BOETJE BAH: NA DE KLEUTERSCHOOL HET PODIUM OP WATERMAN, SCHOLTEN, VAN TEYLINGEN: ZATERDAG 17 MAART 1973 PIOVINCIALI ZEIUWSI COURANT 17 John Mayall, de man die algemeen wordt gezien als de belangrijkste vertolker van de blanke blues, komt naar Nederland. Hij geeft 15 mei ten concert in het Amsterdamse Concertgebouw. De Nederlandse top tien genoteerd door Hilver sum III van deze week ziet er als volgt uit: l. DOWN BT THE LAZY RIVER The Osmond! 3. (2) GO LIKE ELIJAH Chi Colt race 3. (1) YELLOW BOOMERA.NO Middle of the Road 4. 17) MAYBE TOMORROW. MAYBE TONIGHT Earth and Fire 5. 110) KILLING ME SOFTLY Roberta Flack 6. (4) DO YOU WANNA TOUCH ME Gary Glitter 7- (5) JEAN GENIE David Bowie 8. (3) BIANCA Freddy Breck 9. CUM ON FEEL THE NOIZB Slade 10. MY GIRL DONNA The Buffoon! RANDY JACKSON (10) Keurig geperste uniforme kos tuumpjes, netjes gekamd en gekapt haar, een tandpasta- glimlach en een lief stemmetje. Dat zijn de drijfveren van een sprankelende stroming in de pop, die wordt gebracht door muziekproducerende gezinnen uit de Verenigde Staten. Jack son 5, Osmond Brothers en Partridge Family zijn de be langrijkste vertolkers. Het is muziek voor kleuters, dertien jarige meisjes en grootouders. Vertier voor jong en oud. Spijkerbroeken en corduroy pakken vormen niet langer de kledij' op het podium. Ze hebben plaats moeten maken voor glimmende stofjes, gou den biesjes op de mouwen en kraak heldere witte broeken met gerende pijpen. Ook over het haar en de bewegingen bestaan nauwkeurige voorschriften. Het is een confectie- pop van inferieure kwaliteit. Neem bijvoorbeeld het keurige en kinderrijke gezin Osmond. De broertjes konden zo goed met el kaar opschieten, dat ze al op zeer jeugdige leeftijd op familie-feesten en houseparty's uit volle borst bed jes ten gehore brachten. Het succes was so groot dat de buren hen uitnodigden en zo ontstond binnen korte tijd een popgroepje; kortweg de Osmond Brothers genaamd, want. originaliteit is nooit him sterkste punt geweest. Little Jimmy had nog maar juist rijn eerste nauwelijks verstaanbare woordjes gebrabbeld Cboetje bah' of iets dergelijks) of het knaapje kreeg een artiestenpak je. Alras leerde hij lieve tekstjes uit zijn hoofd en mocht Jimmy mee naar optredens en studio's. ïn Ne derland heet dat kinderarbeid, in de VS riet men het- kennelijk als ge- ■ond voor de gezinsverhoudingen. INGREDIËNTEN De zichtbaar in en fn gelukkige broers zorgden al voor menig opge wonden tafereel. De beweeglijke knaap.jes en knapen hebben alle in grediënten In zich om een succesfor matie te vormen. De schattige Little Jimmy het idool van de oudjes de charmante Donny het ide aal van de tiener-meisjes en de bezadigde oudere broers, die er op moeten toezien dat de Heintjes geen kattekwaad uit halen. Muzikaal ge zien Is het niveau beneden peil, maar de show maakt het voor velen goed. Ben duidelijk voorbeeld van hun prestaties is de langspeler 'Greatest Hits' (MGM Records 2315 190), 'Cra zy Horses', "Down by the lazy river'. Puppy Love', 'A teenager in love'. One bad apple', Tweedle dee' en 'Long haired lover from Liverpool" zijn de bekendste van de 12 num mer;, Meestal gaat het om oeroud werk waar zelfs derderang nachtclub orkesten rich niet meer aan wagen. Maar wanneer een heupwiegend, glimlachend kind met een lekkere bolle toet zingt dat h'j je langharige vriendje uit Liverpool is, veranderen de zaken natuurlijk wel. DAVID, DAVID 'Darling David' Cassidy komt voort uil een fictief, voor een televisie bijeengebracht muzikaal gezin- Deze 'gladjanus' (1.73 meter lang. .79 kg, bruin haar, lichtbruine ogen, 22 jaar en vrijgezel) is in zeer korte tijd het super-tiener-idool, het onbereik bare ideale vriendje geworden, Zijn onberispelijk gedrag en de heb- je-problemen-bel-dan-naar-David- glinstering-in zijn ogen doen vele meisjes al in zwijm gevallen, wan neer hij nog maar een minuut cp hei podium of scherm te zien is. Tijdens zijn optreden vorige week in Rotterdam had de ordedienst han den vol werk met het afvoeren van flauwgevallen fans. David steeg tot ongekende hoogte: de nette jongen uit het keurige milieu verkocht sinds 1970 acht miljoen singles en vijf m;l ioen elpees. De platenmaat schappijen zijn vol blijdschap want er tuimen steeds meer mensen in. JACKSON 5 PLUS 1 En dan is er nog het breedlachende gezin Jackson, spelend en ringend onder de naarn Jackson 5- Inmiddels is de formatie uitgebreid tot zes personen, want de 10-jarige Randy is er bij gekomen. De gemiddelde leef tijd van de groep is daarmee geko men op 16 jaar. een hele leeftijd. Na de hitsingle "Ben' van de 14-jarige Michael gaat het de groep voor de wind. De nieuwste single van deze groep is getiteld Doctor my Eys'. De platenmaatschappijen werken er hard aan deze sterret jes te lanceren en onafgebroken aan het popfirma ment te laten flonkeren. Het zal niet lang duren of er worden op de kleuterscholen talentenjachten geor ganiseerd. want daar moet heel wat 'talent' zitten. Een begeleidingsteam staat, klaar om de kleuter van de modernste kleertjes te voorzien, le ren net iets te diepe kniebuiginkjes te maken, knipoogjes te geven, gui tig te kijken en op te voeden tot hij i of rijop 16-jarige leeftijd voldoen de verdiend heeft om de rest van rijn (of haar) leven niets te doen- COMPUTER-TALENT De muziekkrant 'Oor* noemde dit verschijnsel Tiet computertalent'. Oor: „De platenmaatschappijen zijn er onmiddelljk ingesprongen en heb ben voor deze groep potentiële ko- JACKSON A pers. met ruim zakgeld, een eigen marlet gemaakt. Daarmee is het fe nomeen computertalent uitgediept. Alle facetten worden op het juiste moment geprogrammeerd, onder een centraal motto: de klanten moe ten tevreden, dus monddood, gehou den worden". De ontwikkeling zal rich ongetwij feld voortzetten. Had je vroeger de 'nighschool-pop', nu begint hei een kleuterschool-pop te worden. Gladde muziek van gladde families en nog gladdere platen bonzen. Muziek, die te goedkoop ls om naar te luisteren en te mooi om de radio ui*, te zetten. Te omschrijven met de «el- zeggende woorden; boet je bah. VAN DRIE DICHTERS die maar zelden van zich laten horen verschenen er on langs tweede bundels, te weten van Jacques Waterman, Harry Scholten en Hendrik (Henk) van Teylingen. Het langst heeft Har ry Scholten gewacht (hij debuteerde in 1962 met "Water in zicht'), het kortst Jacques Waterman, wiens 'Album' in 1970 verscheen, terwijl Van Teylingens "De baron fietst rond'uit 1966 dateert. Jacques Waterman is sedert rijn debuut (een her ontdekking, de tijdschriftpublicatie van kort na de oorlog was totaal onopgemerkt gebleven) en door alm geregelde bijdragen aan 'Maatstaf' een figuur die aan geheel eigen volkomen onverwisselbaar geluid heeft toegevoegd aan het, poëtische koor van de zeventiger jaren. Een geïsoleerd dichter is hij, wiens werk rechtstreeks lijkt aan te sluiten bij dat van de romantici uit de eerste helft van de negentiende eeuw. Zijn werk is zo 'ongewoon', op het artificiële af, dat sommige critici zelfs serieus getwijfeld hebben aan zijn bestaan: was Waterman soms de naam waaronder bijvoorbeeld Komrij, of? of? zich grapjes veroorloofden? Helemaal onbegrij pelijk was dat niet, temeer als men ook bij Waterman soms enige verwantschap met Beddoes of met Van Hoddis meent te bespeuren, en ook al niet omdat Waterman in Israël woont en vrijwel nooit in Nederland komt. Waterman heeft zijn gedichten alle gedateerd, en daaruit is af te lezen dat het publiceren hem kennelijk toch wel tot grotere poëtische activiteit heeft aangezet. In 'Album' was er 1 vers uit 1947, en dan waren er 11 uit 1948, 2 uit 1949, 5 uit 1950, 3 uit 1951, 1 uit 1952. Vervolgens een sprong. 3 van 1969. Tussen 1952 en 1969, 17 jaar, geen verzen dus- Vergelijken we dit met "Maanden, jaren,' rijn nieu we bundel, dan komen we tot 3 van 1948 of eerder, 2 van 1949, 1 van 1950, 1 van 1951, 1 van 1960 En dan: 7 van 1969, 6 van 1970, 5 van 1971 en 1 van 1972. Er bestaat overigens niet zoveel verschil tussen een gedicht van Waterman uit zijn eerste of uit rijn tweede periode; de wat wonderlijke, ouderwetse aandoende syntaxis terwille van rijm en metrum is er direct, en ook al direct die unieke combinatie van tot het uiterste doorgevoerde nuchterheid en zakelijkheid, van haast wetenschappelijke droogte en poëzie, Welfremdheit, absurdisme. Mogelijk zijn de gedichten uit wat ik maar de 'tweede periode' zal noemen iets moderner, eigentijdser van levens gevoel, en ik vermoed dat we de reden daarvan moeten zoeken in een zekere verlossing uit het isolement. Ik citeer een vers uit 1949: VERHARDING De steentjes uit de perken Daarginder naast het kiezelpad Zijn kleingeklopte zerken Uit de omgeploegde dodenstad, Die dertigduizend man bevatt', Aanvankelijk beweend, vereerd. Daarna door mier en worm verteerd. Tenslotte met een schop verspreid En uitgestrooid door de eeuwigheid. Speciaal wil ik nog wijzen op het merkwaardige experiment in het 'klokgedicht' (De Klok), waarin de woorden en het ritme de hortende loop van een uurwerk suggereren, terwijl het geheel toch een veel diepere betekenis heeft: DE KLOK Hierna gaat hij gauw en hierna gaat zij gauw En hierna dreigt een stop En daarna gaat dit- dood en daarna gaat dat dood En windt men zich weer op Tikketak, tikketak, de veer die staat te strak, Takketik. takketik, wacht nog een ogenblik. Hierna gaat hij gauw en hierna gaat zij gauw Naar maat der onrust stop- De bundel "Maanden, jaren' is fraai uitgegeven, ook het omslag is erg mooi, maar dat is geen wonder, in het colophon is te lezen dat de uitgeverij de bekende kunstschilder C. D. Friedrich bereid heeft gevonden, dat- omslag te verzorgen. (Er staat dood leuk: 'Omslag: C. D. Friedrich!') Van de weemoedige avondstemming van Friedrich naar de brute, ogenpijnigende weergave van een (in werkelijkheid ook meestal oogpijnigende) roodbon te zakdoek die het omslag van Harry Scnolten's nieuwe bundel 'siert' is een hele stap. Jammer van dit schreeuwerige omslag, want het gedicht waarop het geïnspireerd werd is juist zo aardig en beschei den, en dat de genoemde handeling met een 'boe- renneusdoek' gepleegd zal zijn lijkt me zeer on waarschijnlijk: EEN ZAKDOEK IN DE OCEAAN tijdens het stillezen een snikhete zomerdag 1948 stapte hij opeens de bank uit liep naar voren naar de wereldkaart doopte zijn zakdoek in de oceaan depte daarmee aandachtig het voorhoofd liep bedaard terug naar zijn plaats en las toen zichtbaar verfrist verder Harry Scholten is in deze bundel beter op dreef dan in rijn debuut; hij heeft mogelijk ook streng geselecteerd, want na tien jaar komt hij met een bundeltje waarvan de bladzijden maar aan één kant bedrukt zijn, zodat het boekje nog tot 86 pagina's uitdijde. Scholten schrijft thans op rijn beste momenten (zoals het geciteerde vers) aardige, zuivere notities neer over het familieleven en over de gebeurtenis sen van alle dag, als tv-kijken, een begrafenis, geloofskwestietjes. Zodra hij echter hoger grijpt, als in "Menswording," "Mensenzoon" weet hij de gedichten geen spanning meer mee te geven, en als hij grappig wil wezen (kleine zelfstandige) slaat het, bij mij althans, totaal niet aan. De meeste opmerkingen vind ik zeer zouteloos of erger, en het enige wat ik wel aardig vond is "Handzaam motto'. 'Oog omhoog, tand om tand Hendrik van Teylingen heeft een intrigerende titel aan zijn nieuwe bundel gegeven: "Van aldoor groter hoogte plat op het zeil'. Ik zocht het in de richting van een of andere sport, trampoline of zo, tot ik het gedicht Exit Testuao graeca las: Eind mei werd besloten dat Bosjes Winterslaap lang genoeg geduurd had. We groeven hem uit. veegden de aarde Van zijn grijze schild, schudden hem wat, Maar kregen hem niet wakker. Waarna We hem van aldoor groter hoogte plat Op het zeil lieten vallente.lkens Iets luider, waarna in het vuilnisvat. Hei gedicht is tevens wel een goed specimen van deze 'paneeltjes, letterschilderijtjes' zoals Van Tey lingen deze minutieuze werkstukjes zelf noemt: ze bestaan allemaal uit twee kwatrijnen, er rijmt meestal ook wel het een en ander, maar je leest volkomen over dat rijm heen, het hoort bij het zorgvuldige spel. "Kleine gedichtjes' dus, maar overvol fantasie, ken nis, kritiek, beelden, ik heb buitengewoon van dit bundeltje genoten. Het is haast een soort weglaat- techniek die Van Teylingen toepast: hij suggereert meer dan hij zegt, maar hij suggereert met een grote precisie, heel gericht, en wat bij zijn aandach tige lezer overkomt zal dan ook wel vrij goed kloppen met wat hij zelf heeft bedoeld. Daarbij ls Van Teylingen verrassend oorspronkelijk. Hij is uiterst modem, de grote cultuur die Mj bezit verbergt hij haast angstvallig, maar ai® Terraadt zich overal. Lees deze bundel eens heel aandachtig en proevend, en u zult mogelijk, met mij. naar meer werk van Hendrik van Teylingen gaan uitzien. Ik citeer nog: NU WILLIC VROILIC LEVEN! Zo is een weiland geen wijkplaats meer En een grootzeil dat achter suisriet Voorbij laveert geen blijk van vrijhei'' En een krekel op de knie een last. Zo trekt men zich terug binnensmuurs; Neemt de spiegel in vertrouwen; blaast Stof van een heilig boek; doet een kast Beter dicht; speelt elementair fluit. •CONTINENTAL STARS' Een kleine kist van spaanplaat is dhol. Een leeg schaakdoosje is tabla: Gena Chhat gaan er met hun vier handen En twintig vingers zwaar tegenaan. Er vallen klappen die de wanden Uithollen: de Ganges breekt zich baan Door de flat. stort van de veranda En de Bijlmermeer loopt bruisend vol. Jaco.uea Waterman: Maanden, Jaren, De Arbeidersper!. Anssser. dam. Harry Scholten: Een zakdoek ln de oceaan. Nijgh U Ven Disaar. 'ï-Grarenhage; 9,90. Hendrik ran TerHngez: Van Ei- door groter hoogte plat op het «eil. Arbecderrpors." Amaterdsc, 22,50.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 17