PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
NOTA MET HOOFDPUNTEN VOOR
VERKEERS- EN VERVOERSBELEID
Burger en Biesheuvel
doen 'uiterste poging'
Lucht aan Belgisch-Nederlandse grens
bij Sas van Gent is nu 'bijna schoon'
Minister Udink:
Stakingsactie van onbepaalde duur bij
Thomassen Motoren
Schakel bepleit
'selectief
motie-gebruik'
Vandaag
in de
krant...
Verlies NS in '73
406 miljoen
Dorp der
mysteriën
216e jaargang - no, 56
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
OlrKtlM t. v*n d« K. Sch.rphull «n W. t. d« P.3I.r. HosfdwJtctl*. G. A. da Kok.
Bur, Vila»., Walitr. S6-60, «tl 5144 (k.j.s »d». 01186-584. a»p. 2751, rad. 01184-479». Mlddalburs. 6
22. I»l. 4457. Zlarlluaa. rad. lal. >846. adm. lal. 2094. Hulst, Slaanilraal 6. lal. 4058. Adr p.,„ SO t«
Woensdag 7 maart 1973
In de olie
uit de olie
Pagina 2
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Verweving van verkeers- en vervoersstelsels en
ruimtelijke structuur, maatregelen voor selectief autogebruik, be
vordering van openbaar vervoer en verbreding van de sterk belaste
wegen in het westen. Dit zijn de hoofdpunten uit de nota voor een ge
ïntegreerd verkeers- en vervoersbeleid die minister Udink (verkeer
en waterstaat) de tweede kamer dinsdag heeft gepresenteerd. In
eerste aanleg reageerde Van Thijn (pvda) met erop te wijzen dat
verbreding van zwaarbelaste wegen 'een vierde prioriteit' zou bete
kenen, en wel een die het NEI (Nederlands Economisch Instituut)
ons voorspiegelt.
SOESTDIJK Prinses Irene en
haar gezin poseerden dinsdag voor
de fotografen. Op de foto: Niet
aan je neus zitten schijnt prins Ca
reI Hugo teoen zijn zoontje Carlos
te zeggen. Prinses Irene met de
(Van onze parlementaire redac
tie)
DEN HAAG „Veelvuldige
moties devalueren het aanzien
van deze Kamer. De tien tot
twintig moties die in de loop van
deze debatten zijn ingediend, ge
ven mij de indruk dat de kamer
leden geen feitelijke argumenten
meer hebben, dat zij dan maar
met de vuist op tafel gaan slaan
en een motie indienen. Ik zou bij
de kamerleden willen aandringen
op een selectief motie-ge
bruik".
Lichtelijk geïrriteerd sprak het
AR-kamerlid Schakel dit vermaan
uit bij de voortgezette behande
ling van de verkeersbegroting,
dinsdagavond. Tot dat moment
waren er, sinds de openbare com
missievergadering (waarvan de
heer Schakel voorzitter is) die
aan de begrotingsbehandeling
vooraf was gegaan, niet minder
dan- 25 moties ingediend.
De druppel die bij de heer
Schakel de emmer deed overlo
pen, was de motie van de heer
Drees waarmee hij de Kamer de
uitspraak wil ontlokken dat de
tekorten van het openbaar ver
voer niet mogen worden goedge
maakt uit de opbrengsten voor
het rijkswegenfonds, maar dat
die opbrengsten alleen moeten
worden gebruikt voor de aanleg
van auto- en spoorwegen.
Volgens Udlnks nota wil de rege
ring streven naar integratie tussen
verkeers- en vervoersstelsels en de
ruimtelijke structuur. Bij ontwerpen
van ruimtelijke plannen dient dus re
kening te worden gehouden met de
bestaande en ln voorbereiding zijnde
verkeers- en vervoers-lnfrastructuur.
Bij het ontwerpen van verkeers- en
vervoers-lnfrastructuur dient rekening
te worden gehouden met de ruimtelij
ke conceptie.
Openbaar vervoer
In die delen van het land waar een
vervanging van het autogebruik door
het openbaar vervoer moet worden
bevorderd, zal het beleid ten aanzien
van de tarieven voor het openbaar
vervoer en het belasten van de auto
op dit doeleinde worden gericht. De
beslissingen met betrekking tot de ver
keers- en vervoersvoorzieningen wor
den genomen in één beleidskader, en
gebaseerd op één geheel van doelstel
lingen, die gericht zijn op een maat
schappelijk optimale afwikkeling van
het verkeer en het vervoer. In bepaal
de delen van het land, die sterk onder
de verkeerscongesties te lijden heb
ben, zullen een selectief autogebruik
en bevordering van het openbaar ver
voer uitgangspunten van het beleid
zijn, aldus Udink.
verkorting van de afstand tussen het
Westen en de regio's.
Het openbaar vervoer In zijn ver
schillende verschijningsvormen
bus, tram, metro en trein dient
zich aan het publiek als een eenheid
te presenteren. Een tarief- en biljetten-
integratie is daartoe noodzakelijk.
Voor het streekvervoer zal een stelsel
van normen moeten worden ontwik
keld, waardoor voor het vaststellen
van het voorzieningsniveau gelijke uit
gangspunten zullen gelden.
In de grote stedelijke agglomeraties
moet een integratie van de verkeers-
en vervoersvoorzieningen worden na
gestreefd. Verhoging van de veiligheid
bij de verkeersafwikkeling moet tot
stand gebracht worden en een goede
coördinatie naar plaats en tijd van
uitvoering van de door het rijk aan te
leggen verkeers- en vervoersverbindin-
gen met de secundaire en stedelijke
wegenplannen moet worden verze-
Snelheden
Heffingen
Voorts beoogt de nota geleidelijke
invoering van een gedifferentieerd
stelsel van heffingen voor weggebruik
door stilstaande voertuigen een nader
onderzoek naar de mogelijkheden van
een gedifferentieerd stelsel van heffin
gen voor het weggebruik door rijden
de voertuigen en bevordering van de
totstandkoming van autovrije zones in
bepaalde delen van binnensteden. Uit
maatschappelijk oogpunt noodzakelijk
geoordeelde openbare vervoersvoorzie
ningen moeten worden gehandhaafd
of tot stand gebracht.
In het kader van de uitvoering van
het rijkswegenplan 1968 zal prioriteit
worden gegeven aan verbreding van
sterk belaste wegen in het Westen, de
aanleg van ringwegen rondom de gro
te steden, de ontsluiting van de groot
schalige woningbouwprojecten, en de
De minister zei dinsdag in de kamer
dat hij in de loop van dit jaar zal
beslissen welke maximum-snelheid als
bovengrens zal gaan heersen op we
gen buiten de bebouwde kom,
geen autosnelwegen zijn.
Een dergelijke algemene maximum
snelheid zal niet overal en niet altijd
kunnen gelden. Op de plaatsen waar
dat noodzakelijk wordt geacht, zullen
afwijkende snelheidslimieten worden
aangegeven. Deze afwijkende limieten
kunnen zowel onder als incidenteel
boven de algemene maximum-snelheid
liggen. Ontbreken evenwel op niet-
autosnelwegen de borden met afwij
kende snelheidslimieten, dan geldt de
algemene maximum-snelheid welke
door de minister is vastgesteld.
Minister Udink wil de minimum-snel
heid voor autosnelwegen vaststellen
op 70 km per uur. Verwacht wordt
dat deze snelheid in de loop van
volgend jaar van kracht kan worden.
Gordels
Zie slot pagina 3 kolom 2
EERSTE GESPREK LEVERDE NIETS OP
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Formateur Burger heeft zijn zoeken naar ministers
kandidaten voor een kabinet-Den Uyl in confessionele kring dinsdag j
onderbroken om te proberen de ARP-fractie alsnog mee te krijgen.
Burger ontving 's middags geheel onverwacht ARP-leider Biesheu
vel, maar na enkele uren van heftige discussie bleek de poging op
niets te zijn uitgelopen.
Burger nodigde Biesheuvel, die dins
dag zijn „oudejaarsdag" als fractielei
der meemaakte (hij moet de Kamer
48-UURS-ACTIE IN ROTTERDAM
RHEDEN ROTTERDAM Dinsdagmiddag om twaalf minuten
voor één Is op gezag van de drie industriebonden NW, CNV en
NKV het werk neergelegd bij Thomassen Motorenfabrlek BV in
De Steeg (RSV-concern). De staking zal onbepaalde tijd duren.
Thomassen telt 700 werknemers. De beslissing van de industrie
bonden om alle werknemers van Thomassen op te roepen voor
een staking is vrij onverwacht gekomen, hoewel men van de
zijde van het actiecomité zegt, dat met de 24 uur-staking van
vorige week woensdag reeds een ernstige waarschuwing is ge
geven.
uit, nu hij nog steeds minister-presi
dent is) op verzoek van KVP-leider
Andriessen uit. Inzet was de „barriè
re" te slechten die was ontstaan na
dat Burger vorige week buiten de
ARP-fractie om twee vooraanstaande
ARP'ers uit het confessionele kamp
had losgeweekt. Burger wilde, zoals
Biesheuvel dinsdagavond zei, weer tot
goede verhoudingen met de ARP-frac
tie komen.
Uiterste poging
Bij de scheepswerf Niehuis en Van
de Berg in Rotterdam (700 werkne
mers) is dinsdagmorgen een 48-uurs-
staking uitgeroepen.
Volgens een districtsbestuurder van
het NW in Rotterdam zullen er in
het Waterweggebied deze week niet
nog meer 48-uursstakingen uitbreken.
Het zal blijven bij de nog geplande
24-uursacties bij elf bedrijven. Vrijdag
zal worden bekeken of bij bepaalde
bedrijven een 'herhalingsactie' zal
worden gevoerd. „Nu de staking bij
Boycot
DE MEESTE grote luchtvaart
maatschappijen vermijden het
Franse luchtruim na het ongeluk
met de twee Spaanse vliegtuigen
bij Nantes maandagmiddag.
(Pagina 3).
Mode
DE NEDERLANDSE couturiers
Dick Holthaus en Frans Molenaar
hebben gisteren hun collecties ge
toond. (Pagina 9).
Nieuws uit Zeeland op
pag. 2,4, 5, 6 en 7
Binnen- en buitenland op
pag. 2, 9 en 15.
Sport op pag. 11
Radio en tv op pag. 13
Beurs en financiën pag. 15
Hoogovens op last van de rechter
moet worden afgebroken is er in de
districten ruimte gekomen voor lange
re stakingen", aldus de districtsbe
stuurder. Vandaag zullen in het
Waterweggebied bij vijf bedrijven 24-
uursstakingen beginnen. De bedrijven
die op de lijst van de industriebonden
staan zijn: Verolme IJsselmonde
(1000 werknemers), Piet Smit (1200
werknemers), Cincinatti (600 werkne
mers), havenbedrijf Vlaardingen-Oost
(1000 werknemers) en A. de Hoop
(1500 werknemers).
Actiecentrum
Het vakantie- en conferentieoord
'Ons Centrum' van de Industriebond
CNV in Driebergen is sinds dinsdag
ochtend compleet het landelijk actie
centrum van de drie industriebonden.
Nu het stakingsparool bij Hoogovens
is opgeheven zal het actiecentrum bij
dit Velsense bedrijf verdwijnen. Dit
betekent dat van nu af alle acties in
de metaal en andere industriële be
drijven vanuit Driebergen worden ge
coördineerd. Informaties over voorge-i
nomen prikacties en stakingen wor- j
den niet meer gegeven.
In het centrum bestaat de indruk
dat de centrale actieleiding in overleg!
met de regionale centra naarstig
zoekt naar nieuwe objecten waarop
de vakbonden hun 'speerpunt' kunnen
richten.
Een nieuwigheid in Driebergen is
voorts dat de vaste metaalploeg (bij
(Zie slot pagina 3 kolom 5
Blijkens een communiqué dat na
het gesprek werd uitgegeven leidde
het gesprek „voorshands" niet tot con
crete resultaten. Biesheuvel en Burger,
kwamen overeen dat ze nog een uiter
ste poging zullen doen om een „oplos
sing van de hangende moeilijkheden
te vinden". Biesheuvel zal daartoe
vanmorgen praten met zijn op
volger Aantjes, het fractielid Hannie!
van Leeuwen en de beide AR-kandida-
ten voor het kabinet-Den Uy! Boersrna
en De Gaay Fortman sr. Om twee uur
woensdagmiddag zou de fractie bij
eenkomen voor een definitieve opstel
ling, waarvan Burger in kennis zal
worden gesteld.
In Den Haag wordt aangenomen
dat Burger in een allerlaatste poging
heeft geprobeerd om Biesheuvel als
nog te winnen voor zijn formatie,
alhoewel de AR-leider vorige week
duidelijk heeft laten weten dat Burger!
beter zou kunnen opstappen. Burger
liet Biesheuvel dinsdagochtend al we
ten dat hij het „miezerig" zou •/inden
hem te passeren, hoewel Biesheuvel al
met één been buiten de Kamer stond!
en het fractieleiderschap aan mr. Aan
tjes moet laten. Het is bekend dat
Aantjes minder afwijzend tegenover
3urgers formatiepoging staat dan
Biesheuvel.
'Groene licht'
Nu, na Andriessen, ook Biesheuvel
van zijn fractie verlof kreeg met
Burger te gaan praten lijkt ook de
bereidheid in de AR-fractie om verder
met Burger in zee te gaan te groeien.
Andriessen kreeg dinsdagochtend van
zijn fractie „groen licht" om verder te
praten over het programma en minis
tersposten van het kabinet-Den Uyl.
De drie leiders van KVP, ARP en
CHü spraken cok dinsdag weer her
haalde malen uitvoerig met elkaar om
zoveel mogelijk „op één golflengte te
zitten".
Het partijbestuur van de PvdA Is
van plan om zodra het kabinet-Den
Uyl „boven de horizon gekomen is" de
partijraad te raadplegen. Het ligt niet
in de bedoeling een buitengewoon
congres bijeen te roepen. Dit heeft de
woordvoerder van de PvdA dinsdag
meegedeeld.
DEN HAAG Het te verwachten na
delig bedrijfsresultaat van de Neder
landse Spoorwegen over 1973 wordt ge
raamd op 406 miljoen, 54 miljoen
hoger dan dat over 1972 352 mil
joen). Minister Udink antwoord dat
het tweede-kamerlid Van Zeil van de
KVP op diens desbetreffende vragen.
u crtsiSf^a
dit
ln i
rland op
Sak: :r m
METINGEN RIJKSSNUFFELPALEN VOLDOEN AAN ZWAARSTE NORMEN
MIDDEN-ZEELAND
IS NOG 'SCHONER'
SAS VAN GENT Gemeten naar de
normen van de gezondheidsraad valt
het met de door de snuffelpaal bij de
Nederlands-Belgische grens te Sas van
Gent geregistreerde luchtvervuiling
bijzonder mee. Dit is op te maken uit
de maandrapporten van de sinds mei
1971 in werking zijnde snuffelpaal.
Globaal genomen kan worden gecon
cludeerd dat de lucht bij Sas van
Gent Tjijna schoon' is.
Do norm die de gezondheidsraad han
teert houdt in dat gedurende de helft
van het aantal dagen per jaar het
gemeten so2-geha!te (zwaveldioxyde)
in de lucht niet hoger mag zijn Jan
75 microgram per kubieke meter.
Uit de ter beschikking staande gege
vens blijkt dat deze norm in Sas van
Gent iets is overschreden. Hierbij
moet in aanmerking worden genomen
dat de gegevens een periode bestrij
ken van nog geen jaar. De snuffelpaal
staat er al sinds anderhalf jaar maar
door technische storingen heeft de
apparatuur niet optimaal kunnen i
functioneren en verder zitten er in de
verwerking van de gegevens hiaten
omdat er moeilijkheden waren met de
computer. De gezondheidsraad-norm
is de zwaarste in Nederland. Ze geldt
niet officieel. In feite behelst ze een
voorstel van de gezondheidsraad aan
de minister. De norm is te beschou-
en als een verzwaarde TNO-norm.
De eisen die TNO stelt aan het geme-|
ten so2pgehalte liggen eens zo laag.:
Ertussenin ligt de norm van de Rot-;
terdamse 'commissie bodem, water en
lucht'. Deze gaat uit van een dagge-,
middelde van 350 microgram so2 per,
kubieke meter dat slechts één dat per
maand mag worden overschreden.
Ook gezien deze norm laten de metin-.
gen te Sas van Gent een gunstig beeld
zien. In delen van Zuid-Holland wordt,
gedurende 10 pet van het aantal da-I
gen per jaar een gemiddelde van 350:
microgram overschreden, terwijl in
Sas van Gent over eenzelfde periode
het daggemiddelde niet boven de 200
microgram komt.
De luchtmetingen in Sas van Gent
zijn een rijksaangelegenheid. Behalve
hier staat in Nieuw Namen nog een
rijks-snuffelpaal'. Het zijn de enige
plaatsen in Zeeland waar het rijksin
stituut voor de volksgezondheid te
Bilthoven apparatuur heeft staan voor
het registreren van het zwaveldioxyde-
gehalte in de lucht.
In de provincie Noord-Brabant staan
nog enkele snuffelpalen van het rijk. I
Deze apparatuur wordt gebruikt om!
een inzicht, te krijgen in de erensover-
schrijdende luchtverontreiniging. Het
meetnet dat onlangs in heel Zeeland
in bedrijf is gesteld is een provinciale
zaak. De gegevens van de rijksmetin
gen worden overigens wel ter beschik
king gesteld van Zeeland's provinciale;
waterstaat. Ir. G. Adema, functionaris;
van PW en secretaris van de techni
sche werkgroep van de provinciale
raad voor de luchtverontreiniging,
waarschuwt, er voor dat men aan de|
hand van de meetresultaten geen ver-;
gaande conclusies moet verbinden:
„De snuffelpalen meten alleen het so2-
gehalie en registreren de windrich
ting. Zwaveldioxyde is op zich reuk
loos. dus over stankhinder zeggen de
metingen niets, hoewel onder speciale
omstandigheden so2 in de lucht kan
worden omgezet ih so3 dat dan weer
aanleiding kan zijn tot het ontstaan
van zwavelzuur dat de eigenschap
heeft prikkelend te werken op de
slijmvliezen. Dit is de situatie die in
het Rijnmondgebied wel eens op
treedt. Maar de precieze oorzaak van
de smogperioden hier is ook nog niet
exact aangetoond", aldus ae heer Ade-
'Schoon'
Het so2-gehalte wordt gemeten omdat
het een praktische graadmeter is. De
registratie ervan is bovendien eenvou
dig en zwaveldioxyde komt algemeen
voor omdat het vrijkomt hij het sto
ken.
De waarde van deze graadmeter is dei
laatste tijd verminderd omdat op gro-l
te schaal gebruik wordt gemaakt van
het zeer zwavelarm aardgas. „In de1
stookwijze is veel veranderd en daar-;
om wordt nu gezocht naar andere i
om de luchtverontreiniging
te meten. Ook hieruit blijkt dat de
resultaten ran de snuffelpalen geen
absolute waarden geven", zegt ir. Ade-;
ma. „Ook de keus tussen de verschil
lende normen is betrekkelijk. Als een
norm wordt overschreden hoeft er
nog niets aan de hand te zijn. De
latente gevaren worden alleen groter.
Een norm is geen gevarengrens. Vol-j
doet het so2-geha!te aan een norm
dan kan men alleen spreken van scho
ne lucht, maar dan moet 'schoon' wel
tussen aanhalingstekens staan'.
Dit laatste gaat dus op voor Sas van
Gent en in nog sterkere mate voor
Nieuw-Namen waar het gemeten so2-
gehalte zelfs ruimschoots voldoet aan
de gezondheidsraadnorm.
Gedurende minder dan de helft van
het aantal dagen per jaar komt het
so2-gehalte bij Nieuw-Namen boven
de 75 microgram per kubieke meter
uit De gemeten uurwaarden laten ui
teraard schommelingen zien. Zo is
vorig jaar oktober in Sas van Gent
(Zie slot pagina 7 kolom 5I
vrel£l ondoorzichtige «ferr.
De kabinetsformatie bij
voorbeeld: men kan gissen wat er aan
de hand is, maar preciev- gegevens
blijven uit. Wat speelt zich af in de
kamer van de Kabinetsformateur? HU
spreekt met politici vaak urenlang
maar over het behandeld» komen
slechts vaagheden naar buiten. Hoe
gaat het in de fracties van de tweede
kamer"' Er wordt langdurig vergaderd,
maar de mededelingen over het behan
delde zijn spaarzaam. In de dagen van
Romme was het ambacht, der specula
tie onder Haagse journalisten tot
kunst verheven: bij een kabinetscrisis
werden allerlei veronderstellingen uit
geprobeerd op diverse politici om op
die manier me*, passen en meten toch
een sluitend verhaal te krijgen. De
laatste Jaren was dat allemaal anders
geworden: in 1971 deed Steenkamp
alsof hij erg open was, in feite was hij
dat veel minder dan hij suggereerde,
maar hij liet af en toe wel wat. weten.
De huidige formatie ls wal dat be
treft een terugkeer tot oude tijden-
Den Haag is als vanouds het dorp der
mysteriën.
De ondoorzichtigheid is bovendien
van een ingewikkelder structuur
dan voorheen. In de tijd van Drees se
nior en Romme was sprake van een
soort topconferenties: de voorzitter»
van de fracties kwamen bij elkaar en
bedisselden allerlei, waaraan het ge
wone voetvolk
de kiezers niet r
alleen niet aan toe- I V* ff.
kwamen, maar zelfs [V
niets van afwist.
We! werden de on
derofficieren de fractieleden in
gelicht, ze wisten ook wel enige in
vloed uit te oefenen, maar óe kern-
beslissingen lagen toch wel bij de top
figuren. Hoe ls het nu echter gewor
den? Het 'netwerk' waarlangs de po
litici hun beslissingen nemen. Is vee!
gecompliceerder geworden. De invloed
van de "buitenwereld' op de fracties Ls
toegenomen, mede een gevolg van
nieuwe verhoudingen in het kiezers
korps De vroeger zo vanzelfsprekende
trouw van de kiezers aan één bepaalde
partij is verdwenen. De politici zijn
daardoor meer dan ooit gevoelig ge
worden voor buitenparlementaire in
vloeden en daarin spelen vooral de
vakbonden een grote rol. Zij zijn thans
voorbeelden van een geheel eigensoor
tige machtsuitoefening. De houding
van minister Boersrr_duldt daar ln
het bijzonder op.
Deze minister heeft bij zijn 'over
gang' laten weten, dat naar zijn
mening het landsbelang is gediend met
een vertrouwensrelatie tussen ener
zijds het kabinet en tiderzijcis de vak
beweging. Die relatie zag hij echter
alleen mogelijk bij een totstandkoming
van een kabinet-Den Uyl, Daarmee er
kende hij nadrukkelijk de machtspo
sitie van de vakbeweging, een positie
die zijn bereidheid bepaalde om zich
beschikbaar te stellen voor een minis
terspost in een kabinet-Den UyL Voor
Boersma vormt de houding van de
vakcentrales een essentieel element in
het formatiespel: hun keus is politiek
een factor van groot gewicht. In dit
verband moet er op worden gewezen
dat de vakbeweging zonder meer voor
een regering-Den Uyl heeft gekozen.
Laatstelijk is deze keus nog eens on
derstreept in het blad Ruim Zicht van
het NKV en wel in een woordkeus,
aie zich niet van nuances bedient.
Volgens Ruim Zicht gaat het om de
'afbraakpolitiek' van het kabinet-Bles
heuvel waarbij in één adem ook de
naam Wiegel valt tegenover een po
litiek van 'sociale hervorming', waar
voor Den Uyl garant moet staan. Een
standpuntbepaling waaraan men dui
delijkheid niet kan ontzeggen. Het
eigenaardige is overigens dat vóór de
tweede kamerverkiezing bepaalde vak
bonden geen stemadvies wensten te
geven: ieder moes* dat maar voor zich
zelf uitmaken. Nu heeft men ln dit op
zicht alle reserves laten varen, sterker
nog: de vakbeweging zet door haar
felle acties van de laatste weken nog
extra kracht bij aan haar politieke
keus. De stakingen op dit moment heb
ben een belangrijke politieke invloed.
Als deze kabinetsformatie tot een
eind is gekomen, zou een politico
loog rich moeten zetten aan een
grondige bestudering van alle ver
schijnselen. die sinas vorig jaar no
vember rond de Nederlandse politiek
zich hebben voorgedaan. Er zijn er
heel wat: de spanningen rond het slui
ten van een centraal akkoord, het op
treden van Rupperi diens schaak
spel vooral is 'waard om nog eens
zorgvuldig te worden nagespeeld, de
invloed van de "buitenwereld" op be
paalde kamerfracties. Voorts de acti
viteiten van Burger, de oude vakman
die zowel zijn eigen partij als de con
fessionelen van hun oorroronkelijke
uitgangsstellingen weghaalde. Voor
het overgrote deel speelde en speel",
rich dit alles achter de schermen af.
Het eigenaardige is dat ondanks alle
geroep over politieke vernieuwing ge
bruik wordt gemaakt met name
door Burger van oude methoden,
die niets vandoen hebben met open
heid. mar voortborduren op beproef
de praktijken uit het verleden. /->*
nieuwe element is dat er thans t^e.
meer buitenparlementaire figuren aan
het spel meedoen, maar voor het ove
rige is er niet veel veranderd. Als
vanouds worden fraaie en indrukwek
kende leuzen gebruikt: etiketten voor
Haagse mysteriën. Zij zijn geplakt op
een verschijnsel, dat sommigen "poli
tieke vernieuwing' wensen te noemen,
maar in werkelijkheid een machts
strijd is. een hard gerecht, dat on
danks vernieuwingsfrasen zich eis
vanouds achter gesloten deuren af
speelt.
Boris Lovet-Lorski, de Amerikaanse
in Lithauwen geboren beeldhouwer, is
dinsdag op 78-jarige leeftijd te New
York overleden.