bij de inwerkingtreding van de mam moetwet, de wet, die voor de ouderen ver trouwde begrippen als vglo, ulo, mulo en hbs overboord heeft gezet) en elk jaar weer kom je voor nieuwe verrassingen te staan. De grote moeilijkheid voor ons is aan te geven of een leerling na de brugklas naar mavo II, havo II of atheneum II zal gaan. Je ontkomt niet aan selectie. In de loop der jaren hebben we daar overigens al aardig ervaring in gekregen. Wat ons opvalt is, dat sommige brugklasleer lingen een héél eind verder zijn dan leeftijd genoten, afkomstig van andere basisscholen. Wij zouden graag zien, dat alle basisscholen dezelfde leerstof zouden doorwerken. Als ver volgonderwijs zouden wij in dat geval kinde ren krijgen die allen even ver zijn. Dat is één van de redenen waarom de brug tussen basis school en vervolgschool moeilijk is te slaan." Sinds de invoering van de mammoetwet zijn de vervolgscholen het terrein geworden voor bikkelharde gevechten om de beste plaatsen. Vele ouders zien hef atheneum als de beste plaats, de meest ideale uitgangspositie om een zo goed mogelijke plaats in de maatschappij te verwerven. Deze instelling van in hoofdzaak de ouders heeft tot gevolg, dat de druk van onderop om in een brugklas mavo, havo of .atheneum te worden toegelaten erg groot is. 'De selectie- en determinatie-systemen op de scholengemeenschappen kunnen de leerling een goede dienst bewijzen: wie niet geschikt is voor het atheneum komt er niet op, hoe graag de ouders het ook willen. Gevolg van aeze instelling van vele ouders is echter wél, dat andere vervolgopleidingen min of meer het gevoel hebben gekregen een soort "af valbak-functie" te hebben. Uiteindelijk komen de leerlingen er wel terecht, maar veelal heb ben ze het eerst een trapje hoger geprobeerd onder het motto: "Niet geschoten is zeker mis." Hef is zonder meer een goede zaak, dat de brugklasleerling "het voordeel van de twij fel" wordt gegeven, maar zo'langzamerhand is in onderwijskringen toch het gevoel ont staan, dat met name leao, lts en huishoud en industrieschool van deze houding hefslacht- offer dreigen te worden. En dat terwijl juist deze onderwijsinstellingen over brede moge lijkheden beschikken, die in de interessesfeer van de potentiële léerling liggen. Onderwijs in Zeeland: het omvat een groot aantal schakeringen. Het strekt zich uit over een breed terrein: van muziekonderricht tof scholing van de werkende jeugd, onderwijs over akker- en tuinbouw, over chemie en tech niek, teveel, veel teveel om in één lange rij op te sommen. Toch ontbreekt er nog veel in Zee land op het terrein van het onderwijs. Citaat uit de bijdrage van de provinciale onderwijs commissie aan de sociaal-culturele onfwikke- lingsschets 1972 van de provincie Zeeland: "Naarmate de graad van specialisatie die voor bepaalde beroepen worat vereist hoger is, ontbreken in meer of mindere mate de op leidingsmogelijkheden in een dun bevolkte provincie als Zeeland. Het allerhoogste ni veau, het wetenschappelijk onderwijs, is bui ten de provincie in ae grote bevolkingsagglo meraties geconcentreerd." provinciale zeeuwse courant bijlage t.g.v. ingebruikneming 64-zijdigë rotatiepers vrijdag 6 april 1973

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 66