World Press Photo-winnaar mag zijn land niet uit IS ONDER ABBAD0: VAN IJZER TOT GOÜD EEN BEDEDAG ZAL NIET VOLDOENDE ZIJN A i Humaniteit en dogma lATERDAG 7 APRIL 1973 PROVINCIAL! ZEEUWS! COURANT 19 AMSTERDAM Huynh Cong •Nick' Ut mocht zijn eerste prijs niet gaan halen bij de opening van de tentoonstelling van World Press Photo in Amsterdam. De Zuidvietna- mese regering verhinderde hem dat Ze wilde hem geen uitreisvisum ver strekken. Misschien later nog eens. zo heeft Nick Ut te horen gekregen. Nick won de eerste prijs met zijn foto van vijf kinderen die wegvlucht ten van de plaats waar de Zuidviet- namese luchtmacht door een kapita le fout een napalmbom op 'eigen' gebied heeft laten vallen. De hele wereld heeft die verbeelding van het oorlogsgeweld voorgeschoteld gekre gen. Via de netten van Associated Press ging de plaat de hele aardbol rond: in onmeetbare angst voorthollende, huilende kinderen. Een van de meisjes had haar kleren uitgegooid: Phan Thi Kim Phuc, nog maar negen jaar oud, de rug vol brandwonden, gevolg van het napalmge- weld. Kim maakt het ondertussen redelijk na die catastrofale dag van de 8e juni vorig jaar op de route 1 hoofdweg 1 in Zuid-Vietnam Kim is verpleegd in een hospitaal. Ze was het opvallendste figuur tje op de foto. Ze maakte hele hulpacties in de wereld los- Talloos waren de mensen die bij Associated Press, via welke wegen dan ook, kwamen vragen wie dat zielige meisje was. Uit Zuid-Vietnam meldt Nick Ut dat Kim er beter aan toe was na de ramp dan vele andere gewonde kinderen. De foto graaf wil daarom en omdat er al zoveel voor Kim is gedaan een deel van het geldsbedrag dat de hoofdprijs van World Press Photo hem oplevert, geven aan een van de andere kinderen op zijn foto. Opdat er voor hen ook een toekomst kan dagen. De stichting World Press Photo had Nick Ut er graag bij gehad, bij de opening van de tentoonstelling en de prijsuitrei king. De prijswinnaars zijn er doorgaans altijd bij geweest. Lange telegrammen naar de Zuidvietnamese regering, bemidde ling door de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging in Saigon, verzoeken van Uts werkgever het Amerikaanse persbureau Associated Press bemidde ling door het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken, het was allemaal niet genoeg om de Zuidvietnameaen ertoe te brengen Ut tijdig te laten afreizen. Naar de reden mag men raden- Drie keer is Nick Ut al gewond geraakt terwijl hij de Zuidvietnamese troepen naar de frontlinies volgde. Onder de „vetera nen" van Saigon had hij een zekere repu tatie: van de man die ergens heen gaat waarvan anderen zeggen dat er niet veel gebeurt. Toch kwam Ut doorgaans met heel bruikbare platen terug. Nog maar 22 jaar is de winnaar van World Press Photo van dit jaar. Hij werkt al jaren in de fotostaf van Associated Press in Saigon. Hij kwam erbij kort nadat zijn broer Huynh Than My in 1965 in de delta van de Mekong tijdens zijn werk om het leven was gekomen. Zijn vader heeft er trouwens in de oorlog ook Nick is niet getrouwd. Hij heeft zeven broers en één zuster. Zij allen zullen profiteren van het geld dat hij nu met zijn oorlogsfoto heeft verdiend. Huynh Cong Ut, „Nick" genoemd omdat hij klein was en zo'n jongensachtig uiterlijk had, deed zijn eerste oorlogservaringen als persfoto graaf op in kleine operaties bij Saigon en in de Mekong-delta. „Mijn eerste grote opdracht was de invasie in Cambodja in mei 1970. Het liefst zat ik dagen achtereen bij de troepen te velde. Angstige ervarin gen, humoristische, trieste- En wachten tot je denkt dat je iets goeds in handen hebt.". Begin 1971 zette Associated Press hem in bij de invasie in Laos. Op 8 juni vorig jaar was hij de route opgestuurd om het Noordviebnamese voorjaarsoffensief te vol- Co Rentmeester, de in Amerika wonende Nederlandse fotograaf, won met deze actie toto de eerste prijs in de sector sport. ■iiijiiiiuuiiiiiiiiiiiiii iiiillliiilllliiiiii VAN EN VOOR DE DRAAITAFEL Halverwege de zestiger jaren lazen we in een weekblad-interview met een musicus, die meer aandacht vroeg voor eigentijdse muziek een uitspraak, aardig om aan te lialen, nu DGG in haar jubileumeditie rond het 75-jarig bestaan de symfonieën van Brahms heeft uitgebracht: „De symfonieën van Brahms moesten voor twintig jaar verboden worden". Eén van die wensen, die zeer duidelijk niet in vervulling zijn gegaan: liet symfonische viertal van Johan nes Brahms is één van de zeer hechte pijlers van het ijzeren repertoire, geen symfonie-orkest kan er lang buiten- Er zijn ook in platenland legio opnamen van de vier symfonieën en de jongste complete uitgave ontleent haar bestaan aan de omstandigheid, dat DGG het 75- tarig jubileum met nieuwe opna men of de heruitgave van vrij recente albums van de werken van de twaalf belangrijkste symfonie-componisten uit de muziekliteratuur. En natuurlijk: Brahms mag daarin niet ontbreken, ook al zijn z'n symfonieën zoals het tekstboek bij de DGG-uitgave meldt eens omschreven als 'zomerdagen in november: mooi, maar nutteloos'. DGG had de aardige gedachte de vier werken door vier befaamde Europese or kesten te laten uitvoeren in plaats van één orkest voor de opname te vragen. Dirigent is Claudio Abbado één van de zeer getalenteerde maestro's van de jonge gar Ie en hij speelt de eerste symfonie mei de Wiener Philharmoniker, de tweede met de Berliner Philharmoniker, voor de derde hij de beschikking over de Staatska- pelle Dresden en de vierde komt van het London Symphony Orchestra. Abbado kiest niet voor een ruige, onstui mige Brahms, maar voor een Brahms met een brede adem, een weldadige gloed en een nobele ernst. Zo ontstaan zeer we! sprekende lezingen van de eerste en de tweede symfonie en toch ook wel van de derde: maar met name de Wiener en de Berliner Philharmoniker zorgen voor supe rieur orkestspel. Ze hebben er een door slaggevend aandeel in, dat Abbado om in de termen van het ijzeren repertoire te spreken in de beide eerste werken van .jzer goud kan maken. Uitvoeringen van grote allure, derhalve. De Staatskapelle Dresden speelt iets minder soepel, iets minder glanzend ook, maar het resultaat is wel op 'zilveren niveau'. D=' De foto waarmee Huynh Cong de eerste prijs won. j== gen. Het was eigenlijk een routinedag, vertelt hij achteraf. „En toen gebeurde het. Een Zuidvietnamees militair vliegtiNg liet een napalmbom vallen. In dikke rooa kolkten vlammen. Zuidvietnamese militai ren en burgers, veel kinderen, raakten erin opgesloten. Mensen gingen rennen, rukten zich ae brandende kleren van het lijf. Afschuwelijke paniek". Nick had de explosie van de bom zelf al gefotografeerd. Een paar ogenblikken later „kwam een groep gillende vrouwen en kinderen in doodsnood de rookwolk uithol len". Nick fotografeerde door: een vrouw die een zwaar gewond, misschien zelfs al dood kindje droeg. En de vijf kinderen met de negenjarige Kim, naakt, in het midden. „Terror of war" verschrikking van ae oorlog, heeft hij als motto bij die foto geschreven. In de Verenigde Staten kreeg Nick. die het vak via de donkere kamer van AP in Saigon leerde, de „George Polk"-onaer- scheiding voor nieuwsfotografie. De stich ting World Press Photo gaf hem haar hoofdprijs. Tot en met 13 mei hangt ae plaat op de tentoonstelling van World Press Photo aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amster dam. De tentoonstelling gaat in Nederland nog naar Vlaardingen, Roermond, Arnhem, Loppersum, Middelburg, Emmeloord, het Noordbrabantse Oosterhout, Heiloo, Noordwijk, Zwolle, Terneuzen, Eibergen, Krimpen aan de IJssel. De tentoonstelling gaat ook naar het buitenland. Naar België (onder meer Ant werpen), Oostenrijk, Japan, mogelijk ook naar Frankrijk. Behalve zijn geldprijs van f 5000 krijgt Nick Ut ook de vorig jaar ingestelde trofee „Het gouden oog". Voor World Press Photo is de belangstelling ondertussen stij gende. Uit totaal 49 landen deden 612 fotografen mee, die om en nabij 2500 foto's inzonden. De Nederlandse fotografen hebben het nog moeilijk in de internationale fotogra- vfie-wereld. Het best deed Co Rentmeester 'net. De in New York wonende Rentmees ter, in dienst van Life-Magazine, won in de sector sport met een actieplaat van de Amerikaanse zwemmer, zevenvoudig Olym pisch winnaar Mark Spitz. Voor de beste Nederlandse foto's gingen speciale prijzen naar Oscar van Alphen die Amsterdam als onderwerp had genomen, en naar Vincent Mentzel uit Amsterdam die Joop den üyl op een „geschikt" moment knipte. CLAUDIO ABBADO voor de vierde: de enige teleurstelling in de set. Het London Symphony Orchestra dat met Abbado eerder voor enkele meesterlijke opera-vertolkingen tekende komt in de naar ons gevoel fraaiste Brahms-symfonie tot weinig geïnspireerd musiceren, een routine-ver tolking zonder veel spankracht. Merkwaardig, dat de dof fe opname van hetzelfde gehalte is, terwijl de drie andere verklankingen in een. somp tueus, helder en rijk gedifferentieerd klankbeeld konden worden gevat. Voor een vertolking van de vierde, die van een soortgelijke aanpak is als de eerste drie Brahms-symfonieën onder Abbado. zij ge wezen op de sublieme EMI-versie van Carlo Maria Giulini en het Chicago Symp hony Orchestra (DGG, de Brahms-symfo nieën, 2720 061, stereo). Op haar laatste zitting hrrft de »>node van Dordrecht van dc Grrr*. Krrkrn t»»iolr« tot het uitschrijven van een 'bidstond ter algemene verootmoediging en opwekklnr 'Bepaalde ontwikkelingen In ons kerkelijk leven' hebben daartoe de aanleiding gegeven. Dat zal wel de beweging van de vrronV-tik ten en van het gereformeerd ronlewloneel beraad zijn en waarschijnlijk Iwrft de synode dit In nog bmlrr verband bedoeld. Met grote dankbaarheid constateert het moderarnen van de grnrrale synode dat de kerkelij ke eenheid bewaard Ik gebleven, maar toch moet zij ook sprrkrn over vele (actoren die onmiskenbaar wijzen op een geestelijke crisis In het leven van velen binnen onze krrkrn'. "ZeJfs werd gesproken over een tegenstelling tussen onze materiële welvaart en onze geestelijke armoede en onzekerheid'. Het moderarnen noemt dit alles 'een uitermate in gewikkelde maar ook IngrIJpendr zaak'. Daarom vindt het moderarnen het nodig dat 'wij ons gezamenlijk dienen te berJnnen voor het aangezicht van onze God', en roept do kerkeraden op een bidstond te houden op zondag IS april. Tot zover de oproep van bet moderarnen. t He*. Kil geen gemakkelijke zaak zijn de-ze bidstond en dat zeker voor degenen die hier leiding moeten geven en dat zullen wel de dienstdoende predikanten zijn- Die 'opwekking' welke het moderarnen vraagt, zal misschien nog niet zo'n probleem zijn. Die 'algemene verootmoediging' zal hen waarschijnlijk zwaarder op de maag hu- gen en ca', zeker Sn die gemeenten waar een schelding van de ten duidelijker aan de dag is getreden, waar een gedeelte van de gemeenteleden zich reeds rnin of meer openlijk heelt uitgesproken- Wanneer er dan van verootmoediging sprake is, zal een ieder misschien allereerst denken dat do ander zich te verootmoedigen heeft. Het enige wat de voorgangers kunnen doen is, nadruk leggen op de eenheid van de gemeente en daarvoor zijn in de bijbel genoeg plaatsen te vinden. Zij zullen deze i.aar voren moeten haien en er op wijzen dat de eenheid in bijbelse zin, geen eenvor migheid betekent.. Zo is in de geref. ker ken (en ook in andere) de eenheid nogal eens opgevat y- gereformeerd bent. komt dat op een bepaalde manier tot uiting in wat je denkt en in wat je doet. Dan onderschrijf je de belijdenis van de kerk. zij het dan ook dat er de mogelijk heid van een gravamen (bezwaar) :s gela ten en dan wordt het vanzelfsprekend geacht dat je je aansluit bij allerlei chris telijke verenigingen en instanties die wel niet de naam 'gereformeerd' dragen, maar die dan toch wei vanuit deze kerken een bepaald stempel hebben gekregen. Zo heeft het leven in deze geref. kerken zich een kleine eeuw lang ontwikkeld. En nu moe', men het meemaken dat er een breuk is gekomen in die eenvormigheid en in dat gelijke denken, zoals het tenminste naar buiten openbaar werd. Er zijn nu leden van ae kerk die welbewust een eigen v;eg gaan, die politiek niet meer vanzelfspre kend .AR? stemmen, die zich aansluiten bij vredesbewegingen, waarvoor vroeger slacht offers werden gemaakt, die de bijbel lezen op een wijze waarom vroeger over predikanten de ban werd uitgesproken. Er is een tweespalt openbaar geworden in het denken en in het doen van de leden van de geref. kerken en ga dan als voorganger maar eens oproepen tot verootmoediging. Dit wordt nog des te moeilijker wanneer de gemeenteleden hem die deze bidstond moet leiden reeds in een bepaalde hoek hebben geplaatst. Die verootmoediging, welke het moderarnen van de synode vraagt, kan alleen betekenis hebben wan neer men is afgestapt van het vroegere rechtlijnige denken en de ander, die wat anders denkt, toch voluit als broeder en zuster kan aanvaarde.-. Daarmee is dan niet gezegd dat de vroeger zovee'. geprezen eenheid weer terug is. maar wél dat men zich gezamenlijk gemeente, itork van Christus weet. en door Hem zien vastge houden ziet. Een kerk leeft bij het 'en toch'. Naar aanleiding van hetgeen we op deze plaats drie weken geleden schreven over de tucht in de kerken in het algemeen en in de geref- kerken in het bijzonder, heb ben we een gesprek gehad met een gere formeerd mar,. Hij vond het wat eenzijdig om de nadruk te leggen op het lezen van de bijbel. Er zat veel meer achter in zijn kerk. Dat wisten we ook wel. maar toch heeft hij ons niet van de gedachte af bunnen helpen dat de vraag: hoe lezen we de H. Schrift, een van de kernpunten is waarom het telkens weer is gegaan en waarom het ook in de toekomst zal blij ven gaan. Wie overigens wil weten wat er dan nog meer zit achter de scheiding der geesten in de geref. kerken, kan volop terecht in een verslag van de vergadering van de verontrusten in deze kerken, welke op 24 maart, te Amersfoort is gehouden. In hele gelederen marcheerden de bezwa ren aldaar voort, ook al werd er nadruk kelijk gesteld dat men geen afscheiding wilde en ook niet zo iets als een gerefor meerde bond in eigen kerken. Maar, sinds 1970 zijn de geref. kerken een nieuwe weg ingeslagen en ze zijn daarmee afgeweken van de oude paden en deze ziet men als een heilloze weg. De weg wordt geplaveid voor een eenwording met de hervormde kerk, 'de vrijzinnigen incluis'. En al heb ben we het niet gelezen, een van de bezwaren van de bezwaarden zal ook wel zijn de aansluiting bij de Wereldraad van Kerken. Op papier wordt de belijdenis van de kerk gehandhaafd, maar dat is totaai onvoldoende. Goed geformuleerde be zwaarschriften krijgen geen gehoor. Dwa lingen worden niet meer tegengestaan. Al lerlei 'nieuwlichterij' dringt in de kerken binnen- Het jeugdwerk vaart op een volko men verkeerde koers. De synode is geen zuivere vertegenwoordiging meer van het kerkvolk. De zending, de ARP. de NCRV en het CVK kwamen ter sprak' Gaan de kunnen valse kerk vertonen? Het is ullcmaul den in Amersfoort m stelling is gebi vooral die laatste vraag die we nog kennen uit de dagen van de Doles maar toen was ze gericht op de hen de kerk We kunnen ons moeilijk voo len dat degenen die dit alles over heen hebben laten gaan en blijkbaar instemming, de rechte menta bezitten om van harte mee doen aan de bidstond die de synode heeft uitgeschreven 'ter algemene verootmoedi ging en opwekking'. De bezwaren van de verontrusten kwamen als mokerslagen 'zo was tenminste de bedoeling) neer juist op het hoofd van die zelfde synode en ze zijn gekeerd tegen de houding die zij heeft aangenomen om de eenheid te bewaren er daartoe het vu>egere rechtlijnige denken heeft prijsgegeven, Wat moeten we de 15e bidden? Dat zal voor menige gereformeerde een vraag zijn. Dat heeft het moderarnen van hun v/r.o- de ook wel begrepen. In de eenheid van ce bede moet de eenheid van de kerk tot uiting komen. Nergens meer dan daar- Dit schrijven we nu met alleen denkend aan de geref. kerken. Ook oecumenisch ls de eenheid in het gebed van de grootste betekenis. Biddend binden we onze eigen handen om ons te laten leider.. Uiteindelijk leidt ook de kerk niet zichzelf, maar z:J wordt in diepste zin geleid. Maar voor de geref. kerken ligt er de komende week de vraag: wat moeten we bidden? Men kan toch moeilijk tegen elkaar in gaan bidden. Dan wordt het alleen maar de bed'- om de bekering van de ander. Het mode-ramen var. de geref. synode heeft dit gevaar wel onderkend en heeft daarom een commissie benoemd om de gevraagde bidstond voor te bereiden en deze commissie is met een 'gespreksnota' voor de dag gekomen. Daar in lezen we oa: „Als we proberen do situatie waarin onze kerken verkeren aan te duiders, komt het woord 'verlegenheid' wellicht nog het chchtst *r. de bluf!'én daarop volgt de vraag: zijn we aan de gemeenschappelijke verootmoediging toe? Er wordt verder gesproken over verschil len van inzicht, in leer en leven, over polarisatie in de kerken (al wordt dat woord niet genoemd), over teleurstelling zowel aan de er.e als aan de ar.de.-o kant. „Niet ce constateerbare tegenstellingen vormen de eigenlijke bedreiging voor ons op wij er mee omgaan!" Het bidden op t in zondag is met. void a o. .->m zou de commissie een week van bezinning willen. Ook een week zal echter niet voldoende zijn. Altijd weer is bezinning in de kerk. welke dan ook, nothg. Aan de gespreksnota over gebed en bezinning zijn tenslotte een zestal vragen toegevoegd om in een gemeente een open gesprek op gang te brengen. Doch hoe men het ook aan wil pakken, het gaat om de vraag: kunnen en elkaar nog vinden in de rechte ootmoed die daar gevonden wordt waar ieder voor zich en allen te zamen zich willen stellen onder de helende tucht van Christus. Kier duikt de vraag op: Is de kerk een zaak van mensen? Mensen kunnen veel doen, ook wanneer het gaat om de kerk. Ze kunnen opbouwen, maar ze kunnen ook afbreken. Doch uiteindelijk is de kerk Gods zaak en Christus' zaak. Zo belijden wij- Wanneer er partijschappen in een kerk of in een gemeente optreden, zoals dat ook reeds het geval was in de oudste gemeente van Corinthe. gaat men vooral veel verwachten van datgene wat mensen kunnen doen en dan wordt de kerk een zaak van mensen. En wanneer het gaat om de 'gereformeerde identiteit' 'erken ning van gelijkheid) zal het nooit tot een oplossing komen als men zich tegenover eikaar organiseert. Dan wordt het steeds meer een menselijke zaak. De hervormde kerk heeft hier bittere ervaringen opge daan. In elke gemeenschap van mensen en dat is ook de kerk zal men het bijbelse woord moeten gedenken: de een achtte de ander uitnemender dan zichzelf. Dan is een eenzijdig denken niet zo ge makkelijk meer en dan is er ook ruimte voor gemeenschappelijke verootmoediging. Het schijnt niet anders te kunnen dan dat we óf het één óf het ander kiezen. Velen hebben de kerk afge schreven. omdat er huns inziens eindeloos geharre ward is over het dogma, terwijl de humaniteit ver geten werd. Van de weer omstuit vinden sommige kerkleden net woord huma niteit verdacht. Het gaat. zeggen zij, om het dogma' In werkelijkheid hebben die twee elkaar nodig als de éne hand de andere. Te genwoordig wordt er in de zondagse kerkdiensten meer dan vroeger gespro ken over de humaniteit. Al de onderwerpen, die van de TV bekend zijnrassen kwesties. sociale vragen, gastarbeiders, milieu, ver keer, oorlog en vrede, ieder kan er ook 's zondags de dominee over horen spre ken. Sommigen zeggen daar heb ik de kerk niet voor nodig. Het is een noodsprong van de kerk. die haar leden ziet weglo pen. maar ik trap daar niet •n! Maar zo simpel is het niet. De kerk doet mei kaar spreken over de hu maniteit niet nog eens over. wet elders al veel duidelijker en deskundiger ■s gezegdDe kerk predik! ook hei dogmat Want als ons spreken over human:- 'eit geen modieus woorden spel is, maar als we werke lijk de ontrecht:ng en het 'eed de i mens. waar ook op de wereld, tot de ónze maken, als we er werkelijk zelf onder lijden, en alles zouden willen doen. dan komen we onver mijdelijk lot de ontdekking, dat we dit grote leed in onze eigen kracht niet aan kunnen. £.r is een sterke hand nodig, een sterkere dan ome hand. Wie reeel spreekt, over de humaniteit komt bij het dogma uit, dat samen te vatten is in de éne zin, die Toorop op zen van zijn tekeningen schreef: Alleen de Christus kan ons redden/ Middelburg W. M. de Bakker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 19