BALLETBEOEFENING IN ZEEUWSCH-VLAANDEREN ZIT IN HET SLOP Enorme belangstelling VARA-BRT-produktie 'Karnavalslied 1973' te Sas van Gent GEMIS AAN GEKWALIFICEERDE KRACHTEN, GEEN ACCOMMADATIE, WEINIG PROPAGANDA WOENSDAG 14 FEBRUARI 1973 MEVR R. SANDERSE-JACOBE ....lid werkgroep Hulster creativiteitscentrum(Foto PZC) De balletbeoefening in Zeeuwsch-Vlaanderen zit in het slop en is er slechts met moeite uit te krijgen. Voornaamste redenen hiervan zijn het enorme gemis aan gekwalificeerde krachten en het volledig ontbreken van behoorlijke accommodaties. Ook de zwakke mate waarin propaganda voor de balletkunst wordt ge maakt, speelt hierin een rol. Het gevolg is dat de animo voor de balletbeoefening niet zo overweldigend is. De eerstgenoemde punten houden ook verband met elkaar. Professio nele krachten kunnen pas goed en effectief les geven, als de dansac- commodatie is aangepast. Dans vraagt nu eenmaal om een ruimte, niet te bekrompen maar ook weer niet te onoverzichtelijk, waar plaats is voor spiegels en oefenbars, zodat de leerlingen zichzelf iri het uitbalan ceren van lichaamshoudingen en het innemer. van posities kunnen corri geren. Wat er vandaag de dag in dit deel van Zeeland nog aan balletles wordt gegeven, is met uitzondering van de paar lesuren aan de Temeuzense Muziekschool, in alle gevallen balletles tussen aanha lingstekens. Niet-gediplomeerde krachten brengen hun elementaire kennis van de danskunst over op nieuwelingen. Zij zijn niet, zoals pro fessionele balletmeesters, in staat om sluimerende aanleg in de leerlin gen te onderkennen, er uit te halen en te bevorderen. Dat deze toestand telkens weer tot teleurstellingen leidt kan niet uitblijven, zeker niet voor meisjes en jongens die het plan koesteren om in ballet door te gaan. De Zeeuws-Vlamingen missen in fei te elke basis en aansluiting voor een overstap naar een Belgische of Ne derlandse balletacademie. Deze con statering wordt vaak gedaai als het te laat is, want vooral op ballet is het spreekwoord van toepassing: jong geleerd, oud gedaan Wel kun nen de Zeeuws-Vlamingen voor een gedegen basisopleiding op de Zeeuw se balletschool in Middelburg te recht. Van deze mogelijkheid wordt maar weinig gebruik gemaakt, om dat de meesten de verbindingen en de afstand een bezwaar vinden. dering te brengen, blijft deze onge zonde situatie in een vicieuze cirkel ronddraaien. Mensen die nauw betrokken zijn bij of begaan zijn met het Zeeuws- Vlaamse balletwezen, vinden de hui dige toestand allesbehalve rooskleu rig. In Hulst geeft de Axelse huis vrouw Ankie Tieleman 'balletles' in het creativiteitscentrum, omdat vol gens werkgroeplid mevrouw R. San ders-Jacobs nood wetten breekt. Di recteur A. van Prooijen van de Ter- neuzense Muziekschool legt liever de balletlessen plat. zodra zich de ver velende omstandigheid zou voordoen dat er geen beroepskracht meer be schikbaar is. Uit de woorden van mevrouw J. Belderok, werkgroeplid van het. Oostburgse creativiteitscen trum, blijkt dat balletles al een paar maanden niet meer op het activitei tenprogramma voorkomt, omdat ca pabele mensen in de plaats van de vertrokken lerares Magda Koolwijk tot nu toe onvindbaar schijnen te zijn. MENINGEN VOORVAL Het volgende voorval mag illustra tief heten, een vingerwijzing zijn voor de nadelige gevolgen die aan het geven van ondeskundige ballet lessen kleven. Kortgeleden was de verslagenheid onder enkele Temeu zense balletmeisjes groot, toen zij van hun Belgische balletlerares V. Heeman, sinds kort aan de Temeu zense Muziekschool verbomen, te horen kregen, dat hun proeven van danskunst niet getuigden van een deskundig aangepakte vooropleiding. Zij doelde met haar opmerking op dansclubjes, waarvan ten -onrechte wordt beweerd dat er balletles wordt gegeven Met dit gebeuren wil gezegd worden, dat balletlessen door leken gedoceerd uit den boze zijn. Zo lang er in Zeeuwsch-Vlaanderen niet meer informatie over de ballet kunst wordt verstrekt, bijvoorbeeld in schoolverband, er te weinig pro paganda voor wordt gemaakt met het oogmerk de expressie-ontwikke ling en bewegingsleer te bevorderen en de centra voor creatieve en kunstzinnige vorming geen duidelijk front maken in de wil hierin veran- kie Tieleman, omdat er vooralsnog geen vaste beroepskrachten zijn te interesseren. De lessen van mevrouw Tieleman zijn destijds beoordeeld door me vrouw H. Rlemens-Scesman, direc trice van de afdeling ballet van het Zeeuwse Instituut voor Kunstzinnige Vorming. Zij constateerde, dat het optreden in Hulst niets met ballet te maken had. Aan mevrouw Tieleman werd de raad gegeven voor haar persoonlijke balletontwikkeling naar de Zeeuwse balletschool in Middel burg te komen. Onder die voorwaar den zou zij verder en meer verant woord balletles kunnen geven. Me vrouw Tieleman heeft op het ogen blik contact met de balletschool van mevrouw Heeman in St-Niklaas, waar zij een voortgezette balletoplei ding wil volgen. Het standpunt van mevrouw Sander- se is: „Dat onbevoegden les geven is niet juist. Maar het feit, dat ballet in Zeeuwsch-Vlaanderen nog altijd in het verdomhoekje zit, eigenlijk een onbegrepen terrein is, maakt het noodzakelijk dat er in elk geval een vorm van ballet voor de mensen aanwezig is. En dan hoop ik, dat er later nog eens een deskundige op vang komt voor diegenen die echt feeling voor ballet hebben. Als je van het begin af alleen maar be paalt: ik wil uitsluitend beroepslui om ballet te begeleiden, dan komt er helemaal niks uit de bus. Dus dat houdt in dat ballet in deze streek ook niet bekend raakt." INFORMATIE Algemeen is men het er over eens, dat het niet juist is dat balletlessen door ongediplomeerde mensen wor den gegeven. In de praktische bena dering van dit vraagstuk redeneert men toch nogal genuanceerd. „Bal letlessen laten uitvoeren door onbe voegde krachten is een volledig on gezonde situatie," merkt muziek schooldirecteur Van Prooijen met een op. „Aan de andere kant wil ik er wel direct bij stellen: wat is bevoegdheid? Moeten we alleen maar rekenen met Nederlandse be voegdheden? Dat dacht ik niet. In het kader van het hele onderwijs aan de muziekschool probeer ik ge kwalificeerde krachten aan te trek ken Dit geldt ook voor ballet. We hebben al een jaar gehad, dat het ballet stil heeft gelegen, omdat er geen gekwalificeerde kracht te vin den was. Ik heb toen bepaald niet mijn toevlucht willen nemen tot een dame, die wel eens een balletlesje heeft gegeven. Ballet dat deze men sen geven, is geen ballet. Ik denk ook, dat je er meer mee kan ver knoeien dar. goed maken." De Temeuzense Muziekschool prijst zich momenteel gelukkig met de Belgische balletdocente mevrouw V. Heeman uit St-Niklaas. Zij heeft een eigen balletacademie en geeft les aan de Stedelijke Muziekacademie. Mevrouw Heeman blijft drie uur per week naar Temeuzen komen, totdat directeur Van Prooijen beslag heeft kunnen leggen op een vaste balletkracht, die meerdere uren be schikbaar heeft. VERDOMHOEKJE Mevrouw Sanderse van het Hulster creativiteitscentrum vindt de ballet situatie in Hulst niet bepaald ideaal, maar waardeert een noodoplossing in de persoon van 'balletlerares' An- wenselijk, dat de kunstzinnige vor mingscentra met elkaar contact op nemen. met dien verstande dat zij als een blok achter het zelfde stre ven voor beter ballet staan. ONDERZOEK Op één punt zijn mevrouw Sanderse en de heer Van Prooijen het volko men eens met elkaar: er moet meer informatie en uitleg over ballet ko men. Wat er tegenwoordig aan be grip voor ballet wordt opgewekt op de scholen, betekent voor mevrouw Sanderse al een groot pluspunt. „Ge lukkig hebben we Scapino en je merkt ook al, dat er een brok begrip voor ballet gaat ontstaan. Maar er zijn nog steeds geen ama teur-balletgroepen zoals je amateur- toneelverenigingen hebt en dat maakt de afstand tussen niks en beroeps groot." De heer Van Prooijen is van me ning, dat Zeeuwsch-Vlaanderen voor beroepskrachten een onaantrekkelijk werkterrein blijft, als er geen duide lijke vooruitgang in de interesse voor het ballet te melden valt. „Hierin moet natuurlijk verandering komen. Om dit te bereiken krijg je een complex van factoren, dat hierin moet samenspelen. In de eerste plaats: probeer tóch een beroeps kracht aan te trekken. Punt twee: zorg voor een goede accommodatie. Zoals bekend is het dagelijks be stuur aan het bekijken op welke termijn een balletzaal aan de mu ziekschool gerealiseerd kan worden. Punt drie: voer een gerichte recla mecampagne voor het ballet. Het laatste en erg belangrijke punt is: zorg dat de dansopleiding zodanig is, dat eventuele toekomstige vak- leerlingen verder kunnen". Omdat Zeeuwsch-Vlaanderen, geografisch maar ook anders gesproken, zo sterk aan België gebakken ligt, zou het volgens directe*ir Van Prooijen wenselijk zijn om in een grenscon- tact te praten over dansstudiemoge- lijkheden voor Zeeuws-Vlamingen in België in plaats van in Nederlandse steden als Amsterdam. Het lijkt mevrouw Sanderse zinnig om via opiniepeilingen te weten te komen op welke manier het ballet' onderricht in Zeeuwsch-Vlaanderen dient te worden aangepakt. Om tot een dergelijk regionaal onderzoek te komen is het volgens haar tevens Mevrouw Sanderse is van mening: „Je zou eigenlijk eens helemaal van de grond af moeten onderzoeken hoeveel belangstelling er voor ballet bestaat. Zal deze belangstelling groeien en wat vereist de toekomst om een gefundeerde balletwereld overeind te krijgen, te voeden en op gang te houden. Ballet is een mate rie die hier nog nauwelijks aange roerd is en nog nooit begeleid is. Het is een cultuurvorm die wel door iedereen via televisie, theater of an derszins zo af en toe geproefd wordt, maar verder is het niets rondzweeft." Sinds december liggen de balletles sen m het creativiteitscentrum van Oostburg stil. Tot eind van het vorig jaar werd er les gegeven door Mag da Koolwijk van de Zeeuwse Ballet school, in dienst van het Zeeuwse Instituut voor Kunstzinnige Vor ming. Wekelijks had zij niet meer dan twee groepjes kleuters. „We hebben er nooit kinderen van andere leeftijdscategoriën bij kunnen krij gen, ondanks het feit dat we ver schillende keren hebben geadver teerd," vertelt mevrouw H. Riemens- Soesman. directrice van de balletaf deling van het ZIKV, als beste be wijs voor de geringe animo voor ballet. „We hebben ook nooit aan vragen gekregen voor het vormen van balletgroepen voor ouderen." Mevrouw Belderok. die als part-time lerares aan de Oostburgse scholenge meenschap tekenles geeft, vindt dat ballet zeker een onderdeel van het creativiteitenpakket moet zijn. „Het is jammer dat het dit niet is, want het hoort er echt wel bij. Het wordt ook wel als een gemis ervaren, te meer daar we op alle andere gebie den wel vooruit kunnen, zoals pot tenbakken, beeldhouwen, handvaar digheid. Maar op lichamelijk terrein, bij voorbeeld bewegingsexpressie, hebben we helemaal geen activi teit." De oorzaak hiervan ligt volgens me vrouw Belderok in het feit, dat er een balletdocent ontbreekt. „Het ligt beslist niet aan de interesse en ani mo, want die zijn er wel. Vooral onder de jongeren." Wordt er een kracht voor het ballet ingeschakeld, dan is het "het beste om een profes sioneel iemand aan te stellen," aldus mevrouw Belderok. „Want als er verkeerd ballet wordt gegeven, kun je meer verpesten dan goed doen." ZOEKEN De Belgische balletlerares V. Heeman uit St.-Niklaas geeft drie uur per week les aan de Temeuzense Muziekschool. Hier is zif bezig met de allerkleinsten vanaf zes jaar. Foto PZC) Momenteel, zo vertelt mevrouw Ric- mens, wordt er druk gezocht naar een nieuwe balletlerares of -leraar. „Als we er een hebben en er is inderdaad genoeg te doen in Zeeuwsch-Vlaanderen dan zal deze kracht ook daar naar toe komen." Zij legt uit waarom het zo ontzet tend moeilijk is om aan gediplo meerde balletkrachten te komen. „Er bestaat in de eerste plaats een gebrek aan deze mensen. En die er zijn gaan liever eerst bij één van de balletgezelschappen dansen. En als ze wel les willen geven, hebben ze vrijwel geen belangstelling voor Zee land, terwijl we deze krachten toch voor niet meer dan 25 uur aantrek ken." PAULUS MAARTENSË In het creativiteitscentrum te Hulst geeft de Axelse huisvrouw Ankte Tieleman iweemaal per week balletles. Zij zegt' .Ik zou die uren liever zelf les hebben, maar er is in Zeeuwsch-Vlaanderen niemand bij wie ik terecht kan. tenminste niet buiter. mijn eigen lesuren. En ik last ze in Hulst niet graag in de steek. 'Foto PZC) ësèëêïït A. VAN ROOI JEN directeur Ternouemse Muziekschool(Foto PZC) SAS VAN GENT Voor het televi sieprogramma 'Karnavalslied 1973' dat op 20 februari in 'De Vlaande ren' te Sas van Gent wordt opgeno men bestaat enorme belangstelling. Deze co-produktie van VARA en BRT wordt tot stand gebracht door niet minder dan 121 medewerkenden. De show zal vanaf 19.30 tot circa 22.15 uur gepresenteerd worden. Van de 2500 toegangskaarten zijn er reeds ruim 1000 rechtstreeks door de VA RA in Hilversum verkocht. Het is in middels bekend dat er bussen vol enthousiaste karnavalvierders uit Den Haag, Zwolle, Nijmegen, Utrecht Roosendaal. Moergestel, Bergen op Zoom en Middelburg naar Sas van Gent zullen komen. Voor de opvang van deze 2500 bezoe kers heeft de afdeling Sas van Gent een volledige organisatiedienst uit de grond gestampt. Op het parkeerter rein van 'De Vlaanderen' zal alleen geparkeerd kunnen worden door de medewerkers aan het programma. De politie te Sas van Gent zal ech ter zorgen dat iedere bezoeker op korte afstand van "De Vlaanderen' kan parkeren. Reeds vrijdag 16 febru ari beginnen technici van de BRT met het installeren van de tech nische apparatuur, deze grote kleu- ren-show wordt voor de eerste keer in het kader van het karnaval, ge lijktijdig door de Nederlandse- en Belgische televisie uitgezonden en wel op laterdag 24 februari. Men gaat voor zeker ruim 2 miljoen gul den aan tv-apparatuur opstellen in 'De Vlaanderen'. De Sasse kamavalsstichting 'De Bete koppen' krijgt een belangrijk aan deel in deze eerste grote_ televisie show in kleur vanuit zeeuwsch- Viaanderen in Eurovisieverband. Naast prins Djzon den Eerste die deel uitmaakt van de jury, zullen 'De Betekoppen' en de 'Jeugdraad der Betekoppen' een koor vormen dat de artiesten gaat begeleiden. Het gehele muzikale gebeuren staat onder leiding van Charlie Nederpelt, deze dirigeert o.a. 'het grote karna- valsorkest' VARA-Dansorkest). Ook in Sas van Gent wordt dezelfde pro cedure gevolgt als tijdens de 2 voor gaande programma's van de VARA waarbij het beste karnavalslied door een jury van 10 prinsen met een heuse voorzitter werd aangewezen. De artiesten die merendeels gloed nieuwe kamavalsliederen presente ren zijn. Eddy Christian!, Cocktail Trio, Jackie Schram. Jan Boezeroen. Jack Raymond. Prins Jacky, Duo 'Nooit Gedacht'. Tony Gijs. Han Grevelt, Karei Thiel (met een lied over Barend Servet), Het Spijker Kwartet. Het Betekoppen-Koor en Het Eerste Roosendaalse Majoret- ten-Peleton. Henk van Montfoort verzorgt de pre sentatie. De zaal is vanaf 19.00 uur open. aangezien de show start om 19-30 uur dien* het publiek aanwezig baar. de adressen zijn: VARA van Gent Julianastraat 21. tel. 01158- 1746; Disco-huis Remerij, Gentse- straat 10. Sas van Gent, tel. 01158- 1657; Discobar Neelemans, Walmo- lenstraat 4 te Hulst, tel. 01140-3084.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1973 | | pagina 23