1968 Jong geweest zijn is ook niet alles Nieuwe generatie komt meepraten Sommigen betogen, dat de scherpste generatiekloof in Nederland loopt tussen die genen die wèl de oorlog heb ben meegemaakt en diege nen die deze ervaring niet hebben. In Zeeland kan deze opvatting worden uitgebreid met de ramp van 1953: die genen die de ellende van dat jaar bewust hebben onder vonden en diegenen die daar na zijn gekomen. De laatste categorie tilt - om een voor beeld te noemen - niet zo zwaar aan de veiligheid rond de Oosterschelde Zij beto gen dat die veiligheid op an dere manier tot stand moet komen. Dezelfde generatie- verschillen zijn ook merkbaar als het gaat over de vraag hoe de toekomst van Zeeland moet zijn gericht: is er nog plaats voor industrie, of moet deze sector helemaal worden afgeremd en dient men zich uitsluitend op de diensten sector te richten? In het debat over Zeeland en over de toe komst van deze provincie heeft zich een nieuwe gene ratie aangemeld, vaak met frisse en prikkelende denk beelden. PZC 12 septemEer 1968 SCALA VAN MOGELIJKHEDEN Vrijetijdscentrum voor jeugd in Middelburg Jongeren hnmen j S££&S£lrg^^ TUfJWI e&ri 29 januari Premier P. J. S. de Jong opent in Middelburg het provinciaal centrum voor de civiele verdediging 6 februari De aanleg van de Sophiahaven werkhoven voor de bouw van de Oos- ierscheldedam aan de noordzijde van Noord-Beveland aanbesteed 14 februari De besturen van de Vlissingse zie kenhuizen Sint-Joseph en Bethesda maken bekend niet tot fusie over te gaan; van medische zijde wordt hier tegen ernstig bezwaar gemaakt 20 februari De Noorse AS Elopak maakt bekend zich in Terneuzen te vestigen. In maart start de bouw van de fabriekshal, waarin 20 mensen werk zullen kun nen vinden 18 maart Opening von de Kanaalbrug bij Sluis kil 23 april De dubbeldeksveerboot 'Prinses Chris tina' wordt overgedragen aan het provinciaal bestuur 1 mei Hoechsf Nederland NV start in Vlis- singen-Oost de produktie 17 mei Commissaris der koningin "mr J. van Aartsen tekent in Middelburg hef con tract voor de tweede dubbeldeksveer- boot 17 juni Start van de viering van het 125-jarig bestaan van de Zeeuwse Landbouw Maatschappij 23 juli Bekendmaking ontwerp-streekplan West-Zeeuwsch-Vlaanderen 29 juli De nieuwe brug bij Sas van Gent wordt in gebruik genomen 7 augustus Het inwonertal van Zeeland heeft de 300.000 overschreden. In 70 |aar nam het bevolkingstal in Zeeland mef 40 procent toe, landelijk was dat 150 procent 19 augustus Ingebruikname nieuw hts-gebouw te Vlissingen 11 september De stichting Vrijetijdscentrum voor jongeren te Middelburg maakt plan nen bekend om aan het Koorkerkhot een jeugdcentrum te stichten Mr J. van Aartsen opent in Axel he' cultureel centrum 'De Halle' 13 september Prins Bernhard opent officieel Vlis singen Hoechst NV 16 september Provinciale staten besluiten tot con centratie van de Zeeuwse waterlei dingbedrijven 24 oktober Volgens de meetresultaten van het Instituut voor Planteziekfenkundig Onderzoek IPO te Wageningen was het gebied rond het Sloe tot mei 1968 'schoon' 3 december Minister Bakker van verkeer en wa terstaat stelt 'diepdelverscommissie' in. Deze commissie moet de structuur van de waterschappen en hun manier van functioneren bestuderen 3 december Zeeuwse weerprofeten, die zich ba seren op Sint-Jan (24 juni) blijken volgens hel onweeronderzoek van de vliegbasis Woensdrecht gelijk te heb ben. provinciale zeeuwse courant Op een gegeven moment is het afgelopen. Dot geldt voor iedereen. Een regel zonder uitzonde ringen. Jeugd? Dat is een leuke tijd, waarvan je je niet bewust bent, dat hij inderdaad zo leuk is. Zodra je door hebt, dat dat zo is, dan is het af gelopen. Dan komen de herinneringen. Dan loopt het uit de hand. Althans bij sommigen. Die sommigen wil len eigenlijk niet erkennen, dat ze niet meer tot de jeugd behoren. Die mensen storten zich dan in hef jeugdwerk. Ze gaan allerlei alternatieve din gen verzinnen. Ze zijn vreselijk tolerant, gaan dis cussiëren met jongeren, willen werk-, woon- en nog een rijtje situaties inventariseren, om tenslotte lek ker een evaluatie te plegen. Zo gaat dat al jaren. Mensen, die zichzelf uit roepen tot woordvoerders van de jeugd. Vriende lijke, goedwillende, verdraagzame mensen, 't Is niet eenvoudig om ze meteen te herkennen, de woordvoerders, de organisatoren, de begrijpen. Sommigen maken van hun jeugdsyndroom zelfs hun beroep. Die mensen zien ook wel eens kans hun verdraagzame begrip uit te breiden tot zo'n beetje de gehele samenleving. In feite heeft dat type jeugdleiders, opbouwwer kers, predikanten en andere liefhebbers nog niet afgerekend met hun jeugd, die ineens voorbij bleek te zijn. Ze willen er nog bij horen. Tof op hoge leefti|d ziet men ze met ringbaarden en spijker pakken ijveren voor dat wat ze aanzien voor no den van de jeugd. Steeds verzinnen ze weer iets nieuws. Iets dat de jeugd verder helemaal niet interesseert. Steqds moeten er weer structuren aan de kaak worden ge steld. Structuren, die de jeugd verhinderen hun eigen situatie te ontdekken. Want dat schijnt vre selijk belangrijk te zijn. Althans voor de begrijpers. Maar die zelfde begrijpers hebben niet door, dat met het ontdekken van die structuren de jeugd geen jeugd meer is. Dan is het een groep te vroeg volwassen mannetjes en vrouwtjes, dieNzich niet meer eens voor honderd procent voor de wereld vrede in kunnen zetten en op dezelfde dag lach end de klas worden uitgestuurd wegens het uit lachen van een leraar, die toevallig een niei-be- grijper is. Zolang jeugdwerk zich beperkt tot instituten als Christelijke Jonge Mannen Verenigingen, die na veel gefrons middels 'instuiven' de jeugd van de straat en uit de kroeg proberen te houden, ging het allemaal nog wel. De wika organiseerde van alles, maar de jeugd kwam er alleen voor de lol. Hoe meer de instuif op een echte danszaal of op een echte bar leek, hoe leuker het was. Zo om streeks het zestiende jaar vertelden de jongens en meisjes thuis dat ze naar instuif gingen, terwijl ze in werkelijkheid de smaak te pakken hadden ge kregen en dus een kaartje kochten voor een echte danszaal. Aanpassing was niet moeilijk daar. De wika had de kans gegeven zich grondig voor te bereiden. Het dreigde pas fout te gaan, toen her en der mensen op het idee kwamen, dat jongeren zich zelf moesten ontdekken. Het 'oude' jeugdwerk was systeembevestigend, het werkte mee aan de in standhouding van een samenleving, die aan alle kanten barstte van onrecht. De jeugd was slacht offer van dit onrecht. De jeugd moest leren zich zelf te bevrijden. De jeugd mocht niet vervallen in de fouten van vorige generaties. De jeugd moest zichzelf zijn. Dat vonden de begrijpers, die vol strekt niet begrepen, dat die jeugd al lang zich zelf was. De begrijpers wilden de jeugd ontnemen wat ze zelf misten. Inmiddels hebben die begrijpers her en der een proces in gang gezet, dat volstrekt uit de hand is gelopen. Met allerlei kunstgrepen werd gepoogd de zaak toch nog enigszins in redelijke banen te leiden. Bijvoorbeeld in Middelburg. In 1967 begon het als ludieke beweging, in 1968 startte de Stich ting Vrijetijdscentrum, dof werd veranderd in 'Pro vadya?'. Het aanvankelijk bezongen 'Provadya?' veranderde in 'Open de Beuk' en later ging dat 'open' er weer af. De reeks namen zegt op zichzelf niet veel. Maar achter die reeks naamswisselingen gaat een serie conflicten schuil over het functioneren van wat een 'open jeugdcentrum' wordt genoemd. Conflicten over de verhouding bestuur-bezoekers, over de ver houding tussen de bezoekers onderling, over wel- les-nietes democratisering. Steeds is datgene wat de ludieke beweging in 1967 in gang heeft ge bracht toch weer van start gegaan. Dat was moge lijk, omdat in 'Provadya?' en in 'De Beuk' steeds weer mensen de grenzen van hun jeugd overschre den en zich in de rijen van de begrijpers schaar- Nu was het niet zo, dat die ludieke beweging helemaal ongelijk had, toen ze een, uiteraard speels, onderzoek instelde naar 'het huidige, voor al bij de jeugd bestaande, onbehagen'. Want on behagen was er. Maar de grole fout van de wel willende ludieke bewegers was, dat ze dat met behulp van subsidies georganiseerd wilden gaan opheffen. De ludieke beweging maakte zich zor gen over de mogelijkheden van de mens om over een aantal jaren op een speelse panier de dan verkregen zeeën van vrijetijd gevolg van de automatisering stuk te slaan. Ze waren als goede begrijpers tot de conclusie gekomen, dat de gehele opvoeding, inclusief hef onderwijs, de men sen africntte om zonder veel commentaar te pro duceren en te En met die hoofdpijn veroorzakende problema tiek ging de ludieke beweging de jeugd te lijf. De jeugd, die zich van die situatie bewust moest wor den om er verandering in te brengen. In tal van andere plaatsen gebeurde iets derge lijks. De Middelburgse ludieke beweging was één uit velen, die zich grandioos op de situatie (waar de jeugd zich nota bene van bewust moest worden) verkeek. Het in die jaren zo vaak genoemde ver vreemdingsproces werd er alleen maar mee ver sneld. Hef was nog een geluk, dat de Middelburgse en andere ludieke bewegingen betrekkelijk v^einig jongeren bereikten. En toch hadden ze het ook daar groots opgezet. Het 'bestaande onbehagen' moest maar eens ont leed worden tijdens een bijeenkomst, die de naam tietsjin meekreeg. Het was in een grote tent op het Hof van Tange te Middelburg. Landelijk bekende begrijpers waren er voor naar Middelburg geko men: de eeuwige Simon Vinkenoog (toen druk doende met het Sigma-centrum), drs Arie van der Zwan van Tien over Rood, de Amsterdamse pro vo's Hans Tuynman en Joost Blom, Ger Brouwer van de Luuksoeweging uit Maastricht, de Middel burgse beeldhouwer Nico van de Boezem, het AR- tweede-kamerlid J. A. van Bennekom uit Middel burg, kweekschoolleraar mr A. J. M. Visser en ka pelaan Van de Hemel. Luuksman Brouwer vond: „We moeten zelf eerst veranderen voordat we aan werkelijke hulp kun nen gaan denken." De jeugd moest volgens hem eisen stellen: „Eisen die het begin van een vreed zame culturele revolutie kunnen zijn." In de grote tent was men het er over .eens, dat er een voor lichtingscentrum voor speelse ideeën (Tuynman) moest komen, of een open plaats, waar communi catie en creativiteit vriielijk de start zouden kun nen zijn van een liefdevolle culturele revolutie (Vinkenoog). Dat nieuwlinkser Arie van der Zwan naar voren bracht, dat een belangrijk deel van de dag toch zal worden bepaald door het werk en dat een pleidooi voor meer vrijheid binnen de be drijven wellicht zinvoller was, paste niet in de speelse ideeën van de begrijpers. En ze bedoelden het toch allemaal zo goed. Her en der startten nieuwe vormen van jeugdwerk: kritisch, alterna tief, speels, liefdevol, tolerant, creatief, democra tisch, non-conformistisch. Het bleek een schijnwereldje, die op geen enke le manier aansloot bij de werkelijkheid buiten de muren van de speelse centra. Binnen dat schijn wereldje zaten begrijpers met hun volgelingen het grootste gelijk van de wereld te hebben. Maar toen bleek, dat ze de aan het licht gediscussieerde wantoestanden buiten hun centra aan de straat stenen niet kwijt konden. Het gevolg was, dat een aantal mensen scherp de onvolmaakfhedén in de samenleving konden aanwijzen, maar er verder niets mee konden aanvangen. En dan komt er weer een ander toverwoord in zicht: frustraties. Hef is een eindeloos verhaal. De centra hebben inmiddels een groot stuk van hun pretenties moe ten prijsgeven. Zodra de begrijpers zich voor kor tere of langere tijd moedeloos uit een jeugdcen trum terugtrekken krijgt de jeugd de kans om in derdaad jeugd te zijn. Zoals gezegd: dat is een leuke tijd, waarvan je je niet bewust bent dat hij inderdaad zo leuk is. bijlage t g v ingebruikneming 64 zijdige rotatiepers vrijdag 6 april 1973

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 64