Groepje modelbouwers runt nu een ouderwets spoorwegbedrijf ZEELAND PROMENADE GOES Hoedekenskerke heeft eindelijk weer een goede treinverbinding met de stad Goes GOES Zaterdag 7 april opent de commissaris van de koningin in Zeeland, mr. J. van Aartsen, de spoorlijn Goes-Borssele van de stichting Stoomtram Goes-Borssele. Dat is dan de start van het eerste volledige seizoen dat de SGB gaat draaien. Er is nu een sche ma van rijdagen voor het publiek opgesteld- Het ziet er zo uit: Maandag 23 april (tweede paasdag); maandag 30 april (koninginnedag); zaterdag 19 mei; donderdag 31 mei (he melvaartsdag); en de zaterdagen 16 juni, 30 juni, 14 juni, 28 juli, 11 augustus, 25 augustus, 1 september en 15 september. De ver trektijden worden nog nader bekend gemaakt. (ADVERTENTIE) I II■■■■II Ili^mBaHBHi BRUIDSJAPONNEN LENTE 1973 sprookjesachtig mooi, ook in de nieuwe, tere pasteltinten tc~Yf\ocl<zUuió Grote Markt 6 - GOES - Tel. 6015 vermoedde wel concurrentie. „Maar het passagiersvervoer is nimmer het hoofddoel van de spoorwegmaatschap pij geweest", zo stelde de commissaris gerust- Tijdens de lunch sprak ook dr. J W. Weyerman, de directeur van de NV Spoorwegmaatschappij 'Zuid-Beve land'. Zijn woorden: „Iedereen vraagt mij steeds maar weer, waarom ik het toch allemaal doe. Ik zou u willen vragen: aanvaard mijn werk en ver diep u met in de vraag waarom. Laat dat over aan uw kinderen en uw kleinkinderen, die objectief tegenover mijn werk zullen staan". Een donde rend applaus volgde en hier en daar stak schuchter een 'lang zal ze leven' de kop op. Het passagiersvervoer heeft het tot 1934 uitgehouden, ten minste door de hele Zak van Zuid- Beveland. Het vervoer van passagiers op de lijn Goes-Hoedekenskerke ging nog door tot 4 mei 1947. Kolen sjouwen De 52-jarige Goesenaar \V. van Loen- hout heeft het nog allemaal aan den lijve ondervonden. Het gezeul met bakjes kolen, iedere ochtend om een uur of drie. Ook alweer in het SGB- bulletin vertelt de heer Van Loenhout, die tegenwoordig dienstindeler en as sistent groepschef Zuid-Beveland bij NS is, over de .tien jaar, die hij sleet op allerlei stoomlocomotieven. Over het lijntje Goes-Hoedekenskerke zegt hij nu: „Het personenvervoer op dat traject was gewoon gedoemd te sterven. De autobus hé". Bikken Dagen, weken hebben de mannen van de werkgroep iedere zaterdag staan bikken, verven en gewoon wat aan rommelen. Dat doen ze al sinds de intocht ran de eerste stoomlocomo tief de Wittouck I op zaterdag 28 augustus. Met veel muziek, juichende mensen en verbaasde gezichten werd de trots van de stichting toen in Goes ingehaald. Er was een tekenwedstrijd aan verbonden. Burgemeester mr. F. G. A. Huber kwam de locomotief op de Grote Markt bekijken. Dat deed ook de voorzitter van de provinciale WV, de heer J. P. de Regt. De zaterdag daarop kwam de werk groep voor het eerst bijeen. Er wer den plannen gemaakt. De modelbou wers van weleer waren echte werkne mers van een spoorwegstichting gewor den. Het enthousiasme kwam toen pas goed voor de dag. Mannen, die zich eerst gefrustreerd via de verjaar dag van zoontjes een modelspoorbaan hadden aangeschaft, konden zich nu helemaal uitleven. Het was een verte derend zicht te zien hoe al die man nen. gestoken in steeds vuiler worden de ketelpakken, met een stukje poets katoen in de hand geklemd op de Wittouck afstormden. De grootste en thousiasteling, de Kloetingen aar Ro bert Stolk, werd door de SGB direct onderscheiden. Hij werd directeur. Nu is hij de eerste gediplomeerde en beëdigd machinist van de stichting. Hoe is dat gedoe met die treinen eigenlijk allemaal begonnen, zou je je eigenlijk kunnen afvragen. Welnu. Het zal 1968 zijn geweest to'en bij de Kloetingenaar Robert Stolk een plan rees. Hij droomde er nu al jaren en jaren van en nu moest het maar eens gebeuren. Stolk wilde een Zeeuws stoomproject. Hij had geruime tijd in het depot van de Tramweg Stichting in Hellevoetsluis meegewerkt, dus he lemaal vreemd was het niet. Stolk deed het in het begin helemaal alleen. Maar langzamerhand ontstond er een kleine enthousiaste groep. Een 'stoomclubje' was geboren. Daarbij kwamen later wat mensen van de Nederlandse Vereniging van Belang stellenden in het Tram- en Spoorweg wezen en een groepje modelbouwers. Ze zijn nu allemaal terug te vinden in het bestuur van de stichting. Het bestuur Wat deed dat bestuur, terwijl de werkgroep weer en wind trotseerde in de tochtige remise? Het zat in elk geval niet stil. De bestuursleden zorg den voor de besprekingen met staf functionarissen van de Nederlandse Spoorwegen, maar ook poetsten ze om maar'eens wat te noemen de lantaarn van de Wittouck op. De heer Van Loenhout maakte de overstap van stoom naar diesel hele maal mee. Hij vond die nieuwe ma chines toen "lekker schoon en eens iets anders'. Nu vertelt hij over zijn stoomwerk. „Het was leuk hoor, die stoom, maar je had toch ontzettend vee! onrendabele uren. Je maakte die overstap eigenlijk best graag". Nog een beetje nuchterder oordeelt de heer Van Loenhout: „De romantiek van dat hele stoomwezen is meer iets voor Jan Publiek. De mensen, die meerijden beseffen nauwelijks wat de machinist allemaal moet doen om die zaak te laten rijden. Zelf had je geen tijd voor sentiment, je moest op iede- GOES Een keer in de week, of soms misschien in de veertien dagen, kunnen de inwoners van Hoedekenskerke met de trein naar Goes. En dat nog wel op zaterdag, als het in de Goese bin nenstad druist van de activiteiten. Het is een heel genot voor de bewoners van de Zak van Zuid-Beveland. Zeker wanneer je beseft dat het juist op die zaterdagen nogal druk is in de autobussen, die zo om het uur de dorpjes aandoen. De trein is dan een welkom vervoermiddel. En het is eens wat anders ook. ,,Eene locomotief is eene stoommachine geplaatst op een beweegbaar voertuig" SGB in totaal zes ritten gemaakt over het Bevelandse bietenlijntje. De ritten, met leden, van een Lionsclub en een pas geopende school, waren alleen op bestelling. Pas dit seizoen, in 1973 dus, komt er een regelmatige 'dienst' op Hoedekenskerke. De data en de tijden van vertrek worden van tevo ren, gepubliceerd in dc dag- en week bladen. Een andere taak van het bestuur was bijvoorbeeld het vinden van donateurs en begunstigers, want geld was er ook toen al met handenvol nodig. Het was dankzij de giften dat de SGB op zaterdag 29 juli 1972 de eerste volledi ge treinrit kon maken. Meer locs Het locomotievenbezit van dc SGB beperkte zich niet tot die Wittouck. Er kwam in 1972 in de eerste plaats een Engelse zadellocomotief van de suikerfabriek in Roosendaal, gevolgd door een locomotief van de suikerfa briek in Zevenbergen. En dan waren er natuurlijk de beide loe's uit de Oranje-Nassaumijnen in Heerlen, één van Belgisch makelij en een andere uit Amerika. En tenslotte volgde enkele weken ge leden Dina, afkomstig van de vesti ging Zevenbergen van de Suiker Unie. Het 'wagenpark' staat nu in en om de oude remise in Goes. Drie locomotieven gaan er deze zo mer zeker regelmatig rijden. De ande re twee blijven nog wat uitrusten. Het jongste lid van de werkgroep is de 15-jarige Kees Wielemaker uit Kruiningen. Vijftien jaar jong en volle dig gek van treinen en stoom. De Wittouck slaat, zelfs onder de jeugdige Zeeuwen toe. Bij Kees Wielemaker begon het allemaal met het lezen van veel boeken over treinen en natuurlijk het knutselen aan een modelbaan. Zo begin je als 'treingek' nu eenmaal. Nu is hij iedere zaterdag bij de remise te vinden. Over de werkgroep zegt hij: „Ons werk is eindeloos. Er is altijd wel iets te doen. We hebben afgelopen winter onder andere het dak van de oude remise helemaal opnieuw dicht gemaakt. We hebben gesleuteld, ge rommeld en noem maar op. Je zou kunnen denken dat, als alle locomotie ven opgeknapt zijn, ons werk klaar is. Maar dat is mooi niet waar, want er is ook nog zoiets als onderhoud". Op spoorweggebied is er heel wat gebeurd in de Zak van Zuid-Beveland. De heer J. L. van der Valk van het Goese gemeentearchief heeft het alle maal nog eens opgezocht. In het ex- tradikke feestnummer van het SGB- bulletin doet hij er verslag van. Op 14 februari 1914 werd in Utrecht de NV Spoorwegmaatschappij 'Zuid- Beveland' opgericht. Het doel was duidelijk: De.aanleg en exploitatie van lokaalspoorwegen op Zuid-Beveland. Daarbij dachten de oprichters in de eerste plaats aan de lijn Goes-Borsse- le-Goes. een ringlijn van 43 kilome ters- Verder waren er plannen voor de lijn Goes-Wolphaartsdijk (10 kilo meter) en de lijn Goes-Wemeldinge (8 kilometer). Druk gevlagd Op 18 mei 1927 vertrok zo rond het middaguur een trein vanuit Goes. Drie motorrijtuigen waren het. Via 's-Gra- venpolder, 's-Heer Abtskerke, Nisse, Kwadendamme, Hoedekenskerke, Baarland. Oudelande, Ellewoutsdijk, Driewegen/Ovezande ging het naar de steiger bij Borssele. Er werd druk gevlagd toen. Op het station van Kwa dendamme. hadden zich zelfs horden schoolkinderen verzameld, die de treinreizigers toezongen. 'Con Affezio- ne', de plaatselijke fanfare, speelde het Wilhelmus en een handvol luchti ge marsen. De lunch werd gebruikt aan boord van de "Mecklenburg", een boot van de Stoomvaartmaatschappij Zeeland. Tij dens de lunch voerde de heer H. v3n Manen namens de NV Spoorwegmaat schappij Zeeland het woord. Van hem waren toen al de verontrustende woorden: „De autobussen winnen ter rein". De volgende spreker, dr. G. van der Meulen, de secretaris-generaal van het departement van waterstaat en vertegenwoordiger van de minister, deelde die vrees nauwelijks. Jonkheer mr. J. W. Quarles van Ufford ,de com missaris van de koningin in Zeeland, re overweg letten, op al die seinen langs de route. Het was gewoon een studie". Zes ritten heeft Robert Stolk nu si» machinist achter de rug. Op 7 april wordt het helemaal menens. Dan stap pen de commissaris van de koningin en enkele directeuren van suikerfa brieken in Brabant in de oude Belgi sche rijtuigen om de lijn door de Zak 'in te rijden'. In Hoedekenskerke ligt het eindpunt ran die openingsrit. Daar kunnen de heren de benen strekken en even over de zeedijk naar de Westersc'nelde turen. De gemeente Goes zorgt voor e**i verkwikkend drankje. Of er veel ge zongen. gejubeld en gehost zal worden langs de spoorlijn is nog onduidelijk. Er zijn weieens wat klachten geko men van huisvrouwen, die hun helde re lakens bezoedeld zagen door de rook uit de pijp van de Wittouck- Er zou best nog eens een actiegroep in kunnen zitten Stoomfluit Stoomlocomotieven steken nog m3ar hier en da3r hun stoomfluit op. Tus sen Hoorn en Medemblik rijden er nog eer. paar. Ze worden op de been gehouden door een zelfde groep 'trein- o-fielen' als er in de Zak van Zuid- Beveland opereert. Een jonge machinist van de spoorwe gen kreeg een paar maanden geleden de schrik van zijn leven toen hij vanuit zijn dieseltrein, compleet met 'dodemansknop' een heuse stoomloco motief van de SGB voorbij zag trek ken. Er zijn steeds meer mensen, die niet precies weten wat dat is, een stoomlocomotief. Daarom een citaat uit de "Handleiding tot de kennis van de verschillende soorten van Locomo tieven. benevens praktische voor schriften tot het geleiden van dezelve" van de heer C. C. van Hall. „Wanneer men eene stoommachine plaatst op een beweegbaar werktuig, bijvoorbeeld op eene boot, of een wagen, dan noemt men dit werktuig eene locomotief. Locomotief is een nieuw woord, waaronder gerangschikt moet worden eene soort van werktui gen. alleen van elkander verschillende door den aard van bet werk, dat zij moeten verrigten: zoo zijn er locomo tieven voor booten, voor gewone we gen en spoorwegen. Behalve deze alge- mcenc beleekenis van het woord loco motief. wordt hetzelve meer bepaalde lijk gebruikt voor de werktuigen, wel ke op de spoorwegen dienst doen: en in dit geval wordt hieronder verstaan niet alleen de machine zelve, maar ook de ketel, de wagen waarop het werktuig rust. in een woord Jvet gehee- le zamenspei. hetwelk dient om de treinen op de spoorwegen voort ie sleepen". Waarmee alles duidelijk Is. De Stichting Stoomtram Goes-Borssele gaat met ingang van zaterdag 7 april regelmatige diensten onderhouden, die leiden door de Zak van Zuid-Bevel and. De stichting beschikt nu over vijf stoomlocomotieven, die vanuit half Europa naar Goes z'jii getranspor teerd. Een speciale werkgroep is nu alweer ruim een jaar iedere zaterdag in de weer om de loe's bedrijfsklaar te maken. Daarnaast hebben de werk groepleden dan ook nog de zorg voor de zes Belgische rijtuigen, die de passagiers gaan vervoeren- De SGB is wel erg snel volwassen geworden. In de zomer van 1971, in juli om precies te zijn, kwamen de plannen voor het eerst naar buiten. Nu. in april 1973, kan de SBG over een locomotieven- en rijtuigenpark be schikken dat voor vele duizenden gul dens aan waarde heeft. Het stichtings bestuur heeft de beschikking gekregen over een oude remise, een paar meter van de spoorlijn Vlissingen-Goes van daan. Vorige winter hebben de twaalf leden van de werkgroep zich in alle bochten gewrongen om de gaten in het remisedak te dichten. Want ook dat hoort bij het werk van de 'treingek- ken' van Zuid-Beveland. Iedere zater dagochtend om half tien verzamelen ze zich in het oude kantoortje in de remise. In de plastic koffiebekertjes wordt dan nog gewoon zwarte koffie geschonken. Later op de dag, als het werk vordert en de koude soms fel toeslaat, wil er nog weieens een drup peltje uit een vierkante fles in vallen- In het zomerseizoen van 1972 heeft de Kees Wielemaker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 41