PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT NOTA MET HOOFDPUNTEN VOOR VERKEERS- EN VERVOERSBELEID Burger en Biesheuvel doen 'uiterste poging' Lucht aan Belgisch-Nederlandse grens bij Sas van Gent is nu 'bijna schoon' Minister Udink: Stakingsactie van onbepaalde duur bij Thomassen Motoren Schakel bepleit 'selectief motie-gebruik' Vandaag in de krant... Verlies NS in '73 406 miljoen Dorp der mysteriën 216e jaargang - no, 56 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN OlrKtlM t. v*n d« K. Sch.rphull «n W. t. d« P.3I.r. HosfdwJtctl*. G. A. da Kok. Bur, Vila»., Walitr. S6-60, «tl 5144 (k.j.s »d». 01186-584. a»p. 2751, rad. 01184-479». Mlddalburs. 6 22. I»l. 4457. Zlarlluaa. rad. lal. >846. adm. lal. 2094. Hulst, Slaanilraal 6. lal. 4058. Adr p.,„ SO t« Woensdag 7 maart 1973 In de olie uit de olie Pagina 2 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Verweving van verkeers- en vervoersstelsels en ruimtelijke structuur, maatregelen voor selectief autogebruik, be vordering van openbaar vervoer en verbreding van de sterk belaste wegen in het westen. Dit zijn de hoofdpunten uit de nota voor een ge ïntegreerd verkeers- en vervoersbeleid die minister Udink (verkeer en waterstaat) de tweede kamer dinsdag heeft gepresenteerd. In eerste aanleg reageerde Van Thijn (pvda) met erop te wijzen dat verbreding van zwaarbelaste wegen 'een vierde prioriteit' zou bete kenen, en wel een die het NEI (Nederlands Economisch Instituut) ons voorspiegelt. SOESTDIJK Prinses Irene en haar gezin poseerden dinsdag voor de fotografen. Op de foto: Niet aan je neus zitten schijnt prins Ca reI Hugo teoen zijn zoontje Carlos te zeggen. Prinses Irene met de (Van onze parlementaire redac tie) DEN HAAG „Veelvuldige moties devalueren het aanzien van deze Kamer. De tien tot twintig moties die in de loop van deze debatten zijn ingediend, ge ven mij de indruk dat de kamer leden geen feitelijke argumenten meer hebben, dat zij dan maar met de vuist op tafel gaan slaan en een motie indienen. Ik zou bij de kamerleden willen aandringen op een selectief motie-ge bruik". Lichtelijk geïrriteerd sprak het AR-kamerlid Schakel dit vermaan uit bij de voortgezette behande ling van de verkeersbegroting, dinsdagavond. Tot dat moment waren er, sinds de openbare com missievergadering (waarvan de heer Schakel voorzitter is) die aan de begrotingsbehandeling vooraf was gegaan, niet minder dan- 25 moties ingediend. De druppel die bij de heer Schakel de emmer deed overlo pen, was de motie van de heer Drees waarmee hij de Kamer de uitspraak wil ontlokken dat de tekorten van het openbaar ver voer niet mogen worden goedge maakt uit de opbrengsten voor het rijkswegenfonds, maar dat die opbrengsten alleen moeten worden gebruikt voor de aanleg van auto- en spoorwegen. Volgens Udlnks nota wil de rege ring streven naar integratie tussen verkeers- en vervoersstelsels en de ruimtelijke structuur. Bij ontwerpen van ruimtelijke plannen dient dus re kening te worden gehouden met de bestaande en ln voorbereiding zijnde verkeers- en vervoers-lnfrastructuur. Bij het ontwerpen van verkeers- en vervoers-lnfrastructuur dient rekening te worden gehouden met de ruimtelij ke conceptie. Openbaar vervoer In die delen van het land waar een vervanging van het autogebruik door het openbaar vervoer moet worden bevorderd, zal het beleid ten aanzien van de tarieven voor het openbaar vervoer en het belasten van de auto op dit doeleinde worden gericht. De beslissingen met betrekking tot de ver keers- en vervoersvoorzieningen wor den genomen in één beleidskader, en gebaseerd op één geheel van doelstel lingen, die gericht zijn op een maat schappelijk optimale afwikkeling van het verkeer en het vervoer. In bepaal de delen van het land, die sterk onder de verkeerscongesties te lijden heb ben, zullen een selectief autogebruik en bevordering van het openbaar ver voer uitgangspunten van het beleid zijn, aldus Udink. verkorting van de afstand tussen het Westen en de regio's. Het openbaar vervoer In zijn ver schillende verschijningsvormen bus, tram, metro en trein dient zich aan het publiek als een eenheid te presenteren. Een tarief- en biljetten- integratie is daartoe noodzakelijk. Voor het streekvervoer zal een stelsel van normen moeten worden ontwik keld, waardoor voor het vaststellen van het voorzieningsniveau gelijke uit gangspunten zullen gelden. In de grote stedelijke agglomeraties moet een integratie van de verkeers- en vervoersvoorzieningen worden na gestreefd. Verhoging van de veiligheid bij de verkeersafwikkeling moet tot stand gebracht worden en een goede coördinatie naar plaats en tijd van uitvoering van de door het rijk aan te leggen verkeers- en vervoersverbindin- gen met de secundaire en stedelijke wegenplannen moet worden verze- Snelheden Heffingen Voorts beoogt de nota geleidelijke invoering van een gedifferentieerd stelsel van heffingen voor weggebruik door stilstaande voertuigen een nader onderzoek naar de mogelijkheden van een gedifferentieerd stelsel van heffin gen voor het weggebruik door rijden de voertuigen en bevordering van de totstandkoming van autovrije zones in bepaalde delen van binnensteden. Uit maatschappelijk oogpunt noodzakelijk geoordeelde openbare vervoersvoorzie ningen moeten worden gehandhaafd of tot stand gebracht. In het kader van de uitvoering van het rijkswegenplan 1968 zal prioriteit worden gegeven aan verbreding van sterk belaste wegen in het Westen, de aanleg van ringwegen rondom de gro te steden, de ontsluiting van de groot schalige woningbouwprojecten, en de De minister zei dinsdag in de kamer dat hij in de loop van dit jaar zal beslissen welke maximum-snelheid als bovengrens zal gaan heersen op we gen buiten de bebouwde kom, geen autosnelwegen zijn. Een dergelijke algemene maximum snelheid zal niet overal en niet altijd kunnen gelden. Op de plaatsen waar dat noodzakelijk wordt geacht, zullen afwijkende snelheidslimieten worden aangegeven. Deze afwijkende limieten kunnen zowel onder als incidenteel boven de algemene maximum-snelheid liggen. Ontbreken evenwel op niet- autosnelwegen de borden met afwij kende snelheidslimieten, dan geldt de algemene maximum-snelheid welke door de minister is vastgesteld. Minister Udink wil de minimum-snel heid voor autosnelwegen vaststellen op 70 km per uur. Verwacht wordt dat deze snelheid in de loop van volgend jaar van kracht kan worden. Gordels Zie slot pagina 3 kolom 2 EERSTE GESPREK LEVERDE NIETS OP (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Formateur Burger heeft zijn zoeken naar ministers kandidaten voor een kabinet-Den Uyl in confessionele kring dinsdag j onderbroken om te proberen de ARP-fractie alsnog mee te krijgen. Burger ontving 's middags geheel onverwacht ARP-leider Biesheu vel, maar na enkele uren van heftige discussie bleek de poging op niets te zijn uitgelopen. Burger nodigde Biesheuvel, die dins dag zijn „oudejaarsdag" als fractielei der meemaakte (hij moet de Kamer 48-UURS-ACTIE IN ROTTERDAM RHEDEN ROTTERDAM Dinsdagmiddag om twaalf minuten voor één Is op gezag van de drie industriebonden NW, CNV en NKV het werk neergelegd bij Thomassen Motorenfabrlek BV in De Steeg (RSV-concern). De staking zal onbepaalde tijd duren. Thomassen telt 700 werknemers. De beslissing van de industrie bonden om alle werknemers van Thomassen op te roepen voor een staking is vrij onverwacht gekomen, hoewel men van de zijde van het actiecomité zegt, dat met de 24 uur-staking van vorige week woensdag reeds een ernstige waarschuwing is ge geven. uit, nu hij nog steeds minister-presi dent is) op verzoek van KVP-leider Andriessen uit. Inzet was de „barriè re" te slechten die was ontstaan na dat Burger vorige week buiten de ARP-fractie om twee vooraanstaande ARP'ers uit het confessionele kamp had losgeweekt. Burger wilde, zoals Biesheuvel dinsdagavond zei, weer tot goede verhoudingen met de ARP-frac tie komen. Uiterste poging Bij de scheepswerf Niehuis en Van de Berg in Rotterdam (700 werkne mers) is dinsdagmorgen een 48-uurs- staking uitgeroepen. Volgens een districtsbestuurder van het NW in Rotterdam zullen er in het Waterweggebied deze week niet nog meer 48-uursstakingen uitbreken. Het zal blijven bij de nog geplande 24-uursacties bij elf bedrijven. Vrijdag zal worden bekeken of bij bepaalde bedrijven een 'herhalingsactie' zal worden gevoerd. „Nu de staking bij Boycot DE MEESTE grote luchtvaart maatschappijen vermijden het Franse luchtruim na het ongeluk met de twee Spaanse vliegtuigen bij Nantes maandagmiddag. (Pagina 3). Mode DE NEDERLANDSE couturiers Dick Holthaus en Frans Molenaar hebben gisteren hun collecties ge toond. (Pagina 9). Nieuws uit Zeeland op pag. 2,4, 5, 6 en 7 Binnen- en buitenland op pag. 2, 9 en 15. Sport op pag. 11 Radio en tv op pag. 13 Beurs en financiën pag. 15 Hoogovens op last van de rechter moet worden afgebroken is er in de districten ruimte gekomen voor lange re stakingen", aldus de districtsbe stuurder. Vandaag zullen in het Waterweggebied bij vijf bedrijven 24- uursstakingen beginnen. De bedrijven die op de lijst van de industriebonden staan zijn: Verolme IJsselmonde (1000 werknemers), Piet Smit (1200 werknemers), Cincinatti (600 werkne mers), havenbedrijf Vlaardingen-Oost (1000 werknemers) en A. de Hoop (1500 werknemers). Actiecentrum Het vakantie- en conferentieoord 'Ons Centrum' van de Industriebond CNV in Driebergen is sinds dinsdag ochtend compleet het landelijk actie centrum van de drie industriebonden. Nu het stakingsparool bij Hoogovens is opgeheven zal het actiecentrum bij dit Velsense bedrijf verdwijnen. Dit betekent dat van nu af alle acties in de metaal en andere industriële be drijven vanuit Driebergen worden ge coördineerd. Informaties over voorge-i nomen prikacties en stakingen wor- j den niet meer gegeven. In het centrum bestaat de indruk dat de centrale actieleiding in overleg! met de regionale centra naarstig zoekt naar nieuwe objecten waarop de vakbonden hun 'speerpunt' kunnen richten. Een nieuwigheid in Driebergen is voorts dat de vaste metaalploeg (bij (Zie slot pagina 3 kolom 5 Blijkens een communiqué dat na het gesprek werd uitgegeven leidde het gesprek „voorshands" niet tot con crete resultaten. Biesheuvel en Burger, kwamen overeen dat ze nog een uiter ste poging zullen doen om een „oplos sing van de hangende moeilijkheden te vinden". Biesheuvel zal daartoe vanmorgen praten met zijn op volger Aantjes, het fractielid Hannie! van Leeuwen en de beide AR-kandida- ten voor het kabinet-Den Uy! Boersrna en De Gaay Fortman sr. Om twee uur woensdagmiddag zou de fractie bij eenkomen voor een definitieve opstel ling, waarvan Burger in kennis zal worden gesteld. In Den Haag wordt aangenomen dat Burger in een allerlaatste poging heeft geprobeerd om Biesheuvel als nog te winnen voor zijn formatie, alhoewel de AR-leider vorige week duidelijk heeft laten weten dat Burger! beter zou kunnen opstappen. Burger liet Biesheuvel dinsdagochtend al we ten dat hij het „miezerig" zou •/inden hem te passeren, hoewel Biesheuvel al met één been buiten de Kamer stond! en het fractieleiderschap aan mr. Aan tjes moet laten. Het is bekend dat Aantjes minder afwijzend tegenover 3urgers formatiepoging staat dan Biesheuvel. 'Groene licht' Nu, na Andriessen, ook Biesheuvel van zijn fractie verlof kreeg met Burger te gaan praten lijkt ook de bereidheid in de AR-fractie om verder met Burger in zee te gaan te groeien. Andriessen kreeg dinsdagochtend van zijn fractie „groen licht" om verder te praten over het programma en minis tersposten van het kabinet-Den Uyl. De drie leiders van KVP, ARP en CHü spraken cok dinsdag weer her haalde malen uitvoerig met elkaar om zoveel mogelijk „op één golflengte te zitten". Het partijbestuur van de PvdA Is van plan om zodra het kabinet-Den Uyl „boven de horizon gekomen is" de partijraad te raadplegen. Het ligt niet in de bedoeling een buitengewoon congres bijeen te roepen. Dit heeft de woordvoerder van de PvdA dinsdag meegedeeld. DEN HAAG Het te verwachten na delig bedrijfsresultaat van de Neder landse Spoorwegen over 1973 wordt ge raamd op 406 miljoen, 54 miljoen hoger dan dat over 1972 352 mil joen). Minister Udink antwoord dat het tweede-kamerlid Van Zeil van de KVP op diens desbetreffende vragen. u crtsiSf^a dit ln i rland op Sak: :r m METINGEN RIJKSSNUFFELPALEN VOLDOEN AAN ZWAARSTE NORMEN MIDDEN-ZEELAND IS NOG 'SCHONER' SAS VAN GENT Gemeten naar de normen van de gezondheidsraad valt het met de door de snuffelpaal bij de Nederlands-Belgische grens te Sas van Gent geregistreerde luchtvervuiling bijzonder mee. Dit is op te maken uit de maandrapporten van de sinds mei 1971 in werking zijnde snuffelpaal. Globaal genomen kan worden gecon cludeerd dat de lucht bij Sas van Gent Tjijna schoon' is. Do norm die de gezondheidsraad han teert houdt in dat gedurende de helft van het aantal dagen per jaar het gemeten so2-geha!te (zwaveldioxyde) in de lucht niet hoger mag zijn Jan 75 microgram per kubieke meter. Uit de ter beschikking staande gege vens blijkt dat deze norm in Sas van Gent iets is overschreden. Hierbij moet in aanmerking worden genomen dat de gegevens een periode bestrij ken van nog geen jaar. De snuffelpaal staat er al sinds anderhalf jaar maar door technische storingen heeft de apparatuur niet optimaal kunnen i functioneren en verder zitten er in de verwerking van de gegevens hiaten omdat er moeilijkheden waren met de computer. De gezondheidsraad-norm is de zwaarste in Nederland. Ze geldt niet officieel. In feite behelst ze een voorstel van de gezondheidsraad aan de minister. De norm is te beschou- en als een verzwaarde TNO-norm. De eisen die TNO stelt aan het geme-| ten so2pgehalte liggen eens zo laag.: Ertussenin ligt de norm van de Rot-; terdamse 'commissie bodem, water en lucht'. Deze gaat uit van een dagge-, middelde van 350 microgram so2 per, kubieke meter dat slechts één dat per maand mag worden overschreden. Ook gezien deze norm laten de metin-. gen te Sas van Gent een gunstig beeld zien. In delen van Zuid-Holland wordt, gedurende 10 pet van het aantal da-I gen per jaar een gemiddelde van 350: microgram overschreden, terwijl in Sas van Gent over eenzelfde periode het daggemiddelde niet boven de 200 microgram komt. De luchtmetingen in Sas van Gent zijn een rijksaangelegenheid. Behalve hier staat in Nieuw Namen nog een rijks-snuffelpaal'. Het zijn de enige plaatsen in Zeeland waar het rijksin stituut voor de volksgezondheid te Bilthoven apparatuur heeft staan voor het registreren van het zwaveldioxyde- gehalte in de lucht. In de provincie Noord-Brabant staan nog enkele snuffelpalen van het rijk. I Deze apparatuur wordt gebruikt om! een inzicht, te krijgen in de erensover- schrijdende luchtverontreiniging. Het meetnet dat onlangs in heel Zeeland in bedrijf is gesteld is een provinciale zaak. De gegevens van de rijksmetin gen worden overigens wel ter beschik king gesteld van Zeeland's provinciale; waterstaat. Ir. G. Adema, functionaris; van PW en secretaris van de techni sche werkgroep van de provinciale raad voor de luchtverontreiniging, waarschuwt, er voor dat men aan de| hand van de meetresultaten geen ver-; gaande conclusies moet verbinden: „De snuffelpalen meten alleen het so2- gehalie en registreren de windrich ting. Zwaveldioxyde is op zich reuk loos. dus over stankhinder zeggen de metingen niets, hoewel onder speciale omstandigheden so2 in de lucht kan worden omgezet ih so3 dat dan weer aanleiding kan zijn tot het ontstaan van zwavelzuur dat de eigenschap heeft prikkelend te werken op de slijmvliezen. Dit is de situatie die in het Rijnmondgebied wel eens op treedt. Maar de precieze oorzaak van de smogperioden hier is ook nog niet exact aangetoond", aldus ae heer Ade- 'Schoon' Het so2-gehalte wordt gemeten omdat het een praktische graadmeter is. De registratie ervan is bovendien eenvou dig en zwaveldioxyde komt algemeen voor omdat het vrijkomt hij het sto ken. De waarde van deze graadmeter is dei laatste tijd verminderd omdat op gro-l te schaal gebruik wordt gemaakt van het zeer zwavelarm aardgas. „In de1 stookwijze is veel veranderd en daar-; om wordt nu gezocht naar andere i om de luchtverontreiniging te meten. Ook hieruit blijkt dat de resultaten ran de snuffelpalen geen absolute waarden geven", zegt ir. Ade-; ma. „Ook de keus tussen de verschil lende normen is betrekkelijk. Als een norm wordt overschreden hoeft er nog niets aan de hand te zijn. De latente gevaren worden alleen groter. Een norm is geen gevarengrens. Vol-j doet het so2-geha!te aan een norm dan kan men alleen spreken van scho ne lucht, maar dan moet 'schoon' wel tussen aanhalingstekens staan'. Dit laatste gaat dus op voor Sas van Gent en in nog sterkere mate voor Nieuw-Namen waar het gemeten so2- gehalte zelfs ruimschoots voldoet aan de gezondheidsraadnorm. Gedurende minder dan de helft van het aantal dagen per jaar komt het so2-gehalte bij Nieuw-Namen boven de 75 microgram per kubieke meter uit De gemeten uurwaarden laten ui teraard schommelingen zien. Zo is vorig jaar oktober in Sas van Gent (Zie slot pagina 7 kolom 5I vrel£l ondoorzichtige «ferr. De kabinetsformatie bij voorbeeld: men kan gissen wat er aan de hand is, maar preciev- gegevens blijven uit. Wat speelt zich af in de kamer van de Kabinetsformateur? HU spreekt met politici vaak urenlang maar over het behandeld» komen slechts vaagheden naar buiten. Hoe gaat het in de fracties van de tweede kamer"' Er wordt langdurig vergaderd, maar de mededelingen over het behan delde zijn spaarzaam. In de dagen van Romme was het ambacht, der specula tie onder Haagse journalisten tot kunst verheven: bij een kabinetscrisis werden allerlei veronderstellingen uit geprobeerd op diverse politici om op die manier me*, passen en meten toch een sluitend verhaal te krijgen. De laatste Jaren was dat allemaal anders geworden: in 1971 deed Steenkamp alsof hij erg open was, in feite was hij dat veel minder dan hij suggereerde, maar hij liet af en toe wel wat. weten. De huidige formatie ls wal dat be treft een terugkeer tot oude tijden- Den Haag is als vanouds het dorp der mysteriën. De ondoorzichtigheid is bovendien van een ingewikkelder structuur dan voorheen. In de tijd van Drees se nior en Romme was sprake van een soort topconferenties: de voorzitter» van de fracties kwamen bij elkaar en bedisselden allerlei, waaraan het ge wone voetvolk de kiezers niet r alleen niet aan toe- I V* ff. kwamen, maar zelfs [V niets van afwist. We! werden de on derofficieren de fractieleden in gelicht, ze wisten ook wel enige in vloed uit te oefenen, maar óe kern- beslissingen lagen toch wel bij de top figuren. Hoe ls het nu echter gewor den? Het 'netwerk' waarlangs de po litici hun beslissingen nemen. Is vee! gecompliceerder geworden. De invloed van de "buitenwereld' op de fracties Ls toegenomen, mede een gevolg van nieuwe verhoudingen in het kiezers korps De vroeger zo vanzelfsprekende trouw van de kiezers aan één bepaalde partij is verdwenen. De politici zijn daardoor meer dan ooit gevoelig ge worden voor buitenparlementaire in vloeden en daarin spelen vooral de vakbonden een grote rol. Zij zijn thans voorbeelden van een geheel eigensoor tige machtsuitoefening. De houding van minister Boersrr_duldt daar ln het bijzonder op. Deze minister heeft bij zijn 'over gang' laten weten, dat naar zijn mening het landsbelang is gediend met een vertrouwensrelatie tussen ener zijds het kabinet en tiderzijcis de vak beweging. Die relatie zag hij echter alleen mogelijk bij een totstandkoming van een kabinet-Den Uyl, Daarmee er kende hij nadrukkelijk de machtspo sitie van de vakbeweging, een positie die zijn bereidheid bepaalde om zich beschikbaar te stellen voor een minis terspost in een kabinet-Den UyL Voor Boersma vormt de houding van de vakcentrales een essentieel element in het formatiespel: hun keus is politiek een factor van groot gewicht. In dit verband moet er op worden gewezen dat de vakbeweging zonder meer voor een regering-Den Uyl heeft gekozen. Laatstelijk is deze keus nog eens on derstreept in het blad Ruim Zicht van het NKV en wel in een woordkeus, aie zich niet van nuances bedient. Volgens Ruim Zicht gaat het om de 'afbraakpolitiek' van het kabinet-Bles heuvel waarbij in één adem ook de naam Wiegel valt tegenover een po litiek van 'sociale hervorming', waar voor Den Uyl garant moet staan. Een standpuntbepaling waaraan men dui delijkheid niet kan ontzeggen. Het eigenaardige is overigens dat vóór de tweede kamerverkiezing bepaalde vak bonden geen stemadvies wensten te geven: ieder moes* dat maar voor zich zelf uitmaken. Nu heeft men ln dit op zicht alle reserves laten varen, sterker nog: de vakbeweging zet door haar felle acties van de laatste weken nog extra kracht bij aan haar politieke keus. De stakingen op dit moment heb ben een belangrijke politieke invloed. Als deze kabinetsformatie tot een eind is gekomen, zou een politico loog rich moeten zetten aan een grondige bestudering van alle ver schijnselen. die sinas vorig jaar no vember rond de Nederlandse politiek zich hebben voorgedaan. Er zijn er heel wat: de spanningen rond het slui ten van een centraal akkoord, het op treden van Rupperi diens schaak spel vooral is 'waard om nog eens zorgvuldig te worden nagespeeld, de invloed van de "buitenwereld" op be paalde kamerfracties. Voorts de acti viteiten van Burger, de oude vakman die zowel zijn eigen partij als de con fessionelen van hun oorroronkelijke uitgangsstellingen weghaalde. Voor het overgrote deel speelde en speel", rich dit alles achter de schermen af. Het eigenaardige is dat ondanks alle geroep over politieke vernieuwing ge bruik wordt gemaakt met name door Burger van oude methoden, die niets vandoen hebben met open heid. mar voortborduren op beproef de praktijken uit het verleden. /->* nieuwe element is dat er thans t^e. meer buitenparlementaire figuren aan het spel meedoen, maar voor het ove rige is er niet veel veranderd. Als vanouds worden fraaie en indrukwek kende leuzen gebruikt: etiketten voor Haagse mysteriën. Zij zijn geplakt op een verschijnsel, dat sommigen "poli tieke vernieuwing' wensen te noemen, maar in werkelijkheid een machts strijd is. een hard gerecht, dat on danks vernieuwingsfrasen zich eis vanouds achter gesloten deuren af speelt. Boris Lovet-Lorski, de Amerikaanse in Lithauwen geboren beeldhouwer, is dinsdag op 78-jarige leeftijd te New York overleden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 1