1947 Tholen: over bruggen en dammen Het is 10 oktober 1947, als Tholen voor de tweede keer feestelijk een brug over de Eendracht openstelt voor het verkeer. Een zoals dat heet vitale verbinding, een achillespees in de rela tie met de buitenwereld. Hoe vitaal is de afgelopen jaren tweemaal zéér dui delijk geworden: als op 13 mei 1940 Duitse troepen terugtrekken, vernietigen zij de brug. Als in 'De Eendrachtbode' de geschiedenis van de brug wordt op gehaald ter gelegenheid van de opening in 1947, staat er laconiek: „30 oktober '44, de terugtrekkende Duitsers blazen de brug voor de tweede keer op. In drie stukken verdwijnt de brug in de Een dracht." De eerste keer, dat Tholen een brug over de Eendracht opent, is in 1928, óók 10 oktober. Het verschil met de gebeur tenis van '47 zit in het feit, dat het tóen om een tolbrug ging en nu om een brug, die door het rijk is overgenomen en tol vrij is gemaakt. En al wordt er die tien de oktober '47 gewag gemaakt van 'een feestelijke dag', toen voelt Tholen de voorwaarden voor de overname aan als 'een onteigening zonder bijbehorende vergoeding'. In september doet burgemeester mr A. J. van der Hoeven de Thoolse raad mededeling van de voorwaarden, waar onder het rijk het beheer en het onder houd van de brug overneemt. Het rijk neemt de resterende geldleningen over, maar Tholen moet afstand doen 'van de wettige of vermeende rechten' op tolhef fing, afstand doen van het reservekapi taal voor de brug, het onderhoudsfonds en het vrije kapitaal. En hoewel Tholen er vóór is, dat er geen tol meer wordt geheven, fulmineert burgemeester Van der Hoeven in de raadsvergadering wél: „Een doen verdwijnen van de tol in hoofdzaak op kosten van de gemeente Tholen blijft niet in de haak. Indien het algemeen belang afschaffing van de tol eist, en dat doet het, dan behoort het algemeen belang daaraan te betalen." Mr Van der Hoeven gaat in zijn toe spraak bij de opening niet te diep op de Thoolse grief in de vreugde over heerst. En is er niet reikhalzend uitgeke ken naar het moment, dat de brug weer hersteld zou zijn? Ligt Tholen met een brug zonder tol niet nóg aantrekke lijker voor een snelle export van mosse len naar België en Frankrijk? Bleek het in de strenge winter van '46-'47, toen het veerpontie niet voer, niet erg lastig om alle aoeaeren van en naar het eiland met mankracht over het voetpad via de montagestelling van de brug te dragen? Was de situatie niet een hinderlijke be lemmering voor de dagelijkse contacten met Brabant? Werd er van Tholen uit niet herhaaldelijk op aangedrongen de brug zo snel mogelijk te herstellen? Tholen zat in 1947 inderdaad te pope len om de brug te kunnen gebruiken. Het is bijvoorbeeld op te maken uit het verslag in de PZC over de opening van de herbouwde brug, er staat ergens: „Tenslotte bracht spr. (burgemeester Van der Hoeven) dank aan de politie, die vooral in de afgelopen winter en gedu rende de laatste maanden een verre van gemakkelijke taak heeft gehad in het weren van passanten over do nog niet voltooide brug." Négentienzevenenveertig. De herbouw de Tnoolse brug heropend, een belang rijke schakel in de ontsluiting naar bui ten werd opnieuw een feit. De volgende gebeurtenissen raakten de ontsluiting binnen het Thoolse gebied. De ramp van februari 1953 werd aanleiding voor een herverkaveling. Meer dan twaalf duizend hectare land- en tuinbouwgrond ging op de schop, de afwatering werd verbeterd, er kwamen nieuwe watergan gen. Hef aantal kadastrale percelen werd van 17.600 teruggebracht tot 6600, toe gedeeld aan 2600 eigenaren. Het volledig verharde wegenstelsel kreeg op Tholen een lengte van 244 kilometer. Het eerste element van de ontsluiting in het gebied gold de landbouw. Terwijl de herverkaveling nog aan de gang was de akte van toedeling pas seerde 8 december 1964 werd het eiland Tholen voor dé industrie 'ontslo ten'. Sint-Maartensdijk' kreeg van de re gering in het kader van het regionale stimuleringsbeleid van de regering een steuntje in de rug om bedrijven aan te trekken. De achtergrond: proberen de werkloosheid terug te dringen, méér men sen op het eiland vast te houden, het grote aantal pendelaars te verminderen. Het lukte ten dele, het industrieterrein in dé Pluimpot vulde geleidelijk aan op met bedrijven maar vóór de stimule ringseffecten doorzetten werd Sint-Maar tensdijk de faciliteiten weer ontnomen; en eind 1971 constateerde de Stichting Zeeland in een rapport over de samen levingsopbouw op tholen 'het vertrek van vooral beter geschoolde en gespeciali seerde arbeidskrachten' en een pendel van twintig procent van de beroepsbe volking. Intussen wos Tholen via de brug over de Eendracht ook ontsloten voor de recreatie. De dijkrecreatie voorol, honderden (Belgische) sportvissers ont- Foto'sboven de oude, in 1947 geopende brug, onder de nieuwe brug, midden de nieuwe dam door de Krabbekreek. dekten hoe plezierig men langs de Thool se kust de nengel kan uitgooien, of hos gemakkelijk men de Oosterschelde kor, I opvaren. Sint-Annaland kreeg een |ocht. <eh|k n. Sin hoven en werd een centrum voor di watersport. De nieuwe Schelde-Rijnver. 1 binding, de kanalisatie van de Eendracht opent nieuwe recreatieve perspectieven: j de gemeenten rondom het heringe- deelde Tholen, Sint-Philipsland, ^een- bergen en Oud-Vossemeer voegden zich in een kanaalschap om samen plan nen op te zetten, de aanleg van een I jachthaven in het afgesneden stukje Een dracht bij de stad Tholen is het eerst rijp voor Uitvoering. En behalve recre atieplannen brengt de aanleg van de Schelde-Rijnverbinding Tholen twee nieu we bruggen over de gekanaliseerde en verbrede Eendracht. Eén ter vervanging van de in oktober 1947 zo feestelijk ge opende Thoolse brug en sinds 1971 in gebruik. Eén bij Oud-Vossemeer, als ver. vanging voor het idyllische, maar ouds j pontje naar Nieuw-Vossemeer en aan het eind van 1973 in gebruik te nemen. E« dat betekent mét de nieuwe wegen - een verbetering van de verbinding met Bergen op Zoom, een stad waarmee ds bevolking van Tholen aldus het rap. port uit 1971 van de Stichting Zeeland zich mentoal niet verbonden voelt, maar die wél het Thoolse centrum voor de dagelijkse, praktische zaken is. Het is die februari-middag helder en door de spijlen van de nieuwe brug kijk I ie ver een blauwe Oosterschelde op. Dichterbij ordent het water zich in dj I rechte li|n van de gekanaliseerde Een- j dracht en op enkele honderden meteri afstand hangt de oude Thoolse brug doelloos over een afgesneden stukje zeearm. Een doodlopende ijzeren con structie. In het 'Hof van Holland' nippen j vier Tholenaars met smaak een jonkje, hebben enige onenigheid over de pre cieze datum, maar herinneren het zich j wel: „In het najaar van zevenenveertig qing-ie open. Daarvoor moest alles met net pontje over. Er is wat last mee ge- i weest. Ja, de Duitsers bliezen 'm op in vierenveertig, 't Was trouwens niet ds eerste keer. De Hollanders maakten 'em j kapot bij het begin van de oorlog. Moor de Duitsers deden het béter. Toen dis 'em opbliezen brak-ie in drieën en kwam ais een soort gebroken S in het water terecht. Nou ja er ligt nu een betere." Bij de haven spuwt een man een fraai» straal tabak, gaaf er een keer met de klomp doorheen, kijkt naar de oude brug en zegt op je vraag of hij zich iets her innert van het opblazen in de oorlog: „Opblazen? Ik dacht, dat ze 'em binnen kort zouden gaan demonteren." Nieuwe verbintingen wennen snel. De Schelde-Rijnverbinding levert Tho len nóg een vaste verbinding. Nee, niet die naar Zuid-Beveland waarvoor al ja renlang regelmatig is gepleit. Een vasts verbinding naar het noorden, noar Sint- Philipsjand. De dam door de Krabbe kreek is nodig om een goed stroombeeld te krijgen bij de zuidelijke uitmonding van de doorgraving van de Slaakdam, de verbinding tussen West-Brabant en Sint-Philipsland; zonder die dam zou ds stroomsnelheid van de Oosterschelde uit op de diepere Eendracht toenemen en de duwvaart op sommige punten be moeilijken. Die afdamming nu levert Tho len en Sint-Philipsland een vaste verbin ding op, de dam ligt er sinds juli 1972, werkverkeer rijdt er af en aan. Een opengestelde weg over de dam is voor Sint-Philipsland van nog meer belang dan voor Tholen. Loco-burge meester en hoofd van de politie A. A. Rijstenbil van Sint-Philipsland: „Dis weg zal von veel betekenis zijn, een gro te verbetering. Ze heeft grote voordelen voor Sint-Philipsland, omdat er van hier uit op allerlei terrein samenwerking ii met Tholen. Er zitten inwoners in het bejaardentehuis in Tholen, de gemeente heeft samen met Tholen bijvoorbeeld een dienst gemeentewerken en er is één wa terschap, om maar eens een paar dingen te noemen." En nafuurlijki de geschiedenis herhaoh zich. -Zoals er in 1947 van Tholen uit werd aangedrongen om de herbouwd» brug zo snel mogelijk te openen, zo wordt er nu met name van Sint-Philips land uit voor gepleit de weg over d» nieuwe dam zo snel mogelijk vrij te ge ven voor het verkeer, de raad heeft er recentelijk in een motie op aangedron gen dat noa vóór de zomermaanden te aoen; de afstand tussen Sint-Philipsland en de stad Tholen wordt door de dam teruggebracht van dertig tot ongeveer tien kilometer. Vraag: „Wordt de weg al bereden door mensen uit de streek? Rijstenbil: „Ja, er is een klein aantal vergunningen uitgegeven". „Rijden er ook wel eens mensen over zónder vergunning?" „Ja, dat gebeurt ook wel eens". „Zijn er wel eens bekeuringen gevallen?* Ja". „Veel?" „Nogal wat." Hef lijkt een redelijke gok: als de weg officieel wordt geopend is er vast wel een spreker, die dank brengt aan de politie, „die vooral de afgelopen winter en gedurende de laatste maanden een verre van gemakkelijke taak heeft gehad in het weren van passanten over de n niet opengestelde dam". 31 januari In Souburg wordt de nieuwe brug over het kanaal geopend. 26 april Aan de Middelburgse Markt 'is een verkeersbureau geopend, de provinciale en de Middelburgse VVV hebben er hun zetel. 2 mei De opperbevelhebber van de Nederlandse Zeestrijdkrachten, luitenant-generaal C. E. L. Hel- frich overhandigt aan het be stuur van de Stichting Nieuw Walcheren een cheque, voor "een belangrijk bedrag", bijeen gebracht door het personeel van de Britse marine als bijdrage in de kosten van de herbeplanting van Walcheren. 28 juni Na volledige restauratie en mo dernisering is het Badhotel in Domburg weer voor bezoekers geopend. 6 juli De Wegenwacht gaat in Zee land patrouilleren op de route Bergen op Zoom-Goes-Vlissin- gen. 19 augustus De aanleg van een nieuwe kabel voor het internationale telefoon verkeer tussen Domburg en Al- deburgh (Engeland) is begonnen. 28 augustus De oude traditie van de jaar lijkse ringrijderij op het Middel burgse Molenwater wordt in ere hersteld. september Zeeuwse MTS voor werktuig bouw in Vlissingen wordt ge opend. 11 september Tijdens graafwerkzaamheden aan de Poelendaelesingel in Middelburg is een bijna com plete schedel gevonden van een eland. 10 oktober De herbouwde Thoolse brug over de Eendracht wordt geopend, 19 jaar nadat de eerste Thoolse brug in gebruik kon worden ge= nomen. De brug is nu tolvrij. 9-december Cursisten en personeel van de Centrale Opleiding Administra tief Kader doen opnieuw hun in trede in Middelburg. PZC 11 oktober 1947 Overzijden worden buren Kende men in die dagen al het woord „infrastruc tuur"? Hier en daar werd het gebruikt door deskundi gen, maar de gewone bur ger kende het amper. Het interesseerde hem nauwe lijks dat een brua - bijvoor beeld die bij Tholen over de Eendracht - behoorde tot Zeelands „infrastruc tuur". Desondanks een be langrijk begrip: het gaat om de „onderbouw", waarvan een samenleving afhanke lijk is In de oorlogsjaren had de Zeeuwse infrastruc tuur - wegen, bruggen, veerboten - grote schade opgelopen, ze was boven dien bijzonder kwetsbaar: Zeeland is een provincie van eilanden en diepe stromen, een „land van overkanten". In de negen tiende eeuw waren de eerste dammen gekomen, door het Kreekrak en het Sloe, omdat er een spoorlijn werd aangelegd. Daarmee begon een nieuw tijdperk, al duurde het lang voordat het hier merkbaar was. De spoorlijn en -dammen vormden namelijk de eer ste aanzet tot een geheel nieuwe infrastructuur, die het gezicht van Zeeland zou veranderen: „Twee overzijden die elkaar vroe ger schenen te vermijden, worden weer buren", dichtte Nijhoff. In de halve eeuw die op de aanleg van de spoorlijn volgde werd de infrastructuur slechts hiet en daar verbeterd, na 1945 ging dat in versnelde mate Zeeland werd opengelegd Thoolse brug feestelijk geopend provinciale zeeuwse courant bijlage t.g.v. ingebruikneming 64-zijdige rotatiepers vrijdag 6 april 1973

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 42